-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۴, جمعه

Latest News from Koocheh for 11/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر/ رادیو کوچه

پس از تحریم نفت خام ایران از سوی فرانسه در روز گذشته، انگلستان نیز اعلام کرد که قصد دارد پس از تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، تحریم‌های دیگری به طور یک‌جانبه علیه ایران اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز جمعه 25 نوامبر وزارت امور خارجه انگلستان اعلام کرد که این کشور قصد دارد در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در اول دسامبر آینده در خصوص ایران برگزار خواهد شد، خواستار تشدید مجازات‌ها علیه دیگر شرکت‌ها و مقامات جمهوری اسلامی شود و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به هم‌راهی در این زمینه دعوت کند.

دوشنبه گذشته دولت انگلستان در اقدامی مشترک با آمریکا و کانادا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم قرارداد و دولت آمریکا نیز در هم‌راهی با این ابتکار بانک مرکزی جمهوری اسلامی را از «کانون‌های مهم پول‌شویی در جهان» توصیف نمود که به منزله تحریم بانک مرکزی و هم‌زمان تحریم نفت صادراتی ایران است.

بیشتر بخوانید:

«فرانسه به خرید نفت از ایران پایان داد»


 


اردوان روزبه/ رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

سال هزاروسیصدوهشتادوپنج در خیابان آزادی تهران، چند روز محاصره یک محله و دست گیری یک روحانی معترض به نام سید محمد حسین کاظمینی بروجردی رخدادی که منطقه ای از تهران را به شکل حکومت نظامی در آورده بود.

 او آیت اله و متولد سال هزار و سیصد و سی هفت در بروجرد، که خواستار جدایی دین از سیاست و تغییر رویه در اداره کشور با عدم تایید ولایت فقیه است.

در زمان دست‌گیری، وی به هم‌راه قریب به دوهزار نفر از طرفدارانش دست‌گیر شد. اگرچه به مرور اکثر طرفداران او آزاد شدند اما یازده نفر از این دست‌گیر شدگان، از جمله خود وی، در دادگاه اولیه محکوم به اعدام شدند که این حکم  در دادگاه تجدید نظر برای آقای بروجردی به یازده سال زندان تبدیل شد.

آقای بروجردی اما در زندان نیز هم‌چنان به حاکمیت ولایت فقیه اعتراض داشته است. چرا که هر از گاهی نامه‌های اعتراضی که منسوب به وی است منتشر می‌شود، نامه‌هایی به رییس سازمان ملل متحد، احمد شهید و خانم کلینتون از این جمله است.

چندی پیش نیز در نیویورک یکی از نامه‌های وی در سازمان ملل متحد خوانده شد.

آقای بروجردی اما بنابر خبرهایی که از سوی طرفداران‌اش منتشر می‌شود در زندان مورد آزار و اذیت سیستمایتک و عدم رسیدگی به وضعیت جسمی‌اش قرار دارد.

به تازگی از سوی نزدیکان وی گفته شد که در یک درگیری ساخته‌گی برخی افراد قصد کشتن وی را داشته اند.

به هر روی این زندانی نزدیک به شش سال از  محکومیت خود را گذارنده است که حدود چهارصد روز آن در زندان انفرادی بوده اما بنابر تشخیص دادگاه ویژه روحانیت، بر خلاف عرف قضایی در ایران، او هنوز امکان تخفیف در محکومیت یا درمان خارج از زندان را ندارد.

آخرین وضعیت سید محمد حسین کاظمینی بروجردی را از مریم موذن زاده یکی از سخن گویان او در گفت گویی که با او داشتم، پرسیدم:

توضیح ویکی پدیا :

وی فرزند ارشد ‏سید محمد علی کاظمینی بروجردی از روحانیون تهران است. او در سال ۱۳۵۷ به عنوان امام جماعت مسجد همت تهران انتخاب شد. در قم نزد روحانیونی نظیر سید صادق روحانی، میرزا خلیل کمره‌ای و سید شهاب الدین مرعشی نجفی به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجه اجتهاد نایل شد.

با شروع دست‌گیری هواداران سید حسین کاظمینی بروجردی، توسط نیروی انتظامی و انتقال آنان به بازداشت‌گاه، شایعه حمله قریب‌الوقوع نیروهای امنیتی به خانه وی در خیابان آزادی تهران بالاگرفت، به طوری که بسیاری از هواداران و هم‌فکران وی با تجمع و حفاظت از خانه وی به طور خودجوش مانع از ادامه حملات نیروی انتظامی به خانه وی شدند.

هواداران بروجردی که برای جلوگیری از حمله عوامل نیروی انتظامی به وی، به صورت شبانه روزی از منزل وی حفاظت می‌کردند. در پی بستن خیابان‌های اطراف، نیروهای انتظامی و اطلاعاتی با هزاران تن از محافظان خانه وی درگیر شده و در نهایت در روز شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ با بالا گرفتن درگیری‌ها تعداد بسیار زیادی از محافظان وی دستگیر شدند.

 در نیمه شب یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ نیروهای اطلاعاتی و تیم کماندوهای نیروهای ویژه به خانه بروجردی حمله‌ای را آغاز کردند و محافظان خانه بروجردی را به هم راه خود وی دست‌گیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

کاظمینی بروجردی در سال‌های ۱۳۷۴، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۴ دست‌گیر و زندانی شده بود. وی بار دیگر در سال ۱۳۸۵ بازداشت و به ۱۱ سال زندان، به انضمام مصادره اموال محکوم شد. او در زندان اوین در شرایط بد جسمی و روحی به سر می‌برد و از حق استفاده از مرخصی و ملاقات محروم بوده است.

او، خانواده و حامیان‌اش با نوشتن بیانه و نامه‌هایی به دبیر کل سازمان ملل متحد، احمد شهید و فعالان حقوق بشر خواستار حمایت از او و آزادیش از زندان شدند.


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

     حتمن راجع به جشن شکرگزاری یا به قول فرنگی‌ها (Thanksgiving) شنیدید. جشنی که این روزها در امریکا در جریان هست و نشانه‌ی هیجان‌انگیز آن هم یک بوقلمون درشت برشته شده است!

این که چگونه این سنت از قرن هفدهم وارد فرهنگ آمریکایی‌ها شده خودش داستان مفصلی دارد اما آن‌چه اهمیت دارد این است که جشن گرفتن در این روز بهانه‌ای است برای یادآوری امکاناتی که در اختیار داریم و قدردانی از آن‌ها. و البته این قدردانی و ارج‌گذاردن به نعمت‌ها از دیرباز در فرهنگ ما ایرانی‌ها هم جا داشته و در قالب برگزاری جشن‌های مختلف در فصل برداشت محصول یا زمان‌های مختلف نشان داده می‌شده که شاید اکنون به دلیل این که مرغ همسایه غاز است و ما بیش‌تر خود را مقید به آماده کردن «بوقلمون تنکس گیوینگ» می‌کنیم تا برگزاری جشن مهرگان مثلن!، دیگر کم‌تر نشانی از آن‌ها هست!

در واقع روز شکرگزاری زمان خوبی است برای سپاس‌گزاری از آن‌چه در زندگی داریم. هر کسی باید این اخلاق خوب را پیدا کند.

در ادامه اشاره به عادت‌های خوبی که سبب افزایش طول عمر انسان می‌شود، دکتر «مائو» این پزشک چینی متخصص طب طول عمر، برای این ماه که مصادف با جشن شکرگزاری است توصیه‌ای در این زمینه دارد.

او با اشاره به این که مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که داشتن یک نگاه مثبت و قدرشناس، زندگی را طولانی و سرشار از شادی می‌کند، می‌گوید که می‌توان کمیت و کیفیت زندگی را تنها با یک عادت ساده افزایش داد: «هر روز سه تا نعمت را بشمارید»

این یازدهمین عادت از برنامه دوازده‌گانه سال 2011 است که از سوی دکتر مائو برای داشتن عمری طولانی‌تر طراحی شده است. عادت‌هایی ساده که از میان عادت‌های افراد بالای صد سال در سراسر جهان گرفته شده و اکنون برای افزایش سلامتی و طول عمر توصیه می‌شود.

عادت ماه نوامبر: «هر روز سه موهبت را یادداشت کنید.»

   در برنامه‌های گذشته از عادت‌های ماه‌های قبلی سخن گفتیم و در این برنامه به عادت ساده ماه یازدهم می‌پردازم. عادتی که می‌گوید: «هر روز سه نعمتی را که قدردانش هستید یادداشت کنید.»

قدردانی به ما کمک می‌کند تا بر نعمت‌هایی که در زندگی داریم بیشتر تمرکز کنیم و چشم‌انداز مثبت‌تری در ما ایجاد می‌کند.  تحقیقات نشان می‌دهد که یک نگاه خوش‌بینانه در زندگی نه‌تنها باعث افزایش شادی می‌شود، بلکه ایمنی را هم افزایش داده و سبب سلامت قلب و کاهش استرس می‌شود.

 با مطالعات انجام شده در یکی از دانش‌گاه‌های کالیفرنیا، دانش مندان دریافتند که افرادی که روزانه به نعمت‌ها توجه می‌کنند و سپاس‌گزار آن‌ها هستند در طول هفته تمایل بیش‌تری به داشتن احساس بهتری در مورد زندگی خود و انجام ورزش به طور منظم دارند. نشانه‌های بیشتری را تجربه می‌کنند و نسبت به آینده حس خوش‌بینی بیش‌تری دارند.

پروفسور «رابرت امونز» در این زمینه می‌گوید: «تحقیقات راجع به قدردانی نشان می‌دهد که افرادی که مهارت «قدردان بودن» را آموخته‌اند از این ویژگی با ارزش بهرمندند که راحت‌تر با مشکلات روزمره، به ویژه استرس کنار می‌آیند.»

برای کسب این عادت نیکو می‌توان از یک گام ساده آغاز کرد:

  • در طول این ماه، هر روز دست کم سه چیزی را که به خاطرش سپاس‌گزار هستید یادداشت کنید. اگر این کار برایتان آسان بود می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

• سپاس خود را به فردی که قدردانش هستید هر روز ابراز کنید. چه به صورت شخصی، یا به وسیله تلفن، نامه الکترونیکی و یا حتا پیام کوتاه. این باعث می‌شود که هردوی شما حس خوبی پیدا کنید.

• لبخند بزنید! به هر تعداد از مردم که می‌توانید لبخند بزنید در طول روز؛ چه غریبه‌ها و چه دوستان. هیچ راهی ساده‌تر از لبخند برای انتقال انرژی مثبت و قدردانی وجود ندارد.

• تمرین مثبت سخن گفتن. با تغییر روش در چیزی که به خودتان می‌گویید به زندگی‌تان سلامتی و انرژی بیافزایید. به جای این که به افکارتان اجازه دهید که خشمگین و مضطرب باشند به خود بگویید:«من می‌توانم مسوولیت رسیدگی به کارهای پیش رو را بر عهده بگیرم. از مسولیتم لذت می‌برم و نسبت به «خوب به انجام رسیدن آن‌ها»، حس خوبی دارم.»

تکرار گفته‌های مثبت، می‌تواند از نظر فیزیولوژیکی هم با کاهش ترشح کورتیزول از غده آدرنال سبب کاهش سطح استرس شما بشود و آرامش را به شما بازگرداند.

تداوم در انجام این عادت

و مثل هر عادت دیگر تلاش کنید تا هر روز آن را انجام دهید. از خودتان بپرسید چه مانعی برای انجام مستمر آن هست و حستان با انجام این کار چیست؟ و حس خود را مقایسه کنید با زمان‌های قبلی که این کار را  انجام نمی‌دادید. اگر هم به خوبی از عده آن بر آمدید برای خود پاداشی در نظر بگیرید.

شاد به نظر رسیدن یا سبک مغزی

   اما به طور معمول در فرهنگ‌های مدرن، نگاه بدبینانه‌ای نسبت به شادی وجود دارد. اغلب ما با وجودی که از نقش خنده و شادی در زندگی با اطلاع هستیم اما اگر فردی را ببینیم که همیشه شاد است یا می‌خندد ناخودآگاه یک برچسب «الکی خوش» یا … بر روی او می‌زنیم. در واقع گویی شاد به نظر رسیدن به نوعی معنای «سبک مغزی» را برای ما تداعی می‌کند.

در واقع خیلی از مردم می‌خواهند شاد باشند اما نمی‌خواهند احمق به نظر برسند. و در نهایت این شما هستید که می‌توانید خود را بدبین و ناراضی نگه دارید یا اجازه بدهید که در حالی که کمی هم احمق به نظر می‌رسید شادتر باشید.

با این انتخاب ممکن است که بسیاری از دوستانتان را که به این مساله اطمینان ندارند با فایده‌های شاد بودن و نگاه مثبت آشنا کنید و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید.

چطور همه نعمت‌هایی را که دارید به یاد بسپارید؟!

ممکن است با خود فکر کنید که قادر نیستید به همه چیز در این زمینه فکر کنید و قدردان آن‌ها باشید. اما این طور نیست. اجازه ندهید که کارتان به بیراهه برود. این یک فرصت است برای بیش‌تر شناختن نعمت‌ها و نقاط قوت منحصر به فرد خود.

تا به حال به خانواده، دوستان، و یا حتا حیوانات خانگی فکر کردید؟ درمورد زیبایی غروب آفتاب، آهنگ‌های مورد علاقه‌تان، یا حتا یک قطعه کوچک از یک میوه خوش‌مزه؟ در مورد خانه، سلامتی و خودتان چطور؟

 لزومی ندارد یادآوری این‌ها خیلی وسیع یا شاعرانه باشد. چیزهای کوچک را فهرست کنید: «امروز من سپاس‌گزارم برای خوراکی که خوردم، کفش ورزشی و یا هر چیز دیگری که استفاده کردم!» به همین آسانی…

حالا در آخر ماه به یک عادت خوب دست یافتید که به شما کمک می‌کند تا شادتر و سلامت با عمری طولانی زندگی کنید.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

وقتی ندانی بودنت مهم است، اگر حتی در قالب فردی هم باشی، فاجعه است. جبهه ملی به عنوان معتبرترین حزب ایران هرگز متوجه نکته ساده­ای نبود. آن­ها مهم بودند و بودشان الزامی برای حیات و رشد دموکراسی در کشورمان بود، اما، رهبران این حزب سیاسی گاهی آن­چنان درمانده و گاهی آن‌چنان هیجان­زده شدند که در استفاده از موهبت قرار گرفتن در بزنگاه­های سرنوشت­ساز تاریخی رفوزه گردیده و فاجعه 57 را زمینه­سازی کردند. اگر آن­ها را مقصرتر از محمدرضا شاه ندانیم، بی­انصافی است که مرتبه دوم قصران را برای­شان در نظر نگیریم.

گفتیم آن­ها در فضایی بسیار پرتنش و تحت فشار درونی و بیرونی، نخستین همایش خود را به ریاست اللهیار صالح برگزار کرد. سازمان­دهندگان همایش امیدوار بودند به کمک اساس­نامه و منشور و توافق­هایی که در همایش شده بود، به مبارزات سیاسی جهت مشخص­تری بدهند، اما چند ماه بعد، روی­داد 15 خرداد 1342 و پیامدهای آن همه محاسبات سیاسی را عملن به هم ریخت. جبهه ملی، که شماری از رهبران آن در زندان بودند، از این روی­داد غافل­گیر شد و به اعمال متناقضی دست زد. برخی از رهبران جبهه تصمیم گرفتند این روی­داد را نه تقویت کنند نه تایید و سران جبهه ملی را، سه ماه پس از این جریان، به تدریج از زندان آزاد کردند.

منصوری مشاجره بر سر تهیه اعلامیه­ای در این­باره را از جمله مقدمات فروپاشی جبهه ملی دوم دانسته است. به پیش­نهاد اللهیار صالح، موضوع در هیات اجرایی مطرح گردید و تصمیم گرفته شد جبهه در این خصوص از هرگونه اظهارنظر خودداری ورزد. سکوت و انفعال جبهه، از دیدگاه طرف­داران اقدام در برابر روی­دادی که ناگهان مسیر مبارزات سیاسی را تغییر داده بود، از علت­های تشدید نفاق میان نیروهای اصطلاحن مذهبی و ملی و جدا شدن شماری از پیروان اسلام­گرای جبهه ملی، که بعدن نهضت آزادی ایران را تشکیل دادند، از جبهه ملی به طور کلی بود. پس از روی­داد 15 خرداد و پی­آمدهای آن و در پی کشمکش­های داخلی، اللهیار صالح به دکتر مصدق نامه نوشت و از ریاست هیات اجرایی استعفا کرد، عمل او توقف هرگونه فعالیت تشکیلاتی و سیاسی محسوب می‌شد. تعطیل شدن موقت جبهه ملی دوم، به تعطیلی دایم انجامید که تا آستانه انقلاب 57 ادامه داشت. مکاتبات میان دکتر مصدق و اعضای شورای عالی جبهه، حاکی از اختلاف نظر بر سر نکات مهم، از جمله سازمان و تشکیلات جبهه‌هاست.

در اختلاف­نظر میان شورای عالی جبهه و رهبری دانش­جویان، دکتر مصدق از شورا حمایت نکرد. ظاهرن اللهیار صالح، به سبب نارضایتی دکتر مصدق از عمل­کرد رهبری و با تمسک به این استدلال که شورای جبهه ملی وسیله مستقیم و قابل اطمینانی برای تماس با دکتر مصدق ندارد، از تعطیل شدن شورا حمایت کرد. سرانجام، اعضای شورای جبهه در آخرین نامه جمعی به او، همگی استعفا کردند. پس از تعطیلی شورا، جلسه­های سخن­رانی و کمیته­های جبهه به تدریج برچیده شد و فقط برخی از اعضا ارتباط خود را با یک­دیگر حفظ کردند، که نوعن روابط دوستانه و شخصی تلقی می­شود، نه مناسبات سازمان یافته سیاسی .شکست جبهه ملی دوم که تاثیر عمیقی بر روند فعالیت­های سیاسی سال­های بعد گذاشت به گونه­های مختلف تحلیل و تفسیر شده است.

مدتی پس از روی­دادهای 15 خرداد 1342، در تابستان همان سال شماری از دانش­جویان و جوانان تندرو عضو و هوادار جبهه ملی دوم، به رغم مخالفت­های رهبران جبهه، برضد دولت تظاهرات کردند که به زد و خوردهایی نیز انجامید. آنان، از جمله هدایت­اله متین دفتری، نوه دختری دکترمصدق، از رهبری غیرقاطعانه و سیاست «صبر و انتظار» حاکم بر جبهه سرخورده و به سیاست تندروانه­تری روی آورده بودند. نشریه پیام دانش‌جو، سخن­گوی آن­ها شده بود. هم­چنین شماری از رهبران سیاسی، از جمله نمایندگانی از نهضت آزادی ایران، حزب ملت ایران، حزب مردم ایران و جامعه سوسیالیست­ها، که از نظر نامساعد دکترمصدق به رهبری جبهه ملی دوم اطلاع یافته بودند، با حرکت معترضانه دانش­جویان و جوانان هم­سو شدند.

باقر کاظمی، نایب نخست­وزیری دکتر مصدق، از سوی سران حرکت جدید ماموریت یافت که همه طرف­داران نظریه «جبهه ملی، مرکز احزاب و سازمان­های سیاسی و صنفی» را دور هم جمع کند. جبهه ملی سوم در تیر 1344 موجودیت خود را اعلام کرد و دکتر مصدق هم مشوق ایجاد جبهه جدید بود. به گفته کاتوزیان، دکتر مصدق با اساس­نامه جبهه سوم موافقت کرد. حکومت که اوضاع را زیرنظر داشت و بنا به اسناد ساواک، از محافل و مجالس جبهه ملی به طور مرتب گزارش­های دقیق تهیه می­کرد، به سرعت و با خشونت، واکنش نشان داد و سران و فعالان موثر جبهه سوم را دست­گیر کرد. دکتر مصدق هم، که الهام بخش معنوی جبهه و نقطه اتکای عاطفی آن بود، در اسفند 1345 درگذشت و جبهه­ای که در واکنش به بی­عملی تشکیل شده بود، در مدت کوتاهی از هرگونه فعالیت عملی و سیاسی موثر بازماند. شماری از اعضای جبهه ملی سوم، که هیچ امکانی برای فعالیت سیاسی در داخل کشور نمی­دیدند، به خارج رفتند و برخی دیگر به فعالیت اصلی و عمده خود در داخل ادامه دادند، که انتشار نشریه­ای مخفی با شمارگان اندک به نام خبرنامه بود که تا انقلاب 1357 هم­چنان منتشر می­شد.

عده­ای از جوانان تندرو نیز که راه را از هر سو بر فعالیت سیاسی بسته می­دیدند، به فعالیت­های پنهانی محفلی و خشونت­گرا روی آوردند یا از روش جبهه کاملن دور شدند و به حرکت­های طرف­دار مشی مسلحانه و مبارزات سیاسی قهرآمیز پیوستند. ریشه خشونت­های سیاسی اواخر دهه 1340 و دهه 1350 را سیاست خشن، ناسنجیده، کوته­بینانه و انعطاف­ناپذیر حکومت در مقابله با جبهه ملی سوم و بستن راه­های اصلاح­طلبانه و فعالیت­های سیاسی جوانان دانسته­اند. اما فعالیت جبهه هم‌چنان ادامه یافت از 1356 تا 1360، جبهه ملی چهارم پدید آمد. بر پایه اسناد ساواک، رهبران جبهه ملی که در 1347 و 1348 از زندان آزاد شدند، تحت نظر بودند، اما، در اوایل 1349 شماری از اعضای جبهه، احتمال تجدید فعالیت را بررسی کردند. رهبران جبهه ملی در دهه 1350، تا شروع مقدمات انقلاب 57، با اقدامات خشن و مبارزه مسلحانه و براندازی موافق نبودند، از این رو، در جو سیاسی حاکم، که به تندروی تمایل داشت، شاخه­های متمایل به این مشی از جبهه ملی جدا می­شدند و به گروه­های چپ­گرا و اسلامی می­پیوستند.

نظارت ساواک، که تحرک را از اعضای جبهه ملی سلب کرده بود، هم­راه با دیدگاه سیاسی محتاطانه حاکم بر جبهه، این تشکیلات را از نیروی فعال نسل جوان عملن محروم و آن را به نوعی باشگاه دوستانه متشکل از شماری سال­مند تبدیل کرد. شاخه خارج از کشور هم در آن سال­ها نمی­توانست تاثیر تعیین­کننده­ای بر فعالیت سیاسی داخلی بگذارد.

بنا بر اسناد منتشرشده ساواک، از 1354 بار دیگر زمزمه سازمان یافتن و فعالیت احزاب ملی در میان هواداران جبهه آغاز شد. اما، ساواک امکان فعالیت را از آن­ها گرفته بود. نخستین نشانه­های تحرک در آخرین روزهای اسفند 1355 دیده شد و سال بعد «اتحاد نیروهای جبهه ملی ایران» اعلام و انتشار نشریه­ای مخفی ، حاوی اخبار جبهه، آغاز گردید. این اتحاد، کماکان، بر پای­بندی به قانون اساسی و اجرای آن تاکید می­کرد و هم­چنان مدافع حفظ نظام مشروطه سلطنتی بود. جبهه ملی و نهضت آزادی ایران در اوایل فروردین 1356 درباره تدوین برنامه­ای جامع برای مبارزه و مشارکت فراگیر مردم گفت­وگو کردند، اما به توافق نرسیدند. ساواک نیز در واکنشی خشن، روز 19 فروردین 1357 در برابر منازل دکتر سنجابی، مهندس بازرگان، داریوش فروهر و حاج محمود مانیان بمب منفجر کرد. همین افراد و عده­ای دیگر در 31 فروردین، «جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر» را تشکیل دادند. سه تن از رهبران جبهه «سنجابی، فروهر و بختیار» در خرداد نامه­ای به شاه نوشتند و با لحنی متفاوت با گذشته، به استبداد و نقض قوانین و حقوق اشاره کردند و خواستار اجرای مفاد اعلامیه حقوق بشر شدند. در پاییز 1356، اتحاد نیروهای جبهه ملی ایران تجدید سازمان یافت و کوشش­های جدیدتر آن از 30 تیر 1357 آغاز شد.


 


خبر/ رادیو کوچه

هزاران نفر از مردم سوریه روز جمعه بیست‌و‌پنجم نوامبر در شهرهای مختلف این کشور با شعار «جمعه حمایت از ارتش آزاد سوریه» به تظاهرات ضد دولتی خود به منظور ساقط کردن رژیم بشار اسد ادامه دادند.

 شورای هماهنگی تظاهرات گزارش داد که مردم معترض در شهرهای دیرالزور، حمص، درعا، ادلب، حما، حلب و حومه‌های اطراف دمشق به خیابان‌ها آمدند و بر ضد بشار اسد شعار داده‌اند. در این اعتراض‌ها تاکنون 7 نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

 این در حالی است که ضرب الاجل 24 ساعته اتحادیه عرب به رژیم بشار اسد جهت پذیرش حضور هیات ناظران در شهرهای سوریه به پایان رسید.

این اتحادیه پیش‌تر تاکید کرده بود که در صورت مخالفت دمشق با ورود هیات ناظران تا پایان روز جمعه، تحریم‌های اقتصادی و سیاسی گسترده ای از سوی کشورهای عربی بر ضد دمشق اعمال خواهد کرد.

از سوی دیگر با ادامه اعتراضات سیاسی در سوریه و برخورد خشونت آمیز نیروهای دولتی با معترضان، شمار نظامیانی که با سرپیچی از دستور حمله به غیرنظامیان، ترک خدمت می‌کنند و به مخالفان می‌پیوندند رو به افزایش گزارده است.

به گزارش بی بی سی، امروز هم یک گروه 6 نفره از نظامیان ارتش به سرپیچی از فرمان تیراندازی به مردم پرداخته و به صف مبارزان علیه حکومت بشار اسد پیوسته‌اند. در این گزارش گفته شده که این جریان کوچک همچنان ادامه دار به پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید:

«مهلت ۲۴ ساعته اتحادیه عرب به سوریه»


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

 سفارت آمریکا در تاجیکستان خبر تاسیس پایگاه نظامی «ناتو» در قلمرو این کشور آسیای مرکزی را رد کرد.

 خبر درباره تاسیس پایگاه نظامی «ناتو» در تاجیکستان به دنبال سفر ژنرال «وینسنت بروکس» فرمانده نیروهای زمینی ارتش آمریکا به «دوشنبه» در نشریه‌های روسی به چاپ رسیده بود.

 این نشریه‌ها با تکیه به منابع خود نوشتند که ژنرال آمریکای با مقام‌های تاجیک پیرامون تاسیس پایگاه نظامی «ناتو» در تاجیکستان مذاکرات انجام داده است.

 سفارت آمریکا در «دوشنبه» می‌گوید که «سفر ژنرال بروکس تنها جنبه شناسایی داشته به موضوع تاسیس پایگاه نظامی هیج ربط ندارد.» زیرا به قول منابع سفارت آمریکا آقای «بروکس» فرمانده مرکزی نیروهای زمینی ارتش این کشور در «آسیای میانه» بوده و تاجیکستان از مناطق تحت مسوولیت اوست. جانب آمریکا همچنین می‌گوید که بنیاد پایگاه نظامی این کشور و متحدانش در تاجیکستان در نظر گرفته نشده است.

 وزارت دفاع تاجیکستان هم خبر تاسیس پایگاه نظامی «ناتو» در تاجیکستان را بدون اساس خواند. دفتر مطبوعات وزارت دفاع تاجیکستان گفت زمان سفر ژنرال بروکس به تاجیکستان رهبر این وزارت در سفر کاری در «بلاروس» بود و با ژنرال آمریکای هیج مذاکراتی انجام نداده است.

در همین حال با توجه به این که خبر تاسیس پایگاه نظامی «ناتو» در تاجیکستان از سوی رسانه‌های «روسیه» منتشر شده اند، صاحب نظران تاجیک آن را یک «حمله اطلاعاتی» می‌شمارند.

 این در حالی‌ است که وزرای دفاع روسیه و تاجیکستان برنامه هم‌کاری‌های دو وزارت برای سال ۲۰۱۲ تصویب کردند. در این ملاقات که روز پنج‌شنبه در «مسکو» برگزار شد، همچنین شرایط بود و باش پایگاه ۲۰۱ ارتش روسیه در تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفته است.

 پایگاه ۲۰۱ روسیه با ۷ هزار سرباز بزرگ‌ترین پایگاه خارجی ارتش روسیه بوده قرارداد کنونی اش در سال ۲۰۱۴ به پایان می‌رسد. بنا به خبرها «دوشنبه» برای این پایگاه از روسیه بیش از ۳۰۰ ملیون دلار مبلغ خواسته است، ولی‌ مسکو می‌خواهد زمان حضور نظامیانش ۴۹ سال تمدید شده استفاده از قلمرو تاجیکستان برایش همچنان رایگان باقی بماند.

اما جامعه تاجیکستان از این اظهارات جانب روسیه انتقاد کرده و آن را تحقیر نسبت به مردم و ملت تاجیک می‌خوانند. آن‌ها از مقامات کشور خواسته اند که به هیج وجه این سند را امضا نگذارد.

 حالا که روابط تاجیکستان و روسیه به سردی گرایده است روشن نیست که زمان حضور پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان تمدید خواهد شد یا نه. پایگاه نظامی روسیه از زمان شوروی به این سو در تاجیکستان حضور دارد.


 


خبر/ رادیو کوچه

امروز جمعه چهارم آذر ماه آیت‌اله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به قطع‌نامه‌ای که علیه جمهوری اسلامی در خصوص فعالیت‌های هسته ای صادر شده است، گفت: «این قطع‌نامه‌ها ما را وادار به عقب‌نشینی نمی‌کند و حتا برای یک لحظه هم فعالیت‌های هسته ای خود را متوقف نمی‌کنیم.»

وی با سردرگم خواندن آمریکا و هم پیمانانش گفت: «به خاطر همین سردرگمی مدام قطع‌نامه صادر می‌کنند و خیال می‌کنند این قطع‌نامه‌ها ما را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.»

 دبیر شورای نگهبان با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: «ما سلاح هسته‌ای نداشته ایم و نمی‌خواهیم داشته باشیم. این اتهامات شما ناشی از عادتتان برای دروغ گفتن است و این عادت برای مردم خودتان نیز روشن شده است.»

جنتی ضمن اشاره به رزمایش 50 هزار نفری امروز بسیجیان گفت: «بسیج به واقع پشت آمریکا را لرزانده و کاری کرده که آن‌ها از سر ضلالت و خفت از سردار سلیمانی نام برده و می‌خواهند برخی از نیروهای مخلص سپاهی را ترور کنند.»

 بیشتر بخوانید:

«قطع‌نامه شورای حکام صادر شد»


 


سایه کوثری/ رادیو کوچه

در هفته‌‌ای که گذشت، بازار بورس ایران و معاملات طلا در دنیا افت‌وخیز و تغییرات فراوانی داشت که این بر بازار سکه و طلا و ارز در ایران هم تاثیرگذار بود.

هفته گذشته بازار بورس افت‌وخیزهای جدیدی را تجربه‌کرد. در چهارمین روز هفته ناگهان مهم‌ترین متغیر بازار سرمایه 326 واحد سقوط‌ کرد و به سمت 24 هزار واحد رفت.

این افت در ادامه شدت‌گرفتن روند منفی معاملات روزهای پیش از آن رخ‌داد، به گونه‌ای که در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 326 واحد سقوط کرد و به کانال 24 هزار واحدی پرتاب شد و در 24 هزار و 881 واحد ایستاد.

این سومین افت بورس در پاییز امسال است. دو افت پیشین در مهرماه و نخستین روزهای آبان ماه امسال رخ داده‌ بود.

افت بازار بورس در روزهای میانی هفته سبب‌شد که فشار عرضه بر نمادهای بزرگ واردآمده و شاخص کل 326 واحد افت ‌کند.

در بازار منفی روزهای ابتدایی هفته، قیمت بیش‌تر شرکت‌ها با کاهش و صف فروش روبه‌رو شد ولی شرکت‌های بزرگ و مهمی چون مخابرات با 46 واحد، فولاد 39 واحد، ملی مس 34 واحد، سرمایه گذاری غدیر 29، بانک صاردات و ملت 20، مپنا 18 و سایپا با 13 واحد بیش‌ترین تاثیر را در افت بزرگ بورس داشتند. در این میان نماد پتروشیمی کرمانشاه در صدر جدول مثبت‌ها قرار گرفت.

در بازار منفی روزهای میانی هفته 183 میلیون سهم به ارزش510 هزار و 696 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تحت تاثیر این سقوط، برای اولین بار در سال 90 به 118 هزار میلیارد تومان رسید.

 در روزهای بعدی هفته نسبت به روزهای گذشته ارزش معاملات بازارهای فرابورس۱۰درصد افزایش ‌داشت که با جابجایی ۲۴ میلیون اوراق بهادار، ارزش معاملات به ۱۷۷ میلیارد ریال رسید.

 بیش‌ترین حجم معاملات را در بازارهای فرابورس همچنان حق تقدم بانک ایران زمین با جابجایی ۴ میلیون و ۷۳۴ هزار سهم و نرخ ۵۲۰ ریال در بازار دوم داشت.

شرکت افرانت در بازار اول با خرید و فروش هزار و ۳۰۰ سهم و با افزایش قیمت ۴. ۷ درصد به نرخ ۱۴۱۶۴ ریال رسید و کم‌ترین حجم معاملات و بیش‌ترین افزایش قیمت را در سیستم معاملاتی بازارهای فرابورس ثبت کرد.

قیمت انواع سکه هم در آخرین روز کاری هفته در بازار دوباره اوج گرفت و نرخ سکه طرح قدیم 630 هزار تومان و طرح جدید 619 هزار تومان شد.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم روز چهارشنبه در بازار 630 هزار تومان، طرح جدید 619 هزار تومان، نیم سکه 301 هزار تومان، ربع سکه 151 هزار تومان و گرمی 80 هزار تومان بود.

بانک مرکزی هم در این روز نرخ هر قطعه سکه طرح جدید را برای عرضه در شعب بانکی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 617 هزار و 760 تومان، نیم سکه را 299 هزار تومان، ربع سکه را 151 هزار و 320 تومان و گرمی را 79 هزار و 40 تومان تعیین کرد.

افزایش 28 هزار تومانی قیمت سکه دولتی در حالی رخ داد که قیمت جهانی طلا و ارز در بازار داخلی روند صعودی نداشتند. با رسیدن قیمت سکه دولتی به سطح 617 هزار تومان ارزش تبدیل نرخ دلار در تعیین قیمت سکه بر اساس فرمول بانک مرکزی به حدود 1500 تومان رسید که یک رکورد جدید به حساب می‌آید.

همچنین بهای معاملات طلا با حکم‌فرما شدن آرامش نسبی در بازارهای دیگر و ضعیف شدن ارزش دلار که خریداران را به سمت این فلز گران‌بها بازگرداند، از پایین‌ترین سطح یک ماه گذشته بهبود یافت.

 معاملات حجم بالای طلا برای تحویل در ماه دسامبر در بازار کامکس نیویورک، 23.80 دلار یا 1.4 درصد افزایش بها یافت و به هزار و 702 دلار و 40 سنت در هر اونس رسید.

با کاهش دلار در برابر یورو، طلا برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند ارزان‌تر و تا اندازه ای از فشار در معاملات طلا به دلار کم شد. تقاضای سرمایه‌گذاری در طلا با وجود کاهش‌های اخیر بها در بازار معاملات، افزایش یافته‌است.

نقره هم برای تحویل در ماه دسامبر 5.9 درصد افزایش ‌یافت و به 32.951 دلار در هر اونس رسید.

روز چهارشنبه در بازار تهران هر دلار به قیمت 1344 تومان به‌فروش‌ رفت که نسبت به روز پیش از آن با افزایش روبروشده‌ بود. قیمت یورو هم به 1825 رسید.

بانک مرکزی قیمت هر دلار به نرخ رسمی را در آخرین روز با روندی افزایشی 1088 تومان و هر یورو را با روندی کاهشی 1465 تومان اعلام کرد.

در همین حال روز چهارشنبه قیمت نفت نیز در پی ایجاد محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین کاهش رشد اقتصادی آمریکا با افت همراه شد. به این ترتیب مبادلات بورس کالایی نیویورک در این روز روند منفی داشت. نرخ نفت خام در این روز و برای تحویل ژانویه یک دلار و 53 سنت افت داشت و به سطح قیمتی 96 دلار و 48 سنت در هر بشکه رسید. نفت خام تحویل فوریه نیز در این روز یک دلار و 52 سنت کاهش یافت و به سطح قیمتی 96 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید. پلاتینیوم، پلادیوم، طلا و نقره نیز در این روز افت قیمت داشتند.

مبادلات بورس توکیو نیز در این روز با نوسان رو به بالای قیمت‌ها همراه شد. طلا، پلاتینیوم، گازوئیل، نفت سفید و پلاستیک در این روز با رشد قیمت‌ها روبه رو شدند. نفت خام در بورس کالایی توکیو برای تحویل دسامبر و ژانویه با نوسان هم‌راه شد. تحویل دسامبر این کالا با 10 ین رشد به سطح قیمتی 51 هزار و 90 ین در هر کیلو لیتر رسید، اما مبادله نفت خام تحویل ژانویه در این روز 150 ین افت قیمت را تجربه کرد و به سطح قیمتی 50 هزار و 630 ین در هر کیلو لیتر رسید. بورس شانگهای نیز در این روز نوسان قیمت‌ها را تجربه کرد. طلا، روی، میلگرد و سرب در این روز اندکی رشد قیمت داشتند، اما مبادله آلومینیوم، مس و پلاستیک طبیعی برای تحویل ژانویه با روند منفی روبه‌رو شدند.

نفت کوره نیز در روز چهارشنبه با افت قیمت‌ها هم‌راه شد و به این ترتیب تحویل دسامبر این کالا 5 یوآن افت داشت و به سطح قیمتی 4 هزار و 860 یوآن به ازای هر تن رسید. تحویل فوریه این کالا نیز در این روز 107 یوآن افت داشت و به سطح قیمتی 5 هزار و 28 یوآن در هر تن رسید.

مبادلات محصولات کشاورزی نیز در این روز روند منفی را دنبال کردند، در این روز ذرت، سویا، روغن سویا، کنجاله سویا، گندم و جو کاهش نرخ داشتند و برنج نسبت به معاملات روز قبل روند منفی داشت.


 


خبر/ رادیو کوچه

ژنرال حسین طنطاوی، رییس شورای عالی نیروهای مسلح مصر که قدرت را در این کشور در اختیار دارد روز جمعه 25 نوامبر، دکتر کمال جنزوری نخست وزیر پیشین مصر را مامور تشکیل دولت کرد.

به گزارش العربیه شورای عالی نظامی امروز حکم تعیین جنزوری به عنوان نخست وزیر جدید مصر را به‌طور رسمی اعلام می‌کند.

 کمال جنزوری که دارای دکترای اقتصاد و برنامه‌ریزی است از سال‌های 1996 تا سال 1999 نخست وزیر مصر بود. همچنین وی پیش از سال 1996 پست وزیر بودجه و برنامه‌ریزی در مصر را نیز بر عهده داشته است.

 بر اساس همین گزارش ژنرال حسین طنطاوی بامداد امروز با جنزوری دیدار کرده و درباره تشکیل کابینه جدید با یک‌دیگر به توافق رسیدند.

با وجود اعلام این خبر، برخی از جوانان حاضر در میدان التحریر در نخستین واکنش خود، علیه جنزوری و عمرو موسی و بقیه کسانی که به گفته آن‌ها با حسنی مبارک هم‌کاری می‌کرده‌اند شعار دادند.

 جوانان میدان تحریر بر این باورند که شورای عالی نظامی هنوز تلاش می‌کند از وزرای سابق حسنی مبارک در اداره کشور مصر استفاده کند و این با خواسته‌های آن‌ها سازگاری ندارد .

 در جریان یک هفته اعتراض و درگیری‌ها در میدان تحریر قاهره دست کم 40 تن کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«عذرخواهی ژنرال‌های مصری از مردم مصر»


 


خبر/ رادیو کوچه

بنا بر گزارش روزنامه «زمان» چاپ ترکیه، اسراییل هفته گذشته پنج فروند هواپیمای بدون خلبان ارتش ترکیه که مورد تجهیز و بهینه سازی قرار داده را به نیروی هوایی این کشور تحویل داده است.

نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان دو ماه پیش ضمن انتقاد از اسراییل گفته بود:  «چرا اسراییل به قراردادهایی که میان دو طرف به امضا رسیده وفادار نمانده و این هواپیماهای بدون سرنشین را که از سوی ترکیه برای بهینه سازی به آن کشور فرستاده شده، باز نمی گرداند؟»

در این گزارش آمده که اسراییل افزون بر این پنج فروند هواپیما، چند تکنیسین خبره در امور مربوط به آن‌ها را نیز به ترکیه فرستاده است.

گزارش‌های رسانه‌های اسراییل روز گذشته حاکی از این بود که بنیامین نتانیاهو، «الی میدان»، میانجی‌گر معامله برای آزادی گیلعاد شلیط سرباز ربوده شده اسراییلی را مامور ساخته که برای بازگردانیدن روابط اسراییل و ترکیه به مسیر پیشین تلاش کند.

باوجود این تحول‌های مثبت در روابط اسراییل و ترکیه، وزیر انرژی ترکیه «تانر ییلدیز» روز گذشته ادعا کرد استخراج گاز در دریای مدیترانه توسط اسراییل و قبرس غیرقانونی است و این دو کشور می‌بایست پیش از اقدام با همه کشورهای این قسمت از حوزه دریای مدیترانه به توافق می‌رسیدند.


 


جمعه 4 آذر 90 / 25 نوامبر 2011

اجرا: دامون

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

مجله جاماندگان- «وقتی ندانی مهمی»- شراره سعیدی /قسمت 23 سری برنامه‌های «مستان مسیر ترسیم کردند»

گزارش اقتصادی‌ هفته- «افت‌وخیز بازار بورس و معاملات در ایران و جهان» -سایه کوثری         

بخش اول خبرها

کوچه سلامتی- «حس شمارش، یک مزیت تکاملی؟» -آویده مطمئن‌فر

گزارش روز تاجیکستان-«ناتو در تاجیکستان پایگاه نظامی نمی‌سازد»- کیومرث

مهارت‌های زندگی- «سپاس گزار باشید» – سیمین

 گزارش روز -«شخص رهبری در وضعیت آیت اله بروجردی دخیل است»- اردوان روزبه

بخش دوم خبرها

 


 


دکتر آویده مطمئن فر / رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

عدد برای مغز چیست؟ چطور اعداد در مغز توسعه می‌یابند؟ آیا حس شمارش منحصر به انسان است؟ ‫اعداد گزینه‌های بسیار اساسی به نظر می‌رسند و ممکن است تصور کنیم که مغز نیز یک راه ساده برای درک کردن آن‌ها دارد. ولی در واقع، استفاده ما از اعداد بسیار پیچیده است. برخلاف نظریه‌های توسعه یافته در دهه پنجاه، تست‌های غیرکلامی نشان داده است که نوزادان از شش ماهگی قابلیت‌های غیر قابل تصوری در تشخیص مقدارهای کم، جمع و یا تفریق آن‌ها دارند. برخی مطالعات رفتاری نشان داده است که بسیاری از حیوانات از جمله میمون، دلفین، پرندگان و جوندگان نیز دارای احساس اولیه اعداد مانند کودک انسان هستند. مطالعات در مورد ادراک عددی در حیوانات و انسان نشان می‌دهد که حس اعداد در دوره تکامل اصل اساسی  درک بصری و شنوایی قانون وبر را دنبال می‌کند. بنابراین قانون، آستانه تفاوت دو محرک با شدت اندازه آن افزایش می‌یابد. این قابلیت شمارشی در یک کار ساده مقایسه دو عدد با تغییر اندازه اعداد، یعنی «اثر اندازه» و فاصله‌ی  بین آن‌ها «اثر فاصله‌« نشان داده می‌شود. انسان، مانند حیوانات، تفاوت بین عددهای کوچک را راحت‌تر تشخیص می‌دهد. مغز ما راحت‌تر تفاوت بین سه و چهار را می‌بیند تا بین ۶۳ و ۶۴.  و هنگامی که فاصله بین آن‌ها افزایش می‌یابد، تفاوت بین ۶۴ و ۶۸ ساده‌تر دیده می‌شود تا بین ۶۳ و ۶۴. این شباهت‌ها از این فرضیه که مهارت‌های ریاضی ما سابقه طولانی از تکامل دارد پشتی‌بانی می‌کند. تحقیقات برای پیدا کردن دلایل این اختلال نیز مزیت تکاملی که درک اعداد می‌آورد را تایید می‌کند چه برای ارزیابی مقدار مواد غذایی و چه برای ارزیابی اندازه یک گروه از همسالان.

 کلمه دیسکلکولی «شمارش نادرست» از کلمه یونانی دیس به معنی نادرست و کلمه لاتین کلکولی و به معنای شمارش می‌آید. Dyscalculia دیسکلکولی یک اختلال مزمن و خاص یادگیری اعداد و محاسبات است که مشخصه آن مشکلات بزرگ در زمینه ریاضیات است. افرادی که از این اختلال رنج می‌برند در پردازش اعداد یعنی تشخیص و تولید اعداد، نوشتن اعداد، یادگیری جدول‌های جمع، تفریق، ضرب و تقسیم، محاسبه عملیات ساده و درک اعداد یعنی ارتباط بین نماد و مقدار مشکل دارند.

مطالعات منتشر شده در ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بر این باورند که پنج درصد از کودکان مشکل غیر معمول در یادگیری ریاضی دارند.

مشکل در شمارش و استفاده از انگشتان دست و یا اشیاء دیگر برای شمارش، خواندن و نوشتن شماره‌ها مانند ۲۵  که ۵۲ می‌خوانند، نوشتن ۳۰۳ به جای ۳۳ ، مشکل در انجام عملیات های ریاضی، مشکل در به خاطر سپردن جدول ضرب، مشکل در درک و استفاده روابط ریاضی مانند تفاوت، جمع، مقدار، بیشتر از، کمتر از، دو برابر بیش‌تر…مشکل در درک مسایل ریاضی، مشکل در مدیریت پول، مشکل جهت یابی و درک مسایل هندسی، از مشکلات عمده‌ای هستند که این افراد از آن رنج می‌برند.

  دیسکلکولی کم‌تر از دیسلکسی مطالعه و شناخته شده است، شاید به این دلیل که برخی از کودکان با پیدا کردن استراتژی برای دور زدن این مشکل، برای مثال با یادگیری جدول ضرب از حفظ بدون درک معنای آن این مشکل را پنهان می‌کنند و دسته دیگر این مطالب را، با والدین و معلم خود قبول می‌کنند که آن‌ها «در ریاضی صفر» هستند بدون تلاش برای درک دلیل آن.

اگر چه از سن شش ماهگی، نوزادان معمولن قادر به شناختن مقادیر کوچک هستند، با این حال، برخی از کودکان دیسکلکولیک هرگز قادر به انجام اساسی‌ترین محاسبات نمی‌شوند. برخی از کودکان، با وجود داشتن هوش کاملن طبیعی، قادر به حل به عنوان مثال، یک تفریق ساده  ۹-۵ نیستند. و برخی دیگر قادر به ارزیابی مقادیر کوچک تنها با چشم، حتا زمانی که تنها دو یا سه جسم در مقابل آن‌ها وجود دارد نیستند. علاوه بر این، آن‌ها مشکل بزرگی در درک این‌که که یک عدد از یک عدد دیگر بزرگ‌تر است دارند. ولی خوشبختانه امروزه، امید توانبخشی به افراد مبتلا به دیسکلکولی وجود دارد زیرا ما اکنون شروع به درک اساس مغزی این اختلال کرده‌ایم.

این اختلال که دیسکلکولی توسعه یافته نام دارد شبیه دیسلکسی است که در ‌واقع مشکل آشکار در خواندن و نوشتن است. درست مانند دیسلکسی، دیسکلکولی را می‌توان در کودکانی که دارای هوش (IQ) طبیعی یا بالاتر از حد متوسط هستند و در یک محیط اجتماعی و خانوادگی بدون مشکل اساسی زندگی می‌کنند یافت. هم چنین، دیسکلکولی ممکن است با مشکلات دیگر شناختی مانند مشکلات جهت یابی فضایی، اختلالات حرکتی، اختلالات توجه، و غیره هم‌راه باشد.

دیسکلکولی کم‌تر از دیسلکسی مطالعه و شناخته شده است، شاید به این دلیل که برخی از کودکان با پیدا کردن استراتژی برای دور زدن این مشکل، برای مثال با یادگیری جدول ضرب از حفظ بدون درک معنای آن این مشکل را پنهان می‌کنند و دسته دیگر این مطالب را، با والدین و معلم خود قبول می‌کنند که آن‌ها «در ریاضی صفر» هستند بدون تلاش برای درک دلیل آن. در بزرگ سالی، افراد دیسکلکولیک در زندگی روزانه با مشکلات مختلفی روبه رو هستند. آن‌ها اغلب قیمت‌ها را درک نمی‌کنند، و نمی‌توانند یک فاصله و یا اندازه یک شی را برآورد کنند و حرفه آن‌ها ممکن است از این مشکل متاثر شود.

 دیسکلکولی اغلب، نه همیشه، در بیماری‌هایی با منشا ژنتیک به نام سندرم ترنر، X شکننده، و یا سندرم ویلیامز همراه است ولی عوامل محیطی نیز نقش مهمی، مخصوصن در مراحل اولیه رشد مغز بازی می‌کنند. دیسکلکولی در کودکانی که نارس متولد شده‌اند و کسانی که در دوره جنینی در معرض مسمومیت الکلی مادران خود قرار داشته‌اند بالاتر است.

پژوهش‌گران آزمایش‌گاه بیمارستان فردریک جولیو، معتقدند که امروزه، در تعداد زیادی از کودکان دیسکلکولیک، این اختلال که به یک اختلال اولیه حس اعداد مربوط است، با اختلال عصبی منطقه اینترپریتال کورتکس مغز در رابطه است. مطالعات زیادی آن‌ها را در این مسیر قرار داده است.

 وجود شباهت میان علایم دیسکلکولیdyscalculia و اکلکولیacalculia که برخی از افراد پس از یک سکته مغزی به آن دچار می‌شوند نشان دهنده این است که یک مشکل بیولوژیک در علل این اختلال وجود دارد. بیماران شناخته شده به عنوان acalculia اکلکولیک، لزومن از اختلالات زبان، خواندن و یا حافظه رنج  نمی‌برند و در حالی که قبل از حادثه تسلط کاملی از اصول اولیه حساب داشته‌اند، قادر به حل ساده‌ترین حساب و یا برآورد مقدار نیستند. آن‌ها حس اولیه  اعداد را کاملن از دست می‌دهند.

در حال حاضر هیچ درمان پذیرفته شده‌ای برای دیسکلکولی وجود ندارد ولی اشکال مختلفی از آموزش دوباره به طور خاص برای کودکان با مشکلات خاص در ریاضیات طراحی شده است. برای حمایت از دیسکلکولی، متخصصین گفتاردرمانیorthophonisteعناصری که باعث مشکلات برای کودک دیسکلکولیک می‌شود را با دقت تشخیص داده و با یک روش بازسازی مناسب به  دیسکلکولی کمک می‌کنند. پژوهش‌های حاضر به منظور توسعه یک توانبخشی خاص به نظر می‌رسد که در مسیر درستی حرکت می‌کند. یک نرم‌افزار توسعه یافته توسط INSERM – CEA، به نام «مسابقه اعداد»، «Number Race» که در قالب یک بازی می‌آید به کودکان چهار تا هشت سال کمک زیادی می‌کند و می‌تواند به سرعت برای کودکان هشت تا ۱۰ سال نیز اقتباس شود.


 


خبر/ رادیو کوچه

غفار فرزدى، مسوول شاخه آذربایجان نهضت آزادى عصر پنج‌شنبه سوم آذر بازداشت و به محل نامعلومى منتقل شد.

به گزارش جرس، خانواده دکتر غفار فرزدى در زمان بازداشت در منزل حضور نداشتند و هنوز هیچ اطلاعى درباره علت بازداشت و محل نگهدارى وی وجود ندارد.

فرزدى چند هفته پیش و به دنبال انتشار نامه ۱۴۳ فعال سیاسى اصلاح طلب خطاب به خاتمى توسط اداره اطلاعات تبریز احظار و تحت بازجویى قرار گرفت.

وى که از امضاکنندگان نامه مذکور است، از سوى بازجویان تحت فشار براى تکذیب امضاى خود قرار داشت اما حاضر به این‌ کار نشد.

گفتنى است صد و چهل و سه فعال سیاسى اصلاح طلب در نامه به خاتمى اعلام کرده بودند که شرایط براى برگزارى یک انتخابات سالم، آزاد و منصفانه مهیا نیست. انتشار این نامه با خشم جناح حاکم مواجه شد و برخى از امضاکنندگان آن مورد تهدید و فشار قرار گرفتند تا امضایشان را پس بگیرند.


 


رادیو کوچه

«روز جهانی رفع خشونت علیه زنان». از سال ۱۹۸۱، چنین روزی به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان برگزیده شده است. این روز برای یادآوری عزم همگانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب شده  و شورای عمومی سازمان ملل متحد در هفدهم اکتبر ۱۹۹۹ نام‌گذاری این روز را به عنوان روزی جهانی تصویب کرد. این تاریخ به خاطر قتل وحشیانه سه خواهران میرابال، فعالان سیاسی اهل جمهوری دومینیکن انتخاب شده است.

1976 میلادی: سال‌روز درگذشت «میخائیل یوسفویچ گورویچ» مهندس روسی که زاده سال 1893 بود و در سال ۱۹۲۵ تخصص خود را در رشته هوانوردی از دانش‌کده هوانوردی دریافت کرد و در یک شرکت دولتی مشغول به کار شد. وی در سال ۱۹۲۹ به مسکو نقل مکان کرد تا فعالیت حرفه‌ای خود را در رشته هوانوردی ادامه دهد.

میخائیل یوسفویچ در سال ۱۹۳۷ در دفتر طراحی پلیارکوف به طراحی و ساخت هواپیماهای گلایدر پرداخت و پس از مدتی به عنوان مهندس ارشد به کار طراحی هواپیما گمارده شد و دو سال بعد به هم‌راه «آرتیوم میکویان» دفتر طراحی «هوافضای میگ» را بنیان گذاردند و اولین هواپیمای خود میگ-1 را طراحی و تولید کردند که به‌طور گسترده در نیروی هوایی کشورهای گوناگون جهان مورد استفاده قرار گرفته و می‌گیرند.

1915 میلادی: چنین روزی در تقویم تاریخ برابر با زادروز «ژنرال آگوستو پینوشه» است او از نظامیان شیلی بود که در کودتای ۱۹۷۳ شیلی دولت سوسیالیست سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به مدت هفده سال ریاست جمهوری شیلی را تا سال ۱۹۹۰ به عهده داشت. وی سرانجام در دهم دسامبر ۲۰۰۶ در سن نودویک سالگی در سانتیاگو درگذشت.

پس از فوت او احساس یاس در میان چپی‌ها به علت دادگاهی نشدن پینوشه به علت اتهامات نقض حقوق بشر در دوران زمام‌داریش وجود دارد. در نوامبر ۲۰۰۶ وی مسوولیت آن چه که در دوران او انجام شده را پذیرفت گرچه هرگز به دلیل این کار محاکمه نشد. بسیاری از هواداران وفادارش نیز پس از آن‌که در سال ۲۰۰۴ معلوم شد او درگیر یک اختلاس ۲۷ میلیون دلاری بوده، او را رها کردند.

1373 خورشیدی: سال‌روز کشته شدن «علی‌اکبر سعیدی سیرجانی» ادیب، پژوهش‌گر، نویسنده و فعال سیاسی ایرانی. سیرجانی در بیستم آذر ۱۳۱۰ در سیرجان کرمان متولد شد و در چنین روزی و در زمانی که تحت بازداشت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود، درگذشت. گفته شده ماجرای درگذشت وی نیز مانند نحوه درگذشت بسیاری دیگر از روشن‌فکران ناراضی و منتقد حکومت جمهوری اسلامی ایران، در پس پرده‌ای از ابهام باقی ماند.

______________________________________________

برخی از روی‌دادهای دیگر

 

۱۰۶۹ خورشیدی: روزنامه وقایع عمومی نخستین نشریه چاپی آمریکای شمالی، طبق بخش‌نامه فرمان‌دار انگلیسی ایالت ماساچوست، برای همیشه تعطیل شد.

۱۳۴۳ خورشیدی: بهای بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی و متعاقب آن نرخ تاکسی‌ها در ایران، گران شد. به همین دلیل مردم و تاکسی ران‌ها دست به تظاهرات و اعتصاب زدند، که دولت برای عدم گسترش این اعتصابات، مجبور به ارزان کردن محصولات نفتی شد.


 


خبر/ رادیو کوچه

روز جمعه، 25 نوامبر، تیم ملی والی‌بال ایران، در سری بازی‌های جام جهانی توانست تیم ملی والی‌بال آرژانتین را از پیش رو بردارد.

در سری مسابقات جام جهانی 2011 والی‌بال که در ژاپت در حال برگزاری است، بازیکن‌‌های تیم ملی ایران که در دیدارهای گذشته برابر ژاپن، صربستان و لهستان به پیروزی رسیده بودند و نتیجه دیدار برابر کوبا را به حریف واگذار کرده بودند، بامداد امروز جمعه در گروه A رقابت‌های جام جهانی در  شهر اوساکای ژاپن به مصاف تیم ملی آرژانتین رفتند و درپایان با نتیجه 3 بر 2 حریف خود را شکست دادند.

پیش از این، ایران توانسته بود تیم های ملی کشور صربستان، ژاپن و لهستان را شکست دهد.

تیم ملی والی‌بال ایران شنبه را استراحت خواهند کرد و روز یک‌شنبه به مصاف تیم ملی آمریکا خواهند رفت.

نتایج گیم های این دیدار به شرح زیر است:

گیم نخست:ایران 15 _ آرژانتین 25

گیم دوم:ایران 25 _ آرژانتین 21

گیم سوم:ایران 24 _آرژانتین 26

گیم چهارم:ایران 25 _ آرژانتین 16

گیم پنجم:ایران 15 _آرژانتین 12

بیشتر بخوانید:

«تداوم شگفتی‌های والیبال ایران در جام‌جهانی»


 


خبر/ رادیو کوچه

هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال با برتری استقلال و پرسپولیس و تداوم صدرنشینی آبی‌ها به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال روز پنج‌شنبه 3 آذر با برگزاری دو دیدار و صدرنشینی استقلال به پایان رسید. استقلال در حالی این هفته برابر شاهین به برتری رسید که تیم‌های بالای جدولی نتوانسته بودند بازی‌های خود را با پیروزی پشت سر بگذارند و به نوعی به تداوم صدرنشینی آبی پوشان کمک کردند.

از اتفاقات قابل توجه مسابقات این هفته می‌توان به شکست خانگی نفت آبادان، تساوی صبا و نفت صدرنشین و فجر و مس سرچشمه قعرنشین اشاره کرد، ضمن اینکه اختلاف 10 امتیازی استقلال و پرسپولیس با توجه به بردهای این دو تیم مقابل شاهین و سایپا همچنان حفظ شد.

در یکی از دیدارهای حساس هفته نیز تراکتورسازی در خانه مقابل راه‌آهن در حالی متوقف شد که هدایت این دو تیم را امیر قلعه‌نویی و علی دایی، سرمربیان سابق تیم ملی برعهده دارند.

نتایج کامل رقابت‌های هفته چهاردهم:

 داماش یک – ذوب آهن یک

 سایپا صفر – پرسپولیس یک

 مس کرمان یک – ملوان صفر

 سپاهان 2 – فولاد خوزستان صفر

 فجر سپاسی 3 – مس سرچشمه 3

 نفت آبادان صفر – شهرداری تبریز 2

 نفت تهران 2 – صبای قم 2

 تراکتورسازی یک – راه آهن یک

 استقلال 3 – شاهین بوشهر 2

بیشتر بخوانید:

«پیروزی سپاهان و مس کرمان در لیگ برتر»



 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته