-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۱۰, جمعه

گفتار روزانه جمعه 10 شهریور ۹۱:فایل صوتی

سلام
لطفآ برای تماس با محسن سازگارا و فرستادن پیشنهادهای خود 
به آدرس زیر ایمیل بزنید:

فایل صوتی زیر به این ایمیل اتچ شده 
Mohsen_Sazegara_20120831_Audio.wma 
این فایل را می توانید از ایمیل باکس خودتان به کامپیوتر خود دانلود کنید و هم 
می توانید به دیگران فوروارد کنید 
  
منابع دیگر: 
وب سایت محسن سازگارا
فیس بوک:
یوتیوب: 


بایگانی فایل ها در 
4shared




--
__________ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید __________
لطفآ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید پوشه اسپم را نگاه کنید
واگر ایمیل های گروه آنجا بود ایمیل ها را از اسپم در بیاورید
Select the box to the left of the emails and
click "Not spam" button on the top.
کار دیگری هم که می توانید بکنید درست کردن فیلتر و استفاده از
Label
برای پیدا کردن ایمیل های گروه است
_______________________ اشتراک _______________________
برای مشترک شدن در این گروه آدرس زیر را درست همینطور که هست کپی کنید
واز ایمیل باکس خود به این آدرس ایمیل بفرستید
mohsen_sazegara+subscribe@googlegroups.com
پس از فرستادن ایمیل به آدرس بالا، برای تأیید اشتراک ایمیلی از طرف گروه
دریافت می کنید که باید لینکی را که در آن ایمیل هست کلیک کنید
____________________ لغو اشتراک _______________________
برای خارج کردن ایمیل خود از گروه از میل باکس خود به آدرس زیر ایمیل بزنید
mohsen_sazegara+unsubscribe@googlegroups.com

Latest News from Kaleme for 08/31/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه: آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی منفی و نگران کننده علیه ایران، حکومت را متهم کرد که تحرکات جدیدی را در تاسیسات پارچین صورت داده و همچنین تعداد سانتریفیوژهای تاسیسات فردو را هم به دو برابر افزایش داده است. این گزارش خطرناک که نگرانی ها را درباره احتمال تحرک نظامی دشمنان علیه کشورمان افزایش می دهد، همزمان با برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران منتشر می شود.

بر اساس تازه ترین گزارشها؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز پنجشنبه در ارتباط با برنامه هسته ای ایران ادعا کرد که جمهوری اسلامی فعالیت های “گسترده ای” را برای پاکسازی منطقه نظامی پارچین انجام داده است. آژانس انرژی اتمی این اقدام را مانعی برای تحقیق بازرسان از این منطقه در آینده دانسته و همچنین نسبت به فعالیت های ایران در منطقه نظامی پارچین ابراز نگرانی کرده و خواهان بازرسی از این منطقه شده است.

در گزارش آژانس آمده است: “فعالیت های خاکبرداری و تسطیح در منطقه وسیعی از پارچین و در منطقه (مورد نظر آژانس) انجام شده است. پنج ساختمان تخریب شده و خطوط انتقال برق، نرده ها و جاده منتهی به آنها برداشته شده است. فعالیت های مشاهده شده، ارزیابی های آژانس را تقویت کرده و ضروری است که آژانس بدون تاخیر بیشتر به این محل (پارچین) دسترسی یابد.”

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در این گزارش تاکید کرده که ایران تعداد سانتریفیوژها تاسیسات فردو در نزدیکی قم را دو برابر کرده است. طبق گزارش فصلی آژانس، ایران در تاسیسات فردو، که در زیر زمین قرار دارد تعداد سانتریفیوژها از یک هزار و ۶۴ سانتریفیوژ در فصل بهار به دو هزار و ۱۴۰ سانتریفیوژ افزایش پیدا کرده است. اما این سانتریفیوژها در حال فعالیت نیستند و فقط نصب شده اند.

این گزارش همچنین تصریح کرده است ایران از سال ۲۰۱۰ تاکنون، ۱۹۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با عیار بالا تاکنون تولید کرده است. این میزان حدود سه ماه پیش، ۱۴۵ کیلوگرم بوده است.

در مقابل اما ایران با رد ادعاهای مربوط به انجام آزمایش‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در سایت پارچین اعلام کرده است که بازدید از این منطقه در چارچوب توافق‌های دوجانبه با آژانس نیست و این کشور تحت شرایطی خاص می‌تواند به بازرسان اجازه بازدید از پارچین بدهد.

همچنین به گزارش دویچه وله، آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر درگزارشی در آبان سال گذشته از احتمال انجام انفجارهای پرقدرت در سایت نظامی پارچین در شرق تهران ابراز نگرانی کرده بود. یوکیو آمانو ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پیشتر در خصوص مذاکرات ایران و آژانس گفته بود:پارچین الویت است و ما بهتر است با آن شروع کنیم.


 


کلمه: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در دیدارهای خود با مقام های حکومتی در ایران، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رهبران جنبش سبز شده و همزمان درخواست رسمی او برای دیدار با میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی در سفر جاری نیز به مسئولان کشور اعلام شده است.

به گزارش کلمه، ساعتی پیش مرکز خبری سازمان ملل گزارش داد که بان کی مون در دیدارهای رسمی خود در تهران، به حکومت اصرار کرده که رهبران مخالف دولت، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی را آزاد کنند تا زمینه ساز آزادی بیان و گفت و گو در فضایی باز قرار گیرد.

همچنین بر اساس اخباری که در اختیار کلمه قرار گرفته است، دبیر کل سازمان ملل خواستار دیدار با میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی در مدت اقامتش در تهران شده و این موضوع را در آستانه سفر به ایران، به مقام های جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

گاردین هم روز گذشته گزارش داده بود که سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پیش از سفر بان کی مون به کشورمان، در گفت و گو با رسانه ها با توجه به درخواست های گسترده از سوی ایرانیان برای دیدار با میرحسین موسوی گفته بود: وی حتما نگرانی های جامعه جهانی را منتقل خواهد کرد. من می توانم اطمینان بدهم که دبیرکل کاملا تمایل دارد تا درمورد حقوق بشر با حاکمان ایران از جمله بالاترین آنها مباحثه و گفت و گو کند.

رهبران مخالفان، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی را آزاد و شرایط آزادی بیان را مهیا کنید

دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی مون، در سخنرانی خود در دانشکده ارتباطات وزارت خارجه گفت: بسیاری از چالش های حقوق بشری در ایران باقی مانده است.

وی با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، همچنین ابراز داشت: این امر که صدای مردم در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری شنیده شود به طور ویژه دارای اهمیت است.

بان کی مون اضافه کرد: به همین دلیل وی در طول دیدارش به حکومت اصرار کرده بود که رهبران مخالفان دولت، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی را آزاد کنند، تا شرایط آزادی بیان و مباحثه در فضای باز را مهیا کنند.

دبیرکل سازمان ملل بر همراهی دو سازمان ملل و جنبش عدم تعهد در زمینه توجه به چالش های مردم کشورشان تاکید کرد و گفت: امروز، سازمان ملل و جنبش عدم تعهد با چالش اساسی پاسخ به آرمان های مردمشان مواجه هستند.

وی افزود: من دو مسیر برای برخاستن این چالش می بینم؛ جلوگیری برای کمک به مواجهه با آرمان های سیاسی اجتماعی جامعه، و تداوم برای کمک به پاسخگویی به چالش های توسعه ای.

بان کی مون آرمان های محکم برای آزادی در ملت ها را مورد تاکید قرار داد و گفت آزادی برای مشارکت، آزادی برای شنیده شدن صدای افراد، و آزادی حق انتخاب حکومت.

وی تصریح کرد: در برخی مکان ها این امر، گذار و آغاز جدید را باعث شده است، ولی در برخی نقاط دیگر، ما سرکوب و حذف را می بینیم. به همین دلیل است که من مصرانه از رهبران جهان خواسته ام تا به صورت جدی و با متمایلانه به فرجام خواهی مردم برای عدالت، حقوق بشر و کرامت انسانی گوش فرا دهند.

بان کی مون همچنین در بخشی از سخنانش در مورد حقوق بشر با اشاره به حوادث سوریه هشدار داد که بحران در سوریه با تظاهرات صلح آمیز آغاز شد که با فشار ظالمانه جواب داده شد.

وی اضافه کرد که هم اکنون ما با خطر وحشتناک جنگ بلندمدت انسانی روبه رو هستیم که در حال نابودی جامعه سوریه است. وی گفت: آنهایی که سلاح به طرفهای درگیر در سوریه می فرستند در این نکبت و جفا مشارکت دارند. شرایط با خون و جان بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از مردم حل نخواهد شد. بیش از این نباید بمب و گلوله به کار گرفته شود.

بان کی مون درخواست کرد دیدار با موسوی و خاتمی را در برنامه های سفر سه روزه وی به تهران قرار دهند

بر اساس گزارش های در اختیار کلمه، بان کی مون ضمن اعلام درخواست خود برای دیدار با موسوی و خاتمی به مقام های ایرانی، از آنها خواسته است دیدار با موسوی و خاتمی را در برنامه های سفر سه روزه وی به تهران قرار دهند.

ملاقات با مسئولان سابق یک کشور، از جمله مواردی است که در عرف دیپلماتیک، متعارف ارزیابی می شود و به ندرت کشوری، جز دیکتاتوری های اقتدارگرا و انحصارطلب، مسئولان سابق رژیم خود را از دیدار با میهمانان دیپلماتیک منع می کند؛ چه رسد به اینکه آنها را در حصر خانگی و بایکوت رسانه ای قرار دهد.

رسانه های منتقد حکومت هم درخواست های متعددی را از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید، خانواده های زندانیان سیاسی، فعالان مدنی و همچنین گروه های مختلف شهروندان خطاب به دبیرکل سازمان ملل منعکس کرده اند که در آنها موضوع دیدار بان کی مون با رهبران جنبش سبز و نیز پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی مطرح شده است.

همچنین بیش از ۱۰ هزار نفر از شهروندان هم ظرف یک شبانه روز با امضای نامه ای خطاب به بان کی مون در سایتی که کلمه به این منظور مهیا کرده بود، خواستار ملاقات او با رهبران بی گناه جنبش سبز و اعتراض وی به نقض حقوق بشر در ایران شده بودند.

اکنون بان کی مون این موضوع را مطرح کرده و نوبت مقام های حکومتی است که به درخواست دبیر کل سازمان ملل پاسخ دهند. آیا آنها طبق ادعاهای بی پایان خود مبنی بر وجود آزادی بی نظیر در ایران عمل خواهند کرد و به بان کی مون اجازه خواهند داد با رهبر جنبش سبز که به تازگی از بیمارستان مرخص شده و در بازداشت خانگی است، و همچنین با رئیس جمهور اصلاح طلب سابق که در بایکوت رسانه ای و آماج فشارها و تهدیدهای شدید سیاسی است، دیدار و گفت و گو کند؟ یا آنکه بار دیگر، با پاسخ منفی به این درخواست، بی آبرویی دیگری را برای حاکمیت اقتدارگرا و مردم گریز به بار خواهند آورد؟ پاسخ این سوال به زودی مشخص خواهد شد.

 

همچنین در کلمه بخوانید:

اولین روز ‫حضور دبیرکل سازمان ملل در تهران/ گفت‌و‌گوی انتقادی با مسئولان عالی‌رتبه حکومتی‬

آغاز اجلاس سران غیرمتعهدها/ سانسور سخنان رئیس جمهور مصر در پخش زنده

۶۰۰ میلیون دلار هزینه برای اجلاس کشورهای غیرمتعهد؛ آیا فایده‌ای هم دارد؟

دستور پنهانی دولت برای سانسور رسانه‌ها در زمان اجلاس غیرمتعهدها + سند

کاهش سرعت اینترنت در برخی نقاط کشور/ اینترنت فراپرسرعت و بدون فیلتر برای میهمانان غیرمتعهد

حملات بی‌سابقه سایبری به کلمه، در واکنش به طرح امضای نامه به بان‌کی‌مون

بازتاب گسترده نامه به بان کی مون در فضای مجازی

وضعیت شبه حکومت نظامی در تهران و حضور هزاران نیرو با سلاح گرم در خیابان‌ها، به بهانه اجلاس غیرمتعهدها

حرفهای مردم درباره اجلاس غیرمتعهدها

حسین زمان: قرار است شهر مردگان را برای سران کشورهای جهان به نمایش بگذارید؟


 


کلمه – گروه بین الملل: برخی گزارش های غیر رسمی حاکی از این است که مخالفان رژیم بشار اسد یک هواپیمای میگ متعلق به ارتش را در شمال غرب این کشور سرنگون کرده اند. این خبر را گردان شهدای سوریه، یکی از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و وابسته به ارتش آزاد سوریه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است.

بر اساس این اطلاعیه این جنگنده در استان اِدلِب، در غرب سوریه، سرنگون شده است. فرمانده ارتش سوریه “عفیف محمود سلیمان”، در استان ادلب، به خبرگزاری فرانسه گفت که دو خلبان این هواپیما که پیش از سقوط به بیرون پریده بودند نیز دستگیر شده‌اند.

هنوز گزارش های رسمی در ارتباط با این خبر منتشر نشده است اما از طرفی دیگر تصویری پخش شده که صحنه سقوط این جنگنده و خلبان را با چتر نجات نشان می دهد. از سرنوشت خلبان یا خلبانان این جنگنده هنوز اطلاع موثقی در دست نیست.

از سوی دیگر بنا به درخواست فرانسه و با شرکت وزرای خارجه کشور های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه جلسه ای برای بررسی بحران سوریه برگزار کرده است که سه کشور عضو دایمی شورای امنیت، آمریکا، روسیه و چین نیز قرار بود سفیران خود در سازمان ملل را به این جلسه بفرستند.

همچنین اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه بزودی برای گفتگو با مقامات سوری به دمشق سفر کند.

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که استانبول به دبنال این است تا با وجود مخالفت بشار اسد موضوع ایجاد یک منطقه حایل برای حفاظت از پناهجویان سوری را در جلسه شورای امنیت سازمان ملل دنبال کند.

این در حالی است که یک روز قبل رئیس جمهور سوریه در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه الدنیا گفته بود کشورش با یک جنگ منطقه ای و بین المللی روبرو است و پایان دادن به عملیات مخالفان در این کشور به زمان احتیاج دارد


 


بانوی ایرانی، زهرا نعمتی، نماینده کشورمان، رکورد تیراندازی با کمان پارالمپیک را شکست.

به گزارش فارس، روز نخست تیراندازی با کمان بانوان پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن امروز آغاز شد که زهرا نعمتی، نماینده کشورمان در بخش ریکرو (W1/w2) در جدال با ۲۰ تیرانداز موفق شد با کسب ۶۱۳ امتیاز در دور تعیین سطح رکورد پارالمپیک را شکسته و راهی مرحله یک شانزدهم نهایی شود.

رکورد قبلی ۶۱۱ امتیاز بود. مرحله یک شانزدهم فردا برگزار خواهد شد.


 


چهاردهمین دوره بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲ شب گذشته در لندن گشایش یافت.

به گزارش ایسنا، با آغاز مراسم افتتاحیه بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲، المپیک معلولان رسما در لندن گشایش یافت تا ۴۲۰۰ ورزشکار از ۱۶۶ کشور از امروز (پنجشنبه) رقابت خود را آغاز کنند.

پس از گشایش رسمی بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲ و اجرای ۳۰ دقیقه برنامه، رژه کشورهای شرکت کننده در بازی های لندن برگزار شد که کاروان ایران با پرچمداری عبدالرضا جوکار ملی پوش رشته دوومیدانی رژه رفت.

ورزشکاران ایران کت و شلوار تیره رنگ با پیراهن سفید بر تن داشتند و یک شال سفید رنگ که پرچم ایران روی آن نقش بسته بود بر گردن داشتند. همچنین اعضای کاروان ایران پرچمهای کوچک کشورمان را نیز در دست داشتند.

ایران با ۷۹ ورزشکار در ۱۳ رشته ورزشی در این بازی ها شرکت کرده است. این برای هفتمین بار است که ورزشکاران جانباز و معلول ایران در بازی‌های پارالمپیک شرکت می‌کنند. اولین حضور آنها به بازی‌های ۱۹۸۸ سئول باز می‌گردد و پس از این بازی‌ها بدون وقفه در همه ادوار بازی‌های پارالمپیک حاضر بوده‌اند. مجموع افتخارات به دست آمده توسط ورزشکاران ایران در بازی‌های پارالمپیک، ۸۸ مدال است که ۳۷ مدال آن طلا، ۲۱ نقره و ۳۰ برنز بوده است.

بهترین دوره حضور کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پارالمپیک نیز به بازی‌های سیدنی باز می‌گردد. در این دوره از بازی‌ها تیم ایران ۱۲ طلا، چهار نقره و هفت برنز به دست آورد. همچنین کاروان جانبازان و معلولان در آخرین دوره بازی‌های پارالمپیک در پکن پنج مدال طلا، شش نقره و سه برنز به دست آورده بود.

قیمت بلیط مراسم افتتاحیه تا ۳۰۰ پوند (حدود یک میلیون تومان) رسید. الیزابت دوم ملکه انگستان و خانواده سلطنتی اش در ورزشگاه ۸۰ هزار نفری المپیک که اکثر سکوهای آن پر است، حضور داشتند. در بخشهایی از مراسم معلولان بر روی ویلچرهای خود به اجرای برنامه پرداختند.

مارگارت ماگان ۸۴ ساله که اولین مدال طلای تاریخ بریتانیا در بازیهای پارالمپیک را به دست آورده است، مشعل خوشه ای بازی های لندن را روشن کرد که آتش بازی و پخش زنده موسیقی را به دنبال داشت.


 


فاطمه دانشور، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس کمیسیون اخلاق و کسب و کار و مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران، درباره فعالیت های اقتصادی زنان و تجربه های خود با خبرآنلاین گفت و گو کرده است.

با وجود اینکه روزهای زیادی از شگفت بودن خبر حضور زنان در عرصه های اقتصادی و اجتماعی می گذرد اما باز هم این موضوع جذابیت های خاص خودش را به دنبال دارد. همین موضوع سبب شد تا این گفت و گو با فاطمه دانشور انجام شود. درست در روزهای واپسین شهریور سال گذشته او به عنوان رییس کمیسیون اخلاق کسب‌و‌کار و مسوولیت اجتماعی شرکت‌های اتاق ایران انتخاب شد.

این نخستین بار بود که در مناسبات ساختاری اتاق ایران چنین اتفاقی ‌افتاد. از این رو برخی ناظران و کارشناسان این انتخاب را محصول تغییر و تحول در شاکله هیات‌رییسه پارلمان بخش خصوصی می‌دانند. وی در این گفت و گو که در نخستین روز شهریور سال جاری انجام شده، از حضور زنان در عرصه تجارت سخن گفته است. او اعتقاد دارد زن ها به دلیل عاملی به نام «ترس» حضورشان در عرصه تجارت چندان بازتاب نداشته است. متن کامل این گفت و گو را در ادامه خواهید خواند:

 

حتی حالا هم که به دفعات شاهد حضور «زن » ها در عرصه تجارت و فعالیت های اقتصادی هستیم و گفت و گو هایی در رابطه با عملکرد آنان در عرصه اقتصاد منتشر شده است باز هم برای بسیاری این موضوع جذاب و تا حدودی باور نکردنی به شمار می آید. علت آن را در چه چیزی می توان جستجو کرد؟ آیا سیستم اقتصادی ما آنقدر ضد زن است که حضور آنها در این عرصه همواره خبر سازی می کند؟ 

به نظر من باید ریشه این داستان را در زمین فرهنگ جستجو کرد. تجارت زنانه و مردانه ندارد و هر دو جنسیت می توانند وارد آن شوند. اینکه چرا زن ها دیر تر و کم تر وارد عرصه تجارت می شوند به دلیل محدودیت هایی است که فرهنگ ایجاد کرده است. من در حال حاضر در سمینارهای مختلفی که سخنرانی می کنم شاهد این هستم که نامه های زیادی از سوی زن ها به دستم می رسد. نخستین بار در سال ۸۷ در گفت و گو با یک مجله خانوادگی، زندگی خودم را شرح دادم. ۱۳۰۰ نامه پس از انتشار آن گفت و گو از اقصی نقاط ایران به دست من رسید که اکثر ارسال کنندگان نامه ها خانم بودند و بخشی هم شامل جوانان بود. خانم هایی که گویی تشنه دانستن بودند. خانم هایی که انگار روزنه امیدی جایی درخشیده است و آنها می توانند موفق شوند شروع کرده بودند در نامه هایشان در رابطه با محدودیت هایی که پدر هایشان، برادران شان و همسران شان ایجاد می کنند که حتی بخواهند بروند یک دسته چک عادی بگیرند. حتی مانع از این می شدند که شرکتی را با سرمایه ای اندک به ثبت برسانند. کاری که من کردم این بود که تعداد گفت و گو های خودم را با این خانم ها بیشتر کردم. برای آنان نشست هایی گذاشتم و شروع به گقت و گو کردیم. سال ۱۳۸۸ من جلسه ای با تعدادی از این خانم ها به همراه همسر هایشان داشتم. در حال حاضر و در سال ۹۱ همسران آنها به من گفتند: « ما فکر نمی کردیم خانم های ما اینقدر استعداد داشته باشند و توانمند باشند. »

من در گفت و گو های سال ۸۸ به همسران خانم هایی که با آنها گفت و گو کرده بودم را متقاعد کردم که اجازه بدهند تا خانم های شان کسب و کاری را راه اندازی کنند. آنها کسب و کاری را راه اندازه کرده بودند و برای من امسال بسیار شیرین بود که مردها می گفتند ما توان زن ها یمان را تازه کشف کردیم و تازه فهمدیم که به طور مثال چه مهارتی در بازاریابی، مدیریت داخلی شرکت و … دارند. می خواهم بگویم که زن ها فی الذاته یکسری مهارت هایی را دارند. من همیشه این را گفتم که ماهیت زن به زایش و تولید نزدیک است. جدی ترین کار یک زن زایش است و جدی ترین کار یک مرد کشتن است. این یک واقعیت است. تمامی کار های ما که ماهیت تولیدی دارد اتفاقا به روحیه و ماهیت زن نزدیک تر است. خودتان مشاهده کردید که کارهای تولیدی که خانم ها مدیریت می کنند به طور مثال بسته بندی های قشنگ تری دارد، حوصله بیشتری دارند و دقت بیشتری دارند. یعنی در برخی موارد فی الذاته یکسری توان مندی های آنان خاص تر است. خانم ها به دلیل محدودیت هایی که داشتند و هنوز هم وجود دارد یک عاملی در زنان ما به نام « ترس » رشد کرده است که ریشه در دوران کودکی و تربیت دختران ما دارد. ما در کودکی وقتی از ادبیات کلامی استفاده می کنیم و می گوییم: « پسر زرنگم، دختر قشنگم ». با این ادبیات داریم پسر های مان را به سوی انجام کار های بزرگ سوق می دهیم تا برود رانندگی کند، اسکی بازی کند، دوچرخه سواری کند و اقدام هایی از این دست را انجام دهد. در مقابل با به کار گیری « دختر قشنگم » داریم به دختر مان می گوییم آیینه دستش بگیرد و به چهره اش برسد. یا اینکه پسر مان زمین می خورد دستش را می گیریم و بلندش می کنیم اما اگر دختر مان سوار بر دوچرخه باشد و زمین بخورد به او می گوییم دوچرخه سواری کار تو نیست. همین عوامل و این ادبیاتی که به آن اشاره کردم سبب می شود تا عامل ترس از دوران کودکی در زنان ریشه کند. این « ترس » مانع از این می شود که ریسک پذیر شوند.

یعنی دقیقا اعتقاد دارید به این طریق موردی که در کسب و کار و تجارت نکته ای کلیدی به حساب می آید که همان ریسک پذیری است در آنها شکل نمی گیرد؟ 

دقیقا همین طور است. صد در صد یکی از الزامات تجارت و کسب و کار « ریسک پذیری » است. این عامل ترس مانع از ریسک پذیری می شود و روانی است. این موضوع به صورت طبیعی و در جریان تربیت زنان به وجود می آید. عده ای دیگر از آنها خود ساخته اند ، عده ای دیگر خودشان روحیه مقاوم دارند و یا اینکه عده ای از آنها در خانواده ای هستند که کم تر از این نوع ادبیات به کار گرفته می شود.

قاعدتا شما هم در گروه سوم قرار می گیرید؟ 

خود من در یک خانواده خیلی سنتی بزرگ شدم ولی پدرم همیشه نقش حمایت گر داشت. به خاطر دارم تنها قصد داشتم به سفر چین بروم و باید دو هفته آنجا می ماندم. به دلیل همین سفر دو هفته ای که قرار بود تنها بروم کل فامیل ارتباطش را با پدر من قطع کرد که چطور اجازه داده است دختر او یک سفر خارجی تنها برود. خیلی تعصب به قضیه داشتند. پدر من از این اقدام من حمایت کرد و گفت من به دخترم اطمینان خاطر دارم. آن سفر دریچه ای از موفقیت و راه ها را پیش روی من باز کرد. اگر پدر من به مانند اقوام خود تعصب های قومی و فرهنگی مان را در رابطه با من جاری می کرد قطعا به اینجا نمی رسیدم. بنابراین بخشی از عدم پیشرفت زنان را می توان در محدودیت های فرهنگی جست و جو کرد که ریشه در خانواده دارد. بعد می آیی و وارد جامعه می شوی؛ وقتی وارد جامعه می شوی مشاهده می کنی باز در گفت و گو های دانشگاهی اساتید به ما می گفتند که دختران پس از فارغ التحصیلی باید کارشناس و یا مشاور شوند و پست های مدیریتی در اختیار آقایان قرار بگیرد.

واقعا همین طور هم بود؟

بله. من لیسانس مدیریت بیمارستانی دارم و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارم. تمام پست های مدیریتی را به آقایان می دانند و خانم هایی که به لحاظ و معدل بالاتر بودند این امکان را نداشتند. در بانک ها هم می توان نمونه این موضوع را مشاهده کرد. خانم هایی که رشته مدیریت بانکداری خوانده اند چند درصد شان ریاست شعب بانکی را بر عهده دارند. خانم ها بیشتر در بخش کارشناسان بانکی در شعب مشغول به کارند و من تا کنون رییس شعبه بانکی را ندیده ام که زن باشد.

یعنی می خواهید بگویید بر اساس شایسته سالاری مدیران انتخاب نمی شوند و صرفا جنسیت آنها در اولویت قرار می گیرد؟ 

وقتی که فرد به عنوان یک زن وارد دانشگاه می شود و درس اش را به پایان می برد با یک دیوار مواجه می شود و به او می گویند به دلیل جنسیتی که داری نمی توانی مدیر شوی. این موضوع ادامه دارد.

ادامه آن در شاخه فعالیت های شما چگونه است؟ 

وقتی وارد بازار کسب و کار می شوی قاعدتا باید برای دریافت دسته چک به بانک مراجعه کنید. در این حالت مشاهده می کنید که برای شما مانع تراشی می کنند. مخصوصا در شهرستان ها این مانع تراشی ها بیشتر است. این موانع را مرد ها ندارند. طبیعی است هر کسی که وارد بازار کسب و کار می شود در تجربیات نخست ممکن است شکست بخورد. شکست یک زن برای خانواده و اطرافیان قابل قبول نیست ولی اگر شکستی برای یک مرد به وقوع بپیوندد همه دور آن جمع می شوند تا این شکست را طی کند. چرا که اعتقاد بر این است که یک پسر باید وارد کسب و کار شود. قدیم ها پدر بزرگ های ما می گفتند پسر ها باید یک کسبی را یاد بگیرند و این ادبیات گفت و گوی آنها بود اما در رابطه با دختر ها بیان نمی کردند که دختران هم باید کسبی یاد بگیرند. نهایت ارفاقی که به دختران می شد « تحصیلات » بود. در حال حاضر هم خیلی جا ها می خونم آمار حضور دختران در دانشگاه بالا رفته است. درست است که مشارکت زنان در حوزه تحصیلات بالا رفته است اما این موضوع در بحث کسب و کار علامت منفی است. یعنی اینکه دختران ما حضور در دانشگاه را به حضور در بازار کسب و کار ترجیح داده اند. در مقابل پسران ما حضور در بازار کسب و کار را به حضور در دانشگاه ترجیح می دهند. در بسیاری از افراد مشاهده می کنم که در صحبت هایشان از موضوع آمار بالای قبولی دختران در دانشگاه اینگونه تعبیر می کنند که انگار دختر های ما توانمند تر و باهوش تر از پسران ما بودند که رفتند و کرسی های دانشگاه را به دست آوردند. اما اینگونه نیست و پسران ما به سراغ بازار کسب و کار رفتند و اصلا در آزمون ورودی دانشگاه شرکت نکردند.

چرا دختران ما کم تر جذب بازار کسب و کار می شوند؟ 

ترس. اگر در رابطه با این موضوع علت یابی کنید به « ترس » می رسید.

چرا ترس؟ 

عوامل فرهنگی سبب شکل گیری این « ترس » می شود. خود من وقتی وارد بازار کسب و کار شدم و در شرکتم به مشکل بر خوردم می رفتم با رییس بانک صحبت کنم، به من گفت: « برو مردت رو بر دار بیار. » این فرد که از مدیران شناخته شده بانک توسعه صادرات بود در حالی این جمله را به من گفت که من سهام دار عمده شرکت بودم و مدیرعاملی شرکت بر عهده خودم بود و رفته بودم برای بازپرداخت اقساط زمان بگیرم. وقتی به من گفت: « برو مردت رو بیار » ، چون از این حرف ها در جامعه زیاد شنیدم نشکستم. یا اینکه برای نخستین بار برای خرید به فولاد مبارکه اصفهان رفته بودم تمام هیات همراه من را راه دادند و من که یک زن بودم راهم ندادند خواهی، نخواهی سه تابلو در ذهن من نقش بست؛ کشیدن سیگار ممنوع، آشغال ریختن ممنوع و ورود زنان ممنوع. برای چی ما باید این قدر تحقیر شویم؟ مگر قرار است جنسیت من داخل چه کاری کند که مانع ورود من به داخل شدند؟ این برخورد خیلی تحقیر آمیز بود که زن ها نمی توانند وارد محوطه فولاد مبارکه شوند. خیلی از این نمی توانند ها در بسیاری دیگر از مکان ها وجود دارد. به طور مثال در رابطه با اسکله شهید رجایی دو روز لازم بود نامه نگاری شود تا من وارد محوطه شوم ولی کارمند های من از همان لحظه نخست وارد شدند. این محدودیت ها تعدادش زیاد است و می توانم آنها را بشمارم. این محدودیت ها سبب می شود زن ها دیر تر به مقصد برسند.

بخش گفته های شما در رابطه با ریشه های فرهنگی این موضوع را می پذیرم اما فقط همه چیز را نمی توان گردن ریشه های فرهنگی و ترس انداخت. قبول ندارید اتحاد یک حرکت جمعی به شکلی پایدار در میان خود زنان در حوزه کسب و کار به چشم نمی خورد؟ 

جاهایی هم بوده است که توانسته اند در حوزه کسب و کار رویداد هایی را به ثبت برسانند. تعداد آنها کم بوده است چون از لایه های محدودیت هایی که جامعه برای شان گذاشته است به سختی عبور می کنند. به طور مثال در بخش خیریه ها مشاهده کنید. خیریه بزرگی مانند محک را یک زن راه اندازی کرد که بعد ها جایزه بانک توسعه اسلامی را هم ایشان گرفتند. یا اینکه خیره بزرگ دیگری مانند کهریزک را هم یک خانم به این وضعیت رسانده است. در خیریه ها و N.G.O ها زن ها حضور خوبی داشتند اما در حوزه اقتصاد نتوانستند حضور خوبی داشتند. در حوزه های کلان اقتصادی حضور زنان کم رنگ است. به نظر من زن و مرد می توانند کار اقتصادی انجام دهند اما مشکل « فرهنگی» است. من شاید ماهی ۵۰۰ تا ۶۰۰ خانم باشند که با آنها هم صحبت می شوم اکثرا می ترسند از اینکه چک هایشان برگشت بخورد و همسرشان کار را به جدایی بکشاند.

باور کنید آنقدر ها که شما می گویید شرایط بسته نیست. این روزها به نظرم خیلی از مرد ها بیشتر از این موضوع رنج می برند و زن ها حضور پررنگ تری هم لا اقل در لایه های رویی دارند. این موضوعی است که به وفور قابل مشاهده است و می توان نمونه های عینی زیادی را هم مطرح کرد. قبول ندارید؟

یک حالت نگرانی از خانواده را مرد ها بهتر می توانند کنترل کنند.

این شخصیت های درونی مرد را قبول دارم اما در رابطه با حضور زنان در کسب و کار امروز در سال ۱۳۹۱ داریم با همدیگر گفت و گو می کنیم. شواهد امر حکایت از حضور زنان در عرصه های اقتصادی دارد اما به نظر خودشان تمایل درونی شان چندان به این موضوع نیست. تحلیل شما چیست؟ 

در حوزه کسب و کار مردی که به مشکل بخورد و بخواهد برود زندان را هیچ کس مواخذه نمی کند اما زنی که در عرصه کسب و کار شکست بخورد و بخواهد راهی زندان شود مورد سرزنش همگی قرار می گیرد.

اصلا چرا نباید یک روند حرکتی مناسب با تدبیر باشد که نتیجه آن زندان نباشد؟ 

شما در حال حاضر به نوسان های اقتصادی در جامعه نگاه کنید، پر از ریسک است. به طور مثال من می آیم امروز بر اساس نرخ ارز کنونی کالا وارد می کنم و چک هایم را هم بر همان اساس می کشم اما به یکباره رقم ها دو یا سه برابر می شود و من نمی توانم تعهد های مالی ام انجام دهم. در این شرایط فعال اقتصاد در شرایط ریسکی می افتد که باید مدیریت کند. اتفاقا زنی که صاحب همسر و خانواده است در این شرایط همسرش باید او را همراهی کند نه اینکه بترسد. یک موضوع جالب بگویم و آنهم اینکه با بسیاری از خانم هایی که من ارتباط دارم و به مشکل خوردند، متوجه شدم که فعالیت اقتصادی شان را از همسر هایشان پنهان کردند. این یک ضعف است و نباید اینطور باشد.

یعنی در یک جمع بندی به نظر شما ترس باعث عدم حضور زنان در عرصه تجارت و اقتصادی است؟ 

عوامل زیادی در این رابطه نقش دارند که مهم ترین آنها « ترس » است. عامل دیگر « نا آگاهی » است. من اعتقاد دارد چون فرصت های کار برای آقایان بیشتر بوده است بسیاری از مهارت های تجارت را آنان به طور تجربی یاد گرفتند. به طور مثال یکی از مهم ترین موارد در تجارت فنون مذاکره است. اینکه بتوان با مشتری مذاکره کرد. مرد هایی که در کنار مدیران قدرتمند این فنون را تجربه کردند بعد ها آمدند و در کارشان پیاده کردند اما این فرصت برای زنان نبوده است که بیایند و در کنار مدیران رده بالا قرار بگیرند و فنون مذاکره را بلد باشند. تعدادش بسیار کم است. رفته رفته باید این موضوع بهتر شود ولی یکسری قوانین بازدارند از سوی نهاد های سیاست گذار وضع می شود که این روند را با مشکل مواجه می کند.

ولی به نظر من جامعه این موضوع را نمی پذیرد. علت آن هم می توان به سادگی مطرح کرد. به طور مثال در همین آغاز به کار دولت دهم سه زن از سوی رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شدند که در نهایت یکی از آنان هم در حال حاضر در راس وزارت بهداشت فعالیت می کند. بنابراین نمی توان گفت نهاد های سیاسی مخالف این موضوع هستند. تحلیل شما از این ماجرا چیست؟ 

اما مشاهده می کنیم انتخاب رشته معدن برای زنان ممنوع است. این دارد به زن ها می گوید نمی توانید. ولی من به عنوان یک مثال عینی می توانم بگویم که به عنوان یک زن وارد فعالیت های معدنی شدم و در آن هم موفق بودم. در بین تمام مرد های معدن کار دین خودم را نسبت به اجتماع بیشتر ادا کردم.

اشاره کردید به لحاظ فرهنگی سالیان متمادی حضور زنان در عرصه تجارت برای تان تعریف نشده بود. حالا پس از اینکه به عنوان یک زن وقتی وارد سیستم اقتصادی قرار گرفتید و در مقابل سر فصل هایی قرار می گیرید که دغدغه تان نبوده است چه احساسی دارید؟ 

آزاد دهنده است اما آدم هم ویژگی خاصی دارد که باید برای آن به خداوند تبریک گفت بابت این خلقتی که کرده است. انسان روحیه عادت پذیری دارد و ذهنی که خداوند به عنوان سرمایه به آدم ها داده است می تواند برای هر محدودیت و مشکلی راهکاری پیدا کند.

به یک عدم اقبال عمومی که ریشه در فرهنگ ما دارد اشاره کردید اما به هر حال بسیاری از زن ها در حال حاصر فعالیت اقتصادی می کنند. راهکار شما به عنوان یک نمونه موفق برای این موضوع چیست؟ 

راهکار این است که ابتدا آدم بتواند باور هایش را تقویت کند. باوری را در خودش ایجاد که می تواند از عهده سختی ها بر بیاید. قبل از توانستن خواستن است که آدم بخواهد در شرایط اقتصادی قرار بگیرد و مسئولیت تمامی اشتباه هایش را به عهده بگیرد. یک قدرتی می خواهد که انسان ابتدا باید آن را برای خودش جا بیاندازد. یعنی برای فرد جا بیافتد که می خواهم یک کارآفرین و ثروتمند باشم. در مسیر حرکت ممکن است فرد به مشکل بخورد یا اینکه اشتباه کند. باید مسئولیت این اشتباه پذیرفته شود. استقامت، پایداری و صبر آیتم هایی است که کارآفرینان موفق همیشه داشته اند. کارآ،رین همیشه باید روی روحیه خودش کار کند چرا که بیشترین فردی که مقابل لشگر بلا ایستاده است خود کارآفرین است. اگر کارآفرین نتواند در جلو محکم بیاستد تمام کارمند ها و کارگران او آسیب می خورند. من نشستی با این ورشکسته های اقتصادی داشتم و به آنها گفتم: « همیشه پشت میز های تان بنشینید، به موبایل هایتان جواب بدهید و لبخند بزنید. »

به هر حال زیاد هم نمی تواند لحظه لبخند برانگیزی باشد چون به هر حال نهاد های قضایی می آیند و فرد را می برند؟ 

ایراد ندارد. فرار کردن بد تر است. من توانسته ام بحران های مالی چند میلیاردی را با پشت میز قرار گرفتن و تلفن جواب دادن و فن مذاکره از سر بگذارنم. فن مذاکره بسیار مهم است. اینکه چطور طرف مقابل را متقاعد کنی به حرف هایی که می زنی. مهم تر از همه این ها توکل به خداست. آدم باید یکسری ویژگی هایی را داشته باشد سپس به خدا توکل کند. من این موضوع را به صورت تجربی دیدم که خداوند انسان ها را از بحران هایی عبور می دهد. قدرت خداوند را هم نباید نادیده گرفت. من تمایل دارم راجع به موضوعی در اینجا صحبت کنم که مشاهده نکردم جایی پیرامون آن گفت و شنود شود و آن هم « هوش آدم ها » است. راجع به هوش آی کیو و ای کیو زیاد صحبت شده است اما در رابطه با هوش معنوی کسی حرفی نزده است. افرادی که هوش اول و دوم را داشته باشند و در کنار آن هوش معنوی هم داشته باشند بسیار موفق هستند. من می گویم این افراد نه تنها می توانند به موفقیت برسند که بلکه می توانند معجزه کنند. معجزه فراتر از موفیت است. موفقیت را می شود تصور کرد اما معجزه فراتر از آن است. این موضوع هم در رابطه با افرادی که هوش معنوی دارند اتفاق می افتد.

ویژگی آنها چیست؟ 

این افراد به هیچ وجه دچار تکبر نمی شوند و متواضع هستند. استقامت بالایی دارند و همیشه به دیگران فکر می کنند. این به دیگران فکر کردن جایی است که بحث مسئولیت اجتماعی را باز می کند. به دیگران فکر کردن سبب می شود که یک قدرت عجیبی شما را از کائنات حمایت کند. آن قدرت زاییده خلقت خداوند است و شما نمی توانید آن را انکار کنید. شامل افرادی است که در این فرمول جای بگیرند. این فرمول قسمت مهمش کمک به دیگران است.


 


جلسه رسیدگی به اتهامات کسری نوری از دراویش بازداشت شده در شعبه ۱۰۶ دادگاه جرایم عمومی شیراز "اطلسی" برگزار شد.

به گزارش تارنمای مجذوبان نور، روز چهارشنبه هشتم شهریورماه، جلسه رسیدگی به اتهامات کسری نوری از دراویش گنابادی شیراز به ریاست قاضی آشوری در شعبه ۱۰۶ دادگاه جرائم عمومی شیراز "اطلسی" برگزار شد که وکلای این درویش گنابادی داوود منتظری و فریبرز یداللهی نیز در این جلسه حضور پیدا کردند.

اتهامات این درویش گنابادی نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بوسیله عضویت در سایت مجذوبان نور اعلام شد که پس از اعلام اتهامات توسط قاضی آشوری، کسری نوری گفت: "با نفوذی که مراکز امنیتی بر سیستم قضایی کشور دارند و به دلیل اینکه شما توانایی رسیدگی به قانون شکنی افرادی که در تمام طول بازداشت و بازجویی با رعایت نکردن حق قانونی من، به عنوان یک شهروند ایرانی، قانون اساسی را زیر پا گذاشتند و حقوق حقهٔ من را نقض کردند را ندارید من دادگاه را دارای صلاحیت برای رسیدگی به پرونده نمی‌دانم و هیچ کدام از این اتهامات را قبول ندارم."

همچنین اجازه حضور در جلسه دادگاه و ملاقات نیز به خانوادهٔ این درویش گنابادی داده نشد.

کسری نوری تا کنون ۲ مرتبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. این درویش گنابادی یکبار در تاریخ ۲۱ دی‌ماه سال گذشته به اتهام “فعالیت شبانه روزی و اقدام علیه نظام و عضویت در گروهک انحرافی” بازداشت و پس از ۴۶ روز حبس در اداره اطلاعات شیراز و زندان عادل آباد شیراز با وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شد و سپس مجددا در تاریخ ۲۴ اسفند ماه سال گذشته به اتهام فعالیت تبلیغاتی علیه نظام به نفع بیگانگان و ارتباط و مصاحبه با رسانه‌های بیگانه بازداشت شد.


 


بهای نفت روز پنج شنبه در بازار نیویورک برای دومین روز متوالی کاهش یافت، زیرا موجودی نفت آمریکا به طور غیر منتظره ای بالا رفت و از شدت طوفان ایزاک که خلیج مکزیک را تهدید می کرد، کاسته شد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، وزارت انرژی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد: موجودی نفت این کشور در هفته گذشته میلادی سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که انتظار می رفت، موجودی نفت آمریکا در هفته میلادی گذشته یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه کاهش یابد.

بهای نفت برای تحویل در ماه اکتبر (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان) روز پنج شنبه در معاملات الکترونیک بازار معاملات تجاری نیویورک ۵۸ سنت کاهش یافت و به ۹۴ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید.

بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت نیویورک در ساعت ۱۲:۱۲ دقیقه بعد از ظهر امروز در بازار سنگاپور ۹۵ دلار و دو سنت در هر بشکه بود. بهای نفت دیروز (چهارشنبه) در بازار نیویورک با ۴۸ سنت کاهش، ۹۵ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه بود که کمترین قیمت پایان روزی از ۲۷ اوت (شش شهریور) بود.

امسال بهای نفت در بازار نیویورک تا کنون ۹/۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ کاهش داشته است. بهای نفت برنت دریای شمال روز پنج شنبه در بازار آیس فیوچرز اروپا واقع در لندن سه سنت کاهش یافت و به ۱۱۲ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت دریای شمال امروز ۱۷ دلار و ۴۹ سنت نسبت به نفت وست تگزاس اینترمدیت گرانتر بود.


 


صبح امروز پنجشنبه، شانزدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش غیرمتعهدها با حضور رهبران، مقامات ارشد و نمایندگان تعدادی از کشورهای عضو جنبش و چند سازمان و نهاد بین المللی، با سخنان آیت الله خامنه ای مبنی بر ادامه برنامه اتمی و حمایت رئیس جمهور مصر از حرکت اعتراضی در سوریه و انتقاد بان کی مون، رییس سازمان ملل متحد از سخنان سران جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد.

در جلسه امروز بخشی از سخنان مرسی در حمایت مردم سوریه در ترجمه ی همزمان حذف و یا مانند “انقلاب سوریه” به “فتنه” تغییر یافت. همچنین بان کی مون با هشدار اینکه جدال لفظی می تواند بسرعت مبدل به جنگ شود، گفت اعضای سازمان ملل حق ندارند یکدیگر را به نابودی تهدید کنند، یا بطور وقیحانه ای واقعیات تاریخی، چون، هلوکاست را نفی کنند.

انتقاد آیت الله خامنه‌ای از “انحصار” تولید سوخت اتمی و تاکید بر ادامه برنامه اتمی ایران

بر اساس این گزارش، آیت الله خامنه ای در سخنان خود ساختار شورای امنیت را غیر دموکراتیک و “دیکتاتوری آشکار” خواند و کشورهای غربی را متهم کرد که به بهانه مقابله با تروریسم و حمایت از دموکراسی و حقوق بشر، در کشورهای دیگر دخالت می کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران در صدد ساخت تسلیحات اتمی نیست گفت: ایران برنامه های هسته ای خود برای تولید سوخت هسته ای را ادامه می دهد.

در افتتاحیه امروز آیت الله خامنه ای همراه با محمود احمدی نژاد، علی لاریحانی، رئیس مجلس، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت در سالن اجلاس حضور یافتند.

جنبش غیرمتعهدها یکصد و بیست عضو کامل و هفده عضو ناظر دارد و شماری از کشورهای غیر عضو نیز به عنوان میهمان به اجلاس تهران دعوت شده اند و به گزارش فارس، انتظار می رود در این اجلاس، سه پادشاه، بیست و چهار رئیس جمهوری، هشت نخست وزیر، نه معاون رئیس جمهوری، دو رئیس مجلس و نه نماینده ویژه از کشورهای عضو جنبش حضور یابند و کشورهای دیگری نیز در سطوح پائین تر در اجلاس شرکت دارند.

در آغاز نشست نخستین روز اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، آیت الله خامنه ای در سخنانی، دیدگاه های خود در مورد مسایل جهانی و جنبه هایی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

به گزارش بی بی سی فارسی، وی با اظهار این نظر که سیاست های “دوران جنگ سرد و عصر یکجانبه گرایی پس از آن” شکست خورده، از “اتفاقات شگرفی که در سه دهه اخیر شاهد آن بوده ایم” افزود که با “بروز ضعف در قدرت های قدیمی” کشورهای غیرمتعهد امکان یافته اند تا نقش موثرتری را در صحنه جهانی ایفا کنند. وی اظهار داشت که “اتاق فرمان جهان نباید با دیکتاتوری چند کشور غربی اداره شود” و با “غیردموکراتیک” خواندن ساختار شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تغییر در این نهاد شد.

رهبری در بخش دیگری از سخنرانی خود، بروز تغییر در شرایط جهان را پیش بینی کرد و با اشاره به حرکت اعتراضی علیه موسسات مالی در آمریکا و مخالفت با سیاست های ریاضت اقتصادی در برخی کشورهای اروپایی، گفت “جنبش ٩٩ درصدی مردم آمریکا بر ضد کانون های ثروت و قدرت در آن کشور، و اعتراض عمومی در کشورهای غربی به سیاست های اقتصادی دولتهایشان نیز نشانه لبریز شدن پیمانه صبر و تحمل ملت ها از این وضعیت است.”

وی در ادامه سخنان خود، قدرت های اتمی جهان را به دلیل خودداری از خلع سلاح هسته ای هدف انتقاد قرار داد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی در صدد ساخت اینگونه جنگ افزار ها نیست و از ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی حمایت می کند.

آیت الله خامنه ای “چند کشور غربی دارنده سلاح هسته ای” را متهم کرد که می کوشند مانع از دسترسی سایر کشورها به امکانات تولید سوخت هسته ای شوند و اظهار داشت: “جمهوری اسلامی هرگز در پی تسلیحات هسته ای نیست و نیز هرگز از حق ملت خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای چشم پوشی نخواهد کرد.”

وی در ادامه سخنان خود، به اختلاف اسرائیل و فلسطینیان نیز اشاره کرد و با اظهار اینکه تاسیس کشور اسرائیل حاصل “توطئه وحشتناک غربی با سردمداری انگلیس” است، حکومت این کشور را به ارتکاب انواع جنایت ها متهم کرد و گفت که راه حل این بحران برگزاری همه پرسی با شرکت تمامی فلسطینیان داخل و خارج اسرائیل است.

آیت الله خامنه ای به سیاستمداران آمریکایی هم نصیحت کرد که برای بهبود وجهه خود در میان ملت های جهان، دست از حمایت از اسرائیل بردارند.

رهبری همچنین تحولات اخیر در صحنه بین المللی را یادآور شد و با نام بردن از حرکت های اعتراضی در شمال آفریقا و خاورمیانه با عنوان “بیداری اسلامی که به سقوط دیکتاتوری ها وابسته به آمریکا و همدست رژیم صهیونیستی” منجر شده، اظهار داشت که فرصت مناسبی برای جنبش عدم تعهد پدید آمده تا حضور بیشتری در مدیریت جهانی داشته باشد و از اجلاس خواست تا برای این منظور، “سندی تاریخی تهیه کنیم و ابزارهای اجرایی آن را فراهم نمائیم.”

آیت الله خامنه ای در پایان سخنان خود، گفت: “بی شک تشکیل دبیرخانه ای فعال و پرانگیزه برای این تشکیلات، خواهد توانست به حصول این مقاصد کمکی بزرگ و پرتاثیر داشته باشد.”

بر اساس این گزارش آیت الله خامنه ای در سخنان خود به مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سیاسی سوریه اشاره ای نکرد.

حمایت مرسی از “مردم سوریه”

نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی سالن اجلاس را ترک کرد/فارس: برای مصاحبه بود

پس از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر که ریاست دوره ای کشور بر جنبش غیرمتعهدها رسما به پایان رسیده، در سخنانی، دیدگاه های خود را پیرامون تحولات بین المللی و نقش جنبش غیرمتعهدها شرح داد.

محمد مرسی رژیم بشار اسد را ظالمانه خواند و گفت که اکنون یک انقلابی علیه این رژیم ظالم و مستبد در جریان است.

محمد مرسی که اولین رییس جمهوری مصر است که پس از پیروزی انقلاب ایران به تهران آمده، قبل از برگزاری این کنفرانس، در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران خارجی حکومت بشار اسد را «ظالمانه» خواند.

نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی درباره این کشور، سالن اجلاس سران جنبش عدم تعهد را ترک کرد.

به گزارش عصرایران، خبرنگار الجزیره از تهران خبر داد: همزمان با سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر درباره سوریه، هیئت دیپلماتیک سوریه به ریاست نخست وزیر این کشور، در اعتراض به سخنان مرسی، سالن اجلاس را ترک کرد.

مرسی در سخنرانی خود در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، حکومت سوریه را ظالم توصیف کرد و گفت حکومت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و مصر با ملت سوریه اعلام همبستگی می کند.

مرسی همچنین خواستار وحدت و یکپارچگی مخالفان حکومت سوریه شد.

دقایقی بعد از انتشار خبر فوق ، “فارس” به نقل از شبکه المیادین با تکذیب خروج هیات سوری از سالن نوشت: ولید المعلم برای انجام یک مصاحبه از سالن خارج شد و سپس بازگشت.

مرسی: انقلاب سوریه/ مترجم: فتنه

محمد مرسی، عضو جنبش اخوان المسلمین مصر که به عنوان رییس جمهور مصر اولین سخنران بعد از افتتاحیه اجلاس سران عدم تعهد در تهران بود، علاوه بر دفاع از مردم فلسطین و انتقاد از ساختار سازمان ملل، درباره حکومت سوریه سخنان منفی و تندی بر زبان آورد.

به گزارش بازتاب، مرسی در سخنرانی خود با حملات تندی به بشار اسد و حکومت سوریه، از مخالفین سوریه حمایت کرد، اما ظاهرا گرادنندگان اجلاس این مشکل را پیش بینی کرده و با استفاده از تکنولژی مترجم، مواضع مثبتی به نقل از مرسی برای افکار عمومی داخل کشور منتشر کردند.

مترجم مذکور در ابتدای سخن مرسی درباره سوریه با جایگزین کردن کشور بحرین بجای سوریه سخنان مرسی را تغییر داد در حالی که مرسی صحبتی درباره بحرین نکرده بود.

در ترجمه همزمان سخنان محمد مرسی به زبان فارسی، اشتباهات متعددی صورت گرفت و برخی از بخش هایی که مرسی در مورد سوریه سخن می گفت به درستی ترجمه نشد. به طور مثال در جایی دیگر مرسی گفت انقلاب سوریه که مترجم آن را “فتنه” ترجمه کرد.

همچنین این جمله ی مرسی که “دنیا یک وظیفه اخلاقی‌ دارد و آن هم حمایت از مردم سوریه علیه رژیمِ سرکوبگریست که مشروعیت خود را از دست داده است” به طور کامل از ترجمه ها حذف شد.

رئیس جمهور مصر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ملت فلسطین برای بدست آوردن کرامت و عزت انسانی خود مبارزه می‌کنند، خواستار ایجاد اصلاحات در شورای امنیت و تغییر حق ناعادلانه وتو در این شورا شد.

وی انقلاب مصر را آغازگر اصلاحات در جهان عرب خواند و گفت: در ادامه این اصلاحات انقلاب در کشورهای تونس و لیبی ادامه یافت و تحولاتی را نیز امروز شاهد آن هستیم.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد: بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با دخالت های داخلی و خارجی روبرو هستند و تبعیض و نژاد پرستی در منطقه بوجود آمده و آفت های فقر و بیسوادی در مردم زیاد شده است.

محمد مرسی خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد باید نقش محوری خود را در این مرحله بازی کند.

وی با اشاره به لزوم اصلاحاتی در مجمع عمومی جهانی گفت: باید برای استقلال صلح در جهان تلاش کنیم و نماینده واقعی ملت های خود باشیم.

رئیس جمهور مصر با اشاره به توطئه ها در سوریه تاکید کرد: ما باید امیدوار باشیم در سوریه نظام مردمی حاکم شود و تمام تلاش خود را برای تحقق اصلاحات در سوریه به عمل آوریم.

محمد مرسی با حمایت کامل از مبارزات مردم سوریه، آن را دنباله انقلاباتی دانست که در مصر و تونس و یمن اتفاق افتاده است و ابراز امیدواری کرد که حکومتی برخاسته از نظام دمکراسی و خواسته مردم مبتنی بر عدالت و آزادی در این کشور به روی کار بیاید.

وی که حکومت بشار اسد را ” ظالم” خواند، تاکید کرد که ملت سوریه بتواند بر اساس اصول ببن المللی زندگی کند.

محمد مرسی بر ضرروت همکاری جهانی برای حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت باید بتوان با همکاری ی سوریه آزاد و جدیدی را بسازیم.

وی تصریح کرد که تنها راه نجات مردم سوریه یک دخالت کارامد از سوی همه ماست.

رییس جمهور مصر همچنین با ابراز نگرانی از درگیری های طایفه ای اظهار داشت: نباید اجازه دهیم اختلافات طایفه ای در سوریه بوجود آید. منافع ملت باید محترم شمرده شود و نباید اجازه دهیم اختلافات به جنگ داخلی کشیده شود.

قطع سخنان ابراهیم متقی، استاد دانشگاه درباره مرسی از تلویزیون

شبکه یک سیما که همزمان با ورود مرسی در برنامه زنده خود درباره اجلاس با حضور دو مجری، دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران را دعوت کرده بود، سخنان وی را با آگهی انیمیشن آقای گاز قطع کرد.

به گزارش بازتاب در این برنامه مجریان از دکتر متقی به پرسش از وی درباره روابط ایران و مصر پرداختند. متقی اظهار کرد در این ۴، ۵ سال ایران خیلی تلاش کرده تا با مصر ارتباط بگیرد، ولی مصر قبول نکرده است.

وی درباره مصر گفت: در انتخابات مصر، عمرموسی هم گفته بود که اگر رییس جمهور بشود، در ارتباط با ایران تحول ایجاد خواهد کرد، اما مرسی…

در این مقطع یکی از مجریان سخنان وی را به بهانه پخش تصاویر ورود مرسی قطع کرد و سپس مجری دیگر به سخنانی درباره اهمیت برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران پرداخت و نظر متقی را پرسید.

این استاد روابط بین الملل بعد از یک جمله کلی مجددا به سراغ مصر رفت و گفت: یادمان نرود که اخوان المسلمین مصر نزدیک به عربستان هست و دنبال کمکهای اقتصادی است و… که مجددا سخنانش قطع شد و آگهی پویانمایی آقای گاز و آقای مهندس پخش شد.

  دبیرکل سازمان ملل متحد: اعضا حق ندارند یکدیگر را به نابودی تهدید یا واقعیات تاریخی، چون هلوکاست را نفی کنند

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنانش در اجلاس غیرمتعهدها، از ایران خواست قعطنامه های شورای امنیت را اجرا و با آژانس بین المللی انرژی اتمی با شفافیت کامل همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، بان کی مون، استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز را حق همه کشورها دانست، اما تاکید کرد که نباید ازآن برای مقاصد نظامی استفاده شود.

دبیر کل سازمان ملل همچنین هشدار داد که جدال لفظی می تواند بسرعت مبدل به جنگ شود. او گفت اعضای سازمان ملل حق ندارند یکدیگر را به نابودی تهدید کنند، یا بطور وقیحانه ای واقعیات تاریخی، چون، هلوکاست را نفی کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: آنها که به طرفین تغییر درگیری در سوریه سلاح می‌دهند در حال آغاز یک فاجعه هستند.

به گزارش ایسنا، بان‌کی‌مون در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، با بیان اینکه “سازمان ملل حاضر است به حل همه مسایل، مشکلات و جنگ‌ها در دنیا کمک کند”، افزود: ماه پیش از کرواسی دیدار کردم؛ زمانی که قرار شد جنبش عدم تعهد شکل گیرد، بنیانگذاران این جنبش با یکدیگر در آنجا ملاقات کردند تا این جنبش را بنیانگذاری کنند. آنها گفتند ما نمی‌توانیم صلح داشته باشیم مگر اینکه با یکدیگر همکاری داشته باشیم و آن زمان مساله آزادی از استعمار بود اما آزادی امروز معنای دیگری هم دارد.

بان‌کی‌مون توضیح داد: امروز می‌بینیم که آرزوی آزادی برای مشارکت در امور و داشتن حق تعیین سرنوشت خود را داریم. از زمان آخرین اجلاس سران، این نقش در دنیا مورد توجه قرار داشته است. مصر، تونس، لیبی و یمن تحولاتی داشته‌اند و امروز بهار عربی در واقع صادر شده است و این به دلیل حمله نظامی خارجی نبود بلکه از داخل ملت‌ها سرچشمه گرفت؛ ملت‌هایی که برخواستند تا آینده و زندگی بهتری داشته باشند و ارزش‌های جهانی و بین‌المللی را به وجود آورند و این آغاز جدیدی را به همراه داشت اما اکنون شاهد فشارهایی هستیم.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: می‌خواهم همه را ترغیب کنم که به صدای ملت‌های خود گوش دهند و به خواسته‌های آنها توجه کنند و عدالت، کرامت و حقوق بشر را در نظر بگیرند.

بان‌کی‌مون یادآور شد: جنبش عدم تعهد دو سوم کشورهای سازمان ملل را در خود جای داده است و همچنین در نیروهای حافظ صلح هم حضور گسترده‌ای دارد که از وجود آنها تشکر می‌کنم. ما باید با یکدیگر مشارکت کنیم زیرا تنوع ملت‌های مختلف وجود دارد که همه یک هدف را دارند. من شما را ترغیب می‌کنم که به هم بپیوندید و اصولی که در منشور سازمان ملل وجود دارد و اصول حقوق بشر به ویژه آزادی اعتقادات و بیان را گرامی بدارید. این جبهه دیگری است که باید با آن بجنگیم.

وی با بیان اینکه “سازمان ملل باید همگام با تغییرات جلو رود و ممکن است ما مجبور باشیم باورهای خود را تغییر دهیم”، اظهار کرد: قدرت‌های نظامی در حال حاضر فشارهای زیادی به ملل می‌آورند و تغییرات آب و هوایی نیز خطر بسیار بزرگی است. زنان هنوز حقوق مساوی با مردان ندارند و برخی از کشورهای عضو «نم» جوان هستند و باید کمک کنیم که این جوانان با همکاری مشکلات را رفع کنند. اما متاسفانه منازعات باعث از بین رفتن گفت‌وگو شده است. من نگران هستم برای مثال در مورد مسائل سودان و سودان جنوبی نگران هستم که نتوانسته‌اند مرزهای نهایی خود را مشخص کنند و به خونریزی پایان دهند در کنگو نیز این وضعیت وجود دارد.

بان‌کی‌مون با انتقاد از رواج خشونت جنسی در برخی کشورها گفت: خشونت‌های جنسی بسیار موجب نگرانی است و ناآرامی‌های مالی نیز وجود دارد که ممکن است تاثیرات بسیار مهمی بگذارد. البته اتحادیه آفریقا را تحسین می‌کنم که از قانون اساسی کشورهای مستقل حمایت می‌کند خواهش می‌کنم که همه بتوانند در چارچوب منشور سازمان ملل راه‌حل‌های مسالمت‌آمیزی برای نزاع‌ها پیدا کنند.

وی تاکید کرد:‌ باید از برخوردها جلوگیری کنیم و از منازعات پیشگیری کنیم. از این تریبون تکرار می‌کنم که با هرگونه تهدیدی از جانب یک کشور برای از بین بردن کشور دیگر مخالفت می‌کنم. این کار نه تنها اشتباه است بلکه باعث تضعیف اصولی می‌شود که ما به آن معتقد هستیم. امروزه نم و سازمان ملل با چالش‌های بسیار بزرگی در پاسخ دادن به نیازهای مردم روبرو هستند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد:‌ دو راه برای این چالش‌ها وجود دارد؛ یکی پیشگیری و دیگری پایداری تا بتوانیم با چالش‌ها به طور پایدار روبرو شویم. ما حمایت شما و ظرفیت سازمان ملل را در پاسخگویی به موقع بالاتر می‌بریم اما این پیشگیری باید در خود کشورها باشد. باید به حقوق ملت‌ها احترام گذاشت تا مشارکت تقویت شود و حاکمیت قانون را تضعیف کنیم.

بان‌کی‌مون با اشاره به مساله سوریه، خاطرنشان کرد: بحران در سوریه با تظاهرات مسالمت‌آمیز آغاز شد اما سرکوب شد و در حال حاضر با خطر جنگ داخلی درازمدت روبرو هستیم که ممکن است بنای فرهنگی سوریه را به خطر اندازد. آنها که به هر کدام از طرفین سلاح می‌دهند فاجعه‌ای را در حال آغاز کردن هستند. ما نمی‌توانیم با کشتن بیش از ۱۸ هزار نفر این مساله را حل کنیم. با بمب نمی‌شود صلح ایجاد کرد و من همه طرفین را ترغیب می‌کنم که خشونت را پایان دهند و دولت سوریه این مسئولیت مهم را دارد که با شنیدن صدای ملت خود به خشونت‌ها پایان دهد. آقای الابراهیمی هم باید مورد حمایت جامعه بین‌الملل قرار گیرد و تمام آنهایی که در این مساله موثر هستند و نفوذ دارند باید سعی کنند که با همکاری با هم به خشونت‌ها پایان دهند.

وی ادامه داد: گسترش سلاح‌های هسته‌یی بزرگترین تهدید برای ماست و نم این فرصت را به ایران می‌دهد که نشان دهد که می‌تواند جامعه بین‌الملل نقش بسیار سازنده‌ای داشته باشد و ایران باید در برنامه اتمی خود بسیار مسئولانه عمل کند و این نگرانی‌ها در واقع در قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت ذکر شده است که خواستار شفافیت و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند. برای حفظ صلح و امنیت در منطقه و دنیا از دولت ایران تقاضا می‌کنم که اقدامات لازم را برای ایجاد اعتماد انجام دهد و نشان دهد که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و این باید از طریق همکاری با آژانس و رعایت کردن مقررات سازمان ملل باشد.

بان‌کی‌مون تاکید کرد: از ایران خواهش می‌کنم با همکاری با گروه ۱+۵ بتواند مسیر دیپلماتیکی پیدا کند. خواهش می‌کنم که تمام طرفین تهدید‌آمیز صحبت نکنند زیرا خشونت به خشونت دیگری می‌انجامد و به زودی به خونریزی‌ها منجر می‌شود و زمان این است که تمام رهبران از صدای خود استفاده کنند تا تشنج‌ها را کمتر کنند به جای اینکه به آن بیفزایند. باید خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌یی و کشتار جمعی داشته باشیم.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه ایران ۳۸ سال پیش پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی را مطرح کرده است گفت: من با این نظریه موافق هستم که باید تمام دنیا عاری از سلاح هسته‌ای و همه سلا‌ح‌های دیگر شود و آرزو دارم تجارت غیر قانونی سلاح از بین برود.

وی گفت: ما نمی‌توانیم از امنیت ملی و بین المللی صحبت کنیم مگر آنکه به توسعه پایدار برسیم و در کم کردن فقر پیشرفت زیادی داشتیم، اما نبود برابری در حال افزایش است باید تلاش کنیم به اهداف هزاره برسیم و در مقابل شوک‌هایی که به ما وارد می‌شود انعطاف داشته باشیم و آنها را تحمل کنیم.

مون ادامه داد:‌ باید برنامه توسعه بعد از ۲۰۱۵ را نیز تعریف کنیم و جامعه بین الملل اهداف توسعه را بپذیرد و رهبری سیاسی غیر متعهدها و گروه چین و ۷۷ نیز باید آنها را همراهی کنند .

وی بر حقوق ملت‌ها تاکید کرد و گفت: نقش کشورها در سازمان ملل برای رسیدن به مدیریت جهانی دموکراتیک قابل توجه است؛ مدیریتی که شامل تقویت سازمان ملل از داخل این سازمان و کمک به سازمان‌های جهانی و شورای امنیت را نشان می‌دهد تا اصلاح ساختار سازمان ملل پویایی حال حاضر در دنیا را داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل در پایان با اشاره به سابقه ۵۰ ساله جنبش غیر متعهدها گفت: این جنبش از آرمان‌های صلح و برابری دفاع می‌کند؛ پس باید با یکدیگر کار کنیم تا به این آرمان‌ها برسیم.


 


کلمه: در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد و بلافاصله پس از اعلام خبر رسیدن تعداد امضاهای نامه مردمی به بان کی مون به ۱۰۰۰۰ عدد، حملات سایبری سنگینی علیه وب سایت کلمه آغاز شده که در تمام ساعات گذشته به طور مستمر و بی وقفه ادامه داشته است.

بر اساس گزارش تیم فنی کلمه، با آنکه معمولا حملات سایبری علیه سایت به طور مداوم در جریان است و در مقاطع خاص تشدید می شود، اما حملات اخیر که در سه سال اخیر تقریبا بی سابقه بوده، با سرور و آی پی های متعددی صورت می گیرد که چندین هزار دلار هزینه بر می دارد و مشخص نیست چرا منابع حکومتی و سرمایه های ملی اینچنین در اختیار اقداماتی قرار می گیرد که واضح است نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، در این سری جدید حملات سایبری علاوه بر حملات DDOS و عدم دسترسی، از روش BOTNET نیز برای آلوده کردن و حمله به سرور استفاده شده که باعث سنگین شدن بیش از حد بار بر روی سرور و کند شدن یا قطعی موقت دسترسی در ساعات گذشته بوده است.

این حملات سایبری به محض انتشار خبر رسیدن تعداد امضاهای نامه به بان کی مون آغاز شده و هم آدرس اصلی سایت خبری تحلیل کلمه و هم آدرس در نظر گرفته شده برای جمع آوری امضاهای نامه را هدف قرار داده است.

در حمله BOTNET به سایت امضای نامه به بان کی مون در شبانه روز اخیر، به طور همزمان از هزاران کامپیوتر استفاده شده که یا اجاره شده و یا آلوده به بدافزاری شده اند که در لحظه برای سرور درخواستهای پیاپی می فرستد و بدین شیوه تلاش می کند سایت را از سرویس دهی خارج کند.

با این حال تیم اجرایی کلمه این اطمینان را به مخاطبان و همراهان سبز می دهند که بابت امنیت کاربران، امنیت سایت و امنیت امضاکنندگان نامه به دبیرکل سازمان ملل، هیچ جای نگرانی نیست و حملات و هزینه های سنگین صورت گرفته نیز نخواهد توانست تلاش کلمه و همفکران سبز برای آگاهی بخشی و مقابله با پنهان کاری ها و دروغ پردازی های حاکمان را متوقف سازد.

برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد این حملات به لحاظ حجم اقدامات و امکانات و هزینه هایی که در خدمت آن گرفته شده، ممکن نیست یک اقدام غیر دولتی باشد و حتما به یک تشکیلات حکومتی وابسته است، و برای آن نیز هزاران دلار هزینه بیهوده انجام شده است.

البته پیش از این هم مسئولان ستاد برگزاری اجلاس غیرمتعهدها گفته بودند که برای جلوگیری از انتشار مطالب و خبرهای نامطلوب و متفاوت با گزارش های رسمی از این اجلاس، آماده باش سایبری داده اند. اما حملاتی با این حجم و هزینه، که می توان آن را یک جنگ تمام عیار الکترونیک توصیف کرد، به واقع غیر قابل پیش بینی بود و نشان دهنده عمق هراس حاکمیت از اقداماتی است که سبزها همزمان با این روزها در نظر گرفته اند.

کلمه این اطمینان را به همه همفکران سبز اندیش می دهد که اجازه نخواهد داد حرکت در مسیر سبز و پر امید آگاهی بخشی، با این اقدامات ایذایی متوقف شود. در خصوص نامه به بان کی مون نیز همانطور که پیش تر اطلاع رسانی شده، با وجود رسیدن سریع تر از پیش بینی به سقف تعیین شده ۱۰ هزار امضایی، جمع آوری امضاها ادامه خواهد یافت. اقدامات برای رساندن نامه و امضاها به دفاتر سازمان ملل آغاز شده و گزارش آن نیز به زودی به اطلاع مخاطبان و همراهان خواهد رسید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

Latest News from Kaleme for 08/31/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه: آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی منفی و نگران کننده علیه ایران، حکومت را متهم کرد که تحرکات جدیدی را در تاسیسات پارچین صورت داده و همچنین تعداد سانتریفیوژهای تاسیسات فردو را هم به دو برابر افزایش داده است. این گزارش خطرناک که نگرانی ها را درباره احتمال تحرک نظامی دشمنان علیه کشورمان افزایش می دهد، همزمان با برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران منتشر می شود.

بر اساس تازه ترین گزارشها؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز پنجشنبه در ارتباط با برنامه هسته ای ایران ادعا کرد که جمهوری اسلامی فعالیت های “گسترده ای” را برای پاکسازی منطقه نظامی پارچین انجام داده است. آژانس انرژی اتمی این اقدام را مانعی برای تحقیق بازرسان از این منطقه در آینده دانسته و همچنین نسبت به فعالیت های ایران در منطقه نظامی پارچین ابراز نگرانی کرده و خواهان بازرسی از این منطقه شده است.

در گزارش آژانس آمده است: “فعالیت های خاکبرداری و تسطیح در منطقه وسیعی از پارچین و در منطقه (مورد نظر آژانس) انجام شده است. پنج ساختمان تخریب شده و خطوط انتقال برق، نرده ها و جاده منتهی به آنها برداشته شده است. فعالیت های مشاهده شده، ارزیابی های آژانس را تقویت کرده و ضروری است که آژانس بدون تاخیر بیشتر به این محل (پارچین) دسترسی یابد.”

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در این گزارش تاکید کرده که ایران تعداد سانتریفیوژها تاسیسات فردو در نزدیکی قم را دو برابر کرده است. طبق گزارش فصلی آژانس، ایران در تاسیسات فردو، که در زیر زمین قرار دارد تعداد سانتریفیوژها از یک هزار و ۶۴ سانتریفیوژ در فصل بهار به دو هزار و ۱۴۰ سانتریفیوژ افزایش پیدا کرده است. اما این سانتریفیوژها در حال فعالیت نیستند و فقط نصب شده اند.

این گزارش همچنین تصریح کرده است ایران از سال ۲۰۱۰ تاکنون، ۱۹۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با عیار بالا تاکنون تولید کرده است. این میزان حدود سه ماه پیش، ۱۴۵ کیلوگرم بوده است.

در مقابل اما ایران با رد ادعاهای مربوط به انجام آزمایش‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در سایت پارچین اعلام کرده است که بازدید از این منطقه در چارچوب توافق‌های دوجانبه با آژانس نیست و این کشور تحت شرایطی خاص می‌تواند به بازرسان اجازه بازدید از پارچین بدهد.

همچنین به گزارش دویچه وله، آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر درگزارشی در آبان سال گذشته از احتمال انجام انفجارهای پرقدرت در سایت نظامی پارچین در شرق تهران ابراز نگرانی کرده بود. یوکیو آمانو ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پیشتر در خصوص مذاکرات ایران و آژانس گفته بود:پارچین الویت است و ما بهتر است با آن شروع کنیم.


 


کلمه: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در دیدارهای خود با مقام های حکومتی در ایران، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رهبران جنبش سبز شده و همزمان درخواست رسمی او برای دیدار با میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی در سفر جاری نیز به مسئولان کشور اعلام شده است.

به گزارش کلمه، ساعتی پیش مرکز خبری سازمان ملل گزارش داد که بان کی مون در دیدارهای رسمی خود در تهران، به حکومت اصرار کرده که رهبران مخالف دولت، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی را آزاد کنند تا زمینه ساز آزادی بیان و گفت و گو در فضایی باز قرار گیرد.

همچنین بر اساس اخباری که در اختیار کلمه قرار گرفته است، دبیر کل سازمان ملل خواستار دیدار با میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی در مدت اقامتش در تهران شده و این موضوع را در آستانه سفر به ایران، به مقام های جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

گاردین هم روز گذشته گزارش داده بود که سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پیش از سفر بان کی مون به کشورمان، در گفت و گو با رسانه ها با توجه به درخواست های گسترده از سوی ایرانیان برای دیدار با میرحسین موسوی گفته بود: وی حتما نگرانی های جامعه جهانی را منتقل خواهد کرد. من می توانم اطمینان بدهم که دبیرکل کاملا تمایل دارد تا درمورد حقوق بشر با حاکمان ایران از جمله بالاترین آنها مباحثه و گفت و گو کند.

رهبران مخالفان، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی را آزاد و شرایط آزادی بیان را مهیا کنید

دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی مون، در سخنرانی خود در دانشکده ارتباطات وزارت خارجه گفت: بسیاری از چالش های حقوق بشری در ایران باقی مانده است.

وی با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، همچنین ابراز داشت: این امر که صدای مردم در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری شنیده شود به طور ویژه دارای اهمیت است.

بان کی مون اضافه کرد: به همین دلیل وی در طول دیدارش به حکومت اصرار کرده بود که رهبران مخالفان دولت، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی را آزاد کنند، تا شرایط آزادی بیان و مباحثه در فضای باز را مهیا کنند.

دبیرکل سازمان ملل بر همراهی دو سازمان ملل و جنبش عدم تعهد در زمینه توجه به چالش های مردم کشورشان تاکید کرد و گفت: امروز، سازمان ملل و جنبش عدم تعهد با چالش اساسی پاسخ به آرمان های مردمشان مواجه هستند.

وی افزود: من دو مسیر برای برخاستن این چالش می بینم؛ جلوگیری برای کمک به مواجهه با آرمان های سیاسی اجتماعی جامعه، و تداوم برای کمک به پاسخگویی به چالش های توسعه ای.

بان کی مون آرمان های محکم برای آزادی در ملت ها را مورد تاکید قرار داد و گفت آزادی برای مشارکت، آزادی برای شنیده شدن صدای افراد، و آزادی حق انتخاب حکومت.

وی تصریح کرد: در برخی مکان ها این امر، گذار و آغاز جدید را باعث شده است، ولی در برخی نقاط دیگر، ما سرکوب و حذف را می بینیم. به همین دلیل است که من مصرانه از رهبران جهان خواسته ام تا به صورت جدی و با متمایلانه به فرجام خواهی مردم برای عدالت، حقوق بشر و کرامت انسانی گوش فرا دهند.

بان کی مون همچنین در بخشی از سخنانش در مورد حقوق بشر با اشاره به حوادث سوریه هشدار داد که بحران در سوریه با تظاهرات صلح آمیز آغاز شد که با فشار ظالمانه جواب داده شد.

وی اضافه کرد که هم اکنون ما با خطر وحشتناک جنگ بلندمدت انسانی روبه رو هستیم که در حال نابودی جامعه سوریه است. وی گفت: آنهایی که سلاح به طرفهای درگیر در سوریه می فرستند در این نکبت و جفا مشارکت دارند. شرایط با خون و جان بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از مردم حل نخواهد شد. بیش از این نباید بمب و گلوله به کار گرفته شود.

بان کی مون درخواست کرد دیدار با موسوی و خاتمی را در برنامه های سفر سه روزه وی به تهران قرار دهند

بر اساس گزارش های در اختیار کلمه، بان کی مون ضمن اعلام درخواست خود برای دیدار با موسوی و خاتمی به مقام های ایرانی، از آنها خواسته است دیدار با موسوی و خاتمی را در برنامه های سفر سه روزه وی به تهران قرار دهند.

ملاقات با مسئولان سابق یک کشور، از جمله مواردی است که در عرف دیپلماتیک، متعارف ارزیابی می شود و به ندرت کشوری، جز دیکتاتوری های اقتدارگرا و انحصارطلب، مسئولان سابق رژیم خود را از دیدار با میهمانان دیپلماتیک منع می کند؛ چه رسد به اینکه آنها را در حصر خانگی و بایکوت رسانه ای قرار دهد.

رسانه های منتقد حکومت هم درخواست های متعددی را از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید، خانواده های زندانیان سیاسی، فعالان مدنی و همچنین گروه های مختلف شهروندان خطاب به دبیرکل سازمان ملل منعکس کرده اند که در آنها موضوع دیدار بان کی مون با رهبران جنبش سبز و نیز پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی مطرح شده است.

همچنین بیش از ۱۰ هزار نفر از شهروندان هم ظرف یک شبانه روز با امضای نامه ای خطاب به بان کی مون در سایتی که کلمه به این منظور مهیا کرده بود، خواستار ملاقات او با رهبران بی گناه جنبش سبز و اعتراض وی به نقض حقوق بشر در ایران شده بودند.

اکنون بان کی مون این موضوع را مطرح کرده و نوبت مقام های حکومتی است که به درخواست دبیر کل سازمان ملل پاسخ دهند. آیا آنها طبق ادعاهای بی پایان خود مبنی بر وجود آزادی بی نظیر در ایران عمل خواهند کرد و به بان کی مون اجازه خواهند داد با رهبر جنبش سبز که به تازگی از بیمارستان مرخص شده و در بازداشت خانگی است، و همچنین با رئیس جمهور اصلاح طلب سابق که در بایکوت رسانه ای و آماج فشارها و تهدیدهای شدید سیاسی است، دیدار و گفت و گو کند؟ یا آنکه بار دیگر، با پاسخ منفی به این درخواست، بی آبرویی دیگری را برای حاکمیت اقتدارگرا و مردم گریز به بار خواهند آورد؟ پاسخ این سوال به زودی مشخص خواهد شد.

 

همچنین در کلمه بخوانید:

اولین روز ‫حضور دبیرکل سازمان ملل در تهران/ گفت‌و‌گوی انتقادی با مسئولان عالی‌رتبه حکومتی‬

آغاز اجلاس سران غیرمتعهدها/ سانسور سخنان رئیس جمهور مصر در پخش زنده

۶۰۰ میلیون دلار هزینه برای اجلاس کشورهای غیرمتعهد؛ آیا فایده‌ای هم دارد؟

دستور پنهانی دولت برای سانسور رسانه‌ها در زمان اجلاس غیرمتعهدها + سند

کاهش سرعت اینترنت در برخی نقاط کشور/ اینترنت فراپرسرعت و بدون فیلتر برای میهمانان غیرمتعهد

حملات بی‌سابقه سایبری به کلمه، در واکنش به طرح امضای نامه به بان‌کی‌مون

بازتاب گسترده نامه به بان کی مون در فضای مجازی

وضعیت شبه حکومت نظامی در تهران و حضور هزاران نیرو با سلاح گرم در خیابان‌ها، به بهانه اجلاس غیرمتعهدها

حرفهای مردم درباره اجلاس غیرمتعهدها

حسین زمان: قرار است شهر مردگان را برای سران کشورهای جهان به نمایش بگذارید؟


 


کلمه – گروه بین الملل: برخی گزارش های غیر رسمی حاکی از این است که مخالفان رژیم بشار اسد یک هواپیمای میگ متعلق به ارتش را در شمال غرب این کشور سرنگون کرده اند. این خبر را گردان شهدای سوریه، یکی از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و وابسته به ارتش آزاد سوریه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است.

بر اساس این اطلاعیه این جنگنده در استان اِدلِب، در غرب سوریه، سرنگون شده است. فرمانده ارتش سوریه “عفیف محمود سلیمان”، در استان ادلب، به خبرگزاری فرانسه گفت که دو خلبان این هواپیما که پیش از سقوط به بیرون پریده بودند نیز دستگیر شده‌اند.

هنوز گزارش های رسمی در ارتباط با این خبر منتشر نشده است اما از طرفی دیگر تصویری پخش شده که صحنه سقوط این جنگنده و خلبان را با چتر نجات نشان می دهد. از سرنوشت خلبان یا خلبانان این جنگنده هنوز اطلاع موثقی در دست نیست.

از سوی دیگر بنا به درخواست فرانسه و با شرکت وزرای خارجه کشور های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه جلسه ای برای بررسی بحران سوریه برگزار کرده است که سه کشور عضو دایمی شورای امنیت، آمریکا، روسیه و چین نیز قرار بود سفیران خود در سازمان ملل را به این جلسه بفرستند.

همچنین اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه بزودی برای گفتگو با مقامات سوری به دمشق سفر کند.

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که استانبول به دبنال این است تا با وجود مخالفت بشار اسد موضوع ایجاد یک منطقه حایل برای حفاظت از پناهجویان سوری را در جلسه شورای امنیت سازمان ملل دنبال کند.

این در حالی است که یک روز قبل رئیس جمهور سوریه در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه الدنیا گفته بود کشورش با یک جنگ منطقه ای و بین المللی روبرو است و پایان دادن به عملیات مخالفان در این کشور به زمان احتیاج دارد


 


بانوی ایرانی، زهرا نعمتی، نماینده کشورمان، رکورد تیراندازی با کمان پارالمپیک را شکست.

به گزارش فارس، روز نخست تیراندازی با کمان بانوان پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن امروز آغاز شد که زهرا نعمتی، نماینده کشورمان در بخش ریکرو (W1/w2) در جدال با ۲۰ تیرانداز موفق شد با کسب ۶۱۳ امتیاز در دور تعیین سطح رکورد پارالمپیک را شکسته و راهی مرحله یک شانزدهم نهایی شود.

رکورد قبلی ۶۱۱ امتیاز بود. مرحله یک شانزدهم فردا برگزار خواهد شد.


 


چهاردهمین دوره بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲ شب گذشته در لندن گشایش یافت.

به گزارش ایسنا، با آغاز مراسم افتتاحیه بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲، المپیک معلولان رسما در لندن گشایش یافت تا ۴۲۰۰ ورزشکار از ۱۶۶ کشور از امروز (پنجشنبه) رقابت خود را آغاز کنند.

پس از گشایش رسمی بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲ و اجرای ۳۰ دقیقه برنامه، رژه کشورهای شرکت کننده در بازی های لندن برگزار شد که کاروان ایران با پرچمداری عبدالرضا جوکار ملی پوش رشته دوومیدانی رژه رفت.

ورزشکاران ایران کت و شلوار تیره رنگ با پیراهن سفید بر تن داشتند و یک شال سفید رنگ که پرچم ایران روی آن نقش بسته بود بر گردن داشتند. همچنین اعضای کاروان ایران پرچمهای کوچک کشورمان را نیز در دست داشتند.

ایران با ۷۹ ورزشکار در ۱۳ رشته ورزشی در این بازی ها شرکت کرده است. این برای هفتمین بار است که ورزشکاران جانباز و معلول ایران در بازی‌های پارالمپیک شرکت می‌کنند. اولین حضور آنها به بازی‌های ۱۹۸۸ سئول باز می‌گردد و پس از این بازی‌ها بدون وقفه در همه ادوار بازی‌های پارالمپیک حاضر بوده‌اند. مجموع افتخارات به دست آمده توسط ورزشکاران ایران در بازی‌های پارالمپیک، ۸۸ مدال است که ۳۷ مدال آن طلا، ۲۱ نقره و ۳۰ برنز بوده است.

بهترین دوره حضور کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پارالمپیک نیز به بازی‌های سیدنی باز می‌گردد. در این دوره از بازی‌ها تیم ایران ۱۲ طلا، چهار نقره و هفت برنز به دست آورد. همچنین کاروان جانبازان و معلولان در آخرین دوره بازی‌های پارالمپیک در پکن پنج مدال طلا، شش نقره و سه برنز به دست آورده بود.

قیمت بلیط مراسم افتتاحیه تا ۳۰۰ پوند (حدود یک میلیون تومان) رسید. الیزابت دوم ملکه انگستان و خانواده سلطنتی اش در ورزشگاه ۸۰ هزار نفری المپیک که اکثر سکوهای آن پر است، حضور داشتند. در بخشهایی از مراسم معلولان بر روی ویلچرهای خود به اجرای برنامه پرداختند.

مارگارت ماگان ۸۴ ساله که اولین مدال طلای تاریخ بریتانیا در بازیهای پارالمپیک را به دست آورده است، مشعل خوشه ای بازی های لندن را روشن کرد که آتش بازی و پخش زنده موسیقی را به دنبال داشت.


 


فاطمه دانشور، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس کمیسیون اخلاق و کسب و کار و مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران، درباره فعالیت های اقتصادی زنان و تجربه های خود با خبرآنلاین گفت و گو کرده است.

با وجود اینکه روزهای زیادی از شگفت بودن خبر حضور زنان در عرصه های اقتصادی و اجتماعی می گذرد اما باز هم این موضوع جذابیت های خاص خودش را به دنبال دارد. همین موضوع سبب شد تا این گفت و گو با فاطمه دانشور انجام شود. درست در روزهای واپسین شهریور سال گذشته او به عنوان رییس کمیسیون اخلاق کسب‌و‌کار و مسوولیت اجتماعی شرکت‌های اتاق ایران انتخاب شد.

این نخستین بار بود که در مناسبات ساختاری اتاق ایران چنین اتفاقی ‌افتاد. از این رو برخی ناظران و کارشناسان این انتخاب را محصول تغییر و تحول در شاکله هیات‌رییسه پارلمان بخش خصوصی می‌دانند. وی در این گفت و گو که در نخستین روز شهریور سال جاری انجام شده، از حضور زنان در عرصه تجارت سخن گفته است. او اعتقاد دارد زن ها به دلیل عاملی به نام «ترس» حضورشان در عرصه تجارت چندان بازتاب نداشته است. متن کامل این گفت و گو را در ادامه خواهید خواند:

 

حتی حالا هم که به دفعات شاهد حضور «زن » ها در عرصه تجارت و فعالیت های اقتصادی هستیم و گفت و گو هایی در رابطه با عملکرد آنان در عرصه اقتصاد منتشر شده است باز هم برای بسیاری این موضوع جذاب و تا حدودی باور نکردنی به شمار می آید. علت آن را در چه چیزی می توان جستجو کرد؟ آیا سیستم اقتصادی ما آنقدر ضد زن است که حضور آنها در این عرصه همواره خبر سازی می کند؟ 

به نظر من باید ریشه این داستان را در زمین فرهنگ جستجو کرد. تجارت زنانه و مردانه ندارد و هر دو جنسیت می توانند وارد آن شوند. اینکه چرا زن ها دیر تر و کم تر وارد عرصه تجارت می شوند به دلیل محدودیت هایی است که فرهنگ ایجاد کرده است. من در حال حاضر در سمینارهای مختلفی که سخنرانی می کنم شاهد این هستم که نامه های زیادی از سوی زن ها به دستم می رسد. نخستین بار در سال ۸۷ در گفت و گو با یک مجله خانوادگی، زندگی خودم را شرح دادم. ۱۳۰۰ نامه پس از انتشار آن گفت و گو از اقصی نقاط ایران به دست من رسید که اکثر ارسال کنندگان نامه ها خانم بودند و بخشی هم شامل جوانان بود. خانم هایی که گویی تشنه دانستن بودند. خانم هایی که انگار روزنه امیدی جایی درخشیده است و آنها می توانند موفق شوند شروع کرده بودند در نامه هایشان در رابطه با محدودیت هایی که پدر هایشان، برادران شان و همسران شان ایجاد می کنند که حتی بخواهند بروند یک دسته چک عادی بگیرند. حتی مانع از این می شدند که شرکتی را با سرمایه ای اندک به ثبت برسانند. کاری که من کردم این بود که تعداد گفت و گو های خودم را با این خانم ها بیشتر کردم. برای آنان نشست هایی گذاشتم و شروع به گقت و گو کردیم. سال ۱۳۸۸ من جلسه ای با تعدادی از این خانم ها به همراه همسر هایشان داشتم. در حال حاضر و در سال ۹۱ همسران آنها به من گفتند: « ما فکر نمی کردیم خانم های ما اینقدر استعداد داشته باشند و توانمند باشند. »

من در گفت و گو های سال ۸۸ به همسران خانم هایی که با آنها گفت و گو کرده بودم را متقاعد کردم که اجازه بدهند تا خانم های شان کسب و کاری را راه اندازی کنند. آنها کسب و کاری را راه اندازه کرده بودند و برای من امسال بسیار شیرین بود که مردها می گفتند ما توان زن ها یمان را تازه کشف کردیم و تازه فهمدیم که به طور مثال چه مهارتی در بازاریابی، مدیریت داخلی شرکت و … دارند. می خواهم بگویم که زن ها فی الذاته یکسری مهارت هایی را دارند. من همیشه این را گفتم که ماهیت زن به زایش و تولید نزدیک است. جدی ترین کار یک زن زایش است و جدی ترین کار یک مرد کشتن است. این یک واقعیت است. تمامی کار های ما که ماهیت تولیدی دارد اتفاقا به روحیه و ماهیت زن نزدیک تر است. خودتان مشاهده کردید که کارهای تولیدی که خانم ها مدیریت می کنند به طور مثال بسته بندی های قشنگ تری دارد، حوصله بیشتری دارند و دقت بیشتری دارند. یعنی در برخی موارد فی الذاته یکسری توان مندی های آنان خاص تر است. خانم ها به دلیل محدودیت هایی که داشتند و هنوز هم وجود دارد یک عاملی در زنان ما به نام « ترس » رشد کرده است که ریشه در دوران کودکی و تربیت دختران ما دارد. ما در کودکی وقتی از ادبیات کلامی استفاده می کنیم و می گوییم: « پسر زرنگم، دختر قشنگم ». با این ادبیات داریم پسر های مان را به سوی انجام کار های بزرگ سوق می دهیم تا برود رانندگی کند، اسکی بازی کند، دوچرخه سواری کند و اقدام هایی از این دست را انجام دهد. در مقابل با به کار گیری « دختر قشنگم » داریم به دختر مان می گوییم آیینه دستش بگیرد و به چهره اش برسد. یا اینکه پسر مان زمین می خورد دستش را می گیریم و بلندش می کنیم اما اگر دختر مان سوار بر دوچرخه باشد و زمین بخورد به او می گوییم دوچرخه سواری کار تو نیست. همین عوامل و این ادبیاتی که به آن اشاره کردم سبب می شود تا عامل ترس از دوران کودکی در زنان ریشه کند. این « ترس » مانع از این می شود که ریسک پذیر شوند.

یعنی دقیقا اعتقاد دارید به این طریق موردی که در کسب و کار و تجارت نکته ای کلیدی به حساب می آید که همان ریسک پذیری است در آنها شکل نمی گیرد؟ 

دقیقا همین طور است. صد در صد یکی از الزامات تجارت و کسب و کار « ریسک پذیری » است. این عامل ترس مانع از ریسک پذیری می شود و روانی است. این موضوع به صورت طبیعی و در جریان تربیت زنان به وجود می آید. عده ای دیگر از آنها خود ساخته اند ، عده ای دیگر خودشان روحیه مقاوم دارند و یا اینکه عده ای از آنها در خانواده ای هستند که کم تر از این نوع ادبیات به کار گرفته می شود.

قاعدتا شما هم در گروه سوم قرار می گیرید؟ 

خود من در یک خانواده خیلی سنتی بزرگ شدم ولی پدرم همیشه نقش حمایت گر داشت. به خاطر دارم تنها قصد داشتم به سفر چین بروم و باید دو هفته آنجا می ماندم. به دلیل همین سفر دو هفته ای که قرار بود تنها بروم کل فامیل ارتباطش را با پدر من قطع کرد که چطور اجازه داده است دختر او یک سفر خارجی تنها برود. خیلی تعصب به قضیه داشتند. پدر من از این اقدام من حمایت کرد و گفت من به دخترم اطمینان خاطر دارم. آن سفر دریچه ای از موفقیت و راه ها را پیش روی من باز کرد. اگر پدر من به مانند اقوام خود تعصب های قومی و فرهنگی مان را در رابطه با من جاری می کرد قطعا به اینجا نمی رسیدم. بنابراین بخشی از عدم پیشرفت زنان را می توان در محدودیت های فرهنگی جست و جو کرد که ریشه در خانواده دارد. بعد می آیی و وارد جامعه می شوی؛ وقتی وارد جامعه می شوی مشاهده می کنی باز در گفت و گو های دانشگاهی اساتید به ما می گفتند که دختران پس از فارغ التحصیلی باید کارشناس و یا مشاور شوند و پست های مدیریتی در اختیار آقایان قرار بگیرد.

واقعا همین طور هم بود؟

بله. من لیسانس مدیریت بیمارستانی دارم و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارم. تمام پست های مدیریتی را به آقایان می دانند و خانم هایی که به لحاظ و معدل بالاتر بودند این امکان را نداشتند. در بانک ها هم می توان نمونه این موضوع را مشاهده کرد. خانم هایی که رشته مدیریت بانکداری خوانده اند چند درصد شان ریاست شعب بانکی را بر عهده دارند. خانم ها بیشتر در بخش کارشناسان بانکی در شعب مشغول به کارند و من تا کنون رییس شعبه بانکی را ندیده ام که زن باشد.

یعنی می خواهید بگویید بر اساس شایسته سالاری مدیران انتخاب نمی شوند و صرفا جنسیت آنها در اولویت قرار می گیرد؟ 

وقتی که فرد به عنوان یک زن وارد دانشگاه می شود و درس اش را به پایان می برد با یک دیوار مواجه می شود و به او می گویند به دلیل جنسیتی که داری نمی توانی مدیر شوی. این موضوع ادامه دارد.

ادامه آن در شاخه فعالیت های شما چگونه است؟ 

وقتی وارد بازار کسب و کار می شوی قاعدتا باید برای دریافت دسته چک به بانک مراجعه کنید. در این حالت مشاهده می کنید که برای شما مانع تراشی می کنند. مخصوصا در شهرستان ها این مانع تراشی ها بیشتر است. این موانع را مرد ها ندارند. طبیعی است هر کسی که وارد بازار کسب و کار می شود در تجربیات نخست ممکن است شکست بخورد. شکست یک زن برای خانواده و اطرافیان قابل قبول نیست ولی اگر شکستی برای یک مرد به وقوع بپیوندد همه دور آن جمع می شوند تا این شکست را طی کند. چرا که اعتقاد بر این است که یک پسر باید وارد کسب و کار شود. قدیم ها پدر بزرگ های ما می گفتند پسر ها باید یک کسبی را یاد بگیرند و این ادبیات گفت و گوی آنها بود اما در رابطه با دختر ها بیان نمی کردند که دختران هم باید کسبی یاد بگیرند. نهایت ارفاقی که به دختران می شد « تحصیلات » بود. در حال حاضر هم خیلی جا ها می خونم آمار حضور دختران در دانشگاه بالا رفته است. درست است که مشارکت زنان در حوزه تحصیلات بالا رفته است اما این موضوع در بحث کسب و کار علامت منفی است. یعنی اینکه دختران ما حضور در دانشگاه را به حضور در بازار کسب و کار ترجیح داده اند. در مقابل پسران ما حضور در بازار کسب و کار را به حضور در دانشگاه ترجیح می دهند. در بسیاری از افراد مشاهده می کنم که در صحبت هایشان از موضوع آمار بالای قبولی دختران در دانشگاه اینگونه تعبیر می کنند که انگار دختر های ما توانمند تر و باهوش تر از پسران ما بودند که رفتند و کرسی های دانشگاه را به دست آوردند. اما اینگونه نیست و پسران ما به سراغ بازار کسب و کار رفتند و اصلا در آزمون ورودی دانشگاه شرکت نکردند.

چرا دختران ما کم تر جذب بازار کسب و کار می شوند؟ 

ترس. اگر در رابطه با این موضوع علت یابی کنید به « ترس » می رسید.

چرا ترس؟ 

عوامل فرهنگی سبب شکل گیری این « ترس » می شود. خود من وقتی وارد بازار کسب و کار شدم و در شرکتم به مشکل بر خوردم می رفتم با رییس بانک صحبت کنم، به من گفت: « برو مردت رو بر دار بیار. » این فرد که از مدیران شناخته شده بانک توسعه صادرات بود در حالی این جمله را به من گفت که من سهام دار عمده شرکت بودم و مدیرعاملی شرکت بر عهده خودم بود و رفته بودم برای بازپرداخت اقساط زمان بگیرم. وقتی به من گفت: « برو مردت رو بیار » ، چون از این حرف ها در جامعه زیاد شنیدم نشکستم. یا اینکه برای نخستین بار برای خرید به فولاد مبارکه اصفهان رفته بودم تمام هیات همراه من را راه دادند و من که یک زن بودم راهم ندادند خواهی، نخواهی سه تابلو در ذهن من نقش بست؛ کشیدن سیگار ممنوع، آشغال ریختن ممنوع و ورود زنان ممنوع. برای چی ما باید این قدر تحقیر شویم؟ مگر قرار است جنسیت من داخل چه کاری کند که مانع ورود من به داخل شدند؟ این برخورد خیلی تحقیر آمیز بود که زن ها نمی توانند وارد محوطه فولاد مبارکه شوند. خیلی از این نمی توانند ها در بسیاری دیگر از مکان ها وجود دارد. به طور مثال در رابطه با اسکله شهید رجایی دو روز لازم بود نامه نگاری شود تا من وارد محوطه شوم ولی کارمند های من از همان لحظه نخست وارد شدند. این محدودیت ها تعدادش زیاد است و می توانم آنها را بشمارم. این محدودیت ها سبب می شود زن ها دیر تر به مقصد برسند.

بخش گفته های شما در رابطه با ریشه های فرهنگی این موضوع را می پذیرم اما فقط همه چیز را نمی توان گردن ریشه های فرهنگی و ترس انداخت. قبول ندارید اتحاد یک حرکت جمعی به شکلی پایدار در میان خود زنان در حوزه کسب و کار به چشم نمی خورد؟ 

جاهایی هم بوده است که توانسته اند در حوزه کسب و کار رویداد هایی را به ثبت برسانند. تعداد آنها کم بوده است چون از لایه های محدودیت هایی که جامعه برای شان گذاشته است به سختی عبور می کنند. به طور مثال در بخش خیریه ها مشاهده کنید. خیریه بزرگی مانند محک را یک زن راه اندازی کرد که بعد ها جایزه بانک توسعه اسلامی را هم ایشان گرفتند. یا اینکه خیره بزرگ دیگری مانند کهریزک را هم یک خانم به این وضعیت رسانده است. در خیریه ها و N.G.O ها زن ها حضور خوبی داشتند اما در حوزه اقتصاد نتوانستند حضور خوبی داشتند. در حوزه های کلان اقتصادی حضور زنان کم رنگ است. به نظر من زن و مرد می توانند کار اقتصادی انجام دهند اما مشکل « فرهنگی» است. من شاید ماهی ۵۰۰ تا ۶۰۰ خانم باشند که با آنها هم صحبت می شوم اکثرا می ترسند از اینکه چک هایشان برگشت بخورد و همسرشان کار را به جدایی بکشاند.

باور کنید آنقدر ها که شما می گویید شرایط بسته نیست. این روزها به نظرم خیلی از مرد ها بیشتر از این موضوع رنج می برند و زن ها حضور پررنگ تری هم لا اقل در لایه های رویی دارند. این موضوعی است که به وفور قابل مشاهده است و می توان نمونه های عینی زیادی را هم مطرح کرد. قبول ندارید؟

یک حالت نگرانی از خانواده را مرد ها بهتر می توانند کنترل کنند.

این شخصیت های درونی مرد را قبول دارم اما در رابطه با حضور زنان در کسب و کار امروز در سال ۱۳۹۱ داریم با همدیگر گفت و گو می کنیم. شواهد امر حکایت از حضور زنان در عرصه های اقتصادی دارد اما به نظر خودشان تمایل درونی شان چندان به این موضوع نیست. تحلیل شما چیست؟ 

در حوزه کسب و کار مردی که به مشکل بخورد و بخواهد برود زندان را هیچ کس مواخذه نمی کند اما زنی که در عرصه کسب و کار شکست بخورد و بخواهد راهی زندان شود مورد سرزنش همگی قرار می گیرد.

اصلا چرا نباید یک روند حرکتی مناسب با تدبیر باشد که نتیجه آن زندان نباشد؟ 

شما در حال حاضر به نوسان های اقتصادی در جامعه نگاه کنید، پر از ریسک است. به طور مثال من می آیم امروز بر اساس نرخ ارز کنونی کالا وارد می کنم و چک هایم را هم بر همان اساس می کشم اما به یکباره رقم ها دو یا سه برابر می شود و من نمی توانم تعهد های مالی ام انجام دهم. در این شرایط فعال اقتصاد در شرایط ریسکی می افتد که باید مدیریت کند. اتفاقا زنی که صاحب همسر و خانواده است در این شرایط همسرش باید او را همراهی کند نه اینکه بترسد. یک موضوع جالب بگویم و آنهم اینکه با بسیاری از خانم هایی که من ارتباط دارم و به مشکل خوردند، متوجه شدم که فعالیت اقتصادی شان را از همسر هایشان پنهان کردند. این یک ضعف است و نباید اینطور باشد.

یعنی در یک جمع بندی به نظر شما ترس باعث عدم حضور زنان در عرصه تجارت و اقتصادی است؟ 

عوامل زیادی در این رابطه نقش دارند که مهم ترین آنها « ترس » است. عامل دیگر « نا آگاهی » است. من اعتقاد دارد چون فرصت های کار برای آقایان بیشتر بوده است بسیاری از مهارت های تجارت را آنان به طور تجربی یاد گرفتند. به طور مثال یکی از مهم ترین موارد در تجارت فنون مذاکره است. اینکه بتوان با مشتری مذاکره کرد. مرد هایی که در کنار مدیران قدرتمند این فنون را تجربه کردند بعد ها آمدند و در کارشان پیاده کردند اما این فرصت برای زنان نبوده است که بیایند و در کنار مدیران رده بالا قرار بگیرند و فنون مذاکره را بلد باشند. تعدادش بسیار کم است. رفته رفته باید این موضوع بهتر شود ولی یکسری قوانین بازدارند از سوی نهاد های سیاست گذار وضع می شود که این روند را با مشکل مواجه می کند.

ولی به نظر من جامعه این موضوع را نمی پذیرد. علت آن هم می توان به سادگی مطرح کرد. به طور مثال در همین آغاز به کار دولت دهم سه زن از سوی رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شدند که در نهایت یکی از آنان هم در حال حاضر در راس وزارت بهداشت فعالیت می کند. بنابراین نمی توان گفت نهاد های سیاسی مخالف این موضوع هستند. تحلیل شما از این ماجرا چیست؟ 

اما مشاهده می کنیم انتخاب رشته معدن برای زنان ممنوع است. این دارد به زن ها می گوید نمی توانید. ولی من به عنوان یک مثال عینی می توانم بگویم که به عنوان یک زن وارد فعالیت های معدنی شدم و در آن هم موفق بودم. در بین تمام مرد های معدن کار دین خودم را نسبت به اجتماع بیشتر ادا کردم.

اشاره کردید به لحاظ فرهنگی سالیان متمادی حضور زنان در عرصه تجارت برای تان تعریف نشده بود. حالا پس از اینکه به عنوان یک زن وقتی وارد سیستم اقتصادی قرار گرفتید و در مقابل سر فصل هایی قرار می گیرید که دغدغه تان نبوده است چه احساسی دارید؟ 

آزاد دهنده است اما آدم هم ویژگی خاصی دارد که باید برای آن به خداوند تبریک گفت بابت این خلقتی که کرده است. انسان روحیه عادت پذیری دارد و ذهنی که خداوند به عنوان سرمایه به آدم ها داده است می تواند برای هر محدودیت و مشکلی راهکاری پیدا کند.

به یک عدم اقبال عمومی که ریشه در فرهنگ ما دارد اشاره کردید اما به هر حال بسیاری از زن ها در حال حاصر فعالیت اقتصادی می کنند. راهکار شما به عنوان یک نمونه موفق برای این موضوع چیست؟ 

راهکار این است که ابتدا آدم بتواند باور هایش را تقویت کند. باوری را در خودش ایجاد که می تواند از عهده سختی ها بر بیاید. قبل از توانستن خواستن است که آدم بخواهد در شرایط اقتصادی قرار بگیرد و مسئولیت تمامی اشتباه هایش را به عهده بگیرد. یک قدرتی می خواهد که انسان ابتدا باید آن را برای خودش جا بیاندازد. یعنی برای فرد جا بیافتد که می خواهم یک کارآفرین و ثروتمند باشم. در مسیر حرکت ممکن است فرد به مشکل بخورد یا اینکه اشتباه کند. باید مسئولیت این اشتباه پذیرفته شود. استقامت، پایداری و صبر آیتم هایی است که کارآفرینان موفق همیشه داشته اند. کارآ،رین همیشه باید روی روحیه خودش کار کند چرا که بیشترین فردی که مقابل لشگر بلا ایستاده است خود کارآفرین است. اگر کارآفرین نتواند در جلو محکم بیاستد تمام کارمند ها و کارگران او آسیب می خورند. من نشستی با این ورشکسته های اقتصادی داشتم و به آنها گفتم: « همیشه پشت میز های تان بنشینید، به موبایل هایتان جواب بدهید و لبخند بزنید. »

به هر حال زیاد هم نمی تواند لحظه لبخند برانگیزی باشد چون به هر حال نهاد های قضایی می آیند و فرد را می برند؟ 

ایراد ندارد. فرار کردن بد تر است. من توانسته ام بحران های مالی چند میلیاردی را با پشت میز قرار گرفتن و تلفن جواب دادن و فن مذاکره از سر بگذارنم. فن مذاکره بسیار مهم است. اینکه چطور طرف مقابل را متقاعد کنی به حرف هایی که می زنی. مهم تر از همه این ها توکل به خداست. آدم باید یکسری ویژگی هایی را داشته باشد سپس به خدا توکل کند. من این موضوع را به صورت تجربی دیدم که خداوند انسان ها را از بحران هایی عبور می دهد. قدرت خداوند را هم نباید نادیده گرفت. من تمایل دارم راجع به موضوعی در اینجا صحبت کنم که مشاهده نکردم جایی پیرامون آن گفت و شنود شود و آن هم « هوش آدم ها » است. راجع به هوش آی کیو و ای کیو زیاد صحبت شده است اما در رابطه با هوش معنوی کسی حرفی نزده است. افرادی که هوش اول و دوم را داشته باشند و در کنار آن هوش معنوی هم داشته باشند بسیار موفق هستند. من می گویم این افراد نه تنها می توانند به موفقیت برسند که بلکه می توانند معجزه کنند. معجزه فراتر از موفیت است. موفقیت را می شود تصور کرد اما معجزه فراتر از آن است. این موضوع هم در رابطه با افرادی که هوش معنوی دارند اتفاق می افتد.

ویژگی آنها چیست؟ 

این افراد به هیچ وجه دچار تکبر نمی شوند و متواضع هستند. استقامت بالایی دارند و همیشه به دیگران فکر می کنند. این به دیگران فکر کردن جایی است که بحث مسئولیت اجتماعی را باز می کند. به دیگران فکر کردن سبب می شود که یک قدرت عجیبی شما را از کائنات حمایت کند. آن قدرت زاییده خلقت خداوند است و شما نمی توانید آن را انکار کنید. شامل افرادی است که در این فرمول جای بگیرند. این فرمول قسمت مهمش کمک به دیگران است.


 


جلسه رسیدگی به اتهامات کسری نوری از دراویش بازداشت شده در شعبه ۱۰۶ دادگاه جرایم عمومی شیراز "اطلسی" برگزار شد.

به گزارش تارنمای مجذوبان نور، روز چهارشنبه هشتم شهریورماه، جلسه رسیدگی به اتهامات کسری نوری از دراویش گنابادی شیراز به ریاست قاضی آشوری در شعبه ۱۰۶ دادگاه جرائم عمومی شیراز "اطلسی" برگزار شد که وکلای این درویش گنابادی داوود منتظری و فریبرز یداللهی نیز در این جلسه حضور پیدا کردند.

اتهامات این درویش گنابادی نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بوسیله عضویت در سایت مجذوبان نور اعلام شد که پس از اعلام اتهامات توسط قاضی آشوری، کسری نوری گفت: "با نفوذی که مراکز امنیتی بر سیستم قضایی کشور دارند و به دلیل اینکه شما توانایی رسیدگی به قانون شکنی افرادی که در تمام طول بازداشت و بازجویی با رعایت نکردن حق قانونی من، به عنوان یک شهروند ایرانی، قانون اساسی را زیر پا گذاشتند و حقوق حقهٔ من را نقض کردند را ندارید من دادگاه را دارای صلاحیت برای رسیدگی به پرونده نمی‌دانم و هیچ کدام از این اتهامات را قبول ندارم."

همچنین اجازه حضور در جلسه دادگاه و ملاقات نیز به خانوادهٔ این درویش گنابادی داده نشد.

کسری نوری تا کنون ۲ مرتبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. این درویش گنابادی یکبار در تاریخ ۲۱ دی‌ماه سال گذشته به اتهام “فعالیت شبانه روزی و اقدام علیه نظام و عضویت در گروهک انحرافی” بازداشت و پس از ۴۶ روز حبس در اداره اطلاعات شیراز و زندان عادل آباد شیراز با وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شد و سپس مجددا در تاریخ ۲۴ اسفند ماه سال گذشته به اتهام فعالیت تبلیغاتی علیه نظام به نفع بیگانگان و ارتباط و مصاحبه با رسانه‌های بیگانه بازداشت شد.


 


بهای نفت روز پنج شنبه در بازار نیویورک برای دومین روز متوالی کاهش یافت، زیرا موجودی نفت آمریکا به طور غیر منتظره ای بالا رفت و از شدت طوفان ایزاک که خلیج مکزیک را تهدید می کرد، کاسته شد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، وزارت انرژی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد: موجودی نفت این کشور در هفته گذشته میلادی سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که انتظار می رفت، موجودی نفت آمریکا در هفته میلادی گذشته یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه کاهش یابد.

بهای نفت برای تحویل در ماه اکتبر (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان) روز پنج شنبه در معاملات الکترونیک بازار معاملات تجاری نیویورک ۵۸ سنت کاهش یافت و به ۹۴ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید.

بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت نیویورک در ساعت ۱۲:۱۲ دقیقه بعد از ظهر امروز در بازار سنگاپور ۹۵ دلار و دو سنت در هر بشکه بود. بهای نفت دیروز (چهارشنبه) در بازار نیویورک با ۴۸ سنت کاهش، ۹۵ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه بود که کمترین قیمت پایان روزی از ۲۷ اوت (شش شهریور) بود.

امسال بهای نفت در بازار نیویورک تا کنون ۹/۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ کاهش داشته است. بهای نفت برنت دریای شمال روز پنج شنبه در بازار آیس فیوچرز اروپا واقع در لندن سه سنت کاهش یافت و به ۱۱۲ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت دریای شمال امروز ۱۷ دلار و ۴۹ سنت نسبت به نفت وست تگزاس اینترمدیت گرانتر بود.


 


صبح امروز پنجشنبه، شانزدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش غیرمتعهدها با حضور رهبران، مقامات ارشد و نمایندگان تعدادی از کشورهای عضو جنبش و چند سازمان و نهاد بین المللی، با سخنان آیت الله خامنه ای مبنی بر ادامه برنامه اتمی و حمایت رئیس جمهور مصر از حرکت اعتراضی در سوریه و انتقاد بان کی مون، رییس سازمان ملل متحد از سخنان سران جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد.

در جلسه امروز بخشی از سخنان مرسی در حمایت مردم سوریه در ترجمه ی همزمان حذف و یا مانند “انقلاب سوریه” به “فتنه” تغییر یافت. همچنین بان کی مون با هشدار اینکه جدال لفظی می تواند بسرعت مبدل به جنگ شود، گفت اعضای سازمان ملل حق ندارند یکدیگر را به نابودی تهدید کنند، یا بطور وقیحانه ای واقعیات تاریخی، چون، هلوکاست را نفی کنند.

انتقاد آیت الله خامنه‌ای از “انحصار” تولید سوخت اتمی و تاکید بر ادامه برنامه اتمی ایران

بر اساس این گزارش، آیت الله خامنه ای در سخنان خود ساختار شورای امنیت را غیر دموکراتیک و “دیکتاتوری آشکار” خواند و کشورهای غربی را متهم کرد که به بهانه مقابله با تروریسم و حمایت از دموکراسی و حقوق بشر، در کشورهای دیگر دخالت می کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران در صدد ساخت تسلیحات اتمی نیست گفت: ایران برنامه های هسته ای خود برای تولید سوخت هسته ای را ادامه می دهد.

در افتتاحیه امروز آیت الله خامنه ای همراه با محمود احمدی نژاد، علی لاریحانی، رئیس مجلس، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت در سالن اجلاس حضور یافتند.

جنبش غیرمتعهدها یکصد و بیست عضو کامل و هفده عضو ناظر دارد و شماری از کشورهای غیر عضو نیز به عنوان میهمان به اجلاس تهران دعوت شده اند و به گزارش فارس، انتظار می رود در این اجلاس، سه پادشاه، بیست و چهار رئیس جمهوری، هشت نخست وزیر، نه معاون رئیس جمهوری، دو رئیس مجلس و نه نماینده ویژه از کشورهای عضو جنبش حضور یابند و کشورهای دیگری نیز در سطوح پائین تر در اجلاس شرکت دارند.

در آغاز نشست نخستین روز اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، آیت الله خامنه ای در سخنانی، دیدگاه های خود در مورد مسایل جهانی و جنبه هایی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

به گزارش بی بی سی فارسی، وی با اظهار این نظر که سیاست های “دوران جنگ سرد و عصر یکجانبه گرایی پس از آن” شکست خورده، از “اتفاقات شگرفی که در سه دهه اخیر شاهد آن بوده ایم” افزود که با “بروز ضعف در قدرت های قدیمی” کشورهای غیرمتعهد امکان یافته اند تا نقش موثرتری را در صحنه جهانی ایفا کنند. وی اظهار داشت که “اتاق فرمان جهان نباید با دیکتاتوری چند کشور غربی اداره شود” و با “غیردموکراتیک” خواندن ساختار شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تغییر در این نهاد شد.

رهبری در بخش دیگری از سخنرانی خود، بروز تغییر در شرایط جهان را پیش بینی کرد و با اشاره به حرکت اعتراضی علیه موسسات مالی در آمریکا و مخالفت با سیاست های ریاضت اقتصادی در برخی کشورهای اروپایی، گفت “جنبش ٩٩ درصدی مردم آمریکا بر ضد کانون های ثروت و قدرت در آن کشور، و اعتراض عمومی در کشورهای غربی به سیاست های اقتصادی دولتهایشان نیز نشانه لبریز شدن پیمانه صبر و تحمل ملت ها از این وضعیت است.”

وی در ادامه سخنان خود، قدرت های اتمی جهان را به دلیل خودداری از خلع سلاح هسته ای هدف انتقاد قرار داد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی در صدد ساخت اینگونه جنگ افزار ها نیست و از ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی حمایت می کند.

آیت الله خامنه ای “چند کشور غربی دارنده سلاح هسته ای” را متهم کرد که می کوشند مانع از دسترسی سایر کشورها به امکانات تولید سوخت هسته ای شوند و اظهار داشت: “جمهوری اسلامی هرگز در پی تسلیحات هسته ای نیست و نیز هرگز از حق ملت خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای چشم پوشی نخواهد کرد.”

وی در ادامه سخنان خود، به اختلاف اسرائیل و فلسطینیان نیز اشاره کرد و با اظهار اینکه تاسیس کشور اسرائیل حاصل “توطئه وحشتناک غربی با سردمداری انگلیس” است، حکومت این کشور را به ارتکاب انواع جنایت ها متهم کرد و گفت که راه حل این بحران برگزاری همه پرسی با شرکت تمامی فلسطینیان داخل و خارج اسرائیل است.

آیت الله خامنه ای به سیاستمداران آمریکایی هم نصیحت کرد که برای بهبود وجهه خود در میان ملت های جهان، دست از حمایت از اسرائیل بردارند.

رهبری همچنین تحولات اخیر در صحنه بین المللی را یادآور شد و با نام بردن از حرکت های اعتراضی در شمال آفریقا و خاورمیانه با عنوان “بیداری اسلامی که به سقوط دیکتاتوری ها وابسته به آمریکا و همدست رژیم صهیونیستی” منجر شده، اظهار داشت که فرصت مناسبی برای جنبش عدم تعهد پدید آمده تا حضور بیشتری در مدیریت جهانی داشته باشد و از اجلاس خواست تا برای این منظور، “سندی تاریخی تهیه کنیم و ابزارهای اجرایی آن را فراهم نمائیم.”

آیت الله خامنه ای در پایان سخنان خود، گفت: “بی شک تشکیل دبیرخانه ای فعال و پرانگیزه برای این تشکیلات، خواهد توانست به حصول این مقاصد کمکی بزرگ و پرتاثیر داشته باشد.”

بر اساس این گزارش آیت الله خامنه ای در سخنان خود به مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سیاسی سوریه اشاره ای نکرد.

حمایت مرسی از “مردم سوریه”

نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی سالن اجلاس را ترک کرد/فارس: برای مصاحبه بود

پس از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر که ریاست دوره ای کشور بر جنبش غیرمتعهدها رسما به پایان رسیده، در سخنانی، دیدگاه های خود را پیرامون تحولات بین المللی و نقش جنبش غیرمتعهدها شرح داد.

محمد مرسی رژیم بشار اسد را ظالمانه خواند و گفت که اکنون یک انقلابی علیه این رژیم ظالم و مستبد در جریان است.

محمد مرسی که اولین رییس جمهوری مصر است که پس از پیروزی انقلاب ایران به تهران آمده، قبل از برگزاری این کنفرانس، در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران خارجی حکومت بشار اسد را «ظالمانه» خواند.

نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی درباره این کشور، سالن اجلاس سران جنبش عدم تعهد را ترک کرد.

به گزارش عصرایران، خبرنگار الجزیره از تهران خبر داد: همزمان با سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر درباره سوریه، هیئت دیپلماتیک سوریه به ریاست نخست وزیر این کشور، در اعتراض به سخنان مرسی، سالن اجلاس را ترک کرد.

مرسی در سخنرانی خود در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، حکومت سوریه را ظالم توصیف کرد و گفت حکومت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و مصر با ملت سوریه اعلام همبستگی می کند.

مرسی همچنین خواستار وحدت و یکپارچگی مخالفان حکومت سوریه شد.

دقایقی بعد از انتشار خبر فوق ، “فارس” به نقل از شبکه المیادین با تکذیب خروج هیات سوری از سالن نوشت: ولید المعلم برای انجام یک مصاحبه از سالن خارج شد و سپس بازگشت.

مرسی: انقلاب سوریه/ مترجم: فتنه

محمد مرسی، عضو جنبش اخوان المسلمین مصر که به عنوان رییس جمهور مصر اولین سخنران بعد از افتتاحیه اجلاس سران عدم تعهد در تهران بود، علاوه بر دفاع از مردم فلسطین و انتقاد از ساختار سازمان ملل، درباره حکومت سوریه سخنان منفی و تندی بر زبان آورد.

به گزارش بازتاب، مرسی در سخنرانی خود با حملات تندی به بشار اسد و حکومت سوریه، از مخالفین سوریه حمایت کرد، اما ظاهرا گرادنندگان اجلاس این مشکل را پیش بینی کرده و با استفاده از تکنولژی مترجم، مواضع مثبتی به نقل از مرسی برای افکار عمومی داخل کشور منتشر کردند.

مترجم مذکور در ابتدای سخن مرسی درباره سوریه با جایگزین کردن کشور بحرین بجای سوریه سخنان مرسی را تغییر داد در حالی که مرسی صحبتی درباره بحرین نکرده بود.

در ترجمه همزمان سخنان محمد مرسی به زبان فارسی، اشتباهات متعددی صورت گرفت و برخی از بخش هایی که مرسی در مورد سوریه سخن می گفت به درستی ترجمه نشد. به طور مثال در جایی دیگر مرسی گفت انقلاب سوریه که مترجم آن را “فتنه” ترجمه کرد.

همچنین این جمله ی مرسی که “دنیا یک وظیفه اخلاقی‌ دارد و آن هم حمایت از مردم سوریه علیه رژیمِ سرکوبگریست که مشروعیت خود را از دست داده است” به طور کامل از ترجمه ها حذف شد.

رئیس جمهور مصر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ملت فلسطین برای بدست آوردن کرامت و عزت انسانی خود مبارزه می‌کنند، خواستار ایجاد اصلاحات در شورای امنیت و تغییر حق ناعادلانه وتو در این شورا شد.

وی انقلاب مصر را آغازگر اصلاحات در جهان عرب خواند و گفت: در ادامه این اصلاحات انقلاب در کشورهای تونس و لیبی ادامه یافت و تحولاتی را نیز امروز شاهد آن هستیم.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد: بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با دخالت های داخلی و خارجی روبرو هستند و تبعیض و نژاد پرستی در منطقه بوجود آمده و آفت های فقر و بیسوادی در مردم زیاد شده است.

محمد مرسی خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد باید نقش محوری خود را در این مرحله بازی کند.

وی با اشاره به لزوم اصلاحاتی در مجمع عمومی جهانی گفت: باید برای استقلال صلح در جهان تلاش کنیم و نماینده واقعی ملت های خود باشیم.

رئیس جمهور مصر با اشاره به توطئه ها در سوریه تاکید کرد: ما باید امیدوار باشیم در سوریه نظام مردمی حاکم شود و تمام تلاش خود را برای تحقق اصلاحات در سوریه به عمل آوریم.

محمد مرسی با حمایت کامل از مبارزات مردم سوریه، آن را دنباله انقلاباتی دانست که در مصر و تونس و یمن اتفاق افتاده است و ابراز امیدواری کرد که حکومتی برخاسته از نظام دمکراسی و خواسته مردم مبتنی بر عدالت و آزادی در این کشور به روی کار بیاید.

وی که حکومت بشار اسد را ” ظالم” خواند، تاکید کرد که ملت سوریه بتواند بر اساس اصول ببن المللی زندگی کند.

محمد مرسی بر ضرروت همکاری جهانی برای حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت باید بتوان با همکاری ی سوریه آزاد و جدیدی را بسازیم.

وی تصریح کرد که تنها راه نجات مردم سوریه یک دخالت کارامد از سوی همه ماست.

رییس جمهور مصر همچنین با ابراز نگرانی از درگیری های طایفه ای اظهار داشت: نباید اجازه دهیم اختلافات طایفه ای در سوریه بوجود آید. منافع ملت باید محترم شمرده شود و نباید اجازه دهیم اختلافات به جنگ داخلی کشیده شود.

قطع سخنان ابراهیم متقی، استاد دانشگاه درباره مرسی از تلویزیون

شبکه یک سیما که همزمان با ورود مرسی در برنامه زنده خود درباره اجلاس با حضور دو مجری، دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران را دعوت کرده بود، سخنان وی را با آگهی انیمیشن آقای گاز قطع کرد.

به گزارش بازتاب در این برنامه مجریان از دکتر متقی به پرسش از وی درباره روابط ایران و مصر پرداختند. متقی اظهار کرد در این ۴، ۵ سال ایران خیلی تلاش کرده تا با مصر ارتباط بگیرد، ولی مصر قبول نکرده است.

وی درباره مصر گفت: در انتخابات مصر، عمرموسی هم گفته بود که اگر رییس جمهور بشود، در ارتباط با ایران تحول ایجاد خواهد کرد، اما مرسی…

در این مقطع یکی از مجریان سخنان وی را به بهانه پخش تصاویر ورود مرسی قطع کرد و سپس مجری دیگر به سخنانی درباره اهمیت برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران پرداخت و نظر متقی را پرسید.

این استاد روابط بین الملل بعد از یک جمله کلی مجددا به سراغ مصر رفت و گفت: یادمان نرود که اخوان المسلمین مصر نزدیک به عربستان هست و دنبال کمکهای اقتصادی است و… که مجددا سخنانش قطع شد و آگهی پویانمایی آقای گاز و آقای مهندس پخش شد.

  دبیرکل سازمان ملل متحد: اعضا حق ندارند یکدیگر را به نابودی تهدید یا واقعیات تاریخی، چون هلوکاست را نفی کنند

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنانش در اجلاس غیرمتعهدها، از ایران خواست قعطنامه های شورای امنیت را اجرا و با آژانس بین المللی انرژی اتمی با شفافیت کامل همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، بان کی مون، استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز را حق همه کشورها دانست، اما تاکید کرد که نباید ازآن برای مقاصد نظامی استفاده شود.

دبیر کل سازمان ملل همچنین هشدار داد که جدال لفظی می تواند بسرعت مبدل به جنگ شود. او گفت اعضای سازمان ملل حق ندارند یکدیگر را به نابودی تهدید کنند، یا بطور وقیحانه ای واقعیات تاریخی، چون، هلوکاست را نفی کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: آنها که به طرفین تغییر درگیری در سوریه سلاح می‌دهند در حال آغاز یک فاجعه هستند.

به گزارش ایسنا، بان‌کی‌مون در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، با بیان اینکه “سازمان ملل حاضر است به حل همه مسایل، مشکلات و جنگ‌ها در دنیا کمک کند”، افزود: ماه پیش از کرواسی دیدار کردم؛ زمانی که قرار شد جنبش عدم تعهد شکل گیرد، بنیانگذاران این جنبش با یکدیگر در آنجا ملاقات کردند تا این جنبش را بنیانگذاری کنند. آنها گفتند ما نمی‌توانیم صلح داشته باشیم مگر اینکه با یکدیگر همکاری داشته باشیم و آن زمان مساله آزادی از استعمار بود اما آزادی امروز معنای دیگری هم دارد.

بان‌کی‌مون توضیح داد: امروز می‌بینیم که آرزوی آزادی برای مشارکت در امور و داشتن حق تعیین سرنوشت خود را داریم. از زمان آخرین اجلاس سران، این نقش در دنیا مورد توجه قرار داشته است. مصر، تونس، لیبی و یمن تحولاتی داشته‌اند و امروز بهار عربی در واقع صادر شده است و این به دلیل حمله نظامی خارجی نبود بلکه از داخل ملت‌ها سرچشمه گرفت؛ ملت‌هایی که برخواستند تا آینده و زندگی بهتری داشته باشند و ارزش‌های جهانی و بین‌المللی را به وجود آورند و این آغاز جدیدی را به همراه داشت اما اکنون شاهد فشارهایی هستیم.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: می‌خواهم همه را ترغیب کنم که به صدای ملت‌های خود گوش دهند و به خواسته‌های آنها توجه کنند و عدالت، کرامت و حقوق بشر را در نظر بگیرند.

بان‌کی‌مون یادآور شد: جنبش عدم تعهد دو سوم کشورهای سازمان ملل را در خود جای داده است و همچنین در نیروهای حافظ صلح هم حضور گسترده‌ای دارد که از وجود آنها تشکر می‌کنم. ما باید با یکدیگر مشارکت کنیم زیرا تنوع ملت‌های مختلف وجود دارد که همه یک هدف را دارند. من شما را ترغیب می‌کنم که به هم بپیوندید و اصولی که در منشور سازمان ملل وجود دارد و اصول حقوق بشر به ویژه آزادی اعتقادات و بیان را گرامی بدارید. این جبهه دیگری است که باید با آن بجنگیم.

وی با بیان اینکه “سازمان ملل باید همگام با تغییرات جلو رود و ممکن است ما مجبور باشیم باورهای خود را تغییر دهیم”، اظهار کرد: قدرت‌های نظامی در حال حاضر فشارهای زیادی به ملل می‌آورند و تغییرات آب و هوایی نیز خطر بسیار بزرگی است. زنان هنوز حقوق مساوی با مردان ندارند و برخی از کشورهای عضو «نم» جوان هستند و باید کمک کنیم که این جوانان با همکاری مشکلات را رفع کنند. اما متاسفانه منازعات باعث از بین رفتن گفت‌وگو شده است. من نگران هستم برای مثال در مورد مسائل سودان و سودان جنوبی نگران هستم که نتوانسته‌اند مرزهای نهایی خود را مشخص کنند و به خونریزی پایان دهند در کنگو نیز این وضعیت وجود دارد.

بان‌کی‌مون با انتقاد از رواج خشونت جنسی در برخی کشورها گفت: خشونت‌های جنسی بسیار موجب نگرانی است و ناآرامی‌های مالی نیز وجود دارد که ممکن است تاثیرات بسیار مهمی بگذارد. البته اتحادیه آفریقا را تحسین می‌کنم که از قانون اساسی کشورهای مستقل حمایت می‌کند خواهش می‌کنم که همه بتوانند در چارچوب منشور سازمان ملل راه‌حل‌های مسالمت‌آمیزی برای نزاع‌ها پیدا کنند.

وی تاکید کرد:‌ باید از برخوردها جلوگیری کنیم و از منازعات پیشگیری کنیم. از این تریبون تکرار می‌کنم که با هرگونه تهدیدی از جانب یک کشور برای از بین بردن کشور دیگر مخالفت می‌کنم. این کار نه تنها اشتباه است بلکه باعث تضعیف اصولی می‌شود که ما به آن معتقد هستیم. امروزه نم و سازمان ملل با چالش‌های بسیار بزرگی در پاسخ دادن به نیازهای مردم روبرو هستند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد:‌ دو راه برای این چالش‌ها وجود دارد؛ یکی پیشگیری و دیگری پایداری تا بتوانیم با چالش‌ها به طور پایدار روبرو شویم. ما حمایت شما و ظرفیت سازمان ملل را در پاسخگویی به موقع بالاتر می‌بریم اما این پیشگیری باید در خود کشورها باشد. باید به حقوق ملت‌ها احترام گذاشت تا مشارکت تقویت شود و حاکمیت قانون را تضعیف کنیم.

بان‌کی‌مون با اشاره به مساله سوریه، خاطرنشان کرد: بحران در سوریه با تظاهرات مسالمت‌آمیز آغاز شد اما سرکوب شد و در حال حاضر با خطر جنگ داخلی درازمدت روبرو هستیم که ممکن است بنای فرهنگی سوریه را به خطر اندازد. آنها که به هر کدام از طرفین سلاح می‌دهند فاجعه‌ای را در حال آغاز کردن هستند. ما نمی‌توانیم با کشتن بیش از ۱۸ هزار نفر این مساله را حل کنیم. با بمب نمی‌شود صلح ایجاد کرد و من همه طرفین را ترغیب می‌کنم که خشونت را پایان دهند و دولت سوریه این مسئولیت مهم را دارد که با شنیدن صدای ملت خود به خشونت‌ها پایان دهد. آقای الابراهیمی هم باید مورد حمایت جامعه بین‌الملل قرار گیرد و تمام آنهایی که در این مساله موثر هستند و نفوذ دارند باید سعی کنند که با همکاری با هم به خشونت‌ها پایان دهند.

وی ادامه داد: گسترش سلاح‌های هسته‌یی بزرگترین تهدید برای ماست و نم این فرصت را به ایران می‌دهد که نشان دهد که می‌تواند جامعه بین‌الملل نقش بسیار سازنده‌ای داشته باشد و ایران باید در برنامه اتمی خود بسیار مسئولانه عمل کند و این نگرانی‌ها در واقع در قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت ذکر شده است که خواستار شفافیت و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند. برای حفظ صلح و امنیت در منطقه و دنیا از دولت ایران تقاضا می‌کنم که اقدامات لازم را برای ایجاد اعتماد انجام دهد و نشان دهد که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و این باید از طریق همکاری با آژانس و رعایت کردن مقررات سازمان ملل باشد.

بان‌کی‌مون تاکید کرد: از ایران خواهش می‌کنم با همکاری با گروه ۱+۵ بتواند مسیر دیپلماتیکی پیدا کند. خواهش می‌کنم که تمام طرفین تهدید‌آمیز صحبت نکنند زیرا خشونت به خشونت دیگری می‌انجامد و به زودی به خونریزی‌ها منجر می‌شود و زمان این است که تمام رهبران از صدای خود استفاده کنند تا تشنج‌ها را کمتر کنند به جای اینکه به آن بیفزایند. باید خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌یی و کشتار جمعی داشته باشیم.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه ایران ۳۸ سال پیش پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی را مطرح کرده است گفت: من با این نظریه موافق هستم که باید تمام دنیا عاری از سلاح هسته‌ای و همه سلا‌ح‌های دیگر شود و آرزو دارم تجارت غیر قانونی سلاح از بین برود.

وی گفت: ما نمی‌توانیم از امنیت ملی و بین المللی صحبت کنیم مگر آنکه به توسعه پایدار برسیم و در کم کردن فقر پیشرفت زیادی داشتیم، اما نبود برابری در حال افزایش است باید تلاش کنیم به اهداف هزاره برسیم و در مقابل شوک‌هایی که به ما وارد می‌شود انعطاف داشته باشیم و آنها را تحمل کنیم.

مون ادامه داد:‌ باید برنامه توسعه بعد از ۲۰۱۵ را نیز تعریف کنیم و جامعه بین الملل اهداف توسعه را بپذیرد و رهبری سیاسی غیر متعهدها و گروه چین و ۷۷ نیز باید آنها را همراهی کنند .

وی بر حقوق ملت‌ها تاکید کرد و گفت: نقش کشورها در سازمان ملل برای رسیدن به مدیریت جهانی دموکراتیک قابل توجه است؛ مدیریتی که شامل تقویت سازمان ملل از داخل این سازمان و کمک به سازمان‌های جهانی و شورای امنیت را نشان می‌دهد تا اصلاح ساختار سازمان ملل پویایی حال حاضر در دنیا را داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل در پایان با اشاره به سابقه ۵۰ ساله جنبش غیر متعهدها گفت: این جنبش از آرمان‌های صلح و برابری دفاع می‌کند؛ پس باید با یکدیگر کار کنیم تا به این آرمان‌ها برسیم.


 


کلمه: در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد و بلافاصله پس از اعلام خبر رسیدن تعداد امضاهای نامه مردمی به بان کی مون به ۱۰۰۰۰ عدد، حملات سایبری سنگینی علیه وب سایت کلمه آغاز شده که در تمام ساعات گذشته به طور مستمر و بی وقفه ادامه داشته است.

بر اساس گزارش تیم فنی کلمه، با آنکه معمولا حملات سایبری علیه سایت به طور مداوم در جریان است و در مقاطع خاص تشدید می شود، اما حملات اخیر که در سه سال اخیر تقریبا بی سابقه بوده، با سرور و آی پی های متعددی صورت می گیرد که چندین هزار دلار هزینه بر می دارد و مشخص نیست چرا منابع حکومتی و سرمایه های ملی اینچنین در اختیار اقداماتی قرار می گیرد که واضح است نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، در این سری جدید حملات سایبری علاوه بر حملات DDOS و عدم دسترسی، از روش BOTNET نیز برای آلوده کردن و حمله به سرور استفاده شده که باعث سنگین شدن بیش از حد بار بر روی سرور و کند شدن یا قطعی موقت دسترسی در ساعات گذشته بوده است.

این حملات سایبری به محض انتشار خبر رسیدن تعداد امضاهای نامه به بان کی مون آغاز شده و هم آدرس اصلی سایت خبری تحلیل کلمه و هم آدرس در نظر گرفته شده برای جمع آوری امضاهای نامه را هدف قرار داده است.

در حمله BOTNET به سایت امضای نامه به بان کی مون در شبانه روز اخیر، به طور همزمان از هزاران کامپیوتر استفاده شده که یا اجاره شده و یا آلوده به بدافزاری شده اند که در لحظه برای سرور درخواستهای پیاپی می فرستد و بدین شیوه تلاش می کند سایت را از سرویس دهی خارج کند.

با این حال تیم اجرایی کلمه این اطمینان را به مخاطبان و همراهان سبز می دهند که بابت امنیت کاربران، امنیت سایت و امنیت امضاکنندگان نامه به دبیرکل سازمان ملل، هیچ جای نگرانی نیست و حملات و هزینه های سنگین صورت گرفته نیز نخواهد توانست تلاش کلمه و همفکران سبز برای آگاهی بخشی و مقابله با پنهان کاری ها و دروغ پردازی های حاکمان را متوقف سازد.

برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد این حملات به لحاظ حجم اقدامات و امکانات و هزینه هایی که در خدمت آن گرفته شده، ممکن نیست یک اقدام غیر دولتی باشد و حتما به یک تشکیلات حکومتی وابسته است، و برای آن نیز هزاران دلار هزینه بیهوده انجام شده است.

البته پیش از این هم مسئولان ستاد برگزاری اجلاس غیرمتعهدها گفته بودند که برای جلوگیری از انتشار مطالب و خبرهای نامطلوب و متفاوت با گزارش های رسمی از این اجلاس، آماده باش سایبری داده اند. اما حملاتی با این حجم و هزینه، که می توان آن را یک جنگ تمام عیار الکترونیک توصیف کرد، به واقع غیر قابل پیش بینی بود و نشان دهنده عمق هراس حاکمیت از اقداماتی است که سبزها همزمان با این روزها در نظر گرفته اند.

کلمه این اطمینان را به همه همفکران سبز اندیش می دهد که اجازه نخواهد داد حرکت در مسیر سبز و پر امید آگاهی بخشی، با این اقدامات ایذایی متوقف شود. در خصوص نامه به بان کی مون نیز همانطور که پیش تر اطلاع رسانی شده، با وجود رسیدن سریع تر از پیش بینی به سقف تعیین شده ۱۰ هزار امضایی، جمع آوری امضاها ادامه خواهد یافت. اقدامات برای رساندن نامه و امضاها به دفاتر سازمان ملل آغاز شده و گزارش آن نیز به زودی به اطلاع مخاطبان و همراهان خواهد رسید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

خبرهاي گذشته