-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۸, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 06/28/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/4/7
  •  

    روح‌الله شهسوار
    روح‌سوار

    نخستین روزهایی که مچ بند سبز به دست می‌بستیم، دو اتهام اصلی در برابر ما بود. دو انتقادی که دلِ خیلی از ما را سست می‌کرد. طبیعی بود. اینکه عده‌ای جوان برای هواداری از یک موضوع سیاسی (انتخابات) بیایند و به دست خود پارچه‌ای سبز ببندند، چیز تازه‌ای بود و خیلی از آدم‌ها _از جمله همراهان خودمان_ در برابر آن مقاومت می‌کردند. همیشه هم همینطور بوده است. عموم مردم در برابر پدیده‌های تازه‌ای که از طریق منابع ناشناخته و یا کم اعتبار وارد جامعه می‌شوند مقاومت می‌کنند و نسبت به آن‌ها بی‌اعتماد هستند.

    درعوض در برابر چیزهایی که از طرف نهادهای رسمی و قدرتمند (دولت، روحانیت، آموزش و پرورش، پلیس و...) ترویج می‌شوند زود وا می‌دهند و از ابتدا آن‌ها را می‌پذیرند. (اینکه این پذیرش‌ها از روی اجبار ذهنی است و یا عدم اجبار بحث دیگری است). به هر حال در آن زمان هم درِ تاریخ بر همین پاشنه می‌چرخید و خیلی از افراد زیر بارِ بستنِ پارچۀ سبز به دستشان نمی‌رفتند. به همین دلیل هر کسی با ارائۀ دلیل و بهانه‌ای، طفره رفتن خود را توجیه می‌کرد. اما اتهام‌های اصلی ۲ تا بودند: یک عده که بیشتر تمایل‌های سنتی و بوروکراتیک و یا... داشتند، می‌گفتند که این حرکت سوسول بازی است. زشت است. در حد وشان ما نیست. «بی‌کلاسی است.» ما وارد این بازی نمی‌شویم. این کار مال قرتی‌های بالا شهری و جوانهای بی‌کار و بی‌عار است. عده‌ای دیگر نیز که تصور می‌کردند این نماد سبزفقط نمایان گر ریشه‌ها و سمبل‌های مذهبی است می‌گفتند: دست بردارید از این کار‌ها! این کار‌ها امل بازی است. ارتجاع است. بی‌خردی است و ما وارد این بازی نمی‌شویم. این حرکت دهاتی بازی و «بی‌کلاسی است.»

    خلاصه اینکه روزهای اول به همین منوال و به سختی گذشت. هرکس پارچۀ سبزی به دستش می‌بست و در خیابان‌ها راه می‌افتاد، باید سختیِ نگاه‌ها و حتی متلک‌های مردم عادی و حتی کسانی که در ستادهای انتخاباتی کار می‌کردند را به جان می‌خرید. اما خلاصه آن روز‌ها گذشت. روزی که تصویر پارچۀ سبز بردست خاتمی و شال سبز بر گردن میرحسین دست به دست می‌گشت، همۀ این حرف‌ها و برچسب‌ها رنگ باخت. حتی پیش از این تصویر‌ها، تعداد «بی‌کلاس‌ها» اینقدر زیاد شده بود که باورمان نمی‌شد این همه آدم به همین سادگی با این پدیده ارتباط برقرار کرده باشند و هر کدام به ابتکار خود به ماشین گسترشِ نماد سبز تبدیل شوند؛ طرفه اینکه در اندک زمانی همۀ آن «باکلاس»‌ها هم نماد سبز را به شیرینی پذیرفته بودند.

    چند روزی است که نمی‌دانیم از کجا! ماجرای نخریدنِ سه روزۀ نان و شیر نقل محفل‌هایمان شد. جدای از همۀ بحث‌های کار‌شناسی و غیر کار‌شناسی، وقتی ان-قلت‌ها و ایرادهایی بعضی از دوستان «باکلاس»مان را می‌گذاریم کنار روایت‌های چند تن از دوستان آشنا و ناآشنایی که رخداده‌ها را در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه پیگیری می‌کردند،‌‌ همان خاطره تداعی می‌شود.

    روایت یک: سوپر مارکت سر کوچه ما (حوالی پونک) با انتقاد شدید از مردم که همراهی خوبی با طرح تحریم خرید ششیر و نان نکردند گفت، ما فقط ۴۰ درصد از شیر‌هایمان مانند سابق فروش نرفت. بنده خدا وقتی بهش گفتم ۴۰ درصد خیلی خوبه گفت من اننتظار داشتم هیچی فروش نره.
    روایت دو: قبل از ظهر منطقه سپهد قرنی، بعد از ظهر ایرانشهر و آخر شب دیباجی از چند سوپر مارکت در مورد شیر پرسیدم که همه از ماجرای تحریم خبر داشتند. در منطقه سپهد قرنی و ایرانشهر٬ فروشنده‌ها گفتند که میزان فروش کمتر از حد معمول بوده است
    و البته روایت‌هایی همانند این‌ها را می‌شد اینجا و آنجا دید و شنید. این روایت‌های و چندین و چند روایت خرد و کوچک دیگر، این امید را زنده کرد که حلقۀ بی‌کلاس‌های دوباره هرچه زود‌تر گسترده شود. البته نا‌گفته نماند که همانطور که در سال ۸۸ پیشرو بودنِ خاتمی و میرحسین در تسریع روند سبز شدن نقش مهمی بازی کرد، شاید این وسط، توصیه و ندای چند شخصیت شناخته شده و معتبر که هم آن‌ها برای مردم مهم باشند و هم مردم و درد و رنجشان برای این افراد اهمیت داشته باشند، بتواند نقش کاتالیزو شتاب دهنده داشته باشد.


     
     

    1391/4/7

     

    ابن محمود
    وقایع ابن محمود

    روزنامه كيهان را كه باز مي‌كنم، مي‌بينم با تيتر درشت زده است: طنز را جدي بگيريد! طبيعي است كه اصلاً تعجب نمي‌كنم. خبر را كه مي‌خوانم متوجه مي‌شوم كه دولت بخشنامه داده است به تمام دواير دولتي و ادارت و نهادها كه از تاريخ ابلاغ بخشنامه همه رؤسا و مديران و سرپرستان ظرف مدت يك ماه بايد برنامه عملي خود را براي اشاعه فرهنگ طنز و شوخ طبعي در جامعه ارائه دهند و در استخدام نيرو براي طنزنويسان اولويت خاص قائل گردند و كار ارباب رجوع طناز را زودتر راه بيندازند و در برنامه‌هاي رسمي فرهنگي از طنز استفاده بيشتري كنند و آثار طنز را بخرند و به كاركنان خود هديه دهند و خلاصه تحول اساسي در عرصه طنز صورت گيرد. به طوري كه كشورمان ظرف يكسال به رتبه اول طنز در خاورميانه و طي چهارسال به عنوان طنازترين كشور جهان معرفي شود. با خودم مي‌گويم مگر اين طنزپردازان چه گلي به سر جامعه زده‌اند كه دولت اين قدر آن‌ها را تحويل مي‌گيرد؟ جامعه امروز ما به اندوه بيشتر از شادي نياز دارد. هرجا مي‌رويم همه چيز مسخره شده و ملت دارند هرهر مي‌خندند. بجاي جواب سلام و راه انداختن كار ملت، لبخند تحويل مي‌دهند. جديت از ميان ملت رخت بربسته و اخم‌ها باز شده. پيمانكاران در جواب كارفرمايان شعر طنز مي‌خوانند و كارپردازان، براي كارمندان لطيفه مي‌فرستند. در چنين آشفته بازاري، حمايت بيشتر از طنز چه معني دارد؟ مداحان و نوحه‌خوانان كه ستون‌هاي اصلي جامعه را تشكيل مي‌دهند، بازارشان كساد شده و برنامه‌سازان، بيشتر به ساخت سريال‌هاي طنز رو آورده‌اند. بايد فكري براي انحطاط اين جامعه طنز زده كرد. اولين گام را هم خود بنده بر مي‌دارم و از همين نريبون مقدس، به همه ملت ايران اعلام مي‌كنم كه دور طنز را خط بكشيد و اگر سعادت دنيوي و اخروي را مي‌خواهيد، برويد جدي و عبوس باشيد. طبق اطلاع واصله، تا كنون هيچ طنزپردازي به بهشت راه پيدا نكرده است و بيشتر ساكنين بهشت آباد را آدم‌هاي اخمو و تلخ و محزون تشكيل مي‌دهند. طنزهاي مثنوي معنوي، گلستان سعدي و ديوان حافظ را از ذهن خود و جامعه بزداييد و اخلاق ناصري بخوانيد چاي را تلخ بنوشيد و سعادتمند زندگي كنيد.

    تیتر از سی میل


     
     

    1391/4/7
  •  

    سیدرضا شکراللهی
    خوابگرد

    فکر می‌کنم فتنه‌ی سبز، تنها فتنه در کل تاریخ بشر باشد که نخستین شهیدِ آن سی سال قبل از بروز آن فتنه کشته شده باشد. این هم سند:

    "با کمال تأسف به اطلاع دوستان، آشنایان و علاقمندان به شهید آیت‌الله دکتر بهشتی می‌رساند که امسال نیز مانند دو سال گذشته به علت فراهم نبودن شرایط لازم، از برگزاری مرسوم سالگرد ایشان توسط خانواده معذور هستیم..."    خانواد‌ه‌ی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی


     
     

    1391/4/7

    خبرگزاری مهر گزارش داد تاخیر هزار و ۱۰۰ روزه شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی در آغاز اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی، حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به ایران ضرر زده است.

    بر اساس این گزارش، تاخیر شرکت چینی در اجرای پروژه پارس جنوبی در حالی اتفاق افتاده که این شرکت در طرح توسعه میدان "حلفایه" عراق کار خود را ۱۵ ماه زود‌تر از برنامه زمانبندی به پایان برده است.

    خبرگزاری مهر افزوده است ضعیف‌ترین پیمانکاران ایرانی طی مدت ۲۴ ماه گذشته در پروژه پارس جنوبی به بیش از ۴۰ درصد پیشرفت اجرایی دست یافته‌اند اما پیشرفت ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط چینی‌ها پس از گذشت بیش از سه سال به ۱۰ درصد نیز نمی‌رسد.

    رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، فروردین ماه اعلام کرده بود که زمانی یک ماهه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به شرکت سی‌ان‌پی‌سی داده خواهد شد و در صورتی که این پروژه به صورتی جدی اجرایی نشود، «قرارداد گازی چینی‌ها در پارس جنوبی لغو می‌شود.»

    آقای قاسمی سه روز پیش در مجلس ایران گفته بود که ایران تنها ۲۵ درصد از میادین مشترک انرژی با کشورهای همسایه برداشت می‌کند که از میانگین جهانی پایین‌تر است.

    منبع: مهر


     
     

    1391/4/7

    شقایق فراهانی، از بازیگران سینمای ایران، می‌گوید که سینمای ایران روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و حال و هوای خوبی ندارد.

    خانم فراهانی که با خبرگزاری نیمه رسمی پانا گفت‌و‌گو می‌کرد، افزوده است: «در حال حاضر استقبال خوبی از فیلم‌های ایرانی نمی‌شود و فیلم‌های ضعیفی ساخته می‌شود که به نظر من باید شورای پروانه ساخت به فیلم نامه‌های قوی پروانه ساخت دهد و کارگردانهای صاحب نام را به سینما‌ها بکشاند.»

    کار‌شناسان سینمایی ایران نیز می‌گویند که محاطب فیلم‌های سینماهای ایران طی فصل بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

    این کار‌شناسان می‌افزایند سینمای ایران در سال جاری، کم مخاطب‌ترین سینمای سالهای گذشته بوده و این سینما در حال ورشکستگی ست.

    خانم فراهانی درباره مشکلات سینمای ایران گفته است: «متاسفانه فیلم‌های خوب وقتی اکران می‌شود آن را پایین می‌کشند یا اجازه اکران به آن نمی‌دهند و این امر باعث شده است که تهیه کنندگان و کارگردان‌ها به دنبال ساخت فیلم نروند و در تمام ژانر‌های سینمایی مشکلاتی دیده شود.»

    منبع: پانا


     
     

    1391/4/7

    منابع خبری گزارش دادند که برگزارکنندگان کنسرت احسان خواجه نوری در شهرستان نور به دلیل «تفکیک جنسیتی» تماشاگران، برگزاری این کنسرت را لغو کردند.

    به گزارش ایسنا، مسئولان محلی خواستار ان شده بودند که مکان نشستن تماشاگران زن و مرد از یکدیگر جدا باشد که این موضوع با مخالفت برگزارکنندگان کنسرت مواجه شد.

    مجید طوسی، از برگزارکنندگان این کنسرت، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری نیمه رسمی پانا گفته مسئولان وزارت ارشاد هنگام صدور مجوز این کنسرت درخواستی پیرامون تفکیک جنسیتی تماشاگران نداشتند و این درخواست تنها از سوی مسئولان شهرستان نور مطرح شده است.

    به گفته آقای طوسی، تصور برگزارکنندگان این کنسرت این بوده که تفکیک جنسیتی سبب درگیری خانواده‌ها و ایجاد تشنج می‌شود و به همین دلیل این کنسرت لغو شده است.

    کنسرت احسان خواجه امیری قرار بود هشتم و نهم تیرماه (فردا و پس فردا) در شهرستان نور برگزار شود.

    طی روزهای گذشته گزارش‌هایی نیز از حضور نیروهای انتظامی در مکان‌های فرهنگی برای جلوگیری از حضور بانوان خوش پوش در این مکان‌ها منتشر شده بود.

    مقام‌های انتظامی ایران این برخورد‌ها را یکی از خواسته‌های اصلی مردم ایران توصیف کرده‌اند.

    منابع: ایسنا و پانا

    مرتبط:

    نخواندن اشعار عاشقانه؛ از شروط صدور مجوز اجرای مجدد کنسرت‌ها

    لغو كنسرت حسام‌الدین سراج در پی حمله لباس شخصی‌ها


     
     

    1391/4/7

    علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، گفته مجلس هشتم در هر سال از دوره چهار ساله خود حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث مدارس علمیه شهرهای مختلف با مدیریت حوزه علمیه قم اختصاص داد.

    به گزارش ایلنا، آقای لاریجانی که از مدرسه علمیه امیرالمومنین شهر رشت بازدید می‌کرد، البته این مبالغ اختصاص یافته را «ناچیز» توصیف کرد.

    آقای لاریجانی افزود: «باید به این امر توجه شود. اخیرا به نمایندگان کمیسیون فرهنگی تاکید کردم که در سال آینده هم برای مدارس علمیه و هم مساجد بودجه اختصاص یابد تا رونق فرهنگی حول محور مدارس و علمیه شکل بگیرد.»

    پیش از این آقای لاریجانی هنگام تصویب قانون رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز مساجد و حسینیه‌ها در ایران نیز خواستار کمک بیشتر به مساجد و حسینیه‌ها شده بود.

    وی گفته بود: «در کشور به بخش‌های فرهنگی خصوصا موسیقی، تئا‌تر و سینما بسیار کمک می‌کنیم اما آیا به مساجد نیز به همین میزان کمک کرده‌ایم؟»

    بودجه های اقداماتی چون "کمک به اماکن زیارتی" از بودجه فرهنگی ایران تامین می‌شود.

    آقای لاریجانی روز چهارشنبه در رشت تصریح کرد مدینه فاضله‌ای که به دنبال آن هستیم شهری ست که در مرکز آن محوری برای آموزش دین وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: «شهرهای ما باید با محوریت حوزه علمیه شکل بگیرند.»

    منبع: ایلنا

    مرتبط:

    منصور ارضی: هیاتی‌ها بودند که معترضان را سرکوب کردند
     


     
     

    1391/4/7

    برخلاف نظر کار‌شناسان پیرامون تاثیر تحریم‌ها بر کاهش صادرات نفت ایران، معاون وزیر نفت این کشور می‌گوید صادرات نفت ایران به دلیل مرمت و نگهداری میادین کاهش خواهد یافت.

    به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، احمد قلعه‌بانی این کاهش صادرات را ۲۰ تا ۳۰ درصد توصیف کرده و افزوده که «شاید برنامه‌ریزی برای مرمت میادین طوری بوده که با تحریم‌ها همزمان شود.»

    تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت ایران قرار است از چهار روز دیگر (یازدهم تیرماه) اجرایی شود و پیشتر کار‌شناسان پیش بینی کرده بودند که با اجرایی شدن این تحریم‌ها صادرات نفت ایران کاهش پیدا می‌کند.

    آژانس بین المللی انرژی حدود چهار ماه پیش گزارش داده بود با شروع تحریم‌های اتحادیه اروپا احتمالآ صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

    ایران روزانه نزدیک به ۳/۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که حدود ۶۰۰هزار بشکه از آن به اروپا صادر می‌شود.

    با اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا، کشورهای آسیایی نیز برای خرید نفت از ایران به مشکلاتی برخورده‌اند.

    روز گذشته (ششم تیرماه) کره جنوبی اعلام کرد به دلیل آنکه بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران را شرکت‌های اروپایی بر عهده دارند دیگر نمی‌تواند از ایران نفت بخرد و خرید نفت از این کشور را متوقف خواهد کرد.

    آقای قلعه‌بانی البته افزوده که چین، هند، کره جنوبی و آفریقای جنوبی ممکن است واردات نفت از ایران را در «کوتاه مدت» کاهش دهند اما این کشور‌ها برای تامین نیاز روز افزون خود به انرژی به نفت ایران احتیاج دارند.

    منبع: ایسنا

    مرتبط:

    "۳۰ میلیارد دلار، سود از دست رفته نفت در سه سال گذشته"

    "تولید نفت ایران به پایین‌ترین میزان طی دهه گذشته رسیده است"

    کاهش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی


     
     

    1391/4/7

    رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی می‌گوید که حکم اعدام دو متهم به شرب خمر در ملاء عام قطعی ست ولی برای انجام آن، لازم است تا مقدمات کار نهایی شود.

    به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سیدحسن شریعتی افزوده که خانواده‌های محکومان به اعدام شاید درخواست عفو کنند و این درخواست باید در کمیسیون عفو مطرح شود و در صورت رد شدن این درخواست، برای اجرای حکم اعدام هماهنگی‌های لازم صورت می گیرد.

    سه روز پیش خبرگزاری‌های ایران به نقل از آقای شریعتی گزاش داده بودند دو نفر که برای سومین بار مشروبات الکلی نوشیده بودند، به اعدام محکوم شده‌اند.

    به گفته آقای شریعتی، این دو نفر در دو بار گذشته به جرم مشروب خواری به مجازات "حد شرب خمر" محکوم شده بودند.

    بر اساس قاوانین اسلامی، شرب خمر برای مسلمانان حرام است و فردی که مشروب نوشیده به ۸۰ ضربه شلاق می‌خورد.

    آقای شریعتی افزده است که بر اساس قانون ایران فردی که سه بار شرب خمر کند نیز به اعدام محکوم می‌شود.

    منبع: مهر

    مرتبط:

    "افزایش اعدام‌ها در ایران نگران‌کننده است"


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته