-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۳, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 06/23/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سیامک مدیر خراسانی، قاضی پرونده اختلاس بیمه ایران، متهمان غیر دولتی این پرونده را تهدید کرد که به خاطر افشای نقش مسوولان دولتی در این اختلاس، مجازات آنان افزایش خواهد یافت.

این قاضی همچنین به رسانه ها هشدار داده که نام متهمان دولتی را نباید منتشر کنند. قاضی پرونده جنجالی اختلاس بیمه درباره محمدرضا رحیمی نیز گفته که پرونده او به دادگاه ارجاع نشده و اتهامات او قابل رسیدگی نیست.

این اظهارات چند روز پس از آن بیان شد که صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از متهمان دو پرونده بزرگ اختلاس به دلیل نام بردن از مسوولان انتقاد کرد و گفت: در این دادگاه‌ها برخی متهمان به خیال این‌که می‌توانند به صرف نام بردن از برخی افراد و مسئولان بدون ارائه دلایل و مستندات از خود رفع مسئولیت کنند، نام بردند اما مشخص است که این مسئله نیز نیرنگ و شگردی جدید برای فرار از اتهامات از سوی آنان است.

در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزارمیلیارد تومانی در سیستم بانکی و نیز پرونده اختلاس شرکت بیمه ایران، تاکنون نام بسیاری از مسوولان جمهوری اسلامی مطرح شده است.

پرونده اختلاس بیمه ایران که متهم اصلی آن محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد است، پس از پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی، دومین پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی در دولت اصولگراست که به نظر می رسد مسوولان آن یک به یک در پرونده های مختلف فساد، ارتشاء و اختلاس دست دارند.

جزییات پرونده اختلاس بیمه از ابتدای دولت دهم افشا شد. اما آن زمان گفته شد که محمود احمدی نژاد از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا مانع از رسیدگی به این پرونده شود و آقای خامنه ای نیز که به دلیل سرکوب معترضان به تقلب در انتخابات تحت فشار قرارداشت با این درخواست در آن مقطع موافقت کرد.

گفته می شود بخشی از مبالغی که در این پرونده به شکل غیرقانونی برداشت شده یا به عنوان رشوه اخذ شده است، در جریان انتخابات ریاست جمهوری توسط ستاد احمدی نژاد هزینه شده است. این موضوع در جلسات گذشته دادگاه نیز تایید شد و علاوه بر آن گفته شد که در انتخابات مجلس هشتم نیز ستاد انتخابات اصولگرایان مبالغ مشابهی از متهمان پرونده دریافت کرده است.

با این وجود اگر چه نام محمدرضا رحیمی به عنوان یکی از دست اندرکاران اختلاس بیمه ایران مطرح بود، تا پیش از سه جلسه گذشته دادگاه، سطح متهمان دارای سمت دولتی تا حد مسئولان استانداری تهران کاهش پیدا کرد و حتی هفته قبل از آن محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه منکر دست داشتن رحیمی در این اختلاس شد.

اما یکی از متهمان اختلاس بیمه بالاخره در دادگاه نام رحیمی را برد و اعلام کرد که دسته چک خود را به محمدرضا رحیمی برای انتخابات مجلس هشتم داده است "تا افراد ولایتمدار وارد مجلس شوند". پس از این افشاگری بود که نام محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس، مرتضی تمدن استاندار تهران، و کامران دانشجو وزیر علوم نیز در میان دریافت کنندگان رشوه های کلان به میان آمد. 

این افشاگری های غیر منتظره که در جلسات علنی دادگاه صورت گرفت اما واکنش رییس قوه قضاییه را برانگیخت و در حالی که قاضی القضات جمهوری اسلامی پیش از این از عزم این قوه برای رسیدگی به اتهامات خبر می داد و همچنین در حالی که سال گذشته ابراهیم رییسی معاون اول قوه قضائیه وعده داده بود در این پرونده ها ضعیف کشی نمی شود و پرونده با اراده جدی که وجود دارد "مقتدرانه" رسیدگی خواهد شد، لاریجانی رسما متهمان دولتی و سطح بالا را پیشاپیش تبرئه کرد و اعتراف علیه آنان را حاصل "نیرنگ" متهمان غیر دولتی دانست. 

در ادامه این روند، قاضی رسیدگی کننده به این پرونده نیز امروز لب به سخن گشود و متهمان غیر دولتی و رسانه ها را تهدید کرد.

قاضی پرونده اختلاس بیمه ایران گفت: انتساب هر گونه اتهام نسبت به مسئولان دولتی بدون صدور کیفر خواست فاقد وجاهت قانونی است و رسانه ها نباید اسامی افراد را به صورت کامل منعکس کنند.

مدیر خراسانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران - وابسته به صداوسیما -  افزود: در این دادگاه نام بردن از هر یک از مدیران دولتی توسط متهمان مصداق اعلام جرم علیه آنها نیست.

قاضی گفت: متهمانی که به هر دلیلی اسامی افراد خاص یا نهادهای دولتی را می برند باید با ادله کافی مسایل را اثبات کنند در غیر صورت بر جرایم آنها اضافه خواهد شد، ضمن این که نمی توانیم بدون مدارک مستند دیگران را متهم کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتساب برخی اتهامات به مدیران خاص دولتی صحت دارد یا خیر، تاکید کرد: اطلاعی از این مساله ندارم و هر کدام از متهمان با کیفر خواست مشخصی به جایگاه فرا خوانده می شوند و من در مورد افرادی که کیفر خواستی علیه آنها صادر نشده نظری اعلام نمی کنم.

قاضی پرونده جنجالی اختلاس بیمه ایران همچنین گفت که درباره محمدرضا رحیمی پرونده ای به این دادگاه ارجاع نشده و تا زمانی که جرمی محرز نشود نمی توانیم فردی را متهم کنیم.


 


در حالی که پیش از این سایت های خبری  به نقل از "کردپا" از اعدام یونس آقایان علیبگلو، زندانی عقیدتی محکوم به اعدام خبر داده بودند، "هرانا" گزارش داده است که این زندانی عقیدتی و از پیروان آئین یاری (اهل حق)   امروز موفق به ارتباط با خانواده خود شده و با این تماس تلفنی اعدام این زندانی نیز تکذیب شد.

این زندانی عقیدتی محکوم به اعدام که از هشت سال پیش در زندان ارومیه نگهداری می‌شود طی روز ۳۱ خرداد ماه از زندان ارومیه به اداره اطلاعات شهرستان مهاباد منتقل شده بود.

پس از انتقال وی برخی از همبندیان او  خبر از اجرای حکم اعدام وی داده‌ بودند اما آقایان  پس از سه روز با خانواده خود ارتباط برقرار کرد.

خانواده این زندانی پس از کسب اطلاع از انتقال وی به محل نامعلوم با مراجعه به زندان ارومیه متوجه انتقال وی به اداره اطلاعات شهرستان مهاباد شدند.


 


مجید سعیدی، عکاس ایرانی برنده جایزه عکاسی خبری سال ۲۰۱۲ از بنیاد عدالت و حقوق بشر "رابرت اف کندی"، جایزه خود را به روزنامه نگاران زندانی اهدا کرد.

موسسه «رابرت کندی» را فرزند بزرگ اين رييس جمهورِ فقيد آمريکا تاسيس کرد که عکس ترور او بازتابی جهانی يافت. اين موسسه بيش از چهار دهه پيش از سال  ۱۹۶۸با هدف دفاع از حقوق بشر و عدالت اجتماعی در آمريکا آغاز به کار کرد.

مجيد سعيدی که بيست سال سابقه عکاسی خبری در رسانه‌های داخلی و خارجی را در کارنامه دارد، جایزه رابرت اف کندی در رشته عکاسی خبری را برای مجموعه عکس هایش از مردم افغانستان دریافت کرده است.

او در گفت‌وگویی با رادیوزمانه اعلام کرد که جایزه‌ خود را به «روزنامه‌نگاران زندانی در جهان»، به ویژه به همکاران خود «احمد زیدآبادی» و «بهمن احمدی امویی» که در ایران زندانی هستند اهداء کرده است.

مجید سعیدی در پی اعتراضات عمومی به تقلب انتخابات ریاست جمهوری گذشته، همزمان با موج بازداشت خبرنگاران و تعدادی از عکاسان، بازداشت و در دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شد و چندی بعد به قید وثیقه آزاد شد.


 


شرکت سیمانتک، از شرکت‌های فعال در زمینه امنیت رایانه اعلام کرده است که بدافزار فلیم نه تنها ظرفیت جاسوسی دارد، بلکه می‌تواند عملکرد سیستم‌های رایانه‌ای را مختل کند.

براساس گزارش‌ها، فلیم احتمالا در حمله سایبری به ایران در اردیبهشت ماه امسال مورد استفاده قرار گرفته است.

مقامات ایران پیش از این مدعی شده بودند که بدافزار فلیم در حمله سایبری به وزارت نفت ایران مورد استفاده قرار گرفته و باعث از بین رفتن بخش عمده‌ای از اطلاعات و داده‌های این وزارتخانه شده است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی نیز از حمله سایبری به بخش رایانه‌ای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و سامانه مخابراتی ایران منتشر شد.

پیش از این، کارشناسان سایبری دریافته بودند که فلیم می‌تواند با جاسوسی در شبکه‌های کامپیوتری، به مکالمات آنلاین کاربران کامپیوترهای این شبکه‌ها دست یابد و اطلاعات آنها را بدزدد.

به گزارش بی بی سی فارسی ویکرام تاکور، از کارشناسان سیمانتک، به خبرگزاری رویترز گفته است که این شرکت هم‌اکنون مشخصه‌ای را در فلیم شناسایی کرده است که به کاربران آن اجازه می‌دهد فایل‌هایی را در کامپیوترهای آلوده پاک کنند.

به گفته او، چنین مشخصه‌ای نشان می‌دهد که فلیم می‌تواند مانع اجرایی شدن برنامه‌های کامپیوتری و یا حتی غیرفعال شدن کامل سیستم‌های عملیاتی کامیپوتری شود.

سیمانتک فلیم را که از دست‌کم پنج سال پیش در فضای اینترنت وجود داشته، یکی از پیچیده‌ترین برنامه‌های جاسوسی سایبری خوانده که تاکنون کشف شده‌اند.

این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که فلیم احتمالا با حمایت دولتی خلق شده است، چون ساختار و عملکرد آن به حدی پیشرفته است که ساختش نمی‌تواند کار هکرهای مستقل باشد.

ارزیابی‌های سیمانتک، در صورت تایید، به معنای آن است که فلیم می‌تواند به عنوان یک سلاح برای حمله به کامپیوترهایی استفاده شود که کنترل عملیاتی سیستم‌های بخش‌های زیرساختی کلیدی و مهمی همچون سدها، واحدهای شیمیایی و تاسیسات مراکز تولیدی را به عهده دارند.

شرکت امنیتی کسپرسکی لب که در روسیه مستقر است، ماه گذشته اعلام کرد که فلیم با آلودن کردن یک سیستم "مجموعه عملیات پیچیده‌ای را آغاز می‌کند که شامل مواردی همچون ثبت تردد شبکه، برداشتن عکس از صفحه، ضبط مکالمات صوتی و ثبت رکورد صفحه کلید می‌شود."

از آن زمان تاکنون پژوهشگران در تلاش بوده‌اند تا به درک بهتری از ظرفیت‌های فلیم برسند.

پژوهشگران کسپرسکی لب همچنین اعلام کرده‌اند که بخشی از کدهای نرم‌افزاری فلیم به ویروس استاکس نت ربط دارد.

حمله استاکس نت به تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز در حدود دو سال پیش، اخلال در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به دنبال داشت.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هم به تازگی اعلام کرد که ایران اعتراض به حمله‌های سایبری علیه خود را در مجامع جهانی از جمله در نشست اخیر فناوری اطلاعات در ژنو پیگیری کرده است.

او گفت که این حمله‌ها در گذشته بیشتر به "شکل هکر و انفرادی" بود، ولی به تازگی با پشتیبانی دولتی انجام می‌شود.

او دولت اسرائیل و "برخی کشورهای غربی" را مسئول حملات سایبری علیه ایران معرفی کرد.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، دیروز (پنجشنبه، اول تیرماه) اعلام کرد که قرار بوده است بعد از مذاکرات هسته‌ای ایران با نمایندگان گروه ۱+۵ در مسکو، "حمله عظیم سایبری علیه تاسیسات ایران" انجام شود.

مقامات ایران اعلام کرده‌اند که در هفته‌های اخیر حمله‌های سایبری علیه ایران افزایش یافته‌اند، ولی در مورد اخیر، وزیر اطلاعات ایران اعلام نکرده است که آیا حمله‌های سایبری مورد اشاره‌اش به فلیم مربوط می‌شود یا ویروس جدیدی مد نظرش بوده است.

ارزیابی‌های سیمانتک، در صورت تایید، به معنای آن است که فلیم می‌تواند به عنوان یک سلاح برای حمله به کامپیوترهایی استفاده شود که کنترل عملیاتی سیستم‌های بخش‌های زیرساختی کلیدی و مهمی همچون سدها، واحدهای شیمیایی و تاسیسات مراکز تولیدی را به عهده دارند.


 


محمد صدیق کبودوند، زندانی سیاسی کرد که از تاریخ ۶ خرداد ماه امسال دست به اعتصاب غذا زده است، روز گذشته چهارشنبه ۳۱ خرداد در ملاقات با خانواده اش بسیار ضعیف و ناخوش بوده و اعلام کرده تا با درخواست مرخصی برای دیدار فرزند بیمارش موافقت نشود او اعتصابش را نخواهد شکست.

همسر این زندانی سیاسی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که معاون دادستان تهران در ملاقاتش با این زندانی اظهار کرده است « اعتصاب و مرگ زندانی سیاسی برای ما مهم نیست.»

پریناز باغبان حسنی گفت: « ما به شدت نگران وضعیت محمد هستیم. زندانیانی قبلا بودند مانند هدی صابر که در اثر اعتصاب غذا و سکته قلبی در زندان فوت کردند، می ترسیم نکند محمد هم این اتفاق برایش بیفتد.»

همسر محمد صدیق کبودوند درباره اینکه پاسخ مسولان قضایی چه بوده است گفت:« تنها جوابی که محمد تا به حال نسبت به درخواست مرخصیش گرفته است مربوط به صحبت اخیر معاون دادستان تهران می شود، معاون دادستان هفته گذشته با همسرم در زندان دیدار داشته و به ایشان گفته است: اعتصاب و مرگ زندانی سیاسی برای ما مهم نیست، حالا شما می خواهید اعتصاب تان را ادامه بدهید یا نه، میل خودتان است. این تنها جوابی بوده که همسرم تا به حال گرفته است. به ما هم که هیچ جوابی اصولا داده نمی شود. دیگر واقعا مستاصلیم و نمی دانیم چه کنیم.»

پریناز باغبان حسنی، همسر این زندانی کرد گفت:« محمد امروز (چهارشنبه) در ملاقات بسیار رنگ پریده بود، به شدت وزن کم کرده و به گفته خودش چندین بار حالش بد و به بهداری زندان منتقل شده است. او قبلا اعلام کرده بود که اگر به درخواست مرخصیش توجهی نشود این هفته دست به اعتصاب غذای خشک می زند اما خانواده که به شدت نگران وضعیتش هستند امروز از او خواستند تا این کار را نکند و او ظاهرا قبول کرد اما گفت اعتصاب غذای تر خود را تا ندادن مرخصی برای دیدار فرزند بیمارش نخواهد شکست.»

محمد صدیق کبودوند به دلیل اینکه با درخواست پیاپی برای ملاقت فرزند بیمارش موافقت نشده بود پیش از این در تاریخ ۲۵ اردبیهشت ماه دست به اعتصاب غذا زد که پنج روز بعد به اعتصابش پایان داد چون مسولان از او خواسته بودند اعتصابش را بشکند تا آنها با درخواست مرخصیش موافقت کنند اما چند روز بعد به او اعلام شد که درخواست مرخصیش رد شده است. این زندانی مجددا اعتصاب غذای خود را از ۶ خرداد ماه شروع کرد و چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه به خانواده اش در ملاقات گفته است اعتصابش را تا گرفتن مرخصی نخواهد شکست.

پریناز باغبان حسنی با اظهار اینکه دیگر هیچ درخواستی از مسولان قضایی ایران ندارد، گفت:« چگونه می توانم از مسولان قضایی کشورم درخواستی داشته باشم ؟ وقتی پس از این همه سال حبس به همسرم مرخصی که حق قانونیش است داده نمی شود و در برابر اعتصابش می گویند بمیر، برای ما مهم نیست. من فقط از سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری می خواهم که به مسولان ایران فشار بیاورند تا لااقل قانون که خودشان تصویب کرده و قبولش دارند را اجرا کنند. طبق قانون ایران باید به زندانیان مرخصی بدهند وهمسر من می خواهد برای دیدار فرزند بیمارش که به او نیاز دارد به مرخصی بیاید، همین »

محمد صدیق کبودوند، دبیر سازمان حقوق بشر کردستان و مدیر مسول نشریه “پیام مردم” در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد و یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل “سازمان حقوق بشر کردستان” و فعالیت در آن به ۱۱ سال حبس محکوم شد. او در دوران محکومیت خود از حقوق عادی یک زندانی مانند مرخصِی ، ملاقات حضوری و درمان پزشکی مناسب و به هنگام محروم بوده است . او همچنین دارای پسر ۲۲ ساله ای است که مبتلا به بیماری سرطان است.

محمد صدیق کبودوند از سال ۱۳۸۲ نشریه “پیام مردم” را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان های کردنشین منتشر می کرد. و در فروردین ۱۳۸۴ “سازمان حقوق بشرکردستان” را تشکیل داد.او در مراسم سال ۲۰۰۹ “جوایز مطبوعات بریتانیا” به عنوان “روزنامه‌نگار بین‌المللی سال” برگزیده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه “هلمن–همت” سازمان دیده‌بان حقوق بشر به او داده شد.
 


 


سیدابراهیم نبوی


قصه از کجا شروع شد؟

برنامه هسته‌ای ایران در سال ۱۳۵۳ و با تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران وامضای قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر شکل جدی به خود گرفت. ایران در سال ۱۹۵۸، به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(I.A.E.A) درآمده بود و در سال۱۹۶۸، پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (N.P.T) را امضا کرده و در سال ۱۹۷۰ آن را در مجلس شورای ملی به تصویب رسانده ‌بود.

در سال۱۳۵۷ ، عملیات ساخت این نیروگاه‌ها ازطرف کشورهای غربی متوقف شد، و در طول جنگ ایران و عراق تاسیسات موجود چندین بار مورد حمله هوایی عراق قرار گرفت، که در اثر آن آسیب‌هایی به تجهیزات و ساختمان‌های موجود وارد شد.

بعد از روی کار آمدن ولادیمیر پوتین، او تلاش کرد سیاست مستقلی از آمریکا برای کشورش تدارک ببیند و تا جایی که می تواند ایران را بدوشد. از این رو بعد از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران، روسیه به همکاری در پروژه‌های عمرانی ایران خیلی علاقمند شد که یکی ازمهمترین آنها نیروگاه بوشهر بود و پوتین دستور همکاری برای ادامه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را صادر کرد. و قرار شد این نیروگاه سریعا تا دو میلیون سال بعد ساخته شود.

در سال ۲۰۰۲ میلادی، سازمان مجاهدین خلق ایران که خیلی به مردم ایران خدمت کرده است ( علامت تعجب) خبر در حال ساخت بودن دو مرکز هسته‌ای جدید در ایران را که طبق قرارداد پادمان، ایران وظیفه‌ای برای افشای آن‌ها نداشت، ولی سازمان خیال می کرد دارد ، فاش کرد و پس از آن در دستور کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد قرارگرفت و به بروز بحران‌هایی در روابط ایران و جامعه بین‌المللی منجر شد.

در تاریخ ۹ فوریهٔ سال ۲۰۰۳ میلادی محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران، خبر از تهیهٔ سوخت هسته‌ای توسط متخصصان ایرانی برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران داد و حاضر به پذیرش چند توافق‌نامه شد که به تدریج تمامی فعالیت‌ها و مطالعات مرتبط با دانش اتمی در ایران را به حالت تعلیق در آورد.

بر اساس توافق نامه سعد آباد، که در ۲۹ مهر ۱۳۸۲ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳ به امضا رسید، قرارشد از تأسیسات اتمی ایران بازرسی‌های گسترده‌ای به عمل بیاید و فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم نیز در ایران متوقف شود. در این مذاکرات ریاست هیئت ایرانی را حسن روحانی و کمال خرازی برعهده داشتند. ریاست هیئت اروپایی را هم دومینیک دو ویلپن، جک استراو و یوشکا فیشر وزیران خارجه سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان بر عهده داشتند.

بر اساس توافق‌نامه بروکسل، که در ۴ اسفند ماه ۱۳۸۲ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۰۴ به امضا رسید ، ایران متعهد شد ساخت و آزمایش سانتریفیوژهای مورد نیاز برای غنی‌سازی را متوقف کند و اقدام به ساخت قطعات یدکی سانتریفیوژهای موجود در آن زمان را نیز تعلیق کند. در این مذاکرات ریاست هیئت ایرانی بر عهده حسن روحانی و ریاست هیئت اروپایی بر عهده خاویر سولانا بود.

وبالاخره بر اساس توافق نامه پاریس، که در ۱۴ نوامبر ۲۰۰۴ برابر با ۱۷ بهمن ۱۳۸۲ در پاریس بین ایران و سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان به امضا رسید ، ایران به عنوان اقدامی داوطلبانه در جهت اعتمادسازی -و نه به عنوان یک تعهد قانونی - پذیرفت که تمامی فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری مانند ساخت، تولید، نصب، آزمایش، سرهم‌بندی و راه‌اندازی سانتریفیوژهای گازی، و فعالیت‌های مربوط به جداسازی پلوتونیوم را متوقف کند و در عوض اتحادیه اروپا سعی در پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی نماید.نماینده مذاکره‌کننده ایران سیروس ناصری به همراه سفیران وقت ایران در پاریس، لندن و برلین بودند.

پس از توافق‌نامه پاریس در سال اول فعالیت دولت نهم جمهوری اسلامی ایران و به قدرت رسیدن احمدی نژاد و دار و دسته اش، ایران اعلام کرد تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی به پایان رسیده‌ است و با فک پلمب، فعالیت‌های UCF  اصفهان را تحت نظارت آژانس ادامه می‌دهد. همچنین ایران در ژانویه ۲۰۰۶ در حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تأسیسات مجتمع تحقیقاتی هسته‌ای نطنز را نیز فک پلمب کرد، اما شورای امنیت در مارس همان سال به ایران یک ماه فرصت داد تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

در آوریل سال ۲۰۰۶ محموداحمدی‌نژاد، اعلام کرد که ایران موفق به غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۳٫۵ درصد شده ‌است و دانشمندان ایرانی موفق به تولید چرخه کامل سوخت هسته‌ای در مقیاس آزمایشگاهی شده اند و ایران به کشورهای عضو باشگاه اتمی پیوست.

شورای امنیت هم درژوئیه ۲۰۰۶ قطعنامه ۱۶۹۶ را تصویب کرد که خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران بود و در دسامبر همان سال قطعنامه ۱۷۳۷ را تصویب کرد که بیشتر فعالیت‌های تجاری، مالی، صنایع موشکی و هسته‌ای ایران را براساس بند ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد، هدف قرار داده بود. این قطعنامه نخستین سند بین‌المللی حقوقی بود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به‌عنوان تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه‌ای معرفی می‌کرد.

در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰( ۱۵فوریه ۲۰۱۲) ایران از ساخت میله سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی شده وبارگذاری آن در رآکتور تحقیقاتی ۵ مگا واتی تهران خبر داد.

raport_9103311_51.jpg

گروه 1+5  هم در راستای ادامه فشار بر توقف برنامه اتمی ایران، قطعنامه‌های ۱۷۴۷، ۱۸۰۳ و ۱۸۳۵ را نیز تصویب کرد ؛ بر اساس این قطعنامه‌ها محدودیت‌های مالی بر شرکت‌ها و افراد وابسته به سپاه پاسداران و سازمان انرژی اتمی افزایش یافت.

در همین دوره هفت محقق و دانشمند و مدیر اتمی در تهران ترور شده، تقریبا کل مسوولان اتمی سپاه به طور مشکوک به قتل رسیده و یازده فرمانده جنگی نیز کشته شده بودند و تقریبا تمام ایران در تمام مرزها در محاصره کشورهایی قرار گرفت که علنا یا غیرعلنی ایران را به عنوان دشمن خود معرفی کرده بودند و بالعکس.

درتاریخ 8 مارس 2012، گروه پنج به علاوه یک به دنبال موافقت بر سر مسئله هسته ای ایران، اعلام کرد با نمایندگان این کشور دیدار خواهد کرد. "

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد که این کشور طی نامه ای رسمی آمادگی خود را برای مذاکره با آژانس اعلام کرده و این مذاکرات روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت در وین برگزار می شود.

مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۴ ماه مه) در وین برگزار شد.و قرار شد به ترکیه بروند، اما ...

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: استانبول از گزینه​های محل مذاکرات هسته​ای آتی ایران، کنار گذاشته شده است.

raport_9103311_512.jpg

صاحابش به ایران آمد و همزمان با سفر یوکیا آمانو به ایران و در آستانه مذاکرات بغداد، گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت مناقشه اتمی ایران بالا گرفت. بعضی مقامات ایرانی نسبت به پیشرفت مذاکرات خوشبین اند، اماعده ای دیگر از آنها نسبت به احتمال تضییع حقوق ایران هشدار می‌دهند.

raport_9103311_513.jpg

همه باهم در بغداد با گرد و خاک و لباس اسلامی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی خندان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در کنفرانسی خبری که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ انجام گرفت، اعلام کردند که این مذاکرات از ۱۷ تا ۱۹ ژوئن در مسکو ادامه می‌یابد.

سرگئی لاوروف به ایران آمد و در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و نمایندگان گروه 1+5 در مسکو، علاوه بربرنامه اتمی ایران، بررسی تحولات منطقه از جمله بحران در سوریه را هم خودش انجام داد.

raport_9103311_514.jpg

وبالاخره در هتل حلقه طلایی مسکو، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات با ایران خبر داد و گفت که این مذاکرات سوم ژوئیه در سطح کارشناسان فنی در استانبول برگزار خواهد شد. سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران هم با خیلی جدی خواندن مذاکرات گفت در این مذاکرات، سیاست‌های ایران را تببین کرده و تاکید کرده که غنی سازی حق مسلم ایران است.

و این قصه ادامه دارد...

این حق مسلم برای مردم ایران آن قدر منفعت داشته که نمی شود شمردشان. اما همین سه نکته برای درک تمام دستاوردهای داخلی و خارجی اش کافیست.

اول اینکه، شرکت اپل در خاک خودش به مشتریانی که با زبان فارسی حرف می زنند، چیزی  نمی فروشد، که البته اصلا اهمیتی ندارد، همه جای دنیا آدم احمق پیدا می شود، ولی نشان می دهد این حق مسلم چقدر در ساختن چهره ایرانی ها در دنیا موفق بوده و دوم اینکه قیمت نان سنگک در ایران به 800 تومان ناقابل رسیده است که اصلا هیچ ربطی هم به تحریم ها ندارد و نشانه ی رشد اقتصادی ایران است. سوم اینکه جمهوری اسلامی موفق شده با صرف هزینه ای بیش از 700 میلیارد دلار به اندازه تمام فروش انرژی نفت و گاز و نیروی انسانی به حق مسلم خودش برای تهیه انرژی هسته ای احتمالا به میزان یک میلیارد در آینده برسد و چنان قدرتی در دیپلماسی نشان دهد که اگر پانزده سال قبل روسای جمهور آمریکا و اسرائیل پشت در توالت منتظر رئیس جمهور ایران می ماندند یا وسط مجلس ختم پاپ برای رئیس جمهور ایران دست تکان می دادند، رئیس جمهور کنونی برزیل وقت ملاقات به رئیس جمهور کنونی ایران نمی دهد. دیگر بهتر از این چه می خواستیم؟

چیزی که تمامی ندارد خریت آدم است

اساسا مردم بعضی کشور ها اگر خبر کشت و کشتار و جنایت نشنوند، روزشان شب نمی شود. خدا را شکر سه تا از این کشور ها هم دور و بر خود ما هستند و ما هم از خبر هایشان با خبر می شویم. ازصبح که بیدار می شویم، یک گروه ناشناس فلان جای عراق را فرستاده اند هوا و هفتاد هشتاد نفر را کشته اند. بیست نفر از اعضای شیرین عقل طالبان رفته اند یک روستا را برای دو ساعت اشغال کنند، بیست نفر را کشته اند و دویست نفر را فرستاده اند مسافرت اجباری . حالا هم که غزاله جاوید، خواننده ۲۵ ساله پاکستانی در پیشاورپاکستان هدف شلیک گلوله قرار گرفته و کشته شده است.

raport_9103314_ghazalehjaveed.jpg

پلیس پاکستان گفته است خانم جاوید و پدرش دوشنبه شب ۱۸ ژوئن هدف تیراندازی یک موتورسوار قرار گرفتند. خواهر غزاله جاوید هم که تنها شاهد صحنه تیراندازی بوده و از این حادثه جان سالم به در برده، گفته همسر سابق غزاله به همراه دو نفر دیگر وارد منزل آنها شده و با تپانچه به آنها شلیک کرده است.

غزاله اهل دره سوات پاکستان بوده و حدود شش سال پیش به خاطر حمله نظامی آمریکا علیه طالبان در این منطقه، به پیشاور رفت و با تاجری به نام جهانگیر  ازدواج کرد که بعدا از هم جدا شدند. احزاب اسلامی وهنرمندان پاکستان این حادثه را محکوم کرده و خواستار مجازات قاتل یا قاتلان شده اند.

گزارش تلوزیون پاکستان

یکی از آهنگهای غزاله

ابن سینا هم به هالیوود رفت

کشوری که نتواند آدمهای زنده اش را نگه دارد و مغزها از ترس گرفتار شدن، تن و بدنشان را بر دارند و به کشور های دیگر فرارکنند، کم کم تاریخ و افتخاراتش را هم به باد می دهد و مثلا ترکیه مولوی اش را بر می دارد و امارات جزیره هایش را و ... و می رود و می رسد به اینکه تاریخش را هم کشور های دیگر بنویسند و زندگی بزرگانش را دیگران فیلم کنند. البته اتفاق بدی هم نیست. دست کم نام ایران با اسم آدم بزرگی مثل ابن سینا در دنیا می چرخد تا با اسم احمدی نژاد.

raport_9103312_ebn_sina.jpg

"فيلمبرداري پروژه‌ي سينمايي "«پزشك»" با بازي «بن كينگزلي» در نقش «ابوعلي سينا» آغاز شد".

مسوولان فیلم سینمایی «پزشک (The Physician)» اعلام کرده اند که از چند روز پیش فیلمبرداری این پروژه در آلمان شروع شده و در ادامه به کشور مغرب می رسد.

بن کینگزلی؛ بازیگر فیلم های سینمایی «خانه ای از شن و مه (House of Sand and Fog)،جزیره شاتر (Shutter Island)، فهرست شیندلر (Schindler`s List) و الیور توییست و گاندی،  در فیلم سینمایی«پزشک» هم در نقش «ابو علی سینا»؛ حضور دارد.

raport_9103315_gandhi.jpg

علاوه بر بن کینگزلی، بازیگران مطرح و برجسته دیگری مثل تام پاین، اولیویرمارتینز، اما ریگبی و استلان اسکارسگارد برای بازی در فیلم سینمایی «پزشک» با مسئولان سازنده این پروژه قرارداد امضا کرده اند. اولیویر مارتینز و استلان اسکارسگارد نیز در فیلم سینمایی «پزشک»به ترتیب در نقش های «شاه علاءالدوله» و «نخستین استاد راب کول» بازی می کنند. فیلم برداری این فیلم تا ماه سپتامبر (اوایل پاییز) ادامه دارد و فیلیپ استوئلزل ، کارگردان آلمانی فیلم است و آن را براساس رمانی پرفروش نوشته نوح گردون می سازد. جن برگر فیلمنامه «پزشک» را می نویسد که داستان پسری است که مادرش را براثر یک بیماری ناشناخته از دست می‌دهد و از آن پس با خود عهد می‌بندد که برای تحصیل به نزد «ابوعلی سینا »در« اصفهان دوران» برود تا در آینده پزشک شود و بتواند از مرگ انتقام بگیرد و «راب کول» که برای پیدا کردن رابطه بین حقیقت علمی یک بیماری وشفا دهندگان مذهبی و خرافاتی قرون وسطا تصمیم می گیرد در قرن 11 میلادی در کل اروپا مسافرت کند.

شرکت های فیلمسازی «بتا سینما» و «اوفا سینما» مسئولیت تهیه کنندگی و فروش حق امتیاز اکران بین المللی فیلم سینمایی «پزشک» را برعهده دارند و تا به حال این فیلم به کشورهای اسپانیا، هلند وچند کشور آمریکای لاتین فروخته شده است و مذاکرات برای نمایش آن در دیگر کشورها ادامه دارد.

ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا و پور سینا در سال 359 هجری شمسی در بخارا چشم به جهان گشود و در تاریخ 2 تیر 416 در همدان درگذشت، او از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان جهان اسلام است که به ویژه به دلیل آثارش درزمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. این سینا «کتاب شفا» که یک دانشنامه علمی وفلسفی جامع است و «القانون فی الطب» که یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است، و همچنین 450 کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن او را مشهورترین دانشمند سرزمین‌های اسلامی می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها درهمه زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است.

بن کینگزلی که در آخرین پروژه خود در فیلم سینمایی هوگو (Hugo) ایفای نقش کرده بود، در حال حاضر با ایفای نقش در فیلم سینمایی دیکتاتور (The Dictator)  به همراه ساشا بارون کوهن روی پرده سینماها رفته است و در سال 1983 میلادی برای بازی در فیلم سینمایی گاندی (Gandhi) موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

آنونس فیلم خانه ای از شن و مه

یک روزفراموش نشدنی تابستانی

raport-9103317-yek-rooz.jpg

خیال کنید صبح که ازخواب بیدار می شوید، همین طوری تصمیم بگیرید روز خوبی داشته باشید. گوشی تلفن رابرمی دارید با محل کارتان تماس می گیرید که بگویید، امروز را می خواهید مرخصی بگیرید، و صدایی از آن طرف به شما اطمینان می دهد تا هر وقت بخواهید می توانید درمرخصی بمانید، چون اساسا دیگر کاری نیست که بخواهید انجام بدهید، کارخانه نتوانسته پول برقش را بدهد و تعطیل شده و شما هم بیکار شده اید. خب اهمیتی نمی دهید و تصمیم می گیرید همچنان روز خوبی داشته باشید. بلندمی شوید و می روید برای صبحانه شیر و نان بخرید. فروشنده می گوید همین امروز قیمت شیر سی درصد گران شده و یک نان سنگک هم برایتان 1600 تومان آب می خورد. تا یکی دو هفته پیش با این پول می توانستید ناهار بخورید. بر می گردید خانه و تلویزیون را روشن می کنید. برفک نشان می دهد. یادتان می افتد بشقاب ماهواره را دیروز آمده اند از بیخ کنده اند و با خودشان برده اند. دوباره از رو نمی روید و لباس می پوشید و می روید بیرون. سهمیه سوخت ماهیانه تان را که با مسافرکشی تمام کرده اید و باید پیاده بروید. بنابر این تصمیم می گیرید بروید سینما فوتبال ببینید. به در سینما که می رسید، می بینید روی یک پارچه بزرگ نوشته: این مکان به دلیل عدم رعایت قوانین اسلامی تعطیل شده است. همان جا یک پوستر تبلیغاتی کنسرت می بینید. راهتان را کج می کنید طرف محل برگزاری. وقتی می رسید، اول خیال می کنید اشتباهی آمده اید کلانتری، ولی وقتی خوب نگاه می کنید، می بینید برادران نیروی انتظامی دارند کسانی را که به کنسرت آمده بودند سوار اتوبوس می کنند. بی خیال می شوید و می روید همان نزدیکی توی یک پارک چند دقیقه بنشینید. هنوز نیم ساعت نشده، یک عده می آیند و با چوب می زنند توی سرتان. خب پارک طالقانی هم این جوری است دیگر. بلند می شوید و می روید طرف خانه ... یک روز فراموش نشدنی تابستانی دیگر هم گذشت...

لینک ادامه برخوردهای نیروی انتظامی با بدحجابی در کنسرت ها

و امممممما، محسن نامجو

محسن نامجو با موسقی تلفیقی و خاص خودش تا الان هفتاد قطعه ساخته که خیلی از آنها در آلبوم‌های عقاید نئوکانتی، گیس، جبر جغرافیایی، آخ و الکی و... به صورت زیرزمینی و غیر رسمی در ایران و رسمی در جهان منتشر شده. اواولین آلبوم رسمی اش را در ۱۷ شهریو۱۳۸۶ ( ۸سپتامبر ۲۰۰۷) با نام «ترنج » منتشر کرد که شامل ۹ قطعه‌ است. در سال ۱۳۸۷ هم کتاب مشهور کیمیاگر اثر پائولو کوئلیو را با ترجمه آرش حجازی، به شکل کتاب سخنگو یا کتاب صوتی ضبط و منتشر کرد.

raport_9103313_namjoo.jpg

اما اولین آلبوم محسن نامجو در خارج از ایران «جبر جغرافیایی» در سال ۲۰۰۸ بود و آلبوم بعدی اوبا عنوان« آخ »هم در 6 اکتبر 2009منتشرشد. آلبوم دیگری از محسن نامجو با نام «بوسه‌های بیهوده » در سال ۲۰۱۱ منتشر شده‌است و آخرین آلبوم او در سال ۲۰۱۲ با نام «الکی » به بازار آمده است. ترانه " الکی" از آلبوم الکی یکی از بهترین قطعات موسیقی راک و به گمانم فارسی است که ساخته و اجرا شده است. پیشنهاد مهم من این است که آلبوم های نامجو را بخرید تا بعدا پشیمان نشوید، البته بعدا که پشیمان شدید هم می توانید این آلبوم ها را بخرید، ولی چرا می خواهید بیخودی پشیمان شوید، من که دارم مثل آدم های نسبتا خوب پیشنهاد می کنم.

همین اواخر محسن نامجو که این روزها در آمریکا زندگی و در دانشگاه استنفورد تحقیق می کند، سایت رسمی اش راراه انداخته که البته هنوز بخش فارسی اش فعال نیست.

آدرس سایت: http://www.mohsennamjoo.com/


 


ارتش سوریه یک فروند هواپیمای جنگنده ترکیه را سرنگون کرد.

درپی این حادثه، اردوغان نخست وزیر ترکیه سفر خود به برزیل را نیمه کاره گذاشت و به کشورش بازگشت.

پس از نشست اضطراری دو ساعته رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با اعضای دولت و فرماندهان ارتش،‌ دفتر اردوغان بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که پس از بررسی  اطلاعات به دست آمده و ارزیابی نهادهای مربوط و نیز پس از عملیات جستجوی مشترک با سوریه مشخص شد که هواپیمای نظامی ترکیه به دست سوریه سرنگون شده است.

در این بیانیه تصریح شده به محض اینکه که همه جزییات مشخص شود ترکیه «به طور قطع اقدامات لازم» را انجام خواهد داد.

دفتر اردوغان جزییات بیشتری درباره نحوه اقدامات احتمالی ترکیه منتشر نکرده است.

این هواپیما یک فروند جنگنده اف ۴ (فانتوم) نیروی هوایی ترکیه بود که هنگام پرواز بر فراز شرق دریای مدیترانه ناپدید شد و سپس منابع خبری ترکیه، تلویزیون المیادین، تلویزیون المنار وابسته به حزب الله لبنان و راشا تودی عربی اعلام کردند این هواپیما توسط پدافند هوایی سوریه مورد اصابت قرار گرفته است اما دولت ترکیه تا پیش از جلسه نخست وزیر با اعضای دولت و فرماندهان ارتش این خبر را تایید نکرده بود.

رجب طیب اردوغان پیش از جلسه اضطراری دولت اخبار منتشر شده مبنی براینکه او مورد اصابت قرار گرفتن جنگنده ترک توسط پدافند سوریه را تایید کرده را تکذیب و اعلام کرده بود که دستور تشکیل اتاق بحران را صادر کرد و پس از جلسه دولت میتواند به سوالات پاسخ دهد.

سایت روزنامه ترکی حریت به نقل از منابع رسمی اعلام کرد که سوریه برای هدف قرار دادن این هواپیما از ترکیه عذرخواهی کرده است. اما رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بلافاصله پس از بازگشت از سفر برزیل و فرود در فرودگاه استانبول به خبرنگاران گفت از اینکه سوریه به خاطر سقوط هواپیمای جنگنده ترکیه ای عذرخواهی کرده باشد هیچ خبری ندارد.

همچنین گفته شده که خلبانان هواپیما زنده هستند و پس از سقوط در دریای مدیترانه نجات یافته اند. اما اردوغان با این حال اظهار داشت که این  هواپیما در ۱۳ کیلومتری ساحل  بندر لاذقیه سوریه سقوط کرده است و چهار شناور ترکیه و چند شناور  سوریه  منطقه را برای یافتن خلبان‌ها جستجو می‌کنند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پیش از جلسه اضطراری گفته بود هنوز دقیقاً نمی داند که آیا هواپیما هدف ضدهوائی سوریه قرار گرفته یا نه اما پس از نشست دولت، ترکیه رسما این موضوع را تایید کرد.

بی بی سی به نقل از یک خبرنگار محلی روس در سوریه گزارش داده بود که شاهدان عینی دیده اند که به سمت دو جنگنده ترکیه شلیک شده و یکی از آنان هدف قرار گرفته و در دریا سقوط کرده، اما جنگنده دیگر از معرکه گریخته است.

پس از صدور بیانیه رسمی ترکیه، ارتش سوریه هم اعلام کرد که این هواپیما را بر فراز آبهای سرزمینی خود هدف قرار داده است.


 


محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس و از اعضای جبهه متحد اصولگرایی در اظهاراتی کم سابقه به اعتراض مصباح یزدی به فعالیت های انتخاباتی شهرداری تهران پاسخ داد و آن را "جوسازی" نامید.

مصباح یزدی که از او به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری نام برده می شود، پیش از این با انتقاد از عملکرد انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم٬ آنچه که «توزیع پول» از سوی شهرداری تهران در انتخابات مجلس نهم خواند را به طور شرعی «جایز» ندانسته بود.

در واکنش به این اظهارات، محمد رضا باهنر به طعنه پاسخ گفت و اظهار داشت: فعالیت شهرداری تهران برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص است و مسلم است که شهرداری بعد از انتخابات فعالیت پاکسازی شهر از تبلیغات کاندیدا‌ها را دارد که این مساله نیز هزینه‌هایی را به شهرداری تحمیل می‌کند. 

وی سپس بدون اشاره به نام مصباح یزدی اظهارات او را "جوسازی" خواند و به ایلنا گفت: حرف‌هایی از طریق شایعات و جوسازی‌ها و فشارهای سیاسی عنوان می‌شود که ما معمولا توصیه می‌کنیم که بداخلاقی سیاسی نداشته باشند و خودمان نیز این مساله را مورد توجه قرار می‌دهیم.

باهنر در عین حال گفت که همه افراد درباره رفتارهای خود باید به نهادهای نظارتی پاسخگو باشند. 
 


 


دادگاهی در نیویورک ریچارد فیلیپس ، شهروند آمریکا را به جرم اقدام برای فروش مواد صنعتی غیرقانونی به ایران، به ۹۲ ماه حبس محکوم کرد.

به گزارش رادیو فردا ریچارد فیلیپس شش ماه پیش به جرم خود اعتراف کرد و گفت تنها برای کسب درآمد دست به چنین کاری زده است.
او به اقدام برای فروش « فیبر کربن » به ایران متهم شده بود.

فیبر کربن ماده ای صنعتی است که در صنایع نظامی و هسته ای بکار می رود.

تماس با یک مامور مخفی سازمان امنیت ملی آمریکا که خود را بعنوان خریدار معرفی کرده بود به دستگیری و محکومیت آقای فیلیپس منجر شد.


 


طبق جدیدترین آمار بانک مرکزی بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان اسناد در ماه نخست امسال برگشت خورده است.

به گزارش ایسنا، طی ماه نخست امسال در حالی بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان اسناد برگشت خورده‌اند که این رقم در فروردین ماه سال ۹۰ بیش از ۱.۳ هزار میلیارد تومان بود.

رشد هزار میلیارد تومانی چک‌های برگشتی در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال گذشته در حالی است که تعداد چک‌های برگشتی نیز طی این مدت ۵۶ هزار برگ افزایش داشته است.

در ماه نخست امسال بیش از ۳۹۱ هزار برگ چک و در ماه نخست سال گذشته بیش از ۳۳۵ هزار برگ چک برگشت خورده است.

بر این اساس درصد اسناد برگشتی به مبادله شده نیز در فروردین ماه امسال از نظر تعداد ۱۳.۷ درصد و از نظر ارزش ۵.۶ درصد در حالی اعلام شده که این دو رقم در فروردین ماه سال گذشته به ترتیب ۱۲.۴ و ۳.۷ درصد بوده است.

این میزان‌ها در سال ۹۰ نیز به ترتیب ۱۲.۴ و ۴.۸ درصد بود. مقایسه این آمارها نشان می‌دهد در ماه نخست امسال میزان درصد اسناد برگشتی به مبادله شده در بالاترین سطح طی سال‌های گذشته بوده است.

این رشد چک‌های برگشتی در سال‌های گذشته نیز مشاهده شده بود و در آخرین آمار، بانک مرکزی اعلام کرده بود طی سال ۹۰ بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان چک برگشت خورده است. این رقم بالاترین میزان چک‌های برگشتی طی سال‌های گذشته بوده است.

همچنین در واکنش به این تداوم رشد چک‌های برگشتی بانک مرکزی محدودیت‌هایی را برای دارندگان چک برگشتی در نظر گرفته که از جمله آن‌ها ندادن خدمات بانکی بوده است.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته