-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

Latest New from Green Correspondents for 11/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

به گزارش وب سایت دفتر «آيت الله منتظری»، مراسم بزرگداشت اين مرجع مردمی و منتقد حکومت، صبح روز سه شنبه ۸ آذر در مسجد بازار نجف آباد و بعد از ظهر همان روز در حسينيه اعظم نجف آباد برگزار خواهد شد. 
خبرنگاران سبز/سیاست:
بيت آيت‌الله منتظری با انتشار اطلاعيه ای ضمن تقدير و تشکر از همه کسانی که خواهان شرکت در مراسم گراميداشت ايشان می‌باشند به اطلاع رسانده، نظر به اينکه نمی‌توانند امنيت شرکت کنندگان را تضمين نمايند و به دليل در اختيار نداشتن مکان مناسب جهت برگزاری مراسم، از برگزاری مراسم دومين سالگرد در شهر قم خودداری می‌کنند.

به گزارش تارنمای دفتر آيت الله منتظری متن اين بيانيه بشرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

وَ سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا

و سلام بر او روزی که زاده شد و روزی که می‏ميرد و روزی که زنده برانگيخته می‏شود. ﴿سوره مريم، آيه ۱۵﴾

السّلام عليک يا اباعبدالله و علی الارواح الّتی حلّت بفنائک

دو سال از ارتحال فقيه عاليقدر آيت‌الله العظمی منتظری می‌گذرد، و هر روز خلأ وجود او بيشتر احساس می‌شود.

او هرگز بندگی خدا را با متاع دنيا و مصلحت انديشی و عافيت‌طلبی عوض ننمود.

فقيه عاليقدری که علم و فقه را با عمل به وظيفه درآميخته بود و سنگينی بار علم، همواره موجب تواضع و فروتنی بيشترش می‌شد.

او زاهد وارسته‌ای بود که نه در حرف و ادعا، که در عمل و امتحان، ترک دنيا را انتخاب کرده بود.

زهد فروش نبود و هيچگاه اجازه نداد عده‌ای برای او کشف و کرامات جعل کنند و مردم را گمراه نمايند.

مجاهدی بزرگوار بود که آسايش خود و خانواده را در راه عقيده‌اش هزينه نمود.

او در طول حياتش آمر به معروف و ناهی از منکر بود و زندان و شکنجه و تبعيد و حصر، او را از انجام وظيفه‌ بازنداشت و در اين راه از هيچ کوششی دريغ نکرد.

او قرب خداوند را هدف، و قدرت و مکنت را ابزار رسيدن به آن می‌دانست و هيچگاه جای ابزار و هدف را عوض ننمود.

غيبت اخلاق را در جامعه فرياد می‌زد و خواهان جاری شدن ارزش‌های کرامت انسان و حقوق بشر از درون دين به متن جامعه بود.

او در سال ۱۳۶۸ در امتحان بزرگی پيروز و سرفراز شد و قدرت و مقام را وانهاد و رضايت معبود را انتخاب کرد.

و اينک در دومين سالگرد رحلت آن عزيز قرار گرفته‌ايم در حالی که دفتر او پلمب است و آثارعلمی‌اش حتی شرح نهج‌البلاغه همچنان از چاپ شدن ممنوع می‌باشد. حسينيه شهدا محل تدريس ايشان که ۱۴ سال قبل مظلومانه پلمب گرديد همچنان ظالمانه مسدود است.

بيت آيت‌الله العظمی منتظری با تقدير و تشکر از همه کسانی که خواهان شرکت در مراسم گراميداشت آن عزيز سفرکرده می‌باشند به اطلاع می‌رساند که با عرض معذرت، نظر به اينکه نمی‌توانيم امنيت شرکت کنندگان محترم را تضمين نماييم و به دليل در اختيار نداشتن مکان مناسب جهت برگزاری مراسم، از برگزاری مراسم دومين سالگرد در شهر قم خودداری می‌نماييم.

مراسم نجف آباد برگزار می شود

در همين حال جرس گزارش داد، مراسم بزرگداشت و دومين سالگرد درگذشت مرجع مردمی، آيت الله حسينعلی منتظری، روز سه شنبه هفته جاری، در نجف آباد اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش وب سایت دفتر «آيت الله منتظری»، مراسم بزرگداشت اين مرجع مردمی و منتقد حکومت، صبح روز سه شنبه ۸ آذر در مسجد بازار نجف آباد و بعد از ظهر همان روز در حسينيه اعظم نجف آباد برگزار خواهد شد.

 
 


ياد شهدای عاشورای ۸۸ ،شهيدان « سيد علی موسوی حبيبی، امير ارشد تاجمير، مصطفی کريم بيگی، شهرام فرج زاده طارانی و شبنم سهرابی ، مهدي فرهادي نيا ، محمد علي راسخي نيا » گرامی و راهشان مستدام.

خبرنگاران سبز/ هنرسبز:
شعار نويسی به سبک پوستر: از فعاليت هايی است که در قالب موج‌آفرينی محرم سبز می‌توان انجام داد و با درج شعار «يا حسين، ميرحسين» يا ديگر جملاتی که اشاره مستقيم يا غير مستقيم به شباهت‌های قيام حسينی و نهضت سبز ملت ايران دارد، حضوری مداوم را در خيابان‌ها به نمايش گذاشت.

ياد شهدای عاشورای ۸۸ ،شهيدان « سيد علی موسوی حبيبی، امير ارشد تاجمير، مصطفی کريم بيگی، شهرام فرج زاده طارانی و شبنم سهرابی ، مهدي فرهادي نيا ، محمد علي راسخي نيا » گرامی و راهشان مستدام.

















 
 

 بعضی از افراد هستند که مراجعه کرده و عنوان می کنند که فلان شخص يا آدم دزدی کرده و يا اين فساد را انجام داده ولی از اينکه نام خود را عنوان کنند می ترسند و تنها می نويسند جمعی از اعضای حزب الله و به عالم و آدم نيز رونوشت می کنند. بعد وقتی که موضوع را دنبال می کنيم می بينيم که همين فرد در جاهای مختلفی محکوم شده و خود پرونده های مختلفی دارد.
خبرنگاران سبز/سیاست:
 صدای تملق گویی یا به زبان عامیانه پاچه خواری عده ای از دورن نظام، صدای محمد باقر قالیباف شهردار کلان شهر تهران را نیز درآورده است. شهردار تهران با انتقاد از افرادی که جرات امر به معروف و نهی از منکر را ندارند گفت: متاسفانه عده‌ای عادت به پاچه خواری و نان قرض دادن به يکديگر را دارند و حاضر نيستند روبروی فرد خاطی بايستند و اشتباهات او را گوشزد کنند.

محمد باقر قاليباف در همايش امر به معروف و نهی از منکر که پيش از ظهر روز دوشنبه در سالن همايش های برج ميلاد برگزار شد تصريح کرد: بعضی از افراد هستند که مراجعه کرده و عنوان می کنند که فلان شخص يا آدم دزدی کرده و يا اين فساد را انجام داده ولی از اينکه نام خود را عنوان کنند می ترسند و تنها می نويسند جمعی از اعضای حزب الله و به عالم و آدم نيز رونوشت می کنند. بعد وقتی که موضوع را دنبال می کنيم می بينيم که همين فرد در جاهای مختلفی محکوم شده و خود پرونده های مختلفی دارد.

شهردار تهران ادامه داد: برخی هستند که می خواهند نهی از منکر کنند اما نام خود را عنوان نمی کنند و می گويند که می ترسيم آب و نانمان قطع شود و از کار اخراج شويم؛ اگر که تو اعتقاد داری نان و آب دست خداست ديگر من قاليباف چه کسی هستم که بخواهم نان و آب تو را به اين دليل قطع کنم.

وی تاکيد کرد: اگر کسی مدعی شود که من قاليباف دزدی کرده ام آيا من بايد ثابت کنم که دزد نيستم يا او بايد ثابت کند که من دزدی کرده ام. اين مسئله چگونه است.

به گزارش خبرگزاری مهر قاليباف گفت: من احساسم اين است که تا زمانی که بر اين مدار بچرخيم اتفاقی نمی افتد و کاری از پيش نمی رود اما بنده و مجموعه شهرداری در خدمت دوستان امر به معروف و نهی از منکر هستيم که هر زمانی که اراده کنند اين ارگان را از دم مورد بررسی قرار دهند.

وی در ادامه با بيان اينکه در شهرداری به ندرت کسی پيدا می شود که مرا نصيحت کند و اسمش را زير آن ننويسد اظهار کرد: همه عادت به پاچه خواری و نان قرض دادن به يکديگر کرده ايم و حتی در روزنامه ها عليه هم می نويسيم اما حاضر نيستيم روبروی هم قرار بگيريم و بگوييم فلانی تو چنين اشتباهات و تخلفاتی انجام داده ای.



 
 

به گزارش منابع خبری، روژين محمدی در حال حاضر در بند دو – الف سپاه و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و تا کنون موفق به برقراری تماس تلفنی و يا ملاقات با خانواده و يا وکيل خود خود نشده است. با اين حال، مقامات قضايی و امنيتی هنوز هيچ توضيحی در خصوص محل دقيق نگه داری وی در زندان اوين به خانواده نداده‌اند.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر:

 به رغم گذشت نزديک به يک هفته از بازداشت روژين محمدی، وبلاگ نويس، و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه مانيل در فيليپين، که پس از بازگشت به ايران بازداشت شده است، هنوز از سرنوشت وی هيچ اطلاعی در دست نيست.

به گزارش منابع خبری، روژين محمدی در حال حاضر در بند دو – الف سپاه و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و تا کنون موفق به برقراری تماس تلفنی و يا ملاقات با خانواده و يا وکيل خود خود نشده است. با اين حال، مقامات قضايی و امنيتی هنوز هيچ توضيحی در خصوص محل دقيق نگه داری وی در زندان اوين به خانواده نداده‌اند. همچنين بنا بر گزارش برخی منابع، بازپرس شعبه سوم دادسرای اوين روژين محمدی را به اتهاماتی همچون «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور»، «تبليغ عليه نظام» و «انجام فعاليت‌های حقوق بشری» متهم کرده است.

روژين محمدی، در تاريخ ۲۳ آبان از فرودگاه استانبول به تهران پرواز کرده بود که پس از پياده شدن در فرودگاه توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.

وی پس از ۲۴ ساعت به قيد وثيقه آزاد شد اما ۵ روز بعد نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی در تاريخ ۲۸ آبان جهت بازداشت وی به خانهٔ پدری‌اش در کرمانشاه يورش بردند که به علت عدم حضور وی در اين شهر موفق به بازداشتش نشدند.

روژين محمدی بار ديگر بصورت تلفنی در تاريخ ۳۰ آبان به دادسرای شهيد مقدسی زندان اوين احضار شد که پس از دستور ضبط وسايل شخصی از جمله کامپيو‌تر دستی‌اش و سه روز بازجويی متوالی، نهايتن روز دوم آذر با صدور قرار بازداشت به زندان اوين منتقل شده است.

 
 


 بسيج سياسی است اما «سياست‌زده، سياسی کار و جناحی» نيست. بسيج مجاهد است اما بی انضباط و افراطی نيست، عميقاً متدين و متعبد است اما متحجر و خرافی نيست.
خبرنگاران سبز/سیاست:
بررسی موضوع ورود سپاه، بسيج و ارتش به سياست را با تکيه بر دو مبنای اصلی وصيت نامه آیت الله خمينی و قانون اساسی جمهوری اسلامی، با تفکيک "وظايف ذاتی" از "وظايف غيرذاتی"که حفاظت از استقلال، تماميت ارضی و نظام جمهوری اسلامی، است می شود بررسی کرد.

 در ۲۴ اسفند ۱۳۶۰ يعنی در شرايطی که نه تنها در عرصه جريانات داخلی کشور احزاب نيرومند اسلامی حضور فعال داشته بلکه هنوز سازمان منافقين در اوج فعالیت خود بود و حزب توده و بسياری از احزاب رسما و علنی فعاليت می‌کردند، يعنی در شرايطی که اگر قرار بود سپاه و بسيج و قوای نظامی در مسائل سياسی احزاب مداخله کنند قطعاً آن دوران مصداق بارز آن بوده است، آیت الله خمينی با صراحت می‌فرمايند : «ورود سياست در ارتش شکست ارتش است، اين را بايد بدانيد و شرعا جايز نيست.»

بنيانگذار نظام جمهوری اسلامی ورود قوای نظامی و بسيج به عرصه مناقشات سياسی حتی به نفع خالص‌ترين جناح‌ها و جريان‌های صددرصد اسلامی را نيز صراحتا نهی کرده است. آيت الله خمينی خطاب به نيروهای مسلح اعلام کرده بود : « من عرض می‌کنم به همه اين قوا و به فرماندهان اين قوا که اين افراد در هيچيک از احزاب سياسی، در هيچيک از گروه‌ها وارد نشوند. اگر ارتش يا سپاه پاسداران يا ساير قوای مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز بايد فاتحه آن ارتش را خواند.


 در سال ۱۳۶۳ آيت الله خمينی در جمع مسئولان کشور اعلام کردند: "همه دنيا که دنبال اين هستند که ارتششان از امور سياسی کنار باشد، آنها يک چيزی می‌فهمند که می‌گويند اين را - ما که می‌خواهيم که سپاه و ارتش جندالله باشند و دسته بندی نداشته باشند و جهات سياسی را کنار بگذارند، برای اينکه اگر جهات سياسی و مناقشات سياسی در سپاه رفت و در ارتش رفت، بايد فاتحه اين سپاه و ارتش را ما بخوانيم." (صحيفه امام، جلد ۱۹ صفحه ۱۱) .

 در جمع بندی در صحيفه آيت الله خمينی که در دسترس عموم است به اين نکته اساسی می رسيم که ورود به مناقشات سياسی و همراهی با يک جناح و گروه سياسی و در مقابل جناح و گروه ديگر قرار گرفتن نيز مطلقاً برای سپاه و ساير نيروهای مسلح ممنوع است.

اما بر خلاف قانون اساسی کشور و نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ، آیت الله علی خامنه‌ای٬ رهبر فعلی جمهوری اسلامی صبح امروز در جمع اقشار نمونه بسيج سراسر کشور، به طور رسمی اعلام کرد «بسيج» نيرويی سياسی است٬ اما «سياست‌زده، سياسی‌کار و جناحی» نيست. با این گفته می شود اعلام کرد مجوز رسمی ورود نیروهای وفادار به علی خامنه ای به امور سیاسی کشور صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا٬ آقای خامنه‌ای روز يکشنبه (ششم آذر) در جمع گروهی از بسيجيان اين مطلب را بيان کرده است.
وی در اين سخنرانی بر خلاف نظر قاطبه مطلق جامعه که بسيج را گروهکی شبه نظامی، تندخو و افراطی می دانند گفته است: بسيج سياسی است اما «سياست‌زده، سياسی کار و جناحی» نيست. بسيج مجاهد است اما بی انضباط و افراطی نيست، عميقاً متدين و متعبد است اما متحجر و خرافی نيست، با بصيرت است اما از خودراضی نيست، اهل جذب حداکثری است اما غيور است و درباره اصول تسامح نمی‌کند، طرفدار علم است اما علم زده نيست، اخلاق اسلامی دارد اما اين اخلاقش رياکاری نيست، در آباد کردن دنيا فعال است اما خود اهل دنيا نيست. اما آنچه در طول مدت رهبری آِيت الله خامنه ای از سازمان بسيج و نيروهای حزب الله ديده شده بر خلاف گفته آقای خامنه ای که بسيج را متدين و متعبد ناميده است، چهره ای خشن، مداخله جو و بی منطق از اين گروهک تمامن نظامی شده ديده شده است.

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره «سياسی» بودن بسيج در شرايطی مطرح می‌شود که بسياری از فعالان سياسی در سال‌های اخير بارها از دخالت سازمان‌يافته نيرو‌‌های بسيج و سپاه در سياست و انتخابات انتقاد کرده اند.

با اين اظهارات علی خامنه‌ای٬ پيش‌بينی می‌شود دخالت‌های بسيج و سپاه در سياست و انتخابات آشکارتر از گذشته شده و راه برای حضور رسمی نيرو‌های نظامی وفادار به رهبر جمهوری اسلامی در حوزه سياست هموار‌تر شود.

در اين مراسم همچنین سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به برنامه تحول کمی و کيفی بسيج گفت: تغيير رويکرد بسيج به دفاع همه جانبه، تشکيل قرارگاه‌های جديد با هدف مقابله با جنگ نرم، تربيت و توانمندسازی همه اقشار بسيج، ايجاد شبکه‌های اجتماعی مدافعان انقلاب از جمله اقدامات انجام گرفته است.










 
 


 اما معاون وزير نفت به تازگی  خبر شگفت انگيز ديگری به خبررگزاری های دولتی داده است که رسمن ملی بودن نفت را به سخره گرفته است. وی واگذاری چاه‌های نفت و گاز به بخش خصوصی را بدون هيچ منع قانونی دانسته و تاکيد کرده است در برنامه پنجم توسعه هم مجوز اين کار داده شده است. حال کی و توسط چه کسانی اين تصميم در برنامه پنجم توسعه بدون اطلاع رسانی عمومی انجام گرفته است جای سوال دارد. البته معاون وزارت نفت دقيقن مشخص نکرده است مگر بخش خصوصی با وجود رقيب يکه تازی همچون قرارگاه خاتم النبياء سپاه پاسدارن و دهها موسسه و شرکت خصوصی و نميه خصوصی شکل گرفته شده توسط سرداران سپاه و وزير نظامی اين وزارت خانه سردرا قاسمی، جرأت ورود به حوزه نفت و گاز کشور را دارد ؟ 
خبرنگاران سبز/سیاست/نفد و نظر:
ملی شدن صنعت نفت ايران را به جرات می توان يکی از رويدادهای مهم تاريخ معاصر ايران ارزيابی کرد که نقش بسيار مهم و تاثيرگذاری در جنبش های آزاديخواهانه و استقلال طلبانه ملت ايران داشته است. به همين دليل همه ساله با نزديک شدن به روزهای پايانی سال و در آستانه ۲۹ اسفند، سالروز ملی شدن صنعت نفت ايران، رويدادهای مرتبط با اين رويداد مهم تاريخی بازخوانی می شود تا به زبان ساده سپاسگذار تلاش های مردان بزرگی همچون دکتر مصدق شده باشيم.از کودتای ۲۸ مرداد مصدق تا کودتای نظامی-اقتصادی برادران قاچاقچی خودمان سپاه پاسداران که هر دو از سکوی چاه های نفت، مهدسی شدند. یکی به کمک غرب و دیگری به همت سرداران بسیجی سالهای جنگ به کودتای خود جامعه عمل پوشاندند.

اگر خيلی به عقب برگرديم، بايد به يکصد سال پيش سفر کنيم، زمانی که نخستين چاه نفت در جنوب غربی ايران - خوزستان - حفر شد و برای نخستين بار کشور ما از مواهب طلا ی سياه بهره مند گرديد. اما بايد کمی جلوتر بياييم. سال ۱۳۲۲ خورشيدی، بيش از ۳۵ سال بعد از اکتشاف نفت در ايران، دولت شوروی خواستار امتياز نفت شمال شد. در حقيقت پس از اشغال ايران توسط انگليس و شوروی در زمان جنگ جهانی دوم که اين دو کشور، ايران را به دو بخش شمالی و جنوبی تحت سيطره خود تقسيم کرده بودند، رقابت استعمارگران برای کسب نفت ايران افزايش يافت. از سوی ديگر انگليس نيز درصدد کسب سهميه های بيشتری از نفت ايران بود وحتی در اين ميان سابقه ای به مراتب بيشتر از روسيه در دست اندازی به منابع نفت ايران داشتند. چرا که نفت ايران در جنوب قرار داشت و جنوب ايران نيز منطقه نفوذ انگليس محسوب می شد. اما تلا ش ها برای خارج کردن بيگانگان از حوزه نفت ايران از اوايل دهه ۱۳۲۰ خورشيدی آغاز شده بود. ابتدا شوروی از دست اندازی به نفت ايران محروم شد که البته ماجرای ساده ای نبود.  درتاريخ ۲۶ تير ماه ۱۳۲۸ قراردادی را امضا کردند که به قرارداد الحاقی به قرارداد ۱۹۳۳ يا قرارداد گس - گلشاييان معروف شد. بر اساس اين قرارداد، سلطه انگليس بر منابع نفت ايران به مدت ۳۳ سال تمديد شد (يعنی تا سال ۱۳۶۱ شمسی).

از همين رو آيت ا... کاشانی اعلاميه شديد اللحنی عليه شرکت نفت صادر کرد و در آن خواهان لغو امتياز شد. طرح لغو امتياز نفت در بين مردم، برای انگليس و رژيم بسيار گران بود و برای خود آيت‌الله کاشانی هم تبعيد به لبنان را در پی داشت. حال با مقايسه رشادت های آيت الله کاشانی ها و مصدق ها با روحانی نماهای تقليد نما و مجلس نشينان بهارستان که در برابر خيانت سردمداران نظام و سرداران سپاه پاسدارن در راه حراج بشکه های نفتِ ملی ايران به کشور کمونيسم چين و روسيه ی چپاول گر لب هم تر نميکنند تنها واژه وکيل الرعايای بی بته سزاوار آنهاست.

مجلس شانزدهم در ۲۰ بهمن ۱۳۲۸ آغاز به کار کرد و دولت ساعد به دليل عدم رای اعتماد در ۲۷ اسفند ماه همين سال ساقط شد و علی منصور به خواست سفارت انگليس بر شاه تحميل و مامور تشکيل کابينه گرديد. منصور برای جلب رضايت نيروهای مذهبی از آيت‌ا... کاشانی که در لبنان در تبعيد به سر می‌برد دعوت کرد تا به ايران بيايد؛ ورود آيت ا... کاشانی نه تنها به نفع منصور نبود، بلکه تظاهرات خود جوش مردمی را نيز درپی داشت.

در آن زمان، تلا ش ها و تحرکات آيت ا... کاشانی و دکتر محمد مصدق، دو بال مهم ملی شدن نفت ايران افزايش يافت و بطور خلاصه در آن زمان نهضت مردمی به همراه برخی از نمايندگان مجلس برای ملی شدن نفت تلاش کردند. در نهايت رزم آرا توسط فداييان اسلام از بين رفت و از طرف ديگر، نتيجه‌ کميسيون نفت اين ‌شد که قرارداد الحاقی گس گلشاييان باطل شود و نتيجه پيشنهاد جايگزين آن در روز ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۲۹ که به تصويب مجلس رسيد، اين شد که صنعت نفت در سراسر ايران ملی اعلام شود. ( در این مجمل نیت بازخوانی کوچک شده آن رویداد است).

پس از به نخست وزيری رسيدن محمد مصدق در ارديبهشت ۱۳۳۰شمسی، اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت در سرلوحه برنامه دولت قرار گرفت. با تصويب اين قانون شرکت سابق نفت ايران و انگليس خلع يد و صنعت نفت ايران ملی اعلام شد. هرچند اولين طرح کودتا شکست خورد و شاه ايران را ترک کرد، اما روز ۲۸ مرداد دولت مصدق ساقط شد و شاه تاج و تخت خود را باز يافت. متعاقب کودتای ننگين ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و انعقاد قرارداد تحميلی ۱۳۳۳ شمسی با کنسرسيومی متشکل از ۱۶ شرکت نفت اروپايی و آمريکايی، صدور نفت توسط آن شرکت‌ها آغاز و عملاً قانون ملی شدن صنعت نفت ناديده گرفته شد.

متن پيشنهادی و قانون تصويب شده ملی شدن صنعت نفت به شرح زير بود:

«به نام سعادت ملت ايران و به منظور کمک به تامين صلح جهانی، به امضاکنندگان ذيل پيشنهاد می نمائيم که صنعت نفت ايران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شوديعنی تمام عمليات اکتشاف ،استخراج و بهره برداری در دست دولت قرارگيرد.» مجلس سنا نيز اين پيشنهاد را در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹تصويب کرد و نفت ايران به طور رسمی ملی شد.

اما ۷۱ سال پس از پیش نویس متن قانون ملی شدن نفت که به منظور کمک به تامین صلح جهانی پیشنهاد و تصویب شده بود، چاههای نفت کشور به برکت رهبری بی نظير آيت الله خامنه ای، سخاوتمندانه به برادران قاچاقچی « سپاه پاسدارن » سپرده شد تا به بهانه حمايت از کودتای نظامی و برنامه های هسته ای نظام، در مجامع بين المللی با تمسک به حق وتو، به دو کشور کمونيسم چين و روسيه اهدا شود.

خبرنگاران سبز بعد از کودتای انتخاباتی تا کنون گزارشات متعددی از خيانت سردمداران نظام و سرداران سپاه پاسداران  برای حراج صنعت ملی نفت کشور به دو کشور چین و روسیه با عناوين مختلف که در اينجا تمامن در دسترس است منتشر ساخته است که نشان از بی تفاوتی مقامات نظام از سرنوشت ذخائر نفت و گاز آينده کشور دارد.

اما معاون وزير نفت به تازگی خبر واگذاری چاه های نفت و گاز به بخش خصوصی را به خبرگزاری های دولتی داده است که قابل تأمل است. وی واگذاری چاه‌های نفت و گاز به بخش خصوصی را بدون هيچ منع قانونی دانسته و تاکيد کرده است در برنامه پنجم توسعه هم مجوز اين کار داده شده است. حال کی و توسط چه کسانی اين تصميم در برنامه پنجم توسعه بدون اطلاع رسانی عمومی انجام گرفته است جای سوال دارد. البته معاون وزارت نفت دقيقن مشخص نکرده است مگر بخش خصوصی با وجود رقيب يکه تازی همچون قرارگاه خاتم النبياء سپاه پاسدارن و دهها موسسه و شرکت خصوصی و نميه خصوصی شکل گرفته شده توسط سرداران سپاه و وزير نظامی اين وزارت خانه سردرا قاسمی، جرأت ورود به حوزه نفت و گاز کشور را دارد ؟ مگر میادین نفت و گاز کشورمان در حال حاضر توسط بیت رهبری و سرداران سپاه بطور خصوصی اداره نمی شود که به دنبال تحریف واقعیت هستند ؟

احمد قلعه‌بانی، معاون وزير نفت و مدير عامل شرکت ملی نفت ايران تاکيد کرد که مخازن نفت و گاز از "انفال و بيت المال" است و قابل واگذاری نيست.

او گفت که به دستور وزير نفت برخی از الزامات قانونی اجرای طرحی برای واگذاری عمليات توليد و توسعه نفت و گاز به بخش خصوصی و حتی شرکت‌های خارجی در حال بررسی و تدوين است.

خصوصی‌سازی در صنعت نفت ايران تا کنون سياست مشخصی نداشته است  با اين تفاصيل آقای قلعه بانی می گويد که شرايط بايد برای ورود بخش خصوصی آماده شود.

وحید زادقی

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته