-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۲, جمعه

Latest News from Iran Green Voice for 06/22/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی - اگر دعوای مجلس و دولت در دو سال آخر عمر مجلس هشتم بیخ پیدا کرد و سایه استیضاح و احضار از سوی نمایندگان مجلس بر سر وزرای دولت سنگینی می کرد اما در مجلس نهم در حالی که هنوز سه هفته از آغاز به کار آن نگذشته است بحث در مورد استیضاح وزیران کشاورزی، کشور و کار دولت دهم در میان نمایندگان مجلس در جریان است.

«مشکلات کشاورزان، افزایش قیمت مواد لبنی و گرفتاری‌هایی که برای مردم پیش آمده»، ازجمله دلایل استیضاح وزیر کشاورزی است.

برخی دیگر از نمایندگان هم به دنبال استیضاح‌ مصطفی محمد نجار، وزیر کشور هستند اما هنوز دلایل این استیضاح از سوی نمایندگان منتشر نشده است. ضمن اینکه انتشار اخباری از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با تغییر وزیر کشور، امکان استیضاح او را با علامت سوال مواجه کرده است.

و دست آخر این که تعدادی از نمایندگان مجلس هم به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، دنبال استیضاح وزیر کار هستند و قصد دارند تا سرکار گذاشتن حدادعادل و نمایندگان مجلس هشتم از طرف سعید مرتضوی و دولت در ماجرای جنجالی استیضاح وزیر کار در مجلس هشتم را جبران کنند.

طرح استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تأمین اجتماعی در فروردین ماه امسال در مجلس هشتم منتفی شد زیرا احمد توکلی و غلامعلی حدادعادل، دو نماینده اصولگرای مجلس، گفتند که سعید مرتضوی برای رفتن از سازمان تأمین اجتماعی به آن‌ها قول شرف داده است.

پس از منتفی شدن طرح استیضاح ناگهان سعید مرتضوی چنین قولی را انکار و این قول را «دروغ» آقای توکلی اعلام کرد.

دوئل ازغدی با دشمن

حسن رحیم پور ازغدی که اصولگرایان او را "تئوریسین و فعال جبهه فرهنگی انقلاب" خطاب می کنند از تلاش گروهک تروریستی برای ترور خود خبر داده و گفته که «در یکسال و نیم اخیر این بار سوم است که خبر ترورم را به من داده‌اند؛ تروریست‌ها در کردستان عراق اتاق فرمان تشکیل داده‌اند».

رحیم‌ پورازغدی با اعلام آن که «آنها بیکار هستند که سراغ امثال من آمده‌اند» می گوید که «به نظر می‌رسد که درباره ترور من سوءتفاهم شده چرا که من جزء نخبگان نیستم».

ازغدی که چندی پیش ايران را «خانه جنبش هاي آزادي بخش» و احمدي نژاد را «چريكي، متعهد به جبهه فقراي دنيا» خوانده بود با تأکید بر اینکه «معتقدم که این اتفاق [ترور] دیر یا زود برای من خواهد افتاد از آمادگی خود برای «دوئل رودرو با دشمن» خبر داد.

دولت نه با مرجعیت بلکه با کل روحانیت مشکل دارد

انتقادات بخشی از روحانیون، مراجع تقلید و برخی از چهره های مذهبی از تقابل و عناد دولت محمود احمدی نژاد با جریان روحانیت که اندکی پس از تشکیل دولت نهم آغاز و پس از بروز ماجرای جریان انحرافی در دولت دهم به اوج خود رسید کماکان به قوت خود باقی است.

هفته گذشته حجت الاسلام جلیل محبی در گفتگویی با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران گفت: «جریانی در دولت ایجاد شده که درصدد به حاشیه راندن روحانیت در جامعه است و مخالفت با مراجع اولین گام این جریان می‌باشد.»

این روحانی منتقد دولت با بیان آن که «چالش عده‌‌ای خاص در دولت با مراجع تقلید مسأله تازه و مربوط به امروز و دیروز نیست» به یادداشت اخیر منتشر شده از سوی روزنامه ایران ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران و برخی رسانه‌های نزدیک به دولت مبنی بر اینکه «مراجع تقلید آگاهی لازم برای نظر درباره امور جامعه را ندارند و در مسیری شنا می‌کنند که دیگران برایشان طراحی کرده اند» اشاره کرده و می گوید: «مشکل این جریان نه با مرجعیت بلکه با کل روحانیت است؛ این جریان با طرح مباحثی از این قبیل که در امور مربوط به مسائل دینی نیازی به روحانیت نیست سعی در به حاشیه راندن، روحانیت در جامعه را دارند».

دیدار دردسرساز وزیر امور خارجه

گویا درز کردن خبر دیدار علی اکبر صالحی با وزیر امور خارجه انگلستان در رسانه ها با خشم برخی از سران جریان اصولگرا در مجلس همراه شده است.

صالحی که صبح روز پنج شنبه 25 خرداد ماه به منظور شرکت در اجلاس یک روزه امنیت و آینده افغانستان موسوم به کنفرانس «قلب آسیا» به افغانستان سفر کرده بود در کابل علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس، دیدارهای مختلفی هم با مقامات سایر کشورها داشته و در میان آن ها نام "ویلیام هیگ"، وزیر امور خارجه انگلیس، هم به چشم می خورد.

پس از درج این خبر در رسانه ها شماری از نمایندگان مجلس با انتقاد شدید از این اقدام پنهانی دولت، آن را «کاری ناپسند و بر خلاف خواسته‌های ملت ایران» دانسته و خواستار پاسخگویی مسئولان دستگاه دیپلماسی دولت شده اند.

آذر ماه گذشته به دنبال حمله گروهی از لباس شخصی ها به سفارت بریتانیا و مرکز فرهنگی و اقامتگاه دیپلماتیک این کشور در تهران و تسخیر سفارت و گروگانگیری دیپلمات های انگلیسی روابط تهران و لندن به پایین ترین حد خویش در سالهای اخیر تنزل پیدا کرد و مجلس شورای اسلامی با تصویب کلیات طرح دو فوریتی خواستار کاهش رابطه با بریتانیا، از سوی وزارت امور خارجه ایران شد.

هر چند در آن زمان وزارت امور خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران از آن چه که «برخی رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضین» خوانده بود ابراز تاسف کرد و از مسئولین امر خواست تا «اقدامات و بررسی های فوری و ضروری در این رابطه را به عمل آورند»

این موضوع از سوی نمایندگان تندرو در مجلس به نوعی «سازشکاری» و «نرمش دولت در مقابل استعمار پیر انگلیس» تعبیر شد.

شکایت رحیمی از هفته‌نامه پنجره

بازار شکایت دولت و نزدیکان محمود احمدی نژاد از رسانه های متتقد عملکرد خود بار دیگر رونق گرفته و هفته پیش در جدیدترین شکایت های صورت گرفته محمدرضا رحیمی معاون اول پرحاشیه احمدی نژاد از هفته نامه پنجره به مدیر مسئولی علیرضا زاکانی نماینده منتقد دولت در مجلس هشتم شکایت کرد.

این شکایت به دلیل بازخوانی پرونده فساد مالی در شرکت بیمه که نام محمد رضا رحیمی در میان متهمان آن در دادگاه مطرح شده از سوی هفته نامه پنجره صورت گرفته است.

پس از مطرح شدن نام رحیمی در دادگاه اختلاس بیمه، وکیل معاون اول احمدی نژاد با بی اساس خواندن این اظهارات، تهدید کرده بود که از رسانه ها و نشریاتی که این موضوع را منعکس کنند، شکایت خواهد کرد.

پیرو این اقدامات، وکیل رحیمی از هفته نامه پنجره، زاکانی مدیرمسئول نشریه و برخی از خبرنگاران مجله نیز به صورت فردی شکایت کرد.

معاون اول احمدی نژاد که تاکنون موضوع دخالتش در ماجرای بیمه را تکذیب می کرد در جدیدترین اظهاراتش خواستار محرمانه ماندن موضوع و ارائه آن به قاضی شده و با بیان اینکه «از روزی که من وارد دولت احمدی نژاد شدم بیست روز نگذشته بود که کسانی که مبارزه با فساد به مذاق آنها سازگار نیست، صدایشان درآمد»، گفت که «اگر چیزی از دولت دیدی، محرمانه بنویس و به قاضی بده ، چرا جار می‌کشی؟»

برکناری فرمانده هان بلندپایه پلیس

در خبرها آمده بود که سردار اسماعیل احمدی مقدم فرماندهی کل نیروی انتظامی که به دلیل پایان دوران خدمت خود و عدم ابلاغ حکم جدید از سوی آیت الله خامنه ای هم اکنون حضورش در راس نیروی انتظامی با ابهاماتی همراه است طی یک ماه گذشته چند فرمانده بلندپایه پلیس را از مقام خود برکنار کرده است.

فرماندهان انتظامی استان‌های قم٬ ایلام٬ بوشهر٬ هرمزگان٬ مرکزی و مازندران از جمله فرماندهانی هستند که طی ۴۰ روز گذشته از سوی احمدی مقدم از مقام خود برکنار یا جابجا شده‌اند.

فرماندهان پلیس شهر‌های لاهیجان٬ سقز٬ منطقه ویژه کیش٬ آباده و بیجار نیز طی این مدت تغییر کرده‌اند.

حکم فرماندهی احمدی‌مقدم که ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۸۴ از سوی آیت الله خامنه ای صادر شده بود دوم خرداد سال ۱۳۸۹ برای دو سال دیگر تمدید شد.

با این حال با گذشت یک ماه از زمان پایان مدت ماموریت فرماندهی نیروی انتظامی٬ وضعیت احمدی‌مقدم در این سمت با ابهام روبه رو است.

حذف روابط عمومی استانداری ها

در حالی  که در اردیبهشت ماه امسال براساس مصوبه هیئت وزیران قرار بود سطح سازمانی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی در وزارتخانه‌ها به مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و در استانداری‌ها به اداره کل ارتقا یابد اما در کمال تعجب روز گذشته وزارت کشور با ارسال ابلاغیه‌ای به استانداری‌های سراسر کشور روابط‌عمومی استانداری‌ها را از سیستم مدیریتی خود حذف کرد.

با ابلاغ بخشنامه وزارت کشور به استانداری‌ها از این پس روابط‌عمومی‌ استانداری‌ها و فرمانداری‌های سراسر کشور منحل شده و در زیرمجموعه دفتر استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد.

در این اطلاعیه که در تناقضی آشکار با خبر اعلام شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور در 27 اردیبهشت ماه است،  وزارت کشور با بخشنامه‌ای از استانداران و معاونان منابع‌ نیروی انسانی استانداری‌ها خواسته است که با انحلال واحدهای روابط‌عمومی آن را زیرمجموعه دفاتر استانداران اداره کنند.

این در حالی است که بر اساس شواهد دفاتر استانداران که خود نیز براساس این ابلاغیه تنزل ساختار داشته‌اند به خوبی نمی‌توانند در زمینه ارتباطات و اطلا‌ع‌رسانی عمل نمایند.

شکایت دولت از رئیس ستاد قرارگاه عمار

در پی مصاحبه جنجالی حجت‌الاسلام ثمری مشاور احمدی نژاد علیه دولت و نزدیکان محمود احمدی نژاد که وی نیز آن ها را جریان انحرافی می داند "پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری" اعلام کرد که وی مشاور رئیس‌دولت نبوده است اما ثمری تاکید دارد که «حرف های او موجب عصبانیت عده ای شده وگرنه کارت مشاورت را دارد».

دفتر احمدی نژاد، ضمن آن که «حق تعقیب قضایی این افراد و نشردهندگان اکاذیبی از این دست را برای خود محفوظ» دانسته از رسانه های جمعی رسمی کشور خواسته «با درج عناوین جعلی برای افراد حیثیت حرفه ای خود را مخدوش نکرده و با پایبندی به اصول اخلاقی، همت و تلاش خود را به جای تخریب وجهه خدمتگزاران نظام، صرف حمایت از حرکت عمومی برای سازندگی و آبادانی کشور نمایند».

در عین حال ثمری رئیس ستاد قرارگاه راهبردی عمار در پاسخ به این تهدیدات گفته که «مصاحبه بنده نیز به دلیل حرف‌های اخیر احمدی نژاد بود که گفته است به دلیل عدالت برخی‌ نیروها را بیرون کرده است».
 


 


ندای سبز آزادی – مصطفی خسروی: عصر روز چهارشنبه،  تلفن‌های همراه شهروندان  تهرانی، دریافت کننده پیامکی بود با این مضمون:

«شنبه، یکشنبه، دوشنبه در اعتراض به گرانی و تورم نان و شیر خریداری نمی کنیم. فقط سه روز با هم متحد باشیم. برای کمک به هموطنان کم درآمد و آسیب پذیرمان. لطفا اطلاع رسانی کن هموطن»

پیامی کوتاه که با سرعت بسیار میان شهروندان جابجا می شد، ساعاتی بعد البته، این پیام با طرح‌ها و تصاویر مختلف به شبکه‌های مجازی، نظیر فیسبوک و توییتر رسید و در اندک زمانی، توانست توجه بسیاری از پیج‌های عموما غیرسیاسی را به خود جلب کند.

انتشار برق آسای این خبر، در فضای مجازی، این سوال را نیز با خود به همراه آورد که طراحان این ایده، چه کسانی هستند؟ سوالی که پاسخ آن در فرهنگ کنشگری اجتماعی ما ایرانیان، از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت و فراگیری هر ایده‌ای بوده و هست. و سرانجام وبلاگ پرسیس، با انتشار تصویری از این پیامک با تاکید بر غیرسیاسی خواندن این کنش مدعی شد، ایده پردازان اصلی این کنش اجتماعی، جمعی از مادران ایرانی هستند: «عده‌ای از مادران ایرانی در پی افزایش قیمت شیر و نان طی حرکتی که از بطن جامعه است و گروه سیاسی‌ای در آن دخالتی نداشته خواهان تحریم ۳ روزِ خرید شیر و نان شده اند و از همه مردم ایران خواسته اند به این موج متصل شوند. متن تحریم این مادران در دیگر سایت‌های اجتماعی بسرعت در گردش است...»

 

شنبه سوم تیر

هرچند سالها گذشته اما، سوم تیر ۱۳۸۴ را نمی توان به راحتی از یاد برد. روزی که محمود احمدی نژاد، شهردار گمنام اما جنجال برانگیز تهران توانسته بود، با همراهی بیت رهبری (مجتبی خامنه‌ای) و بخش امنیتی سپاه و بسیج، در مرحله دوم انتخابات حاضر شده و در رقابت با علی اکبر هاشمی رفسنجانی، کرسی ریاست جمهوری را تسخیر کند.

سوم تیر سالروز آغاز ریاست جمهوری شخصی است  که آن روزها، هویت واقعی اش، برای بسیاری از مردم ایران ناشناس بود. کسی که در مبارزات انتخاباتی شعار اول خود را آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم قرار داده بود. او از رفع تبعیض و فساد می گفت و برای تنگدستان و نیازمندان آینده‌ای روشن به تصویر می کشید.

اما متاسفانه با  گذشت  هفت سال  از آن روز، مردم ایران، اکنون در موقعیتی قرار گرفته اند، که باید برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود، چندین برابر گذشته  تلاش به خرج دهند. کسی که قرار بود غم نان مردم را بر طرف کند، امروز خود غم مردمی است که برای تهیه نان شب خود نیز محتاجند.

و شاید انتخاب این تاریخ از سوی این گروه از مادران ایرانی برای دعوت به اعتصابی مدنی بی‌سبب نباشد.

 

گسترش فقر؛ ناراضیان اقتصادی کنار معترضان سیاسی

سال ۱۳۸۴ هنگامی که محمود احمدی نژاد کابینه خود را تشکیل می داد، منابع وابسته به دولت، رقمی معادل ۱۸۵ هزار تومان را به عنوان خط فقر در ایران عنوان کرده بودند.

گرچه از سال ۱۳۸۷ به بعد دولت حاضر نشد رقم مشخصی را به عنوان معیار خط فقر اعلام کند، اما براساس آمار بانک مرکزی و صرفا با احتساب نرخ تورم هرسال نسبت به سال گذشته، در محاسبه‌ای ساده، مشخص می شود که حداقلِ خط فقر در آغاز سال ۱۳۹۱ برای شهروندان تهرانی مبلغی فراتر از یک میلیون و چهار صد هزار تومان بوده است. البته باید در نظر داشت که این رقم مطمئنا رقم نهایی و علمی نبوده و نیست، چرا که مبنای محاسبه در این روش، آمار بانک مرکزی بوده که متاسفانه در سابقه چند سال گذشته خود، نقاط سیاهی در رابطه با اعلام آمار غیرواقعی را در یدک می کشد.

اما عمق فاجعه آنجا مشخص می شود که حداقل حقوق دریافتی کارمندان دولت در سال ۸۴معادل ۱۲۲ هزارتومان بوده و امسال یعنی سال ۱۳۹۱ این رقم به ۳۸۹ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر در طول این ۷ سال، بنابر آمار و ارقام ارائه شده از سوی همین دولت، رقم خط فقر حداقل ۷.۵ برابر رشد کرده و حقوق کارمندان و کارگران، ۳.۲ برابر و تاسف بار تر اینکه کماکان حداقل حقوق کارمندان و کارگران در ایران معادل ۳۰ درصد رقم مورد نیاز برای فرار از خط فقر است.

در این شرایط همسو شدن اعتراض های سیاسی و اقتصادی بیش از پیش عمق می یابد. ناراضیان رو به گسترش اقتصادی در کنار معترضان سیاسی و فرهنگی جامعه قرار می گیرند.

 

جنبش سبز و شبکه های اجتماعی

انتشار گسترده فراخوان این گروه از مادران، اما، درست زمانی صورت می گیرد، که جامعه روشنفکران و تحلیلگران سیاسی ایرانی، به خصوص بخشی که بیشتر پایه در نهاد‌های خارج از کشور دارند، تلاشی گسترده برای نفی جنبش سبز به مثابه یک جنبش اجتماعی آغاز کرده اند. هرچند صادر کنندگان این فراخوان تاکید کرده اند که اهداف سیاسی خاصی را دنبال نمی کنند، اما مگر می توان تجربه فعالیت‌های مدنی برآمده از سه سال گذشته را در جنبش سبز  و در سازماندهی هایی حداقلی مانند این کنش اجتماعی نادیده گرفت؟

نباید فراموش کرد که صرف ابتکار صورت گرفته از سوی این افراد، بدون داشتن پشتوانه هایی در نیروهای سیاسی و حتی رسانه ها، خود موید تحقق شعارهای معروف میر حسین موسوی و جنبش سبز است، "هر شهروند یک رسانه" ،"هر شهروند یک ستاد" و  " هر شهروند یک رهبر". اقدام گروهی اخیر و اعتراض برخاسته از دل جامعه مدنی همچنین یک بار دیگر اهمیت بحث «شبکه های اجتماعی» مورد تاکید میرحسین موسوی را آشکار کرده و اثرگذاری این شبکه ها را نشان می دهد.

باید دانست و آموخت در هنگامه‌ای  که ماشین سرکوب حکومت، با اقتدار کامل مشغول برخورد با اندک صداهای معترضین سیاسی در کشور است، خلاقیت‌های اینچنینی از بطن جامعه، خود می تواند ترسیم کننده راه هایی باشد که بخشی از فعالان سیاسی  موجود در جنبش سبز در طول این سالها گهگاه از آن غافل مانده اند.

براستی مگر جنبش سبز فراتر از خواست عمومی یک ملت برای داشتن یک زندگی همراه با سعادت، شرافت  و برخورداری از حقوق اولیه و انسانی خود بوده است؟

 

پیروزی سریع یا تمرینی برای نافرمانی مدنی؟

شاید ارزش گذاری برای کنش‌های اقتصادی - اجتماعی در مواجهه با نیروهایی که غالبا از تجربیات سیاسی با روش‌های کلاسیک می آیند، بسیار دشوار به نظر آید با وجود این باید تاکید کرد، برای کشوری همچون ایران، که در فرهنگ عمومی خود، با روش‌های مقاومت مدنی و مبارزه مدنی همچون اعتصاب بیگانه است،  در پیگیری این دست کنش‌های غیرسیاسی، انتظار از گام اول نباید معادل رسیدن به اهداف نهایی باشد. چرا که نمی توان بدون انباشت تجربیات مختلف و مشترک در یک مسیر مشخص، اهدافی دور از دسترس، ترسیم کرد.

طبیعتا ایده فوق نیز از این قاعده مستثنا نیست، مطمئنا آنها که اولین پیامک‌ها را عصر چهار شنبه ارسال کرده اند، انتظار نداشته و ندارند، تا شنبه و یک شنبه و دوشنبه، نانوایی‌ها تعطیل شوند و فروشگاه‌های لبنیاتی پاکت‌های شیرشان را که ۳ روز مانده و فاسد شده، دور بریزند، بلکه به نظر می رسد، در دورانی که سرکوب حاکمیت همچنان بی‌محابا جامعه مدنی را هدف گرفته، و همزمان برخی نیروهای اجتماعی دچار کرختی و سستی در عمل و اندیشه شده‌اند و عده‌ای نیز بی‌صبرانه منتظر بازگشت به  فضاهای انتخاباتی و تن دادن به وضع ناگوار موجود و تسلیم بی‌صدا هستند اقدام اخیر جز بازیابی اقدام جمعی کنشگران اجتماعی برآمده از شبکه های اجتماعی، تمرینی مشترک و عمومی برای اتحاد در عمل، و گشایش باب گفتمان نافرمانی مدنی و اعتصاب‌های اقتصادی نیست.

موفقیت این طرح و طرح‌های معادل آن می تواند آنجا باشد، که بار دیگر، نیروهای سیاسی، روشنفکران و فعالان جامعه مدنی  را متوجه معضلات روزمره اما فراگیر ملت ایران کند.

 


 


یوکیا آمانو، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه در بوداپست اعلام کرد که عکس‌های ماهواره‌ای حاکی از فعالیت‌هایی در سایت پارچین، در شرق تهران، است که ممکن است به تحقیقات این آژانس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران آسیب بزند.

به گزارش بی بی سی، آمانو گفته است که "تا کنون شاهد عملیاتی این چنین فعالانه نبوده‌ایم و اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ایمان نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی مهم در حال انجام است."

این گفته‌ها یک روز پس از آن صورت می‌پذیرد که دیوید آلبرایت، رییس موسسه علوم و امنیت بین المللی یا آی‌اس‌آی‌اس، اعلام کرد بر اساس تصاویر ماهواره‌ای تازه، ایران فعالیت‌های خود را در مجتمع صنایع نظامی پارچین، افزایش داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران است، اما ایران می گوید که پارچین یک پایگاه نظامی است و ربطی به برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

آلبرایت به خبرگزاری رویترز گفته بود "پاکسازی" در مجتمع پارچین بی اعتمادی به ایران را افزایش می دهد و به این ترتیب سخت‌تر می‌شود صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور را پذیرفت.

آمانو امروز گفته است این نگرانی وجود دارد که عملیات کنونی در پارچین به تشخیص ماهیت فعالیت‌هایی که در این پایگاه صورت می‌گیرد ضربه بزند.

موسسه آی‌اس‌آی‌اس گفته است راه‌هایی درون پایگاه پارچین، که در عکس های پیشین کاملا واضح بوده، در تصاویر جدید به دلیل جابجایی خاک و تردد خودروهای سنگین دیگر مشخص نیستند.


 


کسری نوری از دراویش گنابادی محبوس در زندان عادل آباد شیراز از هفته گذشته ممنوع الملاقات شده است.

به گزارش خبرنگار مجذوبان نور؛ کسری نوری که بیش از ۳ ماه است در زندان عادل آباد شیراز در بازداشت بسر می‌برد هفته‌ی گذشته به دلیل نماز خواندن به صورت فرادا، با شکایت روحانی بند سبز جوانان به مدت ۲ روز به بند ارشاد (معروف به سیاه‌چال) منتقل شد و سپس به بند ۱۱ (بند جرائم سنگین) انتقال پیدا کرد.

"مجذوبان نور" می گوید که برخورد روحانی بند سبز جوانان زندان عادل آباد با کسری نوری با توهین و فحاشی همراه بوده که پس از مقاومت این درویش گنابادی منجر به برخورد شدید فیزیکی شده است. بر اساس این گزارش پیشنماز بند که ملبس به لباس روحانیت است به این درویش گنابادی حمله کرده و با فشار دادن گردن و گذاشتن دست بر روی دهن کسری نوری سعی در ساکت کردن او که از اعتقادات و حقوق خود دفاع می‌کرده داشته است.

کسری نوری یکبار در تاریخ ۲۱ دی‌ماه به اتهام  اقدام علیه نظام و عضویت در "گروهک انحرافی" بازداشت و پس از ۴۶ روز حبس در اداره اطلاعات شیراز و زندان عادل آباد شیراز با وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شد و سپس مجددا در تاریخ ۲۴ اسفند ماه به اتهام فعالیت تبلیغاتی علیه نظام به نفع بیگانگان و ارتباط و مصاحبه با رسانه‌های بیگانه بازداشت شد که پس از بازداشت دوم این درویش گنابادی هنوز پرونده وی از اداره اطلاعات شیراز به دادگاه انقلاب ارسال نشده است.

خانواده‌ی این درویش گنابادی از وضعیت نگهداری آقای نوری اظهار نگرانی کردند و به خبرنگار سایت مجذوبان نور گفتند: قرار بازداشت کسری در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه پایان یافته و هیچ قراری برای آزادی این درویش گنابادی صادر نشده است و هم اکنون وی بصورت غیر قانونی در زندان بسر می‌برد.

بی خبر از یک درویش زندانی

وبسایت "مجذوبان نور" همچنین گزارش داده است که صبح روز ۲۸ خرداد ماموران امنیتی و لباس شخصی با حمله به منزل علی شفیعی از دراویش گنابادی و مجلس‌دار بخش صقاد شهرستان آباده، این درویش گنابادی را بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. خانواده‌ی این درویش گنابادی در طی ۴ روز گذشته با مراجعه به تمامی مراجع قضایی و قانونی شهرستان آباده پیگیر وضعیت و محل نگهداری این درویش گنابادی شدند که تمامی این پیگیری‌ها بی نتیجه مانده است.

تنها پاسخی که مراجع قضایی و قانونی به خانواده‌ی این درویش گنابادی داده‌اند مبنی بر علت بازداشت این درویش گنابادی بوده است که اتهام وی را تبلیغ علیه نظام اعلام کرده‌اند.

در روزهای گذشته فشار اداره اطلاعات بر دروایش بخش صقاد افزایش یافته و تعدادی از آنان با احضار تلفنی و یا حضوری مواجه شده اند.


 


همسر نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل در بند، از تصمیم همسر خود برای اعتصاب غذا در صورت ممانعت مسوولان زندان از ملاقات حضوری او و فرزندانش خبر داد.

خانم ستوده که دارای دو فرزند خردسال است، به دستور مسوولان امنیتی از ملاقات حضوری با فرزندانش محروم شده است.

همچنین مادر بیمار و برادر خانم ستوده اجازه ملاقات با او را ندارند و مسوولان دادستانی تاکنون کوشیده اند با ممانعت از ملاقات این زندانی سیاسی با نزدیکان و خصوصا فرزندانش او را تحت فشار قرار دهند.

رضا خندان همسر خانم ستوده در صفحه شخصی خود در فیسوک از احتمال اعتصاب غذای همسرش ابراز نگرانی کرده و نوشته است: ديروز چهارشنبه ملاقات كابيني داشتيم. نسرين از اينكه تقاضای خودش و ما برای ملاقات حضوري مدام رد مي‌شود به شدت عصباني بود. گفت اگر هفته‌های آينده ملاقات حضوری بچه‌ها و مادرش را برقرار نكنند دست به اعتصاب خواهد زد.

آقای خندان سپس می فزاید که "سعی كردم از اين كار منصرف‌اش كنم ولی ديشب كه خانم هانيه صانع فرشی برای چند روز [از زندان] مرخصی آمد و گفت كه چقدر از نديدن بچه‌ها و مادرش تحت فشار است پيش خودم كاملا به او حق دادم ولی اين دليل نخواهد بود كه تلاش نكنم تا منصرف‌ شود."

همسر این زندانی سیاسی افزود: "بيش از ده ماه است كه مادر بيمار و برادرش اجازه‌ ندارند به سالن ملاقات بيايند. طبق نامه‌ای كه دادسرا به سالن ملاقات داده است آنها همچنان ممنوع الملاقات‌اند حتي كابيني".

وی با اشاره به محدودیت های امنیتی که همسرش با آن مواجه است افزود: ديروز استثنائا ملاقات ما همزمان شده بود با ملاقات آقايان بند ۳۵۰. چندين مامور مراقب بودند كه خانواده‌هاي بند ۳۵۰ يا زنداني‌هايشان حتي برای نسرين دست تكان ندهند و سالن ملاقات را به شدت امنيتي كردند اين در حالي است كه احوال پرسي خانواده‌ها با همديگر و عزيزان هم امری كاملا طبيعی و عادی است. از زندانيان مرد سياسي فقط آقاي دكتر علي رضا رجايي و همكار نسرين آقاي دكتر قاسم شعله سعدي موفق شدند كمي نزديک شوند و با او احوال پرسي كنند. خانواده‌ها كه اين شرايط را مي‌ديدند تعجب زده مي‌پرسيدند شما هميشه ملاقات‌هايتان اين همه امنيتي و سخت گيرانه است؟"


 


تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با غلبه بر چین میزبان قهرمان رقابتهای فوتبال ساحلی المپیک آسیایی شد.

به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، این بازی در حضور بیش از ۱۰ هزار تماشاگر چینی انجام شد.

در این رقابت، تیم ملی فوتبال ساحلی در یک بازی دشوار توانست دو بر صفر از سد چین بگذرد و مدال طلای المپیک ساحلی آسیا را برای ورزش و فوتبال ایران به ارمغان آورد.


 


یک مقام مسوول در دولت احمدی نژاد می گوید: تا پایان سال جاری اینترنت ملی در کشور راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد بزرگیان، معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس دولت بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه تحول اداری استان گلستان، در خصوص افزایش پهنای باند اینترنت نیز اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری با راه اندازی اینترانت ملی مشکلات پهنای باند اینترنت نیز مرتفع می شود.

وی گفت: "با راه اندازی اینترانت ملی مراودات دستگاه های دولتی و غیر دولتی در کشور با استفاده از بستر اینترانت ملی صورت خواهد گرفت که این امر موجب دور ماندن از آسیب های شبکه جهانی اینترنت بر امنیت اطلاعات کشور خواهد شد".

این در حالی است که چندی پیش، معاون وزیر مخابرات نیز احتمال فیلتر شدن سرویس ایمیل های خارجی مانند جی میل، یاهو و هات میل را همزمان با جایگزینی اینترنت ملی، تکذیب نکرد هر چند این خبر را مورد تایید نیز قرار نداد.

با وجود آنکه مقامات جمهوری اسلامی تلاش برای قطع ارتباط مردم با شبکه جهانی اینترنت را تکذیب می کنند و پاسخ می دهند که آنچه اینترنت ملی خوانده می شود در کنار شبکه جهانی اینترنت عرضه خواهد شد، اما در عمل و در یک برنامه تدریجی دامنه محدودیت های استفاده از اینترنت جهانی روز به روز در حال افزایش است.

پیش از این حتی خبری در وبسایت های وابسته به اصولگرایان منتشر شد که وزیر مخابرات دولت احمدی نژاد این برنامه را تایید کرده است. اما پس از آن این خبر بلافاصله از خروجی خبرگزاری های داخلی حذف شد و وزارت مخابرات نیز در واکنشی خشمگینانه به انتشار آن، این خبر را دروغ خواند.

بحث ها در اینباره پس از آن بالا گرفت که سال گذشته، یک عضو انجمن "نظام صنفی رايانه‌ای" ايران گفت، "با راه‌اندازی شبکه ملی اينترنت در اين کشور، ارتباطات اينترنتی ايران از اينترنت جهانی جدا می‌شود".

همزمان، پایگاه اطلاع رسانی دولت هم اطلاعات تازه ای از این پروژه ارائه داد و در حالی که اینترنت را ابزار جاسوسی آمریکا می خواند، نوشت: "راه اندازی اینترنت ملی، آمریکا را غافل گیر می کند."

این اخبار باعث افزایش نگرانی های کسانی شد که معتقدند برنامه جمهوری اسلامی برای قطع ارتباط مردم با شبکه اینترنت، دارای انگیزه های سیاسی است و به نظر می رسد این برنامه به طور تدریجی در حال طی شدن است.

از سوی دیگر، چندی بعد بر اساس بخشنامه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی ارائه دهندگان خدمات اینترنت، موظف به تفکیک ترافیک اینترنت از اینترانت شدند و معاون وزیر مخابرات  در توضیح آن گفت که "زمانی که یک کاربر می‌تواند نیاز خود را از منابع داخلی برآورده کند، دلیلی به مراجعه به منابع خارجی نیست."

همزمان با این اقدامات، استفاده از ایمیل خارجی توسط کارمندان دولت و بانک های کشور ممنوع شد و با اعلام ممنوعیت استفاده از پست ‌الکترونیک خارجی در مراودات بانکی، پست ‌الکترونیک چاپار شورای عالی اطلاع رسانی، به عنوان یکی از سرویس‌دهندگان رسمی کشور در حوزه پست ‌الکترونیک داخلی معرفی شد.

پس از آن اختلال ها در دسترسی مردم به ایمیل های خارجی که در برخی مواقع تا چند روز هم ادامه یافت آغاز شد و سرعت اینترنت هم با کاهش جدی مواجه شد.

همچنین یک مقام قضایی برای اولین بار برنامه جمهوری اسلامی برای قطع تدریجی ارتباط مردم با شبکه جهانی اینترنت را تایید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم استفاده از ماهواره و اینترنت را در ایران ممنوع کنیم.

یک عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز گفت، گسترش شبکه‌های اجتماعی باعث نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی شده است.

شورای عالی فضای مجازی شورایی است که سال گذشته به دستور رهبر جمهوری اسلامی برای کنترل اینترنت و چاره اندیشی برای مشکلات حکومت با این شبکه اجتماعی تشکیل شد. تشکیل این شورا همزمان با تلاش برای ایجاد شبکه ملی اینترنت صورت گرفت.

از سوی دیگر، پس از افزایش اختلال های اینترنتی که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، پایگاه اطلاع رسانی "خبرآنلاین" که به برخی نمایندگان مجلس نزدیک است با انتشار گزارشی نوشت: "پیش‌تر مسوولان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفته بودند که استفاده از پست الکترونیکی داخلی را برای کارکنان و مسوولان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و... در آینده اجباری خواهد بود اما گویا فعلا برای همه کاربران اجباری شده است."

اما در حالی که مسوولان دولتی، تلاش برای قطع اینترنت جهانی را تکذیب می کنند، برخی کارشناسان می گویند، جمهوری اسلامی می کوشد با ارائه شبکه داخلی تحت عنوان "شبکه ملی اینترنت" و با سرعت بالا، همزمان اینترنت جهانی را با سرعت بسیار پایین و همراه با مشکلات زیادی در اختیار مردم قرار دهد به گونه ای که عملا برای مشترکان خانگی غیر قابل استفاده باشد.

پیش از این یک کارشناس مخابرات در این باره به "ندای سبز آزادی" گفته بود، جمهوری اسلامی در صدد است ضمن ارائه اینترنت ملی که امکان دسترسی به هیچ سایت خارج از ایران را ندارد، ارتباط شبکه جهانی اینترنت و سرعت آن را به اندازه زیادی کاهش دهد.


 


درحالی که رئیس جمهور برزیل حاضر به دیدار با احمدی نژاد نشده است، وی با لولا داسیلوا رییس‌جمهوری سابق برزیل دیدار کرد.

براساس گزارش خبرگزاریهای ایران، احمدی نژاد با توجه به کسالت داسیلوا در چند ماه گذشته جویای حال وی شده است. احمدی‌نژاد همچنین از لولا داسیلوا برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد.

منابع خبری برزیل روز سه‌شنبه خبر داده بودند که دیلما روسف، رییس‌جمهوری برزیل، درخواست همتای ایرانی خود، محمود احمدی‌نژاد، برای دیداری دو جانبه در حاشیه کنفرانس «ریو +۲۰» را رد کرده‌ است و هیات ایرانی که برای شرکت در این کنفرانس بزرگ جهانی به شهر ریو دوژانیروی برزیل وارد شده «به شدت از این امر ناراحت است».

بر اساس این گزارش، روز جمعه نیز، ادواردو پائس، شهردار ریو دوژانیرو، رونمایی از یک ستون بدل ستون‌های تخت جمشید که از سوی دولت ایران به این شهر اهدا شده‌است را لغو کرد و این مراسم رونمایی را به تاخیر انداخته‌است.

رسانه‌های برزیلی توضیح بیشتری در مورد علت رد درخواست دیدار احمدی‌نژاد توسط خانم روسف نداده‌اند اما به نوشته «اگلوبو» حضور رییس‌دولت ایران در کنفرانس «ریو +۲۰» اعتراض شمار زیادی از تشکل‌های اجتماعی و مذهبی در برزیل را برانگیخته و این تشکل‌ها از دولت برزیل خواسته‌اند تا محمود احمدی‌نژاد در این کشور به عنوان «عنصر نامطلوب» شناخته شود.

بنا بر گزارش‌ها، روز ۱۷ ژوئن تظاهراتی نیز علیه محمود احمدی‌نژاد در ریو دوژانیرو برگزار شد.

دولت برزیل در یکسال گذشته با فاصله گرفتن از مواضع پیشین خود نسبت به اینکه برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل صلح‌جویانه است ابراز تردید کرد.

ماه گذشته نیز اقدام یک دیپلمات ایرانی در آزار و اذیت جنسی چندین دختر بچه در استخری مختلط جنجالی در روابط دو کشور بوجود آورد که با فراخوان این دیپلمات به تهران و اخراج او از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، این تنش پایان یافت.

در سفر احمدی نژاد به برزیل، او از سوی معاون خودش مورد استقبال قرار گرفت و کسی از مقامات برزیل به فرودگاه نیامد.


 


ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام توسط ماموران زندان از بند زندانیان سیاسی خارج و به مکان نامعلومی برده شد.

تا این لحظه هیچ اطلاعی از سرنوشت این زندانی سیاسی محکوم به اعدام در دست نیست.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یونس آقایان فرزند ایوب از پیروان آیین یاری “یارسانان” اهل شهرستان میاندوآب که در سال ۸۴ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود، ساعت ۶ صبح چهارشنبه  ۳۱ خرداد‌ماه به طور قریب‌الوقوع توسط یگان ویژه زندان از بند زندانیان سیاسی زندان ارومیه خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یکی از همبندیان یونس آقایان در تماسی تلفنی با خبرنگار آژانس کُردپا افزوده است: “به دلیل اینکه ما هیچ اطلاعی از دلیل انتقال این زندانی سیاسی محکوم به اعدام به مکان دیگری نداریم، گمان کرده‌ایم که وی را جهت اجرای حکم اعدام از بند خارج کرده باشند، اما تا کنون مطمئن نشده‌ایم”.


 


یک خلبان نیروی هوایی رژیم بشار اسد امروز و در حین یک تمرین نظامی با هواپیمای خود از سوریه گریخت و به اردن پناهنده شد.

یک هواپیماى میگ ۲۱ از ارتش رژیم اسد جدا شد و با عبور از مرز در پایگاه هوایى المفرق در خاک اردن نشست.

پیش از این، در بامداد امروز منابع دولتى سوریه اعلام کردند که یک هواپیماى میگ ۲۱ از صفحه رادار نیروهاى ارتش خارج شد و تماس فرودگاهی با آن قطع شد.

از سوى دیگر یک مقام دولتى اردن نیز تاکید کرد که خبر فوق صحت دارد و هواپیما با خلبانش وارد فرودگاهى در خاک اردن شده است.

هنوز معلوم نیست که کمک خلبان یا کسى دیگر نیز به همراه این خلبان هست یا خیر؟ اما نام او سرهنگ "حسن مرعی الحماده" اعلام شده است.

تلویزیون دولتی سوریه و برخی شبکه های خبری ایرانی ادعا کرده بودند که این خلبان مجبور به فرود اضطراری شده اما دولت اردن دقایقی پیش خبر تقاضای پناهندگی او را تایید کرد.

تا این لحظه، هواپیماى مذکور نخستین هواپیمایى است که از نیروى هوایى سوریه به مخالفان بشار اسد مى پیوندد.

پیش از این در روز شنبه یک بالگرد سوری که ماموریت حمله به معترضان را داشت، مقر امنیتی اعزاز در استان حلب را مورد حمله قرارداد و در خاک ترکیه فرود آمد.

در همین حال وزیر اطلاع رسانی اردن با اعلام اینکه خلبان هواپیما تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است، گفت که دولت اردن تقاضای پناهندگی این خلبان سوری را پذیرفته است.

همچنین ارتش آزاد سوریه گفته است که  از تصمیم او مطلع بوده است.

از سوی دیگر، رژیم سوریه که تا بعد از ظهر خبر پناهنده شدن خلبان نیروی هوایی را تایید نمیکرد و اعلام می داشت خلبان مذکور مجبور به فرود اضطراری شده پس از اعلام دولت اردن مبنی بر اعطای پناهندگی به سرهنگ الحماده این خبر را تایید کرد و خلبان فراری را خائن نامید.

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای که خبرگزاری دولتی این کشور آن را منتشر کرده، خلبان حسن حماده را «خائن» توصیف کرد و نوشت: «خلبان یاد شده را فراری از خدمت و خائن به وطن و شرف نظامی خود به شمار می‌آوریم و تمام اقدامات لازم علیه او را برپایه قوانین نظامی به کار خواهیم بست.»

این بیانه افزوده است که تماس‌ها با مقام‌های مسئول اردنی به منظور باز پس‌گیری جنگنده، در جریان است.

به گزارش رادیوفردا، منابع معترضان سوریه می‌گویند که حماده از استان ادلب است و پیش از جدا شدن خود از نیروی هوایی دولت سوریه، خانواده خود را به ترکیه فراری داده بود.

بنا به گفته فعالان سوری، خلبان فراری سوری از شهر کفر تخاریم است که در ماه‌های گذشته، بار‌ها در معرض حملات توپخانه‌ای نیروهای دولتی قرار گرفته است.

هشدار اتحادیه عرب به روسیه

در تحولی دیگر، اتحادیه عرب به روسیه هشدار داد که باید صادرات اسلحه به سوریه را متوقف کند.

به گزارش رادیوفردا این اتحادیه تأکید کرده است که ارسال اسلحه به سوریه به خشونت‌ها در این کشور دامن می‌زند و موجب کشتار مردم می‌شود.

احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری روسی اینترفکس که روز پنج‌شنبه، اول تیرماه، منتشر شد، همکاری نظامی سوریه و روسیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «زمانی که تجهیزات نظامی به سوریه ارسال می‌کنید، به کشتار مردم کمک می‌کنید.»

وی تأکید کرد که هرگونه کمکی که به خشونت‌ها در سوریه دامن می‌زند، باید متوقف شود.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته