-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 05/30/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/3/8

با اعلام نتایج آزمون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی تعدادی از دانشجویان شرکت کننده از دریافت کارنامه محروم شدند.

به این افراد گفته شده برای پیگیری وضعیت در مورد وضعیت نتیجه آزمون به سازمان سنجش آموزش کشور که متولی آزمون دانشگاه ها در ایران است مراجعه کنند.

به گفته این افراد هنگامی که عصر روز یکشنبه یکم خرداد ماه برای اخذ کارنامه و دریافت نتایج اولیه آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل امسال به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کردند به جای کارنامه با متنی مواجه شدند که اعلام کرده پرونده آنها «ناقص» است و «در صورت تمایل» باید روز سوم خرداد به ساختمان سازمان سنجش مراجعه کنند.

در کنکور کارشناسی ارشد امسال دانشگاه‌های دولتی نزدیک به یک میلون نفر در آبان ماه گذشته ثبت نام کردند. با اعلام نتایج اولیه، نزیک به یک سوم شرکت کنندگان بر مبنای نتیجه اعلام شده مجاز به انتخاب رشته خواهند بود. در نهایت حدود ٧۵ هزار نفر در شهریور ماه به عنوان پذیرفته‌شدگان نهایی اعلام خواهند شد. به این ترتیب هر کدام از دانشجویانی که در دریافت کارنامه با مشکل مواجه شده‌اند اگر تا شهریور ماه موفق به دریافت کارنامه و انتخاب رشته نشوند، عملا بخت ادامه تحصیل را از دست خواهند داد.

سالهای گذشته گزارش‌های حراست و کمیته انضباطی دانشگاه و همچنین وزارت اطلاعات مبنای عملکرد سازمان سنجش برای اعلام نکردن اسامی ده‌ها دانشجو و محروم کردن آنها ازتحصیلات عالیه به دلیل فعالیت‌های ضمن تحصیل بوده است. به این دانشجویان اعلام شده که به زودی باید در جلسه مشترکی با نمایندگان این نهادها در محل سازمان سنجش دیدار کنند.

در سال‌های گذشته صدها تن از دانشجویان متقاضی تحصیلات تکمیلی به رغم احراز رتبه علمی به دلیل آنچه مشکل در «تایید صلاحیت عمومی» خوانده شد از تحصیل محروم شده‌اند. در دفترچه ثبت نام آزمون، در مورد شرایط عمومی داوطلب، «اعتقاد به یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی» و همچنین «عدم احراز عناد (و نه اعتراض) نسبت به نظام»، از جمله شرایط تایید صلاحیت عمومی داوطلب عنوان شده است.

منبع: کلمه
 


 
 

1390/3/8

خبرگزاری رسمی مصر (منا) گزارش داده که یک دیپلمات ایرانی که در قاهره به ظن جاسوسی دستگیر شده بود، آزاد شده است.

صبح امروز نیروهای امنیتی مصر از بازداشت یکی از کارکنان دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایران در قاهره به اتهام «رد و بدل کردن اطلاعات» خبر دادند.

گزارش خبرگزاری رسمی مصر حاکی است که مقام های امنیتی این کشور پس از مشخص شدن این موضوع که فرد دستگیر شده دیپلمات است، او را آزاد کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی مصر، وزارت خارجه این کشور هویت این دیپلمات ایرانی را تایید کرده است.

در ساعات آغازین انتشار این خبر، شبکه خبری العربیه گزارش داده بود که فرد دستگیر شده که یکی از کارکنان دفتر حفاظت منافع ایران در مصر بوده، اخبار و تحولات مصر را به خارج از این کشور انتقال می داده است.

منابع خبری مصری و نیز شبکه العربیه، نام این دیپلمات ایرانی را "قاسم حسینی" ذکر کردند اما بعدا شبکه خبری عرب زبان العالم متعلق به دولت ایران به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که آقای حسینی در محل کارش حاضر و مشغول فعالیت های کاری روزمره خود است.

بازداشت و آزادی قاسم حسینی با اتهامات یاد شده در حالی صورت می‌گیرد که تهران و قاهره پس از تحولات اخیر مصر و سقوط حسنی مبارک به بهبود روابط میان دو کشور می‌اندیشند.

ایران و مصر که از بیش از ۳۰ سال پیش قطع رابطه کرده‌اند، در حال حاضر در پایتخت‌های دو کشور دفتر حافظ منافع دارند.

منبع: بی بی سی

پیشینه:
بازداشت یکی از کارکنان دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایران در قاهره


 
 

1390/3/8

دادستان تهران مدعی شد افرادی که در مراسم تشییع و خاکسپاری ناصر حجازی دستگیر شدند «شعارهای نامناسبی» داده بودند که به غیر از شش نفر آنها، بقیه آزاد شدند.

جعفری دولت آبادی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادگاه و دادسرای انقلاب در جمع خبرنگاران گفت: «در مراسم تشییع و خاکسپاری ناصرحجازی دروازه بان اسبق تیم ملی، پلیس عده‌ای را به اتهام اخلال در نظم عمومی و شعارهای نامناسبی که داده بودند دستگیر کرد که به غیر از شش نفر بقیه آزاد شدند.»

وی درباره آخرین وضعیت متهمان سی‌دی «ظهور نزدیک است» نیز گفت: «یکی از متهمان این پرونده آزاد شد و دو متهم دیگر همچنان در بازداشت هست.»

دادستان تهران گفت: «درباره منابع مالی تهیه و پخش این سی‌دی و کسانی که در تولید و توزیع آن نقش داشتند کماکان تحقیقات ما ادامه دارد و در حال حاضر دو متهم در این خصوص در بازداشت هستند که اتهامشان نیز در حوزه تولید و توزیع این سی‌دی‌هاست.»

در جریان مراسم تشییع ناصر حجازی، عده‌ای از شرکت‌کنندگان با شعارهای «یا حسین میرحسین»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «موسوی و کروبی آزاد باید گردند» از جنبش سبز حمایت کردند.

منبع: واحد مرکزی خبر


 
 

بیانیه جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی:
1390/3/8

جمعی از خانواده های زندانیان در بیانیه‌ای بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی و پایان حبس خانگی رهبران جنبش سبز شده و خطاب به حاکمیت اعلام کرده‌اند که «ادامۀ این وضعیت جز شرمساری برای نظام، نتیجه ای نخواهد داشت.»

در این بیانیه آمده است: «بیش از صد روز از زندان خانگی رهبران جنبش سبز می گذرد و تصمیم سازان نظام، متأسفانه با وجود اثبات حقانیت صحبت های این عزیزان، هنوز حاضر به تجدید نظر در شیوه های برخورد خصمانه خود نبوده و همچنان بر رفتارهای خشونت بار و آزادی ستیز، اصرار می ورزند.»

این بیانیه می‌افزاید: «هنوز جریان تمامیت خواه، از توهم وجود فتنه خارج نشده از ایجاد جریانی انحرافی خبر می دهد و خدا می داند این روند اکتشاف جریان ها تا کجا ادامه خواهد یافت.»

خانواده‌های زندانیان در ادامه پرسیده‌اند: آیا بهتر نیست یک بار برای همیشه، انگل توهم را از ذهن ها زدوده و با عینک واقع بینی همه چیز را نگریست؟

امضا کنندگان این بیانیه همچنین تاکید کرده‌اند: «مسئولیت اینهمه جنایت، حبس، حصر، شکنجه و بی عدالتی در زندان ها با کیست و چه کسی در پیشگاه خدا و ملت فهیم ایران پاسخگو ی ظلمی را که بر ما خانواده های زندانیان سیاسی روا می دارند خواهد بود؟»

در پایان این بیانیه آمده است: «ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی، ضمن محکوم کردن این رفتارهای ناشایست، بار دیگر خواستار آزادی تمام زندانیان بی گناه سیاسی بوده و باز هم تأکید می کنیم که هر چه سریع تر و بی قید و شرط به حبس خانگی رهبران جنبش سبز پایان داده و بدانند که ادامۀ این وضعیت جز شرمساری برای نظام، نتیجه ای نخواهد داشت.»

منبع: جرس
 


 
 

بالاترین بالاترین نیست
1390/3/8

محمدعلی ابطحی
وب نوشت

سایت بالاترین به دلیل اینکه اخبار سایت ها و وبلاگهای مختلف، توسط کاربران علامت مثبت میگیرند و خبر بالا میشود، یک ابتکار جالبی بود که به صورت ترمینال همه اخبار را می شد در آن دید و طبعا به دلیل اینکه طعم همه نوع خبر را میشد در آن چشید، مورد استقبال بود.

این سایت هم مثل همه سایتها از همه جای دنیا دسترسی به آن امکان پذیر است و همه میتوانند در آن مشارکت داشته باشند. اما این امکان خوب مدتها است که به نظر میرسد مورد هجوم یک جمع خاص قرار گرفته و آن مجموعه بر اساس باور دیرینی که دموکراسی را برای مخالفت با مخالفان می پسندند این سایت را در بیشتر اوقات تبدیل به اتاق و یا دفتر سیاسی اندیشه و حزب خود میکنند.

نتیجه اش هم این میشود که مخاطب ها اگر باور کنند که اینها نظر بالاترین بخش جامعه است، از واقعیت های درون جامعه مغفول میشوند و مخاطبان به رشد واقعی جامعه نمیتوانند کمک نمایند.

مهمترین اصل برای هر تحلیلگر و جامعه آشنا، این است که واقعیتها را ببینند تا بتوانند تحلیل واقعی ارائه کنند. این آفت متاسفانه در بخش سیاسی حوزه نت فراگیر تر از بالاترین است. در مواردی که فراخوان به لایک کردن و دادن علامت مثبت میشود و یا در موارد فراوانی که گروهی با داشتن چندین اکانت بالاترین تلاش میکنند یک مطلب را به زور داغ کنند، و یا بر عکس تلاش میکنند جلو داغ شدن طبیعی یک مطلب را بگیرند، به فهم و اندیشه مخاطبان بزرگترین توهین را روا میدارند.

مفهوم این کار این میشود که دیگران باید برای فهمیدن مخاطبان تصمیم بگیرند و این از بدترین نوع دیکتاتوری ها است. همان روشی که به نوع دیگری رسانه های رسمی میکنند و مثلا اخبار سوریه را حذف میکنند و تلاش مینمایند ذهن و فهم و اطلاعات مخاطب را بر اساس نیازهای خودشان تنظیم نمایند. درحوادث سیاسی با اینکه همه بر این باورند که افراطی های دو سو بیشترین آسیب را به جامعه میزنند، سایت بالاترین معمولا و در بیشتر اوقات به ارگان یکی از افراطی ترین لایه های سیاسی تبدیل میشود.

این آفت بدترین ویروسی است که در حوزه سیاسی به جان و روح مخاطبان در فضای مجازی رخنه کرده است و بد تر آن که به دلیل کمبود رسانه های آزاد، تصمیم گیران و تاثیرگذاران سیاسی هم نظرات خود را در مواردی بر اساس این داده ها ارائه میکنند و فرایند این نظرات با و اقعیتهای جامعه فاصله زیادی پیدا میکنند.

اصحاب حوزه رسانه مجازی باید برای این ویروس، فکری کنند و حداقل تا این ویروس وجود دارد، منابع دیگری را برای به دست آوردن اطلاعات خود دست و پا کنند و بپذیرند که بالاترین، در واقعیت جامعه در بسیاری از موارد بالاترین نیست.


 
 

گزارش خبری:
1390/3/8

مین‌ها نگهبانان خاموشى هستند که هرگز خطا نمی‌کنند، هیچ وقت به خواب نمی‌روند و هرگز صلح را به ارمغان نمی‌آورند. «کار کردن با دشمن خفته و صبور بسیار سخت است» این جمله‌ ی مدیرکل امور مرزی و انتظامی خوزستان است؛ جمله‌ای که از دل واقعیت تلخ جنگ برخاسته است.

به گزارش فارس، هم‌اکنون ۹۰ میلیون مین خنثی نشده در بیش از ۸۴ کشور جهان وجود دارد و برآوردهای تقریبی نشان می‌دهد که ایران پس از مصر دومین کشور جهان از نظر وسعت آلودگی محسوب می‌شود.

ایران همچنین به همراه شش کشور عراق، کامبوج، ویتنام، افغانستان، کلمبیا و آنگولا پرحادثه‌ترین کشورهای جهان از نظر تلفات ناشی از انفجار مین نیز به شمار می‌آید.

در کمین مردم غیرنظامی

در ۵ استان ایران آلودگی به مین و مهمات عمل نشده از جنگ ایران و عراق همچنان وجود دارد.

استان ایلام از نظر مساحت زمین‌های مین گذاری شده، آلوده‌ترین استان ایران است و استانهای خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان بعد از این استان قرار می‌گیرند.

پراکندگی مین‌های جنگی در ایران تنها به میدان‌های مین شناخته شده محدود نمی‌شود و حتی زمینهای کشاورزی را نیز در بر می‌گیرد که این موضوع سبب قربانی شدن افراد غیرنظامی شده است.

پاکسازی رو به پایان است

مساحت زمین‌های مین گذاری شده در ایران پس از جنگ بیش از ۴ میلیون هکتار بود اما این روز‌ها مساحت این زمین‌ها کمتر شده است.

اکنون، بیش از ۲۰ سال پس از پایان جنگ، ۸۰ درصد از زمینهای مین گذاری شده استان خوزستان پاکسازی شده است و قرار است تا پایان سال ۱۳۹۳، پاکسازی این استان به پایان برسد.

عبدالرحیم ناطقی، مدیرکل امور انتظامی و مرزی استان خوزستان، در این باره می‌گوید: «با برآوردی که انجام شد، حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان هنوز پاکسازی نشده و بخشی به مین و دیگری به گلوله‌های عمل نکرده آلوده هستند و برابر برنامه زمانبندی شده شاید تا پایان سال ۹۳ پاکسازی ادامه داشته باشد اما به نظر می‌رسد با توجه به تمهیدات مناسب پیش بینی شده مدت زمان آن کمتر شود.»

سختی پاکسازی

آقای ناطقی مناطق مین گذاری شده را به دو منطقه جنوبی و غربی تقسیم می‌کند. منطقه جنوبی شامل استان خوزستان است و مناطق غربی شامل ۴ استان کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه. او می‌گوید استان خوزستان از نظر تعداد مین‌های کاشته شده و مهمات عمل نکرده در صدر این استان‌ها قرار دارد.

آقای ناطقی در باره سختی پاکسازی مناطق مین گذاری شده می‌گوید بعضی مناطق مانند «فکه و چذابه، رملی هستند» و مین‌ها در این مناطق به عمق یک تا دومتر در زمین فرو رفته‌اند و یافتن آن‌ها سخت است.

او ادامه می‌دهد در استانهای غربی مین‌ها بر اثر بارندگی جابه‌جا شده و درون شیارهایی دفن شده افتاده‌اند که یافتن آن‌ها نیز سخت شده است.

مدیرکل امور انتظامی و مرزی استان خوزستان همچنین درباره سختی کار در مناطق جنوبی و غربی می‌گوید: «مین‌یابی در مناطق رملی سخت‌تر است. به خصوص که گرمای طاقت فرسا نیز به علت نوع لباسی که موقع مین‌یابی استفاده می‌شود، سختی کار را دوچندان می‌کند.»

کمبود اعتبارات

آقای ناطقی می‌گوید: «اوایل کار در سال‌های اولیه آغاز به کار پاکسازی، عمده‌ترین مشکل ما نبود تجهیزات مورد نیاز بود. به همین دلیل تلفات ناشی از پاکسازی بالا و مجروحان مین زدایی زیاد بود. در حال حاضر خوشبختانه با وجود تجهیزاتی که وزارت دفاع تولید و در اختیار نیرو‌ها قرار داده، ‌ میزان تلفات بسیار کاهش یافته است.»

او درباره مهمترین مشکل کنونی پاکسازی می‌گوید: «شرایط جوی و آب و هوای خوزستان، فرصت و زمان کار یگان‌های پاکسازی را محدود کرده است، همچنین با توجه به هزینه‌های بالای پاکسازی و رفع آلودگی، نیاز است اعتباری همسو با برنامه‌ریزی اختصاص یابد.»

بستان؛ قتلگاه مین

فرماندار دشت آزادگان نیز درباره مین یابی این منطقه می گوید تاکنون بخش مهم غرب کرخه پاکسازی شده اما بخش عمده‌ای از آن همچنان مورد پاکسازی قرار نگرفته است.

جواد دغلاوی، فرماندار دشت آزادگان، می‌گوید هر ساله در بستان به دلیل برخورد اهالی با مین شاهد تلفات جانی هستیم.

آقای دغلاوی در ادامه می‌گوید: «در حالی که کل شهدای این شهرستان مرزی در طول جنگ، حدود یکهزار و ۲۰۰ نفر بود، پس از جنگ ۱۱۳ نفر در برخورد با مین کشته و ۲۱۶ نفر مجروح شدند. در آ‌خرین مورد، اردیبهشت امسال چوپانی در دشت ‌آزادگان در حال چرا دادن گله خود، قربانی مواد منفجره به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی شد.»

روند پاکسازی میادین مین گذاری شده در ایران نشان می‌دهد که به دلیل وسعت زیاد مناطق آلوده، در دست نبودن نقشه میادین، کمبود اعتبارات مالی و امکانات، تا چند سال دیگر نیز مین و مواد منفجره جان عده‌ای از هم وطنانمان را می‌گیرند و یا آن‌ها را دچار نقص عضو دائم می‌کنند.

منبع: فارس


 
 

1390/3/8

خبرگزاری فارس گزارش داده است که درب اصلي دانشكده فني و مهندسي دانشگاه آزاد، واحد تهران‌مركز «به دليل بدهي 500 ميليارد ريالي به شهرداري تهران» با ايجاد بلوك‌هاي بتوني مسدود شده است.

بر اساس این گزارش هفته گذشته نيز شهرداري تهران با ايجاد موانعي در مقابل درب اصلي دانشكده فني مهندسي تهران مركز قصد ممانعت از ورود دانشجويان و اساتيد به اين دانشگاه را داشت اما دانشجويان و اساتيد از كنار اين بلوك‌هاي عبور كرده و در دانشگاه حاضر شدند.

اکنون درب اصلي دانشكده فني و مهندسي (مجتمع نيايش) این دانشگاه به‌دليل مشكلات مالي با شهرداري تهران از روز چهارشنبه 4 خرداد با ايجاد بلوك‌هاي بتوني مسدود شده است.

در حال حاضر درب پاركينگ اساتيد اين دانشكده نيز توسط شهرداري و با ايجاد بلوك‌هايي مسدود شده است و دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه توسط درب كوچكي كه وجود دارد به محوطه اصلي دانشگاه ورود پيدا مي‌كنند.

يكي از مسئولان دانشگاه آزاد تهران‌مركز در همین زمینه گفته است: «شهرداري بايد عوارض و ماليات دانشگاه را به صورت آموزشي حساب مي‌كرد اما عوارض شهرداري اين دانشگاه را به صورت موقعيت اداري محاسبه كرده است و به همين دليل 500 ميليارد ريال به عنوان ماليات و عوارض براي دانشگاه آزاد تهران‌مركز منظور كرده‌اند.»

منبع: فارس


 
 

1390/3/8

محمد خاتمی، یک بار دیگر خواستار آزادی بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات و به ویژه زنان زندانی شده و گفته است چنین اقدامی می‌تواند به تغییر «فضای ناگوار کنونی» و «باز شدن فضا» منجر شود.

محمد خاتمی که روز یکشنبه به مناسبت روز زن و در دیدار با شماری از زنان سخن می‌گفت، راه حل مسائل را داور قرار دادن قانون اساسی دانست و از حاکمان خواست جلو انحصارطلبی و بخصوص حاکمیت گروه‌های تند را بگیرند.

وی با بیان این که دشواری زندان برای زنان بیشتر است، گفت: «برای تغییر این فضای ناگوار کنونی که زیانش به همه و بیش از همه به نظام و ایران می‌رسد و برای باز شدن فضا زندانیان آزاد شوند و در گام اول شاهد آزادی زنان زندانی باشیم، که نشد ولی برای کار خیر هیچ‌ گاه دیر نیست.»

رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار با گروهی از زنان همچنین به رویدادهای منطقه خاورمیانه اشاره کرده و در تشریح خواست مردم گفته است: «مردم اعم از زن و مرد چه می‌خواهند؟ اینکه دیکتاتوری نباشد، انتخابات آزاد باشد، احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها آزادانه و با امنیت فعال باشند، مسئولان انتقادپذیر باشند و قدرتی که در اصل متعلق به مردم است جابه‌جائی آن با مسالمت صورت گیرد.»

رئیس جمهور پیشین ایران حدود یک هفته پیش نیز در سخنانی به مناسبت سالگرد دوم خرداد یک بار دیگر خواستار آزادی همه زنان زندانی شده گفته بود: «ایجاد فضای امن و آزاد و گذر از فضای امنیتی به فضای سالم سیاسی و تأمین آزادی‌های مشروع و در طلیعه آن آزادی زندانیان سیاسی و فضای پرنشاط و پرامیدی را فراهم خواهد آورد که بیشترین بهره آن را خود نظام خواهد برد.»

درخواست دوباره محمد خاتمی برای آزادی زندانیان زن در حالی است که شماری از زندانیان سیاسی زن که در بند قرنطینه زندان اوین به سر می‌برند، با انتشار بیانیه‌ای، که روز شنبه منتشر شده است، به بیان گوشه‌هایی از «اعمال خلاف قانون» علیه خود در دوره بازداشت پرداخته‌اند.

در این بیانیه آمده است: «متاسفانه، از آنجا که همه چیز در این کشور بر مبنای مرزبندی زنانگی و مردانگی است، آنچه در اتاق‌های بازجویی بر شماری از بازداشت‌شدگان زن گذشت، اعمال فشار بر ‌آنان به جهت جنسیتشان بود.»

زندانیان سیاسی زن همچنین از «خشونت کلامی جنسی» به عنوان یکی از روش‌های بازجویی از بازداشت‌شدگان زن یاد کرده و نوشته‌اند: «به طور کلی یکی از روش‌های بازجویان در خصوص برخی از بازداشت‌شدگان زن، این بوده است که آنها را مورد خشونت کلامی جنسی قرار دهند، به این صورت که با مطرح کردن مسائل جنسی، مقاومت آنان را درهم بشکنند.»

منبع: کلمه و رادیو فردا


 
 

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان:
1390/3/8

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از افزایش گرد و غبار‌های محلی در اثر خشک شدن زاینده‌رود و کاهش رطوبت در مناطق استان اصفهان خبرداد.

احمد‌رضا لاهیجان‌زاده امروز در گفت‌و‌گو فارس گرد و غبار‌های موجود را خطرناک دانست و گفت: «ذرات گرد و غبار زیر 10 میکرون بوده و حتی تا 2.5 میکرون نیز اندازه‌گیری شده که این گرد و غبار‌ها به میزان زیادی خطرناک است.»

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یکی از دلایل وارد شدن گرد و غبار از کشور عراق به ایران را خشک شدن تالاب‌های این کشور عنوان کرد.

به گفته وی در عراق حدود 10 تالاب با وسعت 2.5 میلیون هکتار وجود دارد که از حدود 10 سال گذشته تاکنون این تالاب‌ها خشک شده است.

لاهیجان‌زاده با اشاره خطرات زیادی که خشکسالی‌ها برای مناطق زیست محیطی به وجود می‌آورد، گفت: «رودخانه زاینده‌رود دبی لازم را ندارد و در حال حاضر این رودخانه به صورت کامل خشک شده است.»

وی تاکید کرد: «تمام مسئولان و دستگاه‌های اجرایی باید در راستای برطرف شدن این بحران به صورت جدی و موثر تلاش کنند.»

به گفته وی وضعیت آلودگی اصفهان در حال حاضر در شرایط هشدار قرار دارد، اما رفتار‌های موجود در مقابل مدیریت آب استان براساس شرایط هشدار نیست و مصرف آب در استان بدون برنامه است.

منبع: ایرن
 


 
 

یک نماینده مجلس:
1390/3/8

یونس اسدی، نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید اتفاقات خطرناکی در کشور در حال رخ دادن هست که نمی‌شود گفت.

آقای اسدی این سخنان را امروز در درخواستی از سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرده است. پیش از این خبر رسیده بود بحث تحقیق و تفحص از محیط زیست، منتفی شده است اما امروز گزارش شد نمایندگان مجلس به پیشنهاد کمیسیون کشاورزی برای تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست رای مثبت دادند.

یونس اسدی در همین زمینه گفته است: «آلودگی شهر تهران؛ می‌توانست با یک برنامه عملیاتی خاص جلوی آن را بگیرد و در بحث‌های فرابخشی هم می‌توانست وارد شود تا با همکاری سایر دستگاه‌ها از این وضعیت جلوگیری شود.»

وی افزوده است: «خجالت می‌کشیم میزان مصرف سوخت خودروهای داخل کشور را با خودروهای خارجی مقایسه کنیم. اتفاقات خطرناکی در کشور در حال رخ دادن هست که نمی‌توانم پشت تریبون آن را مطرح کنم چون خطرناک هست.»

اسدی در ادامه گفته است: «ما در تحریم هستیم و باید از توان داخلی استفاده کرد اما این موضوع دلیل نمی‌شود جان مردم را به خطر بیاندازیم. چه کسی باید پاسخ‌گو باشد که سم‌های خطرناکی در برداشت‌های آزمایشی از آب‌ها مطرح می‌شود.»

یونس اسدی در پایان می‌گوید: «برخی تخلف‌های بزرگ اقتصادی از سوی دستگاه‌های نظارتی دیده می‌شود اما فسادهای اقتصادی ریز به چشم دیده نمی‌شود اما به صورت زیرزمینی این تخلفات ادامه دارد یکی از مدیران استان‌ها تخلفات اقتصادی‌اش آن‌قدر بالا گرفت حتی وزارت اطلاعات وارد شد و سازمان حفاظت محیط زیست این آقا را اخراج کرد.»

منبع: خبرآنلاین


 
 

1390/3/8

علی شمخانی گفته فضای کشور بیش از آنکه نیاز به مچ‌گیری از یکدیگر داشته باشد نیازمند این است که فکر کنیم چرا در سال ۹۰ سرخوردگی نمایان است.

وزیر پیشین دفاع در گفتگو با هفته نامه مثلث گفته: «باید ببینیم که فضای امروز ما نسبت به ۱۰ سال قبل رو به بهبود بوده یا خیر؟ من فکر نمی‌کنم انسان منصفی وجود داشته باشد و بگوید رو به بهبود حرکت می‌کنیم.»

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح در پاسخ به این که مقصر ایجاد فضای فعلی در جامعه کیست گفته: «خود ما هستیم. نه اینکه این فضا را ناشی از ماهواره، اقدامات فرهنگی دیگران و فضای مجازی و … بدانیم. باید بفهمیم چه فرودگاهی را ما فراهم کردیم که منجر به فرود این هواپیماها شده است.»

شمخانی در باره فتح خرمشهر تصریح کرده: «به اعتقاد بعضی‌ها، عناصر سیاسی ما دو ماه قبل از جنگ موضوع را فهمیدند. تلقی برخی نظامیان از توانمندی ارتش در آن زمان این بود که ارتش ایران در قبال ارتش عراق مانند گربه علیه موش است. وقتی عراق جنگ را شروع کرد، کار مقدماتی را آغاز کردیم. این اقدامات ناشی از همین باور بود. مشخص بود که یک طرح ناپخته است.»

این فرمانده جنگ در مورد حوادث سال 66 گفت: «اینکه در آن سال چه حوادثی در جبهه رخ داد بسیار مهم است. قدرت سازمانی ما رو به رکود گذاشت و قدرت ترمیم سازمانی عراقی‌ها به سمت توسعه بیشتر حرکت می‌کرد. در جبهه‌های جنگ حوادثی رخ داد که در حقیقت جنگ خاتمه پیدا کرد. معمولا ما اواخر جنگ را از نظر سیاسی آن هم برای شماتت کردن یکدیگر در شرایط فعلی به کار می‌گیریم. به دنبال این هستیم که چه کسی چه کلامی را در آن مقطع بیان کرده و به جام زهری که امام از آن یاد کرده از زاویه سیاسی بپردازیم.»

منبع: خبرآنلاین
 


 
 

1390/3/8

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی می‌گوید ۴۰ درصد از حوادث جاده‌های کشور مربوط به جاده‌های روستایی ست و حوادث مرگبار در این جاده‌ها رو به افزایش است.

جعفر میعادفر، که با ایرنا گفت‌و‌گو می‌کرد، دلیل افزایش حوادث روستایی را نبود تناسب میان توسعه راه‌های روستایی و بهینه شدن وضعیت رانندگی در این جاده‌ها می‌داند.

آقای میعادفر ادامه می‌دهد که بیشتر راه‌های روستایی «علایم کافی و مناسب راهنمایی و رانندگی» ندارند و این موضوع به همراه استاندارد نبودن خودرو‌ها و وسایل نقلیه‌ای که در این راه‌ها عبور می‌کنند، سبب افزایش تصادفات و تلفات می‌شود.

او همچنین می‌گوید «روزانه دو و نیم حادثه پر تلفات در کشور رخ می‌دهد» و تصادفات رانندگی و واژگونی خودرو جزو مهم‌ترین حوادث پرخطر در کشور هستند. حوادث پرخطر به حوادثی گفته می‌شود که دست کم سه کشته و پنج مجروح دارد.

منبع: ایرنا

پیشینه:

حوادث رانندگی نوروزی ۲۴۰ کشته و ۳۶۶۴ مجروح به جا گذاشت

مرگ ۲۶۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای در ۱۰ سال گذشته


 
 

نسرین ستوده در جریان رسیدگی به ابطال پروانه وکالت اش:
1390/3/8

 اولين دادگاه رسيدگي به پرونده ابطال پروانه وكالت نسرين ستوده صبح امروز با حضور نسرين ستوده در كانون وكلاي دادگستري برگزار شد.

صبح امروز هشتم خرداد ماه، نسرين ستوده با دستبند و همراهي دو سرباز و يك زن پليس از زندان اوين به كانون وكلا آمد تا در دادگاه رسيدگي به ابطال پروانه وكالتش شركت كند.

 در اين دادگاه كه در يكي از اتاق هاي كانون وكلا برگزار شد، خانم كيهانی عضو هيات رييسه كانون و چند تن از وكلا به عنوان قاضي به بررسي پرونده ابطال و يا عدم ابطال پروانه وكالت نسرين ستوده پرداختند و تصميم به برگزاري دادگاه تجديدنظر و در زماني ديگر گرفته شد.

نسرين ستوده از شهريور سال گذشته در زندان اوين در بند است و به يازده سال زندان محكوم شده است. چندي پيش مراجع قضايي خواستار تعليق پروانه وكالت اين وكيل شدند اما كانون مدافعان با وارد شدن به اين حوزه مسئوليت رسيدگي به اين پرونده را برعهده گرفته است.

 به گفته وكلاي حاضر در پشت درهاي بسته دادگاه، اين عمل كانون وكلاي دادگستري به منزله دفاع از حقوق صنفي وكلاست و اميدوارند كانون وكلا در اين پرونده حساس بر اساس دفاع از حقوق صنفي وكلا تصمیم بگيرد.

نسرین ستوده هم در دادگاه و هم در نامه اي كه به همسرش نوشته گفته است که چه بي پروانه وکالت و چه با پروانه وكالت به احكام صادر شده موكلان اش معترض است: "تا زماني كه اين احكام غير عادلانه به حيات خود ادامه مي‌دهد و تا زماني كه دادگاه انقلاب به صدور احكام اعجاب انگيز خويش ادامه مي‌دهد، من بي‌پروانه‌ وكالت يا با پروانه، به اين احكام معترض ام. اعتراض به احكام ناعادلانه نياز به پروانه‌ وكالت ندارد."

nasrin-sotudeh369.jpg

عکسهای اختصاصی مدرسه فمینیستی، که اخبار این پرونده را دنبال می کند، روحیه مصمم و اعتماد به نفس فوق العاده این وکیل زندانی را نشان می دهد که با چهره ای خندان در دادگاه شرکت کرد.

منبع: مدرسه فمینیستی

پیشینه:

نسرین ستوده از تجدیدنظرخواهی علیه 11 سال زندانش انصراف داد

جایزه سال 2011 انجمن قلم آمریکا به نسرین ستوده تعلق گرفت

واسلاو هاول خواستار آزادی نسرین ستوده شد


 
 

خامنه‌ای:
1390/3/8

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان مجلس تأکید کرد که هیچکس به هیچ نحوی نباید در انتخابات دخالت کند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار روز یکشنبه که در سالروز افتتاح دوره اول مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، از مسئولان قوای سه‌گانه خواست تا «احترام انتخابات را نگه دارند» و آنان را از هر گونه دخالت در انتخابات بر حذر داشت تا به گفته وی «انتخابات بر اساس روال قانونی انجام و مجلس بر اساس تشخیص و انتخاب مردم تشکیل شود.»

دولت محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر از سوی شماری از اصولگرایان منتقد دولت متهم شده است که با تکیه بر برخی منابع مالی مشکوک، تلاش سازمان‌یافته‌ای را برای راهیابی حامیان خود در شهرستان ها و در نتیجه کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نهم در دستور کار دارد و به رغم آنکه محمود احمدی‌نژاد تصریح کرده است که احدی در دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد، منتقدان می‌گویند این تلاش‌ها زیر نظر رئیس دولت دهم دنبال می‌شود.

اکنون رهبر جمهوری اسلامی ضمن بر حذر داشتن سه قوه از دخالت در انتخابات، در عین حال بار دیگر از «سلامت انتخابات» در جمهوری اسلامی دفاع کرد و افزود که «با وجود همه بداخلاقی‌ها و ادعاها، انتخابات در دوره‌های مختلف خوب، روشن و شفاف برگزار شده و هیچکس نتوانسته ادعایی را بر خلاف این واقعیت ثابت کنید.»

آقای خامنه ای همچنین در بخش دیگری از سخنان خود «شاکله قوه مجریه» را «خوب و مطلوب» توصیف کرده و خواهان کمک دولت و مجلس به یکدیگر شده است.

وی در این زمینه گفته است که «می‌توان با حفظ استقلال مجلس، به گرایش‌ها و روش‌های دولت توجه کرد و به گونه‌ای قانون‌گذاری کرد که اجرای قانون برای دولت تسهیل شود.» او در عین حال تصریح کرد هنگامی که قانونی به تصویب رسید «دولت باید با همه توان و بدون بهانه‌گیری، بر اساس آن عمل کند».

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 اشاره کرد و گفت: «حتی اگر با نگاه خوشبینانه به آن ماجرا نگاه کنیم، گناه بزرگ و غیرقابل اغماض فتنه‌گران این است که شبهه و خدشه ذهنی خود را به چالشی در مقابل نظام تبدیل کردند و به نظام و کشور ضربه زدند.»

به عقیده او: «جریانی که اوایل انقلاب به جریان چپ مشهور بود و شعارهای خوبی می‌داد، با وجود داشتن آدم‌هایی با تقوا، از مراقبت و تقوای جمعی غافل شد و کار به جایی رسید که فتنه‌گران ضد امام حسین و ضد اسلام و امام، به آنها تکیه کردند.»

دفاع رهبر جمهوری اسلامی از انتخابات گذشته در حالی است که در مجلس بتازگی عنوان شد که پیش از انتخابات ریاست جمهوری به 9 میلیون نفر هر کدام 80 هزارتومان پرداخت شده بوده و نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص در این ماجرا شده اند.

آقای خامنه ای در مقابل طرح مجلس برای نظارت بر فعالیت نمایندگان را از مصادیق تقوای جمعی خوانده و خواستار آن شده است که «طرح خودنظارتی به گونه‌ای را تنظیم کنید که رودربایستی و بده بستان موجب کم‌اثر شدن آن نشود.»

این طرح با انتقادات فراوانی روبرو بوده است و شماری از نمایندگان آن را مهر پایانی بر استقلال مجلس دانسته اند.

منبع: ایرنا و رادیو فردا

پیشینه:
علی مطهری: طرح نظارت بر نمایندگان امضای سند بردگی است

پراخت 80 هزار تومان به 9 میلیون نفر پیش از انتخابات 88


 
 

درخواست خاتمی ورسانه‌های سبز از زندانیان:
1390/3/8

همزمان با درخواست محمد خاتمی از زندانیان سیاسی برای پایان دادن به اعتصاب غذای خود،  تعدادی از رسانه های جنبش سبز از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر که در اعتصاب غذا بسر می برند، خواسته اند تا این اعتصاب را بشکنند.

محمد خاتمی در تماسی با مادر مهدی محمودیان (زندانی سیاسی) از وی تقاضا کرد از اعتصاب کنندگان در زندان رجایی خواسته شود که اعتصاب غذای خود را بشکنند.

آقای خاتمی در این تماس تلفنی گفت: شنیده ام آقای محمودیان و عده ای دیگر در زندان رجایی شهر کرج اعتصاب غذا کرده اند. وی تاکید کرد: مهمترین اصل، امروز، سلامتی این عزیزان است، من از شما تقاضا می کنم که از آنان بخواهید هر چه سریع تر اعتصاب غذای خود را بشکنند.

از سوی دیگر رسانه‌های جنبش سبز در پیامی از زندانیان سیاسی رجایی‌شهر خواستند که به اعتصاب خود پایان دهند.

در این پیام آمده است: «همراهان و یاران شما در جنبش سبز مردم ایران از ابتدای خردادماه نظاره‌گر اعتصاب غذای شجاعانه و نامحدود شما برای دستیابی به حقوق اولیه و انسانی بوده‌اند و همگان در برابر این ایستادگی ستودنی و مقاومت شما عزیزان در برابر دیکتاتوری سرتعظیم فرود آورده اند.»

امضا کنندگان این بیانیه افزوده‌اند: «ما به عنوان رسانه‌های حامی جنبش سبز مردم ایران گواهی می‌دهیم که صدای مظلومیت و آزادی‌خواهی شما یاران راست قامت به گوش همگان رسیده است و بر همین اساس برای حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر همه از شما عزیزان تقاضا می‌کنیم به اعتصاب غذای نامحدود خود پایان دهید.»

این پیام به امضای سایت‌ها و رسانه‌های جنبش سبز از جمله کلمه – سحام نیوز – رسا – نوروز – جرس – ندای سبز آزادی – تغییر – میزان خبر – تحول سبز – امروز – ندای آزادی – رای ما کجاست – کمپین نامه نویسی به موسوی و رهنورد – ادوار نیوز و روزنامه نگاران زندانی رسیده است.

اعتصاب غذای زندانیان گوهردشت، ابتدا توسط یازده تن از زندانیان سیاسی آغاز و با پیوستن گروهی دیگر از زندانیان سیاسی ادامه یافت، که از جمله می توان به منصور اسانلو، رسول بداقی، عیسی سحر خیز، حشمت طبرزدی، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی، رضا رفیعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، مجید توکلی، بهروز جاوید تهرانی، رضا شریفی بوکانی و خالد حردانی اشاره کرد.

منبع: جرس

 


 
 

1390/3/8

پس از اعطای شش جایزه به شش عکاس سر‌شناس جهانی، هفتمین جایزه بنیاد فرهنگی «نیدرزاکسن» آلمان به بهمن جلالی عکاس ایرانی، تعلق گرفت.

بنیاد نیدرزاکسن در معرفی آقای جلالی اعلام کرده که وی بیش از ۴۰ سال در تصویر رخدادهای تاریخی ایران نقش تعیین کننده‌ای بر عهده داشته و روی موضوع‌های خبری، هنری، سیاسی و اجتماعی ایران کار کرده است.

به خاطر تلاش خستگی ناپذیر بهمن جلالی در ثبت و شکار لحظه‌ها، هیئت داوران حدود دو سال پیش هفتمین جایزه بنیاد فرهنگی نیدرزاکسن آلمان را به وی اختصاص داده بود.

قرار بود این جایزه به مبلغ ۱۵ هزار یورو در آغاز سال جاری میلادی به بهمن جلالی اعطا شود ولی به خاطر درگذشت وی در سن ۶۵ سالگی، این جایزه امروز یکشنبه (هشتم خرداد) طی مراسمی به همسرش رعنا جوادی که او نیز عکاس است٬ اهدا ‌می‌شود.

همزمان با این مراسم حدود ۵۰۰ قطعه از عکس‌های زنده‌یاد بهمن جلالی در نمایشگاهی که تا ۳۰ مردادماه امسال در موزه اشپرنگل شهر هانوفر برپاست، به نمایش گذاشته می‌شود.

یکی از آثار ماندنی بهمن جلالی گردآوری و اصلاح نگاتیو عکس‌های گنجینه کاخ گلستان است که وی عکس‌های این کاخ در دوران قاجاریه را در کتابی با نام «گنج پیدا» گردآورده است.

کتاب مصور «هنر آفریقای سیاه» حاوی عکس‌هایی از هفت کشور آفریقایی، دیگر اثر ماندنی بهمن جلالی است. «روزهای خون- روزهای آتش» و «خرمشهر» نیز دو کتاب مصور دیگر وی است.

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/3/8

نیروهای امنیتی مصر از بازداشت یکی از کارکنان دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایران در قاهره به اتهام «رد و بدل کردن اطلاعات» خبر دادند.

خبرگزاری رویترز امروز یکشنبه نوشته که نیروهای امنیتی مصر تأیید کرده‌اند این «دیپلمات ایرانی» در روزهای اخیر به اتهام «رد و بدل کردن اطلاعات» بازداشت شده‌، اما در مورد هویت این فرد جزئیاتی ارائه نکردند.

در همین حال وب‌سایت العربیه فارسی نوشته که سازمان امنیت مصر یک «دیپلمات ایرانی» به نام «قاسم حسینی» را در قاهره دستگیر کرده‌ که اتهام او «جاسوسی» است.

یک مقام امنیتی مصر که نخواسته نامش فاش شود نیز به رویترز گفته است قاسم حسینی قصد داشته «مأمورانی را برای انجام مأموریت‌هایی در کشورهای عرب خلیج فارس» استخدام کند.

بازداشت قاسم حسینی با اتهامات یاد شده در حالی صورت می‌گیرد که تهران و قاهره پس از تحولات اخیر مصر و سقوط حسنی مبارک به بهبود روابط میان دو کشور می‌اندیشند.

ایران و مصر که از بیش از ۳۰ سال پیش قطع رابطه کرده‌اند، در حال حاضر در پایتخت‌های دو کشور دفتر حافظ منافع دارند.

منبع: رویترز، العربیه و رادیو فردا


 
 

محمود بهمنی:
1390/3/8

محمود بهمنی، رئیس ‌کل بانک مرکزی از تصمیم معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره اخذ مالیات بر سکه طلا توسط این بانک انتقاد کرد و گفت با این اقدام کنترل بازار طلا از دست رفته است.

آقای بهمنی گفته که «بانک مرکزی به راحتی بازار را کنترل می‌کرد٬ اما با اجرای مالیات بر ارزش افزوده عملاً این ابزار بسیار خوب را فعلاً ساقط کردند.»

به گفته رئیس بانک مرکزی «با اجرا شدن مالیات برارزش افزوده در بازار سکه، ۲۰ هزار تومان به مردم جامعه سکه گران‌تر فروخته می‌شود.»

آقای بهمنی همچنین اظهار داشته است: «سؤال اینجاست که وقتی مجلس، بانک مرکزی را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده، چرا آقایان بازهم می‌خواهند از بانک مالیات بگیرند؟»

به گفته رئیس بانک مرکزی افزایش ۱۸ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک روز به خاطر اعمال مالیات بر ارزش افزوده، به بانک مرکزی ارتباطی ندارد.

منبع: آفتاب و رادیو فردا


 
 

1390/3/8

محمدرضا باهنر، نماینده مجلس از تمایل آیت‌الله خامنه‌ای برای ادامه فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

به گزارش سایت خبرآنلاین، آقای باهنر گفته که «الان برداشت ما این است که آقا باز هم علاقمند هستند که این دولت تا پایان دوره قانونی کارش را با آرامش ادامه بدهد.»

وی افزوده که «برداشت ما این بود که آقا حاضر است خیلی هزینه‌ها داده شود و دولت دهم کارش را پایان دهد ولی دیدیم که آقا حاضر‌ند اتفاق غیرمعمول نیافتد و دولت فعلی به کارش ادامه دهد.»

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماجرای وزیر اطلاعات و مخالفت اولیه احمدی‌نژاد با بازگشت او به هیات دولت، این رخداد را یک «اتفاق نامیمون و نامبارک» دانست.

وی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد رئیس دولت دهم در عزل و نصب وزیران، خواستار فاصله گرفتن دولت از «جریان انحرافی» شد تا دچار تضعیف نشود.

هواداران علی خامنه‌ای از «جریان انحرافی» برای اشاره به نزدیکان سیاسی اسفندیار رحیم‌مشائی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد استفاده می‌کنند.

منبع: خبر آنلاین


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته