-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در چارچوب مسابقه‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا، تیم فوتبال سپاهان اصفهان، یکی از نمایندگان ایران در مرحله یک هشتم نهایی این مسابقه‌ها، با پیروزی سه بر یک برابر تیم فوتبال بنیادکار ازبکستان، به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.تیم فوتبال سپاهان اصفهان با پیروزی سه بر یک برابر تیم  فوتبال بنیادکار ازبکستان  به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد. تیم فوتبال سپاهان اصفهان عصر روز سه‌شنبه در مرحله یک هشتم نهایی نهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا، در ورزشگاه فولادشهر میزبان  تیم بنیادکار ازبکستان بود، که در پایان با نتیجه سه بر یک حریف خود را شکست داد. فابیو جانواریو، بازیکن تیم سپاهان در دقیقه ۲۸ بازی با یک شوت از راه دور، نخستین گل  شاگردان امیر قلعه‌نویی را وارد دروازه حریف ازبک کرد. تنها پنج دقیقه پس از این گل، ابراهیم توره، دیگر بازیکن سپاهان، با فراری زیبا از سمت چپ با دروازه‌بان حریف تک به تک شد و در دقیقه ۳۳ دومین گل تیمش را به ثمر رساند. تیم سپاهان که با درخشش بازیکنانی مانند جانواریو و ابراهیم توره بازی را در نیمه نخست در اختیار داشت، با برتری دو به صفر این نیمه را به پایان رساند. با آغاز نیمه دوم و در حالی که سپاهان به حملات خود ادامه می‌داد، و در حالی که داور ژاپنی یک ضربه آزاد به نفع سپاهان اعلام کرده بود، ابراهیم توره به دلیل ضربه زدن به یکی از بازیکنان حریف، در دقیقه ۵۱ با دریافت کارت قرمز مستقیم از بازی اخراج شد. به دنبال ۱۰ نفره شدن سپاهان، تیم بینادکار بر دامنه حملات خود افزود و در دقیقه ۵۷  تنها گل خود را وارد دروازه مهدی رحمتی کرد. در ادامه این بازی، بازیکنان سپاهان با دوندگی بیشتر نسبت به حریف خود، مانع بازی‌‌سازی تیم ازبک در میانه زمین شده و در دقیقه ۶۹ گل سوم خود را نیز  به ثمر رساندند. به دنبال خطایی که مدافع ازبکستانی روی یانوش، بازیکن سپاهان، انجام داد، داور ژاپنی به سود سپاهان یک پنالتی اعلام کرد که ضربه پنالتی را هادی عقیلی به گل سوم تبدیل کرد. در ادامه بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، تیم ذوب‌‌آهن، دیگر نماینده ایران در این مرحله از رقابت‌ها، راس ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه در ورزشگاه فولادشهر به مصاف تیم النصر عربستان خواهد رفت. مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها از روس ۲۳ شهریور ماه آغاز می‌شود. تیم‌های پرسپولیس و استقلال تهران در مرحله گروهی این رقابت‌ها حذف شده بودند و سپاهان و ذوب‌آهن به دلیل سرگروه شدن در مرحله گروهی، در بازی‌های مرحله یک هشتم که به صورت تک حذفی برگزار می‌شود، میزبان هستند.
 


محمد علی کلی، قهرمان بوکس افسانه‌ای آمریکا، روز سه‌شنبه به همراه تنی چند از دیگر شخصیت‌های برجسته مسلمان آمریکایی بار دیگر از رهبران ایران به ویژه آیت‌الله خامنه‌ای خواستند، جاش فتال و شین بائر، را که نزدیک به دو سال در ایران زندانی هستند، آزاد کنند.محمد علی کلی، قهرمان بوکس افسانه‌ای آمریکا،  روز سه‌شنبه به همراه تنی چند از دیگر  شخصیت‌های برجسته مسلمان آمریکایی بار دیگر  از رهبران ایران به ویژه آیت‌الله خامنه‌ای خواستند،  جاش فتال و شین بائر، را که نزدیک به دو سال در ایران زندانی هستند، آزاد کنند. روز سه‌شنبه خانواده‌های  این دو  شهروند آمریکایی به همراه ۲۱ نفر از رهبران مسلمان ایالات متحده در باشگاه ملی مطبوعات این کشور گرد هم آمدند و خواستار آزادی این دو جوان شدند. به گزارش رادیو فردا در این گردهمایی تاکید شد که پیشتر نیز  رهبران مسلمان آمریکایی و  محمد علی کلی پیشتر هم نامه‌هایی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بودند و همچنان در  انتظار پاسخ رهبر  جمهوری اسلامی به سر می‌برند. سارا شورد، نامزد شین بائر که خود پس از  ۱۴ ماه حبس با سپردن وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد، در این گردهمایی ابراز امیدواری کرد که این تقاضای مشترک برای آزادی این دو جوان آمریکایی پذیرفته شود. سارا شورد گفت: «ما در اینجا گرد آمده‌ایم و دعا می‌کنیم که ایران این درخواست را شنیده و به آن ترتیب اثر داده و نسبت به جاش و شین گذشت نشان دهد.» سارا شورد همچنین از مردم ایران خواست که این دو جوان آمریکایی را فراموش نکنند. سارا شورد با اشاره به تدوام  حبس دوستانش گفت که این دو تنها به خاطر دشمنی ایران و آمریکا در زندان به سر می‌برند و این گرفتاری آنها ربطی به این دو جوان بیگناه ندارد. لورا فتال مادر جاش نیز تاکید کرد که پسرش و شین بائر جرمی مرتکب نشده‌اند و تنها به دلیل ملیت آمریکایی‌شان در زندان به سر می‌برند. الکس فتال برادر جاش  نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا ابراز امیدواری کرد گردهمایی رهبران مسلمانان آمریکا با حضور محمد علی کلی گشایش در کار  این دو جوان زندانی فراهم کند. الکس فتال با اشاره به اعتصاب غذای دوره‌ای خانواده‌های این دو زندانی گفت که خود او در دومین روز از اعتصاب غذا به سر می‌برد و تاحد امکان به این اعتصاب ادامه می‌دهد.  اکلس فتال اظهار داشت رنجی که آنها می‌بینند با رنج  جاش و شین بائر  که در ایران زندانی‌ند قابل مقایسه نیست. به گفته وی،جاش و شین هفده روز در ایران در اعتصاب غذا به سر بردند و این مایه نگرانی عمیق خانواده‌هایشان بوده است. وی به خبرنگاران گفت که آنها سیاست‌پیشه نیستند و تنها سه خانواده ساده هستند که می‌خواهند عزیزانشان را آزاد در کنار خود بینند. در این گردهمایی محمدعلی کلی، قهرمان پیشین بوکس سنگین‌وزن جهان به دلیل بیماری، خود سخن نگفت اما همسرش از قول او خواستار ازادی این دو شهروند آمریکایی شد. رامین میهمانپرست، سخنگوی  وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه  در پاسخ به خبرنگارانی که این دو آمریکایی را «کوهنورد» خوانده بودند، اظهار داشت که آنها کوهنورد نیستند و  گفت: «چطور می‌شود كه چند نفر از آمریكا برای تعطیلات آخر هفته و كوهنوردی در مرزهای ایران و عراق و در نقاط حساس، به كوهنوردی بپردازند.»  با این حال سارا شورد با اشاره به تعویق دادگاه این دو آمریکایی به رادیو فردا گفت که این تعویق احتمالا می‌تواند به دلیل آزادی آنها در آینده نه چندان دور باشد.
 


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه به ابراز حمایت باراک اوباما، از معترضان ایرانی واکنش نشان داد و اعلام حمایت دولت آمریکا از معترضان ایرانی را «نشان‌دهنده اوج عقب‌ماندگی سیاست خارجی کاخ سفید» دانست. به گزارش ایرنا، آقای مهمان‌پرست معترضان ایرانی را عده قلیلی خواند که به گفته وی کمترین مشارکت را در انتخابات سال ۸۸ داشتند.  باراک اوباما، روز پنج‌شنبه در مورد سیاست‌های جدید آمریکا در خاورمیانه سخنرانی کرد. رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی با اشاره به نخستین تظاهرات مسالمت‌آمیز در خیابان‌های تهران افزود حکومت ایران بصورت وحشیانه زنان و مردان را مورد تعرض قرار داد و مردم بی‌گناه را به زندان انداخت. رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که مردم ایران مستحق برخورداری از حقوق بنیادیی و جهانشمول هستند و حکومت قادر نخواهد بود آرمان‌های آنها را بین ببرد.
 


شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند افتتاح زودهنگام فاز سوم پالایشگاه آبادان، توسط محمود احمدی‌نژاد، عامل انفجار روز سه شنبه در این پالایشگاه بوده است.  برخی از گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که رئیس پالایشگاه آبادان به نشانه اعتراض در مراسم افتتاح حضور نیافته است. از سوی دیگر  حمیدرضا کاتوزیان،‌ رئیس کمیسیون  انرژی مجلس نیز روز سه‌شنبه تصریح کرد علت انفجار پالایشگاه «عدم آمادگی» آن بوده و این حادثه قابل «پیش‌بینی» بود. آنچنانکه استاندار خوزستان اعلام کرده،  انفجار روز سه‌شنبه پالایشگاه آبادان دست‌کم یک کشته و  ۳۶ زخمی برجای گذاشته است. برخی گزارشها شمار کشته شدگان را چهار نفر اعلام کرده است.
 


سازمان عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی قضات، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک ادامه حبس چند تن از حقوقدانان و وکلای ایرانی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری آنان شدند. در بیانیه این دو نهاد بین‌المللی آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده، محمد سیف‌زاده، مائده قادری و قاسم شعله سعدی، و همچنین لغو حکم محکومیت خلیل بهرامیان و روشن شدن وضعیت قانونی هوتن کیان، وکیل سکینه محمدی آشتیانی، و آزادی فوری او درخواست شده‌است. این بیانیه یادآور می‌شود که بر پایه اصل ۱۶ از «اصول بنیادی سازمان ملل درباره نقش وکلا»، باید به حقوقدانان اجازه داده شود تا کار خود را «بدون ارعاب، مانع‌تراشی، آزار یا دخالت‌های نابجا» انجام دهند.
 


چندباری اصولگرایان حامی محمود احمدی‌نژاد شانس خود را برای گرفتن کرسی ریاست او بر فراکسیون اصولگرایان و ریاستش بر مجلس آزموده‌اند، اما علی لاریجانی هربار رقبا را شکست داده است.چندباری اصولگرایان حامی محمود احمدی‌نژاد شانس خود را برای گرفتن کرسی ریاست او بر فراکسیون اصولگرایان و ریاستش بر مجلس آزموده‌اند، اما علی لاریجانی هربار رقبا را شکست داده است. اصولگرایان حامی محمود احمدی‌نژاد در روزگاری بهتر از این روز‌ها هم، نتوانسته بودند لاریجانی را کنار بزنند چه رسد به این روز‌ها که تیر تهمت و انتقاد از هر سو بر آن‌ها روان است. در این انتخابات داخلی فراکسیون اکثریت مجلس، سهم علی لاریجانی ۱۴۰ رای و رقیب او علی اصغر زارعی ۴۰ رای بود؛ تا انتخابات ریاست مجلس هشتم در چهارمین سال فعالیت آن، انتخاباتی بدون هیجان و قابل پیش بینی باشد. حضور پرشمار نمایندگان فراکسیون اصولگرایان در این رای گیری و رای بالای علی لاریجانی همگی نشانه‌هایی هستند از تغییراتی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، در جریان اصولگرایی به زیان هوادران دولت در حال شکل‌گیری است. بازگشت محمدرضا باهنر به عنوان نایب رییس دوم این فراکسیون به هیات رییسه را می‌توان در همین چارچوب ارزیابی کرد. بازگشت باهنر به هیات رییسه فراکسیون اکثریت مجلس، بازگشتی معنادار است که سنگین‌تر شدن وزنه اصولگرایان منتقد دولت در مجلس را به همراه خواهد داشت. محمدرضا باهنر که به انتقاد از دولت شهره است، توانست در انتخابات روز سه شنبه پس از شهاب الدین صدر جایگاه نایب رییسی این فراکسیون را در اختیار بگیرد و محمد حسن ابوترابی فرد از جایگاه هیات رییسه فراکسیون اکثریت مجلس بازماند. براساس میثاق داخلی این فراکسیون، ابوترابی فرد در انتخابات هیات رییسه مجلس که روز چهارشنبه برگزار می‌شود، کاندیدا نخواهدشد و اگر چنین شود شانس باهنر برای نشستن در جایگاه نایب رییس دوم مجلس بسیار خواهد بود. با ترکیب جدید هیات رییسه مجلس، فضای مجلس، بیش از پیش به سود اصولگرایان منتقد دولت رقم خواهد خورد. موضوعی که حامیان دولت را خوشحال نخواهدکرد، هرچند این روز‌ها دفاع از دولت در میان حامیان سابق محمود احمدی‌نژاد کاری دشوار شده است.
 


"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسراییل روز سه شنبه در واشینگتن، چشم انداز خود ازصلح با فلسطینیان را برای اعضای کنگره آمریکا تشریح کرد. وی گفت، اسراییل از تلاش برای صلح با فلسطینی ها، دست نمی کشد و برای رسیدن به آن "آماده  سازشهای دردناک" است. آقای نتانیاهو در سخنرانی خود گفت: « مرزهای اسراییل با آنچه که در چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ بود، متفاوت خواهد بود.» وی تاکید کرد « اسراییل به مرزهای غیرقابل دفاعِِ ۱۹۶۷ باز نمی گردد». نخست وزیر اسراییل از محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی خواست تا توافقنامه اش با گروه حماس را پاره کند و افزود، باید با تشکیل یک طرفه کشور فلسطین مخالفت شود. در پی اظهارات  نتانیاهو، سخنگوی محمود عباس آن را منفی توصیف کرد و گفت این بیانات به صلح منتهی نخواهد شد.
 


آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی میگوید که اطلاعات بیشتری در باره جنبه احتمالاً نظامی برنامه هسته ای ایران بدست آورده است. بر پایه این گزارش، به رغم فشارها و تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی، میزان اورانیوم غنی شده ایران با غلظت کم، افزایش یافته است. آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به بمباران منطقه "دیر الزور" در سوریه که در سال 2007 توسط جنگنده های اسراییل انجام شد، میافزاید این محل به احتمال زیاد نیروگاه اتمی بوده است. این نهاد سازمان ملل در گزارش خود افزوده که دولت سوریه باید این موضوع را به آژانس اطلاع میداد.
 


در حدود 500 پرواز در اروپا به خاطر خاکستر ناشی از آتشفشان ایسلند روز سه شنبه لغو شد. آژانس کنترل ترافیک هوایی اعلام داشت ابرهای حامل خاکستر این آتشفشان به ایرلند شمالی، اسکاتلند و کشورهای اسکاندیناوری رسیده است.  شنبه گذشته آتشفشان کوهی در ایسلند  فوران کرد که خاکستر این آتشفشان توسط باد به نروژ، دانماراک و بخش هایی از سوئد رسید که موجب اخلال در پرواز هواپیماها شد. سال گذشته نیز، فوران دو آتشفشان در ایسلند، باعث شد که شرکت های هوایی، مدت شش روز پروازهای اروپایی خود رالغو کنند.
 


دولت آمریکا روز سه شنبه، هفت شرکت خارجی را به علت دادوستد با ایران، تحریم کرد. وزارت خارجه آمریکا یکی از این نهادها را، شرکت دولتی نفت ونزوئلا اعلام کرد. معاون وزارت خارجه آمریکا "جیمز استاینِبرگ" به خبرنگاران گفت: «ایران از درآمدهای نفتی خود برای سرمایه گذاری در برنامه هسته ای و همچنین برای تهیه ابزاری که کاربرد دوگانه دارد، استفاده می کند. هدف از تحریم های امروز، افزودن فشار بیشتر بر ایران است تا به تعهدات بین المللی خود پایبند شود.» وزارت خارجه آمریکا همچنین چند نهاد و شخصیت حقوقی در چین، سوریه، بلاروس و ایران را در پیوند با فعالیت های مربوط به تکثیرسلاحهای کشتار جمعی  در ایران و کره شمالی، تحریم کرده است.
 


دادستان کل مصر اعلام داشت، حسنی مبارک رییس جمهوری پیشین مصر و دوپسرش به اتهام دست داشتن در کشتار معترضان و فساد بزودی محاکمه می شوند. "علاء" و "جمال" دو پسر حسنی مبارک به " قتل عمد ی برخی از معترضان در جریان انقلاب مصر" متهم هستند. آن دو همچنین به اتهام سوء استفاده از موقعیت خود برای دستیابی به منافع غیرمشروع و هدر دادن دارایی های عمومی در سی سال گذشته، باید در دادگاه پاسخگو باشند. حسنی مبارک که سه ماه پیش از ریاست جمهوری مصر کناره گرفت در بیمارستانی در شهر ساحلی شرم الشیخ در بازداشت بسر می برد و دو پسرش در زندان "تورا" در قاهره زندانی اند.
 


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفته است، جریان انحرافی و کسانی را که به گفته وی صاحب قدرت هستند، متهم کرده است، از مدت‌ها پیش‌ «با توسل به راه‌های نامشروع و پول‌های کلان» طرح‌هایی را برای ورود به انتخابات مجلس آماده‌ کرده‌اند.احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفته است، جریان انحرافی و کسانی را که به گفته وی صاحب قدرت هستند، متهم کرده است، از مدت‌ها پیش‌ «با توسل به راه‌های نامشروع و پول‌های کلان» طرح‌هایی را برای ورود به انتخابات مجلس آماده‌ کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز سه‌شنبه در سخنانی، «جریان انحرافی و صاحبان قدرت» را به تلاش برای تصاحب کرسی‌های مجلس آینده متهم کرده است. وی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس گفته است: «در این انتخابات، غیر از شکست‌خوردگان سیاسی و گروهک‌های ضدانقلاب، جریان‌های انحرافی و کسانی که صاحب قدرت هستند نیز از مدت‌ها پیش طرح‌هایی را برای ورود به انتخابات آغاز کرده‌اند.» به ویژه به دنبال آشکار شدن اختلاف‌ها میان رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد بر سر بر کناری حیدر مصلحی از وزرات اطلاعات، حامیان آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور، از آنها به عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند. حامیان آیت‌الله خامنه‌ای، که اطرافیان محمود احمدی‌نژاد را از جمله به «مخالفت با ولایت‌ فقیه»، «توسل به رمال و جن‌گیر» و نیز «ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی» متهم می‌کنند، نسبت به برنامه‌ریزی آنها برای تسخیر مجلس آینده هشدار داده‌‌اند. هر چند محمود احمدی‌نژاد در تازه‌ترین نطق تلویزیونی خود گفته بود، دولت وی هیچ گونه دخالتی در انتخابات نخواهد کرد، اما  غلامرضا مصباحی‌مقدم، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس به تازگی اعلام کرده است، رئیس‌جمهور «به صورت غیر رسمی» جریانی را برای ورود به انتخابات راه‌اندازی کرده که هدفش «به کرسی نشاندن حامیان رئیس‌جمهور در مجلس آینده» است. پیشتر نیز اسدالله بادامچیان، یکی دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس، از طرح اصولگرایان برای تشکیل کمیته‌ای با هدف جلوگیری از دخالت غیرمجاز دولت در انتخابات مجلس خبر داده بود. وی نسبت با ابراز نگرانی نسبت به دخالت دولت در انتخابات مجلس گفته بود: «ممکن است برخی از اطرافیان همچون استانداران، فرمانداران، و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند.» بر اساس اعلام وزارت کشور انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، قرار است در روز ۱۲ اسفند ماه سال جاری برگزار شود. در این میان احمد جنتی، که به ویژه در انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هیچ گاه حمایت خود را از محمود احمدی‌نژاد پنهان نکرده بود، با هشدار نسبت به «طمع منحرفان برای نقش آفرینی در انتخابات» پیش‌ رو گفته است: «در این دوره عده‌ای با سوء استفاده از مقام و جایگاه خود یک جریان انحرافی را به وجود آورده‌اند و با توسل به راه‌های نامشروع و پول‌های کلان که با سواستفاده از قدرت کسب کرده‌اند، می‌خواهند مجلس را قبضه کنند.» دبیر شورای نگهبان با «ناگوار»‌ خواندن تحرکات جریان انحرافی گفته است: «عده‌ای با جریانات اخیر سعی کردند به مسئله ولایت فقیه ضربه بزنند.» وی همچنین افزوده است: «از چند سال پیش از این به دوستان قوه قضائیه می‌گفتم باید این افراد دستگیر شوند. چرا باید چنین افرادی در کشور آزاد باشند؟ در این مملکت جن‎گیر و رمال و طلسم‏باز چه نقشی باید داشته باشد؟» در حالی که پیشتر گزارش‌هایی درباره بازداشت شماری از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد در همین ارتباط منتشر شده بود، احمد جنتی در این باره اظهار داشته است: «با آزادی این افراد کار به جایی رسید که برخی از مسئولان هم به آنها متوسل شدند.» وی همچنین افزوده است: «فاسدترین آدم‌ها با اهانت به مقدسات ادعا می‌کنند قدرت‌های فوق العاده‌ای دارند و متاسفانه افرادی هم فریب آنان را می‌خورند و به آنها متوسل می‌شوند.»
 


شماری از نمایندگان می‌گویند افتتاح زودهنگام فاز سوم پالایشگاه آبادان، توسط محمود احمدی‌نژاد، عامل انفجار در این پالایشگاه بوده است؛ برخی از گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که رئیس پالایشگاه آبادان به نشانه اعتراض در مراسم افتتاح حضور نیافته است.شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند افتتاح زودهنگام فاز سوم پالایشگاه آبادان، توسط محمود احمدی‌نژاد، عامل انفجار روز سه‌شنبه در این پالایشگاه بوده است؛ برخی از گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که رئیس پالایشگاه آبادان به نشانه اعتراض در مراسم افتتاح حضور نیافته است. در پی  انفجار در فاز سوم پالایشگاه آبادان، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل کمیته ویژه‌ای برای بررسی این حادثه خبر  داد. عماد حسینی  در این باره به خبرگزاری فارس گفت: «در جلسه امروز كمیته‌ای متشكل از پنج نفر از اعضای كمیسیون انرژی برای پیگیری انفجار صبح امروز آبادان تشكیل شد.» به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس «عدم انجام تست‌های موفقیت‌آمیز در دو کمپرسور مهم این پالایشگاه  و نفوذ مایعات آتش‌زا در مخزن گازی آن» باعث شعله‌ور شدن این كمپرسورها شده است. آنچنانکه استاندار خوزستان اعلام کرده،  انفجار روز سه‌شنبه پالایشگاه آبادان تاکنون دست‌کم یک کشته و  ۳۶ زخمی برجای گذاشته است.   با این حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شمار تلفات به چهار کشته رسیده است. از سوی دیگر  حمیدرضا کاتوزیان،‌ رئیس کمیسیون  انرژی مجلس نیز روز سه‌شنبه تصریح کرد علت انفجار پالایشگاه «عدم آمادگی» آن بوده و این حادثه از قبل قابل «پیش‌بینی» بود. حمیدضار کاتوزیان در این باره گفت: «قبلا تذکر داده بودم که اگر پالایشگاه با این کیفیت راه‌اندازی شود احتمال خطر وجود دارد و ای کاش در این زمینه دقت بیشتری صورت می‌گرفت.» این نماینده مجلس همچنین اظهار داشت که  مسئولان پالایشگاه  پیش از افتتاح نسبت به خطرات افتتاح زودهنگام این پالایشگاه  هشدار داده بودند.  سایت خبری آفتاب به نقل از منابع خود گزارش داده است که به دلیل مخالفت با  راه‌اندازه این طرح،‌ رئیس پالایشگاه آبادان در این مراسم شرکت نکرده است. غلامعلی میگلی‌نژاد، نماینده بوشهر در مجلس، از دیگر نماندگانی است که افتتاح  پیش از موعد فاز سوم واحد تولید بنزین پالایشگاه آبادان را علت انفجار آن بیان کرده است. به گفته  این عضو کمیسیون انرژی اگر پیش از بهره‌برداری از پالایشگاه آبادان، به صورت آزمایشی آن را راه‌اندازی می‌کردند، چنین «اتفاق تلخی» نمی‌افتاد.  انفجار در پالایشگاه آبادان و آن هم در مراسم راه‌اندازی آن در حالی به وقع پیوسته است که وزارت نفت بدون وزیر مانده و شخص محمود احمدی‌نژاد به رغم مخالفت مجلس سرپرستی آن را بر عهده گرفته است.  از سوی دیگر در حالی که ریاست دوره‌ای اوپک نیز بر عهده ایران است، ایران بدون وزیر نفت است و وزیری دیگر در این نشست حضور می‌یابد.
 


آمریکا هفت شرکت خارجی و از جمله یک شرکت کشتیرانی اسرائیلی و شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در چارچوب تلاش‌های خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد.آمریکا هفت شرکت خارجی و از جمله یک شرکت کشتیرانی اسرائیلی و شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در چارچوب تلاش‌های خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمز استاینبرگ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد، این کشور تصمیم گرفته است، هفت شرکت خارجی دیگر را در چارچوب تلاش‌های تازه خود برای مهار  برنامه هسته‌ای ایران تحریم کند. وی در این باره به خبرنگاران گفته است: «من آمده‌ام بگویم که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته است، هفت شرکت خارجی را در چارچوب قانون تحریم‌های ایران مصوب ۱۹۹۶ تحریم کند.» در میان این شرکت‌ها از جمله نام شرکت اسرائیلی گروه برادران آفر به چشم می‌خورد که یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی خصوصی در جهان به شمار می‌آید. تحریم یک شرکت اسرائیلی از سوی آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حالی است، که مقام‌های ایرانی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و منکر  داشتن هر گونه‌ رابطه‌ تجاری با این کشور هستند. از سوی دیگر اسرائیل نیز برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و بارها خواستار تشدید تلاش‌های بین‌المللی به منظور بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به فن‌آوری لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای شده است. شرکت دولتی نفت ونزوئلا نیز یکی دیگر از هفت شرکت خارجی است که توسط وزارت امور خارجه آمریکا تحریم شده است. همچنین یک شرکت نفتکش اماراتی، یک شرکت کشتیرانی مشترک ایرانی و اماراتی، یک شرکت نفتکش سنگاپوری و نیز یک شرکت کشتیرانی مستقر در موناکو از دیگر شرکت‌های تحریم‌ شده از سوی آمریکا هستند. جیمز استاینبرگ، درباره تحریم‌های تازه آمریکا علیه این هفت شرکت گفته است: «اقدام امروز در ادامه تلاش‌های پیشین به منظور واداشتن ایران به عمل به تعهدات بین‌المللی خود صورت گرفته است.» ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند و تحریم‌هایی نیز علیه آن وضع کرده‌اند. در همین چارچوب کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز چند روز پیش ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی را نیز در لیست سیاه تحریم‌های خود قرار داده بود که این اقدام با استقبال آمریکا روبرو شده بود. تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران علاوه بر تحریم‌هایی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران وضع کرده است. شورای امنیت تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را دارد، متوقف سازد. ایران با نادیده گرفتن این درخواست‌ها به توسعه برنامه هسته‌ای خود پرداخته است.
 


سازمان عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی قضات، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک ادامه حبس چند تن از حقوقدانان برجسته ایرانی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آنان شدند.سازمان عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی قضات، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک ادامه حبس چند تن از حقوقدانان و وکلای برجسته ایرانی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آنان شدند. در بیانیه این دو نهاد بین‌المللی آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده، محمد سیف‌زاده، مائده قادری و قاسم شعله سعدی، و همچنین لغو حکم محکومیت خلیل بهرامیان و روشن شدن وضعیت قانونی هوتن کیان، وکیل سکینه محمدی آشتیانی، و آزادی فوری او درخواست شده‌است. این بیانیه یادآور می‌شود که بر پایه اصل ۱۶ از «اصول بنیادی سازمان ملل درباره نقش وکلا»، باید به حقوقدانان اجازه داده شود تا کار خود را «بدون ارعاب، مانع‌تراشی، آزار یا دخالت‌های نابجا» انجام دهند. این بیانیه در پایان تاکید می‌کند که با وجود دعوتنامه‌ای که ایران در سال ۲۰۰۲ به تمامی نهادهای حقوق بشری سازمان ملل فرستاده‌است، هنوز به «گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای استقلال وکلای دادگستری و قضات» اجازه ورود به ایران داده نشده ‌است. نسرین ستوده، که از شهریور ماه گذشته، در زندان است در سال‌های گذشته، وکالت تعداد زیادی از فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان، و همچنین پس از رخدادهای انتخابات، بسیاری از بازداشت‌شدگان را بر عهده داشت. محمد سیف‌زاده که در دادگاه بدوی به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت‌های حقوقی محکوم شده، به اتهام تلاش برای خروج غیر قانونی از کشور در زندان ارومیه به‌سر می‌برد. مائده قادری، از اعضای کانون وکلای تهران، که روز ۱۲ اسفند سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد تاکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد و تحت بازجویی قرار داشته‌است. قاسم شعله سعدی نماینده پیشین مجلس که ۱۴ فروردین ماه در راه بازگشت از سفر در فرودگاه شیراز دستگیر و به زندان این شهر برده شد هم‌اینک به بند ۳۵۰ زندان اوین در تهران منتقل شده‌است. خلیل بهرامیان که تاکنون وکالت شمار زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی از جمله احمد باطبی، اکبر محمدی، حشمت‌الله طبرزدی، و همچنین شماری از متهمان اعدام‌شده کُرد مانند فرزاد کمانگر، و شیرین علم‌هولی را به عهده داشته‌است بهمن‌ماه گذشته به تحمل یک سال و نیم حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.
 


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی تازه‌ای در واشینگتن، بار دیگر تاکید کرد که کشورش هرگز به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ باز نخواهد گشت. نتانیاهو در کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، گفت «اسرائیل برای تامین امنیت خود نمی‌تواند به مرزهایی بازگردد که قابل دفاع نیستند».بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی تازه‌ای در واشینگتن، بار دیگر تاکید کرد که کشورش هرگز به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ باز نخواهد گشت.  نتانیاهو شامگاه دوشنبه در سخنرانی در همآیش «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، گفت «اسرائیل برای تامین امنیت خود نمی‌تواند به مرزهایی بازگردد که قابل دفاع نیستند». در این سخنرانی، نخست وزیر اسرائیل افزود که هر پیمان صلح نهایی میان اسرائیل وفلسطینی‌ها باید «امنیت اسرائیل را تضمین کند و این امنیت در مرزهای سال ۱۹۶۷ تامین نیست». نخست وزیر اسرائیل با گفتن اینکه «صلح عالیترین منفعت» کشورش است، فلسطینی‌ها را بخاطر نبود صلح مقصر معرفی کرد. بنیامین نتانیاهو گفت «فلسطینی‌ها صلح را انکار کرده، اسرائیل را به عنوان کشور یهودی نپذیرفته‌اند» و افزود «اگر فلسطینی‌ها ماهیت یهودی اسرائیل را بپذیرند، معضلات بسیاری در این نزاع را می‌توان حل کرد اما دلیل اینکه این نزاع صد سال است ادامه یافته، این است که فلسطینی‌ها نمی‌خواهند حضور یهودیان را در سرزمین باستانی اجدادیشان تحمل کنند». نخست وزیر اسرائیل یکشنبه در دیداری نیز با جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، گفت کشورش تنها صلحی با فلسطینی‌ها را پیش می‌برد که در نتیجهٔ آن، دارای مرزهای قابل دفاع شود. دیدار نخست وزیر اسرائیل با جو بایدن در حالی صورت گرفت که ملاقات روز جمعه نتانیاهو با رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، رویارویی آسانی نبود و نخست وزیر اسرائیل در برابر دوربین‌ها، نقاط مورد اختلاف خود با  اوباما بر سر راهکارهای پیشبرد صلح را توضیح داد. نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده که نظرات مشروح درباره صلح خاورمیانه را در نطق سه شنبه خویش در برابر مجلسین نمایندگان و سنا در کنگره آمریکا ایراد می‌کند؛ جایی که اکثریت جمهوریخواه با ریاست جان بوینر، رییس کنگره، از او استقبال گرمی کرده‌اند. نطق سه شنبه نتانیاهو برای کنگره آمریکا درحالی تنظیم شد که جمهوریخواهان بسیاری با حضور در همآیش «ایپک»، از اینکه به گفته آنها،  اوباما اسرائیل، «این تنها متحد راستین آمریکا در خاورمیانه را زیر فشار شدید گذاشته، و خود نیز ناچارشده که بخاطر سخنانش درباره مرزهای ۱۹۶۷، توضیح بدهد»، رییس جمهوری کشورشان را به باد انتقاد گرفته و در برابر، از اظهارات نخست وزیر اسرائیل حمایت قاطعی کرده‌اند. یک روز پیش از سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در «ایپک»، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی در برابر یازده هزار نفر از اعضای این لابی آمریکایی پرقدرت حامی اسرائیل، توضیح داده بود که منظور او از اشاره روزهای گذشته‌اش به مرزهای سال ۱۹۶۷، این بوده که این مرز‌ها صرفا اساس اولیه گفت‌و‌گوهای سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها جهت تعیین حدود دو کشور اسرائیل و فلسطین قرار گیرد. باراک اوباما یکشنبه با این نظر اکید نخست وزیر اسرائیل تفاهم نشان داد که بدلیل «تغییرات مهم جمعیتی که در ۴۴ سال اخیر رخ داده است»، طرفین نزاع باید مبادله زمین را لحاظ کنند. سخنان توضیحی باراک اوباما در «ایپک»، موجب خشنودی عمیق نخست وزیر اسرائیل شده بود، که در بیانیه‌ای از رییس جمهوری آمریکا قدردانی کرد، درحالی که سخنرانی پنجشنبه گذشته اوباما در وزارت خارجه آمریکا، ناخرسندی شدید نتانیاهو را درپی آورده بود. اسرائیل از ۴۴ سال پیش یهودی نشین‌های زیادی در کرانه باختری ایجاد کرده است که حدود سیصد و پنجاه هزار اسرائیلی در آنها زندگی می‌کنند. فلسطینی‌ها اصرار دارند که کشور مستقل آنهاباید تا سه ماه دیگر، در مرزهای سال ۱۹۶۷، با پایتختی شرق بیت المقدس برپا شود و رای گیری بر سر آن، در نشست شهریورماه امسال مجمع عمومی سازمان ملل عملی شود.  مرزهای  سال ۱۹۶۷ مورد تایید  سازمان ملل متحد است و این سازمان سرزمین‌های اشغالی را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت نشناخته است. باراک اوباما از فلسطینی‌ها اکیدا خواسته است که از مراجعه به سازمان ملل خودداری کنند، و تاکید کرده است که استقلال کشوری که حق فلسطینی‌هاست، نمی‌تواند بدون مذاکره با اسرائیل، بدست آید.
 


اتحادیه اروپا امروز یک بانک آلمانی-  ایرانی با نام بانک تجارت ایران – اروپا مستقر در هامبورگ را به فهرست تحریم های روز دوشنبه افزود. در حکمی که به امضای کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسیده، آمده است که  حساب ها و دارایی های این بانک بخاطر کمک به بانک های ایرانی برای دور زدن تحریم ها مسدود می شود. اتحادیه اروپا روز دوشنبه  ر دور جدید تحریم ها، بیش از صد شرکت را در فهرست شرکت هایی قرار داد که دارایی های آنها به دلیل برنامه هسته ای ایران مسدود شده است.
 


به گفته سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا، خاکسترهای ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی روزهای گذشته در ایسلند روز سه‌شنبه بخش زیادی از آسمان ایرلند و بریتانیا را در برگرفته و بعد از ظهر به فرودگاه بین‌المللی و بزرگ هیترو در لندن خواهند رسید که پر رفت و آمد‌ترین فرودگاه جهان است.به گفته سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا، خاکسترهای ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی روزهای گذشته در ایسلند روز سه‌شنبه بخش زیادی از آسمان ایرلند و بریتانیا را در برگرفته و بعد از ظهر به فرودگاه بین‌المللی و بزرگ هیترو در لندن خواهند رسید که پر رفت و آمد‌ترین فرودگاه جهان است. غلظت ابرهای خاکستر چندان زیاد نیست و بنابراین هنوز مشخص نیست که پرواز‌ها را در فرودگاه هیترو مختل خواهد کرد یا نه. همزمان سازمان هوا‌شناسی بریتانیا نیز اعلام کرده که از ظهر روز چهارشنبه این خاکستر تمام آسمان بریتانیا را در برخواهد گرفت. به گزارش شبکه خبری سی ان ان غلظت این توده ابرهای خاکستری در مناطق شمالی بریتانیا، ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند شدید‌تر خواهد بود. تحت تاثیر این وضعیت روز سه شنبه حدود ۲۵۰ پرواز در فرودگاه‌های اسکاتلند و ایرلند لغو شد. خاکسترهای آتشفشانی برای پرواز هواپیما‌ها بسیار خطرناک‌اند چون میزان دید را بسیار کاهش داده، کنترل پرواز‌ها را دشوار کرده و حتی می‌توانند موتور هواپیما‌ها را از کار بیاندازند. تحت تاثیر این وضعیت پرزیدنت اوباما که مشغول دیدار از کشورهای اروپایی است ناگزیر شد سفر خود به جمهوری ایرلند را یک روز زود‌تر به پایان رسانده و دیروز از دوبلین به لندن آمد. به گفته سخنگوی کاخ سفید بقیه سفر اروپایی باراک اوباما طبق برنامه‌های قبلی پیش خواهد رفت. سی ان ان می‌افزاید که شرکت خطوط هوایی اسکاتلند بخش زیادی از پروازهای خود را لغو کرده و خطوط هوایی بریتانیا و هلند نیز تعدادی از پروازهای خود را از فرودگاه‌های ایرلند و اسکاتلند متوقف کرده‌اند. تحت تاثیر این وضعیت باشگاه فوتبال بارسلون که قرار ا ست روز شنبه در استادیوم ویمبلی شهر لندن برای فینال جام باشگاه‌های اروپا در برابر منچستر یونایتد بازی کند، تصمیم گرفته است چند روز زود‌تر بازیکنان خود را به شهر لندن منتقل کند. سال گذشته نیز وقوع انفجارهای آتشفشانی در ایسلند باعث شد که توده عظیمی از این خاکستر‌ها در آسمان نواحی شمالی و غربی اروپا پخش شود. در ماه‌های آوریل و مه سال گذشته هزاران پرواز لغو شد که علاوه بر مشکلات فراوان برای مسافران به صنعت هواپیمایی اروپا نیز میلیارد‌ها دلار خسارت زد. جزیره ایسلند همواره شاهد انفجارهای آتشفشانی بوده است. یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های این جزیره «گریمسووتن» نام دارد. این آتشفشان آخرین بار در سال ۲۰۰۴ فعال شد. این بار نیز به نظر می‌رسد که برای مدتی به فعالیت و در نتیجه تولید خاکستر و گسترش آن در فضای این بخش از جهان ادامه خواهد داد.
 


سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال آزاد شد. آن هم در عملیاتی که ۲۵ روز طول کشید و شش هزار کشته در پی داشت.روز ۳۱ شهريور ماه ۵۹ زمانی بود که صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق به قصد تصاحب و تهاجم ایران، جنگ را شروع کرد و نیروهای رژیم بعثی عراق خرمشهر را هدف حمله قرار دادند. پس از ۳۴ روز از شروع جنگ، خرمشهر سقوط کرد و بعثیان عراقی آن را «محمره» نامیدند. در ادامه جنگ و در سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال آزاد شد.  به نوشته خبرگزاری مهر، عملیات ۲۵ روز طول کشید و شش هزار کشته در پی داشت. خرمشهر اما در قلب منطقه جنگی ماند و تا پایان جنگ که هشت سال طول کشید، هر روی آرامش ندید. با این حال و نزدیک به سه دهه پس از آن زمان، هنوز خرمشهر شکل شهر جنگ زده دارد و هنوز روی بازسازی کامل پس از جنگ را به خود ندیده است. گزارش خبرگزاری ها حاکی است پس از این همه سال، خرمشهر هنوز مشکل بازسازی، آب آشامیدنی، جاده، بازار کار و اشتغال دارد و هرچند نماد بزرگی برای مقاومت به حساب می آید، ولی هزینه مناسبی برای تغییر شکل این شهر جنگزده نشده است.
 


در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در اثر انفجار در پالایشگاه نفت آبادان دستکم سه نفر جان باختند، مدیرعامل شرکت نفت آبادان می‌گوید این حادثه تنها یک کشته بر جای گذاشته است.در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در اثر انفجار در پالایشگاه نفت آبادان دستکم سه نفر جان باختند، مدیرعامل شرکت نفت آبادان می‌گوید این حادثه تنها یک کشته بر جای گذاشته است. دستکم  ۲۴ نفر نيز در اين حادثه زخمی شده اند. این انفجار همزمان با حضور محمود احمدی نژاد و هیئت همراهش در پالایشگاه نفت آبادان رخ داد. خبرگزاری کار ایران، ایلنا گزارش کرده است که بر اساس اعلام پزشکان بیمارستان شرکت نفت آبادان، وقوع انفجار در فاز سه پالایشگاه نفت آبادان موجب کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۲۵ تن شده است. در عین حال خبرگزاری مهر نیز می‌نویسد که پیگیری‌های خبرنگار این خبرگزاری نشان می‌دهد که تعداد کشته‌شدگان این حادثه به چهار تن رسیده است. خبرگزاری نیمه رسمی فارس نیز به نقل از شاهدان عینی تعداد کشته‌شدگان را چهار تن اعلام کرده است. این در حالی است که عبدالرضا مهربان، مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر گفته است که این حادثه یک کشته و چند مصدوم بر جای گذاشته است. روز سه شنبه، در حالی که محمود احمدی‌نژاد و هیئت همراهش به منظور افتتاح طرح بنزین‌سازی این پالایشگاه در منطقه حاضر بودند، نشت گاز در فاز سه این پالایشگاه منجر به وقوع انفجار ، آتش سوزی و انتشار گسترده گازهای سمی شد. به گفته کمیسیون انرژی مجلس تا این لحظه به طور مشخص دلیل این انفجار مشخص نیست اما به احتمال زیاد دلیل این انفجار نقص فنی بوده است. به نوشته فارس، این انفجار موجب شده است تا در مدار تولید قرار گرفتن مرحله اول فاز سه این پالایشگاه که قرار بود با آغاز به کار آن، تولید بنزین این پالایشگاه افزایش یابد، تا زمان انجام تعمیرات و بازسازی بخش‌های آسیب دیده به تعویق بیافتد. علیرضا ضیغمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده است که این پالایشگاه حداکثر «۱۵ روزه» بازسازی می‌شود. هدف از طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان، تولید بنزین سوپر و برخی دیگر از فرآورده‌های نفتی است و به نوشته مهر پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی کامل این پروژه نفتی، روزانه به طور متوسط «۴ تا ۴.۵ میلیون لیتر بنزین» به ظرفیت تولید این فرآورده‌ها در ایران افزوده شود.
 


سازمان عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی قضات ارعاب، بازداشت و زندانی کردن  وکلای مدافع حقوق بشر و حقوقدانان در ایران را محکوم کر دند. این دو نهاد، خواستار آزادی فوری و بی قید وشرط نسرین ستوده، محمد سیف زاده، مائده قادری و قاسم شعله سعدی، همچنین لغو حکم محکومیت خلیل بهرامیان و روشن شدن وضعیت قانونی هوتن کیان، وکیل سکینه محمدی آشتیانی و آزادی فوری او شده اند.
 


در حالیکه مدیرعامل پالایشگاه آبادان شمارکشته شدگان انفجار و آتش سوزی  امروز را یک  نفر اعلام کرده، خبرگزاری های ایران از کشته شدن 3 تا چهار نفر خبر می دهند. به گزارش این خبرگزاری ها بیش از 20 نفر هم دچار سوختگی شدید شده اند. خبرگزاری های ایران  علت حادثه  صبح سه شنبه در یکی از واحدهای بنزین سازی این پالایشگاه را  نقص فنی  یا نشت گاز گزارش کرده اند. این آتش  سوزی در حالی روی داد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی  صبح امروز در سالگرد آزادی خرمشهر برای افتتاح  واحد بنزین سازی به این پالایشگاه رفته بود.
 


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری هفتگی خود به اظهار حمایت رئیس جمهوری آمریکا از معترضان ایرانی واکنش نشان داد و اعلام حمایت دولت آمریکا از معترضان ایرانی را «نشان‌دهنده اوج عقب‌ماندگی سیاست خارجی کاخ سفید» دانست.رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود به اظهار حمایت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از معترضان ایرانی واکنش نشان داد و اعلام حمایت دولت آمریکا از معترضان ایرانی را «نشان‌دهنده اوج عقب‌ماندگی سیاست خارجی کاخ سفید» دانست. به گزارش ایرنا، آقای مهمان‌پرست در مورد معترضان ایرانی افزود: «این افراد، عده قلیلی هستند که کمترین مشارکت را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داشتند و حمایت از آنها کاملاً اشتباه و به دور از هوش و درایت خواهد بود.» وی در ادامه گفت که «هوش و درایت سیاسی می‌طلبد آمریکایی‌ها در کنار اکثریت ملت ایران قرار بگیرند تا بخش کوچکی از آن که حتی جزء اقلیت نیز به حساب نمی‌آیند.» باراک اوباما، روز پنج‌شنبه سخنرانی در مورد سیاست‌های جدید آمریکا در منطقه را، با توجه به خیزش‌های مردمی در کشورهای خاورمیانه، ایراد کرد . رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت: «بگذار بیاد داشته باشیم که نخستین تظاهرات مسالمت‌آمیز در خیابان‌های تهران بود، جایی که حکومت وحشیانه زنان و مردان را مورد تعرض قرار داد و مردم بی‌گناه را به زندان انداخت. ما هنوز پژواک شعارهای مردم بر روی پشت بام‌های تهران را می‌شنویم. تصویر جان دادن زنی جوان در خیابان همچنان در حافظه ماست.» اشاره باراک اوباما به صحنه کشته شدن ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات اعتراضی سال ۸۸ در خیابان‌های تهران است، اعتراضاتی که به گفته مخالفان ده‌ها کشته برجای گذاشته و به گفته مقامات انتظامی ایران، در جریان سرکوب این اعتراضات بیش از چهار هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «ما همچنان پافشاری می‌کنیم که مردم ایران مستحق برخورداری از حقوق بنیادی و  جهانشمول هستند و حکومت قادر نخواهد بود آرمان‌های آنها را بین ببرد.» اتهام دوجانبه در مورد سیاست دوگانه خارجی رامین مهمان‌پرست، روز سه‌شنبه نسبت به اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مورد «دورویی رهبران حکومت ایران» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نیز واکنش نشان داد. باراک اوباما در بخشی از سخنرانی پنج‌شنبه خود گفت: «تاکنون، حکومت سوریه دنباله‌رو اقدامات متحد خود، ایران، بوده‌است و در صدد است تا تاکتیک‌های سرکوب را از  تهران کمک بگیرد. اینجا صحبت از دورویی رهبران حکومت ایران است؛ آنها از حقوق تظاهرکنندگان در دیگر کشورها دفاع می‌کنند ولی مردم خود را سرکوب می‌کنند.» جمهوری اسلامی ایران تاکنون در ادبیات رسانه‌ای خود از اعتراض‌ها در کشورهایی مانند مصر، تونس و بحرین با تعابیری مانند «خیزش اسلامی» یاد کرده، و در عین حال اعتراض مردم سوریه را «فتنه» می‌خواند. رامین مهمان‌پرست در واکنش به این سخن آقای اوباما، «برخی از کشورهای غربی» را متهم کرد که در مورد سرکوب‌ها در بحرین و یمن سکوت می‌کنند و افزود: «اظهاراتی که اوباما داشته و به ویژه اشاره او به سیاست‌های ایران برای مردم ما و مردم کشورهای منطقه جای سؤال جدی باقی می‌گذارد.» این اظهارات در حالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود با اشاره به بحرین گفته‌است که «خواست‌های مشروع مردم این کشور برای اصلاحات نباید نادیده گرفته شود» و هیلاری کلینتون نیز خواستار پایان اعمال خشونت علیه اعتراض‌های مسالمت‌‌آمیز معترضان بحرینی شده است. ایالات متحده هم‌چنین بارها از علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن خواسته‌است به وعده‌اش در کناره‌گیری از قدرت عمل کند و هیلاری کلینتون در بیانیه‌ای اظهار داشته است ایالات متحده همچنان خواهان «انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» در یمن است. «تحریم ایران و سوریه هیچ منطقی ندارد» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این نشست خبری به تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپایی علیه ایران و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز واکنش نشان داد. افزودن ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی  از جمله بانک تجاری ایران-اروپا، به فهرست سیاه شرکت‌های تحریم شده توسط اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در بروکسل به تأیید ۲۷ وزیر خارجه کشورهای عضو این اتحادیه رسید و اعضای اتحادیه اروپا در این روز هم‌چنین برای نخستین بار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را با تحریم‌های اروپایی روبه‌رو کردند. رامین مهمان‌پرست در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا گفت: «هیچ منطقی در پشت سر این سیاست‌ها قرار ندارد.» وی در این مورد افزود: «با توجه به بحران‌های فراوان سیاسی و اقتصادی در اروپا که بنیان و انسجام این اتحادیه را به خطر انداخته‌است اعمال این تحریم‌ها نوعی فرافکنی برای انتقال این موضوع به خارج از این اتحادیه تلقی می‌شود.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت: «بهتر است اتحادیه اروپا بیشتر به دنبال کسب منافع مردم خود باشد تا پیروی کورکورانه از سیاست‌های دیگر کشورها.»
 


رييس جمهور آمريکا در طول اقامت رسمی سه روزه خود در لندن، پيمان نظامی تازه ای را در قالب «مناسبات حياتی دو کشور» ، با ديويد کامرون نخست وزير بريتاينا به امضاء ميرساند.  رييس جمهور آمريکا در طول اقامت رسمی سه روزه خود در لندن، پيمان نظامی تازه ای را در قالب «مناسبات حياتی دو کشور» ، با ديويد کامرون نخست وزير بريتاينا به امضاء ميرساند. در اجرای پيمان تازه، گروه مشترک عمليات ويژه، مرکب از افسران ارشد دو کشور، به تبادل اطلاعات امنيتی-نظامی در سطوح بالا ميپردازند.  پيمان نظامی تازه اوباما و کامروندر اجرای پيمان تازه، گروه مشترک عمليات ويژه، مرکب از افسران ارشد دو کشور، به تبادل اطلاعات امنيتی-نظامی در سطوح بالا ميپردازند.   يک روز پيش از آغاز سفر جاری سه روزه، برک اوباما و ديويد کامرون طی مقاله مشترکی که در روزنامه تايمز چاپ لندن انتشار دادند، بر " روابط مخصوص دو کشور " تاکيد ورزيدند.   در مقاله ياد شده اوباما و کمرون نوشته اند : «زمانی که ايالات متحده و بريتانيا در کنار هم قرار ميگيرند، مردم ما و مر دم ساير کشور های جهان از امنيت و رفاه بيشتری برخوردارند." در بخش ديگری از مقاله مشترک همچنين تاکيد شده : " مناسبات ما تنها مخصوص نيست، بلکه مناسباتی است حياتی برای ما و برای بقيه دنيا .»    با اين وجود، مناسبات خاص دو کشور هرگز خالی از انتظارات متقابل و يا تفاوت سليقه، بخصوص در قبال مسائل جهانی نبوده است. يکی از موارد تفاوت سليقه مابين دولت دمکرات اوباما و دولت ائتلافی کامرون، تلاش برای کاهش قرضه های دولتی است که تا چند ماه پيش اوباما از بيم افزايش ميزان بيکاری و يا کند شدن نرخ رش اقتصادی آمريکا، به آن توجه چندان نداشت.   بعد از انجام انتخابات کنگره و اکثريت يافتن جمهوری خواهان در مجلس نمايندگان، اينک سياست های اقتصادی لندن و واشنگتن به يکديگر بسيار نزديکتر از چند ماه گذشته است.   محبوبيت متقابل    بريتانيا و آمريکا طی ده سال اخير در دو جنگ بزرگ، پرهزينه و تاريخ ساز  افغانستان و عراق، در کنار هم قرا داشته اند. مشارکت تنگاتنگ در عمليات نظامی ياد شده، نمادی است از مناسبات بسيار نزديک و انحصاری مابين واشنگتن و لندن.   دو نخست وزير سابق بريتانيا، وينستون چرچيل و مارگارت تاچر از جمله محبوب ترين چهره های تاريخی نزد مردم آمريکا بشمار ميروند.   در حال حاظر، اوباما نيز نزد مردم بريتانيا محبوب ترين چهره بين المللی است.  مطابق آمار بنگاههای نظر سنجی، ۷۰ در صد از مردم بريتانيا اعتقاد دارند که وی از جورج بوش ( پسر ) رييس جمهور بهتری است. بعلاوه، ۶۰ در صد از مردم بريتانيا معتقد اند که اوباما رييس جمهور خوبی است.   اين حمايت بالای افکار عمومی بريتانيا از رييس جمهور آمريکا، در شرايطی است که وی در کشور خود از محبوبيت کمتری برخوردار است. يکی از نشريات  بریتانیا با اشاره به آمار محبوبيت اوباما در بريتانيا نوشته بود، که اوباما ممکن است به دليل برخورداری از  محبوبيت بالا در بريتانيا باقی بماند!   ديدار تاريخی         نامزدهای رييس جمهوری آمريکا در ابتدای تلاش های انتخاباتی خود چند سفر خارجی را تدارک ميبينند. لندن به علت داشتن مناسبات نزديک با واشنگتن و بخصوص برخورداری از پوشش گسترده خبری از جمله مهمترين مقصد های خارجی نامزدهای انتخاباتی رياست جمهوری آمريکا است.   اوباما چند هفته قبل رسما تلاش های انتخاباتی خود را برای دور دوم راه يافتن به کاخ سفيد آغاز کرد. سفر جاری او اولين بازديد رسمی رييس جمهور آمريکا از بريتانيا در ۸ سال گذشته محسوب ميشود.   اوباما و خانواده او طی مدت اقامت در لندن، در کاخ باکينگهام اقامت دارند و  ميهمان اليزابت دوم ملکه بريتانيا، و فيليپ همسر او هستند. طی ديدار غير رسمی گذشته آنها از لندن، بنا بر قول ميشل همسر اوباما، ملکه بريتانيا اجازه داده بود که  فرزندان رييس جمهور آمريکا در حيات کاخ باکينگهام يکی از درشکه های ملکه را برای مدتی برانند.   مسائل مشترک      ديدار اوباما از لندن همزمان با پايان رسمی ماموريت های نظامی ارتش بريتانيا در عراق صورت ميگرد. بريتانيا و آمريکا در حال حاظر فاقد برنامه ای روشن در قبال آينده  عراق ديده ميشوند.   بعد از کشتن بن لادن، اينک آينده جنگ عليه تروريسم جهانی بخصوص جنگ افغانستان و پاکستان چندان روشنتر از آينده عراق نيست. آمريکا ظاهرا مصمم به خروج از عراق در انتهای سال جاری و خروج از افغانستان در سه سال آينده است.   مناسبات کنونی آمريکا با پاکستان اينک در مسير دشواری قرار گرفته. بريتانيا در عوض از مناسبات بهتری با اسلام آباد برخوردار است. از اين لحاظ قادر است ظرفيتهای خود را در جهت بهبود مناسبات آمريکا و پاکستان بکار گيرد. در قبال ايران هر دو کشور آمريکا و بريتانيا دارای نقطه نظر های مشترک اند و رسما اعلام داشته اند که مانع از دست يافتن ايران به سلاح اتمی خواهند شد. با اين وجود نقطه نظر های آنها متکی به يک برنامه مشخص با هدف های تعيين شده نيست.   اين ابهام را در مورد سرنوشت «بهار عربی»  و آينده صلح اعراب و اسرائيل هم  ديد. در مورد قذافی، کامرون و اوباما در مقاله مشترک اخير خود تاکيد کرده اند که زمان به نفع ناتو و به زيان قذافی است .   علی رغم اين اشتراک در ارزيابی، لندن معتقد است که زمان ادامه حضور قذافی در طرابلس ميتوانست کوتاه تر شود، چنانچه اوباما نيروهای آمريکايی را چند روز بعد از آغاز عمليات اجرای منطقه ممنوع پرواز بر فراز ليبی، فرا نمی خواند و ادامه ماموريت را به نيروهای فرانسه و بريتانيا واگذار نميکرد.   اوباما بعد از خاتمه ديدار رسمی از لندن، از روز پنجشنبه ميهمان رسمی سرکوزی رييس جمهور فرانسه خواهد بود. نزديکی فوق العاده نقطه نظر های سياسی سرکوزی با بوش و اينک اوباما، طی چند سال اخير کاخ اليزه را برای روسای جمهوری آمريکا به گرمی کاخ باکينگهام ساخته است.  
 


معاون وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه اعلام کرد که شورای انتقالی مخالفان قذافی در لیبی، در واشنگتن دفتر نمایندگی باز می کند. جفری فِلتمن که برای مذاکرات سه روزه با  نمایندگان شورای انتقالی شورشیان در بنغازی بسر می بَرد، در بیانیه ای گفت که از مخالفان قذافی بطور رسمی برای گشایش این دفتر دعوت شده است. از سوی دیگر،  جنگنده های ناتو بامداد سه شنبه اهدافی را در طرابلس، پایتخت لیبی بمباران کردند. بر پایه گزارش ها، پس از این حملات دود غلیطی از اطراف مجتمع متعلق به معمر قذافی  به هوا برخاست.
 


آژانس  کنترل پروازها در اروپا  از لغو حدود 250 پرواز به علت گسترش خاکستر ناشی از آتشفشان ایسلند خبر داد. این آژانس هشدار داده است که ممکن است تا 500 پرواز لغو شود. یک  کوه آتشفشانی در ایسلند از شنبه شب فوران کرده است.  پارسال خاکستر ناشی از آتشفشان کوه دیگری باعث شد تا رفت و آمد هوایی در بخش بزرگی از اروپا به مدت یک هفته مختل شود. کارشناسان می گویند احتمال تکرار چنان وضعی کم است.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و میشل همسر او، امروز در لندن میهمان الیزابت دوم، ملکه بریتانیا هستند. باراک و میشل اوباما به خاطر فوران یکی از آتشفان های ایسلند و احتمال رسیدن خاکستر آن به  آسمان اروپا،  یک روز زودتر از برنامه به دیدار خود از جمهوری ایرلند پایان دادند و  دوشنبه شب وارد لندن شدند. آقای اوباما از لندن برای شرکت در نشست رهبران گروه هشت به فر انسه می رود سپس به لهستان خواهد رفت.
 


مقامات ایالات متحده می‌گویند تعداد کشته‌شدگان گردباد شدیدی که روز یکشنبه در ایالات میزوری به وقوع پیوست تا این لحظه به دستکم ۱۱۶ تن رسیده است.مقامات ایالات متحده می‌گویند تعداد کشته‌شدگان گردباد شدیدی که روز یکشنبه در ایالات میزوری به وقوع پیوست تا این لحظه به دستکم ۱۱۶ تن رسیده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این گردباد که شامگاه یکشنبه در شهر ۵۰ هزار نفری جاپلین، واقع در جنوب غرب ایالت میزوری، رخ داد، دو هزار واحد خانه و ساختمان را ویران کرده و سقف بیمارستان این شهر را از جای کنده است. گردباد روز یکشنبه تا این لحظه دستکم ۱۱۶ کشته و ۴۰۰ زخمی برجای گذاشته است. بر اثر این گردباد ۱۷ برج مخابرات این شهر نیز واژگون شده‌اند و اکنون مکالمات صورت گرفته با تلفن همراه با مشکلاتی مواجه است. در حال حاضر همچنین برق حدود ۲۰ هزار خانه و محل کار در جاپلین قطع شده است. به گفته کیت استَمِرز، رئیس مدیریت اضطراری جاپلین، پیش از وقوع حادثه، آژیرهای هشدار در جاپلین ۲۵ بار به صدا در آمده‌اند اما به دلیل غرش گردباد احتمال آن میرود که برخی صدای این آژیرها را نشنیده باشند. وی ضمن اعلام وضعیت اضطراری در جاپلین از گارد ملی تقاضای کمک کرده است. این گردباد که به نوشته رویترز یک کیلومتر وسعت داشته و مسافتی حدود ۹.۵ کیلومتر را طی کرده است، پر کشتارترین گردباد ایالات متحده از سال ۱۹۴۷ تا کنون بوده است. پیش‌بینی می‌شود که گردبادهای دیگری نیز در آینده در این منطقه رخ دهد. حدود یک ماه پیش از این نیز وقوع گردبادهای شدید در ایالات جنوبی آمریکا، بیش از ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت و بیش از دو میلیارد دلار نیز خسارت وارد کرد.
 


بنیامین نتان یاهو، نخست وزیر اسرائیل امروز در کنگره آمریکا سخنرانی می کند. آقای نتان یاهو گفته است که در سخنرانی اش «واقعیات بَزک نشده» را بیان خواهد کرد. نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه در سخنانی در کنفرانس سالانه کمیته امور آمریکا و اسرائیل یا آیپَک، بازگشت به مرزهای 1967 را رد کرد. او گفت چنین خطوط مرزی برای اسرائیل امروز قابل دفاع نیست. باراک اوباما، در سخنان اخیرش از لزوم بازگشت توافق اسرائیل و فلسطینی ها در چارچوب مرزهای 1967 از طریق مذاکره سخن گفته بود.
 


روز سه شنبه ۲۴ ماه مه هفتادمين سالگرد تولد باب ديلن ترانه سرا و خواننده سرشناس و جاودانه آمريکايی است. ترانه های شعرگونه و عميق وی به دهها زبان ترجمه شده و سالهاست که الهام بخش شاعران نوسرا و خوانندگان کشورهای ديگر است. باب ديلن در دهه ۶۰ و ۷۰ صحنه موسيقی پاپ انگليسی زبان را متحول ساخت و ميراث وی در دهه های بعد همين تحول را در کشورهای ديگر نيز بر جای گذاشت و يا تحت تاثير قرار داد.روز سه شنبه ۲۴ ماه مه هفتادمين سالگرد تولد باب ديلن ترانه سرا و خواننده سرشناس و جاودانه آمريکايی است. ترانه های شعرگونه و عميق وی به دهها زبان ترجمه شده و سالهاست که الهام بخش شاعران نوسرا و خوانندگان کشورهای ديگر است. باب ديلن در دهه ۶۰ و ۷۰ صحنه موسيقی پاپ انگليسی زبان را متحول ساخت و ميراث وی در دهه های بعد همين تحول را در کشورهای ديگر نيز بر جای گذاشت و يا تحت تاثير قرار داد. باب ديلن در شهر کوچکی به نام « دولوث» در ايالت مينه سوتا آمريکا متولد شد. پدر بزرگ پدری وی از يهوديانی بود که در اوايل قرن بيستم تحت تاثير يهودی آزاری رايج در شرق اروپا از اودسا مهاجرت کرده و در نهايت در آمريکا ساکن شد. پدر بزرگ مادری وی نيز از يهوديان مهاجر ليتوانی بود. باب دیلن طی پنج دهه فعاليت خود نزدیک به يک هزار ترانه سروده، ساخته و توليد کرده است که بسياری از آنها را می توان در زمره ترانه های جاودان و يا به عبارتی موسيقی متن نيمه دوم قرن بيستم تلقی کرد. باب دیلن طی پنج دهه فعاليت خود نزدیک به يک هزار ترانه سروده، ساخته و توليد کرده است که بسياری از آنها را می توان در زمره ترانه های جاودان و يا به عبارتی موسيقی متن نيمه دوم قرن بيستم تلقی کرد. باب دیلن طی پنج دهه فعاليت خود نزدیک به يک هزار ترانه سروده، ساخته و توليد کرده است که بسياری از آنها را می توان در زمره ترانه های جاودان و يا به عبارتی موسيقی متن نيمه دوم قرن بيستم تلقی کرد. ترانه سرايی و گرايش موسيقايی باب ديلن مقاطع و دوره گوناگونی دارد. اوايل، آثار او بيشتر ترانه های مردمی و اعتراضی بود در دهه هفتاد و هشتاد رنگ و بوی راک با چاشنی خلسه را به خود گرفت و در مقاطعی اين ترانه ها و اجرای آن به شدت شخصی و گوشه گیرانه بودند. ولی در تمام اين دوران ريشه های موسيقی کانتری و بلوز را می توان در آن ديد. تاثير موسيقی و سبک ترانه سرايی وی ابعاد جهانی دارد. در وب سايتی که جزييات آثار الهام گرفته از باب ديلن را فهرست کرده است می توان بيش از ۳۲ هزار ترانه بازخوانی شده وی به زبان های ديگر جهان را ديد. از زبان خمرهای کامبوج و اسپرانتو گرفته تا زبان ايسلندی و کاتالان که در يکی از مناطق خودمختار اسپانيا تکلم می شود. سيوياتسلا راکارچوک از اعضای يک گروه موسيقی راک در اوکراين می گويد: دستاورد بزرگ باب ديلن اين است که به همه نشان داد که خود ترانه بسيار مهم است و به همه ياد داد که چگونه ترانه های خوب بسرايند. قبل از او معمولا ترانه آهنگ های مردمی فقط برای تزيين موسيقی بود. باکيت کيدکبايف از گروه موسيقی راک «سگ های نمکين» در قرقيزستان نيز معتقد است: باب ديلن طبيعت موسيقی راک را متحول کرد. او با ساختن ترانه های جدی و به کار گرفتن عبارات و مفاهيم پر معنا به موسيقی پاپ و راک عمق ديگری بخشيد. روبن حقورديان گيتاريست و ترانه سرای ارمنی نيز می گويد که در ساختن بسياری از ترانه های خود از اثار باب ديلن الهام گرفته است. الکساندر آندريس ترانه سرا و خواننده ترانه های محلی در رومانی که بسياری از کارهای ديلن را ترجمه کرده می گويد که گوش دادن به آثار باب ديلن در دوران ديکتاتوری مخوف نيکلای چائوشسکو برای وی و بسياری از هنرمندان آن نسل دريچه ای به سوی آزادی و هنر واقعی بود. در آن سالها برنامه های فرهنگی و ساعات موسيقی راديو آزادی به زبان روسی و زبان های ديگر اروپای شرقی شايد تنها راهی بود که جوانان ساکن کشورهای بلوک شرق را با نوآوری های موسيقی در غرب و از جمله باب ديلن آشنا می کرد. باب ديلن در سن هفتاد سالگی هنوز هم فعال است، هر ساله بيش از ۱۵۰ کنسرت زنده اجرا می کند و هنوز هم آلبوم های جان دار و تاثير گذاری تهيه و عرضه می کند که در هر يک از آنها يک نوآوری اصيل ديگر را می توان ديد. او در حال حاضر روی بخش دوم کتاب خاطرات خود نيز کار می کند و در سال های اخير تعدادی از نقاشی های وی در نمايشگاه های مهم جهان به معرض تماشا گذاشته شده اند. در ماه آوريل امسال او اولين کنسرت خود را در پکن اجرا کرد. اولين ترانه ای که اجرا کرد مربوط به دورانی بود که وی تعلقات مسيحی پيدا کرده بود. اولين بيت های اين ترانه چنين اند: «می خواهم روش فکر کردن خود را تغيير دهم، برای خودم مقررات تازه ای بگذارم. می خواهم بهترين گام خود را به جلو بردارم و ديگر از ابلهان تاثير نگيرم.» اجرای کنسرت های باب ديلن در کشورهايی که در سال های اخير درهای خود را به روی چنين برنامه هايی گشوده اند يک حادثه مهم تلقی می شوند. «روبرت نمچک» عضو گروه موسيقی پاپ « ماسينا» و اهل صربستان است. وی می گويد برگزاری کنسرت سال گذشته باب ديلن در شهر بلگراد يک رويداد مهم بود که به خوبی نشان می داد اين کشور از سال ۱۹۹۱ تاکنون چقدر تغیير کرده است. در آثار سال های اخير باب ديلن گرايش به موضوعات شخصی، روابط عاشقانه و نگاه به درون بيشتر شده است. گئورگی آسانيشويلی تهيه کننده موسيقی در گرجستان اين گرايش جديد در آثار باب ديلن را تمجيد کرده و می گويد ما امروزه در جهانی زندگی می کنيم که صحبت از نيازهای درونی و گفتن از عشق خود يک نوع اعتراض به کاستی ها و پليدی های زمانه است و باب ديلن با ترانه های عميق عاشقانه اش همين کار را می کند.
 


در پی انفجار و آتش سوزی  در پالایشگاه نفت آبادان، حميدرضا كاتوزيان، رئيس كميسيون انرژی مجلس شورايی اسلامی می گوید کارشناسان هشدار داده بودند که  واحد بنزین سازی پالایشگاه آبادان هنوز آماده افتتاح نیست.  او افزوده که  اشکال فنی سبب بروز حادثه امروز صبح شد. در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، ماموران امنیتی برای بررسی علت انفجار در محل حادثه هستند.
 


محمد طباطبایی، مشاور وزیر بهداشت ایران می گوید نابسامانی های مالی و واقعی نبودن تعرفه های پزشکی سبب نارضایتی پزشکان شده است. او افزوده که این وضع اخلاق پزشکی و روابط عاطفی با بیمار را نابوده کرده  و برخورد با چند بیمارستان و پزشک متخلف، مسئله را حل نمی کند. مشاور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی  همچنین گفته است که در حالی که تعرفه های پزشکی 7 تا 9 درصد افزایش یافته، هزینه ها 30 تا 40 درصد بالا رفته است.
 


دو نفر بر اثر انفجار و آتش سوزی  در یکی از واحدهای بنزین سازی پالایشگاه آبادان کشته و شماری زخمی شدند. برخی خبرگزاری های ایران  علت این حادثه را  نقص فنی  و برخی دیگر نشت گاز گزارش کرده اند. این آتش  سوزی در حالی  روی داد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی  صبح امروز در سالگرد آزادی خرمشهر برای افتتاح  واحد بنزین سازی به این پالایشگاه رفته بود.
 


هواپیماهای نظامی پیمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در جريان سنگين‌ترين حمله خود به پایتخت ليبی، يک دپوی خودروهای نظامی در طرابلس را هدف بمباران هوايی قرار دادند. اين حمله دستکم سه کشته و حدود ۱۵۰ زخمی در پی داشت.هواپیماهای نظامی پیمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در جريان سنگين‌ترين حمله خود به پایتخت ليبی، يک دپوی خودروهای نظامی در طرابلس را هدف بمباران هوايی قرار دادند. اين حمله دستکم سه کشته و حدود ۱۵۰ زخمی در پی داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناتو با تاييد خبر اين حمله اعلام کرد: «در ساعات شبانگاهی روز دوشنبه، تاسيسات و دپوی خودروهای نظامی باب‌العزيزيه در طرابلس هدف حمله قرار گرفت.» سرتیپ شارل بوشار، فرمانده ناتو در لیبی، در بيانيه ای گفت: «اين دپو محل هماهنگی، انتقال و حرکت نيروهای سازماندهی شده برای سرکوب معترضان بود که هدف حمله قرار گرفت.» موسی ابراهيم، سخنگوی تشکيلات معمر قذافی در طرابلس هم می گويد در جريان این حملات، ناتو به «داوطلبان مردمی که به حمايت از نيروهای نظامی آمده اند، حمله کردند.» آقای ابراهيم آمار کشته ها و زخمی ها را تاييد کرده و گفت ناتو حدود ۱۲ تا ۱۸ حمله نظامی در ساعات پايانی دوشنبه شب انجام داده است. وی همچنين افزود: «محل‌هایی که به آن ها حمله شده از نيروی نظامی خالی بوده و فقط شماری غيرنظامی در آن حضور داشته اند.» امکان حضور نظامی بيشتر آمريکا در ليبی در واشينگتن، شماری از سناتورهای شاخص دو حزب دموکرات و جمهوريخواه با اعلام طرحی گفتند پس از گذشت دوماه از حملات نظامی ناتو در ليبی، با حضور محدود نظامی آمريکا در ليبی موافق هستند. سناتور دموکرات ايالت ماساچوست، «جان کری» و سناتور جمهوريخواه آريزونا، «جان مک‌کين» با اعلام اين طرح گفتند: «با اجرای کامل قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنيت در مورد ليبی، می توان حملات نظامی را افزايش داد و قذافی و خانواده اش را از قدرت کنار زد.» اين طرح همچنين هدف حملات را رسيدن به راهی برای «فراهم کردن شرايط برای انتقال قدرت به مردم» خوانده است. ضمن اين که از دولت آمريکا خواسته شده از محل مسدود کردن دارايی های دولت ليبی و خانواده معمر قذافی، کمک های بشردوستانه به معترضان در ليبی بفرستد. ستاد فرماندهی عمليات نظامی ناتو  همچنین روز جمعه گذشته در «الخمس» و «سِرت» به عمليات نظامی خود ادامه داد که در نتیجه آن، هشت کشتی نظامی لیبی هدف قرار گرفته و از کار افتاده‌است. ناتو اعلام کرد با توجه به ماموريت نظامی نيروهای ناتو برای حفظ جان شهروندان غيرنظامی در ليبی، بايد نسبت به حرکت کشتی‌های نظامی واکنش نشان داده می‌شد که این عمليات با موفقيت انجام شد. در حالی که ستاد فرماندهی نيروهای ناتو می‌گويد کشتی‌های ياد شده نظامی بوده‌اند، سخنگوی تشکيلات معمر قذافی در طرابلس نيروهای ناتو را متهم کرده که «در امور عادی کشتی‌های باربری اخلال ايجاد می‌کنند». سخنگوی تشکيلات قذافی گفت: «کاری که نيروهای ناتو کرده‌اند، پيامی است به شرکت‌های کشتی‌رانی، يعنی کالا يا کشتی‌های خود را به ليبی نفرستيد وگرنه هدف قرار می‌گيرید.» در حالی که برخی اخبار حاکی از بروز نوعی بن بست در عمليات نظامی در ليبی است، برخی تحليلگران گفته اند بايد عمليات نظامی در ليبی را افزايش داد تا قذافی از حکومت ساقط شود. منتقدان می گويند اين کار مخالف با قطعنامه شورای امنيت است که در آن اشاره ای به «تغيير حکومت در ليبی» نشده است. دادستان دادگاه کيفری بين المللی درخواست صدور حکم جلب معمر قذافی، پسرش و نيز رييس سازمان اطلاعات ليبی را مطرح کرده و قضات دادگاه بين المللی در حال بررسی پرونده و مستندات ارائه شده هستند.
 


همزمان با حضور محمود احمدی نژاد و هیئت همراهش در پالایشگاه نفت آبادان، انفجاری در یکی از واحدهای این پالایشگاه رخ داد که به نوشته مهر تعداد حادثه‌دیدگان این سانحه، که همگی از کارکنان پالایشگاه بودند تا این لحظه از مرز ۲۲ تن گذشته است.همزمان با حضور، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، و هیئت همراهش در پالایشگاه نفت آبادان، انفجاری در یکی از واحدهای این پالایشگاه رخ داد که به نوشته خبرگزاری مهر تعداد حادثه‌دیدگان این سانحه، که همگی از کارکنان پالایشگاه بودند تا این لحظه از مرز ۲۲ تن گذشته است. به گزارش مهر، روز سه شنبه، نشت گاز در فاز سه پالایشگاه آبادان منجر به وقوع انفجار، آتش سوزی و انتشار گسترده گازهای سمی شده است که در اثر این واقعه تا کنون دو تن کشته و تعدادی نیز بر اثر گازگرفتگی و سوختگی مجروح شده‌اند. این در حالی است که رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید بر اساس اخبار رسیده، ۱۷ تن در اثر این سانحه مجروح و یک نفر کشته شده است. مهر خاطرنشان کرده است که با توجه به نامشخص بودن قطعی دلایل انفجار، احتمال آتش سوزی و انفجار مجدد در این پالایشگاه قدیمی وجود دارد. در حال حاضر تمامی نیروهای امدادی و آتش نشانی برای مهار هر گونه آتش سوزی دیگر و انفجار احتمالی در پالایشگاه آبادان در آمادگی کامل به سر می برند. این واقعه زمانی رخ داد که محمود احمدی‌نژاد و هیئتی که وی را همراهی می‌کرد برای افتتاح طرح بنزین‌سازی این پالایشگاه، در منطقه حاضر بودند. بنا بر گزارش‌ها انفجار پس از انجام مراسم رونمایی از نماد طرح بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان توسط محمود احمدی‌نژاد رخ داده است. با این‌حال به نوشته مهر رئیس جمهور و هیئت همراهش دچار هیچ مجروحیتی نشده و پس از این حادثه، مراسم افتتاحیه در مکان دیگری برگزار شده است. خبرگزاری فارس نیز گزارش کرده است که بیشتر مصدومان به گازگرفتگی دچار شده‌اند و یکی از مصدومان حادثه نیز در اثر آتش سوزی دچار سوختگی ۹۰ درصدی شده است. به دنبال وقوع این سانحه، حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ضمن تأکید بر این که انفجار رخ داده عمدی نبوده گفت: «پیش از این به مسئولان پالایشگاه متذکر شده بودم که در صورتی که با شرایط موجود پالایشگاه راه‌اندازی شود، احتمال خطر وجود دارد.» وی تأکید کرد که پالایشگاه در شرایطی راه‌اندازی شده بود که پیش‌بینی می‌شد با خطراتی همراه باشد. هدف از طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان، تولید بنزین سوپر و برخی دیگر از فرآورده‌های نفتی است و به نوشته مهر پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی کامل این پروژه نفتی، روزانه «۴.۵ میلیون لیتر بنزین» به ظرفیت تولید این فراورده‌ها در ایران افزوده شود.
 


دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران موفق شدند با خانواده‌های خود تماسی تلفنی بگیرند و از وضعیت سلامتی خود خبر بدهند. خانواده‌های جاش فتال و شین باوئر می‌گویند کسانی که مسئول «حبس غیرموجه» این دو جوان هستند، «آبروی ایران را می‌برند.»دو شهروند آمریکایی که به اتهام عبور غیر قانونی از مرز، بیش از ۲۱ ماه است در ایران زندانی هستند، موفق شدند با خانواده‌های خود تماسی تلفنی بگیرند و از وضعیت سلامتی خود خبر بدهند. به گفته خانواده‌ها، از صدای جاش فتال و شین باوئر چنین برمی‌آید که سالم هستند اما این خانواده‌ها پس از این تماس تلفنی، در بیانیه‌ای گفتند که کسانی که مسئول «حبس غیرموجه» این دو جوان هستند، «آبروی ایران را می‌برند.» جاش فتال و شین باوئر، هر دو ۲۸ ساله، به همراه سارا شورد که سال گذشته با قید وثیقه آزاد شد، حدود دو سال پیش در مناطق مرزی ایران و عراق به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شدند و سپس به پرونده آنها اتهام «جاسوسی» افزوده شد. آنها اتهامات وارد شده به خود را رد کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها، خانواده این دو جوان پس از تماس تلفنی روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای گفتند: «با این‌که از این تماس تلفنی که بعد از شش ماه سکوت میسر شده استقبال می‌کنیم اما این تماس به هیچ وجه از نگرانی ما نسبت به شین و جاش و نگرانی از وضعیت روحی آنان در این انزوای هولناکی که به‌سر می‌برند نکاسته‌است.» این بیانیه افزود: «با این‌که از صدای شین و جاش چنین برمی‌آید که سالم هستند، اما به ما گفتند که ناچار بوده‌اند اوایل سال جاری، ۱۷ روز را در اعتصاب غذا بگذرانند تا به آنها اجازه داده‌شود نامه‌هایی که ما می‌فرستیم را هر روز دریافت کنند.» خانواده‌های این دو شهروند آمریکایی افزودند: «این رفتار غیرانسانی با آن‌ها باید با آزاد کردن فوری آنها به پایان برسد. کسانی که مسئول حبس غیرموجه آنها هستند با ادامه دادن به حبس شین و جان بدون روند قضایی مناسب و بدون دلیل موجه، آبروی ایران را می‌برند.» روز پنج‌شنبه مادران جاش فَتال و شین باوئر اعلام کردند در اعتراض به ادامه بازداشت فرزندان خود اعتصاب غذا می‌کنند. آنها روز یک‌شنبه به خبرنگاران گفتند که این اعتصاب غذا را هم‌چنان «به صورت نوبتی» ادامه می‌دهند. جلسه دادگاه شین باوئر و جاش فتال قرار بود این ماه برگزار شود اما دو هفته پیش مقام‌های جمهوری اسلامی، این جلسه را بدون توضیحی به تعویق انداختند . مسعود شفیعی، وکیل دو شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، در همین رابطه به رادیو فردا گفت که دادگاه موکلانش به خاطر عدم انتقال آنها از زندان به محل برگزاری جلسه دادرسی برگزار نشده‌است. آقای شفیعی در این گفت‌وگو با اشاره به این مطلب که این دومین بار است که جلسه دادگاه به دلیل عدم انتقال موکلانش به تعویق می‌افتد، از قوه قضائیه خواست تا «پاسخ قانع‌کننده‌ای» در این باره ارائه کند. دولت جمهوری اسلامی چندی پیش از زبان محمود احمدی‌نژاد این احتمال را مطرح کرده‌بود که بتواند این بازداشت‌شدگان آمریکایی را با زندانیان ایرانی در ایالات متحده مبادله کند، اما علاوه بر رد این درخواست از سوی دولت آمریکا، دستگاه قضایی ایران نیز اعلام کرد که تا رسیدگی کامل به اتهامات آنها، هیچ احتمالی از قبیل عفو یا آزادی را در مورد این پرونده در نظر نمی‌گیرد. محمدعلی کلی، قهرمان پیشین بوکس سنگین‌وزن جهان، چندی پیش در نامه‌ای به آیت‌الله علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از وی خواسته است، این دو شهروند آمریکایی را آزاد کند. آقای کلی به عنوان یک «برادر مسلمان» از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته‌است تا این دو جوان آمریکایی را آزاد کند و به همراه وی چند شخصیت برجسته مسلمان دیگر نیز، از جمله رئیس انجمن مسلمانان آمریکای شمالی و رئیس مطالعات اسلامی دانشگاه آمریکا با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی این دو شهورند آمریکایی شدند. در اقدامی دیگر، هشت شخصیت جهانی نیز تاکنون  از سران جمهوری اسلامی خواسته‌اند جاش فتال و شین باوئر را آزاد کنند. در میان این هشت نفر، نام‌های اسقف دزموند توتو، نوآم چامسکی، شون پن، میافارو، و تری ویت به چشم می‌خورد.
 


دستکم ۱۰ کارگر راه سازی در انفجار بمبی در کنار جاده ای در ولايت قندهار افغانستان کشته  شدند. اين بمب بر سر راه  کاميونی که کارگران را به محل کارشان می برد، منفجر شد.  ۲۸ نفر هم مجروح شدند.
 


چندی قبل مسابقات سراسری قران کريم طلاب اهل سنت در ایران برگزار شد اما نهاد نمايندگی رهبر ايران در امور اهل سنت، نسبت به برگزاری اين مسابقات اعتراض داشته و گفته است که اين مسابقات بدون مجوز قانونی برگزار شده است.چندی قبل مسابقات سراسری  قران کريم طلاب اهل سنت در ایران برگزار شد اما نهاد نمايندگی رهبر ايران در امور اهل سنت، نسبت به برگزاری اين مسابقات  اعتراض داشته  و گفته است که اين مسابقات بدون مجوز قانونی برگزار شده است. در مقابل هم مولوی عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان،در گفت و گو با سايت «سنی آنلاين» به اين گفته مسولين دولتی انتقاد کرده و گفته آن چيزی که امنيت منطقه مرزی را به خطر می اندازد، حساسيت بیجا، سلب آزادی مشروع و فشارهای مذهبی است. رادیو فردا در گفت و گو با عبدالستار دوشوکی، تحليلگر مسائل اهل سنت،  در ابتدا از او  در مورد ماجرای اين مسابقات قرانی و اختلافات پيش آمده پرسيده است: عبدالستار دوشوکی: نهاد نمايندگی رهبری در امور اهل سنت گفت بودند که اين جلسه قرانی زمينه رسيدن دشمنان به اهداف شومشان را فراهم کرده است. آنها متاسفانه به هر گونه عمل قانونی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد تصريح قرار گرفته است، از جمله برگزاری مسابقات قرآنی که در همه جای ايران در اين حکومت رواج دارد، اما گويا در مناطق اهل سنت برگزاری آن غير قانونی است، اعتراض کرده اند. علاوه برآن، مولوی هم در رابطه با درخواست دولت مبنی بر اينکه اهل سنت حتی برای اقامه نمازجمعه بايد مجوز بگيرند، در زمينه برگزاری مسابقات قرآنی، تعليم قرآن، تعليم نماز و مسائلی از اين قبيل ... سخن گفتند. اينها فشارهای بيشتری است که بر اهالی سنت دارد اعمال می شود و مولوی عبدالحميد هم به اين فشارهای غيرقانونی معترض بودند. آقای عبدالحميد در سخنانشان اظهار داشته اند که در سال های اخير تنگ نظری در سطح کشور نسبت به آزادی های مذهبی اهل سنت به اوج خودش رسيده است. ايشان گلايه کرده اند که بسياری از مقامات، تحمل آزادی مذهبی اهل سنت را ندارند. ممکن است بفرماييد که منظور ايشان چه مواردی است؟ موارد فراوانی وجود دارد. از جمله تخريب مساجد اهل سنت، به عنوان مثال تخريب اين مساجد در زابل، تايباد و در مشهد و همچنين درگيری امام جمعه های شهرهای مختلف و علمای دارالعلوم شهر زاهدان و جلوگيری از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در تهران و در روز عيد، بخشی از اين موارد است. دولت جمهوری اسلامی عليرغم اينکه در کشورهای مختلف از حقوق اهل سنت حمايت می کند، اما در داخل کشور نه تنها ديگر اديان، نظير بهائيان، مسيحيان  و يهوديان را سرکوب می کند، بلکه حتی مسلمانان و اهل سنت را که اکثريت مسلمانان جهان را تشکيل می دهند را هم تحت فشار قرار می دهد و حتی نمازخواندن، قرآن خواندن و مسابقه قرانشان را هم مستلزم صدور مجوز می داند. عبدالستار دو شوکی الان هم می بينيم که از برگزاری مسابقه قرآن خوانی اهل سنت جلوگيری می کنند و حتی از آنها خواسته اند که برای برگزاری نماز جمعه و غيره درخواست مجوز کنند. اين فشارها در دو راستا اتفاق می افتد: نخست،اعمال فشار بر علمای اهل سنت و دستگيری آنان. از جمله اينکه اخيرا مولوی حبيب الله مرجانی، يکی از اساتيد دارالعلوم زاهدان را که سرپرست دفتر امور دانشجويی هم هست، دستگير کرده اند. دوم فشار بر روی علمای اهل سنت جهت کنترل مديريت مدارس دينی در سيستان و بلوچستان بالاخص، و مدارس اهل سنت در همه جای ايران اين فشارها همچنان وجود دارد. آقای مولوی عبدالحميد هم در مورد احضار اهل سنت به دادگاه ويژه روحانيت هم ابراز نگرانی کرده اند. آقای عبدالحميد اين فشارها را در راستای فشارهای سياسی و مذهبی تلقی کرده اند. منظور ايشان از احضار علمای اهل سنت به دادگاه چيست؟ اخيرا به روی امام جمعه شهر تايباد فشار آورده اند که ايشان سمت امام جمعه ای خود را رها کند و ايشان قبول نکرده اند. ايشان را دستگير کرده اند. در زابل هم بعد از تخريب مسجد، علمای اهل سنت را دستگير کرده اند. در زاهدان دو تن از دامادهای مولانا عبدالحميد را دستگير کرده اند که يکی از آنها آزاد شد و ديگری هنوز هم در زندان است. علاوه بر مولوی حبيب الله مرجانی دو تن از اساتيد دارالعلوم زاهدان هم دستگير شده اند. علمايی که حتی دو سال پيش به تخريب مساجد و فشارهای فراقانونی دولت اعتراض کرده بودند، الان به دادگاه روحانيت مشهد فراخوانده می شوند و بلافاصله هم دستگير می شوند. همه اينها نشان دهنده تماميت خواهی و انحصارگرايی دولت جمهوری اسلامی است. دولت جمهوری اسلامی عليرغم اينکه در کشورهای مختلف از حقوق اهل سنت حمايت می کند، اما در داخل کشور نه تنها ديگر اديان، نظير بهائيان، مسيحيان  و يهوديان را سرکوب می کند، بلکه حتی مسلمانان و اهل سنت را که اکثريت مسلمانان جهان را تشکيل می دهند را هم تحت فشار قرار می دهد و حتی نمازخواندن، قرآن خواندن و مسابقه قرانشان را هم مستلزم صدور مجوز می داند. در صورتی که در يک حکومت اسلامی، اقامه نماز، تعليم قرآن و فرايض مذهبی ، نبايد مستلزم هيچگونه مجوزی باشد و خود ذات آن حکومت بايد اين مجوز را دارا باشد و تشويق کند. عليرغم اينکه جمهوری اسلامی در ساير کشورهای دنيا کارهای ديگری برای تبليغات انجام می دهد اما در مناطقی مثل سيستان و بلوچستان، گلستان، خراسان، هرمزگان و کردستان، شديدا به روی علمای اهل سنت فشار وارد می کند. اين فشارها برای اين است که آنها را از حقوق قانونی شان که در قانون اساسی تصويب شده است، سلب آزادی کند، تا آنها بتوانند کنترل مساجد و مدارس دينی خودشان را در اختيار دولت قرار دهند، امری که علمای مذهبی اهل سنت تا امروز در مقابل آن مقاومت کرده اند.
 


بسياری از روزنامه های سه شنبه ايران ضمن انتشار خبر درگذشت ناصر حجازی ، با انتشار عکس هايی از او، تاکيد کرده اند که ناصر حجازی « آقای اعتراض » بود و « پهلوان می ماند. » روزنامه ها همچنين از قول سخنگوی قوه قضائيه خبر داده اند که « مشکلات جريان انحرافی در دولت، فراتر از فساد اقتصادی است. » افزايش  « حجم مبادله ايران و چين » به « فراتر از ۳۰ ميليارد دلار »، «بازداشت ۱۲۵ هزار نفر در سال ۸۹ به اتهام سرقت »، و هشدار به « اساتيد و مسئولان» درباره احتمال بازداشت به اتهام « ارتباط مشکوک » از ديگر عناوين روزنامه های سوم خرداد ماه است. ناصر حجازی « آقای اعتراض » بود و « پهلوان می ماند » روزنامه های روزگار ، آفرينش ، آرمان ، جهان صنعت ، ابتکار و شرق در صفحه نخست شماره سه شنبه عکس ها و تيترهای اصلی خود را به خبر درگذشت ناصر حجازی اختصاص داده اند، اما اغلب روزنامه های وابسته به جناح حاکم از جمله رسالت، جمهوری اسلامی، جام جم، کيهان، و روزنامه دولتی ايران با رويکردی متفاوت در عناوين فرعی يا در صفحات ميانی خبر درگذشت ناصر حجازی را منتشر کرده اند. روزنامه روزگار با تيتر « خداحافظ آقای اعتراض » خبر داده که « وداع با حجازی،صبح فردا در ورزشگاه آزادی » برگزار می شود. روزنامه جهان صنعت در صفحه نخست شماره سه شنبه با تيتر « ناصرخان خداحافظ » و روزنامه آفرينش با تيتر « پرواز عقاب به سوی ابديت » خبر درگذشت ناصر حجازی را منتشر کرده اند. روزنامه آرمان با تيتر «اسطوره نمی ميرد» اين خبر را منتشر کرده اند و روزنامه شرق با تيتر «حجازی رفت اسطوره ماند» خبر داده که « حسن خمينی فردا نماز را بر پيکر ناصرحجازی می‌خواند.» روزنامه شرق گزارش داده که پس از انتشار خبر درگذشت ناصر حجازی، تجمع هواداران او در مقابل بيمارستان تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه داشته و « بعد همه به سمت منزل حجازی در شمس‌آباد حرکت کردند» و « البته دخالت نيروی انتظامی هم در پراکنده شدن مردم نقش داشت. » به نوشته اين روزنامه، «دوشنبه بعداز ظهر اطراف خانه حجازی جوی شبيه ورزشگاه آزادی به خود گرفته بود؛ با همان آدم‌ها و شعارهای آشنای استاديوم » و «  در اين ميان آتيلا حجازی چند باری در جمع مردم حاضر شد و از حضور و همدردی آن ها تشکر کرد. » شرق با تاکيد براينکه « دوشنبه ايران تحت تاثير مرگ اين اسطوره قرار گرفت» و «پيام‌های تسليت يکی پس از ديگری منتشر شد» خبر داده که خانواده ناصر حجازی قصد داشتند مراسم تشييع او را در ورزشگاه شيرودی تهران برگزار کنند اما «شورای تامين استان تهران با برگزاری اين مراسم در ورزشگاه شيرودی موافقت نکرد و عنوان شد که اين مراسم در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. » به نوشته اين روزنامه، همچنين آتيلا حجازی با اعلام اينکه « خانواده حجازی تمايل دارند پدرشان در يک مقبره نزديک به خانه‌شان به خاک سپرده شود» گفته است: «بهشت زهرا دور است و ما دوست داريم پدرم را در آرامگاهی که نزديک خانه‌مان است، دفن کنيم تا هر روز بتوانيم سر قبرش برويم اما بازهم منتظر هستيم تا ببينيم با اين مسئله موافقت خواهد شد يا نه.» شرق خبر داده که در نهايت اعلام شد که هواداران ناصر حجازی در ورزشگاه آزادی با او وداع  خواهند کرد و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده می شود. صادق زيبا کلام نيز طی سرمقاله ای با تيتر «ناصرخان و نسل تختی» در روزنامه آرمان نوشته است: «ناصرخان  فوتباليست نبود. يک مربی يا سرمربی و دروازه بان نبود، ناصرخان پهلوان بود.» زيباکلام با تاکيد براينکه «ناصر خان بامرام بود و مرام داشت» نوشته است: مرام ناصرحجازی همان «مرامی بود که در مرحوم غلامرضا تختی بود و مردم عاشقش بودند. » سرمقاله نويس روزنامه آرمان با تاکيد براينکه فوتباليست زياد داشتيم و داريم ولی ناصر حجازی نبودند و نيستند، حجازی را پهاونی چون تختی توصيف کرده و نوشته است: آنهايی که طی چند روز اخير در مقابل بيمارستانی که حجازی در آن بستری بود جمع شده بودند «اتفاقا به واسطه آنکه او فوتباليست ارزنده ای بود، که انصافا هم بود، آن جا جمع نشده بودند» بلکه «آن ها برای عزت نفس، برای غرور و برای آزادگی ناصر حجازی جمع شده بودند.» روزنامه آرمان نوشته که ناصرخان حتی وقتی داور پايان بازی را اعلام می کند همچون قهرمانان در زمين ايستاده و در زمين باقی خواهد ماند، همچنان که « جهان پهلوان تختی همچنان وسط تشک کشتی با قد برافراشته و سربلند ايستاده است. » «مشکلات جريان انحرافی در دولت، فراتر از فساد اقتصادی است» روزنامه های کيهان ، رسالت و ابتکار اظهارات روز دوشنبه غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل و سخنگوی قوه قضائيه درباره مشکلات «جريان انحرافی » در دولت محمود احمدی نژاد را منتشر کرده اند. کيهان از قول محسنی اژه ای نوشته است: «مشکلات جريان انحرافی در دولت فراتر از فساد اقتصادی است.» اين روزنامه که تحت نظر نماينده علی خامنه ای اداره می شود، گزارش داده که سخنگوی قوه قضائيه درباره ابعاد فساد مالی جريان انحرافی در دولت احمدی نژاد، با اشاره به اينکه « انحراف معمولاً در يک نقطه متوقف نمی شود و شاخه های ديگری را دربر می گيرد » گفته است: «در مورد جريان انحرافی، مفاسد اقتصادی هم مطرح است و در حال رسيدگی است» اما «در بيان جزئيات و ابعاد آن اکنون نمی شود قضاوتی داشت و بايد تا اتمام تحقيقات و پايان رسيدگی به پرونده منتظر ماند.» روزنامه رسالت ديگر روزنامه ای که پيش از علنی شدن اختلاف علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد در شمار روزنامه های حامی دولت قرار داشت، به نقل از سخنگوی قوه قضائيه نوشته است: «چنانچه مفسد اقتصادی از دست‌اندرکاران حکومت بود، ديگر نمی‌تواند مجری عدالت باشد» و «اکنون نيز مفاسد اقتصاد جريان انحرافی» در دولت «مطرح است و پرونده در حال رسيدگی است.» روزنامه رسالت همزمان از قول داوود احمدی ‌نژاد برادر محمود احمدی نژاد نيز وجود «انواع فساد» در دولت را تائيد کرده و از قول وی نوشته که «گروه انحرافی انواع فساد سياسی و اقتصادی را دارد.» روزنامه ابتکار نيز از قول محسنی اژه ای خبر داده که «تخلفات احمدی نژاد هم در مسير رسيدگی» قرار دارد. به نوشته اين روزنامه، سخنگوی قوه‌ قضاييه در پاسخ به اين سئوال که «برنامه دستگاه قضايی و به‌ طور اخص ديوان عالی کشور در برخورد با تخلفات رئيس جمهور چيست» اعلام کرد که «نامه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی برای قوه‌ قضاييه ارسال شده و به‌دست ما رسيده و اين موضوع در مسير رسيدگی قرار دارد» و «نامه‌های ارسالی مجلس به قوه‌ قضاييه چند عدد است که هرکدام به بخش‌های مربوطه داده شده است. » بازداشت ۱۲۵ هزار نفر در سال ۸۹ به اتهام سرقت روزنامه جام جم از قول معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهی از «دستگيری ۱۲۵ هزار نفر به اتهام سرقت در سال ۸۹ » خبر داده است. به گزارش اين روزنامه، فريدون خالقی‌فرد، معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهی نيروی انتظامی ضمن اعلام خبر «متلاشی شدن ۱۳۰۰ باند سرقت»، گفته که طی سال ۸۹ بيش از « ۱۲۵ هزار متهم زن و مرد » به « اتهام سرقت» در سطح کشور دستگير شده اند. اين مقام نيروی انتظامی با تاکيد بر اينکه «اين متهمان که اغلب مرد هستند، به اتهام سرقت خودرو و لوازم داخل آن، جيب‌بری، کيف‌قاپی، سرقت منازل و مغازه دستگير و روانه زندان شده‌اند»، گفته است: «۵۱ درصد از متهمان » دستگير شده « دارای سوابق کيفری » و ۴۹ درصد يعنی نزديک به ۶۲ هزار نفر « فاقد سابقه کيفری » يا « سابقه قبلی سرقت » بوده‌اند. جام جم همچنين نوشته که فريدون خالقی‌فرد درباره ميزان «سرقت به عنف» نيز گفته است: «بيشترين سرقت به عنف در تهران بزرگ با ۲۸ درصد، استان فارس ۱۶.۳درصد، استان تهران ۱۱.۳ درصد، خراسان رضوی ۸.۹ درصد و اصفهان ۶.۹ درصد است» و «در ساير استان‌ها نيز سرقت به عنف، ۴ درصد جرايم شان را تشکيل داده است.» معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهی همچنين گفته است: «در زمينه مبارزه با سارقان به عنف، يکی از اولويت‌های پليس برخورد قاطع با سارقان به عنف بويژه سارقانی است که تحت پوشش ماموران انتظامی سرقت می‌کنند. » «حجم مبادله ايران و چين فراتر از ۳۰ ميليارد دلار» روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت، از قول وزير خارجه جمهوری اسلامی گزارش داده که «حجم تجارت ايران و چين فراتر از ۳۰ ميليارد دلار» است. به نوشته اين روزنامه، علی اکبر صالحی در ديدار با وزير خارجه چين ضمن اشاره به «حجم ۳۰ ميليارد دلاری مبادلات تجاری دو کشور» و با تاکيد بر «نگاه اقتصادی دولت ايران به شرق»  از توسعه مناسبات با چين ابراز خرسندی کرده، و گفته که «ظرفيت‌های متقابل دو کشور بسيار فراتر از ميزان فعلی است و اميد است ارزش تبادلات تجاری دوجانبه طی سال‌های آتی افزايش يابد. » مديرعامل خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نيز طی سرمقاله ای با عنوان «بازنده اصلی» در روزنامه دولتی ايران نوشته است: «جمهوری خلق چين که هر روز بيش از گذشته قدرت اقتصادی‌اش را به رخ غربی‌ها می‌کشد، حجم مبادلات تجاری خود را با جمهوری اسلامی ايران به بيش از ۳۰ ميليارد دلار در سال افزايش می‌دهد.» علی‌اکبر جوانفکر در عين حال نوشته است: «اين حجم بزرگ بازرگانی خارجی ميان جمهوری اسلامی با چين، در حالی است که رئيس جمهور امريکا از اعمال شديدترين تحريم‌ها عليه ايران سخن به ميان آورده است.» سرمقاله نويس روزنامه دولتی ايران تلاش کرده تا با برجسته کردن «مبادله ۳۰ ميليارد دلاری جمهوری اسلامی با چين» که البته بخش بيشتر آن به واردات کالاهای چينی به ايران اختصاص دارد، آمريکا و اتحاديه اروپا را از اعمال تحريم های بيشتر عليه حکومت مستقر در ايران، منصرف کند، و از همين رو نوشته است: «آمريکا و برخی از کشورهای غربی، در حالی "بازار جذاب" ايران را از دست می‌دهند که در آينده برای احيای مجدد فرصت‌های از دست رفته خود، بايد وارد گردونه رقابت جدی با کشورهای قدرتمندی مانند چين بشوند. » هشدار به « اساتيد و مسئولان» درباره احتمال بازداشت به اتهام « ارتباط مشکوک » روزنامه ابتکار به « اساتيد، کارشناسان و مسئولان » درباره احتمال بازداشت به اتهام « ارتباطات مشکوک » هشدار داده است. اين روزنامه با اشاره به اطلاعيه اخير وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که در ان ادعا شده دستکم ۳۰ نفر به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده اند، نوشته است که با انتشار «جزئيات» ديگری از اين بازداشت ها «به‌ نظر می‌رسد اين موضوع می‌تواند هشداری به افرادی باشد که در معرض اين عضوگيری هستند. » به نوشته روزنامه ابتکار، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ادعا کرده که «افسران اطلاعاتی سيا » علاوه‌ بر «تأسيسات اتمی» تلاش می کنند در «شبکه‌ نفتی و گازی، بانکی و بورس، تحقيقاتی و آزمايشگاهی، برق، هواپيمايی، مخابرات و گمرک» و ديگر مراکز حساس «نفوذ» کنند و به همين دليل «اساتيد، کارشناسان و مسئولان کشور» بايد «به تماس‌ها و ارتباطات مشکوکی که در پوشش دعوت به تحصيل، اشتغال يا اقامت در خارج از کشور، اخذ ويزا و نيز نظرسنجی‌های تلفنی» دقت کنند.
 


بنابر گزارش‌ها، صبح امروز (سه‌شنبه) پالایشگاه آبادان در حالی که میزبان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، بود دچار آتش‌سوزی شد. آقای احمدی نژاد برای افتتاح واحد بنزین‌سازی این پالایشگاه در محل حضور داشت که در همین زمان انفجاری در یکی از واحدهای این پالایشگاه روی داد. برخی گزارش‌ها علت این انفجار را «بروز اشکال فنی» ذکر کرده‌اند. خبرگزاری مهر گزارش کرده است این آتش‌سوزی یک کشته بر جای گذاشته است.
 


در حالی که دامنه مجازات های اقتصادی قدرت های غربی عليه ايران رو به گسترش ميرود، مديران ارشد جمهوری اسلامی همچنان از بی اثر بودن تحريم سخن ميگويند. تاثير واقعی تحريم های بين المللی بر ايران، موضوع گفت و گوی اقتصادی امروز راديو فردا با فریدون خاوند، تحلیلگر امور اقتصادی در پاریس است. در حالی که دامنه مجازات های اقتصادی قدرت های غربی عليه ايران رو به گسترش ميرود، مديران ارشد جمهوری اسلامی همچنان از بی اثر بودن تحريم سخن ميگويند. تاثير واقعی تحريم های بين المللی بر ايران، موضوع گفت و گوی اقتصادی امروز راديو فردا با فریدون خاوند، تحلیلگر امور اقتصادی در پاریس است. راديو فردا: وزيران امور خارجه بيست و هفت کشور عضو اتحاديه اروپا روز دوشنبه مجازات های اقتصادی تازه ای را عليه جمهوری اسلامی تصويب کردند. همزمان، خبرگزاری فارس به نقل از شمس الدين حسينی، وزير امور اقتصادی و دارايی جمهوری اسلامی، تحريم های بين المللی عليه اقتصاد ايران را بی تاثير توصيف کرد. اصولا تاثير واقعی  اين تحريم ها را بر اقتصاد ايران چطور بايد ارزيابی کرد؟ فريدون خاوند: در فضای خاص سياسی ايران و کشمکش ميان جناح ها و کانون های قدرت، خبر های مربوط به تحريم اقتصادی بين المللی در رابطه با پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، تا اندازه ای  به حاشيه رانده شده. تصميم وزيران خارجه اتحاديه اروپا در ارتباط با همان پرونده به ما ياد آوری می کند که اقتصاد ايران زير تحريم رو به گسترش بين المللی است. بعد از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت ناظر بر تحريم بين المللی، که در ماه ژوئن سال گذشته به تصويب رسيد، و متعاقب آن تصميم های قدرت های غربی در مورد اعمال تحريم يکجانبه، پيدا بود که مجازات های اقتصادی عليه ايران به صورت پلکانی شديد تر می شود. خزانه داری آمريکا فعالانه موضوع تحريم های مالی عليه ايران را پيگيری می کند، فشار واشينگتن بر کشور هايی مثل ترکيه و امارات متحده عربی، که می توانند از راه های گوناگون به نظام مالی و بازرگانی ايران کمک کنند، تا اندازه ای موثر افتاده. حتی در مبادلات نفتی ايران با کشوری مثل هند اختلال های جدی به وجود آمده، و تصميم هايی از نوع آنچه دوشنبه در بروکسل گرفته شد نشان می دهد که فشار عليه بانک ها و شرکت های ايرانی بيشتر و بيشتر می شود. با وجود اين فشار ها، به نظر می رسد که دولت جمهوری اسلامی هنوز از امکانات موثری برای مقابله با تحريم های اقتصادی و يا  دور زدن آنها بر خوردار است. با توجه به اين امکانات، آيا نبايد اين تحريم ها را در مجموع بی اثر تلقی کرد؟ دولت جمهوری اسلامی، برای مقابله با تحريم های اقتصادی بين المللی، فعلا يک برگ برنده مهم در اختيار دارد و آن انبوه در آمدهای ارزی ناشی از صادرات نفتی است. بخش بسيار مهمی از اين در آمد ارزی صرف خريد کالا های وارداتی عمدتا مصرفی می شود و قدرت های اروپايی و آسيايی، تا وقتی که قرار باشد در مقابل دريافت ارز به ايران کالا بفروشند، در انجام اين معامله ترديد نمی کنند، البته جز کالاهايی که مشمول تحريم قرار گرفته اند. سرازير شدن اين همه کالا به ايران وضعيت ظاهری بازار اين کشور را عادی جلوه می دهد، ولی مشکل بزرگ عدم سرمايه گذاری است که به تدريج بر بخش های بسيار حساس اقتصاد ايران، از جمله نفت، گاز و پتروشيمی تاثيری به شدت منفی دارد. چه شاخصی، بيش از همه، نشانه موثر بودن مجازات های بين المللی بر اقتصاد ايران است؟ مهم ترين نشانه تاثير منفی تحريم ها، رکود شديد و دراز مدتی است که بر اقتصاد ايران حاکم شده. اين که ميانگين سالانه  نرخ رشد اقتصادی کشور طی سه سال گذشته زير يک بوده، آن هم با توجه به انبوه درآمد های ارزی که نصيب خزانه جمهوری اسلامی شده، مسلما با تحريم بی ارتباط نيست. البته بحران در فضای سياسی ايران و آشفتگی در تصميم گيری اقتصادی هم در به وجود آمدن اين رکود موثر بوده.
 


نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید دولتش با بازگشت به مرزهای سال  ۱۹۶۷ و پیش از جنگ اعراب و اسرائیل موافق نیست. آقای نتانیاهو دوشنبه‌شب در سخنرانی‌اش در اجلاس آیپک بار دیگر بر مواضع قبلی تاکید کرد و گفت که مرزهای سال  ۱۹۶۷ در شرایط امروز اسرائیل قابل دفاع نیست. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته گفته بود که پایه گفت‌وگوهای دور آینده میان اسرائیل و فلسطینیان باید برمبنای مرزهای ۱۹۶۷ (پیش از اشغال کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی) انجام گیرد.
 


مارک کِرک، سناتور جمهوریخواه آمريکا، روز دوشنبه اعلام کرد که عده ای از سناتورهای آمریکایی طرحی را برای اعمال فشارهای تازه بر سیستم بانکی، صنايع نفتی و نظامی ايران تهيه کرده اند. مارک کِرک، سناتور جمهوریخواه آمريکا، روز دوشنبه در سخنانی در اجلاس آيپک،مهمترین لابی حامی اسرائیل در واشینگتن، اعلام کرد که عده ای از سناتورهای آمریکایی طرحی را برای اعمال فشارهای تازه بر سیستم بانکی، صنايع نفتی و نظامی ايران تهيه کرده اند. این طرح در صورت تصویب، تحریم ها را به وابستگان اعضای سپاه، اشخاص و  شرکت هایی  که وسایل سرکوب مردم را در اختیار حکومت ایران قرار می دهند، گسترش می دهد.  سناتورهای آمریکایی که این طرح را آماده کرده اند خواستار تحریم فروشندگان گاز اشک آور، صادر کنندگان ماشين های آب پاش و سلاح هايی نظير هفت تير و تفنگ به ایران شده اند. درصورت تصویب این طرح،که لایحه تقویت تحریم ها علیه ایران، سوریه و کره شمالی نام دارد، فشارها بر شرکت‌هایی که با بخش‌ انرژی ایران همکاری می‌کنند، افزایش می‌یابد و شرکت‌هایی که به ایران، کره شمالی و سوریه تجهیزات و فن‌آوری نظامی بفروشند دارایی‌هایشان مسدود خواهد شد. به نوشته فارین پالیسی، مارک کرک (سناتور جمهوریخواه از ایلینویز) سناتور جو لیبرمن (سناتور مستقل از کانکتیکات)، کریستن گیلیبرند (سناتور دمکرات از نیویورک) و جون کیل (سناتور جمهوریخواه از آریزونا) از جمله سناتورهایی هستند که در تهیه این طرح نقش داشته اند.    سناتور کرک در مورد نقض تحریم ها علیه ایران گفت بیم از این دارد که دولت اوباما با شرکت های چینی که با ایران تجارت می کنند و تحریم ها را نقض می کنند، مدارا می کند.   فارین پالسی می نویسد  بسیاری از اعضای کنگره از ناکامی دولت آمریکا در اعمال تحریم کمپانی های ثالث که با ایران دادوستد  می کنند ناخشنودند. به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است. در یک سال گذشته سیستم‌های مالی بین‌المللی تحت فشار آمریکا محدودیت‌های زیادی برای معاملات تجاری با ایران ایجاد کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌های غربی نیز خود را از پروژه‌های صنعتی و نفت و گاز ایران کنار کشیده‌اند . تهران متهم است که در چارچوب فعالیت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است ولی مقام‌های ایران این اتهام را رد می‌کنند.  کریستن گیلیبرند و مارک کرک همچنین لایحه ای به نام ترویج حقوق بشر و دمکراسی در ایران تدوین کردند. هدف این لایحه این است که دولت آمریکا را مکلف می کند تا نماینده ویژ ه ای را برای نقض حقوق بشر منصوب کند و تحریم های جداگانه ای را با شرکت های طرف معامله با ایران در نظر بگیرد.  
 


وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست دیروز خود در بروکسل، برای نخستین بار به موضوع حمله نیروهای نظامی عراق به اردوگاه اشرف پرداختند. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست به خبرنگاران گفت که علاوه بر اتحادیه، پارلمان اروپا نیز اعلام کرده است برای جلوگیری از کشتاری مانند سربرنیتسا لازم است اقدامی بین‌المللی صورت گیرد و سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا در تلاشند تا به تصمیمی مشترک در باره وضعیت اردوگاه اشرف برسند. حمله ماه گذشته در اردوگاه اشرف ۳۵ کشته بر جای گذاشت.
 


مارک کِرک یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه سنای آمریکا روز دوشنبه در سخنانی در اجلاس آیپک اعلام کرد که طرحی را برای اِعمال فشارهای تازه بر صنایع نفتی و نظامی ایران تهیه شده است که در اختیار سنا قرار خواهد گرفت. درصورت تصویب این طرح در سنای آمریکا، فشارها بر شرکت‌هایی که با بخش‌ انرژی ایران همکاری می‌کنند افزایش می‌یابد و شرکت‌هایی که به ایران، کره شمالی و سوریه تجهیزات و فن‌آوری نظامی بفروشند دارایی‌هایشان مسدود خواهد شد.
 


اتحادیه اروپا برای وادار کردن سوریه به پایان دادن به خشونت‌های چند هفته‌ای در آن کشور، روز دوشنبه تحریم‌هایی را علیه بشار اسد، رئیس جمهوری، و ۹ تن از مقام‌های بلندپایه حکومت سوریه به تصویب رساند. براساس تحریم‌های تازه، دارایی‌های این افراد در اتحادیه اروپا مسدود و سفر آنان به کشورهای عضو اتحادیه ممنوع می‌شود. به گفته فعالان سیاسی در سوریه، اعتراض‌های دو ماه گذشته در این کشور نزدیک به ۱۰۰۰ کشته بر جای گذاشته است.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که سفر اروپایی‌اش را از ایرلند آغاز کرده بود، به دلیل فوران یکی از آتشفشان‌های ایسلند و پخش شدن خاکستر آن  در آسمان اروپا، یک روز زودتر ایرلند را ترک کرد و عصر دوشنبه وارد لندن شد. رئیس جمهوری آمریکا قرار است پس از شرکت در ضیافت رسمی ملکه الیزابت دوم در کاخ باکینگهام، از بریتانیا به فرانسه برود تا در اجلاس سران گروه هشت شرکت کند. لهستان نیز آخرین مرحله از سفر اروپایی باراک اوباما خواهد بود.
 


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد نامه‌های مجلس شورای اسلامی به قوه قضائیه در باره «تخلفات رئیس جمهور» گفت که این نامه‌ها در حال رسیدگی هستند و «هر كدام به بخش‌های مربوط داده شده است». آقای اژه‌ای همچنین در باره حکم  انفصال از خدمت حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد، گفت چون  این حكم قابل اعتراض است، بنابر این حضور او در سر كار مانعی ندارد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته