-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 05/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در دیدار ماه آینده اوپک وین، رییس جمهور ایران محمود احمدی نژاد ریاست نمی کند، حتا از حضور خودداری می کند. وزارت امور خارجه ایران این را اعلام کرده است. به نظر می رسد که این تغییر، عقب گرد رییس دولت است در کشمکش بر سر قدرت با رهبر این کشور.

آقای احمدی نژاد پیش از این اعلام کرده بود که وی با تعریف وزیر نفت در قالب سرپرست (معاونت نیرو) پیش از نشست اوپک، اهرمی برای افزایش قیمت نفت در اوپک در اختیار خواهد داشت. با در نظر گرفتن این که وزیری با مقام پایین تر بر این جایگاه خواهد نشست، بیشتر کارشناسان نیرو بر آنند که به نظر نمی رسد که این نشست تغییر بزرگی در قیمت نفت اوپک یا سیاست تولید پدید آورد.

حرکت آقای احمدی نژاد برای در اختیار گرفتن وزارت نفت و مطرح کردن خود در صحنه بین الملل در نشست 8 ژوئن (18 خرداد)، به عنوان آخرین ستیزه وی با رهبر در نظر گرفته می شود. از ماه گذشته اختلاف وی با آیت اله خامنه ای از عمق در ظاهر رفتارها پدیدار شد و توجه عمومی را به شکاف های در حال عمیق شدن میان طبقه حاکم جلب می کند. عملی نشدن نقشه آقای احمد نژاد نشانگر توانایی رو به کاستی وی برای اعلام استقلال چه در داخل و چه در مسائل خارجی است.

«رهبر تعریف بندی مرز قدرت احمدی نژاد را با خط قرمز روشنی به خوبی مشخص کرده است.» کلیف کوپچان، مقام پیشین وزارت امور خارجه امریکا که اکنون در شرکت مشاوره گروه اوراسیا کارشناس مسائل ایران است این را می گوید و ادامه می دهد: «احمدی نژاد به شدت تضعیف شده است.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه به نقل از شجاع الدین بازرگانی، یک مقام وزرات نفت ایران اعلام کرد که «آقای احمدی نژاد تصمیم خود را گرفته و یکی از رییسان کابینه خود را برای شرکت در نشست اوپک به تعیین می کند.» یک سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با تایید گزارش در روز سه شنبه گفت که روزهای باقی مانده اختلاف، تصمیم تعیین کننده است که آیا آقای احمدی نژاد در کنفرانس اوپک شرکت می کند یا نه.

کارشناسان مسائل ایران می گویند که با نزدیک شدن انتخابات مجلس سال آینده، دار و دسته احمدی نژاد ضعیف تر می شوند و این که رهبران محافظه کار مذهبی با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری 2013، نرمش بیشتری از خود نشان خواهند داد.

دسیسه ای که موقعیت سیاسی آقای احمدی نژاد را احاطه کرده روز سه شنبه بالا گرفت. هنگام بازدید وی برای مراسم گشایش، در بزرگترین پالایشگاه کشور، پالایشگاه نفت آبادان انفجار مرموزی پالایشگاه را لرزاند. دست کم 20 نفر در این انفجار آسیب دیدند و خبرگزاری نیمه رسمی فارس این انفجار را به نشت گاز نسبت داد. احمدی نژاد به سخنرانی خود که در حال پخش مستقیم سراسری بود ادامه داد.

ماه گذشته ستیزه بر سر قدرت بالا گرفت، هنگامی که احمدی نژاد حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات را از کار برکنار کرد. آیت اله خامنه ای به تصمیم وی بهایی نداد و نشان داد که می خواهد کنترل این وزراتخانه قدرتمند را در دست داشته باشد.

دو هفته پیش آقای احمدی نژاد حرکت دیگری برای یکپارچه سازی قدرت از خود نشان داد و سه وزیر کابینه را پشت سر هم اخراج کرد. ولی شورای نگهبان، بدنه قدرتمند روحانیون و حقوقدانان حافظ قانون اساسی در تعصیلات هفته پیش اعلام کرد که رییس جمهور پا را از حدود اختیارات قانونی خود فراتر نهاده است.

هرچند مشاوران احمدی نژاد تاکنون اصرار کرده اند که او عناوین اضافه تری چون وزارت نفت را در اختیار داشته باشد ولی تصمیم وی برای خودداری از شرکت در نشست اوپک به این معناست که او چیزی بیش از سرپرست وزارتخانه نفت نیست؛ وزراتخانه ای که بخش عمده ای از درآمدزایی دولت را بر عهده دارد.

کارشناسان مسائل ایران می گویند که در حالی که وی از دید سیاسی زخم خورده است، ولی هنوز قدرت دارد و می تواند دوباره آیت الله خامنه ای را به چالش بکشد. به نظر جِمی وبستر، کارشناس خاورمیانه در شرکت مشاوره ای پی اف سی «به نظر نمی رسد گوشه رینگ گیر افتاده باشد.»

وی خاطرنشان کرد که آیت اله خامنه ای اقتدار آن را دارد که احمدی نژاد را عزل کند. رییس جمهوری که از سوی بسیاری از مناطق روستایی و فقیر ایران هنوز مورد پشتیبانی است. تغییر در سوخت دولتی و یارانه مواد غذایی در سال گذشته، بخشی از امکانات طبقه متوسط شهری را به مناطق محروم روستایی اختصاص داد تا از آن ها پشتیبانی بیشتری کرده باشد.

ایران ریاست دوره ای 12 کشور اوپک را در اختیار دارد که این به طور معمول به این معناست که وزیر نفت کشور ایراد سخنرانی گشایش (خط تولید جدید پالایشگاه) و ریاست چنین جریان هایی را به عهده دارد.

به گفته یک کارشناس نفت، اکنون با تنش میان ایران و عربستان سعودی که در بحرین برای افزایش سرکوب تظاهرکنندگان شیعه مستقر شده اند، حضور آقای احمدی نژاد در این دیدار می توانست باعث اختلال و به عنوان تهدیدی قاطع برای برنامه ریزی سیاست (اوپک) به شمار رود.

«غیبت احمدی نژاد این فرصت را به عربستان سعودی می دهد که هرگونه که مناسب ببیند دستور کار جلسه را در دست بگیرد.» آقای کاپچن ادامه می دهد: «البته بدون انحراف توجه مردم از این رهبر مورد توجه.»

از: کلیفورد کراوس / در: اینترنشنال هرالد تربیون


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته