-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۵, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 05/26/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

گزارش خبری:
1390/3/4

گزارش خبری

پس از آنکه پیکر زنده یاد ناصر حجازی برای آخرین بار در ورزشگاه آزادی دور افتخار را زد، درون دروازه قرار گرفت تا بر پیکرش نماز خوانده شود. قرار بود سید حسن خمینی بر پیکر وی نماز بخواند، اما چنین نشد.

سایت بی‌بی‌سی فارسی در خبری نوشت: «در حضور نام های بزرگ فوتبال ایران، سیدحسن خمینی، نوه آیت الله روح الله خمینی، مراسم نماز میت را در استادیوم آزادی به جای آورد و در حالیکه جمعیت حاضر، یکپارچه نام حجازی را فریاد می‌کردند، مراسم تشییع ادامه یافت.»

با این حال برخی منابع خبری (+ و +) نوشتند که این نماز در ورزشگاه آزادی و توسط حجه الاسلام علیپور خوانده شده، فرارو نوشت امام جمعه شهریار حجت الاسلام علی خاتمی در ورزشگاه آزادی این نماز را خوانده (+) و فارس نوشت علی خاتمی نماز میت را پس از انتقال به بهشت زهرا خوانده است. (+)

هیچ یک از منابع خبری از دلیل لغو اقامه نماز توسط حسن خمینی چیزی ننوشتند، و بی‌بی‌سی نیز در اقدامی محتاطانه خبرش را با حذف نام حسن خمینی و بدون این که مشخص کند نماز توسط چه کسی خوانده شده، این گونه اصلاح کرد: «در حضور نام های بزرگ فوتبال ایران، مراسم نماز میت در استادیوم آزادی به جای آورده شد و در حالیکه جمعیت حاضر، یکپارچه نام حجازی را فریاد می کردند، مراسم تشییع ادامه یافت.» (+)

پیشتر، خبرآنلاین، ساعاتی پس از آن که خبر درگذشت حجازی منتشر شد اعلام کرده بود که پس از انجام مراسم غسل و كفن سید حسن خمینی نماز ناصر حجازی را خواهد خواند. (+)

در واکنش به این خبر سایت هفت صبح که از وبسایت‌های نزدیک به دولت و اسفندیار رحیم‌مشایی به حساب می‌آید در خبری کوتاه به سید حسن خمینی حمله کرد و اقامه نماز ناصر حجازی در روز تشییع جنازه وی را اقدامی عوامفریبانه و انتخاباتی دانست. هفت صبح نوشت: «حسن خمینی در حرکتی عوامفریبانه تلاش دارد با سوار شدن بر موج احساسات مردم ورزش دوست درباره مرحوم حجازی، نماز وی را به جا آورد.» (+)

حسن خمینی در روزهای بیماری حجازی به منزلش رفته بود و از آخرین عیادت كنندگان حجازی قبل از به كما رفتنش به شمار می‌آمد. با این حال برخلاف انتظار همگان این او نبود که بر پیکر حجازی نماز خواند.

منبع: خبرآنلاین، بی‌بی‌سی، فرارو، فارس، جهان‌نیوز، رکنی، هفت صبح

پیشینه:

سید حسن خمینی بر پیكر حجازی نماز می‌خواند

درگیری نیروی انتظامی با معترضان در مراسم تشییع پیکر حجازی


 
 

1390/3/4

سن کشيدن سيگار در بين جوانان ايرانی به ۱۳ سال رسيده است.

خديجه محصلي مسئول دبيرخانه کنترل دخانيات وزارت بهداشت با اعلام این آمار گفت: «ميزان گرايش جوانان و نوجوانان به مصرف سيگار و شمار مصرف کنندگان آن رو به افزايش است.»

معاون بهداشتي وزارت بهداشت نیز در آستانه هفته بدون دخانيات (4 تا 10 خرداد) از مرگ سالانه 60 هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات خبر داد.

دكتر عليرضا مصداقي نيا با اعلام اينكه از هر دو نفر سيگاري يك نفر بعد از 20 سال مي‌ميرد، گفت: «هزينه مصرف سالانه سيگار در كشورمان 1700 ميليارد تومان است كه دو تا سه برابر اين هزينه صرف درمان بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات مي‌شود.»

به گفته وی در ايران بيش از ۱۲ درصد از جمعيت بالای ۱۵سال يعنی ۹ ميليون نفر سيگار می‌کشند و روزانه بالغ بر يك ميليون نخ سيگار قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق كالا، ستاد مبارزه با قاچاق دخانيات و شركت دخانيات در كشور جمع آوري مي‌شود که گاهي اين تعداد به پنج‌ميليون نخ هم مي‌رسد.

منبع: خراسان، تهران امروز
 


 
 

1390/3/4

مدیرعامل اتحادیه مرغداران از تجمع اعتراض‌آمیز مرغداران در وزارت بازرگانی و گفتگوی نمایندگان واحدها یکی از مدیران این وزارتخانه خبر داد.

حسین مقدم‌نیا با بیان اینکه مرغداران در اعتراض به قیمت پایین مرغ زنده به وزارت بازرگانی آمده‌اند، اما معاون وزیر بازرگانی در این جلسه حضور ندارد گفت مرغداران معترض مشغول صحبت با یکی از مدیران کل این وزارتخانه هستند تا بتوانند از کاهش بیشتر قیمت مرغ جلوگیری کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران با اعلام این که معترضین معتقدند مرغداران از قیمت پایین مرغ متضرر می‌شوند گفت: «هم اکنون مرغ زنده با قیمت 2100 تومان به فروش می‌رسد که با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، این رقم برای مرغداران صرفه اقتصادی ندارد.»

منبع: آفتاب
 


 
 

1390/3/4

محمدرضا نیکفر
رادیو زمانه

محمدرضا نیکفر – سه‌شنبه سوم خرداد ۱۳۹۰ (۲۴ مه ۲۰۱۱): دکتر مهندس محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهور حکومت اسلامی و سرپرست وزارت نفت، برای افتتاح تأسیسات جدید پالایشگاه آبادان با جمعی از دولتمردان و تبلیغاتچی‌ها در این پالایشگاه حضور می‌یابد. سخنرانی پرآب و تابی می‌کند که مضمون آن چنین گزارش شده است: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد صنعت تمام کشورهای اسلامی و صنعت نفت کشورهای تولید کننده نفت را نوسازی کند.»

گویا قرار بوده است تبلیغات پرآب‌وتابی در مورد افتتاح تأسیسات جدید در پالایشگاه آبادان صورت گیرد. انفجار در این تأسیسات نقشه‌ها را به هم می‌زند. تعدادی نامعلوم کشته و زخمی می‌شوند. دود فراز منطقه را می‌پوشاند و فضای مسموم آبادان را مسموم‌تر می‌کند.

 
مسئولیت با کیست؟
در هر کشوری که در آن نظام برپایه کمینه‌ای از مسئولیت باشد، چنین حادثه‌ای موجی از برکناری و استعفا را به دنبال می‌آورد. در ایران چنین چیزی صورت نخواهد گرفت. به‌شکل منطقی ولایت مطلقه باید با مسئولیت مطلقه هم همراه باشد، اما عوامل دست پنجم ولی فقیه هم خود را در مورد چنین سانحه‌ای مسئول نمی‌دانند.
 
کمی بیندیشیم
چه تضمینی وجود دارد که چنین سانحه‌ای در جایی مثل نیروگاه بوشهر یا دیگر تأسیسات اتمی صورت نگیرد؟
 
تضمین اصلی را توان کارشناسی و مسئولیت مدیران می‌دهد. سانحه آبادان آیینه تمام‌نمای این توان و این احساس مسئولیت است. رئیس‌جمهور دکترمهندس داشت در مورد صدور تکنولوژی و توانایی مدیریت به جهان سخن می‌گفت که انفجار رخ داد. چه تضمینی وجود دارد که در بوشهر چنین چیزی پیش نیاید؟ این را بدانیم: اگر چنین حادثه‌ای پیش آید، چنین نیست که تنها هوای بوشهر برای چندروز مسموم شود. زندگی در منطقه ناممکن می‌شود؛ دیگر نمی‌توان در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان کشتی‌رانی کرد.
 
لازم است در این زمینه بیندیشیم. لازم است خطر را جدی بگیریم. سانحه فوکوشیما هشداری جدی است. کشوری مثل آلمان واکنشی به موقع و عقلانی نشان داد و دریافت که باید به برنامه وداع با انرژی اتمی و رویکرد به انرژی‌های تجدیدپذیر بی‌خطر رو آورد. در ایران ولی همچنان شعار می‌دهند: «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست!»
 
اگر هشدارها را جدی نگیریم، حق ما حادثه‌هایی چون انفجار پالایشگاه آبادان است و فاجعه‌هایی پردامنه‌تر.
 
اجتناب‌پذیر– اجتناب‌ناپذیر
محمدرضا ظهیری، رئیس هیئت مدیره پالایشگاه آبادان گفته است: «وقوع چنین حوادثی اجتناب‌ناپذیر است» و دلیل آورده که «راه‌اندازی نیروگاه عمدتاً تا سه ماه زمان می‌برد.» منظور این است که چون در راه‌اندازی عجله کردند و پروژه تکمیل نبوده، سانحه رخ داده است. چرا عجله کردند؟ مسئول کیست؟ منظور از «عمدتاً» چیست؟
 
حد «عمدتاً» در مورد نیروگاه بوشهر چقدر است؟ چه کسی این حد را تعیین می‌کند؟ کارشناسانی از نوع رئیس‌جمهور دکترمهندس − که سخنش در مورد دستیابی به تکنولوژی اتمی در آشپزخانه تاریخی شده است − یا کسی دیگر از همان قماش، مثلاً رئیس هیئت مدیره پالایشگاه آبادان، که به جای این که از شرم به زیر خاک رود، با وقاحت تمام می‌گوید: «وقوع چنین حوادثی اجتناب‌ناپذیر است»؟
 
در مورد نیروگاه بوشهر هیچ معیار روشنی از نظر اطلاعاتی برای تعیین حد «عمدتاً» وجود ندارد؛ آن هم به این دلیل ساده که حتی مقامات رژیم خبر ندارند در این نیروگاه چه می‌گذرد. هیچ چیزی توجیه‌گر ریختن پول نفت در چاه ویل بوشهر نیست، جز وجود مراکزی که با این منبع تغذیه، قدرت مافیایی خود را حفظ می‌کنند و بر آن می‌افزایند.
 
واکنش به هشدار فوکوشیما
 فاجعه فوکوشیما که رخ داد، جمعی از ایرانیان اعلامیه‌ای منتشر کردند با عنوان «فراخوان به مخالفت فعال با سیاست اتمی جمهوری اسلامی». این اعلامیه چنین آغاز شده بود: «فوکوشیما، هشداری را که از چرنوبیل برخاست، تکمیل کرد. در چرنوبیل اعتماد به امکان کنترل غول ‏رادیواکتیو توسط تکنیک و تکنیسین از دست رفت. در فوکوشیما افزون بر اینها، اعتماد به پیش‌بینی‌ها ‏درباره زلزله و دیگر عواملی که از نیروگاه اتمی بمب ساعتی می‌سازند، زایل شد.‏»

 در ادامه اعلامیه ایرانیان آمده بود: «در همه‌جا وجدان‌های آگاه و مسئول خواهان بازنگری جدی در پروژه‌های اتمی شده‌اند. جمهوری ‏اسلامی در مقابل، چنان رفتار می‌کند که انگار خبرهایی که از فاجعه فوکوشیما می‌آید، به ما مربوط ‏نیست و بوشهر و دیگر مراکز اتمی ایران، از هر نظر امن هستند.»
 
سانحه آبادان، تکرار چنین هشداری را ایجاب می‌کند. ممکن است در مقابل گفته شود سانحه آبادان پیش از هر چیز نماد بی‌مسئولیتی و حتی از هم‌پاشیدگی مدیریتی رژیم است و به موضوع خطرآفرینی‌های تکنولوژیک ربط مستقیم ندارد. ولی به همین دلیل هم لازم است بر ضرورت مخالفت فعال با سیاست اتمی جمهوری اسلامی تأکید ویژه‌ شود. مدیریت در بوشهر، تفاوتی کیفی با مدیریت در آبادان ندارد.
 
حساسیت
واقعیت این است که حساسیت ایرانیان نسبت به آلودگی‌های محیط زیست و خطرهای تکنولوژی اندک است. دست کم بر پایه مقاله‌هایی که در اینترنت و نشریه‌های چاپی ایرانی منتشر می‌شوند، می‌توان به چنین قضاوتی رسید. همین واقعه آبادان را در نظر بگیرید: چند ساعت پس از این واقعه مجموعه‌ای چشمگیر از خبر و مطلب در پیوند با آن در رسانه‌های اینترنتی منتشر شد. در آنها هیچ اشاره‌ای نمی‌بینیم که حاکی از نگرانی درباره امکان وقوع چنین حادثه‌ای در یک مرکز اتمی باشد.
 
میزان استقبالی که از «فراخوان به مخالفت فعال با سیاست اتمی جمهوری اسلامی» شد، به هیچ رو متناسب با ابعاد موضوع نبود. پس از رخداد فوکوشیما مقاله‌هایی که افکار عمومی را در زبان فارسی به اندیشه درباره این رخداد فراخوانند، بسیار اندک بودند. علت چیست؟ اطمینان ایرانیان به تکنولوژی خود؟ اطمینان عمومی آنان به تکنولوژی؟ ناسیونالیسم اتمی آنان و رسوخ شعار رژیم درمورد «حق مسلم» به عمق قلب و روان مردم؟ منش ایرانی «ول کن بابا» و «هرچه خدا بخواهد»؟ یا این پز اپوزیسیونی که مسائل مهم‌تری هم وجود دارند؟
 
اهمیت مسئله
 مسئله برنامه اتمی به لحاظ اهمیت در میان دیگر برنامه‌های رژیم معمولاً دست کم گرفته می‌شود. در این شکی نیست که برای نیروی منتقد مهم‌ترین موضوع آزادی است. زیرا در صورت وجود آزادی است که می‌توان به برنامه اتمی هم رسیدگی کرد، آن را بررسی و نقد کرد و درباره‌ آن تصمیم درستی گرفت. خواست آزادی اما نه تنها منافاتی با مخالفت فعال با برنامه اتمی رژیم ندارد، بلکه همبسته با آن است.
 
در جایی که حتی ولی فقیه در نمونه‌ای چون کهریزک به «غیر استاندارد» بودن زندان اعتراف می‌کند، باید بپذیریم که افشاگری در مورد شکنجه و کشتار در زندان‌ها هنوز نفی کل موجودیت رژیم نیست. زندان، مظهر جنایتکاری رژیم است، اما دیگر تاریکخانه رژیم محسوب نمی‌شود. گوشه‌‌ای مهم از تاریکخانه رژیم، همان مرکزی است که در آن سیاست اتمی را طرح‌ریزی می‌کنند. پول‌های کلان، مبادلات سری و انواع و اقسام شرکت‌های پوششی- تشکیلاتی مافیایی... در این گوشه به شدت مرموز، در مورد این مسائل تصمیم‌گیری می‌شود. «اتم» اسم رمز کل مافیای رژیم است، مافیایی که از قبل تحریم سود می‌برد و چنان حیله‌گر و نیرومند است که تا کنون توانسته است مانع افشای ماهیت و کارکرد خود شود.
 
این مرکز کجاست؟
حسن غفوری‌فرد، نماینده مجلس، یکی از معتمدان رژیم است. او چندی پیش گفت پروژه  نیروگاه بوشهر به صرفه نبوده است. به دنبال این اظهار نظر مجبور شد توبه‌کنان بگوید که «ساخت این نیروگاه نشان‌دهنده اقتدار دولت و نظام است».

این مرکز همان جایی است که کانون «اقتدار دولت و نظام» را تشکیل می‌دهد و غفوری‌فرد را وادار به گفتن چنین سخنی می‌کند. عدم انتقاد به آن، بی‌توجهی به خصلت اتمی آن- مثلاً در «منشور جنبش سبز»- ضعفی اساسی در خصلت اپوزیسیونی گروه‌های منتقد است.
 
اصل مسئولیت
 بسیار پیش می‌آید که بگویند همه مسائل را سیاسی نبینید، مثلاً حادثه‌ای چون انفجار در پالایشگاه آبادان را به ماهیت رژیم ربط ندهید و نیز ماهیت رژیم را به برنامه‌های اتمی آن. چنین نیز اگر کنیم باز نمی‌توانیم سکوت در برابر برنامه‌های اتمی جاری در ایران را یپذیریم.
 
بیایید رژیم را کنار بگذاریم. مردمی هستیم با توانایی‌های تکنولوژیک و مدیریتی شناخته شده. می‌گویند شعر خوب می‌گوییم، اما کسی نمی‌گوید ماشین‌سازان خوبی هستیم. فیلسوفی به نام هانس یوناس بیش از 30 سال پیش در کتابی به نام «اصل مسئولیت» خطاب به ملت‌های دارای تکنولوژی مدرن این هشدار بهنگام را داد که تکنیک مدرن برخلاف ابزار سنتی پیامدهای پیش‌بینی‌ناپذیری دارد. او از انسان مسئول خواست آگاه باشد به این که آن تکمه‌ای را که فشار می‌دهد، پیامدهایی دارد، پیامدهایی که نمی‌تواند آنها را کنترل کند. او این حکم قطعی اخلاقی را پیش گذاشت که بایستی برای تصمیم‌گیری، از فرض بروز پیامدهای فاجعه‌بار عزیمت کرد. آیا فکر نمی‌کنید هشدارهای هانس یوناس را در کشوری چون ایران باید به نحوی اکیدتر مطرح کرد؟

* تیتر از سی میل بر اساس جمله ای در متن


 
 

1390/3/4

احمد شهید، وزیر خارجه سابق مالدیو، روبرتو توسکانو، سفیر سابق ایتالیا در ایران و امین مدنی، وکیل حقوق بشر سودانی، با رای اعضای شورای مشورتی شواری حقوق بشر سازمان ملل به عنوان سه نامزد سمت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران معرفی شدند.

در روز ۲۴ مارس سال جاری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با صدور قطعنامه ای به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی داد. با روشن شدن اسامی کاندیداها، این شورا در روزهای ۱۶ و ۱۷ ژوئن یکی از این سه نفر را به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران انتخاب خواهد کرد.

احمد شهید، اکنون مشاور نخست وزیر مالدیو در سیاست  خارجی است. وی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ وزیر امور خارجه مالدیو بوده است. او از کوشندگان امضای ۹ تعهد بین المللی مربوط به حقوق بشر بوده است و برای اجرای این تعهدات در قوانین داخلی نیز تلاش کرده است.

روبرتو توسکانو در حال حاضر در مرکز تحقیقاتی “وودرو ویلسون” مشغول تحقیق بر روی ایران است وی مدتی هم سفیر ایتالیا در ایران و هند بوده است. او در دانشگاه پیزا و دانشگاه لوییز روم نیز مدرس حقوق بشر بوده است.

امین مدنی یک وکیل مدافع حقوق بشر است و در حال حاضر به عنوان وکیل در خارطوم در یک موسسه حقوقی مشغول به کار است. او در عین حال مشاوره نمایندگان عراق و افغانستان را نیز در سازمان ملل عهده دار است.

چندی پیش اعلام شد که ۲۲ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل به قطعنامه‌ای رای دادند که به موجب آن گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام خواهد شد. این قطعنامه با ۲۲ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و هفت رای ممتنع به تصویب رسید.

منبع: عدالت برای ایران

پیشینه
سازمان ملل گزارشگر ویژه برای ایران تعیین کرد


 
 

گزارش خبری:
1390/3/4

پیکر ناصر حجازی، دروازه بان مشهور ایران، پس از مراسمی با حضور چند هزار تن از دوستدارانش در ورزشگاه آزادی، در گورستان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

پیکر دروازه‌بانی که سالها برای تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال درون دروازه قرار گرفته بود صبح چهارشنبه، ۴ خرداد، برای آخرین بار درون چارچوب فلزی قرار گرفت، در حالیکه بیش از پانزده هزار تن از دوستدارانش اشک می ریختند و او را تشویق می کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، چند هزار تن از هواداران ناصر حجازی که صبح روز وسط هفته به ورزشگاه آزادی آمده بودند، با پیکر دروازه بان بلند بالای فوتبال ایران بر روی دوش خود در پیست استادیوم دور افتخار زدند.

دروازه ضلع جنوبی، دروازه ای بود که سال ها تیم استقلال بازی را از آن سمت شروع می کرد و آنجا همانجایی شد که حجازی به حضور خود پایان داد.

خبرگزاری مهر گزارش داد که در حوالی قطعه نام آوران بهشت زهرا نیز نزدیک به ۱۵ هزار نفر حضور داشتند و ازدحام جمعیت کنترل اوضاع را برای ماموران امنیتی مشکل کرده بود.

با هجوم جمعیت، حصاری که دور قبر ناصر حجازی کشیده بودند فرو ریخت و خانواده او مجبور شدند به سرعت این مراسم را برگزار کنند.

برخورد نیروی انتظامی با معترضان
در مراسم امروز تعدادی از معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دستگیر شدند.

بنابر گزارش شاهدان عینی، تعدادی از عزاداران که قصد بدرقه پیکر ناصر حجازی را داشتند، با سر دادن شعار «موسوی و کروبی آزاد باید گردند»، دستگیر شدند.

درابتدا نیروی بسیج وارد عمل شد و معترضان را دستگیر کرد و درمقابل مردم به ضرب و شتم آنها پرداخت که با اعتراض مردم و نیروی انتظامی روبه‌رو شد.

درنهایت نیروهای بسیجی، دستگیر‌شدگان را به زور سوار خودروهای شخصی خود کردند و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم نیز هنگام ورود به بهشت زهرا مورد ضرب و شتم نیروی انتظامی قرار گرفتند و شماری نیز دستگیر شدند.

نیروی انتظامی تلاش کرد که از حضور مردم در بهشت زهرا جلوگیری کند. به گفته شاهدان عینی انتظار می‌رود که دراین مراسم بیش از ۱۵ نفر دستگیر شده باشند. همچنین تعدادی ازعزادران حاضر در بهشت زهرا اعلام کردند که قصد خروج از بهشت زهرا را ندارند.

شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر ناصر حجازی هنگام خروج از استادیوم آزادی و در بهشت زهرا؛ «سرود ای ایران» و «یاردبستانی» را خواندند و در ادامه نیز شعار «یا حسین؛ میرحسین» و «موسوی و کروبی آزاد باید گردند» را سردادند.

ویدیو۱: مراسم تشییع پیکر ناصر حجازی در ورزشگاه آزادی
ویدیو۲: شعارهای آزادی خواهانه در حاشیه مراسم تشییع پیکر ناصر حجازی
ویدیو۳: یاحسین میرحسین، موسوی و کروبی آزاد باید گردد و شعارهای دیگر
ویدیو۴: مبارک بن علی‌ نوبت سید علی

حاشیه‌ها
* به‎افتخار ناصر حجازي مردم حاضر در بهشت زهرا دست زدند. يكي بين جمعيت از مردم خواست تا حجازي تشويق شود و هواداران نيز به تشويق پرداختند.

* آتيلا حجازي بار ديگر در بهشت زهرا براي مردم به صحبت پرداخت و گفت: «از همه تشكر مي‎كنم. فقط نظم را رعايت كنيد و به تشويق‎هاي خود ادامه دهيد. يك روز اين زحمت را جبران مي‎كنم». بعد از صحبت‎هاي آتيلا مردم به‌شدت با شعارهاي خود ناصر حجازي را تشويق كردند.

* در حین این مراسم، ناگهان علی دایی كه در ورزشگاه حضور داشت، به سمت آتیلا حجازی رفت و او را در آغوش گرفت و دقایقی گریه كرد. دایی سپس به سمت پیكر حجازی رفت و بر تابوت وی بوسه زد. (علی دایی ورزشکاری بود که توسط مرحوم حجازی کشف و به فوتبال کشور معرفی شد.)

* مردم بار ديگر عادل فردوسي‎پور را تشويق كردند و شعار "عادل باعدالت" را سر دادند.

* از دیگر حاشیه‌های این مراسم حضور مهندس صفایی فراهانی چهره مردمی و فعال سیاسی و نماینده مجلس ششم بود که در جریان حوادث پس از انتخابات به جهت حمایت از مهندس موسوی و شیخ مهدی کروبی بارها بازداشت و به شش سال حبس نیز محکوم شده است. این حضور سبب شد تا جمعیت حاضر در مراسم در بین شعارهای تسلیت خود به خانواده حجازی شعارهایی همچون “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” و “اسطوره مردمی صفایی، حجازی” سَر دهند.

* هنگامي كه قرار بود ساعت 11:15 ناصر حجازي در قبر قرار داده شود، ازدحام جمعيت بسيار زياد بود و بي‌نظمي‌هايي بين مردم ديده مي‌شد. همه افراد تلاش مي‌كردند به قبر حجازي برسند و اين امر باعث شد خانواده حجازي براي رسيدن به قبر با مشكل مواجه شوند.

* پیکر ستاره محبوب فوتبال ایران در قطعه نام آوران بهشت زهرا در ردیف ۵۸ ، شماره ۱۲ به خاک سپرده شد.

منبع: جرس، گل، مردمک، بی‌بی‌سی

 


 
 

1390/3/4

محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان می‌گوید وظیفه خبرگان حراست از رهبری است نه اشکال گرفتن از او.

آقای مهدوی کنی این سخنان را امروز (چهارشنبه ) در محل دفتر رياست خبرگان رهبري بیان کرده است.

وی گفت: «نظارت به اين معنا نيست كه ما بخواهيم از رهبري اشكال بگيريم. نظارت ما همان نظارت حراستي است كه در دعاي عهد آمده است، البته ما نمي‌گوييم اشتباه وجود ندارد اما معتقديم كه نظارت بر رهبري همان حراست از رهبري است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مدح رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که پس از درگذشت آیت‌الله خمینی، انتخاب علی خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی «دشمنان نظام را مایوس کرد.»

پیش از این هم علم الهدی امام جمعه مشهد و از نزدیکان مهدوی کنی گفته بود که وظیفه خبرگان نگهبانی از ولی فقیه است و نه نظارت بر او. رئیس قوه قضائیه هم پیش از آخرین اجلاس خبرگان گفته بود که نظارت بر رهبر در قانون اساسی نیامده است.

با وجود گرایشی که در اعضای خبرگان در باره ترک نظارت بر رهبر علنی می شود این نهاد اصولا یکی از وظایف خود را نظارت بر رهبر تعریف کرده است و این موضوع در اسناد خبرگان و در پایگاه اطلاع رسانی این مجلس (وظایف خبرگان) نیز منعکس است.


منبع: فارس

پیشینه:

علم الهدی: وظیفه خبرگان نگهبانی از ولی فقیه است نه نظارت

لاریجانی: در قانون اساسی نظارت بر رهبری نداریم


 
 

1348/10/11
در مراسم تشییع پیکر ناصر حجازی که صبح روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه برگزار شد، شعارهای مختلفی سر داده شد که از آن جمله می‌توان به "یا حسین، میرحسین" ، "موسوی، کروبی، آزاد باید گردد" ، "حجازی باغیرت، زدی تو حرف ملت" ، " سرود یار دبستانی" و "سرود ای ایران" اشاره کرد.

 
 

1390/3/4
مراسم تشييع پیکر زنده یاد ناصر حجازي صبح امروز چهارشنبه در ورزشگاه آزادي انجام شد. در این مراسم بازیکنان تیم‌های استقلال و پرسپولیس، پیش‌کسوتان تیم ملی و بسیاری از ورزش‌دوستان و ورزشکاران شرکت کردند. در این ویدیو تماشاگران شعار «نیروی انتظامی خجالت خجالت» را سر می‌دهند. به نظر می‌رسد برخورد نیروی انتظامی با عزاداران دلیل سر دادن این شعار باشد.

 
 

یک نماینده مجلس:
1390/3/4

محمدمهدی پورفاطمی، نماینده مجلس با غیرواقعی خواندن آمارهای ارائه شده توسط دولت در مورد اشتغال، خواهان تحقیق و تفحص در این مورد شد و به دولت دهم توصیه کرد کمتر دروغ بگوید.

آقای پورفاطمی امروز چهارشنبه در جریان جلسه علنی مجلس گفته که «ما شاهد ارائه آمارهای غیرواقعی در مورد اشتغال هستیم» و «من از دولت می‌خواهم کمتر دروغ بگوید.»

وی گفته است که «در استان بوشهر که منطقه صنعتی پارس جنوبی در آن قرار دارد، در سال‌های گذشته ۹۵ هزار نفر مشغول به کار بودند، اما امروز این آمار به زیر ۸۰ هزار نفر رسیده است.»

پورفاطمی از هیأت رئیسه مجلس خواست در مورد ارائه آمارهای نادرست توسط دولت تحقیق و تفحص کند.

مخالفان دولت ایران سال هاست که به دستکاری کردن آمار اقتصادی توسط دولت احمدی‌نژاد اعتراض می‌کنند. این موضوع از جمله مواردی بود که در مناظره‌های انتخابات دو سال پیش مطرح شد.

منبع: خانه ملت


 
 

تحقیق و تفحص از پرداخت سود سهام عدالت تصویب شد
1390/3/4

تقاضای تحقیق و تفحص از پرداخت سود سهام عدالت در صحن علنی مجلس تصویب شد. یکی از موارد مورد تحقیق پرداخت ۸۰ هزار تومان به ۹ میلیون نفر پیش از انتخابات سال ۸۸ است.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان درخواست کننده برای اجرای این تحقیق و تفحص٬ عنوان می‌کنند که در پرداخت سود سهام عدالت در آستانه انتخابات ریاست جمهوی سال ۱۳۸۸ تخلف صورت گرفته است.

علی اکبر اولیا یکی از نمایندگان مجلس گفته که «در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بدون اینکه اصلا سودی وجود داشته باشد دولت ۸۰ هزار تومان به ۹ میلیون نفر پرداختی داشته است.»

آقای اولیا افزوده که «منبع پرداخت‌ها هم مشخص نیست و گفته می‌شود برخی شرکت‌ها مجبور شدند از بودجه جای خود این پول را به مردم بدهند و در واقع سود سهام نبوده است که بین مردم توزیع نشده است.»

وی اظهار داشته که «دولت قبل اینکه قانون نهایی تصویب شود این سود را پرداخت کرده است و متاسفانه برخی سوء جریان‌ها در دولت وجود داشته و دارد و حوادث اخیر آن را تایید کرده است.»

این برای نخستین‌بار است که فاش می‌شود محمود احمدی‌نژاد پیش از آغاز انتخابات به صورت غیرقانونی ۸۰ هزار تومان به ۹ میلیون نفر پرداخته است.

منبع: خبرآنلاین


 
 

پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد:
1390/3/4

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد از مقصر شناخته شدن «عابر پیاده» در تصادفات بر اساس قانون جدید راهنمایی و رانندگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کرم‌الله حسینی گفته که بر اساس قانون جدید اگر وسیله نقلیه‌ای قوانین رانندگی را رعایت کرده باشد و با عابر پیاده‌ای تصادف کند، عابر پیاده مقصر شناخته می‌شود.

آقای حسینی افزوده که «عابران پیاده از زمان اجرای این قانون، موظف به رعایت قانون در خیابان‌های اصلی و فرعی هستند.»

به گفته وی در قانون جدید راهنمایی و رانندگی که از روز ۱۰ اردیبهشت ماه جاری آغاز شده، دست پلیس برای برخورد قانونی با متخلفین رانندگی باز گذاشته شده است.

در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی، در حوزه تخلفات حادثه ساز با رانندگانی که نسبت به مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی اقدام کنند، برخورد شدیدی صورت خواهد گرفت.

بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی، هر ساله تلفات جانی عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران بیش از نیمی از کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در جهان را تشکیل می‌دهند.

بسیاری از این تصادفات مرگبار هنگامی روی می‌دهد که عابران پیاده از محل‌های خط کشی نشده و یا در زمان‌هایی که میدان دید رانندگان محدود است از خیابان‌ها یا جاده‌ها عبور می‌کنند.

در بعضی از کشورهای جهان، عابران متخلف با جریمه‌های نقدی و درج سابقه در پرونده شهروندی مواجه می‌شوند، اما تقریبا در قوانین بیشتر کشور‌ها، مسئولیت اصلی جلوگیری از برخورد خودرو با عابران پیاده، بر عهده رانندگان خودرو‌ها است.

منبع: خبرگزاری فارس


 
 

1390/3/4

سایت جرس اعلام کرد در ادامه محدودیت‌ها برای زندانیان سیاسی، کلیه مکالمات کابینی آن‌ها شنود می‌شود.

به نوشته این سایت٬ خانواده زندانیانی که از امکان ملاقات کابینی برخوردارند، می‌گویند با وجود شیشه‌ای دوجداره، به روی گوشی‌های تلفن هم دستگاه شنود کار گذاشته‌ شده است.

خانواده زندانیان سیاسی می‌گویند در مدت کوتاه ملاقات، «زندانی ناچار است تمام مدت انگشت خود را روی دکمه‌ای که برای کنترل و مانیتور مکالمات نصب شده فشار دهد تا بتواند به صحبت خود ادامه دهد.»

اعمال محدودیت‌های بیشتر برای زندانیان سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که این زندانیان از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و قانونی خود محروم هستند.

قطع تلفن، نبود امکانات بهداشتی و تغذیه نامناسب از جمله نارسایی‌هایی است که در حال حاضر زندانیان از آن رنج می‌برند.

منبع: جرس


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته