-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۵, دوشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 06/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 

ندای سبز آزادی ـ ریحانه موسوی: در حالی که جنبش سبز مردم ایران سومین سال تولد خود را پشت سر گذاشت، یکی از مقام های ارشد سپاه پاسداران از اخراج تعدادی از اعضای این نهاد انقلابی که در انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری تخلف کرده اند خبر می دهد او البته به کیفیت تخلف این افراد اشاره نکرده است.

محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران شاید طی سه سال گذشته تاکنون هیچ اظهارنظری نکرده باشد ولی او اینک در گفت و گویی از " آداب سپاهی" بودن سخن می گوید و از هیات رسیدگی به تخلفات انضباطی و چگونگی اخراج سپاهیانی که از چارچوب مقررات سپاه پا را فراتر نهاده اند. معلوم نیست «حمایت آنان از موسوی و کروبی و جنبش سبز» خروج از چهارچوب مقررات سپاه ارزیابی شده یا دخالت آنان در سرکوب خونین معترضان و شهروندان پرسشگر و کودتای انتخاباتی؟!

بر اساس قانون اساسی، دخالت نظامیان در امور سیاسی ممنوع است و هرگونه دخالت در امور مربوط به انتخابات از اجرا گرفته تا نظارت و تبلیغات و حتی ورود به دعواهای سیاسی،شش ماه تا سه سال حبس به همراه دارد. مساله‌ای که طی دو دهه گذشته کمتر به آن توجه شده و بخش هایی از سپاه پاسداران به بهانه دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی به خود اجازه می دهند که در هر حیطه‌ای وارد شوند و میدان دار عرصه انتخابات هم باشند و فقط کسانی را به عرصه سیاست راه دهند که دیدگاه های سیاسی ـ امنیتی آنان را تامین کنند و ادامه دهندگان خط ولایت باشند و پیرو رهبری

هرچند در اساسنامه سپاه نیز به صراحت از اعضا خواسته شده که به صورت "یک حزب یا سازمان سیاسی" عمل نکنند، اما مداخله آنان در عرصه انتخابات طی هشت سال گذشته موید این باور است که سپاهیان با حضور سازمان یافته خود در این عرصه می خواهند حتی به زور سرنیزه، از ورود کسانی که در ولایت آنها شک و ابهامی هست به میدان سیاست جلوگیری کنند.

 

مهدی کروبی، از پیشگامان اعتراض به سپاه

شاید برای اولین بار، این شیخ مهدی کروبی بود که رسما خطر ورود نظامیان به عرصه سیاست را مطرح کرد. وقتی در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴، سپاه با همه قوا پشت سر احمدی نژاد قرار گرفت و بیت رهبری با همراهی سرداران کسی را به پاستور فرستادند که مورد تایید باشد.

مهدی کروبی که خود نامزد ریاست جمهوری دو دوره از انتخابات ریاست جمهوری است، پس از این مداخله مستقیم و علنی سپاه در حمایت از احمدی نژاد، در نامه‌ای سرگشاده به آیت الله خامنه‌ای از روند خطرناک مداخله سپاه در سیاست سخن گفت و سرداران را حذر داد که مطابق توصیه رهبر فقید انقلاب اسلامی، از ورود به این وادی پرهیز کنند.

آيت الله خمينی در ۲۴ اسفند ۱۳۶۰ وقتی سرداران نگران انتخابات مجلس بودند، گفته بود: «ورود سياست در ارتش، شکست ارتش است». رهبر فقید جمهوری اسلامی خطاب به نظاميان تاکید کرده بود: «من عرض می‏کنم به همه اين قوا و به فرماندهان اين قوا که اين افراد در هيچ‏يک از احزاب سياسی، در هيچ‏يک از گروه‌ها وارد نشوند. اگر ارتش يا سپاه پاسدار يا ساير قوای مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز بايد فاتحه آن ارتش را خواند. در حزب وارد نشويد، در گروه‌ها وارد نشويد اصلاًتکليف الهی ـ شرعی همه شما اين است که يا برويد حزب يا بياييد ارتش.»

این توصیه‌های در زمان آیت الله خامنه‌ای کمتر شنیده شد؛ جانشین آیت الله خمینی بر نقش کلیدی سپاه در انتخابات و دفاع از دستاوردهای انقلاب بارها و بارها تاکید کرد. در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، برخی سرداران هفته ها قبل از انتخابات بی‌محابا وارد عرصه حمایت از یک کاندیدا شدند و صندوق رای در زیر سایه سلاح نظامیان برپا شد. انتخابات مزبور به پایان نرسیده، بخش امنیتی ـ اطلاعاتی سپاه پاسداران همراه وزارت اطلاعات شد؛ شبانه بسیاری از فعالان سیاسی و دست اندرکاران ستادهای نامزدهای رقیب بازداشت و به زندان افکنده شدند.

 

سردار مشفق و اشتیاق سرداران

یکسال پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری و در حالی که فریادها و فغان‌ها از دخالت سرداران در انتخابات بلند بود و گوش شنوایی برای آن وجود نداشت، در دیدار میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی ، از انتشار یک فایل صوتی سخن به میان آمد که «در سی سال گذشته بی‌سابقه بوده و متضمن مطالب سراسر دروغ و توهین و توهم است.» 

این فایل چیزی نبود جز سخنان سرداری سپاهی که مشفق نام داشت؛ سخنان این مقام نظامی ـ امنیتی که در مشهد بیان شده بود به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

وی در این سخنان از کانون توطئه سخن گفت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت و مجمع روحانیون مبارز و بنیاد باران را از مراکزی دانست که تحت سرپرستی و نفوذ نهادهای خارجی درصدد براندازی جمهوری اسلامی بوده و هستند.

این مقام ارشد سپاه، بیت رهبر فقید جمهوری اسلامی و برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعالان اصلاح طلب و فرزندان و خانواده‌های شهیدان را هم مورد حمله قرار داد. وی ادعا کرد که "ما (سردار مشفق و یارانش) در بزنگاه۲۲ خرداد ۸۸ ، این توطئه ی شوم را که با رای به میرحسین موسوی می توانست عملی شود، ناتمام گذاشتند و با انتصاب محمود احمدی نژاد و برخورد با عوامل آن دشمنان را ناکام گذاشتیم."

در واکنش به این اتهامات و دروغ ها، هفت تن از اصلاح طلبان با ارائه نسخه‌ای از این سخنرانی به رئیس قوه قضائیه، نسبت به مشفق و همفکران و همراهانش، انتقاد و اعلام جرم کردند. آنان اقدامات خلاف قانون این گروه مداخله گر در انتخابات را از شواهد تقلب دانستند و خواستار پیگیری منصفانه قضایی شدند. هفت چهره اصلاح طلب (میردامادی، نبوی، تاج زاده، امین زاده، رمضان زاده، صفایی فراهانی و عرب سرخی) همچنین شکایت خود را نسبت به اکاذیب و اتهامات بی‌اساس مطرح شده در این سخنرانی، اعلام کردند. شکایتی که همچنان بی‌نتیجه مانده است.

 

اخراج سپاهیان متخلف

هرچند مداخله سپاه در انتخابات همواره از سوی مسئولان تکذیب می شود، اما اینک معاون حقوقی سپاه از اخراج تعدادی از متخلفان انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ سخن می گوید. او هیچ توضیحی نمی دهد که این متخلفان چه اعمالی مرتکب شده اند و در چه رده سازمانی بوده اند و صرفا به بیان کلی عدم مداخله سپاه در امور سیاسی و برخورد با متخلفان اکتفا می کند!

وی تصریح می کند که این افراد از سپاه اخراج شده اند. اما او همچنان معتقد است که سپاه باید در همه صحنه های انقلاب حضور داشته باشد و نفس تشکیل سپاه برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع  از ولایت است.

در اخرین روزهای مجلس هشتم وقتی علی مطهری از دخالت سپاه در انتخابات و اعمال نفوذ در فرستادن نماینده به مجلس سخن گفت، این سخنان با واکنش شدید رأس هرم امنیتی سپاه و حامیان مصباح یزدی قرار گرفت؛ حتی خبر پیگیرد حقوقی فرزند شهید مطهری در رسانه ها منتشر شد

معاون حقوقی سپاه در این خصوص با رد ادعای سردار جزایری در مورد شکایت از مطهری می گوید: نمیدانم آقای سردار جزایری بر چه مبنایی این صحبت را كردهاند؛ ولی تا جایی که مطلعم سپاه از آقای مطهری شکایت نکرده و بنا هم نیست که شکایت کند. من با ایشان در مجلس صحبت کردم. ایشان فرزند شهید بزرگوار استاد مطهری و از نمایندگان خوب مجلس هستند. ایشان تصوری از این انتخابات داشت و برداشتش این بود که برخی ارکان سپاه در انتخابات دخالت کردند.

وی که معاونت حقوقی و پارلمانی سپاه را به عهده دارد و به نظر می رسد که پیگیر تخلفات سپاهیان در انتخابات است، از علی مطهری خواسته که اسناد و مدارک خود را در مورد دخالت سپاه در انتخابات مجلس  ارائه دهد. وی مدعی می شود که این نماینده مجلس هیچ سندی در اختیار ندارد. این در حالی است که علی مطهری در پاسخ به واکنش هایی که نطق او برانگیخته بود، تهدید کرد که اگر لازم شود هم اسناد را مطرح می کند و هم نام ها را افشا.

اما اینک این فرمانده سپاه بر این باور است که نگرانی های نماینده تهران کاملا به جا بوده است: "آقای مطهری از مطرح کردن آن صحبتها، نگرانی درستي داشت و گفت که دوست ندارد اعتبار سپاه خدشهدار شود. ایشان درباره آن نطق به من گفت که چون وقت کم بود، من بخشی از صحبت‎‎هایی را که نوشته‎ بودم، نتوانستم بگویم که آن بخشها را برایم خواند. مضمون آن جملات اين بود: «برای سپاه احترام قائلم و آن را از بهترین نهادها و پاکترین‎‎ها میدانم.» نهایتا هم دیدیم که ایشان صحبت‎‎های خود را اصلاح کرد و مسأله هم تمام شد.

چنددستگی در سپاه از بعد از قبول قطعنامه و بازگشت سرداران به پادگان های شکل جدی تری به خود گرفت. بخشی از فرماندهان بیش از آنچه در دستورالعمل کاریشان آمده بود درگیر مسایل سیاسی شدند بطوری که در جریان اصلاحات به  تهدید خاتمی رییس جمهور وقت انجامید

در انتخابات دهم ریاست جمهوری وقتی نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس کاندیدای ریاست جمهوری شد، بخش وسیعی از سپاه در کنار این سیاستمدار با سابقه قرار گرفتند. اما آن دسته از فرماندهانی که در زمان رهبری آیت الله خامنه ای به قدرت رسیده بودند، سر سازگاری با موسوی نداشتند و برای به کرسی نشاندن احمدی نژاد از هیچ کوششی فروگذار نکردند.

 

اختلافات آشکار می شود

دخالت سپاه به حمایت گسترده و تقلب فراگیر در انتخابات خاتمه نیافت، پس از آن بود که فرماندهان منتصب آیت الله خامنه ای حتی در مقابل همرزمان سابق خود ایستادند و با بازداشت های غیرقانونی سناریو ساختگی خود در مورد «انقلاب مخملین» را مطرح کردند

در آن زمان بود که چندین نامه با عنوان جمعی از سپاهیان و رزمندگان جنگ منتشر شد. در این نامه ها با انتقاد از شرایط ایجاد شده پس از انتخابات نوشته شد که حماسه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری که در نوع خود بی نظیرترین اتفاق سیاسی در انقلاب اسلامی بوده است که دوست و دشمن به عظمت آن اعتراف کردند اکنون قربانی اختلافاتی شده که با تدبیر قابل پیشگیری بوددر حال حاضر با شرایطی مواجه شده ایم که دست کم بیش از نیمی از جامعه در بهت و حیرت فرو رفته‌اند که ماجرای پیش آمده چگونه رقم خورده است و چرا باید کار به جایی برسد که پای نیروی نظامی به میان بیاید و رقابت سالم جای خود را به کینه توزی و دشمنی بدهد و بدتر از همه آن که خون تعدادی از هموطنان مسلمان بر زمین ریخته شود.

در این نامه از اینکه سپاهیان رو در روی مردم قرار گیرند، انتقاد شده و آمده بود: "اکنون برای ما به عنوان بسیجیانی که سال‌ها در میادین جنگ پنجه در پنجه دشمن متجاوز افکنده بودیم هیچ چیز دردناکتر ازآن نیست که در میان بخش مهمی از جامعه سپاهی و بسیجی به عنوان چماقداران و سلاح بدستان مزدبگیری تلقی می‌شوند که در ازای دریافت مستمری وپاداش حاضربه سرکوب مردم و به تعبیر دقیق تر معترضان به نتیجه انتخابات هستند"

پس  از آن بود که یادداشت حسین علایی یک بار دیگر اختلافات پنهان شده سپاه را نمایان کرد و نشان داد در پس این اقتدار در سایه شمشیر، هیچ وحدتی نیست و اعمال فرماندهانی که توانسته بودند اختیار همه چیز را در حوادث پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری عهده دار شوند، مورد تایید بخش عظیمی از سپاه نیست.

این در حالی بود که علی شمخانی چهره آشنای سپاه در یک برنامه تلویزیونی انتقادات آشکار خود را به آنچه می رود بیان کرده بود. او گفته بود: "مرزشکنی و هم‌مرزی با دشمن خطایی راهبردی است و هل دادن افراد به شکستن مرزها با دشمن، آن هم خطاست... هر دو کار اشتباه است."

او نه واژه جنگ نرم را پذیرفت و نه قبول کرد جبهه‌ای در جایی گشوده شده است و تنها بر وحدت برای حفظ امنیت کشور تاکید کرد. واژه‌ای که این روزها کمتر شنیده می شود.

امروز پس از سه سال بعد از آن همه تکذیب و خسارت هایی که به منافع ملی کشور وارد شده است، این مقام سپاه از اخراج متخلفان سخن می گوید، و به شکل غیرمستقیم صحه می گذارد به هر آنچه مهدی کروبی، میرحسین موسوی و سایر منتقدان بارها و بارها تذکر داده بودند

این در حالی است که پیش از این نیز خبر از محاکمه و تنبیه متخلفان در نیروی انتظامی سخن به میان آمده بود. پرسش این است که چرا مردم بعنوان شهروندان این سرزمین حق دانستن ندارند و چرا شفافیت و پاسخگویی نصب العین مسئولان کشور نیست. اگر سیستم نظارتی و قضایی کشور به حدی رسیده است که متخلفان را به خاطر تخلفاتشان در زمان انتخابات و رویدادهای پس از آن تنبیه و اخراج کرده، چرا کسی توضیح نمی دهد که این تخلفات چه بوده است. آیا تخلف آنان، حضور همدلانه شان در اعتراض های خیابانی یا حمایت از موسوی و کروبی و بعدتر جنبش سبز بوده، یا سرکوب شهروندان معترض و دخالت در کودتای انتخاباتی؟ و اساسا چرا این «متخلفان» در خفا محاکمه و تنبیه می شوند؟

 

 

 


 


سیدابراهیم نبوی

حجت الاسلام احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران که علاوه بر صدای دل انگیزی که دارد، از سیمای روح انگیزی هم بهره مند است، دیروز در طول نود دقیقه سخنرانی خطبه های نمازجمعه، مجموعا در مورد سی و هشت موضوع مختلف اظهار نظرکرد که متاسفانه به دلیل مشکلات فنی، بخشی از این سخنرانی پخش و منتشرنشد. متن کامل سخنرانی اش را هم اکنون منتشر می کنیم.

یک: مذاکرات هسته ای ایران وگروه 1+5 در مسکو

raport_9104021_namaz_1.jpg

هیات مذاکره کننده ‌ایرانی سه راهبرد در این مذاکرات داشته است؛ اولی اقتدار ایران اسلامی، (که الحمدلله در مقابله با مشکلات داخلی ثابت شده است، فقط جهت محکم کاری در چشم خارجی ها)،دومی برخورد منطقی (که ما اساسا برخورد غیرمنطقی بلد نیستیم، نشانه اش همین برخوردی که با ملت خودمان داریم) و سومی هم ابتکار عمل، (که الحق در این یکی اصلا جای حرف نیست) و انصافا در این عرصه ها شأن نمایندگی از ایران را (خیلی بیشتر و بهتر از آنچه در برزیل حفظ شده بود،) حفظ کرده اند.

گروه 1+5 دو راه پیش رو دارد؛ یا این مذاکرات به ثمر برسد و مذاکره برای مذاکره نباشد. که این راه تنها و تنها با اعتراف به حقوق حقه ملت بزرگ ایران می‌گذرد( و اینکه بگویند این دولت به درد این ملت نمی خورد و حقوق حقه ملت بزرگ ایران خیلی بیشتر از این اراذل واوباشی است که دارندحکومت می کنند، که اصلا و ابدا نه ما اهلش هستیم، نه برای آنها صرف می کند). یا راهبرد گفت‌وگو و تهدید ( که البته هم برای ما خوب است که فعلا با برادران روس و چینی بر سر سفره می مانیم، هم برای آنها که فعلا به انتخاباتشان برسند.)

ما یک منطق داریم که"حقوق هسته‌یی برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس"، که این منطق، خیلی هم منطق انسانی و خوبی است ( ولی ما یک منطق دیگری هم داریم که بین خودمان بماند، گور پدرحقوق هسته ای ، بمب هسته ای داشته باش روی سبیل شاه ناقاره بزن، که خیلی منطقی تر است.)

البته من به صراحت می‌گویم، ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم ( سلاح اتمی خودش افتاده دنبال سر ما) واین از سر ترس نیست، بلکه مبنای فقهی ما ( که هفته گذشته از پاچه خودمان درآوردیم) اجازه‌ استفاده از سلاح اتمی را نمی‌دهد، ولی مثل کارهای دیگری که مبانی فقهی مان اجازه اش را نمی دهد، این یکی را هم می کنیم.( وقتی سلاحش را ساختیم، مجوزش را هم می گیریم) در فقه ما آمده است که در جنگ با دشمن آب او را مسموم و درخت او را قطع نکنید و زن و بچه او را نکشید. (و این یعنی اگر می توانید خودش را بکشید، همین کافی است، اما اگر فرار کرد یا نتوانستید خودش را بکشید، هر بلایی دلتان خواست به سر باقیمانده اش بیاورید.)

وقتی ما می‌گوییم سلاح اتمی نداریم این همه هجمه علیه‌مان به کار می‌برند اما وقتی رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام می‌کند که 400 کلاهک اتمی دارد هیچ‌کس به او نمی‌گوید بالای چشمش ابروست. ( اصلا به قول آقای رئیس جمهور، اگر جرات دارید بروید دنبال اصل کاری ها)این واقعا زورگویی است.( ما خودمان زورگو هستیم ، می فهمیم.)

دو: تحولات مصر

raport_9104023_namaz_3.jpg

امروز در مصر دو جبهه در حال فعالیت است؛ یکی جبهه‌ اسلام‌گرایان که توفیقات زیادی داشته است ( وچون خیلی سرشان گرم است گفته اند حتی با کاردار ما در مصر هم حرف نمی زنند) وجبهه‌ بازماندگان رژیم استبدادی نامبارک، که تمام تلاشش این است که قدم به قدم انقلاب را ناکام بگذارد. شورای نظامی هم که وابستگی‌اش به رژیم ناصالح گذشته را همه می‌دانند، ( بیشتر به درد جرز لای دیوار می خورد، بیایند از وابستگی نیروی نظامی و انتظامی ما یاد بگیرند) پارلمان را منحل اعلام می‌کند. در انتخابات ریاست جمهوری نیز وقتی می‌بیند نامزد اسلام‌گرایان پیش رو است، مصوبه‌ای در جهت کاهش اختیارات ریاست جمهوری و گسترش اختیارات شورای نظامی اعلام می‌کند که این یعنی کودتا علیه مردمی که انقلاب کرده‌اند( در حالی که خیلی ساده می توانستند با نود و هشت و دودهم درصد یا کم کم با شصت و سه درصد نامزد خودشان را بکنند رئیس جمهور و این یعنی حماسه ملی، واقعا تقلب و کودتا چقدر چیز بدی است، واقعا بی ادبانه است، کی؟ ما؟)

خطیب نمازجمعه تهران هم‌چنین اظهار کرد: جریانی که می‌خواهد سر کار بیاید باید توجه داشته باشد که آن جریان بر روی خون‌های قربانیان این انقلاب نشسته است ( باید بلند شود برود کمی آنطرف تر بنشیند، لباسش کثیف می شود) و کسانی که دولت تشکیل می‌دهند (حتما یادشان باشد بگویند: من تو دهن این دولت می زنم ، من دولت تعیین می کنم، تا خیلی انقلابی باشد و) باید در مسیر استکبارستیزی و مبارزه با رژیم صهیونیستی وخدمت به مردم حرکت کنند و اگر در این عرصه ذره‌ای سهل‌انگاری کنند ( اصلا جای نگرانی نیست، خودمان حرکت کردیم هیچ اتفاقی نیفتاد. فقط شاید) پیروزی نهایی انقلاب را به تاخیر انداخته‌اند.

سه: اقتصاد داخلی

قرآن منطقی دارد وآن این است که بهشت را به بها می‌دهند و با شعار کسی بهشتی نمی‌شود. ( اگر هم بشود بمب می گذارند زیر پایش، شهید می شود) بهشتی شدن صبر و جهاد می‌خواهد. بهشت دنیا هم همین‌طور است .( به بها می دهند، و ما خودمان بهایش را داده ایم و حالا دربهشتیم، گرچه بهشتی نیستیم) 33 سال مقاومت شما مردم شریف ایران این بهشت را نصیب‌تان کرده است. (ولی خودتان هنوز گرمید فکر می کنید در جهنمید، وقتی رفتید آن دنیا تازه می فهمید در بهشت بودید و خبر نداشتید.)

دشمنان در گذشته با تحمیل جنگ می‌خواستند به این انقلاب آسیب برسانند ( که رساندند، ولی به ما نرسید، به انقلاب رسید) اما راهبرد اخیرشان فشار اقتصادی است.( که باز هم به ما نمی رسد، به شما می رسد)  مساله‌فشارهای اقتصادی پیشه همیشه دشمنان اسلام بوده است. اما ملت ایران نشان داده که خسته نمی‌شود ( از ساعت چند اینجا هستید ؟ هفت ؟ هشت ؟ ...)

ملت ایران بیدی نیست که با این بادها و توفان‌هایی که دشمن ایجاد می‌کند جا خالی کند. (البته مسئولان محترم هم باید برای تولید هر بادی برای هر بیدی تلاش شبانه‌روزی داشته باشند  و شاهد تلاش های اخیرشان هم بوده ایم) و ان‌شاءالله خواهند داشت ( که باز هم شاهد خواهیم بود) تا فشارهای گرانی کم شود.

دشمن برای این فشارها خیز برداشته و البته این راهبرد بی‌نتیجه است.(چون ما قبلا خودمان برای این فشار ها خیزبلند تری برداشتیم که هیچکس به گرد پایمان هم نمی رسد). اوباما به صراحت اعلام کرده که ما فقط یک سال فرصت داریم تا به ایران فشار بیاوریم. (و همین نشان می دهد ما که سی و سه سال فرصت داشتیم، چه فشاری آوردیم) این‌ها همه گردنه‌هایی است که ما از آن در طول این 33 سال عبور کرده‌ایم ( و آنها عبور نکردند.)

چهار: تعطیلات تابستان

مسئولان محترم، پدران و مادران و خود دانش‌آموزان عزیز باید این اوقات را مدیریت کنند که این سه ماه با موفقیت و پربار طی شود و سعی کنید براساس نظر رهبری نظام تابستان خودتان را تا ته بگذرانید.( و انشالله آماده بشویم از اول مهر برویم برای مدیریت جهانی.)

پنج: قوه قضائیه

هفته‌ قوه قضاییه باشهید بهشتی شناخته می‌شود ( که همانطور که گفتم به بها می دهند و باید سر کیسه راشل کنید) و در واقع ایشان معمار و سکان دار قوه بوده‌اند( یعنی اول ساخته اند، بعد به آب انداخته اند). اقتدار نظام به اقتدار قوه قضاییه است و اقتدار قوه قضاییه نیز به اقتدار در اجرای عدالت در آب و زیر آب و در همه‌ی سطوح ( و اگر اجرای عدالت به اعماق و ریشه ها نفوذ کند، اصلا برای اقتدار نظام خوب نیست) همه در برابر قانون مساوی هستند ( والبته بعضی ها مساوی تر) و اجرای حق منهای تبعیض قائل شدن برای متجاوزان به حقوق مردم، ( خیلی بد است و به آقا بر می خورد اگر در مورد سعید مرتضوی حرفی بزنید) ودشمنان را سر جای خود می‌نشاند ( با صرف انواع نوشابه در زندان اوین و ساندیس در خیابان)

قوه قضاییه پرونده‌های مهم و کلیدی را در دست رسیدگی دارد و ان‌شاءالله منجر به حکم مناسب شود ( و این واسطه ها راکنار می زند و خودمان می مانیم و اصل سه هزار میلیارد ) و در این‌جا ازهمه‌ عزیزان به‌خصوص رییس این قوه آیت‌الله آملی لاریجانی تشکر می‌کنیم ( خیلی اوضاع ضایع بود، خورده بود ته دیگ) و به آن‌ها می‌گوییم که کاری که شما دارید جهاد است.( ما هم در بخش پشتیبانی جهاد هستیم) شما هم در مسیر تحقق و اجرای عدالت، استقامت و به وظیفه‌تان عمل کنید و از ملامت‌ها نهراسید و از انتقادهای نابه جا هم ملول و افسرده نشوید. ( سر و صداها که خوابید دور هم جبران می کنیم.)

شش: مناسبت های پیش رو

مناسبت‌های پیش رواز جمله میلاد امام حسین(ع)، میلاد حضرت ابوالفضل(ع)، میلاد امام سجاد(ع)، میلادحضرت علی‌اکبر(ع) و امام زمان ( خیلی خوش می گذرد ). امام حسین (ع) کسی است که دین، آزادگی و معنویت در جهان بشریت وامدار قیام اوست. به همین دلیل روز میلاد ایشان را روز پاسدار نامیده‌اند.( که البته خیلی هم نامگذاری با مسمایی است و چقدربه هم می آیند.)

سپاه پاسداران نهادی است همزاد با انقلاب اسلامی که ( پدرش آقا بود و مادرش مادر ملت)و خدمات فراوانی انجام داده و   روز میلاد حضرت ابوالفضل (ع) به نام روز جانباز است. مردم ما به‌خصوص نسل جوان ما بدانند که عظمت و عزت امروزمان مدیون فداکاری جانبازان عزیزاست و امید که مسوولان محترم در خدمت به این عزیزان سنگ تمام بگذارند.( و به زودی زود همه را به فیض شهادت برسانند.) همچنین «باید امام زین‌العابدین(ع)را امام قهرمان و نه امام بیمار خواند و با توجه به همه‌ این میلادها باید مردم ماهمان‌طور که در عزای اهل بیت(ع) سنگ تمام می‌گذارند، در شادی آن‌ها نیز سنگ تمام بگذارند.( تا ببینند چه بلایی سرشان می آوریم.)

سنگ تمام در شادی

هفت : مسابقات قرآن

و اما مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که این پدیده ، پدیده‌ی بزرگ فرهنگی کشورمان است، ان‌شاءالله با تمسک به قرآن و اهل بیت(ع)، جهان اسلام علیه دشمنان متحد شوند.

هشت: سوءقصد به جان مقام معظم رهبری

ششم تیرماه سالگرد سوءقصد به جان مقام معظم رهبری است و این فاجعه داغ بسیار تلخی برای ما بود (که خوشبختانه خیلی شیرین شد) و خدا خواست که گنجینه‌ای ارزشمند و سکاندار انقلاب اسلامی،( با پنجاه درصد کارایی) برای ما باقی بمانند و تداوم‌بخش رهبری الهی امام باشند. دشمن تاثیرگذاری نقش ایشان را بعد از امام به وضوح می‌دید و مشاهده می‌کرد که ایشان توانسته است امت اسلامی را سامان دهد و ما از خدا می‌خواهیم سایه‌ این رهبری الهی بر سر ما هم‌چنان مستدام باشد.

خاطره آقای خامنه ای از ترور

نه: شهدای هفتم تیر

یاد و خاطره‌ شهدای هفتم تیر را نیز گرامی می دارم . اگرچه دشمن فکر می‌کرد که با این روند راه انقلاب را مسدود می‌کند،( اما اتفاقا خیلی هم راهش باز شد) و انقلاب ما هم‌چنان به قوت خود راهش را ادامه می‌دهد.

ده: مسابقات فوتبال یورو 2012

یکی از مناسبت های در پیش رو برگزاری فینال دشمن شکن جام ملت های اروپاست که با پیروزی قاطعانه دلیر مردان روسیه، یا اوکراین یا ترکیه یا اسپانیا یا فرانسه که در دل این تیم گلگون کفن اسلام نفوذ کرده و نصری ها و بن ارفع ها و کریم ها آمده اند، مشت محکمی به دهان انگلیس و آلمان خائن خواهد خورد، و جهانیان خواهند دید که مسلمین بالاخره چه در زمین دشمن، و چه در هوای دوست استعمار پیر را جر خواهد داد و چه زیبا گفته است رهبر معظم انقلاب که " به دشمن باید بیش از سه گل زد." البته حضرت آیت الله احمد خاتمی در مورد صدها موضوع دیگر هم حرف زدند که نوار آن در دسترس نمی باشد .

چیزی که کم دارید عقل

raport-9104022-chizikehkamdarid-1.jpg

“هیلاری کلینتون” وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با “چارلی رز” و “جیمز بیکر” وزیر امور خارجه اسبق آمریکا پیرامون اولویت های برتر دیپلماسی آمریکا در جهان و جدیت واشنگتن در مهار برنامه هسته ای ایران گفت: " ایران می خواهد هدف حمله قرار بگیرد تا از این طریق نظام خود را مشروع جلوه دهد. موضوع تنها ایران و اهداف ایران نیست. بلکه موضوع درباره رقابت های تسلیحاتی است که باعواقب پیش بینی نشده ای در منطقه به وقوع خواهد پیوست. اگر ایران سلاح هسته ای داشته باشد، این تسلیحات در عرض چند ساعت در بازار خواهند بود و این امر مجموعه ای از چالش های دشوار را برای آمریکا و اسرائیل و تمام دوستان و شرکای واشنگتن به وجود خواهد آورد."

"ارتش آمریکا هم تعدادی از ناوهای جنگی خود از جمله یک ناو اتمی را به خاورمیانه اعزام کرده است و ناوهای هواپیمابر ناوگان دریایی ارتش آمریکا در حال حرکت به سوی خاورمیانه هستند."

سربازان پیاده ارتش آمریکا هم با تسلیحات و امکانات نظامی دورتا دور ایران از عراق و آذربایجان گرفته ، تا افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس حضوردارند.

"به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سردار حسین سلامی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه مشهد در جمع نمازگزاران مشهدی اظهارکرد: سپاه محصول معجزه ذهنی امام است و امروزدرخت کهنسالی است که با هیچ طوفانی در مقابل حوادث روزگار نمی‌لرزد."

اصلا فرض کنیم این معجزه ذهنی درمقابل حوادث روزگار هم نلرزد و بازنصف مملکت را خرم شهر کند و سیصد هزار نفر را به زوربفرستد بهشت...

فرض کنیم همه ی کشورهای دنیا دارند به ما حسودی می کنند که این قدرتند تند داریم پیشرفت می کنیم و می خواهند جلوی پیشرفت مملکت امام زمان رابگیرند...

فرض کنیم تمام این آدم هایی که رو به روی ما هستند مرض دارند...

ولی اگر روزی روزگاری کسی پیدا شد و پرسید برای چه؟ چه جوابی بایدبدهیم ؟ اگر پرسید حالا به همه تکنولوژی های روز دست پیدا کرده بودید که همین یکی مانده بود، چه؟ اگر سری به مملکت ما زد و دید از باقی منابع انرژی های نفتی وگازی و آبی و آفتابی و بادی و ... چطور استفاده می کنیم ، چه؟ اگر تحقیق کرد و دید تمام سرمایه های ملی یک مملکت را به باد فنا دادید تا در طول سی سال یک نیروگاه اتمی عتیقه بسازید، چه؟ اگر رفت تاریخ خواند و دید فقط شما و رهبر کره شمالی و صدام و قذافی این قدر به انرژی صلح آمیز هسته ای علاقه مند بودید که هفت سوراخ قایمش کردید، چه؟

اصلا همه این سوالات و حرف ها را فراموش کنید.

اگر گذارش به خیابان های شهرمان افتاد و دید دارید با مردم خودمان چه می کنید، چه؟

باز هم از حق مسلم مردم حرف می زنید ؟

البته که حرف می زنید. چیزی که زیاد دارید رو ...

اهل کجا هستید ؟

raport_9104027_apple.jpg

خیال کنید چمدانتان را بسته اید و سوار هواپیما شده اید و خیلی قانونی آمده اید یک کشورآزاد ... مثلا آمریکا. بعد هم نفس عمیقی کشیده اید و چشم هایتان را بسته اید و در دلتان گفته اید بالاخره تمام شد. از آن مملکت آمدم بیرون. بعد هم چند ماهی یا چند سالی زندگی کرده اید و حالا یک روز دلتان می خواهد بروید بیرون وبرای خودتان از یکی از فروشگاه های اپل خرید کنید. مثلا می خواهید آی پد بخرید. به نظر می رسد تنها کاری که لازم است بکنید، این است که پول همراهتان باشد، لباس مرتبی پوشیده باشید، وارد فروشگاه بشوید، از بخش موردنظر دستگاه را بردارید، بروید طرف صندوق پولش را بدهید و بیایید بیرون ... اما به همین سادگی هم نیست

"سحر، دختر ایرانی الاصل ۱۹ ساله ای که سال هاست در آمریکا زندگی میکند وقتی می خواست یک دستگاه آی‌پد بخرد، به فارسی از شوهر خاله‌اش قیمت را می‌پرسد و با این جمله فروشنده آمریکایی روبه رو می شود: "کشور ما با کشور شما ارتباط خوبی ندارد وبرای همین نمی توانیم به شما آی‌پد بفروشیم".

با این اتفاق، سر و صدای زیادی از طرف ایرانی های سراسر دنیا بلند شد و همه می خواستند بدانند، دلیل اینکه یک فروشنده، نخواسته به یک ایرانی چیزی بفروشد چیست ؟

البته این اتفاق به ندرت می افتد، ولی به هر حال وزارت دارایی آمریکامی گوید صرف فارسی زبان بودن و ایرانی بودن دلیل نمی شود که کسی نتواند از اپل یاهر فروشگاه دیگری در آمریکا خرید کند. البته "مادامی که این وسیله در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد" و این یعنی اینکه اگر ده درصد محصولی آمریکایی باشد، کسی حق ندارد آن محصول را به ایران ببرد و این از قوانین تحریم های هوشمند آمریکا علیه دولت ایران است و بعضی از مردم آمریکا، مثل همین فروشنده، حساسیت زیادی برای اجرای این قانون دارند.

من فکر می کنم این برخورد، واقعا احمقانه است و هیچ توجیهی هم برایش وجود ندارد و خیلی هم باید در مقابلش اعتراض کرد و ... ولی بد نیست به روزهایی هم فکر کنیم که سرمان را پایین می انداختیم ( شاید هنوز هم می اندازیم) و از کنار هراتفاقی در کشور خودمان رد می شدیم و چیزی نمی گفتیم و آخر سر هم، وقتی که دیدیم خیلی دارد بهمان سخت می گذرد، چمدانمان را بستیم و از آن مملکت آمدیم بیرون و به یک کشورآزاد رفتیم.

دولت های دنیا و حتی مردمانشان خیلی نمی توانند به راحتی حساب مردم یک کشور را از دولتش جدا کنند. اصلا مگر خودمان می توانیم، مگر وقتی دولت عربستان کار اشتباهی می کند، ما به عربهای مصر و مراکش هم فحش نمی دهیم و از بیخ عرب نمی شویم؟ و مگر وقتی هیتلر شصت سال قبل یک غلطی کرد، هنوز به همه آلمانی ها نمی گوئیم فاشیست و مگر وقتی حسن نصرالله در لبنان با آیت الله خامنه ای رفیق می شود، ما که اند حقوق بشر و دموکراسی هستیم در تمام اینترنت عکس مردم معمولی لبنان را با مایو و در حال شنا و رقص منتشر نمی کنیم و نمی نویسیم اندوه لبنان کشت ما را؟ یعنی واقعا این لبنانی ها چه ربطی دارند به حزب الله لبنان؟ اصلا مگر خود مردم آلمان قربانی فاشیسم نبودند؟ چطور ما انتظار داریم آمریکایی ها که از نظر ما همه شان احمق هستند، تفاوت میان دولت ایران و مردم ایران را بفهمند ولی ..... اصلا من برای چه این حرف ها را می زنم؟ واقعا مرده شور این اپل را ببرد، این کثافت های نژادپرست آمریکایی لعنتی حق شان است سی سال پرچم شان را آتش بزنیم.

گاهی این حساب ها با هم قاطی می شود و برخوردی را که باید بادولت یک کشور بکنند، با مردم آن کشور هم می کنند. نمی شود انتظار داشت چشمشان رابه روی تمام چیزهایی که می بینند و خبر هایی که می شنوند، ببندند چون معمولا نسبت به چیزهایی که می بینند و می شنوند حساسیت نشان می دهند و کاری می کنند.

خانه دوست کجاست ؟

raport_9104026_kiarostami.jpg

عباس کیارستمی  ، اول تیر۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمده و حالا، یعنی همین امروز هفتاد و دوساله است. فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان سینماست . لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از سال 1349 در  سینما فعالیت می‌کند. از سال ۱۳۴۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسهٔ دیگر، طراحی جلد کتاب و آفیش می کرده و بعدها به تبلی فیلم رفته است. از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخته و اولین کارش، تیتراژ فیلم "وسوسهٔ شیطان" ساختهٔ محمد زرین دست است. طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضاموتوری ساختهٔ مسعودکیمیایی را هم او انجام داده است. بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه و بسیار دیدنی" نان و کوچه" را ساخت. در سال ۱۳۵۱ فیلم " زنگ تفریح" راساخت  و با فیلم " مسافر" در سال ۱۳۵۳ مطرح شد، فیلم " مرثیه" یکی از مهم ترین آثار قبل از انقلاب اوست.

کیارستمی در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی دراین نوع سینما، فیلم ساخته و آثار خود را عرضه کرده اند. عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم گرفته است و بیشتر از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه یا مستند را ساخته، نوشته، یا تهیه کرده‌ است. از مهم‌ترین آثارش سه‌گانه زلزله، طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد و زیر درختان زیتون است.

کیارستمی علاوه برسینما در کارهای دیگر هنری هم از جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک وطراحی نیز فعال است. او را باید از سینماگران موج نوی سینما در ایران به شمار آورد. سادگی، استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستندگونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان و بازیگر و شاعرانگی برخی از ویژگی‌های فیلم‌های کیارستمی است.

کیارستمی برنده چندین جایزهٔ بزرگ سینمایی شده است؛ ازجمله یک بار نخل طلایی جشنواره کن و یک بار یوزپلنگ برنزی جشنواره لوکارنو را به دست آورده است. در سال  ۲۰۰۳هم، گاردین کیارستمی را جزو ده کارگردان معاصر دنیا (در رتبهٔ ششم) گذاشت.

کیارستمی تجربه‌های متفاوتی در زمینه‌های آهنگسازی، طراحی صحنه و لباس، تدوین و حتی بازیگری داشته‌، ودر زمینه عکاسی طبیعت عکاسی شناخته شده‌است. دو کتاب از ادبیات کلاسیک ایران به نام‌های حافظ به روایت عباس کیارستمی و سعدی از دست خویشتن فریاد را هم منتشر کرده است.

آخرین فیلم کیارستمی( مثل یک عاشق) هم مثل فیلم قبلی اش ( کپی برابر اصل در ایتالیا ساخته شد) در خارج ایران ساخته شده و به عنوان محصول مشترک ژاپن و فرانسه در جشنواره فیلم کن امسال شرکت داشت. برخی از منتقدانی که آثار اولیه مهم کیارستمی از خانه دوست کجاست تا زیر درختان زیتون را دوست دارند، معتقدند که او در آثار آخرش مثل بسیاری از کارگردانانی که خرشان از فرش قرمز رد شده، خود را تکرار کرده است. برخی دیگر هم معتقدند این طور نیست، کیارستمی همیشه کیارستمی است.

لینک فیلم طعم شیرین

آنونس فیلم مثل یک عاشق

یک اتفاق ناگوار برای آدم بزرگ ها

کمتراز یک سال پیش، یک روز در صفحه ای که در فیس بوک دارم، ازکسانی که داستان می نوشتند دعوت کردم داستان هایشان را بفرستند تا در موردشان با هم حرف بزنیم. چند نفری فرستادند و اولین هفته را شبیه به یک مسابقه کوچک برگزارکردیم. یعنی داستان ها را روی صفحه گذاشتیم و بچه ها نظر دادند و من هم نظرم را نوشتم و داستانی که بیشترین تعداد لایک را داشت، بهترین داستان هفته شد.

نه هفته پشت سر هم، روزهای جمعه همین اتفاق افتاد تا اینکه تصمیم گرفتیم جدی تر به این مسابقه داستان کوتاه فکر کنیم و همین شد که صفحه ای به اسم" داستان نو " درست شد.

از مهرماه سال پیش تا همین حالا، یک فصل ده دوره ای (زمان مسابقه دوهفته یک بار شد) برگزار شد و پنج دوره هم از فصل دومش که قرار است آخر تابستان تمام  شود.

برای داستان های این مسابقه ، خیلی ها می آیند و نظر می دهند و هر دوره دو نفر را از طرف منتقدان و مخاطبان انتخاب می کنند. از بهار امسال هم منتخبی از داستان های هر دوره را در یک ماهنامه به همین اسم " داستان نو" باهمان انتشاراتی که کتاب های خودم را منتشر می کند، منتشر می کنیم. شماره چهارم این ماهنامه هم منتشر شده است. صفحه داستان نو در فیس بوک از صفحاتی است که به طور منظم و به دور از هیاهو و جنجال سیاست به کاری فرهنگی می پردازد.

لینک فروش ماهنامه در سایت ناشر

لینک فروش ماهنامه در سایت آمازون

آدرس صفحه


 


دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین اعلام کرد: بیش از ۲۰ واحد بزرگ صنعتی در استان قزوین به جهت تعهد شکنی دولت در پرداخت یارانه بخش تولید در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در آستانه تعطیلی قرار دارند.

عید علی کریمی به خبرگزاری ایلنا گفت: به عنوان مثال واحدهای تولیدی فرنخ، ناز نخ، پوشینه باف، لامپ الوند و... به جهت افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم حمایت‌های دولت دچار بحران شده‌اند و کارگران این واحد‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این فعال کارگری در قزوین یکی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی کشور پس از حذف یارانه‌ها را تامین منابع مالی دانست و گفت: متاسفانه تحولات و تغییرات در شرایط کلان اقتصادی کشور به گونه‌ای صورت می‌گیرد که بنگاهای اقتصادی نمی‌توانند خود را با این شرایط وفق دهند و همین امر باعث شده است که نتوانند برای آینده خود تصمیم قطعی بگیرند.

کریمی با یادآوری تعهد دولت در خصوص پرداخت ۳۰ درصد از مجموع درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید، اظهارداشت: وعده‌های دولت در خصوص حل مشکلات واحدهای بحران‌زده که همراه با اولین سفر استانی هیئت دولت به استان قزوین مطرح شده بود هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.


 


 شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ با انتشار یک گزارش، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه خرداد ۱۳۹۱ پرداخت. به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم عبادی با این اعتقاد که ارائه گزارش از وضعیت حقوق بشر در همه کشورها برای مشخص کردن کاهش یا افزایش نقض حقوق بشر در آن کشور، ضرورتی انکار ناپذیر است، برای تنظیم این گزارش اقدام کرده است.

از همین رو این مدافع حقوق بشر تصمیم دارد تا در پایان هر ماه، گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران را تنظیم و به دو زبان فارسی و انگلیسی، منتشر کند.

خانم عبادی در گزارش خود با اشاره به وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه خرداد، یادآوری کرده است که منافع ملی و رفع بحران فعلی در ایران در گرو احترام به حقوق و آزادی های فردی و کرامت انسانی شهروندان است. متن گزارش ماه خرداد ۱۳۹۱ شیرین عبادی که در سوم تیر ماه منتشر شده، به شرح زیر است:

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه خرداد ۱۳۹۱

مقدمه

ارائه گزارش از وضعیت حقوق بشر در همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران برای مشخص کردن کاهش یا افزایش نقض حقوق بشر در آن کشور، ضرورتی انکار ناپذیر است. اقدامی که « کانون مدافعان حقوق بشر» در سال های گذشته براساس یکی از وظایف سه گانه خود که همان «گزارش دهی منظم و مستمر در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران» است، انجام می داد. اما این کار با پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۷ و بازداشت چند تن از همکاران این کانون در سال ۱۳۸۸، متوقف شد.

بنابراین در این شرایط که فعالان سیاسی و مدنی ایران همچنان نسبت به گسترش ابعاد نقض فاحش حقوق بشر در ایران معترض هستند، تلاش شده است تا با وجود موانعی که در پیش روی مدافعان حقوق بشر قرار داشته و دارد، گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران در اختیار افکار عمومی قرار داده شود. این گزارش ها که به صورت ماهانه تنطیم و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، دربرگیرنده بخش هایی از موارد نقض حقوق بشر در ایران است که از رسانه ها و سایت های مختلف استخراج شده و پس از احراز صحت، به شرح زیر دسته بندی می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه خرداد ۱۳۹۱

بخش اول – حقوق مدنی و سیاسی

الف- وضعیت فعالان سیاسی – اجتماعی دگر اندیش

۱) امید دهدار‌زاده- عضو حزب پان ایرانیست-، امیر حسین علوی- عضو سازمان دانش آموختگان ایران-، افسانه توقیر، زهرا خدابخش و حاج شیرالله درگاهی- پدر بزرگ آرش صادقی، فعال دانشجویی زندانی- بازداشت شدند. همچنین احمد اسماعیلی، عزت رحیمی، فرهاد اسماعیلی، غضنفر عالی‌وند و امید رحیمی، پنج نفر از دراویش گنابادی اصفهان و امین ابوالحسنی از دراویش گنابادی بخش صقاد شهرستان آباده بازداشت شدند. از سوی دیگر محمد مرادی، عرفان محمدی، مجتبی‌ شریفی، ابوالفضل گرمابی، راستین اعلمی، پوریا خالقی، مبین رستمیان و دیاکو خیاط، از فعالان دانشجویی بازداشت شدند. همچنین حسن امینی، مفتی و حاکم شرع مردمی کردستان به مراجع امنیتی و دادگاه ویژه روحانیت احضار شد.

۲) سیاوش حاتم- فعال دانشجویی-، عادل فناییان- شهروند بهایی-، محمود دردکشان از اعضای نزدیک به بیت مرحوم آیت الله منتظری، محمد رضایی- عضو شورای فعالان ملی- مذهبی و میکائیل عظیمی برای اجرای حکم حبس خود به زندان منتقل شدند. حکم زندان محمد رضایی و میکائیل عظیمی مربوط به بازداشت سال ۱۳۸۲ است.

۳) دادگاه تجدید نظر حکم ۱۳ سال حبس برای عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر و حکم ۱۰ سال حبس در تبعید صدیقه مرادی به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق را تأیید کرد.عبدالفتاح سلطانی و صدیقه مرادی اینک در زندان اوین محبوس هستند. همچنین ابوالفضل قدیانی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری دیگر و علیرضا رجایی، فعال ملی ـ مذهبی و روزنامه‌نگار به تحمل چهار سال حبس دیگر محکوم شدند. ابوالفضل قدیانی و علیرضا رجایی اینک در زندان اوین محبوس هستند.

۴) نوشین احمدی خراسانی، فعال حقوق زنان به یک سال حبس تعلیقی، امید رضایی، فعال دانشجویی به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به دو سال حبس تعزیری، واحد خلوصی فعال حق تحصیل و از اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی به ۵ سال حبس تعزیری و محمد ایلخانی زاده، فعال دانشجویی کرد و ستاره‌دار به سه ماه حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شدند. ابراهیم رشیدی ساوالان، روزبه سعادتی، محمد احدی، مهرداد کرمی و افشین شهبازی از فعالان حقوق مدنی تبریز نیز به یک سال زندان محکوم شدند که حکم یک سال زندان ابراهیم رشیدی تعزیری و مدت شش ماه از محکومیت چهار نفر دیگر به مدت چهار سال به حالت تعلیق در آمد. همچنین دادگاه تجدید نظر حکم یک سال حبس تعلیقی برای ساجده کیانوش راد را صادر کرد.

۵) یکتا فهندژ، دانشجوی بهایی رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه پیام نور اخراج شد. همچنین مدیر مسئول، سردبیر و نویسنده مقاله "اهانت‌آمیز" نشریه «صبح فردا» از تحصیل محروم شدند. علی اکبر محمدزاده، دانشجوی زندانی دانشگاه شریف نیز با وجود موافقت دادستانی و اعزام از زندان به دانشگاه برای شرکت در امتحانات پایان ترم از ورود به دانشگاه منع شد و از شرکت در امتحان محروم ماند.

۶) از برگزاری مراسم ختم شمس الدین صدرحاج سیدجوادی ممانعت به عمل آمد. همچنین مراسم سالگرد جانباختن هدی صابر با بازداشت چند تن از شرکت کنندگان در این مراسم از جمله محمد روئین نیمه تمام ماند. از کلاس بحث و گفت و گو پیرامون موضوع «مبانی اندیشیدن» محمد کیانوش راد در اهواز ممانعت به عمل آمد.

۷) وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار که اخیرا از ایران خارج شده است توقیف شد.

۸) وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان همچنان نامناسب گزارش شده است. در این خصوص به چند مورد اشاره می شود: نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و عضو شورای عالی کانون مدافعان حقوق بشر که برای اجرای حکم ۶ سال حبس خود، دستگیر و در زندان اوین به سر می برد برخلاف قانون و با وجود مخالفت شدید خود با چشمانی بسته به زندان زنجان اعزام شد. بیماری او در زندان زنجان بر اثر شرایط نامساعد تشدید شد تا حدی که قادر به حرکت نبوده و هنگام ملاقات چون درمانگاه زندان زنجان حتی فاقد یک ویلچر بوده است، با صندلی که توسط چهار نفر جابجا می شده به اتاق ملاقات منتقل شده است. حسین رونقی ملکی در پی وضعیت بد جسمی برای مدتی کوتاه به بیمارستان منتقل شد و در حالتی که درمان او کامل نشده بود، به زندان بازگردانده شد. محمدصدیق کبودوند، فعال حقوق بشر و رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در اعتراض به وضعیت نامناسب خود، دست به اعتصاب غذا زده که تا کنون (اول تیر ماه ۱۳۹۱) دارد. ماشاء الله حائری، زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج که در تاریخ ۲۲ خرداد ماه سال جاری برای چندمین بار متوالی بر اثر وخامت وضع جسمی بصورت اورژانس به بیمارستان منتقل شده بود، به زندان رجایی شهر عودت شد.

ب- وضعیت کتاب و مطبوعات ، نویسندگان و روزنامه نگاران

۱) فریبرز رئیس دانا و منیژه نجم عراقی از اعضای کانون نویسندگان ایران برای اجرای حکم یک سال زندان بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. آرش رهایی مهر، وبلاگ نویس نیز خود را برای گذراندن دوران محکومیت به زندان اوین معرفی کرد.

۲) رضا جلودارزاده، سردبیر هفته‌ نامه توقیف شده صبح آزادی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد.

۳) پروانه نشر چشمه لغو شد و این ناشر دیگر نمی‌تواند کتاب جدیدی را برای عرضه به وزارت فرهنگ و ارشاد ارائه کند. صلاحیت هرمز همایون‌پور، مدیر انتشارات کتاب روشن نیز از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد رد شد.

۴) ده کافی‌نت در خراسان شمالی به دلیل استفاده از فیلتر شکن پلمپ شدند. همچنین دفترسایت تلویزیون اینترنتی جبهه پایداری پلمب شد.

۵) از برگزاری یازدهمین سالگرد مراسم بزرگداشت فردوسی در بابل ممانعت به عمل آمد.

پ- سایر موارد نقض حقوق بشر

افزایش اعدام ها در خرداد ماه یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر است که بر اساس اعلام سایت ها و خبرگزاری های دولتی افراد زیر اعدام شده اند: امرالدین هدایتی، علی خاص پری‌زاده، حسن نقی‌زاده ورزقانی، پرویز امامی مقدم، حمید یاری، محمد ابراهیم ابراهیمی، محمد علی باایمان، مصطفی گلستانی، نجف فتحی بیزدان، عباسعلی فتح اللهی، احمد خسروی نسب، غلامحسین سنچولی، سید احمد شاهوزهی و مجید آقایی. اتهام همه آنها مواد مخدر اعلام شده است و مشخص نیست که آیا توانسته اند از دادرسی عادلانه برخوردار باشند یا خیر؟ همچنین چهار نفر با هویت‌های فرشید ۲۱ ساله، محمد ۲۱ ساله، ایمان ۲۵ ساله و بهزاد ۳۵ ساله در ملاء عام اعدام شدند. اتهام این چهار نفر تجاوز به عنف اعلام شده است. از سوی دیگر عباس حیدریان معروف به جاسم ۲۶ ساله، طاها حیدریان معروف به جمشید ۲۸ ساله، عبدالرحمان حیدریان معروف به ناصر ۲۲ ساله و علی نعامی شریفی اهل خوزستان اعدام شدند.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

۱) در ماه خرداد تعداد بیشتری کارگر، کار خود را از دست دادند و تعدادی نیز نتوانستند مطالبات معوقه خود را وصول کنند. از جمله ۵۰ نفر از کارگران فضای سبز شهرداری اهواز در اعتراض به دریافت نکردن سه ماه حقوق، دست از کار کشیده و در مقابل معاونت خدمات شهرداری اهواز تجمع کردند و بیش از ۲۰۰ کارگر کارخانه یخچال سازی بوژان نیز چهار ماه حقوق دریافت نکرده‌اند. همچنین در پی عدم تمدید قرارداد، ۶۷ کارگر واحد صنعتی چدن پارس بیکار شدند.

۲) ۸۰ غرفۀ اولین جشنواره غذاهای سنتی ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران به دلیل نوع پوشش حاضران در غرفه پلمب شدند.

۳) دو کارخانه تولیدی بنام های «پویانوار» متعلق به فریبرز وحدت شعار و «فرزان لنز» متعلق به افراسیاب خانجانی که از شهروندان بهایی هستند، تعطیل و پلمب شدند.

۴) حکم اخراج معلم زندانی، عبدالرضا قنبری صادر و به وی در زندان ابلاغ شد.

۵) نزدیک به ۶۰ نفر از فعالان کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری از جمله میترا همایونی، وفا قادری، ریحانه انصاری، خالد حسینی، محمود صالحی، سعید مقدم، سیروس فتحی، غالب حسینی، محمد عبدی‌پور، جلال حسینی، علیرضا عسگری، مسعود سلیم پور، عباس اندریانی، صدیق امجدی، فتاح سلیمانی، مازیار مهرپور، محمد مولانایی، واحد سیده، جلیلل شریفیان، صدیق خسروی، یوسف آب‌خراباد، فرامرز فطرت‌نژاد و جلیل محمدی بازداشت شدند.

بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست

اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در خرداد ماه نیز نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد که برای نمونه به دو مورد اشاره می شود. میدان تاریخی نقش جهان اصفهان از فهرست ثبت جهانی یونسکو خارج شد. دلیل خارج شدن این میدان از فهرست ثبت جهانی یونسکو، بی توجهی مقام های مسئول به وجود ساختمان خصوصی در جوار میدان نقش جهان و مسیر عبور قطار‌ شهری اصفهان اعلام شده است. روند خشک شدن دریاچه ارومیه همچنان ادامه دارد و در خصوص این موضوع نه تنها از سوی مسئولان توجه کافی صورت نگرفته است بلکه تعدادی از فعالان محیط زیست از جمله حسن احمدیان، علی حامد ایمانی، محمد اسکندر زاده و خانم افسانه توفیق که معترض به این مسأله بودند، بازداشت شدند.

خاتمه

در پایان این گزارش ماهانه توجه مقام های مسئول جمهوری اسلامی را به اجرای تعهدات بین المللی خود در زمینه اجرای ضوابط حقوق بشر جلب می کنم و یادآور می شوم که منافع ملی و رفع بحران فعلی در گرو احترام به حقوق و آزادی های فردی و کرامت انسانی شهروندان است.

 

شیرین عبادی

مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳

۳ تیر ۱۳۹۱


 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار خانواده شهید بهشتی و جمع زیادی از خانواده شهدا و جانبازان هفتم تیر،از استفاده ابزاری و انحصاری از نام شهدا انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا آقای هاشمی همچنین گفت، کسانی که گذشته را طرد و نفی می‌کنند و از تجربیات و امکانات انقلاب برای تحقق آرمان‌ها استفاده نمی‌کنند به نظام اسلامی ظلم می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه استفاده از راه شهدا و ترویج اهداف آنان مهم است نه نام آنها، استفاده ابزاری از نام و خون شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در جهت اهداف مادی و باندی را انحراف از اهداف امام و شهدا و ایثارگران خواند و گفت: انحراف پایدار نمی‌ماند.

وی اضافه کرد: استفاده ابزاری و انحصاری از یاد و نام شهدا به بزرگداشت آنان نزد جامعه نمی‌انجامد، بلکه تنها با ادامه راه آنان و تحقق آرمان‌ها و اهداف اصیل انقلاب و شهدا، بزرگداشت واقعی آنان تحقق خواهد یافت.


 


نماینده کارگران اخراجی شهاب خودرو اعلام کرد: این کارخانه وابسته به آستان قدس رضوی با تعدیل ۱۷ کارگر قراردادی دیگر، شمار کارگران بیکار خود را به ۶۶۷ نفر رساند.

نماینده کارگران اخراجی شهاب خودرو، با بیان این خبر به ایلنا گفت: کارخانه شهاب خودرو که طی روزهای ۱۴ و ۱۵ فروردین ماه سال جاری تعداد ۶۵۰ کارگر قراردادی خود را به بهانه افزایش مشکلات کارخانه تعدیل و اخراج کرده بود هم اکنون با عدم تمدید قرارداد با ۱۷ کارگر قراردادی دیگر تعداد کارگران اخراجی خود را افزایش داده است.

او با بیان اینکه شایعه اخراج ۵۰ کارگر دیگر طی هفته‌های آینده قوت یافته است گفت: با وجود تجمعات گسترده‌ای که کارگران در مقابل نهادهای مختلف ذی‌ربط انجام داده‌اند متاسفانه بعد از گذشت سه ماه هنوز عکس العمل مسئولان را در قبال حل مشکلات کارگران شهاب خودر مشاهده نکرده‌ایم.

این کارگر اخراجی با اشاره به اینکه وابستگی کارخانه شهاب خودرو به آستان قدس رضوی محدودیتهایی را جهت پی‌گیری مشکلات بیش از ۶۶۷ کارگر اخراجی بوجود آورده است، اظهار داشت: با وجود حکم مراجع قانونی و اداره کار مبنی بر بازگشت به کار کارگران، متاسفانه کارفرمای شهاب خودرو از اجرای این حکم امتناع می‌کند.

نماینده کارگران اخراجی شهاب خودرو با ابراز نگرانی از وضعیت بوجود آمده، اظهار کرد: مشکلات معیشتی و روحی روانی و همچنین خانوادگی کارگران در طول این مدت افزایش یافته است.

این فعال کارگری گفت: صبح روز شنبه تعداد کثیری از کارگران اخراج شده شرکت شهاب خودرو با مراجعه به اداره کار شمال غرب تهران خواستار دریافت هرچه سریع‌تر مستمری بیمه بیکاری خود شدند.

او متذکر شد: مسوولین اداره کار استان تهران مدت سه ماه است که دستور پرداخت مقرری بیمه کارگران اخراج شده را به بهانه پیگیری بازگشت به کار آن‌ها صادر نمی‌کنند و پس از دو ماه هنوز موفق به بازگشت بکار نیز نشده‌ایم، این در شرایطی است که کارگران در طول این سه ماه با مشکلات معیشتی فراوانی مواجه بوده‌اند.

این فعال کارگری همچنین خبر داد: از ابتدای تیرماه اعتبار دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی کارگران به پایان رسیده است و خانواده‌های آن‌ها دیگر قادر نخواهند بود از بیمه نیز استفاده کنند.


 


جامعه مدنی ایران" در سومین سالگرد شکل‌گیری "جنبش سبز" موضوع یک میزگرد در شهر کلن آلمان بود. در این میزگرد سخنرانان با بررسی جنبه‌های مختلف، تاکید داشتند که جامعه مدنی نیرومند عامل اصلی گذار ایران به دموکراسی خواهد بود.

به گزارش دویچه وله میزگرد "جامعه مدنی ایران، سه سال پس از آغاز جنبش سبز" دیروز شنبه (۲۳ ژوئن/۳ تیر) در شهر کلن آلمان با حضور منصوره شجاعی٬ فعال حوزه زنان٬ سهراب رزاقی٬ فعال در حوزه جامعه مدنی و کاظم کردوانی٬ جامعه شناس برگزار شد.

در این نشست سخنرانان به تعریف٬ پیشینه و وضعیت فعلی جامعه مدنی ایران پرداختند. همچنین وضعیت جنبش زنان ایران در ارتباط با "جنبش سبز" و نقش مستقل آن در نهادسازی در سال‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

برگزارکنندگان مراسم "مدرسه عرصه سوم"، "اتحاد برای ایران کلن – بن"، و "شفافیت برای ایران" بودند. در این نشست سهراب رزاقی٬ فعال جامعه مدنی٬ سخنان خود را با بیان این‌که جنبش سبز نیرومندترین و مدرن‌ترین جنبش اجتماعی در تاریخ معاصر ایران بوده است آغاز کرد. وی تاکید کرد: «مفهوم من و فردیت (که در شعار "رای من کجاست" متجلی شد) در طول صد سال گذشته در انقلاب‌های مشروطیت٬ نهضت ملی نف٬ و انقلاب ۵۷ نه گفته شده و نه به آن اهمیت داده شده است.»

سهراب رزاقی مدیرعامل "سازمان کنشگران داوطلب در ایران" بود که ماموریت این سازمان تقویت جامعه مدنی بود و از سوی نهادهای امنیتی کشور پلمب شد. وی تنها راه جامعه ایرانی برای گذار و تحکیم دموکراس را گذار از یک جامعه مدنی ضعیف به یک جامعه مدنی قوی می‌داند.

وی در تعریف جامعه مدنی گفت: «عرصه‌ای از جامعه است که در آن جنبش‌ها٬ گروه‌ها و نیروهای اجتماعی مستقل و خود سازمان‌یافته برای تحدید قدرت سیاسی٬ قدرت‌یابی شهروندان٬ دفاع از حقوق بشر٬ حقوق شهروندی و دفاع از منافع صنفی فعالیت می‌کنند.»

سهراب رزاقی چهار چهره مختلف را برای جامعه مدنی در ایران معرفی کرد. اول٬ چهره «تکنیکی و ابزاری» جامعه مدنی که به گفته رزاقی می‌توان آن را در سازمان‌های خیریه٬ بهداشتی و درمانی دید. او گفت: «این وجه از جامعه مدنی از قدمت تاریخی برخوردار است و مهم‌ترین مشخصه این وجه جامعه مدنی٬ بی‌تفاوتی سیاسی و سیاست‌گریزی‌ست.»وی دومین چهره جامعه مدنی را جامعه مدنی به مثابه ابزار سلطه خواند: «برخی از پژوهشگران این وجه از جامعه مدنی را جامعه مدنی زرد نیز می‌نامند.» رزاقی در تعریف این بخش از جامعه مدنی گفت: «جامعه مدنی‌ای که توسط موسسات و دستگاه‌های دولتی ساخته می‌شود و مهم‌ترین کار ویژه آن سخن گفتن به دروغ به جای جامعه مدنی ایران در مجامع و اجلاس‌های بین‌المللی است.»

وی گفت:‌«در سه سال گذشته دولت از یک سو تهاجم گسترده‌ای علیه جامعه مدنی مستقل سامان داده و از سوی دیگر در حال ساختن جامعه مدنی مورد نظرش است.» به گفته رزاقی آژانس‌های سازمان ملل متحد در ایران نیز به کمک دولت شتافته و نقش مهمی را در فربه ساختن جامعه مدنی به مثابه ابزار سلطه برعهده گرفته‌اند.

وی همچنین به چهره‌ی سنتی جامعه مدنی و سپس به وجه رهایی‌بخش جامعه مدنی پرداخت. درباره وجه رهایی بخش جامعه مدنی رزاقی اینگونه توضیح داد: «در این وجه به جامعه مدنی به مثابه یک نیروی اجتماعی و حامل تغییر برای ایجاد جامعه مبتنی بر عدالت بدون تبعیض و خشونت نگریسته می‌شود.»

به گفته رزاقی در سه سال گذشته این بخش از جامعه مدنی بیش‌ترین آسیب‌ها را دیده و بیش‌ترین هزینه را پرداخت کرده است. وی از انحلال بیش از ۸۹ سازمان و انجمن در ایران تنها در سال ۱۳۹۰ خبر داد. وی همچنین گفت در سه سال گذشته ما شاهد بازگشت "محفلیسم" به عنوان مهم‌ترین شکل فعالیت در بین کنشگران مدنی هستیم.

منصوره شجاعی، فعال حوزه زنان، در این نشست درباره "وضعیت جنبش زنان ایران به عنوان یکی از پایه‌های جامعه مدنی" سخن گفت. وی جامعه مدنی را به دو نوع جامعه مدنی در قالب فعالیت‌های خدماتی و پروژه‌های توسعه٬ و دیگر جامعه مدنی در قالب فعالیت‌های اکتیویستی تعریف کرد.

وی در مروری بر فعالیت‌های جنبش زنان که آن را از مجموعه فعالیت‌های اکتیویستی جامعه مدنی ارزیابی کرد گفت: «جنبش زنان ایران پس از نزدیک به صد سال خیزش و فترت در ابتدای دهه ۷۰ و آغاز دوران به اصطلاح سازندگی و برقراری آرامشی نسبی با تلاش زنان کنشگر از نو بازسازی شد.»

شجاعی به برگزاری کنفرانس جهانی زنان در پکن در سال ۱۹۹۴ اشاره کرد و گفت: «در این سال‌ها زنانی که به نوعی با دولت مرتبط بودند نیز تحت تاثیر جنبش زنان در جهان و مشخصا تحت تاثیر اجلاس پکن به تحرکاتی با هدف احقاق حقوق زنان دست زدند.»

به گفته شجاعی در همان زمان تشکیل نهادهای مستقل زنان از سوی زنان دو گروه مورد توجه قرار گرفت. وی از "مرکز فرهنگی زنان" به عنوان اولین نهاد مدنی و غیردولتی زنان که در سال ۱۳۷۹ با گفتمان برابری‌خواهانه و حقوقی وارد جامعه مدنی شد نام برد.

وی افزود، پس از اعطای جایزه نوبل صلح به شیرین عبادی در سال ۱۳۸۲ نقطه عطفی در فعالیت‌های زنان در ایران ایجاد شد: «هم‌زمان پیشنهاد یک حرکت شبکه‌ای از سوی طیف‌های گوناگون زنان اعم از سکولار و مسلمان مطرح شد.»

به گفته شجاعی در ۱۳۸۵ کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز متولد می‌شود و پس از آن کمپین‌های دیگر در جنبش زنان نظیر کمپین قانون بی‌سنگسار شکل می‌گیرد.

شجاعی بیان کرد: «سرانجام در سال ۱۳۸۸ ائتلاف گسترده همگرایی زنان برای بیان مطالبات با استفاده از فضای باز انتخابات ریاست‌جمهوری رخ می‌نماید. زنان در همگرایی از هیچ کاندیدای خاصی اعلام حمایت نکردند بلکه مطالبات جنبش زنان را حول دو محور پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان و تغییر مواد تبعیض‌آمیز قانون اساسی طرح کردند.»

وی گفت: «نهاد نوساخته همگرایی که در فرصت کوتاه دوران پیش از انتخابات به وجود آمد توانایی جذب همراهی ۴۰ سازمان و هفتصد نفر را در امضای بیانیه اولیه خود داشت.»

شجاعی سپس از آنچه پس از انتخابات بر جنبش زنان گذشت سخن گفت: «تجربه مبارزات مدنی جنبش زنان موجب شد که در همان دوران بلوا و سرکوب موفق به ایجاد دو نهاد جدید با دو تاکتیک جدید شود. یکی با رویکرد حقوق بشری به نام "مادران عزادار" و دیگری با رویکرد ضد خشونت‌با نام "کمیته همبستگی علیه خشونت‌های اجتماعی" شکل گرفت.»

وی به فشارهای امنیتی در بحران‌آفرینی برای جنبش زنان اشاره کرد. شجاعی همچنین از هویت جنبش زنان در کنار جنبش سبز سخن گفت: «سه رویکرد آن زمان در جنبش زنان وجود داشت٬ یکی مستحیل شدن در جنبش عمومی دموکراسی‌خواهی٬ دیگری حفظ گفتمان حقوقی٬ و سوم ایجاد ارتباطی هویت‌مند و دوسویه با جنبش دموکراسی‌خواهی بود؛ که در همان سال با اعلام موجودیت همگرایی سبز در روز جهانی زن مشخص شد. رویکرد سوم برآیند در جنبش زنان بود.»

شجاعی پاسخ به این پرسش که آیا جنبش زنان با توجه به سرکوب‌های سال ۸۸ پایان گرفته است٬ گفت خیر، و از ورود نیروهای جدید به عرصه فعالیت به عنوان نشانه‌ای از زنده بودن جنبش نام برد.

کاظم کردوانی٬ جامعه‌شناس٬ دیگر سخنران درباره اهمیت جایگاه جامعه مدنی سخن گفت. وی با بیان این‌که یکی از عوامل تاریخ دیرپای استبداد در ایران نبود جامعه مدنی قوی در ایران بوده است گفت: «جامعه مدنی ابتدایی و ژله‌ای معضل تاریخی ماست.»

کردوانی به چگونگی طرح مجدد گسترده جامعه مدنی در جهان پرداخت:‌ «از دهه هشتاد میلادی مفهوم جامعه مدنی مجدداُ در سطح جهان به طور گسترده‌ای مطرح شد.» وی پایان جنگ سرد٬ تغییر سیاست‌های راهبری حکومت‌ها و تغییر شکل کارکرد حکومت‌ها در دنیای غرب٬ بیزاری و دوری گزیدن مردم از احزاب سنتی را از دلایل طرح گسترده جامعه مدنی در دهه هشتاد دانست.

وی سپس گفت که طرح دوباره و وسیع مفهوم جامعه مدنی در غرب و اروپای شرقی تاثیر فراوانی در ایران گذاشت: «ایرانی که در همان سال‌ها هم به لحاظ تغییراتی که در ساختار اقتصادی‌اش و هم به دلیل مشکلات و بن‌بست‌هایی که حکومت با آن روبه‌رو بود از وضعیت مساعد یا کم‌تر نامساعدی برای شکل‌گیری جامعه مدنی برخوردار بود.»

کردوانی به چهار مرحله مختلف در جامعه مدنی ایران در سال‌های حاکمیت جمهوری اسلامی سخن گفت. وی گفت: «مرحله سال‌های دهه شصت تا پایان جنگ٬ دوره حاکمیت ایدئولوژی پوپولیستی و غیرستیز است. مرحله دیگر دوران اواخر دهه‌ی شصت تا اوایل دهه هفتاد است که ایدئولوژی معطوف به سازندگی با برخی بازاندیشی‌ها در ایدئولوژی پوپولیستی دیده می‌شود. سوم٬ دوران هشت ساله دولت خاتمی که هر چند نه خود و نه نظریه‌پردازان دولتی درک روشنی از مفهوم جامعه مدنی داشتند اما در این دوران با طرح مفهوم جامعه مدنی و گفت‌وگوی تمدن‌ها به حرکتی که در جامعه در حال شکل‌گیری بود بعد وسیعی بخشید. »

کردوانی در نهایت به دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد می‌رسد: «این دوران از یک نگاه حاصل ترس شدید تمامیت‌خواهان حکومتی‌ست ک‍‍ه به این نتیجه رسیده‌اند که نظام حاکم تحمل کشیدن بار انتقاد و دخالت‌های مردم را ندارد. گفتمان حاکم در این دوران به نوعی بازگشت به دوران دهه شصت است.»

با این همه کردوانی جامعه امروز ایران را به دلیل بسترهای فرهنگی٬ ساختارهای اقتصادی و وضعیت بین‌المللی بیش از هر زمانی برای شکل‌گیری یک جامعه مدنی قوی دارای آمادگی دانست.

 


 


با افت ۲۵۷ واحدی شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز، بازده سرمایه گذاری در بازار سهام از ابتدای سال جاری تاکنون منفی شد.

در حالی که شاخص کل بازار سهام در خاتمه داد و ستدهای سال ۹۰ به ۲۵ هزار و ۹۰۵ واحد رسیده بود، سیر نزولی این شاخص طی هفته های اخیر موجب شد تا شاخص کل بورس تهران امروز به ۲۵ هزار و ۶۸۱ واحد برسد.

به گزارش "خبرآنلاین"، این رقم پایین تر از شاخص کل در جریان داد و ستدهای آخرین روز کاری بورس تهران در سال گذشته است. بدین ترتیب بازده بورس تهران در سال جاری به منفی ۰.۸۶% رسیده است.

شاخص کل بورس تهران که نشان دهنده بازده نقدی و قیمت است از ابتدای سال جاری تاکنون دو بار از مرز ۲۷ هزار واحد گذشته است. در سوم خرداد ماه و ۲۷ فروردین ماه شاخص کل از مرز ۲۷ هزار واحد گذشته است ولی این سطح از شاخص در مجموع ۱۰ روز بیشتر دوام نیاورده است.


 


کمیسیون انتخابات مصر، محمد مرسی، نامزد مورد حمایت اخوان المسلمین را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

به گزارش بی بی سی، در پی اعلام این رأی، هواداران آقای مرسی که در میدان تحریر قاهره تجمع کرده بودند، به شادی پرداختند.

سخنگوی کمیسیون انتخابات مصر در مقدمه ای طولانی چگونگی برگزاری انتخابات و فعالیت های کمیسیون را تشریح کرد و به نامزد هر دو نامزد مرحله دوم انتخابات توصیه کرد که نتیجه انتخابات را هر چه هست بپذیرند.

وضعیت شهر قاهره در آستانه اعلام این نتیجه امنیتی شده بود.

قرار بود نتیجه انتخابات مصر روز پنجشنبه ۲۱ ژوئن اعلام شود، اما بعد از آن که هم محمد مرسی و هم احمد شفیق، دو نامزد حاضر در رقابت‌ها اعلام پیروزی کردند، اعلام نتیجه نهایی به تاخیر افتاد.

بر اساس گزارش‌ها، به دلیل اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در مصر دولت ادارات را زودتر از معمول تعطیل کرده است.
همچنین گزارش شده است که تعداد زیادی از نیروهای ارتش در مقابل ساختمان مقر هیات عالی نظارت بر انتخابات در قاهره، مستقر شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها صدها نفر از حامیان آقای شفیق در حالی که تصاویر او را در دست داشتند، شعارهایی در حمایت از ارتش و علیه اخوان‌المسلمین سر داده‌اند.

به گزارش "العربیه"، همزمان با اعلام پیروزی مرسی در انتخابات، محمد بدیع، مرشد یا رهبر اخوان المسلمین مرسى را از بیعت قبلى اش با رهبرى اخوان معاف دانست و همزمان اعلام کرد که "خود من با رئیس جمهورى جدید بیعت مى کنم". این به معناى تغییر یافتن تبعیت است.

او با این اقدام می خواهد بگوید که مرسى حالا دیگر پیرو نیست و می تواند تصمیمات سیاسی را خود بگیرد.

رئیس جمهور جدید مصر که در پنجم آگوست ۱۹۵۱ در روستای "العدوه" در استان الشرقیه مصر به دنیا آمده است ، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فلزات در سال ۱۹۷۸ از دانشگاه قاهره و مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا در سال ۱۹۸۲ است.

وی پس پس از فارغ التحصیلى، در دانشگاه ها به تدریس مشغول شد .

مُرسی در سال ۱۹۷۷ به سازمان اخوان المسلمین گرایش پیدا کرد و در سال ۱۹۷۹ رسما عضوی از این سازمان شد. سپس در سال ۱۹۹۲ به عنوان یکی از اعضای شاخه سیاسی به فعالیت پرداخت.

او در سال ۱۹۹۵ در انتخابات پارلمانی مصر شرکت کرد و در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار به عنوان نماینده اخوان المسلمین و سخنگوی آنها به این مجلس راه یافت.

مرسی در سی ام آوریل ۲۰۱۱ به عنوان رئیس حزب "آزادی و عدالت" شاخه سیاسی اخوان المسلمین معرفی شد.

رئیس جمهوری جدید مصر در سال ۲۰۱۰ به همراه محمد البرادعی "مجمع ملی تغییر" را تاسیس کرد.

مرسی در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۵ موفق به کسب بیشترین آرا در منطقه خود شد، اما در دور دوم، پیروزی رقیب انتخاباتی وی اعلام شد.

او در ژانویه ۲۰۱۱ هنگام اعتراضات برای سرنگونی مبارک دستگیر و در زندان "وادی نطرون" بازداشت شد، اما پس از حمله مخالفان به زندان همراه با دیگر دستگیر شدگان از زندان آزاد شد.

اخوان المسلمین و شاخه سیاسی این سازمان یعنی حزب "آزادی و عدالت" پس از مطرح شدن احتمال رد صلاحیت الشاطر، وی را به عنوان نامزد ذخیره معرفی کردند.

مرسی پس از رد صلاحیت شدن الشاطر در ۱۷ آوریل گذشته به عنوان نامزد اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد.

مرسی در سال ۲۰۰۶ در زمان حاکمیت حسنی مبارک در پی شرکت در تظاهرات اعتراضی در برابر دادگاهی در شمال قاهره توسط دستگاه‌های امنیتی مصر بازداشت شد و برای ۷ ماه روانه زندان شد.

وی به عنوان نماینده اخوان المسلمین در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر به همراه محمد شفیق با کسب بیشترین آراء به دور دوم راه یافت.

مرسی در دور دوم انتخابات ۱۳ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۱۳۱ رای به دست آورد، در حالی که رقیب احمد شفیق ۱۲ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۳۸۰ رای کسب کرد.


 


دبیر هیات منصفه مطبوعات استان تهران گفت: اعضای هیئت منصفه علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد و مدیرمسوول روزنامه ایران را در رابطه با دو اتهام مجرم شناخته و مستحق تخفیف ندانستند.

علی اکبرجوانفکر مشاور محمود احمدی نژاد و مدیرمسوول روزنامه ایران است که از سوی اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان عضو "جریان انحرافی" نامیده می شود.

به گزارش "مهر"، علی اکبر کسائیان، دبیر هیات منصفه اظهار داشت: امروز محاکمه مشاور مطبوعاتی رئیس دولت به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، توهین به مقامات و شکایت نماینده نیروی انتظامی با حضور اعضای هیئت منصفه و قضات شعبه ۸۷ دادگاه کیفری برگزار شد. پس از دفاعیات متهم و وکیل مدافعش و همچنین قرائت کیفرخواست اعضای هیات منصفه با اکثریت آرا علی اکبر جوانفکر را در رابطه با شکایت نماینده حقوقی ناجا به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و همچنین شکایت مدعی العموم به اتهام نشر اکاذیب مجرم شناختند.

وی افزود: ضمنا هیات منصفه جوانفکر را در رابطه با این دو اتهام مستحق تخفیف ندانست.

کسائیان تاکید کرد: همچنین در خصوص اتهام توهین به مقامات هیات منصفه با اکثریت آرا وی را مجرم نشناخت.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته