-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

Latest News from 30Mail for 11/23/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

اطلاعیه مطبوعاتی عدالت برای ایران:
1390/9/1

وبسایت «عدالت برای ایران» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تصویب لایحه جدید قانون مجازات اسلامی، وضعیت برخی از حوزه‌های حقوق‌بشری را نسبت به قانون کنونی، «وخیم‌تر» خواهد کرد.

در این بیانیه، که روز سه‌شنبه منتشر شده است، به حوزه‌هایی همچون رابطه جنسی خارج از ازدواج، مجازات افراد متهم به اقدام علیه امنیت ملی، مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸سال و تبعیض جنسیتی به عنوان «مهم‌ترین نگرانی‌های» فعالان حقوق بشر ایران در قانون جدید اشاره شده است.

در قسمتی از این بیانیه درباره حوزه رابطه جنسی خارج از ازدواج آمده است که قانونگذار با اینکه مجازات سنگسار را از بخش مربوط به «زنا» حذف رده اما هیچ‌گونه مجازاتی را برای افرادی که رابطه جنسی خارج از ازدواج برقرار کرده‌اند، در نظر نگرفته است. 

بر اساس این بیانیه، قانونگذار در قانون جدید برای مجازات این افراد، قضات را «به فتاوای شرعی در صدور حکم سنگسار و اجرای آن به هر شکلی که از شریعت برداشت می‌کنند» ارجاع کرده است که «خلاف اصل قانونی بودن جرائم و مجازاتهاست که در تمامی نظامهای حقوقی معتبر» به رسمیت شناخته شده است.

در بیانیه یادشده، صدور مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال نیز از دیگر موضوع‌هایی‌ست که به آن پرداخته شده است.

در این بیانه آمده است: «اگرچه در صورت تصویب این لایحه، مجازات اعدام زیر ۱۸ سال برای برخی از جرائم از جمله قاچاق مواد مخدر از میان خواهد رفت اما همچنان احتمال صدور احکام اعدام برای افراد زیر ۱۸ سالی که مرتکب قتل می‌شوند بسیار زیاد است.»

در قانون کنونی مجازات اسلامی، افراد زیر ۱۸ سالی که در زمینه جرایمی چون قاچاق مواد مخدر یا قتل عمد به اعدام محکوم شوند، تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی در زندان خواهند ماند و پس از آن اعدام می‌شوند که این موضوع سبب انتقاد‌های گسترده فعالان حقوق بشر شده است.

در این بیانیه به این موضوع متهمان به جرم اقدام علیه امنیت ملی نیز اشاره شده است و آمده است که قانون جدید در صورت تصویب در مجلس ایران، وضعیت را برای این مته‌مان، سخت‌تر خواهد کرد چرا که «به عنوان مثال، مجازات فردی که به عنوان اقدام علیه امنیت ملی به حبس یا شلاق محکوم شده به هیچوجه قابل تعلیق نیست یا مشمول مرور زمان نمی‌شود.»

در این بیانیه همچنین به وجود تبعیض جنسیتی در بخش‌هایی از قانون جدید همچون شهادت زنان در دادگاه‌ها و دیه زنان اشاره شده و آمده که تصویب‌کنندگان لایحه هیچ‌گونه اصلاحی را در این زمینه انجام نداده‌اند.

گردانندگان وبسایت «عدالت برای ایران» در پایان این بیانیه، از «تمامی نهادهای مدنی، سازمانهای بین المللی و به خصوص شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه آن، آقای دکتر احمد شهید» خواستند تا با مداخله موثر و سازنده از «تصویب قوانینی که نقض حقوق تعداد بیشتری از شهروندان ایران را برای سالهای آتی به ارمغان خواهد آورد، جلوگیری کنند.

لایحه جدید مجازات قانون اسلامی هفته پیش توسط شورای نگهبان به مجلس ایران فرستاده شده و قرار است این قانون در سه ماه آینده تصویب شود. در صورت تصویب نهایی، این لایحه جایگزین قانون فعلی مجازات اسلامی خواهد شد.

منبع: عدالت برای ایران 


 
 

1390/9/1

پرستو فروهر می‌گوید که مقام‌های امنیتی ایران همانند سالهای گذشته از برگزاری مراسم قتل پدر و مادرش جلوگیری کرده‌اند.

خانم فروهر، که با بی‌بی‌سی فارسی گفت‌وگو می‌کرد، گفت که مأموران از حوالی ظهر امروز، اول آذر ۱۳۹۰، کوچه‌های اطراف منزل خانوادگی او در خیابان هدایت تهران را مسدود کرده و مانع از عبور و مرور مردم شدند.

خانم فروهر افزود که ماموران به او نیز گفتند که از خانه خارج نشود.

سیزده سال پیش در سی‌ام آبان‌ماه ۱۳۷۷، پدر و مادر خانم فروهر، داریوش فروهر و پروانه مجد اسکندری، در منزل خود کشته شدند.

بعد‌ها مشخص شد قتل آقا و خانم فروهر، سرآغاز یک سلسه قتل‌هاست که به "قتل‌های زنجیره‌ای" معروف شد.

در دی ماه‌‌ همان سال، وزارت اطلاعات دولت سیدمحمد خاتمی، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «معدودی از همکاران مسئولیت نا‌شناس، کج اندیش و خودسر این وزارت»، مرتکب این قتل‌ها شده‌اند.

پرستو فروهر می‌گوید که «از‌‌ همان سال از برگزاری مراسم در خانه‌ای که محل قتلگاه پدر و مادرم است، جلوگیری کرده‌اند.»

به گفته خانم فروهر، امسال البته «فشارهای امنیتی» بیشتر از سال‌های قبل بوده است.

خانم فروهر افزود که شنبه گذشته، برای برگزاری مراسم بزرگداشت از محل اقامت خود در المان به ایران بازگشت اما در فرودگاه امام خمینی تهران، احضاریه‌ای به او ابلاغ کردند تا به وزارت اطلاعات مراجعه کند.

خانم فروهر ادامه داد که پس از مراجعه به این وزارتخانه، مسئولان امنیتی به خاطر «حساس بودن اوضاع» به او گفتند که اجزاره برگزاری مراسم را ندارد.

خانم فروهر تصریح کرد که در طول چند روز گذشته به چند نفر از همفکران پدر و مادرش نیز گفته شده بودکه «حتی روز قبل از سالگرد، حق ندارند به خانه فروهر‌ها مراجعه کنند».

منبع: بی‌بی‌سی

مرتبط:

پرستو فروهر: اجازه برگزاری مراسم فروهرها را نمی‌دهند

اگر ریگی به کفش نداشتید مانع بزرگداشت فروهرها نمی شدید
 


 
 

1390/9/1

تیم ملی والیبال ایران در روز سوم جام‌جهانی والیبال و در یک دیدار نفس‌گیر توانست قهرمان اروپا را شکست داده و شگفتی‌ساز این رقابت‌ها شود. 

این دیدار که صبح امروز و در شهر ناگویای ژاپن برگزار شد، با نتیجه نزدیک سه بر دو به سود تیم ایران به پایان رسید،

در پایان این دیدار، پوریا فیاضی، بازیکن ۱۷ ساله ایرانی، عنوان تاثیرگذار‌ترین بازیکن و ایوان می‌لکوویچ از صربستان، عنوان آمتیازآورترین بازیکن این دیدار را از آن خود کردند.

این دومین پیروزی تیم ایران در طول سه روز برگزاری این رقابت‌ها بود.

ایران پیش از این در روز نخست مسابقات توانسته بود، ژاپن، میزبان بازیها‌، را با نتیجه سه بر یک از پیش رو بردارد و در روز دوم مسابقات نیز سه بر صفر مغلوب کوبا شده بود.

تیم ایران در روز اینده استراحت می‌کند و روز پنج‌شنبه به مصاف تیم لهستان خواهد رفت.

این مسابقات به صورت لیگ دوازده تیمی در ژاپن برگزاری می‌شود و سه تیم نخست این مسابقات، جواز حضور در المپیک لندن را بدست می‌آورند. 

منبع: مهر


 
 

1390/9/1

محمد کرمی راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار، برکناری محمود احمدی‌نژاد را مشروط به نظر رهبری جمهوری اسلامی دانسته است.

آقای کرمی راد در این‌ گفتگو تاکید کرده است: «هنوز کار به جایی نکشیده که مجلس بخواهد برای کنار زدن آقای رییس جمهور تصمیم قطعی بگیرد، موضع رهبری برای ما حجت شرعی دارد اما در مورد شخص احمدژی نژاد قراین و شواهدی در دست نیست که رهبری عزیز انقلاب به این نتیجه رسیده باشند که بخواهند مجلسی ها با آقای احمدی نژاد برخورد بکنند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا رهبر جمهوری اسلامی از محمود احمدی‌نژاد رضایت دارد یا خیر، گفته است: « موضع گیری های مقام عظمای رهبری حکایت از رضایت مندی مقایسه ای است. آخرین موضع رهبری در کرمانشاه برای ما حجت شرعی دارد. همواره و همیشه ما فریاد رهبر انقلاب اسلامی در  مورد مبارزه با فساد اقتصادی را شنیدیم اما در مورد شخص احمدی نژاد قراین و شواهدی در دست نیست که رهبری عزیز انقلاب به این نتیجه رسیده باشند که بخواهند مجلسی ها با آقای احمدی نژاد برخورد بکنند.»

کرمی راد در بخش دیگری از گفتگوی خود درباره حصر رهبران جنبش سبز گفته است: «در بیانیه هایی که آقای موسوی می دادند و در تحریکاتی که می شد سیاست بر این بود که یک اسطوره سازی صورت بگیرد کما اینکه حتی خود آقای موسوی هم اعلام کرد که «من آماده ام برای شهادت » . راهی که اینها انتخاب کردند و حمایت هایی که دنیای غرب، سران کشورهای عربی و به خصوص عربستان و کمک هایی که وزیر اطلاعات افشا کردند همه جای تامل و سوال دارد. با این حساب اولویت مجلس خدمت به مردم و نظام است و اولویت مجلس این نیست که  اینها حصر هستند یا نیستد. اینها یک عده ای از مردم را به کف خیابان کشاندند، دشمنان نظام و انقلاب را امیدوار کردند. اما نهم دی نشان از مردن این جریان داشت و در۲۲ بهمن سال ۸۸ جنبش سبز کاملا تشییع جنازه شد…..»

او موسوی و کروبی را «نوکر سرسپرده آمریکا و استکبار» دانسته است.

مسیح علی‌نژاد در ادامه به تبعید خود از ایران اشاره می‌کند و می‌پرسد: «اگر مخالفان شما جایگاهی ندارند چه هراسیاز آزادی آنها وجود دارد؟  شما که می گویید جنبش سبز مرده است، چه هراسی از آزادی رهبران جنبش سبز وجود دارد؟ اگر جنبش سبز مرده باشد که آزادی  رهبران جنبش سبز، امین ملی را در خطر نخواهد انداخت.»

کرمی راد نیز در پاسخ می‌گوید: «ما هراسی نداشتیم. ما به مردمی امیدوار هستیم که ایمان شان آنقدر قوی است که با وجود فریب و نفاقی برخی از این آدم ها همین مردم پاسخ دندان شکنی به آنها داده اند. دیگران هم عددی نبودند که ما حصر خانگی برای آنها ایجاد کنیم. منافقن هم کسانی بودند که دست به اسلحه بردند و فرار کردند در دامن عرب و همین الان هم در عراق تحت پوشش آمریکا و انگلیس هستند. ما این منافقینی که این همه مردم ایران را به شهادت رسانده اند را با جریان سبز یکی می دانیم.»

متن کامل این گفتگو را از اینجا بخوانید.

فایل صوتی این گفتگو را از اینجا بشنوید.


 
 

محمد کرمی راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با مسیح علی‌نژاد، برکناری محمود احمدی‌نژاد را مشروط به نظر رهبری جمهوری اسلامی دانسته است. آقای کرمی راد در این‌ گفتگو تاکید کرده است: «هنوز کار به جایی نکشیده که مجلس بخواهد برای کنار زدن آقای رییس جمهور تصمیم قطعی بگیرد، موضع رهبری برای ما حجت شرعی دارد اما در مورد شخص احمدژی نژاد قراین و شواهدی در دست نیست که رهبری عزیز انقلاب به این نتیجه رسیده باشند که بخواهند مجلسی ها با آقای احمدی نژاد برخورد بکنند.»

 
 

1390/9/1

صفحه نخست شماره روز سه‌شنبه، اول آذر ماه روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، به نشانه اعتراض به رویدادهای روز گذشته، بدون تیتر یک و تنها با عکسی از سردر روزنامه و توضیحی کوتاه منتشر شد.

این روزنامه، دلیل سفید گذاشتن تیتر یک صفحه خود را حادثه ورود دادستانی و انتظامی به موسسه ایران اعلام کرده و نوشته است: این حادثه که با بازداشت مدیرمسئول و ۳۹ نفر از خبرنگاران و کارکنان روزنامه همراه بود، مانع از تداوم کار خبری تحریریه روزنامه شد.

در این توضیح کوتاه آمده است: ازآنجا که روزنامه ایران مایل به تشویش اذهان عمومی نبوده و در برابر مسئولیت اجتماعی خود در قبال مردم نیز احساس تعهد می‌کند لذا بخش سفید خوانی روزنامه را به یادآوری این ماجرا اختصاص داده با این امید که هرگز چنین حادثه تاسف باری تکرار نشود.

همچنین در ستون «دیگه چه خبر؟» این روزنامه با اشاره به حوادث روز دوشنبه نوشته شده است: بيش از ۸۰ نفر که بعضاً با سلاح‌های سرد و گرم مجهز بودند به تحريريه روزنامه ايران، ايران‌ ديلی، الوفاق، ايران ورزشی و شبکه ايران، يورش بردند و با الفاظ رکيک به خبرنگاران، حدود ۳۷ نفر از آنان را به همراه چند تن از پرسنل خدمات موسسه بازداشت کردند.

در این گزارش آمده است که درنتیجه این حمله، خسارت‌های قابل توجهی نیز به دفتر موسسه ایران وارد شده است و یکی از خبرنگاران نیز به شدت آسیب دیده است که این روزنامه از وضعیت سلامتی او اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

تلاش برای بازداشت مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در روز دوشنبه با رايزنی مقام های بالا و با دخالت محمود احمدی نژاد متوقف شد.

ماموران دادستانی تهران روز دوشنبه در حالی که تلاش می کردند آقای جوانفکر را برای اجرای حکم يکسال زندان وی بازداشت کنند با واکنش تعدادی از هواداران او در موسسه ايران که وی سرپرستی آن را بر عهده دارد، مواجه شدند.

اين مقاومت به بروز درگيری در موسسه ايران منجر شد که در جريان آن گاز اشک آور به تحريريه روزنامه پرتاب شد و حدود ۴۰ نفر از کارکنان موسسه بازداشت شدند.

دوشنبه شب ۳۰ نفر از اين افراد آزاد شدند ولی از سرنوشت بقیه خبری در دست نيست.

آقای جوانفکر به اتهام انتشار برخی از مقالات و تصاوير «خلاف عفت عمومی» در ويژه نامه «خاتون»  روزنامه ايران از سوی دادگاه انقلاب به يکسال حبس محکوم شده است. وی همچنين به مدت سه سال از فعاليت مطبوعاتی محروم شده است.

منبع: خبرآنلاین، مردمک و رادیو فردا

پیشینه
اقدام برای بازداشت مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد به درگیری کشیده شد


 
 

1390/9/1

مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه مصوبه جنجال برانگیز هفته گذشته خود درباره «حقوق مادام‌العمر مسئولان دولتی» را با اکثریت آراء لغو کرد.

مجلس روز ۲۳ آبان‌ماه در پاسخ به یک استفساریه با رای موافق اکثر نمایندگان تصویب کرده‌بود که از این پس مسئولان دولتی با حداقل دو سال پست سیاسی، می‌توانند به صورت مادام‌العمر از «۸۰ درصد حقوق مدیریتی» بهره‌مند شوند.

این مصوبه در برخی رسانه‌ها حاشیه‌ساز شد و انتقادهای شماری از نمایندگان مجلس را نیز در پی داشت و به گزارش خبرگزاری ایسنا، استفساریه این طرح هم‌اینک با اکثریت آراء لغو شده‌است.

بنا بر این گزارش، نمایندگان با ۱۳۷ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۲۰ رأی ممتنع از ۱۹۵ نماینده حاضر با دو فوریت طرح لغو این استفساریه موافقت کردند.

این طرح از سوی احمدی توکلی و محمد حسن ابوترابی فرد، نمایندگان تهران در مجلس، ارائه شده بود.

به گزارش ایسنا، در مقدمه توجیهی طرح دو فوریتی لغو این استفساریه آمده‌است: «به دلیل برداشت ناصواب از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و شائبه برقراری و پرداخت حقوق مادام‌العمر برای مقامات سیاسی کشور از جمله نمایندگان مجلس که تاکنون هیچ گونه سابقه قانونی وجود نداشته این طرح جهت شفاف‌سازی مسئله در اذهان عمومی با قید دو فوریت تهیه شده‌ است.»

طرح استفساریه تبصره ۳ مواد ۷۱ و ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری روز دوشنبه هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید و جهت ارائه نظر شورای نگهبان به این شورا ارجاع شد.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه گفته بود که «موضوع پرداخت حقوق مادام‌العمر به مدیران سیاسی کشور صحیح نیست و واقعیت ندارد» و ابراز امیدواری کرد که «شورای نگهبان از مصوبه قانون خدمات مدیریت کشوری به دلیل بار مالی ایراد بگیرد.»

منبع: مهر و رادیو فردا


 
 

1390/9/1

آلودگی‌ها در عسلویه به حدی رسیده است که کارمندان و کارکنان عسلویه و نخلِ‌تقی و شهرداری‌های این شهر‌ها، حق آلودگی دریافت می‌کنند. 

به گزارش سایت خبری قانون، آخوندی، رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی عسلویه، اینکه کارکنان منطقه و ساکنان محلی در معرض بیماری‌های تنفسی و ریوی هستند را یک واقعیت انکارناپذیر می‌خواند.

بر اثر پخش ذرات معلق مواد شیمیایی مانند اوره و آمونیاک در آسمان منطقه، ساکنین محلی و کارکنان در معرض بیماری‌های مختلفی قرار گرفته‌اند.

یکی از ساکنین این منطقه به سایت خبری قانون گفته در کشور از ساکنین این منطقه خون نمی‌گیرند و می‌گویند که «خون شما قابلیت استفاده ندارد.»

کار‌شناس سازمان انتقال خون استان بوشهر این مسأله را تایید کرده و مالاریاخیز بودن و از همه مهم‌تر غلظت بالای خون مردم به علت آلودگی هوای منطقه را علت این موضوع عنوان کرده است.

جدا از بیماری‌های تنفسی که آلودگی‌های هوا در این منطقه باعث آن بوده است، واکنش اکسید‌های سولفور و نیتروژن با رطوبت هوا، بارانی اسیدی را موجب خواهد شد که به پوشش گیا‌هی و جانوری منطقه آسیب می‌رساند و آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی را نیز به دنبال خواهد داشت.

از طرفی تخلیه پسماند‌های صنعتی و مواد خنک‌کننده تاسیسات که مستقیماً وارد محیط زیست می‌شوند، تعادل و نظم اکولوژیک منطقه را بر هم زده است که برخی تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده از بروز فاجعه زیستی محیطی در این ارتباط خبر می‌دهد.

مشعل‌های روشن پالایشگا‌ه‌ها به همراه بوی تند گاز و دود ناشی از سوختن مواد هیدروکربنی اولین چیزی است که به محض ورود به عسلویه توجه را به خود جلب می‌کند.

گسترش فاز‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه)، آلودگی‌های زیست محیطی را تبدیل به معضلی کرده که ساکنان محلی و کارکنان و کارگران شاغل در این منطقه بزرگ صنعتی-اقتصادی را تهدید می‌کند. 

منبع: قانون


 
 

1390/9/1

استاندار تهران و رئیس شورای تأمین استان تهران گفته با «حمله‌کنندگان» به روزنامه ایران «برخورد قاطع» می‌شود. 

مرتضی تمدن با ابراز تأسف از «هجوم» نیروهای دادستان و نیروی انتظامی به موسسه مطبوعاتی ایران، گفته: «اگر قرار بود حکم قضایی اجرا شود، می‌توانستند به شیوه مناسبتری این حکم را اجرا کنند.»

با این حال دادستان تهران، استفاده مامورین دادستانی از گاز اشک آور و دستگاه‌های شوک الکتریکی را رد کرده و گفته اساساً ماموران این دادستانی در ماموریت‌های محوله، مجاز به حمل وسایل مذکور نیستند.

عباس جعفری دولت آبادی، تاکید کرده است که پیش‌تر به علی اکبر جوانفکر هشدار داده شده بود که از اظهارات «اختلاف برانگیز با هدف تشویش اذهان عمومی» خودداری کند ولی او این مساله را نادیده گرفت.

به گزارش فارس دادستان تهران روز دوشنبه گفته: «در پی مصاحبه روز شنبه علی اکبر جوانفکر با یکی از روزنامه‌های کشور و طرح مسایل خلاف واقع و تنش آفرین، اطلاع حاصل شد که مشارالیه قصد دارد روز دوشنبه هم با برگزاری نشستی مطبوعاتی این اظهارات را تکرار کند.»

دادستان تهران گفته: «دوتن از نمایندگان دادستان به محل مصاحبه مطبوعاتی وی اعزام شدند و پس از استماع اظهارات آقای جوانفکر و انعکاس به دادستانی تهران مقرر شد نامبرده به دادسرا معرفی شود.»

به گفته وی «جوانفکر در قبال دستور قضایی و اقدام مامورین مقاومت کرده و موجب اخلال و بی‌نظمی شد که پس از این حوادث حسب دستور دادستان، مامورین محل را ترک کردند.»

خبرگزاری ایرنا می‌گوید همزمان با حضور نیروهای دادستانی در روزنامه ایران، کارکنان این روزنامه که قصد داشتند «مانع از بازداشت جوانفکر شوند» با «برخورد» این نیرو‌ها مواجه شدند.

ایرنا در گزارش خود نوشته که «یک نفر از خبرنگاران زخمی شد و مصیب نعیمی مدیر مسئول روزنامه و بیش از ۳۰ تن از خبرنگاران و کارکنان روزنامه بازداشت شدند.»

هم‌اکنون، مدیرمسئول روزنامه ایران به همراه ۳۰ تن از خبرنگاران روزنامه ایران آزاد شده‌اند، اما هنوز ۱۰ نفر از کارکنان این موسسه در بازداشت بسر می‌برند.

گزارش کامل این رویداد را اینجا بخوانید. 

منبع: رادیو فردا


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته