-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 11/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



تکذیبیه ای که در روزهای اخیر به نام شش نفر از زندانیان سیاسی در رسانه های حکومتی منتشر شده، جعلی است.

به تازگی سایت ها و رسانه های متعلق به نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی مطلبی به امضای شش نفر از فعالان سیاسی در بند، علیرضا رجایی، عبدالله رمضان زاده، داوود سلیمانی، فیض الله عرب سرخی، محسن میردامادی و بهزاد نبوی منتشر و به نقل از آنها ادعا کرده اند که آنان طرفدار شرکت در انتخابات آتی مجلس هستند.

کلمه به نقل از منابع موثق اعلام کرد، تکذیبیه فوق کاملا ساختگی و مجعول است و به نظر می رسد پس از تحت فشار گذاشتن این افراد از سوی اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات برای تکذیب بیانیه ۳۶ نفر و مقاومت امضا کنندگان بیانیه در برابر خواست غیرقانونی آنها و عدم تکذیب بیانیه از سوی این افراد، همان نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مطالب مذکور را جعل و در سایت های متعلق به خود منتشر کرده اند.

در متن جعلی منتشر شده در سایت های وابسته به نهادهای امنیتی تنها تشکر این افراد  از سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات به خاطر بازداشت خودشان   ونیز کودتای انتخاباتی سال ۸۸ و تغییر نتیجه انتخابات و دستگیری فعالان انتخاباتی  از قلم افتاده است.

چندی پیش سی و شش  زندانی سیاسی منتقد در زندانهای اوین، رجایی شهر و خوزستان با صدور بیانیه ای در باره انتخابات آتی مجلس، ضمن هشدار به مسوولان ارشد نظام درباره روند فعلی اداره کشور، تاکید کرده بودند که صلاح جنبش سبز و جریان اصلاح طلب در این است که در صورت برگزاری انتخابات سالم و آزاد به طور یکپارچه از آن استقبال کنند و در صورت ناسالم بودن آن، با انسجام و وحدت و داشتن برنامه، عامل مشروعیت بخش به انتخاباتی ناسالم و غیرقانونی نشوند.

امضا کنندگان این بیانیه یکی از مهم ترین مشکلات امروز کشور در عرصه های مختلف از جمله انتخابات را ورود نهادها و نیروهای نظامی و امنیتی به این عرصه ها دانسته و نوشته اند: این نهادها قانونا و عرفا از ورود به آنها منع شده اند. تنها در نظام های استبدادی است که اینگونه نهادها در امور سیاسی، اقتصادی، قضایی و امثال آن مداخله می کنند و هرچه استبداد در نظامی بیشتر و شدیدتر باشد، حضور نهادهای امنیتی و نظامی نیز در عرصه های مختلف بیشتر و پررنگ تر است. در کشور ما نیز سکاندار اصلی حوادث انتخابات سال ۸۸ و پس از آن این نهادها بودند و هستند که حضور آنها همچنان ادامه دارد و فضای امنیتی سنگینی را بر کشور مستولی و سایه افکن کرده اند.

به نظر می رسد این تکذیبیه در نتیجه عصبانیت نیروهای امنیتی از انتشار وسیع و تاثیر گذاری این بیانیه بوده است.

 


 


غار ميرملاس در کوه سرسرخين شهرستان کوهدشت استان لرستان نخستين غاري است که بر روي ديوار آن رنگين نگاره هايي به جا مانده از ۱۲هزار سال پيش يافت شده، با اين حال اما به دليل عدم محافظت از اين غار چندي پيش بخشي از سنگ نگاره هاي ان توسط فرد يا افرادي بريده شد و به سرقت رفت.

در این باره خبرگزاری میراث فرهنگی می نویسد: غار ميرملاس با فاصله اي حدود سی کيلومتر از شهر کوهدشت قرار دارد و نقاشي ها و نگاره هايي که بر ديواره هاي جنوبي و شمالي اين غار باقي مانده بيشتر صحنه هايي از رزم، شکار، انسان و حيوان را نشان مي دهد. نقوش حيواناتي چون گوزن، گاو، سگ، روباه و خصوصا اسب و سوار در حال تيراندازي و شکار و موضوعات رزمي با رنگ هاي قرمز و سياه بر ديواره اين غار ديده مي شود که در ميان سنگ نگاره هاي باستاني کشور ايران بي مانند است.

در رابطه با اهميت و ارزش غار ميرملاس همين بس که پروفسور گيرشمن باستان شناس شهير با مشاهده عکس ها و اسلايدهاي آن، گفته است: "کشف نقاشي ها در يک غار لرستان مطلبي حايز اهميت است، طي تمام تجسس هايي که درباره کاوش هاي مربوط به غارهاي ايراين انجام يافته است اعم از آنچه اينجانب در کوههاي بختياري به عمل آورده ام و يا آنچه در بيستون و البرز و کوههاي خراسان انجام شده، همچنين آنچه به وسيله دانشمندان آمريکايي در افغانستان صورت پذيرفته در هيچ جا نقاشي هايي بر روي بدنه سنگ کوهستان ديده نشده است و از اينجا اهميت موضوع به خوبي روشن مي شود."

با اين وجود اما هيچ گاه انگونه که بايد از سنگ نگاره هاي بي بديل غار مير ملاس محافظت و نگهباني نشد، به گونه اي که در دوره هاي مختلف و به ويژه در سال هاي اخير آسيب هاي جبران ناپذيري به اين يادگاران تاريخي وارد شده است، در جديدترين رخدادي که بر سنگ نگاره هاي 12 هزار ساله رفته است، بخشي از آن توسط فرد يا افرادي به صورت تعمدي بريده شده و به سرقت رفته است.

در تصاوير جديد برداشته شده از غار ميرملاس محل اين بريدگي که قطر ان به حدود ۲۵  تا ۳۰ سانتي متر نيز مي رسد به وضوح ديده مي شود. گفته مي شود عامل يا عاملان اين سرقت و تخريب آثار تاريخي با علم به ارزشمند بودن سنگ نگاره هاي ميرملاس بخشي از نقش و نگارهاي ان را با خود برده اند.

متاسفانه آسيب هاي اين سرقت تنها به همين مورد خلاصه نمي شود، چرا که علاوه بر اين بخش هاي زيادي از اين سنگ نگاره ها در حين عمليات بريدن آن تخريب شده و از بين رفته است. داريوش ابراهيمي فعال ميراث فرهنگي و از اهالي شهرستان کوهدشت با تاييد اين خبر به خبرگزاري ميراث مي گويد: " متاسفانه اين مسئله آسيب زيادي به سنگ نگاره هاي ميرملاس وارد کرده است، همچنين در طول زمان هاي گذشته، يادگاري نويسي و ديگر آسيب هاي مختلف که عوامل انساني داشته نيز به اين غار آسيب زده است."

ابراهيمي همچنين مي افزايد: " چندي پيش تنها تابلوي راهنماي اين غار توسط افراد بومي از جا کنده شده و روي ان رنگ پاشيدند، تنها جاده دسترسي به غار نيز خاکي است و همين مسئله دسترسي دوست داران ميراث فرهنگي و گردشگران به ان را دشوار کرده است. به همه اين عوامل بايد عوامل طبيعي آسيب زا را نيز اضافه کرد، چرا که بارش باران و برف و نبود محافظ براي سنگ نگاره هاي باعث شده است نفود آب پشت سنگ ها را تخليه کرده و موجب سقوط آنها بشود."


 


یک تارنمای محافظه کار از احضار سفیر مجارستان در تهران به وزارت خارجه  خبر داده است.

به گزارش تارنمای «نسیم آنلاین» در پی خودداری مقامات بوداپست از صدور مجوز به هواپیمای حامل علی‌اکبر صالحی برای استفاده از آسمان این کشور به منظور سفر به هلند٬ سفیر این کشور در ایران به وزارت امور خارجه احضار شده است.
قرار بود صالحی یکشنبه شب به‌ منظور شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سالانه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمایی عازم لاهه شود.


 


رسانه‌های محافظه‌کار ار تبرئه شجاع‌الدین حائری شیرازی فرزند محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق سابق دولت احمدی‌نژاد در دادگاه تجدید‌نظر خبر می‌دهند.
در این باره تارنمای دیگربان به نقل از «شیرازنا» گزارش کرده که هفته گذشته دادگاه تجدید نظر شعبه ۱۶ استان فارس حکم تبرئه شدن محمدطاهر (شجاع الدین) حائری شیرازی را صادر کرده است.
این سایت نوشته که آقای حائری شیرازی هشت ماه پیش در دادگاه بدوی به جرم زمین خواری به شش سال حبس و برگرداندن اموال مردم محکوم شده بود.
وبلاگ «چغک» نیز با انتقاد از نقض این حکم نوشته که دادگاه تجدید‌نظر بر چه اساسی حکم شش سال حبس و پرداخت ۳۶۶ میلیون و چهارصد هزارتومان و ۴۰۲ میلیون و چهارصد هزار تومان جزای نقدی وی را نقض کرده است.
این وبلاگ از محی‌الدین حائری شیرازی پرسیده که چگونه می‌تواند «حکم دادگاه بدوی و تجدید نظر فرزند خود و تفاوت فاحش میان آن دو را هضم و فهم نمایند؟»
این وبلاگ در ادامه نوشته که «دستگاه قضا نباید انتطار داشته باشد که به حکم جدیدش با این همه حاشیه٬ شک نکرد.
نویسنده وبلاگ «چغک» در پایان افزوده است: «این شک به پرونده از سوی مردم٬ اگر با پاسخی قانع کننده روبرو نشود٬ ریشه می‌گیرد و بدبینی عظیم و عمیق نتیجه محتوم آن خواهد بود.»
وبلاگ «حزب‌الله شیراز» نیز با انتقاد از نقض این حکم نوشته که «معلوم نیست چه اتفاقی در پس پرده‌ها افتاده است که چنین حکم اظهرمن الشمسی در تجدیدنظر کاملا ملغی می‌شود و شجاع تبرئه.»


 


دولت آلمان قصد دارد فهرست تازه ای از تحریمهای شدیدتر علیه جمهوری اسلامی را با متحدین اروپایی خود در میان بگذارد.

بنا به گزارشی که تارنمای دویچه وله منتشر کرده است کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است روز پنجشنبه ۱۰ آذر در مورد تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند.

روزنامه آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" در گزارشی در شماره امروز خود (۷ آذر / ۲۸ نوامبر)  نوشت وزیر امور خارجه آلمان، گیدو وستروله، پیشنهادهایی را برای ارائه به کشورهای اروپایی آماده کرده که توقف واردات نفت از ایران و تحریم بانک تجارت از رئوس اصلی آن محسوب می‌شود.

در این گزارش هدف از طرح وستروله محدود کردن منابع مالی است که می‌توانند در خدمت گسترش برنامه‌های هسته‌ای ایران قرار گیرند.

روزنامه‌ی "زود دویچه" در گزارش خود به فهرستی از "پیشنهادهای مشخص" استناد می‌کند که دولت آلمان برای ارائه به شرکای خود در اروپا تنظیم کرده است. بر این اساس وستروله خواهان تشدید "سریع و قاطع" تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شده است. این روزنامه به نقل از یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان نوشت، گیدو وستروله اعتقاد دارد که این اقدام متاسفانه نتیجه‌ی منطقی عدم انعطاف تهران در برابر درخواست‌های جامعه‌ی جهانی است.

پس از انتشار تازه‌ترین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی فشار آمریکا و اروپا بر این کشور افزایش یافته است. در این گزارش نسبت به ادامه‌ی احتمالی تلاش‌های پنهانی ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی ابراز نگرانی شده است. تهران این اتهام‌ها را بی‌اساس می‌داند و هدف برنامه‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز عنوان می‌کند.

مطابق طرحی که دولت آلمان تنظیم کرده است، در کنار توقف واردات نفت ایران، ارتباط‌های مستقیم بانکی میان جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی نیز قطع خواهد شد. آلمان پیشنهاد می‌کند فعالیت‌های بانک تجارت که شعبه‌ای در پاریس دارد نیز زیر نظر گرفته شود و مقدمات تحریم شرکت‌های فعال در صنایع خودروسازی و حمل و نقل که با ایران ارتباط دارند مورد بررسی قرار گیرد.

دولت بریتانیا اخیرا و در هماهنگی با واشنگتن، فعالیت تمام موسسه‌های مالی این کشور با بانک‌های ایرانی، از جمله ارتباط با بانک مرکزی را ممنوع اعلام کرد. دولت هلند نیز خواهان اقدام مشابهی از سوی سایر کشورهای اروپایی شده است. از سوی دیگر فرانسه پیشنهاد کرده است تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به پیروی از پاریس واردات نفت خام از ایران را متوقف کنند.


 


یک هیئت مستقل تحقیق مورد حمایت سازمان ملل در گزارشی از وضعیت حقوق بشر در سوریه و نحوه رفتار حکومت اسد با مخالفین می گوید که حزب حاکم بر این کشور مرتکب جنایت علیه بشریت شده است. 

در گزارش این هیئت آمده است که نظامیان سوری در جریان سرکوب مخالفان حکومت دمشق بر علیه غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان، وارد عمل شده و به جنایاتی نظیر قتل، شکنجه و تعرض جنسی علیه غیرنظامیان دست زده اند.
دولت سوریه همواره ادعا کرده که در حال مبارزه با گروههای مسلح است.
بیش از ۳۵۰۰ نفر در جریان ناآرامی های چند ماه گذشته در سوریه کشته شده اند.
اتحادیه عرب به اعمال تحریم هایی علیه دولت سوریه مبادرت کرده و دولت دمشق هم این اقدام اتحادیه عرب را محکوم کرده است.
هیئت سازمان ملل که این گزارش را تهیه کرده است روز دوشنبه (۲۸ نوامبر) جزئیات گزارش ۳۹ صفحه ای خود را در جریان یک کنفرانس خبری در ژنو تشریح کرد.

این کمیته اعلام کرد بشدت نگران موارد ارتکاب جنایت علیه بشریت در سوریه است که در نقاط مختلف آن کشور اتفاق افتاده است.
این هیئت برای تهیه گزارش خود با ۲۲۳ نفر از قربانیان، نظامیان سابق (فراری) و دیگران مصاحبه کرد. دولت سوریه به اعضای این هیئت اجازه ورود به آن کشور را نداد.
برخی از نظامیان سابق که پست های خدمت خود را ترک کرده اند به اعضای این کمیته گفته اند برای سرکوب تظاهرکنندگان دستور "شلیک به قصد کشت" داشتند.
یکی از این نظامیان سابق گفته بجای شلیک مستقیم به سمت مردم، مبادرت به شلیک اخطار هوایی کرد ولی بخاطر تمرد از دستور دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
این گزارش نظامیان دولتی سوریه را متهم به قتل ۲۵۶ کودک در جریان سرکوب ناآرامی ها کرده است. این گزارش افزوده ارتکاب چنین حجمی از جنایات تنها با چراغ سبز دولت سوریه ممکن بوده است.


 


محسن کديور

صدیق معزز آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته

سلام علیکم

سلامتی و توفیق شما را از خدای بزرگ خواستارم. موقع را مغتنم شمرده سالهائی را که مشترکا از محضر اساتیدی که اکنون در جوار رحمت ایزدی آرمیده اند استفاده می کردیم به نیکی یاد کنم. امیدوارم شما به عنوان وارث مسند مرجعیت و فقاهت مرحوم والدتان همچون ایشان استقلال حوزه ها را پیگیری فرمائید.

غرض از تصدیع، بحثی طلبگی حول مسئله ای خطیر بنام جان مردم و آبروی اسلام و تشیع است. جنابعالی در بیانیه مورخ ۵ آذر ۱۳۹۰ (منتشره در پایگاه اطلاع رسانیتان) از ترور «فرد خبیثی را که به ساحت مقدس اسلام و نبی مکرم اهانت می‌کرد» و «حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی را که فتوای مهدورالدم بودن این ملحد و مرتد را صادر فرمودند» ابراز شادمانی کرده اید. فتوای والد شما در پاسخ پرسش برخی مقلدین درباره تکلیف شرعی در قبال نوشته های روزنامه نگاری آذری بنام رافق تقی به تاریخ ۴ آذر۱۳۸۵ چنین است: «چنین شخصی چنانچه مسلمان‌زاده باشد، با اعترافات مذکور مرتد است و چنانچه کافر بوده، از مصادیق ساب النبی است و در هر صورت برفرض چنین اعترافاتی قتل او بر هر کسی که دسترسی داشته باشد لازم است و مسئول روزنامه مذکور که چنین افکار و عقائدی را با علم و توجه منتشر می‌کند همین حکم را دارد.» بیانیه شما و فتوای والدتان ادامه فتوای مرحوم آیت الله العظمی خمینی درباره کتاب سخیف آیات شیطانی است، با این تفاوت که نویسنده غربی در کنف حمایت پلیس انگلیس هنوز زنده است، و نویسنده آذربایجانی در باکو هدف ضربات چاقو قرار گرفت و پنج روز قبل در بیمارستان از دنیا رفت‫.‬

بیشک اطلاع دارید این دو نفر تنها کسانی نیستند که به ساحت پیامبر ‫(‬ص‫)‬ و قرآن و اسلام اهانت کرده اند‫.‬ روزانه در فضای کاغذی و مجازی به زبانهای
مختلف عده ای به توهین به باورهای دینی بطور عام و تبلیغ اهانت آمیز بر علیه اسلام بطور خاص مشغولند‫.‬ بعید می دانم شما و دیگر فقیهان و مراجع محترم از عشری از اعشار این اهانتها حتی در زبان فارسی مطلع باشید‫.‬ اکنون می توان پرسید بر اساس فتوای فوق آیا همه تولیدکنندگان و منتشرکنندگان این اهانتها و اسائه ادبها مرتد یا ساب النبی هستند؟ و در هر دو صورت مهدورالدم بوده قتلشان بر هر کس که دسترسی داشته باشد واجب است؟ دراین صورت مومنین و مقلدین والد جنابعالی و دیگر مراجعی که بر همین منوال سلوک می فرمایند اگر بخواهند به وظیقه شرعی خود عمل کنند می باید کشتن اینگونه افراد ‫-‬ یا به زبان امروزی ترور‫-‬ را پیشه خود کنند یا افراد چابکی را برای انجام این فریضه شرعی ‫(‬به فتوای امثال والد شما‫)‬ استخدام کنند‫.‬

در نقد اینگونه فتاوای ترور و مهدوریت دم می توان گفت‫:‬

یک‫.‬ اعدام مرتد و ساب النبی و هدر بودن دم آنها فاقد هرگونه مستند قرانی است، بلکه روح قرآن بر خلاف چنین احکامی است ‫(‬بنگرید به کتاب حق الناس، به همین قلم، مقاله آزادی عقیده و مذهب در اسلام و اسناد حقوق بشر، صفحات ۲۰۴ و ۲۰۵‫).‬

دو‫.‬ روایات این دو باب نمی تواند مستند فتوای ترور و مهدوریت دم باشد، چرا که بر فرض صحت سند، قواعد آمره ای بر مفاد این روایات حکومت دارند، و آنها در مقابل این ادله اقوی و احکم تاب مقاومت ندارند‫:‬

اولا‫.‬ بسیاری از فحول فقها شرط اجرای حدود و جهاد ابتدائی را حضور نبی ‫(‬ص‫)‬ یا امام ‫(‬ع‫)‬ می دانند، به عنوان مثال محقق حلی ‫(‬شرایع الاسلام ج۱ ص ‫۳۴۴)‬ و ابن ادریس حلی ‫(‬السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج ۲ ص ۲۵‫).‬

ثانیا، مستند هر دو حکم یادشده چه در اعدام مرتد و چه در مهدورالدم بودن مرتد و ساب النبی «خبر واحد» است‫.‬ دلیل حجیت خبر ثقه بنای عقلاست‫.‬ عقلا در امور خطیر و بسیار مهم بر خلاف دیگر امور به خبر ثقه اکتفا نمی کنند‫.‬ یکی از مهمترین امور «حق حیات» و حفظ جان مردم است‫.‬ زمانی می توان حق حیات را نقض کرد که مستند قطعی در دست باشد، آیه نص یا خبر متواتر نص‫.‬

بر اساس اخبار واحد نمی توان حکم قتل صادر کرد، یعنی اجرای حکم اعدام محتاج دلیل معتبر قطعی است . احتیاط در دماء (به واسطه اهمیت فوق العاده حیات و اهتمام جدی شارع به آن) اقتضا می کند تا بدون دلیل قطعی (و نه حتی دلیل ظنی معتبر) حکم اعدام کسی صادرنشود. به گفته محقق اردبیلی «قتل امر عظیمی است ، چرا که شارع به حفظ جان اهتمام دارد. زیرا جان مدار تکالیف و سعادت است لذا حفظ آن را واجب کرده اند، حتی ترک حفظ جان جایز نیست ، به اینکه دیگری را به کشتن دهد تا خود او کشته نشود، عقل نیز بر این امر مساعدت می کند، و فی الجمله شایسته است در این امر احتیاط تمام مراعات شود.» (مجمع الفائدة و البرهان، کتاب الحدود، ج ۱۳ ص ۹۰)

فقیه بزرگ معاصر آیت الله سید احمد خوانساری تصریح کرده است : «اعتبار خبر ثقه یا خبر عادل با توثیق بعضی علما رجال یا تعدیل ایشان از جهت بنای عقلا با استفاده از بعضی اخبار در دماء خالی از اشکال نیست ، به ویژه با شدت اهتمام در دماء، آیا توجه نمی کنید که عقلا در امور خطیره به خبر ثقه اکتفا نمی کنند، با اینکه در غیر این امور به خبر ثقه اکتفا می نمایند؟»(جامع المدارک، کتاب الحدود، ج ۷ ص ۳۵)

کاشف اللثام نیز بنابر احتیاط در دم، اجرای حدود شرعیه از قبیل اعدام را مختص به امام (ع) می داند. (کشف اللثام عن قواعد الاحکام ج ۲ ص ۴۰۵) از آنجا که مستند مجازات اعدام مرتد چند خبر واحد است و خبر واحد در اثبات حکم اعدام فاقد اعتبار است بنابراین قاعده احتیاط در دم اقتضای عدم اثبات حکم اعدام می کند. (برای تفصیل بحث بنگرید به کتاب حق الناس، ص ۱۸۱ تا ۲۱۶)

ثالثا، لازمه مهدورالدم دانستن افراد رواج بی قانونی و تشویق مومنان به نقض قانون است‫.‬ اثبات و اجرای هر حکمی بویژه احکامی که با جان انسانها سرو کار دارد منحصر در دادگاه صالحه است‫.‬ دادگاه صالحه در قانون اساسی هر کشوری معرفی شده و موازین بین المللی حقوق بشر نیز این موازین را با شفافیت تبیین کرده اند‫.‬ در دادگاه صالحه متهم و وکیل وی حق دفاع دارند، هیات منصفه بر حکم چنین دادگاه علنی نظارت دارد‫.‬ فقیه یا مرجع تقلید در عرف حقوقی دادگاه صالحه نیست‫.‬مجازات اعدام را هرگز نمی توان خارج از دادگاه و بدون طی مراحل سه گانه بدوی، تجدید نظر و دیوان عالی اجرا کرد‫.‬ سپردن اجرای حکم اعدام بدست افراد غیرمسئول در تعارض مستقیم با ضوابط حقوق بشر است‫.‬ از سوی دیگر سپردن اجرای حکم اعدام به شهروندان رواج هرج و مرج و بی قانونی است که لازمه آن اختلال نظام است که فقیهان بالاتفاق آنرا فاسد می شناسند‫.‬

رابعا‫،‬ لازمه صدور فتوای ترور و حکم اعدام مرتد و ساب النبی مشوه کردن چهره اسلام و تشیع و فقاهت به خشونت و ترور و ضیق صدر است‫.‬ یکی از اتهاماتی که بشدت مورد سوء استفاده مخالفان و منتقدان اسلام است برخوردهای خشن و غیر منطقی با دگرباشان و دگراندیشان است‫.‬ عرصه فرهنگ عرصه رقابت جدی ارباب اندیشه ها و ادیان مختلف است‫.‬ در این عرصه به شیوه فرهنگی و با منطق قوی و استدلال محکم و جدال احسن و زبان روز می باید از کیان دین و آئین دفاع کرد‫.‬ «ادع الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن» ‫(‬نحل ۱۲۵‫).‬ با فتوای ترور و دستور قتل مرتد و ساب ممکن است کسانی بترسند، اما یقیننا نه کسی به اسلام جذب می شود نه اعتبار و هیبت اسلام افزایش می یابد‫.‬ اینگونه فتاوای خشن بجای افزایش اقبال به دیانت دگرباشانی را به قتل رسانده یا به شهرت می رساند‫.‬ صدور اینگونه فتاوا باعث وهن اسلام است‫.‬ چگونه می توان به مذهبی باور داشت که منتقدان و مخالفانش را بدون حق دفاع قانونی بدون برگزاری دادگاه به ترور و اعدام محکوم می کند؟ اینگونه فتاوا با موازین پیامبر رحمت ‫(‬ص‫)‬ چه تناسبی دارد؟

شهروندان مومنی که به اهانت شهروندان دیگر به باورهای دینیشان معترض هستند موظفند به دادگاه صالحه شکایت کنند، وکیل بگیرند، لایحه تنظیم کنند و بکوشند نادرستی فعل و جرم متهم را در محکمه اثبات نمایند و خواستار مجازات وی شوند‫.‬ اگر مطابق قانون آن کشور اهانت به باورهای دینی جرم نیست، مرجع محترم تقلید یا مقلدان غیرتمند می باید برای رفع این نقیصه به دادگاه عالی یا دادگاه قانون اساسی ‫(‬حسب مورد‫)‬ شکایت کنند و از سوی دیگر یا نوشتن مقالات و یادداشتها در رسانه های عمومی زشتی عدم رعایت احترام به باورهای دینی دیگران را به عرف عمومی فرهنگی بدل نمایند.

تثبیت ارزشهای متعالی اخلاقی و دینی که از آن جمله است مدارا و تسامح از یک سو و احترام به باورهای دیگران و عدم اسائه ادب و پرهیز از اهانت و توهین و تمسخر، نیاز به فرهنگ سازی بین المللی دارد‫.‬ در کنار رعایت حقوق بشر و اعلامیه جهانی آن، به مسئولیتها و تکالیف مشترک انسانی و تنظیم اعلامیه جهانی آن نیز نیاز است‫.‬ در چنین اعلامیه ای به باور دینی هیچیک از ادیان و مذاهب نمی توان اهانت کرد، در عین اینکه انتقاد و نقد علمی هر باور دینی هم باید آزاد باشد و احدی را به دلیل نقد علمی یک باور دینی نمی توان مجازات کرد‫.‬ تغییر دین و تبلیغ آن آزاد خواهد بود و نمی تواند مشمول مجازات باشد‫.‬ ترور افراد خاطی در هیچ شرائطی قابل دفاع نیست‫.‬

در این صورت اگر بخواهیم درجهان معاصر با اهانت و تمسخر باورهای دینی مبارزه کنیم راه آن این است که اولا آزادی های مذهبی را به رسمیت بشناسیم، ثانیا به باورهای دینی دیگران احترام بگذاریم، ثالثا تغییر دین و تبلیغ دیگر ادیان را مشمول هیچ مجازات دنیوی ندانیم، رابعا، مجازات اهانت کنندگان به باورهای دینی را از طریق قانونی دنبال کنیم و از سپردن تیغ در کف زنگی مست بشدت پرهیز کنیم.

بر خلاف شما من از کشته شدن این شهروند بی ادب آذری نه تنها شادمان نیستم، بلکه از قتل فجیع و ناجوانمردانه او بنام اسلام و تشیع و مرجعیت و فتوا شرمنده ام‫.‬ هر چند آثار او آکنده از اهانت و اسا‫ئه‬ ادب به ساحت پیامبر ‫(‬ص‫)‬ و اسلام هم باشد‫.‬ آنچه تشویق کرده اید من بدترین شیوه دفاع از اسلام و تشیع در عصر حاضر می دانم‫.‬ ما پیرو اولیائی هستیم که اسوه اخلاق و کرامت و رحمت بوده اند‫.‬ تجدید نظر در مبانی انسان شناسی، جهان شناسی، معرفت شناسی، اخلاق و تفسیر متن اثبات می کند که اجتهادی که نتیجه آن صدور چنین فتاوایی باشد چیزی جز تکرار سخن گذشتگان «خارج از زمینه و زمانه» آنها نیست و نامش هر چه باشد‫، نتیجه اش‬ اجتهاد مدرسه اهل بیت ‫(‬ع‫)‬ نیست‫.‬

اگر به انتقاد علمی و ناصحانه من پاسخ دهید، باب مراوده ای مبارک را گشوده اید که شیوه مدرسه فقه جعفری است، در غیر این صورت از اینکه در انتقاد این همدرس سابق خود لحظه ای تامل می فرمائید، سپاسگزارم‫.‬

آنچه سیدالشهدا حسین بن علی ‫(‬ع‫)‬ را به فداکردن جان خود و عزیزانش کشانید حفظ مکتب رحمت نبوی از بلیه استحاله به مکتب قساوت اموی بود‫.‬ فقیه بصیر معاصر بجای مشوه کردن چهره نورانی اسلام رحمت، به امر بمعروف و نهی از منکر که مصداق اکمل آن در عصر ما مبارزه با استبداد دینی و ولایت جائر است اهتمام می ورزد، و فی الاشارة کفایة لاهله

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

محسن کدیور

دوم محرم الحرام ۱۴۳۳، هفتم آذر ۱۳۹۰

منبع: جرس


 


محمود احمدی نژاد رئیس دولت، پس از پایان نشست مشترک روسای سه قوه پس از طرح سوالی درباره خطوط قرمز کابینه بدون آنکه به سوالات پاسخ دهد وعده داد، پاسخ سوالات متعدد در این باره را به زودی در یک کنفرانس خبری خواهد داد.
به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد ظهر امروز در نشست مشترک اعضای سه قوه شرکت کرد و پس از این جلسه در جمع خبرنگاران حضور یافت.

وی در پاسخ به این سوال که شما در تبلیغات انتخاباتی سال 84 بر روی ورود به منطقه ممنوعه قدرت تأکید می کردید اما هم اکنون رسما اعلام می کنید که کابینه در برخوردهای قضائی خط قرمز است، آیا این خط قرمز شما خود نوعی منطقه ممنوعه جدید نیست؟ فقط به لبخند اکتفا کرد.

خبرنگار مجددا پرسید آیا آقای جوانفکر هم به این خط قرمز شما اضافه شده است؟ گفت: پاسخ سوالات شما را به زودی در یک کنفرانس خبری می دهم.

احمدی نژاد درباره این گفته که لایحه بودجه نود، 15 آذر به مجلس ارائه خواهد شد نیز سکوت کرد، اما لاریجانی رئیس مجلس که رئیس جمهور را همراهی می کرد بلافاصله گفت: لایحه را به موقع می دهند شما خیلی ناراحت نباشید.

خبرنگاری از احمدی نژاد پرسید، نمایندگان به شما توصیه کردند موضعتان را به نسبت به مشایی مشخص کنید: احمدی نژاد گفت آیا شما از طرف نمایندگان صحبت می کنید؟ خود نمایندگان با من در تماس هستند.

در همین حال "جهان" گزارش داد که رییس دولت، اسفندیار رحیم مشایی را از ریاست کمیسیون فرهنگی دولت برکنار کرده است.

بر اساس این گزارش، احمدی نژاد در حکمی محمد حسینی، وزیر ارشاد را جایگزین مشایی و رئیس کمیسیون فرهنگی دولت کرده است.

در جریان گفت و گوی لاریجانی و احمدی نژاد با خبرنگاران که پس از جلسه سران قوا صورت گرفت، علی لاریجانی رییس مجلس نیز گفته است که طرح سوال از احمدی نژاد همچنان فاقد حدنصاب لازم است.

 


 


رسول جعفریان

در خبرها آمده بود که اصغر فرهادی همراه خانواده اش ایران را ترک و در فرانسه اقامت کرده است... خبر رفتن اصغر فرهادی، کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین از ایران، با استقبال برخی از سایت ها روبرو شده است. یکی از این سایت ها خبر این رفتن را با چندین طعنه و حمله بدرقه کرده و به اعتبار این که بی بی سی از وی و فیلم او تقدیر کرده او را مورد حمله قرار داده است. در این خبر آمده است: گفتنی است فرهادی در آخرین فیلم خود "جدایی نادر از سیمین" با ارائه یک چهره سیاه و غیرواقعی از جامعه ایرانی، توانست نظر کشورها و جشنواره‌های غربی را به خود جلب کند و جوایز فراوانی را به دست آورد.
بنده مثل بسیاری از ایرانیان که به فراوانی از این فیلم استقبال کرده و آن را دیدند، به تماشای آن نشستم اما به هیچ روی تصویر سیاهی از ایران یا تصویری غیر واقعی در آن ندیدم. در این باره خیلی به ذهنم فشار آوردم، اما باز عقلم به جایی نرسید. البته احتمال می دهم که نتوانسته ام چنین سیاه نمایی را از آن درک کنم. با این همه، اگر بنا باشد سیاه نمایی از ایران در این فیلم آن قدر دور از ذهن باشد که به این سادگی نتوان به آن رسید، باید به درک افرادی که نایل به درک آن شده اند آفرین گفت که این قدر قدرت سوراخ کردن فیلم را دارند. بنده البته به این فیلم ـ صرف نظر از ویژگی های شخصی کارگردان که چیزی از آن نمی دانم ـ آفرین می گویم. آفرین گفتن من به خاطر واقع گرایی و موضع انسانی است که در این فیلم وجود دارد، عشق پسری به پدر که این چنین شیفته اوست. زنی وفادار به شریعت و انسانیت و صداقت که وسوسه به دروغگویی می شود، اما تسلیم نمی شود. رفتار انسانی آن زن و خانواده اش با شوهرش و بسیاری نکات دیگر.

اما این که جایزه دادن غربی‌ها همه اش برای اهداف خاصی باشد، این هم به طور مطلق قابل قبول نیست. به هر حال این ادعا شاید در باره همه نهادهای غربی که در بسیاری از آنها ایران هم عضویت دارد، صادق باشد، اما به دو دلیل نباید به طور مطلق در این باره حکم کرد. اولا به دلیل این که آنها هم دست کم گاهی درست تصمیم می گیرند. بارها شاهد بوده ایم که اقدام سازمان عفو بین الملل در محکومیت رفتار غیر انسانی برخی دولتها مانند دولت بحرین مورد تأیید رسانه های ما قرار گرفته و با آب و تاب نقل شده است. دوم آن که می دانیم و می گوییم که آن نهادها یا برخی از شبکه های خبری شان گاهی درست عمل می کنند تاکارها و حرفهای بدشان هم در نظر دیگران درست به نظر آید.
اکنون می گویند فرهادی ایران را ترک کرده و در فرانسه اقامت کرده است. بنده از این که یک ایرانی یا یک مسلمان شرقی به اروپا برود از این بابت خوشحالم که بالاخره یک مسلمان به مسلمانان آن دیار اضافه شده است. همین که اسم مسلمان روی اوست کافی است. اما از این که کسی در اینجا نگران این نباشد که کارگردانی کارآزموده که در دامان سینمای پرافتخار پس از انقلاب تربیت شده و اندکی هم ممکن است شورشی باشد، از ایران برود، ناراحت هستم.

مگر ما بر این باوریم که همه رفتارهایمان در جمهوری اسلامی درست است؟ مگر ادعای عصمت داریم؟ تازه مگر دو سه آدمی که در یک فیلم نمایش داده می شوند نمونه ای از تمام مردم ایران هستند؟ ایا اتفاق بد در جامعه نمی افتد؟ آیا فساد اقتصادی وجود ندارد؟ آیا آدم بد در جامعه وجود ندارد؟‌ پس این همه زندانی برای چیست؟ صد البته انسان های پاک هم فراوان هستند. انسان های ایثارگر و پاک هم فراوان هستند. بسیجیان غیرتمند و حافظ مرزهای ایران اسلامی هم بسیارند. در عالم فیلم سازی، یکی ممکن است فیلم خوبان را بسازد دیگری فیلم بدان را. خداوند هم در قرآن گاهی اخبار خوبان را می گوید گاهی اخبار بدها را. آیا داستان یوسف باید به این معنا باشد که قرآن تصویر بسیاری بدی از مردم کنعان می دهد؟ به هر حال وظیفه یک فیلم ساز این است که عیب و مشکل جامعه خود را بگوید، وظیفه دیگری آن است که حسن آن را بگوید.
بنده به نوبه خود مطمئن هستم که این قبیل مهاجرت ها برای کشور ما زیانبار است و افزون بر آن که ما امکانی و ظرفیتی را از دست می دهیم، راه را برای بیراهه رفتن آنان فراهم می سازیم، به ویژه که اگر این چنین بدرقه شان کنیم. این احتمال را می دهم که فردای این روزها  او فیلم های دیگری بسازد که برای ما ناخوشایند باشد، اما بدانیم و توجه داشته باشیم که ما هم مقصر بوده ایم. البته رفتن از ایران گو این که گاه  باعث شهرت بیشتر  و جهانی تر شدن می شود اما بسا آدمی را در معرض دوری از هویت ملی ـ دینی و احیانا غربت بگرداند. این به اصالت شخص بر می گردد.

خداوند همه ما را عاقبت بخیر گرداند.

منبع: خبرآنلاین


 


احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی که به همراه دیگر فرماندهان پلیس در ایران، پس از انتخابات ریاست جمهوری به سخنرانی و موضعگیری سیاسی می پردازد در تازه ترین سخنان خود، رجب طیب اردوغان را عامل اسراییل نامید. 

به گزارش ايسنا احمدرضا رادان در مراسم توديع فرمانده پيشين و معارفه فرمانده جديد انتظامي استان سمنان، گفت: صهیونیست ها اردوغان را خودشان آموزش دادند كه جلوي رژيم صهيونيستي به عنوان يك مسلمان دو آتيشه بايستد و در مقابل آنها موضع بگيرد و كاغذ آنها را پرتاب كند تا بگويند كه اين فقط در ايران نيست ما فقط در ايران دشمن نداريم بلكه در تركيه هم هست، آن وقت همين اردوغان را به جمع مردم مصر مي‌فرستند و اردوغان آنها را بعد از انقلاب خودشان به دين لائيك دعوت مي‌كند؛ همين اردوغان كه او را مسلمان دو آتيشه و دشمن سرسخت صهيونيست معرفي كردند، طبق سفارش خودشان مردم مصر را به دين لائيك دعوت مي‌كند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته