-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 05/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.




شراره سعیدی/ رادیو کوچه

همان‌گونه که می‌دانید موضوع سلسله برنامه‌های «سایه‌ای هراسان در شبستان عتیق» چگونگی و علت حضور آخوندها در کشور ما و روند پرورش موجودیت آن‌ها و سرانجام دست‌یابی این جماعت به حکومت و اتفاقات زمان زمام‌داری‌شان به عنوان رابطین خدا با زمینیان است، در همین راستا ما سعی خواهیم کرد تا در حد بضاعت مستندات به سهم شکنجه در تقویت این روند بپردازیم.

گرچه بحث شکنجه ماجرایی جدید نیست و به سابقه حضور انسان، آزار هم‌نوعان در راستای اهداف گوناگون در جریان بوده اما بر اساس مستندات، ما سه دوره تاریخی مجزا در مبحث شکنجه را بازگو می‌کنیم، ابتدا زمان صفوی و شکنجه‌های اعمال شده توسط شاهان صفوی و آخوندها برای تثبیت تشیع، سپس شکنجه آخوندها و دگراندیشان توسط شاهان پهلوی برای فرونشاندن تبلیغات مذهبی متعارض با منافع حکومت و پس از آن دوران حکومت جمهوری اسلامی که آخوندهای دگراندیش و سایر مخالفان توسط آخوندهای حاکم به علت تعارض خواسته‌ها و بیانات‌شان با مقاصد دولت حاکم شکنجه می‌شدند.

این تنوع با آن‌که در نگاه اول روندی متناقض می‌نماید اما در واقع دارای وحدتی پنهان است، در هر سه حالت آخوندها حضور داشته‌اند، البته گاهی فاعل و گاهی مفعول .

ابتدا شکنجه در دوران صفویان: تاریخ‌نگاران به دسته‌ای از خادمان شاهان صفوی اشاره می‌کنند که مجرمان را زنده زنده می‌خوردند و یا نمونه‌های دیگری از مجازات‌ها مانند انداختن مجرمین جلوی سگان آدم‌خوار. چنین آمده‌ است که بسیاری از این شکنجه‌ها و مجازات‌ها ریشه در رسوم قبایل چادرنشین ترک آسیای‌ میانه‌ای بود که از حامیان شاه اسماعیل صفوی بودند و او را در به قدرت رسانیدن یاری کردند. از جمله این رسوم که این حامیان وارد نمودند، زنده‌خواری دشمنان و استفاده از جمجمه دشمنان به‌عنوان جام بود، در دوران حکومت صفویان دسته جلاد خام‌خوار وجود داشته ‌است که به فرمان شاه، مقصرین را زنده زنده می‌خوردند، گاهی شاهان صفوی آنان را احضار کرده و دستور می‌دادند تا مجرمان را در جلوی چشمانش بدرند، این دسته از آدم‌خواران که در دربار شاه عباس نگه‌داری می‌شدند «چیک» نام داشتند، نقل است که لشکر چهل نفری آدم‌خواران شاه عباس همه‌جا او را هم‌راهی می‌کردند و قربانیان را می‌خوردند. کریم نجفی برزگر، استاد تاریخ صفوی، عنوان می‌کند که بسیاری از این اعمال تحت عنوان گسترش شیعه و اسلام توجیه می‌شد، «به‌طور کلی صفویان تمایل داشتند که مشروعیت فرمان‌روایی خود و جانشینان‌شان را با اسلام توجیه نمایند.»

از شکنجه‌های ساواک می‌توان به سوزاندن نقاط مختلف بدن با میله آهنی چون دست، سینه، پا و لب متهم، انواع شلاق و آویختن اشاره کرد، ماموران ساواک روش‌های مراقبت و بازجویی از متهمان را از گروه پنج نفری اعزام شده توسط آمریکا به ایران آموخته بودند

از دیگر شکنجه‌ها و مجازات‌های دوران صفوی زنده زنده کندن پوست مجرمان و مخالفان و پرکندن پوست آنان با کاه و یا آویزان کردن مخالفان و انداختن آنان جلوی سگ‌های آدم‌خوار بود. هم‌چنین کندن اعضای بدن مخالفین، ریختن سرب داغ در گلوی مجرمین، جوشاندن مجرمین در روغن جوشان، ریختن باروت در لباس مجرم و منفجر کردن آن از دیگر شکنجه‌های رایج در آن دوران بود.

شاردن، جهان‌گرد فرانسوی، این‌طور نقل کرده ‌است: «روزی چند نفر را در نزد شاه صفی شمشیر می‌زدند. محمدتقی، از اهالی گناباد، که منجم دربار بود حضور داشت و برای این‌که وحشی‌گری‌ها را نبیند چشمانش را بسته بود. شاه صفی متوجه این موضوع شد و بلافاصله دستور داد تا چشمان محمدتقی را از حدقه درآوردند.»

‎پیر قلی بیگ، فرستاده شاه عباس به روسیه پس از بازگشت به ایران به دستور شاه زبان از حلقش بیرون آورده شد و چشمانش از حدقه بیرون آمد. نقل شده‌ است که به فرمان شاه اسماعیل دوم، بیش‌تر کسانی که در مراسم مذهبی سب شرکت داشتند به عنوان مجازات قطعه قطعه شدند. هم‌چنین با رعیت به مانند بردگان رفتار می‌شد و مطابق سیاست رسمی آن‌ها حق ترک زمین‌های کشاورزی را نداشتند. زمین‌داران بزرگ شامل علما معمولن برای بازگردان کشاورزان فراری دست به دامان دولت می‌شدند و رعیتی که فرار می‌کردند مجازات می‌شدند.

پس از دوران صفوی اسناد معتبر در مورد زمان حکومت پهلوی‌ست، در دوره پهلوی، «ساواک» به ویژه در سال‌های دهه ۱۳۵۰ و قبل از پیروزی انقلاب ۵۷ و سرنگونی دولت سلطنتی، نفرت‌انگیزترین و مخوف‌ترین نهاد حکومتی در بین مردم به‌شمار می‌آمد. ساواک نخست به منظور شناسایی و بازداشت اعضای حزب توده تاسیس شد، اما فعالیت‌های خود را بسط داد و به جمع‌آوری اطلاعات و زیر نظر گرفتن هرگونه مخالفان حکومت پهلوی، دانش‌جویان دانش‌گاه‌ها، اتحادیه‌های کارگری و همین‌طور روحانیون شیعه و نویسندگان، ژورنالیست‌ها و شخصیت‌های ادبی به منظور اعمال سانسور پرداخت. این سازمان هم‌چنین عمل‌کردهای برون مرزی خصوصن در خبرچینی و تحت نظر قراردادن دانش‌جویان ایرانی مخالف حکومت در خارج از کشور هم داشت.

ساواک در سرکوبی عناصر ضد‌نظام سلطنتی فعالیت گسترده‌ای داشته ‌است. این سازمان به عنوان عامل شکنجه و اعدام مخالفین به ویژه انقلابیون ایران شناخته می‌شود، چنان‌که بین سال‌های ۵۰ تا ۵۵، ۳۶۸ تن از چریک‌های مخالف دولت را به قتل رسانده و در بین سال‌های ۵۰ تا ۵۷ «قبل از سرنگونی دولت شاهنشاهی» حدود ۱۰۰ زندانی سیاسی را اعدام کرده‌ است.

به نقل از بهمن نادری‌پور یکی از معروف‌ترین شکنجه‌گران، دربار و شخص محمدرضا پهلوی از تمام اقدامات ساواک اطلاع داشته‌اند، از شکنجه‌های ساواک می‌توان به سوزاندن نقاط مختلف بدن با میله آهنی چون دست، سینه، پا و لب متهم، انواع شلاق و آویختن اشاره کرد، ماموران ساواک روش‌های مراقبت و بازجویی از متهمان را از گروه پنج نفری اعزام شده توسط آمریکا به ایران آموخته بودند.

هم‌چنین در دوران محمد‌رضا پهلوی ساختمانی وجود داشت که ابتدا زندان زنان بود و سپس از سوی سازمان‌های امنیتی و انتظامی خصوصن ساواک و کمیته مشترک ضدخراب‌کاری جهت بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آویزان کردن از سقف، دست‌بند قپانی، آویزان کردن صلیبی، شوک الکتریکی، آپولو، سوزاندن نقاط حساس بدن با فندک و شعله شمع، قفس هیتردار، صندلی هیتردار، باتوم برقی، شلاق با کابل برقی از متداول‌ترین شکنجه‌های ماموران شکنجه کمیته بودند.

یکی از مقامات سابق شهربانی در دوران پهلوی از شنیده شدن فریاد‌های دایم زندانیان زیر شکنجه که حتا برای پرسنل شهربانی در ساختمان‌های اطراف غیر‌قابل تحمل بوده ‌است چنین می‌گوید:

«اداره‌ای که من معاون آن بودم، در آن ساختمان و طبقه بالای محل کمیته مشترک قرار داشت. ما در آن‌جا، فریادها و ناله‌های خراب‌کاران زندانی را می‌شنیدیم. نه من و نه افسرانی که با من بودند، نمی‌توانستند آن را تحمل کنند. سرانجام من با رییس شهربانی صحبت کردم و از او خواستم که محل اداره ما را عوض کند که با موافقت وی، ما از آن ساختمان به خانه امنی که در اختیار شهربانی و قبلن کلانتری بود نقل مکان کردیم.»

وی هم‌چنین گزارش ساواک به سازمان ملل مبنی بر خودکشی پرویز حکمت‌جو با چنگال می‌گوید: «این دروغ محض بود چرا که اولن زندانی چنگال ندارد و ثانین فرو کردن یک میله فلزی دو سر در پریز برق، فیوز را می‌پراند.»

این شکنجه‌ها  در دو دوره زمانی متفاوت تنها بر اساس آن‌چه مستند بود آورده شد، اما نقل قول‌های فراوانی وجود دارد که ابعاد این آزارهای بیمارگونه را بسیار گسترده‌تر معرفی می‌کند، در برنامه آینده به شکنجه‌های اعمال شده در حکومت جمهوری ‌اسلامی خواهیم پرداخت.


 


خبر / رادیو کوچه

دادستان تهران در حاشیه مراسم معارفه سرپرستان دادگاه و دادسرای انقلاب، در خصوص مراسم تشییع ناصرحجازی دروازه‌بان پیشین تیم ملی ایران، عنوان کرد: «پلیس عده‌ای را به اتهام اخلال در نظم عمومی و شعارهای نامناسبی که داده بودند دستگیر کرد که به غیر از شش نفر بقیه آزاد شدند.»

جعفری دولت آبادی گفت: «افرادی که در مراسم تشییع و خاک‌سپاری ناصر حجازی دستگیر شده‌اند به لحاظ شرکت در این مراسم نبود بلکه عده محدودی به اتهام اخلال در نظم دستگیر شدند.»

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع ناصر حجازی در استادیوم آزادی و پس از خروج از این استادیوم اقدام به سر دادن شعارهای سیاسی کرده و هم‌چنین خواستار آزادی رهبران معترضان ضددولتی در ایران شده که با برخورد نیروهای امنیتی مستقر در استادیوم مواجه شده‌اند.

در این درگیری تعدادی از شرکت‌کنندگان دستگیر و روانه بازداشت‌گاه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«ناصر حجازی دروازه‌بان اسطوره‌ای ایران درگذشت»

 


 


امروز ۸ خردادماه ۱۳۸۹ نسرین ستوده با توجه به درخواست مراجع قضایی مبنی بر تعلیق پروانه وکالت‌اش، از زندان اوین به محل دادگاه انتظامی کانون وکلا اعزام شد. اما بنا به گزارش‌های رسیده به مدرسه فمینیستی، امروز دادگاه وی تجدید و به وقت دیگری موکول شد. نسرین ستوده در آستانه برگزاری این دادگاه دل نوشته‌ای برای همسر خود‌، رضا خندان به نگارش درآورده است که در زیر متن کامل آن را می‌خوانید:

نامه نسرین ستوده به همسرش در آستانه ابطال پروانه وکالت:

من بی‌پروانه‌ی وکالت یا با پروانه، به این احکام معترضم،

رضای عزیزم‌!

می‌گویند زندان است و دل‌تنگی‌هایش، می‌خواهم برایت بگویم زندان است و غافل‌گیری‌هایش. نمی‌توانی تصور کنی نسل جدید چه فضای جدیدی را در زندان ایجاد کرده است؟ همان فضای غافل‌گیر‌کننده‌ای که در بیرون است، در رگ‌های زندان جریان دارد و این، حیات جدیدی را به جامعه و زندان می‌بخشد! این زندگی گاه شاد است و سرحال، گاه آرام و سر به زیر گاه نظاره‌گر و تحلیل‌گر، اما در همه حال متحمل و اهل مدارا، و تحمل همان است که آن‌ها را به هدف می‌رساند. زیرا تو خودت بهتر می‌دانی که آن‌چه می‌تواند سنگ را شکاف دهد و سختی‌ها را از جلوی راه بردارد انعطاف و تحمل آب است.

عزیزم‌!

هرکس در زندان به آزادی‌اش فکر می‌کند. من هم آزادی‌ام برایم مهم است. اما مهم‌تر از آن عدالتی است که نادیده گرفته می‌شود. معلوم است که رویایم مثل هر زندانی یک مسافرت رفتن با خانواده است یا قدم زدن آزادانه در زیر باران بهاری، نگاهی به درخت کوچه یا با بچه‌ها یک عصر را در پارک گذراندن. راستی یادت هست چگونه وقتی عصرها به خانه می‌آمدی هر سه با شادمانی به استقبالت می‌آمدیم؟

ما خانواده خوش‌بختی بودیم ولی برخلاف تهدید بازجویم که در اولین جلسه‌ی بازجویی گفت تو و شوهرت را از حیز انتفاع ساقط می‌کنم، هنوز هم خوش‌بختیم، زیرا نمی‌دانم چرا آقای بازجو نمی‌دانست خوش‌بختی در دل آدمی وجود دارد. همه‌ی این‌ها را دوست دارم. معلوم است که همه‌ی این‌ها برایم مهم است. اما مهم‌تر از آن صدها سال حبسی است که برای موکلانم و دیگر آزادی‌خواهان به جرم ناکرده صادر شده است تعدادی از آن‌ها و فقط بعضی از آن‌ها موکلم بوده‌اند و چه پروانه‌ی وکالت داشته باشم یا نداشته باشم به احکام ناعادلانه‌ی آن‌ها معترضم.

می‌خواهند دادگاهی برپا کنند تا پروانه‌ی وکالتم را ابطال کنند. البته پروانه‌ی وکالتی دارم که سعی کرده بودم ضمیمه‌ی شرافتم باشد. اگر روزی پروانه‌ی وکالت را حکومتی از من بگیرد، شرافتم را که با هیچ حکمی نمی‌تواند بگیرد. همان مرا بس.

تا زمانی که این احکام غیر عادلانه به حیات خود ادامه می‌دهد و تا زمانی که دادگاه انقلاب به صدور احکام اعجاب‌انگیز خویش ادامه می‌دهد، عزیزم، من بی‌پروانه‌ی وکالت یا با پروانه، به این احکام معترضم. اعتراض به احکام ناعادلانه نیاز به پروانه‌ی وکالت ندارد. به آن‌ها بگو پروانه‌ام را از من بگیرید، عدالت را نه؟

اوین

بند زنان زندانی سیاسی

خرداد۹۰

 


 


خبر / رادیو کوچه

اولین دادگاه رسیدگی به پرونده ابطال پروانه‌ی وکالت نسرین ستوده صبح روز یک‌شنبه با حضور نسرین ستوده در کانون وکلای دادگستری برگزار شد. نتیجه نهایی به دادگاه تجدید نظر و زمان دیگری موکول شده است.

به گزارش مدرسه فمنیستی، صبح امروز هشتم خرداد ماه، نسرین ستوده با دست‌بند و هم‌راهی دو سرباز و یک زن پلیس از زندان اوین به کانون وکلا آمد تا در دادگاه رسیدگی به ابطال پروانه ی وکالتش شرکت کند.

در این دادگاه که در یکی از اتاق‌های کانون وکلا برگزار شد‌؛ خانم کیهانی عضو هیت رییسه کانون و چند تن از وکلا به عنوان قاضی به بررسی پرونده ابطال و یا عدم ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده پرداختند و تصمیم به برگزاری دادگاه تجدید‌نظر و در زمانی دیگر گرفته شد.

نسرین ستوده از شهریور سال گذشته در زندان اوین دربند و به یازده سال زندان محکوم شده است‌. چندی پیش مراجع قضایی خواستار تعلیق پروانه وکالت این وکیل شدند اما کانون مدافعان با وارد شدن به این حوزه مسوولیت رسیدگی به این پرونده را برعهده گرفته است .

به گفته وکلای حاضر در پشت درهای بسته‌ی دادگاه‌، این عمل کانون وکلای دادگستری به منزله‌ی دفاع از حقوق صنفی وکلاست و امیدوارند کانون وکلا در این زمان حساس تاریخی تصمیمی مبنی بر دفاع از حقوق صنفی وکلا بگیرد.

هر چند این وکیل هم در دادگاه و هم در نامه‌ای که به همسرش نوشته‌؛ تاکید کرده چه بی‌پروانه و چه با پروانه وکالت به احکام صادر شده ی موکلانش معترض است: «تا زمانی که این احکام غیر‌عادلانه به حیات خود ادامه می‌دهد و تا زمانی که دادگاه انقلاب به صدور احکام اعجاب انگیز خویش ادامه می‌دهد. من بی‌پروانه‌ی وکالت یا با پروانه، به این احکام معترضم. اعتراض به احکام ناعادلانه نیاز به پروانه‌ی وکالت ندارد. به آن‌ها بگو پروانه‌ام را از من بگیرید، عدالت را نه؟»

بیشتر بخوانید:

«نسرین ستوده خانواده‌اش را حضوری ملاقات کرد»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس آخرین گزارش‌ها در روز یک‌شنبه از سوریه، نیروهای نظامی و امنیتی این کشور در ادامه سرکوب مخالفان دولت به دو شهر در شمال دمشق حمله کرده‌اند.

به نقل شاهدان عینی، نیروهای سوری با تانک و هلی‌کوپتر، شهر‌های رستن و تلبیسه را سحرگاه امروز یک‌شنبه ۲۹ ماه می محاصره و ارتباط این شهرها را با خارج قطع کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دو تن در هجوم نیروهای سوری به منازل مردم است.

به گفته سازمان‌های مدافع حقوق بشر از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی در ماه مارس تاکنون بیش از هزار نفر کشته شده‌اند.

رستن و تلبیسه در مجاورت حمص قرار دارند که شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در هفته‌های اخیر بوده است.

به گزارش رویترز، یک شاهد عینی عنوان کرد که تانک‌های ارتش سوریه شهر رستن را محاصره کردند و در پی آن نفرات ارتش با مسلسل در خیابان‌های شهر به تیراندازی پرداختند.

مخالفان دولت می‌گویند که نیروهای امنیتی سوریه در تمام شهرها و روستاهای سوریه فعالان مخالف دولت را شناسایی و بازداشت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«هشت کشته در تظاهرات جمعه سوریه»

 


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش خبرگزاری رسمی مصر، منا، یک دیپلمات جمهوری اسلامی که در قاهره به ظن جاسوسی دستگیر شده بود، آزاد شده است.

گزارش خبرگزاری رسمی مصر حاکی است که مقام‌های امنیتی این کشور پس از مشخص شدن این موضوع که فرد دستگیر شده دیپلمات است، او را آزاد کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی مصر، وزارت خارجه این کشور هویت این دیپلمات جمهوری اسلامی را تایید کرده است. با وجود این، منا هم‌چنین گزارش داده است که رفتار این فرد به گونه‌ای بوده است که ناقض پروتکل‌های دیپلماتیک است.

این در حالی است که نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی در مصر‌، پس از انتشار خبر دستگیری این فرد، این موضوع را تکذیب کرده بود.

به گزارش ایسنا، یکی از مسوولان دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در مصر اظهار داشت که او اطلاعی از این موضوع که یکی از دیپلمات‌های این کشور به اتهام جاسوسی دستگیر شده باشد ندارد.

به گزارش العربیه، فرد دستگیر‌شده که یکی از کارکنان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در مصر بوده، اخبار و تحولات مصر را به خارج از این کشور انتقال می‌داده است.

منابع خبری مصری نام این دیپلمات را قاسم حسینی ذکر کرداند اما شبکه خبری عرب‌زبان العالم منسوب به دولت جمهوری اسلامی به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که آقای حسینی در محل کارش حاضر و مشغول فعالیت‌های کاری روزمره خود است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یک دیپلمات ایرانی در مصر»

 


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

اگر طول شبانه‌روز را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم،  آن‌گاه رعایت الگوی ۸ ساعت کار، ۸ ساعت خواب و ۸ ساعت تفریح یکی از سنجه‌هایی خواهد بود که از روی آن می‌شود به میزان توسعه‌یافتگی آن جامعه پی‌ برد. از آن‌جایی که بیش‌تر کارهای اداری، سیاسی و اقتصادی در طول ساعات روز انجام می‌شود، سال‌هاست در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا مردم بخش فراوانی از تفریحات‌شان را به ساعت‌های انتهایی شب و نیمه‌شب موکول می‌کنند، چیزی که از آن با «زندگی ‌شبانه» نام ‌برده می‌شود.

در روزهایی که تهران کم‌کم بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد، «ناصرالدین‌ شاه» که به نمادهای تجدد علاقه‌مند بود، پس از بازگشت از سفر اروپا و به تقلید از خیابان «شانزلیزه»‌ی پاریس دستور ساخت خیابانی را در تهران صادر کرد که بعدها به نوعی نمادی زندگی‌شبانه در تهران شد. این خیابان به تدریج محلی شد برای خوش‌گذرانی نسل تازه از فرنگ‌برگشته که دل‌بسته‌ی زندگی به سبک غربی بود. هر‌چه از عمر تاسیس لاله‌زار می‌گذشت، این خیابان بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گرفت و بر شمار مکان‌هایی هم‌چون کافه، رستوران، سالن ‌تاتر، سینما و کاباره در آن افزوده می‌شد.

در دوران حکومت پهلوی‌ اول هر‌چه بیش‌تر بر رونق لاله‌زار افزوده شد، اما به تدریج و با گسترش خیابان‌های مدرن‌تر در مناطق‌شمالی شهر تهران و تاسیس سینماها، بارها و دیسکوهای مجلل‌تر، مشتریان طبقه‌ی روشن‌فکر و اشرافی لاله‌زار جای خود را به افرادی از طبقه‌ی پایین و شهرستانی‌های مسافر‌ پایتخت دادند. هنرمندان نخبه و پیش‌رو جای خود را به بازی‌گران تاترهای روحوضی و خوانندگان کوچه‌بازاری دادند و هنر‌لاله‌زاری صفتی شد برای گونه‌ای از هنر که نماینده‌ی ابتذال و لمپنیسم بود. با تمام این واقعیت‌ها لاله‌زار هر شب هزاران هزار نفر را به سوی خود می‌کشید و بازار کاباره‌ها و کافه‌ها و رستوران‌ها و تماشاخانه‌هایش هم‌چنان پررونق باقی مانده بود و شهرت و درآمد برخی از هنرمندانش به مراتب از هنرمندان مشهور آن زمان بالاتر بود، تا این‌که یک اتفاق همه‌چیز را زیر و رو کرد و آن چیزی نبود به جز پیروزی انقلاب‌اسلامی.

انقلاب از اساس با نمادهای جامعه‌ی‌مدرن سر جنگ داشت و هر‌چه که به آن مربوط می‌شد را یک شبه در کشور تعطیل کرد لاله‌زار هم رویش، از تاتر و کافه و کاباره بگیر تا عرق‌فروشی و دیسکو و بار. سینماهای لاله‌زار از رونق افتادند و یکی‌یکی تعطیل شده و با تغییر کاربری، جای خود را به پاساژ و مغازه‌های جور و واجور دادند. لاله‌‌زار به محل کسب و کار صنف لوازم‌برقی تبدیل شد و زندگی‌های شبانه جای‌شان را به شلوغی‌های سرسام‌آور روزانه دادند. مردم برای گذراندن ساعات بی‌کاری‌شان که دیگر فراوان هم نبود دست به دامن معدود چیزهایی شدند که هنوز مجاز بود. رستوران‌ها، فست‌فودها و آبمیوه‌فروشی‌هایی که فقط بهانه‌ای بودند برای جمع شدن مردم و جوانان در کنار هم. تفریح شبانه محدود شد به دور زدن بیهوده با ماشین در سطح شهر و بعد خوردن و خوردن و خوردن. تا این‌که با شروع دهه‌ی هشتاد سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های تازه‌ای آغاز شد و همین اندک بهانه‌هایی برای شادزیستن نیز از مردم گرفته شد و برای کار مغازه‌ها محدودیت ‌ساعت در نظر گرفته شد و این به معنای هر‌چه کوتاه‌تر شدن زندگی شبانه در تهران بود.

به هر حال شاید بتوان گفت که لاله‌زار تنها نماد یک شیوه از زندگی بود که با تعطیلی‌اش آن بخش از زندگی ایرانیان نیز به فراموشی سپرده شد. این سرنوشت همه شهرهای کشور است. اکنون کم‌تر شهری را در ایران می‌توان یافت که زندگی شبانه در آن رایج باشد. در واقع شهرنشینی کنونی کشور با کم‌ترین بهره‌وری هم‌راه است و بیش از یک سوم زمان زندگی در شهرها به‌طور کامل بدون استفاده باقی مانده است.


 


خبر / رادیو کوچه

دادگاهی در مصر حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین این کشور و دو تن از مقامات دولت وی را به دلیل ایجاد اختلال در سیستم تلفن هم‌راه و اینترنتی مصر در جریان قیام مردم این کشور، در مجموع بیش از ۹۰ میلیون دلار جریمه کرد.

به گزارش رویترز، بر اساس حکم این دادگاه، حسنی مبارک به این جرم ملزم به پرداخت بیش از ۳۳ میلیون دلار شده است.

هم‌چنین این دادگاه در همین ارتباط حبیب العادلی، وزیر کشور دولت مبارک را به پرداخت بیش از ۵۰ میلیون دلار و احمد نظیف، نخست‌وزیر سابق مصر را نیز به پرداخت بیش از شش میلیون دلار محکوم کرده‌اند.

حبیب‌ العادلی که در دوران ناآرامی‌ها سرکوب معترضان را بر عهده داشت، پیش‌تر نیز به جرم احتکار و پول‌شویی به تحمل ۱۲ سال حبس محکوم شده بود.

به نقل از تلویزیون دولتی مصر، هر سه این افراد متهم به «تخریب اقتصاد ملی» از طریق ایجاد اختلال در سیستم ارتباطی تلفن هم‌راه و هم‌چنین اینترنت شده‌اند.

شرکت مخابراتی ودافون ماه ژانویه سال جاری میلادی و در اوج اعتراضات مصر اعلام کرد که به گردانندگان این سازمان مخابراتی در مصر از سوی مقامات فرمان داده شده تا سرویس‌دهی خود در برخی مناطق را به حالت تعلیق در بیاورند. ودافون آن زمان گفته بود که چاره‌ای جز پیروی از این فرمان ندارد.

این شرکت مخابراتی هم‌چنین در ماه فوریه مقامات مصر را به استفاده از این سرویس مخابراتی برای ارسال پیامک‌هایی در حمایت از حکومت مصر متهم کرد.

حکم پرداخت جریمه نقدی به خاطر ایجاد اختلال در سیستم مخابراتی مصر نخستین حکمی است که تا کنون علیه نخست‌وزیر مخلوع مصر صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

«مبارک دستور تیر‌اندازی به تظاهر‌کنندگان مصری را داد»


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

کارون طولانی‌ترین رود ایران و تنها رود این کشور است که قسمتی از آن قابل کشتی‌رانی است. این رود با طول ۹۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودی ا‌ست که تنها در داخل ایران قرار دارد و در عین حال تنها رودخانه ایرانی است که با آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان ارتباط دارد. یعنی از یک طرف در خرمشهر از طرق مصب خود به «اروند‌رود» یا «شط العرب» که رودخانه‌های «دجله و فرات» از کشور عراق نیز به آن می‌ریزند وصل می‌شود و از طرف دیگر خود یعنی رودخانه‌ی «بهمنشیر» به خلیج فارس مربوط می‌گردد و از آن طریق به اقیانوس هند مرتبط می‌شود‌. بدین ترتیب ایران می‌تواند از طریق اروند رود و کارون کالاهای تجارتی را از طریق کشتی و به وسیله حمل و نقل دریایی که ارزان‌ترین وسیله‌ی حمل و نقل کالاست تا شهرستان اهواز و حتا شهرستان شوشتر برساند و در عین حال کالاهای ایرانی را به جهت صادرات از این شهرستان‌ها تا بنادر بین‌المللی خرمشهر و آبادان و بندر امام منتقل کند.

آب آشامیدنی کلان‌شهر اهواز از رودخانه‌ی کارون تامین می‌شود. در حاشیه‌ی این رود تمدن‌های بزرگی از ایران شکل گرفته‌ است. سرچشمه‌ی شاخه‌های اصلی کارون «ارمند» و «بازفت» و «چشمه دیمه»، زردکوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری است. ولی شاخه‌های فرعی آن از کوه‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند مانند «خرسان» از دنا در استان «کهگیلویه و بویراحمد» و دز از ارتفاعات «لرستان». این رود، پس از عبور از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم، در منطقه‌ای به نام «گتوند» وارد دشت خوزستان می‌شود. رود کارون در شمال شوشتر به دو شاخه تقسیم می‌شود که در جنوب شوشتر به یک‌دیگر متصل می‌شوند. مهم‌ترین شاخه‌ی فرعی کارون، رود دز است که در شمال اهواز به کارون ملحق می‌شود.

در شهر شوشتر و جداره‌ی رود کارون، معماری متفاوت این منطقه را نشان می‌دهد که متاثر از جلوه‌های این رود است. شهری که از آن به دشت «میان ‌آب» تعبیر می‌شود و معماری آن که محصول حرکت، کشمکش و قرار است و ساکن بستر رود شده است. در این شهر، معماری بر اساس عمل‌کرد، پاسخ‌های متفاوتی در این بستر دارد. عمل‌کردهایی نظیر خانه، پیاده راه، آسیاب و استراحت‌گاه که نمونه‌های آن به وفور در حاشیه‌ی رود به چشم می‌خورد هرکدام بر حسب نیاز خود، متاثر از پتانسیل‌های رود است. پتانسیل‌هایی که در هر مکان و شرایط تاثیری متفاوت بر معماری اعمال می‌کند.

حیات کارون، پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رود ایران با خطر مواجه است. منتقدان، افزایش ورود فاضلاب‌ها، فضولات صنعتی، سد سازی بی‌رویه و اجرای پروژه‌های غیر‌کارشناسی انتقال آب یا سرقت را از مهم‌ترین دلایل به خطر افتادن حیات این رودخانه می‌دانند. در اهواز از رود کارون به عنوان یک سیستم خدادادی برای دفع فاضلاب استفاده می‌شود. یعنی تمام فاضلاب‌های موجود در این منطقه کشاورزی، صنعتی، شهری و خانگی به کارون می‌ریزد. سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب، حتا فاضلاب‌های بیمارستانی، به کارون می‌ریزد. از رود زیبای دز و به ۱۰۰ کیلومتر پایین‌تر، به اهواز رودخانه به دریای عظیمی از لجن متحرک تبدیل شده است‌. مجموع شهرها و روستاهای استان خوزستان شامل شهرهای اهواز، شوشتر، آبادان و خرمشهراز مهم‌ترین منابع آلودگی رودخانه کارون به شمار می‌روند که در میان این ‌شهرها، اهواز با توجه به داشتن بیش‌ترین جمعیت شهری و افزایش رو به فزونی این جمعیت، بیش‌ترین سهم آلودگی را به کارون وارد می‌کند.

مسئله‌ی دیگر تبدیل رود کارون به آب‌های نمکی است. در محوطه‌ای به وسعت ده‌ها هکتار در شرق رودخانه کارون و غرب منطقه شهرستان «لالی»، محوطه‌ای از گنبدهای نمکی وجود دارد که در هنگام آب‌گیری و بالا آمدن آب، به مثابه توده‌ای بزرگی از نمک خواهد بود که در لیوانی آب قرار بگیرد. امری که موجب افت کیفیت آب کارون خواهد شد و تاثیرات زیست محیطی بر صنعت کشاورزی خوزستان خواهد داشت. برخی مطلعین در مورد حجم این ذخایر نمک اظهار می‌دارند که تنها ارتفاع یکی از این توده‌های نمکی ۱۰۰متر از زمین و به عمق ۱۷۰ در عرض چند هکتار برآورد شده است. این پدیده بی‌شک موجب بالا رفتن شوری آب رودخانه کارون و پایین آمدن کیفیت آن در شهرهای «گتوند»، «شوشتر»، «ملاثانی»، «باوی»، «اهواز»، «آبادان» و «خرمشهر» خواهد شد. شوری آب کارون در بخش جلگه‌ای خوزستان علاوه بر تاثیر بر آب شرب منطقه به زمین‌های زراعی وسیعی که از این رودخانه مشروب می‌شوند نیز صدمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد به‌طوری که تاثیر آن با صرف مبالغی هنگفت قابل بازگشت به وضعیت پیشین نخواهد شد.

چند سالی است که رمق بزرگ‌ترین رودخانه کشور بر اثر پروژه‌های غیر‌کار‌شناسی انتقال آب از سرچشمه‌های آن و احداث سدهای متعدد گرفته شده است. وزارت نیرو بدون در نظر داشتن تبعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی این غول‌های بتنی، هر سال با هیاهوی فراوان و شتاب‌زده، کلنگ احداث «سد» ی را بر زمین می‌زند و روبان افتتاح «سد» دیگری را می‌برد. در این میان مسوولان و نمایندگان شهرهای حوزه‌ی کارون، به دلیل نداشتن شناخت از واقعیت‌های این رودخانه به سکوتی مبهم تن داده‌اند تا پروژه‌های بالادستی آب این رودخانه را به سمت فلات مرکزی ایران منتقل کنند و دریاچه‌های مصنوعی حاصل از سدهای احداث شده، زمین‌های کشاورزی، مراتع و خانه‌های مردم حاشیه این رود را به زیر آب ببرد. سدهایی که هر کدام با افتخار اقتدار ایران در سد سازی نام برده می‌شوند، رود بزرگ را به سوی نابودی پیش می‌برند. بدون اندک توجه‌ای به نظرات مخالفان و بدون مطالعه بر آثار زیان‌بار سد سازی با شتاب و تبلیغات بسیار در حال احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه‌های کشور هستند. منابع طبیعی ما به خاطر اهمال و شرایط ناگوار در حال از بین رفت است و به‌طور مسلم اگر الان جلوی این فاجعه گرفته نشود اثرات مصیبت بار زیست محیطی به‌وجود خواهد آمد که تا سالیان بعد هم گریبان فرزندان این ملک را رها نخواهد کرد.

منبع: آخرین نیوز


 


یک‌شنبه  ۸ خرداد ۹۰ /  ۲۹ می ۲۰۱۱

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

note3دایره شکسته- «چشم انتظار سال‌های تشنگی»- مه‌شب تاجیک

note3بخش اول خبر‌ها

note3مجله‌ جاماندگان- «شکنجه، ابزار کم‌هزینه انقیاد»- شراره سعیدی

note3روز‌نگاشت- «فرهنگ مشهور ناظم‌الاطبا»- محبوبه شعاع

note3 بخش دوم خبرها

note3 نمایش‌نامه شنیداری از صحنه‌ای در رمان نسل سوم- «کابوس محشر»- مهیار فرآورده

note3مجله خبری کابل- آرین

note3 پس نشینی تند- «شب‌های‌ سوخته‌ی ‌‌لاله‌زار»- اکبر ترشیزاد

note3 بخش سوم خبرها


 


گروه تاتر آزاد

…………………………………………………

«کابوس محشر»

نمایش‌نامه شنیداری از صحنه‌ای در رمان «نسل سوم»

مهیار فرآورده

رمان «نسل سوم» نوشته «مهیار فرآورده» به تازگی منتشر شده است. نگارنده در خصوص این اثر می‌گوید: «هدف من از نوشتن این رمان، زنده نگاه‌داشتن چگونگی پیدایش جنبش بیداری ایرانیان در جریان انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال ۱۳۸۸ است که به جنبش سبز معروف شد و در سراسر جهان طنین افکند…..»

آن‌چه می‌شنوید نمایش‌نامه شنیداری از صحنه‌ای در این رمان  و کار «گروه تاتر آزاد» است:

…………………………………………………

«کاروان اسلام»

مهیار فرآورده

«کاروان اسلام» ماجرای سفرحجاج به روایت و دید صادق هدایت است. به گفته «مجتبی مینوی»، این اثر را صادق هدایت در سال‌های ۱۳۱۲-۱۳۱۳ نوشته است و نخست در نظر داشت که «البعثته» را با نام مستعار «راستگوسکی»، راستگو (صادق)، به چاپ رساند که نشد.

نمایش‌نامه به این‌گونه آغاز می‌شود:

نمایندگان کشورهای مسلمان از گوشه و کنار جهان در شهر نجف اشرف گرد هم می‌آیند تا در مورد فرستادن یک لژیون مذهبی ویژه به اروپا مشورت کنند.

زیرا آن‌ها معتقدند در آمریکا هم همه مسلمان شدند و تنها نقطه باقی مانده که هنوز به دین پدر و اجدادی پدری پای‌بند هستند، همین خطه «یورپ» خودمانه که قلب‌شان از سنگ حجرالسود هم تیره‌تر است.

پس عده‌ای را از بین خود به عنوان رییس کاروان، معاونت، حساب‌دار و روضه‌خوان و ختنه‌کن، انتخاب می‌کنند، تا آن‌ها راهی آلمان شوند و هدایت کافران اروپا را از همان برلین آغاز کنند.

این گروه به خاطر آتش زدن کوپه قطار اسلامبول- برلین به‌وسیله سماور ذغالی، زمان پیاده شدن در ایست‌گاه برلین، مقداری زیادی خسارت وسایل سوخته کوپه را می‌پردازند و مبلغ هنگفتی هم برای حمل آفتابه‌ها و نعلین‌هایی که از کشورهای اسلامی با خود به برلین آورده‌اند می‌پردازند.

و از آن‌جا که دیگر پول نقدی برای‌شان باقی نمانده مامور مالی را می‌فرستند تا برود و یک قطعه چکی را که رییس کاروان امضا می‌کند، وصول کند و سپس پول را به هتل بیاورد. آقایان خود نیز در این فرصت به هتل می‌روند تا وسایل را در آن‌جا بگذارند.

وقتی حساب‌دار به هتل برنمی‌گردد و پلیس، رییس کاروان را در اطاقش می‌خواهد بازداشت کنند، ماجراهای تازه‌ای رخ می‌دهد.

آن‌چه می‌شنوید بخش نخست نمایش‌نامه شنیداری «کاروان اسلام» به نام «کنفرانس اسلامی» و کاری از «مهیار فرآورده» است.

آن‌چه می‌شنوید بخش دوم نمایش‌نامه شنیداری «کاروان اسلام» به نام «انتخاب نمایندگان» و کاری از «مهیار فرآورده» است.

آن‌چه می‌شنوید بخش سوم نمایش‌نامه شنیداری «کاروان اسلام» به نام «ایست‌گاه قطار برلین» و کاری از «مهیار فرآورده» است.

…………………………………………………

«مرده‌خورها»

«مرده‌خورها» یکی از قصه‌های مجموعه داستان کتاب «زنده به گور» هدایت است. او در این قصه موضوع چند همسری را در جامعه ایران به نقد کشیده و با قرار دادن دو هوو – زن اول و زن دوم یک مرد شصت ساله – در مقابل هم پس از مرگ شوهر مشترک، به مشکلات این دو در زمان حیات مرد می‌پردازد.

قصه با ضجه موره‌های زن اول و زحماتی که او در خانه مرد متحمل شده شروع می‌شود و جدال‌های لفظی دو هوو، دست‌مایه‌ای می‌شود برای طنز پایان داستان.

آن‌چه می‌شنوید نمایش‌نامه شنیداری «مرده‌خورها» است و کاری است از گروه «تاتر آزاد» و به کارگردانی «مهیار فرآورده» که نخستین بار از رادیو محلی «اسلو» (رادیو هم‌صدا) پخش شد.

…………………………………………………

«وغ‌وغ ساهاب» کتابی است به طنز نوشته‌ی «صادق هدایت» و «مسعود فرزاد» که اوضاع اجتماعی، سیاسی، و ادبی زمان نوشته‌شدنش را به تصویر می‌کشد.

وغ‌وغ ساهاب به صورت مجموعه‌ای از «قضیه»ها نوشته شده است که هر قضیه به موضوع خاصی می‌پردازد. هدایت برای ترسیم کاریکاتوری موجز و زنده از وضع فرهنگ و ادبیات ایران، «نوع» ادبی تازه‌‌ی «قضیه» ابداع کرد.  بعضی از این قضیه‌ها به قلم صادق هدایت و برخی به قلم مسعود فرزاد است. موضوع این «قضیه»‌ها متنوع است و از مسخره‌کردن ادبای کهنه‌پرست و پول‌پرستی یهودیان گرفته تا عقاید فروید و سینماهای خیابان لاله‌زار را شامل می‌شود. کتاب سرشار از غلط‌های عمده‌ی املایی است و مثلن در مواردی «قضیه» را به شکل «غزیه» می‌نویسد.

این نوشته‌ها ترکیبی خلاق از نظم و نثر و طنز و جد است. هدایت اغلب قصه‌های وغ‌ وغ ساهاب را در نکوهش از جنبه‌های گوناگون ابتذال فرهنگی و ادبی دوره خود نوشته است.

صادق هدایت از پیش‌گامان داستان‌نویسی نوین ایران و روشن‌فکری برجسته بود. برترین اثر وی رمان «بوف کور» است که آن را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته‌اند.

«قضیه زمهریر و دوزخ»

آن‌چه می‌شنوید نمایش‌نامه شنیداری از «قضیه زمهریر و دوزخ» این کتاب است و کاری است از  گروه «تاتر آزاد» و به کارگردانی «مهیار فرآورده» که نخستین بار از رادیو محلی «اسلو» (رادیو هم‌صدا) پخش شد.

…………………………………………………


 


خبر / رادیو کوچه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یک‌شنبه در مجلس، که صحنه انتقادهای تعدادی از نمایندگان به دولت جمهوری اسلامی بود، به یک فوریت «لایحه شرح وظایف وزارت امور زیر بنایی» رای نداده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان منتقد، به این‌که دولت به جای فرستادن لایحه ادغام وزارت‌خانه‌ها، لایحه شرح وظایف وزارت‌خانه‌های جدید را به مجلس ارایه می‌کند، اعتراض کرده‌اند.

در جلسه امروز، احمد توکلی لایحه پیشنهادی دولت را «لجاجت با تفسیر شورای نگهبان و نظر رهبری در جلسه حل اختلاف» عنوان کرده است.

در پی تصمیم سه هفته پیش دولت محمود احمدی‌نژاد در ادغام تعدادی از وزارت‌خانه‌ها و تشکیل وزارت‌خانه‌های جدید، مجلس شورای اسلامی این اقدام را خلاف قانون دانست و خواستار تفسیر شورای نگهبان در این زمینه شد.

در واکنش به درخواست مجلس، شورای نگهبان در تفسیری بر لزوم تصویب ادغام وزارت‌خانه‌ها توسط مجلس تاکید کرد و آیت‌اله خامنه‌ای نیز این تفسیر را لازم‌الاجرا دانست.

بیشتر بخوانید:

«بنا نیست مجلس در دست رییس جمهوری باشد»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

عبدالجبار تقوا والى تخار می‌گوید از حمله بر دفترش آگاه بود، اما نتوانستند جلو آن را بگیرند.

آقای تقوا که در حمله انتحاری روز گذشته زخمی شده است با سر و صورت بنداش پیچیده شده امروز در یک کنفرانس کوتاه خبری ظاهر شد و گفت آنان تلاش کردند جلو این حمله را بگیرند، اما موفق نشدند.

تا‌کنون روشن نیست که این فرد انتحاری چگونه خود را تا دفتر والی تخار رسانده است، والی تخاری نیز گفت هیتی از کابل برای بررسی این روی‌داد آمده است و در ختم تحقیقات همه چیز روشن خواهد شد.

وی افزود این حمله پس از جلسه امنیتی زمانی رخ داد که آنان از تالار جلسه بیرون می‌شدند.

در حمله‌ى که عصر دیروز در مرکز ولایت تخار صورت گرفت، ژنرال محمد داوود داوود فرماندهی عمومی پلیس در‌ شمال افغانستان و ژنرال شاه جهان نوری فرمانده پلیس ولایت تخار و دو تن دیگر کشته شدند.

هم‌چنان دو سرباز آلمانی کشته شده و ده تن دیگر به شمول ژنرال مارکس نیپ فرمانده آلمانى آیساف در شمال با سه سرباز‌ دیگر آن کشور زخمی شدند.

طالبان مسوولیت حمله را به عهده گرفته است.

در این حمله ساختمان ولایت تخار نیز آتش گرفته‌ و تخریب شده است.

بیشتر بخوانید:

«کشته شدن دو فرمانده ارشد پلیس افغانستان»


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

نهم خرداد برابر با سال‌روز درگذشت «میرزاعلی‌اکبرخان نفیسی» پزشک، ادیب و دانش‌مند ایرانی است. وی که زاده سال ۱۲۲۴ خورشیدی بود در سال ۱۳۰۳ درگذشت. نفیسی از برجسته‌ترین پزشکان ایرانی اواخرعهد قاجار محسوب می‌شود و موثر در امضای فرمان مشروطیت بوده ‌است. تالیفات پزشکی او نیز متعدد بوده است و در زمینه‌های غیرپزشکی نیز شاخص‌ترین اثر او فرهنگ لغت بزرگ و چهارجلدی است که به عنوان «فرهنگ ناظم‌الاطبا» مشهور است.

«دکترمیرزاعلی اکبر نفیسی» مشهور به «ناظم‌الاطبا کرمانی» در سال ۱۲۲۴ در کرمان زاده شد. پدرش «میرزاحسن» طبیب کرمانی بود که مانند نیاکانش به طبابت اشتغال داشت. میرزا علی‌اکبر تحصیلات مقدماتی خود را در کرمان به پایان رسانید و مقدمات علوم و فنون طب را نزد پدر و سایر اطبای آن دوران فراگرفت اما خود بیش‌تر مایل به فراگرفتن حکمت الهی و فلسفه بود.

اما در پی مساعی «میرزاتقی‌خان امیرکبیر»، صدراعظم نام‌دار ایران، مدرسه «دارالفنون» تاسیس شد و به همه حکام ایالت‌ها دستور داده شد که از هر شهر چند تن از افراد مستعد که علاقه‌مند به فراگرفتن علوم جدید باشند را، برای تحصیل در دارالفنون به تهران اعزام نمایند. در اجرای این دستور «وکیل‌الملک» حاکم وقت کرمان، میرزاعلی‌اکبرخان نفیسی را برای فراگیری علم طب به تهران فرستاد.

او با جدیت تمام در دارالفنون به تحصیل علم طب پرداخت و چنان استعداد و علاقه‌ای در این کار از خود نشان داد که پس از اندک زمانی به دست‌یاری و معاونت استادان خود برگزیده شد و ضمن تحصیل در دارالفنون برای طبابت انتخاب شد.

نفیسی در زمانی که قحطی و امراض گوناگون شهر تهران را فراگرفت، برای درمان بیماران خدمات و مجاهدت‌های بسیاری کرد و مدت چهارماه در بیمارستان دولتی طهران مشغول خدمت به فقرا و نیازمندان بود. وی در ۱۲۵۰ سال از طب فارغ التحصیل شد.

در همان سال‌ها «ناصرالدین شاه قاجار» پس از بازگشت از سفر اول خود به اروپا درصدد برآمد که بیمارستانی به سبک اروپایی در تهران تاسیس کند و برای این کار نفیسی را انتخاب کرد. وی مسولیت این بیمارستان را که به «مریض‌خانه دولتی» شهرت یافت را برای چندین سال برعهده گرفت و به «ناظم‌الاطبا» مشهور شد.

دکتر علی‌اکبر نفیسی در همین بین در تشکیل نخستین مجلس «حفظ‌الصحه» که در تهران تشکیل شده بود، ایفای نقش داشت و از بنیان گزاران نخستین این مجلس در تاریخ ایران به شمار می‌آید. او هم‌چنین به‌عنوان طبیب مخصوص به هم‌راهی «میرزاحسین‌خان مشیرالدوله» معروف به «سپه‌سالار» که به حکومت خراسان و تولیت «آستان قدس رضوی» برگزیده شده بود، به مشهد رفت و به امر سپه‌سالار بیمارستان رضوی را که رو به ویرانی می‌رفت با اصول و اسلوب بیمارستان‌های اروپایی بازسازی و تاسیس کرد و به پاس خدماتش به دریافت نشان و حمایل سرتیپی نایل آمد.

وی گذشته از آن که مدت پنجاه و هفت سال تمام، شب و روز به مداوای بیماران اشتغال داشته و این وظیفه را تا پایان عمر خود که علیل و ناتوان شده بود، ادامه داد، هرگاه که فراغتی حاصل می‌کرد در به تالیف و ترجمه (از زبان فرانسوی) نیز می‌پرداخت. و اما سرانجام دکتر علی‌اکبر نفیسی ملقب به ناظم‌الاطبا در نهم خرداد سال ۱۳۰۳ در تهران درگذشت.

از جمله آثار او می‌توان به این آثار اشاره کرد:

«کتابی در علم تشریح» (این کتاب که نخستین کتاب و نخستین ترجمه او از زبان فرانسه است)، «مذاکرات»، «پاتولوژی وکلینیک جراحی»، «رساله‌ای در فیزیک»، «رساله‌ای در جراحی»، «رساله‌ای در تراپوتیک»، «رساله‌ای دیگر در تشریح»، «دو رساله در سو هضم»، «پزشکی نامه» (کتاب بسیار بزرگی است که برای مدت‌ها مورد استفاده پزشکان و داروسازان ایرانی در اواخر عهد قاجار و اوایل عصرپهلوی بوده‌ است.) و «رساله درآخرین دوره بروز وبا».

اما شاخص‌ترین اثر وی در زمینه علوم غیرپزشکی، کتاب بزرگ «فرهنگ نفیسی» معروف به «فرهنگ ناظم الاطبا» است که شامل چهار جلد بزرگ و مشتمل بر حدود ۲۶۰۰۰ لغت فارسی و عربی است و او تا آخرین روزهای عمر خود مشغول تدوین آن بوده ‌است.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

تقویم تاریخ

 


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده،زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا در زندان رجایی‌شهر کرج، در وضعیت نامناسب جسمانی به‌سر می‌برند.

تعدادی از زندانیان سیاسی سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی‌شهر کرج که از روز یک‌شنبه اول خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند، در هفتمین روز اعتصاب غذا وضعیت جسمی وخیم دارند.

بنا بر گزارش تارنمای فعالین حقوق بشر و دموکراسی، این در حالی است که مسوولان هم‌چنان از رسیدگی به خواست‌های آن‌ها خوداری می‌کنند. کیوان صمیمی، مهدی محمودیان و عیسی سحر‌خیز از جمله زندانیانی سیاسی هستند که وضعیت آن‌ها حاد گزارش شده است.

هم چنین از وضعیت رسول بداقی، معلم زندانی که در پنجمین روز اعتصاب غذا به سلول‌های انفرادی بند۱ منتقل شده است، هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست.

بیشتر بخوانید:

«انتقال بداقی معلم زندانی به بند انفرادی»

«دور پنجم و پایانی اعتصاب غذای محدود زندانیان سیاسی»


 


رادیو کوچه


363میلادی- نبرد سرنوشت‌ساز «تیسفون»، شکست رومیان و کشته شدن امپراتور روم در چنین روزی روی داد. در کنار دجله، در محلی که اینک در آن‌جا شهر بغداد واقع شده است و نه چندان دور از شهر تیسفون پایتخت امپراتوری ایران، جهان باستان شاهد نبرد لژیونرهای رومی با هزاران سرباز ایرانی به فرماندهی سپهبد «مرنا» (Merena) بود. فرماندهی رومیان را «ژولیان فلاویوس کلودیوس ژولیانوس» (Flavius Claudius Julianus) امپراتور روم برعهده داشت که قصدش تصرف پایتخت ایران زمین بود.

در جریان جنگ، یک سرباز ایرانی نیزه کوتاهی به سوی ژولیان پرتاب کرد که بر پهلوی او نشست و چند ساعت بعد درگذشت.

در پی در گذشت ژولیان، ژنرال‌های رومی «ژوویان» را به سمت امپراتور موقت انتخاب کردند که وی چون توان و استعداد جنگیدن در نیروهای رومی ندید با شاپور دوم صلح کرد و از پنج منطقه بزرگ در شرق مدیترانه و هرگونه ادعای روم در ارمنستان صرف‌نظر کرد و متعهد شد که به مناطق پنج‌گانه مراجعه کند و به دست خود پرچم ایران در آن‌جا برافرازد که چنین کرد و این عمل در تاریخ امپراتوری روم یک تحقیر خوانده شده است.

۱۸۲۹ میلادی- «هامفری دیوی» (Humphry Davy) شیمی‌دان انگلیسی درگذشت. همفری در نوجوانی برنامه خودآموزی شامل الهیات، جغرافیا، هفت زبان و تعدادی موضوع‏های علمی برای خود طرح‏ریزی کرد و به مطالعه فلسفه پرداخت. وی در هفده سالگی به دلیل آزمایش گاز نیترواکسید معروف به گاز خنده، بر روی خود، به شهرت رسید و در ۲۴ سالگی، با سمت استادی وارد انیستیتوی پادشاهی انگلستان شد. وی هم‏چنین لامپ بی‏خطری را اختراع کرد که بر شهرتش افزود.

دیوی از آن پس مطالعات عمیقی را در شیمی آغاز کرد و توانست آب را به عناصر تشکیل دهنده‏اش تجزیه کند. این کار او باعث شد تا جایزه بزرگ آکادمی فرانسه را دریافت کند. وی نظریه‏ای مطرح کرد که بر اساس آن، هیدروژن، معرف و مشخص اسیدهاست. وی به دلیل کشف شش عنصر مهم شیمیایی به «پدر الکتروشیمی» معروف است.

۱۹۱۷ میلادی- «جان فیتزجرالد کندی» (John Fitzgerald Kennedy) سی‌و‌پنجمین رییس جمهوری آمریکا در ایالت ماساچوست زاده شد. او در خلال مدتی که در «هاروارد» درس می‌خواند دوبار به اروپا و بریتانیا رفت. در این مدت پدر او سفیر آمریکا در دربار سلطنتی بود. او در ژوئن ۱۹۴۰ با نشان «کام لائود» و لیسانس مسایل بین‌الملل از هاروارد فارغ‌التحصیل شد. در همین سال پایان‌نامه‌ی او به عنوان کتاب انتشار یافت و از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال شد.

وی به عنوان نمادی از لیبرالیسم آمریکایی مشهور است. در طول جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام ناوبان بود و به خاطر شجاعت در نجات جان سربازانش مدال گرفت. کندی هنگام آغاز ریاست جمهوری ۴۳ سال داشت و از این رو جوان‌ترین رییس جمهوری تاریخ آمریکاست (پیش از او این عنوان از آن تئودور روزولت بود.)

از اتفاقات مهمی که در دوران ریاست جمهوری کندی افتاد می‌توان به تهاجم ناموفق به خلیج خوک‌ها، بحران موشکی کوبا، ساخته شدن دیوار برلین، آغاز مسابقه فضایی، اولین اتفاقات جنگ ویتنام و جنبش حقوق مدنی آمریکا اشاره کرد.

کندی در نوامبر ۱۹۶۳ در سن ۴۶ سالگی به قتل رسید.

۱۹۹۰ میلادی- «بوریس یلتسین» به عنوان رییس جمهوری جمهوری فدراتیو روسیه انتخاب شد. او نخستین رییس جمهوری منتخب روسیه به شیوه دموکراتیک بود.

یلتسین در فروپاشی شوروی نقش موثری داشت. او در سال ۱۹۹۳ به تانک‌های ارتشی دستور داد تا پارلمان کشور را که در کنترل کمونیست‌های تندرو بود مورد حمله قرار دهند. جانب‌داری بوریس یلتسین از برقراری دموکراسی در روسیه و کمک وی به این روند، از او در میان کشورهای غربی که خواهان فروپاشی شوروی بودند، یک چهره دموکرات ساخت.

یلتسین در سال ۱۹۹۶ برای دومین بار به ریاست جمهوری جمهوری فدراتیو روسیه انتخاب شد و تا سال ۱۹۹۹ در این مقام باقی ماند. او در دسامبر سال ۱۹۹۹ میلادی از قدرت کناره‌گیری کرد و اداره امور کشور را به «ولادیمیر پوتین» سپرد.

۱۳۱۳خورشیدی- به موجب قانون تاسیس دانش‌گاه، مصوب هشتم خرداد سال ۱۳۱۳، در این تاریخ، از مدارس عالی آن زمان از قبیل دارالمعلمین عالی، مدرسه حقوق و علوم سیاسی و مدرسه عالی طب، دانش‌گاه تهران تشکیل و اجزا‌ مختلف آن به سرعت ایجاد شد. تا قبل از آن، در نقاط مختلف کشور، مدارس قدیمه‏ای وجود داشت که در آن‌ها، علوم اسلامی و بسیاری از مباحث مربوط به علوم عقلی و نقلی تدریس می‏شد. مجموعه این مدارس و ایجاد مدارس عالی دیگر نظیر دارالفنون و دارالمعلمین و هم‌چنین لزوم وحدت و تمرکز در اداره این مدرسه‏های عالی سبب شد که وزارت فرهنگ به روش جدید طرح دانش‌گاهی را تدوین کند. این لایحه به مجلس شورای ملی ارسال و در چنین روزی به تصویب رسید. سرانجام در تاریخ پانزدهم بهمن ۱۳۱۳، سنگ بنای دانش‌گاه تهران نیز گذاشته شد و پس از مدتی به پذیرش دانش‌جو اقدام کرد.

——————————————-

برخی از روی‌دادهای دیگر

۱۴۵۳ میلادی- سال‌گرد ورود جهان به دوران تاریخی «عهد جدید» و پایان دوران تاریخی قرون وسطا است. در این روز «محمد دوم» معروف به «فاتح» شهر «قسطنطنیه» را تصرف کرد و آن‌را به «اسلامبول» (استانبول) تغییر نام داد.

۱۹۵۳ میلادی- «قله اورست» برای نخستین بار در تاریخ، توسط «ادموند هیلاری» نیوزلندی و «تنزینگ نورگای» تبتی فتح شد.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا (فارسی و انگلیسی)

نیویورک تایمز

راسخون

Iranian history

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر حکم یک‌سال حبس تعزیری سما نورانی، دانش‌جوی اخراجی و محروم از تحصیل بهایی در دادگاه تجدید‌نظر تایید شده است.

بر اساس گزارش رسیده به رادیو کوچه، حکم یک سال حبس تعزیری سما نورانی دانش‌جوی محروم از تحصیل بهایی و یکی از  اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی که در تاریخ ۱۲ اسفند ۸۸ در شیراز بازداشت و به بند ۲ الف سپاه در زندان اوین منتقل شده بود در شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران تایید شد.

این فعال محروم تحصیل، در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ در شیراز بازداشت و به بند «۲ الف» سپاه در زندان اوین منتقل شده بود که در تاریخ ۶ اردی‌بهشت ۱۳۸۹ با تودیع وثیقه از بند «۲ الف» سپاه در زندان اوین آزاد شد.

سما نورانی، در مهرماه ۱۳۸۷ در رشته مهندسی پزشکی دانش‌گاه سهند تبریز پذیرفته شد اما پس از گذراندن سه ترم از این دانش‌گاه اخراج شد. اتهام این عضو جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده بود. سما نورانی اتهامات مذکور را رد کرده و اعلام داشته تمامی فعالیت‌های وی در راستای احقاق حقوق خود و دیگر محرومین از تحصیل و از راه‌های کاملن قانونی انجام پذیرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

محمد بن‌همام، نامزد قطری ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، از رقابت برای کسب این عنوان کناره‌گیری کرده است. آقای بن‌همام که رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا است، یک روز پیش از پاسخ‌گویی به سوال‌های کمیته اخلاقی فیفا درباره پرداخت رشوه از نامزدی ریاست فیفا کناره‌گیری کرد.

به گفته آقای بن‌همام او نمی‌خواهد نام فیفا بیش‌تر از این آلوده شود.

آقای بن‌همام که ۶۲ سال سن دارد، قرار بود با سپ بلاتر، رییس کنونی فیفا بر سر تصدی این سمت رقابت کند.

آقای بلاتر هم قرار است به وسیله کمیته اخلاقی مورد سوال قرار گیرد.

انتخابات ریاست فیفا روز چهارشنبه برگزار خواهد شد و با کناره‌گیری محمد بن‌همام، آقای بلاتر تنها نامزد این سمت است.

آقای بن‌همام در بیانیه‌ای که شنبه صادر کرد، بر این نکته کرده است که نباید کناره‌گیری او از نامزدی ریاست فیفا را به تحقیقات صورت گرفته مربوط دانست و او مصمم است در برابر کمیته اخلاقی این فدراسیون از نام خود دفاع کند.

او هم‌چنین بر تعهد خود بر «ایجاد تغییر» در درون فیفا و «ایجاد دموکراسی» بیش‌تر در آن تاکید کرد.

محمد بن‌همام افزود: «رخ‌دادهای اخیر به من از نظر شخصی و حرفه‌ای ضربه زده و مایوسم کرده است.»

کمیته اخلاقی فیفا یک‌شنبه درباره اتهام‌های وارد شده به آقای بن‌همام رسیدگی خواهد کرد.

محمد بن‌همام و جک وارنر، معاون رییس فیفا به وسیله یکی دیگر از اعضای هیت اجرایی این فدراسیون متهم شده‌اند در ماه می به اعضای اتحادیه فوتبال کارائیب رشوه داده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

تیم فوتبال بارسلونا موفق شد با ارایه یک بازی برتر با نتیجه سه بر یک از سد منچستریونایتد بگذرد و برای چهارمین بار قهرمان اروپا شود.

تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا موفق شد در فینال لیگ قهرمانان باش‌گاه‌های اروپا در ورزش‌گاه ومبلی شهر لندن با نتیجه ۳ بر یک از سد منچستریونایتد انگلستان بگذرد.

منچستریونایتد تنها در چند دقیقه ابتدایی نیمه اول صاحب توپ و میدان بود و چند خطر روی دروازه بارسا ایجاد کرد اما در عوض در باقی دقایق بازی بارسلونا کنترل جریان مسابقه را در اختیار داشت.

لازم به اشاره است «پپ گواردیولا» سرمربی تیم بارسلونا در سه قهرمانی اروپایی این تیم به عنوان مربی و بازیکن سهیم بوده است. او در سال ۱۹۹۲ با تیم بارسلونا به عنوان بازیکن قهرمان اروپا شد و در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ این عنوان را به عنوان مربی بارسا کسب کرد. قهرمانی سال ۱۹۹۲ بارسلونا و پپ گواردیولا در همین ورزش‌گاه ومبلی شهر لندن رقم خورد.

بیشتر بخوانید:

 

تیم فوتبال بارسلونا موفق شد با ارایه یک بازی برتر با نتیجه سه بر یک از سد منچستریونایتد بگذرد و برای چهارمین بار قهرمان اروپا شود.

تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا موفق شد در فینال لیگ قهرمانان باش‌گاه‌های اروپا در ورزش‌گاه ومبلی شهر لندن با نتیجه ۳ بر یک از سد منچستریونایتد انگلستان بگذرد.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

۱) ممبینی: مجوز افزایش حقوق کارمندان تا سقف ۱۰ درصد صادر شد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=63790

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با بیان این‌که دولت امسال اجازه افزایش حقوق کارمندان تا سقف ۱۰ درصد را دارد گفت: «افزایش بیش از این رقم نیازمند تامین اعتبار است.»

۲) گروه انحرافی از طریق پول و رانت در صدد یارگیری است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=63772

فرمانده کل سپاه پاس‌داران انقلاب اسلامی تاکید کرد: «جریان انحرافی حاضر در بخش خصوصی دولت برای اثرگذاری در انتخابات آینده از طریق پول و رانت‌ به‌دنبال یارگیری است.»

خراسان

۱) روسیه: دیگر با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موافقت نمی‌کنیم

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=3&day=8&id=726878

در پایان نشست سران گروه ۸ در فرانسه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر این‌که این کشور با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالف است، تصریح کرد: «ما با این منطق مخالفیم که در این مرحله به تنظیم قطع‌نامه جدید حاوی تحریم‌ها علیه ایران نیاز وجود دارد.»

۲) مدیر توییتر مشاور امنیت شبکه اوباما شد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=3&day=8&id=726794

رییس جمهوری آمریکا مدیر شبکه اجتماعی توییتر را به سمت مشاور خود در امور امنیت شبکه اینترنت منصوب کرد. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیک کاستولو مدیر توییتر از این پس به رییس جمهوری آمریکا در امور مربوط به امنیت شبکه مشاوره می‌دهد.

جام جم

۱) باهنر‌:‌ دولت فاصله‌اش را از جریان انحرافی مشخص کند

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100844730204

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت:‌ «دولت باید دفعتن و یا به‌تدریج فاصله خود را از جریان انحرافی مشخص کند تا تضعیف نشود.»

محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین افزود: «مسایلی که در خصوص وزیر اطلاعات و ترک خدمت چند روزه آقای احمدی‌نژاد اتفاق افتاد مسایل خوبی نبود و به نظر می‌رسید از قبل برنامه‌ریزی شده بود.»

۲) اولین ادغام در دستور کار امروز مجلس

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100844732162

معاون پارلمانی رییس ‌جمهوری اعلام کرد لایحه وظایف وزارت امور زیربنایی، امروز باقید فوریت در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.

لایحه وظایف و اختیارات اجمالی وزارت امور زیربنایی روز چهارشنبه تقدیم مجلس شد. این وزارت‌خانه در پی ادغام وزارت راه با مسکن و شهرسازی، ایجاد شده است.

ایران

۱) دیه ۹۰ میلیونی منطق اقتصادی ندارد

http://www.iran-newspaper.com/#

رییس کل بیمه مرکزی نیز با گلایه و نگرانی از افزایش نرخ دیه به شهروندان اعلام کرد: «دلیلی برای افزایش نرخ دیه در سال جاری وجود ندارد، لذا ما پی‌گیری می‌کنیم تا حداقل امکان این اتفاق رخ ندهد.»

۲) روسیه به جبهه مخالفان قذافی پیوست

http://www.iran-newspaper.com/1390/3/8/Iran/4803/Page/6/Index.htm#

دیمیتری مدودف رییس ‌جمهوری روسیه با بیان این‌که «سیاست روسیه در برابر تحولات لیبی تغییر کرده است»، صریحن در اجلاس گروه ۸ خواستار کناره گیری «قذافی» از قدرت شد.

آفرینش

۱) درخواست سارکوزی برای تحریم‌ ایران

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=83101

خبرگزاری رویترز گزارش داد، نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری پایانی نشست گروه هشت در دوویل، واقع در شمال فرانسه مدعی شد که رهبران گروه هشت بر این عقیده‌اند که ایران از ناآرامی‌های جهان عرب استفاده کرده است تا به برنامه‌ی هسته‌ا‌یی خود ادامه دهد. وی افزود:‌ «ما باید تدابیری جدید اتخاذ کنیم تا بار دیگر تحریم‌ها علیه این (کشور) را تقویت کنیم.»

۲) ترور قذافی ناکام مانده است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=83102

منابع نزدیک به قذافی با اشاره به استفاده وی از تلفن‌های ضد شنود، تلاش‌ها برای ترور دیکتاتور لیبی را تاکنون بی‌نتیجه دانسته‌اند. به گزارش البشیر، منابع نزدیک به دیکتاتور لیبی اخبار مربوط به پنهان شدن قذافی در یکی از بیمارستان‌های این کشور را تکذیب کردند. یکی از مسوولان رژیم قذافی گفت‌: «به جز برخی مقامات عالی‌رتبه لیبی، هیچ‌کس از مکان اختفای معمر قذافی اطلاع ندارد، زیرا وی از خطوط تلفنی که ضد شنود است برای انجام مکالمات ضروری استفاده می‌کند.»

دنیای اقتصاد

۱) حضور وزارت اطلاعات در مبارزه با فساد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=255687

مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرد که وزارت اطلاعات در پرونده‌های فساد مالی کلان ضابط قوه قضاییه محسوب ‌شود، ضمن این‌که این وزارت‌خانه، موظف است نقاط مهم و آسیب‌پذیر در فعالیت‌های کلان اقتصادی دولتی و عمومی را هم بررسی کند.

۲) انتقاد شدید از مالیات بر سکه

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=255619

رییس‌کل بانک مرکزی دیروز بالاخره سکوت خود را شکست و با انتقاد فراوان از نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بازار سکه، تمام تقصیر‌ها را بر گردن معاون حقوقی دولت و سازمان امور مالیاتی انداخت و نهایتن با تاکید بر این‌که سکه بانک مرکزی دیگر خریدار ندارد، آب پاکی را روی دست کارشناسان دولت ریخت و گفت: «از این‌جا مالیاتی درنمی‌آید، چون فروشی نداریم.»

وی هم‌چنین با بیان این‌که بانک مرکزی با اجرای مالیات برارزش افزوده یکی از مهم‌ترین ابزارهای خود برای تنظیم بازار را از دست داد، گلایه کرد: «با خریداری نشدن سکه‌های بانک، دیگر امکان اخذ مالیات برارزش افزوده نیز از سکه‌ها وجود ندارد.»

 

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده از قاهره، سازمان امنیت مصر روز شنبه یک دیپلمات ایرانی را به اتهام جاسوسی در این کشور بازداشت کرده است. بر اساس این گزارش قاسم حسینی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در قاهره برای تحقیق در اختیار سازمان امنیت مصر قرار گرفت.

منابع دولتی در مصر اعلام کرده‌اند که متهم در مورد مصر و برخی کشورهای حوزه خلیج پارس اطلاعات جمع‌آوری می‌کرد.

به گزارش رویترز، دو منبع امنیتی در گفت‌وگویی بازداشت این دیپلمات را تایید کردند‌. منابع به جزییات اتهام وی نپرداختند اما تاکید کردند وی هفته گذشته بازداشت شد.

در همین حال وزارات خارجه مصر نیز اعلام کرده است که در حال حاضر اطلاعاتی در مورد این متهم در دست‌رس نیست.

روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر پس از انقلاب سال ۱۹۸۰ به دلیل به رسیمت شناختن اسراییل توسط مصر قطع شده بود. هر چند که دو کشور در خاک یک‌دیگر سفارت‌خانه ندارند اما هر کدام نمایندگی‌هایی در تهران و قاهره دارند.

لازم به اشاره است پس از سقوط حسنی مبارک دو ناو ایرانی با موافقت شورای عالی نیروهای مسلح مصر از کانال سوئز عبور کردند. از سویی دیگر اسراییل این اقدام را تحریک‌آمیز خوانده بود. به گفته برخی تحلیل‌گران این بازداشت می‌تواند به آغاز مجدد روابط این دو کشور آسیب وارد کند.

بیشتر بخوانید:

«نه ایران دشمن ماست ونه اسراییل»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته