-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

Latest News from Koocheh for 11/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

 در پی اعتراض وزارت خارجه بریتانیا در خصوص حمله به سفارت این کشور در تهران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از آن‌چه «رفتارهای غیر‌قابل قبول معدودی از معترضان» خوانده، ابراز تاسف کرده است.

در بیانیه این وزار‌ت‌خانه از مسوولان امر خواسته شده است تا اقدامات و بررسی‌های فوری و ضروری در این خصوص به عمل آورند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در ادامه این بیانیه تاکید شد: «وزارت امور خارجه ضمن احترام به قوانین و مقررات بین‌المللی و با تاکید بر مصونیت اماکن دیپلماتیک‌، بر تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران به حفاظت و صیانت از اماکن و ماموران دیپلماتیک تاکید می‌کند.»

در پی حمله گروهی در روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، به سفارت بریتانیا در تهران و وارد کردن خسارت به دو منطقه تحت پوشش این سفارت‌خانه، وزارت امور خارجه بریتانیا در واکنش به شدت ابراز خشم کرده و آن را غیر‌قابل قبول خوانده است.

لازم به اشاره است دولت‌های فرانسه و ایتالیا نیز حمله به سفارت‌خانه انگلستان در تهران را قاطعانه محکوم کرده و آن را غیرقابل تحمل خواندند. دولت پاریس با انتشار بیانیه‌ای، دولت تهران را مسوول حمله به سفارت انگلستان اعلام کرده است.

وزارت خارجه روسیه نیز حمله به سفارت انگلستان در تهران را غیرقابل قبول خوانده و آن را محکوم کرده است.

هم‌زمان در لندن اعلام شد که دولت انگلستان در نظر دارد همه اتباع خود را از ایران خارج کند. بنا به بیانیه وزارت خارجه انگلستان، این کشور از همه اتباع خود خواسته است ایران را ترک کنند.

بیشتر بخوانید:

«حمله به سفارت بریتانیا در تهران خلاف مقررات است»


 


کیان امانی / عکس / رادیو کوچه

روز دوشنبه هفتم آذرماه 1390 (‌28 نوامبر)  تعدادی از فعالان دانش‌جویی، حقوق بشر و حق تحصیل در ساختمان «ماروین سنتر» دانش‌گاه جرج  واشنگتن گرد هم‌آمدند تا دومین سال‌گرد تاسیس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی را جشن بگیرند.

در این مراسم ابتدا آنجلا نوبهار سخن‌گوی جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، توضیحاتی در مورد فعالیت‌های این جمعیت و دلیل برگزاری این سال‌گرد ارایه کرد. پس از آن علی افشاری فعال دانش‌جویی و از اعضای سابق شورای مرکزی تحکیم وحدت به سخن‌رانی پرداخت. در این سخن‌رانی وی در مورد محرومیت از تحصیل در ایران و اهمیت فعالیت حق تحصیل صحبت کرد.

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، که پیش از آن با نام کمیته پی‌جویی حق تحصیل شناخته می‌شد در سال 1388 تاسیس شد. هم اکنون نوید خانجانی موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی به 12 سال حبس تعزیری، بشیر احسانی دیگر عضو این جمعیت به 5 سال حبس محکوم شده و سما نورانی در حال گذراندن حکم یک سال حبس تعزیری خود در زندان اوین است.


 


بر اساس گزارش‌ها از ایران، تجمع‌کنندگان در برابر سفارت بریتانیا در تهران روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، به ساختمان سفارت یورش برده و پرچم بریتانیا را به پایین کشیدند. رسانه‌های داخلی هم از عدم توانایی نیروهای امنیتی در کنترل اوضاع خبر داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«حمله به سفارت بریتانیا در تهران خلاف مقررات است»

[Show as slideshow]


 


خبر / رادیو کوچه

در پی حمله گروهی در روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، به سفارت بریتانیا در تهران و وارد کردن خسارت به دو منطقه تحت پوشش این سفارت‌خانه، وزارت امور خارجه بریتانیا در واکنش به شدت ابراز خشم کرده و آن را غیر‌قابل قبول خوانده است.

این وزارت‌خانه تاکید کرده است که بر اساس قوانین بین‌المللی و کنوانسیون وین، دولت جمهوری اسلامی مسوول حفاظت از دیپلمات‌ها و سفارت‌خانه‌ها در این کشور است و بنابراین از این دولت انتظار دارد که به سرعت وضعیت را مهار کند و سلامت کارکنان سفارت و امنیت ساختمان‌ها را تضمین نماید.

روابط ایران و بریتانیا در هفته‌های اخیر و در پی تشدید تحریم‌ها علیه ایران توسط دولت بریتانیا پرتنش بوده است و مجلس شورای اسلامی کاهش روابط این کشور با بریتانیا را به سطح کاردار تصویب کرده است.

وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است که مقامات ارشد این وزارت‌خانه با کاردار ایران در بریتانیا گفت‌و‌گو کرده‌اند و مستقیمن خواهان واکنش سریع دولت جمهوری اسلامی شده‌اند.

بریتانیا از شهروندان خود در ایران خواسته است که در خانه بمانند.

لازم به اشاره است گروهی از معترضان به عمل‌کرد دولت بریتانیا بعد از ظهر امروز وارد ساختمان سفارت این کشور در تهران شدند. هم‌چنین گزارش‌ها از تهاجم به اقامت‌گاه دیپلمات‌های سفارت و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک حکایت دارد.

به نوشته واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی، «تعدادی از دانش‌جویان خشمگین که قصد تصرف سفارت را داشتند، کوکتل مولوتف و سنگ به داخل سفارت پرتاب کردند و شیشه‌های سفارت را شکستند و گوشه‌ای از ساختمان کوچک پشت درب اصلی سفارت نیز آتش گرفت.»

بیشتر بخوانید:

«حمله برخی از تجمع‌کنندگان به داخل سفارت بریتانیا در تهران»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

اختلافات یک‌شبه رهبران جبهه ملی تا به آن‌جا بالا گرفت که در نوشته‌های متعدد، به طول یک عمر، یک‌دیگر را محکوم می‌کردند. این نوشتارها هر روز که جمهوری اسلامی به ماهیت واقعی‌اش نزدیک‌تر می‌شد، خشم‌گینانه‌تر بود. اختلافاتی که در نگاهی بی‌غرض و بی‌داوری، حتا پس از گذشت سال‌ها بویی از عداوت شخصی را نیز به هم‌راه دارد و غافل از سهم‌شان در رنج ملت مانند دعوایی خانوادگی پی‌گیری می‌شود. کریم سنجابی در کتاب «امیدها و ناامیدی‌ها» می‌نویسد: «بختیار گفت، فردا صبح من باز به منزل حق‌شناس می‌آیم و با رفقا صحبت می‌کنم. فردا صبح مجددن در منزل آقای جهانگیر حق‌شناس جمع شدیم و من جریان امر را مطرح کردم. بلافاصله از هر سه چهار نفر رفقایی که آن‌جا بودند، متفقن به ایشان حمله و اعتراض شد و او گفت، بله من قبول مسوولیت کرده‌ام و اشکالی در این کار نمی‌بینم. مخصوصن حق‌شناس فوق‌العاده منظم و مستدل صحبت کرد و به او گفت آقاجان این کاری که تو می‌کنی نابود کردن تمام زحمات ماست. نابود کردن تمام سابقه جبهه ملی است و رسوا کردن همه مبارزات ما. زیرک‌زاده در مقابل او بلند شد و سر پا ایستاد و با دست اشاره کرد و گفت اول خودت را رسوا می‌کنی و بعد همه ما را. بختیار وقتی دید همه رفقا که آن‌جا بودند بالاتفاق نظر او را رد کردند و گفتند حرفی را که شما دیروز زدید با آن‌چه امروز می‌گویید منافات دارد عصبانی و سرخ شد و از در بیرون رفت و در را به هم کوبید و گفت من تصمیم خودم را گرفته‌ام و کاری است که می‌کنم و شما هرچه دل‌تان می‌خواهد بکنید. این بی‌کم و زیاد جریان واقع امر بود.»

نخست‌وزیری دکتر بختیار به اخراج  او از جبهه ملی و رد هم‌کاری با دولت وی از طرف افراد سرشناس جبهه ملی منتهی شد،

«درست یک روز بعد در ظرف بیست‌وچهار ساعت تمام اعضای شورای جبهه ملی به استثنای دکتر بختیار در منزل من تشکیل جلسه فوق‌العاده دادند و همه در آن شرکت داشتند، دکتر آذر بود، امیرعلایی بود، حق‌شناس بود، فروهر بود، حسیبی بود، زیرک‌زاده بود، دکتر احمد مدنی بود، ابوالفضل قاسمی بود و دیگران. و به اتفاق آرا، شاید منهای یک رای حکم به اخراج ایشان دادند و طردش را به وسیله اعلامیه اعلام کردیم. از آن پس جریان تشکیل حکومت بختیار پیش آمد. او مدعی شده بود هفت هشت یا ده نفر از اعضای شورای جبهه ملی در کابینه‌اش وارد خواهند شد و نیز اظهار می‌کرده که مهندس بازرگان و دوستان او با او هم‌کاری خواهند کرد. ولی حتا یک نفر از افراد سرشناس میلیون حاضر به هم‌کاری با او نشد. از آن تاریخ به بعد او هیچ‌گونه ملاقاتی با رفقای جبهه ملی‌اش و با ما نداشت تا حکومت‌اش با آن زبونی و رسوایی ساقط شد.»

او ادامه می‌دهذ: «در همان ایام بود که از طرف یک نفر از اعضای سفارت آمریکا تقاضای ملاقات با من شد… اگر اشتباه نکنم او همان کسی است که این کتاب در درون انقلاب ایران را نوشته است یعنی آقای استامپل… هدف از ملاقات و صحبتی که با من داشت این بود که ما از دکتر بختیار پشتیبانی و حمایت کنیم. من به او گفتم که بختیار در این کار موفق نخواهد شد و قبول چنین مسوولیتی یک امر بسیار خطایی بوده است. اگر شما این فکر را کرده‌اید اشتباه بوده، اگر سازمان امنیت منشا آن بوده و به شاه معرفی کرده خطا کرده است و اگر یک دولت دوست و متحد شما منشا این فکر بوده و آن را تلقین کرده، باز اشتباه بوده است. حکومت بختیار در آرام کردن اوضاع و جلوگیری از انقلاب موفق نخواهد شد، بلکه وضع را وخیم‌تر و بدتر خواهد کرد.»

مهندس بازرگان در کتاب «انقلاب ایران در دو حرکت» گفته است که بختیار راضی شده بود تا به پاریس برود و در جلسات خصوصی گفته بود که از شاه حکم استعفای‌اش را خواهد گرفت. مهدی بازرگان نوشته است که عده‌ای کارشکنی کردند و نگذاشتند تا کارها بدون خون‌ریزی و خرابی سامان بگیرد.

شکست مذاکرات و مقاومت شاهپور بختیار در آن‌چه سنگر نخست‌وزیری و قانون اساسی می‌خواند، شعارهای خشم‌گینانه‌ای را علیه‌اش برانگیخت. راه‌پیمایان در کنار استهزای آقای بختیار با شعار «بختیار، بختیار، منقل و وافور و بیار»، آخرین نخست‌وزیر مشروطه را در صورت ایجاد مانع در بازگشت خمینی، به مرگ تهدید کردند. آقای خمینی پس از ورود بر مزار قربانیان انقلاب با تعبیری بی‌سابقه گفت که در دهان بختیار و دولت‌اش می‌زند و دولت تعیین خواهد کرد.

او در اولین مصاحبه مطبوعاتی‌اش در مدرسه علوی و در حضور سیصد خبرنگار، اعلام کرد که شاهپور بختیار خائن، عامل انگلیس و آمریکا است و اگر از سماجت دست بر ندارد، فرمان جهاد خواهد داد و ممکن است مثل ارباب‌اش از اسراییل نیرو بیاورد.

شاهپور بختیار هم می‌گفت که در کرسی نخست‌وزیری جای‌اش راحت است. او گفت که آیت‌اله به تعدد گروه‌های سیاسی و دموکراسی معتقد نیست و صرفن می‌خواهد که قانون الهی را اجرا کند.

منوچهر رزم‌آرا، در مصاحبه‌ای گفته است که بختیار در همان دوره شش ماهه زندگی مخفی در ایران، با برخی ارتشی‌ها تماس داشته و از همین‌جا سازمان نقاب شکل گرفت، سازمانی که «مهندس قاسمی» از طرف‌داران شاپور بختیار موسس آن بود و اعضای آن در ارتش درجه و نفوذی داشتند. آن‌ها معتقد بودند که انقلاب تا زمان فرار شاه در مسیر درستی بود و بعد از آن منحرف شد. شاهپور بختیار در تیر ماه سال 58 از ایران به فرانسه رفت و در قالب نهضت مقاومت ملی که خود پس از 28 مرداد جزو پایه‌گذارانش بود، به فعالیت علیه جمهوری اسلامی پرداخت. به گفته مقامات جمهوری اسلامی ایران، طرف‌دارن دکتر بختیار تابستان سال بعد کودتای نافرجامی را درپای‌گاه هوایی شاهرخی، طرح‌ریزی کردند که به کودتای «نوژه» معروف شد. بیش از صد نفر در ارتباط با کودتا دستگیر و عوامل اصلی سریعن تیرباران شدند. وقتی سفارت آمریکا در آبان سال 58 از سوی دانش‌جویان «خط امام» اشغال شد، شاهپور بختیار به جرایم بسیاری متهم گشت، جرایمی که اگر در ایران بود حتمن او را اعدام می‌کردند. دانش‌جویان با انتشار اسنادی مدعی شدند که بختیار از سال 1340 با سازمان جاسوسی آمریکا مرتبط بوده است. در اسناد منتشره، بختیار چندین بار سفر محرمانه و مخفی به مصر و برای رایزنی با شاه داشته و هم‌چنین سفرهایی به عراق که بنا بر ادعای دانش‌جویان «خط امام» در واقع اتحادی بوده است با صدام حسین رییس‌ جمهوری عراق برای حمله به ایران. با این حال شاهپور بختیار در 21 مهر ماه سال 59 بیانیه‌ای صادر کرد و علا‌رغم این‌که حکومت جمهوری اسلامی را به نامردی و بی‌عدالتی متهم کرده بود، مقاومت مردم و ارتش در برابر حمله عراق را ستود. آغاز جنگ هشت ساله و حوادث خرداد سال شصت که در پی آن مجاهدین خلق وارد فاز مسلحانه شدند، آن‌قدر پیاپی اتفاق افتاد که نام شاپور بختیار در فهرست دشمنان جمهوری اسلامی کم‌رنگ شد. تا سال 70 و ترور دوم که به قتل شاهپور بختیار انجامید، جمهوری‌ اسلامی در تبلیغات رسمی همواره بختیار را به عنوان سلطنت‌طلب و هوادار و حامی محمدرضا پهلوی معرفی می‌کرد. در زندگی‌نامه کوتاه شاهپور بختیار در سایت اسناد انقلاب اسلامی، آخرین نخست ‌وزیر دولت مشروطه «از ایادی شاه و غرب» به حساب آمده که به عنوان نفوذی در جبهه ملی فعالیت داشته و به پاس این خدمات بعد از 28 مرداد، سرپرستی برخی موسسات خاندان پهلوی به او سپرده شده است. در این بیوگرافی عاقبت عنوان شده که شاهپور بختیار به دست افراد ناشناس به قتل رسیده است. خلخالی، حاکم شرع در همان سال 59 بختیار را به خیانت متهم کرد و گفت که او مفسد فی‌الارض است، با این حال شاهپور بختیار در 77 سالگی به قتل رسید. حکومت اسلامی ایران، مسوولیت قتل آخرین نخست‌وزیر شاهنشاهی را نپذیرفت، اما آن را محکوم هم نکرد. و 19 سال بعد، شماری از مقامات بلندپایه جمهوری‌ اسلامی، به استقبال «علی وکیلی‌راد» رفتند.


 


علی منافی/ رادیو کوچه

گفتیم «کیومرث» اولین شاه ایران بود و شنیدید که دو شهر کهن، شهر دماوند و شهر استخر را کیومرث بنا نهاد.

 او به مردم یاد داد که چطور از پشم و موی حیوانات لباس و زیر‌انداز و وسایل زندگی بسازند و نخستین کسی بود که از فلاخن سنگ پرتاب کرد و این اسلحه را برای شکار و راندن مزاحمان مورد استفاده قرار داد. در دوران عدل و داد کیومرث هیچ‌کس با او دشمن نبود مگر اهریمن و شیطان رانده شده از درگاه خداوند که در پنهان با او دشمنی می‌کرد.

و باز در همین برنامه شنیدید کیومرث که دل با خداوند داشت در ته دلش از عاقبت سیامک خبر پیدا کرد.

«سیامک» به جنگ با فرزند اهریمن رفت و همان‌طور که سروش خجسته، پیام‌آور ایزدی گفته بود، سیامک کشته شد. سیامک فرزندی داشت به نام «هوشنگ» که نزد کیومرث بسیار عزیز و به جای وزیر و دست‌یار او مقامی گران‌مایه داشت. هوشنگ دیو بدکار را از بین برد و کیومرث بعد از سی سال سلطنت، پادشاهی را به او سپرد.

«جهان‌دار هوشنگ» با رای و داد به جای نیا تاج بر سر نهاد. درست کردن آتش از زدن دو سنگ به یک‌دیگر و جدا کردن آهن از سنگ و ذوب آهن به هوشنگ نسبت داده شده است.

جشن سده که در دهم بهمن ما برگزار می‌شود یادگار هوشنگ است. هوشنگ چهل سال با شادکامی سلطنت کرد.

ایرانیان اعتقاد داشتند که پیامبری بر وی از سوی خداوند آمده است به نام «داد» و نخستین پیروان آن رسول را «پیشدادیان» می‌گویند. و باز می‌گویند «ادریس» پیامبر همان هوشنگ بود. قنات‌ها را او ساخت و گفته‌های بسیار پیامبرگونه از هوشنگ و کیومرث به جا مانده است. هوشنگ در زمان پیری بعد از نصیحت‌های زیاد به فرزندش طهمورث او را به جای خود نشاند.

پسر بد مر او را یکی هوش‌مند         گران‌مایه طهمورث دیو بند

 طهمورث حیوانات را اهلی کرد و دیوان به او حسد کردند و با سپاهی به جنگش آمدند. او دیوان را شکست داد و دیوان اسیر را مجبور کرد که خواندن و نوشتن را به مردم یاد بدهند. طهمورث از خود سرزمینی به جا گذاشت که زیستن در آن آرزوی هر انسان نیک بود. چون طهمورث در‌گذشت «جمشید» فرزند او بر جای پدر نشست.

گران‌مایه جمشید فرزند او             کمر بست یک‌دل پر از پند او

درخت نیکی و دانش که طهمورث کاشته بود در زمان جمشید به بار نشست و میوه‌های گوناگون خوش‌بختی را برای مردم به بار آورد.

جمشید پنجاه سال دست به آهن داشت و آن را چون موم نرم و به هر سو گردانید و به مردم در عصر شکوفایی آهن، آهنگری آموخت. پنجاه سال دیگر کار جامه تافتن و بافتن به مردم آموخت. خداوند جمشید را یاری کرد تا از لابلای سنگ گوهر، سیم و زر استخراج کند و بوی خوش و عطر بسازد. پزشکی و درمان را به مردم آموخت. کشتی ساخت و از کشوری به کشور دیگر از آب گذر کرد.

چون به یاری خدا تمام این کارها را انجام داد و نبود‌ها را پدید آورد، خودپسندی بر او چیره شد و به گیتی جز از خویشتن کس ندید. این بود که پایش را از گلیم خود فراتر نهاده فرمان داد تختی از زر و گوهر برایش ساختند. هر زمان که اراده می‌کرد بر آن می‌نشست و دیوها تخت او را بدوش گرفته و بر آسمان بلند پرواز می‌کردند.

یکی از همین روز‌ها در بازگشت به زمین در اولین روز بهار مردم به پای جمشید جواهر نثار کردند و جشن گرفتند و آن روز را «نوروز» نام نهادند و خلاصه این‌که «جمشید جم» نوروز یعنی اولین روز بهار را به ایرانیان هدیه داد.

«شاهنامه فردوسی» نه تنها سرگذشت مردم قدیم ایران، بلکه تاریخ فرهنگ مردمان کهنی است که در پهنه بزرگی از چین تا مدیترانه می‌‌زیسته‌اند. فرهنگی که هزاران سال مورد تاخت و تاز، سوزاندن، غارت در سراشیب نابودی قرار گرفته و دوباره زنده شده است. این همه در لابلای اشعار فردوسی برای همیشه باقی مانده و خواهد ماند. به خاطر احیای هویت ایرانی و زبان فارسی، ما ایرانیان مدیون فردوسی هستیم و خودش به حق گفته:

از آن پس نمیرم که من زنده‌ام                        که تخم سخن من پراکنده‌ام

هر آن‌کس که دارد هش و رای و دین                پس از مرگ بر من کند آفرین

شاهنامه داستان شاهان نیست، مجموعه کارنامه‌هاست که داستان پدران توست و این‌که چطور زنده مانده، چگونه جنگیده، برای پیروزی حق چگونه قیام کردند، چگونه از طبیعت آموخته‌اند، و چگونه آن را رام کرده‌اند، و چطور با جان و تن‌شان این سرزمین را حفظ کرده‌اند، چگونه پیرو راستی و ایمان به خداوند بوده‌اند و این همان میراثی است که امروز به دست تو سپرده شده. خواندن شاهنامه خواننده را بر بال سیمرغ سوار کرده و از بلندی دماوند، شهر کیومرث، به پرواز در می‌آورد و در پهنه ادب ایران زمین، از آن بالا، از جوی مولیان رودکی، بعد از طی هفت‌خوان منطق عطار به بوستان و گلستان سعدی برده و از روزنه دیدگاه عمر خیام و با لذت از بودن دمی با عرفان حافظ، در گرمی خورشید مولانا، بالاخره در پایان، در کنار خرابه‌های مدائن، سفر به پایان می‌رسد تا که دل عبرت بین، ایوان مدائن را آیینه عبرت کند.

دوستان‌، ما در این چند برنامه، با الهام از کارهای پرارزش محققان، خلاصه بسیار کوتاهی از شاهنامه فردوسی را تقدیم‌تان کردیم به این منظور که جوانان ما و مخاطبان رادیو کوچه حداقل روایتی از داستان‌های شاهنامه را بخوانند و بدانند موضوع چیست و متوجه عظمت شاه‌کار فردوسی بشوند. خواندن شاهنامه انسان را به اندیشه و گفتار و کردار نیک بیش‌تر از هر کتاب دیگر راه‌نمایی می‌کند.

 ——————————

قسمت‌های پیشین را از این‌جا ببینید.


 


سایه کوثری/ رادیو کوچه

در تاریخ دنیا زنان بسیاری بوده‌اند که از خود حماسه ساختند و عمل‌شان چنان بر ذهن‌ها و قلب‌ها تاثیرگذار بود که بعدها هنرمندان دنیا از زندگی آنان طرحی کشیدند یا داستان‌ نوشتند و شعر سرودند.

نقاشان بسیاری در دنیا از حماسه‌های زنان، تابلوهای جاودانه‌ای ساخته‌اند. تابلوی «بانوی چراغ به دست در جنگ کریمه» درباره فلورانس نایتینگل، پرستار و ریاضی‌دان و آماردان بزرگ انگلیسی و بنیان‌گذار حرفه پرستاری مدرن تحت تاثیر رشادت‌ها و فداکاری‌های این زن انگلیسی که به خاطر پرستاری‌هایش از سربازان جنگی در تاریخ جاودانه شد کشیده شده‌ است.

تابلوی زنان سابین هم شرح تلاش زنان سابینی برای توقف جنگ میان پدران و برادران رومی و شوهران اهل سابین خود است.

اما شاید ندانید که جز این‌ها زنانی در ایران زمین هم بوده‌اند که شرح اعمال تاثیرگذار آن‌ها الهام‌بخش هنرمندانی از گوشه دیگر جهان شده‌ است.

تابلوی «وینسنت لوپز»، هنرمند اسپانیایی قرن 18 از جمله این آثار است که داستان «پانته‌آ»، زن ایرانی اهل شوش را روایت می‌کند.

پانته‌آ در لغت‌نامه دهخدا به صورت «پان‌ته‌آ» نوشته شده ‌است. پانته‌آ بانوی زیبایی از اهل شوش بود که به اسارت سپاهیان کوروش کبیر درآمد، اما پادشاه ایران زمین او را به شوهرش آبراداتاس رساند و آبراداتاس هم در راه کوروش جان سپرد. کوروش آرام‌گاهی برای این زوج ـ پانته‌آ و آبراداتاس ـ بنا نهاد که گفته می‌شود بقایای آن هنوز در عراق برپاست.

علامه دهخدا بر اساس روایت گزنفون این داستان را چنین نقل می‌کند که سپاهیان ماد پس از برگشت از جنگ شوش غنایمی برای خود آورده بودند که بعضی از آن‌ها را برای پیشکش به نزد کوروش آوردند. از آن جمله زنی بود بسیار زیبا که گفته می‌شد زیباترین زنان شوش به حساب می‌آمد و پانته‌آ نامیده می‌شد و شوهر او «آبراداتاس» از جانب پادشاه خود به ماموریت رفته بود.

افسران کوروش برای دست‌یابی به این زن زیبا با هم نزاع کردند و در آخر به این نتیجه ‌رسیدند که چنین غنیمتی از آن فرمان‌ده‌شان، کوروش کبیر است.

ماجرای زن و زیبایی افسانه‌ای او را به کوروش گفتند و از او خواستند که خود، او را به بردگی بپذیرد. اما کوروش که فهمید زن، شوهری از فرمان‌دهان شوش دارد حاضر به پذیرفتن او نشد و در پاسخ افسرانش که با توصیف‌ زیبایی‌های آن زن از او می‌خواستند که لااقل یک‌بار زن را ببیند، شاید نظرش عوض ‌شود، اما کوروش نپذیرفت و به آنان پاسخ‌داد که: «می‌ترسم او را ببینم و عاشقش بشوم و نتوانم او را به شوهرش پس بدهم.»

کورورش به افسرانش گفت که صحیح نیست این زن شوهردار از آن من شود و به همین دلیل  از این زن نگه‌داری ‌می‌کند و بعد از بازگشت شوهرش از ماموریت زن را به او خواهد سپرد. برای حفاظت از پانته‌آ هم یکی از افسران خود را مسوول این‌ کار کرد.

از آن سو پانته‌آ بی‌خبر از همه جا راه نجات خویش را در فریفتن افسر جوان دید. پس سعی کرد آن افسر را که «آراسپ» نام داشت با حرف‌هایش رام کند. به همین دلیل از علاقه‌اش به آراسپ برای او گفت.

آراسپ هم با سواستفاده از این موقعیت خواست به پانته‌آ دست ‌یابد که کوروش از ماجرا خبردار شد و به پانته‌آ گفت که او را به چشم یک برده نمی‌بیند. بلکه او را همسر یکی از فرمان‌دهان سپاه شوش می‌داند و از او تا برگشتن شوهرش محافظت خواهد کرد. سپس کوروش بزرگ، آراسپ را به دنبال آبراداتاس شوهر پانته‌آ فرستاد تا او را به سوی ایران فراخواند.

آبراداتاس که به ایران آمد و از جوان‌مردی کوروش آگاه شد برای جبران آن تصمیم گرفت در سپاه کوروش خدمت ‌کند. برای کوروش ارابه‌های جنگی ساخت که تاریخ‌نگاران وجود آن‌ها را از عوامل مهم پیروزی کوروش در جنگ با لیدیان شورشی و هم‌چنین شکست‌دادن حکومت بابل می‌دانند.

می‌گویند هنگامی که آبراداتاس به سمت میدان جنگ روان بود پانته‌آ دستان او را گرفت و در حالی که اشک از چشمانش سرازیر بود گفت: «قسم به عشقی که من به تو دارم و عشقی که تو به من داری بدان کوروش به واسطه جوان‌مردی که در حق ما کرد اکنون حق دارد که ما را حق‌شناس ببیند. زمانی که اسیر او و از آن او شدم او نخواست که مرا برده خود بداند و نیز نخواست که مرا با شرایط شرم‌آوری آزاد کند بلکه مرا برای تو که ندیده بود حفظ کرد. مثل این‌که من زن برادر او باشم.»

اما آبرادااتس از جنگ با لیدیان برنگشت و در همان سفر کشته ‌شد. وقتی او را به ایران بازگرداندند، پانته‌آ به بالای جسد او رفت و شیون و زاری کرد‌. با این‌که کوروش به ندیمان او سفارش کرده بود که  مواظب باشند کار دست خودش ندهد، پانته‌آ در پی غفلت ندیمه چاقویی که هم‌راه داشت را در سینه خود فرو کرد و در کنار جسد شوهرش جان سپرد.

هنگامی که خبر به کوروش رسید ندیمه هم از ترس خود را کشته بود. برای همین است که در تابلوی وینسنت لوپز، جسد زنان دو تا است .

خیلی‌ها معتقدند رفتار کوروش با پانته‌آ نه تنها از جوان‌مردی او بلکه بیش‌تر به دلیل تربیت ایرانی او بوده ‌است.

«کریستن سن»، خاورشناس بزرگ دانمارکی می‌گوید: «رفتار مردان نسبت به زنان در ایران باستان هم‌راه با نزاکت بود. زن چه در زندگی خصوصی و چه در زندگی اجتماعی از آزادی کامل برخوردار بود.»

افزون بر این، در فرهنگ ایرانی، انبوه نام‌های زیبای گل‌ها و بوی گل‌ها و زیبایی گل و درخت و جان و جهان را که بر دختران می‌نهند، با هیچ فرهنگ و هیچ زبان و کشور دیگر نمی‌توان برابر کرد، و این همه نشانه‌ احترامی‌ست که در اندیشه‌ی ایرانی برای دختر رواست و جای‌گاه والایی که زن از آن برخوردار بوده است.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌ها از ایران، تجمع‌کنندگان در برابر سفارت بریتانیا در تهران روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، به ساختمان سفارت یورش برده و پرچم بریتانیا را به پایین کشیدند. رسانه‌های داخلی هم از عدم توانایی نیروهای امنیتی در کنترل اوضاع خبر داده‌اند.

این اقدام یک روز پس از آن انجام می‌شود که شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد کاهش روابط دیپلماتیک با برتانیا را تایید کرد.

بر اساس گزارش فارس، تجمع‌کنندگان در پی فراخوانی که روز گذشته در رسانه‌های داخلی منتشر شده بود، در محل حضور یافته و پرچم‌های بریتانیا‌، آمریکا و اسراییل را به آتش کشیدند و علیه این کشورها شعار سر دادند.

تعدادی از تجمع‌کنندگان هم‌چنین تصاویری از قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه خارجی سپاه پاسداران دردست گرفتند.

طرح کاهش روابط با بریتانیا پس از آن مطرح شد که این کشور به هم‌راه هم‌پیمانان دیگر پس از انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت اتمی ایران‌، تحریم‌های نفتی و بانکی جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

در صورت اجرا شدن طرح کاهش روابط دوجانبه سفیر بریتانیا باید خاک ایران را ترک کند و به جای او کاردار سفارت عالی‌ترین نماینده این کشور در ایران به فعالیت خواهد پرداخت.

در همین حال لندن ضمن اعلام تاسف از این اقدام تاکید کرد به این طرح «واکنشی قاطع» خواهد داد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «اقدام غیرموجه» نظام جمهوری اسلامی به مقابله با انزوای آن در جهان کمکی نمی‌کند.

لندن افزود در صورت عملی شدن این طرح با هم‌کاری شرکای بین‌المللی پاسخی قاطع به ایران خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

«لغو سفر وزیر‌‌خارجه ایران به هلند درپی ممانعت مجارستان»


 


امیر و کاملیا‌/ رادیو کوچه

«فلک‌الافلاک» یا «دژ شاپور‌خواست» قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. این قلعه زیبا و دیدنی با 5300 متر مربع مساحت بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر خرم‌آباد، با چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبا قرار گرفته است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. این قلعه چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردش‌گری درون شهر خرم‌آباد است. زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک‌الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاه‌کارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد. یکی از این شگفتی‌ها وجود چاه قلعه به عمق ۴۲ متر در حیاط اول است.

فلک‌الافلاک در لغت به معنای «سپهر سپهران» است. قلعه فلک‌الافلاک با نام‌های گوناگونی در طول زمان شناخته شده ‌است. دژ شاپور خواست، سابر خواست، قلعه خرم‌آباد، دوازده برجی و کاخ اتابکان از آن جمله‌اند و از دوره قاجار به بعد با نام فلک‌الافلاک ضبط شده‌ است. با توجه به این‌که ممکن است دوازده برجی، اشاره‌ای به دوازده برج فلکی باشد، ممکن است نام فلک‌الافلاک نیز از همین‌جا ریشه گرفته باشد. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رساند. ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد ساختند که بعدها ویران و در حدود سده هفتم هجری خرم‌آباد فعلی به جای آن بنا شد. گمان می‌رود که قلعه فلک‌الافلاک همان دژ شاپورخواست باشد که در این دوره کاربرد حکومتی و نظامی داشته ‌است.

از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالن نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده‌است. این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه در‌آمد. هم‌چنین خزانه حکومتی خاندان بدر در قرن چهارم هجری و مقر حکومتی اتابکان لر کوچک و والیان لرستان در دوره صفویه تا قاجار و سرانجام پادگان نظامی و زندان سیاسی در دوران پهلوی اول و دوم از مهم‌ترین کاربردهای قلعه در گذشته محسوب می‌شود.

این اثر ارزش‌مند در سال ۱۳۴۹ از ارتش به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۱۳۵۴ با راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی و مفرغ‌های لرستان بنا به موزه تبدیل شد. در سال‌های اخیر با مرمت نمای بیرونی و داخل قلعه موزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، آزمایش‌گاه مرمت اشیا، مرکز فروش تولیدات فرهنگی و چای‌خانه سنتی در این مجموعه فرهنگی تاریخی راه‌اندازی شده ‌است.

بعد از این‌که شاه عباس صفوی شاهوردیخان را به قتل رساند و حکومت اتابکان لرستان را منقرض کرد، حسین خان را به حکومت لرستان منصوب کرد و به وی لقب والی داد و بدین ترتیب دور جدیدی از حکام محلی در تاریخ به نام والیان لرستان شکل گرفت که آخرین آن‌ها «غلامرضا خان والی» نام داشت. در این دوران به مرمت زیارت‌گاه‌ها و ایجاد باغ‌ها و تفرج‌گاه‌ها توجه شد و آثار معماری قابل توجهی چون پل گپ خرم‌آباد و حمام حسین خانی به یادگار مانده‌ است، و مسجد جامع خرم‌آباد نیز در این دوره به دستور «سلطان حسین صفوی» تعمیر شده ‌است .

نادرشاه افشار چندین بار به لرستان لشکرکشی کرده و با شورشیان لرستان از جمله مظفرعلی بیک در افتاده ‌است‌. مورخین این دوره در شرح مسافرت‌ها و کشور گشایی‌های نادر ذکری از قلعه فلک‌الافلاک به میان نیاورده‌اند، شاید یکی از دلایل آن عدم اطلاق نام فلک‌الافلاک بر این دژ بوده‌ است. به هر حال در عالم آرای نادری از قلعه‌ای نام می‌برد که مظفرعلی بیک در آن متحصن شده و آن را به دوره طهمورث نسبت می‌دهد که در عالم آرای نادری ارتفاع برج‌های آن را با برج های فلک‌الافلاک برابر و از متانت و رصانت پهلو بر سد سکندر توصیف کرده‌ است و فاصله چهار شبانه روز ذکر شده از بروجرد تا قلعه مذکور با موقعیت جغرافیایی قلعه فلک‌الافلاک مطابقت ندارد.

«محمد‌علی میرزا دولت‌شاه» در سال ۱۲۳۷ هجری قمری به حکومت کرمانشاهان و لرستان منسوب شد. قلعه که تا این زمان به حالت نیمه مخروبه درآمده بود و فقط توسط شخصی به نام میرزا ابوطالب خان مرمت مختصری در آن صورت گرفته بود به دستور محمد علی میرزا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و دیوان‌خانه و سربازخانه را نیز در پایین قلعه احداث کرد. قلعه فلک‌الافلاک در دوره قاجار به دلایل مختلف مورد توجه قرار گرفت و به صورت مقر حکومت و مرکز اداری و نظامی منطقه درآمد و رفت و آمد دولت‌مردان قاجار به قلعه بسیار صورت می‌گرفت که برخی از آنان ادیب و اهل قلم بودند و یاداشت‌هایی در باره قلعه از خود برجا گذاشته‌اند.

در دوران پهلوی اول ساختمان‌هایی جهت اصطبل و سربازخانه و ستاد لشگر ۵ ارتش در محدوده حصار ۱۲ برجی احداث شد که دو ساختمان از مجموعه ساختمان‌های مذکور در محوطه سپاه باقی ‌مانده ‌است و ساختمان دیگر که معروف به ساختمان اصطبل بود در سال ۱۳۷۸ توسط سپاه پاسداران تخریب شد. هم‌چنین دو ساختمان دیگر از مجموعه ساختمان‌های مربوط به آن دوره در محدوده فعلی دانش‌گاه لرستان باقی مانده ‌است که یکی از آن‌ها محل برگزاری کلاس‌های درس در دو طبقه و در فهرست آثار ملی به شماره ۳۷۶۵ به ثبت رسیده ‌است. قرینه همین ساختمان در سال ۱۳۷۳ توسط دانش‌گاه لرستان تخریب و به جای آن دپارتمان شیمی احداث شده و ساختمان دوم یک طبقه ‌است که به عنوان محل بانک از آن استفاده می‌شود. ساختمان‌ها با طول شرقی غربی ساخته شده‌اند، و علاوه بر این‌ها بنای دیگری از این دوران در محل فعلی باش‌گاه افسران باقی ‌مانده‌ است که به شکل نامطلوبی با آستری از سیمان سفید روی آن را پوشانده‌اند. ویژگی قابل توجه بناهای مذکور یک دست بودن با بافت تاریخی اطراف قلعه و نموداری از تاریخ یک دوره از معماری ایران است که آن را می‌توان معماری ایرانی، فرنگی نامید.

با این حال ساختمان‌های مذکور از ویژگی‌های قابل توجه زمان خود برخوردارند که به طور کلی می‌توان به کاربرد پلان متقارن، استفاده از درز انبساط، آجرکاری پرکار به صورت برجسته در ساختمان دانش‌گاه و هم‌چنین سقف‌های شیروانی پوش نام برد‌. زیباترین ساختمان این مجموعه ساختمان دانش‌گاه است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند‌. در دوران پهلوی اول مجموعه حصار ۱۲ برجی و قلعه به پادگان نظامی تبدیل شد و قلعه فلک‌الافلاک تا سال ۱۳۳۰ محل نگه‌داری مهمات لشگر ۵ مخصوصن مین و مواد منفجره و مهمات شود که در همان سال مهمات ذخیره شده را خارج کردند و قلعه را برای پذیرایی تبعیدی‌ها آماده ساختند. در این زمان زندانیان سیاسی در این قلعه نگه‌داری می‌شدند، فضای داخلی تالارهای قلعه به همین منظور دست‌کاری شد‌. معروف است که در وسط تالارها کانالی کنده شده بود و زندانیان از دو طرف کانال در یوغ‌های خود پای در کانال داشتند.

مهم‌ترین اتفاقی‌که در سال ۱۳۳۸ خورشیدی رخ داد تخریب برج جدید ساز (برج شمال غربی) بر اثر زلزله بود. استفاده از قلعه به عنوان زندان تا سال ۱۳۴۷ ادامه یافته و در سال ۱۳۴۸ به مدت کوتاهی به بایگانی راکد ارتش تبدیل شد. در همین سال به عنوان یک بنای تاریخی به اداره فرهنگ و هنر لرستان واگذار گردید و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۵۴ نمایش‌گاه منطقه‌ای مردم‌شناسی لرستان در این محل گشایش یافت و در سال ۱۳۵۶ با گشایش موزه مفرغ‌های لرستان به کار خود ادامه داد.

در سال ۱۳۶۳ پس از شروع جنگ و به منظور امنیت، اشیای موزه جمع‌آوری و پس از جنگ با مرمت بخشی از بنا نمایش‌گاه عکس و سنگ و سفال، در سال ۱۳۷۶ موزه باستان‌شناسی افتتاح شد ولی به علت ضعف در شرایط و امکانات مورد نیاز تا سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی نشد. در همین سال بخش شمالی حیاط اول به چای‌خانه سنتی تبدیل و در سال ۱۳۷۹ آزمایش‌گاه مرمت آن تجهیز و به بخش جنوبی حیاط اول به برج نوساز منتقل گردید، هم اکنون موزه مردم‌شناسی آن در بخش جنوبی حیاط دوم راه‌اندازی شده ‌است .

طبق برنامه دفتر منطقه‌ای اسکان بشر سازمان ملل متحد خرم‌آباد به عنوان یک شهر نمونه گردش‌گری انتخاب شده است. این انتخاب به منظور اجرای طرح توسعه پای‌دار شهری بر مبنای گردش‌گری است. محور اجرای این طرح قلعه فلک‌الافلاک است و سامان‌دهی فضای اطراف این قلعه و هم‌چنین طرح مرمت و حفاظت از سایر آثار باستانی سطح شهر خرم‌آباد نیز جزی این طرح به حساب می‌آید.

احداث بنا بر فراز صخره‌های سنگی و اشراف کامل آن بر دره تاریخی خرم‌آباد و نیز جاری شدن چشمه پر آب گلستان از دامنه شمالی تپه از ویژگی‌های اصلی بنا به شمار می‌آیند. از سوی دیگر نزدیکی بنا با غارهای پیش از تاریخ دره خرم‌آباد و دیگر آثار دوران تاریخی نظیر سنگ نبشته، مناره آجری، آسیاب‌گبری، پل شاپوری و گرداب سنگی بیان‌گر پیوستگی تاریخی قلعه با آثار یاد شده است.

معماری کنونی بنا، بیان‌گر الحاقات فراوانی است که در دوران‌های گوناگون به آن افزوده شده، بیش‌ترین این تحولات مربوط به دوره صفویه تا قاجار است. بر اساس مدارک تصویری تا حدود یک‌صد سال پیش بارویی دوازده برجی در پیرامون بنای فعلی وجود داشته، که اکنون آثار این برج از آن در محوطه شمال غربی قلعه، قابل مشاهده‌ است. وسعت تقریبی بنا ۵۳۰۰ متر مربع، شامل ۸ برج دو صحن و ۳۰۰ جان پناه می‌باشد. ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و مصالح آن از سنگ آجر، خشت و ملات گچ و آهک است. ورودی بنا به سمت شمال و در بدنه برج جنوب غربی تعبیه شده که پس از گذر از راهرو ورودی به حیاط اول وصل می‌شود. ورودی قلعه فلک‌الافلاک در جبهه شمالی و در برج جنوب غربی به عرض ۱۰ متر و ۲۰ سانتی‌متر و ارتفاع سه متر ساخته شده و در ساخت این بنا از مصالحی چون خشت، آجر (قرمز و بزرگ)، سنگ و ملات استفاده شده ‌است. پلان بنای این قلعه تاریخی به صورت هشت ضلعی نامنظم است.

حیاط اول: پیرامون آن از چهار برج تشکیل شده که دو برج آن در شمال و شمال غربی و دو برج دیگر در جنوب و جنوب غربی قرار دارد. حمام قلعه در ضلع شمالی حیاط اول و در نزدیکی چاه قلعه قرار داشته ‌است‌. این حمام تا اواخر دوره قاجار قابل استفاده بوده و اکنون آثاری از آن مانند تنبوشه‌های سفالی، نقش‌های آهک بری و کانال‌های زیر زمینی قابل مشاهده‌ است.

در شمال شرقی حیاط اول و در پشت یک طاق نمای بلند، چاه آب قلعه قرار دارد. عمق این چاه که بیش‌تر آن با برش صخره به سرچشمه آب گلستان راه یافته نزدیک به ۴۰ متر است. در گذشته آب مورد نیاز ساکنین دژ از همین چاه تامین می‌شده‌ است و اکنون نیز قابل بهره‌برداری است.

حیاط دوم‌: همانند حیاط اول از چهار برج تشکیل می‌شود. در چهار جهت این حیاط تالارهای بزرگی قرار دارد که به یک‌دیگر راه دارند و اکنون به موزه تغییر کاربری یافته‌اند. از نکات قابل تامل در معماری بنا، وجود گریزگاه مخفی در ضلع جنوبی و فضاهای زیر زمینی در ضلع شمال و شرق آن است.

منبع‌ها:

سایت لرستان

جاذبه‌های لرستان

راه‌نمای قلعه فلک‌الافلاک، دژ شاپورخواست، انتشار یافته توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری استان لرستان

قلعه فلک‌الافلاک، سپهری بر فراز آسمان خرم‌آباد خبرگزاری مهر


 


سه‌شنبه 8 آذر 90/ 29 نوامبر 2011

اجرا: اعظم

استودیو: دامون

تقویم‌ تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات سه‌شنبه ایران

زن ایرانی- «پانته‌آ، تابلوی زن عاشق»- سایه کوثری

بخش اول خبرها

مجله جاماندگان- «غافل از سهم‌شان در رنج ملت»- شراره سعیدی‌

چرخش پیرامون شاهنامه- «شاهنامه، کارنامه‌ای از داستان پدران ایران»- علی منافی

بخش دوم خبرها

ناقوس تبعید- «نگاهی دقیق‌تر به «شعر» مهاجرت»- پیمان عابدی

مجله خبری کابل- آرین

پارس نامه- «یکی از شاه‌کارهای مهندسی و معماری دنیا»- از امیر و کاملیا

 بخش سوم خبرها


 


Sarah Leah Whitson / Middle East director at Human Rights Watch

 (New York)

The Iranian authorities should ensure a prompt and thorough investigation into threats and attempted attacks against Ayatollah Hossein Kazemeini Boroujerdi's life, and allow him to seek proper medical care outside prison, Human Rights Watch said today. Boroujerdi, a prominent 53-year-old Shia cleric who has criticized the religious system of government, suffers from several serious health conditions.

A source close to Boroujerdi and his family told Human Rights Watch that on November 22, 2011, a cellmate tried to kill Boroujerdi during an altercation. Boroujerdi's family and followers have long complained of the dangerous and substandard conditions under which the cleric is held, including detention with violent cellmates convicted of drug trafficking and violent crimes.

"We have serious concerns about Boroujerdi's well-being and safety," said Sarah Leah Whitson, Middle East director at Human Rights Watch. "In addition to denying him necessary medical care, authorities are playing with Boroujerdi's life by apparently not protecting him from threats and attacks against his life."

Boroujerdi is in ward 350 of Evin prison, in the sixth year of an 11-year sentence on charges never made public. His followers and family members have reported at least two previous incidents in which cellmates have attacked or seriously threatened the cleric's life.

We have serious concerns about Boroujerdi's well-being and safety. In addition to denying him necessary medical care, authorities are playing with Boroujerdi's life by apparently not protecting him from threats and attacks against his life.

Security forces arrested Boroujerdi and dozens of his supporters on October 8, 2006 during a raid on his home in Tehran. Sources close to Boroujerdi told Human Rights Watch that authorities harassed and eventually detained Boroujerdi because of his views that Islam should be separated from politics. Since his arrest, Boroujerdi has been an outspoken critic of the Islamic Republic and the concept of the velayat-e faqih, or leadership of the jurist, which endorses the idea espoused by the government of a Shia supreme leader.

Authorities have consistently denied Boroujerdi access to a lawyer of his choosing, including during his trial in 2007 before the Special Clerical Court, which was conducted behind closed doors. The Judiciary found Boroujerdi guilty on several security charges, including "moharebeh" – or enmity against God – a charge that carries the death penalty under Iranian law, sources told Human Rights Watch. Later, an appeals court reduced the death sentence to 11 years in jail.

The Special Court for Clergy was established by Ayatollah Ruhollah Khomeni, the founder of the Islamic Republic, to try both Shia and non-Shia dissident clerics. It operates independently from the Iranian Judiciary and is not bound by any constitutional provisions. Since its founding, the Special Court of the Clergy has tried or sentenced dozens of dissident and reformist clerics to prison on charges including insulting Islamic values, propaganda against the regime, and apostasy, for which the punishment is death.

Iranian authorities have so far refused to provide any public information regarding Boroujerdi's prosecution and sentence. Authorities have consistently denied Boroujerdi regular visitation rights, and repeatedly targeted his family members and followers with harassment, confiscation of property, arrest, and detention, several sources close to him have told Human Rights Watch.

Boroujerdi reportedly suffers from failing eyesight, Parkinson's disease, diabetes, and high blood pressure. A source close to him told Human Rights Watch that the failure to treat Boroujerdi's heart disease has resulted in pulmonary edema, the accumulation of fluid in the lungs. She said that doctors at Evin Prison have told Boroujerdi that he needs to be treated in a hospital, but that authorities have repeatedly refused to allow him proper medical care outside the prison.

In a public letter released on October 1, a group of human rights activists expressed concern about Boroujerdi's deteriorating health, saying he "has been subjected to the most inhumane forms of physical and psychological torture to force him into signing a statement renouncing his beliefs." Human Rights Watch has previously criticized Boroujerdi's detention, calling on Iranian authorities to allow him access to necessary medical care.

International and Iranian law require prison authorities to provide detainees with adequate medical care. The UN Standard Minimum Rules for the Treatment of Prisoners require that authorities transfer prisoners needing treatment by medical specialists to specialized institutions, including civilian hospitals. Additionally, Iran's State Prison Organization regulations state that, if necessary, detainees must be transferred to a hospital outside the prison facilities to secure proper medical treatment.

"During the past several years, other political prisoners have died in Iran's prisons as a result of abuse, torture, or medical neglect," Whitson said. "Iranian authorities will have blood on their hands if Boroujerdi is attacked or his health deteriorates for lack of medical access."


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های رسیده به رادیو کوچه، وضعیت جسمانی محمد‌علی طاهری، بنیان‌گذار طب مکمل فرادرمانی نامناسب بوده و هم‌چنان در انفرادی به‌سر می‌برد.

بر اساس این گزارش، محمد‌علی طاهری که نزدیک به ۷ ماه است در سلول انفرادی بند اطلاعات سپاه پاسداران در زندان اوین به سر می‌برد، با اتهاماتی از جمله «افساد فی‌الارض، سب النبی، تهدید علیه امنیت ملی، تشکیل فرقه انحرافی و عضویت در گروهک چریک‌های فدایی خلق» روبه‌رو شده است. وی مهر ماه سال جاری به دادگاه فراخوانده شد و طی ۳ جلسه نیز ختم دادرسی اعلام شده است.

این دادگاه به صورت غیر‌علنی برگزار شده بود.

لازم به اشاره است هم‌زمان با بازداشت طاهری، تعدادی از شاگردان و نزدیکان وی نیز دستگیر شدند که برخی از آن‌ها همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

«وضعیت محمد‌علی طاهری هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران‌، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، در مصاحبه با خبرنگاران از حذف پایه اول راهنمایی از سال آینده تحصیلی در ایران خبر داده است.

به گزارش مهر، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش گفت از سال تحصیلی آینده نظام جدید آموزشی یعنی ۶، ۳، ۳ اجرا می‌شود. به این ترتیب دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای این‌که به کلاس اول راهنمایی بروند به کلاس ششم می‌روند.

بر اساس طرح جدید دانش‌آموزان شش سال در پایه ابتدایی تحصیل می‌کنند، سه سال در دوره راهنمایی و سه سال در پایه متوسطه.

به گفته وزیر آموزش و پرورش این تغییرات به تدریج انجام می‌شود یعنی پیش دانش‌گاهی بلافاصله از سال آینده حذف نمی‌شود. در سال اول آغاز تغییرات، پایه اول راهنمایی حذف می‌شود، سال دوم پایه دوم و بعد پایه‌های بعدی تا این‌که پیش دانش‌گاهی هم حذف شود.


 


رادیو کوچه

1830 میلادی- مردم لهستان علیه روس‌ها قیام کردند. قبل از قیام مردم، این شایعه رواج یافت که نیکلای اول تزار روسیه قصد دارد جوانان لهستانی را برای یک جنگ دیگر به بلژیک اعزام کند. با رواج این خبر مردم لهستان دست به قیام زدند. آن‌ها توانستند شهر ورشو را از چنگ اشغال‌گران روس آزاد کنند.

1898 میلادی- «کلایو استیپلز لوییس» (Clive Staples Lewis)، نویسنده مشهور ایرلندی و خالق «سرگذشت نارنیا» در بلفاست، مرکز ایرلند شمالی به دنیا آمد. پس از اتمام جنگ جهانی اول، دانش‌گاهش را به پایان رساند و به تدریس در دانش‌گاه‌ها پرداخت.

این نویسنده، منتقد، پژوهش‌گر ادبی و استاد قرون وسطا و رنسانس در دانش‌گاه کمبریج، در طول عمر پربارش در زمینه‌های گوناگون ادبیات آثار بسیاری پدید آورد که اکثر کتاب‌های او درباره‌ی الاهیات مسیحی، و ادبیات قرون وسطا و دوران رنسانس است.

ماجراهای نارنیا، شامل هفت کتاب مستقل است که خواننده می‌تواند هر یک از آن‌ها را جدا از شش کتاب دیگر و بدون در نظر گرفتن عناصر مشترک آن‌ها بخواند و از حوادث درهم تنیده و تخیل‌انگیز آن لذت ببرد.

1998 میلادی- تیم ملی فوتبال ایران در دور پایانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی سال  1998 به عنوان تیم آسیا در مقابل تیم ملی فوتبال استرالیا از قاره اقیانوسیه قرار گرفت و با کسب تساوی 2 بر 2  و به دلیل گل زده در خانه حریف پس از بیست سال به مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی راه یافت که در فرانسه بر‌گزار می‌شد‌. پس از این صعود، مردم شهر‌های مختلف ایران به جشن و شادمانی پرداختند‌. گل‌های ایران را در این بازی باقری و خداد عزیزی زده بودند.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1911 میلادی- دولت روسیه به ایران اولتیماتوم داد که ظرف 48 ساعت مورگان شوستر آمریکایی را که برای اصلاح خزانه‌داری و مالیه ایران استخدام شده بود برکنار کند و از این پس نیز بدون جلب موافقت دولت‌های روسیه و انگلستان به استخدام از خارج دست نزند. روز بعد مجلس به این اولتیماتوم روسیه رسیدگی کرد و به‌رغم توجیه وثوق‌الدوله آن‌را رد کرد.

1341 خورشیدی- لغو تصویب‌نامه انجمن‏های ایالتی و ولایتی در هیت وزیران. در این‌روز هیت وزیران در یک نشست طولانی، تصویب‌نامه انجمن‏های ایالتی و ولایتی مورخ 16 مهر 1341 را لغو کرد.

1945 میلادی- روز ملی و تاسیس جمهوری سوسیالیستی «یوگسلاوی». یوگسلاوی با در جنوب اروپا و در همسایگی کشورهای رومانی، مجارستان، ایتالیا واقع شده است. جمعیت یوگسلاوی در حدود 11 میلیون نفر است که دارای تیره‏های مختلف نژادی و پیرو مسیحیت و اسلام هستند.

1947 میلادی- طرح تقسیم فلسطین به دو منطقه عربی و یهودی در سازمان ملل تصویب شد.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

راسخون

نیویورک تایمز


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های خارجی، آمریکا و آلمان، روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، با ارسال پیامی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار اقدامات بیش‌تر علیه سوریه شده‌اند.

سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: «زمان آن فرارسیده است که شورای امنیت در مورد سوریه اقدامی جدی به‌عمل آورد.»

پیتر ویتیگ نماینده آلمان هم گفت که شورای امنیت نمی‌‌تواند هم‌چنان در مقابل وقایع سوریه بی‌تفاوت باقی بماند پیش‌تر اتحادیه عرب تحریم‌هایی را علیه سوریه اعلام کرده بود.

این تلاش مقامات آمریکایی و آلمان در حالی صورت گرفته است که روز دو‌شنبه سازمان ملل متحد گزارشی را درخصوص عمل‌کرد نظامیان سوریه منتشر کرد.

در این گزارش سازمان ملل آمده که نظامیان سوری در جریان سرکوب مخالفان حکومت دمشق بر علیه غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان، وارد عمل شده و به جنایاتی نظیر قتل، شکنجه و تعرض جنسی علیه غیرنظامیان دست زده‌اند.

این گزارش نظامیان دولتی سوریه را متهم به قتل ۲۵۶ کودک در جریان سرکوب ناآرامی ها کرده است.

دولت سوریه همواره ادعا کرده که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح است.

 بیشتر بخوانید:

«هشدار بحرین و قطر به شهروندان خود در سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

دومین روز از رای‌گیری در انتخابات پارلمانی مصر، که نخستین انتخابات از زمان سقوط حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین این کشور است، با تشکیل صف‌های طولانی در برابر مراکز رای‌گیری، از صبح روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، آغاز شده است.

این رای گیری نخستین مرحله از انتخاب نمایندگان مجمع خلق است و در حوزه‌های انتخاباتی قاهره و چند منطقه دیگر مصر صورت می‌گیرد و در حوزه‌هایی که هیچ نامزدی به حد نصاب آرا دست نیابد، مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

مراحل مختلف انتخابات برای تعیین نمایندگان مجمع خلق از مناطق دیگر مصر و انتخابات مجلس شورا – مجلس علیای پارلمان‌- در هفته‌های بعد انجام می‌گیرد و انتظار می‌رود نتیجه نهایی انتخابات مجمع خلق قبل از پایان ماه ژانویه و نتیجه نهایی انتخابات مجلس شورا در ماه مارس مشخص شود.

در نخستین روز از رای‌گیری در روز دوشنبه شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات قابل توجه گزارش شد و ناظران انتخاباتی نیز در مجموع از شیوه برگزاری انتخابات ابراز رضایت کردند.

بیشتر بخوانید:

«شروع رای‌گیری در مصر و حضور مردم برابر مراکز اخذ رای»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، صبح روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، حکم اعدام دو شهروند کرمانشاهی، به اتهام «تجاوز به عنف» در میدان آزادی کرمانشاه در ملا عام و شش نفر دیگر به اتهام «قاچاق‌ مواد مخدر» به اجرا درآمده است.

به گزارش مهر، مجتبی ملکی، دادستان کرمانشاه در حاشیه اجرای این حکم، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «دست‌گاه قضایی با جدیت با قانون‌شکنان و متجاوزان به عنف برخورد می‌کند.»

دادستان کرمانشاه تاکید کرد: «قانون‌شکنان بدانند که هیچ‌گاه نمی‌توانند از اجرای قانون فرار کنند و دست‌گاه قضایی کشور و استان با جدیت و پیشت‌کار اعمال خلاف ایشان را رصد و پیگیری می‌کند.»

ملکی با اشاره به این‌که «اعدام برای عبرت کسانی است که دست به چنین اعمال ضد‌انسانی می‌زنند»، افزود: «صبح امروز نیز در زندان مرکزی کرمانشاه 6 نفر از قاچاق‌چیان و سوداگران مرگ به دار مجازات آویخته شده‌اند.»

بر اساس این گزارش، این اعدام صبح امروز ساعت 10 با حضور برخی از مسوولان قضایی، انتظامی و جمعی از شهروندان کرمانشاهی به اجرا درآمد.


 


 آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

رییس جمهوری افغانستان در دیدار با وزیر کشور ایران و وزیر مبارزه با مواد مخدر پاکستان اعلام کرد آماده هر نوع هم‌کاری در مبارزه با مواد مخدر می‌باشد.

در روزهای اخیر کابل میزبان نشست سه جانبه میان کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان می‌باشد که هدف آن مبارزه مشترک این کشورها علیه قاچاق موادمخدر عنوان شده است.

در این دیدار حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان گفت کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان عوامل خارجی دارد و باید جامعه جهانی به صورت مشترک، با افغانستان هم‌کاری نماید.

آقای کرزی، بر هم‌کاری کشور‌های منطقه در زمینه نابودی مواد مخدر در افغانستان تاکید کرد و هم‌کاری‌های منطقوی را مهم خواند.

افغانستان با ایران و پاکستان مرزهای طویل مشترک دارد و این دو کشور بازار خوبی تریاک افغانستان می‌باشد.

از جانب دیگر امروز دولت افغانستان نشستی را با والی‌های 34 ولایت برای هماهنگی در مبارزه و پیش‌گیری از کشت کوکنار در این کشور راه‌اندازی کرد.

با وجود که کشت کوکنار و تولید هیرویین در سال‌های اخیر در افغانستان کاهش یافته است، اما سازمان ملل متحد در گزارش اخیرش به دلیل افزایش قیمت تریاک در جهان از افزایش کشت کوکنار نیز ابراز نگرانی کرده است.


 


پیمان عابدی/ رادیو کوچه

«نه در چکهی باران

نه در شرهای از خاک است وطنم

نه در خواب‌های کبود مادرم

نه در گذرنامهی هرجایی‌ام

نه در جامههای فرساینده

نه حتا در تنم

 نه در حباب تاریک تنهایی‌ام

نه در تبار مه آلودم

میهن من‌، کلمات من‌اند

که هم‌چو پیرهنی نرم

جهان را به تمامی میپوشانند.»

شعر ایرانیان در تبعید و مهاجرت به شعر امروز اروپا و آمریکا و به شعر امروز جهان نزدیک‌تر شده است. تا حدود زیادی خرافه و دین و سنت و عرف ایرانی را پشت سر گذاشته است. فضاهایاش آزادتر و دل‌نشینتر شدهاند. زباناش راحتتر و فراگیرتر شده است. در زمینه‌ی تفاوت میان شعر شاعران خارج و داخل ایران باید گفت که در شعر مهاجرت و تبعید تنوع سبک‌ها و شیوه‌ها کم‌تر به چشم می‌خورد و زبان اروتیک اغلب خودنمایی می‌کند، شعر زنانه دارای شخصیتی بارز و جسور است، فضای تراژیک بر مبنای ثبت لحظه‌ها فهمیده می‌شود و شعر سیاسی به معنای اخص کلمه دارای جای‌گاهی ویژه است.

اما در شعر داخل ایران، با تنوع بیش‌تر موج‌ها و حرکت افزون‌تر به سمت زبان‌آوری روبه‌رو می‌شویم. هم‌چنین در این نوع شعر، مفهوم آرمان باختگی بیش‌تر دیده شده و تسلط شعر پست مدرنیستی که در مقابل نوعی استبداد زبانی، توازی استعاری با واقعیت و ارجحیت یک سبک شعری بر سبک دیگر قرار می‌گیرد، در فضای شعری داخل کشور بیش‌تر است.

هرچند شعر مهاجرت برای انسان «مهاجر» و «کوچی» بیش‌تر قابل حس و درک است، اما شعر مهاجرت نیز مانند هر شعر و هنر دیگری که داعیه‌ی ماندگاری دارد، تنها برای یک یا دو نسل، یا فقط معاصران شاعر نوشته نمی‌شود. طبیعی است که اصل و اساس و کنه و بطن این گونه شعر را، انسانی که ذهنش دو شقه شده، خانه بر دوش شده، خانه یا خانه‌‌هایش را از دست داده و جا‌به‌جا شده است، به‌تر از کسی خواهد فهمید که تجربیاتی از آن دست ندارد. انسانی که ذهنی دو پاره و چند پاره شده ندارد، یا به وجود چنین ذهنی در خود آگاه نیست یا آن را انکار می‌کند، واضح است که به آسانی نمی‌تواند با «شعر مهاجرت» ارتباط برقرار کند.

در شعر مهاجرت اما، شاعر تلاش می‌کند که وقایع رو در رو را گزارش دهد، لحظه اکنون را، لحظه گذران همین حالا را، بی آن‌که به گذشته برگردد یا حال را به طور کامل در گروی گذشته قرار دهد. البته از آن جهت که زبان وسیله‌ای موروثی است، همواره شعر مهاجرت به گذشته نیز مرتبط خواهد بود. در نهایت به لحاظی که بخش‌های عمده‌ای از این ویژگی‌ها و موقعیت‌ها، چه از نظر ذهنی ــ روان‌شناختی و چه از نظر سیاسی و اجتماعی می‌تواند برای شاعر یا نویسنده‌ای که در اصل مهاجر نیست یا به مهاجرت تن نداده است، وجود داشته باشد، شعر مهاجرت هیچ گونه حد و مرزی نمی‌شناسد و قابل استفاده و کارکرد برای طیفی بسیار وسیع از شاعران، نویسندگان و هنرمندان در ایران و نیز در سراسر جهان است.

تاثیرات اندیشه‌ی مدرن را در آثار ادبیات مهاجرت بیش‌تر می‌توان یافت. ادبیات مهاجرت به سرچشمه‌هایی دست یافت که آبشخور آغازه‌های مدرنیسم در ایران بودند.  مثلن اگر نیما یوشیج در «ارزش احساسات» برای توجیه نوگرایی شعرش به «والت ویتمن» (Walt Witmann) آمریکایی توسل می‌جوید، شاعران مهاجری هستند که این توجیه را در حد معرفی ویتمن می‌پذیرند و رابطه‌ای بی‌واسطه و مستقیم با این شاعر بر قرار می‌کنند. به همین شکل می‌توان آثار تاثیر‌گذار بسیاری دیگر از نویسندگان و شاعران و هنرمندان مدرن دنیا را به حساب آورد: کسانی چون ازرا پاوند، ویلیام کارلوس ویلیامز، فالکنر، آراگون، پال سلان، و دیگران.

هر نویسنده و شاعر مهاجر ایران به فراخور حد اشتها و پذیرش از این آثار می تواند بهره بگیرد و تاکنون گرفته است.  یکی دیگر از مشخصه‌های ادبیات مدرن در همین پذیرش‌ها و بهره‌جویی‌ها و گرته برداری‌هاست. قدر مسلم این‌که آشنایی با زبان و ادبیات فرانسه، دریچه‌ای به دنیایی نوین بر نیما یوشیج گشود. در واقع به این دلیل که او حاضر نبود که خود را فقط و فقط به ادبیات کلاسیک ایرانی محدود کند، باعث شد که با دیدی فراخ و اندیشه‌ای باز به کار تحول در شعرش بپردازد. دیگر شاعران مهاجر نیز به راهی پر از پیچ و خم و بی برگشت رفته‌اند، به راهی پر ماجرا که باز هم تاثیرات آن، زمان می‌برد تا در صحنه‌ی ادبی ایران هویدا شوند.


 


خبر / رادیو کوچه

تیم ملی والیبال ایران، روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، با شکست مقابل چین در هشتمین مسابقه خود در جام جهانی والیبال سال 2011 در ژاپن، فرصت 15 امتیازی شدن و رسیدن به رتبه چهارم جدول را از دست داده است.

تیم های اول و دوم قاره آسیا صبح امروز در شهر فوکوئوکا به مصاف هم رفتند و در پایان قهرمان آسیا با نتیجه سه بر صفر از چین شکست خورد.

ایران در دو ست نخست با نتیجه 25 بر 19 و ست سوم با نتیجه 25 بر 17 از چین شکست خورد.

با این نتیجه هر سه امتیاز بازی به چینی رسید که تمام بازی های قبلی خود در این دوره از رقابت‌ها را با شکست پشت سر گذاشته بود.

به این ترتیب ایران با 12 امتیاز هم‌چنان در مکان ششم جدول رده‌بندی جام جهانی باقی ماند.

ملی پوشان ایران پس از دو روز استراحت از روز جمعه رقابت‌های خود را در دور چهارم و پایانی این دوره از مسابقات آغاز می‌کنند و در سه روز پیاپی به مصاف برزیل، ایتالیا و روسیه می‌روند.

بیشتر بخوانید:

«تیم والیبال ایران قهرمان آفریقا را از پا درآورد»


 


خبر / رادیو کوچه

در پی انتشار گزارش‌هایی در مورد فساد مالی برخی مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس کویت در ماه‌های اخیر، اعتراض‌های عمومی در این کشور به‌وجود آمده است. در پی همین اعتراض‌ها، نخست وزیر کویت و کابینه وی استعفا داده است.

تلویزیون دولتی کویت اعلام کرده است که امیر کویت هم‌چنین با استعفای شیخ ناصر محمد‌الاحمد الصباح نخست‌وزیر، موافق کرده است.

بر اساس قوانین کویت، امیر این کشور نخست وزیر را منصوب می‌کند.

گزارش‌ها از کویت حاکی از آن است که آقای صباح تا زمانی که دولت جدید کویت تشکیل شود، اداره امور را در دست دارد.

فشار بر نخست وزیر کویت در روزهای اخیر و پس از اتهامات مبنی بر این‌که ۱۵ عضو پارلمان رشوه دریافت کرده‌اند تا از دولت آقای صباح حمایت کنند، افزایش یافته بود.

اواسط ماه جاری میلادی ده‌ها تظاهرکننده کویتی در اعتراض به نخست وزیر کویت به پارلمان این کشور هجوم بردند و خواهان کناره‌گیری او از قدرت شدند.

همچنین تعدادی از معترضان پس از هجوم به ساختمان پارلمان، درهای آن را شکستند و سپس وارد تالار اصلی شدند و شروع به خواندن سرود ملی کردند. آن‌ها پس از مدت کوتاهی این ساختمان را ترک کردند.

در واکنش به این اقدام، امیر کویت به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد تمام اقدام‌های لازم برای برقراری نظم را انجام دهند.

در مقایسه با برخی دیگر از کشورهای منطقه، کویت نظام سیاسی آزادتری دارد و با وجود اعتراض‌های اخیر، تاکنون دچار ناآرامی‌هایی نشده که در برخی دیگر از کشورهای منطقه بروز کرده است.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) قرار مجرمیت برای 50 متهم فساد بانکی صادر شد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=9&day=8&id=1237205

سخن‌گوی قوه قضاییه و ناظر ویژه پرونده فساد بزرگ بانکی با اشاره به صدور قرار مجرمیت برای 50 متهم پرونده فساد بانکی گفت: «برای جهرمی، مدیر عامل سابق بانک صادرات قرار مجرمیت صادر شده یا عن قریب صادر خواهد شد.» محسنی اژه‌ای در گفت‌وگوی یک‌شنبه شب شبکه ۲ سیما تصریح کرد: «پس از ۲ ماه پی‌گیری نهایتن بانک ها میزان کل طلب از شرکت‌های این پرونده را ۳ هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعلام کردند که تنها ۹۵۰ میلیارد تومان از متهمان وثیقه دارند.»

2) سردار سلامی: براساس استراتژی تهدید در مقابل تهدید درحال بازنگری دکترین دفاعی کشور هستیم

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=9&day=8&id=1237189

به گزارش مهر جانشین فرمان‌ده کل سپاه که در حاشیه چهارمین همایش ملی بسیج و پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در این باره توضیح داد: «بر اساس استراتژی «تهدید در مقابل تهدید» که اخیرن مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده‌اند، ما در حال بازنگری دکترین دفاعی خود بر مبنای فضا و ملاحظات جدید هستیم و این بازنگری به همه نیازهای ما برای دفاع اطمینان بخش و بازدارندگی نیرومند پاسخ می‌دهد.

جام جم

1) شورای نگهبان کاهش سطح رابطه با انگلیس را تایید کرد

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100860626777

به دنبال تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر اخراج سفیر انگلیس و کاهش سطح روابط با لندن، شورای نگهبان نیز مهر تایید بر این تصمیم مجلس گذاشت.

2) وعده بانک مرکزی برای کاهش 80 هزار تومانی سکه

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100860625597

به دنبال وعده تهدیدگونه رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کنترل کاهش قیمت ارز و طلا در روزهای پیش‌رو، بازار به این امر واکنش نشان داد و قیمت‌ها کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، اگر افزایش غیرمنتظره قیمت اونس طلا پس از چند روز کاهش متوالی اتفاق نمی‌افتاد، وعده تهدیدگونه محمود بهمنی برای حذف حباب قیمتی 80 هزار تومانی سکه بیش‌تر اثر می‌کرد و شاید بازار شاهد یک سقوط تاریخی قیمت سکه می‌بود. اما شاید این بدبیاری بهمنی بود که قیمت اونس طلا به‌طور غیرمنتظره با 34 دلار افزایش از 1680 دلار در یک‌شنبه هفته جاری به 1714 دلار در روز گذشته رسید تا اثرات اظهارات وی کم‌تر از انتظار در بازار به چشم بیاید.

آفرینش

1) وزیر اطلاعات: انتخابات مجلس نهم با چالش امنیتی مواجه است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=16206#92570

وی با بیان این‌که در حال حاضر همه دست‌گاه‌های ما در معرض خطر قرار دارند، گفت: «دشمنان انقلاب اسلامی در دست‌گاه‌های مختلف کشور به دنبال جذب افرادی هستند تا بتوانند اطلاعاتی را از طریق آنان کسب کنند.» وزیر اطلاعات با بیان این‌که انتخابات مجلس نهم که در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد با چالش امنیتی مواجه است، گفت: «دشمن طراحی‌های زیادی برای مخدوش کردن این انتخابات انجام داده است و البته ما به همه حرکت‌های دشمن اشراف کامل داریم.»

2) دولت کویت استعفا کرد

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=16206#92562

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خالد السلطان، عضو پارلمان کویت دیروز اعلام کرد: «کابینه کویت استعفا کرده و استعفای آن‌ها نیز از سوی امیر کویت پذیرفته شده است.»

رسالت

1) ایران از مجارستان‌ توضیح‌ خواست

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=84641

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی‌، لغو سفر وزیر خارجه به هلند را تایید کرد. به گزارش مهر، وی اظهار داشت‌: «در حالی‌که مجوز عبور هواپیمای وزیر امور خارجه کشورمان از فضای کشورهای مختلف اروپایی گرفته شده بود‌، دولت مجارستان با طرح برخی مسایل فنی از صدور مجوز عبور هواپیما از فضای این کشور خودداری کرد.» این مقام افزود‌: «با توجه به قانع کننده نبودن دلایل مسوولین مربوطه مجاری‌، از سفیر این کشور خواستار توضیح شده‌ایم.»

2) وزیر ارشاد جای‌گزین مشایی شد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=84650

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی دولت جای‌گزین اسفندیار رحیم مشایی شد.

دنیای اقتصاد

1) وزیر دفاع از تحویل سامانه‌‌های جدید پدافند هوایی به سپاه خبر داد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=279734

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که ظهر دوشنبه در حاشیه مراسم ختم منصور رحیمی، برادر معاون اول رییس‌ جمهوری با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوال فارس درباره برنامه‌های این وزارت‌خانه گفت که در روزهای آینده تعدادی سیستم پدافند هوایی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل خواهیم داد.

2) فرودگاه مهرآباد تعطیل می‌شود

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=279741

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «بر اساس طرح جدید جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها وزارت راه و شهرسازی موظف شده است تمام پروازهای فرودگاه مهرآباد را تا پایان برنامه پنجم توسعه به فرودگاه «امام خمینی» منتقل کند و فرودگاه «مهرآباد» صرفن برای عملیات اورژانسی و شرایط اضطرار به کار می‌رود.

کیهان

1) پلیس آلمان 1300 فعال ضد هسته‌ای را بازداشت کرد

http://www.kayhannews.ir/900908/16.htm#other1608

پلیس آلمان با حمله به تجمعات ضد هسته‌ای در این کشور 1300 نفر را بازداشت و بیش از 150 نفر را مجروح کرد.

2) روز امتحان فرا برسد عمل‌کرد نیروی دریایی باشکوه‌تر خواهد بود

http://www.kayhannews.ir/900908/3.htm#other302

آیت‌اله خامنه‌ای روز دوشنبه در دیدار فرمان‌ده و مسوولان نیروی دریایی ارتش با اشاره به حرکت پیش رونده و بسیار مثبت نیروی دریایی پس از انقلاب خاطرنشان کردند: «انقلاب اسلامی به ملت و مسوولان کشور عزت داد و ایران به برکت همین عزت نفس یک تنه در مقابل اراده بزرگ‌ترین مستکبران و استعمارگران ایستاده و اراده آنان را درهم شکسته است.»

فرمان‌ده کل قوا در این دیدار که در سال‌روز هفتم آذر، روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، انجام شد، تامین امنیت در آب‌های جنوب کشور را حایز اهمیت دانستند و افزودند: «چنان‌چه امروز عرصه و امتحانی مانند 7 آذر، پیش بیاید عمل‌کرد نیروی دریایی بسیار شیرین‌تر و با‌‌شکوه خواهد بود که نشانه‌های این توان‌مندی هم اکنون واضح و روشن است.»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که از اعلام نامش خودداری کرده است، روز سه‌شنبه، 29 نوامبر، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران از لغو سفر وزیر خارجه این کشور به هلند خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی ضمن تایید این خبر، اظهار داشت‌: «در حالی‌که مجوز عبور هواپیمای وزیر امور خارجه کشورمان از فضای کشورهای مختلف اروپایی گرفته شده بود‌، دولت مجارستان با طرح برخی مسایل فنی از صدور مجوز عبور هواپیما از فضای این کشور خودداری کرد.»

این مقام افزود‌: «با توجه به قانع‌کننده نبودن دلایل مسوولین مربوطه مجاری‌، از سفیر این کشور خواستار توضیح شده‌ایم.»

قرار بود صالحی شام‌گاه یک‌شنبه به‌منظور شرکت و سخن‌رانی در شانزدهمین اجلاس سالانه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمایی عازم لاهه شود.

در حالی که مسوولان وزارت خارجه از بیان دلایل مجارستان خودداری کرده برخی تحلیل‌گران علت این امر را حمایت از تحریم‌های کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:

«مصوبه کاهش روابط با بریتانیا مغایر شرع نیست»


 


خبر / رادیو کوچه

خانواده آیت‌اله منتظری، از مراجع تقلید شیعه، روز دوشنبه، 28 نوامبر، اعلام کردند برای دومین سال متوالی به دلیل آن‌چه «ناتوانی در تامین امنیت شرکت‌کنندگان مراسم دومین سال‌گرد درگذشت این مرجع شیعه» خوانده، این مراسم برگزار نمی‌شود.

دفتر آیت‌اله منتظری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که چون «نمی‌توانیم امنیت شرکت‌کنندگان محترم را تضمین نماییم و به دلیل در اختیار نداشتن مکان مناسب جهت برگزاری مراسم، از برگزاری مراسم دومین سال‌گرد در شهر قم خودداری می‌کنیم.»

در این بیانیه تاکید شده که دفتر آیت‌اله منتظری هم‌چنان تعطیل است و آثار علمی او، حتا شرح نهج‌البلاغه، هم‌چنان از چاپ شدن ممنوع است.

آیت‌اله منتظری از مراجع تقلید شیعیان ۲۹ آذر ۱۳۸۸ در سن هشتاد و هفت سالگی در شهر قم درگذشت.

آقای منتظری از روحانیون منتقد دولت جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از رفتار حکومت در قبال معترضان انتقاد کرد.

در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری، آقای منتظری با انتقاد از عمل‌کرد مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به بی‌اعتماد شدن مردم نسبت به حاکمیت هشدار داده بود.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت نوه آیت‌اله منتظری در مراسم سحابی»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته