-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۶, یکشنبه

Latest News from Emrooz for 11/26/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در آذرماه سال 77 ، صد و ده نفر از فعالان سیاسی بیانیه ای را انتشار داده و طی آن از آغاز به کار یک حزب در عرصه سیاسی ایران خبر دادند. فرازهایی از بیانیه اعلام موجودیت جبهه مشارکت ایران اسلامی اینگونه بود:

" نیروی حیاتی انقلاب پس از موفقیت عظیم خود در انهدام نظام استبدادی و وابسته سلطنت و تاسیس و تثبیت نظامی نوین، امروز به نشاط و سرزندگی ایران اسلامی معطوف شده است و انگیزه های مشارکت جویانه مردم را به سوی طرح خواسته های صریح و مستقیم سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی سوق می دهد.

از اینرو در آغاز دهه سوم انقلاب اسلامی ، وظیفه مبرم و عمل صالح ، ساماندهی فضای سیاسی ، اجتماعی و سازماندهی نهادها و قالب هایی است که این مطالبات بی واسطه را پالایش کرده و در خدمت فرآیند تصمیم گیری کلان کشور قرار دهد .

امروز بقا و دوام شور انقلابی و تضمین انگیزه مشارکت جویی مردم در گرو تاسیس و تقویت نهادهای مدنی ، تعمیق بنیادهای نظری مشارکت اجتماعی و گسترش زمینه های عملی این مشارکت ، قانونمند کردن رقابت های سیاسی ، عرضه چهره ای جذاب و مقبول از نظام مبتنی بر اسلام ناب ، انتقال حافظه تاریخی و تجارب سیاسی به نسل دوم انقلاب و سامان دادن نظام توزیع قدرت در میان مردم می باشد ."

" قانون اساسی میثاق گرانسنگ ملت و حاصل خون شهیدان و مجاهدات مردان و زنان شریف ایران سرفراز است که برپایه مواضع بنیادین انقلاب اسلامی «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی » قرار دارد و چارچوب حقوقی مناسبی برای پاسخگویی به این ضرورت است. به رسمیت شناخته شدن حقوق پایه شهروندان و آزادیهای مدنی و اصل برابری حقوقی راه را برای توسعه و نوسازی سیاسی ایران هموار می سازد و اینک فعلیت یافتن تمامی ظرفیت های نهفته در قانون اساسی، نیازمند تلاش دسته جمعی و سازمان یافته نیروهایی است که ریشه در انقلاب اسلامی، دل در گرو ایران زمین و چشم به افق روشن آینده دارند."

" غلبه برموانع و نابسامانیهای دیرپای اقتصادی و اجتماعی و ایجاد زمینه های بالندگی و شکوفایی علمی و فرهنگی، مستلزم حرمت نهادن به خرد نقاد و توان جمعی است. بدین سبب دستیابی به توسعه همه جانبه، پایدار و موزون را باید زمانی محقق دانست که فرآیندهای تبادل نظر و جریان آزاد اطلاعات که لازمه خرد جمعی و اعتماد عمومی است، در ساز و کارهای تصمیم سازی و تصمیم گیری دخالت داده شود .

گشایش و تلطیف فضای گفتگو و اندیشه و تمهید و تضمین لوازم برقراری جدال احسن و گسترش روح قانونگرایی، راه اصلی بهره مندی از توان فکری نخبگان و فعلیت یافتن ظرفیت های نظری و عملی جامعه است .

عزم ملی هنگامی به سوی اهداف توسعه و پیشترفت جزم می شود که هزینه های آن یکسان در میان شهروندان سرشکن شده و همگان در مسیر کسب مواهب توسعه، فرصتهایی برابر داشته باشند.

بدیهی است که دستیابی به توسعه و رفاه ملی مستلزم کار و تلاش خستگی ناپذیر آحاد ملت و به کارگیری همه امکانات ملی و فرصت های بین المللی جهت تولید هرچه بیشتر و آبادانی کشور است. در این مسیر اهتمام خاص به وضع معیشت مستضعفان و زحمتکشان و مقابله با فساد، فرصت طلبی و تبعیض سیاسی و اقتصادی نه فقط آرمانی انسان دوستانه، بلکه هدفی ترقی خواهانه و گامی در مسیر مردم سالاری تلقی می شود.

روشن است که تبدیل این اصول و آرمانها به راهبردها و برنامه ها ، در گرو وجود و توسعه احزاب، سازمانها و نهادهایی است که بگونه ای حرفه ای، محدودیتها و ظرفیت های کشور را بررسی کرده و نیروهای مستعد و کارآمد را برای انجام برنامه شناسایی و تربیت کنند .

با عنایت به آنچه آمد و در پاسخگویی به وظیفه مبرم هرایرانی در این مرحله از انقلاب اسلامی ، امضاء کنندگان این بیانیه ، که توفیق حضور در عرصه های مختلف این انقلاب شکومند را داشته اند ، ضمن ارج گذاری به تلاش صادقانه همه احزاب و گروههای سیاسی، بر پایه اعتقاد، درک و تجربه مشترک خویش عزم خود را بر پایه گذاری حزبی تحت عنوان « جبهه مشارکت ایران اسلامی » به عنوان یک نهاد جدید و فراگیر سیاسی اعلام می دارند .

امید است که این نهاد جدید بتواند با عمل به آموزه های دینی و رعایت معیارهای قانونی و براساس موازین شناخته شده اجتماعی و سیاسی، گام موثری در راه اعتلای میهن اسلامی بر دارد و درحد توان خود در تحقق سه اصل آزادی در بیان اندیشه ، منطق در گفت و گو و قانون در رفتار اجتماعی بکوشد ."

حال با گذشت سیزده سال از فعالیت جبهه مشارکت و پیمودن فراز و نشیب های بسیار در این عمر کوتاه می توان به ارزیابی آن نشست و در فضای سیاسی ایران به نقشی که این حزب بازی کرده است، نمره داد.

این حزب که در بهار آزادی پس از دوم خرداد 76 وارد عرصه سیاسی و در همراهی با دولت اصلاحات قرار گرفت و در انتخابات دور اول شوراها و مجلس ششم پیروزی چشمگیری را تجربه کرد و عمده نیروهایش درگیر حضور در دولت و شوراها و مجلس ششم شدند، از طرف مخالفان سرسخت محافظه کارش به "حزب دولت ساخته " متهم شد، اما پس از کودتای پارلمانی مجلس هفتم وارد فصل جدیدی از فعالیت های خود شد و همچون دوره قبل حضور فعال خود را در عرصه سیاسی به نمایش گذارد.

از سال 84 که با یکدست شدن حاکمیت اقتدارگرایان بر کشور حذف اصلاح طلبان از نهادهای حکومتی در دستور کار قرار گرفت جبهه مشارکت توانست به عنوان حزبی منتقد و فعال عمل کند و حیات سیاسی خود را به رغم همه سختی ها و فشارهای آشکار و پنهان ادامه دهد و در انتخابات ریاست جمهوری دهم با حمایت از نامزدی مهندس موسوی بر شور و شعور انتخاباتی در کشور دامن زند که حاصل آن مشارکت بالای مردم در این انتخابات بود و متاسفانه در پی کودتای انتخاباتی با یورش نیروهای امنیتی و نظامی به دفتر جبهه مشارکت، این دفتر پلمپ و ده نفر از اعضای شورای مرکزی، از جمله دبیرکل و معاونین، بازداشت و زندانی شدند و در دادگاههای فله ای و نمایشی با خواندن کیفرخواستی که توسط دادستان معزول تهران تهیه و خوانده شد بحث انحلال جبهه مطرح شد.

در شرایطی جبهه مشارکت سیزده سالگی خود را جشن می گیرد که ده نفر از بنیانگذاران و چندین نفر از اعضایش در زندان بسر می برند و امنیت فعالیت های سیاسی خدشه دار شده و هزینه های سنگینی مترتب برانجام کار سیاسی شده است اما جبهه مشارکت نشان داده که حزبی دولت ساخته نبوده و در سخت ترین شرایط توانسته است به فعالیت های خود ادامه دهد.و هرچند دفتر جبهه مشارکت پلمب و چهره های شاخص آن گرفتار بند و زندان اند و جلوی فعالیتهای آن گرفته شده و بطورغیرقانونی انحلال آن اعلام شده است اما جریان فکری جبهه امروز در اعماق جامعه ریشه دوانده و پایگاهی به گستردگی ایران دارد و از اینروست که اقتدارگرایان حاکم سخت از آن هراس دارند و نمی توانند آنرا به عنوان رقیبی سیاسی تحمل کنند و برسمیت شناسند . اینها که در دوران اصلاحات جبهه مشارکت را « خرب دولت ساخته » لقب می دادند در دورانی که همه امکانات دولتی را در اختیار گرفتند به برخورد حذفی و درنهایت انحلال این حزب اقدام کردند و در واقع با این عمل نشان دادند که همه ادعاهایشان در این باره دروغ بوده و جبهه مشارکت حزبی برخاسته از درون جامعه مدنی و با پشتوانه قوی اجتماعی بود که در دوران سخت حاکمیت یکدست اقتدارگرایان بر کشور توانست قوی تر از قبل به فعالیتهای خود ادامه دهد و آنها که از رقابت فکری و سیاسی با این حزب درماندند به داغ و درفش برای از میدان بدر کردن آن از صحنه سیاسی کشور متوسل شدند.

جبهه مشارکت در این نقطه ای که قرار گرفته است، و به رغم وضعیت دشوار و سخت امنیتی نظامی حاکم بر فضای سیاسی و اجتماعی کشورمان، امیدوار است با مررو کارنامه و عملکرد سیزده ساله فراز و فرودهای خود و برشماری نقاط قوت و ضعف بتواند با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، راه دشوار کارسیاسی در ایران را ادامه دهد و تجربه تازه ای از فعالیت حزبی و سیاسی را در کشورمان به نمایش گذارد و در این مسیر دل به حمایت و پشتوانه همه ایرانیانی دارد که به فردایی بهتر برای ایران اسلامی می اندیشند و از خداوند می خواهیم توفیق عمل.

در انتها باید از مقاومت قهرمانانه زندانیان سیاسی جبهه مشارکت به ویژه آقایان دکتر محسن میردامادی دبیرکل، دکتر عبدالله رمضان زاده قائم مقام دبیرکل، مهندس محسن صفایی فراهانی رئیس هیات اجرایی، سید مصطفی تاج زاده ، دکتر داود سلیمانی اعضای شورای مرکزی و محسن امین زاده از اعضای هیات موسس یاد و تقدیر کرد که بر سرآرمانهای جبهه ظالمانه هزینه های سنگینی برآنها تحمیل و وارد شده است اما آنها پایدار و استوار و از درون زندان همچنان به رسالت ملی و دینی خود ادامه می دهند و صدای جبهه را در فضای کشور بازتاب می دهند و اینکه جبهه مشارکت حتی اگر در بند و زنجیر باشد زنده است و موجی است که آسودگی و عدم ندارد.

پایدار و استوار درراه دشوار کارسیاسی در ایران


 


بی بی سی فارسی:سرتیپ یدالله جوانی، معاون سیاسی پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است اگر اسرائیل به مراکز حیاتی و هسته ای ایران حمله کند، تمام اسرائیل و تاسیسات هسته ای اش هدف موشک های ایران خواهد بود.
آقای جوانی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اشاره به موضع گیری اخیر آیت الله خامنه ای گفته است اگر ما مورد تهاجم قرار بگیریم صرفا در موضع حرکت های پدافندی در درون جغرافیای خود عمل نمی کنیم بلکه در درون خاک دشمن وارد عمل می شویم.
وی در ارتباط با افزایش تهدیدات مبنی بر احتمال هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای ایران گفت دشمنان ایران دچار پریشانی شده اند و در حالی تهدید به اقدام نظامی می کنند که توان انجام آن را ندارند.


 


بی بی سی فارسی:دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، برای رایزنی درباره تشدید تحریم های ایران به امارات متحده عربی و اسرائیل سفر می کند.
هم زمان، گزارش ها از احتمال حمایت کره جنوبی از برخی تحریم هایی که اخیرا واشنگتن علیه تهران در نظر گرفته است حکایت دارد.
وزارت خزانه داری ایالات متحده با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که است که سفر آقای کوهن روز شنبه (۲۶ نوامبر) آغاز و تا ۲۹ نوامبر ادامه خواهد یافت.
آمریکا به تازگی نظام بانکی ایران از جمله بانک مرکزی این کشور را یکی از "مهم ترین نگرانی ها در زمینه پولشویی" اعلام کرده، اما از تحریم کامل این بانک خودداری کرده است.
اسرائیل، متحد منطقه ای آمریکا، این اقدام واشنگتن را کافی نمی داند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیشتر خواهان تحریم بانک مرکزی و صادرات نفت ایران شده بود.
ایران می گوید که به خاطر تحریم های آمریکا یا شورای امنیت سازمان ملل متحد سیاست هسته ای خود را تغییر نخواهد داد.
وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام کرده است که دیوید کوهن درباره اقدامات جامعه بین المللی برای منزوی کردن بیشتر ایران، با مقام های اماراتی و اسرائیلی گفتگو خواهد کرد.
بنا بر بیانیه این وزارتخانه: "او (دیوید کوهن) گزینه هایی را مورد بررسی قرار خواهد داد که ایالات متحده برای افزایش فشار بر دولت ایران در دست بررسی دارد، از جمله تدابیر مالی احتمالی برای هدف قرار دادن بانک مرکزی ایران."
از سوی دیگر، گزارش ها حاکیست که کره جنوبی اجرای دست کم بخشی از تحریم های تازه واشنگتن علیه ایران را در دست بررسی دارد.
یک مقام دولت کره جنوبی که نخواسته است نامش فاش شود، به خبرگزاری یونهاپ این کشور گفته است: "ما در حال بررسی این موضوع هستیم که پس از احیای نگرانی ها درباره گسترش برنامه اتمی ایران، برای اعمال تحریم های بیشتر علیه این کشور به آمریکا و جامعه بین المللی بپیوندیم."
این خبر چند روز پس از سفر وندی شرمن، یکی از معاونان وزیر امور خارجه آمریکا به سئول، اعلام شده است.
خبرگزاری رویترز گزارش می دهد کره جنوبی منع خرید مواد پتروشیمی ایران را مد نظر دارد.
این خبر هنوز رسما توسط مقام های کره جنوبی تایید نشده است.
به گزارش رویترز، ایران در سال میلادی گذشته فراورده های پتروشیمی به ارزش تقریبی ۳۵۰ میلیون دلار به کره جنوبی صادر کرد و این کشور نیز در مقابل مواد پتروشیمی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار به ایران فروخته است.
آمریکا چند روز پیش، صنایع پتروشیمی ایران را تحریم کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا همچنین درباره "پولشویی" در تمام بانک های ایرانی از جمله بانک مرکزی این کشور ابراز نگرانی کرد، اتهامی که ایران آنرا بی اساس می داند.
هم زمان، فرانسه نیز به اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم خرید نفت ایران را داده است.
ایران می گوید که تحریم های آمریکا و متحدانش بر سیاست اتمی این کشور تاثیری نمی گذارد.


 


تابناک:فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حرکت مذبوحانه و شیطانی دشمنان موجب شده است که ما تغییری در راهبردی دفاعی خودمان داشته باشیم و با دستور فرمانده معظم کل قوا در مقابل تهدید دشمنان تهدید خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار امیرعلی حاجی زاده پیش از ظهر شنبه در گردهمایی 10 هزار نفری بسیجان خرم آباد در سخنانی حضور بسیجیان در صحنه را حامل پیام یاس و ناامیدی برای دشمنان خارجی و داخلی دانست و اظهار داشت: بی شک یکی از راهبردی ترین و حیاتی ترین تصمیمات بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران فرمان تشکیل بسیج 20 میلیونی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر بسیج نبود از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بارها دشمن بر ما غلبه کرده بود، افزود: اگر میزان توطئه ها و شیطنت های دشمنان انقلاب و اسلام را در طول سه دهه گذشته به لحاظ کمی و کیفی بررسی کنیم متوجه می شویم که هر کدام از این توطئه ها می توانست یک حکومت مقتدر را سرنگون کند.

دو محور اساسی در استمرار حرکت انقلاب

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: آنچه امروز باعث شده که نظام ما روز به روز مقتدرتر شود و علاوه بر اقتدار داخلی این پیام را به کشورهای مستضعف دنیا نیز برساند همین تفکر بسیج بوده است.

سردار حاجی زاده با تاکید بر اینکه از همین نقطه مهم ارائه الگوی ماندگار اسلامی به جهانیان آغاز شده است، تصریح کرد: دو عنصر تبعیت پذیری عاشقانه از ولایت و رهبری و همچنین حفظ وحدت و یکپارچگی در سایه ایمان و بصیرت موجب شده که انقلاب اسلامی ایران پابرجا باقی بماند.

وی افزود: این انقلاب با اتکا به این دو محور اساسی که جزء مطالبات و فرامین حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده است مسیر خود را محکم و با اقتدار ادامه خواهد داد.

همان کسانی که به دنبال قرار دادن ایران در کنار صدام بودند در فتنه 88 دست داشتند

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نمونه های توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی گفت: بعد از اینکه دشمنان از نتیجه جنگ تحمیلی مایوس شدند با چراغ سبز به صدام اجازه اشغال کویت را دادند و در گام بعدی با طراحی هایی که انجام داده بودند به دنبال قرار دادن ایران در کنار صدام بودند.

سردار حاجی زاده افزود: استکبار و در راس آنها آمریکا در اشغال کشور کویت، ایران و عراق را در یک جبهه در کنار هم دیده بودند و حتی با مراجعه به اخبار و اطلاعات آن زمان می توان مشاهده کرد که برخی از مسئولان وقت تشویق می کردند که ما در کنار صدام قرار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که زمانی حمایت می کردند که ما در کنار صدام برای اشغال کشور کویت بایستیم همان کسانی بودند که در فتنه 88 نیز دست داشتند، یادآور شد: ولی همان موقع هم رهبر معظم انقلاب ما را از این توطئه بزرگ آگاه کردند و اجازه ندادند که در این فتنه وارد شویم.

هوشیاری مقام معظم رهبری و خنثی شدن توطئه ها

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توطئه اشغال افغانستان اشاره کرد و گفت: در این موضوع نیز بعد از 11 سپتامبر دشمنان به دنبال این بودند که ما به نیابت از غرب با افغانستان درگیر شویم که در این قائله نیز برخی از خواص از این جنگ حمایت می کردند ولی تنها کسی که با هوشیاری تمام در مقابل این توطئه ایستاد مقام معظم رهبری بود.

سردار حاجی زاده به تهدیدات دشمنان اشاره کرد و گفت: در مواردی مسئولان عالی رتبه برخی کشورهای بزرگ به ایران پیغام رسمی دادند و برای جنگ و حمله نظامی به ایران تاریخ تعیین کردند ولی تنها کسی که جلوی توطئه ها را گرفت و حاضر نشد سرسوزنی امتیاز بدهد مقام معظم رهبری بود.

وی با بیان اینکه زمانی که دشمنان دیدند نمی توانند با جنگ طلبی مقابل ایران بایستند شعار تغییر را علم کردند، افزود: در این تغییر دولت جنگ طلب با یک رئیس جمهور سفید پوست و یک وزیر امورخارجه سیاه پوست جای خود را به دولت مدعی تغییر با یک رئیس جمهور سیاه پوست و یک وزیر امورخارجه سفیدپوست داد!

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به روزهای آغازین رئیس جمهوری اوباما اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از افراد پس از رئیس جمهوری اوباما می گفتند که اوضاع تغییر کرده است در حالیکه همان موقع مقام معظم رهبری در سخنرانی که در مشهد مقدس انجام دادند نسبت به وجود یک دست چدنی در زیر پوشش مخملی هشدار دادند و فریب این توطئه را نخوردند.

دشمن با طرح موضوع سپر موشکی در منطقه به دنبال فریبکاری است

سردار حاجی زاده با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری در جایگاه فرماندهی معظم کل قوا بسیاری از توطئه های بزرگ را خنثی کردند، یادآور شد: امروز همچنان ما شاهد توطئه های دشمنان انقلاب هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دشمن علاوه بر حوزه نفت در حوزه نظامی هم دائما در حال فعالیت است، افزود: همین امروز نیز با طرح موضوع سپر موشکی در منطقه به دنبال فریبکاری هستند.

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: امروز آمریکا به خاطر رژیم صهیونیستی به دنبال استقرار سپر موشکی در ترکیه است و آنها برای فریب دنیا و ملت ترکیه می گویند که ناتو به دنبال ایجاد این سپر موشکی است.

سردار حاجی زاده با تاکید بر اینکه ناتو تبدیل به پوشش آمریکا شده است، افزود: ملت ترکیه ملتی آگاه هستند و ما مطمئن هستیم که این ملت هوشیار جلوی این توطئه را خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در حلقه بعدی به دنبال استقرار سپر موشکی در جنوب ایران است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از هزار کیلومتر در برد رادارهای این سپرهای موشکی قرار نمی گیرد حال آنها به دنبال ایجاد یک سپر موشکی دیگر در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

در صورت تهدید، اول سپرهای موشکی ناتو را خواهیم زد!

سردار حاجی زاده تصریح کرد: ما آماده هستیم در صورتیکه مورد تهدید قرار بگیریم اول سپرهای موشکی "ناتو در ترکیه" را خواهیم زد و بعد به دنبال اهداف بعدی خواهیم بود.

وی یادآور شد: حرکت مذبوحانه و شیطانی آمریکا و رژیم صهیونیستی موجب شده است که ما تغییری در راهبردی دفاعی خودمان داشته باشیم و با دستور فرمانده معظم کل قوا در مقابل تهدید دشمنان تهدید خواهیم کرد.

راهبرد جدید برای مقابله با هر گونه حرکت دشمن/ شرایط برای آمریکا در منطقه سخت می شود

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط جدیدی در این زمینه شکل گرفته است، افزود: در این شرایط جدید ما از این به بعد از همه امتیازات جغرافیایی و قانونی خود به خوبی برای پاسخگویی به تهدیدات استفاده خواهیم کرد و بسته به حرکت غرب پله پله شرایط را بر آنها سخت تر خواهیم کرد به طوریکه نظامیان آمریکایی در منطقه با ادامه این مسیر شرایطی را خواهند دید که فریاد سیاسیون در آمریکا را بلند خواهد کرد.

سردار حاجی زاده تصریح کرد: در صورت استمرار فشارها بر ما اجازه نخواهیم داد که آمریکا از نجابت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده کند.

طرح هایی برای مقابله با شیطنت های دشمن طراحی شده است

وی ادامه داد: اگر این اقدامات در ابعاد تحریم، شیطنت های اقتصادی و فرهنگی ادامه پیدا کند طرح هایی تهیه شده که یکی پس از دیگری اجرا خواهد شد.

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: این در حالیست که شرایط منطقه کاملا به نفع ماست و دشمنان حکام سرسپرده شان را در منطقه یکی پس از دیگری از دست می دهند.

سردار حاجی زاده عنوان کرد: شاید ما در دهه اول انقلاب آسیب پذیر بودیم، ولی امروز مدافعان اسلام و انقلاب اسلامی ایران از پشت مرزهای استکبار و رژیم صهیونیستی تا غرب ایران امتداد پیدا کرده و اگر آنها بخواهند شیطنت کنند فقط بسیجیان استان لرستان برای پاسخ گویی به آنها کافی است.

از حرکت نظامی دشمنان نگرانی نداریم

وی تصریح کرد: ما ضمن رصد دائمی حرکات دشمنان انقلاب و ایران از حرکت نظامی دشمنان نیز نگرانی نداریم و روز به روز خودمان را برای مقابله آماده تر می کنیم.

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین در ادامه سخنان خود حوزه دوم دشمنان برای نبرد با ایران را حوزه جنگ نرم دانست و بیان داشت: این حوزه هم پیچیده و هم پنهان و تدریجی است و ما باید در این زمینه هوشیار و مراقب باشیم.

سردار حاجی زاده تصریح کرد: اگر در حوزه جنگ سخت باید نیروهای مسلح و بسیج حضور پیدا کنند در حوزه جنگ نرم که یک حوزه ملی است همه ملت باید هوشیار باشند.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال ایجاد شکاف در بین ملت و مسئولان هستند، یادآور شد: نمونه این موضوع را در فتنه سال 88 شاهد بودیم.

دشمن در انتخابات به دنبال توطئه است

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس گفت: در انتخابات پیش رو مطمئن باشید که دشمن به دنبال توطئه است و ما باید هوشیار باشیم که این حرکت، حرکت دشمن است.

سردار حاجی زاده با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال متوقف کردن انقلاب اسلامی ایران هستند، عوان کرد: علت این امر این است که انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری اسلامی در کشورهای مختلف دنیا شده به طوریکه یکی پس از دیگری حکومت های دست نشانده آنها سرنگون می شوند.

وی با تاکید بر اینکه برای استمرار حرکت انقلاب باید تبعیت عاشقانه از ولایت فقیه داشته باشیم، بیان داشت: خیر دنیا و آخرت ما در گرو تبعیت از ولایت و حفظ انسجام و وحدت در سایه ایمان و بصیرت است.


 


دویچه وله:روزنامه ایران در شماره روز شنبه (۵ آذر/۲۶ نوامبر) خود اعلام کرد که علی‌اکبر جوانفکر، مدیر مسئول این روزنامه، در همین روز در شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه به اتهام‌های دادستان تهران و سرپرست دادسرای شهید مقدس پاسخ می‌دهد.

در این خبر همچنین آمده است که جوانفکر روز گذشته (جمعه) با اعلام رضایت و به رغم مخالفت پزشکان از بیمارستان مرخص شد تا در جلسه بازپرسی شرکت کند.

دادستان تهران جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور ایران، را به نشر اکاذیب در ارتباط با مصاحبه وی با روزنامه «اعتماد» متهم کرده است.

به نوشته روزنامه ایران، سرپرست دادسرای مقدس مدعی شد که جوانفکر از دستور وی به هنگام حمله به روزنامه تمرد کرده است. در ادامه این خبر آمده است که «طی شش ماه گذشته ۱۵ مورد شکایت از سوی دادستان تهران علیه مشاور مطبوعاتی رئيس جمهور صورت گرفته است.»

علی اکبر جوانفکر که دوشنبه همین هفته با اقدام مأموران امنیتی در دفتر روزنامه ایران در تهران بازداشت شده بود صبح پنج‌شنبه (۳ آذر) به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان سجاد بستری شد.

اقدام مأموران در دفتر روزنامه ایران به درگیری بین مأموران و طرفداران جوانفکر منجر شد.


 


ایلنا: قالیباف گفت: «مشکلات همیشه بوده و هست اما چنین مشکلاتی باید بوسیله مدیران در جلسات تخصصی رفع شود اما گاهی به خاطر بی‌محبتی‌ها و کم لطفی‌هایی که می‌بینیم و مطرح شدن برخی مسائل دررسانه‌ها، مجبوریم برای تنویر افکار عمومی و مطرح کردن و اقعیت‌ها، موضوعاتی را بیان کنیم.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرداری تهران در مراسم بهره‌برداری از ۶ رام مترو که امروز صبح(شنبه 5 آذر 90) به ناوگان حمل و نقل متروی تهران اضافه شد گفت:« می‌دانیم به بانک‌ها دستور داده‌ شده تا با شهرداری همکاری نکنند با این وجود مطمئنیم که که بانک‌ها در خدمت رسانی به مردم سیاسی عمل نمی‌کنند.»

او ادامه داد: «اما این موضوعات نباید نگرانی برای مردم ایجاد کند، چون ما معتقد به فرهنگ جهادی و بسیجی هستیم و برای آنکه کار‌ها را پیش ببریم تمام تلاش خود را خواهیم کرد و من به مردم قول می‌دهم بر اساس تعهداتی که به آنان داده‌ایم انجام وظیفه کنیم.»

قالیباف در ادامه گفت: « تلاش می‌کنیم امسال تعداد واگن‌ها را تا ۴۰۰ واگن افزایش دهیم، هرچند می‌دانیم که دستوراتی به بانک‌ها داده شده تا با ما همکاری نکنند ولی مطمئن هستیم که بانک‌ها موضوع خدمت به مردم را سیاسی نخواهند کرد.»

شهردار تهران تصریح کرد: «مصممیم هر ماه یک ایستگاه جدید را به تحقق برسانیم و برای تحقق این مهم مشکلات را رفع کنیم.»

وی در مورد به بهره‌برداری از ۴۲ دستگاه واگن جدید مترو گفت: «با افزایش این واگن‌ها روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر به مسافران مترو افزوده می‌شود و همچنین با ورود اتوبوس‌های جدید به خطوط تندرو ظرفیت ناوگان در این سامانه نیز افزایش یافته چنان که در خط یک اتوبوس‌های تندرو همه ناوگان اتوبوس دو کابین شده است و اتوبوس‌های تک کابین به خطوط کم مسافر‌تر منتقل شده‌اند.»

وی افزود: «امیدواریم تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین دیگر به خطوط اضافه شود.»

شهردار تهران خاطر نشان کرد: «زمانی دولت برای ورود اتوبوس‌های جدید کمک‌هایی می‌کرد که الحمد الله طی دو سال گذشته در این بخش نیز کمکي ويژه صورت نگرفته است و ما باید هم اتوبوس‌های جدید را بخریم و هم مشکلات اداری آن را پشت سر بگذاریم.»

قالیباف ادامه داد: «با این وجود ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا سهم حمل و نقل عمومی را از حمل و نقل شهری به ۷۰ درصد برسانیم و تسهیل تردد را برای شهروندان فراهم کنیم.»

وی افزود: «اگرچه حمل و نقل عمومی اولویت اول ماست اما نباید برخی کار‌ها را متوقف کنیم تا برخی کارهای دیگر را پیش ببریم، چراکه معتقدیم مدیریت صحیح مدیریتی است که در آن همه کار‌ها همزمان به درستی پیش برود؛ باید تلاش کنیم درآمدهای پایدار شهر و منابع درآمدی را افزایش دهیم تا بتوانیم به موازات توسعه حمل و نقل عمومی و شبکه راه‌ها به سایر امور مانند نظافت، فضای سبز و غیره نیز بپردازیم.»

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید از اسراف و دوباره کاری‌ها جلوگيري شود، گفت: « بايد به افزایش کیفیت کار‌ها بپردازیم.»

قالیباف با بيان اینکه «برخی کار‌ها جزو وظایف شهرداری نیست اما خود را موظف می‌دانیم که در زمینه‌های مختلف به شهروندان خدمات دهیم»، اظهار کرد: «امسال در مقطع ابتدایی تلاش کردیم تا کلاس‌های درس را به کتابخانه مجهز کنیم تا زمینه رشد دانش‌آموزان را فراهم سازیم که اگر چه این جزو وظایف شهرداری نیست اما در این زمینه نسبت به مردم احساس دین می‌کنیم.»

قالیباف در مورد صحبت‌های رئیس شورای شهر گفت: «درست است که فرد بسیجی هم با دست خالی نمی‌تواند کاری کند اما اگر ما اعتقاد به فرهنگ جهاد و بسیج داریم باید به هر طریق ممکن سلاح کار را در دست بگیریم.»


 


ایلنا: رئیس هیات مدیره تشکل‌های صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به مشکلاتی که صنایع پایین دستی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها دارند بهتر است هدفمندی یارانه‌ها در طی یک برنامه ۱۰ ساله برای صنایع پایین دستی اجرا شود چرا که تولید کنندگان توان اجرای هدفمندی یارانه‌ها را ندارند.

نصرالله رضازاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد برخی مشکلاتی که صنایع پایین دستی بعد از هدفمندی یارانه‌ها با آن روبرو شدند،افزود: در بحث هدفمندی یارانه‌ها بعد از اینکه آزادسازی قیمت‌ها صورت گرفت صنایع پایین دستی با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل نیزمحصولات عرضه شده در بورس با ۲۵ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی عرضه و در بازار توزیع می‌شد اما بعد از آزادسازی قیمت‌ها و برداشتن سهمیه واحدهای تولیدی این واحد‌ها با چالش‌های جدی روبرو شدند.

رضازاده با تاکید بر اینکه بعد از هدفمندی ،تولیدکنندگان داخل بازار خود را در مقایسه با دیگر کالاهای ارائه شده در بازار از دست داده‌اند گفت: در آن زمان کالاهایی وارد بازار شد که مشابه آن‌که ساخت چین بود در بازار وجود داشت و این برای تولیدکنندگان ضربه بزرگی بود که بعد از در میان گذاشتن این مسئله با مسئولین دولتی تلاش شد در جهت اصلاح سیستم توزیع مواد اولیه گام‌هایی برداشته شود.

رئیس هیات مدیره تشکل‌های صنعت پتروشیمی تاکید کرد: بحث هدفمندی یارانه‌ها مسئله مناسب و سنجیده‌ای است که در درستی آن شکی نیست اما اجرای آن در شرایط فعلی واحدهای تولیدی کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

رضازاده با تاکید بر اینکه ادامه این وضع برای واحدهای تولیدی توجیه اقتصادی ندارد گفت: واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری واحدهای خود را تعطیل می‌کنند چرا که کار تولیدی کار پر دردسری است که نمی‌توان از سود آن اطمینان حاصل کرد.

به گفته وی اگر سود تولید کمتر از سود سپرده گذاری باشد نشان از فشارهایی است که به تولید کننده در صنایع پایین دستی وارد شده است.

رئیس هیات مدیره تشکل‌های صنعت پتروشیمی با بیان اینکه واحدهای تولیدی ممکن است چندسال با ضرر کار خود را ادامه دهند اما در ‌‌نهایت کار خود را تعطیل می‌کنند افزود: تولید داخل در دو نقطه یعنی کیفیت و سود دچار مشکل است چنانچه انتظار داشتیم کیفیت تولید داخل در سال‌های گذشته ارتقا پیدا کند اما به دلیل نبود سود منطقی این اتفاق نیافتاد.

وی یکی از مشکلات صنایع پایین دستی را نبود توجه به میزان مصرف سوخت در ماشین آلات این صنایع دانست و گفت: در سال‌های قبل با وجود رشد نرخ حامل‌های انرژی بیشتر از هر چیز به قیمت این ماشین آلات توجه شده و میزان مصرف انرژی در آن‌ها در کمترین اولویت است.

رضازاده تورم را عاملی مهم برای ناتوان کردن بخش تولید و صنایع پایین دستی دانست و اظهارداشت: تورم به بخش صنعت تحمیل شده و دست تولیدکننده را در این زمینه بسته است.

رئیس هیات مدیره تشکل‌های صنعت پتروشیمی با مقایسه تسهیلاتی که در ایران و چین به تولیدکننده‌ها داده می‌شود گفت: تولیدکننده ایرانی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که قابل مقایسه با تولیدکننده چینی نیست و البته در ‌‌نهایت کیفیت کالای چینی با کالای ایرانی مقایسه می‌شود.

تولیدکننده چینی با کمترین درآمد بیشترین بهره وری را دارد

وی با بیان اینکه سرمایه در گردش و سرمایه ثابت با چنین شرایطی به هیچ عنوان منطقی نیست گفت: تولیدکننده داخل با این شرایط امکان رقابت با تولیدکننده‌های دیگر کشور‌ها را ندارد و لزوم شناسایی تهدیدهای تولید به شدت در این زمینه احساس می‌شود.

رضازاده تاکید کرد: تولیدکننده چینی با کمترین درآمد بیشترین بهره وری را برای کشور خود دارد و این در حالی است که تسهیلاتی که برای تولیدکننده داخل ارائه می‌شود بسیار ناچیز است.

رئیس هیات مدیره تشکل‌های صنعت پتروشیمی با اشاره به مصوبه دولت برای عرضه مواد اولیه با نرخ فوب گفت: این مصوبه دولت در حالی است که بسیاری از پتروشیمی‌های دولتی مواد خود را در بورس عرضه نمی‌کنند و آن را با ۲۰ درصد بالای قیمت فوب در خارج از بورس عرضه می‌کنند و تولیدکننده از سر نیاز مجبور به خرید این مواد است.

چین از تجارت با ایران به دنبال جوایز صادراتی است

رضازاده تاکید کرد: چین در این تجارتی که با ایران دارد بسیار هوشمندانه عمل کرده چرا که جایزه صادراتی که از کنار صادرات به ایران نصیبش می‌شود ۱۷ درصد است و این در حالی است که اینجایزه صادراتی برای صادرات به عراق تنها ۶ درصد است که این هوشمندی چین و البته تهدیدی برای ایران است.

وی پیشنهاد کرد: بهتر است برنامه هدفمندی یارانه‌ها برای واحدهای تولیدی در یک برنامه ۱۰ ساله بلند مدت اجرا شود و هر سال مقدار ناچیزی به قیمت‌ها اضافه شود.

به گفته رضازاده برق و گاز واحدهای تولیدی بعد از هدفمندی یارانه‌ها باید به گونه‌ای باشد که واحدهای تولیدی در آن شرایط امکان فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به رشد ۸ درصدی در اقتصاد که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده باید تولید داخل را تقویت کنیم گفت: واگذاری‌های صورت گرفته طبق اصل ۴۴ بسیار خوب است اما باید این را در نظر داشت که بخش خصوصی در شرایط فعلی در شرایطی نیست که بتواند در خصوصی سازی موفق باشد.


 


ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: دستمزد فعلی کفاف معیشت زندگی کارگران را نمی‌دهد و افزایش حداقل دستمزد، براساس تورم موجود، تعیین شود.

اصغربرشان در گفت‌و‌گو با خبرنگارایلنا، ضمن انتقاد به مصاحبه‌ اخیر وزیرکار در خصوص دستمزد با این عنوان که امکان دو برابر شدن افزایش دستمزد وجودندارد تصریح کرد: یکی از شروط در سال گذشته در ارتباط با تصویب حداقل مزد این بود که اگر تورم بیشتر از میزان حداقل مزد باشد دولت به نحوی آن را ترمیم کند.

عضو سابق شورای عالی کار در ادامه افزود: جای تعجب است در زمانی که با هدفمند کردن یارانه‌ها بسیاری از هزینه‌ها مثل هزینه حمل ونقل و غیره چند برابر ‌می‌شود، چرا بایستی در ارتباط با دستمزد این امکان افزایش وجود نداشته و در راستای هدفمندی یارانه‌ها بسته حمایتی، برای جبران افزایش قیمت‌ها دیده نشود.

وی در ادامه افزود: با اجرای کامل بسته‌های حمایتی پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و همچنین در خصوص افزایش دستمزد وهمکاریهای جانبی دیگر به معیشت زندگی کارگران کمک کنیم.


 


ایلنا: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران همه منطقه را تحت کنترل دقیق دارند، گفت: نیروهای سپاه، ارتش و بسیج با هوشیاری کامل در انتظار کوچکترین خطای دشمن هستند تا آن را به بدترین وجه پاسخ دهند.

سردار احمد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت نیروهای نظامی کشور گفت: در روزهای گذشته نیروهای مسلح تجهیزات جدیدتری را وارد سیستم نظامی کرده و مانورهای قدرتمندی را انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: تهدیداتی که علیه ایران صورت می‌گیرد جز اینکه ما را قوی‌تر مجهزتر و استوارتر کند تاثیر دیگری ندارد.


 


ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر استان تهران اعلام کرد: نرخ اشتغال در استان تهران ۵ درصد منفی برآورد می‌شود.

اسماعیل حق پرستی در گفتگو با خبرنگار ایلنا از افزایش نرخ بیکاری در استان تهران خبر داد و گفت: به دلیل افزایش تعداد واحدهای بحرانی نرخ بیکاری در استان تهران به صورت روزانه در حال افزایش است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان تهران اظهارات معاون توسعه اشتغال را در خصوص ۲۵ هزار فرصت شغلی در استان تهران تکذیب کرد و خاطرنشان ساخت: به رغم آمار اعلامی در خصوص فرصت‌های شغلی ایجاد شده نرخ بیکاری همچنان در حال افزایش است.

حق پرستی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم افزایش حمایت‌های دولت از واحدهای تولیدی کشور تصریح کرد: به دلیل سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی تعداد واحدهای بحرانی روز به روز در حال افزایش است.

به گفته وی در حال حاضر کارخانجات لوازم خانگی و خودرو سازی بیش از واحدهای تولیدی دیگر با بحران نقدینگی مواجه هستند.


 


ایلنا: رییس اتحادیه طلا‌، سکه و صرافان کشور از افزایش قیمت سکه و طلا به دلیل افزایش قیمت انواع ارز در بازار خبرداد و گفت: نیم سکه با قیمت ۳۰۲ هزار تومان رکورد جدید زد.

محمد کشتی آرای در گفت‌و‌گو باخبرنگار ایلنا، با بیان اینکه در بازارهای بین المللی قیمت طلا طی ۴ روز گذشته ثابت مانده و تا چند روز آینده نیز همچنان ثابت خواهد ماند افزود: قیمت سکه و طلا در بازار داخلی با افزایش مواجه شده است و به نوعی باید اذعان کرد که گرانی طلا و سکه ناشی از تاوان گرانی قیمت دلار در بازار است.

وی علت ثابت ماندن قیمت طلا در بازارهای جهانی را ناشی ازنقد شوندگی دارایی‌ها از بسیاری از موسسات اروپایی دانست اظهارداشت: بازار طلای بین المللی در حال حاضر در یک سردرگمی به سر ‌می‌برد.

رییس اتحادیه طلا، سکه و صرافان کشور در ادامه از کاهش تقاضا به طلا و سکه در بازار داخلی خبر داد.

به گفته وی با این وجود قیمت سکه و ارز در بازار داخلی امروز با افزایش مواجه شده است.

براین اساس قیمت هر سکه تمام بهار آزادی ۶۲۵ هزار تومان هر نیم سکه ۳۰۲ هزار تومان و هر ربع سکه ۱۵۲ هزارتومان به فروش رفت.


 


خبرگزاری فارس: نمایندگان مجلس در جلسه علنی فردای پارلمان تکلیف رابطه ایران با انگلیس را مشخص می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته جلسه علنی دارند و در این جلسات قرار است رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد طرح ایجد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار را ادامه دهند.

جزئیات طرح دو فوریتی کاهش روابط با انگلیس نیز این هفته بررسی شده و بالاخره تکلیف روابط ایران با انگلیس تعیین می‌شود. دو فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 2 آذرماه 90 به تصویب رسیده است.

بررسی گزارش‌های کمیسیون انرژی درباره "رفع ایرادات شورای نگهبان در لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان منطقه‌ای دریای پاک" و "لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر" در دستور کار جلسات علنی هفته جاری نمایندگان قرار دارد.

خانه ملتی‌ها هفته جاری گزارش‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در زمینه رفع ایرادات شورای نگهبان در لوایح "عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مرکز آسیائی کاهش بلایا" و "عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در طرح همکاری نظارت بر امور داروئی" را بررسی می‌کنند.

بهارستان‌نشینان این هفته گزارش‌های کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص "رفع ایرادات شورای نگهبان در لایحه تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی" و لوایح "حمایت خانواده"، "معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی تایلند در مورد انتقال محکومین به حبس و همکاری در زمینه اجرای احکام کیفری"، "موافقتنامه انتقال محکومین بین جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق"، "آیین‌ دادرسی کیفری برای تصویب مدت اجرای آزمایشی آن طبق اصل 85 قانون اساسی"، "موافقتنامه همکاری قضایی در امور مدنی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق"، "طرح ممنوعیت ساخت حمل و نگهداری درگیری فیزیکی بین افراد کاربرد دارد" و "موافقتنامه استرداد مجرمین بین دولت جمهوری ایران و دولت جمهوری عراق" را بررسی می‌کنند.

همچنین گزارش‌های کمیسیون قضایی در زمینه لوایح "موافقتنامه همکاری حقوقی و قضایی در امور دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عربستان"، "موافقتنامه استرداد مجرمین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان"، "موافقتنامه همکاری حقوقی و قضایی در امور مدنی و احوال شخصیه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق"، "رد طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1385"، "موافقتنامه استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس"، "رد لایحه اصلاح قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی"، "رد لایحه ممنوعیت خلع ید و قلع و قمع ورزشگاه‌ها و سایر تأسیسات و اماکن ورزشی تابع سازمان تربیت بدنی" و "موافقتنامه معاضدت حقوقی در امور مدنی و کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین" نیز در صحن علنی پارلمان بررسی می‌شود.

بهارستان‌نشینان هفته جاری گزارش‌های کمیسیون اجتماعی درباره طرح‌های "بیمه و حمایت از بیکاران متقاضی کار"، "استفساریه بنده ۴ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری"، "تسری قانون فوق‌العاده خاص کامرندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارمندان دامپزشکی کشور"، "عقد قرارداد مستقیم با نیروهای خدماتی توسط دستگاه‌های اجرایی و حذف شرکت‌های پیمانکار"، "حذف تبصره ۳ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری" و "اصلاح قانون استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی مصوب ۱۳۸۹" را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

مجلسی‌ها این هفته گزارش‌های کمیسیون کشاورزی درباره "طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی" و "لایحه اصلاح قانون نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرایم زیست‌محیطی"، را در جلسات علنی مجلس بررسی می‌کنند.

نمایندگان ملت در جلسات علنی هفته جاری مجلس به بررسی گزارش‌های کمیسیون اقتصادی درباره لوایح "موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری سنگال"، "موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه"، "موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری گینه بیسائو"، "موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا"، "موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آفریقای جنوبی در مورد کمک‌های متقابل بین گمرک‌های آنها"، "موافقتنامه کمک و همکاری متقابل در مورد موضوعات گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین"، "موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اکوادور"، "اساسنامه بین‌المللی تأمین مالی تجاری" و "تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی" می‌پردازند.

نمایندگان مجلس هفته جاری گزارش‌های کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس در خصوص لوایح "اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها" و "طرح اصلاح تبصره 3 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی" را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

بهارستان‌نشینان در جلسات علنی این هفته پارلمان به بررسی گزارش‌های کمیسیون صنایع و معادن در زمینه لوایح "عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه منطقه‌ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه‌شناسی (ریسکام)" و "تصویب احکام و مصوبات بیست و چهارمین اتحادیه جهانی پست منعقد شده"، گزارش‌های کمیسیون عمران درباره لوایح "موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه اسکان انسانی سازمان ملل متحد جهت تأسیس دفتر زیستگاه (هبیتات) سازمان ملل متحد برای کاهش بلایا در تهران" و "اصلاح ماده 3 قانون تأسیس شورایعالی معماری"، می‌پردازند.

تقاضای رسیدگی به طرح عدم لزوم بیمه مجدد اجباری شاغلین فصلی و ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از بیست هزار نفر که نزد صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر بیمه هستند، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره طرح اصلاح بند "ج" ماده ۵۴ قانون برنامه پنجم توسعه، گزارش کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در مورد طرح اصلاح قوانین نحوه معرفی، انتخاب و فعالیت ناظرین و ساماندهی امور نظارتی مجلس و تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس مبنی بر رسیدگی به طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی و گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی درباره اعلام مغایرت برخی از مواد اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در صحن علنی پارلمان بررسی می‌شود.

خانه ملتی‌ها هفته جاری گزارش کمیسیون اصل نود در خصوص عملکرد وزارت نیرو و سازمان آب و برق استان خوزستان در خصوص طرح آبرسانی غدیر و تأمین آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان، تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه تأمین تجهیزات مورد نیاز در حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی، تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در زمینه عدم اجرای جز (ب) بند ۱ و تبصره‌های بند ۲ قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور و گزارش کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی دولت از چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.


 


خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آنانی که شرط برای حضور در انتخابات می‌گذارند عددی نیستند، گفت: برخی می‌گویند در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنیم و شرط و شروط می‌گذارند اما بدانند که مردم از آنان عبور کرده و به خوبی آنان را شناخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز آیت‌الله سیداحمد خاتمی صبح امروز در همایش 30 هزار نفری حماسه بیداری و حضور عاشورایی بسیجیان شیراز اظهار داشت: مردم در انتخابات رئیس جمهور حتی به خودی‌های خود سیلی زده و آنان را ترد کردند.
خاتمی تصریح کرد: با نیامدن برخی افراد خاص در انتخابات بی‌شک هیچ اتفاقی نمی‌افتد و مردم مانند گذشته حضوری متحد در انتخابات پیش رو دارند.
امام جمعه موقت تهران بیان داشت: میدان انتخابات میدان مردم بوده و آن چه مهم است حضور شکوهمند پای صندوق‌های ری است و این مهم توسط مردم تحقق می‌پذیرد.
خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز اردوگاه نخست ما سیدالشهدا، نظام اسلامی و ولایت است، خاطرنشان کرد: اردوگاهی که آمریکا، اسرائیل، رژیم صهیونیستی، خیانت‌کاران غربی و فتنه‌گران سیاه‌دل 88 در آن هستند، اردوگاه یزیدیان است.
وی ادامه داد: امروز در کشور ما شبکه‌های استعماری از برخی‌ها حمایت می‌کنند و چرا بعضی‌ها نمی‌خواهند بفهمند که در اردوگاه یزید هستند. خاتمی افزود: چرا شبانه‌روز بیگانگان در رسانه‌های خود از برخی حمایت می‌کنند که باید از اردوگاه یزیدید به اردوگاه امام حسین (ع) بیایند.
وی با بیان اینکه، اردوگاه سیدالشهدا اردوگاه وفاداری به دین و نظام اسلامی است به ویژگی‌های بسیجیان پرداخت و ابراز داشت: بسیجی یعنی وفادار به ولایت و فرد ولایت‌مدار، باید همان عشقی که به سیدالشهدا (ع) دارد همان عشق را نیز به نایبش داشته باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: امروز ولی فقیه ما آیت‌الله خامنه‌ای نایب امام زمان است و آنانی که عاشق امام زمان هستند، تمام عشق خود را یکجا تقدیم نایبش می‌کنند.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: کوردلانی که عظمت ولایت را نمی‌توانند ببینند و درک کنند، بدانند که این مردم به یاری خدا تا آخرین نفر و قطره خون حامی ولایتند و از ولایت دست بر نمی‌دارند.
وی ادامه داد: بسیجی نگاه می‌کند که امروز دشمنان از چه جریانی دفاع می‌کنند و همان آدم‌هایی که دشمن از آنان حمایت می‌کند را منفور مردم می‌دانند.
خاتمی بیان داشت: امروز پایداری در عمق بصیرت بسیجی بوده و وفاداری به نظام اسلامی و سیدالشهدا در رگ و خون بسیجیان است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی‌ها در کشور مدام دم از یاس می‌زنند ابراز داشت: کشور ما در تمام عرصه‌ها دشمن را خیره کرده و در عرصه‌های سیاسی، نظامی و سایر عرصه‌ها در جهان پیشتاز است.
خاتمی بیان داشت: امروز ایران به قدرتی دست یافته که می‌تواند با موشک، قلب تلاویو را نشان گیرد و با خاک آن را یکسان کند.


 


خبرگزاری فارس: التهاب بازار ارز امروز به‌حدی رسیده که قیمت دلار ساعتی تغییر می‌کند و هم‌اکنون به 1380 تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد به 1380 تومان رسیده و فاصله زیادی تا ثبت یک رکورد جدید در این بخش ندارد.
قیمت دلار درحالی هم‌اکنون به این نرخ رسیده که ساعتی قبل صراف‌ها دلار را 1370 تومان می فروختند البته در روزهای جاری افزایش التهابات بازار ارز به حدی رسیده که فعالان بازار ارز خرید و فروش ارز خودداری می کنند.
عدم فروش ارز به مردم توسط برخی صرافی‌ها موجب شده تا قیمت دلار بار دیگر گران‌تر از قبل شود این افزایش قیمت‌ها در حالی روی می دهد که بانک مرکزی اقدامی برای بازگشت آرامش به بازار انجام نمی‌دهد.
حتی اگر بانک مرکزی برنامه‌ای برای کنترل بازار ارز داشته باشد ضعف اطلاع‌رسانی یا انعکاس سیاست‌های این بانک موجب شده تا این تصور شکل بگیرد که سیاست‌گذار پولی برنامه‌ای برای بازار ارز ندارد.
مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار و کمبود نقش بانک مرکزی اما به این تفکر دامن می زند که شاید برنامه‌ای برای کنترل بازار ارز وجود نداشته باشد.
از سوی دیگر گفته می شود که شاید برنامه بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز در قیمت‌های بالا باشد و با این روش بخواهد مصوبه شورای پول و اعتبار برای تک‌ترخی کردن ارز را اجرا کند.
به هر حال انتظار می‌رفت مقامات بانک مرکزی در این شرایط حساس بازار ارز روزه سکوت خود را می شکستند و با صراحت سیاست‌های خود را برای کنترل بازار اعلام می کردند.
امروز نرخ دلار در باجه‌های فرودگاهی برای ارز مسافرتی 1210 تومان تعیین شده و همچنین این ارز برای خرید و فروش در بازار رسمی دارای نرخ 1087 و 1091 تومان است.


 


خبرگزاری فارس: عضو جبهه پایداری در واکنش به انعکاس اظهاراتش در زنجان با بیان اینکه ما معتقدیم آقای مشایی به لحاظ اعتقادی منحرف است و در این بحث هیچ تردیدی وجود ندارد، گفت: جریان انحرافی نمود عینی دارد و این نمود در انحرافات ارزشی مشهود است.

علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات منتسب به خود درباره اینکه سندی برای منحرف بودن مشایی وجود ندارد، گفت: خبرنگار فارس در استان زنجان از بنده پرسید، آیا شما سندی برای دخالت مشایی در اختلاس دارید یا نه و بنده گفتم من سندی ندارم و اسناد در کمیسیون اصل90 مجلس است.

وی افزود: مشکل ما با امثال مشایی اعتقادی است و ما معتقدیم آقای مشایی به لحاظ اعتقادی منحرف است و در این بحث هیج تردیدی وجود ندارد.

زارعی در پایان ضمن درخواست از رسانه‌ها برای رعایت اخلاق حرفه‌ای در انعکاس اخبار، گفت: جریان انحرافی نمود عینی دارد و این نمود در انحرافات ارزشی مشهود است.

با توجه به اصرار آقای زارعی که تاکید دارد چنین مطلبی را در زنجان درباره گروه انحرافی و مشایی نگفته است، اظهارات نامبرده در حال پیاده شدن از نوار است که متعاقبا منعکس خواهد شد.


 


خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، وحدت اصولگرایان را واجب‌ترین کار برای پیروزی در انتخابات آینده در شرایط فعلی دانست و گفت: هر گروهی با اصرار و لجاجت و خرده گیری بی جهت، موجب شکسته شدن رای اصولگرایان شود، به هیچ وجه اصولگرا نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل در اولین نشست سراسری جبهه متحد اصولگرایان که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی و تعاریف امام از این جایگاه گفت: بیانات امام خمینی (ره) در مورد در راس امور بودن مجلس تعارف نیست، بلکه حکمتی در آن نهفته است.

وی افزود: اگر دقت کنید در میان ساختارهای نظام گذشته تنها ساختاری که در اصل آن تردیدی نشد مجلس بود؛ چراکه شاهد بودیم قوه قضائیه قبل از انقلاب اسلامی زیر نظر وزیر دادگستری فعالیت می‌کرد که او هم تحت نظر دولت بود اما قوه قضائیه بعد از انقلاب اسلامی مستقل شد و قوه مجریه هم تغییر پیدا کرد اما هیچ‌گاه امام در اصل نهادی به نام مجلس تردیدی نکرد.

حداد عادل با بیان اینکه امام راحل که در عمر بابرکت خود شاهد حوادث مشروطیت بودند از آغاز انقلاب اسلامی به مجلس اهمیت زیادی می دادند، گفت: مجلسی که نمایندگانش با رای ملت انتخاب شوند بارزترین مظهر اراده ملی در هر کشور است و این مجلس پشتوانه ای برای اداره کشور خواهد بود.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با تاکید بر اینکه مجالسی که با رای ملت به وجود می آیند سهم زیادی در مشروعیت نظام دارند، افزود: چنین مجالسی سبب تقویت همبستگی ملی و پشتوانه امنیت ملی یک کشور خواهند شد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: هنگامی که 300 نفر نماینده از سراسر کشور با انتخاب آحاد مردم گرد هم می آیند می توان گفت مجلس نمونه ای کوچک از یک کشور بزرگ و ملتی تاریخ ساز است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هنگامی که مردم به مجلس نگاه می کنند با حضور نماینده خود در مجلس احساس می کنند که در مجلس حضور دارند، خاطرنشان کرد: در این صورت موجب می شود تا مردم احساس کنند مجلس به نمایندگی از آنان تصمیم می گیرد و لذا معتقدم وسیع ترین فصل مشترک و محل اتصال ملت و نظام اسلامی مجلس است.

حداد عادل با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم نمایندگانی پاکدست، متدین، کارشناس و آگاه به مسائل کشور در مجلس حضور پیدا کنند، گفت: هدف ما از قدم گذاشتن در صحنه انتخابات و تشکیل جبهه متحد اصولگرایان این است که مجلسی اصولگرا تشکیل شود.

وی ادامه داد: این مجلس باید با حضور اکثریت اصولگرایان و تعاریف رهبر معظم انقلاب از یک فرد اصولگرا شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ما باید از حوادث سالهای گذشته عبرت بگیریم و تلاش کنیم مجلسی مانند مجلس ششم تکرار نشود، گفت: نباید جریاناتی نظیر آنهایی که فتنه 88 را به وجود آوردند در مجلس نهم حاکم شود. لذا برای جلوگیری از این اتفاق وحدت اصولگرایان امری ضروری است و در عین حال باید با جریان های فتنه، انحرافی و هر جریانی که از خط ولایت بیرون ایستاده است مقابله کنیم.

حداد عادل با بیان اینکه در یک سال اخیر حوادثی در جهان اسلام اتفاق افتاده که چهره جهان را دگرگون کرده است، افزود: حوادثی که هم اکنون در جهان ادامه دارد نمی توان پیش بینی کرد که تا کجا ادامه پیدا می کند.

وی ادامه داد: در همان اوایل نهضت بیداری اسلامی گفته بودم که این تحولات اهمیت بیشتری از فروپاشی شوروی دارد.

وی گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که هر روز چهره تازه ای از بیداری اسلامی آشکار می شود و در این اوضاع چشم همه مسلمانان و آنهایی که در این میدان های آزادی نظیر التحریر هستند به ایران اسلامی است چرا که این ملت ایران بود که پشت سر امام خمینی (ره) به راه افتاد و حکومت دینی در جهان را احیا کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان تصریح کرد: در آن دوران همگان تصور می کردند دوران حکومت دینی سپری شده است اما ملت ایران شگفتی آفرید و حکومت دینی ایجاد کرد و نشان داد حاکمیت دین در یک جامعه امکان پذیر است.

حداد عادل در همین زمینه تاکید کرد: پایداری نظام اسلامی در هشت سال دفاع مقدس نشان داد این حکومت می توان استوار بماند و پیشرفت ها علیرغم تحریم نشان داد پیشرفت در سایه حکومت اسلامی محقق می شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران الگویی بی بدیل در بیداری اسلامی منطقه است، گفت: در بحبوحه شکوفایی بیداری اسلامی و در هنگامی که مزدوران آمریکا از کشورهای اسلامی سرنگون می شوند فشارها بر جمهوری اسلامی ایران روز به روز بیشتر می شود.

حداد عادل تاکید کرد: در حال حاضر فشارها بر روی دو کشور ایران و سوریه زیاد است و نمایندگان کاخ سفید و وزیر خارجه انگلستان رسما از حکام عرب می خواهند بر علیه سوریه اعمال فشار کنند چرا که این کشور به جبهه مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی تعلق دارد.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان به فشارها بر علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: غربی ها تلاش می کنند با سناریوی دروغین ترور سفیر عربستان و به راه انداختن دوباره پرونده هسته ای جریانی جدید را راه بیندازند و تحریم ها را افزایش دهند که در این شرایط وظیفه ما این است که از تمام توان خود برای برگزاری انتخاباتی استفاده کنیم که نتیجه آن حضور نمایندگان ملتزم به خط امام و رهبری باشد.

وی با بیان اینکه جبهه متحد اصولگرایان تنها برای ایران کار نمی کند بلکه چشم جهان اسلام به روی ماست، تصریح کرد: اگر نتیجه انتخابات به گونه ای باشد که آمریکا و غرب بتوانند از آن برای شکست حکومت دینی استفاده کنند این فقط ما را متاثر نمی کند بلکه پشت همه نیروهای انقلابی خالی می شود.

حداد عادل تاکید کرد: در چنین شرایطی وحدت برای پیروزی هر چه بیشتر اصولگرایان از هر زمان دیگری واجب تر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه امروز تاثیر کار سیاسی ما در داخل به بزرگی همه جهان اسلام است، گفت: در شرایط فعلی باید تلاش کنیم تا کشور را با ثبات نشان دهیم و زمینه را برای حضور منطقی و هر چه بیشتر مردم در انتخابات فراهم کنیم.

وی همچنین به حوادث کودتای 28 مرداد سال 1332 اشاره کرد و افزود: باید برای مخالفت ها و موضع گیری های خودمان یک سقف و حد قائل شویم. مبادا ندانسته کاری کنیم که دشمنان انقلاب اسلامی می خواهند و کشور را دچار تنش دائمی کنیم.

عضو کمیته داوری و نظارت جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به اینکه اقبال مردم به اصولگرایان در ده سال گذشته از انتخابات دوم شوراهای شهر و روستا آغاز شد، گفت: در طی 10 سال گذشته هر بار که انتخاباتی برگزار شد اکثریت مردم به اصولگرایان رای دادند لذا ما باید این سابقه پرافتخار را حفظ کنیم و به گونه ای عمل کنیم که این راه ادامه پیدا کند و از تجربه های گذشته استفاده کنیم مانند انتقال از مجلس هفتم به هشتم که اصولگرایان در مجلس هفتم موفق شدند ساز و کاری را طراحی کنند که به پیروزی آنها در مجلس هشتم منتهی شد.

حداد عادل با بیان اینکه الگوی فعلی جبهه متحد اصولگرایان با مختصر تغییری نسبت به تجربه گروه 6+5 شباهت دارد، گفت: حضور جامعتین در صحنه انتخابات و تدوین منشور اصولگرایی تجربه هایی جدیدتر نسبت به دوره قبل است که ما باید خوشحال باشیم و خدا را شکر کنیم که شخصیت های بزرگ و باسابقه همانند آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی به صحنه ورود پیدا کردند و لذا باید این حضور را مغتنم بشماریم.

وی با بیان اینکه جامعتین با تنظیم منشور اصولگرایی تلاش می‌کنند حافظ ارزش‌های انقلاب باشند و تشکل‌های سیاسی و امت حزب­الله سعی می‌کنند این ارزش‌ها را در عمل محقق کنند، گفت: انتخابات مجلس یک عرصه امتحان برای یک یک ماست؛ چراکه معلوم خواهد شد چه کسی و چه تشکل‌هایی انقلاب را برای خودشان می‌خواهند و چه تشکل‌هایی خود را برای انقلاب می‌خواهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: ایجاد جمعیت‌ها و تشکل‌ها امری ضروری است به‌شرطی‌که ما بخواهیم با انسجام بخشی به انقلاب کمک کنیم اما اگر به‌دنبال کسب قدرت باشیم معلوم می‌شود انقلاب را برای خودمان می‌خواهیم.

حداد عادل تصریح کرد: هر گروهی با اصرار و لجاجت و خرده‌گیری بی‌جهت موجب شکسته شدن رای اصولگرایان شود به‌هیچ‌وجه اصولگرا نیست.

وی با تاکید بر اینکه اصولگرایان ممکن است با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشند، تصریح کرد: باید بدانیم اختلاف سلیقه ما در درون اصولگرایان بیشتر است یا اختلاف ما با کسانی که مخالف اصولگرایی هستند. باید به صحنه نگاه کنیم و ببینیم امروز وقت وحدت است یا خرده‌گیری. معتقدم نباید کاری انجام دهیم که پیروزی اصولگرایان در 10 سال گذشته متوقف شود.

حداد عادل همچنین به ایستادگی مردم کشورمان در سالهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مردم کشور ما همواره امتحان خود را پس داده و موفق بوده‌اند مردم با حرکت 9 دی 1388 ثابت کردند بصیرت، وحدت وپیروی از ولایت، اعتقاد به اسلام و انقلاب دارند.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه هم‌اکنون نوبت ماست که نشان دهیم شایستگی نمایندگی مردم را داریم، گفت: باید بابصیرت، وحدت، اعتقاد و از خودگذشتگی، شایستگی خدمت به مردم را پیدا کنیم.


 


خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی نحوه بازنگری در 555 درس منتخب از میان 38 رشته علوم‌انسانی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حمیدرضا آیت‌اللهی رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی خبری با بیان اینکه 3 هزار و 21 نفر از استادان در ارتباط با 555 درس منتخب از میان 38 رشته که برای بازنگری انتخاب شده بودند، همکاری داشتند، گفت: با توجه به کاستی‌های متعدد رشته‌های علوم‌انسانی در کشور که روز آمد نبود و مناسب فرهنگ ایرانی اسلامی نبود، بر همین اساس با توجه به یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری تعدادی از منابع مورد بازنگری قرار گرفت.

به گفته وی برخی از سرفصل‌ها و منابع دروس کارشناسی رشته‌های علوم‌انسانی بیش از 20 سال تغییر نکرده بود بنابراین براساس مأموریتی که وزارت علوم به پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی محول کرد، قرار شد در مرحله اول، طرح بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس کارشناسی 38 رشته با همیاری استادان، پژوهشگران و متخصصان صورت بپذیرد.

رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، هدف کلی این طرح را روزآمدسازی سرفصل‌ها و منابع برخی دروس کارشناسی در طرح و تناسب آنها با فرهنگ اسلامی ایران مطرح کرد.

وی ایجاد تمهیدات مورد نیاز برای توانمندی‌های شناختی و مهارتی یادگیرنده، ارتقاء سطح اصول اخلاق حرفه‌ای، اخلاقیات و معنویت، مطالعات و استفاده از سرفصل‌های متداول و به روز جهانی با توجه به شاخص‌های ملی، مذهبی، فرهنگی و بومی کشور را از ضرورت‌های بازنگری دروس علوم‌انسانی مطرح کرد.

وی از ارسال 7 هزار و 837 پرسش‌نامه در ارتباط با 555 درس منتخب برای 3 هزار و 21 نفر از استادان حدود 100 دانشگاه و سایر مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی خبر داد و گفت: سؤالاتی همچون به چه میزان سرفصل فعلی نیاز به بازبینی دارد، به چه میزان سرفصل فعلی نگرش یادگیرنده را توسعه می‌بخشد و به چه میزان در هر سرفصل فعلی به ارزش‌های دینی و مذهبی توجه شده است، مطرح شد. سپس کارگروه تخصصی متشکل از استادان اعضای کمیته‌های تخصصی شورای تحول در علوم‌انسانی و کمیته‌های برنامه‌ریزی وزارت علوم برای بررسی مطالعه و جمع‌بندی هر کدام از دروس براساس رشته و تخصص تشکیل شد.

به گفته آیت‌اللهی بیش از 55 جلسه کارگروه‌های تخصصی با زمان میان 2 تا 8 ساعت برای هر نشست با حضور 90 نفر از استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برای بررسی مطالعه و جمع بندی هر کدام از دروس براساس رشته و تخصص تشکیل شده است.

وی افزود: در بازنگری دروس سعی شده است بر تهیه سرفصل‌ها در چارچوب‌ ارزش‌های اسلامی، اهداف بلندمدت و راهبردهای کلان کشور مورد توجه قرار گیرد. همچنین سرفصل‌ها به عنوان مجموعه‌ای به هم پیوسته و متعادل تدوین شد به گونه‌ای که اجزاء آن از انسجام پیوستگی، هم‌خوانی و چیدمان مناسب برخوردار باشند و در مجموعه اهداف برنامه درسی را تحقق بخشند.

آیت‌اللهی خاطرنشان کرد: دقت شده است سرفصل‌ها و اجزاء آن متناسب با آخرین تحولات در رشته‌های علوم‌انسانی در جهان باشد. همچنین سعی شد که محتوای اصلی هر سرفصل، حوزه علمی مشخصی را پوشش دهد و در قالب مجموعه دروس اصلی تشکیل دهنده آن برنامه نمود پیدا کند.

به گفته وی طراحی سرفصل‌ها به گونه‌ای انجام شده که از انعطاف لازم برای تطبیق با تحولات دانش بشری، متقضیات زمان و مکان، نیازهای جامعه و مزیت‌های نسبی منطقه‌ای و امکانات دانشگاه‌ها برخوردار باشد. این انعطاف‌پذیری در سایر اجزای سرفصل‌ها که مرتبط با هسته‌ اصلی درسی که طراحی شده نیز لحاظ شد.

وی افزود: اهتمام لازم در بازنگری دورس به عمل آمده تا سرفصل‌ها در بعضی از دروس علاوه بر پرداختن به جنبه‌های نظری، جنبه‌های کاربردی دانش نظری و به طبع آن توسعه وجوه مهارتی و کارآفرینی نیز مورد توجه قرار گیرد. سعی شده است سرفصل‌ها به گونه‌ای تنظیم شوند که زمینه شکوفایی استعدادها، ایجاد خلاقیت، ابتکار، فراگیری مداوم و اندیشه‌ورزی دانشجویان را فراهم آورد.

رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی روزآمد نبودن عدم بازنگری طی سال‌های طولانی، قدیمی بودن سرفصل‌ها، قابلیت دسترسی بسیار سخت، کپی بودن سرفصل‌ها را از ویژگی‌های سرفصل‌های موجود خواند.

وی درباره تعداد دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصل‌ها و منابع گفت: اقتصاد با 29 درس، تاریخ با 13 درس، حقوق با 21 درس روانشناسی با 50 درس، زبان و ادبیات انگلیسی با 13 درس، زبان و ادبیات فارسی با 13 درس، علوم‌اجتماعی با 236 درس، علوم تربیتی و مشاوره با 23 درس، علوم‌سیاسی با 22 درس، فلسفه با 90 درس، مدیریت با 17 درس و ارتباطات و روزنامه‌نگاری با 28 درس، دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصل‌ها و منابع هستند.

به گفته وی رشته علوم اجتماعی با 236 درس و رشته‌های تاریخ زبان و ادبیات انگلیسی و زبان و ادبیات فارسی با 13 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین دروس بازنگری شده را به خود اختصاص داده‌اند.

آیت‌اللهی دانشگاه تهران با 236 عضو هیئت علمی، دانشگاه علامه طباطبایی با 213 عضو هیئت علمی و دانشگاه اصفهان با 193 عضو هیئت علمی، شرکت‌کننده در بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس رشته‌های علوم‌انسانی بوده‌اند.


 


خبرگزاری فارس: عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز روند شکل‌گیری جبهه متحد اصولگرایان را با محوریت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و همچنین محوریت آیات مهدوی‌کنی و یزدی و نحوه تدوین منشور جامعتین تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با تاکید بر اینکه خواسته رهبر انقلاب این است که نیروهای انقلاب و عناصر معتقد به ارزشهای اسلام و خادمین به مردم، کشور را هدایت کنند، گفت: مجموعه اصولگرایان با اعتقاد به اسلام و ارزشها باید سکان‌دار هدایت کشور باشند و زمینه‌ها را برای استمرار این امر با پایبندی به ارزشها، خدمت به مردم و تفاهم و وحدت خویش فراهم کنند.

وی در این همایش استانی جبهه متحد اصولگرایان درخصوص روند شکل‌گیری جبهه متحد اصولگرایان از آغاز، طی مسیر و شرایط موجود سخنرانی کرد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه یکی از شیوه‌های رهبر انقلاب که در ضمن هدایت‌های روشنگرانه‌شان همیشه مدنظر دارند واژه‌سازی و خلق اصطلاحات است، گفت: ایشان در مسند رهبری واژه‌هایی را خلق می‌کنند که جریان‌هایی را شکل می‌دهند و موجی را به‌وجود می‌آورند؛ واژه‌هایی مانند ناتوی فرهنگی، مهندسی فرهنگی، مردم‌سالاری دینی.

تقوی افزود: یکی از اصطلاحاتی که ایشان تبیین کردند و بر محور آن جریان سیاسی عظیمی شکل گرفت، اصولگرایی بود. این عنوان توانست مجموعه عظیمی از مردم و علاقه‌مندان به انقلاب و نظام اسلامی را حول محور خود جمع کند.

وی با بیان اینکه گاهی این اصطلاحات جامعه را به چندین بخش تقسیم کرده و گاهی بخش‌های مختلف را زیر یک چتر می آورد، اظهار کرد: سیاست‌مداران هوشمند سعی می‌کنند با اصطلاحات جدید انسان‌های جدیدی را جمع کرده و موج جدیدی را ایجاد کنند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه با خلق اصطلاح اصولگرایی موج جدیدی در جامعه به‌وجود آمد، اظهار کرد: اصطلاح اصولگرایان مجموعه عظیمی را در کشور جمع کرد و جبهه بالنده‌ای را شکل داد و در انتخابات این مفهوم معجزاتی را به‌وجود آورد.

وی افزود: این اصطلاح با گذشت زمان تبدیل به جریان عظیمی شد که ما توانستیم از آن برای تقویت نظام بهره ببریم.

تقوی در تبیین روند شکل‌گیری جبهه متحد اصولگرایان تصریح کرد: پس از شکل‌گیری مجموعه اصولگرایان این جریان عظیم انتخاب‌های متعدد را رهبری کرده و به نتیجه رساند و همچنان پیش آمد تا میان اصولگرایان مرزبندی هایی شکل گرفت که بزرگان را نگران کرد.

وی افزود: شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز یک سال و نیم قبل در رابطه با این اختلافات و ضرورت وحدت در میان اصولگرایان جلسه‌ای را تشکیل داد. در این جلسه پیشنهاد شد نشست مشترکی میان جامعه روحانیت مبارز با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محل این جامعه شکل گیرد تا این دو نهاد روحانی بتوانند به این دغدغه­ها بپردازند و تلاش کنند این مشکلات را برطرف کنند.

تقوی تاکید کرد:جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان دو نهاد روحانی که قبل از پیروزی انقلاب امام را همراهی می کردند و بعد از پیروزی انقلاب نیز به عنوان بازوی رهبری عمل می نمودند نباید بنشینند تا اصولگرایان بین خودشان اختلاف داشته باشند و این جبهه تواناییهایش را از دست بدهد.

وی بیان کرد: جلسه مشترک جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین جلسه ای طولانی و پر پیشنهاد بود.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین به عنوان دو نهاد روحانی که همیشه در مسائل کشور به عنوان اکثریت روحانیون کشور صحبت می کرده و نمایندگی از جانب قاطبه روحانیت کل کشور را برعهده داشته نام برد و افزود: هر گاه اطلاعیه ای از جانب جامعتین پخش می شود قاطبه روحانیون به آن توجه و از آن تبعیت می کردند.

تقوی در تشریح نتایج این جلسات گفت: جامعتین تصمیم گرفتند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در متن کار قرار بگیرند. امروز جامعتین با تدوین منشور اصولگرایی و پیگیری ایجاد وحدت اصولگرایان در متن کار قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه کمیته ای از طرف جامعتین برای بررسی اصول و مبانی شکل گرفت، گفت: چند ماه نشست‌های مشترکی میان دو جامعه گذاشته و منشور اصولگرایی تدوین شد.

تقوی افزود: جامعتین تعریفی شفاف از اصولگرایی ارائه دادند و در ابتدا مبانی اصولگرایی شامل اسلام، جمهوری اسلامی، خط و سیره امام و ولایت مطلقه فقیه را به‌عنوان مبانی خود معرفی کردند و پس از آن 12 شاخص اصلی اصولگرایی را بیان نمودند.

وی با اشاره به اینکه منشور نبایدهای اصولگرایی هم در جامعتین تدوین شده است، گفت: در وقت و جای مناسب این منشور را نیز منتشر خواهیم کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه 24 نفر از چهره‌های شاخص اصولگرایی در دفتر آیت الله مهدوی کنی گرد آمدند و منشور اصولگرایی را به این افراد ارائه دادیم، گفت: تقریباً همه اصولگرایان حاضر در آن جمع این منشور را پذیرفتند و از آن استقبال کردند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه قدم بعدی ما این بود که مجموعه‌ای وارد کار شود، افزود: در ابتدا هیئت داوری 7 نفره تشکیل شد. 3 نفر از اعضای این هیئت از چهره‌های معتقد و شناخته‌شده اصولگرایان بودند که شامل آقایان ولایتی، عسگراولادی و حداد عادل هستند و آقایان حسینی بوشهری و کعبی از جامعه مدرسین به این هیئت معرفی شدند. همچنین آقایان ابوترابی و بنده نیز از طرف جامعه روحانیت مبارز در این هیئت حضور داریم.

تقوی با اشاره به روند شکل‌گیری شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان تصریح کرد: پس از شکل‌گیری هیئت داوری مقرر شد احزاب اصولگرا نیز نمایندگان خود را معرفی کنند. روی تعداد افرادی که از هر حزب یا گروه باید به این شورا معرفی شوند نیز مباحث مفصلی صورت گرفت.

وی عنوان کرد: جلسات متعدد و هفته های زیادی روی این بحث متمرکز بودیم و بزرگانی را نیز برای مشورت دعوت کردیم همچنین از خارج هم اگر نامه ها و تلفن هایی بود به جلسه منعکس می کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که باید تعداد افرادی که از طرف احزاب به این شورا معرفی می شوند محدود باشند تا بتوانند بحث ها را هدایت کنند.

تقوی در تشریح ترکیب اعضای شورای مرکزی اصولگرایان گفت: مقرر شد از جبهه پیروان دو نفر، از جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان دو نفر و از جبهه پایداری نیز دو نفر به این شورا معرفی شوند.

وی افزود: چهره هایی نیز وجود داشتند که به‌صورت حزب مطرح نبودند، درباره نمایندگان نهادهای غیر دولتی در این شورا نیز مباحثی صورت گیرد.

تقوی افزود: در پایان به این نتیجه رسیدیم که مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد غیر دولتی مردمی در این شورا عضویت داشته باشد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد اول این بود که هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان نماینده ای را به این شورا معرفی کند. پیشنهاد دوم این بود که هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یک نماینده به این شورا معرفی کند و پیشنهاد سوم این بود که رئیس مجلس شورای اسلامی شخصا نماینده ای را به این شورا معرفی کند.

تقوی افزود: این سئوال وجود داشت که آیا رئیس مجلس شورای اسلامی نیز می تواند دراین شورا حضور داشته باشد یا خیر که دوستان معتقد بودند حضور ایشان به عنوان رئیس یک قوه در شورای مرکزی اصولگرایان به صلاح نیست.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در رابطه با ماجرای حضور نماینده قالیباف در این شورا گفت: شورای مرکزی اصولگرایان مسئله تهران را جدا کرد و این استان را مانند سایر استانها ندید. به نظر ما بهترین چهره ای که می توانست با توجه به عملکردش در تهران در شورای مرکزی حضور داشته باشد قالیباف بود.

وی با اشاره به انتقاداتی که از عضویت قالیباف در این شورا وجود داشت، گفت: هر چهره اصولگرایی با نفوذ و موفقی که بتواند تاثیرگذار باشد در شورای مرکزی و اگر امکان نداشت در ستاد انتخاباتی اصولگرایان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تقوی تصریح کرد: در پایان خاموشی به عنوان نماینده قالیباف، جلالی به عنوان نماینده لاریجانی و متکی و باهنر به عنوان نمایندگان جبهه پیروان و فدایی و زاکانی به عنوان نمایندگان ایثارگران و رهپویان، ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان را شکل دادند.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه زاکانی به عنوان رئیس ستاد جبهه متحد اصولگرایان و متکی به عنوان دبیر هیات اجرایی مشخص شده است اظهار داشت: کمیته هایی در ستاد جبهه متحد تشکیل شده است، کارهای استانی هنوز عملیاتی نشده که بنا است از امروز به بعد آنها را عملیاتی کنند.

وی در تشریح علل عدم ورود جبهه پایداری به ساز و کار جبهه متحد گفت: جبهه پایداری در ابتدا شرط و شروطی گذاشت و علیرغم دعوت های مکرر ما ورود به جبهه متحد را نپذیرفت. همچنین اعضای این جبهه درخواست کردند با آیت الله مهدوی کنی جلسه داشته باشند در این جلسه خواستار حذف برخی از چهره ها از شورای مرکزی شدند.

وی افزود: جبهه پایداری خواستار عضویت تعداد بیشتری از اعضایش در شورای مرکزی جبهه متحد و عضویت یکی از اعضایش در کمیته داوری بود.

تقوی با بیان اینکه بنده مامور شدم از طرف شورای مرکزی با آیت الله مهدوی کنی در رابطه با افزایش تعداد اعضای شورای مرکزی و کمیته داوری گفتگو کنم گفت: آیت الله مهدوی کنی قبول کردند که این تغییر عملیاتی شود و علاوه برحضور نمایندگان آنها در هیات اجرایی مرتضی آقاتهرانی نیز به عنوان یکی از اعضای جبهه پایداری عضو کمیته داوری شود اما باز دوستان جبهه پایداری نپذیرفتند.

وی با تاکید بر اینکه آغوش ما برای وحدت باز بوده و هنوز هم باز است اظهار داشت: ما با وحدت انقلاب را به پیروزی رساندیم و بر تحریم ها فائق آمدیم و اصولگرایان با وحدت می توانند در رقابتها پیروز شوند و کشور را در مسیر رشد و تعالی پرشتابتر از گذشته قرار داده و خدمت شایسته­تری به مردم بنمایند.
ان


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته