-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 06/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ایران و شش قدرت بزرگ جهان از پس حل و فصل موارد «دشوار و صریح» گفتگو، بر سر جاه طلبی های هسته ای تهران بر نیامدند و حتا از رفع تناقض در جلسه ای دیگر نیز سر باز زدند.

دو روز پس از گفتگوهای مسکو، بارونس اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «شکاف عمیق در موارد گفتگو» از هر گونه پیشرفتی جلوگیری کرده است.

امسال تاکنون سه برخورد اینچنینی میان ایران و شش ابر قدرت به وقوع پیوسته و هیچ تضمینی وجود ندارد که چهارمین برخورد به وقوع نپیوندد؛ با این احتمال روز افزون که هر تلاش دیپلماتیک برای دفع احتمال یک جنگ دیگر در خاورمیانه ممکن است به ترغیب آن بینجامد.

سرکار خانم اشتون که ریاست 5+1 را به عهده دارد اعلام کرد که هر دو سوی گفتگو «موقعیت های خود» را در «مبادلات دشوار و صادقانه» به دست آورده اند و اضافه کرد که «روشن است که شکاف عمیقی میان مواضع دو سوی گفتگو وجود دارد.»

یک دیپلمات غربی گفت: «به دنبال بحران نیستیم و نمی خواهیم رشته گفتگو گسسته شود، ولی بسیار روشن است که تفاوت های عمیقی میان مواد گفتگوی دو سوی گفتگو به چشم می خورد؛ تا اندازه ای که آماده دور دیگری از گفتگوها نیستیم.»

دوره ای از تامل، پیش رو خواهد بود و قرار است پیامی به طرف ایرانی فرستاده شود که اگر ایران می خواهد گفتگوها ادامه یابد، باید بر مبنای پیشنهادهایی که از آن ها نتیجه گیری های مقدماتی شده بحث را ادامه دهیم (و از طرح مسائلی که پیشرفت اولیه در آن ها نداشته ایم و قرار نبوده جزء موارد بحث باشد خودداری کند-م) تا گام های منسجم تری پیش رو داشته باشیم.»

منتقدان بر این باورند که ایران می خواهد با ادامه دادن به این گفتگوها زمان بخرد تا برنامه هسته ای خود را با شتاب بیشتری پیگیری کند. دیپلمات های غربی، مضطرب از نتیجه گفتگوهای اخیر، می گویند هدف از مذاکره، تنها مذاکره نیست.

بر این اساس، تنها مورد مورد توافق در مسکو، تنظیم قراری دیگر در سوم ژوئیه (13 تیر) در استانبول است تا جنبه های فنی ماجرا از دید دو طرف مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس نتیجه این دیدار، دیپلمات های ارشد ایران و گروه 5+1 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان احتمال می رود دیداری دوباره با ایران داشته باشند ولی چنین قراری قطعی نیست. حتا دشوار می توان گفت که آیا به کارشناسان اجازه داده می شود دیداری داشته باشند یا نه.

اختلاف، بر سر پیشنهادی است که گروه 5+1 ارائه داده است. پیشنهادی که از ایران می خواهد به غنی سازی اورانیوم 20 درصد خلوص پایان دهد، ذخیره موجود اورانیوم غنی شده را به جایی بیرون از ایران انتقال دهد و نیروگاه فوردو را ببند.

اورانیوم غنی شده تا این درجه، پیش نیاز ساخت سلاح هسته ای است، اگر چه ایران می گوید تنها هدف سوخت رسانی به راکتور تحقیقاتی غیر نظامی را در برنامه خود دارد.

در پاسخ به پذیرفتن و انجام این سه مرحله به وسیله ایران، گروه 5+1 نیز به راحتی برخی از تحریم های تحمیل شده بر ایران را منتفی اعلام می کند، به ویژه بندهایی از تحریم که عرضه قطعات یدکی برای هواپیماهای مسافربری را محدود کرده است.

اما سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران، اصرار داشت که گروه 5+1 باید حق ایران برای غنی سازی اورانیوم را محترم بشمارد و تمام تحریم ها را قبل از هر گونه گامی از سوی ایران منتفی اعلام کند. آقای جلیلی پس از مذاکرات گفت: «غنی سازی اورانیوم در تمام جوانبش مقاصد صلح آمیزی را دنبال می کند و حق مسلم ماست.»

در مقابل، شش قطعنامه سازمان ملل متحده مصرانه از ایران می خواهد به غنی سازی اورانیوم که فرایند پیش نیاز تولید جنگ افزار هسته ای است پایان دهد.

از: دیوید بلر- مسکو // در: د-تلگراف


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته