-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

Latest News from 30Mail for 05/01/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/2/10

در پی انتشار خبر درگذشت سیامک پورزند، روزنامه‌نگار تحت نظر و ممنوع الخروج در ایران، دختر وی اعلام کرده‌ که پدرش با پریدن از بالکن منزل مسکونی‌اش در طبقه ششم ساختمانی در محله پونک تهران، خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داده است.

لیلی پورزند با اشاره به شرایط نابسامان پدرش در ۱۰ سال گذشته در ایران، گفت: ««لحظه‌ای در زندگی ایشان رسید که آن را با ما هم قسمت نکردند و فکر کردند که این همه التماس برای گناه ناکرده بس است و زندگی خودشان را اینطور پایان دادند تا به این همه سال‌های رنج و ناعدالتی اعتراض کنند.»

دختر سیامک پورزند همچنین با اعلام این که دو ساعت پیش از خودکشی پدرش با وی تلفنی صحبت کرده، از سال‌ها تلاش اعضای خانواده آقای پورزند برای فراهم ساختن امکان دیدار با وی گفته است. به تعبیر او پدرش «با کمال قدرت و اراده» خود را از زندگی تحمیل شده امنیتی رهایی داده است.

سیامک پورزند، همسر مهرانگیز کار از سال ۱۳۸۰ تحت فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و به دور از خانواده‌اش در ایران زندگی می‌کرد و در این مدت هرگز اجازه خروج از کشور و دیدار با اعضای خانواده‌اش را نیافت.

وی در سال‌های اخیر به دلیل کهولت سن و بیماری برای مدت طولانی در بیمارستان بستری بود و به گفته لیلی پورزند «در سن ۷۲ سالگی ربوده شد و به مدت یک سال و نیم در زندان‌های مخفی جمهوری اسلامی تحت بدترین شکنجه‌ها به سر برد.»

به گفته خانم پورزند، در این مدت‌ اعضای خانواده سیامک پورزند حتی به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته و از وی خواستار رفع محدودیت‌ها برای وی شده بودند.

منبع: رادیو فردا و صدای آمریکا

پیشینه:
سیامک پورزند ناراضی سیاسی دور از خانواده در تهران درگذشت


 
 

جوانان اصلاح طلب:
1390/2/10

جمعی از جوانان اصلاح طلب در بیانیه‌ای به مناسبت روز کارگر نسبت به زندانی کردن افراد به جرم متفاوت بودن از معیارهای رسمی، انتقاد به بی‌تدبیری‌های حاکمان و مقاومت در مقابل کتمان حقوق اولیه انسانی اعتراض کردند و خواستار آزادی منصور اسانلو نماینده سندیکای کارگران واحد اتوبوس رانی تهران و حومه شدند.

نویسندگان این بیانیه با اعلام این که «دولت باید پاسخگوی تمام این بی عدالتی ها و بی کفایتی ها و ظلم های اعمال شده در این سال ها باشد و نمی تواند با فرافکنی از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند» نوشته‌اند: «امسال در حالی به روز کارگر نزدیک می‌شویم که کشور با بالاترین نرخ تورم ناشی از بی کفایتی و بی‌تدبیری‌های پی در پی دولت مردان مواجه است. دولتی که با شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم، کم کردن تبعیض و گسترش عدالت و تمرکز بر خواسته‌های قشر کم درآمد جامعه قدرت را در دست گرفت.»

در این بیانیه تاکید شده: «در کنار خواهران و برادران کارگرمان اعلام می‌کنیم داشتن شغل، بیمه بیکاری و تامین اجتماعی جزو حقوق مسلم ما و از مسئولیت های اولیه حاکمان است.»

نویسندگان این بیانیه نوشته‌اند: «بر همه روشن شده است که دولت تلاش می‌کند با دست انداختن به حقوق کارگران و زحمتکشان و دادن بخشی از همان به صورت صدقه جامعه را فریب دهد و خود را نگران و همراه این قشر شریف نشان دهد. با همه این فریبکاری ها اما دیگر دروغ گویی و فریب کاری حاکمیت مدت‌هاست که عیان شده و اعتبار خود را از دست داده است.»

جوانان اصلاح طلب با بیان این که «ریشه دردها و رنجهای مختلف مردم به هم پیوند خورده است» نوشته‌اند: «با هم، از صنف‌ها و قشر و گرایشهای مختلف جامعه بر اشتراکات تمرکز کرده و یکپارچه سبز شدیم. جنش سبز به ما نشان داد که تغییر وضعیت ما به دست دولت‌ها رخ نخواهد داد. جنبش سبز به ما و حتی به مردم دیگر کشورهای منطقه یاد داد که ما وقتی می‌توانیم حاکمان را مجبور کنیم که به خواسته‌ها و مطالباتمان تمکین کنند که همه در کنار هم جامعه‌ای قدرمتند بسازیم. جنش سبز به ما این فرصت را داد که در برابر ناکارآمدی و استبدادی که حق اعتراض را به رسمیت نمی‌شناسد سکوت نکنیم.»

منبع: کلمه


 


 
 

1390/2/10

مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفته ساخت جزیره «کیش دوم» تحت عنوان طرح گردشگری در میانکاله، این پناهگاه حیات وحش را نابود می‌کند.

مسعود باقرزاده کریمی با اعلام این که در طرح گردشگری مورد نظر، ساخت هتل، گشت کشتی‌های تفریحی یا اسکی در نظر گرفته شده است تصریح کرد: «در منطقه‌ای که سالانه 200 تا 300 هزار فلامینگو وارد می‌شود امکان گشت کشتی ندارد. وقتی قرار است جزیره مصنوعی در میانکاله ایجاد کنند که دیگر اسم آنجا پناهگاه حیات وحش نیست.»

این مقام سازمان محیط زیست با بیان این که پناهگاه حیات وحش میانکاله خود جزیره طبیعی و بسیار زیباست است پرسید: «چگونه ممکن است که در این جزیره بسیار زیبا و طبیعی جزیره مصنوعی ایجاد کنند؟»

وی تأکید کرد «رسماً اعلام می‌کنم این کار به هیچ وجه درست نیست» و در پاسخ به این پرسش که آیا طرح مورد نظر ارزش اقتصادی قابل توجهی دارد؟ گفت: «به عنوان کارشناسی که در حدود 10 سال است مطالعاتی را در منطقه پناهگاه حیات وحش میانکاله انجام داده‌ام اگر به دنبال منافع اقتصادی هستند من حاضرم طرحی را ارائه کنم که هم منافع اقتصادی داشته باشد هم اینکه به پناهگاه حیات وحش میانکاله آسیبی وارد نشود.»

باقرزاده کریمی اعلام کرد: «اگر این گونه پیش برود اثری از میانکاله باقی نمی‌ماند و نابود می‌شود و به این ترتیب چیزی به اسم میانکاله نخواهیم داشت. »

وی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری فارس که چرا محیط زیست با ساخت جزیره کیش دوم در منطقه آشوراده مخالفت نکرده است؟ گفت: «این مصوبه دولت است و به نظر می‌رسد قرار است این منطقه را از منطقه حفاظت شده جدا و ساخت و سازها را شروع کنند.»

مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست افزود: «در زمان دولت‌های قبلی پیگیری و تلاش زیادی کردیم تا موفق شدیم جلوی کار را بگیریم اما در این شرایط نتوانستیم کاری انجام دهیم.»

به گفته وی پناهگاه حیات وحش میانکاله ارزش بالایی دارد و بهترین مکان برای زیستگاه ببر مازندان است. میانکاله ذخیره‌گاه زیست‌کره است و همچنین جزء 59 منطقه ویژه اکولوژیکی دنیاست.

منبع: فارس
 


 
 

1390/2/10

عبدالله مومنی و محمد داوری، دو معلم زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز معلم خواهان آن شدند که معلمان و آموزگاران به دلیل فعالیت‌های صنفی، اجتماعی و سیاسی بازداشت و محاکمه نشوند و حق داشتن تشکل، برگزاری تجمع، انتقاد و اعتراض آنها به رسمیت شناخته شود.

این دو معلم زندانی با اشاره به این که «برای دومین سال است که ما روز معلم را در زندان سپری می‌کنیم» نوشته‌اند: «در کشاکش دوگانه عشق و رنج معلمی به امید روزهایی هستیم که مدرسه‌های ما در نظامی مشارکت محور، دارای جذابیت و بامحتوا صحنه پویایی و خلاقیت شوند تا در راستای ایفای نقش جامعه پذیری بتوانند سرمایه‌های انسانی را بارور سازند، با تربیت مدنی از کودکان و نوجوانان شهروندی مسوول بسازند و نسل فردا را امیدوار کنند.»

نویسندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند: «در این سالیان برای ما تردیدی نبود که نظام آموزشی متمرکز، دستوری و بخشنامه محور ره به جایی نمی برد، بدین روی وظیفه خود دانستیم تا زبان به انتقاد بگشاییم. این باور راهی متفاوت را پیش روی مان قرار داد؛ راهی که از زندان مدرسه به زندان اوین منتهی شد.»

عبدالله مومنی و محمد داوری نوشته‌اند: «ما نمی خواهیم به مراکز آموزش، مدرسه‌ها و دانشگاه‌هایی برگردیم که به سبب متفاوت اندیشیدن از تدریس و تحصیل بازبمانیم. ما نمی توانیم، به دانش آموزان خود بگوییم، شهروند خوب باید ساکت، منفعل، بله‌قربان‌گو، ریاکار و ترسو باشد چرا که بر این باوریم رفتار مستبدانه و غیردموکراتیک خود نتیجه ترویج کژی‌هایی از این دست است.»

این دو معلم زندانی با اعلام این که «قدم نهادن در مسیر آگاهی موهبتی است که به جبر زمانه در تقدیرمان جا گرفته» تاکید کرده‌اند: «امیدوارانه به ادامه مسیری می اندیشیم که به گاه انجام رسالت خود برای ساختن دانش آموزانی مسوول و منتقد، تحقیر نشویم و به یک سیستم آموزشی درست می اندیشیم که حاکمان، آموزگاران را بازیچه دست خود نخواهند.»

منبع: ادوارنیوز
 


 
 

1390/2/10

یکی از مقامات سازمان محیط زیست از قاچاق سالانه میلیون‌ها تن خاک ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد. به گفته وی خاک‌های قهوه‌ای جنگلی و مناطق حاصلخیز ایران به این کشورها که خاک مناسب کشاورزی ندارند قاچاق می‌شود.

روزنامه خراسان در گزارشی نوشته اکثر کارشناسان محیط زیست قاچاق حجم زیادی از خاک حاصلخیز کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس را تایید می‌کنند، اما هیچ گزارش رسمی‌از آن منتشر نمی‌شود.

گزارش‌های غیررسمی‌ نشان می‌دهد که سالانه میلیون‌ها تن از خاک حاصلخیز برخی از مناطق کشور به ویژه خاک «پیت» به صورت قاچاق از طریق بسته‌بندی و از مبادی غیرقانونی و یا در قالب صادرات گل و گیاه با گلدان به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات قاچاق می‌شود.

یک مقام آگاه در سازمان محیط زیست که خواست نامش ذکر نشود با تایید قاچاق خاک از کشور به این روزنامه گفته: «خاک اکثر مناطق کشور به جز خاک مناطق شوره زار حاصلخیز، غنی و برای کشاورزی مناسب است. اما کشورهای حاشیه خلیج فارس از خاک حاصلخیز محروم هستند و به همین دلیل کشاورزی در آن جا رونق ندارد.»

به گفته وی خاک شهرهای شمالی، جنوبی و غربی کشور از جمله خاک‌های حاصلخیز است و خاک پیت که مرغوب‌ترین خاک است، خاک‌های قهوه ای جنگلی و خاک رویشگاه‌های گونه‌های گیاهی که دارای مواد آلی قابل توجهی است از جمله خاک‌هایی است که هر سال میلیون‌ها تن از آن قاچاق می‌شود.

بنا به گفته این مسئول روش دوم قاچاق که در قالب صادرات گل و گیاه است قانونی صورت می‌گیرد و قاچاقچیان مسئولان را دور می‌زنند و چندین برابر نیاز گلدان، خاک در آن می‌ریزند و در خارج از کشور نیز گیاه ارزش و اعتباری ندارد و حتی دور ریخته می‌شود و آن چه در قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شود خاک گلدان است.

در حالی که با قاچاق خاک از کشور، کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشت و زرع محصولات کشاورزی دست می‌یابند بستر کشاورزی در ایران در معرض نابودی قرار دارد و عواملی همچون قاچاق خاک، فرسایش خاک، کمبود آب و نبود مدیریت موجب از بین رفتن کشاورزی در ایران شده است.

چندی قبل نیز فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اردبیل گفته بود، قاچاق خاک پیت با رویش گیاهی مراتع همراه خاک، ۲ سال است که در مناطق باغر و سبلان آغاز و باعث خسارت فراوان شده است. معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد بود خاک کشاورزی جزو لیست کالاهای ممنوعه صادراتی در گمرکات کشور است.

دکتر میرنیا عضو هیئت علمی ‌دانشگاه منابع طبیعی مازندران نیز گفته جنس خاک کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس ماسه‌ای و آهکی است که امکان رویش هیچ گیاه و حتی فضای سبز در آن وجود ندارد و به این دلیل خواهان و خریدار خاک از سایر کشورها به ویژه ایران که دارای خاک بسیار غنی از نظر مواد آلی و حاصلخیز برای کشت و زرع است، هستند.

به گفته وی پدیده قاچاق خاک از ایران به این کشورها طی چند سال اخیر رونق یافته و حتی ممنوعیت‌های قانونی نتوانسته مانع این امر شود.

سال گذشته بر اساس موافقت نامه قانون قرنطینه‌ای گیاهی که در مجلس به تصویب رسید، هرگونه جابه‌جایی گیاهان به همراه خاک ممنوع شد. همچنین براساس این قانون، هر گونه نقل و انتقال خاک و نمونه‌های گیاهی به سایر کشورها ممنوع است و قابل صدور به سایر کشورها نخواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان
 


 
 

1390/2/10

موزه میبد با برخورداری از زیلوهایی با قدمت بیش از 500 سال، از شرایط و امکانات مجهز برای حفظ زیلوها بی‌بهره است.

هم اکنون این زیلوها بدون محفظه رها شده‌اند و در ایامی که تعداد بازدید کننده‌ها افزایش پیدا می کند با بی توجهی هرچه تمامتر تبدیل به زیراندازهای مناسبی می شود تا کودکان روی آن غلت بخورند و بزرگسالان به جای نشستن برصندلی روی زیلوها جا خوش کنند. امری که موزه میبد را از موزه بودن خارج کرده و تنها کاربری انباری به آن بخشیده است، چرا که زیلوهایی که از قدمت بیشتری برخوردارند زیر زیلوهای جدید تر قرار گرفته و روز به روز پوسیده تر می‌شوند.

علی شریف زاده صنعتگر این رشته می‌گوید: «زیلوهایی که در موزه میبد جای گرفته است بسیار بزرگ و وسیع است و نمی توان داخل محفظه ای شیشه ای قرار داد اما با استفاده از نرده ای محافظ می توان از آسیب های احتمالی جلوگیری کرد.»

به گفته وی تعداد زیلوهای 500 ساله که از مساجد مختلف جمع آوری شده بسیار فروان است و رسیدگی و حفاظت بیشتری را می طلبد. درحال حاضر بسیاری از پایه ها و کمدهای تخته ای که 2 سال پیش تعبیه شده، موریانه خورده است که باید هرچه سریعتر به حالت قبلی که فلزی بوده برگردد.

شریف زاده معتقد است تا زمانیکه قسمت زیرین زیلو نمناک نباشد و آب به آن نفوذ نکرده باشد برای زیلوها اتفاقی نمی افتد اما برای حفاظت اصولی نیازمند نصب حفاظ های شیشه ای است.

بقایایی از قدیمی ترین زیلوی بافت میبد در مسجد جامع این شهر وجود دارد که تاریخ 808 قمری را نشان می دهد. همچنین زیلو یکی از دستبافته‌های اصیل میبد و قدیمی ترین صنایع دستی این شهر محسوب می شود که تا چند سال پیش صدها خانوار از محل آن امرار معاش می کردند.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

 


 
 

1390/2/10

عدم پرداخت سهم کشاورزی و صنعت از محل درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها تذکرات بسیاری را از سوی نمایندگان روانه عملکرد دولت کرد.

پاسخ رئیس مجلس به همه این تذکرات یکی بود و آن اینکه دولت باید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را بر اساس موازین قانونی اجرا کند و علاوه بر تعیین درآمدها، هزینه‌های دولت در سه بخش تولید (کشاورزی، صنعت) و مردم و دولت تعیین کند، یعنی سه ردیف هزینه‌ای باید در قانون بودجه باشد.

علی لاریجانی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات روز گذشته مجلس در بودجه ۹۰، ۱۰ درصد از درآمدهای هدفمند‌سازی نیز باید به بخش بهداشت و درمان داده شود، خواستار توجه دولت به این موضوع نیز شد.

زمانی که محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق از لزوم باز گذاشتن دست دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سخن گفت، رئیس مجلس از او پرسید: «با توجه به نگرانی نمایندگان از عدم پرداخت سهم کشاورزی و صنعت، از دولت پرسیده‌اید که این سهم را داده است یا نه؟»

محمدرضا خباز نماینده کاشمر نیز در تذکری گفت: «تا کنون هیچ گزارشی به مجلس نداده‌اند و بر اساس اظهارات کشاورزان، هیچ پولی به بخش کشاورزی داده نشده است.»

عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ هم به نقل از کشاورزان حوزه انتخابیه‌اش گفت که هیچ یک از وعده‌های دولت در بسته‌های حمایتی از این بخش، پرداخت نشده است. تذکری که مصطفی کواکبیان و نمایندگان دیگر هم آن را مطرح کردند.

منبع: خبرآنلاین
 


 
 

1390/2/10

یک نماینده مجلس با انتقاد از وضعیت بد زندان‌های ایران گفت که در زندان‌ها، به هر دو نفر زندانی یک پتو می‌رسد.

یونس موسوی، نماینده مردم فیروزآباد در جلسه علنی امروز مجلس و در ادامه بررسی بودجه سال ۹۰، با انتقاد از وضعیت بد زندان‌های ایران خواستار محاسبه قیمت آب و برق و گاز بر مبنای تعرفه مراکز امنیتی و انتظامی کشور شد.

پس از طرح هدفمندی یارانه‌ها در ایران، بهای برق، گاز و آب مشترکان شهروندان ایران به شدت افزایش پیدا کرده است، اما در برخی مراکز دولتی، از جمله مراکز امنیتی و انتظامی، تعرفه‌های پرداخت قبوض انرژی متفاوت از شهروندان است.

آقای موسوی در ادامه اضافه کرد که بودجه‌ای که در اختیار سازمان زندان‌ها قرار می‌گیرد با هدفمند شدن یارانه‌ها صرف قبوض آب و برق و گاز می‌شود.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت آن‌قدر در زندان‌ها مشکل هست که به هر دو نفر یک پتو می‌رسد. او با تاکید بر خواسته خود، خواستار رای‌گیری در این زمینه شد که پیشنهادش رای لازم را کسب نکرد.

اما در ادامه مهدی کوچک‌زاده، از نمایندگان افراطی حامی دولت به سخنان آقای موسوی اعتراض کرد و او را متهم کرد که شان نظام را پایین می‌آورد.

پیشتر نیز غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های کشور گفته بود که در مدتی که او بر سازمان زندان‌ها ریاست داشته است ۵۵ هزار نفر به آمار زندانیان کشور افزوده شده است بدون این‌که به فضای زندان‌ها «حتی ۵۵ متر» اضافه شده باشد.

مطابق آمار رسمی، بیش از ۲۰۴ هزار زندانی در ایران وجود دارد.

منبع: مردمک


 
 

کاهش شدید قیمت مواد مخدر صنعتی در ایران:
1390/2/10

یک استاد دانشگاه گفت الگوهای مصرف مواد مخدر در ایران تغییر کرده و قیمت مواد مخدر صنعتی در ایران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

دکتر مجید ابهری، از استادان دانشگاه شهید بهشتی که تحقیقات گسترده‌ای در زمینه مواد مخدر دارد در گفتگویی با خبرآنلاین در مورد علل گرایش جوانان به مواد مخدر جدید از قبیل کراک و شیشه گفت: «در جهان الگوهای مصرف مواد مخدر در حال تغییر است که دلایل مختلفی دارد. در ایران نیز اصلی‌ترین دلایل تغییر الگوی مصرف، گران شدن و کم شدن مواد مخدر سنتی مانند تریاک، حشیش و هروئین است، و در عوض مواد مخدر جدید و صنعتی، ارزان شده و به وفور در دسترس همه قرار دارد.»

این استاد دانشگاه اضافه کرد که در سال گذشته شیشه در ایران کیلویی 90 میلیون تومان بود و کراک 140 میلیون تومان قیمت داشت. اما امسال قیمت شیشه ایرانی که در همین تهران، در حمام‌ها و زیر راه پله‌ها تولید می‌شود 7 میلیون تومان و کراک 11 میلیون تومان شده است.

وی گفت: «یعنی تولید این مواد به دلیل بالا رفتن دانش باندهای مواد مخدر و ارزان بودن دسترسی به مواد خام، باعث ارزان شدن این مواد شده است.»

آقای ابهری با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران صادر کننده مواد مخدر صنعتی به مالزی و جنوب شرق آسیا شده اضافه کرد: «زمانی از تایلند و مالزی شیشه به ایران قاچاق می‌شد، اما اکنون برعکس است. الان از ایران شیشه می رود آنجا و در همین زمینه الان نزدیک به 190 نفر زندانی در زندان‌های این کشورها داریم.»

این کارشناس مواد مخدر با اشاره به تولید آسان مواد مخدر صنعتی در ایران می گوید: «واقعیت این است که در یک آشپزخانه چهار متری می‌شود شیشه تولید کرد. این می شود که ایران صادر کننده مواد مخدر صنعتی به مالزی و جنوب شرق آسیا شده، در مالزی  قیمت شیشه  150 میلیون تومان است و می‌گویند کیفیت بالایی برای معتادان ندارد، ولی شیشه تولید ایران یک بیستم قیمت دارد و به قول خودشان بهتر است. یافته‌های ما هم نشان می دهد بهترین کراک در ایران تولید می‌شود که 150 برابر قدرت تخریبی بیشتری دارد.»

مواد مخدر صنعتی به راحتی تولید می‌شود و مصرف آن نیز سهل‌الوصول است، اما این مواد که در سال‌های اخیر در ایران گسترش یافته عوارض پزشکی هولناکی دارد؛ چنان‌که قدرت اثر «كراک» از هروئين بالاتر است و علاوه بر تخريب شدید بافت‌ها عضلاني در بیشتر اوقات منجر به مرگ می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

پیشینه:

۷۵ درصد مردم دسترسی به مواد مخدر را آسان می‌دانند

«دستگيری ۹ ايرانی متهم به قاچاق مواد مخدر در مالزی»

کشف ۲۵ کيلو مواد مخدر از زائران ایرانی خانه خدا


 
 

احمد توکلی٬ نماینده مجلس:
1390/2/10

احمد توکلی نماینده مجلس گفته که محمود احمدی‌نژاد «باشد یا نباشد مسئول عواقب قانون‌شکنی در هدفمندی است.»

به گزارش سایت الف٬ آقای توکلی روز شنبه در مجلس گفته که «احمدی‌نژاد باشد یا نباشد مسئول عوارض قانون شکنی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است که متاسفانه در آینده رخ خواهد داد.»

آقای توکلی یکی از مهمترین نمایندگان منتقد دولت احمدی‌نژاد است که در ماه‌های اخیر بارها نسبت به عواقب ناشی از اجرای غیر کارشناسی شده و عجولانه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هشدار داده است.

آقای توکلی در تازه‌ترین انتقاد‌ها از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفته که «دولت در اجرای این قانون بیش از هشت مورد تخلف قانونی کرده است.»

وی گفته که «آقای احمدی‌نژاد که نظرات کار‌شناسان در خصوص تورم را استهزاء می‌کرد، باید توجه کند که کارشناسانی که هشدار می‌دادند مقصودشان تورم یک سال بعد از اجرای قانون بود و متاسفانه باید بگویم که آمار نرخ تورم ماهانه، نسبت به ابتدای اجرای قانون با شیب تندی در حال افزایش است.»

این نماینده مجلس در عین حال هشدار داده است دولت اگر بخواهد در سال‌ جاری درآمد بیشتری داشته باشد باید «مثلا قیمت بنزین را ۱۵۰۰ تومان و قیمت گازوئیل را ۳۵۰ تومان کند که این افزایش قیمت به صلاح کشور نیست و تورم را به شدت افزایش می‌دهد.»

اظهارات احمد توکلی یکی از صریح‌ترین کنایه‌ها به احمدی‌نژاد از زمان خانه‌نشینی وی در یک هفته اخیر است. احمدی‌نژاد در اعتراض به ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات بیش از یک هفته است که در نهاد ریاست جمهوری حضور نیافته است.

آن‌طور که برخی نزدیکان احمدی‌نژاد گفته‌اند٬ رئیس دولت دهم گفته همچنان بر مواضع خود در برکناری مصلحی اصرار دارد و حاضر به عقب‌‌نشینی نیست. اظهارنظر آقای توکلی به این معناست که حتی اگر احمدی نژاد در دولت نباشد باید در محاکم قضایی نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

منبع: سایت الف


 
 

کانون نویسندگان ایران:
1390/2/10

کانون نویسندگان با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر اعلام کرد: «طبقهٔ کارگر ایران، افزون بر بیکاری و سرکوب و خفقان، زیر بار حذف یارانه‌ها و تعدیل اقتصادی و گرانی سرسام‌آور کمر خم کرده است.»

در بیانیه این کانون آمده که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند روز جهانی کارگر را «لوث» کند و در ایران «هرگونه تشکل کارگری سرکوب می‌شود٬ فعالان شجاع کارگری، امثال اسالو، مددی، شهابی، رخشان و... در زندان‌ها می‌پوسند.»

کانون نویسندگان افزوده که بازداشت٬ تهدید و ارعاب کارگران در جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد و «روزنامه‌ها و مطبوعات از انعکاس اخبار مربوط به اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری نیز منع شده‌اند.»

کانون نویسندگان ایران در بیانیه خود همچنین آورده که در جمهوری اسلامی «کارگران حتی اجازهٔ تشکل و گرفتن جشن و مراسم آرام را هم ندارند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست که با هر گونه فعالیت کارگری مخالفت کرده و با فعالان کارگری به شدت برخورد می‌کنند.

در حال حاضر چندین فعال کارگری در ایران زندانی هستند و از کمترین حقوق انسانی در زندان برخوردارند.

منبع: گویانیوز


 
 

اتحادیه اروپا:
1390/2/10

کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال را در ایران محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست این اعدام‌ها را متوقف کند.

خانم اشتون در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد گفته است: «خبر اعدام چهار محکوم جوان در ملأ عام که هفته پیش در بندر عباس به دار آویخته شدند رقت‌آور بود؛ به ویژه آن‌که دو تن از آنان، در زمان ارتکاب جرم منتسب به آن‌ها کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند.»

وی همچنین یادآور شده است که جمهوری اسلامی با اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال، میثاق‌های بین‌المللی حقوق کودک را نقض می‌کند.

بر اساس این گزارش، در چهار ماهی که از سال جاری میلادی می‌گذرد بیش از ۱۰۰ حکم اعدام در ایران اجرا شده است.

براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل ایران پس از چین دومین کشور از نظر سرانه اعدام‌ در جهان است.

نهاد‌های مدافع حقوق بشر نیز اعلام کرده‌اند که در زندان‌های ایران بیش از ۱۰۰ نوجوان محکوم به اعدام نگهداری می‌شوند که هر لحظه احتمال اعدام هر یک از آنها وجود دارد.

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/2/10

طرح توسعه میادین گازی هالگان و سفید باغون به ارزش ۹۷۰ میلیون دلار به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شد.

مهدی فکور مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی اعلام کرده که این طرح براساس دستور وزیر نفت به صورت «ترک تشریفات مناقصه» به قرارگاه خاتم‌الانبیا داده شده است.

به گفته آقای فکور «مطابق با این دستور وزیر نفت٬ اختیاراتی را به شرکت‌های مختلف واگذار شده است تا آن دسته از پیمانکارانی که دارای توانایی مالی مطلوبی هستند به صورت ترک تشریفات در پروژه‌ها حضور پیدا کنند.»

به گفته وی «بر این اساس قرارداد توسعه میادین گازی هالگان و سفید باغون با توجه به منابع مالی کافی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به این مجموعه به صورت ترک تشریفات مناقصه واگذار شده است.»

میادین گازی مستقل هالگان و سفید باغون از میادین تازه اکتشاف شده کشور به شمار می‌رود که حجم ذخیره گاز درجای میدان هالگان ۱۲ تریلیون و ۴۰۰ میلیارد فوت‌ مکعب معادل ۳۵۵ میلیارد متر مکعب است.

منبع: خبرگزاری مهر


 
 

به اتهام سرکوب معترضان در سوریه
1390/2/10

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی فرمانی سه مقام سوریه، سازمان اطلاعات این کشور و نیروی قدس سپاه پاسداران را به اتهام شرکت در سرکوب معترضان سوری تحریم کرد.

این تحریم‌ها که روز جمعه اعلام شد، دارایی‌های احتمالی این افراد و تشکیلات را در آمریکا مسدود و شهروندان آمریکایی را نیز از هر گونه معامله با آن‌ها منع می‌کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، آقای اوباما این تحریم‌ها را بدنبال خشونت‌های خونین علیه مخالفان حکومت سوریه اعمال کرده که تاکنون منجر به کشته شدن ۵۰۰ نفر شده است.

نیروی قدس که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران است پیش‌تر نیز به اتهام فعالیت‌های تروریستی، از سوی آمریکا تحریم شده بود.

اما اکنون دولت آمریکا اعلام کرده که نیروی قدس به نیروهای امنیتی سوریه برای سرکوب تظاهرکنندگان کمک مادی می‌کند.

منبع: و بی‌بی‌سی٬ رادیو فردا


 
 

یادداشتی از 4 سال پیش:
1390/2/10

آزاده پورزند

امروز وقتی که برای رفتن به دفتر کارم در انتظار مترو نشسته بودم، پدر و دختری توجه ام را به خود جلب کردند. خواب آلوده بودم و چشمانم خسته از خواندن. کتابم را در گوشه ای گذاشتم و تصمیم گرفتم کمی به مردم دورو برم نگاه کنم. در همین حال پدر و دختری را دیدم که روی نیمکت در کنارم نشسته بودند.

دختر هم سن و سال من بود، 21 یا 22 ساله و پدر احتمالا پنجاه و اندی سال داشت. به زبان اسپانیولی با هم صحبت می کردند. حرف های آن ها و لحن صحبت کردنشان بسیار دلنشین بود. به نظر می آمد که پدر و دختر اوقات بسیار خوبی را با هم می گذراندند. دختر داشت درباره پیراهن زیبایی که چند روز پیش در مغازه ای دیده بود با پدرش حرف می زد. پدر هم در جواب او از خصوصیات و جزییات این پیراهن می پرسید. پس از شنیدن توصیف دخترش از پیراهن زیبا، به او قول داد تا به زودی پیراهن را برایش بخرد.

وقتی قطار از راه رسید، پدر دست دخترش را گرفت و با هیجان گفت: "بدو بریم. بدو بریم دختر خانم خوشگل من" و بعد هر دو مستانه با هم خندیدند. به اندازه ای دیدن این دختر و پدر باعث شده بود که دلم برای پدرم تنگ شود که طاقتم به سر رسید و نتوانستم وانمود کنم که به حرف ها و خنده های آن ها گوش نمی دهم. در حالی که به آن ها خیره شده بودم، پدر متوجه من شد و با لبخندی از من خواست تا جلوتر از آن ها وارد قطار شوم.

در قطار آن ها همچنان درباره موضوعات مختلف حرف می زدند و هر از گاهی با هم می خندیدند. دختر سرش را بر روی شانه پدر گذاشته بود و پدرش دست او را نوازش می کرد. این پدر و دختر به چشم من دلپذیرترین موجودات روی زمین می آمدند. با وجود این که مدام می کوشیدم تا خودم را مشغول خواندن کنم، رابطه زیبای این پدر و دختر و حرف هایشان حواسم را به خود جلب می کرد. دختر حلقه ازدواج پدرش را از دستش درآورد و حلقه را به دست خود کرد. با آن که حلقه برای انگشتش بزرگ بود، رو به پدر کرد و گفت: " بابا، ببین چه قدر این حلقه به دستم می آید!" و ادامه داد: " خیلی ممنون از این هدیه". پدر خندید و گفت: " خانم جوان، شما بروید و از یک آقای خوش تیپ و لایق بخواهید تا برایتان حلقه بخرند نه از من." بعد هردو خندیدند و یکدیگر را درآغوش گرفتند، دوباره حواسشان متوجه من شد که به آن ها زل زده بودم . به من من لبخندی با مهر زدند.

چند دقیقه بعد در حالی که داشتند از قطار پیاده می شدند، پدر چرخید، به من نگاه کرد و گفت: " مواظب خودت باش دخترم." برایش دست تکان دادم و کوشیدم تا اشک هایی که در چشمانم جمع شده بود را از نگاه او مخفی کنم. این دختر و پدر حقیقتا مرا به یاد پدرم انداخته بودند. آن قدر که دیگر نمی توانستم جلوی اشک هایم را بگیرم.

از خودم می پرسم:

"چرا من نباید بتوانم پدرم را ببینم و با او وقت بگذرانم؟ چرا او باید در ایران مجبوس باشد؟ چرا نباید بتواند ایران را ترک کند؟ اصلا چرا او می بایست ربوده می شد، شکنجه و تحقیر می شد و به زندان انداخته می شد؟ در حالی که بسیاری تبهکاران واقعی در شهرهای ایران پرسه می زنند، چرا باید با انسان هایی همچون پدرم، سیامک پورزند، که به انسانیت ایمان دارد و همواره روزنامه نگاری متعهد بوده است مانند یک جانی و مجرم خطرناک برخورد شده باشد؟ "

می خواهم پدرم را ببینم. می خواهم پدرم بتواند مادرم را در آغوش بگیرد. می خواهم آن ها بتوانند در آغوش یکدیگر از دلتنگی روزگار گریه کنند. می خواهم خواهرانم پدرشان را ببینند و حضور او را احساس کنند. خانواده سیامک پورزند مدت هاست که بی صبرانه در انتظار دیدار این مرد که سال ها رنج کشیده است هستند.

ما سخت دلتنگ او هستیم. ما می خواهیم از او پرستاری و پذیرایی کنیم. بگذارید ایران را ترک کند. بگذارید سرزمینی را که یک عمر عاشقانه دوست داشته است ترک کند. بگذارید سرزمینی را که حالا برایش تبدیل به زندانی غریب شده است ترک کند. بگذارید سیامک پورزند به خانواده اش بپیوندد. بگذارید تا پس از این سال های سخت، عشق ما را نسبت به خودش حس کند. بگذارید سیامک پورزند تا زنده است به آغوش خانواده اش بازگردد. او 76 ساله است، بیمار است و هیچ کس را در ایران ندارد. بگذارید پدرم را تا زنده است ببینم!  


 
 

1390/2/10

در ادامه واکنش‌ها به اختلافات محمود احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی بر سر استعفای وزير اطلاعات، مجتبی ذوالنور، جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران گفته است: «امروز مشايی رييس جمهور اصلی است.»

آقای ذالنور که در «بزرگ طلايه‌داران فرهنگ و ايثار و شهادت در حسينيه امام مشهد» صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص «دليل استمرار ارتباط آقای احمدی‌نژاد با اسفنديار رحيم مشايی»، گفت: «آقای احمدی‌نژاد دست به طناب پوسيده‌ آقای مشايی دارد، ايشان ارادت ويژه‌ای به آقای مشايی دارند و گفته‌اند "مشايی قله است" يا در جای ديگر گفته‌اند "در مسائلی که فکر ما از درک آن عاجز است، مشايی آن را درک می‌کند".»

جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران اضافه کرده است :« اين آدم‌ها در عمق وجودشان سرسوزنی به ولايت و روحانيت اعتقاد ندارند، آنها اسلام بدون آخوند القا می‌کنند، امروز مشايی رييس جمهور اصلی است. دخالت در وزارتخانه‌های مختلف و نيز تقابل متکی و مشايی باعث برکناری متکی شد؛ همچنين مسائل‌ پيش آمده در وزارت اطلاعات و نمونه‌های ديگر حاکی از دخالت‌های مشايی دارد.»

مجتبی در ذوالنور در ادامه با اشاره به اين که «يک جريان انحرافی در دولت فعال است»، گفته است: «اين جريان چون فکر می‌کند آمريکا باعث اصلی تحولات منطقه است، می‌گويد پس نبايد با حکام عرب ارتباط را از دست بدهيم که اين‌ها کج فهمی کامل است، همچنين سی دی ظهور نزديک است که از اطرافيان آقای احمدی نژاد و مشايی تهيه شده است نمونه ديگری است که همه اين شرها از وجود آقای مشايی نشات می‌گيرد.»

اقدام رهبر جمهوری اسلامی، در ابقای حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، به رغم پذيرش استعفای او به وسيله محمود احمدی‌نژاد، موجی از حمايت‌های گروه‌های اصولگرا را در پی داشته است. اين در حالی است که محمود احمدی‌نژاد از زمان صدور حکم رهبر جمهوری اسلامی خطاب به حيدر مصلحی در هيچ يک از نشست‌های رسمی دولت حاضر نشده است.

در اين مدت اصولگرايان بيشتر حملات خود را متوجه اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، متمرکز کرده‌اند. رسانه‌های اصولگرايان، پيشتر از اسفنديار رحيم مشايی به عنوان جريان «منحرف» در دولت محمود احمدی‌نژاد ياد می‌کردند، اما طی روزهای اخير برخی از حاميان رهبر جمهوری اسلامی ايران اين عنوان را آشکارا به کليت طرفداران دولت بسط می دهند.

منبع: خبرآنلاین و رادیو فردا


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته