-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۹, جمعه

Latest News from Kaleme for 06/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



لحظاتی پیش تیم ملی فوتبال ایتالیا در یک بازی دیدنی، با نتیجه دو بر یک بر آلمان پیروز شد تا رقیب اسپانیا در فینال جام ملت‌های اروپا باشد.

به گزارش کلمه، در بازی امشب که در ورزشگاه ملی شهر ورشو پایتخت لهستان برگزار شد، ایتالیا با دو گل در دقایق ۲۰ و ۳۶ توانست در همان نیمه اول بر تیم ملی آلمان برتری یابد و گل دیرهنگام آلمان در وقت اضافه آخر بازی هم تاثیری در نتیجه نداشت تا در نهایت ایتالیا به فینال این بازی‌ها راه پیدا کند.

شب گذشته هم اسپانیا توانست پس از ۱۲۰ دقیقه بازی بدون گل، در ضربات پنالتی در برابر پرتغال برتری پیدا کند و به فینال راه یابد.

جام ملت های اروپا در میان مردم کشورهای مختلف جهان از جمله ایران طرفداران زیادی دارد و پخش مستقیم آن، میلیون ها نفر را تا پاسی از شب پای تلویزیون می نشاند.

این جام از سه هفته پیش به میزبانی مشترک اوکراین و لهستان آغاز شده و روز یکشنبه یازدهم تیرماه با برگزاری بازی فینال بین ایتالیا و اسپانیا در شهر کیف اوکراین به پایان خواهد رسید.


 


برگزارکنندگان کنسرت گروه قمر به خوانندگی سالار عقیلی و به سرپرستی و آهنگسازی نوید دهقان در همدان می‌گویند به علت سهم‌خواهی رئیس اداره ارشاد این شهرستان، اجرای ویژه این گروه برگزار نشد.

به گزارش قانون، بابک مغازه‌ای، روزنامه‌نگار، کنشگر فرهنگی و دبیر انجمن ایرانشناسی کهن‌دژ در همدان، با اعلام این خبر گفت: اجرای ویژه کنسرت گروه قمر که بنا بود از ساعت ۱۸ تا ۲۰ ششم تیرماه برگزار شود، به علت مخالفت رئیس اداره ارشاد شهرستان همدان -علیرغم موافقت مدیرکل و معاون ارشاد این استان- برگزار نشد.

مغازه‌ای درباره‌ علت این مخالفت گفت: با پرس‌وجوهایی که از امیر برجیان، مدیر شرکت اهورا و مسئول برگزاری کنسرت، کردم مشخص شد که رئیس اداره ارشاد همدان، تقاضای گرفتن نیمی از بلیت‌های این اجرا را داشته‌ است؛ یعنی ایشان تقاضای دریافت رایگان ۲۴۰ بلیت از ۴۸۰ بلیت سالن را که نزدیک به چهار میلیون تومان می‌شود، کردند، اما از آنجا که برگزارکننده، هزینه کل رزرو سالن را پرداخت کرده بود و قادر به تامین این هزینه نبود، از دادن این حجم انبوه بلیت رایگان به رئیس اداره ارشاد همدان سرباز زد و ایشان نیز اجازه‌ اجرای کنسرت را نداد و این امر در حالی صورت گرفت که همواره در سایر اجراهای گروه قمر، ردیف‌های جلو در اختیار میهمانان اداره ارشاد این شهرستان بود ولی دادن بلیت‌های نیمی از سالن، هیچ‌گونه توجیه منطقی، قانونی و مالی برای برگزارکننده نداشت.

مغازه‌ای در پایان افزود: این اقدام رئیس اداره ارشاد و نهایتاً لغو اجرای کنسرت، سبب شد تا بلیت‌های فروخته‌شده پس داده شود و آن‌هایی که از راه‌های دور و شهرستان‌های اطراف برای دیدن این کنسرت آمده بودند، با دست خالی به خانه‌هایشان برگردند.


 


روزنامه ملت ما از صدور حکم قطعی اعدام برای یک نماینده سابق مجلس به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر خبر داد.

این روزنامه در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: حکم اعدام یکی از نمایندگان اسبق یک استان غربی کشور در مجلس شورای اسلامی که از مدتی پیش به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، اخیرا برای اجرا به شعبه اجرای احکام رفته است.

در همین حال برخی منابع، این نماینده را صمد قاسم پور نماینده تبریز در مجلس پنجم معرفی کرده و از تایید این حکم در دیوان عالی کشور خبر داده اند.


 


منابع خبری وابسته به صداوسیما از وقوع انفجار در خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه خبر دادند، اما علت و عامل این حادثه هنوز اعلام نشده است.

شبکه پرس‌تی‌وی شامگاه پنجشنبه در خبری اعلام کرد خط لوله انتقال گاز از ایران به ترکیه شب گذشته حوالی ساعت ۲۳ به وقت گرینویچ در استان شرقی آغری منفجر شده است.

بر اساس این گزارش، پس از این انفجار که بین روستا‌های خدرلی و کالندر رخ داده، جریان انتقال گاز به سرعت قطع شده است.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران نیز ساعتی بعد با تایید این خبر، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: ساعت ۴:۱۶ صبح امروز خط لوله انتقال صادرات گاز ایران به ترکیه در فاصله ۱۴۰ کیلومتری مرز بازرگان در خاک ترکیه منفجر شد.

وی با بیان اینکه علت این انفجار به احتمال خیلی زیاد به دلیل خرابکاری بوده است، در عین حال گفت: به دلیل وقوع حادثه در خارج از مرزهای ایران از جزئیات آن اطلاعات کاملی در دست نیست، ولی آنچه که مسلم است عملیات انتقال گاز در حال حاضر صورت نمی گیرد.

روزانه ۲۷ متر مکعب گاز طبیعی ایران از طریق این لوله به استان‌های شرقی ترکیه منتقل می‌شود.


 



 


کلمه – گروه اجتماعی: حسین زمان، هنرمند مردمی و سبز کشورمان در یادداشتی کوتاه در صفحه ی فیس بوک خود نوشته است: اگر به دلایلی ارتباط من از طریق شبکه مجازی از جمله فیس بوک با شما عزیزان قطع شود بدانید که این خواسته من نیست. ضمنا من به همه مواضعی که تا کنون داشته ام ایمان دارم و با اراده خود از آنها روی بر نخواهم گرداند. پیروز باشید.

به گزارش کلمه، این خواننده ی منتقد سیاست های فعلی، در بخش نظرات همین پست خطاب به دوستانی که ابراز نگرانی کرده بودند، تصریح کرده است: دوستان خوبم قصد من نگران کردن شما نبود. مسئله مهمی نیست ولی چون به نوعی به بنده پیام فرستاده شده که حواسمو جمع کنم و مواظب حرف زدن و رفتارم باشم من هم از باب حواس جمعی این مطلب را گذاشتم.

حسین زمان که در غیاب رسانه های مستقل و اصلاح طلب، از صفحه فیس بوکش برای بیان نظراتش استفاده می کند، بارها در خصوص مسایل سیاسی و روز اعلام موضع کرده و انتقاداتش را مطرح کرده است. او در همین زمینه پیش از این در گفت و گو با کلمه تاکید کرده بود: ترجیح می دهم از همه حقوقی که یک هنرمند باید از آنها بهره مند باشد بگذرم ولی لحظه ای به مردم پشت نکنم.

او که همچون سایر هنرمندان مردمی مورد خشم سیما قرار گرفته و آثارش ممنوع است، در مورد تاریخچه این ممنوعیت گفته بود: پس از اعتراض من به عملکرد صدا و سیما به بهانه های مختلف و همینطور حمایت از سید محمد خاتمی، توسط چند مدعی مورد شکایت قرار گرفتم و دادگاهی شدم. یکی از شاکیان در آن زمان معاونت حقوقی صدا و سیما بود. به دنبال آن اتفاقات صدا و سیما با دستور مدیر عامل، پخش کارهای من را ممنوع کرد و مدتها به هیچ عنوان کاری پخش نمی شد.

این هنرمند مردمی افزوده بود: بسیاری از عزیزان به من اعتراض کردند که شما با صدا و سیما مشکل دارید چرا ما را محروم کرده اید و من به ایشان می گفتم برای احترام به هنر موسیقی این کار را کرده ام. پس از اتمام مسئولیت آقای لاریجانی و تصدی کار توسط آقای ضرغامی در باغ سبزی نشان داده شد و از من خواسته شد که با پخش کارهایم مخالفتی نداشته باشم و من هم با توجه به تغییر مدیریت سازمان و درخواست دوستانم قبول کردم ولی گفتم که در برنامه ها شرکت نخواهم کرد و الان نزدیک به بیش از ۸ سال است که به صدا و سیما نرفته ام.

در همین راستا، وی امروز در پستی دیگر در صفحه ی فیس بوک خود نوشته است: ترانه سوز عشق ترانه ای بود که بیش از ده سال پیش به منظور بزرگداشت مجروحان و جانبازان شیمیایی جنگ اجرا شد و به احتمال زیاد آن را نشنیده اید چون به دلیل اینکه با صدای من بود هیچگاه از رسانه ها پخش نشد . این ترانه به سفارش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ساخته شد. ترانه سرا علیرضا قزوه بود که البته در آن زمان به گونه ای دیگر فکر میکرد و عقایدی متفاوت داشت و آهنگ و تنظیم کار دوست هنرمندم محمدرضا چراغعلی.

فایل صدای این ترانه را می توانید از اینجا دریافت کنید و یا از طریق ابزار زیر، بشنوید.
< "p style="text-align: center>

وی در ادامه نوشته است: جانبازان شیمیایی ترانه خوانان بی صدایی هستند که ذره ذره آب میشوند. می سوزند و می سازند و متاسفانه ما کمتر به ایشان توجه داریم. شبهایی که ما تا صبح با آرامش میخوابیم آنها اسیر سرفه های مرگ بارند و با کمک ماسک اکسیژن شب را به صبح می رسانند. زخم ها و تاول ها امانشان را بریده و این شرایط را بعضا سالهای درازی است که تحمل میکنند و از همه درد آور تر اینکه تعدادی از آنها که همه زندگی شان را وقف دفاع از این مملکت کرده اند زندان و اسارت در خاک خود را نیز تجربه نموده اند. ترانه سوز عشق را با همه وجودم تقدیم کرده ام به این عزیزان رنج کشیده.

حسین زمان که مدتهاست نتوانسته علی رغم تلاشی که داشته آلبومی را در بازار موسیقی ایران عرضه کند، پیش از این گفته بود: به دلیل اینکه شرایط کاری برای من در داخل بسیار دشوار است و امکان برگزاری کنسرت ندارم و کارهایم نیز برای پخش ممنوع است بنابراین برای اینکه بتوانم صدایم را به گوش مخاطبینم برسانم راهی ندارم جز اینکه کارهای جدیدم را در خارج از ایران و یا از طریق اینترنت منتشر کنم ندارم.

پس از این وعده، این هنرمند مردمی با انتشار کلیپی با عنوان “زندانی” در باره ی زندانیان سیاسی دوباره با استقبال مردم قرار گرفت. وی کلیپ خود را به “تمامی دوستان سبز دربند خود” تقدیم کرده است.

ویدئوی این ترانه را هم در این آدرس و نیز در زیر همین خبر می توانید بینید

حسین زمان پس از انتشار این کلیپ گفته بود: این ترانه همدلی من و عرض ارادتم به عشاقی است که سالهاست پشت حصار شیشه ای و در حسرت در آغوش گرفتن یکدیگر تنها با نگاهشان عشق را تقدیم معشوق می کنند.

وی در جریان انحلال خانه سینما از هنرمندان در خواست کرده بود که واکنش نشان دهند و گفته بود: هنرمندان باید نشان دهند که از اسقلال برخوردارند و احدی نمیتواند ایشان را به بازی بگیرد . اینجانب بعنوان شاگردی در جامعه هنری از اساتید بزرگ تقاضا دارم در مقابل این نامردمی ها ساکت ننشینند و جواب جور و جفایی که در حق هنر و هنرمندان میشود را هنرمندانه بدهند."

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیش از این در گفت و گو با کلمه تاکید کرده بود  "حکومت اگر با مردم نباشد، از جنس مردم نباشد و خود را وقف خدمت به مردم نکرده باشد از نزدیکی بین مردم و هنرمندان بیم دارد چرا که هنرمندان می‌توانند به آگاه تر شدن مردم کمک کنند و مردم نیز به ایشان اطمینان دارند."

حسین زمان که چند روز پس از انتخابات سال ۸۸ در جریان سرکوب های آن روزها به دلیل حمایت از میرحسین موسوی تحت بازجویی قرار گرفت، معتقد است اگر کسی به بهانه اینکه سیاست چیز بدی است و باید از آن گریزان بود و نباید به آن آلوده شد خود را از عرصه مبارزه منفک کند و گوشه امن اختیار کند، خطر نکند و پشت پرده مخفی شود تا از هر گزندی در امان باشد جز خیانت به خلق خدا مرتکب نشده است.

این رزمنده دوران دفاع مقدس معتقد است: وقتی صحبت از تخلف می شود، تنها به روز انتخابات محدود نمی گردد بلکه با رد صلاحیت ناعادلانه کاندیداها و ایجاد فرصت تبلیغات وسیع با بکارگیری امکانات دولتی برای یک جناح خاص مهر بطلان بر یک انتخابات سالم زده می شود که این اتفاق بویژه در مورد کاندیداتوری نمایندگی مجلس در گذشته بارها صورت گرفته است.

از این خواننده تاکنون آلبوم‌های قصه نگفته، شب دلتنگی، قصه شب، قرار عاشقی، مشق عشق و شاپرک منتشر شده است. آهنگ لالایی این هنرمند مردمی در جریان جنبش سبز مورد استقبال مردم قرار گرفت که در این آدرس قابل مشاهده است. (کلیک کنید)


 


احمد خاتمی، امام جمعه منصوب رهبری، از مردم خواست در برابر گرانی‌ها حتی یک آخ هم نگویند تا دشمن سوء استفاده نکند!

به گزارش کلمه، این عضو مجلس خبرگان که در دوره اصلاحات یکی از منتقدان سرسخت دولت سید محمد خاتمی بود و بارها دولت را به بهانه عملکرد اقتصادی مورد حمله قرار داده بود، حالا که شرایط به مراتب دشوارتر از آن زمان شده و قیمت‌ها طبق اعتراف بانک مرکزی و مرکز آمار در این سال‌ها به چند برابر رسیده، از مردم خواسته که گرانی را تحمل کنند و صدایشان هم در نیاید.

احمد خاتمی گفته است: گرانی‌های فزاینده مایه درد و رنج ماست اما دنیای استکبار اگر شما آخ بگویید خواهد گفت به اهداف خود رسیده‌ از این رو شما آرزوی یک آخ را بر دل دشمن بگذارید و صبوری کنید.

وی با این حال بدون اشاره به برخوردهای غیر شرعی و غیر انسانی گشت ارشاد با دختران و زنان، از اینکه برخی با این برخوردها مخالفت می‌کنند، ابراز تعجب کرده و آنها را متهم ساخته که از خارج از کشور خط می‌گیرند!

این منصوب رهبری همچنین بار دیگر با فتنه نامیدن حوادث سال ۸۸، رهبری را حافظ جمهوریت نظام! در آن زمان توصیف کرده و مدعی شده: کسانی که در آن انتخابات رای نیاوردند اگر ۱۰۰ بار دیگر در این کشور انتخابات شود، رای نخواهند آورد.

او اما اشاره نکرده که اگر واقعا حاکمیت فعلی به این ادعا باور دارد، چرا موسوی و کروبی را در حصر نگه داشته، فعالان آن انتخابات را زندانی کرده و هنوز هم حاضر نیست فضای رسانه ای و سیاسی کشور را باز کند و زمینه را برای رقابت آزادانه حاکمان فعلی که با کسانی که ۱۰۰ بار دیگر هم رای نمی آورند، فراهم کند.

احمد خاتمی این سخنان را در مراسم سی‌ویکمین سالگرد حادثه هفتم تیر که در محل بمبگذاری در حزب جمهوری اسلامی برگزار شده ایراد کرده است؛ مراسمی که با به انزوا راندن خانواده شهید بهشتی و دیگر خانواده‌های شهدای هفتم تیر، اکنون حزب موتلفه و سردمداران حاکمیت فعلی به تنها حاضران آن تبدیل شده‌اند. این در حالی است که خانواده آیت الله بهشتی برای سومین سال متوالی از برگزاری مراسم سالگرد برای آن شهید مظلوم، محروم‌اند.


 


قیمت دلار در بازار آزاد ارز تهران از مرز ۲۰۰۰ تومان گذشت.

به گزارش کلمه، دلار آمریکا امروز در بازار آزاد رکوردی بی‌سابقه را شکست و از مرز ۲۰۰۰ تومان گذشت. این در حالی است که رسانه‌های رسمی از چند روز قبل به طور آشکار، قیمت ارز و سکه را سانسور می‌کنند و یا کمتر از قیمت واقعی اعلام می‌کنند.

بالاترین قیمتی که ظهر امروز برای دلار در بازار آزاد اعلام شد، دو هزار و شش تومان بود که ۷۸۰ تومان بیشتر از نرخ تثبیت‌شده‌ی بانکی است. این قیمت همچنان در محدوده ۲۰۰۰ تومان تثبیت شد و تا لحظه تنظیم این خبر هم پایین نیامده است.

قیمت یورو نیز ظهر امرور به ۲۵۰۵ تومان رسید و پوند نیز همانند دیروز در رقمی بالاتر از سه هزار تومان، که امروز ۳۰۵۰ تومان بود، معامله شد.

این رکوردشکنی در حالی ظهر پنجشنبه اعلام شده که از امروز تحریم‌های آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی آغاز می‌شود و کمتر از سه روز بعد هم موعد آغاز تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران است.

مقام‌های بانکی و دولتی ایران در هفته جاری دیگر ابایی نداشتند از اینکه اذعان کنند التهاب بازار ارز تهران ناشی از نگرانی مردم و واکنش بازار به فشارهای خارجی علیه کشور است. همچنان این هفته دولتمردان ابایی به خرج ندادند از اینکه لحن تقاضای خود از اروپا برای توقف تحریم‌ها را به نرم‌ترین شکل ممکن در سالیان اخیر تغییر دهند.

موج جدید افزایش قیمت‌ها در بازار ارز ایران همزمان با شکست مذاکرات روسیه آغاز شد و اکنون در آستانه اجرای تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران، به یاری نقدینگی انبوه و بی‌هدف موجود در کشور، به آستانه‌ای بی‌سابقه رسیده است.

حالا باید منتظر بود و دید پس از این تعطیلی دو روزه، در روزهای شنبه و یکشنبه قیمت ارز چه وضعیت پیدا خواهد کرد. به خصوص با توجه به اینکه قیمت سکه هم تقریبا پا به پای دلار در حال بالا رفتن است و آخرین گزارش‌ها از بازار طلا حاکی از قیمت‌های ۷۷۵ هزار تومانی برای سکه‌های طرح قدیم و جدید، ۳۸۵ هزار تومان برای نیم سکه و ۱۹۷ هزار تومان برای ربع سکه است.

تکمیل خبر:

عصر امروز خبرگزاری مهر گزارش داد که قیمت دلار به ۲۰۶۰ تومان رسیده است. در این گزارش، قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۷۹۰ هزار تومان، طرح جدید ۷۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۳۹۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۹۵ هزار تومان اعلام شده است.

در همین حال، هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار تهران بین رقم ۷۵ هزار تا ۷۷ هزارو ۳۰۰ تومان در نوسان گزارش شده، ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به حدود یکهزار و ۵۷۰ دلار رسیده است.


 


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته به منظور دیدار با مقامات قبرس به این کشور سفر کرده بود و امروز از آنجا به قزاقستان رفت. اما برخی رسانه های ترکیه ای مدعی شده اند صالحی برای مدت کوتاهی در قبرس بازداشت شده است.

به گزارش تابناک، روزنامه «تودی زمان» ترکیه امروز ضمن انتشار گزارشی مدعی شده علی اکبر صالحی هنگام ورود به فرودگاه بین المللی «نیکوزیا» (پایتخت قبرس) به مدت کوتاهی بازداشت شده است.

به نوشته این روزنامه، منبع این خبر، گزارشی است که توسط شبکه TRT ترکیه پخش شده و در آن ادعا شده صالحی به جرم اینکه نامش در لیست «اشخاص نامطلوب» اتحادیه اروپاست، در هنگام رسیدن به نیکوزیا توسط نیروهای امنیتی فرودگاه بازداشت شده است.

بر پایه این گزارش، دفتر ضدتروریسم فرودگاه، پس از اینکه وزارت خارجه قبرس و شخص وزیر خارجه این کشور وارد ماجرا شده اند، صالحی را آزاد کرده است. اقدام نیروهای امنیتی فرودگاه سبب بروز تنش هایی شده، اما با مداخله «اراتو کوزاکو مارکولی»، وزیر خارجه قبرس، مشکل برطرف شده است.

استدلال مقامات امنیتی این بوده که صالحی در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد و تنها پس از صدور اجازه اختصاصی از سوی وزیر خارجه قبرس می تواند وارد این کشور شود. با این حال، مارکولی برای آن ها توضیح داده که نام صالحی در سال ۲۰۱۰ و پس از انتصاب به عنوان وزیر خارجه ایران، از لیست سیاه خارج شده است.

این گزارش می افزاید پس از این ماجرا، دولت قبرس به طور رسمی از ایران عذرخواهی کرده و دلیل رخ دادن این واقعه را «سوء تفاهم» و «عملکرد اشتباه» نیروهای امنیتی فرودگاه دانسته است.

واکنش یک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس

حشمت الله فلاحت پیشه عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به خبر دستگیری علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در فرودگاه قبرس گفت: این بزرگترین بی‌حرمتی به شانیت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی است و تا کنون سابقه نداشته است.

وی در گفت‌و‌گو با ایلنا ضمن تاکید بر اینکه باید واکنش جدی توسط ایران درباره این بی‌حرمتی صورت بگیرد؛ افزود: ایران می‌تواند در قالب مقابله به مثل یا مراجعه به مراجع بین المللی این مساله را پیگیری کند زیرا با توجه به قوانین بین المللی این عمل خلاف قانون است.

فلاحت پیشه تاکید کرد: در این باره قطعا خود مسوولین وزارت امور خارجه مقصر هستند زیرا باید در شرایط حساس کنونی و با توجه به خصومت دنیا علیه ایران باید با ظرافت بیشتری سفرهای خارجه مسوولین را مورد بررسی قرار دهند. باید افرادی که در این مساله سهل انگاری کرده‌اند شناسایی شوند تا با آن‌ها برخورد شود.

تکمیل خبر:

رامین مهمانپرست ضمن تکذیب خبر دستگیری صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در قبرس گفت: چنین اخباری صحت ندارد و درج چنین خبری بی ربط است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: به زودی اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام خواهد شد.


 


کلمه: رهبری در دیدار با کارکنان قوه قضاییه با تاکید بر به حداقل رساندن مجازات زندان به حفظ آبروی افراد در دادگاه های کشور پرداخت و بر حفظ آبروی متهمان تاکید کرد.

اظهارات آیت الله خامنه ای در حالی بیان می شود که طی سه سال گذشته تاکنون بارها دادگاه های فرمایشی در رسیدگی به اتهامات ساختگی از سوی قوه قضاییه برگزار شده و هیچ مقام مسئولی نسبت به آن اعتراض نکرده است.

رهبری در این سخنان با اشاره به علنی بودن دادگاه ها و بردن نام متهمان اظهار کرد: مسئله‌ى آبروى اشخاص است. خیلى باید مراقب حفظ آبروى اشخاص بود. شریعت اسلامى عِرض مؤمن را در ردیف جان او قرار داده. نباید قوه‌ى قضائیه، دستگاه‌ها، دادگاه‌ها و دستگاه‌هاى ادارى قوه‌ى قضائیه، تحت تأثیر جوسازى تبلیغات رسانه‌ها قرار بگیرند.

مرداد ماه ۱۳۸۸ بعد از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری در حالی که فعالان سیاسی و اصلاح طلبان با اتهامات اقدام علیه امنیت ملی، ایجاد اغتشاش، زمینه‌چینی برای انقلاب رنگی و کودتای مخملی بازداشت و بازجویی می شدند، دادگاهی با حضور بیش از صد تن از چهره های سیاسی و فعالان مطبوعاتی تشکیل شد.

در این دادگاه مقاماتی چون نمایندگان سابق مجلس، معاون وزیر، وزیر، مشاور رییس جمهور، استاد دانشگاه، روزنامه نگار و …. با لباس زندان و دمپایی در برابر دوربین های تلویزیون در حالی قرار گرفتند که هیچ سندی برای اتهامات آنان در دست نبود.

در این دادگاه های فرمایشی تعدادی از متهمان تحت شدیدترین فشارها، زندان انفرادی و شکنجه با خواندن متن‌هایی به اعتراف علیه خود و نزدیکان و برخی از مقامات کشور پرداختند و قاضی صلواتی بدون هیچ سند و مدرکی متهمان را به حبس های طولانی محکوم کرد.

هر چند که برخی از مراجع و وکلا و شخصیت های سیاسی نسبت به این امر انتقاد کردند، اما این دادگاه در پنج جلسه به مدت یک ماه ادامه یافت و از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

در همین حال دو سال و اندی پس از این دادگاه های فرمایشی و سناریو از پیش نوشته شده برخی از فرماندهان سپاه و مصباحیون، دادگاه دیگری برای تسویه حساب با تیم احمدی نژاد تشکیل شد. دادگاهی که از هفته ها قبل دادستان کل کشور و رییس سازمان بازرسی خبر از «رویدادی بزرگ» داده بودند، سی و دو متهم ناشناخته در تدابیر شدید امنیتی با لباس زندان به دادگاه نمایشی آورده شدند.

برخلاف قانون که تاکید شده متهمان با لباس زندان و چادر در دادگاه حاضر نباشند، چهره زنان پیچیده در چادر و مردانی در لباس زندان رونمایی شد؛ متهمانی که شاید هر یک بالاترین مسئولیتی که داشته باشند کارمندی شرکت امیرمنصور آریاست. همان کسانی که امیرمنصور به محض اینکه دفاعیه اش را آغاز کرد، گفت اینها را بگذارید بروند. کارمند شرکت بودند!

امیرمنصور در حالی در مقابل دوربین های ضرغامی قرار گرفت که شش ماه در انفرادی مانده بود و تنها توانسته بود وکیل خود را دو ساعت ببیند. دو ساعت دیدار با وکیل برای دادگاهی که گویی مثل سایر دادگاه ها در جلسات » سران نظام» احکامش نیز صادر شده است. این تاکید متهم به ظاهر اصلی، خود به اندازه ی کل دادگاه، شاید باارزش بود. یک بار دیگر مشخص شد کیفیت دادگاه های جمهوری اسلامی و وضع عدالت و انصاف و بازجویی در آن چگونه است. اینجا دیگر پای متهمی سیاسی با اتهام های تکراری «براندازی نظام جمهوری اسلامی» یا «فعالیت تبلیغی علیه نظام» یا «تشویش اذهان عمومی» در میان نبود. حتی یک متهم اقتصادی هم باید در انفرادی، دور از وکیل و امکان بررسی منصفانه ی پرونده باشد. چون در جمهوری اسلامی، عدالت و انصاف در حاشیه ی منافع نظام، گم و محو است.

نباید ما متوسل به زندان شویم

رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به مساله زندان ها پرداخت. وی با بیان اینکه زندان یک مجازات است، برخلاف نص صریح اصول فقه و نظر مسلم مراجع اظهار کرد که در فقه اسلامی زندان ایرادی ندارد.

این در حالی است که آیت الله وحید خراسانی چندی قبل تاکید کرد که اساس دین بر حریت است: «فقیهی که به مُخّ فقاهت رسیده، میداند حبس در چه مواردی است و چقدر امر حبس شدید است و اساس دین بر حریت بشر است و حبس و زندانی کردن او و حرمان او از جامعه و از خانواده در چه حد از شدت است و موارد حبس در شریعت در چه مواردی و با چه دقتی مطرح شده است»

رهبری در سخنانش متذکر شده نباید ما متوسل به زندان شویم. در مجموعه‌ى قوه‌ى قضائیه کارى کنید که مجازات زندان به حداقل برسد.

این در حالی است که رییس سازمان زندان ها اخیرا از بالا بودن تعداد زندانیان در ایران نسبت به میانگین جهانی آمار زندانیان خبر داده است. در دنیا متوسط زندانی به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۱۴۸ نفر است که این میزان در ایران به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۲۷۱ نفر است که این میزان تقریبأ دو برابر متوسط جهانی است.

سال گذشته در گزارشی از زندانیان جرایم عادی آمده بود که آمار زندانیان نسبت به دهه‌های گذشته رشدی ۱۷ برابری داشته است.

بنا به این گزارش بر پایه آمارها تعداد زندانیان در سال که منجر به انقلاب شد، با توجه به جمعیت ۳۶ میلیون نفری نزدیک به ۱۰ هزار نفر بود. با در نظر گرفتن آمار رشد زندانیان بر اساس جمعیت کشور، باید میزان زندانیان ایران نسبت به دو برابر شدن جمعیت به حدود ۲۰ هزار نفر می‌رسید. در حالی که تعداد زندانیان نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر شده است.

رهبری در حالی از کاهش مجازات زندان تبدیل آن به مجازاتهاى دیگر سخن گفته که تعدادی از زندانیان سیاسی مانند ابوالفضل قدیانی، قاسم شعله سعدی و عیسی سحرخیز با اتمام دوره حبس خود، همچنان در زندان به سر می برند. جالب اینجاست که جرم هر سه این زندانیان، انتقاد از رهبری است و بدین ترتیب مشخص نیست ادعای متوسل نشدن به زندان، چگونه با نگه داشتن بیش از حکم منتقدان در زندان می خواند.


 


در حالی که تازه ترین گزارش اوپک، تولید نفت ایران را ۳ میلیون و ۱۳۸ هزار بشکه در روز اعلام کرده، مقامات رسمی نفت ایران این میزان را ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه اعلام می کنند.

با این حال احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیروز و در آستانه آغاز تحریم های نفتی اروپا و آمریکا علیه ایران، در کنفرانسی در مسکو از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صادرات نفت ایران خبر داد، اما علت آن را تعمیرات اعلام کرد!

به گزارش خبرآنلاین، آمارهای متناقض درباره تولید نفت ایران در شرایطی منتشر می شود که بانک مرکزی ایران نیز آمار نفتی ها را رد می کند و البته مدیرعامل شرکت ملی نفت معتقد است که آمار این بانک مستند نیست.

اما این آمارها با هم تفاوت چشمگیری دارند و به نظر می رسد مساله از مستند نبودن گذشته است. تناقض گویی حتی به اظهارات مسئولان داخلی هم راه یافته است. بانک مرکزی آماری منتشر می کند که نشان می دهد در پایان سال گذشته تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۵۳۶هزار بشکه نفت در هر روز رسیده، با اینحال قلعه بانی با زیرسوال بردن این آمار تولید نفت خام را نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز می داند.

براساس گزارش رسمی نفت ایران به اوپک، تولید نفت کشور طی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ تقریبا ثابت مانده و بین ۳ میلیون و ۵۴۴ هزار بشکه تا ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه متغیر بوده است. این درحالی است که به نظر می رسد آمار نفتی مسوولان ما به اوپک دچار مشکلاتی است، چرا که آمار نشان می دهد در سال ۲۰۱۰ تولید نفت خام ایران حدود روزانه ۳ میلیون و۵۴۴ هزار بشکه بوده اما تا خردادماه سالجاری این میزان به ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه رسیده است.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکید داشته در سال گذشته (۲۰۱۱)، تولید نفت خام ایران ۲۰ هزار بشکه کاهش یافته بنابراین به نظر نمی رسد در چنین شرایطی افزایش ۲۱۶ هزار بشکه ای تولید نفت خام کشور نزدیک به واقعیت باشد.

در این بین بالاترین میزان تولید نفت خام اوپک مربوط به عربستان است که آمار غیررسمی نشان می دهد که آمار رسمی این کشور صحت ندارد و در حال حاضر ریاض بیش از رقم رسمی تولید دارد. آمار غیررسمی اوپک بر تولید روزانه ۹ میلیون و ۹۱۷ هزار بشکه عربستان تاکید می کند در حالیکه گزارش این کشور از تولیدش حدود ۹میلیون و ۸۰۷ هزار بشکه را هدف گرفته است. آمار رسمی عراق از میزان تولید نفت خام خود ۲ میلیون و ۹۱۵ هزار بشکه است در حالیکه تولید غیررسمی آنها ۲ میلیون ۹۵۲ هزار بشکه اعلام می شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته