-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۹, جمعه

Latest News from 30Mail for 06/29/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/4/8

 

 
سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای از ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته که «آدم ربایی و گروگان گیری خودسرانه‌ و اعمال فشار بر خانواده و نزدیکان معترضان در جمهوری اسلامی» را محکوم کند. 
 
این بیانیه یک روز پس از انتشار خبری مبنی بر «گروگان‌گیری» پدر یاشار خامنه، دانشجوی ساکن هلند، از سوی نیروهای امنیتی ایران منتشر شده است.
 
گزارش‌گران بدون مرز در بیانیه خود اعلام کرده که هرگونه اعمال فشار و گروگان‌گیری خانواده‌های روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایرانی در خارج از کشور را، محکوم می‌کند.
 
بر اساس این بیانیه از آغاز خرداد ماه امسال، سازمان گزارشگران از ده‌ها مورد بازداشت وب‌نگا‌ران در سراسر ایران از جمله تهران مشهد و همدان، به اتهام "توهین به مقدسات و ائمه " مطلع شده است.
 
گزارش‌گران بدون مرز البته تاکید کرده که «نمی‌تواند تعداد دقیق بازداشت شدگان و هویت آنها را تائید کند.» سایت کلمه نزدیک به اصلاح‌طلبان اعلام کرده است " تا کنون حدود ۲۰ نفر از استان‌های مختلف کشور دستگیر شده اند... اکثر این جوانان دانشجو هستند. بازجوها خانواده‌های دستگیرشدگان را تهدید کرده‌اند که “اگر موضوع را رسانه‌ای کنید برای فرزندان شما مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود.”
 
بنا بر اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، مرکز بررسی جرائم سازمان یافته وابسته به سپاه پاسداران انقلاب به شکل فعال در شناسایی و دستگیری وب‌نگاران دخالت دارد. بسیاری از بازداشت شدگان هم اکنون در بندهای ٢٤٠ تحت کنترل سپاه پاسداران و برخی دیگر در بندهای ٢٠٩ در کنترل وزارت اطلاعات، زندان اوین بسر می‌برند.
 
گزارش‌گران بدون مرز در بیانیه خود اعلام کرده «دین‌سالاری حاکم بر ایران غرق در فساد و بحران، همه‌ی درها را بر روی آزادی عقیده و بیان بسته است، به بهانه‌ی توهین به مقدسات اسلامی مذهب را به ابزاری برای سرکوب هر بحث و انتقاد تبدیل کرده است.»
 
در پایان این بیانیه آمده است: «گزارش‌گران بدون مرز از روش‌های ناسنجیده و حقیر به‌کار گرفته شده از سوی رژیم تهران، برای اعمال فشار بر رسانه‌ها و اینترنت در ایران و همچنین خارج از کشور، را تکان دهنده می‌داند و محکوم می‌کند. امروز حتا آنهایی که از سرکوب‌های کور جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دمکراتیک گریخته‌اند در امان نیستند. جامعه جهانی باید به این رویدادها واکنش نشان دهد. ما از ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهیم به شکل علنی آدم ربایی و گروگان گیری خودسرانه‌ و اعمال فشار بر خانواده و نزدیکان معترضان را بعنوان جنایت ارتکاب شده از سوی دولت ایران محکوم کند.»
 

 
 

1391/4/8
  •  

    امیرحسین
    تلخ مثل عسل

    پنج سال پیش فکر کنم وقتی پروندهء هسته‌ای ایران به شورای امنیت رفت نوشتم آغاز پایان برای جمهوری اسلامی. خب ما به این پایان نزدیک شده‌ایم امروز دلار از مرز دو هزار تومان گذشت. این تازه واکنش بازار به تحریم های نفتی و بانک مرکزی ست که هنوز آغاز نشده و به گمانم قصه به این زودی‌ها هم سر ایستادن ندارد. شخصا پیش‌بینی‌ام برای نرخ ارز تا پایان سال نود و یک حدود سه هزار تومان است و به نظر تبعات شکننده این نرخ ارز برای جامعه ایرانی لازم به یاداوری نیست. حاکمیت دلخوش کرده به امتیاز دادن در دقیقهء آخر منتها چیزی که حواسشان نیست تکرار تجربهء صدام است که روزهای آخر حاضر بود هر نوع امتیازی بدهد اما کسی دیگر سر چانه زدن نداشت.سه سال سخت در انتظارمان هست. به گمانم شتاب تغییرات به قدری تند خواهد بود که بعضی‌هایمان حتی باور نکنیم که این حجم از تحول ظرف چنین مدت کوتاهی اتفاق افتاده است.

    فکر می کنم قیمت جهانی نفت به کمتر از هفتاد دلار سقوط می‌کند این را اگر بگذاریم کنار نصف شدن صادرات نفت ایران یعنی به جای درآمد ارزی حدودن نود میلیارد دلاری دو سال اخیر چیزی حدود چهل میلیارد دلار ارز در اختیار حاکمیت است و کسر بودجه لااقل سی هزار میلیارد تومانی در انتظارش. نرخ تورم به گمانم سه رقمی خواهد بود و شورش‌های اجتماعی قریب‌الوقوع.حکومت اگر برابر نابسامانی خردکنندهء میانهء دهه هفتاد به امامزادهء دوم خرداد دخیل بست حالا با یک طبقهء متوسط ناراضی اقتصادی و تحقیر شدهء اجتماعی، چنین معجزی را هم در راه نخواهد داشت. در بعد بین‌المللی سوریهء اسد کمتر از شش ماه زمان دارد. بشار اسد چند روز پیش اعلام کرد کشورش درگیر یک جنگ تمام عیار است. خب جنگ پول می‌خواهد. نفتش که تحریم است بانکدارانش در تهران هم خودشان گرفتارند از آن طرف اما قطر و عربستان با جیب پر از دلار گازی و نفتی پشت مخالفینند. زمان به ضرر بشار اسد است. حتی اگر به مصلحت اسراییل، بعثی ها بر سر کار بمانند راه حل یمنی یعنی حذف شخص بشار اسد قطعی است و جایگزین بشار چاره‌ای جز دوری از ایران برابر فاتحان عرب نخواهد داشت. این یعنی قطع سرپل‌های حمایتی از حزب‌الله و تنها شدن ولی‌امر مسلمین جهان.

    انگار زنگها به صدا درآمده‌اند. حالا تا آن موقع بگذارید سردار رادان به کروات گیر دهد و سردار دیگری به دیش ماهواره...کار خیلی وقت است که از این حرفها گذشته و هرچه تلاش کنند با عربده کشیده صدای ناقوس پایان را انکار کنند کاری از دستشان ساخته نیست. باید در جستجوی وصی و وارث بود.

    تیتر از سی‌میل
     


     
     

    1391/4/8
  •  

    پرستو دوکوهکی
    زن نوشت

    راهروی ملاقات برای من تکان‌دهنده‌ترین جای زندانِ سیاسیِ قصر است. خودم را جای ملاقات‌کننده و ملاقات‌شونده تصور کردم و آزار دیدم. این راهرو، از بالا اگر نگاه کنیم، در واقع سه راهروی موازی است که با دیوار از هم جدا شده‌اند.

    برای ملاقات‌کنندگان ورودیِ راهرو (و نه سالنِ) ملاقات از حیاط نسبتاً بزرگی است. در راهروی کم‌نور و خفه ۲۴ پنجرهٔ یک‌نفره کنار هم وجود دارد که با میله از راهرویی موازی جدا شده‌اند. در این راهروی دوم سربازها پاس می‌داده‌اند که حرفِ «نامربوطی» گفته نشود. راهروی سوم موازی جایی است که باز ۲۴ پنجرهٔ یک‌نفره دارد و زندانی‌ها پشتِ آنها و رو به پنجره‌های ملاقات‌کنندگان می‌ایستاده‌اند. گوشی تلفن و محفظهٔ شیشه‌ای در کار نیست. می‌شود تصور کرد که صدا به صدا نرسد و همهمه عذاب‌آور باشد. می‌شود تصور کرد که هر بار بعد از این ملاقات‌های نصفه-نیمه چه به روزِ احساساتِ زندانی‌ها می‌آمده است..

    زندانِ قصر اولین زندان مدرنِ تهران بوده که به دستور رضاشاه در سال ۱۳۰۸ ساخته شده. (این‌که قصر فتحعلی‌شاه را کرده زندان شاید برای نشان دادنِ قدرتش به خاندانِ قاجار بوده باشد؟) طراحِ ساختمانِ اصلیِ آن، که خیلی هم ساختمان زیبایی است، نیکلای مارکف است. در بازسازیِ این ساختمان چیزهایی از دست رفته. مهم‌ترینش حال و هوای زندان است! شبیه یک بازارِ سقف‌دار خیلی شیک شده که غرفه‌هایی نورگیر و دلباز دارد. ساختمانی که بخش ملاقاتش را شرح دادم اما در زمان رزم‌آرا ساخته شده و محل نگهداری زندانیان سیاسی بوده تا روز انقلاب که دیوارهای قصر فروریخت. این ساختمانِ دوم در بازسازی خوشبختانه تغییر زیادی نکرده. گرچه می‌گویند ساختمانِ بندهای ۳ و ۴ را کاملاً خراب کرده‌اند.

    زندان قصر به داشتنِ حیاط‌های پُرگل و پُردرخت معروف بوده. حتی زندانیان در حیاط‌های هواخوری حوض و آلاچیق داشته‌اند. می‌گویند منظور بهار از «باغ» در این بیت زندان قصر بوده: «من نگویم که مرا از قفس آزاد کنید / قفسم برده به باغی و دلم شاد کنید».

    در دوران‌های پهلوی اول و پهلوی دوم شخصیت‌های سیاسی زیادی در این مجموعه زندانی شده بودند. فرخی‌یزدی و تقی ارانی و بزرگ علوی و بقیهٔ پنجاه‌وسه‌نفر و دیگران و دیگران. گویا در چند سال ابتدایی جمهوری اسلامی هم همچنان شخصیت‌های سیاسی در قصر حبس می‌شدند که معروف‌ترین‌شان هویدا بوده. به زودی (در همین تابستان) قرار است باغ-موزهٔ قصر افتتاح شود و باید منتظر واکنشِ زندانیانِ هنوز زندهٔ دوران پهلوی‌ها باشیم. از انور خامه‌ای گرفته تا لطف‌الله میثمی و دیگران.

    مربوط به متن:
    دربارهٔ یادداشت‌های زندان جعفر پیشه‌وری - کتاب جمعه، شمارهٔ ۱۹، ۲۹ آذر ۱۳۵۸

    تیتر از سی‌میل


     
     

    1391/4/8

     

     
    رئیس‌جمهوری آمریکا با حمایت از خواسته امارات متحده عربی برای حل‌وفصل مناقشه ایران و این کشور بر سر جزایر سه‌گانه در خلیج‌فارس، خواستار یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز از طریق نهادهای بین‌المللی شد.
     
    باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، با صدور بیانیه‌ای مشترک با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و  قائم مقام فرماندهی کل نیروی‌های مسلح امارات، از درخواست این کشور برای حل اختلاف بر سر جزایر سه‌گانه از طریق گفت وگو، رجوع به دادگاه لاهه یا دیگر نهادهای بین المللی حمایت کرد.
     
    در بیانیه روز گذشته دو کشور آمده که آمریکا به شدت از ابتکار امارات برای حل این موضوع از طریق گفت‌وگوی مستقیم، دیوان بین‌المللی دادگستری و یا دیگر مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند.
     
    باراک اوباما و ولیعهد امارات متحده عربی در بیانیه خود از جمهوری اسلامی خواستند که به تعهدات خود پیرامون برنامه اتمی‌اش عمل کند.
     
    آن‌ها بر اهمیت حفظ امنیت خطوط کشتیرانی نیز در برابر تهدیدهای «تعرض» و «تروریسم» تاکید کردند.
     
    حمایت صریح ایالات متحده از موضع امارت درحالی صورت گرفته که پیشتر در اوایل اردیبهشت نیز وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از درخواست این کشور برای گفت‌وگو یا ارجاع این موضوع به دادگاه بین‌المللی حمایت کرده بود.
     
    امارات متحده مدعی سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است که در سال ۱۹۷۱ طی توافقی میان ایران و بریتانیا به ایران بازگردانده شد. امارات متحده در سال ۱۹۷۱ به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شد.
     
    ایران همواره ادعای ارضی امارات را رد کرده و  این جزایر را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند.
     

     
     

    1391/4/8

     

     
    وزير خارجه ايران، روز سه شنبه، در جريان يک سفر رسمی پس از ورود به فرودگاه لارناکای قبرس به دليل وجود نامش در فهرست سياه اتحاديه اروپا برای مدت کوتاهی بازداشت شد.
     
    خبرگزاری تابناک به نقل از روزنامه «تودی زمان» ترکیه نوشته که آقای صالحی با مداخله وزیر خارجه قبرس آزاد شده و قبرس اعلام کرده دلیل آن رویداد، «سوء‌تفاهم» و «عملکرد اشتباه» نیروهای امنیتی فرودگاه بوده و رسما از ایران عذرخواهی کرده است.
     
    در پی انتشار خبر بازداشت موقت وزیر خارجه ایران در سفر به قبرس، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت که احتمال دارد این بازداشت یک خطا باشد یا برای ایجاد «جنگ روانی» و سوء‎استفاده تبلیغاتی رخ داده باشد.
     
    در واکنش به این خبر، اسماعیل کوثری، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته است که این کمیسیون منتظر حضور وزیر خارجه ایران در مجلس و ارائه توضیح او درباره این بازداشت است.
     
    علی‌اکبر صالحی که پیش‌تر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود، همراه با برخی مقام‌های ایران در فهرست تحریم اتحادیه اروپا مصوب آبان سال ۱۳۸۸ قرار گرفت و اجازه سفر یا حتی عبور از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نداشت.
     
    منبع: تابناک و مردمک

     
     

    1391/4/8

    روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داد با اینکه بازار خودرو حتی با فرارسیدن تابستان در رکود به سر می‌برد اما خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ در روزهای کنونی رشد قیمت به نسبت زیادی را تجربه کرده‌اند.

    بر اساس این گزارش، بیشترین افزایش قیمت در بازار خودروهای تولیدی در ایران متعلق به پژو ۲۰۷ آی دنده اتوماتیک بوده که قیمت این خودرو طی روزهای گذشته حدد یک میلیون تومان افزایش یافته و به ۲۹ میلیون تومان رسیده است.

    پس از خودروی پژو ۲۰۷ آی، بیشترین افزایش قیمت در خانواده پژو متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ شش بوده که این خودرو نیز طی روزهای گذشته حدود ۷۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و اکنون به قیمت ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

    به گزارش دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد دلیل این گرانی «کمبود قطعات و به هم خوردن تعادل تولید» این خودرو‌ها بوده که سبب پایین آمدن عرضه و بالارفتن قیمت‌ها شده است.

    در گزارش دنیای اقتصاد همچنین آمده که خودروی مگان نیز در مدل ۲۰۰ سی سی خود طی این هفته حدود ۷۰۰ هزار تومان گران‌تر شده و ارزش آن به ۴۱ میلیون تومان رسیده است.

    منبع: دنیای اقتصاد


     
     

    1391/4/8

    منابع خبری گزارش دادند نیروهای امنیتی ایران برای تحت فشار گذاشتن یاشار خامنه، یک دانشجوی ایرانی مقیم هلند که در "کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان" فعالیت می‌کرده، پدر او را در تهران بازداشت کردند.

    یاشار خامنه به خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته که دستگیری پدرش، عباس خامنه، پنج هفته پیش و با حکم دادستانی انجام شده است.

    به گفته آقای خامنه، اتهام پدر او «حمایت مالی از فعالیت‌های سایبری» وی اعلام شده و مقامات قضایی برای اثبات چنین اتهامی «متوصل به کمک‌های مالی پدرم برای ادامه تحصیل من در هلند شدند.»

    آقای خامنه افزوده که وی همچنین مجبور شده برای کاهش فشار‌ها بر پدر و خانواده خود، از طریق ضبط یک پیام ویدیویی به ابراز ندامت از اقداماتش بپردازد.

    خانواده آقای خامنه نیز گفتند که از یک ماه گذشته تاکنون موفق به دیدار با عباس خامنه نشده‌اند.

    مقام‌های مسئول ایرانی تا کنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

    "کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان" مطالبی طنزآمیز درباره امام دهم شیعیان منتشر می‌کند که این کار به شدت از سوی مقام‌های دینی شیعه محکوم شده است.

    حدود دو ماه پیش شاهین نجفی، خواننده ایرانی مقیم المان، نیز آهنگی بنام «نقی» را منتشر کرده بود که مقام‌های دینی مذهب شیعه آن را توهین به امام دهم این مذهب اسلامی دانسته بودند.

    پس از این رخداد، برخی از این مراجع دینی حکم ارتداد وی را صادر کردند که بر اساس قوانین اسلامی معادل با مرگ است.

    منبع: هرانا


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته