-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۱۰, شنبه

Latest News from Kaleme for 06/30/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بازتاب در یادداشتی با اشاره به اینکه حامیان پر و پا قرص دیروز احمدی نژاد، امروز مخالف او و نزدیکانش شده اند؛ نوشت:

در حالی که این روزها انتقادات تند و حملات سنگین به رییس دولت و نزدیکانش، یکی از فصل مشترکهای مواضع و مطالب رسانه های اصولگرا شده است، برخی منتقدان دولت که این مطالب را ۶ سال قبل از آنکه به ذهن این برادران برسد، اعلام کرده بودند، همچنان با مجازات مواجهند!

از آغاز دولت نهم رسانه های منتقد دولت با تحلیل به موقع و اطلاع رسانی مناسب نسبت به اشکالات و خطاهای عملکرد دولت نهم و رییس آن، محمود احمدی نژاد هشدار دادند، مطالبی از قبیل خرافه گرایی و توهم اتصال به عالم غیب در حلقه نخست احمدی نژاد که با انتشار فیلم هاله نور در پاییز سال ۱۳۸۴ توسط سایت بازتاب انجام شد و یا عدم رعایت شئونات اسلامی از طریق حضور احمدی نژاد و مشایی در مراسم هایی خاص در کشورهایی نظیر قطر و ترکیه که فیلم آن نیز منتشر گردید.

حلقه بسته نزدیکان، عدم توجه به ملاحظات دیپلماتیک و اتلاف سرمایه بیت المال با تصمیمهای غیرکارشناسی، عدم پایبندی به قوانین، انتساب تفکرات بی ریشه و غیرمستند به اسلام و انقلاب، رانت خواری، شهرت طلبی و ده ها و صدها عنوان انتقاد دیگر نسبت به نقائص و کوتاهی های برخی افراد در دولتهای نهم و دهم، زمانی از سوی منتقدان دولت مطرح گردید که اگر مورد توجه قرار می گرفت و اصلاح می شد، کشور به وضعیت امروز نمی رسید.

اما برخلاف تعالیم اهل بیت(ع) و فرمان امیرالمومنین(ع) مبنی بر تکریم منتقدان توسط صاحبان قدرت، منتقدان دولت نهم و دهم نه تنها تکریم نشدند، بلکه به جای استکبار جهانی با مشتی محکم بر دهان آنها کوفته شد، رسانه هایشان فیلتر و توقیف و تعطیل شدند و این افراد متهم به وابستگی به بیگانه شدند.

اما اکنون پس از گذشت ۷ سال از عمر دولت احمدی نژاد، برادران اصولگرایی نظیر برادر حسین در کیهان، برادر صفار و برادر زاکانی و سایر برادران شناخته و ناشناخته که طی این مدت تمام توان خود را صرف کوبیدن مشت بر دهان منتقدان احمدی نژاد کرده بودند، خود از وکیل مدافع و نورچشمی احمدی نژاد به دشمن وی تبدیل شده اند و آنچنان در مسیر کوبیدن دولت تند می روند که گاه از رویه انصاف و ادب نیز خارج می شوند.

اکنون منتقدان دولت باید به این حقیقت اعتراف کنند که در ایران ظاهرا بزرگترین جرم زود فهمیدن است و اگر مطالبی را که ۶ سال پیش به موقع فهمیده و منتشر کرده بودند، با چند سال تاخیر اعلام می کردند، نه تنها فیلتر و منکوب نمی شدند، بلکه نشان بصیرت نیز دریافت می کردند و البته ظاهرا تنها مساله ای که در این میان اهمیت ندارد، منافع ملی و مصالح نظام و مردم است.


 


در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که عرضه مرغ به قیمت بالاتر از ۴۷۰۰ تومان تخلف است که هم اکنون در میادین میوه و تره‌بار که نسبت به سایر نقاط شهر، از قیمت‌های مناسبتری برخوردار است، هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

به گزارش مهر، گویا بازار مرغ قرار نیست به سر و سامانی برسد. از یک سو مرغداران مدعی هستند که نهاده‌های دامی به موقع به دست آنها نمی‌رسد و از سوی دیگر، دولت مدعی است که باید در این زمینه به دلیل حمایت از مصرف‌کنندگان، قیمتگذاری صورت گیرد. در این میان تنها مصرف‌کنندگان می‌مانند و قیمت‌هایی که روز به روز یک رقم از سوی مسئولان اعلام می‌شود.

چند وقتی هست که بازار مرغ با تلاطم دست و پنجه نرم می‌کند و این تلاطم گویا تمامی هم ندارد و مصرف‌کنندگان را نیز سر در گم کرده است. قیمت مرغ که با قیمت‌گذاری دولت در ماههای انتهایی سال ۹۰ حتی تا ۳۸۵۰ تومان نیز عرضه می‌شد، هم اکنون حتی در برخی از مغازه‌ها به ۷۲۰۰ تومان هم رسیده است؛ البته با اعلام دولت مبنی بر تفاهم با مرغداران و اتحادیه مربوط به آنها، بازار کمی آرامش را تجربه کرد.

در همین اثنا بود که تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که در راستای آن، روزانه میزان مناسبی مرغ در ازای تامین نهاده‌ها، در بازار عرضه شود؛ در حالیکه بعد از گذشت چند روز نه تنها نهاده‌ها نرسید، بلکه مرغداران نیز حاضر نشدند از موضع خود اندکی کوتاه آیند.

مرغ، ۴۶۵۰ تومان، ۴۷۰۰ تومان یا ۵۲۰۰ تومان؟

این در شرایطی بود که حسن رادمرد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که هیچ مغازه‌ای نباید مرغ را با قیمتی بالاتر از ۴۷۰۰ تومان عرضه کند، چراکه تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

این گفته وی در حالی اعلام شد که دیگر مسئولانی که در جلسات قیمتگذاری مرغ حضور داشتند، بر این باورند که این قیمت برای عمده‌فروشان مرغ است و مرغ قرار است با قیمتی بالاتر از این در بازار به فروش رسد.

این در شرایطی است که هم اکنون مرغ در میادین میوه و تره‌بار که خود به نوعی از مکان‌هایی هستند که بیشتر مراجعات مردم برای خرید کالاهای مورد نیاز خود در روز را به خود اختصاص می‌دهد، اعلام کرده است که از روز گذشته ۸ تیرماه، مرغ را به قیمت هر کیلوگرم ۵۲۰۰ تومان به فروش می‌رساند؛ بنابراین هم اکنون مشخص نیست که واقعا قیمت اصلی مرغ در بازار چقدر است و مردم در نوعی سردرگمی به سر می‌برند.

صف‌های طولانی برای خرید مرغ ۵۲۰۰ تومانی

در این میان، بررسی‌های میدانی نشانگر این است که مردم که چند روزی است مرغ را حتی تا ۷۲۰۰ تومان نیز خریداری کرده بودند، این روزها به دنبال مرغ ارزان از این میدان میوه و تره‌بار به آن میدان میوه و تره‌بار می‌روند.

به همین دلیل بود که بعد از اعلام توزیع گسترده مرغ با قیمت تعادلی در میادین میوه و تره‌بار، صف طولانی در مقابل غرفه عرضه مرغ گرم در میادین تشکیل شد و مردم به امید دریافت مرغ از ساعت‌های ابتدایی باز شدن این میادین، در مقابل این غرف صف تشکیل دادند.

یکی از افرادی که در صف ایستاده است می‌گوید: از ساعات ابتدایی بازگشایی میادین برای تهیه مرغ آمده است و بعد از ۳ ساعت نوبتش شده است.

او می‌گوید: بنا بر اعلام رسانه‌ها خود را برای خرید مرغ ۴۷۰۰ تومانی آماده کرده بودم، اما میادین میوه و تره‌بار، مرغ را با قیمت ۵۲۰۰ تومان عرضه کردند.

این در شرایطی است که میزان توزیع مرغ نیز خود مساله‌ای شده است. قرار بر این است که به گفته نعمت‌اله ترکی، معاون استاندار تهران قرار بر این است که روزانه ۲۲۰ تن مرغ گرم در بازار توزیع شود. او هم البته قیمت ۴۶۵۰ تومانی را برای هر کیلوگرم مرغ اعلام کرده است.

مشاهدات حکایت از آن دارد که در برخی از میادین میوه و تره‌بار، سهمیه مرغ به سرعت به پایان رسید و مردم دست خالی به خانه برگشتند، این در حالی است که در برخی از میادین نیز بیش از ۲ عدد مرغ که وزن آن به بیش از ۵ کیلوگرم نمی‌رسید، به هر نفر توزیع نمی‌شد.


 


روز پنج شنبه ۸ تیر ماه ۱۳۹۱، خانواده های بازداشت شدگان اعضای کمیته هماهنگی دست به تجمع زدند.

به گزارش سایت ملی-مذهبی، این تجمع با حضور اعضای خانواده‌ی بازداشت شدگان و دیگر فعالین کارگری برگزار شد که بعد از چند ساعت تجمع، مسئولین دادسرا به تجمع کنندگان اعلام کردند که تا روز شنبه به وضعیت کارگران زندانی رسیدگی خواهد شد.

بر اساس همین خبر، تا کنون میترا همایونی در زندان لاکان، جلیل محمدی، ریحانه انصاری و علیرضا عسگری در زندان رجایی شهر با خانواده های خود ملاقات نداشته اند.

در هفته های گذشته بیش از شصت تن از فعالان کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در کرج بازداشت شدند.


 


نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در رنج نامه ای که در زندان زنجان نوشته است، ضمن شرح ماجرای بازداشت غیرقانونی خود، تنهایی های سلول انفرادی، رنج و غصه یک مادر از دوری دو فرزند خردسالش و بیماری جسمی خطرناکی که جانش را به خطر انداخته نوشته است.

به گزارش ادوارنیوز، این فعال حقوق بشر که از بیماری حاد عصبی رنج می برد در نامه خود از زندان زنجان می نویسد: «نوشتن برایم آسان نیست اما می گویم و می نویسم تا شاید دیگر برای هیچ طفلی تکرار نگردد من یک مادر دور از فرزندان و بیمارم و چنین از مادر موسی گفتم و از درد خود ناله کردم تا بگویم " قدرت عشق مادران برتر از هر قدرتی ست " منشا این قدرت عشق است و مهر مادری که خداوند از رحمانیت خود برگرفت و در وجود مادران نهاد . محروم کردن کودکان ازین مهر و رنج دادن مادران از این هجر ، گناه نابخشودنی ست . و من با هزاران امید از چهاردیوار زندان این نامه نوشتم تا شاید به زودی زود و با لطف الهی در این سرزمین و در هر سرزمینی دیگر در این کره ی خاکی این رنج پایان پذیرد . من ایمان دارم روزی فراخواهد رسید هرچند اگر من نباشم که عشق حاصل از این رنج ها آینده ای بهتر برای فرزندانم و همه ی فرزندان سرزمین ایران و حتی جهان رقم خواهد خورد».

متن این نامه به شرح ذیل است:

چه کسی مسوول این درد است؟

و چه کسی این درد را بامن شریک است؟

من یک فعال حقوق بشرم یعنی دردم و تلاشم جهت بهبود وضعیت انسانها در هرجای این کره ی خاکی ‌است. سودای قدرت و کسب هیچ مسندی ندارم آنچه در دل و سر می پرورم و جسم ناتوانم را با آن همراه می کنم پا نهادن و رفتن در راهی است که لبخندی بر لب و عشقی در دل بنشانم.

این آرزوی و بهانه ی بودن من در زندگی است اگر حتی یک لبخند بر لبی بنشانم یا کوچکترین کمکی برای بهبود زندگی یک همنوع بنمایم، من پیروزم. این دل نوشته ی یک مادر است برای معنا کردن مادر و اینجا زندان است. چهاردیواری بلند و سخت. در میان چهار دیوار نشسته ام .سجاده ی عشق و نیایش گشوده ام. کلام الهی را محکم به سینه فشرده ام.

احساس می کنم مادرهایی همچون مادر موسی و مادر عیسی نیز با من همراهند و درد را با هم شریک شده ایم هرچند مادر موسی در کنار رود نیل و مریم در پناه تنه ی درخت خرمایی و دور از چشم مردمان که با خود نجوا می کند: «ای کاش پیش از این مرده بودم و از یادها فراموش شده بودم.(مریم-۲۳)»و من در گوشه ی زندان در سرزمین ایران، چرا از زمان و مکان می گویم مگر مادر بودن در دورانها تفاوتی داشته وتغییری نموده؟ نه هرگز گمان نمی کنم. مادر مفهومی جاودانه در تاریخ است.

سوره‌ی قصص را می گشایم. غوغایی در درونم برپاست قصه مادر موسی معنا کردن مادر بودن است. به مادر موسی وحی کردیم که او را شیر بده و چون بر او ترسان شدی وی را به دریا بیافکن و نترس و محزون نباش که ما او را به تو باز می آوریم و او را از رسولان می گردانیم(قصص۷) و مادر فرزندش را در سبدی گذاشت و روانه رود کرد. این کلام وعده الهی است که بر یک مادر وحی می شود. براستی مگر می شود نسبت به آن تردیدی در دل راه داد.

لحظه ای با خود می اندیشم مگر دیگر مادر موسی غمی در دل خواهد داشت حال که مخاطب الهی قرار گرفته و به او وعده داده شده که موسی به آغوشش باز خواهد گشت و آنچه بازگشتنی، با مقام رسالت، اما چند آیه بعد، رازی از پرده برون می افتد که گویی دلیل این داستان است. سرانجام صبح دل مادر موسی (از هر چه غیر از غم مادرش) فارغ گشت و اگر دلش را محکم نمی داشتیم نزدیک بود آن (راز درونش) را آشکار سازد. (قصص-۱۰) مادر موسی کلام الهی را دریافت اما حتی کلام خدا مانع از التیام مادر نشد.

با خود اندیشیدم بار الهی چه شد که مادر موسی علی رغم وعده ی حق تو و اطمینان خاطری که تو به او دادی این چنین بی تاب شد. آری همین جاست که مفهوم مادر بودن را می فهمم و به نظر من خداوند هم مفهوم مادر را در همین نقطه و همین معنی می بخشد.

دردی که حتی با وعده الهی التیام نمی یابد و آن درد مادر بودن است. حتی اگر فرزندت را به آغوش پر مهر و امنی نیز بسپاری اما آتش دل مادر را نمی توانی فرو بنشانی حتی اگر آن دامن پر مهر و امن، دامن الهی باشد. آه تردید ندارم که خداوند با خود چه اندیشید. با خود اندیشید آری من که خود زمانی رحم را خلق کردم گفتم: «تو رحمی و من رحمان و من از رحمانیت خود در تو نهادم. (روایتی از رسول اکرم)

آری خداوند از رحمانیت خویش به رحم مادر بخشید تا چنین شود که در قصه مادر موسی می بینیم. آیا پس از بخشیدن این مهرورزی و رحمانیت از جانب خداوند به مادر باید توقعی جز این از مادر موسی داشت؟ خداوند بهتر از هر کسی درک می کرد و می دانست که این مهر با مادری که فرزندش را از خود دور ساخته چه می کند؟

چگونه او را آتش می زند و او را می سوزاند و می گذارد مهر مادری تاب و توان مادر موسی را بریده و تا آنجا او را پیش می برد که رازی را فاش سازد که فرمان الهی است و رسالت یک برگزیده الهی را حتی جان او را به خطر می افکند.

آری اگر مادر موسی فریاد می کشید و راز برملا می کرد هیچ گناهی نکرده بود. اما خداوند دل مادر را محکم نگه می دارد تا فریاد نکشد. خداوند تدبیری کرد و به سرعت اراده کرد و همان شد.

خداوند عزیز "شیر همه زنان شیرده را برموسی حرام می کند". (قصص-۱۲) تا موسی فقط سینه مادر خود را بگیرد و شیر بنوشد و "بدین وسیله او را به مادرش برگرداندیم تا دیده اش روشن شود و غمگین نباشد و بداند که وعده خداوند حق است"(قصص-۱۳).

و حال من در اندیشه ام که وقتی خداوند حتی برای امر مهمی چون رسالت پیامبری، تاب دوری فرزند از مادر را برنمی تابد و این گونه فرزند را به آغوش پرمهر مادر که مهرش از رحمانیت الهی است باز می گرداند، چگونه می توان کودکان معصوم را از آغوش مادران دور نمود و به زندان افکند. آیا سزاوار است که آغوش های خالی مادران از تب دوری فرزندانشان هر لحظه چون آتش شعله برکشند و جسم و جانشان را به تلی از خاکستر تبدیل کند. هیهات که چنین رسمی در هیچ آیین الهی و مکاتب ارزشمند انسانی معمول نبوده است.

در سلول همدمی جز کلام الله ندارم و البته نیایش با پروردگار مرا کافی است و اگر نبود از غم دوری علی و کیانا دیوانه شده بودم. کلام الهی را می گشایم در توصیف قیامت جمله ای دوباره مفهوم مادر را برایم معنا می کند.

یقین پروردگار مهربان برای ساختن تصویر و معنا کردن "مادر" این جمله را به انسان یادآوری می کند. خداوند از قیامت می گوید. آیات الهی می خواهند هیبت و عظمت و عمق این واقعه را به طور ملموس برای انسان به تصویر کشد از نمادهایی استفاده می کند که هرروز می بینیم و درموردش می شنویم و با آنها آشناییم "روز قیامت کی خواهد بود "قیامت چیست" "ماه تاریک شود" (قیامت-۸)"

وقتی ستارگان بی نور و محو شوند (مرسلات-۸) "آسمان شکافته شود "(مرسلات-۹)" کوه ها پراکنده شوند" (مرسلات-۱۰)…

به اندازه کافی این تمثیل ها نشان دهنده عمق واقعه است، اما به یک باره خداوند برای ترسیم روز حسابرسی بندگانش جمله ای می گوید که تصویر قیامت را به طور عینی و به وضوح کامل به تصویر می کشد"روزی که مادر فرزندش را رها میکند."

با خود اندیشیدم خداوند از هر مثلی برای نشان دادن سختی و دشواری حسابرسی انسانها یاری می جوید اما تصویر واقعی آن روز را با تمثیل رها کردن فرزند توسط مادر کامل می کند، خداوند مهرورز به زبان فصیح می گوید که مادری که تحت هیچ شرایطی حتی درد، رنج و مرگ فرزندش را از خود دور نمی سازد، پس ببینید و بیاندیشید که قیامت چه هولی در دل ایجاد می کند که حتی مادر فرزندش را وا می نهد.

آری مفهومی دوسویه است. خداوند هم برای نشان دادن بزرگی غم دوری مادر از فرزند، قیامت و محشر را مثال می زند و هم برای نشان دادن هیبت و عظمت قیامت از رنجی بزرگ همچون جدایی مادر از فرزند می گوید اما هر دو مفهوم مادر را گوشزد می کند .

دیگر چه می توانم بگویم و چه می توانم بنویسم . این معنای واقعی "مادر" است.

پیشانی بر خاک می نهم. خدایا تو با من "مادر" چه کردی؟ تو چگونه من را خلق کردی؟ وقتی از رحمانیت خود در رحم مادر گذاشتی چه بر سر ما آوردی؟ صدای ناله هایم بلند شده، اشک هایم روانند، چشمانم دیگر نمی بینند. روی دیوار سلول نوشته ای را می خوانم "آه مادر یک ماه است که ندیدمت" دیوانه وار سرم را به دیوار سلول تکیه می دهم و به هق هق می افتم .

خدایا با تو کار دارم نه با بندگانت. تو، من مادر را سرشار از عشق به فرزند آفریدی و به یک باره دو طفل به من بخشیدی. نه ماه در وجودم گذاشتی و در یک تن نفس کشیدیم. شب ها و روزها در آغوشم پروراندی و آن ها اکنون ۵ سال دارند، محتاج آغوش من، در حالی که حتی پدر نیز در کنارشان نیست و اکنون اینگونه آغوشم از جگر گوشه هایم خالی است و فرزندانم بدون پدر و مادر چراغ خانه ام را روشن نگه داشته اند .

خدایا تو را به جان مادر موسی قسمت می دهم، ترا به رنج مریم و درد زایمان او قسمت می دهم، ترا به عشق خدیجه به فاطمه قسمت می دهم که لبخند را بر لبان پیامبر نشاند و دل رنجیده اش را روشنی و گرمی بخشید، دستانت را بر روی فلبم بگذار ، قلبم را نگه دار ، محکم ، محکمتر و محکمتر .

آه قسم به آن لحظه که مادر موسی کلام الهی را شنید و فرزند را به رود سپرد اما رنج دوری فرزند را تاب نیاورد و خداوند با مهرش دلش را نگه داشت، اکنون و در این لحظه دست های خداوند را بر دور قلبم احساس می کنم، اما چه کنم من یک مادرم و آرام نمی شوم.

با خود چون مریم می گویم ای کاش مرده بودم و اکنون فراموش شده بودم با خود می گویم نرگس صبر کن ، برای خدا صبور باش ، اما نمی شوم ، باز برمی خیزم و با دست هایی که به سوی آسمان بلند کرده ام زار می زنم خداوندا تو را به مادر موسی قسمت می دهم چگونه تدبیر کردی و موسی را به مادرش باز گرداندی، به آغوش آتش گرفته ی من بنگر.

خدایا صدای ناله ام را بشنو، ببین چه بی تاب باتو سخن می گویم. خدایا، بیا، بیا و در کنارم بنشین. آه من از عشق گفتم و اما با رنج و درد. رنجی که اکنون سخت بیمارم کرده است. با دستی می نویسم که به دلیل زمین خوردنم کبود است. اما باید از عشق گفت و نوشت. آن عشق عشق مادری است و آن درد درد دوری از فرزندان. می خواهم گوشه ای ازین رنج را برایتان بازگویم هرچند به پروردگار سوگند تاب گفتن ندارم.

۰۳/۲۰/۸۹در حالی که دختر سه ساله ام را از بیمارستان و پس از عمل سنگینی به خانه آورده بودم بازداشت شدم. مامورین بالای سرم ایستاده بودند. وقت خواب بچه ها بود. علی را روی پایم گذاشتم. شیشه ی شیرش را دادم و لالایی گفتم و خوابید. اما کیانا را نمی توانستم آرام کنم. هر بار آمدم از او دور شوم با صدای گریان و لرزان می گفت: «مامان منو ببوس» . باز می گشتم و می بوسیدم. پس از سه بار تکرار خواسته اش او را با هزار درد ترک کردم.

جسمم راه زندان می پیمود و روحم راه سرگردانی و حیرانی و صدای چکه های خون را از درونم می شنیدم . نمی دانم چگونه بنویسم. نوشتن در این چهاردیوار تنگ و با چشمان اشک آلود و دستان لرزان جان کندنی بیش نیست. اما باید این درد را فریاد کنم تا شاید دیگر مادری چون من به این درد نسوزد .

من در زندان به بیماری سخت اعصاب و روان دچار شدم. زنی سالم بودم ولی با مصرف روزانه ۱۸ قرص و پس از ۱۲ روز بستری شدن در بیمارستان به زندگی با فرزندانم بازگشتم اما افسوس عمر بودن با فرزندانم کم بود. ۰۲/۰۲/۹۱ ماموران جلوی در ایستاده اند . علی و کیانا پنج ساله اند. علی دیگر از هر رفتن من می ترسد. حتی برای رفتن به بیرون خانه.

علی در هراس است با عجله تفنگ زردش را برمی دارد و خود را به من می رساند و دستم را می گیرد "مامان من هم با تو می آیم".

چه بگویم از لحظه ی جدا شدنم و از اشک های روان بر گونه ی طفلانم. این قلم می جنبد و جانم را می گیرد. نوشتن برایم آسان نیست اما می گویم و می نویسم تا شاید دیگر برای هیچ طفلی تکرار نگردد من یک مادر دور از فرزندان و بیمارم و چنین از مادر موسی گفتم و از درد خود ناله کردم تا بگویم "قدرت عشق مادران برتر از هر قدرتی ست " منشا این قدرت عشق است و مهر مادری که خداوند از رحمانیت خود برگرفت و در وجود مادران نهاد.

محروم کردن کودکان ازین مهر و رنج دادن مادران از این هجر، گناه نابخشودنی ست. و من با هزاران امید از چهاردیوار زندان این نامه نوشتم تا شاید به زودی زود و با لطف الهی در این سرزمین و در هر سرزمینی دیگر در این کره ی خاکی این رنج پایان پذیرد.

من ایمان دارم روزی فراخواهد رسید هرچند اگر من نباشم که عشق حاصل از این رنج ها آینده ای بهتر برای فرزندانم و همه ی فرزندان سرزمین ایران و حتی جهان رقم خواهد خورد .

با سپاس و احترام فراوان

۱۲/۰۳/۹۱

نرگس محمدی


 


اقدام زودهنگام مسئولان کوی دخترانه دانشگاه تهران، چهارشنبه شب دانشجویان خوابگاه دختران را با مشکل اسکان مواجه کرد. این اقدام مسئولان کوی به بهانه انجام تعمیرات صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، مسئولان خوابگاه دخترانه کوی دانشگاه چهارشنبه شب در یک اقدام غیرمنتظره، با بستن در ورودی خوابگاه از ورود دانشجویان به محل اسکان خود جلوگیری کردند.

بر اساس این گزارش، هرسال پس از پایان امتحانات دانشجویان خوابگاهی، خوابگاه دانشجویان شهرستانی از ۱۰ تیر پذیرای دانشجویان نیست، اما امسال در یک اقدام زودهنگام و بدون اطلاع قبلی به دانشجویان، سه روز زودتر یعنی ۷ تیر ماه، در ورودی خوابگاه‌ها را بستند و از ورود دانشجویان جلوگیری کردند.

این در حالی بود که ساعت ۱۰ شب گذشته، دانشجویان دختر خوابگاهی بدون داشتن محل اسکان از ورود به خوابگاه محروم شدند.

البته به گفته دانشجویان، هر سال پس از بسته شدن خوابگاه‌ها، مسئولان خوابگاهی برای دانشجویانی که مشغول انجام پروژه‌های تحقیقاتی هستند، پانسیونی در سطح شهر با سه برابر قیمت خوابگاه در نظر می گیرند که این پانسیون ها نیز از ۱۷ تیر به بعد به دانشجویان تحویل داده می‌شود.

گفته می‌شود یک ماه پیش، حمید بقایی به نمایندگی از ریاست جمهوری به کوی دخترانه دانشگاه تهران رفته و ضمن بازدید، اعتباری را برای بازسازی این مکان تخصیص داده و اقدام شب گذشته مسئولان کوی در تداوم این اتفاق بوده است.

نکته قابل توجه این است که اقدام مسئولان کوی باعث شد که شب گذشته دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه تهران با مشکل اسکان مواجه شده و مجبور شوند در آزمایشگاه دانشکده برق دانشکده فنی بخوابند.


 


نخستین مجلد از مجموعه مباحث قرآنی شهید هدی صابر ذیل عنوان «باب بگشا: ضرورت رابطه‌ی صاف‌دلانه، مستمر، همه‌گاهی و استراتژیک با خدا» با عنوان «دفتر نخست: پیشاتبیین» توسط وب‌سایت در فیروزه‌ای به صورت یک کتاب الکترونیک منتشر شد.

به گزارش کلمه، این کتاب مجموعه‌ی مباحث طرح‌شده توسط شهید هدی صابر و مشارکت‌کنندگان در چهارده نشست نخست «باب بگشا» در حسینیه‌ی ارشاد است که از شهریور ۱۳۸۷ تا دی‌ماه همان سال را دربر می‌گیرد و مشتمل بر مباحث اولیه‌ی «باب بگشا» تحت عنوان «پیشاتبیین» است.

عناوین این چهارده نشست به ترتیب عبارت اند از: «آغازگاه»، «خدا در وضع موجود»، «چگونگی مواجهه با بحران»، «متدولوژی خروج از بحران»، «متدولوژی ما برای خروج از بحران»، «فاز صفر ما چیست؟»، «به استقبال تبیین»، «تبیین ما: رابطه میان دو مبنا؛ ابراهیم، نماینده‌ی ما» (۶ نشست)، «من جاودان (دکتر محمدی گرگانی)».

دو مساله‌ی محوری‌ای که در این چهارده نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفته، یکی بحران ارتباط با هستی در جامعه‌ی ایران و دیگری ارائه‌ی روشی برای خروج از این بحران است. شهید صابر در نشست‌های بعدی باب بگشا، وارد مرحله‌ی تبیین شده و ذیل عنوان «داشته‌ها و کارکردها خدا» به طور مبسوط به ارائه‌ی مدلی برای عضویت فعالیت انسان ایرانی در جهان هستی در پرتو رابطه‌ای مستمر با خدا و بهره‌مندی از کارآیی‌های «او» پرداخته است.

یادآور می‌شود که مجموعه مباحث باب بگشا مشتمل بر ۷۰ نشست است که از سال ۱۳۸۷ در حسینیه‌ی ارشاد آغاز شده و پس از دستگیری شهید هدی صابر در تابستان ۱۳۸۹ نیمه‌تمام باقی ماند. قرار است که متن نوشتاری سایر نشست‌ها نیز به تدریج منتشر شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نسخه‌ی الکترونیکی دفتر نخست باب بگشا را از این آدرس دریافت کنند:

باب بگشا؛ «دفتر نخست: پیشاتبیین»


 


معاون آموزشی دانشگاه تهران از چهار برابر شدن شهریه نوبت دوم دکتری این دانشگاه خبر داد.

قمصری با بیان اینکه تعیین شهریه‌ دوره‌های شبانه دکتری بر اساس تصویب هیات امنای دانشگاه‌ها صورت گرفته است، به ایسنا گفت: بر اساس اعلام در دفترچه‌ سازمان سنجش سقف شهریه دوره دکتری برای رشته‌های علوم انسانی ۴۵ میلیون تومان و فنی مهندسی و علوم تجربی ۵۵ میلیون تومان تعیین شده است.

به گفته وی، دانشگاه تهران به اندازه یک سوم ظرفیت دانشجویان دکتری خود، دانشجوی نوبت دوم پذیرش می‌کند. در همین حال به گزارش ایسنا، رقم تعیین شده برای شهریه‌ دوره‌های شبانه دکتری، افزایشی حدود ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

قمصری در خصوص دلیل بالاتر بودن هزینه مرحله مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه تهران نسبت به سایر دانشگاه‌ها، نیز گفت: با توجه به اینکه داوطلبانی که به دانشگاه تهران معرفی شوند بیشتر از دانشگاه‌های دیگر است بنابراین انرژی بیشتری در دانشگاه‌ درگیر و هزینه می‌شود و در مواردی هزینه حق‌الزحمه مصاحبه‌ها حتی از طریق دانشگاه نیز تامین نمی‌شود.


 


کلمه – گروه بین الملل: در حالی که قرار است فردا نشست گروه تماس برای پایان دادن به بحران سوریه برگزار شود، بشار اسد اعلام کرد که هیچ راه حل خارجی را برای حل بحران سوریه نمی پذیرد. این در حالی که ناظران می گویند با توجه به توافق احتمالی طرف های مختلف برای حل بحران در سوریه از طریق تشکیل دولت انتقالی و انتخابات آزاد، که معنایی جز رفتن بشار اسد ندارد، طبیعی است که او چنین طرحی را نپذیرد.

تلویزیون ایران پنجشنبه شب مصاحبه ای با بشار اسد پخش کرد. مصاحبه ای یک ساعته که در مورد شخصی چون بشار اسد بسیار نادر بود. در این مصاحبه تلویزیونی بشار اسد به سوالات مرتضی حیدری مجری سیمای جمهوری اسلامی ایران پاسخ گفت. بشار اسد در این مصاحبه تاکید کرد که هیچ الگوی غیر سوری و غیرملی را نمی پذیریم، چه از طرف کشورهای بزرگ تحمیل شود و چه از جانب کشورهای دوست یا غیره مطرح شده باشد.

رئیس جمهوری سوریه بدون اشاره به طرحی خاص، گفت: هیچکس به اندازه ما سوری ها نمی داند چگونه مشکل سوریه را حل کند، لذا هر الگویی از خارج، صرفنظر از محتوای آن، مردود است.

سخنان رئیس جمهور سوریه در حالی که از تلویزیون ایران پخش شد که در شانزده ماه گذشته مردم دنیا شاهد اجرای الگوی سوری برای آرام کردن درگیری ها بوده اند الگویی که چیزی جز سرکوب و قتل عام مخالفان نیست. الگویی که ۳۰ سال پیش نیز توسط حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه و پدر بشار اسد نیز اجرا شده بود، یعنی کشتار بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در طول چند روز.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، دیروز و امروز و در آستانه نشست گروه تماس، منابع حقوق بشری از کشته شدن حدود ۵۰ نفر بر اثر حملات نیروهای نظامی وابسته به بشار اسد به مناطقی در حومه شهر دمشق پایتخت سوریه از جمله شهر دوما خبر داده اند. به گفته این منابع، بمباران شهر دوما در تمام طول روز پنجشنبه ادامه داشته و حتی زنان و کودکانی که در خانه های مسکونی پناه گرفته بودند نیز در این حملات کشته شده اند.

با این حال، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با یک مجری تلویزیون ایران در حالی که از طرح قبلی کوفی عنان برای خاتمه دادن به خشونت در این کشور طرفداری می کرد اما قدرت های خارجی را متهم کرد که مانع از موفقیت این طرح شده اند. بشار اسد گفت که طرح عنان، طرح خوبی است و دولت سوریه از سر باورمندی آن را پذیرفت و در مورد دلیل استقبال خود از این طرح، افزود: به خصوص بند مربوط به توقف خشونت ها که البته از نظر ما به معنای توقف عملیات مجرمانه گروه های تروریستی و توقف ارسال پول و سلاح از سوی کشورهای حامی آنهاست، قابل قبول بوده است.

توافق برای حذف بشار اسد

قرار است روز شنبه ۱۰ تیر ماه نشست گروه تماس برای پایان دادن به بحران سوریه برگزار شود و آخرین تلاش های کوفی عنان برای عضویت ایران در این گروه پذیرفته نشد.

گروه تماس متشکل از وزیران خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت و چند کشور منطقه است. این جلسه در ژنو تشکیل می شود و بر اساس گزارش ها انتظار می رود طرح جدید کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه، مبنای مذاکرات آنان را تشکیل دهد.

جزئیات طرح کوفی عنان فاش نشده اما بر اساس گزارش بی بی سی، از اظهارات برخی منابع نزدیک به شرکت کنندگان در نشست ژنو چنین بر می آید که این طرح، که در مشورت با قدرت های بزرگ از جمله روسیه و آمریکا تهیه شده، شامل تشکیل دولت انتقالی وحدت ملی است که برنامه آن پایان دادن به خشونت و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه است. ظاهرا بین آمریکا و روسیه در مورد ترکیب دولت انتقالی و حضور یا عدم حضور بشار اسد در این دولت تفاوت نظر وجود دارد، اما به احتمال زیاد، تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات آزاد، به معنی پایان حکومت خانواده اسد و وابستگان آن خواهد بود و طبیعی است که بشار اسد با چنین طرحی مخالفت ورزد.

به گفته ناظران، اگر بیشتر مردم سوریه با ادامه حکومت کنونی مخالف باشند، طبیعی است که انتخابات آزاد به کنار گذاشتن بشار اسد منجر می شود اما حتی اگر اظهارات مقامات دولتی درست باشد و اکثر رای دهندگان از سیاست های اسد حمایت کنند، بازهم با توجه به هزینه سنگین سیاسی و اقتصادی ادامه زمامداری او، آنان به احتمال زیاد ترجیح خواهند داد فرد دیگری این سیاست ها را پیاده کند.

اسد از ریزش های مخالفان می گوید

بشار اسد در مصاحبه با تلویزیون ایران، ضمن خنده دار خواندن خبر جدایی بخشی از ارتش و پیوستن آن ها به شورای مخالفان گفت که نابود کردن تروریست ها را وظیفه خود می داند. او در این مصاحبه نیز همانند دیگر اظهاراتش در ۱۶ ماه گذشته بیگانگان و کشور های غربی را مسئول اتفاقات سوریه دانست. بشار اسد با اشاره به پرونده هسته ای ایران گفت که عامل بین المللی با مواضع دولت های غربی مرتبط و در صدد اجرای سیاست استعماری آنهاست زیرا غربی ها مخالف آن هستند که کشورها به طور مستقل از منافع خود دفاع کنند و وقتی چیزی برخلاف باورها، اصول و منافعشان باشد، نه بگویند، همانگونه که در مورد ایران در موضوع هسته ای اتقاق افتاد.

اسد گفت که با وجود برخی اختلاف نظرها، تا کنون همکاری خوبی بین دولت سوریه و ناظران وجود داشته هر چند انتظار می رفته است آنان به طور واضح آنچه را که در مورد عملیات تروریستی به چشم خود دیده اند به زبان بیاورند تا نشانه بی طرفی آنان باشد.

بشار اسد در مورد هویت مخالفان سوریه گفت که آمیزه ای از متخلفان از قانون در کشور داریم که شمار آنان درابتدای بحران به شصت و چهار هزار نفر می رسید که دستگیر نشده بودند، البته این تعداد پس از آغاز حوادث به گونه ای رو به کاهش نهاده، بخش دیگری هم به تندروهای مذهبی مربوط می شود که تعداد آنها زیاد نیست اما بسیار خطرناکند. بشار اسد اقداماتی را که به کاهش شمار مخالفان طی پانزده ماه گذشته منجر شده شرح نداد اما به گفته مخالفان، نیروهای دولتی مناطق مسکونی و غیرنظامیان را تحت عنوان تروریست های مسلح هدف حمله قرار داده و به بازداشت گسترده معترضان مبادرت کرده اند.

پذیرش مشروط طرح صلح جدید از سوی مخالفان

همزمان مخالفان حکومت سوریه اعلام کرده اند، فقط موقعی طرح صلح کوفی عنان را خواهند پذیرفت که بشار اسد رییس جمهوری سوریه از قدرت کناره گیری کند . رویترز روز پنجشنبه به نقل از سمیر نشار (Samir Nashar ) عضو شورای ملی سوریه – مهمترین گروه مخالف حکومت بشار اسد – گفت: طرح کوفی عنان هنوز مبهم است.

طرح پیشنهادی کوفی عنان – نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب – برای پایان دادن به خشونت های ۱۶ ماهه سوریه، اشاره مستقیمی به کناره گیری بشار اسد از قدرت نکرده است. اما مخالفان می گویند شرط آنها برای پیوستن به روند انتقال سیاسی و تشکیل دولت وحدت ملی، اعلام صریح کناره گیری بشار اسد از قدرت است.

تانک‌های سوریه در مرز ترکیه

پس از آن‌که هفته‌ گذشته ارتش سوریه یک جنگنده ترکیه را با موشک سرنگون ساخت، مناسبات میان دو کشور به شدت به وخامت گرایید. ترکیه می‌گوید که این جنگنده در بیرون از حریم هوایی سوریه هدف قرار گرفته است.

به گفته‌ یکی از ژنرال‌های ارتش آزاد سوریه، ارتش بشار اسد ۱۷۰ تانک به نزدیکی مرز ترکیه منتقل کرده است. به گزارش دویچه‌وله، مصطفی الشیخ، ژنرال پیشین ارتش سوریه که به مخالفان پیوسته است، روز جمعه در گفت‌وگویی به خبرگزاری رویترز گفت که ارتش سوریه ۱۷۰ تانک به نزدیکی‌مرز ترکیه منتقل کرده است.

به گفته او، هدف از این اقدام رژیم سوریه یا مقابله به مثل با نقل و انتقالات نظامی است که در آن سوی مرز در ترکیه در جریان است، یا رژیم اسد بار دیگر قصد دارد به شهر بزرگ حلب واقع در شمال سوریه که شورشیان در آن نفوذ زیادی دارند حمله‌ نظامی کند. الشیخ افزوده است که تانک‌ها در حال حاضر در نزدیکی روستای مسلمیه واقع در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه قرار دارند.

ژنرال مصطفی الشیخ از رهبران ارتش آزاد سوریه است که عمدتا توسط نیروهای متمرد ارتش سوریه تشکیل شده است. او مدیر شورای عالی نظامی متشکل از افسران بلندپایه‌ی پیشین ارتش سوریه است که از رژیم بشار اسد رویگردان شده‌اند.

روز پنجشنبه اعلام شد که ترکیه در مرز سوریه به نقل و انتقالات نظامی دست زده و در مناطق مرزی خود با این کشور واحدهای پدافند هوایی مستقر کرده است.


 


سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در پیامی به رئیس‌جمهور منتخب مصر، ضمن تبریک این انتخاب به وی، بر پیگیری مبارزات مردم مصر برای آزادی و عدالت از سوی همه دموکراسی خواهان تاکید و از پیروزی آنها در این کشور ابراز خرسندی کرد.

به گزارش کلمه، اردشیر امیر ارجمند ضمن یادآوری تقلب انتخاباتی سه سال قبل و سرکوب‌های پس از آن در ایران، خیزش ضد استبدادی مردم و پیروزی انقلاب مردم مصر را سرمایه‌ای گران‌سنگ برای جنبش سبز مردم ایران دانست و تاکید اولین رئیس جمهور منتخب مردم مصر بر تعبیر رحمانی از اسلام، احترام به دیگر ادیان، قانونگرایی، پذیرش تکثر و موازین دموکراتیک، کرامت انسان و حقوق بشر را مایه امیدواری برای همه مردم منطقه و عاملی موثر برای تقویت دموکراسی، صلح و امنیت در خاورمیانه ارزیابی کرد.

متن کامل این پیام به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در ادامه می‌آید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای محمد محمد مرسی
رئیس جمهور منتخب جمهوری عربی مصر

انتخاب جنابعالی به عنوان رئیس جمهور کشور دوست و برادر مصر را از جانب شورای هماهنگی راه سبز امید و فعالان جنبش سبز ملت ایران تبریک می گویم.

دموکراسی خواهان ایران سیر مبارزات ستودنی مردم مصر برای آزادی و عدالت را با دقت و همدلی پیگیری می کنند و از پیروزی آنها عمیقا خرسندند. سه سال پیش در چنین ایامی اقتدارگرایان با تقلب در انتخابات، سرکوب مردم و زندانی کردن رهبران آنها و جمع وسیعی از فعالان سیاسی، مانع تحقق خواست و اراده مردم ایران شدند. در چنین شرایطی پیروزی انقلاب مردم مصر موج جدیدی از شور و امید در بین دموکراسی خواهان ایران ایجاد کرد. ما خیزش ضد استبدادی ملت مسلمان مصر و نیز عملکرد آینده دولت جدید آن را سرمایه ای گران سنگ برای جنبش سبز مردم ایران می دانیم. تاکید اولین رئیس جمهور منتخب مردم مصر بر تعبیر رحمانی از اسلام، احترام به دیگر ادیان، قانونگرایی، پذیرش تکثر و موازین دموکراتیک، کرامت انسان و حقوق بشر مایه امیدواری برای همه مردم منطقه بوده و قطعا عاملی موثر برای تقویت دموکراسی، صلح و امنیت در خاور میانه خواهد بود.

از خداوند متعال موفقیت جنابعالی در تحقق بهروزی ملت بزرگ مصر را مسالت دارم.

اردشیر امیر ارجمند
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید

 

متن پیام به زبان عربی


بسم الله الرحمن الرحیم

حضرة الدکتور محمد محمد مرسی
رئیس الجمهوریة العربیة المصریة المنتخب

الهیئة التنسیقیة للحرکة الخضراء الایرانیة و جمیع الناشطین فی الحرکة یهنئونکم بفوزکم فی الانتخابات الرئاسیة فی مصر الصدیقة و الشقیقة.

طلاب الدیمقراطیة فی ایران یتابعون کفاح الشعب المصری المجید للوصول الى الحریة و العدالة بدقة و حرص شدید و هم فرحون من انتصارات هذ الشعب العظیم. و قبل ثلاثة اعوام فی ایام کایامنا هذه حال الطغاة دون وصول الشعب الایرانی الى تحقیق ارادته و مبتغاه بتزویر الانتخابات و قمع الشعب و اعتقال قادته و عدد کبیر من النشطاء السیاسیین. فی مثل هذه الظروف کان انتصار الشعب المصری قی ثورته زخما معنویا کبیرا لجمیع طلاب الدیمقراطیة فی ایران. نحن نعتبر قیام الشعب المصری المسلم بوجه طغاة بلده مدخرا ثمینا للحرکة الخضراء الایرانیة. و نؤکد على أن ابراز الوجه الرحیم للاسلام من قبل اول رئیس منتخب فی انتخابات حرة فی مصر و تاکیده على احترام الادیان و السیر فی اطار القانون و احترام التعددیة و کرامة الانسان و حقوقه سببا فی احیاء الامل لدى شعوب المنطقة و عاملا مؤثرا لدعم الدیمقراطیة و السلام و الامن فی منطقة الشرق الاوسط.

نرجوا من الله القادر أن یوفقکم فی تحقیق اغلى آمال الشعب المصری العظیم

المتحدث باسم الهیئة التنسیقیة للحرکة الخضراء الایرانیة

 

 

ترجمه انگلیسی پیام

In the name of God the Merciful

Mr. Mohammad Morsi,
President elect of the Arabic Republic of Egypt,

On behalf of the Coordination Council of the Green Path of Hope and the green activists of the nation of Iran, I congratulate you on becoming the newly elected president of our friend and ally Egypt.

Those who seek democracy in Iran, are empathetic to the plight of the Egyptian nation and have meticulously followed the course of the Egyptian people’s struggle for freedom and justice, are overjoyed with their victory. It was around this time three years ago, that the authoritarian rulers of Iran circumvented the realization of the will of the Iranian people through the widespread oppression of citizens and the arrest of the leaders of the Green movement and a large number of political activists. Given the conditions in Iran, the Egyptian uprising at the time, created a new wave of hope and enthusiasm amongst those seeking democracy in Iran. The uprising of the Muslim nation of Egypt against authoritarianism, and the future policies of its newly elected government are a valuable asset to the people’s Green Movement of Iran. The emphasis of the first president elected by the Egyptian nation on a compassionate and tolerant interpretation of Islam, with respect for other religions, the rule of law, the acceptance of pluralism and democratic principles, human dignity and human rights has been a source of hope for all people in the region and will undoubtedly serve as a positive influence for the strengthening and further development of democracy, peace and security in the Middle East.

I ask God almighty to grant you success in your quest to achieve prosperity for the great nation of Egypt.

Ardeshir Amir Arjomand
Spokesperson for The Coordination Council of the Green Path of Hope


 


یکی از مخاطبان سبز اندیش کلمه در یادداشتی کوتاه و انتقادی، فضای خبری کلمه را آمیخته به یأس ارزیابی کرده و معتقد است که توانایی های بسیاری در جامعه برای برطرف کردن خرابی ها وجود دارد و نباید فضا را آنقدر سیاه توصیف کرد که امید برای تغییر وضعیت از بین برود.

کلمه ضمن انتشار متن این یادداشت، از نقدهای دیگر به رویکرد کلمه و همچنین نظرات مخاطبان دیگر درباره محتوای این نقد، استقبال می کند.

*       *       *

دوستان گرامی کلمه

سلام

۱ . و لا تیئسوا من روح الله انه لا ییاس من روح الله الا القوم الکافرین

اصولا یاس (نه به معنای پوچی، بلکه به معنای از دست‌دادن امید)، هنگام شدت و تحقق‌نیافتن آن‌چه خواسته‌شده پدیدارمی‌شود. گرنه، هنگامی که همه چیز آنگونه که خواسته‌شده بشود، چه جای یاس.

۲ . الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون

به روشنی گفته‌شده است که از دو چیز در آن‌‌که ولایت (سرپرستی و دوستی) خدا را پذیرفته‌باشد خبری نیست: حزن و خوف. حزن و خوف نیز از رویارویی با سختی‌ها و دشواری‌ها و آن‌چه که مطلوب نیست رو می‌دهد.

آن‌چه بر ایران می‌گذرد مطلوب انسان سلیم نیست. اخبار حکایت از کژی‌های فراوان دارد. ولی اوضاع دنیا چگونه است؟ روزانه ۳۰ هزار نفر در دنیا از گرسنگی می‌میرند. آمار و اخبار خوفناک است. اگر کسی با دیده سعدی به داستان نگاه‌کند که:

تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی

شاید نفس‌ش دیگر بالا نیاید.

چه باید کرد، پرسشی است که گریبان رها نمی‌کند. ولی آن‌چه روشن است این است که دوستان کلمه، با شعاری که برگزیدند ( کلمه توحید و توحید کلمه)، گفتمان مشترک شان توحید است. آن‌چه در آغاز آمد نیز از حوزه گفتمانی توحید است. خلاصه کنم:

۱ . آیا ما اجازه داریم با دیدن بدی‌ها و تاریکی‌های پیرامون مایوس شویم؟

۲ . اگر پاسخ به پرسش یک آری باشد، پیشنهاد می‌شود در پایه اندیشه و دل مان باید درنگ کنیم. اگر پاسخ نه باشد، پرسش دیگری که به میان می‌آید این است که آیا اجازه داریم گونه‌ای رفتار کنیم که یاس و ناامیدی چیره شود؟ پاسخ این پرسش به خوبی از پاسخ به پرسش یک درمی‌آید.

۳ . آن‌چه در فضای عمومی جامعه می‌بینم دو ویژگی عمده دارد:

- یاس و ناامیدی: عوامل شکل‌گیری این فضا بسیارند. ولی آیا کلمه، باتوجه به مقدمه‌ای که گفته‌شود، رسالت‌ش این است که این یاس و ناامیدی را تشدید‌کند؟ ممکن است گفته‌شود که نشان‌دادن بدی و تاریکی انگیزه برای حدکت به سمت نیکی و روشنایی می‌سازد. تا جایی این سخن پذیرفته است. از دید من، این جا، جایی است که هدف نشان دادن مسیر روشنایی باشد. هنگامی که ما فضا را به‌گونه‌ای تصویر کنیم (ابتدا در ذهن خودمان، و سپس در ذهن دیگران) که هیچ جای پایی از روشنایی در آن نباشد، آیا می‌توان انتظار داشت که کسی به امید روشنایی حرکتی بکند؟ در گفتمان توحیدی یاس از لشکر پلیدی است، و هرکس هرگونه که در این لشکر گام بردارد، بخشی از پلیدی است. دادن اخبار و تحلیل‌ها، اگر در پایان نشانه‌ای از امید نباشد، از دید من کمی جای درنگ دارد.

- حرص برای سود: مبانی روانشناسی و جامعه شناسی این موضوع را خیلی کاری ندارم. اینکه چه بخشی از نیاز جامعه (احیانا در هرم نیازها) سرکوب شده، که جامعه به این سمت رفته که فضای حرص برای سود چیره باشد، جای بحث خود را دارد. ولی سخن من این است که هرچه فضای حرکت اجتماعی را سیاه‌تر تصویر کنیم، این فضا نیز تشدید می‌شود.

پایان سخن این که، دوستی کلمه نشان از نزدیکی اندیشه و دل می‌تواند باشد. ولی آن‌چه با سرزدن به سایت کلمه به سرم می‌آید (اگر سخنان امیدبخش میرحسین را کنار بگذاریم)، این است که باید بی خیال شد و نشست و خرابی را نگاه‌کرد. آن قدر همه چیز خراب است که از من کاری برنمی‌آید. ولی آن‌چه من در خودم و در بسیاری دیگر می‌بینم این است که توانایی‌های بسیار وجوددارد، که با شناخت و ساماندهی می‌توان به جای خوب رساندشان. و این همه ممکن نیست مگر به امید.


 


خبرگزاری مهر گزارش داد که چهار عضو دولت احمدی نژاد برای تصمیم گیری درباره نحوه مواجه شدن با تحریم ها، جلسه ویژه تشکیل داده اند.

بر اساس این گزارش، در این جلسه اضطراری که ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه در محل بانک مرکزی برگزار شده، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و رستم قاسمی وزیر نفت حضور داشته اند.

این چهار عضو اقتصادی کابینه دهم در این جلسه که مفصل توصیف شده و طبق این گزارش چندین ساعت به طول انجامیده، برای سناریوهای تحریمی جدید غرب علیه ایران برنامه تدوین کرده و احمدی‌نژاد هم بر اساس آنها، دستورات خاصی در این باره صادر کرده است که هیچ جزئیاتی درباره آنها اعلام نشده است.

این گزارش افزوده که در کنار برگزاری این جلسه، جلسات دیگری هم برای مقابله با سناریوهای تحریمی غرب در بخشهای مختلف کارشناسی دولت در هفته‌های گذشته برگزار شده بود.

تحریم آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از دیروز آغاز شد و تحریم کامل خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا نیز از روز یکشنبه به اجرا گذاشته می شود.

گزارش تفصیلی کلمه درباره این تحریم ها و تبعات آنها را در اینجا بخوانید:

آغاز بی‌سر و صدای جنگ نفتی؛ سقوط قیمت نفت در آستانه تحریم‌های نفتی اروپا علیه ایران


 


گروهی از فعالان مدنی عربستان برای مقابله با ممنوعیت رانندگی در عربستان برای زنان، دعوت به مقاومت مدنی کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، یک گروه از فعالان مقابله با منع رانندگی زنان در عربستان سعودی از زنان این کشور دعوت کرده است تا در ادامه تلاش برای لغو این ممنوعیت، امروز جمعه، ٩ تیر، در ملاء عام رانندگی کنند و فیلم ویدیوئی رانندگی خود را در اینترنت قرار دهند.

قوانین عربستان سعودی رانندگی زنان را مشخصا منع نکرده اما به زنان گواهینامه داده نمی شود و آنان در صورت رانندگی بدون گواهینامه، توسط ماموران پلیس متوقف و بازداشت می شوند.

اعتراض روز جمعه در نخستین سالگرد بزرگترین تظاهرات علیه منع رانندگی زنان در بیش از بیست سال پیش از آن برگزار می شود که در جریان آن، تعدادی بازداشت و زندانی شدند.


 


کلمه – گروه اجتماعی: اولین هفته تابستان سال موسوم به کار و تولید ملی در حالی آغاز شد که کارگران ایرانی همچنان با واقعیت هایی همچون گرانی کالاهای اساسی، کاهش ارزش واقعی دستمزد، و در مواردی تعطیلی واحدهای تولیدی و اخراج و بیکاری کارگران رو به رو هستند. اخبار اخراج و بیکاری کارگران که در سه ماه ابتدایی سال جاری به حدی بی سابقه رسیده بود، در هفته گذشته نیز همچنان ادامه داشت و همچنین گزارش هایی از تجمعات اعتراضی کارگران در چند نقطه کشور منتشر شد.

از آنجا که بسیاری از منابع خبری شهرستان ها به دولت و نهادهای حکومتی وابستگی دارند، می توان مطمئن بود که آنچه در رسانه ها منتشر می شود، همه موارد بحرانی بخش های صنعت و کارگری نیست و اخبار بسیاری از اعتراضات و مشکلات این بخش ها در رسانه های رسمی سانسور می شود. کلمه از کارگران، فعالان کارگری و شاغلان اصناف مختلف در این زمینه یاری می طلبد تا در گزارش های هفتگی از وضعیت کارگران، پوشش جامع تری از مشکلات و خواسته های کارگران سراسر کشور داشته باشد.

در هفته آغازین تابستان ۱۳۹۱، گرانی مواد غذایی و تحریم خرید نان و شیر در سه روز اول هفته گذشته، خبر داغی بود که میان مردم رد و بدل می شد. این روزها گرانی و مشکلات اقتصادی به موضوعی برای شروع سخن در فضاهای عمومی همچون داخل تاکسی و اتوبوس های شهری تبدیل شده است. این موضوع به فضاهای مجازی نیز کشیده شده است و حجم قابل توجهی از خبرهای منتشره در تارنماهای خبری و فیس بوک را به خود اختصاص داده است. تا جایی که حتی هنرمندان نیز به حمایت از حرکت های اعتراضی در این زمینه برخاستند. انتشار و دست به دست شدن تعداد زیادی طرح و کاریکاتور با موضوع فقر و گرانی در نشریات و فضای مجازی را می توان نشانه ای از حساس شدن فعالان مدنی جامعه و جنبش سبز به بحران های حوزه معیشت و اشتغال دانست و وضعیتی که رفته رفته کارشناسان تردید نمی کنند که می توان از آن با عنوان ورشکستگی اقتصادی یاد کرد.

کاهش ۲۴ درصدی ارزش دستمزدها با هدفمند سازی یارانه ها

حقوق و دستمزد کارگران در چند سال اخیر به هیچ وجه متناسب با نرخ تورم نبوده است، و گزارش های آماری نشان می دهد که همین حقوق و دستمزد، در سالهای اخیر و به خصوص پس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها، از ارزش واقعی کمتری برخوردار شده و به بیان دیگر، قدرت خرید مردم نه تنها افزایش نداشته، که کاهش هم یافته است.

این گزارش ها نشان می دهد که قدرت خرید مردم بعد از آزادسازی یارانه ها ۲۴ درصد کاهش یافته است. خبرآنلاین در گزارشی در این باره، ضمن اعتراض به “تزریق دلارهای نفتی به اقتصاد کشور” و “از کار افتادن سیاستهای تشویق در بخش های مولد” نوشت: طی سال ۸۹ حداقل دستمزد ۳۰۳ هزار تومانی معادل ۲۹۰ دلار بود در بهار سال ۹۱ می بینیم دستمزد ۳۸۹ هزارتومانی معادل ۲۲۱ تومان ارزش دارد.این کاهش ارزش باعث کوچک شدن سفره ایرانیان می شود و در یک مدار بسته به زیان بخش تولید تمام می شود، چون دیگر توانی برای خرید کالای تولید شده وجود ندارد.

در این گزارش ضمن مقایسه قدرت خرید حداقل دستمزدهای کارگری در دولت های سازندگی، اصلاحات و دولت فعلی، آمده است: در سالهای فعالیت دولت هاشمی رفسنجانی از ۷۱ تا ۷۵ حداقل دستمزد ها از ماهی ۷۵۰۰ تومان با ۱۸۵ درصد رشد به ۲۱ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. در همین دوران مقایسه حداقل دستمزد با نرخ دلار دربازار ازاد نشان میدهد قدرت خرید این دستمزد ۸۰ درصد افزایش یافته و از ۳۷ دلار در ماه به ۶۷ دلار رسیده است. در دوره فعالیت دولت سید محمد خاتمی از ۷۶ تا ۸۳ حداقل دستمزد از ۲۶هزار تومان با افزایش ۳۱۶ درصد به ۱۰۸ هزار تومان رسیده است و ارزش این دستمزد در مقایسه با دلار به نرخ آزاد نشان می دهد که حداقل دستمزد ماهانه از ۵۵ دلار به ۱۲۴ دلار افزایش پیدا کرده است که نشان از رشد ۱۲۷ درصدی قدرت خرید این دستمزدها دارد.

بر اساس این گزارش، در دوره فعالیت دولت احمدی نژاد از سال ۸۴ تا ابتدای تابستان ۹۱ حداقل ذستمزد از ۱۲۲ هزار تومان با ۲۱۸ درصد رشد به ۳۸۹ هزار تومان رسیده است و ارزش این دستمزد در مقایسه با دلار به نرخ آزاد نشان می دهد که قدرت خرید حداقل دستمزد ماهانه مزد بگیران ایرانی در این دوره از ۱۳۶ دلار با ۱۲۴ درصد رشد به ۲۹۰ دلار در سال ۸۹ رسیده است و بعد از آن طی سال ۹۰ و بهار سال ۹۱ به دلیل افزایش بی رویه قیمت دلار به ۲۲۱ دلار کاهش یافته است. برآیند تغییرات قدرت خرید حداقل دستمزد تا پایان بهار سال ۹۱ معادل ۶۳ درصد است.

این گزارش تصریح می کند که در طی سال ۸۹ و تا پایان بهار سال ۹۱ ارزش دلاری ارزش حداقل دستمزد در مقابل دلار ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

تجمع اعتراض آمیز در مقابل سازمان هدفمندی یارانه‌ها

روز شنبه سوم تیر ماه تجمع اعتراض آمیزی مقابل سازمان هدفمندی یارانه های برگزار شد. این تجمع پس از آن برگزار شده بود که دبیر ستاد هدفمندی یارانه های چندی پیش در مصاحبه ای از عدم پرداخت یارانه ۲۸ هزار تومان نان به ۴ میلیون نفر از خانوارها سخن گفته بود. تجمع کنندگان افرادی بودند که یارانه ۲۸ هزار تومانی و یارانه نان به حسابشان واریز نشده بود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، مسؤولان سازمان هدفمندی یارانه ها، مانند گذشته در جمع تجمع کنندگان حاضر نشده بودند و تنها کار‌شناسان خود را برای پایان دادن به این تجمع با وعده‌هایی به میان معترضان فرستاده‌ بودند. از زمانی که دولت در پیچ و خم‌های نحوه پرداخت یارانه آن هم ناشی از کمبود نقدینگی مواجه شده، برای چندمین بار متوالی است که مردم در مقابل سازمان هدفمندی یارانه ها تجمع می‌کنند. این بار تجمع کنندگان به عدم دریافت یارانه نان به نشانه اعتراض و اینکه چرا از لیست دریافت کنندگان حذف شده‌اند، مقابل سازمان هدفمندی جمع شدند.

در همین زمینه محمد فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها روز چهارشنبه خبری را که رسانه ها به نقل از او نشر داده بودند تکذیب کرد و به فارس گفت: در مورد خبر یکی از رسانه‌ها مبنی بر حذف ۴٫۵ میلیون نفر تکذیبه‌ای تنظیم و به رسانه‌ها ارسال شده است.

دولت طبق برنامه قبلی و برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در روزهای نخست سال ۱۳۹۱ مبلغ ۲۸ هزار تومان به حساب اغلب خانوارها واریز کرد. آن زمان این مبلغ غیرقابل برداشت بود. با در ابهام قرار گرفتن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، دولت تصمیم گرفت که تکلیف ۲۸ هزار تومان باقیمانده در حساب‌ سرپرست های خانوار را مشخص کند. با توجه به گران شدن قیمت نان دولت تصمیم گرفت که این مبلغ را به عنوان یارانه نان برای خانوارها قابل برداشت کند.

تجمع کارگران در رشت در اعتراض به یازده ماه حقوق معوق

تجمع اعتراضی کارگران و مردم به وضعیت اقتصادی کشور این هفته فقط مختص به تهران نبود. در شهر رشت نیز کارگران کارخانه ریسندگی خاور گیلان در اعتراض به ۱۱ ماه حقوق معوق خود در مقابل استانداری گیلان تجمع کردند.

کارخانه ریسندگی خاور در گذشته ۴۰۰ کارگر داشت و بعد از واگذاری ان به بخش خصوصی، اکنون مدت دو سال است که تعطیل شده و تعداد ۴۸ کارگر این کارخانه با سوابق بیش از ۲۰ سال بلاتکلیف شده‌اند.

به گفته یکی از کارگران اخراج شده حاضر در تجمع این کارخانه تا سال ۱۳۷۵ به کشورهای زیادی از جمله تایلند آلمان، سوئد و سویس و غیره صادرات نخ داشته است. این در حالی است هم اکنون این کارخانه با داشتن ظرفیت بالای تولید دچار مشکل شده و هم اکنون تولیدی ندارد.

این کارگر معترض به ایلنا گفت: سوابق اکثر کارگران ریسندگی خاور بالای ۲۰ سال بوده وشرایط بازنشستگی برای ۳۸ کارگر فراهم است که به واسطه عدم پرداخت بیمه این تعداد از کارگران وفاصله افتادن در بیمه آنان در بازنشسته شدن آنها مشکل ایجاد شده است.

او با بیان اینکه تجمع ما در مقابل استانداری گیلان نتیجه‌ای ندارد وکسی پاسخگو نیست، اذعان داشت: استانداری وسایر مسئولان استانی و ذی ربط هر روز به ما وعده‌های تو خالی می‌دهند و از عمل خبری نیست.

حقوق معوق سه هزار کارگر در کاشان

در شهرستان کاشان نیز بخش اعظمی از کارگران با مشکل حقوق معوقه و کار بی مزد در این تنگنای اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. در همین زمینه نماینده کاشان، آران و بیدگل در مجلس نهم، از ادامه روند بیکاری در کشور و شهرستان کاشان انتقاد کرد.

عباسعلی منصوری در این زمینه به ایلنا گفت: درحال حاضر بیش از ۳ هزار کارگر در شهرستان کاشان، آران و بیدگل حقوق معوقه و پرداخت نشده دارند که این مساله مشکلات زیادی را برای توسعه این شهرستان به وجود آورده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: برای حل مشکلات این کارگران، به سازمان‌ها و نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی متوسل شدیم! تا بتوانیم باری از دوش کارگران برداریم، چرا که این مساله برای جامعه ما عیب بزرگی محسوب می‌شود.

لشگر بیکاران در راه اند

تا پایان تابستان با لشگر بیکاران مواجه می شویم. این هشداری است که علی دهقان کیا عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران داده است. وی با اشاره به این مطلب به ایلنا گفت: در پایان سه ماهه فصل تابستان با افزایش بی‌سابقه نرخ بیکاری مواجه می‌شویم. واردات بی‌رویه کالاهای چینی و عدم حمایت کافی از واحدهای تولیدی موجب بروز بحران بیکاری شده است. به رغم اینکه برخی از مسئولین بحرانی شدن وضعیت واحدهای بحرانی را به مسائل تحریم ارتباط می‌دهند، اما هم اکنون شاهدیم که علت عمده مشکلات واحدهای بحرانی کشور به دلیل اعمال مدیریت ناصحیح است.

او با انتقاد از ارائه آمارهای نا‌صحیح در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در کشور تصریح کرد: وقتی نرخ رشد اقتصادی به صورت دقیق مشخص باشد می‌توان در مورد نرخ بیکاری صحبت و تحلیل کرد.

بر اساس خبرهای منتشر شده در هفته گذشته در مجموع ۵۴۰ کارگر از کارخانه های تولیدی و شرکت های خدماتی کشور اخراج شدند. این کارگران در حالی کار و منبع درآمد خود را از دست می دهند که گرانی و افزایش قیمت روزانه، حل مسائل معیشتی را حتی برای افراد شاغل هم سخت کرده است.

اخراج کارگران شرکت به پخش

در این هفته همچنین تعدادی از کارگران شرکت “به پخش” نیز با ارسال نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی نسبت به تعدیل ۵۰۰ کارگر در این واحد خدماتی اعتراض کردند. در این نامه که به امضای ۵۵ نفر از کارکنان این واحد خدماتی رسیده است، امضا کنندگان هشدار داده اند که سوء مدیریت در این مجموعه بزرگ امنیت شغلی ۱۰۰۰ کارگر‎ و کارشناس دیگر را نیز تهدید می‌کند.

انتصاب یک کارمند ساده به عنوان عضو جدید هیات مدیره، یک نمونه از مشکلاتی است که این شرکت اکنون با آن دست به گریبان است. امضاکنندگان مدعی شده‌اند این انتصاب «فامیلی» نه تنها موجب اخراج و تعدیل ۵۰۰ کارگر، کارشناس و مدیر این شرکت شده است، بلکه شرکتی را که روند سوددهی مناسبی داشته با کاهش سود قابل توجهی در سال جاری مواجه خواهد کرد.

اخراج مجدد کارگران شهاب خودرو

کارخانه شهاب خودرو نیز در این هفته ۱۷ کارگر قراردادی دیگر را تعدیل کرد تا تعداد کارگرهای اخراجی این کارخانه وابسته به آستان قدس رضوی به ۶۶۷ نفر برسد. نماینده کارگران اخراجی شهاب خودرو، با بیان این خبر به ایلنا گفت: کارخانه شهاب خودرو که طی روزهای ۱۴ و ۱۵ فروردین ماه سال جاری تعداد ۶۵۰ کارگر قراردادی خود را به بهانه افزایش مشکلات کارخانه تعدیل و اخراج کرده بود، هم اکنون با عدم تمدید قرارداد با ۱۷ کارگر قراردادی دیگر، تعداد کارگران اخراجی خود را افزایش داده است.

این نماینده کارگری که خود نیز جزء کارگران اخراج شده است، از قوت گرفتن شایعه اخراج ۵۰ کارگر دیگر طی هفته‌های آینده خبر داد. او اظهار داشت: با وجود تجمعات گسترده‌ای که کارگران در مقابل نهادهای مختلف ذی‌ربط انجام داده‌اند متاسفانه بعد از گذشت سه ماه هنوز عکس العمل مسئولان را در قبال حل مشکلات کارگران شهاب خودرو مشاهده نکرده‌ایم.

این کارگر اخراجی با اشاره به اینکه وابستگی کارخانه شهاب خودرو به آستان قدس رضوی محدودیت هایی را جهت پی‌گیری مشکلات بیش از ۶۶۷ کارگر اخراجی بوجود آورده است، اظهار داشت: با وجود حکم مراجع قانونی و اداره کار مبنی بر بازگشت به کار کارگران، متاسفانه کارفرمای شهاب خودرو از اجرای این حکم امتناع می‌کند.

این در حالی است که با توجه به شرایط اسفبار اقتصادی کشور و افزایش روزانه مواد غذایی، کارگران اخراج شده و خانواده های آنها را درگیر مشکلات فراون معیشتی و روحی کرده است. این کارگران اخراج شده حتی در این مدت نتوانسته اند مستمری بیمه بیکاری خود را دریافت کنند و عملا بدون پول و درآمد روزانه زندگی خود و خانواده شان را می گذرانند.

نماینده کارگران اخراجی شهاب خودرو در این زمینه گفت: مسوولین اداره کار استان تهران مدت سه ماه است که دستور پرداخت مقرری بیمه کارگران اخراج شده را به بهانه پیگیری بازگشت به کار آن‌ها صادر نمی‌کنند و پس از دو ماه هنوز موفق به بازگشت به کار نیز نشده‌ایم. از ابتدای تیرماه نیز اعتبار دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی کارگران به پایان رسیده است و خانواده‌های آن‌ها دیگر قادر نخواهند بود از بیمه نیز استفاده کنند.

اخراج کارگران کارخانه داروسازی جابر ابن حیان

بیکاری و دست و پنجه نرم کردن با بی پولی و فقر فقط مختص کارگران اخراجی شهاب خودرو نیست. موج اخراج کارگران به کارخانه داروسازی جابر ابن حیان هم رسیده است. کارخانه جابر ابن حیان یکی از بزرگ ترین کارخانه های داروسازی های خاور میانه در زمینه ی انتی بیوتیک است. اما بنا به گزارش تارنمای ملی-مذهبی، این کارخانه به دلیل کاهش تولید و عدم تامین مواد اولیه ی دارویی مجبور به اخراج کارگرها شد.

بر اساس این گزارش، این کارخانه بیش از نود کارگر خود در حوزه بازاریابی و هم چنین کارگران ساختمانی مشغول در پروژه های رو به توسعه ی شرکت را از کار برکنار کرد. کارگران متخصص ساختمانی از قبیل جوشکار و برق کار هم به دلیل تعطیل شدن پروژه ها مجبور به ترک کار شدند و قرارداد سه ماهه آن ها تمدید نشد.

اخراج کارگران کارخانه منابع تعذیه اکترونیک

در این هفته تعداد ۲۵ نفر از کارگران کارخانه “منابع تغذیه الکترونیک” تهران نیز از کار اخراج شدند. به گزارش ایلنا، تعدیل ۲۵ نفر از کارگران کارخانه منابع تغذیه الکترونیک برای دومین بار است که در سال جاری انجام می‌شود که بنابر اطلاعات دریافتی، این روند، قرار است تا تعطیلی کامل این کارخانه ادامه پیدا کند. این کارگران دارای سوابقی از ۴ تا ۱۷ سال هستند و گفته شده که تعدادی از کارگران این کارخانه، به دلیل اشتغال در این شرکت، در حال اقدام برای آغاز زندگی مشرک بودند.

این کارخانه بیش از ۳۰ سال، سابقه فعالیت درعرصه تولید قطعات الکترونیکی دارد که به دلیل واردات بی‌رویه در این زمینه، توان تولید خود را از دست داده است و نمی‌تواند به صورت عادلانه با قطعاتی که به کشور وارد می‌شود رقابت کند، لذا به دلیل کاهش فروش و افزایش هزینه‌ها، به اخراج و تعدیل کارگران کارخانه روی آورده است.

۸۰ درصد از چغندرکاران در آستانه بیکاری

بیکاری به علت واردات بی رویه کالا نه تنها صنعت داخلی را با بحرانی اساسی روبه رو کرده است بلکه در حوزه کشاورزی نیز با چنین شرایط اسفباری مواجه هستیم. در پی واردات ۶۰۰ درصدی شکر به داخل کشور حدود ۸۰ درصد از چغندر کاران در آستانه بیکاری قرار گرفتند.

خبرگزاری کار در گفت و گو با بهزاد قریاضی، کارشناس اقتصاد کشاورزی، ابعاد دقیقی از این فاجعه را تشریح کرده است. به گفته قریاضی، صنعت قند و شکر کشور که در سال ۸۵ با زیرکشت بردن ۱۸۰ هزار هکتار و تولید ۶ میلیون و ۵۹۲ هزار تن چغندرقند در طول عمر ۱۱۲ ساله خود تجربه بی‌سابقه‌ای را پشت سر می‌گذاشت و خودکفایی شکر را در چند قدمی می‌دید با واردات شکر در سال گذشته و امسال که در مجموع به بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است با بحران کمبود نقدینگی و ورشکستگی روبه‌رو شده است.

بر اساس گفته این کارشناس اقتصادی میزان واردات شکر نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب رشد ۴۰۱ و ۶۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. افزایش واردات شکر به حدی بوده که این کالا به نهمین کالای عمده وارداتی کشور طی دو ماه نخست امسال تبدیل شده است. در دو ماه نخست امسال بیش از ۱۱۸. ۷ هزار تن قند و شکر از نیشکر تصفیه نشده بدون مواد خوشبو کننده یا رنگ کننده به ارزش بیش از ۹۹. ۱ میلیون دلار وارد کشور شد. همچنین در این مدت تنها حدود ۱۳ هزار تن شکر در کشور تولید شد. سال گذشته یک میلیون و ۲۳۴ هزار تن شکر وارد کشور شده بود و تولید داخلی شکر نیز بالغ بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شد.

استفاده ابزاری دولت از اصل ۴۴ قانون اساسی

بخش اعظمی از این نابسامانی های اقتصادی در کشور علاوه بر مدیریت ناصحیح دولت، به برداشتهای ناصحیح و مغایر با روح قانون اساسی از اصل ۴۴ برمی گردد. اعتراض به این شیوه تفسیر و اجرا اصل ۴۴ قانون اساسی موضوعی بود که میرحسین موسوی قبل از انتخابات ۸۸ به صراحت اعلام کرده بود. اعتراضی که آن روزها به گوش مسئولان نظام خوش آهنگ نبود ولی امروزه حتی راه یافتگان به مجلس مورد پسند مسئولان عالی نظام نیز خود به این بی قانونی ها و نابسامانی ها اذعان دارند.

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از جمله این نمایندگان است که با انتقاد از روند اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی کشور می گوید: دولت مهمترین نقش را در رابطه با اجرای نادرست اصل ۴۴ قانون اساسی دارد چرا که به برخی از سازمان ها بدهی هایی داشته و تصمیم گرفته تا برای رفع بدهی هایش این مجموعه ها را واگذار کند و به نوعی از این قانون استفاده ابزاری کرده است.

به گزارش خانه ملت، این نماینده اراک خبر داد: سازمان بازرسی کشور به تازگی گزارشی را از روند ۱۱ سال خصوصی سازی در کشور منتشر و در این گزارش “فساد اقتصادی” و ” تولید شرکت های شبه دولتی” را از دستاوردهای اجرای این قانون اعلام کرده است.

رجایی با منطبق بر واقعیت توصیف کردن گزارش سازمان بازرسی کشور، گفت: هدف از اجرای خصوصی سازی در کشور این بود که افزایش اشتغال، بهره وری، تولید، نوسازی صنایع و درآمد ناخالص ملی اتفاق بیافتد در حالی که هیچ یک از این امور محقق نشد و حتی کسانی که پشتوانه‌های قوی دارند و تحت عنوان شبه دولتی ها از آنها یاد می شود، حاضر نیستند در صنعتی که خریداری کردند، سرمایه گذاری جدید کنند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای خصوصی‌سازی به شکل معیوب و نادرست صنعت بسیاری از استان‌ها را فلج کرده است، گفت: در حوزه انتخابیه شخص من صنعت به دلیل اجرای نادرست خصوصی سازی فلج شده است و حداکثر کارایی و تولید در محدوده فعلی ما ۲۵ درصد است.

این نماینده مجلس نهم اظهار داشت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی سرمایه‌های بخش غیر دولتی باید در خصوصی‌سازی سهیم می‌شد در حالی که عملا سرمایه‌های بخش شبهه دولتی درگیر شده است که همه به نوعی وابسته به دولت هستند. عملکردی که دولت در این خصوص داشته است مسئله خصوصی سازی نبوده بلکه دست به دست کردن یک مجموعه بوده است که به طور کلی از روح اصل ۴۴ قانون اساسی به دور است.


 


معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۲۰ درصدی عوارض آزادراه‌های کشور خبر داد.

احمد صادقی در گفت و گو با مهر در خصوص برنامه دولت برای افزایش عوارض آزادراه‌ها، اظهار داشت: از یک ماه گذشته ۲۰ درصد به نرخ عوارض تمام آزادراه‌های کشور افزوده شده است.

به گزارش کلمه، این در حالی است که پیش از این، افزایش قیمت سوخت در سالهای اخیر به اندازه کافی بر بهای تمام شده ی حمل و نقل تاثیر گذاشته بود و اکنون افزایش عوارض می تواند به بهانه یا عاملی جدید برای افزایش دوباره هزینه حمل و نقل بین شهری، اعم از مسافربری و باربری، تبدیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ساخت راه آهن غرب کشور هم بیان کرد: این راه آهن از پروژه های مهم وزارت راه است که از سمنگان در استان مرکزی شروع شده و به سمت استان همدان می رود، سپس از شهرهای ملایر و نهاوند عبور می کند و به سمت کنگاور در استان کرمانشاه می آید در نهایت هم با عبور از بیستون به پایان ایستگاه کرمانشاه می رسد.

وی افزود: براساس فعالیت های انجام شده، سال گذشته تا ایستگاه ملایر رسیدیم و هم اکنون ایستگاه ملایر فعال است همچنین تلاش داریم که امسال به ایستگاه نهاوند برسیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده به کرمانشاه می رسیم، گفت: راه آهن غرب کشور پروژه فعالی است و تاکنون حدود ۷۰ کیلومتر از زیرسازی آن آماده شده است و در حال حاضر مناقصه روسازی را برگزار کردیم.

صادقی با اشاره به اینکه به زودی عملیات ریل گذاری شروع خواهد شد، اظهار داشت: عملیات احداث ایستگاه های نهاوند و کرمانشاه را به مناقصه گذاشتیم و پیمانکاران آن انتخاب شدند و کار را شروع کردند.


 


کلمه – گروه بین الملل: یاسر علی سخنگوی رئیس جمهور مصر در مصاحبه ای با خبرگزاری رسمی مصر، منا، اعلام کرد که که به دلیل انتشار مصاحبه ساختگی با «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری منتخب مصر از خبرگزاری فارس شکایت خواهد شد. فارس به نقل از محمد مرسی گزارش داده بود که او به دنبال گسترش روابط با تهران و تجدیدنظر در معاهده کمپ دیوید است.

تنها یک روز پس از آنکه پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام شد خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران مصاحبه ای تفصیلی با او منتشر ساخت، مصاحبه ای که در تمام دنیا منتشر شد و نگرانی بسیاری را برانگیخت. فارس حتی به این نیز بسنده نکرد و واکنش رسانه های دنیا به این مصاحبه را در گزارش هایی جداگانه منتشر کرد.

اما چند ساعت بعد سخنگوی محمد مرسی این اخبار را تکذیب کرد و اعلام کرد که رئیس جمهور مصر هیچ مصاحبه ای با رسانه های ایرانی انجام نداده است.

اکنون پس از گذشت چهار روز از این رسوایی رسانه ای نه تنها دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرده که از خبرگزاری فارس شکایت خواهد کرد بلکه تحلیلگران در رسانه های جهان به بررسی این مصاحبه دروغین نشسته اند و موضوعات مطرح شده در آن را ناشی از ترس ها و ضعف های جناح حاکم در ایران بر آورد کرده اند.

ابراز علاقه محمد مرسی در این مصاحبه ساختگی به برقراری روابط نزدیک با ایران و تلاش برای مقابله با منزوی کردن ایران توسط غرب به دلیل برنامه هسته ای، از سوی تحلیلگران به ترس مقام های ایرانی از منزوی شده در منطقه تعبیر شده است.

در بخشی از این مصاحبه ساختگی این سوال مطرح شده است: برخی رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که شما در نخستین سفر رسمی خود پس از عهده‌داری منصب ریاست جمهوری قصد دارید به عربستان سعودی سفر کنید و هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه است، آیا این سخنان صحت دارد؟ اگر صحت دارد چرا عربستان را انتخاب کردید؟

و پاسخ به این سوال اینگونه است: من چنین چیزی نگفتم و تاکنون نخستین سفرهای بین‌المللی بعد از پیروزی من در انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده است و درباره سفر به عربستان نیز این موضوع پیشنهاد برخی جوانان بود نه یک برنامه رسمی.

خبرگزاری رویترز این سوال و حساسیت حاکمیت فعلی ایران نسبت به عربستان سعودی را به رقابت گسترده بین شیعه و سنی در منطقه و تلاش ایران برای نفوذ در دولت های تازه تشکیل شده پس از بهار عربی تعبیر کرده است. رویترز با اشاره به روابط سرد ایران و مصر در سی سال گذشته می نویسد: محمد مرسی در تلاش است در مقابل غرب چشم انداز مطلوبی از یک حکومت اسلامی ارائه دهد و مطمئنا سیاست خارجی دولت گذشته را تغییر ناگهانی نخواهد داد.

جرج مارکوس و مروه عواد تحلیلگران رویترز به پیام تبریک محمود احمدی نژاد به محمد مرسی و استفاده احمدی نژاد از کلمه بیداری اسلامی به جای بهار عربی در سخنان خود اشاره کرده اند.

استفاده مقامات ایران از کلمه بیداری اسلامی در واقع به نوعی مستثنا کردن تحولات ایران از این اتفاقات است پس از آغاز جنبش های بهار عربی در خاورمیانه بسیاری از تحلیلگران، اعتراضات مردمی ایران پس از انتخابات سال ۸۸ را سرآغاز بهار عربی نامیدند. اما مقامات ایرانی تحولات منطقه خاورمیانه را بیداری اسلامی نامیدند و مدعی شدند که حکومت فعلی ایران مدلی موفق برای مردم منطقه است و مردم مسلمان منطقه در آرزوی داشتن حکومتی مانند جمهوری اسلامی ایران قیام می کنند. ادعایی که بارها توسط رهبران معترضان در تونس و مصر تکذیب شده است.

بسیاری از دیپلمات های غربی انتشار مصاحبه ساختگی با محمد مرسی در خبرگزاری فارس را تلاش سپاه پاسداران برای تبدیل مصر به نیروی بازدارنده در مقابل اسرائیل تعبیر کرده اند.

به گزارش العربیه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفرش به فنلاند با ابراز رضایت از روابط خود با مصر گفته است که تعهد محمد مرسی،‌ رئیس‌جمهوری جدید مصر در زمینه احترام به معاهدات و تعهدات بین‌المللی که شامل حفظ معاهده صلح میان اسرائیل و مصر نیز می‌شود موجب خرسندی واشنگتن است.

کلینتون با درخواست از مرسی برای احترام به اصول دموکراسی و چند حزبی در این کشور گفت: آمریکا از رئیس‌جمهوری مصر انتظار دارد که دولتی فراگیر تشکیل دهد و به زنان، قبطی‌ها و سکولارها در کنار جوانان انقلاب پست‌هایی بدهد. او از حمایت واشنگتن درخصوص تحول دموکراسی در مصر خبر داد.

از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی المحیط گزارش داده است که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با سپهبد محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر بر اهمیت روابط استراتژیک دائمی میان مصر و آمریکا تاکید کرده و گفته است: مصر به عنوان کشوری است که بر برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای تاکید دارد. پانه‌تا از نقش شورای عالی نیروهای مسلح مصر در حمایت از تضمین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و شفاف تقدیر کرد.


 


روز شنبه سوم تیر ماه ۹۱، رضا ستایش افزا، فعال جنبش سبز و از فعالین سابق دانشجویی دانشگاه آزاد کرج، توسط مامورین امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این عضو ستاد مهدی کروبی و فعال سابق دانشجویی که سال ۸۸ و در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل فعالیت های اعتراضی در دانشگاه، از تحصیل معلق شده بود، روز شنبه هفته اخیر بازداشت شد.

خبر های دریافتی حاکی از این است که ماموران امنیتی شامگاه شنبه با مراجعه به منزل رضا ستایش افزا، ضمن تفتیش محل و ضبط کامپیوتر، کتب، سی دی ها و فایل های کامپیوتری، اقدام به بازداشت و انتقال وی می کنند.

این در شرایطی است که هنوز از علت دستگیری، محل بازداشت و سرنوشت این فعال سابق دانشجویی خبری منتشر نشده است.

خانواده وی طی روزهای اخیر، با مراجعه به مراجع قضایی و امنیتی هنوز نتوانسته اند نسبت به وضعیت این فعال جنبش سبز خبری موثق کسب کنند.

طی روزهای اخیر، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از بازداشت تعدادی دیگر از شهروندان در شهرهای مختلف کشور خبر داده بود.


 


فعالان کرد روز با ۱۰ تیرماه را به عنوان روز “حمایت از محمد صدیق کبودوند”، دبیر سازمان حقوق بشر کردستان ایران که بیش از یک ماه است در اعتصاب غذا در زندان به سر می‌برد، نامگذاری کردند.

آقای کبودوند به دنبال ابتلا فرزندش پژمان کبودوند به بیماری خونی صعب العلاج خواستار مرخصی شد، اما به دلیل مخالفت مسئولان زندان با این خواسته، او از روز ششم خرداد ماه دست به اعتصاب غذا نامحدود زده است.

سامان رسول‌پور از بانیان حرکت حمایت از محمد صدیق کبودوند در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی با اشاره به اینکه وضعیت آقای کبودوند پس از ۳۲ روز اعتصاب غذا نگران کننده است، گفت در حال حاضر کلیه‌های او به دلیل اعتصاب غذای طولانی مدت عفونت کرده اند.

روز قبل کلمه گزارش داده بود که محمدصدیق کبودوند اجازه نداده است که او را با دستبند و پابند به بهداری اوین منتقل کنند.

این در حالی است که آقای کبودوند خود به ناراحتی حاد ریوی مبتلاست، در طول پنج سال گذشته، دو بار در زندان اوین دچار سکته شده است. پزشکان زندان گفته اند که درمان آقای کبودوند در زندان میسر نیست، اما مسئولان قضایی اجازه نمی دهند او در خارج زندان تحت درمان قرار بگیرد.

این زندانی که از سال ۱۳۸۶ در زندان بوده و به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است، تاکنون اجازه مرخصی نداشته و تنها پس از بیماری لاعلاج پسرش، به او حدود یک ساعت اجازه دادند که بر بالین فرزندش در بیمارستان حاضر شود، اما پس از آن برای مرخصی و بودن در کنار فرزندش مخالفت شده است.

به گفته رسول‌پور، هدف از حرکت حمایتی، حساس کردن جامعه و مسئولان قضایی و امنیتی ایران برای رسیدگی به خواسته این زندانی سیاسی است. او معتقد است که چنین فراخوانی باعث شده مسئولان قضایی نیز واکنش نشان دهند.

به گفته این روزنامه‌نگار، روز چهارشنبه مسئولان زندان اوین در تماس با پریناز حسنی، همسر آقای کبودوند از او خواستند به زندان مراجعه کند و پس از دو سال که با هر نوع درخواست ملاقات حضوری مخالفت می‌شد، به آقای کبودوند و همسرش اجازه ملاقات حضوری با همسرش داده شد.

در همین حال کبودوند در ملاقات با معاون دادستان تا آزادی مشروطش و اجازه حضور بر بالین فرزند بیمارش به اعتصاب غذا خاتمه نخواهد داد.

روز شمار اعتصاب:

مخالفت کبودوند با درخواست معاون دادستان برای شکستن اعتصاب غذا: فقط آزادی

همسر محمدصدیق کبودوند: معاون دادستان گفت که اعتصاب و مرگ زندانیان برایش اهمیتی ندارد

محمدصدیق کبودوند: آقای لاریجانی! استعفا کنید و به بیدادگری ها پایان دهید

وخامت حال محمدصدیق کبودوند و انتقال وی به بهداری اوین

محمدصدیق کبودوند به وجدان های بیدار: شخص دادستان مسئول هرگونه پیشامد برای من و فرزند بیمارم است


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته