-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

Latest News from Emrooz for 06/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: در حالی که اظهارات یک معاون سپاه درباره اخراج برخی از اعضای این نهاد به علت تخلف در سال ۸۸ نوعی اعتراف صریح و دوباره به دخالت نظامیان در انتخابات تلقی می شود، مسئول روابط عمومی سپاه از همراهی نکردن برخی فرماندهان این نیرو در دفاع و توجیه فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی سپاه انتقاد کرده و همزمان، در دو روز اخیر خبرهایی از سوی سپاه منتشر شده که حاکی از خواسته های مالی بیش از پیش این نهاد نظامی است.

سپاه همچنان پول می خواهد. این ترجمه سلیس خبرهایی است که در دو روز اخیر از سوی سپاه منتشر شده است. اما اینکه چرا کفگیر این نیروی نظامی که آشکارا از حوزه فعالیت خود خارج و به حوزه های امنیتی، اقتصادی و سیاسی وارد شده، به ته دیگ خورده و سپاه و مهمترین بازوی اقتصادی آن یعنی قرارگاه خاتم الانبیاء همچنان خواستار نقدینگی بیشتر و بیشتر است، هنوز مشخص نیست.

شب گذشته، فرمانده قرارگاه خاتم در دیدار با استاندار گلستان از مشکل تامین اعتبار پروژه های سپاه صحبت کرده و آنطور که ایلنا گزارش داده، خواستار نقدینگی بیشتر شده است.

مظفری به حدود ۳۰ طرح مهم زیربنایی در کشور اشاره کرده که قرار است امسال توسط این قرارگاه به اتمام برسد، و گفته است: از جمله مسائلی که در چند سال اخیر با آن مواجه هستیم تامین اعتبار پروژه‌ها است که امیدواریم با اتخاذ تدابیر لازم، این مسئله حل و اعتبار مورد نیاز سایر پروژه‌ها تامین شود.

احمد امانی٬ معاون مالی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران، نیز روز قبل از آن در گفت و گو با هفته نامه صبح صادق که به سپاه تعلق دارد، از تعویق در پرداخت حقوق کارکنان سپاه خبر داده و از تعلل دولت در تامین بودجه برای این منظور سخن گفته است.

سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه، هم در مصاحبه با روزنامه ملت ما، از ورود سپاه به پروژه های کلان و فعالیت های اقتصادی سپاه دفاع کرده و همراهی نکردن فرماندهان این نیرو در دفاع و توجیه فعالیت‌های سپاه در عرصه‌های سیاست و اقتصاد را مورد انتقاد قرار داده است.

اینها همه معنایی جز این ندارد که فعالیت های اقتصادی سپاه، بیش از گذشته مساله‌ساز شده و با این حال فرماندهان راه حل مشکل را در تزریق پول بیشتر می بینند و خواستار بودجه و اعتبار بیشتر هستند.

پس از سه سال؛ اعتراف به دخالت سازمان‌یافته سپاه در انتخابات

با گذشت بیش از سه سال از جنبش اعتراضی مردم، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران با اعتراف به دخالت این نهاد در انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری، از اخراج گروهی از اعضای این نیرو که به گفته وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مرتکب "تخلف" شده‌اند٬ خبر داده است.

وی نگفته که این تخلفات شامل چه مواردی بوده است، اما به این نکته اعتراف می کند که در انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری ۱۳۸۸ عده ای از سپاهیان در روند انتخابات دخالت و تخلف کرده اند: "در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل افرادی بودند که با آنها برخورد کردیم و آنها را از سپاه اخراج کردیم."

محمدرضا یزدی که حفاظت از انقلاب اسلامی را تکلیف شرعی سپاهیان می داند، اما معتقد است که برخلاف انتقاد علی مطهری، سپاه در انتخابات مداخله نکرده و لیستی ارائه نداده است.

اما اعترافی که اینک معاون حقوقی سپاه دارد، همان مساله ای است که بارها از سوی دلسوزان و علاقه مندان نظام مطرح شده است. آنان که نسبت به دخالت سپاه در انتخابات بارها هشدار داده و بر این باور بوده و هستند که حضور و مداخله فرماندهان نظامی روند انتخابات را مختل کرده است.

مساله مداخله سپاه پاسداران در انتخابات طی سال های گذشته یکی از چالش های اساسی دلسوزان انقلاب اسلامی بوده است. اولین بار اصلاح طلبانی که با رد صلاحیت از عرصه انتخابات مجلس هفتم حذف شدند، نسبت به شکل گیری یک حزب پادگانی در کشور هشدار دادند.

کمی پس از آن هم مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری نهم از مساله دخالت سپاه در آن انتخابات به شدت انتقاد کرد و از سمت های خود استعفا داد. مهدی کروبی پیش از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ گفته بود: "با آمدن این دولت (احمدی‌نژاد) سپاه، تمام منابع اقتصادی کشور را در دست گرفته و حاضر نیست تن به انتخابات بدهد و از آن‌همه ثروت بگذرد. این‌که مردم کسی را انتخاب کنند و او بخواهد بر سپاه نظارت کند که جلوی دخالت او در سیاست را بگیرد و بر آنچه که دست سپاه است نظارت داشته باشد و یا حساب‌رسی کند؟ اینها نمی‌گذارند؛ واقعا کار خیلی سخت شده است و نمی‌بایست می‌گذاشتند کار به این‌جا برسد."

پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری و مداخله سپاه در فراهم کردن بستری برای پیروزی احمدی نژاد و به دنبال آن انتشار سخنان سردار مشفق، مسلم شد که سپاه پاسداران به صورت سیستماتیک در انتخابات مداخله کرده است، هرچند این دخالت از سوی مسئولان امنیتی و نهادهای ناظر بر انتخابات تکذیب شد.

محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی و بهزاد نبوی از فعالان سیاسی و اعضای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در نامه ای به رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از مداخله غیرقانونی سپاه در انتخابات و پیامدهای این دخالت شکایت کردند.

این هفت فعال اصلاح طلب زندانی سیاسی پس از انتشار سخنان مشفق، با طرح شکایتی از وی خود را قربانی "پرونده‌سازی‌ها و خلاف‌کاری‌های گروهی استبدادطلب از جمله عده‌ای از نظامیان قانون‌شکن، در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم و پس از آن" معرفی کرده و نسبت به روند مداخله سپاه در انتخابات و برگزاری دادگاه های فرمایشی تذکر دادند.

در این شکایت‌نامه که هیچگاه پاسخ داده نشد، از قرارگاه ثارالله سپاه به عنوان "مرکز برنامه‌ریزی" برای دستگیری فعالان سیاسی و اجتماعی، در چارچوب "عملیاتی سازمان‌یافته برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری" یاد شد.

هر چند در سخنان فرماندهان سپاه بارها نسبت به تضادهای موجود در این نهاد اعتراف شده است ولی شاید اولین بار باشد که یک مقام حقوقی سپاه با این صراحت از " تخلفات انتخاباتی" تعدادی از اعضای سپاه نام می برد.


 


امروز: ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز دوشنبه هشدار داد که در صورت عدم پيشرفت در مذاکرات هسته ای در ماه های آينده، تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران شدت خواهد گرفت.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، ويليام هيگ تاکيد کرد که تحريم خريد نفت ايران توسط همه اعضای اتحاديه اروپا، طبق برنامه پيش بينی شده، از اول ژوئيه ( ۱۱ تير) اجرا خواهد شد.

وزير امور خارجه بريتانيا که برای شرکت در نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا به لوکزامبورگ رفته است، درباره تحريم نفتی ايران به خبرنگاران گفت که "اجرای اين تحريم ها بسيار با اهميت است."

آقای هيگ تاکيد کرد که "هنوز برای ايران دير نشده است تا پاسخ سازنده تری به پيشنهادهای (گروه پنج به علاوه يک) ارائه کند ولی آنها تاکنون اين کار را نکرده اند."

در گفت و گوهای ماه گذشته ايران و گروه پنج به علاوه يک که در بغداد، پايتخت عراق، انجام شد شش قدرت جهانی پيشنهادهايی را مطرح کردند که بر اساس آن، ايران غنی سازی اورانيوم در مقياس ۲۰ درصد را متوقف کند؛ بخشی از توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصدی خود را به خارج منتقل نمايد و فعاليت غنی سازی در پايگاه های زيرزمينی نظير فردو را به حال تعليق در آورد.

اين قدرت ها در مقابل متعهد می شدند که صفحات سوخت اتمی را برای استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران در اختيار ايران قرار دهند، در زمينه امنيت هسته ای همکاری کنند و قطعات لازم برای هواپيماهای تجاری را به ايران بفروشند.

جمهوری اسلامی به اين پيشنهادها پاسخ رسمی نداده است ولی برخی از مقام ها و رسانه های ايران اين پيشنهادها را "غير قابل قبول" خوانده اند.

اتحاديه اروپا در نشست روز سوم بهمن ماه سال گذشته خود تصويب کرد که به دليل عدم همکاری ايران بر سر حل و فصل برنامه هسته ای خود، از روز اول ژوئيه واردات نفت از اين کشور را قطع خواهد کرد.

ايران نيز متقابلا اعلام کرد که صادرات نفت به چند کشور اروپايی از جمله فرانسه و بريتانيا را متوقف کرده است.

مذاکرات ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان هفته گذشته در مسکو انجام شد و طرفين تنها توافق کردند تا گفت و گوهای ميان خود را روز سوم ژوئيه در سطح کارشناسی و در استانبول از سر گيرند.

کشورهای غربی به ايران هشدار داده اند که بايد به صورتی ملموس با آژانس بين المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی برای راستی آزمايی فعاليت های اتمی خود همکاری کند. غرب ايران را متهم می کند که در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال اهداف نظامی و دستيابی به دانش ساخت بمب اتمی است ولی تهران اين ادعاها را رد می کند.

مقام های جمهوری اسلامی در مذاکرات اخير خود با اعضای گروه پنج به علاوه يک خواستار لغو تحريم ها بر ضد ايران شده اند و اين در حالی است که کشورهای غربی می گويند ايران در ابتدا بايد عملکرد سازنده ای از خود نشان دهد.

به دنبال انتشار برخی گزارش ها درباره احتمال تجديدنظر اروپا در تحريم نفتی ايران، مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز ۲۹ خردادماه در مسکو اعلام کرد که تحريم نفتی ايران به تعويق نمی افتد.

وی گفته بود که ممنوعيت واردات نفت از ايران در زمان خود اجرايی خواهد شد و در مذاکرات مسکو درباره اين موضوع تصميم گيری نمی شود.


 


امروز: رییس مجلس شورای اسلامی از دخالت برخی رسانه‌ها از جمله دو خبرگزاری در مسیر کار مجلس انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که در حاشیه مراسم تجلیل از جانبازان مجلس در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در واکنش به سوال خبرنگار فارس در خصوص اینکه آیا در گردهمایی اصولگرایان برای تشکیل فراکسیون واحد شرکت می‌کند یا نه؟ گفت: من به شما توصیه می‌کنم در مسیر کارتان تلاش کنید، فضای کار را فضای آرامی کنید.

وی افزود: من این را خوب نمی‌دانم که خبرگزاری فارس، مهر و برخی دوستان یا در مسیر کار مجلس و یا در انتخابات هیات رییسه دخالت کردند؛ چراکه این کارها در شان کار خبرگزاری نیست و پولی که این نهادها می‌گیرند برای انجام چنین کارهایی نیست؛ لذا توصیه می‌کنم همان چیزی که رخ می‌دهد را مطرح کنید که این موضوع به نفع‌تان است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما خبرنگاران نباید آلت فعل دیگران باشید و باید بدانید که حرف‌ها و سوال‌های تکراری وجهی ندارند.

لاریجانی مجددا در واکنش به اظهارات خبرنگار فارس که می‌گفت اینها مطالباتی است که ما پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد:‌ اینها مطالبات نیست، این کار معنی‌اش این است پولی که به دستگاه‌ها می‌دهند برای چنین کارهایی است، اما این کارها خوب نیست، بس است! در انتخابات هیات رییسه کارهای نادرستی کردید.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در اجرای احکام بودجه در خصوص هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: ما آنقدری که می‌توانستیم موضوع هدفمندی را سامان دادیم، در مجلس تصویب کردیم و آن را در اختیار دولت قرار دادیم، اکنون هم دولت باید سازوکارش را برای اجرای این بخش تنظیم کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نظارت مجلس در اجرای قوانین مربوط به جانبازان و ایثارگران، خاطرنشان کرد: وظیفه کمیسیون اجتماعی در بعد تقنین و نظارت همین است، این کمیسیون با بنیاد جانبازان در ارتباط است و بحث‌های آنها را پیگیری می‌کند. من هم با مسئول آنها در ایام بودجه ملاقات داشتم و آنها نظری در مورد حل و فصل مسائل‌شان داشتند که در حال پیگیری این کار هستیم.

لاریجانی افزود: برخی مواد مورد نظر ایثارگران در خصوص تحصیل فرزندان جانبازان و یا مسکن و سایر موارد تا جایی که می‌شد در قانون بودجه گنجانده شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی قانون نظام جامع ایثارگری در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: این قانون در مجلس تصویب شد، اما به دلیل بار مالی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت. ما اخیرا به مسئولان بنیاد گفتیم هر میزان اعتباری که مدنظر دولت است پیشنهاد بدهند تا کار راه بیفتد.


 


امروز: یک ماه پس از منع فروش کراوات، جانشین فرمانده نیروی انتظامی از اولتیماتوم به بیمارستان ها برای جمع آوری کراوات پرسنل خبر داده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ سردار احمدرضا رادان، در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی 197 در پاسخ به سئوالی مبنی بر استفاده برخی از کارمندان سازمان‌ها و بیمارستان‌های خصوصی از کراوات و آرایش‌های غلیظ گفت: رسما اعلام می‌کنم که پلیس حتما با بخشی از سازمان یا بیمارستان خصوصی که از آرایش و کراوات به صورت سازمان یافته استفاده می‌کند، برخورد می‌کند.

او استفاده از کراوات را ترویج نمادغرب دانست و گفت: اگرچه پیش از این نیز به صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم اما بار دیگر و همین‌جا به روسای بیمارستان‌ها اعلام می‌کنم که آن بخشی که به صورت سازمان یافته افراد از آرایش غلیظ یا کراوات استفاده می‌کنند، برخورد خواهد شد.

رادان گفت: گاها برخی از کارمندان مجبور به استفاده از کراوات در آن سازمان یا بیمارستان می‌شوند، اگر این افراد از زدن کراوات اجتناب کنند یا از دریافت حقوق یا استخدام بهره‌مند نمی‌شوند.

روز گذشته رادان در یک برنامه تلویزیونی دراین باره چنین گفت: "بررسی‌ها نشان داده که برخی شرکت‌ها با دادن حقوق کم و استعمارگونه که نه با قانون انصاف، عدل و کار متناسب است دختران را به کار می‌گیرند به گونه‌ای که افراد احساس کنند که شغلی دارند و در کنار آن آمده‌اند گفته‌اند مبلغی برای آرایش و فلان لباس به شما داده می‌شود به گونه‌ای که اگر شما آرایش کنید یا فلان لباس را بپوشید مبلغی به حقوقتان اضافه می‌شود و ما اجازه نمی‌دهد با دختران و زنان به مانند کالا رفتار شود."

جانشین فرمانده نیروی انتظامی اما اکنون به روسای بیمارستان ها چنین هشدار داده است: "روسای بیمارستان‌ها و سازمان‌ها چند روزی فرصت دارند تا نسبت به جمع‌آوری این پدیده اقدام کنند. در برخی از سازمان‌ها آرایش جزو ابلاغات مسئولان است، برای بیمارستان‌ها نظام ارزشیابی وجود دارد، چطور می‌شود مسئولان در این نظام ارزشیابی به همه چیز توجه کنند به غیر از این موضوعات اساسی؟"

او همچنین درباره تمایل برخی افراد به استفاده از کراوات هم گفت: "گاها نیز دیده شده که خود فرد مایل به استفاده از کراوات است، که این سازمانی نیست و انشاءالله خود فرد کلاه خود را قاضی کند که استفاده از این نمادغربی خوب یا بد است."

اعلام مجدد مصادیق بدپوششی

سردار رادان همچنین دوباره مصادیق بدحجابی و برخورد پلیس با آنها را تشریح کرد و گفت: در خصوص بانوان مصادیقی که از نظر نیروی انتظامی بدپوششی محسوب می‌شود،‌ پوشیدن مانتوهای تنگ و چسبان، مانتوهای کوتاه که از نظر ما در صورت تنگ نبودن تا روی زانو مناسب است، لباس و مانتوهای آستین کوتاه و همچنین شال و روسری که موی سر از دو طرف آن پیدا باشد، است.

او همچنین گفت: متاسفانه برخی افراد از موضوع شال و روسری این گونه تعبیر می‌کنند که اگر از یک طرف موی آنها بیرون باشد اشکالی ندارد که این به منزله رفع مصادیق ما نیست. ماموران به افراد بدپوشش تذکر می‌دهند و اگر اصلاحی در محل صورت نگیرد این افراد به پلیس امنیت معرفی و برای آنها سابقه انتظامی در نظر گرفته می‌شود.

سیستم صوتی خودروهای آلوده کننده صوتی جمع می شود
جانشین فرمانده نیروی انتظامی درباره برخورد با مزاحمین خیابانی نیز گفت: در خصوص خودرو دو موضوع مطرح است، نخست بحث آلودگی صوتی که برخی خودروها با نصب تجهیزاتی مانند ساب برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند که این خودروها ضمن برخورد قضائی تجهیزات صوتی آنها نیز جمع‌آوری می‌شود، بحث دیگر که یکی از دغدغه‌های بانوان می‌باشد موضوع مزاحمین نوامیس در شهر است. پلیس نباید اجازه دهد این موضوع برای بانوان ایجاد شود. به همکاران خود در نیروی انتظامی تهران بزرگ ابلاغ می‌کنم که با مزاحمین خیابانی به شدت برخورد کرده تا این نگرانی در مردم مرتفع شود.

پاسخ به انتقادات در مورد نحوه برخود ماموران
جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر نحوه برخورد ماموران گشت امنیت اخلاقی با بدپوششان، گفت: اگر همکاران ما در هنگام اجرای طرح می‌گویند که دستور داریم، بله ماموران ما خودسر کاری را انجام نمی‌دهند.

او گفت: ماموران ما باید افرادی را که دستگیر می‌شوند بر اساس مجوزی که در اختیار دارند به واسطه تعیین سابقه انتظامی به پایگاه منتقل کنند.

رادان در مورد ایجاد سابقه انتظامی برای بدپوششان گفت: منظور مدرکی مبنی بر نوع پوشش فرد دستگیر شده است. بنابراین هر فردی احساس می‌کند نوع پوشش جزء مصادیق بدحجابی نبوده است و بی‌جا دستگیر شده، اعلام کند و من قول می‌دهم این مسئله را پیگیری و اگر واقعا جزء مصادیق نبود، ضمن عذرخواهی و دلجویی از این فرد با پرسنل برخورد می‌کنیم.

به گفته او افراد می‌توانند انتقادات خود را از طریق مرکز نظارت همگانی ناجا به شماره تلفن 197 اعلام کنند.

پلیس کوتاه نمی آید
جانشین فرمانده نیروی انتظامی، همچنین از ادامه طرح امنیت اخلاقی و برخورد با بدپوششی و بدحجابی خبر داد و گفت: نیروی انتظامی علیرغم همه ناملایماتی که در اجرای این طرح با آن مواجه شد به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید و به طور جدی با بدپوششی، مزاحمین نوامیس، اراذل و اوباش، مواد فروشان خرد و نصب دیش‌های ماهواره برخورد می‌کند. در شهرهای شمالی کشور نیز یک بخش به این طرح اضافه شده است که در این شهرها طرح سالم سازی دریا اجرا خواهد شد. اجازه نمی‌دهیم شمال کشور حیاط خلوت بعضی افراد برای ناهنجاری‌ها شود.

رادان گفت: از رسانه‌ها درخواست داریم وظایف طرح حجاب و عفاف را مورد توجه قرار دهند، اگر تمام 26 دستگاه متولی در این طرح‌ پای کار می‌آمدند موضوع خیلی زودتر جمع می‌شد اما با این وجود ما همچنان به وظایف خود ادامه می‌دهیم و معطل آنها نخواهیم ماند.


 


امروز: روزنامه معاریو نوشت: هزاران سرباز اسرائیلی و حدود 3 هزار سرباز امریکایی قرار است در بزرگترین مانور مشترک بین دو دولت در ماه اکتبر شرکت کنند.

به گزارش انتخاب، این مانور در پی شبیه سازی حمله موشکی ایران پس از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران و مقابله با آن است.

ژنرال کریگ فرانکلین فرمانده ارشد نیروی هوایی امریکا به منظور فراهم کردن مقدمات این مانور اخیرا به سرزمین های اشغالی سفر کرد. وی و همتایش برنامه ریری برای وسیع ترین مانور بین دو دولت را آغاز کرده اند.

اسرائیل در این مانور از سیستم موشکی "ارو2" که نسخه ی اصلاح شده ان است استفاده می کند. این سیستم موشکی می تواند موشک پرتاب شده را بسیار سریع شناسایی کند.

امریکایی ها هم سیستم موشکی "ایجیس" را به اسرائیل می اورند. آنها همچنین از موشک های "پیتریوت پاک3" در این مانور استفاده خواهند کرد.


اوباما برای فرار از شکست در انتخابات، به ایران حمله می کند؟!
همچنین رابرت رایت، سردبیر ماهنامه آمریکایی «آتلانتیک» در تحلیلی مهم، نسبت به چرخش سیاست خارجی اوباما در مسئله «جنگ با ایران» هشدار داده و این چرخش را استراتژی جدید اوباما برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دانسته و خطاب به او می نویسد: روی‌آوری آمریکا به جنگی دیگر و به خطر انداختن امنیت آمریکا به خاطر چند درصد رای بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری روشی شرم‌آور و بحث‌انگیز است

وی در بخش دیگری از این تحلیل، پیشنهادهای آمریکا به ایران در نشست مسکو را «نقض غرض» می خواند می نویسد: دولت آمریکا رئوس و محورهای پیشنهادی و شرایط خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران را به شکلی تنظیم کرده و پیش می‌برد که با خواسته‌‌های لابی‌های طرفدار اسرائیل تناقضی پیدا نکند. اما یک چنین محدودیت‌هایی در شروط مذاکره و چهارچوب امتیازهای قابل مذاکره عملا نقض غرض است و مذاکرات را به بن‌بست می‌کشاند.ما «به سمت جنگ با ایران»

بخش هایی از این تحلیل حائز اهمیت سردبیر «آتلانتیک» در پی می آید:

یک تحول سیاسی در پایتخت آمریکا که بیش از همه پنهان نگاه داشته شده است آن است که باراک اوباما در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی سال جاری اجازه می‌دهد که سیاست خارجی این کشور بیش از پیش به سمت جنگ با ایران سوق پیدا کند.

زمینه‌ها و اساس این گزارش بر کسی پوشیده نیست. هنوز هم این امکان وجود دارد که باراک اوباما شانس موفقیت مذاکرات هسته‌ای و توافق با ایران را افزایش دهد، ولی ظاهرا او تصمیم گرفته است که این گونه اقدامات باعث تضعیف موقعیت وی و کاهش احتمال پیروزی او در انتخابات آینده ایالات متحده خواهد شد.

در این میان نکته مثبت این است که محاسبات باراک اوباما ممکن است نادرست باشند. فشارهایی که او نگران آنهاست و عمدتا از سوی دولت اسرائیل و لابی‌های طرفدار این کشور در آمریکا اعمال می‌شود، شاید تا آن حد که رئیس جمهور آمریکا حدس می‌زند نیرومند و تاثیرگذار نباشند. و در عین حال دستاوردهای پیشبرد یک سیاست موفق بدون توجه به این فشار‌ها ممکن است بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که آقای اوباما فکر می‌کند.

اما فرض کنیم که محاسبات سیاسی آقای اوباما و توجه به فشارهای طرفداران جنگ با ایران درست باشد. در آن صورت باید گفت که روی‌آوری آمریکا به جنگی دیگر و به خطر انداختن امنیت آمریکا به خاطر چند درصد رای بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری روشی شرم‌آور و بحث‌انگیز است. اما شرم‌آور‌تر از این فضای سیاسی و انتخابات آمریکاست که در آن افکار عمومی و سیاستمداران یک چنین روش‌هایی را می‌پذیرند.

قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای اخیر با ایران مقامات ارشد در دولت آمریکا به اسرائیل و لابی‌های طرفدار اسرائیل تضمین داده‌اند که به هیچ وجه تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران در مسیر پیشبرد مذاکرات فدا نخواهند شد. شاید به همین خاطر است که در مذاکرات بغداد آمریکا و متحدان آن کشور در برابر پیشنهادهای ایران حاضر نشدند هیچ گونه امتیازی بدهند و منطقه را از تشدید تنش و احتمال خطر جنگ نجات دهند.

معضل اصلی مذاکرات و بحران هسته‌ای ایران ظاهرا غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیست درصد است که هنوز تا تولید اورانیوم تسلیحاتی فاصله زیادی دارد، ولی به هر حال زمان مورد نیاز ایران برای رسیدن به مرز تولید بمب هسته‌ای را کاهش می‌دهد. اما در مذاکرات بغداد آمریکا و متحدان این کشور حاضر نشدند در برابر قطع این نوع غنی‌سازی‌ها در ایران تحریم‌ها علیه آن کشور را کاهش دهند.

برخی از صاحب‌نظران معتقدند که دولت آمریکا رئوس و محورهای پیشنهادی و شرایط خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران را به شکلی تنظیم کرده و پیش می‌برد که با خواسته‌‌های لابی‌های طرفدار اسرائیل تناقضی پیدا نکند. اما یک چنین محدودیت‌هایی در شروط مذاکره و چهارچوب امتیازهای قابل مذاکره عملا نقض غرض است و مذاکرات را به بن‌بست می‌کشاند.

سردبیر وب‌سایت «آتلانتیک» هشدار می‌دهد که اتخاذ چنین موضعی از سوی دولت آمریکا عملا راه را بر حل بحران هسته‌ای ایران مسدود خواهد کرد. حقیقت این است که موضع واقعی سران دولت اسرائیل این است که ایران به هیچ وجه، به هیچ شکل و در هیچ حدی نباید اجازه غنی‌سازی اورانیوم را داشته باشد.

در صورتی که آن طور که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، سال گذشته صراحتا اعلام کرد، «موضع جامعه بین‌الملل و دولت آمریکا این است که ایران در صورت رعایت تعهدات و پذیرش بازرسی‌های همه‌جانبه می‌تواند از حق خود برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم بهره‌مند باشد».

سیاست فعلی دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای که تحت تاثیر هراس از ناخشنودی اسرائیل و طرفداران آن عملا فلج شده است، به دو شکل می‌تواند به جنگ بینجامد.

احتمال اول حمله نظامی اسرائیل به ایران در پاییز سال جاری و در عمل کشیده شدن آمریکا به این جنگ است. هر چند بسیاری از تحلیل‌گران، از جمله خود من، وقوع این حالت را تقریبا بعید می‌دانند، رهبران اسرائیل به خوبی می‌دانند که باراک اوباما قبل از شروع انتخابات ریاست جمهوری به نسبت حالت احتمالی پیروزی در آن موضع ضعیف‌تری دارد و راحت‌تر می‌توان وی را به مشارکت در جنگ اسرائیل علیه ایران کشاند.

دو احتمال می‌تواند از وقوع چنین حالتی پیشگیری کند: یکی پیشرفت چشمگیر در مذاکرات هسته‌ای با ایران است که بهانه را از اسرائیلی‌ها بگیرد. و دیگری این است که اگر نتایج نظرسنجی‌های قبل از انتخابات آمریکا نشان دهد که میت رامنی واقعا به پیروزی خواهد رسید در آن صورت رهبران اسرائیل ترجیح خواهند داد که صبر کنند و در دوره زمامداری آقای رامنی به جنگ با ایران بروند.

باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا از قدرت فراوانی برای کاهش احتمال وقوع جنگ با ایران برخوردار است، ولی چرا چنین کاری نمی‌کند؟ شاید او فکر می‌کند که در صورت تضعیف موقعیتش در انتخابات میت رامنی به پیروزی خواهد رسید و او حتما جنگ با ایران را آغاز خواهد کرد. بنابراین احتمالا بهترین راه پیشگیری از چنین جنگی انتخاب مجدد وی به مقام ریاست جمهوری است.

ولی نباید اصل را بر این گذاشت که غیر از تاثیرپذیری از گروه‌های طرفدار اسرائیل هیچ راه دیگری برای حفظ موقعیت سیاسی باراک اوباما وجود ندارد.

اگر آمریکا بتواند در ماه‌های آینده در مذاکرات با ایران به موفقیت برسد، اگر ایران غنی‌سازی بیست درصدی را متوقف کرده و ذخایر اورانیوم خود را به خارج منتقل کند، تمام آمریکایی‌ها، چه یهودی و چه غیریهودی، از برطرف شدن احتمال جنگ و پیشگیری از هسته‌ای شدن ایران خشنود خواهند شد.

باید در نظر داشت که اوباما حتی با حدی از مخالفت و انتقادهای لابی‌های طرفدار اسرائیل می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا به پیروزی برسد. باید راه‌های درست چنین استراتژی را در پیش گرفت و بی‌جهت در میزان نفوذ و قدرت لابی‌های طرفدار اسرائیل اغراق نکرد.


 


امروز: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خواستار گشایش در پرداخت تسهیلات از سوی سیستم بانکی به تولیدکنندگان شد و گفت: برخوردهای تعزیراتی در بازار پاسخگو نیست و مشکل را باید به صورت ریشه‌ای حل کرد.
به گزارش مهر، محمد نهاوندیان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به برگزاری مراسم روز صنعت و معدن در سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: امسال فرصت بی نظیری برای حمایت از تولید ملی کشور است که باید به بهترین شکل بتوانیم گامهای موثری برای رونق تولید برداریم و موانع پیش روی آن را برطرف کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون تولید کشور نیازمند حمایت های جدی است، افزود: مسائل پیش روی تولید، صنعت و معدن کشور طیف متنوعی از مشکلات را در بر می گیرد که بر این اساس نباید برای حل آن نسخه ای واحد پیچید چراکه هر یک از این مشکلات اقتضائات خاص خود را دارند و رفتار مناسبی را برای مواجهه و حل مشکل می طلبند.

وی با اشاره به جهش‌های نرخ ارز در ماه های گذشته تصریح کرد: این جهش‌ها خواسته، ناخواسته، مدیریت شده یا نشده وارد اقتصاد ایران شدند و آن را تحت الشعاع قرار دادند، این در شرایطی است که جهش نرخ ارز برای برخی صنایع و تولیدات آثار مثبت و بر روی برخی دیگر آثار منفی به جای گذاشت.

نهاوندیان در توضیح این مطلب خاطر نشان کرد: جهش ارز در صنعت نساجی و سنگ توانست روند رونق را ایجاد کرده و به صادرات بیشتر بیانجامد اما در مقابل در صنعت خودروسازی و قطعه سازی که حجم عظیمی از اشتغال ایران را به خود اختصاص می دهند، آثار بسیار منفی به جای گذاشت و منجر به کاهش تولید شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس است که نمی توان یک نسخه واحد را برای بخشهای مختلف اقتصاد ایران اعمال کرد، اما آنچه مسلم است باید تسهیل فرآیندهای اداری در سازمان ها را برای تمامی بخش های تولیدی و صنعتی صورت داد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی، گفت: در گذشته مشکلات بخش تولید و تجارت میان این دو وزارتخانه پاسکاری می‌شد در حالی که هم اکنون با ادغام این انتظار وجود دارد که بتوان سریع تر مشکلات را حل کرد.

نهاوندیان ادامه داد: اگر چه الگوی بانکداری در ایران، بانکداری اسلامی است، اما متاسفانه سودهایی که پرداخت می شود یا از سوی بانک برای دریافت کنندگان تسهیلات اعمال می شود، چندان با موازین بانکداری اسلامی همخوانی ندارد و حتی برخی فقها معتقدند این سودها جنبه شرعی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اختلاس صورت گرفته در سیستم بانکی کشور، خاطر نشان کرد: اگرچه تنها 10 درصد از افرادی که از بانکها تسهیلات دریافت کرده بودند، مشمول این تخلف شدند اما 90 درصد تسهیلات گیرندگان هم اکنون با مشکلات جدی در دسترسی به منابع بانکها مواجه هستند و بانکها یک حکم واحد را برای تمامی تسهیلات گیرندگان اعمال کردند و بر همین اساس است که چرخه پول در کشور کند شده و ضرر نهایی آن متوجه اقتصاد ملی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به برخی برخوردهای متناقض با تولیدکنندگان در اقتصاد ایران، گفت: چنانچه یک تولیدکننده به دلایل مختلف نتواند اقساط وام های خود را به بانک پرداخت کند متحمل زیان های بسیاری شده و ممنوع الخروج می شود در حالی که همان تولیدکننده ممکن است میلیاردها تومان از دستگاه‌های دولتی بابت فروش کالاهای خود طلبکار باشد.

نهاوندیان درباره اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در سال جاری گفت: در فاز اول اجرای قانون پیش از آنکه قانون اجرایی شود مبلغی را به عنوان یارانه نقدی به حساب مردم واریز کردند و سپس قیمت حامل های انرژی افزایش یافت. در حالی که در تولید چنین اتفاقی رخ نداد بنابراین هم اکنون که قرار است فاز دوم اجرا شود باید حتما از مشورت بخش خصوصی برای چگونگی اجرا استفاده شود.

وی درباره گرانی های موجود در جامعه به تذکر برخی فقها در این زمینه اشاره کرد و افزود: علت گرانی، تورم مزمن 40 ساله ای است که به دلیل کسری های متعدد بودجه و تزریق پول نفت به بودجه سالانه دولت است و البته مربوط به یک دولت هم نمی شود، بلکه ظرف 40 سال گذشته گریبانگیر اقتصاد ایران بوده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اظهار داشت: مفهوم گرانی با گران فروشی متفاوت است در حالی که هر گاه گرانی در اقتصاد ایران رخ می دهد، دولت به سراغ واحدهای صنفی کوچک می رود در حالی که باید با این موضوع منطقی برخورد کرد و بحث گرانی را ریشه یابی کرد.

وی ادامه داد: رویکرد تعزیراتی برای یک پدیده اقتصادی که دامنه افزایش آن یک تا 5 درصد اقتصاد را در بر می گیرد مناسب است ولی اگر یک پدیده به صورت عام در اقتصاد گسترش یافت، دیگر برخوردهای تعزیراتی پاسخگو نیست و مشکل را باید به صورت ریشه ای حل کرد.


 


امروز: رئیس قرارگاه فرهنگی عمار گفت: در جمهوری اسلامی احدی را سراغ ندارم که مثل مقام رهبری تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام شیخ مهدی طائب در جمع جوانان، روحانیان و آحاد مختلف مردم در مسجد آیت‌الله بروجردی شهر کرمانشاه و در همایش ریزش‌ها و رویش‌ها اظهار کرد: حضرت عباس(ع)، سه درس عمده برای ما باقی گذاشتند؛ بصیرت، نوع زندگی که انتخاب کردند و راهی که در آن زندگی کردند.

طائب افزود: بصیرت یعنی اسلام‌شناسی و این بصیرت است که به درد انسان‌ها می‌خورد.

وی با بیان اینکه، بصیرت عباس‌بن علی‌(ع) به‌خاطر این بود که با امام زمانش بود و حجت زمانش برایش مهم بود. تاکید کرد: بصیرت حسینی و عباسی از ایران، جاهای دیگر دنیا را بیدار کرده است و مردم ما صفت عباسی پیدا کرده‌اند و راه دستیابی به عزت، راه عباس‌بن علی (ع) است.

وی اظهار کرد: بصیرت و علم به‌جای هم به‌کار نمی‌روند. ممکن است کسی عالم باشد، اما بصیر نباشد. علم و بصیرت به معنی آگاهی هستند، اما مدل آگاهی با هم تفاوت دارد.

رئیس قرارگاه فرهنگی عمار گفت: آگاهی از طریق تعاریف و کلیات، علم و آگاهی از طریق روئیت، بصیرت است.

*امروز ملاک ولایت‌مداری، ایستادگی در مقابل سختی‌هاست

رئیس قرارگاه فرهنگی عمار تاکید کرد: امروز ملاک ولایت‌مداری، ایستادگی در مقابل سختی‌هاست و سختی‌ها، مانوری است که خدا برای ما قرار داده است.

طائب خاطرنشان کرد: شاخص ولی‌فقیه است و نمی‌گذارند لغزش پیدا کنیم و شاخص حجت زمان مانع از خارج شدن ما از جاده می‌شود.

وی بیان داشت: هیچ چیز باعث نمی‌شود مردم از صحنه بیرون روند و در انتخابات شاهد حضور باشکوه مردم بودیم و همین مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری جواب دندان‌شکنی به دشمن می‌دهند.

رئیس قرارگاه فرهنگی عمار تاکید کرد: ریزش‌ها از صدر اسلام تاکنون بوده است و فتنه 88 به‌دلیل بی‌بصیرتی بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: امام خمینی(ره)، آن زمان فرمودند: انقلاب را صادر می‌کنیم و امروز تحقق این موضوع را می‌بینیم و بیداری، استکبار را خفه کرده است.

طائب ادامه داد: در جمهوری اسلامی، احدی را سراغ ندارم که مثل مقام رهبری تلاش کنند. صبح تا شب کار می‌کنند، مطالعه می‌کنند و نمی‌شود مانند ایشان بود.

وی افزود: تمام دنیا به زندگی مقام رهبری متمرکز شده و اعتراف کرده، زندگی ایشان هیچ نقطه خاکستری ندارد و روشن است. مقام رهبری، می‌بینند و می‌گویند و ما بعدها می‌فهمیم که چه فرموده‌اند.


 


امروز: نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران گفت: در ایران جنگل‌ها سریع‌تر در حال ناپدید‌شدن هستند و همواره چرخه دائمی فرسایش و بیابانزایی وجود دارد.

به گزارش فارس، نورالدین مونا اظهار داشت: در کشورهای خاورمیانه، مقابله با بیابانزایی و پرداختن به مسائل مربوط به مدیریت خشکسالی با توجه به لزوم تقویت آگاهی‌های زیست‌محیطی، افزایش هزینه زیرساخت‌های حاشیه‌ای و مشارکت عمومی در فرایند تصمیم‌گیری، پیچیده است.

وی تصریح کرد: تغییرات آب و هوایی هم به‌عنوان یک چالش دیگر برای مدیریت مؤثر در حال ظهور است. مونا افزود: حدود 70درصد از اراضی ایران، از جمله جنگل‌ها و مراتع در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار دارند. این شرایط سخت، همراه با خشکسالی‌های مکرر و کمبود شدید آب، باعث ایجاد فقر و ناامنی غذایی می‌شود.

وی ادامه داد: در ایران مانند کشورهای منطقه خاور نزدیک، جنگل‌ها سریع‌تر از اکثر نقاط جهان در حال ناپدید‌شدن هستند. مونا درخصوص دلیل ناپدید‌شدن جنگل‌ها در ایران گفت: این امر به‌دلیل ناتوانی و شکست بسیاری از سیاست‌های استفاده از جنگل و اراضی ملی برای اداره‌کردن مؤثر تقاضای فشرده و رقابت‌آمیز در استفاده از جنگل‌ها و منابع طبیعی و همچنین فقدان ظرفیت‌های فنی و سرمایه‌گذاری‌های دراز‌مدت و هماهنگ است. به گفته مونا، قطع بی‌رویه درختان و ازبین‌بردن جنگل‌ها، برداشت ناپایدار چوب به‌عنوان سوخت و چرای بی‌رویه از رخدادهای شایع در ایران است.

نماینده فائو گفت: تغییرات آب و هوا، فشار بیشتری به جنگل‌ها وارد می‌کند و آسیب‌پذیری مردم، اکوسیستم‌های جنگلی و گونه‌های زنده در مناطق خشک شده به دلیل فرسایش جنگل‌ها را تشدید می‌کند. درنتیجه یک چرخه دائمی از فرسایش، بیابانزایی و فقر امنیت غذایی مشاهده می‌شود.

مونا افزود: یکی دیگر از چالش‌های اصلی بیابانزایی در سراسر جهان و در ایران به‌طور خاص پیشروی شن است که اثرات مخرب زیست‌محیطی و اجتماعی- اقتصادی دارد. پیشروی شن زمین‌های زراعی، چراگاه‌ها و همچنین دردسترس‌بودن منابع آبی را کاهش می‌دهد. همچنین بهره‌وری اکوسیستم‌ها و کشاورزی را تهدید کرده و امنیت غذایی و معیشت جوامع محلی را به خطر می‌اندازد.


 


امروز: قیمت دلار امروز دوشنبه با کاهش 34 تومانی نسبت به روز گذشته به 1876 تومان کاهش یافت.
به گزارش مهر، قیمت انواع سکه امروز دوشنبه - تاکنون - در بازار تهران با کاهش مواجه شده‌اند به طوری که سکه تمام طرح قدیم از 710 به 700 هزار و 500 تومان، طرح جدید از 706 به 698 هزار تومان، نیم سکه از 354 به 349 هزار تومان و ربع سکه از 185 به 183 هزار تومان کاهش یافته است.

در همین حال، قیمت هر گرم طلای 18 عیار که روز گذشته از مرز 72 هزار تومان هم عبور کرده بود، امروز به 71 و هزار و 287 تومان کاهش یافته، ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی امروز به حدود یکهزار و 570 دلار رسیده است.

از بازار ارز هم خبر می‌رسد قیمت دلار در بازار آزاد تهران از 1910 تومان روز گذشته به حدود 1876 تومان در حال حاضر کاهش یافته است، قیمت یورو و پوند نیز به ترتیب 2390 و 2947 تومان گزارش شده است که نسبت به روز گذشته کاهش نشان می‌دهد.


 


امروز: یک کار‌شناس ارشد بخش کشاورزی اعلام کرد: در پی واردات ۶۰۰ درصدی شکر به داخل کشور ۸۰ درصد از چغندر کاران در آستانه بیکاری قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا، بهزاد قریاضی ضمن بیان مطلب فوق یاد آور شد: واردات بی‌رویه شکر موجب خواهد شد که چغندرکاران به مشاغلی از قبیل هندوانه کاری روی بیاورند.

به گفته قریاضی صنعت قند و شکر کشور که در سال ۸۵ با زیرکشت بردن ۱۸۰ هزار هکتار و تولید ۶ میلیون و ۵۹۲ هزار تن چغندرقند در طول عمر ۱۱۲ ساله خود تجربه بی‌سابقه‌ای را پشت سر می‌گذاشت و خودکفایی شکر را در چند قدمی می‌دید با واردات شکر در سال گذشته و امسال که در مجموع به بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است با بحران کمبود نقدینگی و ورشکستگی روبه‌رو شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد از واردات شکر ایران از طریق دو کشور امارات و سوئیس انجام شد یاد آور شد: براساس آمار گمرک ایران، در دو ماه نخست امسال بیش از ۱۱۸. ۷ هزار تن قند و شکر از نیشکر تصفیه نشده بدون مواد خوشبو کننده یا رنگ کننده به ارزش بیش از ۹۹. ۱ میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب رشد ۴۰۱ و ۶۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

گفتنی است‎ افزایش واردات شکر به حدی بوده که این کالا به نهمین کالای عمده وارداتی کشور طی دو ماه نخست امسال تبدیل شده است. همچنین در این مدت تنها حدود ۱۳ هزار تن شکر در کشور تولید شد. سال گذشته یک میلیون و ۲۳۴ هزار تن شکر وارد کشور شده بود و تولید داخلی شکر نیز بالغ بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته