-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۸, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 06/28/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سفارت عمان در بریتانیا از سوی ایران به عنوان حافظ منافع جمهوری اسلامی معرفی شد.

روابط ایران و بریتانیا سال گذشته و در پی حمله لباس شخصی ها و اعضای بسیج دانشجویی به سفارت انگلیس در تهران قطع شد.

پیش از این ایران اعلام کرده بود مایل به قطع روابط با لندن نیست اما بریتانیا پس از حمله لباس شخصی ها به ساختمان سفارتش کلیه دیپلمات های خود را از ایران خارج و دیپلمات های ایرانی مقیم انگلستان را نیز اخراج کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه نوشته است که کشور عمان حافظ منافع ایران در بریتانیا خواهد بود.

به نوشته فارس، بر اساس توافق صورت گرفته در دیدار آقای صالحی با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، سوئد نیز به عنوان حافظ منافع بریتانیا در ایران خواهد بود.


 


یاشار خامنه، یک دانشجوی ایرانی مقیم هلند با انتشار نامه ای از فشار نیروهای امنیتی ایران به خانواده اش خبر داده و گفته که این ماموران پدر او را به گروگان گرفته اند.

او نوشته است که وزارت اطلاعات ایران پدرش را پنج هفته پیش بازداشت و حتی به اعدام تهدید کرده تا او وادار شود به ایران بازگردد.

یاشار خامنه گفته است که به دلیل این که وی مطالبی را در یک صفحه فیسبوک درباره امام نقی، امام دهم شیعیان، نوشته است، پدرش را در ایران بازداشت کرده اند.

مطالبی که در این باره از سوی او در اینترنت منتشر شده اند، عمدتا غیر واقعی و طنزآمیز هستند. برخی نیز این مطالب را توهین آمیز خوانده اند.

به گزارش وبسایت "ملی مذهبی" آقای خامنه در نامه خود نوشته است:

در نامه خود خوشته است:

من «یاشار خامنه» هستم که در فضای مجازی با نام مستعار «یاشار نقی پژوه» شناخته می شوم و در خارج از کشور دانشجو هستم. از روزی که «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» شروع به کار کرد به همراه بسیاری از جوانان ایرانی به طنز نویسی برای به چالش کشیدن مسائل خرافی مشغول هستم. امروز که این نامه را می نویسم پنج هفته است که پدرم گروگان وزارت اطلاعات است. چرا که نه وکیل دارد، نه پرونده ای تشکیل شده و نه اینکه حق ملاقات با خانواده را دارد. تنها جرمش این است که پدر من است.

چند روز پس از دستگیری پدر، مادرم با من تماس گرفت و گریه کنان و شیون کنان گفت که می خواهند پدرت را اعدام کنند و سپس خواهرم گفت که بر اساس خواسته وزارت اطلاعات، باید از خودت فیلم بگیری و ابراز ندامت کنی و برای آنها بفرستی. من نیز به خاطر خانواده ام تن به چنین خواسته ای دادم، اما مامورین وزارت اطلاعات علی رغم اینکه به خواسته آنها تن در دادم، پدرم را رها نکردند. حتی دریغ از سر سوزنی کاهش فشار بر روی خانواده من! در آخرین تماسی که با مادرم داشتم مطلع شدم که او را هم تهدید به دستگیری کرده اند و گفته اند خودش را هم به زودی پیدا می کنیم و به سزای اعمالش می رسانیم.

خواسته ای که وزارت اطلاعات ایران دارد این است که صفحه ی فیسبوک «کمپین یاد آوری امام نقی به شیعیان» بسته شود و من نیز اطلاعات ایمیل و وبلاگم را به همراه مشخصات سایر اعضای فعال در اختیارشان بگذارم و خودم هم در نهایت به ایران برگردم. در حالی که من کنترلی بر روی صفحه فیسبوک کمپین ندارم و تنها کاری که از دستم ساخته بود یعنی بستن ایمیل، وبلاگ و اکانت فیسبوک را همان روز دستگیری پدرم انجام دادم. ضمن اینکه بر همگان همچون روز، روشن است که در صورت بازگشت به ایران چه سرنوشتی در انتظارم خواهد بود.

اکنون که صدایم به هیچ جا نمی رسد و دستم به هیچ جایی بند نیست، تنها کاری که می توانم انجام دهم، اعتراض به این بازداشت غیر قانونی و رساندن صدای بی گناهی و مظلومیت خانواده ام است. از تمامی انسانهای آزاده، سازمان ها و نهاد های مدافع حقوق بشر درخواست حمایت دارم. از مسئولین امنیتی نیز می خواهم که به بازداشت پدرم خاتمه دهند.«نوح» هرگز به خاطر فرزندش«سام» مجازات نشد.

یاشار خامنه
۱۳۹۱/۴/۶


 


yrn_sbz.jpg

در این شهر...
اسارت ماهیت قفس نیست!
که به حصر
حجم شرف
سقف به آسمان دارد.

شعر: زنده یاد نهال سحابی
طراح: دوست سبز


 


همسر و فرزندان مرحومه فریده ماشینی، عضو فقید جبهه مشارکت و فعال حقوق زنان که ماه پیش درگذشت، با صدور پیامی از همراهی دوستان و ياران در مراسم و مجالس خانم ماشينی قدردانی کردند.

خانم ماشینی فعال مدنی، قرآن پژوه، و جزو شاخص ترین فعالان حقوق زنان در ایران بود که در اثر ابتلا به بیماری سرطان در گذشت. او همسر رحیم عبادی رییس اسبق سازمان ملی جوانان در دوره دولت اصلاحات بود.

متن پیام تشکر رحیم عبادی و فرزندان خانم ماشینی که نسخه ای از آن در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته بدین شرح است:

 

" اين بانگها از پيش و پس بانگ رحيل است و جرس "

ضايعه اندوهبار درگذشت "سركار خانم فریده ماشيني" مصيبتي سهمگين بود كه دل انبوهي را داغدار نمود، او بانويي فرزانه،مصلحي ديندار و يار و غمخوار مظلومان بود كه عمر پربركت خود را در راه ارائه چهره رحماني دين با تلاشي خستگي ناپذير صرف نمود. 

این مصیبت آنگاه دشوارتر شد که همزمان مادر بزرگوار و مكرمه ايشان نيز تاب فقدان فرزند نياورد و  به فاصله  سه روز به او پيوست. حقیقتا این دو ضايعه در یک زمان ثلمه بزرگی است که اگر عنايت خداوند متعال و همدردي دوستان و همراهان نبود، تحمل آن براي اعضاء خانواده و بستگان میسر نمی شد.

او سبكبال و سربلند رفت و ما مانده ايم با راه سبزي كه او مشعل فروزان آن بود، خداوند را شاكريم كه به عظمت اين بانوي سفر كرده، همراهاني بي شمار همچون اعضاي خانواده مرهمي بر دل شكسته بازماندگان شدند.

بدینوسیله از همه سروران و بزرگواران به ويژه حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي و اعضاي محترم دولت ايشان، حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني و بيت مكرم حضرت امام(ره)، خانواده هاي معزز شهدا، آزادگان و ستمديدگان، فعالان گرانقدر سياسي، اجتماعي و مطبوعاتي، فرهنگيان ارزشمند، همکاران دانشگاهی و تمامي دوستان و آشنايان كه در مراسم خاكسپاري و مجالس ترحيم و يادبود ما را در تحمل اين تالم همراهي نمودند، صميمانه تشكر نماييم.  

رحيم عبادي و فرزندان
(سجاد و مریم)


 


ندای سبز آزادی - بحران تعلیق ورزش ایران در المپیک ۲۰۱۲ که تا پیش از این از سوی مقامات وزارت ورزش و جوانان دروغ و ساخته ذهن مخالفان خود در داخل عنوان می شد، این روزها به دغدغه اصلی مسئولان ارشد قوه مقننه بدل شده است.

طی روزهای گذشته انتشار نامه رسمی از سوی IOC که اعلام کرده است «تصمیم نهایی در دستان وزیر ورزش ایران است، پاسخی که وزیر ورزش ایران خواهد داد، راه حل تصمیم‌گیری در خصوص آینده ایران است» بر نگرانی هایی مسوولان کشور افزوده است.

گویا این بار نامه تهدیدآمیز IOC برای تعلیق کاروان ایران به دست کمیته ملی المپیک رسید و بر خلاف گذشته دیگر مدیران ارشد ورزشی این نامه را تکذیب نکردند و آن را جوسازی رسانه ای نخواندند.

آن روزها که ۵ رئیس فدراسیون به دلایلی که مسئولان ورزش تاکنون از بیان آن امتناع کردند، برکنار شدند، زنگ خطر تعلیق ابتدا برای فدراسیون قایقرانی و کم‌کم برای دیگر فدراسیون‌ها و در کل کاروان ایران در المپیک لندن به صدا درآمد.

آن روزها که نامه تهدید آمیز فدراسیون جهانی قایقرانی در رشته‌های مختلف در خبرگزاری ها و مطبوعات مطرح شد، مسئولان ورزش این نامه را انکار کرده و دروغ خواندند اما واقعیت این بود که خطر تعلیق ما را تهدید می کرد و مسایل کاملا جدی بود.

با انتشار این نامه‌ها در خبرگزاری‌های مختلف و انعکاس آن در مطبوعات، مسئولان ورزش کشور سرانجام به این نتیجه رسیدند که بهتر است به جای انکار، پاسخ نامه‌ها را بدهند، اما به نظر می‌رسد پاسخ‌ها قانع‌کننده نبوده و نامه دوم IOC بیانگر این موضوع است که بهتر است وزارت ورزش و جوانان پاسخ درستی به کمیته بین‌المللی المپیک ارسال کند.

در نامه دوم کمیته بین المللی المپیک صراحتاً به دخالت دولت در ورزش اشاره شده و آمده است: «بر اساس مکاتبه‌های پیشین و احترام به شرایطی که برخی از فدراسیون‌های ورزشی در کشور شما دارند، ما مطلع شدیم تعدای از فدراسیون‌های ورزشی به وسیله قدرت‌های وابسته به دولت مورد دخالت قرار گرفته و انتخابات آنها از دولت تاثیر پذیرفته‌اند اگر این چنین باشد، این موضوع یک تخلف صریح از اصول اولیه استقلال المپیک در کشور شما است.»

هفته گذشته محمد علی آبادی و بهرام افشارزاده به عنوان رئیس و دبیر کمیته المپیک به مجلس احضار شدند و قرار است در هفته آینده محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان به عنوان متهم ردیف اول این مسئله چالش آفرین به مجلس برود و درخصوص اقدامات غیرقانونی خود در مدت حضورش در راس ورزش ایران پاسخ دهد.

افسران کنترل دوپینگ به خط شدند

جمعه ۹ تیرماه قرار است که در سالن اجتماعات آکادمی ملی فوتبال گردهمایی "افسران کنترل دوپینگ فوتبال" توسط کمیته پزشکی برگزار شود.

همچنین کلیه پزشکان لیگ برتر باید در جلسه گردهمایی پیش از آغاز فصل که در محل سالن روابط عمومی سازمان لیگ برتر روز  پنجشنبه ۲۲ تیر ساعت ۹ برگزار می شود شرکت کنند.

در دوره گذشته مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور، مسئولان کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال از مثبت بودن دوپینگ دو بازیکن لیگ برتری خبر دادند و این موضوع تا مدت ها به سوژه اصلی رسانه های ورزشی کشور بدل شده بود.

سیبوترامین و دگزامتازون از جمله داروهای غیرمجازی بودند که برخی از بازیکنان فوتبال کشور از آن استفاده کرده بودند.

دو فصل قبل هم شورای صدور رای کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال ضمن اعلام محرومیت ۴ بازیکن دوپینگی این رشته و عوامل مشوق آنها، باشگاه پاس همدان از باشگاه های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به پرداخت جریمه نقدی و کسر ۳ امتیاز محکوم کرد.

شورای صدور رای کنترل دوپینگ همچنین برای رضا چلنگر مترجم میروسلاو بلازویچ و برانکو ایوانکوویچ سرمربیان سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز  ۴ سال محرومیت در نظر گرفتند.

گفته می شد که چلنگر به همراه علی مراد تیموری پزشکیار تیم فوتبال پاس همدان داروهای دوپینگ را از خارج کشور وارد و در اختیار برخی بازیکنان قرار می دادند.

تنیسور مغضوب در صدر تنیس‌بازان کشور

هفته گذشته فدراسیون تنیس کشورمان آخرین رده‌بندی تنیسورهای برتر ایران را اعلام کرد و نکته جالب توجه این که در صدر این رده‌بندی، انوشا شاهقلی، تنیسور  مورد غضب قرار گرفته تیم ملی که سال گذشته بنا به دلایل نامعلومی برای همیشه از تیم ملی تنیس ایران کنار گذاشته شد به چشم می‌خورد.

شاهقلی در این رده‌بندی با ۱۲۶۶ امتیاز در صدر برترین بازیکنان ایران قرار گرفته و پس از وی نام اشکان دبیری با ۱۲۶۰ امتیاز در رده دوم به چشم می‌خورد.

این در حالی است که انوشا شاهقلی پس از حذف از تیم ملی ایران که همراه با نتایج ضعیف برای این تیم بود بارها اعلام کرده که «مایل است دوباره در کنار ملی پوشان تنیس باشد و با هیچکس مشکلی ندارد» اما مسئولان فدراسیون تنیس کماکان از حضور وی در تیم ملی با بهانه هایی چون جوانگرانی جلوگیری می کنند.

حکم شلاق عابدزاده لغو شد

هفته گذشته سرانجام حکم عجیب و غریب شلاق برای احمد رضا عابدزاده دروازه بان پرافتخار و سابق تیم ملی فوتبال کشورمان لغو شد.

یحیی لامعی وکیل عابدزاده با اعلام این خبر به رسانه ها گفت: «در پی شکایت پزشک جراح احمدرضا عابدزاده به دلیل مصاحبه ای که در یکی از نشریات چاپ شده بود، امروز حکم دادگاه به ما ابلاغ شد. طبق حکمی که قاضی دادسرای کارکنان دولت داده عابدزاده به ۲ میلیون تومان جزای نقدی محکوم و ۵۱ ضربه شلاقی که قبلا حکم داده بودند منتفی شد.»

دادگاه بدوی حکم ۵۱ ضربه شلاق به عابدزاده را غیابی صادر کرده بود و به همین دلیل عابدزاده در عید امسال که قصد خروج از ایران را داشت در فرودگاه متوجه این مسئله شد و این موضوع با واکنش تند عابدزاده و مصاحبه های جنجالی بازیکن سابق تیم ملی ایران علیه دستگاه قضایی و مسئولان کشور همراه شد.

عابدزاده در خصوص این ماجرا گفته بود: «سال ۷۲ و در پی مصدومیت پایم دکتر مددی پای من را جراحی کرد پس گذراندن دوران نقاهت متوجه شدم در پی کوتاهی های صورت گرفته از سوی دکتر مددی، پای من کوتاه شده است و همین قضیه باعث نابود شدن فوتبال من شد البته این آقا قبل از این هم با فوتبالیست های دیگری نظیر رضایی منش ، نامجو مطلق و بعضی های دیگر هم این کار را کرده بود.»

تراز مالی منفی و خطر محرومیت فوتبال ایران

با وجودی که سال گذشته به دلیل سهل انگاری دو سه باشگاه در ارسال مدارک، امتیاز زیادی از ایران کسر و منجر به کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا شد، اما ظاهرا این موضوع درس عبرتی برای باشگاه های ایرانی نشده است.

این روزها به دلیل غفلت و بی توجه ای دوباره مدیران باشگاه های فوتبال و مسئولان ورزش کشور سایه تعلیق فوتبال باشگاهی ایران و یا دست کم کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا بر سر فوتبال ایران سنگینی می کند.

سهیل مهدی کارشناس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون که رابط فدراسیون فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا است در این باره به رسانه ها گفته است: «برنامه هرسال نمایندگان AFC برای بررسی باشگاه‌ها به ایران می‌آیند و از طرفی باشگاه‌ها باید مدارک خود را که شامل ۲۱ آیتم می‌شود، تحویل فدراسیون دهند تا فدراسیون این مدارک را برای AFC ارسال کند.»

مهدی می گوید که «آخرین مهلت باشگاه‌ها برای ارسال مدارکشان به فدراسیون ۱۷ تیر است و اگر باشگاهی در ارسال مدارک خود تأخیر داشته باشد، ممکن است با کاهش سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا روبرو شود. تاکنون از ۱۸ باشگاه لیگ برتری فقط سایپا مدارکش را به فدراسیون داده است.»

با این حال برخی از منتقدان فدراسیون می گویند که هنوز خیلی از باشگاه‌ها مشکلات مالی خود را برطرف نکرده‌اند و همه این قوانین فقط برای مطرح شدن است و کسی کاری به این باشگاه‌ها ندارد،

اما مهدی با رد این موضوع و اعلام آن که «هیچ کس سر کار نیست» می گوید: «اینطور نیست که از باشگاه‌ها خواسته شده باشد حتما تراز مالی‌شان مثبت باشد بلکه AFC می‌گوید باید باشگاه‌ها در صورت تراز منفی توجیه مناسبی داشته باشند، یعنی مثلا اگر یک باشگاه بدهی انباشته دارد، توضیح دهد که برای حل این مسئله چه راه‌حل‌هایی دارد و تاکنون برای رفع شدن آن چه اقداماتی انجام شده است».

سرداران؛ پول‌آوران فوتبال

به نظر می رسد تیم فوتبال استقلال نیر ناچار شد تا تنها راه رهایی از مشکلات مالی و تزریق میلیاردها تومان پول به باشگاه برای جبران عقب ماندگی در کورس نقل و انتقالات را امتحان کند و ظاهراً در این امر نیز موفق بود.

حضور یکی از سرداران سپاه در راس مدیریتی هر کدام از باشگاه های کشور کافی است تا میلیاردها تومان پول تحت عناوینی چون اسپانسر یا فعالیت اقتصادی به آن باشگاه سرازیر و مشکلات اقتصادی آن را رفع و رجوع کند.

بر همین اساس پس از آن که علی فتح الله زاده مدیرعامل باشگاه استقلال در فصل نقل و انتقالات قافیه را به سردار محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه رقیب، باخت به ناگاه سر و کله سردار صلاحی با سمت قائم مقام اقتصادی این باشگاه پیدا شد و وی در اولین اقدام اعلام کرد قصد دارد اسپانسر ۹ میلیاردی برای استقلال بیاورد. 

صلاحی در این باره به خبرنگاران گفت: «برای آنکه بازیکنان و هواداران استقلال به هیچ عنوان دغدغه مالی نداشته باشند برای شروع کارم در این باشگاه مردمی و پرطرفدار یک اسپانسر ۹ میلیارد تومانی برای فصل آینده جذب کردم تا دیگر بازیکنان استقلال دغدغه پول نداشته باشند».

جالب است که سردار صلاحی قائم مقام اقتصادی باشگاه استقلال می گوید که «تصمیم داریم با سردار رویانیان که از همکاران سابقم است طرح‌های اقتصادی مشترک اجرا ‌کنیم.»


 


سیدابراهیم نبوی

حسن بنيانيان که به عنوان رياست حوزه هنري در دو دوره هشت ساله؛ مديريت و اجراي سياست‌هاي فرهنگي در حوزه هنري را تا سال 1389برعهده داشت و یکی ازنویسندگان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس است، در چهارمین گردهمایی فرهنگ عمومی استان تهران که روز شنبه 4 تیر برگزار شد، گفت و گویی انجام داده است چنین :

-     "  ما حدود دو میلیون دانشجوی علوم انسانی داریم که بیشتر از تهاجم فرهنگی به جامعه آسیب می‌زنند."

-       چرا ؟ " زیرا اینها بسیاری از مسایل راعادی‌سازی می‌کنند. " و شما چی کار می کنید ؟ "ما مثل پزشکی هستیم که تدبیر ندارد و تنها با پوسته ظاهری کار می‌کند"

-      و چی کار باید بکنید؟ "باید برای شناخت بیشتر جامعه و فرهنگ‌سازی یک نظام ارزشیابی با آدم‌های حرفه‌ای داشته باشیم."

large_raport_9104061_binyanian_1_0.jpg

-     و آدم های حرفه ای برای شناخت جامعه و فرهنگ سازی چطورآدم هایی هستند؟ " آدم هایی که حول محور مسجد وروحانیت کار کنند. "

-      چه ربطی به  هم دارند؟ حالا قراره این آدم های حرفه ای چی کار بکنن ؟ " اگر کسی از جامعه ما گزارش کار می‌دهد تنها به پوسته ظاهری اکتفا نکنیم بلکه عمق مسئله را دریابیم".

-     آفرین ... حالا این عمق مسئله چی هست؟ "  حکومت یک جامعه وقتی دینی است، پوسته‌‌ای از مذهب جامعه را می‌گیرد و ما متأسفانه همیشه با نگاه‌کردن به این پوسته اظهارنظر می‌کنیم، در حالی که رفتار فرهنگی باید مبتنی بر دانش و اعتقاد باشد و نباید این پوسته به عنوان کارنامه کار ما در نظر گرفته شود، بلکه باید ارزشیابی در کارها صورت گیرد."

-     حالا اینایی که گفتی یعنی چی ؟ " باید فرهنگ را در جامعه مدیریت کنیم و به همان اندازه که در اخلاق و معنویت پیشرفت داشته‌ایم در عدالت نیز پیشرفت نماییم. متأسفانه ائمه جماعات وقتی می‌خواهند از موفقیت‌های انقلاب گزارشی را ارایه دهند به بررسی وضعیت سیمان، وضع اقتصادی و... می‌پردازند، اما بی‌توجه از کنار مسئله فرهنگ می‌گذرند."

-  خب این رو که حق دارند، وگرنه گندش بیشتردر می آد. حالا این پیشرفت ما در اخلاق و معنویت چی هست؟ " روحانیون ما حدود1400سال با افراد مختلف کار کرده‌اند و در این زمینه موفق شده‌اند".

-     آفرین ... حالا چی کار می کنن؟ "در حدود 200 سال است که سازمان‌های مدرن در جامعه شکل گرفته است و هنوز هم این سازمان‌ها اسلامی نشده اند."

-     چرا خب ؟ " زیرا که روحانیون ما فکر می‌کنند محور کاری باید همچنان روی افراد باشد، در حالی که این تنها 50 درصد از مسئله است و 50 درصد بقیه باید روی سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت گیرد".

-      خب با این حساب که روحانیون هیچی از فرهنگ سازی نمی فهمن. چی می گی پس؟" تخم دینداری در خانواده‌ها کاشته می‌شود و سپس این مسجد و روحانی است که باید آن را آبیاری کند"

large_raport_9104062_binyanian_2.jpg

-     آهان... پس روحانیون نقش آبیاری دارن. حالا چطوری باید آبیاری کنن؟ " زمانی که ما از تلویزیون فیلم حضرت موسی را پخش می‌کنیم، این فیلم معمولا برای کسانی قابل پذیرش است که صبغه دینداری داشته باشند

-      پس چرا برای همه پخش می کنید؟ "کار فرهنگی که ما انجام می‌دهیم باید در آن روح فرهنگی وجود داشته باشد، اما مابسیاری از مفاهیم فرهنگی را تبدیل به آموزش فرهنگی کرده‌ایم که متأسفانه ضد ارزش است. "

-      خب اگر ضد ارزش است، یعنی درزمینه آبیاری هم ضایع شده است ؟ " در حال حاضر روحانیت شبکه تاریخی خود را تا حد زیادی از دست داده است و نفوذ تلویزیون جمهوری اسلامی به سرعت در حال از بین رفتن است".

-      از بین که خیلی وقته رفته است... حالا فکر می کنی چرا ؟ " زبان روحانیت تنها روی مخاطبان متدین کاربرد دارد و این مسئله ما را با وضع خطرناکی روبرو کرده است که نسلی دگراندیش شکل گرفته است و دایره مخاطبان مذهبی هم هر لحظه در حال تنگ تر‌شدن است".

- راست می گی؟ واووووو، حالا ما با این بدبختی چی کار کنیم؟ چی شد که این طوری شد؟ یواشکی عرض کنم: این چه ایرادی داره؟ وقتی دایره مخاطبان مذهبی هر لحظه تنگ تر می شه و نسل دگر اندیشی شکل گرفته، چه اصراری دارید به آبیاری؟ " من گمان می‌کنم برای حل این موضوع باید شبکه فرهنگی با محوریت مساجد و نفوذ آن در خانواده‌ها شکل بگیرد."

-      یعنی چطور ؟ " باید ماهواره‌ها را جمع کرد"

-      خب چه فایده ای داره ؟ مگرنیروی انتظامی جمع نمی کنه؟ " نیروی انتظامی البته باید وظیفه خودش را انجام دهد اما بخش فرهنگی نیز باید به تعدیل ذهن نخبگان و مدیران جامعه و مردم بپردازد".

-      این تعدیلی که می گی یعنی چی ؟" در مسایل جامعه اگر معضل‌ها بالای 10 درصد بود باید نخست کار فرهنگی صورت گیرد تا این معضلات به 5 درصد برسد و سپس قانون وارد عمل شود."

-      قانون که خیلی وقته وارد عمل شده... نشده ؟ " در واقع کاری که نیروی انتظامی انجام می‌دهد تعیین فرصت برای بخش فرهنگی است."

-      که بخش فرهنگی چه کار کند ؟ "ما با برخورد مستقیم جمع‌آوری ماهواره‌ها هیچ وقت فکر می‌کنیم که دخترها و پسرهایی که در خانه عادت به تماشای یک فیلم دارند چه اتفاقی در ذهن‌شان می‌افتد؟"

-        چه اتفاقی می افتد ؟ ... الووو ... چه اتفاقی می افتد ؟؟؟

بوق، بوق، بوق، بوق، مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد......

رابطه با ایران ، آری یا نه ؟

فاروق سلطان رئیس کمیسیون عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر بالاخره بعد از یک ساعت و چهل و پنج دقیقه که فکر زد، نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد و محمدمرسی، ‌ نامزد اسلامگرای مصر، با ۱۳ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۱۳۱ رأی پیروز این انتخابات اعلام شد و وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه ای پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت:

"  ملت تاریخ ساز مصر با حضور مسئولانه خویش در انتخاباتی سرنوشت ساز بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحقق آرمان های والای عدالتخواهانه انقلاب بزرگ مصر با نمایش شکوهمند مردم سالاری به اثبات رساند."

محمد مرسی کیست؟

large_raport_9104063_morsi.jpg

محمدمرسی، متولد ۵ آگوست ۱۹۵۱ در روستای العدوه در استان الشرقیه مصر است. در خانواده‌ای فقیر و کشاورز به دنیا آمد.  سه برادر و دو خواهر دارد و دارای پنج فرزند و ۳ نواده است.  محمدمرسی گزینه ذخیره جماعت اخوان المسلمون بود که پس از رد صلاحیت «خیرت شاطر» جایگزین وی شد.  نامزد حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون مصر و رئیس این حزب، عضو سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان است که طی سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵نماینده پارلمان مصر نیز بود و مبارزاتی علیه رژیم سابق نیز داشت و همین موجب شده بود تا رژیم او و پسرش را تهدید به بازداشت کند.

مدرککار‌شناسی ارشد مهندسی فلزات در سال ۱۹۷۸ از دانشگاه قاهره و مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا دارد و پس از فراغت از تحصیل در این دانشگاه نیز به تدریس مشغول شده است. وفاداری سازمانی بی‌مثالش و حفظ اسرار جماعت اخوان المسلمون و قدرت بیان رسای او، توانایی گفتاریش که طرف مقابل را به سرعت شیفته خودمی‌سازد، موجب شد تا با پیوستن به جماعت در سال ۱۹۸۵ پله‌های ترقی وپیشرفت را طی کند.

نگاه مرسی درباره رابطه با ایران بنا به یک روایت

خبرگزاری فارس:  « محمد مرسی»، درباره سیاست خارجی این کشور و ایران گفته است: این سیاست به برقراری رابطه با تمام کشور‌ها از جمله کشورهای منطقه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران استوار است. روابط ایران و مصردر دوران حاکمیت سه دهه‌ای حسنی مبارک، رئیس مخلوع مصر دچار بحران و مشکل شد اما به اعتقاد من این روابط و به ویژه روابط دیپلماتیک و استراتژیک با ایران و تمام کشورهای اسلامی در سراسر جهان باید دوباره از سرگرفته شود.

مرسی احتمال حمله نظامی به ایران و سوریه توسط آمریکا، انگلیس و اسرائیل را با توجه به شرایط حساسی که منطقه با آن مواجه است را بعید می داند و تاکید می‌کند که ایران کشور قدرتمندی است که در برابر این اقدامات دست بسته نخواهد بود و همین موجب می‌شود تاغرب در عملی کردن این سناریو تامل بسیار داشته باشند.

نگاه مرسی درباره رابطه با ایران بنا به یک روایت دیگر

به گزارش العالم، "محمدمرسي"، در مصاحبه با روزنامه "الكويتيه" در پاسخ به سئوالي در خصوص"روابط مستقيم اخوان المسلمين با ايران و حزب الله" و ادعاي این روزنامه مبنی بر "تهديد كشورهاي عربي و غرب در صورت اتحاد مصر و ایران و حزب الله"، گفت: "اين مسائل توهم، افترا و بي اساس است؛ ما به حق ملت فلسطين براي مقاومت در برابر اسرائيل اشغالگر احترام مي گذاريم و آن را بد نمي دانيم؛ ولي در مقابل هيچگاه در صف هيچكدام از قدرتهايي كه كشورهاي دوست در منطقه خليج ع.ر.ب.ي. (خلیج فارس) را تهديد مي كنند، قرار نمي گيريم.

خبرنگارالكويتيه در ادامه مرسي را به چالش كشيده، و با بیان اينكه "ايران بارها تلاش كرده روابط خود با مصر را آغاز كند"؛ از او مي پرسد " تأثير روابط قاهره- تهران بر روابط مصر با كشورهاي عربي و بالعكس چيست؟ " .. مرسي در پاسخ مي گويد: "من ديدار با كاردار ايران در مصر را نپذيرفته ام، البته حداقل تاهنگامي كه موضع آنها در خصوص سوريه مشخص شود . اما در ارتباط با اظهارات شما تأكيد مي كنم كه امنيت و ثبات منطقه عربي نيازمند وجود روابط مثبت بين مصر و منطقه(كشورهاي عربي) است، زيرا هيچكدام از دو طرف بي نياز از يكديگر نيستند؛ رهبري طرح سني بين الازهر و عربستان و بالهاي آنها در كشورهاي عربي باقي مي ماند، البته بدون ورود به جزئيات در خصوص طرح ديگر كه در مقابل آن قرار دارد . روابط ما با كشورهاي منطقه (عربي) ابدي، قوي و راهبردي و براي بقا است".

کنار شما نمی ایستم آقا

large_raport_9104065_merila_zarei.jpg

" مریلا زارعی که از اعضای هیئت داوران یکی از بخش‌های جشنواره ویدئویی تهران بود، وقتی پشت تریبون قرار گرفت تا جایزه مرجان اشرفی‌زاده را اهدا کند، گفت: من امروز خوشحالم و به خاطر این خوشحالی خوش اخلاق شده‌ام اما با این وجود نیز نتوانستم کنار آقای شمقدری بایستم! مدت‌ها بودبه دنبال یک تریبون بودم تا گلایه‌های خود را بگویم اما این بار به خاطر رفاقتی که با آقای عباسیان دارم از این موضوع چشم‌پوشی می‌کنم."

در این مراسم که درفضایی معنوی و با تقدير از خانواده شهداي جزيره ابوموسي، در جزیره ابوموسی برگزارشد، از سربازان گمنام امام زمان که موفق به دستگیری عوامل ترور شهدای هسته‌ای شدند، تقدیر شد و تعداد کمی از سربازان خوشنام نیروی انتظامی هم در محوطه بیرونی هتل استقلال حضور داشتند و جزیره ابوموسی میزبان کاروان ۷۰ نفره هنرمندان و سینماگران کشور بود که برای حضور در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم ویدیویی در ابوموسی صبح  امروز یکشنبه ۴ تیرماه وارد جزیره شدند.

لینک سایت جشنواره

لینک گزارش های تصویری: 1 + 2

زنته الاغ! باید دخالت داشته باشی

large_raport_9104064_bahmani.jpg

محمود بهمنی ،رييس كل بانك مركزي که خیلی نگران به نظر می رسید: " اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها را بي‌ارتباط با موضوع ارز عنوان كرد، ولی در مورد رابطه اجراي اين طرح با تورم هشدار داد" و گفت : " شرايط نبايد به گونه‌‌اي باشد كه اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها فشارهاي تورمي را بيشتر از اين كند، اجراي پشت سر هم سياست‌ها ممكن است چنين عواقبي داشته باشد".

اما نگفت شرایط باید به چه گونه ای باشد و عواقبش اجرای پشت سر هم ممکن است چه چیزی باشد و همچنان ادامه داد: " با وجود اينكه مدتي از كسب مجوز اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها توسط دولت از مجلس مي‌گذرد، اما همچنان خبري از اجراي اين برنامه نيست."

در همین حال تلفنش را در آورد و با دبير ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها تماس گرفت و پرسید :چه خبرا ؟ صدایی از آنطرف هم جواب داد: " در قانون آمده فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها درسال 1391 اجرا شود و ذكر نشده كه اين قانون بايد در كدام ماه سال اجرايي شود". شما چه خبرا ؟

ماهم " هنوزسناریوهای تغییرات قیمتی در فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها را نگرفتیم. اما اگر ما ارقام را داشته باشیم، کارشناسان ما بلافاصله بر روی آن کار می‌کنند و خیلی سریع تاثیرات تغییرات قیمتی فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را بر نرخ تورم اعلام می‌کنند. " دیگه چه خبرا؟

و صدایی از بین جمعیت گفت: " خسته نباشی داداش" ارز چی می گه؟

محمود بهمنی که خیلی تحت تاثیر این ابراز احساسات قرار گرفته بود، گفت: " اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها ارتباطی به نرخ ارز ندارد. در شرایط فعلی قیمت ارز را تغییرنمی‌دهیم و حتما سیاست تثبیت داریم. البته ممكن است گاهي مسایل سیاسی بر قیمت سکه و ارز تاثیر روانی بگذارد اما بر قیمت ذاتی تاثیری ندارد".

و دوباره صدایی ازبین جمعیت گفت : ای بر اون ذاتت ...

و وقتی دید هم دارند نگاهش می کنند، حرفش راتصحیح کرد و گفت: " در شرایط فعلی مسایل سیاسی بر قیمت سکه و ارز تاثیر روانی می گذارد و ممکن است ما گاهی بتوانیم قیمت ارز را ثابت نگه داریم ولی باور کنید سیاست تثبیت داریم. اصلا نگران نباشید " وقتي يك مرحله قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌كند، در مراحل بعد اين روند حتما كاهنده خواهد بود. بنابراين بايد بين مراحل اجرا زمان كافي در نظر گرفته شود"

این بار صدایی از بین جمعیت نیامد، ولی بهمنی خودش فهمید چه اشتباهی کرده است و ادامه داد:  "  بانك مركزي اصلا وارد هدفمندسازي يارانه‌ها نمي‌شود. قصد دخالت نداريم ."

و من یاد یکی دیالوگهای معروف فیلم هامون افتادم که می گفت: " زنته الاغ  ... باید دخالت داشته باشی"

روی ماه خداوند را ببوس

raport_9104066_rooye_maah.jpg

مصطفی مستور در داستان بلند " روی ماه خداوند را ببوس" به روانکاوی افرادی می پردازد که عنصر اخلاق را فراموش کرده اند. این کتاب به نظر خیلی ها، موفق ترین کار مستور است. کاری که هم توانست مخاطب عام را جذب کند و هم مخاطبان خاص را .

دغدغه های اجتماعی و آنچه  در ساختار کلی زندگی مردم شهرنشین می گذرد عمده ذهنیت نویسنده است، ذهنیتی که در اغلب آثار او وجود دارد. داستان های مستور در تقسیم بندی های مربوط به حوزه ادبیات داستانی به داستانهای شهری نزدیک است و عمده اتفاقاتی که در دنیای نویسندگی او می گذرد، مربوط به عناصر شهری است. (گونه ادبیات شهری، حاصل زندگی سخت انسان دوران مدرن است، در دنیا رواج قابل توجهی دارد.)

مصطفی مستور در چند داستانش از زوایای گوناگون به انسان گرفتار درچنبره آهن و بتون پرداخته و این نگاه در داستان بلند " روی ماه خداوند را ببوس" به اوج خود رسیده است. بدون شعارپردازی و داوری های یکطرفه، به خلق شخصیت هایی پرداخته که کاملا مستقل عمل می کنند و هیچ ردپایی از نویسنده در آنها نیست. شاید دلیل عمده اقبال این کتاب در میان عامه مردم، ریشه اش همین ارائه تحلیل بی طرفانه مسایل ریز و درشت اجتماعی باشد؛ انگار همه وقایع را با خطی درشت نوشته و به چشمان مخاطب نزدیک کرده است.

راوی و پیش برنده اصلی داستان یعنی " یونس" به عنوان دانشجوی مقطع دکترای جامعه شناسی و یک پژوهشگر امور اجتماعی قبل از هر چیز شهروندی است که تنها تفاوتش با دیگران نوع نگاهی است که به اجتماع دارد. یونس شخصیت خاصی نیست. اوانتظار ندارد که مردم سطح پایین را با خود همراه کند، بلکه تلاش می کند خودش را به اشکال مختلف به این سطح نزدیک کند و از فاصله ای کمتر از عمق فجایع سر دربیاورد...

لینک خرید کتاب

مشخصات کتاب

تعداد صفحه:  120

نشر: نشر مرکز 26 فروردین، 1391

شابک:  978-964-305-574-5

قطع کتاب: رقعی

قیمت : 4000 تومان


 


دفتر ریاست جمهوری مصر از شکایت علیه خبرگزاری امنیتی فارس به دلیل مصاحبه جعلی با رئیس جمهور منتخب مصر خبر داده است.

به گزارش بی بی سی فارسی رسانه هاى مصرى از قول ياسر على، سرپرست امور رسانه اى محمد مرسى، رئیس جمهور منتخب مصر، نقل كردند كه دفتر رياست جمهورى مصر قرار است به دليل انتشار مصاحبه جعلی از خبرگزاری امنیتی فارس شکایت کند.

دو روز پیش از این، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران، متن "گفت و گویی اختصاصی" با محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر روی خروجی خود قرار داد اما در فاصله کوتاهی، سخنگوی آقای مرسی به دفتر بی بی سی در قاهره گفت که چنین گفت و گویی اصلا صورت نگرفته است.

خبرگزاری فارس در مصاحبه جعلی خود مدعی شده بود مرسی بر گسترش روابط با جمهوری اسلامی تاکید کرده است. این در حالی است که مرسی پیش از این در اعتراض به مواضع جمهوری اسلامی در حمایت از رژیم بشار اسد حاضر به دیدار با کاردار ایران در قاهره نشده بود.

بر اساس این گزارش بخش هایی از این مصاحبه كه در خصوص روابط راهبردی با ایران و منتفی دانستن سفر مرسی به عربستان است، جنجال زیادی در رسانه های مصری و دیگر كشورهای عربی برپا كرده بود.

آقای مرسی دو هفته پیشتر، در یکی از سخنرانی های انتخاباتی اش که ویدئوی آن در سایت یوتیوب موجود است، گفته بود که مسئول دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره، "شب و روز" می کوشد با او دیدار کند" اما او تا زمانی که ایران موضع خود را در قبال سوریه تغییر ندهد، حاضر نیست دیدار با این دیپلمات ایرانی را بپذیرد.

خبرگزاری فارس برای اثبات اعتبار آنچه تحت عنوان گفت و گو با محمد مرسی منتشر کرده، صدای این مصاحبه را در سایت خود قرار داد اما سخنگوی آقای مرسی انجام گفت و گوی رئیس جمهور منتخب مصر با این خبرگزاری را تکذیب کرده است.

این اقدام خبرگزاری فارس واکنش رسانه های داخلی ایران را نیز سبب شد و خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت این مصاحبه را جعلی خواند.

این سومین باری است که انتشار اخبار غیر واقعی در خبرگزاری سپاه موجب رسوایی می شود. پیش از این خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران است مصاحبه ای با محمد البرادعی، سیاستمدار مصری و مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای منتشر کرد که از سوی آقای البرادعی تکذیب شد.

این خبرگزاری هفته گذشته نیز به نقل از "منابع مطلع" از برگزاری مانور مشترک نظامی ایران، روسیه، سوریه و چین در آبهای سوریه خبر داد که از سوی هر سه کشور تکذیب شد.


 


مرتضی کاظمیان

اقتدارگرایان با سلطه بر منابع دولت رانتی در ایران، و با تکیه بر سلاح و سرکوب، طبقه متوسط را در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مورد تهدید قرار داده‌اند. در کنار تهدیدهایی که سیاست‌ورزی و مشارکت مدنی شهروندان ـ به‌ویژه طبقه متوسط مدرن ـ را هدف گرفته، زندگی شخصی و باورهای آنان نیز در حوزه‌ی فرهنگی (و ازجمله سبک زندگی) با خشونت اقتدارگرایی مواجه شده است. و افزون بر این‌ها، گرانی و تورم در عرصه‌ای دیگر (اقتصادی) ایرانیان نابرخوردار و کم‌برخوردار را به تمامی، درگیر نخستین ضرورت‌های زیستی ساخته است.

اینک، و هم‌زمان با افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، لایه‌های اجتماعی یاد شده ـ به‌خصوص طبقه متوسط ـ باید با دور جدیدی از چالش‌های هولناک مواجه شود. ریزش از این طبقه به‌سوی لایه‌های اجتماعی فقیر، با شدت بیشتری مفروض است. وضعی که به نظر می‌رسد نمی‌تواند برای دموکراتیزاسیون مطلوب ارزیابی شود.

زمستان گذشته، مقاله‌ی تأمل‌برانگیزی از فرانسیس فوکویاما، اندیشمند علوم سیاسی و از نظریه‌پردازان تاریخ تحولات سیاسی جهان، منتشر شد. فوکویاما در این مقاله تأثیر زوال طبقه متوسط بر روند دموکراسی را بررسی ‌کرده بود. وی با اشاره به بحران اقتصادی جهان در چند سال‌ اخیر، و با اشاره به تشدید روند جهانی شدن سرمایه‌داری، و با تاکید بر این نکته که ثبات دموکراسی‌ها با سطح رشد مادی جوامع ارتباطی تنگاتنگ دارد، نسبت به تضعیف طبقه متوسط و اثر منفی آن بر آینده دموکراسی  هشدار داده بود.

زنده‌یاد دکتر حسین عظیمی، اقتصاددان برجسته و ملی نیز در یکی از مقالات خود موضوعی مشابه را بررسی کرده بود. وی با بیان این نکته که ویژگی اصلی نظام جامعه رفاه، سر برآوردن طبقه متوسط است، تاکید کرده بود که طبقه متوسط ناشی از انباشت سرمایه،پیچیده شدن تکنولوژی و نیازمند شدن تولید به‏ تخصص‏هاست. به باور دکتر عظیمی، «تخصص»، خود به‌تدریج طبقه متوسط را ایجاد می‏کند که مزدش بیش از حداقل‏ معیشت است و لذا می‏تواند به‌طور جزئی وارد فراگرد پس‏انداز و سرمایه‏گذاری شود. این‌چنین، طبقه متوسط بنیان خود را از انباشت سرمایه و پیچیدگی تکنولوژی‏ می‏گیرد، از مسیر آموزش می‏گذرد، و به مسیر اقتصاد، پس‏انداز و سرمایه‏گذاری می‏آید. در مسیر مزبور، بخشی از سرمایه‏گذاری‏های جامعه نیز در اختیار این طبقه قرار می‏گیرد؛ و این‌گونه، اگر طبقه متوسط فرصت پیدا کند به صحنه‌ی سیاسی پا می‌نهد و به‌تدریج بخشی از ساخت سیاسی قدرت را در اختیار می‏گیرد. گسترش طبقه متوسط همچنین به معنای فراگیر شدن ارزش‌های این طبقه است: اعتبار و منزلت یافتن انسان و فرد، و تاکید بر حقوق شهروندی و لزوم تأمین حقوق مدنی شهروندان.

«رانتی» بودن دولت در ایران، و اتکاء دولت و جامعه به درآمدهای بادآورده/خدادادی نفت، البته ماهیت و مفهوم طبقه متوسط در ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. تکوین طبقه متوسط ـ و اساسا سامان یافتن جامعه مدنی ـ برکنار از دولت رانتی، بس دشوار و با چالش‌های جدی مواجه است. با وجود این، در مقاطعی که طبقه متوسط گسترش یافته و قدرتمند شده، بازتاب‌های اجتماعی‌اش نیز خودنمایی کرده است؛ خیزش دوم خرداد 1376 شاهدی برجسته‌ است. گواهی که ریشه در «تغییرات اجتماعی»  مهم و تحول معنادار در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ایران داشت. فراخ شدن بخش خصوصی، قدرت یافتن طبقه متوسط و گشایش‌های نسبی اجتماعی ـ فرهنگی در نیمه نخست دهه 70 شمسی، خود را در ابراز مطالبات سیاسی ـ اجتماعی در آن انتخابات متبلور ساخت. اتفاقی که در سطحی دیگر، و با کیفیتی متفاوت، در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1388 رخ نمود.

طبقه متوسط اما اینک زیر بار سنگین گرانی و تورم فزاینده، و رکود اقتصادی و بیکاری، ناشی از ناکارآمدی و بی‌کفایتی مدیران ارشد و سیاست‌گذاران، رویکردهای نخبه گریز و غیردموکراتیک، و نیز تحریم‌های فزاینده، متحمل فشارهای مشدد شده است. تحریم نفت ایران  واجد تأثیرات منفی مضاعف بر سامان طبقه متوسط خواهد بود و شد.

قابل اشاره است که هرچند طبقه متوسط به‌طور بنیانی متاثر از پیچیده‏ شدن تکنولوژی، انباشت سرمایه و تخصص‏ها به‌وجود می‌آید، اما در اقتصاد نفتی و جامعه‌ی مدنی پیوند خورده با وضع دولت رانتی در ایران، نمی‌توان بر پیامدهای سوء تحریم نفت بر پیکره‌ی اقتصاد و جامعه مدنی چشم پوشید.

چنان‌که فوکویاما و عظیمی نیز تصریح می‌کنند، در شرایط ناشی از رکود شدید اقتصادی و تحریم‌ها، و در هنگامه‌ای که اختلال‌ها و نواقص غریب در سامان نظام بیمه و تأمین اجتماعی ایران محسوس است، ضعیف‌ شدن طبقه متوسط و ریزش از آن به‌سوی لایه‌های اجتماعی نابرخوردار و فقیر، می‌تواند تبعات منفی برای جنبش دموکراسی‌خواهی داشته باشد. افزایش دل‌مشغولی و گرفتاری این طبقه در حوزه‌ی معیشت شخصی/خانوادگی، پرداختن به خود و کناره‌گیری از جامعه، افزایش محافظه‌کاری به‌دلیل نیاز به کار و ترس از دست دادن فرصت‌های شغلی، به حاشیه رفتن حوزه‌ی فرهنگ و سیاست، رادیکالیزه شدن یا افزایش یافتن اعتراض‌های مهندسی ناشده و غیرمدنی، و افزایش رویکردهای پوپولیستی و جذاب شدن شعارهای توده‌گرایانه برای تغییر وضع اقتصادی، ازجمله پیامدهای سوء و محتمل است.

البته در نقطه‌ی مقابل، افزایش انگیزه‌های اقتصادی ناشی از نارضایتی از وضع معیشتی، نه تنها می‌تواند بخش‌هایی از طبقه متوسط را برای تعقیب خواسته‌های سیاسی خود تشویق کند، بلکه محتمل است پیوند ناراضیان اقتصادی به ناراضیان سیاسی را افزایش دهد.

جنبش سبز به‌مثابه‌ی اصلی‌ترین و فراگیر‌ترین جنبش دموکراسی‌خواهی در ایران، هرچند تنها بر طبقه متوسط شهری مبتنی نشده، اما از مطالبات و انرژی و تلاش‌های آن، تأثیری ویژه می‌گیرد. این‌که طبقه متوسط در ایران چه واکنشی به پیامدهای تحریم‌ها نشان خواهد داد، مستقل از هرگونه پیش‌بینی، نیازمند صبوری و انتظار است.


 


دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به بالا گرفتن فشار از سوی افکار عمومی نسبت به وضعیت محمدصدیق کبودوند واکنش نشان داد.

به گزارش سایت ملی-مذهبی، دادسرای زندان اوین امروز در یک تماس بی‌سابقه با همسر محمد صدیق کبودوند، از وی درخواست کرده که به زندان اوین مراجعه کند.

بعد از مراجعه همسر آقای کبودوند به زندان، مسئولان زندان اولین اجازه داده‌اند تا آقای کبودوند بعد از دو سال به شکل حضوری با همسرش ملاقات کند.لازم به ذکر است نه آقای کبودوند و نه همسر وی برای ملاقات امروز درخواستی از مسئولان زندان نکرده بودند.

محمد صدیق کبودوند همچنان بر ادامه اعتصاب غذای خود تاکید می کند.

در دو سال گذشته برغم دهها بار درخواست خانواده آقای کبودوند، مسئولان اجازه ملاقات حضوری با وی را به خانواده نمی دادند.

نزدیکان محمد صدیق کبودوند تاکید می کنند که این اقدام بی سابقه مسئولان قضایی به دلیل انعکاس فراخوانی بوده که در روزهای گذشته منتشر شده است.

بسیاری از شخصیت ها و نیز گروه های سیاسی و مدنی در کردستان از فراخوان روز ۱۰ تیر روز حمایت از محمد صدیق کبودوند حمایت کرده اند.

محمد صدیق کبودوند بیش از یک ماه است در اعتصاب به سر می برد. خواسته او مرخصی برای دیدار و مراقبت از فرزند بیمارش است.

 


 


ایران به نشست بین المللی برای بررسی بحران سوریه دعوت نشد.

کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه امروز اعلام کرد که نشست اعضای این اتحادیه و قدرت های جهانی در مورد بحران سوریه روز شنبه در ژنو برگزار خواهد شد.

به گزارش بی بی سی آقای عنان گفت که از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، به همراه نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.

پیشتر روسیه اصرار به حضور ایران در این نشست داشت اما گفته شد که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در صورت حضور ایران، در این نشست شرکت نخواهد کرد.

عدم دعوت ایران به نشست ژنو احتمالا باعث ناخشنودی عمیق دیگر حامی رژیم اسد یعنی روسیه شود.

هیلاری کلینتون امروز و در آغاز سفر به اروپا در یک کنفرانس خبری در هلسینکی گفت که "امید فراوان" دارد که نشست ژنو نقطه عطفی در بحران سوریه باشد.

او گفت که آمریکا از طرح کوفی عنان برای "تحول سیاسی" در سوریه حمایت می کند.

خانم کلینتون گفت که آقای عنان "طرحی دقیق" برای تحول سیاسی در سوریه دارد که می تواند از طریق صلح آمیز به تحول دموکراتیک و مورد خواست مردم سوریه بینجامد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته