-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۷, شنبه

Latest News from Kaleme for 05/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مقامات امنیتی و قضایی با احضار برخی از زندانیان سیاسی و خانواده های آنها که نامه اخیر ۲۶ امضایی را منتشر کردند، آنها را به تبعید و عدم ارایه ملاقات حضوری و مرخصی تا پایان دوره محکومیت تهدید کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه، مقامات قضایی با فشار بر خانواده ها از آنها خواسته اند تا نامه تکذیبیه از عزیزان زندانی شان گرفته و منتشر کنند وگرنه با عواقب سختی مواجه خواهند شد.

زندانیان سیاسی در نامه خود نوشته بودند که غالب بازداشتها با اعمال خشونت، توهین و تحقیر همراه بوده به طوری که برخی از متهمان هنگام دستگیری به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

این زندانیان همچنین اظهار داشته بودند:«ما امضا کنندگان این شکواییه تحت شکنجه قرار گرفته ایم. یکی از متداول ترین شکنجه ها نگهداری ما در سلول های انفرادی بسیار کوچک بوده است . روشی که به اذعان همه مسوولان عالی کشور شکنجه تلقی می شود و بازجویان و زندان بانها نیز تایید می کنند که متهم پس از چند هفته نگهداری در سلول انفرادی دچار اختلالات جسمی و روحی شدید می شد .
شکنجه های شدیدتر از جمله فرو کردن سر متهم در توالت، خوراندن کاغذ بازجویی به متهم و مواردی امثال نیز علیه برخی از ما اعمال شده ، که برخی از شاکیان و زندانیان در گزارشهای جداگانه جزییات آن را منتشر کرده اند.»

امضا کنندگان این شکواییه همچنین نوشته بودند که ما بدون استثنا با رفتار غیر اخلاقی و غیر اسلامی بازجویان مواجه بوده ایم . شکنجه های روحی و فیزیکی فحاشی های شرم آور نسبت به متهم و خانواده و عزیزان او و طرح اکاذیبی چون روابط غیر اخلاقی در غالب بازجویی ها به کرات انجام شده است . رفتاری که باعث فشار روحی زیاد به متهمان نیز بوده است.

نویسندگان این نامه گفته اند که که آنچه در این نامه آمده عمق عملکرد فاجعه آمیز نسبت به متهمان و محکومان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را مشخص نمی کند.

امضا کنندگان این بیانیه محسن امین زاده ، محسن میر دامادی، بهمن احمدی امویی، عبدااله مومنی، میلاد اسدی، عبدالله رمضان زده، عماد بهاور، مصطفی تاج زاده، مجتبی تهرانی، علی جمالی، محمد حسین خوربک ، محمد داوری، امیر خسرو دلیر ثانی، کیوان صمیمی، اسماعیل صحابه، محمد فرید طاهری قزوینی، فیض الله عرب سرخی،بهزاد نبوی، ابولفضل قدیانی ،مجید دری ،ضیا نبوی، مهدی کریمیان اقبال، محمد رضا مقیسه، علی ملیحی، محمد جواد مظفر و حسن اسدی زید آبادی، هستند.


 


در حالیکه وزارت کشاورزی مسئولیت واردات غیر قانونی اتفاق افتاده را بر عهده وزارت بازرگانی دانست، وزارت بازرگانی نیز اقدام غیر قانونی خود مبنی صفر کردن تعرفه واردات و واردات مازاد بر نیاز را به تصویب نامه دستوری دولت نسبت داد. با پایان یافتن ضرب الاجل دو روزه کمیسیون کشاورزی به وزارت جهاد و وزارت این دو وزیر و رئیس گمرک ایران جهت ارائه توضیحات در باره واردات مازاد بر نیازی که اتفاق افتاده است، درکمیسیون کشاورزی حضور پیدا کردند.

وزارت کشاورزی، وزارت بازرگانی را مسئول شرایط دانست

رئیس کمیسیون کشاورزی در خصوص نتیجه توضیحات این دو وزیر درباره واردات بی رویه تصریح کرد:” از از آنجایی که تذکرات متعدد کمیسیون کشاورزی بی فایده بود، وزرای جهاد کشاورزی و بازرگانی را به کمیسیون فرا خواندیم تا در خصوص وضعیت موجود پاسخگو باشند.”

عباس رجایی در خصوص توضیحات وزیر کشاورزی در خصوص واردات اقلام غیر ضروری، یا اقلام ضروری با حجمی غیر ضروری گفت:”وزارت جهاد در توضیح خود به کمیسیون کشاورزی تصریح کرده است ما بر اساس قانون لیست اقلام مورد نیاز را به وزارت بازرگانی اعلام کرده ایم و اگر وزارت بازرگانی اقلامی اضافه بر آن وارد کرده است، خلاف رویه وزارت جهاد بوده است.”

وزارت بازرگانی به دستور دولت اقدام کرده است

رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی با این پاسخ وزارت بازرگانی را مسئول شرایط موجود قلمداد کرده است گفت:”وزارت بازرگانی نیز در خصوص واردات خود خارج از چهارچوب اعلام شده توسط وزارت کشاورزی و بی توجهی خود به قوانین واردات تصریح کرده است که این کار را طبق تصویب نامه دولت انجام داده است.”

وی گفت:” این تصویب نامه دولت به معنای دور زدن قانون است و تعرفه صفر برای واردات غیر قانونی است. ”

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:” البته وزارت بازرگانی معتقد است واردات نسبت به سال قبل کاهش داشته اما به نظر ما این ادعا محسوس نیست.”

رئیس کمسیون کشاورزی افزود:”بر اساس قانون قرار بر این بود که نه تنها واردات کنترل شود، بلکه برنامه ریزی دقیقی در خصوص این قضیه صورت بگیرد.”

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به واردات بی رویه ای که اتفاق افتاده است گفت :” ما قانون واردات را هم در قانون بهره وری کشاورزی و هم در قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب رساندیم.”

وی خاطر نشان کرد: “اما در عمل شاهد این هستیم که این قانون توسط دولت دور زده میشود، تعرفه واردات صفر شده است واردات کالاهای غیر ضروری ویا واردات کالاهایی با حجم مازاد بر نیاز صورت گرفته است.”


 


امیر اصلانی کارشناس ارشد برق، از زندانیان حوادث پس از انتخابات، همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین نگه داری می شود.

به گزارش خبرنگار کلمه، یکی از اتهامات اصلانی فرستادن ای میل درباره طرحی برای اعتراض به تقلب در انتخابات از طریق افزایش مصرف برق عنوان شده بود.

در کیفرخواست این مهندس برق که ازسوی دادگاه انقلاب تهران تدوین شده ، آمده بود:
«متهم در چهار تجمع غیرقانونی شرکت می کند.با شدت گرفتن اغتشاشات و رویت یک آگهی در سایت «بالاترین» در زمینه اعتراض به انتخابات از طریق افزایش مصرف برق آن را تکمیل کرده و تبدیل به طرح قطع شبکه برق رأس ساعت ۹ شب مورخ ۳۰ تیر کرده است و جزئیات آن را از طریق ایمیل به سایت ها و افراد مختلف ارسال می کند.پیشنهاد متهم در ۳۰ تیر ماه اجرا می شود لیکن تاثیری در شبکه برق بوجود نمی آورد…لذا با رفع نواقص طرح مجرمانه خود طرح شبکه خاموشی سبز را طراحی نموده… براساس این طرح متهم به عنوان طراح و مسئول هسته فنی خاموشی سبز پیشنهاد داده بود که در روزهای ۲۶-۲۷ و ۲۸ مرداد با قطع جریان کلی برق از طریق فیوز در منازل رأس ساعت ۹ شب و وصل مجدد آن در ساعت نه و ربع اولاً اعتراض خود را به نتیجه انتخابات اعلام کنند و ثانیاً موجب افزایش ناگهانی برق در ساعت ۹ و ربع شوند. »

این مهندس ۳۳ ساله و مدیر یک شرکت نرم افزاری، روز شنبه ١٧ مرداد ماه سال ۸۸ مقابل محل کارش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اصلانی ۱۸۵ روز را در یکی از سلول های انفرادی بند دو -الف سپاه پاسداران گذراند و حدود ۷۰ روز را نیز در یکی از انفرادی های بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات سپری کرد و سپس به بند عمومی ۳۵۰ منتقل شد و همچنان در این بند به سر می برد.وی به چهارسال حبس قطعی محکوم شده است.


 


رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: دلیل انفجار در پالایشگاه آبادن افتتاح زود هنگام وعدم تست تجهیزات نصب شده بوده است.

به گزارش خبر آن لاین، حمیدرضا کاتوزیان درباره دلیل انفجار در پالایشگاه آبادان، اظهار داشت: تجهیزاتی که برای نوسازی پالایشگاه استفاده شده آلمانی بوده است و قرار بر این بوده است بعد از نصب، این تجهیزات تست شود، ولی این اقدام انجام نشده بوده است و حتی مسئول پالایشگاه در این زمینه تذکر داده است که در این شرایط پالایشگاه قابلیت راه اندازی ندارد، اما متاسفانه دولت در این زمینه عجله کرد.

عبدالله کعبی عضو کمیسیون انرژی و نماینده آبادان در مجلس روز چهارشنبه در تذکری شفاهی به اتفاق رخ داده در آبادان اعتراض کرد و گفت: دلیل این اتفاق این بود که مسئولان مایل بودند در سوم خرداد افتتاحی داشته باشیم.

دو کشته و ۲۰ نفر مجروح نتیجه حادثه روز گذشته در پالایشگاه آبادان است که به گفته کاتوزیان وزارت نفت مسئولیت پاسخ‌گویی به خانواده‌های آنان است.

رئیس کمیسیون انرژی درباره نظر نهایی این کمیسیون درباره ادغام وزارت نفت و نیرو نیز گفت: کمیسیون هنوز در خصوص ادغام وزارت خانه‌های نفت و نیرو به جمع‌بندی نهایی نرسیده است، و تا حدود ۱۰ روز دیگر بهتر می‌توان در این زمینه اظهار نظرکرد.

کاتوزیان اظهار داشت: اکثر نمایندگان عضو کمیسیون موافق ادغام هستند و نظر ما این است اگر قرار است ادغامی انجام شود وزارت نیرو باید به عنوان یک معاونت در حوزه نفت باشد و این مجموعه با هم وزارت انرژی را تشکیل دهند.


 


پس از پی گیری های مکرر خانواده سید مصطفی تاجزاده، ماموران زندان اوین او را روز دوشنبه برای انجام مراحل «ام ار آی» و «سی تی اسکن» در ناحیه گردن که با وجود توصیه پزشکان تا بحال با آن موافقت نشده بود، به بیمارستان بردند.

به گزارش تحول سبز، در بخش رادیولوژی بیمارستان نیز، پس از معاینه پزشک متخصص مغز و اعصاب اقدام به انجام ام آر آی و سی تی اسکن شد که تشخیص پزشک، مبنی بر آرتروز شدید بود که بر روی نخاع فشار وارد می آورد.

دستورات پزشک مبنی بر استفاده شبانه روزی از گردن بند طبی، استفاده از تشک و بالش طبی، رفتن به استخر و استفاده کافی از نور آفتاب و نیز انجام حداقل ده جلسه فیزیو تراپی نشانگر آن است که تاجزاده باید بتواند از مرخصی برای معالجات خود استفاده کند که در این زمینه هنوز اقدامی نشده است.

همچنین تاجزاده به محض ورود به بیمارستان از دندان درد شدید که مدتی‌ است او را آزار می دهد هم شکایت داشت که چون بخش دندان پزشکی در بیمارستان نبود، ماموران به دلیل نداشتن حکم قضایی حاضر به بردن او به دندان پزشکی نشدند و پس از انجام آزمایشات مجددا ایشان را به زندان بازگرداندند.

لازم به ذکر است این خروج از زندان و انتقال به بیمارستان و استفاده از امکانات پزشکی، با تلاش و هماهنگی خانواده و همچنین هزینه شخصی خود وی صورت گرفته و برای تحقق این امر نیز ماه ها پی گیری انجام شد.

بر اساس گزارش مذکور، خانواده تاجزاده به نیت سلامت وی و دیگر زندانیان سیاسی، قصد برگزاری مراسم ختم قرآن و دعا در روز ولادت دختر پیامبر در منزل پسرعموی شهید مصطفی را داشتند، که متاسفانه با ایجاد مزاحمت از سوی ماموران امنیتی مواجه شد و ماموران که در ابتدا مانع حضور تعدادی از میهمانان از اقوام و بستگان و آشنایان در منزل آن شهید شده و مهمانان را بازگردانده بودند، ساعاتی بعد با هماهنگی های به عمل آمده با نهادهای دیگر امنیتی اعلام کردند که مشکلی برای برگزاری نیست و این مراسم معنوی در نهایت با در آرامش کامل برگزار شد.

حضور نیروهای امنیتی و انتظامی در مقابل منزل شهید و تمام منطقه حاشیه ای آن موجب بهت و حیرت همسایگان، کسبه و عابران شده بود. این در حالی‌ بود که در تمام این مدت یکی‌ از مأمورین مشغول فیلم برداری از چهره شرکت کنندگان در مراسم بود.


 


آیت الله هاشمی رفسنجانی که در مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشکی در دوران جنگ تحمیلی سخن می گفت، با اشاره به فداکاری های مردم در دوران جنگ ان ها را ناشی از اعتماد مردم به نظام دانست.

به گزارش ایسنا، وی شرایط جامعه را بر وضعیت اعتماد مردم موثر دانست و بر ضرورت حضور مردم درصحنه بیش از گذشته تاکید کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که فریبکاری ها موقتی است، گفت: «آمار دروغ دادن، ادعای دروغ کردن، پول بیخودی مصرف کردن که مردم می‌فهمند یک بازی است و بیت‌المال را به غارت بردن برای خرید چند رای و امثال این چیزها دیگر در مردم جواب نمی‌دهد. حتی اگر مردم نیاز داشته باشند این پول را می‌گیرند، ولی لعنت‌شان هم می‌کنند.»

هاشمی با اشاره به این که اعتماد بخشی از مردم در جامعه خدشه دار شده است اظهار کرد: «اگر بخواهیم امروز یک حرف درستی بزنیم و نصیحتی انجام بدهیم آن است که نظام و به طور کلی همه باید تلاش کنیم که اگر اعتماد بخشی از مردم از بین رفته و به تردید افتاده‌اند اعتماد آن‌ها را برگردانیم و صفای بین دولت و مردم، نظام و مردم و حکومت و مردم را ایجاد کنیم. این کار آسان‌تری است چون مردم آگاه آسان‌تر برمی‌گردند و لجبازی نمی‌کنند بشرط آن‌که واقعیت را ببینند.»

وی اظهار امیدواری کرد که مسئولان بتوانند سرمایه و اعتماد مردمی را حفظ و تقویت کنند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهاراتش باشاراه به تحولات منطقه گفت: «می‌توان منطقه را دید که مردم هوشیار، آگاه، مجاهد و مبارز شده‌اند. مردم یمن ماه‌هاست در خیابان هستند و شهید می‌دهند. در لیبی نیز مردم می‌جنگند و کشته می‌دهند. در سوریه نیز مردم مقاومت می‌کنند. در بحرین که یک مظلمه‌ای است و هیچ پناهی نیز در این دنیا ندارند. در مقابل مردم در مصر موفق شدند و در جاهای دیگر حرکت آغاز شده و این‌گونه حرکات ادامه دارد، چون مردم آگاه شده‌اند و حاضر نیستند که استبداد و وابستگی به استعمار را بپذیرند.»

هاشمی با بیان این که مردم با علم وارد شده و تحصیل‌کرده‌ها نیز مردم را روشن‌تر می‌کنند، افزود در این بین کانال‌های فراوان رادیو و تلویزیونی و سرعت انتشار اخبار اینترنتی و وب‌ها همه در اختیار مردم است. اگر حادثه‌ای در هر گوشه از دنیا اتفاق افتد همه مردم در همه جای دنیا می‌توانند آن را ببینند و تحلیل کنند. این‌چنین مردم آگاه دیگر زیر بار استبداد و استکبار نمی‌روند و فقط می‌توان با خدمت درست و با صداقت اعتمادشان را به دست آورد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با تاکید بر این‌که جنگ تحمیل شده به ایران اهداف بسیار شومی داشت، اظهار کرد: «دشمنان ما پیش از به راه انداختن جنگ تلاش کردند از راه‌های بسیاری همچون کودتا، شورش مسلحانه و تحریم‌های مختلف انقلاب را از بین ببرند که به دلیل آنکه نتوانستند از این راه‌ها بجایی برسند شرق، غرب، ارتجاع عرب و دولت بعثی عراق با متحد شدن تصمیم گرفتند، علیه ایران جنگ کنند.»

وی شرایط داخلی آن روز ایران را بحرانی و دارای اختلاف توصیف کرد و افزود: «در آن دوران اختلافات بسیار جدی بنی‌صدر و تاخت و تازهای منافقان وجود داشت و می‌خواستند چند منطقه همچون خوزستان، بلوچستان و ترکمن صحرا و بخش‌هایی از آذربایجان را تجزیه نمایند. این اختلاف بسیار در داخل کشور و شرایط ارتش آن زمان ایران که در حال تصفیه بود و سران و فرماندهان ارتش دستگیر شده یا فرار کرده بودند و از سوی دیگر سپاه تازه در حال شکل‌گیری بود، در مجموع شرایطی را به وجود می‌آورد که بعثی‌ها تصور می‌کردند می‌توانند حمله موفقی را داشته باشند.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که نکته اساسی و مهم آن دوران اعتماد مردم به انقلاب بود، گفت: «بعد از عزل بنی‌صدر وحدتی در جامعه بوجود آمد، بطوری که مردم با اعتماد و عشق به نظام و با دست خالی و امکانات کم در صحنه حضور داشتند. حضور مردم در صحنه ضعف ارتش و کمبود سپاه را حل کرد و مردم بسیج عمومی را تشکیل دادند و نیروهای مردمی در جبهه‌ها حاضر شدند. در واقع نقطه قوت ما در جنگ داوطلبان دفاع بود.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به آمار ارایه شده در مورد شهدا، تصریح کرد: «شنیده می‌شود که از تعداد شهدا ارقام نجومی بیان می‌شود که این موضوع صحت ندارد. مجموع شهدا از ابتدای قیام در سال ۴۰ به بعد تا دوران جنگ و بعد از آن و بمباران و همه حواشی آن به ۲۰۰ هزار نفر شهید نمی‌رسد که بیشتر آنها در بمباران و قبل از انقلاب شهید شدند. بنابراین صحبت از میلیون‌ها شهید در این دوران درست نیست.»

هاشمی رفسنجانی همچنین تاکید کرد که تلفات ما در دوران جنگ بسیار کمتر از تلفات رانندگی در جاده‌هاست. به گونه‌ای که سالانه ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم در تصادفات می‌میرند که این میزان دو برابر تلفات جنگ است. جنگ هشت ساله‌ای که مردم با دست خالی در برابر ابرقدرت‌ها و ابرثروت‌ها جنگیدند و چنین نتیجه مهمی را بدست آوردند.


 


محمد نوری زاد نویسنده و کارگردان که در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و در پی نامه هایی به رهبری بازداشت شد و ماه ها در انفرادی ها و قرنطینه زندان اوین نگهداری شده در نامه ای خطاب به مهندس موسوی می گوید: سیدعزیز، مگر چه می گفتی و یا چه می خواستی که از چهار طرف، بر تو و بر اطرافیان تو سنگ باریدند؟ و حضور تو را در کانون قدرت برنتافتند؟ تو می گفتی:با رمالی و کف بینی و هاله ی نور و اوهامی چون مدیریت برجهان نمی شود کشور را اداره کرد.

این روزنامه نگار که به تازگی از زندان آزاد شده است در ادامه می گوید: زمان، مرگ پدر شریف تو را به تعویق انداخت. او می توانست سه سال پیش از دنیا برود. او زنده ماند تا تو را درحصار کسانی ببیند که خود، آنان را درسالهای تلخ و تاریک پهلوی پناه داده بود .

متن کامل این نامه به نقل از وب سایت رسمی دکتر محمد نوریزاد به شرح زیر است:

به نام خالق صبح

سید سلام ،

چه خوب که می شود بدون هیچ دخل و تصرف در اوزان آسمانی آدمیان ، تو را با همین مختصر خطاب کرد :

" سید ، سلام" !

به ما بگو حال و احوال هم بندی ات چگونه است ؟ امید که به همین زودی ، بند از دست و پای تو و هم بندی ات بگسلد ، و ما شما را مثل سابق ، در کنار مردم دربندخود ببینیم. و باز به امید روزی که بند از دست و پای مردم ما نیز بگسلد، و راه برای رشد مردمی که سالها از رشد ، باز داشته شده اند ، هموار گردد.

تو، سید عزیز، باید، آری باید، طعم بند را می چشیدی. و با رگ و پی ات ، با درد و داغ مردم دربند، می آمیختی .

از این پس ، هم تو ، و هم همسرت ، هرکجا اگر سخن از آزادی بگویید، و یا هرکجا از حقوق فردی و جمعی مردم سخن به میان آورید ، حتما به سمت و سویی اشاره می کنید که همانجا کانون آسیب ها و کاستی های مکرر ماست . جایی که مردم ما ، دراین سالهای پس از انقلاب ، مرتب بدان انگشت می نهاده اند و برآن تاکید می ورزیده اند و نگاه ما و شما و جهانیان را بدان سو می خوانده اند و ما و شما ، درک درستی از آن نداشته ایم . و یا بنا به مصالحی که تمامی نداشت ، از تماشای فاجعه ها رو می گردانیده ایم .

تو اما ، سیدعزیز، مگر چه می گفتی و یا چه می خواستی که از چهار طرف، بر تو و بر اطرافیان تو سنگ باریدند؟ و حضور تو را در کانون قدرت برنتافتند؟

تو می گفتی:

با رمالی و کف بینی و هاله ی نور و اوهامی چون مدیریت برجهان نمی شود کشور را اداره کرد. روزی که در "بند دو الف " زندان اوین ، سرکرده ی رمالان دولت را به بند مجاور من منتقل کردند، من از غربت سیادت تو به گریه افتادم . تو ، افق هایی را نشان ما می دادی که از چشم ما پنهان بود .

تو می گفتی :

یک بار و برای همیشه باید از رویه ی جاری و متداول پرونده سازی ، و ورود به حوزه های خصوصی مردم دست شست . من خود شخصا در زندان اوین ، دریافتم که خندیدن به حریم خصوصی مردم ، و ورود هماره و بی دلیل و غیرقانونی به این حریم ، زنگ تفریحی است که جماعتی از ما بدان معتاد شده ایم و در آن هوا حتی تنفس می کنیم .

تو می گفتی :

دست دزدان را باید از کیسه ی مردم بیرون کشید .

تو می گفتی :

نمی شود دست یک دزد بی نشان را به ساطور قانون سپرد و دست دزدان صاحب نامی چون رییس جمهور و معاون اول او را واگشود. درزندان بودم که نامه ی آقای توکلی به رییس قوه ی قضاییه مبنی بر دزدی های کلان معاون اول رییس جمهور را در یکی از روزنامه های رسمی کشور خواندم . مگر خود من چیزی غیر از این به رییس قوه ی قضاییه نوشته بودم که من اکنون در زندان باشم و آقای توکلی درمجلس؟ این دوگانه نگری به قانون در امتداد همان یک بام و دو هوایی است که خود ما ردش را در آژانس انرژی هسته ای نشان مردم دنیا می دهیم و ناله سرمی دهیم . که : ای مردم جهان ، می بینید آمریکای جهانخوار به انرژی هسته ای ما و انرژی هسته ای اسراییل چگونه با دو رویکرد مغایر می نگرد ؟

تو می گفتی :

ورود سپاهیان ونظامیان ، طبق قانون به عرصه های سیاسی و اقتصادی ممنوع است . درست همان عرصه ای که امروزه در تعلق محوری دوستان ما بوده و هست . عقل جمعی ، درست تشخیص می داده است که اسلحه بدستان اگر به هر عرصه ای ورود کنند ، بدیهی ست که دیگران از آن عرصه ها گریز خواهند کرد . که در این ورود مسلحانه و گریز هراسناکانه ، نه سلامتی برای رفتار سیاسی ما باقی خواهد ماند و نه سلامتی در حوزه های اقتصادی ، و نه هیچ سلامتی در هیچ حوزه ای . در دوسال گذشته ، درست پیش چشم مردمان دنیا ، همین خود ما نشان همه دادیم که چگونه می شود پوست از تن قانون درید و همان پوست دریده شده را برتن هر کودن دلخواه کرد .

تو می گفتی :

وقتی با اشاره به تاریخ ، و حکومت امام علی ، رقیبان خود را بی هیچ تخفیفی در صف خوارج نهروان جا می دهیم و با همین تطبیق هردمبیل، دنیا را برسر رقیب خود آوار می کنیم ، ابتدا باید علی بودن خود را ثابت کنیم . وگرنه هرکسی می تواند بدین ریسمان آویخته از تاریخ دست ببرد و با اشاره به خوارج نهروان ، سرضرب ، جایگاه علی را برای خود بلوکه کند .

تو می گفتی :

همه در برابر قانون یکسان اند . و روی کلمه ی "همه" ، تاکید می کردی . که یعنی بدون استثنا ! ویعنی : قانون ، به رهبر و رییس جمهور و همه ی رییس ها از یک طرف ، ویک روستایی از طرف دیگر ، به یک چشم می نگرد . درست همان نگرش امام علی . و درست همان نگرشی که در قانون اساسی ما هست و ما از اساس بیرونش کشیده ایم و به قهقرایی دور و نا پیدا پرتابش کرده ایم تا کسی سراغش را نگیرد . ما با غرور بر منبرها از امام علی و آن یهودی گمشده در تاریخ یاد می کنیم که به قاضی القضات خود امام علی مراجعه می کنند و امام علی – شکست خورده – از آن محکمه خارج می شود . و در این زمان ، آنچنان هیبتی از عدالت افراخته ایم که : حتی تجسم طرح شکایت یک روستایی بی نشان و آسیب دیده ، از رهبرمان یا از رییس جمهور، یا از هر رییس صاحب نام ، خنده دار یا : کفرآمیز تلقی می شود .

تو می گفتی :

باید غبار غلیظ نشسته بر چهره ی قانون را زدود و قانون را از زیر پای مجریان قانون بدر کشید و سرجای بایسته اش نشاند .

تو می گفتی :

چهره ی مخوفی که ما و بزرگان و حکومتیان از دین پرداخته ایم ، هیچ ربطی به ذات دین ندارد . که دین ، هرچه دارد ، جز زیبایی نیست و زشتی های نشسته به چهره ی آن ، فضولاتی است که خود ما به آن افزوده ایم .

تو می گفتی :

درپیشگاه قانون ، اقلیت سنی و مسیحی و زردشتی و یهودی و حتی کافران کمونیست، همان حقوقی را دارند که اکثریت شیعه . این وعده ها را ما ، در روزهای آغازین این نظام ، به مردم خود دادیم و رای آری آنان را ربودیم و بلافاصله بعد از کسب رای ، بنای ناسازگاری با مردم خود را پی نهادیم.

تو می گفتی :

باید به روی ایرانیان آواره و قهر کرده و عبوس و عصبانی آغوش گشود و نازشان را کشید و بخاطر سالها بد اخلاقی ، از آنان دلجویی کرد و به میهن بازشان آورد . تو می گفتی : نخبگان فراوانی که به هر دلیل به ما پشت کرده اند و راهی هر کجا غیر از وطن خود شده اند ، حراج ظالمانه ی استعداد ها و سرمایه های این سرزمین بحران زده اند .

تو می گفتی :

ادبیات هتاکانه و بی شرمانه و وقیحانه و دهشتناک رسانه های ملی و حکومتی را باید روفت ، و به جای آن : ادب انسانی را برکشید .

تو می گفتی :

اگر ریسمان دزدانی چون معاون اول رییس جمهور را بگیریم و بکشیم، بزرگان و صاحب منصبانی به صحنه آورده می شوند که هم اکنون برمسندهای بظاهر زوال ناپذیر خویش آرمیده اند و سردر اموال مردم فرو برده اند . و می گفتی : به محض افشای دزدی های آنان ، بزرگان مخفی شده ، مفتضحانه از اریکه های دروغین شان به زیر می غلتند .

تو می گفتی :

عنوان و درشتی عنوان آدمها، نباید برای آنان مصونیت ایجاد کند . و می گفتی : آدمها هرچه از پله های یک مسندبالاتر می روند ، پاسخگویی و شفافیت عملکردشان باید بیشتر باشد .

خلاصه سید عزیز،

تو ازهمین ها می گفتی که طرف مقابل ، تو را برنتافت . چرا که طرف مقابل ، اتفاقا بنا برهمین ویژه خواری ها و ویژه سالاری ها داشته و دارد .از همان ابتدا هم معلوم بود که مواضع مته گون تو، و حضور نامحرم تو در خلوت غارتگری آنان، تحمل شدنی نیست.

تو می گفتی :

اگر یک شهروند بی نشان ، تقاضای حسابرسی از خلوتگاه مالی شهرداری و ادارات و وزارتخانه ها و ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان را داشت ، نباید آن شهروند بی نشان را ، و زن و بچه و خویشاوندان او را " پودر" کرد.

تو می گفتی :

طبق آیه های قرآن ، کشتن یک نفر بی گناه ، بمثابه کشتن همه ی مردم روی زمین است . و می گفتی : ما با قتلهای زنجیره ای ، و قتلهای بی سرو صدای دیگر، هزاران بار ، بشریت را به اسم اسلام ازپا درآورده ایم . و می گفتی : یک چنین خوی و خصلتی اگر از هر کشور و تمدنی برآید ، از ما که به شوق شهد دین خدا کام گشوده ایم ، پذیرفتنی که نیست، بخشودنی نیز نیست .

سید عزیز ، می گفتی : ما با قتلهای زنجیره ای ، و قتلهای بی سرو صدای دیگر، هزاران بار ، بشریت را به اسم اسلام ازپا درآورده ایم . و می گفتی : یک چنین خوی و خصلتی اگر از هر کشور و تمدنی برآید ، از ما که به شوق شهد دین خدا کام گشوده ایم ، پذیرفتنی که نیست، بخشودنی نیز نیست .

سیدعزیز ، گذران شب ها و روزهای حصاری را که در آن گرفتاری شماره کن و انگشت بر روزی بگذار که سرفراز ، از میان بندهای گسسته ، پای بیرون می گذاری .

سنگینی دیو سیرتی رسانه های وقیح حکومتی را برشانه های خودشان وابگذار، که آنان در ابراز فهمی که لابد از دین خدا برداشته اند ، عکس سربرهنه ی همسر تو را برصفحه ی اصلی پرده ی نقالی خود گذاردند . ما اما ، از آبشار آسمان فهم، آموخته ایم که سربرهنگی را بر: برهنگی فهم ، و بر: بی فهمی و جهلی که چهره ی کریه خود را بزک کرده ، شرف و برتری بدهیم . ما ، با خزیدن به سایه ی سلامت و درستی ایمان همسرتو ، خود را در پناه پاکی ها و شایستگی ها می بینیم . درست همان سلامتی که بسیاری از مدعیان امروزین دین از او بی نصیب و بی بهره اند .

سید عزیز،

زمان ، مرگ پدر شریف تو را به تعویق انداخت . او می توانست سه سال پیش از دنیا برود . او زنده ماند تا تو را درحصار کسانی ببیند که خود ، آنان را درسالهای تلخ و تاریک پهلوی پناه داده بود .

سرت سلامت سید،

به خودت ، به همسرت، و به مردمی که چشم به راه تو اند ، نیک بنگر! جماعتی ، به زعم خود، آبروی تو را زیر پا نهادند و برآن پای کوفتند. آنان ، نابینا تر از آنند که برکشیده شدن تو را و آبروی تو را ببینند و باور کنند .

سید عزیز،

چشم به راه توایم . همپای روزگار. که او نیز با بازی های پنهان و آشکارخود ، چشم به راه توست.

تا ده سال دیگر ، بیست سال دیگر ، بسیاری از کسانی که با فهم تو گلاویز شدند ، همچون خود تو به دیار باقی خواهند شتافت . و دنیارا ، با همه ی اطوارش ، برای آیندگان باقی خواهند گذارد . آیندگانی که بنا ندارند سربه انبان فریب فرو برند و از آن سیر بخورند . آیندگانی که برباورهای درست خانه خواهند ساخت. و بسیاری از فضولات فکری و اعتقادی امروز ما را دور خواهند ریخت . و به ناب فهم و عقل و عشق ، دست خواهند برد .

بدا به حال من ، که از همین امروز، در رکاب فهم و عقل و عشق نباشم.

من، همینجا، از موضع یک کوچک تر ناپیدا، از رهبر محترم جمهوری اسلامی ایران، تقاضا می کنم به یمن خاطره های خوب و صادقانه ای که از تو و پدرشریف تو دارند، تو را، همسرت را، و جناب کروبی را، از حصار بدرآورند.

فرمان آزادی شما توسط ایشان ، قطعا برمقبولیت ایشان خواهد افزود و فضا را برای گشایش هرچه بیشتر خواهد گشود. ما با هر تعدادی که داریم، سیزده ملیون، کمتر یا بیشتر، مصرانه این تقاضا را به آستان رهبرمان تقدیم می داریم و ابراز بزرگواری ایشان را انتظار داریم. چرا که اصرار برتداوم حبس و حصار شمایان، هرگز به نفع نظامی که ضرورت بقایش را شعار می دهیم نیست. انتظار ما از رهبر عزیزمان مدیریت بر بحرانی است که چون سیل به سمت ما هجوم می آورد. بحرانی که اگر صبوری اش سرآید، نه اسلحه خواهد شناخت و نه چیزی به اسم اسلام. و قطعا همه ی ما را خواهد روفت و به دره ای بی انتها در خواهد انداخت. بحرانی که زنگ هشدارش در کشورهای منطقه به صدا در آمده است و ما متعمدانه اما نابخردانه، با رویگردانی از عبرت پذیری، خود را از مسیر آن بدر می بریم .

سید عزیز ،

پنجشنبه ی هفته ی گذشته ، با هزار مکافات ، و البته با همراهی و همکاری و تصویربرداری لحظه به لحظه ی حراست بیمارستان مدرس ، به دیدن مردی رفتم که سالها ، در آن رژیم و در این رژیم ، زندانی بوده است . مردی که اکنون ، نفس های پایانی عمر پرفراز وفرود خود را فرو می برد و برمی آورد .

مردی که غریبانه ، چشم بردنیای پرفریب، و فریب کاری امثال من، بسته است تا همان چشم را چند روز دیگر ، به محشری از آسمان خدا بگشاید. عزت الله سحابی ، اکنون، با نفس های پایانی عمرخود، میزان فهم ما را ، میزان شعور ما را، ومیزان درستی دین و انسانیت و آزادگی ما را به احتجاج آورده است .

این روزها ، چه خوب که اخبار بیماری و درگذشت یک فوتبالیست در رسانه های ما تاب خورده و همه ی حساسیت ها و حیثیت رسانه ای و مملکتی ما را متاثرساخته است. و چه بد ، که عزت الله سحابی ، بی سرو صدا، رخت از این دنیا بر می بندد، تا دنیا را ، با همه ی وسعتش ، برای ما باقی گذارد. او اگر بجای سیاست در آن دوران تاریک ، می رفت و به کار دیگری روی می برد ، با استعدادی که داشت ، امروز رسانه ها ، اخبار ضربان قلب ثانیه به ثانیه ی او را رصد می کردند . ما اما با اطلاق جاسوسی و وطن فروشی ، او را و دیگرانی چون او را فرو کوفتیم تا خود بر فراز آییم . بربالین او ، به چهره ی رنجور و فرسوده و بیمار و چشمان بی فروغ او که نگریستم، این چند جمله را از او دریافتم :

ای همه ی دنیا خواهان،

دنیا به کامتان!

من راه خویش برگزیده ام ،

و در کشاکش این راه،

بندها را ،

با مرگ خود، بریده و رفتم .

دنیا برای شما.

سیراز آن بخورید.

سخت که سیر شدید،

حالا کمی بیاندیشید.

کار سختی ست ، نه؟

به این بیاندیشید که :

مرگ شما نیز در راه است .

سید عزیز ،

زمان با شتاب ، به نفع تو و سلامت تو و سلامت راه تو سپری می شود . تو قطعا ، سرفراز فردایی هستی که : جهان هستی ، برای تو تدارک دیده است . من از این در شگفتم که : تو ، و همسرت ، در بند باشی ، و آنانی که شیر نفت بی زبان ملت ما را به جیب مبارکشان متصل کرده اند و قربته الی الله مشغول بالا کشیدن سرمایه های بی بازگشت این مردم اند ، آزادانه برسر مسندهای این کشور حسرت زده جولان بدهند و در خلوت خود به ریش ما بخندند . عجبا که ما تو را به جرم های احمقانه ای متهم کردیم و در دادگاههای تشکیل نشده محکومت کردیم و به اجرای حکم خود فرموده ی خود مان نیز اقدام کردیم . باورم براین است که سید عزیز ، بسیاری از بزرگان صاحب نام و انقلابی ما و نمایندگان ما و دستگاه قضایی ما ، در نسبت با تو و همسرت و آقایان خاتمی و کروبی و حرکت معترضانه ی مردم ، و خون هایی که به ناحق در این دوسال ریخته شد ، به آنچنان آزمونی از آزمونهای الهی در افتادند که جز روسیاهی برای آنان نمانده است . در فردایی که همین نزدیکی هاست ، ما و تاریخ و جهانیان ، تماشاگر این روسیاهی دسته جمعی خواهیم بود . و البته تماشاگر رو سپیدی شمایان . صبور باش دوست ما . صبور .

من از این در شگفتم که : تو ، و همسرت ، در بند باشی ، و آنانی که شیر نفت بی زبان ملت ما را به جیب مبارکشان متصل کرده اند و قربته الی الله مشغول بالا کشیدن سرمایه های بی بازگشت این مردم اند ، آزادانه برسر مسندهای این کشور حسرت زده جولان بدهند و در خلوت خود به ریش ما بخندند . عجبا که ما تو را به جرم های احمقانه ای متهم کردیم و در دادگاههای تشکیل نشده محکومت کردیم و به اجرای حکم خود فرموده ی خود مان نیز اقدام کردیم .

سید ، سرت سلامت و آسیب از تو دور . ما و همه ی مردم ، چشم به بیت رهبرمان می دوزیم تا به یک اشاره ی حضرت ایشان ، راه آزادی بر شمایان گشوده شود . گرچه چشم ما ، پیشتر به آسمان خداوند است . تا مگر ما را از بارش برکاتش متنعم سازد . که سرزمین فلک زده ی ما ، امروز، بیش از هر زمان دیگر، به این برکات محتاج است . آیا رهبر گرامی ما صدای ما را می شنوند؟ این ما ییم و فریاد تقاضامندی ما . ما مگر چند نفریم ؟ حداقل سیزده ملیون نفر. و جمعیتی به کثرت تاریخ . و آرزوهایی که برای برآورده شدن پای می کوبند . آیا ما همین امروزها خبر خوبی از بیت ایشان خواهیم شنید؟

آیا رهبر گرامی ما صدای ما را می شنوند؟ این ما ییم و فریاد تقاضامندی ما . ما مگر چند نفریم ؟ حداقل سیزده ملیون نفر. و جمعیتی به کثرت تاریخ . و آرزوهایی که برای برآورده شدن پای می کوبند . آیا ما همین امروزها خبر خوبی از بیت ایشان خواهیم شنید؟

خدایا خامنه ای ما را محافظت کن . ما به مهربانی او بیش تر نیازمندیم.

با احترام و ادب : محمد نوری زاد ۵/۳/۹۰


 


کلمه- گروه سیاسی: درست است که حال که اندک اندک به دومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، خواسته های مردم از اعتراض به نتایج انتخابات بسیار فراتر رفته، چرا که طی این دو سال دانستند که معضلاتی که جامعه ما با آن دست به گریبان است ریشه هایی عمیق تر از این دارد، اما خبرهای این روزها چنان شگفت انگیز است که نمی توان به سادگی از کنارشان گذشت. از جمله این که نمایندگان مجلس بالاخره پس از دو سال فهمیدند که دولت نهم با صرف میلیاردها تومان از جیب ملت، در آستانه انتخابات و تحت پوشش سهام عدالت، تلاش کرده رأی حداقل نه میلیون نفر را بخرد. حال معلوم شد که سهام عدالت متعلق به شرکت های ورشکسته یا در حال ورشکستگی دولت بوده و سود سهامی در کار نبوده. این یکی از همان چیزهایی است که معترضان به عنوان تقلب و تخلف در انتخابات مطرح کردند و به خاطر آن مورد ضرب و شتم و دستگیری و اتهام اقدام علیه امنیت ملی و زندان های پنج تا شش سال قرار گرفتند. این روزها یک نکته مهم برای عام و خاص روشن شده و آن این که نه تنها عدالت و آزادی و برخورداری از حقوق انسانی در انحصار صاحبان فدرت است، که گفتن حقیقت نیز در انحصار آنان است!

حال با چراغ سبزی که نشان داده شده می توان رئیس دولت را دروغگو و رمال و جن گیر نامید، می توان از فساد مالی نزدیکان و یارانش سخن گفت، می توان درباره احتمال تغییر نزدیک به ده میلیون رأی فکر کرد، می توان پرده از تبلیغات دروغین برداشت، بدون آنکه به اتهام توهین به رئیس دولت و به حکم قاضی، به تحمل حبس یا ضربات شلاق محکوم شد! و جالب تر از همه این که امپراتوری دروغ انتظار دارد مردم خشمگین از این همه ستم آشکار، همه تقصیرها را از چشم یک یا چند نفر از نزدیکان رئیس دولت ببینند و بار دیگر با شور و شوق در انتحابات مهندسی شده دیگری شرکت کنند تا با پخش تصاوبر آن، بتوان مردمی بودن حکومت را به رخ جهانیان کشید، و لابد بعد از آن هم مسئولان بلندپایه، برگزاری پرشکوه ترین و مردمی ترین انتخابات تاریخ ایران و بلکه تاریخ بشریت را به یکدیگر تبریک گویند! ای کاش صاحبان قدرت بجای تلاش هایی از این دست، یک مسئله مهم را می فهمیدند و آن این که مردم ایران، دارای شعور هستند و باید به شعور آنها احترام گذاشت. این چیزی است که همه خودکامگان تاریخ خیلی دیر درک می کنند. آنچه در منطقه ما اتفاق افتاده، نشان داده که حکومت هایی که به موقع این واقعیت را فهمیده اند، در فهم راه های تداوم حاکمیت خود موفق تر بوده اند. ای کاش حاکمان بجای تلاش های نافرجام برای برون رفت از بن بستی که به دست خود در آن گرفتار شده اند، به آغوش ملت باز می گشتند. ای کاش شجاعت نوشیدن جام زهر داشتند و در پی آن می دیدند که این مردم صبور و نجیب، عذرخواهی شان را می پذیرند و مصالح بزرگتر ملی و تاریخی کشور را قربانی ارضای حس انتقام جویی خود نخواهند کرد.

حامیان جنبش سبز از فروپاشی ارکان نظام، آشفتگی نظام اقتصادی کشور و بی اعتبار شدن دولت در عرصه جهانی استفبال نمی کنند، چرا که می دانند عواقب آن تنها دامن چند نفر یا گروه را نخواهد گرفت و آثار زیانبار آن، به منافع ملی بلندمدت مردم این سرزمین آسیب های جبران ناپذیر وارد خواهد کرد. این روزها بر همگان آشکار شده که پای بندی به خط مشی مسالمت جویانه و ایفای رسالت آگاهی بخشی که رهبران جنبش سبز همواره بر آن تأکید داشته اند، در همین مدت کوتاه، چه دستاوردهای بزرگی همراه داشته است. ای کاش حاکمان هم از چنین بصیرتی برخوردار بودند و پشت سر خود، زمین سوخته برجای نمی گذاشتند.


 


آیت الله العظمی صانعی عنوان کرد:«احکام واقعی اسلام در تمام ابعاد قانون گذاری اعم از مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کافی و بی نیاز کننده نه تنها مسلمانان بلکه بشریت است و به قول حضرت امام (سلام الله علیه) اسلام بن بست ندارد.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی صانعی، این مرجع تقلید در دیدار مدیر مسئول و اعضای تحریریه روزنامه فرهنگ آشتی ضمن بیان مطلب فوق فرمود : «شما عزیزان که در عرصه خبر و اطلاع رسانی فعالیت می کنید اگر می خواهید مطلبی را به نام اسلام بنویسید و منتشر کنید تمام تلاشتان این باشد که جوانب آن مسئله و قرائت های مختلف پیرامون آن را بسنجید و آن استنباطی را که می توانید پاسخ گوی آن باشید بیان کنید.»

این مرجع عالیقدر با اظهار تأسف از اینکه برخی افراد مطالبی را با توجیه های نامناسب به نام اسلام بیان می کنند که قابل دفاع نیست فرمود: «چرا حرفی می زنند که بعد از اعمال فشار خارجی ها مجبور شوند آن را نقض کنند، چرا مطلبی به گونه ای نسنجیده بیان می شود که سبب شود دشمنان، اسلام، قرآن و احکام نورانی اسلام را زیر سئوال ببرند.»

ایشان با ابراز نگرانی از اینکه برخی افراد نظرات خود را عین دین قلمداد کرده و به نام اسلام آن را منتشر می کنند، فرمود: «اگر پذیرفته ایم که اسلام حکومت دارد برای رسیدن مردم به حقوقشان و جلوگیری از ظلم و ستم و رسیدن مردم به امنیت همه جانبه باید خود را ملزم به تبعیت قوانین منطبق با موازین اسلام بدانیم و از عوام فریبی، دروغ، حیله، ظلم، اذیّت، خشونت و تحقیر انسان ها و ترور شخصیت آنها فاصله بگیریم.»

آیت الله صانعی خاطر نشان ساخت: «اسلام دین علم و عقل است نه دین خرافات و موهومات و باید توجه داشت که طرح مسائل خرافی و موهومات که روز به روز بیشتر می شود اصل اسلام نشانه گرفته است و هدفش منحرف کردن افکار عمومی از نابسامانیها و ناهنجاریها اجتماعی است. »

ایشان در پایان با مخاطب قراردادن اعضای تحریریه روزنامه فرهنگ آشتی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت ایشان و سایر اهالی رسانه در ترویج فرهنگ غنی اسلام فرمود: «خداوند را شاکر و سپاسگذارم که امثال شما ها که دلشان به حال اسلام و ملت اسلام و بشریت می تپد در جامعه حضور دارند اگرچه متأسفم از اینکه برخی موانع و محدودیت ها نیز بر سر راه شما برای گسترش فعالیت های اطلاع رسانی تان چه در داخل و چه در خارج وجود دارد.»


 


مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد:‌ باید اشخاص باتجربه و سالم برای استفاده از بیت‌المال انتخاب شوند و بیت‌المال نباید به طور مطلق در اختیار شخصی قرار بگیرد.

به گزارش مهر، آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان در دیدار اعضای شورای هماهنگی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه امروز وقت خدمت است و باید از موقعیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم، افزود: همه امانت‌های الهی که در اختیار اشخاص و مناصب قرار می‌گیرد توسط آنها حفظ شود تا مورد لطف خداوند قرار بگیرند.

وی افزود: همان طور که در احادیث نیز آمده حفظ این امانات از امانات دنیوی مهمتر است و اگر از این امانات به درستی استفاده نکنیم به دین خیانت کرده‌ایم.

این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: افرادی که دارای مناصب هستند باید از موقعیت خود به نفع مردم مستضعف و بر پا کردن پرچم اسلام استفاده کنند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی خاطرنشان کرد: مملکت باید قانونمند و حدود همه افراد معلوم باشد تا هر کسی نتواند از حد خود تجاوز کند.

وی با بیان اینکه احترام به قانون از روز اول در اسلام بوده است، تاکید کرد: باید تمام مسایل براساس قانون باشد و حدود تصرفات افراد در حدود مملکت و بیت‌المال معلوم باشد تا کسی امکان سوء‌استفاده نداشته باشد.

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه تصریح کرد: باید طوری عمل کنیم که مردم جهان اسلام امیدوار شوند و پرچم اسلام را در دنیا بلند کنیم.

وی با بیان اینکه همه اموال مردمی امانتی در دست مسئولان است، تاکید کرد: باید اشخاص باتجربه و سالم برای استفاده از بیت‌المال انتخاب شوند و بیت‌المال نباید به طور مطلق در اختیار شخصی قرار بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد که باید تلاش کنیم جامعه اسلامی رو به ترقی حرکت کند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی ادامه داد: امیدوارم همه با نیت خالص کار کنند و طبقه مستضعف را کمک کنند تا مشکل تورم و فساد در کشور حل شود.

این مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: همه اجزای کشور باید برای ترقی، پیشرفت و اجرای احکام اسلام قدم بردارند.

وی با بیان این که نباید شعارهای اصیل اسلامی و انقلابی را فراموش کنیم، افزود: عمل کردن به شعارهای اصیل انقلاب رمز پیروزی ما در همه شرایط است.


 


خانه سینما با ارسال پیام تبریکی به محمد رسول‌اف دریافت جایزه‌‌ی بهترین کارگردانی از بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را شادباش گفت.

روابط عمومی خانه سینما متن این تبریک را به این شرح اعلام کرد

هنرمند گرامی جناب آقای محمد رسول‌اف

دریافت جایزه بهترین کارگردانی از بخش نوعی نگاه شصت و چهارمین جشنواره کن را که افتخار تازه‌ای برای سینمای ایران محسوب می‌شود، تبریک می‌گوئیم.


 


انتقال کارمندان دولت برای بار دوم در شرایطی پسندیده و معقول است که نتایج دور اول خروج کارکنان دولت مشخص می شد.

از ابتدای خرداد موج خروج کارمندان دوباره آغاز شد و نعمت الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران اعلام کرد که سال ۸۹ حدود ۲۰ هزار نفر از تهران منتقل شدند که این افراد یا خودشان متقاضی انتقال بودند یا سازمان محل خدمتشان از تهران انتقال یافته است.اما بسیاری از کارشناسان و مسئولان و نمایندگان مجلس از همان ابتدا مخالف این طرح بودند. از جمله سلیمان جعفرزاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی. وی می گوید که خلوت شدن تهران و حل مشکل ترافیک این شهر با انتقال ۲۰ یا ۳۰ هزار کارمند به شهرستان‌ها حل نخواهد شد.

آقای جعفرزاده همانطور که اطلاع دارید دولت طرح خروج کارمندان را دوباره چند روزی است که آغاز کرده است.آیا شما این طرح را موفقیت آمیز می دانید؟

به نظر من راه برون رفت از مشکلات ترافیکی و ازدیاد جمعیت تهران ایجاد سازوکار زیربنایی است و انتقال کارمندان از تهران به شهرستان‌ها به تنهایی نمی‌تواند کمکی به حل مشکلات بکند. باید تا زمانی که فرصت هست تهران را از این وضعیت نجات دهیم، خلوت شدن تهران و حل مشکل ترافیک این شهر با انتقال ۲۰ یا ۳۰ هزار کارمند به شهرستان‌ها حل نخواهد شد.اگر قرار بر انتقال کارمندان باشد، باید این انتقال در سطح میلیونی انجام شود نه اینکه مثلا ما ۲۰ هزار نفر را منتقل کنیم، دولت در اوایل کار خود موضوعی را مطرح کرد که اگر تا به امروز به آن عمل می‌کرد شاید دیگر نیازی به انتقال کارمندان نبود.

چه طرحی؟

مطابق آن طرح تمام اداره‌ها و سازمان‌ها و یا وزارتخانه‌هایی که وجود آنها ضرورتی در تهران ندارد به سایر استان‌ها منتقل شود، مثلا اداره شیلات هیچ ارتباطی با تهران ندارد در صورتی که باید در استان‌های شمالی کشور مستقر شود، در رابطه با وزارت نفت هم همین گونه است که باید در مثلا استان خوزستان باشد و نه تهران.

وقتی همه تمام اداره‌ها و وزارتخانه‌های ما در تهران است، چگونه می‌خواهیم کارمندان را از تهران خارج کنیم؟، این امر عملی نیست و اگر هم باشد موفق نخواهد بود چرا که اگر امروز ۱۰۰ هزار نفر را منتقل کردیم فردا ۱۲۰ هزار نفر وارد تهران می‌شوند.

به نظر من دومین مرحله انتقال کارمندان دولت از پایتخت در حالی در خرداد ماه کلید خواهد خورد که هنوز دستاوردها و بازخوردهای اولین مرحله این نقل و انتقال به شهرستان ها مشخص نیست.

دولت اعلام کرده است که این طرح به صورت کاملاً داوطلبانه انجام می‌شود و هیچ اجباری در کار نیست؟

وقتی اداره منتقل شود دیگر کارمند هم مجبور به نقل انتقال می شود چون در غیر اینصورت بیکار می شود. من مفهوم این داوطلبانه بودن را متوجه نمی شوم. دولت از یک طرف بحث افزایش جمعیت رامطرح می کند و از طرف دیگر به انتقال کارمندان مبادرت می کند که این کاملا در تضاد هم است.

بنابراین مخالف این انتقالها هستید؟

انتقال کارمندان دولت برای بار دوم در شرایطی پسندیده و معقول است که نتایج دور اول خروج کارکنان دولت مشخص می شد.


 


در حالیکه امکان هرگونه فعالیت و برگزاری تربیون آزاد و سنجش آزادانه و عادلانه نظرات برای دانشجویانِ مستقل و منتقد دولت وجود ندارد، جمعی از دانشجویان بسیجی و هوادار دولت که خبرگزاری های نزدیک به حکومت ایران آنها را ۲۰ هزار دانشجو قلمداد کرده، سه‌شنبه سوم خرداد ماه با تجمع در دانشگاه تهران و امضای طوماری خواستار “اجرای تفکیک جنسیتی در دانشگاهها” شدند.

به گزارش دانشجونیوز، آنگونه که برخی از رسانه های جریان خاص، مدعی شده اند، سوم خرداد جمعی از دانشجویان دانشگاه ها با امضای طوماری خواستار اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها شده اند.

این درحالیست که طی ماههای گذشته، در چندین دانشگاه کشور، به بهانه “اسلامی تر کردن دانشگاهها”، طرح تفکیک جنسیتی با دخالت نهاد نمایندگی رهبری و حراست ها و همچنین بسیجیان مستقر در مراکز آموزش عالی اجرا و مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، این دانشجویان هوادار دولت، “غیر اسلامی بودن” را دلیل هجمه های جبران ناپذیرعلمی دانسته و آورده اند : “ما دانشجویان دانشگاه‌های کشور ضمن ابراز تأسف از فضای غیراسلامی دانشگاه‌ها که نه تنها محیط نامناسب فرهنگی را به همراه داشته که از جنبه علمی هم هجمه‌های جبران‌ناپذیری به پیکره دانشگاه وارد نموده است، بدینوسیله حمایت قاطع خود از اجرای طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها را اعلام می‌داریم.”

بر اساس گزارش های قبلی، کامران دانشجو وزیر علوم احمدی نژاد سال گذشته در جمع مدیران و کارکنان وزارت علوم در دانشگاه شهید بهشتی درباره تفکیک جنسیتی طی سخنانی مشروح مدعی شده بود “می گویند تفکیک جنسیتی توهین به دانشجو و استاد است. آیا حق انتخاب دادن به دانشجو توهین است؟ اگر دانشجوی دختری می خواست در یک درس عمومی در گروهی ثبت نام کند که فقط خانم ها هستند اشکال دارد؟ اگر فرد بخواهد در کلاس راحت تر باشد و خودش برود در کلاسی ثبت نام کند که فقط دختران هستند این توهین است؟ می گوییم خوب خانم ها در یک گروه باشند، می گویند این توهین است! می گویند برای تفکیک جنسیتی دانشجویان باید قانون گذاشته شود، از آنها می پرسیم که آیا قانون الزام کرده که دانشجویان دختر و پسر با هم سر یک کلاس باشند. اگر قانون این را الزام کرده پس ما هم برویم قانون بگیریم که اگر خواستند با هم نباشند. آیا قانونی داریم که دختر و پسر در کلاس باید در هم بنشینند؟”

در ادامه کامران دانشجو با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود که: مصوبه ۱۲۱ جلسه مورخ ۶/۵/۶۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای زمان این دولت هم نیست درباره حدود اخلاق اسلامی در برخوردها و معاشرتها در دانشگاه تاکید کرده که دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاسهای درس در دو ردیف جداگانه بنشینند. بنابراین قانون داریم. شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور دانشگاهها و آموزش عالی اگر مصوبه ای داشت عین قانون است و باید رعایت شود.

وی در ادامه یادآوری مصوبات سال ۶۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگاه در دانشگاهی جدا کردن کلاسهای مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از جهت بودجه و کیفیت درسی ایجاد نکند کلاسها باید جدا شود. بنابراین قانون داریم. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید هرگاه در محیط های تردد و نصب اعلانات در دانشگاهها احتمال ازدحام باشد باید محیط های جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود. همچنین مصوبه شورا تاکید دارد، لازم است دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاهها و کارگاهها و سالنهای تشریح و اتاق کامپیوتر و … حتی المقدور در نوبت های خاص و به طور جداگانه استفاده کنند. بنابراین اگر آزمایشگاهها را خواستیم جدا کنیم، قانون داریم.

کامران دانشجو در ادامه قرائت مصوبات سال ۶۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به چند رئیس دانشگاه حاضر در این مراسم گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده که دانشگاهها باید تدابیری اتخاذ کنند که در محیط های اداری از اختلاط غیر ضروری زن و مرد تا جایی که منجر به اختلال و تعطیلی در کارها نشود جلوگیری بعمل آید. مسئولان مرد باید منشی مرد داشته باشند. در آن قسمت از دانشگاهها که عموم مراجعه کنندگان مرد هستند لازم است از کارمندان مرد استفاده شود و آن قسمت که مراجعه کنندگان زن هستند از کارمندان زن.

بنظر می رسد مسئولین وزارت علوم با اتکا به درخواست بسیجیان که در بسیاری از دانشگاه ها بدون داشتن هویت های دانشجویی وارد دانشگاه ها شده و تجمعاتی را در حمایت از سیاست های دولت ایران سازمان می دهند، در صدد اجرای طرح های دلخواه نظیر تفکیک جنسیتی و اسلامی کردن دانشگاه ها هستند.

با این وجود در چند ماه اخیر بسیاری از دانشگاه ها نظیر دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، امیر کبیر، چابهار، مازندران، کاشان، علم و صنعت میزبان تجمعاتی در اعتراض به سیاسیت های دانشگاهی دولت نهم و دهم بوده اند.


 



 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته