-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۵, پنجشنبه

Latest News from Mizan Khabar for 05/26/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ahmadinejad_larijani

نمایندگان مجلس ایران خواستار تحقیق و تفحص در مورد اتهام 'توزیع غیر قانونی پول در میان ۹ میلیون نفر از شهروندان توسط دولت محمود احمدی نژاد' در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند.

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز ۴ خرداد (۲۵ مه) مجلس، با ۱۷۶ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۷ رای ممتنع، به طرحی رای دادند که موضوع آن، تحقیق و تفحص در مورد نحوه "واگذاری و پرداخت سود سهام عدالت" در خرداد ماه ۱۳۸۸ است.

به گفته محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، تصمیم امروز نمایندگان مجلس، بر مبنای گزارش این کمیسیون درباره عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بوده که در آن زمان "به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده ارائه نشد و امروز پس از دو سال، نوبت به ارائه این گزارش رسیده است".

در اظهار نظری دیگر، علی اکبر اولیا، عضو کمیسیون عمران مجلس، نمایندگان را در "برخورد با تخلفات دولت از قانون" مصمم توصیف کرد و گفت: "اتفاقات ماه‌های اخیر، اصولگرایان و مجلس را متوجه تخلفات اطرافیان دولت کرده و زمینه را برای بررسی و برخورد با چنین تخلفاتی فراهم نموده است."

آقای اولیا توضیح بیشتری در مورد "اتفاقات ماه های اخیر" نداده، اما سخنان او در شرایطی عنوان می شود که آقای احمدی نژاد از اواخر فروردین ماه به علت مقاومت در برابر دستور آیت الله خامنه ای در مورد ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات، مورد انتقاد شدید محافظه کاران قرار گرفته است.

در گزارش سال ۱۳۸۸ کمیسیون برنامه و بودجه در مورد ضرورت تحقیق و تفحص راجع به نحوه توزیع سهام عدالت آمده است: "با توجه به عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت و به ویژه توزیع سود سهام مربوط به سال ۸۶ در خرداد ماه سال جاری (۱۳۸۸) و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری که به شدت شبهه بهره‌برداری دولت در جلب آرای مشمولان دریافت سود سهام عدالت -حدود نه میلیون نفر از واجدین شرایط- را ایجاد و تقویت کرده است، سوالاتی به صورت جدی مطرح شده که نیازمند روشنگری برای مردم و نمایندگان بوده است."

این گزارش، که توسط محمد مهدی مفتح در جلسه امروز مجلس قرائت شد، "سوالات" ذکر شده را مرتبط با موضوعات زیر دانسته است: "مبانی قانونی توزیع سهام عدالت مبانی محاسبه سود سهام واگذار شده، میزان و مستندات واریزی اقساط به خزانه، ساز و کار جمع آوری سود سهام واگذار شده و منابع مالی پرداخت سود سهام در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری".

علی اکبر اولیا نیز در تشریح ابهامات نمایندگان در زمینه توزیع سهام عدالت گفت: "طبق قانون دو دهک از اقشار کم‌درآمد جامعه که سهام عدالت به آنها واگذار می‌شود، از پرداخت ۵۰ درصد از بهای سهام معاف می‌شوند و ۵۰ درصد بها را باید بپردازند."

او با ذکر اینکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به ۹ میلیون نفر تحت عنوان "سود سهام عدالت" نفری ۸۰ هزار تومان پرداخت شده است، افزود: "این در حالی است که آنها هنوز حتی بهای سهام را پرداخت نکرده بودند و اصلا سودی وجود نداشته که بخواهیم به دو دهک پایین و ۴ دهک بعدی ماهی ۸۰ هزار تومان سود پرداخت کنیم."

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآوری کرده که "منبع پرداخت‌ها هم مشخص نیست و گفته می‌شود برخی شرکت‌ها مجبور شده اند از بودجه جاری خود این پول را به مردم بدهند و در واقع سود سهام نبوده است که بین مردم توزیع شده است."

آقای اولیا تاکید کرده است: "دولت حتی قبل این که قانون نهایی تصویب شود این سود را پرداخت کرده است. متاسفانه برخی سوءجریا‌ن‌ها در دولت وجود داشته و دارد و حوادث اخیر آن را تایید کرده است."

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس هشتم، هفته گذشته پیش بینی کرده بود که به دلیل اختلاف اخیر آقای احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای، رویکرد مجلس نسبت به رئیس جمهوری تغییر خواهد کرد.

به گفته آقای توکلی: "بعد از حوادثی که در یکی دو ماه اخیر در خصوص وزارت اطلاعات رخ داد و آزمایش هایی که افراد پس دادند، مجلس دیگر دلیلی نمی بیند که حلم گذشته را [در مقابل دولت] به خرج دهد."

منبع:بی‌بی‌سی


 


 

Ahmadinejad_mehr

همزمان با حضور محمود احمدی‌‌نژاد و هیات همراه او در پالایشگاه آبادان، بخشی از این پالایشگاه منفجر شد و در آتش سوخت. دقایقی پس از این انفجار که به کشته و زخمی شدن تعدادی از کارکنان پالایشگاه آبادان منجر شد، احمدی نژاد از آمادگی ایران برای "نوسازی صنعت تمام کشورهای اسلامی و صنعت نفت کشورهای تولید کننده نفت" خبر داد.

آمارهای متفاوتی درباره تعداد تلفات انفجار در پالایشگاه آبادان منتشر شده اما خبرگزاری مهر عصر دیروز گزارش داد که تعداد کشته شدگان این حادثه به 4 نفر افزایش یافته و حداقل 20 تن دیگر نیز به مجروحیت و سوختگی شدید دچار شده اند.

این خبرگزاری افزوده که با توجه به "نامشخص بودن دلایل انفجار"، احتمال آتش سوزی و انفجار مجدد در این پالایشگاه قدیمی وجود دارد.

به گزارش رسانه های داخلی در این حادثه آسیبی به احمدی نژاد و همراهان او وارد نشده اما خبرگزاری فارس گزارش کرده است که بیشتر مصدومان به گازگرفتگی دچار شده‌اند و یکی از مصدومان حادثه نیز در اثر آتش سوزی دچار سوختگی ۹۰ درصدی شده است.

با وجود ابعاد وسیع این انفجار، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) آتش سوزی رخ داده را "جزئی" عنوان کرده  و به نقل از رئیس هیات مدیره شرکت پالایش نفت آبادان نوشته که آتش سوزی به سرعت مهار شده است.

نشت گاز از یکی از واحدهای فرآیندی پالایشگاه آبادان عامل اصلی انفجار و آتش سوزی در این پالایشگاه نفت اعلام شده است. ضمن آنکه انتشار گسترده گازهای سمی منجر به مسمومیت و گازگرفتگی برخی از کارکنان شده است.

 

پالایشگاه در کنترل نیروهای امنیتی

خبرگزاری مهر نیز گزارش کرده که در ساعات اولیه حادثه در پالایشگاه "یک توده گاز سمی" در سطح شهر آبادان پراکنده شده بود که در حال حاضر انتشار این توده گاز به طور کامل متوقف شده و هم اکنون فضای شهر آبادان و خرمشهر کاملا عادی است ضمن انکه با حضور مسئولان دستگاههای مختلف در سطح پالایشگاه نفت دلایل اصلی بروز این حادثه در مرحله کارشناسی و بررسی است.

سایت فرارو هم نوشته که همزمان با خروج رئیس جمهور از پالایشگاه آبادان، "نیروهای امنیتی مدیریت پالایشگاه آبادان را برای بررسی دلایل حادثه" تحت کنترل خود در آورده اند.

علیرضا ضیغمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران پس از وقوع حادثه انفجار و آتش سوزی در پالایشگاه آبادان از بازسازی کامل واحدهای آسیب دیده این پالایشگاه نفت حداکثر در مدت 15 روز خبر داد.

با بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت آبادان پیش بینی می شود به طور متوسط روزانه 4 تا 4.5 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شود که حداقل تا دو هفته آینده امکان این افزایش تولید بنزین وجود ندارد.

در حال حاضر به طور متوسط 55 تا 56 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای مختلف کشور تولید می شود که قرار بود با راه اندازی واحد کت کراکر آبادان، امکان صادرات بیشتر برای بنزین و سایر فرآورده های نفتی کشور فراهم شود.

با اجرا و تکمیل این طرح ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی در قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه 45 هزار بشکه به ظرفیت فعلی آن که حدود 430 هزار بشکه است، افزوده خواهد شد.

دولت جمهوری اسلامی بعد از گسترش تحریم های بین المللی و احتمال بروز مشکل در واردات بنزین، در سال گذشته برنامه ای برای تولید بنزین در پتروشیمی ها به اجرا گذاشت و بعد از آن نیز سعی کرد  طرح توسعه تولید بنزین در پالایشگاه ها را با سرعت بیشتری دنبال کند.

 

"پیش بینی می شد"

پس از انتشار خبر انفجار در پالایشگاه آبادان، حمید رضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس، به خبرنگاران گفت که "کارشناسان قبلا درباره پالایشگاه آبادان هشدار داده بودند" اما این اتفاق "خرابکاری نبوده است."

او گفته "مشکل پالایشگاه آبادان فنی بوده است" و اضافه کرده که "پالایشگاه در شرایطی راه‌اندازی شده بود که پیش‌بینی می‌شد با خطراتی همراه باشد."

تاکید رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره آماده نبودن واحد کت کراکر پالایشگاه آبادان برای افتتاح در شرایطی است که سایت خبری "آینده" گزارش داده که مهربان، مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان حاضر نشده در مراسم افتتاحیه شركت كند و با بیان اینكه "نمی تواند مسئولیت این افتتاح را بر عهده بگیرد" از حضور در مراسم خودداری کرده است.

این سایت افزوده به دلیل غیبت مهربان، سخنرانی و توضیح در مورد این پروژه بر عهده رئیس هیات مدیره پالایشگاه بوده است.

 

چه اصراری بود؟

سایت آینده و برخی دیگر از رسانه ها، اصرار احمدی نژاد و مسئولان دولت او برای افتتاح زودهنگام این پروژه به دلیل بعد تبلیغاتی آن را علت اصلی این انفجار عنوان می کنند.

این سایت با طرح این پرسش که " آیا دفتر ریاست جمهوری از آماده نبودن پروژه بنزین ساز پالایشگاه آبادان اطلاع داشته؟" نوشته است: "در این صورت چه اصراری بوده كه این افتتاحیه توسط رئیس جمهور در روز 3 خرداد صورت بگیرد."

"یك منبع آگاه" هم در گفت و گو با "آینده" با تایید سخنان حمیدرضا كاتوزیان، رئیس كمیسیون انرژی مجلس در خصوص پیش بینی این حادثه، گفته است: "این اتفاق هم از سوی كارشناسان وزارت نفت و هم توسط نمایندگان مجلس پیش بینی شده بود و همان طور كه رئیس كمیسیون انرژی عنوان كرده، این تذكر به مسئولان داده شد كه پالایشگاه آمادگی برای افتتاح ندارد واحتمال رخ دادن یك اتفاق خطرناك وجود دارد."

او گفت: "چند روز پیش مسئولان وزارت نفت در مورد آماده نبودن بخش بنزین ساز پالایشگاه آبادان به ریاست جمهوری اطلاع داده بودند اما اصرار مسئولان در تهران سبب شد تا علی رغم اماده نبودن پروژه، مراسم افتتاحیه اغاز شود."

این در حالی است که سایت خبری "رجانیوز" از رسانه های حامی احمدی نژاد در گزارشی "مدیران نفتی" را مقصر این انفجار معرفی کرده است.

به نوشته این سایت، برنامه افتتاح فاز سوم واحد بنزين سازي پالايشگاه آبادان كه در آخرین تست‌های نهایی خود در پایان هفته گذشته نیز "ناقص بودن و تکمیل نبودن" آن برای برخی از مدیران نفتی محرز شده بود، به‌ واسطه "خودنمایی‌های تبلیغاتی" این افراد، با کشاندن رئیس جمهور به "پای این پروژه نیمه کاره"، به آتش سوزی در پالایشگاه قدیمی آبادان منجر شد.

رجانیوز افزوده: "مصدومان و کشته شدگان امروز حادثه پالایشگاه آبادان قربانی برخی رقابت‌های مدیران ارشد نفتی برای یافتن جایگاهی برتر در تحولات آینده صعنت نفت شده و به این منظور با ارائه اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور با آبروی وی و دولت نیز بازی می‌کنند."

این توضیحات رجانیوز با واکنش سایت آینده روبرو شد که با طرح این پرسش که "آیا دفتر ریاست جمهوری از آماده نبودن پروژه پالایشگاه آبادان مطلع نبود؟" افزوده است: "این انفجار سهوی باشد یا غیرسهوی و علت آن عجله یا بی كفایتی و... هر یك از مدیران كه باشد، باید پرسید چه كسی جواب خانواده كشته ها و زخمی ها را خواهد داد؟"

 

منبع:روزآنلاین/محمدرضا یزدان‌پناه

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به mizankhabar-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به mizankhabar@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته