-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۱, پنجشنبه

Latest News from Kaleme for 06/21/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سید عماد هاشمی از فعالین دانشجویی دانشگاه شهرکرد به اداره اطلاعات اصفهان احضار شده است. هم زمان ماموران امنیتی با یورش به منزل وی، درصدد بازداشت وی برآمده اند.

در ماه های اخیر موارد متعددی از برخورد با دانشجویان در دانشگاه های مختلف کشور مانند تهران و اصفهان به بهانه “توهین به مقدسات” گزارش شده است.

به گزارش دانشجونیوز، هفته گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد با دستمایه قراردادن “مقدسات مذهبی” به نگارش بیانیه ای علیه عماد هاشمی پرداخت. پس از این بیانیه وی با احضار به کمیته انضباطی دانشگاه تهدید به اخراج شد و بدون ابلاغ حکم قطعی، حراست دانشگاه از ورود وی به دانشگاه ممانعت به عمل آورد.

در بیانیه بسیج دانشجویی که به امضای تعدادی از دانشجویان بسیجی و اعضای فعال تشکلهای سه گانه (جامعه، مستقل، مجمع) رسیده است با استناد به مطالب موجود در صفحه فیس بوک این فعال دانشجویی و روند فعالیت سیاسی اش در ٣ سال اخیر، خواسته شده که با “توهین کننده به مقدسات و مسئولین نظام و مسئولین دانشگاه و…” برخورد قاطعی صورت گیرد.

احضار به اداره اطلاعات و حمله به محل سکونت

عماد هاشمی در ادامه، پس از تهدیدهای تلفنی اداره اطلاعات شهرکرد و ستادخبری اطلاعات اصفهان(محل سکونت وی) به اداره اطلاعات اصفهان احضار شد. پس از عدم مراجعه این فعال دانشجویی، جمعه شب گذشته نیروهای امنیتی به منزل وی در اصفهان هجوم برده که با توجه به عدم حضور او در منزل اقدام به ضبط وسایل شخصی اش نمودند.

سید عماد هاشمی، دانشجوی ورودی ۸۸ رشته برق دانشگاه شهرکرد، پیش از این برای حضور فعال در تجمعات دانشجویی ١٣ آبان و سپس ١۶ آذر به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده بود. وی همچنین از طراحان پیشنهاد “شورای بازگشایی انجمن اسلامی ” به مسئولین دانشگاه می باشد.

این فعال دانشجویی همچنین پیش از این به دلیل سازماندهی مراسم استقبال از محمد حیدرزاده (دانشجویی رهایی یافته از زندان اوین درتاریخ آذر ماه ٨٩)، حضور در تجمع اول اسفند میدان انقلاب اصفهان و مشارکت در نگارش بیانیه فعالین دانشجویی دانشگاه شهرکرد به اداره اطلاعات احضار شد و پس از عدم مراجعه به این سازمان در جلوی درب ورودی دانشگاه دستگیر وبا انتقال به ستاد خبری ساعت ها مورد بازجویی قرار گرفت.

سازماندهی” طیف مخالفان” در کرسی های آزاد اندیشی و برگزاری و شرکت در تجمعات صنفی سال گذشته دانشگاه مانند اعتراض به کیفیت نامطلوب غذای سلف، تشکیل شورای صنفی دانشگاه و اعتراض به پولی شدن سرویس های داخل دانشگاه، از دیگر اقدامات این فعال دانشجویی می باشد.

پس از بیانیه بسیج دانشجویی علیه این فعال دانشجویی، کمیته انضباطی با برگزاری جلسه صوری و بدون بررسی دقیق پرونده، به شکلی شفاهی حکم به اخراج وی داده و حراست دانشگاه نیز از ورود وی به دانشگاه ممانعت به عمل آورده است. هجوم اداره اطلاعات اصفهان به منزل وی در اصفهان، آخرین پرده از این اقدامات فراقانونی بوده است.

لازم به ذکر است که در روزهای اخیر، هم زمان با سالگرد اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمعوری در سال ٨٨، و فرارسیدن ایام امتحانات و نزدیکی تعطیلی دانشگاه های کشور، فشار بر فعالین دانشجویی نیز افزایش یافته است.


 


سایت بانک مرکزی از چهارشنبه صبح از دسترس خارج شده است. خبرها از داخل بانک مرکزی حاکی از آن است که شبکه و اینترنت داخلی این بانک نیز قطع شده و این مشکل همچنان پابرجاست.

کارشناسان شبکه در گفتگو با ایلنا تاکید کردند که این نوع خارج شدن سایت از دسترس به مدت طولانی و قطع شبکه اینترنت داخلی بانک ممکن است نشان‌دهنده حمله سایبری به سایت بانک مرکزی است.

بر اساس این گزارش، سایت نهاد سیاست‌گذار پولی و بانکی کشور در دسترس نیست و گفته می شود کاربران از داخل و خارج این بانک امکان دسترسی به آن را ندارند.

این در شرایطی است که پیش از این بهمنی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود: در زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها ۳۵۰ هزار حمله سایبری به بانک مرکزی صورت گرفت.

این موضوع از یک سو حساسیت بالای اطلاعات در بانک مرکزی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر تلاش دشمنان برای ضربه زدن به اقتصاد کشور را اثبات می‌کند.

پیش از این نیز یک حمله سایبری قدرتمند به سایت‌های داخلی وزارت نفت انجام شده بود که کارشناسان، هدف طراحان این حمله را سوء استفاده از اطلاعات داخلی این وزارت‌خانه عنوان کردند. باتوجه به حساسیت بالای اطلاعات نفتی این موضوع اهمیت بالایی پیدا کرد. اکنون نیز اگر این سرنوشت برای بانک مکزی تکرار شده باشد باید نگران اطلاعات بانکی کشور بود که در بزرگترین نهاد سیاست‌گذار پولی و بانکی کشور ذخیره شده است.

گفته می شود بعد از حمله سایبری که به وزارت نفت صورت گرفت این وزارتخانه ضمن از دسترس خارج کردن سایت خود و قطع کردن شبکه داخلی اینترنتی خود با ایزوله کردن فضای مجازی سعی در برطرف کردن حملات سایبری به سایت خود کرده بود حالا امروز بانک مرکزی نیز ظاهرا با این عمل مواجه شده است هرچند که هنوز مقامات در این خصوص توضیحی ارائه نداده‌اند.


 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار و پاسخ به سؤالات جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم با تبریک مجدد مبعث رسول گرامی اسلام(ص)، این عید بزرگ را روز اتصال و ارتباط مجدد آسمان و زمین پس از قرن‌ها خالی بودن زمین از نبی و نیز ادیان تحریف شده خواند و گفت: اگرچه قرآن این معجزه الهی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام محجور شد، اما جاری شدن اسلام در ممالک اطراف حجاز طی چند قرن تمدنی را بنیان نهاد که به لحاظ پیشرفت علمی مبنای تمدن امروز قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حلقه اتصال خلقت انسان و شروع اسلام را تأکید خداوند تبارک و تعالی بر فضیلت قلم و دانش و استدلال خداوند برای سجده ملائکه در مقابل آدم به دانش ابولبشر خواند و تصریح کرد: تأکید اسلام بر تحصیل دانش و علم باعث شد که اسلام و علوم اسلامی به سرعت در جهان آن روز گسترش یابد و الگوی موفقی برای سایر ملل قرار گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار ما از انقلاب اسلامی بازگشت به اسلام خالص و ناب و آن گوهری که حضرت امام راحل(ره) از آن می‌فهمیدند، بود.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی، به دوران سخت استقرار و تثبیت انقلاب اسلامی و ایجاد ساختار مناسب نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ساختار نظام براساس اعتقادات دینی و مکتب اهل بیت و قابل دفاع است، اما آن چیزی که قابل دفاع نیست عملکردهای سلیقه‌ای، باندی و گروهی است که به نام اسلام و انقلاب اسلامی به مردم و جوانان ارائه می‌گردد.

وی افزود: اگر کار مخلصانه و برای خدا نباشد، عدالت در حرف باقی مانده و در عمل بی‌عدالتی ترویج می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دوران سخت اما موفق جنگ و پس از آن اشاره کرد و گفت: پس از جنگ تلاش شد علی‌رغم کمبود منابع ریالی و ارزی، زیربناها و اقتصاد کشور ساخته و احیا گردد و تولید و اشتغال قابل قبولی برای جامعه فراهم گردد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ماهیت انقلاب اسلامی را فرهنگی و دینی خواند و الگوی اخلاقی و فرهنگی قرار گرفتن نظام اسلامی را از رسالت‌های انقلاب خواند و گفت: روا نیست امروز پس از گذشت سه دهه از زحمات و خون دل خوردن مردم و خدمتگزاران کشور فضائلی چون، اخلاص، صداقت، عدالت جای خود را به ریاکاری و خودنمایی، دروغ، غیبت و تهمت و بی عدالتی بدهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی دیگر، به اوضاع اقتصادی کشور اشاره کرد و با یادآوری استعدادهای بی نظیر جمهوری اسلامی ایران به لحاظ منابع مادی و مالی، جغرافیایی و انسانی، تصریح کرد: اگرچه گرانی و تورم اکنون یکی از معضلات اساسی اقتصاد است، اما مهمتر و بنیادی تر از آن تضعیف و تخریب ساختار اقتصاد سالم و پویا و نیز تولید و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشور است.

وی افزود: توزیع نقدینگی بی‌ضابطه و زیاد، نتیجه‌اش تورّم بی‌حد است.

هاشمی رفسنجانی، روحانیت و علما و نیز مدیران کشور را دو سرمایه اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و با تأکید بر لزوم حفظ جایگاه و حرمت این دو در میان مردم و مسئولان گفت: بی‌اعتبار کردن علما و روحانیون و همچنین مدیران و دلسوزان کشور هیچ‌گونه افتخاری ندارد و تنها تضعیف اعتماد مردم نسبت به آنان را در پی دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل سکوت و صبوری ایشان در برابر هجمه‌ها و تخریب‌های رسانه‌ای گفت: رسانه‌هایی که این‌گونه بداخلاقی‌ها و تهمت و افتراها را هر روز اشاعه می‌دهند و مراکزی که آنها را هدایت می‌کنند، به هیچ یک از اصول اخلاقی و اعتقادی پایبند نبوده و با احساس مصونیتی هم که دارند به جایی پاسخگو نیستند.

وی افزود: در چنین فضای رسانه‌ای ناسالمی، آیا پاسخگویی به جوّ اختلاف و دعوای بیشتر در جامعه دامن نمی‌زند؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به پرونده‌های هسته‌ای کشور و چند دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت: این مذاکرات نشان داد که طرف‌‌های غربی اهل تعامل نیستند و صداقت ندارند و تنها زورگویی را مبنای کار خود قرار داده‌اند تا فرصت لازم را برای اهدف آینده به دست آورند.

او افزود: در واقع آنان می‌خواهند پرونده زورگویی‌شان همچنان باز باشد و در سایه آن سیاست‌های استکبار خود را دنبال کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی راه درست مقابله با اهداف مستکبران را افزایش اتحاد و همدلی میان مردم و مسئولان و نیز میان گروه‌ها و جریان‌های داخل نظام خواند و تصریح کرد: باید به گونه‌ای در داخل متحد شویم که دشمنان بیرونی نتوانند نسبت به منافع کشور و ملت ما طمع کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به اوضاع جهان اسلام و تحولات منطقه به خصوص مصر اشاره کرد و همزیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنّی را خنثی‌کننده توطئه دشمنان مغرض خواند و گفت: اگر می‌خواهیم اهدافمان را به خوبی در دنیا پیگیری کنیم، باید با جهان اسلام و سایر فرق و مذاهب اسلامی رابطه‌ای برادرانه و به دور از تعصب داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی انقلاب مصر را از نتایج جهاد مردم این کشور بزرگ اسلامی و اتحاد در دوران مبارزه خواند و با تأکید بر لزوم هوشیاری مسلمانان افزود: سنت انقلاب‌ها و حکومت‌های پس از آن همواره در صورت حفظ اتحاد پیروزی قاطع بوده است و امیدواریم اوضاع کنونی مصر و جریان‌های حاضر در این کشور به نفع مسلمانان و انقلابیون جهان اسلام باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر لزوم اصلاح اشتباهات در کشور گفت: خداوند با انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی حجتش را بر همه ما تمام کرد، چرا که ۵۰ سال پیش هیچ کدام از ما حتی تصور ایجاد حکومت اسلامی براساس مکتب اهل بیت را نداشتیم، اما خداوند بر ما لطف و منت نهاد و حکومت اسلامی را در اختیار ما قرار داد و امیدواریم بتوانیم از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم.


 


روز سی ام خرداد ماه سال ۸۸ یعنی هشت روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، مردم معترض با حضور گسترده در خیابانها دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. اما این حرکت اعتراضی مسالمت آمیز با هجوم وحشیانه نیروهای امنیتی مواجه شد و بسیاری از شهروندان به ضربه گلوله به شهادت رسیدند. کشتاری که مقامات حکومتی هیچگاه مسئولیت آن را بر عهده نگرفتند و تاکنون پی گیری های بازماندگان این جانباختگان به نتیجه نرسیده است.

زهرا نیک پیما، مادر اشکان سهرابی که در روز سی ام خرداد بر اثر اصابت گلوله ماموران امنیتی به شهادت رسید، با بیان اینکه طبق هر سال اجازه برگزاری مراسمی که در شان این شهدا باشد را به ما ندادند، به “جرس” می گوید: “یکسال دیگر گذشت! سه سال از غم دردناک پسر بی گناهم گذشت! در این سه فقط آه کشیدم. امیدوارم این ناله ها و آه های جگرسوزم ظلمی که به فرزندم روا شد را جبران کند و ظالم به سزای اعمالش برسد. در این سه سال چه بر ما گذشت خود اشکان شاهد و ناظر بوده است. نمی دانم چه گفت و چه خواست که اینگونه خوابشان را آشفته کرده و سینه او را سوزانند. اشک های من گواه این هستند که چقدر مرگ او قلبم را سوزانده است. در این سه سال کسی پاسخگوی مظلومیت اشکانم نبود. جوابگوی اینکه چرا سینه او را دریدند، نبود. فریاد تظلم خواهی من به هیچ جا نرسید اما باز هم فریاد می زنم: “به چه گناهی او را کشتید؟” چرا تاوان گرفتن حقش اینقدر سنگین و ناعادلانه بود؟ سه سال در کوچه و خیابان این شهر بدنبال عدالت می گردیم. عدالت کجاست؟ بدانند که با کشتن فرزندم نتوانستند او را ساکت کنند. سینه تیرخورده اش از گلوی من حقش را می خواهد. بگویید چرا فرزندم را کشتید؟ من از خون فرزندم نمی گذرم. تا آخرین لحظه زندگی این پرسش را دارم تا به جواب برسم که به چه گناهی او را کشتید؟ من نه دیه می خواهم و نه دیه می گیرم، فقط بگویید چه کسی و به چه علت پسرم را کشت؟ سه سال، شب و روز ما سیاه است، جواب این روزهای سختی که بر ما گذشت را باید بدهند. پیگیری ها به هیچ نتیجه ای نرسیده است. فقط آنها را به خدا واگذار می کنم و مطمئن هستم روزی آه من گریبان آنها را خواهد گرفت. هر روز صبح که از خواب بلند می شوم آه می کشم و از خدا می خواهم رو سیاهی کسانی که به اینها ظلم کردند و سینه پسرم را سوزانند را ببینم. بترسند از آه مادران داغدار…”

روز سی ام خرداد ماه سال ۸۸ یادآور بزرگترین راهپیمایی اعتراضی مردم به حاکمان مستبد و تمامیت خواه در تاریخ جمهوری اسلامی است. در این روز مطالبات قانونی و اعتراضات مدنی مردم توسط نیروهای سپاه، بسیج و لباس شخصی ها سرکوب و به روی مردم شلیک کردند.

شهید مسعود خسروی یکی دیگر از جانباختگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است. این شهید جنبش سبز در روز سی خرداد مورد اصابت گلوله یک لباس شخصی در یگان ویژه قرار گرفت و شاهدان در صحنه گفته اند یک لباس شخصی داخل یگان ویژه به سوی مردم شلیک می کرده و اولین کسی را که با گلوله زده اند مسعود خسروی بوده است. اما پس از گذشت سه سال پیگیری های همسر این شهید به نتیجه نرسیده است.

مریم خسروی، همسر شهید خسروی خاطرنشان کرد: “پیگیری های ما مثل تمام همدردهای ما که پیگیرهستند تا قاتل عزیزانشان شناسایی شود متاسفانه تاکنون به نتیجه ای نرسیده است. الان نزدیک به سه سال است پیگیری می کنیم و می گویند هنوز قاتل شناسایی نشده است. نه شهید خسروی بلکه تمام شهدا که خونشان در راه عدالت، حقانیت و وطنشان ریخته می شود ارزشمند است و ما مردم باید پاسدار خون شهیدان باشیم. شاید من یک آدم عامی باشم اما نباید فراموش کنم که در یک مملکتی زندگی می کنم که خون ها به پایش ریخته شده است و علی رغم این همه خون هنوز به آن استقلال و اهداف واقعی اش نرسیده است….”

گفتنی است، بازماندگان شهدای این روز لحظه ای دست از تلاش برای شناسایی آمران و عاملان این کشتارها بر نداشتند و تاکنون پاسخی در این زمینه نگرفته اند. بسیاری از پرونده ها مختومه اعلام شد و برخی دیگر باز اما بی پاسخ مانده است.

شهدای روز سی ام خرداد ماه سال ۸۸ عبارتند از: ندا آقا سلطان، حمید حسین بیگ عراقی، سالار طهماسبی ، ابوالفضل عبدالهی، محسن حدادی، ایمان هاشمی و میلاد یزدان پناه، فاطمه سمسارپور، رضا طباطبایی، اشکان سهرابی، بهزاد مهاجر، مسعود هاشم زاده، کاوه سبز علی پور،مسعود خسروی ، عباس دیسناد ،علی فتحعلیان، محمد حسین فیض و شهدای گمنام دیگر…


 


کلمه – سیامک قادری:

امروز فراتر از یک روز عادی حداقل در ۳۰ سال گذشته است از صبح زود جوش و خروشی در همه بخشهای جامعه به چشم می خورد و شنیده می شد. چند تلفن کوتاه به دوستان در ادارات مختلف و دهها تلفن از دوستان از تهران و برخی از شهرهای دیگر نشان می داد همه به بعد از ظهر روز دوشنبه چشم دوخته اند و اینکه آیا رای دهندگان معترض به ندای نامزد مورد نظر خود پاسخی در خور خواهند داد؟

واقعیت این است که به عنوان خبرنگاری که در برهه های مختلف به عنوان خبرنگار حاضر بودم ، هرگز تصور نمی کردم جمعیتی که به ندای یک نامزد ریاست جمهوری بدون تریبون و بدون رسانه بیش از چند ده هزار نفر باشد و تا حدی هم دچار نگرانی و ترس شده بودم.

از صبح زود شایعاتی زیادی دهن به دهن می گشت . عده ای از تلفن های ناشناس و اتوماتیک می گفتند که به شهروندان هشدار می داد در راهپیمایی غیر قانونی شرکت نکنند. تلفن های همراه نیز مثل اس ام اس ها دچار اختلال است.

ارسال ای میل هم غیر ممکن شده است و شبکه بی بی سی که این روزها مورد توجه مردم واقع شده است با امواج پارازیتی دولت از کار افتاده است.

ساعت ۱۰ یکی از همکاران خبرنگار از خوابگاه دختران دانشگاه تهران زنگ زد و از حمله شبانه به کوی دانشگاه گفت که منجر به کشته و زخمی شدن عده ای از دانشجویان شده است.

او با گریه و وحشت زده از ویرانی های زیاد در کوی دانشگاه می گفت و از صدور حکم تیر مستقیم برای مقابله با مردم در تظاهرات عصر امروز.

م.ی همچنین از این می گفت که قرار است مردم برای تجمع مسیر تعیین شده را به سوی کوی دانشگاه تغییر دهند و اینکه میرحسین به دلیل این حمله و احتمال خشونت تظاهرات امروز را منتفی کرده است.

سعی کردم با تشریح وقایع قبلی در کوی دانشگاه کمی آرام اش کنم . بهش تذکر دادم که به احتمال زیاد شایعه کشتار و تمام شایعاتی که امروز در شهر جریان دارد و تغییر مسیر و عدم حضور موسوی و حکم تیر را به عنوان پروژه جنگ روانی دولت برای جلوگیری از حضور گسترده مردم مطرح کنم. به نظر کمی آرام و متقاعد شد.

از ساعت ۳۰/۲ بعد از ظهر با تاکسی همکارم چند بار مسیر حرکت تظاهرکنندگان را رفتیم و برگشتیم. تاکسی را در کوچه ای نزدیم بزرگراه یادگار امام، طوری پارک کردیم که میانه مسیر باشد تا رد صورت نیاز بتوانیم زودتر از مهلکه فرار کنیم.

به سوی میدان انقلاب پیاده حرکت کردیم تا از ابتدای تظاهرات همراه با مردم باشیم.

مردم دسته دسته از کوچه ها و خیابانهای اطراف با نمادهای سبز رنگ به سوی میدان انقلاب در حرکت بودند. در تمامی کوچه های منتهی به خیابان آزادی هزاران نیروی ضد شورش با خودروهای رعب آور و زندانهای سیار مستقر بودند و نشان از آن داشت که دولت تصمیم به مقابله با این تظاهراتی که غیر قانونی خوانده می شد دارد.

با دیدن این نیروها کمی نگرانی در دلم ایجاد شد اما موج مردمی که به سوی میدان انقلاب رهسپار می شدند نگرانی را تا حد زیادی رفع کرد.

به انقلاب که نزدیک شدیم از دور صدای شعارها و همهمه جمعیت دلگرمی زیادی را با خود همراه داشت.

خبرنگار فرانس پرس را دیدم که لابلای جمعیت می گشت و به دنبال مصاحبه بود. حال و احوالی کردیم به شوخی گفت : ” اینا همش نواره ” .

جمعیت میدان انقلاب و تا سر خیابان … را مملو کرده بود . پلیس آرام گوشه های خیابان نظاره گر بود و از خیابانهای منتهی به میدان انقلاب موج جمعیت چونان چشمه ای جوشان به ازادی سرازیر بود.

در چشم به هم زدنی فشار جمعیت حرکت را راس ساعت ۵ آغاز کرد. موج جمعیت شعارهای ابداعی خود را اشکال مختلف فریاد می زد. از تقلب در انتخابات تا دروغ گویی و خرافه گرایی رییس جمهوری و نهایتا درخواست عاجزانه ملتی از نامزد مورد علاقه خود که رای آنها را پس بگیرد.

در ابتدای راه ، هنوز گوشه و کنار نیروهای یگان ویژه به چشم می خورد و مردم شاخه های گل را به سوی آنها پرتاب می کرد و برای انها علامت پیروزی می فرستادند . نیروهایی که تا دیروز صورت سیاه و تیره آنان پس پشت کلاه خودهای رعب آور هرگز به چشم نمی آمد، امروز لبخند می زدند ، گاهی اوقات هم بدون اینکه جلب توجه فرمانده خود راکنند ۲ انگشت را به نشانه پیروزی نشان می دادند.

جمعیت حالا مقابل وزارت کار بود ، یکصدا فریاد وزارت کار این همه بیکار به آسمان بلند شد. بدون هیچ خشونت یا شعار تندی جمعیت به میدان آزادی نزدیک می شد ، هر لحظه خیل جمعیت از خیابانهای اطراف به رود خروشان به سوی آزادی می پیوست .

جمعیت انبوه بالای پل های عابر در خیابان آزادی به مانعی بر وسوسه صعود و دیدن این رود خروشان تبدیل می شد اما گریزی از این میل سرکش نبود.

تا چشم کار می کرد جمعیت متراکم از انقلاب سرازیر بود و از جهت دیگر پل تا میدان آزادی امواج خروشان مردم عرصه را بر خیابان تنگ کرده بود.

تلفن زنگ می زند و دوستی از میدان فردوسی می گوید که پشت تقاطع خیابان فردوسی به سپهبد قرنی ساعتی است به انتظار گسست در صف جمعیت منتظر مانده است و امیدی هم به باز شدن ترافیک ندارد و این در حالی بود که ما در میدان آزادی بودیم.

نیم ساعتی در میدان آزادی در انتظار میر جنبش بودیم اما نیامدو از سمت محمد علی جناح و سمت مقابل آن جنوب و شهرک فکوری و اکباتان عده ای سسراسیمه خود را به میدان نزدییک می کردند.هوا گرم بود و نفس کشیدن مشکل.

تا این ساعت تصورم این بود که باید یک میلیون نفر در این نمایش اراده ملی شرکت کرده باشند و به نیت اینکه انتهای جمعیت را ببینیم عازم میدان انقلاب شدم.

به عنوان خبرنگار در هیچ مراسمی این همه جمعیت یکجا و یکدل جع نشده بودند . همه لبخند می زدند و ۲ انگشت را به نشانه پیروزی به رخ یکدیگر می کشیدند.

چیزی که خیلی روشن بود و در سیمای تک تک تظاهر کنندگان می شد دید ، بازسازی اعتماد به نفس یک ملت در جهت اراده تغییر بود.

به عنوان یک منتقد همواره دلم می خواست پاسخی به یک شبهه حکومتی که مردم شرکت کننده در جشن انقلاب را به رخ مخالفان می کشید با ما به ازای متقابل پاسخ دهم . و امروز این فرصت فراهم آمده بود که دهها برابر آن تجمع ناشی از تبلیغات مستمر رسانه ملی را که با هزاران وعده و وعید و جایزه و … به میدان می کشیدند را یکجا ببینم که به حکومت به دلیل خیانت و تقلب در ارایشان معترض بود.

باری میدان انقلاب همچنان مملو از مردمی بود که می گفتند آغاز حرکتشان از خیابان تهران نو بوده است و این یعنی بیش از ۲ میلیون معترض که برای دفاع از حیثیت خود و رای خویش به میدان آمده بودند.

یکی از عجایب این تظاهرات پس از دو روز سرکوب و کتک و آتش سوزی این بود که در جریان تظاهرات خونی از دماغ کسی نریخت و جنبش سبز مردم ایران بدون خشونت متولد شده بود اگرچه در پایان این تظاهرات عده ای خائن به ملک ملت بر روی مردم آتش گشودند ولی جنبش همچنان بی خشونت باقی ماند.

میر جنبش در غیاب ما سخنانی ایراد کرده بود و مردم رای داو را باور کرده بودند که موسوی اهل مصالحه نخواهد بود.

در میانه راه بازگشت اما به یکباره جمعیت متراکم تر شد و در مقابل دانشگاه صنعتی شریف شیخ اصلاحات را دیدیم که بر روی خودرویی برای مردم سخن می گفت که البته فریادهایش به گوش کسی نرسید اما حضورش گرما بخش و دلگرم کننده بود.

جمعیت قرار فردا را با قطعه ای آهنگین فریاد می کرد که “فردا ۵ عصر، میدان ولی عصر”. آنها قصد داشتند صدای جنبش سبز خود را در زیر گوش صدا و سیما زمزمه کنند شاید که گوش های ناشنوای این رسانه کمی باز شود و خروش ملت را ببیند.

در بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۵ خرداد ۸ تن از کوشندگان آزادی و دموکراسی به تیغ حرامیان به شهادت رسیدند و توسط میر حسین موسوی شهدای راه دموکراسی نام گرفتند.

شهر آرام شده بود و از پلیس ضد شورش خبری نبود. قبل از ترک تظاهرات مشخص شده بود جمعیت به طور خودجوش فردا را اعتصاب اعلام کرده بود. بنا بر این فرصتی بود تا گشتی شبانه در خیابانهای تهران.

کوی دانشگاه سکوت حاکم بود و نشانه های یورش وحشیانه به این مکان مظلوم از بدو ورود به امیر آباد شمالی به چشم می خورد.

خیابانهای شهر نسبت به شبهای پیش آرام تر بود و نشان از آن داشت که ملت بغض فو خورده خود را به یکباره فریاد کرده بود و دیگر آرام گرفته بود.

صدای الله اکبر در سراسر شهر طنین انداز بود و سکوت خیابانهای شهر را گاه به گاه بوق های ممتد نشان پیروزی طرفداران موسوی می شکست.

امشب فرصتی دست داد تا تحولات چند روز گذشته را مرور کنم. با خودم فکر می کردم اگر جنبش امروز به پایان می رسید، این حرکت سبز توام با آرامش نشانه پیروزی آن بود.

درست ۳ روز دیگر براورد شهردار تهران از جمعیتی که امروز به خیابان آمدند نشان داد خیابان انقلاب و آزادی پذیرای ۳ میلیون تهرانی بود که فقط با تلفن های همراه و بدون مدد اتوبوس های دولتی و هدایای بعدی و تبلیغات صد و سیما به بزم خود آمده بودند.

۱/خاطرات سبز/ از تحریریه تا خیابان

۲/خاطرات سبز/ آغاز جنبش سبز


 


کلمه – گروه اقتصادی: در حالی که مفاسد اقتصادی تیم احمدی نژاد هر روز ابعاد تازه تری می یابد، بر دامنه اختلاف سه قوه نیز افزوده شده و هر روز و هفته گروهی از محافل حامی یک طرف به افشاگری علیه طرف دیگر می پردازند. این افشاگری ها در حالی صورت می گیرد که رسانه های حامی دو طرف نیز میدان دار شده و به اعلام مواضع طرفین می پردازند.

در این میان شاید نقش سایت الف نزدیک به احمد توکلی، پسرخاله لاریجانی ها، بیش از بقیه خودنمایی می کند. این نماینده مجلس تهران که در حال حاضر برای حفظ کرسی مرکز پژوهش ها از هیچ کوششی دریغ ندارد، احمدی نژاد و دولتش را متهم کرده است که انتشار اسناد مربوط به زمین خواری برادران لاریجانی، از سوی دولت صورت گرفته است.

احمد توکلی بر این باور است که انتشار اسناد برادران لاریجانی “نشانه های آشکار تلاشی جدی برای به ظاهر انتقام از مسئولین قوه قضاییه و در باطن به انحراف کشاندن مسیر پاکسازی و مبارزه با فساد” است!

وی که در انتخابات دهم از حامیان احمدی نژاد بود و در تخریب نیروهای انقلابی و دلسوز نظام طی سه سال گذشته از هیچ کوششی دریغ نکرده است، اینک اما مدعی است که سابقه تیم احمدی نژاد نشان می دهد برای “تحصیل منافع شخصی” حاضر به هر اقدامی از” تهدید و تطمیع تا مظلوم نمایی و افشاگری نمایی” است. او تیم دولت حاکم را “جریان فاسد مظلوم نما” می خواند. همان جریانی که احمد توکلی در آخرین موضع گیری اش هم اعتراف کرد که باید طی یک سال آینده احمدی نژاد و مردانش را تحمل کرد!

هرچند بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی در سیستم قضایی هیچگاه جدی گرفته نشده و همواره به عنوان اهرمی برای حذف رقیب بوده است، اما این روزها مقامات قضایی کشور ادعا کرده اند که در بحث اختلاس بزرگ و بیمه ایران، بنا دارند بدون ملاحظه جایگاه سیاسی افراد به مجازات خاطیان بپردازند.

همین ادعا باعث شد که نام مدیران ارشد احمدی نژاد بارها در رسانه ها مطرح شود و آنان متهم به رشوه و اختلاس و دخل و تصرف در اموال بیت المال و … شوند. این مساله انتقاد رییس هیات دولت را در پی داشت.

احمدی نژاد که طی هفت سال گذشته بارها همگان را تهدید به افشاگری کرده، و حتی بدون سند و مدرک مقامات بلندپایه کشور را به فساد مالی متهم ساخته است، متهم کردن مردانش را خلاف قانون اساسی و حقوق شهروندی دانسته و خواستار توقف روال دادگاه ها شده است. درخواستی که نه تنها نادیده گرفته شد، بلکه خط و نشان کشیدن های صادق لاریجانی، قاضی القضات را هم در برداشت.

در همین حال بود که یکی از سایت ها اسنادی از زمین خواری برادران لاریجانی منتشر کرد. اسنادی که بی شباهت به افشاگری های احمدی نژاد و تهدید های وی طی چند سال گذشته نیست.

او پیشترها ادعا کرده بود که ۱۴۰ هزار سند مکتوب علیه ۳۱۴ نفر از رقبا و مخالفان خود دارد. شاید به اعتقاد دولتی ها، اکنون زمان انتشار این اسناد فرا رسیده است.

اولین بار، دو سال پیش احمدی نژاد در سخنرانی خود در کرمان خطاب به یک زمین خوار گفت: «کسی که در اطراف تهران ۳۰۰ هکتار از بهترین زمینهای دولت را سالهاست تصرف کرده و وزیر جهاد کشاورزی قبلی زورش نرسیده و تاکنون وزیر فعلی نیز نتوانسته کاری کند فرض کنید با این وجود قانونی در مجلس تصویب شود که به دولت بگوید که تو موظف هستی به اینها سند بدهی و اگر دولت استنکاف کرد، اجازه داده شود تا به آنها سند داده شود؛ این تبعیض و بیعدالتی است.”

جواد لاریجانی همانگونه که احمدی نژاد می گوید متهم است که سالها پیش اقدام به تصرف غیرقانونی زمین های عمومی کرده است. گفته شده که وی در روستای مبارکیه در بخش جواد آباد، شهرستان ورامین حدود ۲۵۰۰ هکتار از زمین های محلی را که “زمین های روستا و زمین های منابع طبیعی” بوده اند، به تصرف خود در آورده و در این زمین ها ۱۲ حلقه چاه غیر مجاز عمیق هم حفاری کرده است و با اعمال نفوذ اجازه نداده است که دولت های هشتم و نهم و دهم این زمین ها را به صاحبان واقعی آن که بیت المال است بازگردانند.

در همین حال، در یکی از اسنادی که اخیرا با مهر وزارت کشاورزی درباره “تصرفات اراضی ملی و تخریب منابع طبیعی توسط آقای محمدجواد لاریجانی” منتشر شده، آمده است: «نامبرده در چند نوبت و بدون اخذ مجوز قانونی به تصرفات عدوانی در بیش از ۳۴۲ هزار هکتار از اراضی ملی ورامین، نگهداری دام‌های غیرمجاز (۹۰۰ راس گوسفند و ۲۰۰ نفر شتر) و …» اقدام کرده است.

واقعیت این است که احمدی نژاد مدتهاست رسما با برادران لاریجانی وارد جنگ شده و به این ترتیب سعی دارد با دادن نشانه هایی آنان را وادار کند که از رسیدگی به پرونده معاون اول فاسد خود دست بردارند و علی لاریجانی در مجلس جلوی افشاگری بیشتر در این خصوص را گرفته و صادق لاریجانی جلوی قضایی شدن مسئله را بگیرد.

در پرونده فساد رحیمی که اولین بار توسط الیاس نادران در مجلس فاش شد، احمدی نژاد تا امروز در چند مرحله سعی کرده است که جلوی رسیدگی به آن را بگیرد. گفته شده که وی بعد از افشاگری نادران، در دیداری با رهبری به وی گفته است که تمامی این پولها در ستاد انتخاباتی وی هزینه شده است تا بدین ترتیب رهبری را متقاعد کند که پرونده رحیمی پیگیری نشود.

وی همچنین در یکی از جلسات هیات دولت نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته است که: «اگر رئیس قوه قضاییه میخواهد با فساد مبارزه کند اول باید از برادر خود شروع کند» و سخنرانی کرمان و اینک انتشار اسناد، همگی در جهت تلاش های احمدی نژاد برای مسکوت گذاشتن پرونده فساد رحیمی و مدیرانش ارزیابی می شوند.

در حال حاضر که اختلافات احمدی نژاد با برادران لاریجانی ابعاد تازه تری پیدا کرده است، انتشار اسناد همزمان با برگزاری دادگاه ها معنایی فراتر از یک درز اسناد دارد.

هرچند روزنامه وابسته به دولت تلاش دارد توپ را در زمین هاشمی ها بیندازد و از آب گل آلوده قوه قضاییه و مهدی هاشمی استفاده کند، اما شواهد حاکی از آن است که تیم احمدی نژاد، که مدت ها قبل به اسناد زیادی از وزارت اطلاعات دسترسی یافته اند، در یک سال باقی مانده از ریاست احمدی نژاد بر دولت در تلاش اند تا بتوانند انتقام خود را از همه کسانی که مردان تیم او را هدف قرار داده بودند بگیرد.


 


ساعتی پیش خبرگزاری مهر از برکناری رئیس سازمان سنجش خبر داد.

بر اساس این گزارش، محمد حسین سرورالدین از سمت ریاست سازمان سنجش آموزش کشور برکنار شده و ابراهیم خدایی، که پیش‌تر معاون فنی و آماری این سازمان بود، با حکم کامران دانشجو وزیر علوم به عنوان رئیس جدید این سازمان منصوب شده است.

مشخص نیست علت این برکناری ناگهانی چیست، اما مسئولان سازمان سنجش در روزهای اخیر به شدت از سوی داوطلبان کنکور دکتری مورد اعتراض قرار گرفته بودند.

اعتراض این داوطلبان متوجه شفاف نبودن شیوه پذیرش دانشجو بود؛ و حالا نبود شفافیت به شیوه برکناری رئیس سازمان سنجش نیز سرایت یافته است.


 


وب‌سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی فعالیت خود را از سر گرفت.

به گزارش کلمه، این سایت که دی‌ماه سال گذشته با دستور قضایی ابتدا فیلتر و سپس به طور کامل از دسترس خارج شده بود، رفع فیلتر شده و فعالیت خود را با شکل و شمایل جدید و برخی تغییرات، دوباره آغاز کرده است.

محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه چندی پیش علت فیلتر شدن سایت آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی را پنج یا شش مورد مجرمانه‌ای که در این سایت منتشر شده، ذکر کرده بود و شرط رفع فیلترینگ از سایت را حذف آن مطالب ذکر کرده بود.

محمد هاشمی، مسئول دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی، اما علت مسدود شدن سایت و مصداق مطالب مجرمانه را خطبه‌های آخرین نماز جمعه آیت الله رفسنجانی اعلام کرده بود.

به گفته وی، کارگروه فیلترینگ که زیر نظر دولت فعالیت می کند، خواستار حذف مفاد خطبه های ۲۶ تیرماه هاشمی در نمازجمعه از سایت مذکور شده و امتناع آنها از پذیرش این خواسته غیر قانونی، باعث فیلترینگ و انسداد کل وب‌سایت شده است.

آیت الله هاشمی در خطبه های مذکور که آخرین حضور وی در نمازجمعه تهران بود و هم اکنون فیلم آن همچنان در صفحه اول این وب سایت دیده می شود، خواستار خروج از بحران از طریق آزادی زندانیان سیاسی، بازگشت به قانون، آزادی مطبوعات و رسانه ها و پایان فضای بسته سیاسی، جلب اعتماد مردم و دلجویی از آسیب دیدگان شده بود.


 


محمدصدیق کبودوند رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در بیست و پنجمین روز اعتصاب غذای خود در زندان طی نامه ای خطاب به صادق لاریجانی خواستار استعفای وی شد.

به گزارش کلمه در بخشی از این نامه آمده است: از آنجا که امکان نوشتن و ارسال بیش از این چند جمله در زندان امکان پذیر نیست، لذا به همین بسنده نموده و توجه جنابعالی را به رفتارهای خلاف قانون، افزایش خشونت ها و شکنجه ها و افزایش بی دادگری ها و صدور بی رویه احکام غیر عادلانه در دوره چند ساله مدیریت شما بر دستگاه قضایی جلب می نمایم.

محمدصدیق کبودوند، فعال حقوق بشر دربند از روز شنبه ششم خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده است و صبح روز یکشنبه ١۴خردادماه به علت کاهش شدید فشار خون و وخیم شدن وضعیت جسمانی اش به بهداری زندان منتقل و مورد معاینه و درمان قرار گرفت.

کبودوند از بیماری پروستات رنج می برد و پزشکی قانونی برای وی عدم تحمل کیفر صادر کرد اما مانند بسیاری از موارد دیگر دستور پزشک نادیده گرفته شده است.

سردبیر نشریه پیام مردم، از دهم تیر ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت شده‌ و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به یکسال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم شده که در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ده سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده است.

به گفته خانواده کبودوند وی که تا پیش از بازداشت هیچگونه سابقه بیماری نداشته، در جریان نگهداری ۷ ماهه وی در شرایط سخت سلول انفرادی، به بیماریهای ریوی، ‏کلیوی و پوستی دچار شده و حتی سکته خفیف مغزی نیز داشته است.

متن کامل نامه این فعال حقوق بشر که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

جناب آیت الله صادق لاریجانی

رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی

از سخنرانی ها و گفتگوهای چندساله اخیر شما پیداست که جنابعالی نه به عنوان یک قاضی القضات دادگر، عدالت پرور، قانون مدار و مستقل، بلکه به عنوان سیاستمداری طرفدار خشونت و سرکوب شناخته شده اید که حتی در برخی سخنرانی های عمومی تان نیز بدون آن که پرونده متهم و یا متهمان را مطالعه کرده باشید و بدون رعایت کمترین اصول و قواعد و استانداردهای قضایی و دادگری و دادخواهی، پیشاپیش حکم به محکومیت حتی در حد اعدام متهمان صادر و اعلام می دارید. و البته قضات زیر نظر جنابعالی کمابیش چنین رویه و رویکردی دارند. و این درحالی است که بخش عمده ای از دستگاه تحت مدیریت زیر نام دادگاه های انقلاب اسلامی، دربست در اختیار دستگاه امنیتی کشور قرار دارند وشنیده و دیده شده که این دسته از قضات بارها اقرار کرده اند که بدون اذن و اجازه بازجویان وزارت خانه امنیتی متصل به قوه اجرایی نمی توانند قلم بر روی کاغذ بیاورند. احکامی که توسط چنین دادگاه هایی به ویژه موارد مربوط به متهمان سیاسی موسوم به متهمان امنیتی ارایه می گردد از پیش توسط بازجویان و پلیس امنیتی و اطلاعاتی صادر شده و فقط امضای آن به قاضی های انقلابی واگذار می شود.

از سویی دادستان ها نیز هیچ گونه اداره و استقلالی از خود ندارند. آنها هم مجری اوامر ماموران وزارت اطلاعات اند آنها تنها قادر اند برخی از سلایق خود رابه جای قوانین که باید در تمامی زندان ها و برای تمامی زندانیان جاری و اجرا شود، اعمال کنند و بر اساس سلایق و امیال خود برخی از زندانیان را بر خلاف قانون رسم، عرف، دین و مذهب و انسانیت از ابتدایی ترین حقوق فردی و خانوادگی محروم کنند و اسم این اقدام غیر قانونی و غیر انسانی را تنبیه افراد، “ماندگار بر سر مواضع خود” بگذارند اگر چه انتظاری بیش از این از شما و دستگاه تحت مدیریت شما نیست، با این حال جنابعالی در حالی از برخورد دولت های دیگر با زندانیان و اعتصاب غذای آنها داد سخن سر می دهید که انگار توجهی خاص به خواسته های انسانی و عاطفی زندانیان سیاسی بیمار و دارای فرزند بیمار دارید!!

شما در حالی دولتی را ضد بشری می دانید که آن دولت بر خلاف رویه و عمل برخی دولت های مدعی رعایت کرامت انسانی و اسلامی انسان ها، زندانیانی که دست به اعتصاب غذا می زنند آزاد می کند، حتی اگر آن زندانی دست به اسلحه برده و بر علیه آن دولت جنگیده باشید.

در هر حال از آنجا که امکان نوشتن و ارسال بیش از این چند جمله در زندان امکان پذیر نیست، لذا به همین بسنده نموده و توجه جنابعالی را به رفتارهای خلاف قانون، افزایش خشونت ها و شکنجه ها و افزایش بی دادگری ها و صدور بی رویه احکام غیر عادلانه در دوره چند ساله مدیریت شما بر دستگاه قضایی جلب می نمایم و به عنوان یک شهروند این کشور جنابعالی را به استعفا و کناره گیری از این مقام دعوت و شما را به قبول امام جماعت و ایراد سخنرانی های آتشین سیاسی فرا می خوانم.

بی تردید استعفای جنابعالی از والا مقامی دستگاه قضایی کمک بزرگی به کاهش بی دادگری ها و بی عدالتی ها در کشور خواهد بود.

تهران زندان اوین

محمد صدیق کبودوند


 


همسر سعید مدنی، پژوهشگر و جامعه شناس با اظهار اینکه همسرش همچنان پس از پایان دوره بازجویی در بند ۲۰۹ زندان اوین مانده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت چون همسرم هیچکدام از اتهاماتش را نپذیرفته است بازجویانش برای تنبیه او را در بند انفرادی نگه داشته اند. به گفته همسر آقای مدنی، وی در بند انفرادی از درد مفاصل به شدت رنج می برد و در دوران بازجوییش مورد شکنجه و توهین قرار گرفته است.

منصوره اتفاق به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در خصوص وضعیت این جامعه شناس که از تاریخ ۱۷ دی ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد، گفت:« متاسفانه با وجود آنکه بازجویی هایش تمام شده است و دادستان و بازپرس شعبه ۲ دادسرای اوین نیز دستور انتقال او را به بند عمومی داده اند اما به درخواست بازجویان و کارشناسان پرونده اش همچنان بازداشت موقت او در بند ۲۰۹ زندان اوین هر ماه تمدید می شود. بازجویانش به اصطلاح می خواهند او را تنبیه کنند چون سناریویd که آنها برای متهم کردن سعید ساخته اند را او نپذیرفته است. آنها هم برگه های بازجویی او را قبول نکرده اند و اجازه نمی دهند که او به بند عمومی منتقل شود. در واقع آنها نخواسته اند چیزی که واقعیت دارد را بپذیرند بلکه می خواهند چیزی که آنها می گویند را سعید بر علیه خودش قبول کند.»

منصوره اتفاق در پاسخ به این سوال که اتهامات همسرش چیست گفت:« چون هنوز به وکیلش ابلاغ نشده است، من نمی توانم دقیقا بگویم که اتهاماتش چیست اما ایشان در این مدت متهم شده به اینکه درصدد راه اندازی وب سایتی بر علیه جمهوری اسلامی بوده است که در این وب سایت مثلا می خواسته تجمعات برگزار کند. و یا مثلا او متهم شده که از خارجی ها پول گرفته است. اما هیچکدام از این اتهامات واقعیت ندارد. بازجویانش چون چیزی جز فعالیت های او که برای همه آشکار بوده نتوانسته اند پیدا کنند این سناریو ها را برعلیه اش ساخته اند و حالا اصرار دارند که او بپذیرد.»

سعید مدنی، جامعه شناس و از اعضای ملی،مذهبی ها و عضو شورای سردبیری ماهنامه "ایران فردا" در تاریخ ۱۷ دی ماه در مقابل منزلش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او از جمله بازداشت شدگان ملی مذهبی در بازداشت گروهی اسفند سال ۱۳۷۹ بود که به اتهام «عضویت در گروه‌های غیرقانونی، تبانی جهت ارتکاب جرم و تبلیغ علیه نظام» به ۴ سال حبس محکوم شد. او پس از تحمل ۵ ماه حبس در سلول انفرادی به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. در این دوره جدید بازداشت او با اتهامات جدیدی روبه رو است و همچنان در بند انفرادی ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد. او همچنین هنوز اجازه ملاقات با وکیلش را نیافته است.

همسر سعید مدنی در خصوص وضعیت جسمی و روحی این زندانی سیاسی گفت:« متاسفانه از نظر جسمی وضعیت خوبی ندارد. زندانیان بند ۲۰۹ فقط هفته ای سه بار به مدت نیم ساعت اجازه هوا خوری دارند که محیط هوا خوری هم بسیار کوچک است و به اندازه کافی فضا برای ورزش زندانیان وجود ندارد. اتاق شان نیز ۸ متر است که چهار نفر در این فضا مشترکا با هم زندگی می کنند بنابراین به دلیل نداشتن فضا برای تحرک و ورزش از درد زانو، دست و پا رنج می برد.»

همسر سعید مدنی در پاسخ به این سوال که آیا همسرش برای قبول اتهاماتش مورد شکنجه واقع شده است گفت:« وقتی من از سعید سوال کردم که آیا مورد ضرب وشتم قرار گرفته است او این مسئله را رد نکرد. ماه های اول برای او خیلی سخت بوده است تا اینکه با اعتصاب غذا توانست کمی وضعیتش را بهتر کند. او بازجویی های طولانی مدت در حد ۱۵ ساعت داشته است.»

منصوره اتفاق در خصوص درخواستش از مقامات قضایی ایران گفت:«امیدوارم در ایران شرایطی پیش بیاید که قوه قضاییه قدرت و نفوذ لازم برای اجرای قانون را داشته باشد و طوری نباشد که بازجویان و کارشناسان پرونده قدرتی داشته باشند که بتوانند بر خلاف دستور آنها کار دیگری انجام دهند. در حال حاضر بازجویان قدرت اجرایشان بیشتر از احکام دادستان و بقیه مراجعه قضایی است.»


 


در این شماره از روزنامه بخوانید از گزارش ویژه کلمه در مورد صرف هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای طرح های موسوم به امنیت اجتماعی که حاصلی جز سلب آسایش از مردم نداشته است.

دو پیام یکی از سوی برنده صلح نوبل و دیگری از حزب سوسیالیست فرانسه برای جنبش سبز از دیگر اخبار امروز است که جزییات آن را در روزنامه دنبال کنید.

ادامه روایت بیانیه های میرحسین با عنوان راه سبز؛ مسیر عقلانی، آخرین اخبار زندانیان سیاسی و چند سوال از آیت الله مهدوی کنی دیگر عناوین روزنامه امروز است.

هر ایرانی یک رسانه/ روزنامه کلمه را به دوستان و آشنایان خود هم برسانید.

صفحه فیس بوک روزنامه کلمه

روزنامه کلمه - سی و یکم خرداد ماه - نسخه پی دی اف - PDF

دریافت نسخه PDF – پی دی اف

دریافت نسخه JPEG – عکس

چنانچه در دریافت فایل مشکل دارید ابتدا بر روی لینک دانلود کلیک راست نمایید و از منوی باز شده گزینه "Save Link as" در مرورگر های فایرفاکس و کروم و "Save as target" در اینترنت اکسپلورر را انتخاب کنید.


 


خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داد که خوابگاه های دانشگاه تهران از صبح روز هفتم تا بیست و هشتم تیرماه تعطیل است.

ایسنا این خبر را بر اساس مصوبه هیات رئیسه دانشگاه تهران منتشر کرده که افزوده که کلیه خوابگاه‌های این دانشگاه از تاریخ ۷ تا ۲۸ تیر ماه تعطیل است. بدین ترتیب علاوه بر کوی دانشگاه، خوابگاه های کوی فاطمیه، فیض و … هم در ایام ذکر شده تعطیل خواهند بود.

بنا به اعلام دانشگاه، دانشجویان خوابگاهی باید از تاریخ ۲۷ خرداد ماه تا ۶ تیر ماه کلیه وسائل شخصی خود را از اتاق‌های محل سکونت خود تخلیه کنند و در صورت تمایل به انبار تحویل دهند. اسکان دانشجویان واجد شرایط برای اسکان تابستانی نیز به ۲۹ تیر ماه موکول شده است.


 


یک رسانه حامی احمدی نژاد، به دروغ مدعی شد که یکی از رهبران اخوان المسلمین سوریه در فتوایی به ارتش آزاد (نظامیان مخالف حکومت) اجازه داده که به زنان طایفه علوی تجاوز کنند و کودکان آنها را بکشند!

سایت مشرق، از جمله رسانه های مدعی اصول، در خبری مدعی شده که محمد بدیع موسى که او را “شیخ وهابی سوری و یکی از اعضای جماعت اخوان‌المسلمون این کشور” معرفی کرده، به دلیل “وفاداری طایفه علوی به نظام حاکم بر کشور و نفرت دیگر طوایف سوریه از آنها”، “ریختن خون‌ آنها، تعرض به زنان آنها،‌ کشتن کودکان آنها و حمله به محل سکونت‌شان” را مجاز و حلال اعلام کرده است.

این خبر نادرست که در آن ترجمه سخنان این چهره مذهبی سلفی ها آشکارا تحریف و وارونه شده، با بازتاب گسترده ای در رسانه های مدعی اصول نیز رو به رو شده و دهها سایت و روزنامه حامی دولت به انتشار این گزارش دروغین پرداخته اند تا با پررنگ کردن تندروی های برخی گروه های سلفی مخالف حکومت سوریه، بر حمایت های خود از خون ریزی های بشار اسد سرپوش بگذارند.

اما در واکنش به این خبر دروغ، پارسینه از دیگر سایت های اصولگرا با اشاره اشتباه قبلی خود در استفاده از یک عکس نادرست برای کشتار حوله و همچنین نقل نادرست مقایسه درگذشت ولیعهد عربستان با رحلت پیامبر در رسانه های ایرانی مدعی اصول، از ترجمه غلط سخنان این شیخ سلفی در سایت مشرق انتقاد کرد.

در این یادداشت که به قلم سردبیر پارسینه منتشر شده، به خبر سایت مذکور اشاره شده، یک سایت خبری فارسی‌زبان دو هفتهٔ پیش در خبری مدعی شد که «شیخ محمد بدیع موسى» (مفتی وهابی سوری که در عربستان سعودی زندگی می‌کند) اعلام کرده است که «کشتار علویان سوریه و تجاوز به زنان آنان حلال است.» این خبر در‌‌ همان نگاه اول بسیار عجیب به نظر آمد؛ چرا که هرچند در میانهٔ‌ جنگ و کین‌توزی، صدور فتوای قتل‌عام طرف مقابل امر بعیدی نیست، اما حلال اعلام کردن «تجاوز به زنان» کاری است که تنها از چنگیز مغول بر می‌آید و در عصر کنونی حتی اگر کسی بر این فتوا باشد، طبیعی است که دست‌کم برای حفظ ظاهر سعی در انتشار مخفیانهٔ‌ آن کند.

نویسنده سپس آورده است: با جستجو و مشاهدهٔ ویدئوی سخنان این شیخ سلفی، متوجه شدم که سخنان این شخص از اساس واژگونه منعکس شده است و آن سایت خبری با ترجمهٔ نادقیقش خود را مدیون کرده است. در یک گفتگوی تلویزیونی در شبکهٔ «الحکمة»، مجری از بدیع موسی می‌پرسد که «آیا کشتار علوی‌ها و زنان و کودکانشان در تلافی آنچه که می‌کنند مجاز است؟» شیخ وهابی پاسخ این سؤال را اینگونه داده است: «ما رسما به طائفهٔ علوی اعلام کرده‌ایم و به آن‌ها هشدار داده‌ایم، که شاید آخرین هشدار باشد. و برادران ما در ارتش آزاد سوریه از علمای خارج از بلاد استفتاء کرده‌اند که آیا هجوم به روستاهای علوی‌ها در اطراف حمص جائز است؟ و آیا اجازهٔ کشتار زنان و کودکان علوی را به آن‌ها می‌دهند همانطور که آن‌ها زنان ما را می‌کشند؟… و والله که ما و همهٔ علما پاسخ دادیم: اندکی صبر کنید، اندکی صبر کنید، ابتدا باید به آن‌ها هشدار داد. و ما نمی‌خواهیم که آتش جنگ طائفه‌ای را در سوریه برافروزیم. [علوی‌ها] می‌دانند که اقلیتی در سوریه هستند و همهٔ طوائف از آن‌ها نفرت دارند… پس به مصلحت آن‌ها نیست که پشت سر این نظام باشند.»


 


مقام های دولتی فرانسه و انگلیس در اظهارنظرهای جداگانه ای در واکنش به شکست مذاکرات روسیه، تاکید کردند که اتحادیه اروپا تحریم نفت ایران را اجرا خواهد کرد.

ولیام هیگ وزیر امورخارجه انگلیس در سخنانی در مجلس نمایندگان (عوام) این کشور با اشاره به شکست مذکرات ایران و ۱+۵ در مسکو گفت: لندن صددرصد به ایجاد حل مسالمت آمیز با دولت احمدی نژاد پایبند است. ضروری است که تهران تصمیم بگیرد تنها برای برنامه هسته ای صلح آمیز و غیرنظامی برنامه ریزی کند.

وی هشدار داد که اگر ایران فعالیت های هسته ای خود را متوقف نکند با تحریم های شدیدتری روبه رو می شود.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: تیم ۱+۵ در مذاکرات مسکو پیشنهاد معقولی را برای توقف برنامه غنی سازی اورانیوم ایران به تهران ارائه کرد. هم اکنون مسئولیت، برعهده ایران است تا واکنش نشان دهد. ایران اگر گام های ملموسی را بردارد جامعه جهانی نیز گام های همانندی را برخواهد داشت. مذاکرات هسته ای در مسکو ، سخت و همراه با صراحت بود.

وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت: تشدید تحریم ها علیه ایران، ادامه می یابد.

لوران فابیوس اظهار داشت: متاسفیم که ایران اقدامات ملموسی که ما منتظر آنها بودیم را ارائه نکرد. اقداماتی که می توانستند گام نخست در راستای احترام به قطعنامه های شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی را ایجاد کنند.

وی افزود: با اجرای کامل تحریم واردات نفت ایران توسط اتحادیه اروپا از اول ژوئیه آینده (۱۱ تیرماه ۹۱)، فشارها علیه ایران افزایش خواهد یافت.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: تا زمانی که ایران انجام مذاکره جدی را رد می کند، تشدید تحریم ها علیه تهران ادامه می یابد. گروه ۱+۵ پس از جلسات مذاکرات فنی با ایران در روز سوم ماه ژوئیه ۲۰۱۲ (۱۳ تیرماه ۹۱) گام های بعدی خود را در برابر ایران تعیین خواهد کرد.

وزرای خارجه انگلیس و فرانسه در حالی سخن از تحریم نفت ایران به میان می آورند که مسئولان دولتی ایران ادعا می کنند تحریم نفت بیش از ایران به اقتصاد اروپا ضربه می زند.

مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی درباره مساله هسته ای ایران، دیروز در مسکو بی نتیجه ماند و ادامه آن نیز با کاهش سطح مذاکرات همراه خواهد بود. گزارش کاملی از ناکامی این مذاکرات را در اینجا بخوانید:

شکست اعلام نشده‌ی نشست مسکو؛ کاهش سطح مذاکرات در قرار بعدی


 


کلمه: در حالی که نزدیک به ۵۰۰ روز از حبس خانگی زهرا رهنورد می گذرد، به نمایش گذاشته شدن آثار هنری وی در یک گالری هنری، عصبانیت رسانه های وابسته به افراطیون را بر انگیخت.

زهرا رهنورد، هنرمند، قرآن پژوه، مجسمه ساز و همراه جنبش سبز از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ به همراه همسرش میرحسین موسوی در حبس خانگی به سر می برد.

اما سایت های مدعی اصول بدون اینکه چیزی درباره وضعیت قانونی حبس خانگی بنویسند یا درباره حال این مادر به دخترانش که بیش از دو ماه است از او بی خبرند، اطلاع رسانی کنند؛ نمایش آثار هنری او را بهانه ای برای تخریب این استاد دانشگاه قرار دادند.

این در حالی است که فرزندان میرحسین و رهنورد مدت هاست از پدر و مادر خود بی خبر نگه داشته شده اند. از آخرین ملاقات موسوی و رهنورد با دخترانشان حدود سه ماه و از آخرین تماس تلفنی آنها بیش از دو ماه می گذرد و با این حال ماموران امنیتی در اقدامی آشکارا غیر قانونی، دختران را از ملاقات با پدر و مادرشان منع کرده و گفته اند که آنها از ملاقات با پدر و مادر خود محروم هستند.

در چنین شرایطی، که حداقل حقوق قانونی و حتی انسانی برای خانواده موسوی رعایت نمی شود، سایت جهان نیوز که پیش از این هم در دروغ پردازی سابقه دارد، دیروز تیتر زد: «حمایت یک بانک خصوصی از زهرا رهنورد!» و حال آنکه در خبر آن، چیزی بیشتر از «پشتیبانی موثرتر از هنرمندان از طریق عرضه آثار هنرمندان ایرانی در بازارهای بین المللی» دیده نمی شود.

این رسانه وابسته به یک نماینده مجلس مدعی اصولگرایی البته اینقدر انصاف نداشت که اشاره کند در واقع ارزش آثار هنری رهنورد و دیگر هنرمندان بوده که به این تماشاخانه اعتبار داده و حمایت بانک مذکور را در پی داشته، و نه برعکس.

بدین ترتیب مشخص نیست علت عصبانیت جهان نیوز از اینکه برخلاف دولت، لااقل بخش خصوصی قدر آثار هنری هنرمندان را می داند، چیست و چرا تلاش شده که حمایت یک بانک از آثار هنری به «حمایت بانک خصوصی از افرادی چون همسر میرحسین موسوی» تعبیر شود تا احیانا آنها از بیم برخوردهای بعدی حاکمیت، پا پس بگذارند.

هرچند واضح است که علت عصبانیت این رسانه مدعی اصول، زنده ماندن نام زهرا رهنورد به عنوان یک هنرمند سرشناس باشد؛ که پس از ۵۰۰ روز حبس خانگی، حاکمیت هنوز نتوانسته نام و یاد او و میرحسین و کروبی را از اذهان عمومی حذف کند.

زهرا رهنورد دارای مدرک کارشناسی مجسمه سازی، کارشناسی ارشد پژوهش و هنر، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران است.

این هنرمند تاکنون آثار هنری متعددی از جمله مجسمه ظهر عاشورا، مجسمه به یاد عاشورا، مجسمه های شیشه به روایت عشق، دو مجسمه یادمان با نامهای درخت پرنده و ماه و پرنده در دانشگاه الزهرا و مجسمه «نرگس عاشقان» و مجسمه مادر خلق کرده است.

چندی پیش، بخشی از گنجینه تماشاگه هنرهای معاصر بانک «پاسارگاد»، که آثار از زهرا رهنورد را هم در خود جای داده است، در موسسه فرهنگی هنری «صبا» با حضور هنرمندان رونمایی شد. ایسنا در گزارشی از این برنامه، نوشت:

تماشاگه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد، در محل موسسه فرهنگی- هنری صبا، مجموعه کم‌نظیری شامل ۱۵۰ اثر هنری از آثار هنرمندان مطرح نقاش، خوشنویس و مجسمه‌ساز ایران همچون احمد اسفندیاری، محمود جوادی‌‌پور، زنده‌رودی، غلامحسین نامی، حسین خسروجردی، پرویز تناولی، آیدین آغداشلو، پریوش گنجی ، زهرا رهنورد، حسین‌علی ذابحی، ابوالقاسم سعیدی، آنه محمدتاتاری، عادل یونسی، ناصر عزیزی، حمید عجمی و … را در گنجینه تخصصی خود جمع‌آوری کرده است.

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد در این مراسم، حرکت این بانک را در حمایت از هنر جدی خواند و گفت: هدف نهایی ما این است که با عرضه آثار هنرمندان ایرانی در بازارهای بین المللی پشتیبانی موثرتری از هنرمندان و اقتصاد هنر انجام دهد.

امین تفرشی در مراسم رونمایی از آثار جدید موزه هنرهای تجمسمی در محل تماشاگه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر آنطور که باید از هنر و هنرمندان حمایت نشده است گفت: حمایت از هنرمندان به معنای کمک بلاعوض به هنرمندان نیست بلکه منظور سپاسگزاری از هنرمندان است. شان هنرمند بسیار بالا است و منظور احترام به جایگاه هنر و هنرمند است.

وی افزود: در حال حاضر در سراسر دنیا بانک‌های معتبر با سرمایه گذاری در عرصه هنر از هنر حمایت می‌کنند؛ این حمایت در عرصه اقتصاد و هنر صورت می‌گیرد و با گرم کردن بازار هنر از هنرمند حمایت می‌شود.

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد گفت: در ایران بانک پاسارگاد این حرکت را به صورت جدی و مستمر آغاز کرده تا با گرم کردن بازار هنر هنرمندان را تشویق به کار بیشتر کند.

وی اظهار داشت: اندیشه ورود به عرصه هنر و اقتصاد در بانک به صورت جدی شکل گرفته است و با استفاده از کارشناسان برجسته هنری فعالیت گسترده‌ای را شروع کردیم . امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بتوانیم این دستاوردها را در معرض دید هنرمندان و هنردوستان قرار دهیم.

وی ادامه داد: هدف ما استمرار بخشیدن به این حرکت است تا بتوانیم روز به روز بر غنای فرهنگی این موزه بیفزاییم.


 


افتخار برزگریان، روزنامه نگار و فعال سیاسی که از ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ برای تحمل ادامه حکم خود به زندان فرخوانده شده بود، اکنون ۲ ماه است که با خانواده و هیچ یک از نزدیکانش تماس تلفنی یا ملاقات نداشته است.

به گزارش بامدادخبر، افتخار برزگریان دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد، که در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه برای تحمل ادامه محکومیت یک سال حبس خود به زندان وکیل‌آباد منتقل شد، با وجود قول مساعد مسوولان قضایی جهت اعطای آزادی مشروط به وی، اکنون نزدیک به دو ماه است که از وی هیچ خبری در دست نیست.

این عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مشهد، که پیش از این با صدور ۴ ترم تعلیق با احتساب سنوات از دانشگاه اخراج شده بود، پیش از این ۸ ماه در سال ۸۸ در بازداشت به سر برده بود که از این مدت ۱ ماه را در سلول‌های انفرادی و ۱ ماه را نیز در بند ۵ زندان وکیل آباد مشهد، محل نگه‌داری مجرمان خطرناک گذراند.

دبیر ستاد دانشجویی مهدی کروبی در مشهد، پس از آزادی از سوی شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی کاووسی، به صورت غیابی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

گفته می‌شود که افتخار برزگریان از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برد و این مشکلات جسمی باعث نگرانی بیشتر خانواده این زندانی شده است.


 


موج جدید و فراگیر ریزگردها از مرزهای غربی، باردیگر استان‌های هم‌مرز با عراق را با پدیده شوم ریزگردها روبه‌رو کرد. درنتیجه روز گذشته استان‌های ایلام و خوزستان تعطیل بودند و مردم استان کرمانشاه هم به‌علت گردوغبار غلیظ هوا خانه نشین شدند.‌

تعطیلی ادارات خوزستان

بروز پدیده گردوغبار شدید که از دوشنبه شب آغاز شد، تعطیلی تمام ادارات در شهرهای مختلف استان خوزستان را در پی داشت.

به گزارش مهر، با ظهور این گردوغبار که شدت بیش از حد آن حتی خواب را از چشم مردم گرفت، اغلب شهرهای استان خوزستان به‌تدریج با تشخیص فرمانداران تعطیل اعلام شدند.تعطیلی دانشگاه‌های استان خوزستان به‌علت داشتن امتحانات پایان ترم به تشخیص روسای واحدها سپرده شد. البته همانند همیشه بانک‌ها و مراکز درمانی برای خدمات‌رسانی به مردم تعطیل اعلام نشدند.

ادارات استان ایلام هم تعطیل شد

از سوی دیگر استان ایلام هم به‌طور کامل تعطیل شد. گردوغباری که از دوشنبه شب به‌طور شدید نسبت به گذشته استان ایلام را دربرگرفته، باعث تعطیلی بیشتر بخش‌های اداری استان شد.

به گزارش همشهری آنلاین، روز گذشته به‌علت گردوغبار شدید مردم استان ایلام حتی نمی‌توانستند برای تأمین کوچک‌ترین نیاز خود به بیرون مراجعه کنند و در خانه به‌طور کامل حبس شدند.

آسمان غبارآلود کرمانشاه

همچنین بار دیگر ذرات گردوغبار میهمان ناخوانده مردم کرمانشاه شده‌اند. ریزگردها که از عصر دوشنبه وارد فضای استان شده‌اند، دید افقی را در بعضی نقاط به کمتر از ۵۰متر رسانده‌اند.

براساس آمار اعلام شده سال گذشته مردم استان کرمانشاه ۲۰۰روز تمام ذرات گردوغبار را تحمل کرده‌اند اما این پایان کار نخواهد بود. با وجود وعده‌های مسئولان برای ریشه‌کن‌کردن این پدیده آزاردهنده هنوز هیچ اقدام جدی برای مقابله با گردوخاک صورت نگرفته است.

آلودگی ۴۵برابر حد مجاز

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آبادان گفت: میزان آلودگی هوا بر اثر پدیده گرد وغبار روز سه‌شنبه درآبادان و خرمشهر به ۴۵برابر حد مجاز رسید. سیداحمد موسوی آزاد درگفت‌وگو با ایرنا میزان گردو غبار موجود در هوای این دو شهرستان را حدود شش هزارو ۸۰۰ میکروگرم برمترمکعب اعلام کرد. وی از سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و قلبی خواست تا حد امکان از منازل خارج نشوند.

رئیس اداره هواشناسی آبادان سامانه گردوغبار روز سه‌شنبه را ناشی از تغییرات جوی در صحراهای کشور عراق اعلام کرد. سعید ابراهیمیان گفت: این پدیده دید افقی در آبادان را به کمتر از ۱۰۰متر رسانده است. وی تغییرات دما در ۲۴ساعت گذشته در آبادان را از ۳۰درجه تا ۵۰درجه سانتی‌گراد متغیر اعلام کرد.

لغو پروازهای آبادان و ایلام

مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی آبادان نیز از لغو دو پرواز صبح سه‌شنبه فرودگاه آبادان به مقصد تهران و بالعکس به‌دلیل گردوغبار و دید کم خلبان خبر داد. مدیر فرودگاه شهدای ایلام از لغو پروازهای فرودگاه ایلام به‌علت گردوغبار خبر داد.

مجتبی بیاتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تمام پروازهای مسیر تهران – ایلام و برعکس به سبب گردوغبار شدید در این استان لغو شده است.

شدت آلودگی در کرمانشاه

میزان آلودگی هوای استان کرمانشاه ۳۰برابر حد مجاز است. گردوغبارکه از بعدازظهر دوشنبه شهرهای غربی این استان را دربرگرفته، نیمه‌شب، تمام استان را تسخیر کرد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون میزان ریزگردها در هوای استان به‌ویژه قصرشیرین و سرپل ذهاب حدود چهار هزار و ۵۰۰میکروگرم برمترمکعب است.

مجید ابدی حد استاندارد ریزگردها در هوا را ۱۵۰میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد. وی گفت: ‌ شدت ریزگردها به حدی بود که میدان دید افقی در شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب را به ۵۰متر کاهش داد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته