-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۱۰, سه‌شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/31/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در حالی که خبرگزاری رسمی مصر روز دوشنبه از اخراج یک دیپلمات ایرانی بازداشت شده در این کشور خبر داده است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از این مساله به عنوان یک «سوتفاهم» یاد کرده و از بازگشت این دیپلمات به ایران خبر داده است.در حالی که خبرگزاری رسمی مصر روز دوشنبه  از  اخراج یک دیپلمات ایرانی بازداشت شده در این کشور خبر داده است، وزیر امور خارجه ایران، از این مساله به عنوان یک «سوتفاهم» یاد کرده و از بازگشت این دیپلمات به ایران خبر داده است. خبرگزاری رسمی مصر روز دوشنبه گزارش داده است، که قاسم حسینی، دیپلمات ایرانی که به اتهام جاسوسی در این کشور بازداشت شده بود، از مصر اخراج شده و با پرواز هواپیمایی امارات قاهره را به مقصد دوبی ترک کرده است. بر اساس این گزارش دولت مصر به این دیپلمات ایرانی ۴۸ ساعت مهلت داده بود، که خاک این کشور را ترک کند. در همین حال علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، از بازداشت دیپلمات ایرانی به عنوان «یک سوتفاهم» یاد کرده و گفته است: «حدود ۵۰ نفر از فرهیختگان و اندیشمندان مصری به دعوت ایران امروز وارد تهران می‌شوند که آقای قاسم حسینی نیز همراه میهمانان است.» روز یکشنبه و پس از انتشار گزارش هایی در باره بازداشت یکی از کارکنان دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره به اتهام «جمع آوری و انتقال اطلاعات»، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود، این دیپلمات آزاد شده و دولت مصر نیز به دلیل بازداشت وی از ایران عذرخواهی کرده است. این در حالی است که بر اساس گزارش خبرگزاری مصر علت آزادی قاسم حسینی مصونیت دیپلماتیک وی بوده است. هر چند مقام‌های امنیتی مصر این دیپلمات ایرانی را به تلاش برای جاسوسی متهم کرده‌اند، ولی حیدر مصلحی در باره بازداشت وی گفته بود: «آنها به دنبال یکی از نیروهای خود بودند که به اشتباه یکی از دیپلمات‌های ایرانی را دستگیر و پس از دو ساعت رها کردند.» نخستین بار در بامداد روز یکشنبه شبکه تلویزیون العربیه از بازداشت این دیپلمات ایران خبر داده بود. این شبکه خبری عصر همان‌ روز اعلام کرد که قاسم حسینی آزاد شده، اما وزارت خارجه مصر قصد دارد، از وی بخواهد تا «ظرف ۴۸ ساعت آینده خاک مصر را ترک کند.» خبر بازداشت یک دیپلمات ایرانی به اتهام جاسوسی در حالی منتشر شده بود، که پس از سقوط حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، تهران و قاهره از تمایل خود برای از سرگیری روابط دیپلماتیک سخن گفته بودند.
 


۱۵۱ نفر از شخصیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایرانی به ‌دبیر کل سازمان ملل نامه نوشته‌ و از وی تقاضا کردند در تعیین نماینده ویژه حقوق بشر در رابطه با ایران تسریع نماید تا به وضع نامناسب زندانیان و نحوه بازجویی از آنان رسیدگی شود.۱۵۱ نفر از شخصیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایرانی به ‌بان گی مون دبیر کل سازمان ملل نامه نوشته‌ و از وی تقاضا کردند در تعیین نماینده ویژه حقوق بشر در رابطه با ایران تسریع نماید تا هرچه زود‌تر به وضع زندانیان و نحوه بازجویی از آنان رسیدگی شود. در بخشی از این نامه با اشاره به وضع زندانیان سیاسی در ایران که منجر به اعتصاب غذای تعدادی از آنها در زندان رجایی شهر شده آمده است: «گزارش‌های تکان دهنده‌ای توسط برخی زندانیان و یا خانواده‌های آنها در رابطه با وضعیت زندانیان در زندان‌های مختلف ایران (مانند رجایی شهر – قرچک ورامین – اهواز و...) در رابطه با نحوه بازجویی، آماده سازی برخی زندانیان برای اعترافات اجباری و نیز وضعیت بسیار دشوار و وحشتناک زندگی زندانیان سیاسی (اعم از زن و مرد) در این زندان‌ها منتشر شده است.» این ۱۵۱ فعال مدنی و سیاسی در نامه خود به دبیر کل سازمان ملل نوشته‌اند: «اینک زندان‌های جمهوری اسلامی ایران مملو از فعالان سیاسی و مدنی است که به دنبال دستگیری‌های گسترده، نه تنها متحمل شرایط سخت بازداشت و شکنجه‌ها و فشارهای جسمی و روانی در مدت بازجویی می‌شوند، بلکه در مغایرت با قوانین داخلی در خصوص حقوق متهمین و نیز تعهدات حقوقی بین‌المللی ایران، حقوق اولیه‌شان نقض می‌گردد و در اکثر موارد با حکم‌های سنگین دادگاهای فرمایشی روبرو شده و سپس در زندان‌هایی بسیار شلوغ با حداقل امکانات زیستی و رفاهی و در شرایطی بسیار دشوار، به ویژه در زندان‌های مشترک با متهمانِ به قتل، تجاوز، اعتیاد و... (که خود آنها نیز قربانیان وضعیتی هستند که حاکمیت ایران مسبب آن است) به سر می‌برند.» امضاء‌کنندگان این بیانیه با توجه به بند دو ماده ۲ و ماده ۹۹ منشور ملل متحد، از ‌بان گی مون (و نماینده احتمالی ویژه ایران) درخواست کرده‌اند دولت ایران را به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد جهت انجام تعهدات حقوقی بین‌المللی خود به ویژه در خصوص حقوق زندانیان و متهمین مندرج در اعلامیه جهانی حقوقی بشر و میثاقین حقوق بشر ۱۹۶۶، و نیز تعهدات حقوقی داخلی تحت فشار قرار دهند. رونوشت این نامه  به خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، دبیرخانه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و خانم کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فرستاده شده است. یرواند آبراهامیان، عبدالعلی بازرگان، مهران براتی، رامین جهانبگلو، فاطمه حقیقت‌جو، رضا علیجانی، هادی قائمی، علی مزروعی، حسن یوسفی اشکوری،  حسین قاضیان، مهدی ممکن و فریده فرهی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.
 


یک فروند هلیکوپتر کبرای هوانیروز روز دوشنبه در اصفهان دچار سانحه شد و سقوط کرد. روابط عمومی ارتش ایران اعلام کرده که خلبان و کمک خلبان این هلیکوپتر در این سانحه جان خود را از دست داده‌اند. به گفته  کیومرث احدی، فرمانده هوانیروز، این هلیکوپتر در حدود ساعت 10 و نیم صبح در نزدیکی شهر اصفهان و «هنگام ماموریت آموزشی» سقوط کرده است. در اطلاعیه  روابط عمومی هوانیروز آمده که  این هلیکوپتر پس از ۲۶ هزار و ۷۰۰ ساعت پرواز دچار سانحه شده  و به گفته این  روابط عمومی طبق استاندارها «احتمال وقوع چنین حوادثی پس از این ساعات پرواز وجود دارد.»
 


در پی انتشار گزارش‌هایی درباره اعتصاب غذای شماری از زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر، چند شخصیت و نهاد ایرانی، خواستار پایان اعتصاب غذای آنان شدند. محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران ، آیت‌الله اسدالله بیات، از مراجع شیعه، جبهه مشارکت ایران و شماری از سایت‌های اینترنتی از زندانیان سیاسی خواسته‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند. به گزارش سایت‌ اینترنتی کلمه، جبهه مشارکت ایران، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌ شهر شده و از مجامع داخلی و بین‌المللی خواسته است، از هر وسیله ممکن برای پایان دادن به «وضعیت اسف‌بار» در زندان‌های ایران استفاده کنند. جبهه مشارکت همچنین با ابراز نگرانی از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر، از مسئولان قضایی به دلیل بی‌توجهی به «خواسته‌های قانونی و حداقلی» زندانیان انتقاد کرده است.
 


در جریان یک کنفرانس خبری در رُم پایتخت ایتالیا، هشت افسر لیبیایی اعلام کردند که ارتش معمر قذافی را ترک کرده اند. آنها گفتند که طی چند روز اخیر در حدود 120 افسر و سرباز نیز، ارتش لیبی را ترک کرده و از کشور خارج شده اند. پنج ژنرال، دو سرهنگ و یک سرگرد ارتش لیبی در کنفرانس خبری که توسط دولت ایتالیا تدارک دیده شده بود، اعلام کردند که نظامیان فراری در شهر رُم بسر می برند.  با این حال سفیر لیبی در ایتالیا که او نیز، محل خدمت خود را ترک کرده، اعلام کرد تنها این هشت افسر در شهر رم هستند. پیشتر تلویزیون العربیه گزارش داده بود که 120تن از افراد و افسران ارتش لیبی، محل خدمت خود را ترک کرده و به ایتالیا پناه برده اند.
 


یک ژنرال عالیرتبه ارتش ترکیه روز دوشنبه به اتهام دست داشتن در توطئه کودتا در سال 2003 زندانی شد. ژنرال "بیلگین بالانلی" که فرماندهی مدارس و دانشکده های نظامی ترکیه را بر عهده دارد، ارشدترین افسری است که به اتهام شرکت در طرح کودتا قرار است بزودی در دادگاهی به اتهاماتش پاسخ دهد. بر پایه گزارشها هشت سال پیش در حدود 200 افسر ارتش ترکیه برای ساقط کردن دولت "رجب طیب اردوغان" دست به طرح کودتایی زدند که نافرجام ماند. پنج ژنرال، دو سرهنگ و یک آدمیرال نیز که روز جمعه برای پاسخ دادن به اتهام در توطئه کودتا احضار شده بودند، مرخص شدند و به محل خدمت خود بازگشتند.
 


سپ بلاتر، رییس فدراسیون فوتبال میگوید رسوایی اخیرو اتهامهای رشوه خواری در این نهاد جهانی، آسیب بزرگی به فیفا زده است. وی تاکید کرد که انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی  2022 مشکلی نداشته است. آقای بلاتر که 75 سال دارد برای انتخاب شدن مجدد به ریاست فیفا، خود را نامزد کرده است. رقیب قطری او "محمد بن همام" هفته گذشته به اتهام فساد از سوی کمیته اخلاقی  فیفا از وظایفش معلق شد و در پی تعلیق، از رقابت برای ریاست فیفا کنار کشید. سپ بلاتر روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری پرتنش در زوریخ سویس، وجود بحران در فیفا را مردود دانست اما افزود که این سازمان مشکلاتش را بصورت داخلی حل خواهد کرد.
 


یک فروند هلیکوپتر کبرای هوانیروز روز دوشنبه در اصفهان دچار سانحه شد و سقوط کرد. آنچنانکه که روابط عمومی ارتش ایران اعلام کرده است، خلبان و کمک خلبان این هلیکوپتر در این سانحه جان خود را از دست داده‌اند.یک فروند هلیکوپتر کبرای  هوانیروز روز دوشنبه در اصفهان دچار سانحه شد و سقوط کرد. آنچنانکه که روابط عمومی ارتش ایران اعلام کرده است، خلبان و کمک خلبان این هلیکوپتر  در این سانحه جان خود را از دست داده‌اند. به گفته  کیومرث احدی، فرمانده هوانیروز، این هلیکوپتر متعلق به مرکز آموزشی «شهید وطن‌پور» اصفهان  بوده و در حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح در نزدیکی شهر اصفهان و «هنگام ماموریت آموزشی» سقوط کرده است. در  اطلاعیه  روابط عمومی هوانیروز همچنین قید شده است که  این هلیکوپتر کبرا پس از ۲۶ هزار و ۷۰۰ ساعت دچار سانحه شده  و به گفته این  روابط عمومی «طبق استاندارهای پرواز احتمال وقوع چنین حوادثی پس از این ساعات پرواز وجود دارد.» ایران در دهه ۱۹۷۰ میلادی نزدیک به  ۲۰۰ فروند  هلیکوپتر کبرا از ایالات متحده خرید. با این حال پس از  قطع رابطه دیپلماتیک ایران و آمریکا،  ایران در تامین قطعات این هلیکوپتر تهاجمی نیز  با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.  ایران پس از انقلاب برنامه‌هایی برای بهسازی و تعمیرات  هلیکوپترهای خود داشته است؛ هلیکوپترهایی که در جنگ ایران و عراق نقش چشمگیری در توان نظامی ایران ایفا کردند. شرکت «پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران» (پنها) کار بازسازی و ارتقای  هلیکوپترها را بر عهده دارد که وابسته به  سازمان صنایع هوایی ایران است. در فرودین ماه امسال نیز یک فروند جنگنده ارتش به دلیل نقص فنی در استان فارس سقوط کرد که طی آن حادثه نیز خلبان هواپیما جان باخت. در حالی که  ایران در حوزه تسلیحاتی از سوی آمریکا به صورت یکجانبه تحریم شده است،  در قطعنامه ۱۹۲۹  شورای امنیت سازمان ملل، که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ علیه ایران به تصویب رسید مشخصا فروش و انتقال هلیکوپترهای تهاجمی به ایران ممنوع شده است. به تازگی پلیس اسپانیا اعلام کرده است که جلوی  فروش و انتقال هشت هلیکوپتر نظامی به ایران را گرفته است؛ به گفته پلیس اسپانیا چند ایرانی و اسپانیایی نیز در  ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌اند.
 


به دنبال انتقادهای گسترده منتقدان محمود احمدی‌نژاد از سفر احتمالی وزیر امور خارجه ایران به عربستان، علی‌اکبر صالحی با انتقاد از انتشار چنین خبرهایی گفته است، «فعلا» برنامه‌ای برای سفر به عربستان سعودی ندارد.به دنبال انتقادهای گسترده منتقدان محمود احمدی‌نژاد از سفر احتمالی وزیر امور خارجه ایران به عربستان، علی‌اکبر صالحی با انتقاد از انتشار چنین خبرهایی گفته است، «فعلا» برنامه‌ای برای سفر به عربستان سعودی ندارد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌های ایرانی را در باره سفر قریب‌الوقوع خود به عربستان سعودی تکذیب کرده است. وی در این باره اظهار داشته است: «در مورد این مساله در وزارت امور خارجه زمان بندی و حتی صحبتی نشده و بلکه بر عکس توسط معاونان وزارت امور خارجه نفی هم شده است، اما همچنان شاهدیم که برخی خبرگزاری‌ها به این موضوع می‌پردازند و دلیل آن را نمی‌دانیم.» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین با اظهار بی‌اطلاعی از دلیل انتشار خبر سفر احتمالی وی به عربستان گفته است: «برخی مسئله را به گونه‌ای مطرح می‌کنند که گویی این سفر انجام شده است.» برخی از رسانه‌های ایران در روزهای اخیر از سفر قریب‌الوقوع وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی خبر داده بودند. به دنبال انتشار این خبرهای برخی از نمایندگان مجلس و حامیان آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از انجام این سفر، آن را ناشی از  «تحرک جریان انحرافی» در دولت دهم ارزیابی کرده بودند. جریان انحرافی عبارتی است که به ویژه از زمان علنی شدن اختلاف‌ها میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزارت اطلاعات، از سوی حامیان رهبر جمهوری اسلامی برای اطرافیان محمود احمدی‌نژاد به کار می‌رود. در این میان انتشار خبر سفر احتمالی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به عربستان سعودی در حالی صورت گرفته بود، که روابط تهران و ریاض به ویژه پس از اعزام سربازان سعودی به بحرین رو به تیرگی نهاده است. در همین حال روزنامه کیهان که به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نزدیک است روز یکشنبه در یادداشتی با عنوان «به جنایتکاران آل سعود جایزه ندهید!!»، برنامه‌ریزی برای سفر علی‌اکبر صالحی به عربستان را ناشی از «تحرک جریان مسئله‌دار» در دولت محمود احمدی‌نژاد دانسته بود. همچنین احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز سفر وزیر امور خارجه به عربستان را «نشان دهنده سیاست خارجی ضعیف» ایران در قبال تحولات منطقه دانسته و گفته است: «بنده ضعف سیاست خارجی را متوجه رییس جمهور می‌دانم، چرا که موضعگیری غیرشفاف رییس جمهور باعث شده که وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.» کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هم روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس طی یک «اخطار قانون اساسی» گفت که سفر صالحی به عربستان مصلحت نیست. اسماعیل کوثری، دیگر نماینده مجلس، نیز سفر صالحی به عربستان را «مهر تاییدی بر اقدامات جنایتکارانه رژیم آل سعود» دانسته و خواستار جلوگیری از انجام این سفر از سوی رییس دولت شده است. انتقاد حامیان رهبر جمهوری اسلامی از سفر احتمالی وزیر امور خارجه به عربستان سعودی در حالی است که علی‌اکبر صالحی اولویت کاری خود را توسعه روابط با کشورهای همسایه و به ویژه عربستان سعودی اعلام کرده بود. وی در هفته‌های گذشته و به دنبال تیره‌ شدن روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به چند کشور منطقه از جمله قطر، عمان، کویت و امارات سفر کرده بود. در این میان آقای صالحی با اشاره به انجام این سفرها در گذشته اظهار داشته است: «اینها تصمیم شخصی من نیست، بلکه تصمیم نظام است که وزیر به این کشورها سفر کند.»
 


کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل میگوید، میزان بیرحمی و سرکوبی معترضان در سوریه تکان دهنده است. "ناوی پیلای" روز دوشنبه با اشاره به شمارکشته شدگان روز یکشنبه،  شدت برخورد با مخالفان حکومت سوریه را شوک آور دانست. برپایه گزارشها روز یکشنبه 11 تن از معترضان در استان « حُمص » در پی تیراندازی نیروهای حکومتی جان باختند. همچنین خبرها حاکی از حمله تانکها و آتش توپخانه بسوی مخالفان در شهرهای "رستان" و "طلبیسه" است. طی دوماه که از حرکت های اعتراضی علیه حکومت بشاراسد رییس جمهوری سوریه میگذرد ، بیش از هزار نفر از معترضان کشته و در حدود 10 هزار نفر نیز بازداشت شده اند. مقامهای سوری میگویند 143 سرباز و مامور امنیتی در این مدت کشته شده اند.
 


رییس اتاق بازرگانی ایران هرگونه معامله تجاری میان ایران و اسرائیل را رد کرد. در همین حال دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز صدور اجازه برای تجارت این شرکت با ایران را تکذیب کرد. چند روز پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد که یکی از شرکت‌های گروه بزرگ تجاری اسرائیلی- بین‌المللی «برادران عوفر» یک کشتی را به ایران فروخته و باید تحریم شود، رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه «برادران عوفر» را متهم کردند که شماری از نفتکش‌های آنها در سال‌های اخیر چند بار در بندرعباس و بندرخارک لنگر انداخته‌اند. روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز دوشنبه خبر داد که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل ادعای شرکت «برادران عوفر» در مورد اجازه داشتن برای پهلوگیری در بندرهای ایران را تکذیب کرده است.
 


سازمان حمایت از مصرف کنندگان روسیه روز دوشنبه،  ورود سبزیجات از آلمان و اسپانیا را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم درپی مرگ 10 نفر در آلمان گرفته شده که براثر ابتلا به نوعی از باکتری "ا یَ کولای" جان باخته اند. برپایه گزارشها این باکتری توسط خیارهای آلوده از اسپانیا به آلمان وارد شده است. بیشترمبتلایان به این باکتری در شمال آلمان زندگی می کنند ولی چند مورد نیز در سوئد، دانمارک، هلند و بریتانیا گزارش شده است. سخنگوی دولت روسیه اعلام داشت چنانچه در این زمینه بهبودی حاصل نشود، احتمال دارد  واردات سبزیجات از کشورهای اروپایی به روسیه ممنوع شود.
 


باراک اوباما، روز دوشنبه رییس ستاد مشترک نیروهای آمریکا را تغییر داد و ژنرال "مارتین دمپسی" را جانشین "مایک مولن" فرمانده پیشین کرد. رییس جمهوری آمریکا در معرفی ژنرال دمپسی، او را یکی از باتجربه ترین افسران عالیرتبه این کشور خواند. باراک اوباما، آدمیرال "جیمز وینفلد" را به نایب رییسی ستاد مشترک نیروهای آمریکایی معرفی کرد و ژنرال "ری اودیرنو" را به ریاست ستاد ارتش منصوب کرد. با انتصاب های تازه در عالی ترین رده های فرماندهی نیروهای آمریکایی، باراک اوباما، به تکمیل اعضای تیم امنیت ملی خود نزدیک تر شده است.
 


در دو انفجار انتحاری در هرات افغانستان، دست کم سه غیرنظامی کشته و 20 نفرمجروح شدند. یک مامور پلیس نیز در این انفجارها جان باخت. یکی از انفجارها در مقابل دروازه پایگاه نیروهای ایتالیایی و انفجار دوم در چهارراه مرکزی شهرهرات رخ داد. وزارت دفاع ایتالیا اعلام داشت که پنج سرباز ایتالیایی در انفجار نخست مجروح شده اند. قرار است امنیت شهر هرات در غرب افغانستان تا سه سال دیگر در اختیار نیروهای افغان قرار بگیرد. روز دوشنبه در جنوب افغانستان نیز مردی که اونیفورم نیروهای افغان را به تن داشت، یکی از سربازان ناتو را به ضرب گلوله از پای درآورد
 


به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر، محمد خاتمی، آیت‌الله بیات، جبهه مشارکت و شماری از سایت‌های اینترنتی نزدیک به مخالفان از زندانیان خواسته‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره اعتصاب غذای شماری از زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر، محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، آیت‌الله اسدالله بیات، از مراجع شیعه، جبهه مشارکت ایران و شماری از سایت‌های اینترنتی نزدیک به مخالفان از زندانیان سیاسی خواسته‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند. به گزارش سایت‌ اینترنتی کلمه، جبهه مشارکت ایران، به عنوان عمده‌ترین حزب اصلاح‌طلب در ایران، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر شده و از مجامع داخلی و بین‌المللی نیز خواسته است، از هر وسیله ممکن برای پایان دادن به «وضعیت اسف‌بار» در زندان‌های ایران استفاده کنند. در بیانیه جبهه مشارکت در این باره آمده است: «این روزها خبرهای ناگواری از وضعیت سلامت و نقض حقوق اولیه و بدیهی زندانیان بی‌گناه سیاسی در زندان رجایی‌شهر به گوش می‌رسد که متاسفانه در هیاهوی جنگ قدرت درون حاکمیت کم رنگ شده است، هرچند در این جنگ قدرت، ناخواسته حقانیت جنبش سبز و همه ادعاهای این حرکت مردمی در بیان ابعاد کودتا بیش از بیش روشن می‌شود.» جبهه مشارکت همچنین با ابراز نگرانی از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر، از مسئولان قضایی به دلیل بی‌توجهی به «خواسته‌های قانونی و حداقلی» زندانیان انتقاد کرده و آورده است: «جبهه مشارکت ایران اسلامی از این انسان‌های آزاد و والا که بی‌گناه در بند ظلم گرفتار شده‌اند مصرانه می‌خواهد که به اعتصاب غذای خود پایان دهند و در عین حال از همه حق‌جویان و ظلم‌ستیزان می‌خواهد که برای حمایت از این عزیزان پیام مظلومیت آنها را بازتاب دهند و همت خود را برای بازنمایی جنبش سبز در روزهای در پیش روی خرداد به کار بندند.» بر اساس گزارش سایت‌های اینترنتی نزدیک به مخالفان حکومت ایران، شماری از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج  از روز یکشنبه اول خرداد ماه، در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان و «بدرفتاری» ماموران زندان با آنها، دست به اعتصاب غذا زده‌ و اعلام کرده‌اند، تا زمانی که «حاکمیت حاضر نشود دست از خودکامگی برداشته و تمامی مفاد حق قانونی ملت را بر مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر اجرا کند» به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد. در حالی که حدود یک هفته از آغاز  اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر می‌گذرد، گزارش‌هایی در باره وضعیت نامساعد جسمانی برخی از زندانیان اعتصابی منتشر شده است. از  جمله زندانیان سیاسی که در زندان رجایی‌شهر دست به اعتصاب غذا زده‌اند می‌توان به منصور اسانلو، رسول بداقی، عیسی سحرخیز، حشمت‌الله طبرزدی، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی، رضا رفیعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، مجید توکلی، بهروز جاویدتهرانی، رضا شریفی‌بوکانی و خالد حردانی اشاره کرد. در این میان مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز، در گفت و گو با رادیو فردا ضمن تایید گزارش‌های منتشر شده درباره اعتصاب غذای پدرش و شمار دیگری از زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر گفته است، قرار است، این اعتصاب غذا تا روز ۲۲ خرداد، سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، ادامه یابد. این در حالی است که روز یکشنبه محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، نیز در تماس تلفنی با مادر مهدی محمودیان، خواستار پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر شده بود. رئیس دولت اصلاحات در این تماس تلفنی اظهار داشته بود: «شنیده‌ام آقای محمودیان و عده‌ای دیگر در زندان رجایی‌شهر کرج اعتصاب غذا کرده‌اند. مهمترین اصل امروز، سلامتی این عزیزان است، من از شما تقاضا می‌کنم که از آنان بخواهید هر چه سریع‌تر اعتصاب غذای خود را بشکنند.» آقای خاتمی همچنین ابراز امیدواری کرده بود، «مسئولان ذیربط با رسیدگی و اجابت خواسته‌های به حق این عزیزان چنان عمل کنند که دیگر زمینه چنین اقدام‌هایی منتفی شود.» همچنین آیت‌الله اسدالله بیات‌زنجانی، یکی از مراجع  شیعیان نیز  در پاسخ به سوالی درباره وضعیت زندانیان سیاسی و اعتصاب غذای شماری از آنها، خواستار پایان این اعتصاب غذا شده است. آیت‌الله بیات‌زنجانی در پاسخ خود نوشته است: «ندای تظلم‌خواهی عزیزان اعتصاب غذا کننده، به گوش همگان رسیده است و هدف آنان را همگان شنیده و دانسته اند؛ در عین حال تکلیف آنان شکستن این اعتصاب است، چرا که ادامه این راه، ضررهای قابل توجه روحی و جسمی را برای آنان و نیز خانواده های مظلوم‌شان و به تبع آنان برای جامعه، در پی خواهد داشت.» علاوه بر این جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم)، جمعی از جوانان اصلاح طلب، شماری از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین و نیز «سایت‌های جنبش سبز» با انتشار بیانیه‌ها و نامه‌های جداگانه‌ای خواستار پایان یافتن اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر شده‌اند.
 


كميته انضباطی فيفا، محمد بن‌همام، رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا، و جک وارنر نايب رئيس این ارگان را به اتهام تبانی و رشوه، به مدت نامعلومی از تمام فعاليت‌های فوتبالی محروم كرد.كميته انضباطی فيفا، محمد بن‌همام، رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا، و جک وارنر نايب رئيس این ارگان را به اتهام تبانی و رشوه، به مدت نامعلومی از تمام فعاليت‌های فوتبالی محروم كرد. رئیس این كميته‌ همچنین پس از بررسی عملكرد رئيس فيفا، ضمن رد اتهامات علیه بلاتر، او را تبرئه کرده است. هنوز اعتراضات و انتقادات مجامع فوتبالی جهان نسبت به اعطای میزبانی جام جهانی به قطر فروکش نکرده بود که این کشور با سودای تکیه زدن بر کرسی ریاست فدراسیون جهانی فوتبال، بار دیگر به سرخط اخبار فوتبال جهان بازگشت. جروم والكه، دبیرکل فیفا، دو هفته قبل در نامه‌ای به نایب رئیس این ارگان نوشته بود؛ بن‌همام كه توانسته جام جهانی را به كشورش ببرد اكنون می‌خواهد كل فيفا را بخرد! نگرانی والکه را حتی برخی منتقدان بلاتر نیز داشتند و در صف‌بندی بلاتر و بن‌همام، ترجیح دادند به حمایت از رئیس فعلی بپردازند، تا اینکه پشت فردی بایستند که حتی در توسعه فوتبال در قاره خودش نیز موفق نبوده است. بن‌همام در واکنش به محرومیت ناگهانی‌اش می‌گوید گناهی نكرده‌ام تا به سبب آن مجازات شوم. من هيچ‌گاه به کنفدراسيون فوتبال آمريكای مركزی برای حمايت از من در انتخابات رياست فيفا رشوه نداده‌ام. رشوه یا هدیه؟ اهدای هدایا در فدراسیون‌های بین‌المللی کاملاً مرسوم است. هدیه‌هایی که برای تحکیم روابط، جلب نظر یا ایجاد مناسبات رد و بدل می‌شود. جک وارنر، نايب رئيس اخراجی فيفا، با انتقاد شديد از سپ بلاتر گفته است که بلاتر خودش در هر جلسه‌ای لپ‌تاپ، پروژكتور و مبالغ ميليون دلاری اهدا می‌كرد! فیفا در حالی بن‌همام را به اتهام رشوه دادن در کنفدراسیون آمریکای مرکزی محروم کرده است که به اعتقاد وارنر، در همان نشست بلاتر به تمام اعضا، لب تاپ و پروژكتور هديه داد. در حالی که در جلسه كميته انضباطی، اشاره‌ای به آن نشد. به نظر می‌رسد تفکیک هدیه از رشوه، بسته به مناسبات قدرت در فدراسیون جهانی فوتبال است! آنچه بن‌همام اهدا کرده، رشوه نام گرفته و آنچه بلاتر تقدیم کرده است، کادو نامیده شده است. وارنر با صراحت می‌گوید حکم صادر شده عليه او و بن‌همام بدون اعتبار، جعلی، ساختگی و از پيش تعيين شده بوده است. کمک یک میلیون دلاری و لب‌تاپ‌های اهدایی بلاتر در کونکاکاف باعث ناراحتی میشل پلاتینی رئیس یوفا شد و گفت که رئیس فیفا حق ندارد از طرف کمیته مالی هدیه‌ بدهد. آیا انتخابات لغو خواهد شد؟ انتخابات ریاست فیفا روز چهارشنبه برگزار خواهد شد و با اخراج بن‌همام، سپ بلاتر تنها نامزد این سمت است. بلاتر پس از اعلام محروميت بن‌همام و وارنر گفت: «متأسفم که چهره فيفا لكه‌دار شده و در آستانه از هم گسيختگی قرار گرفته است. اما برگزاری انتخابات با یک نامزد مانعي ندارد. چه بسا اين انتخابات در سطح عالی نباشد اما اين باعث نخواهد شد كه انتخابات با یک نامزد، شأن فيفا را پايين بیاورد.» جروم والکه، دبيركل فدراسيون بين‌المللی فوتبال، نیز می‌گوید که «چرا انتخابات را به تأخير بياندازيم؟ آيا بايد به خواسته رسانه‌ها و روزنامه‌ها تن در دهيم؟ دليلی برای اين كار ندارم. من مشكلی در تک نامزد بودن نمی‌بينم و اين انتخابات برگزار خواهد شد.» والکه در نامه‌ای به جک وارنر نوشته بود که من نمی‌فهمم بن‌همام برای چه نامزد شده است. او واقعاً فكر می‌كند شانسی برای انتخاب شدن دارد؟ يا می‌خواهد نشان دهد كه ديگر از بلاتر خوشش نمی‌آيد؟ شايد هم فكر می‌كند پس از کسب میزبانی جام جهانی، می‌تواند فيفا را نیز بخرد؟ در پی تعليق بن همام از تمام فعاليات‌های فوتبال ژانگ جی لونگ، نايب رئيس ارشد كنفدراسيون فوتبال آسيا، به طور موقت رياست این کنفدراسیون را به عهده گرفته است. در پی جنجال‌های اخیر در فیفا، روزنامه الاتحاد امارات نوشت که مسئولان بلندپايه سياسی روسیه برای پايان دادن به بحران‌های اخير با سران فيفا مذاکره کرده‌اند. به نوشته اين روزنامه علت اصلی نرفتن بلاتر به لندن برای تماشای فينال ليگ قهرمانان اروپا، بررسی پيشنهاد‌های مختلف برای مهار بحران اخير بوده است. به بلاتر تضمين داده شده كه در صورت توقف افشاگری‌ها، رياست او برای دوره بعدی هم تضمين خواهد شد و با كنار كشيدن بن‌همام، او به راحتی كرسی رياست فيفا را به دست خواهد آورد. روزنامه مزبور، علت دخالت مقامات روسیه را نگرانی آنها از کنکاش بیشتر در ماجراهای اعطای میزبانی جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر عنوان کرده است.
 


در ادامه جنجال بر سر همکاری یک شرکت اسرائیلی با جمهوری اسلامی، رییس اتاق بازرگانی ایران هرگونه معامله تجاری میان ایران و اسرائیل را رد و دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز صدور اجازه برای تجارت این شرکت با ایران را تکذیب کرد.در ادامه جنجال بر سر همکاری یک شرکت اسرائیلی با جمهوری اسلامی، رییس اتاق بازرگانی ایران هرگونه معامله تجاری میان ایران و اسرائیل را رد و دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز صدور اجازه برای تجارت این شرکت با ایران را تکذیب کرد. چند روز پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد که یکی از شرکت‌های گروه بزرگ تجاری اسرائیلی- بین‌المللی «برادران عوفر» یک کشتی را به ایران فروخته و باید تحریم شود، رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه «برادران عوفر» را متهم کردند که شماری از نفتکش‌های آنها در سال‌های اخیر چند بار در بنادر بندرعباس و خارک لنگر انداخته‌اند. برخی از افراد نزدیک به خاندان بازرگانان مشهور اسرائیلی «عوفِر» به رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند: در سال‌هایی که سخن از پهلو گرفتن کشتی‌های یک شرکت این خاندان در بنادر ایران مطرح است، هنوز رفتن کشتی‌های بین‌المللی به ایران ممنوع نشده بود و منابع امنیتی اسرائیل به این شرکت اجازه رفتن به بنادر ایران را داده‌بودند. اما روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز دوشنبه خبر داد که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل ادعای شرکت «برادران عوفر» در مورد اجازه داشتن برای پهلوگیری در بندرهای ایران را تکذیب کرد. گروه تجاری «برادران عوفر» همچنین در ارتباط با فروش غیرمستقیم یک کشتی به ایران اعلام کرده که هیچ گاه نمی‌دانسته در حال تجارت با یک شرکت ایرانی است اما آریه الداد، از نمایندگان راستگرای پارلمان اسرائیل، روز دوشنبه خواستار تحقیقات پلیس درباره این شرکت و معاملات آن شد. مسئولان وزارت خارجه اسرائیل نیز چهارشنبه به روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت گفته بودند که اتهام وارده به «برادران عوفر» را بررسی می‌کنند. طبق بیانیه روز سه‌شنبه دولت آمریکا، در یکی از معاملات مربوط به گروه عوفر، نفتکشی با نام «ام.تی. رافائلز پارک» به ارزش هشت میلیون و ۶۵۰ هزار دلار فروخته شد در حالی که «در نهایت معلوم شد این کشتی به شرکت ملی کشتیرانی ایران تحویل شده‌است.» گروه عوفر گفته‌است: «ما هیچ گاه به ایران کشتی نفروخته‌ایم و نهادهای رسمی کشور اسرائیل این گفته ما را تأیید خواهند کرد» اما تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های رسمی اسرائیل این گفته شرکت عوفر را تأیید نکرده‌است. «معاملات در دنیا قابل استناد به شرکت خاصی نیست» در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران انجام معاملات تجاری میان ایران و اسرائیل را تکذیب کرد. آقای نهاوندیان در واکنش به انتشار خبرهای مربوط به شرکت برادران عوفر گفت: «هم‌چنان که می‌دانید براساس قوانین کشور ما هرگونه معامله تجاری و اقتصادی با رژیم صهیونیستی و شرکت‌های تابعه آن ممنوع است و علاوه بر ممنوعیت قانونی، جامعه اقتصادی ایران شرکت‌های صهیونیستی و سیاستگذاران آن را مسبب اصلی این شرایط تحریم اقتصادی می‌داند و از هر گونه معامله اجتناب می‌کند.» این اظهارات در حالی صورت گرفته است که «دمارکر»، روزنامه اقتصادی وابسته به مؤسسه هاآرتص، روز یکشنبه به نقل از «اکواسیس»، نهاد داده‌های کشتیرانی بین‌المللی، از پهلو گرفتن ۱۳ کشتی خاندان «عوفر» در بندرهای ایران طی سال‌های اخیر خبر داده است. محمد نهاوندیان انتشار این اخبار را یک «بازی جدید» توصیف کرده و گفته است: «آنچه در واقعیت مشاهده می‌کنیم این است که صحنه کار بین‌المللی آن‌چنان از تنوع برخوردار است، و انجام معاملات در دنیا قابل استناد به شرکت خاصی نیست.» آمریکا سه‌شنبه گذشته اعلام کرد هفت شرکت خارجی و از جمله شرکت کشتیرانی اسرائیلی «برادران عوفر» و شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در چارچوب تلاش‌های خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرده‌است. اعلام نام شرکت عوفر در حالی است که دولت‌های اسرائیل در یک دهه اخیر از مهمترین کشورهای فعال برای برقراری تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. پس از اعلام تحریم آمریکا علیه گروه عوفر، رسانه‌های اسرائیل و نیز یک نهاد بین‌المللی گزارش دادند که کشتی‌های این شرکت در سال‌های اخیر هفت تا ۱۳ بار به ایران رفته‌اند. رسانه‌های اسرائیل، از جمله روزنامه هاآرتص، در روزهای اخیر نوشته‌اند که ممکن است ۲۰۰ کمپانی دیگر اسرائیلی با شرکت‌هایی در جهان معامله داشته‌باشند که آن شرکت‌ها، درگیر معاملات با جمهوری اسلامی ایران هستند.
 


جدال برای تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس ایران در انتخابات اسفندماه امسال میان اصولگرایان حامی و منتقد دولت به گفته آگاهان سیاسی تشدید شده است. اما از سوی دیگر چهره‌های منتقدی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بر ضرورت جلب اعتماد مردم از سوی نظام تأکید می‌کنند. سؤال محوری برنامه دیدگاه‌ها این است که هدف و پیامدهای تازه‌ترین گفته‌های این دو چهره متنفذ نظام چیست؟جدال برای تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس ایران در انتخابات اسفندماه امسال میان اصولگرایان حامی و منتقد دولت به گفته آگاهان سیاسی تشدید شده است. اصولگرایان منتقد دولت که حتی در انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ به طور تمام قد از محمود احمدی‌‌نژاد حمایت می‌کردند به گفته همین آگاهان اکنون به شدت نگران دخالت دولت در انتخابات آینده با هدف تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس هستند. آنها می‌گویند که جریان نزدیک به محمود احمدی‌‌نژاد منابع مالی مشکوکی را برای به کرسی نشاندن حامیان او از شهرستان‌ها هزینه می‌کند و علاوه بر این رئیس دولت خود متهم است که به رغم تأکید بر عدم دخالت دولت در انتخابات این کوشش‌ها را راه‌اندازی کرده است. از سوی دیگر در نزدیک سه ماه گذشته میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب و معترض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد به همراه همسران شان زهرا رهنورد و فاطمه کروبی تحت نظر نیروهای امنیتی در خارج از زندان در حصر هستند. اما محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، دو رئیس‌جمهور پیشین ایران این روزها از ضرورت اعتمادسازی میان نظام و مردم می‌گویند. محمد خاتمی در تازه‌ترین سخنان خود در کنار دعوت از مخالفان و موافقان به گذشت، اعتمادسازی میان نظام ومردم را مستلزم برگزاری انتخابات آزاد و آزادی زندانیان سیاسی می‌داند و اکبر هاشمی رفسنجانی هم اعتماد مردم را سرمایه‌ای می‌نامد که حاکمان جمهوری اسلامی ایران در طول مبارزات خود در سال‌های جنگ ایران و عراق و تا همین اواخر هم بر آن تکیه کرده و از آن استفاده کرده‌اند. هدف و پیامدهای تازه‌ترین گفته‌های این دو چهره متنفذ نظام چیست؟ این پرسش اصلی برنامه این هفته دیدگاه‌ها است از سه میهمان این برنامه: محمدصادق جوادی‌حصار، مشاور مهدی کروبی در ایران، امیرحسین گنج‌بخش، از بنیانگذاران اتحاد جمهوریخواهان ایران در واشنگتن و علیرضا حقیقی، تحلیلگر سیاسی در تورونتو. آقای جوادی حصار، گفته‌های تازه اکبر هاشمی رفسنجانی را در چارچوب مباحث مربوط به انتخابات مجلس نهم چطور ارزیابی می‌کنید؟ از لابه‌لای خطوط باید نتیجه بگیریم که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امیدی به احتمال سالم و رقابتی برگزار شدن این انتخابات دارد یا اینکه این حرف‌ها در جهت روشنگری در میان رأی‌دهندگان مؤمن به ولایت فقیه است که از حالا باید به سلامت انتخابات آینده تردید روا داشت؟ بدون شک اگر بخواهم به همین گفته‌ها استناد کنیم این حرف‌ها یک هشدار است برای پرهیز از رفتار گذشته و توجه به رفتار آینده. یعنی آقای هاشمی در این صحبت‌هایشان کاملاً صراحت داشتند که دوره رأی‌فروشی و رأی خریدن گذشته و با توجه به حضور مردم آگاه و امکانات اطلاع‌رسانی گسترده که در کشور به وجود آمده استفاده از روش‌های گذشته تقریباً سخت شده است. لذا دو نکته خیلی روشن است. یکی انگشت اتهام گذاشتن به رفتارهای اخیر دولت در انتخابات گذشته مجلس و ریاست جمهوری و انگشت تأکید دیگری که با اتکا به هشیاری و بیداری مردم باید پیشگیری کنیم از رفتاری که مایه آزردگی و انزجار مردم شده و اعتماد مردم را از دولت و نظام سلب کرده است. به نظر من نقطه مهم این ماجرا هم توجه ایشان به مسئله اصلی نظام بود که باید برای بقای خودش باید این شکاف‌های ایجاد شده را از بین ببرد و دوباره اعتماد را به مردم برگرداند تا بقای نظام میسر شود. آقای جوادی حصار، با توجه به اینکه موارد زیادی پیش آمده که انتقاداتی متوجه اکبر هاشمی رفسنجانی بشود از طرف جناح‌های خیلی متفاوت با هم، آیا فکر می‌کنید که این نوع گفته‌ها برای آن کسانی که در مورد انتخابات قبلی یا آینده اما و اگرهایی دارند باورپذیر باشد؟ قطعاً به این راحتی نه. یعنی خیلی‌ها بخش قابل توجهی از این مسایل را در گذشته متوجه آقای هاشمی می‌دانستند و آقای هاشمی را در شکل‌گیری بسیاری از این اتفاقات سهیم می‌دانستند و حتی سکوتش را در جهت رفع این مشکلات نمی‌دانستند و فکر می‌کردند سکوت کردن ایشان به معنای تأیید هم می‌تواند باشد. لذا به این راحتی نمی‌تواند این معنا محقق شود. اما آقای هاشمی در دو سال گذشته، حداقل از انتخابات ریاست جمهوری گذشته تا به حال، تلاش بسیار گسترده‌ای را آغاز کرده تا اگر نمی‌تواند این اعتمادی را که خودشان از آن صحبت می‌کنند که از دست رفته را نسبت به نظام بازسازی کنند، حداقل به شخص خودشان اعتماد را برگردانند و به نوعی شخصیت خودشان را در بین افکار عمومی بازسازی کنند تا بتوانند مورد اتکای بخش‌های معتقد نظام حداقل قرار گیرند. آقای گنج‌بخش، شما از گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی چه تلقی دارید، تا آنجا که به نگاه او، چهره‌های نزدیک به او و جناحش به انتخابات آینده باز می‌گردد؟ آقای هاشمی رفسنجانی از دو سال پیش یک کوششی را شروع کرده و آن کوشش هم این بوده که با حفظ ستون اصلی نظام یعنی شخص ولی فقیه یک سری اصلاحاتی را وارد کند و یک سری مشکلاتی را که از اول جمهوری اسلامی با خودش داشته را حل کند. متأسفانه راه‌حل‌هایی که ایشان ارائه می‌دهد از نظر زمانی بسیار بسیار دیر است. یعنی این حرف‌ها که ایشان در رابطه با رأی خریدن و رأی فروختن مطرح می‌کند در انتخابات گذشته ریاست جمهوری که آقای کروبی صبح از خواب بلند شد و دید نفر سوم شده، یا دور دوم که صحبت از یک میلیون رأی این ور و آن ور شده که آقای هاشمی انتخاب نشود و آقای احمدی‌نژاد بیاید، قابل فهم بود که بله نگذاریم این اتفاقات بیافتد. ولی دو سال گذشته یک حکایت و داستان دیگری به وجود آمد. حکایت این به وجود آمده که نخست‌وزیر سابق مملکت رأی آورده و این با تقلب آشکار از میان رفته و مهم‌ترینش این است که ستون اصلی نظام آقای خامنه‌ای پشتیبان اصلی آقای احمدی‌نژاد بوده و از طریق شورای نگهبان و دستور خودش ایشان را تأیید کرده و فرمان کشتن مردم را داده و رهبران جنبش سبز را به غیر از این که رأیشان را می‌خواستند بشمارند، در حصر خانگی برده‌اند. در این شرایط این حرف‌ها دیگر حرف‌های کاملاً ناهمزمان برای مجلس بعدی است. امروز دو تا بحث به وجود آمده، سالم بودن این انتخابات یا هر انتخاباتی پیش شرط‌های روشن دارد. آنها را باید روی میز بگذارند. آن هم آزادی احزاب، آزادی مطبوعات است، آزادی زندانیان سیاسی است. همان شرط‌هایی که آقای موسوی در بیانیه هفدهمش گفته و الان هم به خاطر این مقاومت‌هایی که کرده‌اند و آقای کروبی و همسران آنها در زندان به سر می‌برند. این بازی که یک زمانی رهبر خط امامی بود و الان به خط رهبر تبدیل می‌شود و آقای هاشمی این کار را پیش می‌برد، دیگر دورانش گذشته و ایشان کاری نباید کند که اغتشاش در جنبش سبز بشود. یعنی چه؟ یعنی شفافیت جنبش سبز در مقابله و مقاومت با کارهایی که صورت گرفته تبدیل به چیزی نشود که این اغتشاش باعث از هم گسیختگی جنبش سبز شود و صحبت‌هایی که ایشان عمدتاً هم با ایما و اشاره و لفافه می‌کند این خطر بزرگ را ایجاد می‌کند و باید مراقب بود این اتفاق نیافتد و اغتشاش باید در درون سرکوبگران باشد. برای ایجاد اغتشاش درون آنها قدرت آزادیخواهانه این طرف باید به رخ کشیده شود که اگر همان حالت‌های گذشته بخواهد پیش بیاید مردم به هیچ وجه در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهند کرد. فقط یک توضیح بدهم که آقایان موسوی و کروبی و همسران شان تحت نظر و در محاصره خانگی هستند که به آن می‌گویند حصر. البته به عنوان استعاره شما لغت زندان را به کار بردید. فقط از لحاظ روشن شدن برای شنوندگان گفتم. آقای حقیقی، شما هم تلقی‌تان را درباره گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی ارائه دهید. با توجه به تغییراتی که اتفاق افتاده و آقای احمدی‌نژاد بازی خارج از آن بازی که مورد انتظار نهادهای قدرت است انجام داده و تقریباً اولین تیر خلاص را به آینده سیاسی خودش شلیک کرده، الان آقای هاشمی رفسنجانی یک فضایی ایجاد کرده که بخشی از آن چیزهایی را که می‌خواست بگوید و در این دو سال تقریباً در سینه پنهان کرده بود و یا در محافل خصوصی مطرح می‌کرد، آشکارا مطرح می‌کند. بخشی مربوط به سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد است. سیاست‌هایی که در حقیقت با توزیع پول سعی می‌کند یک نوع پوپولیسم را جمع‌آوری کند در جامعه، آرای جامعه را به سمت خودش بیاورد، مخالف سیاست‌های سازندگی بوده. به این مفهوم که در سیاست سازندگی شما پول در پروژه‌ها می‌گذارید و انتظار دارید که بعد از چند سال تأثیر بگذارد روی حساب مردم. سیاست آقای احمدی‌نژاد این بود که در این روش به مردم آن چیزی را که می‌خواهند داده نمی‌شود و بنابراین رفت به سمت سیاست ارتباط مستقیم و توزیع مستقیم پول. نکته دوم بحث خرید آرا که ایشان مطرح می‌کند مربوط به چیزی است که مجلس مطرح کرده یعنی در حقیقت هفت میلیاردی که قبل از انتخابات به عنوان سهام عدالت در میان ۹ میلیون نفر تقسیم شده و این ۹ میلیون نفر به هر حال بخش‌هایی‌شان در شهرهای کوچک و روستاها کسانی بودند که نامه نوشتند به آقای احمدی‌نژاد و احتمالاً رأی به آقای احمدی‌نژاد دادند. آقای هاشمی رفسنجانی در دور اول انتخابات ۸۴ که به هر حال بعد از شکستی که آقای احمدی‌نژاد خورد و نخواست که بیشتر باز کند ولی هواداران‌شان معتقد بودند که حداقل در دور دوم پنج میلیون تا شش میلیون تقلب شده به نفع آقای احمدی‌نژاد، از همان موقع احساس‌اش این بود که آقای احمدی‌نژاد آمده برای متلاشی کردن روحانیت و اینکه کشور را ببرد به سمت سقوط. این دیدگاهی است که الان در میان اصولگرایان تقریباً همگی بر این متفقند که مدیریت آقای احمدی‌نژاد در حوزه داخلی و حوزه بین‌المللی جمهوری اسلامی را با تلاشی رو به رو خواهد کرد و تلاش‌های پنهان و آشکار آنها این است که چه در مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری، آقای احمدی‌نژاد را بی‌آینده کنند. اما در مورد اینکه آقای گنج بخش گفتند ملت هیچ در انتخابات شرکت نمی‌کنند، این طور نیست. در انتخابات مجلس همیشه به خاطر مسایل قومی، مسایل ناحیه‌ای و منطقه‌ای حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد شرکت می‌کنند. حتی اگر جریان تحریم [انتخابات] هم وجود داشته باشد. در مجلس هفتم هم دیدیم. با اینکه عملاً تحریم کردند، ۴۰ تا ۵۰ درصد شرکت می‌کنند به خاطر مسئله منطقه‌ای و قومی. بحث انتخابات ریاست جمهوری هم موضوعش متفاوت است. آقای جوادی حصار، از یکی از رئیس‌جمهورهای پیشین یاد کردیم، آقای هاشمی رفسنجانی و گفته‌هایش و حالا گفته‌های رئیس‌جمهور پیشین دیگر، محمد خاتمی. تأکیدهای محمد خاتمی بر گذشت دو جانبه در کنار انتقادات به سیاست‌های دولت در ادامه مطرح کردن بحث چند ماه پیش‌شرط‌های اصلاح‌طلبان برای بررسی امکان شرکت در انتخابات به چه معنی است؟ یعنی همان شرایطی که آقای گنج‌بخش به آنها اشاره کردند، مربوط به بیانیه ۱۷ میرحسین موسوی. به ویژه که حتی در میان اصولگرایان منتقد دولت مثلاً محمدعلی جعفری فرمانده‌کل سپاه پاسداران می‌گوید که به گفته او جریان انحرافی بخش خصوصی دولت برای اثرگذاری در انتخابات آینده از طریق پول و رانت به دنبال یارگیری هستند. موضوعی که آقای خاتمی مطرح کردند یک نوع عملگرایی سیاسی است به اعتقاد من. آقای خاتمی هیچ موقع شعار عبور از نظام را مطرح نکرده است. این جریان‌هایی هم که اتفاق افتاده ضمن این که همداستان بوده با آقای موسوی و آقای کروبی، ولی حتی مثل این که بحث تقلب را هیچوقت علنی مطرح نکرده است. آقای خاتمی معتقد است هنوز که برای رفع بحران‌های موجود در کشور چاره‌ای جز گفت‌وگو و گذشت نیست. ما باید به یک وفاق عمومی برسیم به یک میزانی از تفاهم که ناملایماتی که بر هر دو طرف ماجرا رفته- این را من از آقای خاتمی نقل می‌کنم- ناملایماتی که بر هر دو طرف ماجرا یعنی نظام و مردم رفته را مورد اغماض قرار دهیم تا بتوانیم به آینده بهتر دست پیدا کنیم. تئوری ایشان هم این است که ما با نظام به چالش رسیدیم ولی مگر ما با بقیه موضوعات جهانی و بین‌المللی که در برابر نظام بوده چالش نداشتیم؟ مگر ما با دنیا چالش نداشتیم؟ وقتی با دنیا چالش داشتیم حتماً که نباید به روی دنیا اسلحه بکشیم. با آن حرف می‌زنیم. اگر هم یک جا به روی ما اسلحه کشیدند، دفاع می‌کنیم از خودمان تا آنها را اسلحه از دست‌شان بگیریم. ولی وقتی اسلحه را از دستشان گرفتیم و نشاندیمشان بعد می‌نشینیم باشان گفت‌وگو می کنیم. بحث انرژی هسته‌ای، بحث جنگ ایران و عراق و بحث‌های مختلف دیگر پس زمینه این ماجرا هستند. آقای خاتمی معتقدند برای برون‌رفت از وضع موجود چاره‌ای نداریم جز مفاهمه و کوتاه آمدن طرفین. یعنی هیچکس در این قضیه صد در صد محق نیست از دیدگاه ایشان هیچکس صد در صد محق نیست و هیچکس هم صد در صد خطاکار نیست. لذا باید طرفین کوتاه بیایند تا بتوانیم به یک وضعیت ایده‌آل‌تر از وضع موجود دست پیدا کنیم. در این دعواها و درگیری‌ها و بدفهمی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری است که آدم‌های افراطی میدان پیدا می‌کنند که زمینه را بر تعقل و خردورزی اجتماعی و سیاسی محدود کنند و ببندند. لذا آب را آلوده می‌کنند ماهی خودشان را بگیرند. گل‌آلود می‌کنند که به هدف خودشان برسند. آقای خاتمی تزشان این است که ما باید از این ناملایمات بگذریم ضمن اینکه باید شروط‌مان را هم برای ادامه رفتار بعدی تضمین شود. انتخابات آزاد، گشایش فضای سیاسی، آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی، دلجویی از ستم‌دیده‌ها و افرادی که مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته‌اند در این مقطع... اینها شروطی است که برای بقا وجود دارد. من اضافه می‌کنم- چندین جای دیگر هم گفته‌ام- با ابزارهای گذشته، اینجاش حرف خودم است، با ابزارهای گذشته حتی اگر تضمینش را هم بدهند امکان ندارد. اگر بخواهیم به انتخابات آزاد برسیم، اگر بخواهیم به بقای این رفتار بیاندیشیم باید اهرم‌هایی که چنین فضایی را به وجود می‌آورند از دست جریان‌های مقابل مردم بگیریم. اولین کار و محکم‌ترین کاری که در این شرایط می‌شود انجام داد این است که بحث نظارت استصوابی را برگردانیم به جای اولیه خودش. یعنی لغو نظارت استصوابی شورای نگهبان، تا بتوانیم به یک انتخابات قانونی و با اجرای نظارت صحیح مردمی دست پیدا کنیم. بتوانیم باب گفت‌وگو و نظارت همگانی بر دولت و مجلس امید داشته باشیم. آقای گنج‌بخش، در مورد هدف‌ها و پیآمد تحرک تازه محمد خاتمی هم نظرتان را بگویید. گفته‌های آقای خاتمی را می‌شود به دو صورت دید. یکی به این صورت که همان شیوه آقای موسوی و کروبی را پیش بگیرد در ادامه آن حرف باشد و شرط بگذارد برای اینکه تا این پیش‌شرط‌ها متحقق نشدند ایشان در انتخابات شرکت نمی‌کند. یعنی آزادی احزاب، آزادی مطبوعات و آزادی زندانیان سیاسی. این یک جور است که این شرط گذاری قابل مذاکره نیست. یا این را به صورت خاص دارد مطرح می‌کند، به صورت مطالبه مطرح می‌کند که سر این مطالبه می‌خواهد برود چانه بزند. حالا با کی می‌خواهد چانه بزند. آقای حقیقی حتی اسم قدرتمندترین شخص جمهوری اسلامی یعنی ولی فقیه را نیاوردند در سخنان‌شان. مثل اینکه ایشان اصلاً وجود ندارند. مثل اینکه ایشان نیست که فرمان حکومتی صادر می‌کنند. مثل اینکه ایشان حتی در وضعیت اخیرشان به احمدی‌نژاد نبوده که وادار کردند که وزیر اطلاعات بماند. مثل اینکه ایشان نبود که فرمان حکومتی دادند به مجلس ششم که مطبوعات را کنار بگذارند. مثل اینکه ایشان نیست که در سیاست خارجی زمانی که هر سه دولت یعنی آقای هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی و این اواخر آقای احمدی‌نژاد خواسته با غرب رابطه برقرار کند، فرمان دادند که این کار صورت نگیرد. مثل اینکه ایشان نیست که پروژه هسته‌ای در دستش است. پس همه چیز به این دو تفسیر بر می‌گردد. این تفسیر هم متأسفانه اصلاح‌طلبان یک دورانی گولش را خوردند. زمانی که مثلاً شورای نگهبان آقای معین را رد می‌کرد و فرمان حکومتی می‌آمد که آقای معین دوباره باید برگردد. اینها فکر می‌کردند که آقای خامنه‌ای با آنهاست. در انتخابات گذشته ریاست جمهوری ثابت شد که آقای خامنه‌ای بازیگر اصلی صحنه است و از طریق مثلث‌سازی یعنی یک زمان با آقای احمدی‌نژاد... احساس می‌کند احمدی نژاد دارد پایش را از گلیمش بیرون می‌گذارد یک حمله به ایشان می‌کند. این باعث می شود آنوری‌ها خوشحال شوند. همین بلا را آقای خامنه‌ای سر آقای هاشمی رفسنجانی آورد. در مجلس ششم. این خطر به وجود آمده بود برای ایشان که ایشان دوباره رئیس مجلس شود و مجلس مقتدری از کار در بیاید و دیدیم که همین اصلاح‌طلبان دوباره به فکر این که خامنه‌ای پشتیبان‌شان خواهد شد رفتند هاشمی را زدند. پس ما اگر بحث‌های آقای خاتمی را بخواهیم نگاه کنیم، هنوز روشن نکرده‌اند که چگونه به این مسئله نگاه می‌کنند. اگر مسئله‌شان این است که در ادامه راه موسوی و کروبی در مقاومت با ولایت فقیه... در مقابل کسی است که رانت قدرت و ثروت را در ایران تقسیم می‌کند. مشکل اساسی این حکومت این است که آقای خامنه‌ای اجازه نمی‌دهد حکومت قانون بین خودی‌ها برقرار شود و تا زمانی که حکومت قانون بین خودی‌ها حتی بین خودشان نتوانند برقرار کنند، تمام این صحبت‌ها اساساً بی‌معنا است. آقای حقیقی، شما هم تلقی‌تان را از سمت‌گیری‌های اخیر محمد خاتمی ارائه دهید. آقای خاتمی با اعتبارترین شخصیت ایرانی است که در جامعه بین‌المللی دارای اعتبار است. کسی است که سازمان ملل روی پیشنهاد ایشان گفت‌وگوهای تمدن‌ها را بنا کرده و یک گفتمان ضد خشونت و یک گفتمان ضد مرگ را تلاش کرد که در جامعه ایران در آن محدودیت‌هایی که داشت ایجاد کند. مشکلاتی هم داشت، ضعف‌هایی هم داشت ولی در مجموع شخصیتی است که به منافع ملی ایران نگاه می‌کند. آقای خاتمی الان احساسش این است که وضعیت منطقه‌ای ایران، بحران‌های خاورمیانه، مشکلات هسته‌ای و درگیری‌های داخلی در جامعه ایران به گونه‌ای است که تداومش می‌تواند منافع استراتژیک ایران را به خطر بیاندازد. بنابراین ایشان پیشنهاد مصالحه کرده‌اند. در پیشنهاد مصالحه همه چیز از زبان آغاز می‌شود. یعنی شما باید زخم زبان را کنار بگذارید. بیشتر به آینده مملکت فکر کنید و در حقیقت دو طرف همدیگر را به قول معروف ببخشند. اینکه آیا این پیشنهاد را آنها قبول می‌کنند، ممکن است قبول نکنند. ولی واقعیتش این است که با  تحولاتی که در منطقه اتفاق افتاده و رفتارهایی که آقای احمدی‌نژاد انجام داده به نظر من آقای خامنه‌ای، نهادهای قدرت به این نتیجه رسیده‌اند که اینکه افراد بیایند مدح کنند از ولایت فقیه و روش‌هایی که آقای احمدی‌نژاد به کار برده، الزاماً منافع مملکت و منافع استراتژیک جامعه را تأمین نمی‌کند. اما صحبت‌هایی که آقای گنج‌بخش کردند... اینها همه‌اش صحبت‌های ساده شده‌ای است که در زمان شاه هم بود و فکر می‌کنند مشکل مملکت با یک نفر است. این جوری نیست. ایران یک مجموعه‌ای از نهادهای قدرت افراد است. و این طور نیست که فقط یک نفر تصمیم بگیرد و انجام دهد. اگر می‌توانستند این کار را می‌کردند. چه در زمان آیت‌الله خمینی و چه الان این جوری نیست که حتی اگر آقای خامنه‌ای اراده کند کاری انجام دهد، انجام دهد. نکته دوم، آقای گنج‌بخش باید تکلیفش را معلوم کند. اگر ایشان دنبال انقلاب کردن است، این کمپلکس با آقای موسوی و آقای کروبی و سران جنبش سبز در تضاد است. ایشان نمی‌تواند بیرق جنبش سبز را بگیرد بالا ولی مغایر با ایده رهبران‌شان باشد. ایشان بگوید که کدام کشور نفتی دموکراتیک داریم. تغییرات دموکراتیک در کشورها در طول زمان اتفاق می‌افتد. همین الان کشور ایران با همین وضعیتش از چین دموکراتیک‌تر است. از تمام کشورهای عربی که دوستان نزدیک آمریکا هستند، دموکراتیک‌تر است. بنابراین این تغییر در طول زمان است. شما باید قدرت بسازید. شما ببینید گفتمان آقای گنج‌بخش چند تن هوادار می‌تواند در ایران بسیج کند. بنابراین نمی‌شود با کسانی که الان به هرحال پایگاه اجتماعی دارند، آقای خاتمی معتدل‌ترین فرد سیاسی در جامعه ایران است. اعتبار جامعه بین‌المللی دارد و میانگین جامعه ایران از دیدگاه آقای خاتمی حمایت می‌کند. دیدگاه آقای گنج بخش دیدگاهی است که صرفاً یک ایده‌ای را دارد بدون اینکه بداند روش‌ها و راه‌هایش امکان‌پذیر است یا نه. یعنی در حقیقت خوب شروع می‌شود، بد ادامه می‌دهد و فاجعه‌آمیز تمام می‌کند. ----------------------------------------------------------------- به این دلیل که به پایان وقت رسیدیم و این اختلاف نظر را نمی‌شود در مدتی کوتاه در این برنامه پایان داد، در فرصتی در آینده از شما آقای حقیقی و آقای گنج بخش دعوت می‌کنیم تا در یک برنامه دیدگاه‌هایتان را به مناظره بگذارید. با سپاس از میهمانان و شنوندگان برنامه.
 


دیپلمات ایرانی که به اتهام جاسوسی، برای مدت کوتاهی شنبه شب در مصر بازداشت شده بود، روز دوشنبه قاهره را ترک کرد. دولت مصر به او ۴۸ ساعت مهلت داده بود که این کشور را ترک کند به گزارش خبرگزاری دولتی مصر، قاسم حسینی مصر را به مقصد امارات متحده عربی ترک کرد. روابط دیپلماتیک ایران و مصر که از زمان انقلاب ایران قطع شد، اخیرا و بعد از سقوط حسنی مبارک رو به بهبود می رفت. دو کشور کماکان سفارتخانه های خود را بازگشایی نکرده اند.
 


دبير شورای فرهنگ عمومی ايران روز دوشنبه اعلام کرد که اعضای اين شورا، به دنبال تغيير نام واحد پولی کشور پس از حذف صفرهای ريال هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، منصور واعظی گفت که ايرانی نبودن واژه ريال و انتخاب آن توسط رضا شاه پهلوی از جمله دلايلی هستند که موجب شده اعضای اين شورا تصميم بگيرند که نام واحد پول ايران تغيير کند. به گفته آقای واعظی اعضای اين شورا هنوز نتوانسته اند بر سر جايگزينی برای واژه «ريال» به نتيجه ای برسند. وی افزود که درهم و دينار نيز واژه هايی با ريشه يونانی هستند. اکنون بسياری از کشورهای عربی از جمله عربستان، عمان، يمن، قطر و مراکش از واحد پولی به نام «ريال» استفاده می کنند از تغيير شکل يافته واژه «ريل» - واحد پول قديمی کشور اسپانيا - است.
 


ميشل پلاتينی رئيس اتحاديه فوتبال اروپا – يوفا – روز دوشنبه گفت که احتمالا نمايندگاه آسيا، جلسه رای گيری انتخاب رئيس فيفا را ترک خواهند کرد. بعد از کناره گيری محمد بن همام از نامزدی رياست فيفا، سپ بلاتر تنها نامزد رياست اين سازمان بين المللی است. محمد بن همام که رياست کنفدارسيون فوتبال آسيا را به عهده داشت به دليل اتهام فساد مالی از اين سمت برکنار شد. انتخابات رياست فيفا که روز چهارشنبه برگزار می شود، به دليل اتهامات مالی برخی سران فيفا با بحران رو به رو شده است. نمايندگان آسيا در سال ۹۹ نيز در اعتراض به محل ميزبانی جام جهانی، اين انتخابات را بايکوت کردند.
 


وکيل مدافع راتکو ملاديچ که به جنايت جنگی در بوسنی متهم است، روز دوشنبه گفت که موکلش از بيماريهای بسياری رنج می برد و تا زمان دادگاه زنده نخواهد ماند. ميلوش ساليچ در جمع خبرنگاران افزود که درخواست معاينه راتکو ملاديچ را به دادگاه ارائه کرده است. ژنرال ملاديچ که در زمان جنگ بوسنی فرماندهی نيروهای صرب بوسنی را به عهده داشته، به کشتار هشت هزار تن از مسلمانان سربرنيتسا  متهم است. او در سن ۶۹ سالگی و بعد از ۱۶ سال فرار و زندگی مخفيانه دستگير شده تا در دادگاه بين المللی لاهه محاکمه شود.
 


آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو روز دوشنبه گفت استقبال تشکيلات معمر قذافی از طرح خروج نشان می دهد که دوران وحشت، سرکوب و هراس از قذافی در ليبی به پايان خود رسيده است.آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو روز دوشنبه گفت: «استقبال تشکيلات معمر قذافی از طرح خروج نشان می دهد دوران وحشت، سرکوب و هراس از قذافی در ليبی به پايان خود رسيده است.» آقای راسموسن که در «وارنا»ی بلغارستان سخنرانی می کرد گفت: «دوران وحشت و هراس حکومت قذافی به پايان خود نزديک شده است و او چه در داخل ليبی و چه خارج از مرزها، در انزوای جدی فرو رفته و حتی نزديکان او هم در حال خروج از حلقه اطرافيان او هستند. زمان کنار رفتن معمر قذافی فرا رسيده و بهتر است خودش هم کنار برود.» اظهارات دبيرکل ناتو در زمانی صورت می گیرد که جيکوب زوما، رييس جمهور آفريقای جنوبی روز دوشنبه راهی ليبی شده تا گفت وگوهايی درباره استراتژی های احتمالی خروج معمر قذافی از قدرت انجام دهد. آقای راسموسن همچنين از افزايش حملات اخير نيروهای ناتو در ليبی حمايت کرده و گفته است: «اهداف قابل دسترسی برای ما در ليبی کاملا مشخص است و ما در يک عمليات مشترک به دنبال آن هستيم. برنامه ما هم جلوگيری از اهدافی است که معمر قذافی می خواهد به آن ها برسد.» دبيرکل ناتو افزود: «ما به هدف های زيادی طی دو ماه گذشته رسيده ايم و توانايی ارتش قذافی برای کشتار مردم ليبی را فلج کرده ايم. اين فشار تا وقتی که هرگونه خطر عليه شهروندان کشور ليبی وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت. حملات ناتو وقتی متوقف می شود که نيروهای نظامی به پايگاه های نظامی خود برگردند و به مردم کار نداشته باشند و امکان ارسال کمک های بشردوستانه به تمامی شهروندان ليبی فراهم باشد.» آقای راسموسن گفت: «ولی به هر حال گزينه نظامی جوابگوی کامل مسئله نيست و نمی توان فقط با فشار نظامی مسئله ليبی را حل کرد. زمانی که صلح کامل در اين کشور برقرار شود، آن زمان می توان گزينه های سياسی را به کار گرفت.» در همین حال، تلويزيون دولتی ليبی روز دوشنبه اعلام کرد که نيروهای ناتو از «پايگاه ناراضيان و معترضان در مصراته، حملاتی عليه چند شهر نزديک طرابلس انجام داده اند.» به گزارش رويترز، تلويزيون دولتی ليبی به جزييات اين حملات اشاره نکرده ولی گفته که نيروهای حامی قذافی در نزديکی طرابلس، هدف اين حملات قرار گرفته و ۱۱ تن هم کشته شده اند.
 


تعیین تکلیف حکومت بشار اسد در سوریه و معمر قذافی در لیبی بی‌تردید موضوع بحث رهبران چهار کشور آمریکا، روسیه، فرانسه و بریتانیا در حاشیه اجلاس اخیر سران گروه هشت در نورماندی - فرانسه بوده است. بیانیه پایانی اجلاس و بخصوص اظهارات مدودف حاکی از حصول توافقی غیررسمی مابین روسیه و آمریکا است که در اجرای آن قذافی حذف و اسد حفظ خواهد شد.تعیین تکلیف حکومت بشار اسد در سوریه و معمر قذافی در لیبی بی‌تردید موضوع بحث رهبران چهار کشور آمریکا، روسیه، فرانسه و بریتانیا در حاشیه اجلاس اخیر سران گروه هشت در نورماندی - فرانسه بوده است. بیانیه پایانی اجلاس و بخصوص اظهارات مدودف حاکی از حصول توافقی غیررسمی مابین روسیه و آمریکا است که در اجرای آن قذافی حذف و اسد حفظ خواهد شد. طی گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس اخیر گروه هشت، دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه صریحاً اعلام داشت که «معمر قذافی مشروعیت ادامه حکومت را از دست داده است.» روسیه علیرغم حمایت از قطعنامه شورای امنیت دایر بر اجرای منطقه ممنوع پرواز بر فراز لیبی، تاکنون منتقد عملیات نظامی ناتو در لیبی بوده است. اظهارات مدودف در مورد عدم مشروعیت حکومت قذافی، عیناً در بیانیه پایان اجلاس نیز نیز تکرار شده است : «قذافی و دولت لیبی در دفاع از مردم لیبی شکست خورده و مشروعیت خود را از دست داده‌اند. او (قذافی) در آینده لیبی آزاد و دموکراتیک جایی ندارد و باید برود.» اوباما نیز بعد از انجام گفت‌وگوهای خصوصی با سرکوزی و مدودف در نورماندی اظهار داشت: «ما در اجرای این تصمیم اشتراک نظر داریم و مصمم هستیم که کار را (در لیبی) تمام کنیم.» مدودف همچنین تأکید کرد که روسیه آماده است به منظور خارج ساختن قذافی از لیبی میانجیگری کند. تنها شرط روسیه در کنار گذاشتن قذافی ظاهراً حفظ یکپارچگی جغرافیایی لیبی بوده که مدودف به این نکته نیز تأکید ورزید. ماندگاری اسد در حالی که اجلاس دو روزه سران گروه هشت در نورماندی جریان داشت، تظاهرات پراکنده‌ای در شهرهای مرکزی سوریه علیه حکومت اسد صورت گرفت. با این با وجود سایر نقاط کشور تا حدودی آرام بود. به نظر می‌رسد که با احتیاط غرب و کاهش فشارهای خارجی علیه اسد، ارتش آن کشور بعد از سه ماه سرکوب بی‌رحمانه تظاهرکنندگان و استفاده از تانک و مسلسل سنگین علیه آنها، به‌خصوص در شهر درعا، تدریجاً کنترل نسبی اوضاع را به دست گرفته است. تظاهرکنندگان نیز به نظر می‌رسد که جاذبه به خیابان کشیدن شمار بزرگی از مردم از دست داده‌اند.   اگرچه اقدام خشن نیروهای امنیتی و ارتش سوریه علیه تظاهرکنندگان مهم‌ترین عامل کنترل اوضاع در سوریه بود، عوامل کمکی نیز در این مورد نقش مؤثری داشته‌اند. از جمله طبقه متوسط در شهرهای بزرگ سوریه مانند حلب و دمشق تنها به نظاره تظاهرات اکتفا کرده و عموماً از آن دوری جستند. مسیحیان سوریه نیز که نبض اقتصادی سوریه و بخش خصوص آن کشور را در دست دارند، با هدف حفظ وضع موجود و پرهیز از به خطر انداختن منافع تجاری و اقتصادی خود، به حمایت از حکومت اسد ادامه دادند. دروزی‌های سوریه نیز که تحت تأثیر ولید جنبلاط رهبر لبنانی دروزی‌ها قرار دارند، از پیوستن به تظاهرات خودداری ورزیدند. عوامل خارجی علاوه بر عوامل مؤثر داخلی، شواهد موجود حاکی از حمایت عملی ایران از دولت سوریه و ایفای نقش مأموران جمهوری اسلامی در سرکوب تظاهرکنندگان سوری است. در دو بیانیه توبیخی سازمان ملل و آمریکا در جهت محکوم ساختن اعمال خشونت دولت سوریه علیه تظاهرکنندگان سوری، از همکاری سپاه قدس و به‌خصوص نقش قاسم سلیمانی فرمانده کل و محسن چیذری فرمانده عملیات آن، در سرکوب مردم سوریه نام برده شده است. پاره‌ای از گزارش‌ها حاکی از حضور یکصد مأمور امنیتی و نظامی ایران و همچنین مأموران حزب‌الله لبنان در سوریه و همکاری نزدیک آنها با مقامات نظامی دمشق در جهت سرکوب تظاهرات در آن کشور است. علاوه بر ایران و حزب‌الله لبنان و گروه حماس، روسیه و ترکیه نیز با تفاوت‌های جزیی، طرفدار حفظ وضع موجود سوریه هستند. دولت اسرائیل علی‌رغم داشتن لحنی متفاوت با طرفداران متعارفی دولت اسد، ادامه حکومت بعثی‌ها و علوی‌های سوریه را به آینده نامعلوم ناشی از تغییر وضعیت سیاسی در دمشق ترجیح می‌دهد. نقش سوریه در ادامه مذاکرات صلح مابین اسرائیل و فلسطینیان، و مذاکرات فراگیرتر صلح اعراب و اسرائیل غیرقابل انکار است. تأثیر این نقش را پاره‌ای ناظران حتی با اهمیت‌تر از نقش مصر می‌دانند. با توجه به تغییر وضعیت سیاسی در مصر بعد از مبارک و احتمال افزایش فشارها از جانب مصر علیه اسرائیل،  پیوستن سوریه به مصر در این راه، می‌تواند دست یافتن به هر نوع توافق در خاورمیانه را دشوارتر از پیش بسازد. اتحاد اخیر گروه فتح به رهبری محمود عباس و حماس به رهبری خالد مشعل، موقعیت اسرائیل را عملاً دشوارتر از پیش ساخته است. نتایج نامعلوم سقوط احتمالی حکومت اسد در دمشق می‌تواند زمینه شرایطی را در منطقه فراهم سازد که نتایج آن از پیش به هیچ وجه قابل محاسبه نیست. شواهد حاکی است که با وجود انتقاد از اعمال خشونت دولت سوریه علیه تظاهرکنندگان، آمریکا آمادگی لازم را داشته که تحت شرایطی و در قبال دریافت بهای مناسب و در قالب یک توافق سیاسی غیررسمی، از تضعیف بیشتر اسد خودداری نماید. بهای مستقیم حفظ دولت اسد در دمشق ظاهراً توافق با روسیه بر سر حذف قذافی بوده است، نکته‌ای که منابع خبری اسرائیل از آن به عنوان «توافق محرمانه آمریکا و روسیه در نورماندی یاد می‌کنند.» از نتیجه چنین توافق محتملی ترکیه، اسرائیل، ایران، حزب‌الله لبنان و حماس نیز صمیمانه حمایت می‌کنند. به این ترتیب برای جشن گرفتن «بهار عربی» در سوریه، مردم آن کشور می‌باید مدتی بیشتر در انتظار باقی بمانند در حالی که مردم لیبی اینک از فرصت بهتری برای حفظ یکپارچگی جغرافیایی و در عین حال رسیدن به حکومت انتخابی و برگزاری جشن سقوط قذافی برخوردار شده‌اند. -------------------------------------------------------------------------- * دیدگاه‌های طرح شده در این یادداشت، الزاماً بازتاب نظرات رادیو فردا نیست.
 


همزمان با افزایش فشارها بر اطرافیان رییس جمهور ایران، روز دوشنبه اعلام شد که ۱۱ نماینده مجلس در نامه‌ای خواستار ارجاع «تخلف محمود احمدی نژاد در وزارت نفت» به قوه قضاییه شده و همزمان هیئت حقیت‌یاب مجلس برای بررسی انفجار در پالایشگاه آبادان به این شهر اعزام شده است.همزمان با افزایش فشارها بر اطرافیان رییس جمهور ایران، روز دوشنبه اعلام شد که ۱۱ نماینده مجلس در نامه ای خواستار ارجاع «تخلف محمود احمدی نژاد در وزارت نفت» به قوه قضاییه شده و همزمان هیئت حقیت یاب مجلس برای بررسی انفجار در پالایشگاه آبادان به این شهر اعزام شده است. عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه خبر داد که نامه ۱۱تن از نمایندگان مجلس در خصوص «تخلف رییس جمهور در سرپرستی وزارت نفت» از سوی این کمیسیون تایید شده و در صورت موافقت مجلس برای پیگیری به قوه قضائیه ارسال خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مجلس، خانه ملت، آقای حسینی با اعلام اینکه امضاء کنندگان این نامه از «طیف‌های مختلف مجلس» هستند، گفته که گزارش کمیسیون انرژی، در روزهای دهم یا یازدهم خرداد ماه در صحن علنی مجلس قرائت می‌ شود. وی افزود: اگر گزارش کمیسیون انرژی درباره تخلف محمود احمدی نژاد در عمل به قانون اساسی، مورد تایید اکثریت مجلس قرار گیرد، موضوع برای پیگیری قانونی به قوه قضائیه ارجاع می ‌شود. بر اساس گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، این نامه در رابطه با «سرپرستی غیرقانونی» محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت نوشته شده و چندی پیش از سوی علی لاریجانی برای بررسی به کمیسیون انرژی ارسال شده بود. عماد حسینی تصریح کرده است که در گزارش کمیسیون انرژی در این خصوص، تأکید نمایندگان بر موضوع «بی‌اعتنایی» آقای احمدی‌نژاد به تفسیر و توصیه شورای نگهبان و مجلس بوده است. در پی تصمیم دولت دهم مبنی بر ادغام وزارت نفت و نیرو، محمود احمدی‌نژاد با برکناری مسعود میرکاظمی از وزارت نفت، اعلام کرد که در حال حاضر شخصا سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده می‌گیرد . به دنبال این اظهارات، شورای نگهبان اعلام کرد که طبق قانون اساسی، رییس جمهور نمی‌تواند سرپرستی وزارتخانه‌ای را برعهده بگیرد. با این حال، با گذشت ۱۰ روز از اعلام نظر شورای نگهبان، دولت همچنان از معرفی سرپرست برای وزارت نفت خودداری کرده است. در پی این خودداری، ۱۱ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس، خواستار جلوگیری از «عدول» محمود احمدی‌نژاد از قانون اساسی شدند. بر اساس ماده ۲۳۳ قانون اساسی، هرگاه دستکم ۱۰ تن از نمایندگان «عدم رعایت قانون» از سوی رییس جمهور یا سایر اعضای دولت را اعلام کنند، موضوع بلافاصله به کمیسیون ذیربط ارجاع می‌شود. در صورتی که کمیسیون مربوط گزارش تخلف را تایید و به دنبال آن مجلس نیز بر آن صحه بگذارد، موضوع خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی در قوه قضائیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در عین حال هرگاه مجلس سه نوبت رای به وارد بودن تخلف رییس جمهور یا هر یک از وزیران کابینه بدهد، طرح استیضاح از این افراد نیز در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. اعتراض نمایندگان ادامه دارد در حالی که در چند روز گذشته شماری از نمایندگان از بر عهده گرفتن سرپرستی وزارت نفت از سوی رییس جمهور انتقاد کرده‌اند ، روز دوشنبه، اعتراض نمایندگان به این اقدام محمود احمدی‌نژاد همچنان ادامه یافت. محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس، در این خصوص گفته است که «جریان خاصی» بر دولت حاکم است که نه تنها قوانین را مورد توجه قرار نمی‌دهد که اخیرا از «مجلس، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان» نیز عبور کرده است. وی ضمن اشاره به عدم توجه دولت به نظر شورای نگهبان در مورد سرپرستی وزارت نفت، خاطر نشان کرد که «تعدادی از وزارتخانه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و مدیران و کارکنان آن‌ها بلاتکلیف هستند.» نماینده طرقبه و چناران این دست اقدامات دولت را موجب ایجاد نابسامانی دانست و افزود که ازجمله انفجار در پالایشگاه آبادان ، نتیجه این وضعیت است. سید علی ادیانی راد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، نیز در این خصوص ضمن تأکید بر اینکه «رییس جمهور نباید تصور کند که اختیارهای فراقانونی دارد»، گفته است: «بی‌اعتنایی به قانون و تفسیر شورای نگهبان و اصرار غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر احمدی‌نژاد بر سرپرستی وزارت نفت، تعجب همه مسئولان متعهد کشور را برانگیخته است.» علیرغم همه انتقادها، محمود احمدی‌نژاد همچنان سرپرستی وزارت نفت را برعهده دارد و در حالی که شورای نگهبان این اقدام را غیرقانونی می‌داند، فاطمه بداغی، معاون حقوقی رئیس جمهور بر قانونی بودن سرپرستی احمدی‌نژاد بر وزارت نفت پافشاری کرده است. اعزام هیئت حقیقت یاب برای بررسی حادثه آبادان از سوی دیگر، روز دوشنبه هیئت حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، متشکل از چند نماینده مجلس و معاون وزیر نفت، برای بررسی علل حادثه انفجار و آتش‌سوزی در فاز سوم پالایشگاه نفت آبادان، وارد این شهر شد. عبدالله کعبی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس و سرپرست این هیئت روز دوشنبه ضمن تأکید بر بررسی حادثه پالایشگاه آبادان به دور از «حب و بغض»، تأکید کرد که سازمان بازرسی کشور «اهمال‌کاری و بی‌تدبیری در افتتاح نابهنگام» پروژه جدید این پالایشگاه را تأیید کرده است. انفجار در پالایشگاه آبادان زمانی رخ‌داد که محمود‌احمدی‌نژاد و هیئت همراه وی برای افتتاح طرح بنزین‌سازی این پالایشگاه، در منطقه حاضر بودند. بر اساس اظهارات اخیر مسئولان، بر اثر این انفجار یک تن کشته و بیش از ۲۳ تن زخمی شدند. به دنبال این انفجار، رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که پیشتر هشدار داده بود که راه‌اندازی این پالایشگاه در وضعیت کنونی می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. علاوه بر این تعدادی از نمایندگان مجلس نیز افتتاح زود هنگام این پالایشگاه از سوی دولت را عامل انفجار در پالایشگاه آبادان دانستند. نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس روز دوشنبه تأکید کرد که متخصصان داخلی صنعت نفت به منظور مبارزه با تحریم‌ها در طول چندسال اخیر اقدامات موثری انجام داده‌‌اند که به گفته وی «با اهمال‌کاری مدیریتی و اصرار بر افتتاح زود هنگام، تمامی این زحمات تحت‌الشعاع حادثه اخیر قرار گرفت.»
 


به گفته فعالان سوری، تعداد کشته شدگان اعتراضهای روز يکشنبه در استان حمص – Homs – به ۱۱ تن رسيده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع محلی گفته اند که اين افراد در پی تيراندازی نيروهای نظامی در شهرهای رستان – Rastan – و طلبيسه – Talbisa – کشته شده اند. فعالان سوری می گويند که تعداد تلفات را بر اساس تعداد اجسادی که روز دوشنبه کشف کرده اند برآورد می کنند. صدها تن نيز در درگيريهای سه روز گذشته در اين منطقه مجروح شده اند و پليس جستجو برای دستگيری مخالفان را در بيمارستانها آغاز کرده است.
 


آريه الداد، از نمايندگان راستگرای پارلمان اسرائيل، روز دوشنبه خواستار تحقيقات پليس درباره يک شرکت اسرائيلی شد که متهم شده با ايران، معاملاتی انجام داده است. شرکت اسرائيلی «برادران اوفر»  از سوی دولت آمريکا متهم شده که تحريم ايران را زير پا گذاشته است. اين شرکت به همراه شش شرکت ديگر به دليل تجارت با ايران، از سوی آمريکا تحريم شده است. همزمان، يک مقام ارشد اسرائيلی روز دوشنبه اعلام کرد که دولت اسرائيل به نمايندگی از اين شرکت با مقامهای آمريکايی تماس نخواهد گرفت و در اين مساله دخالت نخواهد کرد. اين شرکت اسرائيلی اعلام کرده که هيچ گاه نمی دانسته در حال تجارت با يک شرکت ايرانی است.
 


مجلس ایران فهرستی از نام ۲۶ مقام آمریکایی که تهران قصد «تحریم» آنها را دارد اعلام کرد. بیشتر این نام‌ها مربوط به فرماندهان نظامی پیشین و فعلی آمریکا از جمله ۱۶ ژنرال ارتش این کشور است.مجلس شورای اسلامی فهرستی از نام ۲۶ مقام آمریکایی که جمهوری اسلامی ایران قصد «تحریم و تعقیب» آنها را دارد اعلام کرد. بیشتر این نام‌ها مربوط به فرماندهان نظامی پیشین و فعلی آمریکایی از جمله ۱۶ ژنرال ارتش ایالات متحده است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران روز سوم خرداد کلیات طرحی را با عنوان «طرح تحریم و تعقیب برخی مقامات آمریکایی» به تصویب رساند و علت تصویب آن را، «نقش مؤثر برخی مقامات آمریکایی در نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت و تولید، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر» اعلام کرد. در فهرستی که روز یکشنبه از سوی کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام شد، از جمله به نام دیوید پترائوس، فرمانده کنونی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اشاره شده است. در این فهرست همچنین نام ژنرال استنلی مک‌کریستال، فرمانده پیشین نیروهای ناتو به چشم می خورد که به ادعای نمایندگان مجلس ایران، «در قاچاق مواد مخدر» و دیگر جرایم دست دارد. در فهرست مجلس ایران،نام دونالد رامسفلد، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده، پل ولفوویتز، معاون پیشین وزارت دفاع و استوارت لِوی، معاون پیشین وزیر امور خزانه‌داری آمریکا نیز منتشر شده‌است. در این فهرست شماری از فرماندهان نظامی آمریکا در عراق از جمله پل برمر، جیمز ماتیوس، ریکاردو سانچز، تامی فرانکس، ریموند اودیرنو نیز به چشم می خورند که این افراد به «نقض حقوق بشر و حمایت از فعالیت‌های تروریستی» متهم شده‌اند. در این فهرست همچنین از فردی به نام «فرانک جی گاردنر» با عنوان «نخستین فرماندار نظامی آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳»، نام برده شده که منظور از آن می‌تواند «جی مونتگمری گارنِر»، مدیر دفتر کمک‌های بازسازی و بشردوستانه عراق در سال ۲۰۰۳ باشد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاظم جلالی درباره افراد نام برده در این فهرست گفته است: «ما این افراد را شناسایی کردیم و مستندات محکم و قوی در خصوص جنایات آنها وجود دارد، معتقدیم این اشخاص باید در مجامع بین‌المللی و حقوقی محاکمه شوند و علیه‌شان حکم صادر شود، جمهوری اسلامی ایران بررسی جنایات آنان را در مجامع حقوقی پیگیری خواهد کرد.» در بخش دیگری از فهرست مجلس شورای اسلامی ایران، افرادی چون توماس جی. پیکارد، رئیس پیشین اف.بی.آی، ژنرال میلر، فرمانده زندان گوانتانامو، دریادار هریسون، فرمانده کنونی بازداشتگاه گوانتانامو، و ویلیام راجرز، فرمانده ناو وینسنس، که هواپیمای مسافربری ایران را در سال ۱۳۶۷بر فراز خلیج فارس منفجر کرد، به «نقض حقوق بشر» متهم شده‌اند. برای چند مقام نظامی و امنیتی دیگر از جمله ژنرال‌ها ریچارد پرل، جان کین، جرج کیستی، جانس کاربینسکی، جک بریگز، جیمز جونز، و پیتر شومیکر و دو رئیس پیشین سازمان سیا، با نام‌های لویس فری و رابرت مولر اتهام‌هایی چندگانه ذکر شده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی درباره ماهیت و جزئیات تحریم‌های مورد نظر خود علیه این مقامات توضیح بیشتری نداده‌اند اما انتظار می‌رود تحریم مالی یا ممنوعیت سفر به ایران برای فرماندهان و مقام های آمریکایی قرار گرفته در این فهرست وضع شود. انتشار این فهرست در حالی صورت می گیرد که از زمان انقلاب بهمن ۵۷ در ایران، دولتمردان آمریکایی تقریبا هیچ‌گونه مسافرتی به ایران نداشته اند یا حساب بانکی در این کشور ندارند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین در مورد چگونگی پیگیری تلاش‌های جمهوری اسلامی برای محکوم شدن این افراد در مجامع بین‌المللی و حقوقی و مشخصات و نام این مجامع توضیحی نداد. کاظم جلالی درباره این اقدام مجلس  گفته است: «اگر چه کلیت سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا جنایتکارانه است اما برخی مقامات آمریکایی نقش موثری در نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت و تولید، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر داشته و دارند، لذا این طرح به اعمال مجازات علیه این اشخاص می‌پردازد.» وی افزود: «البته این لیست اولیه ما خواهد بود. در لیست‌های بعدی افراد جنایتکار در فلسطین، لبنان، سودان و سایر کشورها نیز معرفی خواهند شد.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه اظهار داشت: «البته جنایات آمریکا علیه ملت ایران از زمان کودتای ۲۸ مرداد تاکنون ادامه دارد و اینها همه لیست خواهد شد و کسانی که در این جنایات سهم داشتند در لیست قرار خواهند گرفت.» ایالات متحده پس از گروگانگیری کارکنان آمریکایی در سفارت این کشور در تهران، تحریم‌های مختلفی را علیه منافع و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌است. این تحریم ها در سال های اخیر شدت گرفته است و واشینگتن، علت افزایش تحریم‌های یکجانبه بر ضد ایران را «جلوگیری از دست یافتن تهران به سلاح هسته‌ای و نقض حقوق بشر توسط مقام‌های ایرانی» اعلام کرده‌است. مقام‌های ایرانی این اتهام‌ها را رد می‌کنند و همچنین تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ۳۲ تن از مقام‌های ایرانی به اتهام «نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان» را نیز «تقلید اروپا از آمریکا» توصیف می‌کنند.
 


رشد علمی ایران و جایگاه این کشور در پژوهش‌های علمی در سطح بین‌اللملی دو سه سالی است که به موضوع تبلیغاتی مسئولین بلندپایه جمهوری اسلامی تبدیل شده است. پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که این تبلیغات دولتی تا چه اندازه با واقعیت‌های علمی و پژوهشی ایران همخوانی دارند؟رشد علمی ایران و جایگاه این کشور در پژوهش‌های علمی در سطح بین‌اللملی دو سه سالی است که به موضوع تبلیغاتی مسئولین بلندپایه جمهوری اسلامی تبدیل شده است. محمود احمدی‌نژاد در بسیاری از سخنرانی‌های خود به دستاوردهای علمی کشور اشاره می‌کند و ایران را در قله جهانی علم و دانش می‌نشاند. کامران دانشجو و دیگر دست اندرکاران وزارت علوم هم از پیشتاز بودن ایران در تولید علم در سطح بین‌المللی سخن به میان می‌آورند. این موضوع حتی در پیام نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای نیز بازتاب یافته است: «در عرصه‌ی تولید علم، طبق آمارهائی که مراکز متخصص جهانی و مراکز بین‌المللی اعلام می کنند، مشارکت کشور ما در پیشرفت علمی و تولید علم در دنیا بیش از یازده درصد است؛ در حالی که ما یک درصد مردم دنیا هستیم و کشوری که بعد از ما در این منطقه بیشترین نصیب را داشته است، کمتر از شش درصد پیشرفت داشته است.» (۱) پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که این ادعاها و تبلیغات دولتی تا چه اندازه با واقعیت‌های علمی و پژوهشی ایران همخوانی دارند و  در ورای بحث‌ها، تبلیغات و جنجال‌های سیاسی آیا می‌توان از پیشرفت‌های چشمگیر علمی ایران سخن به میان آورد؟ شاخص پیشرفت علمی پرسش نخست روش‌شناسانه این است که مسئولین سیاسی ایران با تکیه بر چه شاخص‌ها و داده‌هایی از پیشرفت‌های علمی بی‌نظیر ایران سخن به میان می‌آورند؟ معیار اصلی ادعاهای مسئولین سیاسی در سال‌های اخیر به طور عمده تعداد مقالات علمی منتشر شده در مجلات معتبر علمی در سطح بین‌المللی است. این شاخص در کنار تعداد ارجاع به مقالات و نویسندگان آنها به خاطر آسان بودن محاسبه در بسیاری از مجلات تخصصی به عنوان یکی از معیارهای سنجش پیشرفت علمی استفاده می‌شود. رشد چشمگیر ایران در انتشار مقالات علمی واقعیتی است که در بررسی‌های بین‌المللی هم به آن اشاره شده است. این رشد به‌ویژه در رابطه با وضعیت پیشین خود ایران از برجستگی برخوردار است. در حقیقت ایران پس از یک دهه وقفه علمی در دهه اول انقلاب از سال‌های ۱۹۹۰ وارد یک دوره رشد علمی پر شتاب شده است. بر اساس گزارش ساینس متریکس(۲)، تعداد مقالات علمی ایران که از ۱۰۰ عدد در سال ۱۹۸۵ فراتر نمی‌رفت به ۷۰۰ در سال ۱۹۹۵، یک هزار و ۱۰۰ عدد در سال ۲۰۰۰، حدود هفت هزار عدد در سال ۲۰۰۵ و بیش از ۱۰ هزار عدد در سال ۲۰۰۸ رسید. شاخص متوسط رشد مقالات علمی ایران نیز برای دوره ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ حدود ۱۳ درصد است در حالی که در سطح بین‌المللی این رقم کمی بیش از یک درصد است. این موضوع طبیعی است که کشورهایی که شاهد فراز و نشیب‌هایی سیاسی و دانشگاهی مانند ایران نبودند و جایگاه برجسته‌ای هم در انتشار مقالات علمی دارند از رشد بسیار کمتری در مقایسه با ایران برخوردار باشند. برای مثال آمریکای شمالی که در سال به طور متوسط بیش از ۳۰۰ هزار مقاله علمی منتشر می‌کند از رشد کمتر از یک درصد برخوردار است. در میان کشورهای جهان ایران، ترکیه و کره جنوبی از بیشترین رشد در سال برخوردارند. از میان کشورهای نوظهور باید از جایگاه جدید چین یاد کرد که با شتاب کنونی قادر خواهد بود تا پیش از سال ۲۰۲۰ از نظر چاپ مقاله از امریکا هم پیش بگیرد. در این میان مسئولین ایران به گونه‌ای گزینشی از همین شاخص را برای سخن گفتن از پیشرفت‌های علمی ایران در مقایسه با سایر کشورها استفاده می‌کنند. در حالی که این میزان رشد بازگوکننده رشد ایران در رابطه با ارقام مربوط به چاپ مقالات علمی سال‌های قبل در ایران است. به همین دلیل هم ادعای اینکه «مشارکت کشور ما در پیشرفت علمی و تولید علم در دنیا بیش از ۱۱ درصد است» به کلی نادرست است. سهم ایران در مجموع مقالات منتشر شده و یا تعداد ارجاعات در مقایسه با کشورهای دیگر هنوز بسیار کم و ناچیز است و از یک درصد مجموع مقالات چاپ شده و یا نیم درصد تعداد ارجاعات در جهان فراتر نمی‌رود. رشد بسیار بالای سال‌های اخیر ایران فقط منجر به کاهش نسبی شکاف میان کشور ما و سایرین و نیز تثبیت جایگاه منطقه‌ای ایران در کنار ترکیه و اسرائیل شده است. این همان نکته‌ای است که در گفته‌های تبلیعاتی مسئولین فراموش یا کمرنگ می‌شود. اگر ما شاخص انتشار مقالات را به نسبت جمعیت کشور یا تعداد دانشجو محاسبه کنیم ایران حتی بعد از کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس که به طور عمده در ۲۵ سال اخیر به توسعه آموزش عالی خود همت گماشته‌اند  قرار می‌گیرد. زمینه‌های رشد علمی ایران رشد انتشار مقالات علمی در ایران را می‌توان نتیجه دو تحول مهم دانست. تحول نخست به توسعه کمی آموزش عالی در ایران مربوط می‌شود. طی ۳۰ سال گذشته تعداد دانشجو در ایران بیش از ۲۳ برابر شده است و مؤسسات آموزش عالی جدیدی در همه استان‌های ایران توسعه پیدا کرده‌اند. شاخص تعداد دانشجو به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از ۵۰۰ نفر در سال ۱۹۷۹ به بیش از پنج هزار نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است. ایران از نظر نسبت دانشجو به جمعیت در سطح کشورهای توسعه یافته قرار دارد هر چند کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها به خاطر رشد پرشتاب کمی چندان بالا نیست. جمعیت دانشجویی نیز به‌طور عمده از کسانی تشکیل شده که راهی به پژوهش نمی‌برند ولی همزمان این تحول کمی افزایش شمار هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها را هم در پی آورده در رونق پژوهش در دانشگاه‌ها بی‌تأثیر نبوده است. دلیل دوم رشد مقالات توجه و سرمایه‌گذاری دولت به ویژه در برخی از رشته‌های علوم پایه و کاربردی و ایجاد مراکز پژوهشی جدید است. ایران در ۱۵ سال گذشته شاهد به وجود آمدن گروه اجتماعی نوظهوری شامل افرادی که به طور حرفه‌ای به کار پژوهش علمی اشتغال دارند بوده است.(۳) بخشی قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های حساسی که به شاخه‌های فیزیک و شیمی که با انرژی هسته‌ای و یا فعالیت‌های اتمی ارتباط دارند صورت گرفته است. تعداد مقالات در این حوزه در فاصله ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ بیش از ۱۰۰ برابر شده است. پژوهش‌هایی که به نوعی به صنایع نظامی مربوط می‌شوند نیز از رونق برخوردار شده‌اند. پزشکی حوزه دیگری است که در آن انتشار مقالات بسیار فعال بوده نتایج یک بررسی آماری درباره تعداد مقالات، تعداد ارجاعات و تعداد ارجاع به ازای هر مقاله در حوزه علوم پزشکی از ژانویه سال ۲۰۰۰ تا مارس ۲۰۱۱ نشان میدهد که ایران با بیش از ۹ هزار مقاله و حدود ۳۲ هزار ارجاع در مقام ۴۳ دنیا قرار دارد. در این زمینه آمریکا با بیش از ۷۵۰ هزار مقاله و ۱۳.۵ میلیون ارجاع در جای نخست قرار دارد و در مقایسه با ایران کشوری مانند سوئد با ۹ میلیون جمعیت ۵ برابر مقاله و ۲۸ برابر ارجاع به مقالات دارد. شاخص پیشرفت علمی یک کشور درباره پیشرفت‌های علمی در سطح بین‌المللی باید به چند نکته مهم توجه کرد. نخست آنکه هیج شاخص جامع و عینی در سطح بین‌المللی برای اندازه‌گیری سهم علمی کشورها و یا میزان و کیفیت پیشرفت‌های علمی آنها وجود ندارد. شاخص تعداد مقالات علمی و یا تعداد ارجاعات با وجود اهمیتی که دارد به تنهایی آنهم فقط در بعد آماری نمی‌تواند بازگو کننده همه واقعیت‌های مربوط سهم هر کشور در تولید و پیشرفت علم باشد. به ویژه آنکه انگیزه و امکان چاپ مقاله در همه فعالیت‌های علمی به یک گونه نیست و مجلاتی علمی که در این بررسی آماری به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای ارزش و ملاک‌های علمی یکسانی نیستند. شاخص‌های مختلف موجود فقط می‌توانند ابعادی از این پدیده پیجیده را منعکس کنند. برای مثال سرانه بودجه پژوهشی (پولی که به ازای هر فرد به پژوهش اختصاص می‌یابد)، سهم بودجه پژوهش در تولید ناخالص ملی و یا تعداد اختراعات ثبت شده نیز شاخص‌های مهمی برای نشان دادن اهمیت و میزان پیشرفت علمی به شمار می‌روند. تعداد پژوهشگران حرفه‌ای و یا دانشجویان دکترا و یا فوق دکترا یکی دیگر از این شاخص‌هاست. در زمینه‌های نامبرده ایران دارای جایگاه مناسبی در مقایسه با کشورهای پیشرفته نیست. برای مثال سرانه بودجه پژوهشی ایران از ۵۰ دلار فراتر نمی‌رود در حالی که در کشورهای توسعه یافته این مبلغ فراتر از هزار دلار است. نمونه دیگر سهم دانشجویان دوره دکترا درجمعیت دانشجویی است. در ایران دانشجویان دوره دکترا که به کار پژوهشی می‌پردازند کمتر از یک درصد کل جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهند در حالی که در کشورهای پیشرفته این شاخص از ۱۰ تا ۱۵ درصد در نوسان است. دوم آنکه رابطه تولید با پیشرفت‌های علمی و یا با جامعه در دنیایی که اقتصاد و زندگی هر روز بیش از گذشته به دانش و فن‌آوری وابسته می‌شود به یک موضوع بسیار اساسی تبدیل شده است. همکاری فعال شرکت‌های بزرگ اقتصادی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و یا سرمایه‌گذاری‌های کلان آنها در آزمایشگاه‌های داخلی و یا در همکاری با دانشگاه‌ها از همین زاویه قابل درک است. بودجه تحقیقاتی شرکت‌های اتوموبیل‌سازی مانند تویوتا، پژو، بنز یا رنو بیش از بودجه پژوهشی دولت ایران است. شرکت‌های داروسازی همکاری تنگاتنگی با آزمایشگاه‌های پژوهشی بیولوژی دانشگاهی و یا خصوصی دارند و بخشی  از هزینه‌های آنها را تأمین می‌کنند. از همین رو ارزشیابی پژوهش‌های علمی و جایگاه هر کشور در این حوزه از جمله در رابطه با زنجیره علم- جامعه- تولید نیز باید سنجیده شود. به عبارت دیگر باید دید پژوهش‌های علمی تا چه اندازه به بهبود کیفیت زندگی، تولید و یا خدمات علمی یاری می‌رساند. برای مثال می‌توان پرسید پیشرفت‌های علمی ایران در ۲۰ سال اخیر چه بازتاب مشخصی در سهم این کشور در تولید جهانی و یا کیفیت و چند و چونی زندگی ایرانی داشته است. چه میزان از کالاها و یا خدماتی که از پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری جدید بهره گرفته‌اند ساخت ایران هستند و تولیدات ایران چه سهمی در این زمینه در سطح جهانی دارند. در غیر این صورت پیشرفت علمی در سطح آزمایشگاهی و یا در حوزه‌های خاص با وجود اهمیت از اثربخشی لازم برخوردار نیست. کشوری مانند کره شمالی می‌تواند در برخی حوزه‌های فن‌آوری و علمی به‌ویژه آنهایی که با بخش نظامی و یا فعالیت‌های اتمی گره خورده‌اند به پیشرفت دست یابد در حالی که در حوزه‌های بسیاری این کشور توسعه نیافته است و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. سرانجام اینکه پیشرفت علمی امروز را از جمله باید در رابطه با زنجیره تقسیم کار جهانی در حوزه‌های علمی، ارتباط حوزه‌های علمی و رقابت‌ها و همکاری‌های میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار داد. قدرت علمی یک کشور به میزان پویایی و مشارکت در شبکه‌های علمی درون‌مرزی و بین‌المللی و جذب نخبگان علمی (داخلی و خارجی) هم وابسته است. موانع توسعه علمی ایران با وجود رشد پژوهش علمی در ایران، دیرپایی برخی موانع ساختاری می‌تواند در سال‌های آینده به صورت عامل بازدارنده رشد علمی ایران و یا تأثیر مثبت آن در حوزه تولید، جامعه و زندگی عمل کنند. این موانع هم به زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی  و هم به عوامل دورنی پژوهش مربوط می‌شوند. پژوهش در ایران در شرایط کنونی فقط با سرمایه‌گذاری دولتی و یا با پول بخش نظامی صورت می‌گیرد و بخش خصوصی و مؤسسات اقتصادی مشارکت بسیار ناچیزی در توسعه طرح‌های پژوهشی دارند. در حقیقت بخش بزرگی از این پژوهش‌ها هیچ رابطه سازواره (ارگانیک) با اقتصاد ندارد. دولتی بودن پژوهش زمینه پیشرفت علمی را هم محدود می‌کند و از دامنه تأثیر بخشی آن در سطح اقتصاد و جامعه هم می‌کاهد. در ایران کمتر از نیم درصد تولید ناخالص ملی صرف پژوهش می‌شود در حالی که این میزان در کشورهای پیشرفته گاه به سه درصد می‌رسد. مشکل دوم ترکیب نا متناسب کادر علمی و دانشجویی در ایران است. ۹۴ درصد دانشجویان ایران در دوره کاردانی (فوق دیپلم) و کارشناسی (لیسانس) به تحصیل اشتغال دارند و فقط شش درصد به دوره فوق لیسانس و دکترا راه می‌یابند. این شاخص آخری در کشورهای پیشرفته بیش از ۴۰ درصد است. همین مشکل در رابطه با کادر علمی دانشگاه وجود دارد. سهم استادان و دانشیاران دانشگاه فقط هشت درصد و شمار استادیاران از ۲۶ درصد کل کادر علمی ایران  تجاوز نمی‌کند. دو سوم کارکنان آموزشی دانشگاه‌ها مربی و افراد حق‌التدریسی هستند. این پدیده که پیش از هر چیز ناشی از رشد شتابان آموزش عالی بدون توجه به کیفیت است، به طور مستقیم بر کیفیت پژوهش و پتانسیل علمی دانشگاه و مشارکت آن در توسعه علمی تأثیر منفی می‌گذارد. مشکل سوم رابطه ایران با جهان و تنش‌هایی است که میان کشورهای پیشرفته غربی و ایران وجود دارد. این بحران‌ها به روابط علمی ایران با دنیا لطمه فراوانی می‌زند و در بلند مدت می‌تواند به انزوای ایران از جمله در زمینه دانشگاهی و علمی منجر شود. امروز بعد بین‌المللی دانشگاه به عامل مهمی در پیشرفت علمی و بالا رفتن کیفیت آن تبدیل شده است. هیچ کشوری در دنیا نتوانسته است در انزوا و در ستیز سیاسی با دنیا به رشد مطلوب علمی در حوزه‌های مختلف دست یابد. رابطه ایران با جهان علمی یک جانبه است و درهای دانشگاه‌های ایران کمتر بروی پژوهشگران و استادان سایر کشورهای دنیا باز است و یا امکان این تبادل وجود دارد. مشکل جهارم اما به تنش‌های و مشکلات درونی ایران باز می‌گردد. بحران‌های سیاسی و روش‌های استبدادی و امنیتی در دانشگاه و جامعه  نه تنها به محیط‌های علمی و آکادمیک که نیاز اساسی به آزادی و امنیت شعلی و روحی دارند، لطمه می‌زنند که به روند فرار معزها هم شتاب می‌بخشد. فرار مغزها در دنیایی که همه به دنبال جذب نخبگان علمی هستند نوعی شکست مضاعف است و ایران بیش از سه دهه است که بهای سنگینی بابت از دست دادن منظم پژوهشگران و نخبگان علمی و فرهنگی می‌پردازد. تبلیغات سیاسی پیرامون پیشرفت‌های بزرگ علمی ایران یادآور تجربه رقابت شوروی سابق با و امریکا و دیگر کشورهای غربی است. شوروی‌ها در حالیکه موفق شده بودند اولین انسان را نیم قرن پیش در سال ۱۹۶۱ به فضا بفرستند در بسیاری زمینه‌های دیگر از جمله در آنچه که به زندگی روزمره مردم مربوط می‌شد از پیشرفت بازماندند. پیشرفت‌های علمی را نباید دستاویز تبلیغات ایدئولوژیک و سیاسی و یا بازی با احساسات ناسیونالیستی مردم قرار داد به‌ویژه آنکه ایران هنوز از نظر علمی در موقعیتی قرار ندارد که دستاوردهای خود را به رخ جهانیان بکشد. کشورهایی در دنیا وجود دارند که بدون برخورداری از ثروت بادآورده نفتی توانسته‌اند با تواضع و بی سر و صدا و جنجال تبلیغاتی جایگاه برتری نسبت ما در علم و اقتصاد از آن خود کنند. در تبلیغات مسئولین از شتاب رشد علمی ایران به عنوان دلیلی بر کارایی نظام جمهوری اسلامی یاد می‌شود. در حالی که کمتر سیاستمداری در ژاپن، کره جنوبی، سوئد، برزیل، آلمان و دیگر کشورهای پیشرفته جهان می‌توان یافت که نیاز به چنین تبلیغات سیاسی و ایدئولوژیک درباره پیشرفت‌های علمی کشور خود داشته باشند. در حقیقت پیشرفت‌های علمی نیاز به تبلیغات ندارد چرا که وضعیت اقتصاد، دانشگاه، جامعه و زندگی مردم هر کشور به‌خوبی نشان‌دهنده میزان واقعی و عینی پیشرفت آن است. این برخوردها آیا بیشتر شبیه عقده‌گشایی کسانی نیست که به خاطر عدم اعتماد به نفس و یا برای پوشاندن مشکلات دیگر نیاز دارند به طور پیوسته کارایی نظام سیاسی مطلوب خود را به دیگران و به خویشتن ثابت کنند؟ -------------------------------------------------------------------------- * دیدگاه‌های طرح شده در این یادداشت، الزاماً بازتاب نظرات رادیو فردا نیست.
 


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، روز دوشنبه از بسته شدن تمامی نيروگاههای هسته ای اين کشور تا سال ۲۰۲۲ استقبال کرد. خانم مرکل در جمع خبرنگاران در برلين گفت: «تصميم کميسيون اخلاقی برای بستن نيروگاهها نشان می دهد که آلمان بايد سيستم انرژی خود را از پايه و اساس تغيير دهد.» خانم مرکل افزود: «آلمان برای آينده، نيروی برقی می خواهد که توليدش امن تر، مطمئن تر و از نظر اقتصادی، با ثبات تر باشد.» وی همچنين وعده داد که دولتش خيلی زود با پيش بينی تدابير مورد نياز، زمينه اجرايی شدن اين مصوبه را فراهم کند. آلمان نخستين قدرت اقتصادی – صنعتی جهان است که اعلام کرده به دليل مضرات نيروگاههای هسته ای برای محيط زيست، تمامی اين نوع از نيروگاهها را تعطيل می کند.
 


فرمانده نيروهای ناتو، روز دوشنبه، در نشست اين ائتلاف نظامی در وين گفت که حکومت معمر قذافی رهبر ليبی به پايان کارش نزديک شده است. آندرس فو راسموسن، در آستانه سفر جاکوب زوما رئيس جمهوری آفريقای جنوبی به طرابلس گفت: «عميات ناتو در ليبی، اهداف مورد نظر را تامين کرده و به توانايی قذافی در کشتن ملت خودش، ضربه جدی زده است.» ناتو در هفته های اخير حملات هوايی بسياری به مجتمع باب العزيزيه که محل کار و زندگی قذافی است، انجام داده است. بريتانيا نيز روز يکشنبه اعلام کرد بمبهای ضد پناهگاه نيز به تسليحات چنين حملاتی اضافه شده است.
 


راتکو ملاديچ، متهم کليدی در کشتار مردم سربرنيتسا در بوسنی که پس از يک دهه اختفا بازداشت شد، روز دوشنبه به حکم تحويل خود به دادگاه بين المللی لاهه اعتراض و درخواست تجدید نظر کرد. همزمان پليس صربستان ۱۸۰ تن را در جريان تظاهرات به نفع ملادیچ بازداشت کرد.راتکو ملاديچ، متهم کليدی در کشتار مردم سربرنيتسا و نيز جنايات جنگی ديگر در بوسنی که پس از يک دهه اختفا بازداشت شد، روز دوشنبه به حکم تحويل خود به دادگاه بين المللی لاهه اعتراض و درخواست تجدید نظر کرد. دولت صربستان، گفته بود تصيم نهايی دادگاه اعلام شده و ژنرال ملاديچ را برای محاکمه تحويل دادگاه لاهه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعيد به نظر می رسد دادگاه صربستان در رای خود تجديد نظر کند. ژنرال راتکو ملاديچ، متهم به ايفای نقش کليدی در قتل عام حدود هشت هزار مرد و پسر ساکن سربرنيتسا است. او ارشدترين مقام بازداشت شده متهم به جنايات جنگی در خلال جنگ بوسنی است که از زمان بازداشت رادوان کاراجيچ در سال ۲۰۰۸ دستگير شده است. ژنرال ملاديچ که فرماندهی نظامی صرب‌های بوسنی را برعهده داشت از سال‌ها پيش به دليل قتل عام و ارتکاب جنايت جنگی از سوی ديوان کيفری لاهه تحت پيگرد بود. وی در ساعات اوليه بامداد روز پنجشنبه گذشته در ايالت ويودينا در شمال صربستان بازداشت شد. خانواده و وکيل آقای ملاديچ می گويند او در مدتی که مخفيانه زندگی می کرده، سه بار حمله قلبی را تجربه کرده و آن قدر بيمار است که توانايی زنده ماندن تا پايان مدت محاکمه را ندارد. روز يکشنبه، بلگراد پايتخت صربستان شاهد تظاهرات هزاران تن از طرفداران ژنرال ملاديچ بود که او را «قهرمان» خوانده و نسبت به دستگيری وی اعتراض کردند. این تظاهرات با درگيری همراه بود و به گزارش خبرگزاری رويترز، ۲۳ نيروی پليس و ۱۱ تن از معترضان در اين درگيری ها زخمی شده و پليس صربستان حدود ۱۸۰ تن را در جريان اين تظاهرات دستگير کرده است. گزارش ها حاکی است شمار زيادی از افرادی که برای حمايت از راتکو ملاديچ به خيابان های بلگراد آمدند، بسيار جوان هستند و حتی پس از سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ که درگيری و جنگ داخلی در يوگسلاوی سابق جريان داشت، به دنيا آمده اند. به گزارش رويترز، حزب افراطی صربستان طرفداران و حاميان خود را از گوشه و کنار کشور جمع آوری کرده و با اتوبوس آن ها را به بلگراد آورده است. دارکو ملاديچ، فرزند ژنرال ملاديچ روز يکشنبه در جمع حاميان پدرش گفت: «پدر من يک قهرمان است و نه يک جنايتکار چرا که او هيچ دستوری برای کشتارها نداده است.» دستگيری رادکو ملاديچ، يکی از موانع پيوستن صربستان به اتحاديه اروپا بود که بلگراد اميدوار است با دستگيری و تحويل او به دادگاه کيفری لاهه، مانع اصلی پیوستن این کشور به اتحاديه اروپا برطرف شود.
 


در ادامه موج حملات هفته های اخير به دولت محمود احمدی نژاد، اصولگرايان منتقد از سفر علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، به عربستان به شدت انتقاد کرده و اين سفر را ناشی از تحرک «جريان انحرافی» در دولت ارزيابی کرده اند.در ادامه موج حملات هفته های اخير به دولت محمود احمدی نژاد، اصولگرايان منتقد از سفر علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، به عربستان سعودی به شدت انتقاد کرده و اين سفر را ناشی از تحرک «جريان انحرافی» در دولت دهم ارزيابی کرده اند. رسانه های ايران در روزهای اخير خبر داده بودند که قرار است علی اکبر صالحی برای ديدار با مقام های عربستان سعودی راهی رياض شود. اين سفر که هنوز انجام آن قطعی نشده است در زمانی صورت می گيرد که روابط ايران و عربستان بر سر اعتراض های بحرين و اعزام سربازان عربستانی به اين کشور به تيرگی گراييده است. در واکنش به اين سفر، روزنامه کيهان که به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، نزديک است روز يکشنبه در يادداشتی با عنوان «به جنايتکاران آل سعود جايزه ندهيد!!»، برنامه ريزی اين سفر را ناشی از تحرک «جريان مسئله دار» در دولت آقای احمدی نژاد دانسته است. «جريان مسئله دار» يا «انحرافی» عنوانی است که رسانه ها و شخصيت های اصولگرای منتقد دولت دهم برای معرفی اطرافيان رييس جمهور اسلامی بويژه اسفنديار رحيم مشايی و حميد بقايی به کار می برند. اين افراد متهم هستند که به تبليغ مکتب ايرانی در مقابل اسلام پرداخته و «آلوده به انواع مفاسد اقتصادی» هستند. روزنامه کيهان نوشته است: «بنابر برخی گزارش های موثق، جريان مذکور پس از ناکامی چند هفته پيش در اعزام دکتر صالحی به رياض، مجددا تحرکاتی را آغاز کرده تا به توجيه لزوم انجام اين سفر و جلب نظر مساعد رييس جمهور بپردازد.» به نوشته کيهان، اين سفر در حالی قرار است انجام شود که «رژيم آل سعود با شدت تمام مشغول سرکوب مردم در عربستان، يمن و بحرين است و حتی در اقدامی مغاير با حقوق بين الملل اقدام به اشغال نظامی بحرين کرده است.» اين روزنامه تندرو، سفر وزير خارجه ايران به رياض را «اعتبار بخشيدن به رژيم سرکوبگر و فاقد مشروعيت مردمی و منطقه ای» دانسته و افزوده است که «رژيم آل سعود...در صدد است به اعتبار سفر وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران به رياض، تمام ناکامی های و سرکوبگری ها و جنايت های خود عليه امت اسلامی را کتمان کند.» انتقادهای نمایندگان مجلس انتقادها از سفر علی اکبر صالحی به عربستان سعودی به رسانه های اصولگرايان منتقد احمدی نژاد محدود نمانده و در دو روز اخير برخی از نمايندگان مجلس نيز به صف معترضين اين سفر پيوسته اند. احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش های مجلس، سفر وزیر امور خارجه ایران را «نشان دهنده سیاست خارجی ضعیف» ایران در قبال تحولات منطقه دانسته و گفته است: «بنده ضعف سیاست خارجی را متوجه رییس جمهور می دانم، چرا که موضعگیری غیرشفاف رییس جمهور باعث شده که وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.» به گفته وی، این سفر «باعث تایید مواضع و جنایات آل سعود خواهد شد و حتی ممکن است که مقامات سعودی اخبار این سفر را کاملا فیلتر شده و در جهت منافع خود انعکاس دهند.» همچنین کاظم جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز يکشنبه در جلسه علنی مجلس طی يک «اخطار قانون اساسی» گفت که سفر صالحی به عربستان مصلحت نيست. وی در اين زمينه به اصل ۱۵۲ قانون اساسی استناد کرد که به گفته او، «طبق اين اصل از قانون، سياست خارجی ايران بر اساس نفی هر گونه سلطه جويی و سلطه پذيری و حفظ استقلال و تماميت ارضی کشور است.» آقای جلالی، عربستان سعودی را به انجام «جنايت در بحرين» متهم کرده و گفته است: «بايد با رژيم سعودی برای جنايتی که در بحرين انجام می دهند، برخورد شود نه اينکه به آنها دست مريزاد هم بگوييم.» اسماعيل کوثری، ديگر نماينده مجلس، نيز سفر صالحی به عربستان را «مهر تاييدی بر اقدامات جنايتکارانه رژيم آل سعود» دانسته و خواستار جلوگيری از انجام اين سفر از سوی رييس جمهور اسلامی ايران شده است. وی به خبرگزاری فارس گفته است که اين «موضوع در حال حاضر از سوی کميسيون امنيت ملی و نمايندگان مجلس قابل قبول نيست.» جواد جهانگيرزاده، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، نيز به اين خبرگزاری گفته که انجام سفر وزير امور خارجه ايران به عربستان، «مطمئنا انقلابيون بحرين را با يک سوال بزرگ مواجه می کند.» وی تهديد کرده است که «يقينا اگر چنين سفری صورت بگيرد نمايندگان مجلس ساکت نخواهند نشست.» جريان های هوادار دولت محمود احمدی نژاد و آيت الله علی خامنه ای طی هفته های اخير بر سر مواضع و عملکرد رييس جمهوری ايران در برکناری وزير اطلاعات دچار اختلافات شديدی شده اند و به نظر می رسد اين مخالفت ها به حوزه سياست خارجی ايران نيز کشيده شده است. در حالی که برخی گزارش ها حاکی از تلاش دولت دهم برای بهبود رابطه با عربستان سعودی است، هواداران آيت الله خامنه ای تلاش می کنند اين تلاش ها را عقيم کنند. علی اکبر صالحی که دی ماه سال گذشته جانشین منوچهر متکی، وزیر خارجه پیشین ایران شد، در زمان سرپرستی خود بر این وزارتخانه اعلام کرد که اولویت کاری اش، توجه به کشورهای همسایه و جهان اسلام در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است. وی در این زمینه، عربستان سعودی را «مستحق روابط ویژه سیاسی» با ایران دانست و گفت که این «دو کشور مؤثر در جهان اسلام» می‌توانند در کنار هم بسیاری از مشکلات و مسائل مبتلا به جهان اسلام را حل و فصل کنند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هنوز انجام سفر علی اکبر صالحی به عربستان را تایید نکرده است.
 


ناوی پيلای، کميسر حقوق بشر سازمان ملل، روز دوشنبه به شدت عليه سرکوبی مخالفان در سوريه و ليبی موضع گيری کرد و آن را «تکان دهنده» خواند. خانم پيلای خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «ميزان بی رحمی و حجم اقدامات حکومتها در ليبی و سوريه، در زمينه بی توجهی آشکار به ابتدايی ترين حقوق انسانها، تکان دهنده بوده است.» به گفته مدافعان حقوق بشر از آغاز اعتراضها در سوريه، بيش از هزار نفر کشته و ۱۰ هزار نفر ديگر نيز بازداشت شده اند. در روز يکشنبه نيز نيروهای امنيتی سوريه هفت تن از مخالفان را در خيابان کشتند.
 


 منابع پزشکی در يمن می گويند که نيروهای نظامی اين کشور، روز دوشنبه به مخالفان در شهر جنوبی «تعز» حمله برده اند و دستکم ۲۰ نفر را کشته اند. از نزديک چهار ماه پيش در اوايل ماه فوريه که اعتراضها در يمن آغاز شده، شهر تعز يکی از مراکز اصلی مخالفان بوده است. معترضان به دنبال برکناری علی عبدالله صالح از قدرت هستند. وی در سه دهه گذشته رئيس جمهور يمن بوده است. به گفته منابع محلی، «گارد جمهوری» که وفادارترين نظاميان به علی عبدالله صالح هستند، روز دوشنبه به مخالفان حمله کرده اند.
 


آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ کلیه نیروگاه‌های هسته‌ای اش را به تدریج تعطیل و فعالیت تمامی ۱۷ راکتور هسته‌ای خود را متوقف کند. وزیر محیط زیست آلمان گفته است که این تصمیم «تغییر ناپذیر» است.آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ کلیه نیروگاه‌های هسته‌ای اش را به تدریج تعطیل و فعالیت تمامی ۱۷ رآکتور هسته‌ای خود را متوقف کند. نوربرت روتگِن، وزیر محیط زیست آلمان روز دوشنبه گفت که دولت ائتلافی راست میانه پس از هفت ساعت بحث و بررسی در دفتر آنگلا مرکل، در ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه بر سر این اقدام به توافق رسیدند. وی تأکید کرد که این تصمیم «تغییر ناپذیر» است. آلمان نخستین قدرت صنعتی بزرگ جهان است که از تعطیل شدن نیروگاه‌های هسته‌ای خود در یک زمان مشخص سخن به میان آورده است. این تصمیم آلمان پس از آن گرفته شد که به دنبال بروز زلزله و سونامی در ژاپن و متعاقب آن فاجعه هسته‌ای نیروگاه اتمی فوکوشیما، بحث‌ها بر سر ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای در آلمان بالا گرفت. آلمان در مجموع دارای ۱۷ رآکتور هسته‌ای است که از این تعداد، هشت نیروگاه به شبکه برق متصل نیستند. یکی از این راکتورها که در شمال آلمان واقع است از سال‌ها پیش به دلیل مشکلات فنی از دور خارج شده است. هفت راکتور دیگر نیز در زمره کهنه‌ترین نیروگاه های آلمان هستند که دولت فدرال آلمان سه ماه پیش از این و به دنبال فاجعه اتمی ژاپن، فعالیت آن‌ها را به حال تعلیق در‌آورد. آقای روتگِن روز دوشنبه با بیان اینکه این هشت راکتور دیگر فعال نخواهند شد، افزود که شش راکتور دیگر تا پایان سال ۲۰۲۱ تعطیل خواهند شد و فعالیت سه راکتور باقیمانده نیز که مدرنترین نیروگاه های هسته ای آلمان هستند تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف خواهد شد. تصمیم به توقف فعالیت‌های هسته‌ای آلمان در حالی گرفته شده است که خانم مرکل در پایان سال ۲۰۱۰ اعلام کرده بود دولت آلمان تصمیم دارد عمر ۱۷ راکتور آلمان را به طور میانگین تا ۱۲ سال افزایش دهد که در صورت عملی شدن این تصمیم، این نیروگاه ها تا اواسط دهه ۲۰۳۰ به فعالیت خود ادامه می‌دادند. خبرگزاری فرانسه در این زمینه نوشته است که تصمیم به توقف فعالیت‌های هسته‌ای آلمان تا سال ۲۰۲۲ نشان از تغییر رویه آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، و همراه شدن وی با ائتلاف سوسیال دمکرات سبز آلمان دارد. آلمان در حالی از تعطیلی تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای خود در آینده خبر می‌دهد که ۲۲ درصد از کل برق این کشور از طریق راکتورهای اتمی تولید می‌شود و اکنون آلمان باید به دنبال روش جایگزینی برای جبران این مسئله باشد. وزیر محیط زیست آلمان تأکید کرده است که متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای آلمان هیچ نوع اختلالی در تأمین برق کشور ایجاد نخواهد کرد و نیازهای کشور به الکتریسیته همواره تأمین خواهد بود. با این حال آقای روتگِن توضیح نداد برقی که در حال حاضر از طریق نیروگاه های اتمی تهیه می‌شود، پس از تعطیلی فعالیت این راکتورها از کدام محل تأمین خواهد شد.
 


روزنامه‌های دوشنبه ایران از حمله دوباره داود احمدی‌نژاد به جریان انحرافی در دولت برادرش محمود احمدی‌نژاد، خبر داده‌اند. روزنامه‌های نهم خرداد ماه همچنین گزارش‌هایی درباره آغاز «تغییرات در وزارت نفت» به دستور احمدی‌نژاد، و «اولین مخالفت رسمی مجلس با پروژه ادغام وزارتخانه‌ها»، و اجرای «امنیت محله محور» در ۳۷۵ محله تهران، منتشر کرده‌اند. حمله دوباره داود احمدی‌نژاد به جریان انحرافی دولت محمود احمدی‌نژاد روزنامه‌های روزگار، کیهان و مردمسالاری خبر داده‌اند که داود احمدی‌نژاد برادر بزرگتر محمود احمدی‌نژاد در اظهاراتی جدید علیه «جریان انحرافی دولت» گفته که جریان انحرافی در دولت «با هزینه میلیاردی» قصد دارد دور آینده مجلس شورای اسلامی را قبضه کند. روزنامه کیهان وابسته به جناح حاکم، در همین خصوص نوشته که روز یک شنبه داود احمدی‌نژاد در جلسه بصیرت‌افزایی حزب‌الله مشهد مدعی شده که جریان انحرافی دولت «با سازماندهی تمام گروه‌های سیاسی از جمله گروه‌های مخالف نظام همچون نهضت آزادی، منافقان (مجاهدین خلق) و کومله قصد پیروزی در انتخابات آتی مجلس را دارد.» به نوشته این روزنامه، برادر بزرگتر محمود احمدی‌نژاد درباره سوابق جریان انحرافی دولت، گفته است «افرادی که در گروه انحرافی غرق شده‌اند در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و در هیچ یک از عرصه‌های دفاع از انقلاب اسلامی نقشی ایفا نکرده و کوچکترین سابقه‌ای نداشته و تنها افتخار این افراد این است که روی پای دلال آمریکایی هوشنگ امیر احمدی بزرگ شده‌اند.» داود احمدی‌نژاد که پیشتر بازرس ویژه محمود احمدی‌نژاد بود، و اکنون نیز دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور است، بدون اشاره بیشتر، گفته «از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون خیلی از افراد بودند که مسئولیت‌هایی نیز در کشور داشته‌اند اما از مسیر اصلی انقلاب منحرف و گمراه شده‌اند.» روزنامه روزگار نیز عکس نخست شماره دوشنبه خود را به داود احمدی‌نژاد اختصاص داده و از قول وی نوشته «گروه انحرافی با سازماندهی تمام گروه‌های سیاسی از جمله گروه‌های مخالف نظام همچون نهضت آزادی، منافقان و کومله قصد پیروزی در انتخابات آتی مجلس را دارد.» به نوشته این روزنامه، داود احمدی‌نژاد همچنین تأکید کرده که «امروز گروه انحرافی، مقابل ولایت فقیه ایستاده» و «با تأکید بر مکتب ایرانی، نقد انبیای الهی و سر تعظیم فرود آوردن در مقابل امریکا و اسرائیل، قصد ایجاد فتنه جدیدی را دارند.» روزنامه روزگار با اشاره به اینکه داود احمدی‌نژاد برادر ارشد محمود احمدی‌نژاد «از زمان شهرداری برادرش را همراهی کرده بود پس از آنکه انتقاداتی از اسفندیار رحیم مشایی داشت از دولت جدا شد و به صف منتقدان پیوست» نوشته است که «سخنان اخیر وی نشان می‌دهد انتقادهای داوود احمدی‌نژاد از نزدیکان رئیس دولت وارد دور جدیدی شده و شدت و قوت بیشتری هم گرفته است.» روزگار البته تأکید کرده که به رغم انتقادات اخیر داود احمدی‌نژاد از جریان انحرافی در دولت، «روی اصلی انتقادات داود احمدی‌نژاد، برادرش را نشانه نگرفته و همچنان متوجه رئیس دفتر اوست.» روزنامه مردمسالاری نیز ضمن انتشار اظهارات داود احمدی‌نژاد علیه جریان انحرافی در دولت، از قول محمدعلی امانی دبیر اجرایی مؤتلفه اسلامی نوشته «جریان انحرافی خواب براندازی نظام را می‌بیند.» به نوشته این روزنامه حسن فیروزآبادی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز به طور ضمنی به جریان انحرافی در دولت محمود احمدی‌نژاد هشدار داده و گفته «اعراض از مسیر ولایت فقیه به سرنگونی و هلاکت افراد می‌انجامد.» روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت احمدی‌نژاد، اما سرمقاله شماره دوشنبه با عنوان «اینجا ایران است» ادعا کرده آنچه در هفته‌های اخیر از سوی مقام‌های حکومتی از آن به عنوان «جریان انحرافی» در دولت نام می‌برند، «موهوم» است. علی‌اکبر جوانفکر، از مشاوران محمود احمدی‌نژاد، در سرمقاله روزنامه ایران ادعا کرده که «موجود موهوم و بی‌اساسی مانند «جریان انحرافی»، بازی جدیدی است که رأس فتنه با مطرح کردن آن، کوشیده است ترس و نگرانی را به ساده دلان و ساده‌اندیشان تزریق کند و از این طریق موجودیت و بقای خود را تثبیت نماید.» مدیرعامل خبرگزارش دولتی ایرنا البته اشاره‌ای به نام کسی که او را «رأس فتنه» علیه دولت نامیده، نکرده است. آغاز «تغییرات در وزارت نفت» به دستور احمدی نژاد روزنامه‌های روزگار و جام جم گزارش داده‌اند که به دستور محمود احمدی‌نژاد تغییرات گسترده‌ای در وزارت نفت، آغاز شده است. به نوشته روزنامه روزگار، در حالی که شورای نگهبان سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت را غیرقانونی اعلام کرده، رئیس دولت دهم به عنوان سرپرست این وزارتخانه، دستور آغاز تغییرات گسترده در وزارت نفت و استخدام چهار هزار نیروی جدید در وزارت نفت را صادر کرده است. این روزنامه از قول سیدعلی ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نوشته که علاوه بر شورای نگهبان، کمیسیون انرژی مجلس نیز سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت را «فاقد وجاهت قانونی می‌داند» اما رئیس دولت پس از برکناری مسعود می‌رکاظمی وزیر نفت، تغییراتی «در امور اجرایی» این وزارتخانه انجام داده و «دستور استخدام بیش از ۴ هزار نفر را طی مدت سرپرستی خود بر وزارت نفت صادر کرده است.» روزگار با اشاره به اینکه اجرای تغییرات گسترده در وزارت نفت، نوشته «بر اساس نظر شورای نگهبان وجاهت قانونی ندارد و هر چه سریع‌تر باید این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. روزنامه جام جم نیز همزمان در گزارشی با عنوان «جزئیات تازه از ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو» نوشته «یک مقام آگاه، جزئیات بیشتری را از ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی ارائه کرده و گفته است.» این «مقام آگاه» با تأکید براینکه «نباید ادغام نفت در نیرو انجام بگیرد زیرا بخش عظیمی از انرژی کشور (۹۷ درصد) ‌انرژی فسیلی است» به روزنامه جام جم گفته «براساس طرح دولت برای ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو، نقش شرکت‌ها پررنگ خواهد بود و وزارتخانه‌های فوق از نظر ستادی یکی می‌شوند.» این «مقام آگاه» همچنین به روزنامه جام جم گفته «در طرح اولیه ادغام وزارت نیرو و نفت، پیشنهاد شده از وزارت نفت ۳ شرکت اصلی ملی نفت، پالایش و پخش و پتروشیمی، و از وزارت نیرو دو شرکت توانیر و ساتکاب به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه «وزارت انرژی» باقی بمانند.» اجرای «امنیت محله محور» از سوی نیروی انتظامی در ۳۷۵ محله تهران روزنامه جمهوری اسلامی از قول حسین ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ نوشته «طرح امنیت محله محور از یکشنبه هتم خرداد» و «به صورت رسمی در ۳۷۵ محله تهران» اجرا می‌شود. ساجدی نیا با تأکید براینکه «به منظور مقابله با سرقت، اراذل و اوباش، موادفروشان خرد، مباحث امنیت اخلاقی به اجرا درآمده است» گفته «طرح جمع‌آوری ماهواره‌ها در تهران» نیز «جز ماموریت‌های پلیس بوده است، اما اکنون نیز براساس دستور مرجع قضایی آنرا اجرا می‌کنیم.» روزنامه جمهوری اسلامی نوشته شاید «جمع‌آوری ماهواره‌ها در برخی از اوقات به دلیل ماموریت‌های دیگر کمرنگ شده باشد، اما این طرح هیچ‌گاه تعطیل نشد و در طرح جدید مرجع قضایی تنها دستور جمع‌آوری دیش‌های ماهواره را داده است.» «اولین مخالفت رسمی مجلس با پروژه ادغام» روزنامه‌های ابتکار، دنیای اقتصاد و جهان صنعت گزارش‌هایی درباره «مخالفت مجلس شورای اسلامی با فوریت لایحه شرح وظایف وزارت امور زیربنایی» منتشر کرده‌اند. به نوشته روزنامه ابتکار، اعضای مجلس هشتم پس از بررسی «یک فوریت لایحه وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی» سرانجام این لایحه دولت احمدی‌نژاد را «با ۹۲ رأی موافق، ۹۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع با فوریت این لایحه مخالفت کرده و آن را رد کردند.» روزنامه ابتکار مخالفت مجلس هشتم با «لایحه وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی» را «اولین مخالفت رسمی مجلس با پروژه ادغام» توصف کرده است. روزنامه دنیای اقتصاد نیز نوشته «کمتر از یک ماه پس از آنکه دولت جزئیات ادغام هشت وزارتخانه در یکدیگر را تصویب کرد، نمایندگان مجلس به فوریت لایحه شرح وظایف اولین وزارتخانه ادغامی رای منفی دادند تا نشان دهند که برخلاف دولت، چندان عجله‌ای در ادغام این وزارتخانه‌ها ندارند.» این روزنامه همچنین نوشته «فوریت لایحه اختیارات و وظایف وزارت امور زیربنایی، در حالی در مجلس رد شد که نمایندگانی همچون احمد توکلی، آن را مغایر تفسیر شورای نگهبان می‌دانستند و معتقد بودند که دولت باید ابتدا مجوز ادغام وزارتخانه‌ها را از مجلس بگیرد.» روزنامه جهان صنعت نیز در سرمقاله شماره دوشنبه نوشته «با اعلا‌م رای منفی اعضای خانه ملت به لا‌یحه دولت برای ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه و ترابری» عملا‌فعالیت‌های وزارت خانه مسکن و راه‌وترابری، و همچنین سرپرست آن علی نیکزاد جای اشکال دارد «زیرا به قول دولتی‌ها دیگر وزارتخانه‌ای تحت این عنوان وجود ندارد تا زمانی که معلوم نیست کی باشد بلا‌تکلیف است.»
 


اولين دادگاه رسيدگی به پرونده ابطال پروانه وكالت « نسرين ستوده » وکیل دادگستری ایران روز یکشنبه با حضور وی در كانون وكلای دادگستری برگزار شد. بنا بر گزارشها، نتيجه نهایی این پرونده به دادگاه تجديد نظر و زمان ديگری موكول شده است. تصاویری که از نسرین ستوده انتشار یافته است این وکیل زندانیان سیاسی را با چهره ای مصمم و در حالی که دستان دستبند زده اش را بالا گرفته است نشان میدهند. گزارش شده نسرین ستوده در دادگاه و نیز در نامه ای به همسرش تاكيد كرده است، " چه بی پروانه و چه با پروانۀ وكالت، به احكام صادر شده برای موكلانش معترض است." نسرين ستوده که به ۱۱ سال زندان محكوم شده از شهريور سال گذشته در زندان اوين در حبس بوده است.
 


ناآرامیها در یمن ادامه دارد و گزارش میرسد صدها شبه نظامی اسلامی کنترل یک شهر جنوبی را در دست گرفته اند. گزارش شده است در خشونتها در « تعز » دومین شهر بزرگ یمن دستکم شش تن کشته شده اند. مقامات و ساکنان معتقدند افراد مسلحِ مرتبط با القاعده در میان کسانی هستند که کنترل نقاط کلیدی شهر « زنگبار » در استان « آبیان » یمن را بدست گرفته اند. علی عبدالله صالح که بیش از سی سال است رئیس جمهوری یمن بوده به رغم اعتراضات عمومی در آن کشور که چند ماه است جریان دارد در برابر درخواستها برای کناره گیری از قدرت مقاومت کرده است.
 


« ژنگ جیلونگ » از چین در نبود محمد بن همام مسئولیت ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا را بر عهده خواهد داشت. این جابجایی را خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش داده است. فدراسیون بین المللی فوتبال « فیفا » روز یکشنبه کلیۀ فعالیت های بن همام را به اتهام رشوه خواری به حال تعلیق درآورد.
 


دولت ائتلافی راست میانۀ آلمان در زمینه طرحی برای بستن کلیۀ نیروگاههای هسته‌ای آن کشور تا سال ۲۰۲۲ به توافق رسیده است. این تصمیم پس از بحث هایی در آلمان درباره ایمنی نیروگاههای هسته‌ای بدنبال فاجعۀ مارس گذشته در نیروگاه هسته‌ای زلزله زده و سونامی زدۀ فوکوشیمای ژاپن اتخاذ میشود. این تصمیم، آلمان را نخستین قدرت عمدۀ صنعتی میسازد که انرژی اتمی را کنار می نهد. بر اساس این طرح که روز دوشنبه اعلام شد دولت آلمان ۸ راکتوری را که پیش یا فوراً پس از فاجعۀ نیروگاه هسته‌ای ژاپن تعطیل شدند دیگر فعال نخواهد کرد. وزیر محیط زیست آلمان « نوربرت روتگن » گفت ۶ راکتور دیگر تا سال ۲۰۲۱ از رده خارج خواهند شد در حالی که سه راکتور پایانی که جدیدترین راکتورهای آلمان هستند در سال ۲۰۲۲ تعطیل خواهند شد.
 


مقامات صربستان میگویند در خشونتهایی در ارتباط با تظاهرات روز یکشنبه در بلگراد بیش از یکصد تن بازداشت و بالغ بر سی تن زخمی شده اند. این تظاهرات با شرکت هزاران تن و به طرفداری از « راتکو ملادیچ » برگزار شد و در آن تظاهرکنندگان خواهان آزادی این فرمانده سابق نظامی صربهای بوسنی شدند. راتکو ملادیچ که به خاطر اتهامات جنایات جنگی با استرداد خود به دادگاه سازمان ملل در لاهه روبروست روز پنجشنبه در دهکده‌ای در شمال بلگراد دستگیر شد. وی ۱۵ سال بود که تحت پیگرد قرار داشت.
 


یک مقام ارشد بازرگانی در ایران خبر خرید کشتی از اسرائیل، را تکذیب کرد. پیشتر واشنگتن مدعی شده بود که یک شرکت ایرانی از شرکتی اسرائیلی، یک فروند کشتی نفتکش خریداری کرده است. بگزارش رسانه های ایران، محمد نهاوندیان، رئیس اطاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت که بر اساس قوانین کشور هرگونه تجارت یا معاملات اقتصادی با بگفته وی رژیم صهیونیستی و شرکت های وابسته اش، خلاف قانون است. ایالات متحده هفته گذشته تحریم های جدیدی علیه ایران اعلام کرد که شرکت های خارجی از جمله شرکت اسرائیلی گروه برادران « عوفِر » را، به دلیل نقض تحریم‌ و فروش با واسطه نفتکش، هدف قرار می‌دهد.
 


سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو به خاطر مرگ غیرنظامیان افغان در حمله‌ای هوایی در جنوب افغانستان عذرخواهی کرده است. ژنرال « جان تولان » فرمانده نیروی بین المللی همیاری امنیتی در جنوب غربی افغانستان گفت نیروهای تحت فرماندهی ناتو خانه‌ای در استان هلمند را هدف گرفته بودند که باور داشتند شبه نظامیان از آن به عنوان پایگاه استفاده میکنند اما بعداً غیرنظامیان بیگناه در آن خانه یافت شدند. بنا بر بیانیه فرمانده نیروی بین المللی همیاری امنیتی در حملۀ هوایی روز شنبه ۹ غیرنظامی کشته شده اند. مقامات در استان هلمند، شمار کشته شدگان را ۱۴ تن گزارش کرده و افزوده اند ۱۲ تن از آنها کودک بوده اند.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته