-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۳, سه‌شنبه

Latest News from Koocheh for 05/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

دولت آمریکا روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هفت شرکت خارجی از جمله شرکت دولتی نفت ونزوئلا و یک شرکت اسراییلی را به دلیل داد و ستد با ایران تحریم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، جیمز استاینبرگ، معاون وزیر خارجه آمریکا امروز به خبرنگاران گفت: «من در این‌جا اعلام می‌کنم که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا تصمیم به اعمال تحریم علیه هفت شرکت خارجی، بر مبنای قانون تحریم‌های ایران مصوب سال ۱۹۹۶ گرفته است.»

تحریم این موسسات در راستای افزایش تلاش‌های ایالات متحده در جهت ایجاد محدودیت برای شرکت‌های خارجی مظنون به سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی و برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

شرکت‌های پترولئوس ونزوئلا، PCCI (زیرمجموعه شرکت ملی پتروشیمی ایران) و موسسات کشتی‌رانی رویال اویستر گروپ از امارات متحده عربی، اسپیدی شیپ (متعلق به ایران و امارات)، تنکر پسیفیک از سنگاپور، اوفر برادرز در اسراییل و آسوشیتد شیپبروکینگ سنگاپور جزو شرکت‌های تحریم‌شده توسط آمریکا هستند.

نام یک شرکت اسراییلی در حالی در میان شرکت‌های تحریم‌شده دیده می‌شود که ایران و اسراییل هیچ‌گونه رابطه رسمی با هم ندارند.

جیمز استاینبرگ گفت: «همه این شرکت‌ها در فعالیت‌های مربوط به تامین فرآورده‌های بنزینی برای ایران دست داشته‌اند.»

او گفت تحریم‌های تازه، منابع بنزین ایران را هدف قرار می‌دهد و پیامی آشکار برای دیگر شرکت‌ها در سرتاسر جهان در بر دارد: «کسانی که به حمایت غیرمسوولانه از بخش انرژی ایران یا کمک به فرار ایران از تحریم‌های آمریکا ادامه دهند، با پیامدهای سنگینی روبه‌رو خواهند شد.»

لازم به اشاره است اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه شماری از مقام‌ها و بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی را به دلیل دست داشتن در فعالیت‌های هسته‌ای این کشورتحریم کرد.

بیشتر بخوانید:

«اعلام نام تحریم‌شدگان ایرانی از سوی اتحادیه اروپا»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

مقام‌های قضایی در مصر، روز سه‌شنبه، عنوان کردند که حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین این کشور، و دو پسرش به اتهام کشتار تظاهرکنندگان مصری محاکمه خواهند شد.

به گزارش الجزیره، حسنی مبارک که ماه فوریه گذشته از سمت خود برکنار شد، در حال حاضر در بیمارستانی در شرم‌الشیخ، در نزدیکی دریای سرخ تحت مراقبت قراردارد.

رییس جمهوری پیشین و همسرش هم‌چنین متهم شده‌اند که طی سی سال زمام‌داری به‌طور غیرقانونی ثروت به دست آورده‌اند.

جمال و علا مبارک دو پسر حسنی مبارک هم در قاهره زندانی‌ هستند.

به گفته دادستان کل مصر، حسنی مبارک و پسرانش طرح کشتار تظاهرکنندگان ضد دولتی را بعد از آغاز قیام مردمی در ۲۵ ماه ژانویه ریخته بودند‌.

حسنی مبارک هم چنین متهم شده است که هدایایی از جمله چهار ویلا و یک قصر در شرم‌الشیخ دریافت کرده است.

از دیگر اتهامات او، توطئه‌ای است که با یک تاجر مصری درمورد فروش گاز به قیمت ارزان به اسراییل و کلاه‌برداری چند میلیون دلاری از دولت مصر ریخته بود.

حسنی مبارک در قاهره یا در زندانی که پسرانش زندانی هستند نگه‌داری خواهد شد و یا در یک بیمارستان بستری و تحت نظر قرارخواهدگرفت.

بیشتر بخوانید:

«بازگشت بخشی از دارایی همسر حسنی مبارک به خزانه»

 


 


خبر / رادیو کوچه

اتحادیه اروپا، نام افراد و حدود 100 نهاد جدیدی را که روز دوشنبه به ظن ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران مشمول تحریم شده‌اند، اعلام کرده است. وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه دوم خرداد این تحریم‌ها را علیه ایران تصویب کردند.

شرکت‌های کوچک و بزرگ صنعتی، مانند شرکت‌های صدرا و گروه صنعتی ندا، نهادهای وابسته به سپاه پاسداران مانند بنیاد تعاون، بانک مهر و بانک انصار و موسسه‌های مالی و کشتی‌رانی، از جمله نهادهای هستند که در فهرست جدید تحریم‌شدگان قرار گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا در تصمیم جدید خود ممنوعیت سفر علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را که در زمان ریاست او بر سازمان انرژی اتمی ایران اعمال شده بود، تعلیق کرده است.

بنا به تصمیم اتحادیه اروپا، چهار نفر از مسوولان سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی مشمول تحریم‌هایی از قبیل ممنوعیت سفر به کشورهای اروپایی و مسدود کردن دارایی‌هایشان شده‌اند.

محمد احمدیان، ناصر رستخواه، بهزاد سلطانی و مسعود اخوان فرد چهار معاون رییس سازمان انرژی اتمی هستند که این تحریم‌ها در خصوص آن‌ها اعمال خواهد شد.

هم‌چنین نام محمد‌حسین داجمر، مدیر عامل کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در فهرست جدید اتحادیه اروپا گنجانده شده است.

چندین شرکت حمل و نقل وابسته به کشتی‌رانی ایران نیز از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.

رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۳ خرداد در واکنش به اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران در یک نشست خبری، تصمیم اخیر اتحادیه اروپا را «غیرمنطقی» خواند.

او گفت که تصمیم برای اعمال تحریم‌های جدید و در عین حال آغاز دور تازه مذاکره با ایران با یک‌دیگر تناقض دارد.

بیشتر بخوانید:

«انتشار فهرستی از مقام‌های آمریکایی مورد تحریم ایران»

 


 


خبر / رادیو کوچه

مقا‌های امنیتی پاکستان روز سه‌شنبه اعلام کردند پس از ۱۷ ساعت درگیری با مهاجمان طالبان توانستند کنترل پای‌گاه نیروی دریایی در کراچی را بار دیگر به‌دست بگیرند.

رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان گفت در حمله روز دوشنبه اعضای طالبان به «پای‌گاه مهران» وابسته به نیروی دریایی در شهر بندری کراچی، واقع در جنوب پاکستان، ۱۰ تن از نیروهای امنیتی کشته و ۱۴ نفر دیگر مجروح شدند.

مالک گفت ۴ تا ۶ نفر از مهاجمان به شدت مسلح، در لباس سیاه و با استفاده از نردبان‌ها اواخر روز یک‌شنبه وارد پای‌گاه نیروی دریایی شدند و باعث بروز درگیری مسلحانه شدید و چند انفجار شدند.

به گفته وزیر کشور پاکستان، چهار تن از مهاجمان کشته شدند اما دو نفر از آنان احتمالن فرار کردند.

یک سخن‌گوی گروه طالبان می‌گوید حمله به این پای‌گاه نیروی دریایی در واکنش به کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده در پاکستان صورت گرفته است.

به گفته وزیر کشور پاکستان، ۶ پیمان‌کار آمریکایی و ۱۱ پیمان‌کار چینی در زمان حمله در پای‌گاه بودند که سالم از این پای‌گاه خارج شدند.

مسوولان پاکستانی اظهار داشتند در این حمله دو هواپیمای تجسسی دریایی که به تازگی از سوی ایالات متحده تحویل پاکستان شده بود، نابود شدند.

بیشتر بخوانید:

«بیش از بیست کشته و زخمی در پاکستان»

 


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

در برنامه گذشته دیدیم که چگونه اصول‌گرایان نهایت استفاده را از سستی اصلاح‌طلبان کردند، در دو دوره ریاست جمهوری آقای محمد خاتمی، وضعیت طبقات متوسط و فرادست جامعه رونق گرفت و در عوض وضع تهی‌دستان زیر ضربه خردکننده تورمی که نرخ آن به حدود 20 درصد می‌رسید رو به خرابی گذاشت، تنگ‌دستان که از سخن‌پردازی در‌باره فضائل گفت‌وگوی تمدن‌ها گوش‌شان پر شده بود، به چشم خود می‌دیدند که هردم از قدرت خرید آن‌ها کاسته می‌شود، لاجرم انتخاب آقای احمدی‌نژاد که وعده زندگی به‌تری به بی‌نوایان می‌داد و مافیای ثروت‌مندان را نکوهش می‌کرد ریشه در هم‌پیمانی عملی میان آنان و محافظه‌کارانی داشت که سودای بازیابی اسلامی سفت و سخت را در سر می‌پروراندند، در واقع آن‌چه باعث شد اقتدارگرایان مستبدتر بازگردند، آرای تهی‌دستانی بود که از اصلاح‌طلبان خسته و به دامان محافظه‌کاران پناه آورده بودند.

اصلاح‌طلبان در طول هشت سال ریاست جمهوری آقای خاتمی به هیچ‌گونه اصلاحی در دست‌گاه دولتی دست نیازیدند و هیچ چاره ملموسی برای نظامی که بر درآمد بادآورده نفتی و زمین‌بازی بنیاد گرفته است ارایه ندادند.

با جای‌گیری احمدی‌نژاد به عنوان رییس ‌جمهوری، کسی که در خارج از تهران کم‌تر شناخته شده بود، ماجرای تکراری مقامات اتوبوسی دوباره به وقوع پیوست و زیر و رو کردن‌های عمیق مقام‌ها در صحن دولت آغاز شد. تمام سلسله مراتب سیاسی و نهادین جابه‌جا و چندین هزار مقام را دست به‌دست کرد. حتا سرپرستان و روسای دانش‌گاه‌ها هم در امان نماندند و دانش‌گاهیانی را که نزدیک به اصلاح‌طلبان بودند بازنشسته کرد. احمدی‌نژاد که می‌دانست قشر غیر‌مکتبی دست‌گاه دولتی وی را قبول ندارد در پاییز 2006 سازمان برنامه و بودجه که اعتبارات مالی به وزارت‌خانه‌های گوناگون تخصیص می‌داد را منحل کرد، اختیارات این سازمان را به استان‌داری‌ها سپرد که وابسته به وزارت کشور یکی از دژهای محافظه‌کاران است.

رییس جمهوری جدید در قالب قراردادهایی که به دلار منعقد شده است، مبالغ هنگفتی را میان جناح‌هایی از سپاه پاس‌داران که پشتیبان وی بودند توزیع کرد، چندین میلیارد دلار هزینه ساختن شبکه لوله‌های انتقال گاز را به قرارگاه بازسازی خاتم‌الانبیا سپرد و سپاه پاس‌داران به غولی اقتصادی و یکی از بازی‌گران عمده بخش نفت تبدیل شد

رییس جمهوری جدید در قالب قراردادهایی که به دلار منعقد شده است، مبالغ هنگفتی را میان جناح‌هایی از سپاه پاس‌داران که پشتیبان وی بودند توزیع کرد، چندین میلیارد دلار هزینه ساختن شبکه لوله‌های انتقال گاز را به قرارگاه بازسازی خاتم‌الانبیا سپرد و سپاه پاس‌داران به غولی اقتصادی و یکی از بازی‌گران عمده بخش نفت تبدیل شد. این گشاده‌دستی‌های دولت، که بخشی از هوادارانش را در بر می‌گیرد، هم‌راه با سیاست «چاپ بدون پشتوانه اسکناس» راه را بر تورمی گشود که با افزایش قیمت مایحتاج اولیه، قدرت خرید تهی‌دستان را بیش‌تر از پیش کاهش داده، و بخش بزرگی از تنگ‌دست‌ترین اقشار جامعه و طبقه خرده‌پای شهری با منابع محدود درآمد را سرخورده کرد.

با این‌همه مانند دوران آقای خاتمی ایرانیان صبوری کردند و سپس خود مردم به اعتراضی رویاروی برنخاستند، بلکه بیش‌تر دانش‌گاهیان، روشن‌فکران و روزنامه‌هایی با گرایش اصلاح‌طلبی بودند که خویشتن را سخن‌گوی آن‌ها برای سرزنش سیاست اقتصادی و اجتماعی حکومت و افزایش بی‌کاری ساختند.

شکست سیاسی و اقتصادی اصلاح‌طلبان به احیای شعارهای پیش‌ین و شاید تندتر جمهوری‌ اسلامی مانند ضدیت با غرب، جست‌وجوی اسلامی ناب و سرسخت و محدودیت‌های افراطی برای نسلی که فضای باز اصلاحات را تجربه کرده بودند، به وجود آورد، اتمسفری سنگین که به علت عدم پاسخ‌گویی درست اصلاحات بر جامعه مستقر شد، گرچه دولت احمد‌ی‌نژاد از سوی والدین به سوی محافظه‌کارانی که با شعارهای پوپولیستی برسر کار آمده بودند، مشروعیت یافته بود، اما در این میان جوانان با بی‌علاقگی با آن دوران خداحافظی کردند.

پس از زمان اصلاح‌طلبان تحمل شرایط بعدی که آن‌هم به واقعیت نزدیک نشد بسیار سخت‌تر شد و تمام این مسایل منجر به حوادث انتخابات 88 شد.

در سال 88 از منظر مردم انتخاب سومی وجود نداشت یا باید گرسنه و اسیر می‌بودی یا فقط گرسنه، به هر صورت لب‌خند دروغ به‌تر از اخم و توهین بود، اتفاق خاصی در لایه‌های سیاسی نیافتاده بود، جناحی بازنده قصد شروع بازی به نیت برد را داشت، امری که مانند همیشه بدون پشتی‌بانی مردم ممکن نبود، و همین بود که به رویارویی و سپس درگیری انجامید.

میزحسین موسوی و کروبی به جا‌ی‌گاه اپوزیسیون درون نظام تغییر موضع دادند و شعارهایی را مانند دور اول آقای خاتمی سردادند که با مقابله حکومت روبه‌رو شد، اما حکومت مذهبی که یکی از ابزار قدرتش حضور توده «حال با هر بهانه‌ای» است، تا پس از انتخابات بازی را به‌هم نزد و پس از آن بود که قواعد عجیبی وارد نظام سیاسی- اجتماعی ما شد.

پس از انتخابات علاوه بر مردم عادی، تعداد زیادی از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، روشن‌فکران به جرم  هدایت اعتراضات، اقدام عملی در جهت تخریب، حادثه آفرینی و پوشش خبری بازداشت شدند.

با وجود آن‌که این اولین معارضه دولت و مردم در نظام جمهوری ‌اسلامی نبود، اما تعداد بسیار زیادی از اصلاح‌طلبان به نام به حبس‌های بلندمدت محکوم شدند و این ماجرا ادامه داشت تا به حبس خانگی موسوی و کروبی رسید، در میان اصلاح‌طلبانی که در دادگاه‌های فرمایشی به ضرر خود اعتراف کردند، بودند کسانی که نقش نادم را برعهده گرفتند و بعضی تواب، البته که اکنون برعهده گرفتن نقش تواب به کم‌هزینگی سال‌های ابتدایی انقلاب نیست و تا رهبری یا عضو مهم و فعالی موفق به تعویض خاک‌ریز شود توسط میلیون‌ها چشم زیر نظر است و همین کار را دشوار می‌کند.

اما نکته حساس درآن جاست که اصلاح‌طلبانی که دوبار موفق به آشتی دادن ملت با نظام شدند، حال که بر اساس شواهد توابینی در میان خود دارند بسیار خطرناک‌ترند، این توابین الزامن نباید در زندان باشند و یا در حصر، تنها کافی‌ست با نیت‌های خیرخواهانه وانمود کنند که قصد شرکت در انتخاباتی برای مهار استبداد دارند و روی‌سخن را با جوانانی قرار دهند که آشنایی با گذشته آن‌ها نداشته‌اند و تشخیص ندهند که آنان به همان نیتی که پس از هاشمی، انتخابات سال 76 را رقم زدند، دوباره به بازی فراخوانده شده‌اند، عرصه سیاست، جای سهل‌انگاری نیست، در مدتی کوتاه، اصلاح‌طلبان در صورت غیبت آگاهی‌دهندگان هشداردهنده، نظام جمهوری اسلامی را برای دوره‌ای دیگر با آرای مردمی تقویت خواهند کرد، نباید فراموش کرد که آن‌ها سودمندترین یاوران نظام‌مند.


 


اکبر ترشیزاد / رادیو کوچه

اگر تاکنون به ترکمن‌صحرا رفته باشید و یا به کشور «ترکمنستان» سفر کرده و با مردم کوچه و خیابان گفت‌وگو کرده باشید، به یقین نامی از شاعر محبوب و بلندآوازه‌ی ترکمنان به گوشتان خورده است. کسی که جای‌گاهش در میان ترکمنان مانند فردوسی است در بین فارسی‌زبانان. «مختوم‌قلی‌ فراغی» (Magtymguly Fragy) شاعر ایرانی ترکمن است که بزرگ‌ترین شاعر زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مردم ترکمن به شمار می‌آید. وی در اشعار خود بیش‌تر به مسایل اجتماعی و سیاسی روزگارش می‌پرداخت.

«مختوم‌قلی» در سال ۱۱۱۲ خورشیدی در روستای «حاجی‌قوشان »در شمال شرق «گنبدکاووس» به دنیا آمد. پدرش «دولت‌محمد آزادی» از شاعران سرشناس قرن دوازدهم ترکمن و «ارازگل» از طایفه «گوکلان»، تیره «گرکز» بود. تحصیلات ابتدایی و زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدر خود آموخت، سپس برای تحصیل به مدرسه «شیرغازی» در «خیوه» رفت و پس از آن سفرهای دیگری نیز داشت، از جمله به بخارا و افغانستان و هندوستان. او در جوانی عاشق دخترخاله خود «منگلی» شده بود که نتوانست به او برسد، پس از کشته شدن برادر بزرگ‌تر خود «عبداله» در افغانستان که به درخواست سردار «احمدشاه‌ درانی» بنیان‌گذار افغانستان فعلی بدان‌جا سفر کرده بود، با بیوه‌ی برادر خود به نام «آق‌قیز» ازدواج کرد و از او دو فرزند به نام‌های «بابک» و «ابراهیم» داشت که هر دو در کودکی از دنیا رفتند.

بر پایه‌ی برخی منابع «مختوم‌قلی» در سال ۱۱۶۹ خورشیدی در کنار چشمه «اباساری» در دامنه کوه «سونگی‌داغ» درگذشت اما به تازگی دست‌نوشته‌ای یافت شده که از مناظره‌ی شاعرانه‌ی «مختوم‌قلی» با «ذنوبی» شاعر معروف در سال ۱۱۷۶ خورشیدی خبر داده ‌است. در صورت درستی این دست‌نوشته تاریخ درگذشت او را باید حداقل هفت سال بعدتر یا پس از آن در نظر بگیریم. او را در روستای «آق‌توقای» در ۴۰ کیلومتری غرب «مراوه‌تپه» واقع در شمال شرق استان گلستان و در جوار آرام‌گاه پدرش به خاک سپردند. «مختوم‌قلی» در شعر خود مسایل اجتماعی و سیاسی را مورد توجه قرار داده و به اتحاد ترکمن‌ها و تقبیح جنگ‌های آن دوران به خصوص حمله «نادرشاه‌ افشار» می‌پردازد. او در مورد حمله «نادرشاه ‌افشار» به ترکمن‌ها با وجود کمک‌های قبلی ترکمن‌ها در اوایل حکومت او شعری گفته که نادر را فتاح و محکوم به فنا می‌نامد و از عواقب کشتار آگاهش می‌کند. پیش‌بینی او به زودی با ترور نادر توسط یکی از اقوام خود به واقعیت تبدیل می‌شود.

او هم‌چنین مسایل اجتماعی هم‌چون چندهمسری، سوادآموزی و نقش زنان در جامعه، فقر و اختلاف طبقاتی و معضل موادمخدر را مورد توجه قرار می‌دهد. او به دلیل اعتراض به ریاکاری دینی عالمان دورو و کنایاتش به روحانیان و صوفیان مورد تحریم قرار گرفته و محاکمه شده و به‌طور کلی مورد غضب اغلب خان‌ها و قدرت‌مندان زمان خود بود. شاعر خود در جایی می‌گوید: «مختوم‌قلی، رسالت تو در این است که هر آن‌چه را حق یافتی بر زبان آوری، در خلوت و سکوت مردن تو را تحقیر می‌کند.»

در دهه ۱۳۷۰ در ایران آرام‌گاهی برای «مختوم‌قلی‌ فراغی» ساخته‌ شد. ساخت این آرام‌گاه در سال ۱۳۷۸ هجری خورشیدی پایان یافت و در ۲۸ اردی‌بهشت هم‌زمان با سال‌گرد تولد او با حضور و سخن‌رانی «صفر‌مراد نیازوف» رییس‌ جمهوری وقت ترکمنستان و «عطااله ‌مهاجرانی» وزیر وقت فرهنگ‌وارشاد ایران افتتاح شد. در زادروز «فراغی» همواره جمعیت زیادی از مردم منطقه و مقامات دولت ترکمنستان به این آرام‌گاه می‌آیند. بیش‌تر اشعار او در جنگ‌های آن دوران نابود شده، اشعار باقی‌مانده او در دهه ۱۸۷۰ توسط «آرمینیوس وامبری»، سیاح و شرق‌شناس مجار گردآوری شده و در کتاب‌خانه بریتانیا نگه‌داری می‌شود. «وامبری» که هفتاد سال بعد از وفات شاعر در منطقه ترکمن صحرا سفر می‌کرد، نوشته است: «اشعار «مختومقلی» دارای جنبه خاصی است، به این معنی که اولن نمونه کاملی از زبان ترکمنی را به‌دست می‌دهد و در مرحله‌ی بعد در نوشته‌های او قاعده و نظمی محکم وجود دارد که در سایر آثار ادبی شرق بندرت یافت می‌شود. اشعار «مختوم‌قلی» سبب اتحاد طوایف ترکمن که با هم سر جنگ داشتند گردیده است.» سه دهه پیش از «وامبری» هم «مختوم‌قلی» توسط دو پژوهش‌گر لهستانی به نام‌های «بوریهو» و «آلکساندر شودزکو» به دنیا معرفی شده‌ بود. «محمدعلی‌ جمالزاده» برای نخستین بار «مختوم‌قلی» را فردوسی ترکمن‌نان نامیده‌ است.

منابع:

سایت دانش‌آموختگان ترکمن

سایت جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی شهرستان کلاله

امین گلی، تاریخ سیاسی و اجتماعی ترکمن‌ها ، اول، نشر علم

در قلمرو مازندران، صمدی، معرفی شعرای ترکمن

 


 


آرین/ دفتر کابل / رادیو کوچه

najib@koochehmail.com

دبیر ناتو  که امروز به کابل آمده بود بر تلاش بیش‌تر پاکستان در مبارزه با تروریزم تاکید کرد.

«اندرس فوگ راسموسن» دبیرکل ناتو که پس از گفت‌و‌گو با حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان در یک نشست خبری مشترک در کابل گفت: «شورشیان و تروریستان در مرزهای افغانستان و پاکستان فعال‌اند و برای نابودی آنان تلاش‌ها بیش‌تر شود.»

وی افزود: «ماموریت آیساف در داخل خاک افغانستان می‌باشد، اما برای حفظ جان مردم افغانستان و سربازان آیساف این سازمان دست به کاری خواهد زد.»

با این حال برخی از مقامات دولت افغانستان از برخورد دو گانه پاکستان در مبارزه با تروریزم انتقاد می‌کنند و ادعا دارند که اکثر رهبران طالبان در خاک آن کشور زندگی می کنند.

به باور این مقامات افغان، پاکستان در مبارزه با تروریزم صادق نیستند و حتا طالبان و برخی از گروه‌های دیگر تروریستی را حمایت می کند.

اما حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان پاکستان دوست و برادر همسایه افغانستان خطاب کرد و گفت این کشور نیز قربانی تروریزم است.

آقای کرزی بر جدیت در مبارزه مشترک علیه تروریزم تاکید و کرد و گفت: «باید علیه پناه گاه و تمویل گاه‌های اصلی تروریزم مبارزه صادقانه صورت بگیرد.»

پس از مرگ بن لادن رهبر القاعده در پاکستان این اولین سفر یک مقام بلند‌پایه ناتو به افغانستان می‌باشد.

آقای راسموسن گفت هدف از سفر وی به افغانستان بررسی اوضاع و صحبت با حامدکرزی در مورد برنامه انتقال می‌باشد.

در حالی که قرار است تا دو ماه دیگر برنامه انتقال امنیت آغاز شود، مقامات امنیتی افغانستان از عدم تجهیز و به خصوص قوای هوایی ابراز نگرانی می‌کنند.

دبیرکل ناتو در پاسخ به این نگرانی‌ها گفت: «ناتو روند آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان را جدی‌تر خواهد کرد و در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان به 290000 نفر رسیده است.»

این در حالی‌ست که بر اساس توافق دولت افغانستان و آیساف، قرار است تا دوماه دیگر روند تدریجی سپردن امنیت کابل، بامیان، پنجشیر و شهرهای مزار، لشکرگاه، مهتر‌لام و هرات به نیروهای امنیتی افغان سپرده شود.


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

«فلامنکو» یکی از موسیقی‌های شناخته شده‌ی اروپایی است و ریشه‌ی آن از خاست‌گاه‌های متفاوتی سرچشمه گرفته است، یعنی در واقع ما می‌توانیم در این موسیقی سهمی از موسیقی‌های هندی، عربی، یونانی و اسپانیایی ببینیم. و بدین شکل فلامنکو شاید از به هم پیوستن فرهنگ‌های گوناگون به‌وجود آمده باشد. البته جزییات کامل درباره‌ی فلامنکو در تاریخ گم‌شده است ولی گفته می‌شود که موسیقی فلامنکو توسط «مورها» به‌وجود آمد و توسط کولیان رنگ و لعاب داده شد.

اعراب اسپانیا به خصوص در جنوب، آن‌جا را با تمدنی هم‌راه با آرامش اداره می‌کردند. به همین دلیل علوم، اقتصاد، فرهنگ آن‌جا شکوفا بود تا زمانی که کاتولیک‌ها خواستند اعراب را بیرون کنند و سال‌ها طول کشید تا اعراب از آن‌جا رفتند. کولیان جنوب اسپانیا در آن زمان از مکانی به نام «سید» در شمال شبه قاره‌ی هند به جنوب اسپانیا آمدند. آن‌ها مدتی را هم در مصر سپری کردند تا زمانی که از آن‌جا هم رانده شدند، سپس به سمت چکسلواکی رفتند و چون می‌دانستند که نمی‌توانند همه با هم یک‌جا سکونت گزینند، به سه دسته تقسیم شدند و به کشورهای روسیه، مجارستان، لهستان، کشورهای بالکان و فرانسه و اسپانیا رفتند.

کولی‌ها خود را «روما کالک» می‌نامیدند به معنای مردم دشت و صحرا یا آواره‌ی صحراها، آن‌ها به زبان «کالو» صحبت می‌کردند و بیش‌تر صنعت‌گر و گله‌دار بودند و هم‌چنین عقاید ویژه‌ای درباره‌ی موسیقی داشتند. آن‌ها در واقع یک نوع موسیقی بداهه داشتند و موسیقی هر سرزمینی را هم که به آن وارد می‌شدند در خدمت موسیقی خودشان می‌گرفتند. موسیقی در واقع بخش بسیار مهمی و برجسته‌ای از جشن‌ها و مراسم سنتی‌ها آن‌ها را تشکیل می‌داد، و تمامی آن‌چه آن‌ها از موسیقی می‌ساختند نوا و ریتمی بود که بتوانند با دست و پای‌شان به اجرای آن بپردازند. اما در این میان مشکلی هم وجود داشت، آن‌ها در زمان بسیار نامناسبی به اسپانیا رسیده بودند، درست زمانی که مذهب کاتولیک بر اعراب پیروز شده بود و آن‌ها را از آن‌جا رانده بود و از مردم سرزمین می‌خواست که همه کاتولیک باشند، به زبان اسپانیایی صحبت کنند و رفتار متمدنی داشته باشند.

این اعتقادات به خصوص دامن‌گیر کولی‌ها می‌شد چرا که مهمانی‌های پرسروصدای‌شان در کل به دعوا می‌انجامید و حتا این وسط گاهی کشته هم می‌دادند و این مسئله شهرت بدی برای آن‌ها دست و پا کرده بود. به طوری که حق نداشتند مشاغل سنتی داشته باشند یا به زبان کالویی حرف بزنند. آن‌ها مخفیانه زندگی می‌کردند و زمانی که با ثروت‌مندان در یک‌جا قرار می‌گرفتند موسیقی اعجاب‌آور خود را برای آن‌ها اجرا می‌کردند و بیش‌تر هم از ظلم‌هایی که به طبقه‌ی فرودست می‌رفت، سخن می‌گفتند. موسیقی کولی‌ها همواره با بداهه‌سرایی و مهارت در اجرا یعنی با فیزیک و بدن هم‌راه است، آن‌ها کم‌کم در «آندالوسیا» که سرزمینی بکر بود و مردم هم افکار آزادی‌خواهانه‌تری پیدا کرده بودند توانستند، موسیقی خود را با موسیقی سنتی اسپانیا تلفیق کنند‌. به این ترتیب مردم هم آنان را به‌تر پذیرفتند.

کلمه‌ی فلامنکو از دو کلمه‌ی «منگو» و  «فلاگ» به معنای روستایی و برزگر گرفته شده است که بنا به گفته‌ایی از قرن هیجدهم به عنوان «کولی آندلسی» مورد استفاده قرار گرفت. با گذشت زمان و این مسئله که مردم بیش‌تر فعالیت‌های آنان را پذیرفتند و به فرهنگ آنان به خصوص به موسیقی‌شان روی آوردند. موسیقی فلامنکو با بهره‌گیری از آواز و صدای به هم خوردن دست‌ها آغاز شد و بسیار بعد گیتار به آن پیوست و تنها در قرن حاضر صدای پاشنه‌ی کفش رقصندگان هم به ان اضافه شد. در واقع آلات اصلی فلامنکو امروزه این سه عنصر می‌باشند، آواز، گیتار و رقص. ولی در گذشته قبل از آمدن گیتار از سازهایی هم‌شکل عود که سازهایی عربی بود استفاده می‌شد.

امروزه فلامنکو شکل‌های گوناگون دارد و فلامنکوی مدرن از سازهای الکترونیک هم‌چون گیتار الکتریک استفاده می‌کند. هم‌چنین از سازی به نام «کاخون» که سازی پرویی است و اولین بار «پاکو دلوسیا» و گروهش از آن استفاده شد. موسیقی جدید فلامنکو از نظر سبک تازگی‌هایی دارد اما ریشه و اصل آن را در فلامنکوی سنتی باید جست‌وجو کرد. در فلامنکو ریتم نقشی اساسی دارد اما به شیوه‌ی خاص خود، یعنی ساختار ریتمیک آن به گونه‌ای است که دو نوازنده‌ی گیتار می‌توانند به یک‌دیگر پیشنهاد ریتم بدهند. در یک قطعه موسیقی فلامنکو‌، قسمت‌هایی می‌تواند فی‌البداهه به اجرا درآید یعنی در بسیاری از مواقع آوازخوان می‌تواند بر حسب ذوق خود قطعه آوازی اجرا کند که فضایی مناسب رابرای سایر عوامل اجرا کننده‌ی موسیقی فلامنکو با سکوت‌هایی که در خلال آواز بوجود می‌آید فراهم کند. در دهه‌های اخیر موسیقی‌دان‌های پیش‌رویی در زمینه‌ی فلامنکو فعالیت کرده و در آن تغییراتی پدید آورده‌اند، هنوز هم میان سبک‌ها در نواحی مختلف تفاوت‌هایی هست و موسیقی فلامنکوی جوان دنیاپسندتر و پرشر و شورتر از موسیقی سنتی فلامنکوست.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح دوشنبه 2 خرداد ماه بیژن بید‌آباد، از دراویش نعمت‌الهی و اقتصاد‌دان به صورت شفاهی از سوی اداره اطلاعات گناباد به اتهام مصاحبه با رسانه‌های خارجی احضار شده است.

به گزارش سایت مجذوبان نور، روز دوشنبه طی تماس تلفنی از سوی اداره اطلاعات، از دکتر بید‌آباد خواسته شد خود را به ستاد خبری معرفی کند، اما این درویش نعمت اللهی گنابادی در پاسخ این احضار  را «غیر‌قانونی» خواند و از مراجعه به آن اداره خودداری کرده است.

ماموران اداره اطلاعات علت احضار را مصاحبه این درویش با رسانه های خارجی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و رادیو فردا عنوان می‌کنند و به استناد قانون مجازات اسلامی این عمل را جرم خوانده‌اند.

 


 


در تاریخ ۳۳ ساله جمهوری اسلامی سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و اخیرن محمود احمدی‌نژاد به بنی صدر تشبیه شده‌اند، حال سوال این است که آیا واقعیتی در این قیاس وجود دارد و این‌که رابطه بین بنی‌صدر و خمینی دقیقن به چه صورت بوده است؟

متن کامل نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالى

معروض می‌دارد:

از جمله نوارها، نوارى است که در آن گوینده می‌گوید باید نگذاشت بنى‏صدر در هیچ زمینه‌‏اى موفق بشود تا بتوان ظرف شش ماه مجلس را در مقابل او قرار داد و مجبور به‌استعفایش کرد. اگر ظرف این مدت استعفا نکرد، باید او را ترور نمود(1).

و وقتى درست دقت بشود هر قدمى که برداشته میشود مانعى می‌تراشند که بى‌نتیجه شود. موارد را می‌آورم:

1- ارتش:

وقتى این جانب عهده‏‌دار مسولیت شدم، شیرازه ارتش از هم پاشیده بود. روحیه یاس حاکم گشته بود و هر روز در پادگان‌ها تظاهرات بود (۲). از دلایل بسیار بر درستى این امر می‌گذرم و استناد می‌‏کنم به فرمایش خود شما در پیام روز اول سال که دیگر نمی‌توانید این وضع را در ارتش تحمل کنید. چرا آن‌طور شده بود، از دلایل دیگر که بگذریم به‌این دلیل اساسى که می‌خواستند مشکل ارتش را از راه تغییر اشخاص حل کنند حال آن‌که مشکل ارتش بدون ایجاد روحیه و تجدید سازمان ممکن نیست. با ایجاد روحیه، گنبد را بازگرداندم و در کردستان نیز ارتش را از رخوت بیرون آوردم و تا امروز ۴۰۰ کشته و ۱۰۰۰ زخمى داده است. اما بلافاصله شروع شد. خدمت رسیدند و نوشته‌اى گرفتند که در ارتش تفتیش کنید و هفته‌اى یک گزارش بدهید. در کجاى دنیا و در کدام تاریخ ارتش می‌تواند با این‌گونه اظهار علنى سوظن برسر پا بماند؟

چطور ارتش از فرماندهانى فرمان ببرد که این‌طور طرف بى‌اعتمادى قرار گرفته‏‌اند؟ رهبر باید از طریق فرماندهان خود گزارش دریافت کند و اگر بازرسى را لازم می‌‏بیند بطور مخفى اینکار را بکند وقتى علنى شد بازرسى ممکن نمی‌شود چون همه می‌دانند چگونه خود را از بازرسان مخفى کنند. تنها نتیجه این‌کار بهم ریختگى می‌شود.

براى اطمینان از ارتش باید سازمان آن را دگرگون کرد و اگر بگذارند این‌کار زود انجام می‌‏گیرد و توطئه کودتا غیر ممکن می‌شود و کارآیى ارتش به حداکثر می‌رسد. صحبت زیاد است محض نمونه این مختصر عرض شد.

2- مجلس:

می‌‏آیند خدمت شما که از شما گفته و نوشته بگیرند که… و به‌عرض می‌رسانند که من می‌خواهم مجلس تضعیف بشود. داستان مصدق و مجلس را پیش می‌‏کشند و… حال آن‌که کاملن عکس حقیقت را می‌گویند و جاى تاسف است که توجه نمی‌فرمایید. عد‌ه‌اى با دین را مامور بفرمایید تحقیق کنند و به شما گزارش صحیح بدهند بلکه معلوم بشود من مجلس قوى می‌خواهم و آن‌ها که خواب‏‌هاى آشفته براى ایران دیده‌‏اند، مجلس ضعیف می‌خواهند تا هم‌واره جلو چشم مردم وسیله مایوس کردن مردم از این جمهورى بشود.

عرض شد باید به تقلبات انتخاباتى رسیدگى شود فرمودید صحیح است اما بدون این‌که صبر شود و نتیجه تحقیق معلوم شود، آمدند و از شما امریه گرفتند و دور دوم را شروع کردند، نتیجه این‌که بیش از شش میلیون نفر شرکت نکردند. باتوجه به‌این‌که ۱۹۰ نماینده در دور دوم معین می‌شوند و آن‌هم با اکثریت نسبى این مجلس معرف یک هفتم مردم ایران بیشتر نمی‌شود. این مجلس ضعیف است یا قوى؟ اینها چون مرض خودپرستى دارند هر حرفى را در رابطه با شخص رییس جمهور تعبیر و تفسیر می‌‏کنند. حال آن که اگر مقصود نجات کشور نبود و مقصود قدرت‏طلبى بود از این مجلس بهتر نمی‌شد. در همه جاى دنیا در انتخابات مجلس بیش‌ترین راى دهندگان شرکت می‌‏کنند. اگر گروه گرایى نشده بود و سعى می‌‏کردیم آزادى واقعى انتخابات را به‌وجود می‌‏آوردیم، مجلس قوى به‌وجود می‌آمد. در حال حاضر اوضاع کشور آن‌قدر بحرانى است که مجلس ضعیف دردى را دوا نکند. باید مجلس تقویت بشود و یکى از راه‏‌هاى تقویت آن این ‌است که محل زد و بندها نشود آن‌طور که آن شخص در نوار گفته است نخواهد رییس جمهورى را تابع خود کند و هر روز در آن کش‌مکش شود. این مجلس اگر بخواهد اسباب دست افرادى بشود که می‌خواهند به‌هر قیمت قدرت را قبضه کنند، حتمن وسیله تشدید بحران می‌شود و قطعن سرنوشت انقلاب و ایران را به‌خطر می‌اندازد (3).

3- گروگان‌ها:

لابد مطالب نوار را به‌عرض رسانده‏اند. جاى کمال تاسف است ما ملتى را در ازا ۵۰ نفر گروگان امریکا بکنیم و آن گروگان‌ها را به «برگ برنده» برضد رییس جمهورى تبدیل کنیم. کسى (که) دوبار به وزارت خارجه امریکا نامه اعتذار نوشته است امروز دم از محاکمه آن‌ها می‌‏زند و برابر خبر موثق امریکایى‏ها سه گروه را مامور قتل گروگان‌ها کرده‏اند اگر براى امریکایی‌ها آزادى این‌ها این‌قدر اهمیت دارد چرا گروه‏هاى تروریست را مامور قتل آن‌ها می‌‏کند. حیف نیست که ما کار اصلى را که استقلال واقعى کشور است رها کنیم و با استفاده از گروگان‌ها در داخل بازى قدرت بکنیم؟ (4)

4- اقتصاد

با آن‌که کشور در محاصره اقتصادى است، با تلاش شبانه‌روزى خود و تنى چند از مسولان مخصوصن آقاى نوبرى و آقاى صراف، چرخ اقتصاد را به‌حرکت درآوردیم و هر روز تظاهرات بی‌کاران در همه شهرها بود، مدتى است قطع شده است. اما تا دیدند در این زمینه توفیقى به‌دست آمده است، فورن یادشان آمد که باید ثروت‌ها را بطور مساوى تقسیم کرد و شب و روز مشغولند بلکه دوباره چرخ‌ها را از حرکت بیاندازند(5).

5-  امنیت و قضا

به‌خدا این همه خشونت در خور یک حکومت فاشیستى نیست چه رسد به یک حکومت اسلامى دیروز که از سفر بازگشتم ۳۰ محکوم به‌اعدام یا اعدام شده‏‌اند و یا منتظر اعدام هستند. با این میزان خشونت جامعه هم‌گرایى پیدا نمى‌کند و جو سنگین‏تر می‌‏شود. غالب محکومان به‌ناحق محکوم می‌‏شوند (6). در خوزستان از راه اجراى یک طرح و با تشویق و دل‌گرمى دادن به نظامیان و ژاندارم و سپاه ایجاد هم‌کارى میان آن‌ها و ایجاد امید میان مردم بسیار محروم عرب، امروز یک‌ماه و نیم است که دیگر اتفاقى نیافتاده اما قطع دارم که به‌زودى با عناصرى که در سپاه دارند، به‌خدمت می‌رسند و حرف‌هایى برضد ارتش و ژاندارمرى می‌‏گویند و دوباره هم‌کارى این‌ها را از بین می‌‏برند و بى نظمى و عدم امنیت را دوباره رواج می‌دهند.

حرف زیاد است، امید من بعد از خدا به‌این بود که آقا اعتماد دارید و در امور اقلن، قبلن صحت و سقم هر مطلب را از من می‌پرسید. من براى مقام داوطلب ریاست جمهورى نشدم وضع را سخت دیدم خود را به آتش انداختم بلکه وضیعت را نجات بدهم اینک هم در صفحه جداگانه استعفا خود را می‌‏نویسم خدمت شما باشد هر وقت دیدید مصلحت کشور است بفرمایید منتشر کنند و تا وقتى اعتماد هست اجازه نفرمایید گروه بازان قدرت‌پرست مانع کارها بشوند. در شبانه روز چهار ساعت استراحت ندارم لازم ترور نیست با این کار کشنده و جنگ اعصاب شش ماه نمی‌کشد که از پا در می‌‏آیم. وضع بغایت سخت است هر اندازه امید ایجاد می‌‏کنم، فورن تبدیل به یاس می‌‏کنند.

ابوالحسن بنى صدر

۱۳۵۹/۳/۱

……………………………….

توضیح:

1- نوارها، نوارهای معروف سخنان حسن آیت هستند. در این نوارها، او گفته بود: در طرح تعطیل دانش‌گاه‏‌ها، بنى صدر توانست بر موج سوار شود. این بار، طرحى تهیه کرده‌‏ایم که پدر بنى صدر هم حریف نمی‌شود.

2- بنابر گزارش‌هاى فرماندهان سه نیرو، میزان آمادگى نیروى زمینى صفر درصد و میزان آمادگى نیروى هوایى ده‌درصد و میزان آمادگى نیروى دریایى بیست‌درصد بود. نخستین کار، رساندن آمادگى سه نیرو به حداکثر بود. با وجود این‌که به‌طور مرتب کارشکنى می‌شد، تغییر سازمان ارتش از استبدادى به مردم سالار و بالا بردن میزان آمادگى آن، مانع از سقوط ایران به‌هنگام حمله عراق شد. توجه به این امر که در کردستان، پیش از حمله عراق، به تحریک رژیم صدام، جنگ را به‌راه انداخته بودند، بسیار مهم است.

3- گزارش‌هاى هیات‌هاى بازرسى از وقوع تقلب‏هاى بسیار حکایت مى‏کردند. آن زمان، آقاى خمینى گفته بود: همین مجلس خوب است!

امروز که واقعیت از پرده بیرون افتاده و آقاى هاشمى رفسنجانى در عبور از بحران، با صراحت مى‏نویسد (نامه ۲۸ بهمن ۱۳۵۸ بهشتی، موسوی اردبیلی، خامنه‌ای، باهنر و هاشمی رفسنجانی به خمینی): «احتمال این‌که روال موجود مانع تشکیل مجلس شورای اسلامی احتمالی گردد که جناب‌عالی بدان دل بسته‌اید و امیدوارید بتواند نارسایی‌ها و کمبودهای رییس جمهور را جبران کند، قابل توجه و تکلیف آور است» که همان بازنوشتن «امام به ما فرمود شما سعی کنید مجلس را دردست بگیرید» است.

و امروز که کودتاى خرداد ۶۰ وقوع یافته است و باز آقاى هاشمى رفسنجانى در عبور از بحران مى‏نویسد: «امام فرمودند زودتر مجلس در مورد آقای بنی صدر تصمیم بگیرد» (یادداشت دوشنبه ۲۵ خرداد ۶۰، صفحه ۱۵۶) و امروز که بر همگان روشن است که ملاتاریا مجلس دست نشانده بى‌اختیار مى‏خواهد، هم اهمیت تاکید بنى صدر بر استقلال و توان‌مندى مجلس بر مردم آشکار مى‏شود و هم مسلم مى‏گردد که نزاع میان مجلس و رییس جمهورى نبوده، بلکه نزاع میان استبدادیان (خط سید ضیاء) با آن‌ها بود که بنابر اصل استقلال و آزادى، مجلس نماینده واقعى مردم و مستقل مى‏خواستند.

4- ماجراى سازش برسر گروگان‌ها تازه شروع شده بود. همان‌طور که در نامه آمده است، آن زمان، معلوم بود که ملاتاریا در کار استفاده از گروگان‌ها براى تصرف قدرت است. نقد از «مطالب نوار»، نوار صحبت‌هاى آقاى محمد حسین بهشتى خطاب به محارم خود بوده است. در این نوار گفته بود: از گروگان‌ها باید مثل یک آتو برضد بنى صدر و کارتر استفاده کرد

این نوار، رییس جمهورى و هم‌کاران او را هشیار کرد تا از نزدیک مراقب سازش پنهانى برسر گروگان‌ها باشند. زیرا آتو کردن گروگان‌ها برضد کارتر، تنها یک راه داشت و آن سازش با رقیب کارتر برسر گروگان‌ها بود. و آتو کردنش برضد بنى صدر به کودتا میسر مى‏شد. در عمل نیز، سازش پنهانى با گروه ریگان – بوش موجب شکست کارتر در انتخابات ریاست جمهورى شد و در پى آن، کودتاى خرداد ۶۰ واقع گشت.

در نامه اشاره به کسى است که دو بار نامه پوزش خواهى به وزارت خارجه امریکا نوشته است و امروز که ایران گیتى‏ها شناخته شده‏اند، مواضع آن روزشان درباب گروگان‌ها به ایرانیان پند مى‏آموزد که با رویدادهاى سیاسى که در ابهام انجام مى‏گیرند (گروگان‌گیرى یکى از مهم‌ترین این‌گونه رویدادها است) نباید موافقت کرد.

5- اشاره است به سخنان آقاى بهشتى. لازم به یادآورى است که از جمله نخستین برخوردها با رهبرى حزب جمهورى اسلامى، به خاطر باج‏گیرى حزب از بازاریان روى داد. حزب از بهاى کالاها، درصد مى‏گرفت و بدین‌سان بود که دخالت قدرت طلبان اسباب تورمی را فراهم آورد که عوامل غیر اقتصادى داشت و دارد (رانت خوارى).

6- یک مورد از ده‏ها مورد اعتراض به اعدام‌ها و سنگین کردن جو خشونت در جامعه.

منبع:

کتاب نامه‌ها از آقای بنی صدر به آقای خمینی و دیگران….انتشارات انقلاب اسلامی – ص ۴۴- ۵۰

 


 


خبر / رادیو کوچه

وکلای مدافع مصطفی دانشجو، وکیل دراویش نعمت‌الهی گنابادی، پس از گذشت چند روز از دستگیری وی، ظهر روز یک‌شنبه اول خرداد در زندان ساری با او دیدار کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مجذوبان نور، این وکیل دراویش نعمت‌اللهی گنابادی که چهارشنبه 28 اردی‌بهشت ماه در محل کار خود در تهران دستگیر شده بود، بعد از بازداشت به بند 209 زندان اوین منتقل شده و پس از آن به زندان ساری انتقال یافته است.

گفتنی‌ است در حالی که خانواده‌ی دانشجو چهار روز از محل نگه‌داری وی بی‌اطلاع بودند، وکلای وی در محل زندان ساری با او دیدار کرده و وضعیت عمومی او را خوب توصیف کردند.

مصطفی دانشجو از جمله وکلای دراویش نعمت‌اللهی‌ است که به دلیل دفاع از حقوق دو نفر از این دراویش در شهرستان نکا، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام نشر اکاذیب به تحمل هفت ماه زندان محکوم شد.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت مصطفی دانشجو، وکیل دراویش گنابادی»


 


سه‌شنبه  3 خرداد  90/ 24 می  2011

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم‌ تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات سه‌شنبه ایران

note3مجله جاماندگان- «توابین مصلح در میان اصلاح‌طلبان»- شراره سعیدی

note3بخش اول خبرها

note3دایره شکسته- «با پاشنه‌های پرشورت برقص»- مه‌شب تاجیک

note3گزارش روز کابل- «پاکستان باید در مبارزه با تروریزم کارهای بیش‌تری کند»- آرین

note3پس‌نشینی تند- «شاعری از تبار صحرا»- اکبر ترشیزاد

note3بخش دوم خبرها

note3بیانیه ده تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین- «متخصص ارتوپد ماهی یک بار برای پنج هزار زندانی»

note3مجله خبری کابل- آرین

note3روزمرگی‌ها- «قبر‌های غریب»- مهرزاد موسوی

note3بخش سوم خبرها

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

هنگام بازدید محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی از پالایش‌گاه آبادان درجنوب ایران روز سه‌شنبه آتش‌سوزی به وقوع پیوست. به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، بر اثر این آتش‌سوزی دست‌کم دوتن کشته و بیست‌ودو نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش فارس، مکان وقوع آتش سوزی «واحد بنزین‌سازی پالایش‌گاه آبادان» است.

به گزارش مهر، در این حادثه دوتن کشته شده و 12 نفر مجروح شدند.

بر اساس این گزارش پس از وقوع آتش سوزی دود غلیظی در پالایش‌گاه و بخش گسترده‌‌ای از شهر آبادان پراکنده شد.

به گفته یکی از مسولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، علت اصلی حادثه نشت گاز از واحد گاز مایع پالایش‌گاه نفت آبادان بوده است.

در همین حال، با حضور نیروهای امنیتی بررسی دلایل ایجاد این حادثه آتش‌سوزی در سطح پالایش‌گاه آغاز شده، این در حالی است که با توجه به نامشخص بودن دلایل انفجار، احتمال آتش‌سوزی و انفجار مجدد در این پالایش‌گاه قدیمی وجود دارد.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

انفجار ماین کنار جاده در ولایت کندهار افغانستان، جان بیست کارمند یک شرکت راه‌سازی را گرفت.

شیرشاه یوسفزى آمر امنیت فرماندهی پلیس کندهار گفت صبح امروز زمانی که یک موتر کارمندان شرکت راه‌سازی در حالی عبور بودند، با ماین کار‌گذاری شده بر خورد کرد و در نتیجه٢٠ کارگر کشته شده و ٢٠ تن دیگر‌شان زخمی شدند.

از جانب دیگر منابع بیمارستان‌ها در کندهار از وخیم بودن وضعیت صحی شماری از زخمی‌شدگان نیز خبر داده‌اند.

تا‌کنون کسی مسوولیت این ماین‌گذاری را به عهده نگرفته است.

 

 


 


منبع: هرانا

جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، با ضمن اعتراض به وضعیت درمانی زندانیان سیاسی و عادی در ۵ ماده خواهان توجه مسوولان نسبت به وضعیت زندانیان بیمار شده‌اند.

متن این بیانیه در پی می‌آید:

مرگ زندانیان عادی و سیاسی بر اثر عدم رسیدگی مناسب پزشکی و درمانی، به خودی خود آنقدر مهم هست تا ناچار نباشیم چندان به گذشته‌های دور‌تر بازگردیم و خاطره تلخ درگذشت اکبر محمدی، امیر حشمت ساران و امیر رضا میر صیافی، وبلاگ نویس بسیار جوانی که در زندان اوین دست به خود کشی زد و بر اثر عدم انجام اقدامات اورژانسی پزشکی در زندان جان باخت را به یاد داریم.

محسن دکمه چی، یکی از سه زندانی هم بندی جان باخته ما که اگر اقدامات مناسب پزشکی- درمانی در زمان مناسب در موردش صورت می‌گرفت، اکنون در میان ما بود و نیازی نبود تا با خاطره عزیزش زندگی کنیم!

حتا ممکن است چنین به نظر آید که مسوولان، سیاست مرگ تدریجی و شبهه طبیعی را به جای اعدام زندانیان سیاسی در پیش گرفته‌اند، و گر‌نه بی‌توجهی به وضعیت درمانی زندانیان تا بدانجا که به مرگ ایشان بی‌انجامد، چه معنای دیگری می‌تواند داشته باشد جز اعدام خاموش!

با این حال‌گاه زندانیان با پا‌فشاری درمان خویش را پی‌گیری کرده‌اند که در این صورت نیز متاسفانه دست‌گاه قضایی هزینه درمان را بر زندانی تحمیل کرده است، در حالی‌که برابر موازین آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی، زندانی از لحظه ورود به زندان در بیمه و تحت ضمانت و مسوولیت سازمان زندان‌ها است و کلیه هزینه‌های پزشکی و درمانی‌اش می‌باید از سوی زندان تامین گردد، لیکن مسوولان قضایی اعزام زندانی به مراکز درمانی را در صورتی که هزینه درمان و حقوق مراقبین از سوی زندانی پرداخت شود، مجاز می‌دانند. ایشان پیش از اعزام به بیمارستان از زندانی تعهد می‌گیرند که کلیه هزینه‌ها را پرداخت نماید! حسین رونقی ملکی که مرحله نخست عمل جراحی کلیه را در بیمارستان هاشمی‌نژاد به انجام رساند و مهدی کوهکن که نیاز به عمل جراحی پا دارد از جمله کسانی هستند که پیش از اعزام تعهد داده‌اند که هزینه‌های درمان و… را به طور کامل پرداخت نمایند که در مورد حسین رونقی این امر تحقق یافته و تمام هزینه‌ها از سوی خانواده وی پرداخت گردیده است.

محسن دکمه چی، یکی از سه زندانی هم بندی جان باخته ما که اگر اقدامات مناسب پزشکی- درمانی در زمان مناسب در موردش صورت می‌گرفت، اکنون در میان ما بود و نیازی نبود تا با خاطره عزیزش زندگی کنیم!

روشن است که اگر زندانیان نخواهند به سرنوشت هم‌بندهای در گذشته‌شان دچار شوند، باید به پرداخت هزینه‌های بستری شدن و درمان تن دهند.

نکته جالب آن است که بسیاری از بیماری‌های زندانیان سیاسی مربوط به دوران انفرادی و بازجویی و شرایط نامناسب بهداشتی و در مانی زندان می‌باشد.

همان طور که انتظار می‌رود وضعیت درمانی پزشکی در داخل بهداری زندان اوین، بسیار نا‌مناسب و فاقد بسیاری از متخصصان است و حتی برای درمان‌های بسیار ساده سر پایی مانند شکستگی‌ها، آزمایش‌ها و… نیز گاهی می‌بایست هفته ها و ماه‌ها انتظار بکشد.

مثلن برخی از زندانیان سیاسی که برای درمان شکستگی به بهداری اوین مراجعه کرده‌اند متوجه شده‌اند که متخصص ارتوپد تنها ماهی یک‌بار آن هم به مدت چند ساعت برای حدود ۵ هزار زندانی به اوین مراجعه می‌کند. لذا کاملن قابل انتظار است که وضعیت درمانی زندانیان بیمار در اوین در وضعیت بحرانی قرار داشته مانند آن‌چه که در مورد یک زندانی اعتراضات پس از انتخابات به نام پیمان کریمی دیده می‌شود که به بیماری خطرناک دیابت مبتلا است و تا کنون چندین بار تا مرز مرگ پیش رفته است. هم‌چنین عده زیادی از زندانیان سیاسی به بیماری‌های مختلف دچار هستند که با عدم توجه و رسیدگی از سوی مسوولین شرایط آنان روز به روز وخیم‌تر می‌گردد. همه این موارد در مورد زندانیان سیاسی در حالی رخ می‌دهد که علیرغم تایید متخصصان پزشکی قانونی در مورد عدم تحمل کیفر، موازین قانونی ناظر به این امر، در مورد زندانیان سیاسی اجرا نمی‌گردد و حتی مسوولان قضایی اعزام زندانی‌های بیمار به مراکز پزشکی و اعطای مرخصی‌های دوران نقاهت را منوط به موافقت نهاد‌های امنیتی می‌نماید، که در بسیاری موارد شاهد مخالفت و یا اعطای امتیاز گونه این حق بدیهی می‌باشیم.

همه این شرایط ما را بر آن داشته تا ضمن هشدار در خصوص وضعیت زندانیان بیمار به مسوولین قضایی، نهاد‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواسته‌های ذیل را به عنوان ابتدایی‌ترین حقوق حقه‌مان از مسوولین ذیربط مطالبه نماییم:

1- بهبود شرایط درمانی و رسیدگی به موقع و موثر به زندانیان بیمار و خصوصا زندانیان سیاسی و عقیدتی بیمار.

2- اعطای مرخصی به زندانیان بیمار

3- تقبل کلیه هزینه‌های درمانی و عدم تحمیل این هزینه‌ها به زندانیان و خانواده‌هایشان مطابق آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و تعهدات و تکالیف قانونی این سازمان در برابر زندانیان.

4- تسهیل در ورود دارو‌های خاص و رساندن این دارو‌ها به زندانیان بیمار

5-  با توجه به اینکه تشخیص پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل کیفر یا مشکلات حاد پزشکی برای سازمان زندان‌ها و دست‌گاه قضایی، قانونا الزام آور است، اما نمونه‌های فراوانی حاکی از عدم توجه به تشخیص‌های پزشکی است. لذا تمکین به آن را از نهاد‌های ذیربط خواهانیم.

ابوالفضل عابدینی – اکبر امینی – رامین پرچمی – پیمان عارف – سام محمودی – شاهین زینعلی- جواد علیخانی – سیامک قادری – آرش صادقی – احمد شاهرضایی

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه برگزاری جلسه  علنی مجلس از قرار گرفتن تعدادی از مقام‌های آمریکایی توسط جمهوری اسلامی، در فهرست تحریم این کشور خبر داده است.

به گزارش مهر، ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنت آمریکا، جفری هاربسون فرمانده کنونی زندان گوانتانامو، پل برمر فرمان‌دار نظامی آمریکا در عراق از سال 2003، ریچارد پرل از مقامات نظامی آمریکا و ژنرال تامی فرانکس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق جزو 26 مقامی هستند که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح تعقیب و تحریم آن‌ها را در جلسه عصر امروز کمیسیون بررسی خواهد کرد.

کاظم جلالی در این خصوص اظهار داشت: «این مقامات با سیاست‌های یک‌جانبه گرایی آمریکا در عرصه جهانی فضای وسیعی از نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت را فراهم کرده‌اند».

وی دلیل تشکیل این فهرست را «نقش داشتن بخشی از مقامات سابق و فعلی آمریکا در جنایات علیه بشریت به صورت مستقیم از جمله در عراق، افغانستان، زندان گوانتانامو و ابوغریب و حتا قاچاق مواد مخدر» عنوان کرد.

سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی یادآور شد توقیف اموال و دارایی‌های این افراد و هم‌چنین محاکمه آن‌ها در محاکم ایرانی و صدور حکم و پی‌گیری توسط دولت و دست‌گاه قضایی در نهادهای بین‌‌المللی از جمله مواردی است که برای تحریم و تعقیب این افراد در نظر گرفته شده است.

لازم به اشاره است برخی تحلیل‌گران سیاسی، تهیه این فهرست را واکنش جمهوری اسلامی به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت یک‌جانبه و جدا از قطع‌نامه شورا امنیت سازمان ملل علیه ایران دانستند.

بیشتر بخوانید:

«گسترش دامنه تحریم علیه ایران توسط اتحادیه اروپا»


 


خبر / رادیو کوچه

علی فلاحیان وزیر اطلاعات پیشین جمهوری اسلامی در اظهارنظری روز دوشنبه عنوان کرد «ارواح خبیثه از هند به دولت احمدی‌نژاد اطلاعات می‌دهند». هم‌چنین رییس مجلس خبرگان، مسوول سابق بازرسی نهاد ریاست جمهوری و رییس مشاوران وی نیز به صف مخالفان احمدی‌نژاد پیوسته‌اند.

به گزارش فارس، فلاحیان گفت: «این جریان، اطلاعات خود را از ارواح خبیثه می‌گیرد و در این زمینه از کشور هند بهره می‌برد». وی تاکید کرد: «قطعن باید برای جلوگیری از ترویج این افکار در جامعه با آن‌ها قاطعانه برخورد کرد».

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: «اگر برخورد خوب و شدیدی با این جریان شود همانند مسایل گذشته، ملت و نظام نسبت به این گونه حرکات و اقدامات، واکسینه می‌شود».

روز گذشته محمدرضا مهدوی کنیت، رییس مجلس خبرگان رهبری نیز درباره اطرافیان احمدی نژاد گفت: «جریان انحرافی اقدامات ایذایی انجام می‌دهد ولی موفق نخواهد شد».

در این میان، داود احمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد و دبیر کمیته دایمی پدافند غیرعامل نیز تهدید کرد که اسناد زیادی درباره گروه انحرافی در دست دارد و این گروه می‌خواهد نظام ولایی را در این کشور حذف کند.

این مسوول سابق بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری گفته است: «من اسم نمی‌برم، اما هم‌اکنون سردمدار فساد کلان در جامعه همین گروه انحرافی است و بهتر از این نمی‌توان تعبیری داشت و انواع فساد اعم از سیاسی و اقتصادی را دارند».

وی با توضیح این نکته که قبلن در ‌بازرسی نهاد ریاست جمهوری بوده ‌و راجع به گروه انحرافی مدارکی در دست دارد گفت: «انتشار آن مدارک به روشن شدن افکار عمومی کمک می‌کند، اما برخی از آن‌ها کاملن سری هستند».

داود احمدی‌نژاد در واکنش به این پرسش فارس که «آیا وزرای وزارتخانه‌های ادغام شده در اقدام اخیر دولت با گروه انحرافی دارای زاویه و اختلاف بوده‌اند»‌‌ هیچ پاسخی نداد و سکوت کرد.

برادر رئیس‌جمهور افزود: « سنگ بنای گروه انحرافی را بنی‌صدر گذاشته است و چهره‌های مطرح شده اخیر در گروه انحرافی در ادامه همان مسیر حرکت می‌کنند. و اکنون تلاش می‌کند که تنها خواسته خود یعنی حذف نظام ولایی را در این مملکت پیاده کند».

بیشتر بخوانید:

«مقابله با جریانات انحرافی در دستور کار وزارت اطلاعات»


 


رادیو کوچه

روز زن و هفته بزرگ‌داشت مقام مادر در ایران

1350 خورشیدی- در درگیری یک گروه از چریک‌های کمونیست و نیروهای پلیس و امنیت وقت در محله دوشان تپه (شرق تهران ـ کوی نیروی هوایی) «پرویز پویان» (برادر حسن پویان نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار)، «رحمت پیرو نذیری» و «صادقی‌نژاد» جان سپردند. در این بین به ماموران دولت وقت نیز تلفات وارد آمد. قتل پویان و دوستانش سرآغاز یک رشته درگیری‌های مشابه در تهران و شهرهای دیگر شد. دفن پنهانی اجساد پویان و هم‌فکرانش خشم مردم را در تهران و مشهد برانگیخته بود که به چند اعتراض گروهی منجر شد.

1819 میلادی- «ملکه ویکتوریا یا الکساندرینا ویکتوریا» (Queen Victoria) زاده شد. او از ۲۰ ژوئن ۱۸۳۷ تا پایان عمر ملکه‌ی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند بود و هم‌چنین از۱ ژانویه ۱۸۷۷ تا پایان عمر امپراتریس هند بود.

او بیش از شصت و سه سال ملکه بود و در تمام تاریخ بریتانیا طولانی‌ترین دوره‌ی سلطنت را داراست. دوره‌ی حکومت او با گسترش عظیم امپراتوری بریتانیا هم‌راه بود. دوره‌ی ویکتوریایی در اوج انقلاب صنعتی و دوره‌ای از تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فناوری در پادشاهی متحد بود. ویکتوریا در ضمن آخرین فرمان‌روا از سلسله‌ی خاندان هانوفر محسوب می‌شود. ملکه ویکتوریا در سال ۱۹۰۱ درگذشت و فرزندش «ادوارد هفتم» به پادشاهی رسید.

1883 میلادی- پل «بروکلین» (Brooklyn Bridge) که یک پل معلق در نیویورک آمریکاست، گشایش یافت. این پل، بروکلین و منهتن را به هم متصل می‌کند. در سال ۱۸۷۰ ساخته شد، و با طول ۱۸۲۵ متر از قدیمی‌ترین پل‌های مدرن دنیا به حساب می‌آید.

پل بروکلین طی سال‌های 1870 تا 1883 میلادی توسط یک مهندس آلمانی تبار به نام «جان آئوگوستس روئبلینگ» (John Augustus Roebling) طراحی و ساخته شد. او در زمان ساخت پل بر اثر حادثه‌ای جان باخت و فرزندش، مسوولیت ادامه کار را بر عهده گرفت اما وجود مشکل گفتاری مانع آن شد که او بتواند کار را ادامه دهد. این وضعیت‌، «امیلی وارن روئبلینگ» همسر معمار اصلی را واداشت تا برای چندین سال مسوولیت انتقال دستورات واشنگتن را به کارگران بر عهده گیرد.

پل بروکلین از آرک‌ها و معماری ویژه برخوردار است و همواره یک صحنه مهم برای دوربین‌های گردش‌گرانی بوده است که از نیویورک دیدن می‌کنند و نمادی برای این شهر محسوب می‌شود.

1974 میلادی- «ادوارد کندی الینگتون»  (Edward Kennedy  Ellington)معروف به «دوک»، درگذشت. وی یکی از پیانونوازان و آهنگ‌سازان و رهبران ارکستر بزرگ تاریخ موسیقی جاز در آمریکا بود.

الینگتون حدود دو هزار اثر، از جمله کمدی‌های موزیکال، موسیقی برای باله و فیلم‌های سینمایی، یک اپرا و ترانه‌های کوتاه بی‌شماری را خلق کرد. ویژگی‌های بارز موسیقی الینگتون استفاده نامتعارف از سازها و ترکیب اصوات آن‌هاست. او از صدای انسان به عنوان ساز استفاده می‌کرد.

الینگتون از طریق ضبط و پخش آثارش و نیز از طریق برنامه‌های رادیویی که از کاتن کلاب (Cotton Club) پخش می‌شدند، اعتباری ملی و بین‌المللی پیدا کرد. او در سال 1931، گروه خود را برای اولین سفر در ایالات متحده، به راه انداخت.

الینگتون در طول زندگی خود جوایز بی‌شماری را به دست آورد، از جمله یازده بار جایزه گرمی و نوزده دکترای افتخاری. او در سال 1969، مدال آزادی ایالات متحده آمریکا و در سال 1973 نشان لژیون دونور فرانسه را که عالی‌ترین مدال‌های ملی این کشورهاست، دریافت کرد.

——————————————-

برخی از روی‌دادهای دیگر

1361 خورشیدی- نیروهای مسلح ایران در سوم خرداد، 21 ماه پس از آغاز جنگ عراق و ایران، توانستند طی عملیاتی شهر «خرمشهر» را از نیروهای عراقی پس بگیرند.

1844 میلادی- نخستین پیغام تلگرافی توسط ابداع‌کننده آن «ساموئل مورس» از شهر واشنگتن دی‌سی به بالتیمور مخابره شد.

1941 میلادی- «نبرد ناو بیسمارک» آلمان در نخستین ماموریت جنگی خود، رزم‌ناو انگلیسی «هود» را با شلیک نخستین توپ خود به انبار مهمات آن، غرق کرد.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا (فارسی و انگلیسی)

نیویورک تایمز

جام جم

Iranian history

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

با وجود مخالفت‌های مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در خصوص سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت گزارش‌ها حاکی از آن است که وی در نشست پیش روی اوپک، که ایران ریاست آن را در اختیار  دارد، شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شجاع‌الدین بازرگانی، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت نفت جمهوری اسلامی، روز دوشنبه خبر‌های منتشر شده درباره حضور احتمالی محمود احمدی‌نژاد در نشست پیش روی سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، را تکذیب کرده است.

وی در این‌باره اظهار داشته است: «در ملاقات حضوری و کسب تکلیف از رییس جمهوری محترم، ایشان اعلام کردند که در اجلاس آینده اوپک شرکت نخواهند داشت و براساس تشخیص و صلاحدید ایشان یکی از وزیران هیت دولت در اجلاس آینده اوپک و هم‌چنین اجلاس مشترک اوپک با اتحادیه اروپایی معرفی می‌شوند و حضور فعال خواهند داشت.»

به دنبال تصمیم دولت محمود احمدی‌نژاد برای ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو، وی مسعود میرکاظمی، وزیر نفت را برکنار کرده و از معرفی سرپرست برای این وزارت‌خانه خودداری کرده بود.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شورای نگهبان، سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت را خلاف قانون اساسی اعلام کرده است.

در مقابل فاطمه بداغی، معاون حقوقی محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه با بیان بیان این که تفسیر شورای نگهبان درباره سرپرستی رییس دولت بر وزارت نفت «عطف به ما سبق» نمی‌شود، گفته بود: «براین اساس دولت تصمیم خود را در خصوص سرپرستی وزارت نفت اعلام کرده و موضوع پایان یافته تلقی می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

«تخلفات احمدی‌نژاد در مسیر رسیدگی است»

«سرپرستی رییس‌جمهوری بر وزارت نفت غیرقانونی است»


 


خبر / رادیو کوچه

در ساعت‌های اولیه صبح سه‌شنبه، جنگنده‌های ناتو در تازه‌ترین عملیات خود در لیبی، به طرابلس، پایتخت این کشور حمله کرده و باعث بروز 12 تا 20 انفجار شدید در این شهر شده‌اند. سخن‌گوی دولت لیبی از کشته شدن 3 تن و زخمی شدن 150 نفر خبر داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، صدای نخستین انفجارها از نزدیکی مجتمع باب العزیزیه، محل اقامت معمر قذافی، رهبر لیبی شنیده شد.

به گزارش الجزیره، آقای ابراهیم گفت مقر نیروهای نظامی داوطلب مورد حمله قرار گرفته ولی بیش‌تر مجروحان شهروندان غیرنظامی از محله‌های اطراف هستند.

لازم به اشاره است این حملات پس از دیدار معاون وزیر خارجه آمریکا از شهر بنغازی، مقر مخالفان رخ داد.

هم‌زمان وزیر دفاع فرانسه از اعزام هلیکوپترهای تهاجمی این کشور و بریتانیا به لیبی خبر داده است.

بریتانیا هنوز اعزام هلیکوپترهای نظامی خود در عملیات لیبی را تایید نکرده است.

بیشتر بخوانید:

«همسر و دختر قذافی به تونس فرار کرده‌اند»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) پیروزی حزب مردم در انتخابات اسپانیا

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=63321

انتخابات منطقه‎ای اسپانیا روز یک‌شنبه در این کشور برگزار شد که در جریان آن حزب مخالف موسوم به «حزب مردم» در برخی مناطق و شهرهای اصلی به موفقیت دست یافت.

2) رییس حزب التوحید لبنان هشدار داد: شلیک هزاران موشک به اسراییل در صورت دخالت غرب در سوریه

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=63355

رییس یک حزب لبنانی، دخالت نظامی غرب در سوریه مانند دخالت نظامی در لیبی را محال خواند و اعلام کرد اگر چنین دخالتی انجام شود،‌ شهرک‌های اسراییلی با ‌ده‌ها هزار موشک بمباران می‌شود.

به گزارش فارس، «وئام وهاب» رییس جریان التوحید لبنان درباره هر گونه دخالت غربی‌ها در سوریه، مانند دخالت نظامی ناتو در لیبی، هشدار داد.

خراسان

1) افزایش چشم‌گیر بیمه شخص ثالث بدون تغییر تعهدات مالی شرکت‌های بیمه

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=3&day=3&id=724337

شرکت‌های بیمه از روز اول خرداد اقدام به افزایش صد درصدی قیمت فروش بیمه نامه‌های شخص ثالث کردند و این در حالی است که رییس کل بیمه مرکزی ایران روز گذشته در گفت‌وگو با خراسان هرگونه افزایش بیمه‌نامه‌های شخص ثالث را غیر‌قانونی اعلام کرد. در همین حال با وجود آن‌که سخن‌گوی قوه قضاییه در نشست خبری روز گذشته خود از افزایش دیه کامل مرد به 90 میلیون تومان در سال 90 سخن گفت مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی از آغاز رایزنی‌های دولت و قوه قضاییه برای کاهش میزان دیه و جلوگیری از تبعات آن خبر داد.

2) معاون حقوقی رییس جمهوری: احمدی‌نژاد سرپرست وزارت نفت است

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=3&day=3&id=724377

در حالی که کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگه‌بان روز یک‌شنبه گذشته در پاسخ به سوالی درباره سرپرستی رییس جمهوری بر وزارت نفت اعلام کرد: «به نظر اعضای شورای نگه‌بان با توجه به اصول متعدد قانون اساسی و ظهور ذیل اصل ۱۳۵ و سابقه تاریخی وضع آن رییس جمهوری نمی‌تواند شخصن سرپرستی وزارت‌خانه‌هایی که وزیر ندارند را بر عهده گیرد، فاطمه بداغی، معاون حقوقی رییس جمهوری در حاشیه جلسه هیت دولت، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شورای نگه‌بان تفسیری ارایه داده مبنی بر این که رییس جمهوری نمی‌تواند سرپرستی وزارت نفت را بر عهده بگیرد، گفت: «قوانین تفسیری عطف به ماسبق می‌شود که به نظر می‌رسد، نمی‌شود درست باشد و در این مورد نیز دولت تصمیم خود را از قبل اعلام کرده بود و این موضوع فیصله یافته است و رییس جمهوری سرپرست این وزارت‌خانه است.»

جام جم

1) تشکیل کمیسیون مشترک بررسی ادغام وزارت‌خانه‌ها در مجلس

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100844300171

مجلس شورای اسلامی کمیسیونی مشترک برای بررسی ادغام وزارت‌خانه‌ها متشکل از اعضای 8 کمیسیون تخصصی تشکیل می‌دهد. به گزارش ایرنا، پس از آن‌که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌ جمهوری، علی نیک‌زاد را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت‌خانه جدید امور زیربنایی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد، هیت رییسه مجلس هشتم موضوع ادغام وزارت‌خانه‌ها را مورد بحث و بررسی قرار داد و تصمیم گرفت کمیسیونی مشترک از کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی، بهداشت و درمان، کشاورزی، آب و منابع طبیعی، صنایع ‏و معادن، عمران، انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات تشکیل شود.

2) وداع با دروازه‌بان فراموش‌ناشدنی ایران

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100844335711

حجازی که نزدیک به 2 سال با بیماری مهلک سرطان ریه دست و پنجه نرم می‌کرد، صبح دیروز در 62 سالگی چشم از جهان فروبست تا خیلی‌ها را با مرگ خود متاثر کند.

طبق آن‌چه از سوی خانواده مرحوم حجازی اعلام شده، پیکر وی راس ساعت 7 صبح روز چهارشنبه به ورزش‌گاه آزادی منتقل خواهد شد تا پس از دور افتخار به بهشت زهرا منتقل و در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شود.

ایران

1) بسیج و سپاه حامی دولت احمدی‌نژاد

http://www.iran-newspaper.com/#

سردار سرتیپ محمدرضا نقدی: «هیچ اختلافی وجود ندارد و سپاه و بسیج همیشه حامی دولت احمدی‌نژاد هستند.»

گروه سیاسی رییس سازمان بسیج مستضعفین با رد شایعه رسانه‌های بیگانه در خصوص اختلاف بسیج و سپاه با دولت تصریح کرد: «هیچ اختلافی وجود ندارد و سپاه و بسیج همیشه حامی دولت احمدی‌نژاد هستند.»

2) پرونده 30 جاسوس سیا به قوه قضاییه رسید

http://www.iran-newspaper.com/#

سخن‌گوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از وصول پرونده 30 جاسوس دستگیر شده به قوه قضاییه خبر داد.

به گزارش خبرنگار «ایران»، حجت‌الاسلام و المسلمین غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای در خصوص دستگیری 30 جاسوس سازمان سیا که خبر آن از سوی وزارت اطلاعات اعلام شد، اظهار کرد: «در خصوص مسایل امنیتی از جمله جاسوسی، کارشناسان امنیتی به قاضی کمک می‌کنند و بر اساس روال همیشگی پرونده در دادسرا مطرح و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، این پرونده اکنون در دست قوه قضاییه است.»

کیهان

1) تروریست‌ها در کراچی پای‌گاه هوایی پاکستان را به آتش کشیدند

http://www.kayhannews.ir/900303/16.htm#other1610

20 شبه نظامی طالبان با نفوذ به داخل پای‌گاه هوایی کراچی، با نیروهای ارتش پاکستان درگیر شدند و دست کم 12 نفر از آن‌ها را کشتند و دو فروند هواپیما را منهدم کردند و 20 فرمانده پای‌گاه را نیز به گروگان گرفتند.

2) جمعه خشم در کویت آل صباح به وحشت افتاد

http://www.kayhannews.ir/900303/16.htm#other1607

شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز در روز جمعه هشدار داد. وزارت کشور در برابر تخلف از قانون و اخلال در نظم و امنیت عمومی ساکت نخواهد نشست.

وی گفت: «در شرایط امنیتی حساس منطقه، ما متعهد به ایجاد امنیت و ثبات در کشور و ممنوع کردن برگزاری تجمعات بدون صدور مجوز هستیم و هیچ انعطافی در قبال آن اعلام جمعه خشم در کویت خاندان آل صباح را به وحشت انداخته است.»

آفرینش

1) صالحی در دیدار با وزیر خارجه چین: ایران و چین می‌توانند مکمل راهبردی یک‌دیگر باشند

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=82834

ایران و چین با توجه به جای‌گاه ویژه خود می‌توانند مکمل و شریک راهبردی یک‌دیگر باشند. به گزارش فارس به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین در آستانه چهلمین سال‌گرد روابط ایران و چین، بر توسعه بیش‌تر مناسبات تهران – پکن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

2) در صورت عدم باز پرداخت اقساط کارت اعتباری پیشنهاد شد، برداشت از یارانه نقدی کارگران از سوی بانک‌ها

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=82855

عضو شورای عالی اشتغال با تاکید بر این‌که برای استفاده از کارت‎های اعتباری خرید کارگران لازم است تا فرهنگ‎سازی صورت گیرد، گفت: «گسترش وام‎های کم بهره، تقویت بنگاه‎ها و فروش محصولات تولید داخل از توجهات مهم در مصوبه شورا بوده است.»  ولی‌اله داودآبادی در گفت‌وگو با مهر در تشریح مصوبه شورای عالی اشتغال برای کارت‌های اعتباری خرید کارگران با تاکید بر این‌که این مصوبه واقعیتی است که اتفاق افتاده است، گفت: «پس از مصوبه شورا در سال گذشته شاهد بودیم که توسط برخی وزارت‌خانه‌ها و دست‌گاه‌ها نیز اجرایی شده است.» داودآبادی تاکید کرد: «به نظر می‌رسد وزارت کار و امور اجتماعی در موضوع واگذاری کارت‌های اعتباری کارگران باید اقداماتی را داشته باشد. البته پس از این‌که قرار شد مسوولیت وزارت رفاه نیز در این وزارت‌خانه ادغام شود باید گفت که مسوولیت‌های آن در قبال نیروی کار دوچندان شده است.»

 

 

 

 

 

 


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

مصطفا هجری از سال دو هزار و چهار میلادی دبیر کل حزب دموکرات کردستان است. وی با دکترین ایران فدرال جز افرادی است که طرف‌دار کردستان ایران محسوب می‌شود و کردستان ایران را بخش منفک از ایران نمی‌داند.

در این گفت‌و‌گو با رادیو کوچه او به بیان نقطه نظرات حزب دموکرات و نگاه این حزب و رهبری آن نسبت جریانات پیش روی می‌پردازد و هم چنین فراآیند جریان‌های حزبی کردستان را در گفت‌وگو با اردوان روزبه مطرح می‌کند.

Click here to view the embedded video.

 


 


تشدید حملات هوایی ناتو علیه طرابلس،

«بیش‌از 150 کشته و زخمی در حمله ناتو به لیبی»


خبر / رادیو کوچه

در ساعت‌های اولیه صبح سه‌شنبه، جنگنده‌های ناتو در تازه‌ترین عملیات خود در لیبی، به طرابلس، پایتخت این کشور حمله کرده و باعث بروز 12 تا 20 انفجار شدید در این شهر شده‌اند. سخن‌گوی دولت لیبی از کشته شدن 3 تن و زخمی شدن 150 نفر خبر داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، صدای نخستین انفجارها از نزدیکی مجتمع باب العزیزیه، محل اقامت معمر قذافی، رهبر لیبی شنیده شد.

به گزارش الجزیره، آقای ابراهیم گفت مقر نیروهای نظامی داوطلب مورد حمله قرار گرفته ولی بیش‌تر مجروحان شهروندان غیرنظامی از محله‌های اطراف هستند.

لازم به اشاره است این حملات پس از دیدار معاون وزیر خارجه آمریکا از شهر بنغازی، مقر مخالفان رخ داد.

هم‌زمان وزیر دفاع فرانسه از اعزام هلیکوپترهای تهاجمی این کشور و بریتانیا به لیبی خبر داده است.

بریتانیا هنوز اعزام هلیکوپترهای نظامی خود در عملیات لیبی را تایید نکرده است.

………………………………………………

مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان:

«عدم شرکت احمدی‌نژاد در نشست اوپک»

خبر / رادیو کوچه

با وجود مخالفت‌های مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در خصوص سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت گزارش‌ها حاکی از آن است که وی در نشست پیش روی اوپک، که ایران ریاست آن را در اختیار  دارد، شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شجاع‌الدین بازرگانی، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت نفت جمهوری اسلامی، روز دوشنبه خبر‌های منتشر شده درباره حضور احتمالی محمود احمدی‌نژاد در نشست پیش روی سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، را تکذیب کرده است.

وی در این‌باره اظهار داشته است: «در ملاقات حضوری و کسب تکلیف از رییس جمهوری محترم، ایشان اعلام کردند که در اجلاس آینده اوپک شرکت نخواهند داشت و براساس تشخیص و صلاحدید ایشان یکی از وزیران هیت دولت در اجلاس آینده اوپک و هم‌چنین اجلاس مشترک اوپک با اتحادیه اروپایی معرفی می‌شوند و حضور فعال خواهند داشت.»

به دنبال تصمیم دولت محمود احمدی‌نژاد برای ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو، وی مسعود میرکاظمی، وزیر نفت را برکنار کرده و از معرفی سرپرست برای این وزارت‌خانه خودداری کرده بود.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شورای نگهبان، سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت را خلاف قانون اساسی اعلام کرده است.

در مقابل فاطمه بداغی، معاون حقوقی محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه با بیان بیان این که تفسیر شورای نگهبان درباره سرپرستی رییس دولت بر وزارت نفت «عطف به ما سبق» نمی‌شود، گفته بود: «براین اساس دولت تصمیم خود را در خصوص سرپرستی وزارت نفت اعلام کرده و موضوع پایان یافته تلقی می‌شود.»

………………………………………………

عضو مجلس خبرگان رهبری:

«دولت با ارواح خبیثه در هند رابطه دارد»

خبر / رادیو کوچه

علی فلاحیان وزیر اطلاعات پیشین جمهوری اسلامی در اظهارنظری روز دوشنبه عنوان کرد «ارواح خبیثه از هند به دولت احمدی‌نژاد اطلاعات می‌دهند». هم‌چنین رییس مجلس خبرگان، مسوول سابق بازرسی نهاد ریاست جمهوری و رییس مشاوران وی نیز به صف مخالفان احمدی‌نژاد پیوسته‌اند.

به گزارش فارس، فلاحیان گفت: «این جریان، اطلاعات خود را از ارواح خبیثه می‌گیرد و در این زمینه از کشور هند بهره می‌برد». وی تاکید کرد: «قطعن باید برای جلوگیری از ترویج این افکار در جامعه با آن‌ها قاطعانه برخورد کرد».

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: «اگر برخورد خوب و شدیدی با این جریان شود همانند مسایل گذشته، ملت و نظام نسبت به این گونه حرکات و اقدامات، واکسینه می‌شود».

روز گذشته محمدرضا مهدوی کنیت، رییس مجلس خبرگان رهبری نیز درباره اطرافیان احمدی نژاد گفت: «جریان انحرافی اقدامات ایذایی انجام می‌دهد ولی موفق نخواهد شد».

در این میان، داود احمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد و دبیر کمیته دایمی پدافند غیرعامل نیز تهدید کرد که اسناد زیادی درباره گروه انحرافی در دست دارد و این گروه می‌خواهد نظام ولایی را در این کشور حذف کند.

این مسوول سابق بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری گفته است: «من اسم نمی‌برم، اما هم‌اکنون سردمدار فساد کلان در جامعه همین گروه انحرافی است و بهتر از این نمی‌توان تعبیری داشت و انواع فساد اعم از سیاسی و اقتصادی را دارند».

وی با توضیح این نکته که قبلن در ‌بازرسی نهاد ریاست جمهوری بوده ‌و راجع به گروه انحرافی مدارکی در دست دارد گفت: «انتشار آن مدارک به روشن شدن افکار عمومی کمک می‌کند، اما برخی از آن‌ها کاملن سری هستند».

داود احمدی‌نژاد در واکنش به این پرسش فارس که «آیا وزرای وزارتخانه‌های ادغام شده در اقدام اخیر دولت با گروه انحرافی دارای زاویه و اختلاف بوده‌اند»‌‌ هیچ پاسخی نداد و سکوت کرد.

برادر رئیس‌جمهور افزود: « سنگ بنای گروه انحرافی را بنی‌صدر گذاشته است و چهره‌های مطرح شده اخیر در گروه انحرافی در ادامه همان مسیر حرکت می‌کنند. و اکنون تلاش می‌کند که تنها خواسته خود یعنی حذف نظام ولایی را در این مملکت پیاده کند».

………………………………………………

هم‌زمان با بازدید محمود احمدی‌نژاد،

«بیست‌وچهارکشته و مجروح در آتش‌سوزی پالایش‌گاه آبادان»

خبر / رادیو کوچه

هنگام بازدید محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی از پالایش‌گاه آبادان درجنوب ایران روز سه‌شنبه آتش‌سوزی به وقوع پیوست. به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، بر اثر این آتش‌سوزی دست‌کم دوتن کشته و بیست‌ودو نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش فارس، مکان وقوع آتش سوزی «واحد بنزین‌سازی پالایش‌گاه آبادان» است.

به گزارش مهر، در این حادثه دوتن کشته شده و 12 نفر مجروح شدند.

بر اساس این گزارش پس از وقوع آتش سوزی دود غلیظی در پالایش‌گاه و بخش گسترده‌‌ای از شهر آبادان پراکنده شد.

به گفته یکی از مسولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، علت اصلی حادثه نشت گاز از واحد گاز مایع پالایش‌گاه نفت آبادان بوده است.

در همین حال، با حضور نیروهای امنیتی بررسی دلایل ایجاد این حادثه آتش‌سوزی در سطح پالایش‌گاه آغاز شده، این در حالی است که با توجه به نامشخص بودن دلایل انفجار، احتمال آتش‌سوزی و انفجار مجدد در این پالایش‌گاه قدیمی وجود دارد.

………………………………………………

پس از چند روز بی‌خبری از مصطفی دانشجو

«دانشجو، وکیل دراویش گنابادی در زندان ساری»

خبر / رادیو کوچه

وکلای مدافع مصطفی دانش‌جو، وکیل دراویش نعمت‌الهی گنابادی، پس از گذشت چند روز از دستگیری وی، ظهر روز یک‌شنبه اول خرداد در زندان ساری با او دیدار کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مجذوبان نور، این وکیل دراویش نعمت‌اللهی گنابادی که چهارشنبه 28 اردی‌بهشت ماه در محل کار خود در تهران دستگیر شده بود، بعد از بازداشت به بند 209 زندان اوین منتقل شده و پس از آن به زندان ساری انتقال یافته است.

گفتنی‌ است در حالی که خانواده‌ی دانشجو چهار روز از محل نگه‌داری وی بی‌اطلاع بودند، وکلای وی در محل زندان ساری با او دیدار کرده و وضعیت عمومی او‌ را خوب توصیف کردند.

مصطفی‌ دانشجو از جمله وکلای دراویش نعمت‌اللهی‌ است که به دلیل دفاع از حقوق دو نفر از این دراویش در شهرستان نکا، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام نشر اکاذیب به تحمل هفت ماه زندان محکوم شد.

………………………………………………

سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

«انتشار فهرستی از مقام‌های آمریکایی مورد تحریم ایران»

خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه برگزاری جلسه  علنی مجلس از قرار گرفتن تعدادی از مقام‌های آمریکایی توسط جمهوری اسلامی، در فهرست تحریم این کشور خبر داده است.

به گزارش مهر، ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنت آمریکا، جفری هاربسون فرمانده کنونی زندان گوانتانامو، پل برمر فرمان‌دار نظامی آمریکا در عراق از سال 2003، ریچارد پرل از مقامات نظامی آمریکا و ژنرال تامی فرانکس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق جزو 26 مقامی هستند که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح تعقیب و تحریم آن‌ها را در جلسه عصر امروز کمیسیون بررسی خواهد کرد.

کاظم جلالی در این خصوص اظهار داشت: «این مقامات با سیاست‌های یک‌جانبه گرایی آمریکا در عرصه جهانی فضای وسیعی از نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت را فراهم کرده‌اند».

وی دلیل تشکیل این فهرست را «نقش داشتن بخشی از مقامات سابق و فعلی آمریکا در جنایات علیه بشریت به صورت مستقیم از جمله در عراق، افغانستان، زندان گوانتانامو و ابوغریب و حتا قاچاق مواد مخدر» عنوان کرد.

سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی یادآور شد توقیف اموال و دارایی‌های این افراد و هم‌چنین محاکمه آن‌ها در محاکم ایرانی و صدور حکم و پی‌گیری توسط دولت و دست‌گاه قضایی در نهادهای بین‌‌المللی از جمله مواردی است که برای تحریم و تعقیب این افراد در نظر گرفته شده است.

لازم به اشاره است برخی تحلیل‌گران سیاسی، تهیه این فهرست را واکنش جمهوری اسلامی به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت یک‌جانبه و جدا از قطع‌نامه شورا امنیت سازمان ملل علیه ایران دانستند.

………………………………………………

به اتهام مصاحبه با رسانه‌های خارجی

«احضار بیژن بید آباد، درویش اقتصاددان به اداره اطلاعات»

صبح دوشنبه 2 خرداد ماه بیژن بید‌آباد، از دراویش نعمت‌الهی و اقتصاد‌دان به صورت شفاهی از سوی اداره اطلاعات گناباد به اتهام مصاحبه با رسانه‌های خارجی احضار شده است.

به گزارش سایت مجذوبان نور، روز دوشنبه طی تماس تلفنی از سوی اداره اطلاعات، از دکتر بید‌آباد خواسته شد خود را به ستاد خبری معرفی کند، اما این درویش نعمت اللهی گنابادی در پاسخ این احضار  را «غیر‌قانونی» خواند و از مراجعه به آن اداره خودداری کرده است.

ماموران اداره اطلاعات علت احضار را مصاحبه این درویش با رسانه های خارجی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و رادیو فردا عنوان می‌کنند و به استناد قانون مجازات اسلامی این عمل را جرم خوانده‌اند.

………………………………………………

قوه قضاییه جمهوری اسلامی:

«تخلفات احمدی‌نژاد در مسیر رسیدگی است»

خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخن‌گوی قوه قضاییه و دادستان کل جمهوری اسلامی، در تشریح نحوه رسیدگی «نامه ای که از سوی مجلس به قوه قضاییه با عنوان تخلفات رییس جمهوری از قانون ارایه شده» گفت: «تخلفات رییس جمهوری در مسیر رسیدگی قرار دارد.»

به گزارش فارس، آقای محسنی اژه‌ای در یک نشست مطبوعاتی افزود که تخلفات منسوب به محمود احمدی‌نژاد «یک مورد نبوده و هر کدام از موارد در بخش‌های خاص خودش در حال پی‌گیری است.»

در همین ارتباط فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی هفته پیش گفته بود که شکایت ۱۲ نفر از نمایندگان به هیت رییسه مجلس در زمینه ۵۰ مورد «تخلف دولت» از قانون اساسی، در دست رسیدگی است.

آقای موسوی گفت نمایندگان در تاریخ نهم اسفند سال گذشته شکایت خود را به هیت رییسه مجلس ارایه کرده و هیت رییسه، دهم اردی‌بهشت این شکایت را به کمیسیون اصل نود مجلس ارجاع کرده است.

بر اساس آیین‌نامه داخلی قوه مقننه جمهوری اسلامی، هرگاه حداقل ده نفر از نمایندگان یا هرکدام از کمیسیون‌های مجلس به هیت رییسه در مورد «عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رییس‌جمهوری یا وزیر یا مسوولان دست‌گاه‌های زیرمجموعه آنان» شکایت کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیت رییسه جهت رسیدگی به کمیسیون‌ مرتبط ارجاع می‌شود.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته