-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

Latest News from Kaleme for 05/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



صفحه فیس بوک روزنامه کلمه

دریافت نسخه PDF - پی دی اف

دریافت نسخه PDF – پی دی اف

دریافت نسخه JPEG – عکس

‎چنانچه در دریافت فایل مشکل دارید ابتدا بر روی لینک دانلود کلیک راست نمایید و از منوی باز شده گزینه “Save Link as” در مرورگر های فایرفاکس و کروم و “Save as target” در اینترنت اکسپلورر را انتخاب کنید.


 


همسر بهاره هدایت از ملاقات غیر منتظره ی حضوری که ظاهرا عیدی مسئولان زندان اوین به ۱۲ نفر از بانوان محبوس در بند متادون بوده است خبر داد.

امین احمدیان همسر این فعال سیاسی به خبرنگار کلمه می گوید ملاقات نیم ساعت بیشتر نبود و در فضای محدودی همه کنار هم بودیم، اما روحیه ی بچه ها خیلی خوب بود و همه امیدوار بودند که بتوانند به زودی از حق مرخصی هم استفاده کنند.

بهاره هدایت سخنگوی دفتر تحکیم وحدت که در دی ماه سال ۸۸ بازداشت شده بود امروز بعد از ۱۳ ماه توانست با مادر و پدر خود دیدار داشته باشد.

بهاره هدایت که به گواه همه ی فعالان و حقوقدان ها سنگین ترین حکم فعالین دانشجویی را در تاریخ انقلاب دریافت کرده است در تابستان سال گذشته به نه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال دانشجویی به تازگی مجددا به دلیل ارسال پیام تبریک روز دانشجو از داخل زندان به ۶ ماه حبس دیگر نیز در دادگاه بدوی محکوم شده است.

وی هم اکنون در بند قرنطینه متادون زندان اوین به همراه تعدادی از زندانیان زن سیاسی دیگر نگهداری می شود.

امین احمدیان با اظهار امیدواری از روند رو به بهبود یک ماهه ی اخیر در این بند می گوید: ما امیدواریم مشکلات بقیه خصوصا زندانیانی که در قرچک ورامین هستند حل شود و وضعیت بهتری داشته باشند. منطقا باید به آنجا برسیم که هر زندانی چه سیاسی چه غیر سیاسی بتواند از حقوق اولیه ش برخوردار شود.

متن کامل مصاحبه کلمه با همسر این زندانی سیاسی به شرح زیر است:

آقای احمدیان، امروز سه شنبه نوبت ملاقات بانوان محبوس در بند متادون بود. توانستید با ایشان دیدار داشته باشید و بی واسطه و مشکل روز زن را تبریک بگویید؟

بله خوشبختانه چند هفته ای هست که مشکل ملاقات های ما حل شده و ما میتوانیم بهار رو سه شنبه ها ملاقات کنیم. اتفاقا امروز به صورت غیر منتظره به بهاره و ۱۱ نفر دیگه از زندانیای سیاسی زن ملاقات حضوری داده بودند به مناسبت روز مادر و زن و ما عیدیمان رو هم گرفتیم.

به چه کسانی ملاقات دادند؟

بهاره هدایت، نسرین ستوده، هنگامه شهیدی، لیلا توسلی، نازنین حسن نیا، مهدیه گلرو، مریم درویش، فاطمه خرمجو، پروین جوادزاده، مریم کاملی منفرد و سوسن تبیانیان زندانیان سیاسی ای بودند که امروز موفق شدند با خانواده های خود ملاقات حضوری داشته باشند.

از آخرین ملاقات حضوری شما چقدر می گذرد؟

ملاقات قبلی ما که با اجازه دادستانی بود ۱۳ اردیبهشت سال گذشته انجام شد. یعنی مادر بهار در این مدت نتواسته بود دخترش را حضوری ببیند. البته من چند بار در دادگاه ها و در دفتر معاون دادستانی بهار رو دیده بودم اما مادر و خانواده اش حدود ۴۰۰ روز بود که یکدیگر را ندیده بودند. به همین دلیل ملاقات خوبی بود و همه انرژی گرفتند از این دیدار.

خانم هدایت و باقی زندانیان بند متادون الان در چه وضعیتی هستند؟

بچه های این بند چند ماه بود که منتظر بودند به قرچک منتقل شوند، اما بعد از آنکه اخبار وضعیت آنجا منتشر شد و خانواده ها رسانه ها اعتراض کردند، مسئولین به آن جا سرکشی کرده و اوضاع به هم ریخته ی زندان را دیده بودند و مشاهده کرده بودند انواع نابسامانی ها را.

به همین دلیل فعلا ۹ نفر از زندانیان سیاسی امنیتی آنجا را به اوین منتقل کردند و با اضافه شدن این تعداد الان ۳۴ نفر در بند قرنطینه متادون اوین نگهداری می شوند.

وضعیت متادون در این ۸ ماهی که بهاره و بقیه آنجا بودند اصلا خوب نبوده اما از یک ماه گذشته و خصوصا بعد از عید و از زمانی که غیر سیاسی ها را جا به جا کردند اوضاع خیلی بهتر شده.

دقیقا چه تغییراتی کرده؟ منظور شما از بهتر شده چیست؟

یکی از مشکلات خانم ها در این بند نبودن هوا خوری مناسب بوده است. چند وقت اخیر این محدودیت برای آن ها کمتر شده و یک هواخوری کوچک به آنها تعلق گرفته.

از طرفی مدت ها بود که نمیتوانستیم هیچ نوع کتابی به این بند بفرستیم اما الان وضعیت کتاب گرفتن اگرچه با ممیزی ها اما کمی بهتر شده و ما بالاخره توانستیم کتاب زبان ها را به آنها برسانیم.

در مجموع نسبت به زندان قرچک ورامین خیلی وضع بهتری پیدا کردند.

تلویزیون هم دارند و گاها روزنامه هم دریافت می کنند.

ما امیدواریم مشکلات بقیه خصوصا زندانیانی که در قرچک هستند حل شود و وضعیت بهتری داشته باشند. منطقا باید به آنجا برسیم که هر زندانی چه سیاسی چه غیر سیاسی بتواند از حقوق اولیه ش برخوردار شود.

با این حساب در حال حاضر مشکل خاصی در بند متادون وجود ندارد؟

البته آنجا زندان است و ما نباید این واقعیت را فراموش کنیم که بعضی از عزیزانمان به ناحق آنجا هستند. اما روی هم رفته وضعیت بهتری نسبت به قبل پیدا کردند و همین جای امیدواری دارد که شرایط بهتر هم شود.

یکی از مشکلات آنجا فضای کوچکی ست که دارد. خصوصا که الان تعداد دیگری هم به آنجا منتقل شدند و جا برای همه نیست. عده ای کف خواب هستند و کمی آزار دهنده است.

بهار امروز گفت که این مشکل را به مسئولان زندان منتقل کردند و آن ها هم قول دادند که این مشکل را حل کنند.

مشکل تلفن هم همچنان بر قرار است و کماکان قطع است.

روحیه ی خانم هدایت چطور بود؟

خب ملاقات نیم ساعت بیشتر نبود و در فضای محدودی همه کنار هم بودیم، اما به نظرم روحیه ی بچه ها خیلی خوب بود و همه امیدوار بودند که بتوانند به زودی از حق مرخصی هم استفاده کنند.

درباره ی احکام جدید بهاره هدایت و مهدیه گلرو خبری جدیدی نیست؟

خبر جدیدی که نیست ما امیدواریم این حکم های جدید در دادگاه تجدید نظر تایید نشود و این مشکل هم حل شود.

برای مرخصی درخواست داده اید؟

ما درخواست مرخصی دادیم گفتند که پیگیری خواهد شد گرچه هنوز خبری نیست اما ما امیدواریم برای تابستان بالاخره بعد از ۱۷ ماه به این عزیزان مرخصی که از ساده ترین حقوقشان است داده شود.


 


شورای هماهنگی راه سبز امید به مناسبت درگذشت ناصر حجازی پیام تسلیتی صادر کرد.  به گزارش کلمه  متن پیام به شرح زیر است:

انا لله و اناالیه راجعون

قهرمانان ملی و مردمی بخشی از هویت هر ملتی را تشکیل مید هند و بزرگداشت انها وظیفه ای همگانی است.

شورای هماهنگی راه سبز امید در گذشت قهرمان ملی و مردمی ناصر حجازی را به مردم ایران، جامعه ورزشی و بویژه خانواده و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می کند و از مردم شریف ایران دعوت می نماید با شرکت در آیین های بزرگداشت این عزیز، مراتب قدرانی ملت از قهرمانان خود را ابراز دارند.

۳ خرداد ۱۳۹۰


 


کیوان فرزین، موسیقیدان محبوس جنبش سبز ، در بند ۳۵۰ اوین است فارغ التحصیل فوق لیسانس موسیقی از دانشگاه هنر و مدیر مسئول نشریه هنری فرهنگ و آهنگ می باشد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون رسا، فرزین از فروردین ماه گذشته در بند ۳۵۰ به سر می برد.

وی که در کارنامه هنری خود تهیه کنندگی کنسرتهای استاد محمود علیزاده را دارد، در بهمن ماه سال ۸۸ بازداشت شده و به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی جنبش سبز از سوی قاضی مقیسه به دو سال حبس محکوم شده است.

کیوان فرزین برادرزاده دکتر فرزین مسن ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی می باشد.


 


حسین زرینی که یک سال پیش، به طور موقت بازداشت شده، همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون رسا، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری از طریق ارتباط و همکاری با جنبش جمع یاران از اتهامات وی است.

این در حالی ست که به گفته ی فعالان این جنبش قریب به سه سال پیش ایجاد شده که عموماً متشکل از افراد داوطلب حاضر در جنگ هشت سال بوده و در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیداتوری مهندس موسوی حمایت کرده است.

این گروه پس از ۲۲ خرداد نیز با حمایت و همسویی با دیدگاههای جنبش سبز ادامه فعالیت داده است.


 


بی توجهی و عدم رسیدگی مسئولان زندان اوین نسبت به وضعیت بیماری دکتر شعله سعدی نماینده سابق مجلس و وکیل دادگستری و استاد دانشگاه تهران موجب تشدید کمردرد و ضایعات دیسک کمر وی شده است.

به گزارش خبرنگار تلویزیون رسا، دکتر شعله سعدی که از فروردین امسال برای طی دوران دو و نیم سال محکومیت خود در زندان اوین به سر می برد نیاز فوری به معالجه توسط متخصص اعصاب به دلیل دردهای نخاعی دارد.


 


دکتر هوشنگ فرزین با ۷۵ سال سن از جمله زندانیان سیاسی گمنامی است که به دنبال اعتراضات ۲ سال اخیر جنبش سبز بازداشت شده است.

به گزارش خبرنگار تلویزیون رسا، فرزین که دارای دکترای کشاورزی از آلمان می باشد به اتهام توهین به رهبری از سوی قاضی مقیسه به دو سال حبس محکوم شده که این حکم در دادگاه تجدید نظر به یک سال کاهش یافته و هم اینک در بند ۳۵۰ زندان اوین در حال گذران دوران محکومیت خود است.

دکتر فرزین علیرغم کهولت سن از روحیه بالایی برخوردار بوده و همواره در جهت ایجاد نشاط و شادی در میان جوانان بند ۳۵۰ تلاش می کند. دکتر فرزین به طور حرفه ای به هنر نقاشی اشتغال دارد.


 


شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی در اطلاعیه ای درگذشت ناصر حجازی را تسلیت گفته و تاکید کرده است: هیچ گاه فراموش نمی کنیم آن هنگامی که ناصر حجازی درد مردم جان بر لبش رساند و در اعتراض به سیاست های ناکام اقتصادی فریاد بر آورد. همین بود که باعث شد متولیان به جای گوش کردن به سخنان او که سخن مردم و از سر دلسوزی بود و تلاش برای بهبود وضعیت، تلاش به خاموش کردن صدایش کردند.

جوانان این حزب اصلاح طلب با دعوت از تمام مردم شریف ایران به شرکت در مراسم تشییع پیکر این بزرگ مرد تاریخ ایران که چهارشنبه ساعت ۸ بامداد از ورزشگاه آزادی تهران آغاز می شود، اظهار امیدواری کرده است که حضور پرشمار مردم برگ تاییدی باشد بر تمام ارزش هایی که ناصر حجازی به خاطر آن ها از بسیاری از آن چه می توانست به آن دست یابد گذشت و تسلایی باشد برای بازماندگان او.

متن کامل این اطلاعیه به گزارش نوروز به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

ناصر حجازی بزرگ دروازبان افسانه ای تیم ملی فوتبال ایران، برای همیشه از میان ما رفت و نه تنها جامعه ورزشی را داغدار کرد بلکه تمام آن ها که قلبشان به عشق وطن می تپد را به عزای خود نشاند. بزرگی او نه تنها از آن روست که در دوره حضور خود در تیم های فوتبال به ویژه تیم ملی، افتخارات بزرگی را نصیب ورزشکاران و کشور کرد، بلکه از آن جهت است که نه در عرصه ورزش و نه در جامعه، نه اهل کرنش بود و نه همراهی با قدرت. او همواره در برابر ناراستی ها و بی عدالتی ها منتقد بود و با زبان صریح خود معترض و این بزرگترین یادگاری است که ناصر حجازی در میان ما گذاشت و همینها بود که محبوبیت او را در میان اقشار مختلف جامعه و طرفداران رنگ های مختلف رقم زد.

هیچ گاه فراموش نمی کنیم آن هنگامی که ناصر حجازی درد مردم جان بر لبش رساند و در اعتراض به سیاست های ناکام اقتصادی فریاد بر آورد. همین بود که باعث شد متولیان به جای گوش کردن به سخنان او که سخن مردم و از سر دلسوزی بود و تلاش برای بهبود وضعیت، تلاش به خاموش کردن صدایش کردند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی، ضمن عرض تسلیت از دست رفتن ناصر حجازی به خانواده و دوستداران او، از تمام مردم شریف ایران دعوت می کند تا با حضور در مراسم تشییع جنازه این بزرگ مرد تاریخ ایران که چهارشنبه ساعت ۸ بامداد از ورزشگاه آزادی تهران آغاز می شود، حضور به هم رسانند.

امید است که حضور پرشمار مردم برگ تاییدی باشد بر تمام ارزش هایی که ناصر حجازی به خاطر آن ها از بسیاری از آن چه می توانست به آن دست یابد گذشت و تسلایی باشد برای بازماندگان او.

شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی

۰۳/۰۳/۱۳۹۰


 


در حالیکه شب گذشته برنامه نود به بزرگداشت ناصر حجازی دروازه بان پرسابقه تیم ملی کشورمان که روز گذشته دار فانی را وداع گفت اختصاص داشت، سایت رجا نیوز برنامه نود را به خاطر این موضوع مورد انتقاد شدید قرار داد.

به گزارش کلمه این سایت در بخشی از گزارش خود  نوشت: سوال این است که مگر چند درصد مردم ایران این مقوله را مهمترین مساله شب میلاد خود تلقی می کنند و چرا باید تنها یک شب از سال که مخصوص قدردانی از مادران و گرامیداشت مقام پر ارج مادر است برای عموم مردم ایران به چنین وضعیت اسفناکی تبدیل شود».

ماه گذشته نیز رجا نیوز بعد از سخنان ناصر حجازی که از وضعیت معیشتی مردم گلایه کرده بود با انتشار گزارشی تهمت ها و ناسزا های فراوانی را نثار وی کرده بود.

ناصر حجازی در آخرین روزهای فروردین گفته بود: «به من می‌گویند عصبانی نشوم، مگر بی‌غیرتم وقتی درد و مشکلات مردم را به چشم می‌بینم، با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذرم. آمده‌اند و یارانه‌ها را قالب کرده‌اند. زندگی مردم بهتر نشده که بدتر هم شده است. خدمت به مردم یعنی فراهم کردن رفاه و آسایش آنها، اما متاسفانه شاهد نداری و سختی زندگی مردم هستیم. دولت می‌گوید ۴۰ هزار تومان در ماه به مردم کمک می‌کنیم، مگر مردم گدا هستند؟»

رجا نیوز بعد از این سخنان در گزارشی تند به وی هشدار داده بود که پای خود را از گلیمش دراز تر نکند.

لازم به ذکر است در حالی انتقاد رجا نیوز نسبت به برنامه شب گذشته نود منتشر شد که بیش از ۴ میلیون نفر به یاد او عدد ۱ را در قالب پیامک برای برنامه نود فرستادند.


 



 


مریم شربتدار قدس، همسر فیض الله عرب سرخی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در دلنوشته ای ضمن تبریک میلاد بانوی دو عالم،

با اشاره به مادرانی که چشم به راه عزیزانشان هستند که می توانستند حداقل به مرخصی کوتاهی در این ایام بیایند تا با شاخه ای گل و بوسه ای بر دست های زحمتکش آنان این روز را گرامی دارند، خطاب به فاطمه ی زهرا گفته است: یقین دارم تو نیز خرسند و خشنود نیستی که در روز تولدت زنان جوان را اندوهناک ببینی که هر سال فرزندان خردسالشان به کمک و همراه پدران جوان، با هدیه ای کوچک اما پر مهر، این روز را به آنان تبریک می گفتند و امسال از پشت شیشه های جرم گرفته سالن ملاقات و از درون گوشی های پر از مخاطب.

متن کامل این دلنوشته که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

به نام خدای آفریننده زن و تمام زیبائی ها

گل فروشی ها و مغازه ها پر از هیاهو و شادی شده است. همه در تکاپو و خرید و تبریک، من اما شرمسار که چنین روزی را فراموش کرده بودم؛ روز زن، روز مادر!

فاطمه جان، شرمندگی و عذرم را بپذیر که اگر روز بسیار فرخنده تو را که جان پیامبر بودی و فخر تمام زنان تاریخ هستی، از یاد بردم دلیلش غفلت از وجود مبارک تو نبود. خود نیز نمی دانم چرا، شاید در گذشته، سایه مادری عزیز و دلسوز بر سرم اجازه نمی داد به این راحتی این روز را فراموش کنم، شاید حضور همسر مهربانم بود که همیشه با شاخه ای گل مریم و لبخندی پر از صمیمیت، این روز را برایم زیباتر می ساخت و شاید بودن در کنار فرزندان عزیزم که با محبت هایشان دلم را مشعوف ساخته و غافلگیرم می کردند…

مرا ببخش فاطمه جان! می دانم اشک ریختن در تولدت جفاست بر تو و قلب رئوف و غمخوارت اما نمی دانم چرا حس می کنم تو نیز شاد نیستی که می بینی انسان هایی از جنس تو در حبس و حصر بوده و با محرومیت از شنیدن تبریک همسر و فرزندانشان در حسرت آغوش گرم عزیزان خود هستند؛ زنانی که حتی به فرض مجرم بودن، از بودن در زندان های استاندارد هم محرومند.

می دانم تو نیز نمی پسندی که در روز ولادت با سعادتت، مادرانی چشم به راه عزیزانشان باشند که می توانستند حداقل به مرخصی کوتاهی در این ایام بیایند تا با شاخه ای گل و بوسه ای بر دست های زحمتکش آنان روز تو را گرامی دارند.

یقین دارم تو نیز خرسند و خشنود نیستی که در روز تولدت زنان جوان را اندوهناک ببینی که هر سال فرزندان خردسالشان به کمک و همراه پدران جوان، با هدیه ای کوچک اما پر مهر، این روز را به آنان تبریک می گفتند و امسال از پشت شیشه های جرم گرفته سالن ملاقات و از درون گوشی های پر از مخاطب.

زهرا جان ، گویی اشکت را می بینم آنگاه که مردانی قهرمان از آن سوی میله ها و تنها در صورت داشتن ملاقاتی حضوری و کوتاه، عروسک های کوچک و نخی دست ساز را به همسران منتظر خود هدیه می دهند تا آنها این هدایای از جان ، شیرین تر را در نقطه ای از منزل بیاویزند که بتوانند هر لحظه آن را دیده و به یاد شوی خود، غزل و حدیث عشق بخوانند.

فاطمه جان، می دانم دلت پر درد است از اینکه شاهد وقایع و رفتارهایی هستی که به نام دین پدر بزرگوار و معصومت در این روزگار، جاری و ساری است در حالی که این اعمال خشن و ظالمانه، خنجری است بر قلب مبارک پیام آور صلح و رحمت.

از من در گذر بانو ! نمی خواستم نمک بر زخم های دیرینت بریزم … چرا که ایمان دارم آنچه می ماند حق است و آه ستم دیدگان و مظلومان، نه تنها عرش خدا را می لرزاند که ریشه ظلم را خشکانده و می سوزاند.

ما نیز از تو آموختیم صبوری و تن به ذلت ندادن را، پس باز هم به سفارش شما بزرگواران بردباری می کنیم که شویت، امیر مؤمنان فرمود: شکیبایی، میوه درخت ایمان است

روز تو، روز ما، روز تمام زنان عالم و تولدت مبارک بانو


 


در شرایطی که نمایندگان مجلس بالاخص اعضای کمیسیون انرژی مجلس از احتمال حادثه در پالایشگاه آبادان هشدار داده بودند و خواستار عدم افتتاح زودهنگام این پالایشگاه شده بودند اما این پالایشگاه امروز با بی اعتنایی به نظر بهارستانی ها و توسط احمدی نژاد افتتاح شد که نتیجه این افتتاح غیرکارشناسانه انفجار و ازدست دادن یکی از کارکنان و مصدومیت۲۹ تن از کارکنان صنعت نفت شد.

عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره بر اینکه رئیس کمیسیون انرژی مجلس و دیگر اعضای این کمیسیون نسبت به عدم افتتاح رسمی این پروژه ملی هشدار داده بودند اما دولت به دلایلی نامعلوم افتتاح زودهنگام پالایشگاه آبادان را در برنامه قرارداد تاکید کرد: همین امر امروز باعث حادثه ای شد که بهره برداری از این پروژه ملی را با تاخیر چندماهه مواجه خواهد کرد.

این در حالی است که شنیده ها حاکی از آن است که امروز به دلیل مخالفت با این افتتاح رئیس پالایشگاه آبادان در این مراسم شرکت نکرده است.

در عین حال بر اساس اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین، تا کنون قصد دولت از این افتتاح زودهنگام که پیش از این نسبت به آن هشدار داده شده بود مشخص نیست و همین امر باعث شده در حال حاضر بهارستانی ها به شدت نگران توسعه این اقدامات عجولانه دولت شود.به گفته حسینی خیلی از تست های مهم برروی تجهیزات این طرح توسعه صورت نگرفته تا هرچه زودتر این پالایشگاه وارد مدارشود.وی در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که آیا افتتاح زودهنگام این پالایشگاه به دلیل کمبود بنزین بوده است، متذکرشد:بالاخره همه ما می دانیم که به افزایش تولید بنزین نیاز داریم اما این دلیل این اقدام عجولانه دولت نیست هر چند که مقصود دولتمردان برای این اقدام عجولانه هنوز برای ما هم روشن نیست.

براساس اظهارات سید عماد حسینی،پیش از این کارشناسان و بهارستانی ها می دانستند که افتتاح زودهنگام این پالایشگاه عواقب ناخوشایندی به همراه خواهد داشت و هشدار آن به دولت داده شده بود.

این در حالی است که گفته می شود پس از مهار آتش سوزی در نهایت احمدی نژاد چند دقیقه ای از وقت خود را صرف بازدید از محل حادثه دیه کرده است و سپس از این پالایشگاه خارج شده است.

در حال حاضر براساس گفته های عبدالرضا مهربان مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان ،این پالایشگاه با کاهش ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه ای مواجه شده که تلاش می شود تا چند روز آینده این میزان کاهش جبران شود.


 


برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید.


 


مهندس عزت الله سحابی، رییس شورای فعالان ملی مذهبی از اوایل اردیبهشت ماه در بیمارستان بستری شده است.او دیرپایی بود که از بیماری کمبود هموگلوبین و پلاکت در خون رنج می برد تا اینکه به دلیل شکستگی پا از ناحیه لگن خاصره تحت جراحی قرار گرفت و پس از آن دچار خونریزی مغزی شد. او در یازدهم اردیبهشت مورد عمل جراحی از این ناحیه قرار گرفت و از این زمان تاکنون در ای سی یو بیمارستان پارسیان به سر می برد. دخترش هاله سحابی که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بود، هم اکنون در مرخصی از زندان به سر می برد و بر بالین پدر به امید هوشیاریش شب و روز می گذراند.

جرس با حامد سحابی، پسر بزرگمرد سیاست ایران درباره آخرین وضعیت عزت الله سحابی صحبت کرده، که در پی می خوانید:

لطفا در مورد آخرین اطلاعاتی که در مورد وضعیت جسمی پدرتان دارید، توضیح دهید.

تغییر عمده ای در وضعیت ایشان حاصل نشده است. هنوز هوشیاری که انتظار می رفته بدست نیامده است.


یعنی حالشان کماکان مثل گذشته است؟

نه مانند گذشته نیست. با توجه به سن شان و اینکه ماندن در ای سی یو عوارض دارد، در وضعیت ایشان تغییری ایجاد نشده و حتی بیماری های جانبی هم ایجاد شده است و به نظر می رسد که وضعیت ایشان بدتر هم شده .

حرفهای شما بدین معنی است که حال اقای مهندس روز به روز رو به وخامت است؟

از نظر پزشکان برای این این سن و سال این عوارض طبیعی است. این عوارض خطرناک نیستند.

عوارضی که می گویید چیست؟

به هر حال ایشان علاوه بر بیماری های گذشته دچار زخم بستر و عفونت هم شده اند که هم اکنون با تجویز دارویی امیدواریم بر طرف شود.

ببخشید صریح می گویم برخی از شایعات حاکی از این است که دکترها از پدرتان قطع امید کرده اند و گفته اند که تنها چهل و هشت ساعت دیگر زنده می مانند؟ چقدر این بحث جدی است؟

نه مسلم بدانید که کذب محض است. ممکن است که مرگ برای او هر موقعی اتفاق بیفتد زودتر یا دیرتر… ممکن است که در همین وضعیت چندین سال بمانند . این یک احتمال است و هیچ نظر قطعی در عالم احتمالات نمی توان داد. به هر حال احتمال اینکه خوب شوند یا فوت کنند ، هست.

فکر می کنید چرا یک بار خبر فوت را سایت های خبری می زنند یک بار دیگر خبر ضرب الاعجل تعیین کردن برای مرگ را شایعه می کنند؟

ممکن است یک کلاغ چهل کلاغ باشد…ممکن است هم شیطنتی در کار باشد.

گفته بودید که هاله به مرخصی آمده، وضعیت روحی او چطور است؟

هاله روحیه اش خوب است و همواره در کنار بستر پدر است.

اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.

دعا برای شفای بیماران یادتان نرود.

امیدوارم که از مهندس و از تمام بیماران رفع کسالت شود..ممنون از وقتی که در اختیار جرس قرار دادید


 


برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید.


 


از آغاز عملیات ناتو در لیبی، این شدیدترین حملاتی است که علیه نیروهای معمر قذافی صورت می‌گیرد. گفته می‌شود که واحدهای ویژه‌ی زمینی نیروهای ائتلافی غرب وارد عمل شد‌ه‌اند تا هر چه زودتر به این مناقشه خاتمه دهند.

به گزارش دویچه وله، جنگنده‌های ناتو در سحرگاه سه‌شنبه (۲۴ مه/ ۳ خرداد) در طول نیم ساعت بیش از ۲۰ بار نقاطی را در طرابلس، پایتخت لیبی، هدف حملات خود قرار دادند. در فاصله‌های بسیار کوتاه صدای انفجار به گوش می‌رسید. دود غلیظی برفراز شهر برخاسته بود، به ویژه در نزدیکی مجتمع نظامی “باب العزیزیه” که یکی از مقرهای معمر قذافی است.

ناظران معتقدند که این سنگین‌‌ترین بمباران طرابلس از زمان آغاز عملیات نظامی علیه معمر قذافی بوده است.

موسی ابراهیم، سخنگوی دولت می‌گوید که در این حملات ده‌ها نفر مجروح شده‌اند. وی افزود که هدف این عملیات ناتو، ساختمان‌هایی بوده است که واحدهای داوطلبان ارتش لیبی از آن استفاده می‌کرده‌اند.

ناتو اعلام کرد که قصد بمباران محل پارک نفربرهای نظامی جنب مجتمع باب‌العزیزیه را داشته است. این نفربرها علیه مردم غیرنظامی به کار می‌رفته‌اند.

پس از آنکه جنگنده‌‌های ناتو در ارتفاع پایین بر فراز طرابلس پرواز کرده بودند، صدای سه انفجار مهیب به گوش رسید که تا چندین کیلومتر پنجره‌ی خانه‌ها را به لرزه درآورد. چند دقیقه بعد پرواز جنگنده‌ها تکرار شد.

در هتلی که محل اقامت خبرنگاران است، صدای تیربار پدافندهای هوایی و فریاد افراد به گوش می‌رسید. در پی این حملات هوایی، هواداران رژیم قذافی در خیابا‌ن‌ها با خودروهای بوق می‌زدند و تیر هوایی شلیک می‌کردند.

بیش از دو ماه است که عملیات نظامی در لیبی به رهبری بریتانیا، فرانسه و آمریکا در جریان است. حال این نیروهای ائتلافی می‌کوشند عملیات نظامی علیه واحدهای سرهنگ قذافی را گسترش دهند و تحرک و پیشرفتی در مبارزات مسلحانه‌ی نیروهای دمکراسی‌خواه لیبی ایجاد کنند.

فرانسه و بریتانیا روز دوشنبه اعلام کردند که در آینده هلیکوپترهای جنگی را وارد عملیات خواهند کرد. بر اساس قطعنامه‌ی سازمان ملل، تاکنون قرار بوده فقط با جنگنده‌های هوایی مانع از حملات نیروهای قذافی به مردم غیرنظامی شد.

بر اساس یک رشته گزارش‌ها، نیروهای ائتلافی از هم‌اکنون واحدهای ویژه‌ی زمینی را وارد عملیات کرده‌اند. قطعنامه‌ی سازمان ملل، ورود «نیروی زمینی اشغالگر» را ممنوع کرده است، ولی نه به طور مشخص «نیروی زمینی» را.

جنگنده‌های ناتو هفته‌ی گذشته چندین کشتی جنگی معمر قذافی را در بندر طرابلس نابود کردندجنگنده‌های ناتو هفته‌ی گذشته چندین کشتی جنگی معمر قذافی را در بندر طرابلس نابود کردند

هم‌زمان دولت آمریکا فشار را بر متحدان خود افزوده است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه کشورهای عضو ناتو را فراخواند، سربازان بیشتری را برای عملیات لیبی اختصاص بدهند.

نیروهای ناتو قصد دارند تا پیش از ماه رمضان که برابر با ماه اوت است، پیشرفت‌هایی در عملیات لیبی به دست آورند. گمان زده می‌شود که شورشیان لیبی در این ماه قادر به پیشرفت چندانی نباشند.

به ویژه دولت فرانسه مایل است که این مناقشه هر چه سریع‌تر خاتمه یابد، زیرا که عملیات نظامی بیش از چهارماه باید به تصویب پارلمان این کشور برسند.


 


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که طبق اعلام مقامات وزارت نفت یکی از وزیران در اجلاس اوپک شرکت خواهد کرد، اظهار کرد که هر زمان این موضوع قطعی شد اطلاعات دقیق را اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در مورد تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد مذاکرات ایران و ‌١+۵ گفت: در مورد مذاکرات نمایندگان کشورمان با نمایندگان کشورهای ‌١+۵ اتفاق جدیدی رخ نداده است. ما آمادگی‌مان را در چارچوب توافقی که با طرف مقابل داشتیم اعلام کردیم. اشاره مستقیمی هم در مورد اینکه این روند به بن‌بست رسیده باشد دریافت نکردیم و امیدواریم طبق توافقات انجام شده براساس رویکرد همکاری برای گفت‌وگو در مورد موضوعات مشترک طرف مقابل هر زمان آمادگی داشت این آمادگی را اعلام کند تا مذاکرات ادامه داشته باشد.

وی افزود: بحران‌های مختلفی در دنیا وجود دارد که ما فکر می‌کنیم این گونه نشست‌ها و رایزنی‌های کشورها در سطح بین‌المللی می تواند در حل این بحران‌ها موثر باشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه در مورد اینکه مادران دو تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت هستند در بیانیه‌ای درخواست داشتند وزارت امور خارجه ایران به سفارت سوییس کمک کند تا دیداری کنسولی با این دو کوهنورد انجام شود.

مهمانپرست پرسید منظور ما از این دو کوهنورد چیست؟ آنهایی که ما می‌شناسیم کوهنورد نبودند. موضوع مربوط به سه نفر است و دادگاه در مورد سه نفر ادامه دارد. اصرار مقامات آمریکایی و برخی از دوستان آمریکایی‌ها در اینکه آنها را کوهنورد می‌نامند مبنی بر بی‌گناه بودن این افراد است در حالی که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. چطور می‌شود چند نفر از آمریکا برای مثلا تعطیلات آخر هفته‌شان برای کوهنوردی به مرزهای ایران و عراق در نقاط حساس مرزی کوهنوردی کنند. بکارگیری تعبیر کوهنورد یک شوخی است.

مهمان‌پرست تاکید کرد: سه آمریکایی‌ مرتکب تخلف شده‌اند. این تخلف توسط مقامات قضایی کشورمان در حال رسیدگی است و باید مسیر قضایی خود را طی کند. هر شیوه‌ای که بخواهد رای مقامات قضایی ما را تحت تاثیر و فشار قرار دهد از نظر ما مردود است. مسیر دستگاه‌های قضایی ما استقلال کامل را دارد و در حال انجام شدن است و هر زمان به نتیجه رسید اخبار آن دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دوستانی که نگران حقوق انسان‌ها هستند بهتر است توجه داشته باشند که تعداد زیادی از اتباع ایرانی بی‌گناه توسط مقامات آمریکایی دستگیر و ربوده شده‌اند و به بدترین شکل در زندان‌های آمریکا نگهداری می‌شوند، از کمترین حقوق خود برخوردار نیستند، اجازه دسترسی کنسولی به آنها داده نشده است، با خانواده‌هایشان هیچ‌گونه ارتباطی ندارند، از کوچکترین تسهیلات بهداشتی برخوردار نیستند، وضع آنها و اتهاماتشان روشن نیست و تا کنون نسبت به برگزاری دادگاه و رسیدگی منصفانه هیچ‌گونه اقدامی نشده است و همه اینها نقض حقوق بشر و حقوق انسان‌ها است.

وی تاکید کرد: چگونه می‌شود این دوستان در کشورهای مختلف غربی فقط نگران دو، سه نفر هستند که از آمریکا به مرزهای ایران و عراق آمده‌اند و در آن کوه‌ها مشغول تجسس بوده‌اند این از مواردی است که نشان می‌دهد ادعاهای حقوق بشری که انجا می‌شود کاملا تبعیض‌آمیز است و واقعی نیست. هر زمان جریان بین‌المللی ایجاد شد و اجازه نداد مقامات آمریکایی و کشورهای غربی هر تصمیمی که گرفته‌اند خودسرانه انجام دهند و مانع زیاده‌خواهی‌های آنها شدند آن زمان می‌توان گفت حقوق بشر می‌تواند در سطح جهان پیگیری شود.


 


دولت اعلام می کند که طی سال گذشته موفق به ایجاد ۱٫۶میلیون فرصت شغلی جدید شده است، با این وجود بانک مرکزی به تازگی مطرح کرد که ۵۰۰ هزار شغل از این تعداد فقط مربوط به مسکن مهر بوده و از سال ۸۴ تا پایان سال ۸۹ نیز ۷۳۰هزار شغل در بخش کشاورزی از بین رفته است.

به گزارش مهر، جدیدترین آمار و جزئیاتی که در خصوص وضعیت اشتغال زایی بخش های اصلی مولد کار از جمله کشاورزی، خدمات و صنعت توسط بانک مرکزی منتشر شده است نشان دهنده کاهش سهم اشتغال زایی در حوزه کشاورزی طی سال های گذشته و از دست رفتن چند صد هزار شغل در این بخش است.

همچنین بانک مرکزی اعلام کرده است از سویی سهم بخش کشاورزی در رشد اقتصادی سال گذشته به نسبت صنعت و خدمات بهبود یافته است.

حذف ۷۳۰هزار شغل

در گزارشی که بانک مرکزی ارائه کرده است تاکید شد که طی ۶ سال گذشته ۷۳۰ هزار شغل در بخش کشاورزی از بین رفته است. البته طی سال های گذشته سهم بخش خدمات از دو بخش کشاورزی و صنعت به مراتب بهتر و قابل قبول تر بوده است به نحوی که برخی کارشناسان بازار کار افزایش بیش از حد سهم خدمات در اشتغال زایی را در دراز مدت مفید نمی دانند.

بانک مرکزی همچنین گزارش داده است که میزان اشتغال بخش کشاورزی از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار در سال ۸۴ به ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار شغل در پایان سال گذشته کاهش یافته است.

با این حال، مطرح شده است که ۵۰۰ هزار فرصت جدید شغلی ایجاد شده در سال گذشته از آمار ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصتی که وزارت کار و امور اجتماعی در مورد آن سخن گفته است فقط مربوط به مسکن مهر بوده است.

ابهام در آمارها

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان این نکته که یک انتقاد جدی در زمینه ارائه آمار و وضعیت در بخش بازار کار به دولت وارد است، گفت: این موضوع حتی باعث اعتراض برخی از نمایندگان مجلس نیز شده است.

مشاور کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور اظهار داشت: طی سال گذشته طبق گزارش بانک جهانی بازار کار کشور از فعالیت مناسبی برخوردار نبوده است، بنابراین اگر دولت مدعی ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی است بهتر است نشانه های آن را نیز بیان کند.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه درست است طی سال گذشته مسکن مهر از فعالیت مناسبی برخوردار بوده است و می توان پذیرفت که بخش قابل توجهی از آمارهای ارائه شده دولت مربوط به این بخش باشد اما باید توجه داشت که در کنار مسکن مهر بسیاری از پروژه های آزاد در مسکن سازی با رکود مواجه شدند و این به معنای انتقال نیروی کار به مسکن مهر است و نه ایجاد فرصت های جدید شغلی.


نقل مکان کارجویان

وی ادامه داد: افرادی که امروز در بخش مسکن مهر فعالیت دارند کسانی هستند که قبلا در فعالیت های ساختمانی آزاد مشغول به کار بودند پس اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

این فعال کارگری با طرح این سوال که به چه دلیل و یا دلایلی مشاغل بخش کشاورزی از بین می رود؟ گفت: یکی از مهم ترین این مسائل می تواند مرتبط به مسئله مهاجرت و یا از دست رفتن تولیدات کشاورزی به دلیل انجام واردات بی رویه به کشور باشد.

به گفته حاج اسماعیلی وقوع خشکسالی و تغییر شرایط آب و هوایی نیز در این خصوص تاثیرگذار است، با این حال اگر مسکن مهر را از اشتغال زایی جدا بدانیم دولت باید بگوید که دیگر چه بنگاه هایی را راه اندازی کرده است که یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل جدید دیگر نیز به دست آمده است؟

ادامه واردات بی‌رویه

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف ادامه واردات بی رویه را یک خطر جدی برای از دست رفتن مشاغل موجود دانست و با جدی تلقی کردن لزوم حمایت و تقویت بنگاه ها افزود: نحوه و میزان سرمایه گذاری برای ایجاد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در سال جاری نیز به روشنی مشخص نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون به صورت متوسط برای ایجاد هر فرصت شغلی حداقل ۳۰ میلیون تومان هزینه می شود، حداقل نیاز مالی تحقق ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید شغلی را ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید دانست.


 


حسین علایی

حادثه عظیم و به یادماندنی آزادسازی خرمشهر به دست رزمندگان اسلام و بازگشت دوباره این شهر خونین به پیکره سرزمین مادری خود و ناکام گذاشتن دشمن از تبدیل آن شهر خرم به نام «مُحمره» از جهات مختلف، قابل مطالعه و بررسی است. نبرد بیت‌المقدس که در جریان آن و در آخرین مرحله عملیات، توانست خرمشهر را از چنگال نظامیان بعثی صدام آزاد کند، دارای ویژگی‌های ممتازی است که به‌خصوص از نظر تاکتیکی و طرح‌ریزی عملیات، بسیار درس‌آموز و ماندگار است. اما شاید مهم‌ترین ویژگی عملیات بیت‌المقدس، آزادی بندر خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ باشد. زیرا که بازپس‌گیری این شهر زیبا پس از یک نبرد طولانی با دشمن سرسخت، نماد پیروزی رزمندگان اسلام و ظهور غرور ملی ایرانیان در برابر تهاجم بیگانه، در سراسر دوران جنگ تحمیلی است. خرمشهر در بین ۱۰ شهر و حدود ۱۷ هزار کیلومتر مربع از خاک کشور عزیزمان که در تهاجم وسیع ارتش متجاوز بعثی عراق در حمله به انقلاب اسلامی در اوایل آبان‌ماه سال ۱۳۵۹ به دست دشمن افتاد، علامت جدی بودن جنگ تحمیلی و پرچم موفقیت دشمن در اشغال خاک ایران بود. بعثی‌ها برای گرفتن خرمشهر با مقاومت مردمی سنگین و مقابله رزمندگان شجاع مدافع آن، مواجه شدند و ۳۵ روز پشت دروازه‌های این شهر، با حماسه‌های عظیم آفریده‌شده از سوی رزمندگان و بسیجیان، معطل ماندند. نظامیان صدام پس از تصرف خرمشهر و استقرار در آن به منظور جلوگیری از حمله رزمندگان اسلام به آن و تلاش برای حفظ و نگهداری این شهر، وسیع‌ترین اقدامات مهندسی و قوی‌ترین استحکامات دفاعی و بهترین آرایش‌های نظامی را در شمال و شرق آن به کار گرفتند، ولی آنچه اتفاق افتاد این بود که پس از گذشت ۵۷۸ روز از حضور دشمن در این شهر خرم و پرآوازه و آواره شدن مردم عزیز آن و تخریب خانه و کاشانه‌شان، بار دیگر با برنامه‌ریزی دقیق و با ابتکار عمل رزمندگان انقلابی پیرو مکتب دفاعی حضرت امام خمینی (ره)، این شهر پیشتاز مقاومت در برابر دشمن، جاودانه به پیکره ایران اسلامی بازگشت. دشمن که تا آخرین لحظات نمی‌خواست این پایگاه ارزشمند مهم را رها کند، با برجای گذاشتن حدود

۱۲ هزار اسیر، فقط در داخل آن شهر، با خفت و خواری از خونین شهر بیرون رانده شد و خرمشهر به علامتی برای موفقیت رزمندگان اسلام و پیروان راه امام خمینی‌(ره)، برای دفاع در مقابل دشمن عنود، تبدیل شد. صدام خرمشهر را اشغال نکرد که از آنجا بیرون برود، بلکه او خرمشهر را به تصرف خود درآورد تا آن را به خاک عراق الحاق کرده و آن را جزیی از استان «عربستان صدام ساخته»، تبدیل کند. او خرمشهر را اشغال کرد تا اروندرود را شط‌العرب بخواند. نظامیان بعثی تا آخرین نفر در خرمشهر ماندند تا این شهر را همچنان برای رژیم صدام حفظ کنند، ولی تدبیر امام خمینی(ره) و اندیشه دفاعی او که در این تفکر، تسلیم در برابر دشمن راهی ندارد، خرمشهر را به وطن اسلامی بازگرداند و شیران روز و زاهدان شب، با تکیه بر «ایمان» و با «دستان خالی از سلاح‌های پیشرفته» و برای انجام «تکلیف الهی خود»، جاودانه‌ترین حماسه تاریخ کشور را برای آزادسازی آن آفریدند و در پایان نبرد ۲۵روزه که در ۲۵ سال قبل، با نام «عملیات بیت‌المقدس» آغاز شد، در سوم خرداد‌ماه سال ۱۳۶۱ موفق شدند پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی را بر بلندای مسجد جامع خرمشهر، به علامت پیروزی حق علیه باطل، به اهتزاز درآورند و سرود «خمینی‌ای امام» را سردهند. خرمشهر در دوران اشغال، به قلب خونین و تپنده ملت ایران، به شهر مقاومت و مظلومیت و شهر حماسه‌آفرینی‌های جاودان تبدیل و پس از آزادی، به مرز عزت، عظمت، سرافرازی و هوشیاری ملت ایران بدل شد. اکنون صدام دشمن خون‌خوار مردم عراق و ایران که روزی خاک پاک خرمشهر را زیر پای چکمه‌های نظامیان خود با زنجیر تانک‌های پرقدرت و با نفربرهای زرهی در می‌نوردید و کشورهای پولدار عرب برای او هورا می‌کشیدند، به دست انقلاب اسلامی و با همت مردم عراق به زباله‌دان تاریخ فرستاده شده است. تقدیر الهی چنین بود که سردار قادسیه به دست کسانی که او را علیه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تقویت می‌کردند، زبون و ذلیل شود و پس از یک دوره خفت و خواری در نهایت به دست چوبه‌دار سپرده شود. این سرگذشت همه کسانی است که در برابر اراده الهی و مقابل بندگان مظلوم خدا می‌ایستند و به آنها ظلم می‌کنند: «وَ سَیعلَمُ الذینَ ظَلَموا‌ ای مُنقَلبٍ ینقَلبون.» حال سوال مهم این است که چگونه دشمنی که خرمشهر و بخش‌های مهمی از استان خوزستان را برای محاصره انقلاب اسلامی به تصرف خود درآورده و تا نزدیکی‌های شهر اهواز به پیش‌روی خود ادامه داده بود و در همین حال، مورد حمایت اکثر کشورهای منطقه و ابرقدرت‌های آن روز قرار گرفته بود و به نمایندگی از آنها به جنگ با نهضت اسلامی مردم ایران می‌پرداخت، به یکباره در پی چهار عملیات مهم «ثامن‌الائمه»، «فتح‌المبین»، «طریق‌القدس»، و «بیت‌المقدس» از پای درآمد و به جای فکر کردن به ادامه تهاجم، به فکر جلوگیری از پاشیده شدن حکومت خود افتاد و از نظر نظامی به لاک دفاعی عمیق فرو رفت و همه دغدغه‌اش ترس از یورش بسیجیانی شد که به زعم او، از سلاح مهمی برخوردار نیستند و آموزشی ندیده‌اند، ولی چون صاعقه از همه استحکامات دشمن عبور می‌کنند و به هیچ چیز جز پیروزی نمی‌اندیشند و از مرگ به عنوان «فوز عظیم» و «پیروزی بزرگ» استقبال می‌کنند و با سلاح شهادت به جنگ دشمن می‌روند و «پیروزی را از آن خدا می‌دانند» و فقط برای حفظ اسلام می‌جنگند و وطن خود را به خاطر حاکمیت اسلام در آن، دوست دارند و هر تیری را که می‌افکنند آن را از خدا می‌دانند و با خود می‌گویند: «وَ ما رَمَیتَ اذ رَمَیت وَلکن الله رَمی.» پاسخ به این سوال در اندیشه و منشی نهفته است که حضرت امام خمینی‌(ره) آن را به ملت‌های مستضعف جهان ارایه کرد. آن تفکر و بینش، موجب ظهور خلاقیت‌ها، توانایی‌ها و ابتکار عمل‌های عظیمی شد که توانست «عملیات بیت‌المقدس» را طراحی و نیروهای داوطلب بسیجی را از سراسر کشور روانه جبهه‌ها کند و جنگ را به صورت یک تکلیف عمومی برای همه مردم در رأس امور قرار دهد. امام(ره) حتی دفاع و جنگیدن با دشمن را در انحصار نیروهای مسلح رسمی کشور ندانست و دفاع و مقاومت در برابر تهاجم بیگانه را بر همه مردم، اعم از زن و مرد، واجب کفایی تلقی کرد. همین امر موجب آن شد که دشمن از ظهور چنین مجموعه‌ای از نیروهای خلاق، در قدرت دفاعی ایران غافلگیر بماند و زمانی متوجه حضور جدی چنین انسان‌هایی شود که جبهه‌هایش یکی پس از دیگری فرو می‌ریزند. همین نیروهای داوطلب بودند که با فکرهای نو و برگرفته از اندیشه پویای مکتب اسلام که امام خمینی(ره) روایت‌گر آن بودند، با شجاعت و خلاقیت تمام، دست به طرح ریزی‌های بزرگ و ابتکاری برای خلق عملیات‌های موثر زدند و خود را از طرح‌های رسمی و کلاسیک متکی بر آتش انبوه و سلاح‌های برتر نجات دادند و نحوه جنگیدن با دشمن را در میدان نبرد آموختند و خود استادانه دست به خلق تئوری‌های نوین جنگی زدند. آنها برای نجات خرمشهر، عبور از رودخانه خروشان کارون را به عنوان محور و تلاش اصلی خود برای عبور عمده قوا طراحی کردند و به جای روش‌های مرسوم و متکی بر سلاح‌های پیشرفته و تهیه آتش سنگین با اتکا به نیروهای داوطلب، به خطوط مواصلاتی دشمن حمله کردند و به جای تهاجم بر مواضع واحدهای دشمن در خرمشهر از سمت جلو و اقدام به تک جبهه‌ای، از پشت به دشمن بعثی حمله کردند و از همان راهی که نظامیان بعثی به خرمشهر حمله کرده بودند، به خرمشهر تک کرده و وارد آن شهر شدند. رزمندگان اسلام در تاکتیک خود موفق شدند تا عقبه‌های ارتش متجاوز را مورد تهاجم قرار داده و خطوط تدارکاتی او را بسته و از امتداد مرز شلمچه برای آزادی خرمشهر اقدام کنند. آنها توانستند با فتح خرمشهر، آغازی برای پایان دادن به جنگ تحمیلی بیافرینند و برای میهن عزیز افتخار ابدی کسب کنند. فتح خرمشهر، پایانی بر آرزوها و مقاصد صدام و حامیانش در تحمیل جنگ بر جمهوری اسلامی ایران بود و قوای ایران را از موضع دفاعی در تاکتیک نظامی در یک موضع تهاجمی دایمی تا نزدیک به پایان جنگ قرار داد. اتخاذ این تاکتیک توانست قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. فتح خرمشهر آغاز ایجاد توان بازدارندگی در جمهوری اسلامی ایران است. به طوری که نیروهای مسلح کشور پس از این مقطع از جنگ توانستند بر صنعت دفاعی خود تکیه و برای ساخت تسلیحات مورد نیاز، برنامه‌ریزی کنند. ‌فتح خرمشهر امیدهای بین‌المللی برای پیروزی رژیم بعثی را بر جمهوری اسلامی ایران به یأس مبدل کرد و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده از سوی استکبار جهانی روی رژیم بعثی عراق و صدام را بی‌حاصل کرد و موجب شد که قدرت‌های سرمایه‌گذار استکباری هزینه‌های بیشتری را برای حفظ صدام متحمل شوند. تقویت ارتش صدام در این دوران موجب شد تا پس از پایان جنگ تحمیلی، شرارت صدام در حمله ارتش عراق به کویت، دامن حامیان رژیم بعثی را هم بگیرد. در واقع با فتح خرمشهر بود که اطمینان از پیروزی دشمن و تسلیم جمهوری اسلامی ایران در ذهن جهانیان عوض و احتمال پیروزی جمهوری اسلامی ایران و تسلیم عراق در افکار سیاستمداران مطرح شود. آنها احساس کردند که با فتح خرمشهر، باید استراتژی «مهار انقلاب اسلامی از طریق جنگ تحمیلی»، به راهبرد «عدم توسعه پیروزی جمهوری اسلامی ایران» و «جلوگیری از شکست عراق» تبدیل شود. پس روز سوم خرداد یک حماسه ملی برای آحاد مردم ایران است، روز حماسه شکوهمند حضور یک ملت در عرصه سرنوشت خویش است، روز پیوند پایدار و ناگسستنی امام بزرگوار امت با امت بزرگ امام است، روز فداکاری‌های شگفت‌انگیز و روز تضمین عزت ملت بزرگ ایران است، روز بزرگداشت خاطره دو فرمانده شهید سپاه خرمشهر، محمد جهان‌آرا و دکتر موسوی است، روز یادآوری از چهره‌های درخشان ۴۴۶ شهید، ۴۴ جاویدالاثر، ۱۰۴ آزاده و ۱۲۶ جانباز خرمشهری است. سوم خرداد را گرامی می‌داریم تا فراموش نکنیم که ریشه عظمت ملت ایران در کجاست، به فتح خرمشهر به عنوان یک روز بزرگ می‌نگریم تا همواره نسبت به پیشتازان جهاد و شهادت ادای دین کنیم، تا بدانیم که آزادی ما، استقلال و حفاظت از تمامیت ارضی ما در درجه اول مرهون و مدیون خون شهیدان و مقاومت رزمندگان اسلام است.

منبع: شرق


 


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت با اعلام آمار اشتغال‌زایی در سال گذشته، سر مردم را کلاه می‌گذارد، تأکید کرد: آمارهای اعلام شده در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی در سال ۸۹، غیر واقعی است.

به گزارش ایلنا به نقل ار خانه ملت،”فخرالدین حیدری” تصریح کرد: دولت، افرادی که با دریافت ۲ میلیون تومان وام ، مجوز کسب گرفتند را در آمار ایجاد اشتغال وارد کرده است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از متقاضیان جواز کسب پس از دریافت ۲ میلیون تومان وام جواز خود را باطل کردند، اما دولت همچنان آنها را در لیست شاغلان سال ۸۹ مدنظر گرفت است.

این نماینده با تأکید بر اینکه دولت سر مردم را کلاه گذاشته است، توضیح داد: اگر قوه مجریه ادعا می‌کند، یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است باید اعلام کند این افراد با این کد ملی شاغل شده‌اند.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی دولت در ارائه آمار اشتغال‌زایی همچنین باید اعلام کند چه تعداد دفترچه بیمه صادر شد و سرپرست خانواده‌ها تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

حیدری با بیان اینکه شغل‌های ایجاد شده در سال گذشته پایدار نبودند، تصریح کرد: منظور ما از ایجاد اشتغال، شغل پایدار بود نه شغل‌هایی که عمر کوتاهی دارند.

نماینده مردم سقز و بانه ادامه داد: به طور مثال، قوه مجریه اعلام کرده است که در ساخت مسکن مهر چندین مهندس ناظر مشغول به کار شدند، اما نباید فراموش کرد این افراد خیلی سر کار باشند دو سال است و بعد از دو سال باز در فهرست بیکاران قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی در سال جاری بعید به نظر می‌رسد، گفت: با توجه به آمار و ارقامی که استانداری‌های حوزه‌های انتخابیه نمایندگان اعلام می‌کنند، بعید می‌دانم دولت بتواند امسال دو میلیون و پانصدهزار شغل ایجاد کند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته