-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

Latest News from Kaleme for 05/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امید کوکبی، نخبه جوان ایرانی که دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد.

بر اساس گزارش های رسیده به کلمه، این انتقال جهت افزایش فشار بر این دانشمند جوان ایرانی برای تهیه مصاحبه علیه خود و بزرگان جنبش سبز بوده که از سوی بازجویان صورت گرفته است.

گزارش ها حاکی از آن است که این روزها فشارهای بازجویی برای تهیه مصاحبه ها و سناریو سازی اعتراف از سر گرفته شده است.

امید کوکبی که از هموطنان اهل سنت و ترکمن است و هیچ گونه سابقه فعالیت سیاسی ندارد، بهمن ماه سال ۸۹ هنگامی که برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده بود، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و بیش از یک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و سپس به بند ۳۵۰ منتقل شد.

وی که به «ارتباط با دولت متخاصم» و « کسب درآمد نامشروع» متهم شده است، از بزرگترین نخبگان فیزیک اتمی جهان است و پیش بینی می شود در سالهای آینده به یکی از بزرگترین دانشمندان این رشته تبدیل شود، اما در صورت تداوم حضور در زندان این فرصت برای وی و کشور از بین خواهد رفت. امری که به نظر می رسد بخش هایی از وزارت اطلاعات با برنامه ریزی قصد آن دارند، چه گرایشی در این وزارتخانه عزم خود را جزم کرده تا از رشد علمی نخبگان ایرانی که اقلیت قومی یا مذهبی هستند ممانعت به عمل آورد.

امید کوکبی یکی از نخبگان المپیادی ایران است که حتی در دیداری که همراه با سایر نخبگان المپیادی با رهبری داشتند از وی تقدیر شده بود.

وی با کسب رتبه ۲۹ در کنکور توانست به طور همزمان در دو رشته فیزیک و مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کند.

کوکبی پس از اخذ لیسانس به دلیل سطح بالای نمرات درسی اش، برای ادامه تحصیل با پیشنهادات زیادی از سوی دانشگاه های برجسته دنیا مواجه شد.

وی فوق لیسانس خود را در آلمان و دکتری را در اسپانیا در رشته فیزیک اتمی در گرایش لیزر کسب کرد. پس از اتمام دکتری مجددا از وی برای ادامه تحصیل دعوت به عمل آمد که با توجه به این که دانشگاه تگزاس آمریکا بالاترین سطح علمی را در رشته فیزیک اتمی در میان دانشگاههای دنیا داراست در سال ۲۰۱۰ به این دانشگاه رفت.


 


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در بیانیه ای با اعتراض مجدد به زندان خانگی رهبران جنبش سبز اظهار داشته اند: تصمیم سازان نظام، متأسفانه با وجود اثبات حقانیت صحبت های این عزیزان، هنوز حاضر به تجدید نظر در شیوه های برخورد خصمانه خود نبوده و همچنان بر رفتارهای خشونت بار و آزادی ستیز، اصرار می ورزند.

خانواده ها با این پرسش که آیا بهتر نیست یک بار برای همیشه، انگل توهم را از ذهن ها زدوده و با عینک واقع بینی همه چیز را نگریست؟ گفته اند: بارها اعلام کرده ایم که ما خانواده ها با تمسک به خدا و قرآن و ائمه علیهم السلام و کسب روحیه در این گونه جلسات، از طغیان و سر باز کردن این غده و زخم دردناک جلوگیری می نمائیم، لکن متأسفانه باز هم شاهد برخوردهای انفعالی و از موضع ضعف حاکمیت هستیم که نمونه آن را در ممانعت از برگزاری مراسم مولودی خانم حضرت زهرا(س) دیدیم.

متن کامل این بیانیه که در اختیار کلمه قرار گرفته است به شرح زیر می باشد:

به نام خدا

بیش از صد روز از زندان خانگی رهبران جنبش سبز می گذرد و تصمیم سازان نظام، متأسفانه با وجود اثبات حقانیت صحبت های این عزیزان، هنوز حاضر به تجدید نظر در شیوه های برخورد خصمانه خود نبوده و همچنان بر رفتارهای خشونت بار و آزادی ستیز، اصرار می ورزند.

هنوز جریان تمامیت خواه، از توهم وجود فتنه خارج نشده از ایجاد جریانی انحرافی خبر می دهد و خدا می داند این روند اکتشاف جریان ها تا کجا ادامه خواهد یافت.

آیا بهتر نیست یک بار برای همیشه، انگل توهم را از ذهن ها زدوده و با عینک واقع بینی همه چیز را نگریست؟

آیا مناسب تر نیست به جای تصورات باطل و توهم وجود دشمن در جای جای کشور، مثبت تر اندیشیده و دلسوزان را از مغرضان تشخیص دهند؟ آیا وقایعی که امروزه به جریان انحراف، منتسب است همان نیست که طی چند سال گذشته بارها و بارها از سوی دلسوزان واقعی نظام، هشدار داده شده بود و امروز بسیاری از راستگویان و حق طلبان برای برملا کردنش، در زندان ها به سر می برند و نام فتنه گر بر آنها اطلاق شده است؟

مسئولیت اینهمه جنایت، حبس، حصر، شکنجه و بی عدالتی در زندان ها با کیست و چه کسی در پیشگاه خدا و ملت فهیم ایران پاسخگو خواهد بود ظلمی را که بر ما خانواده های زندانیان سیاسی روا می دارند؟

بارها اعلام کرده ایم که ما خانواده ها با تمسک به خدا و قرآن و ائمه علیهم السلام و کسب روحیه در این گونه جلسات، از طغیان و سر باز کردن این غده و زخم دردناک جلوگیری می نمائیم، لکن متأسفانه باز هم شاهد برخوردهای انفعالی و از موضع ضعف حاکمیت هستیم که نمونه آن را در ممانعت از برگزاری مراسم مولودی خانم حضرت زهرا(س) دیدیم.

ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی، ضمن محکوم کردن این رفتارهای ناشایست، بار دیگر خواستار آزادی تمام زندانیان بی گناه سیاسی بوده و باز هم تأکید می کنیم که هر چه سریع تر و بی قید و شرط به حبس خانگی رهبران جنبش سبز پایان داده و بدانند که ادامۀ این وضعیت جز شرمساری برای نظام، نتیجه ای نخواهد داشت.


 



 


یک حقوقدان می‌گوید تصویب قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای در سال ۱۳۷۳ «کار غلطی» بوده است و امکان عملی برای پاک کردن صورت مسئله یک تکنولوژی وجود ندارد.

نعمت احمدی در گفتگو با ایسنا می‌گوید: «ما بین صفر و ۱۰۰ ایستاده و یک حد وسطی را در نظر نگرفته‌ایم به خاطر اینکه هم برنامه‌های ما جوابگو نیست و هم اینکه ماهواره یک تکنولوژی است.»

آقای احمدی همچنین درباره ورود نیروی انتظامی به منازل برای جمع آوری دیش‌های ماهواره نیز می‌گوید که این کار تنها «با حکم قاضی و با تعیین مصداق» باید انجام شود.

پیش‌تر سردار رادان، جانشین فرواندهی نیروی انتظامی، گفته بود که پلیس برای ورود به مشاعات مجوز گرفته است اما این حقوقدان از قول مقامات قضایی ایران می‌گوید «بدون اذن قاضی و با یک حکم کلی» نمی‌توان به خانه مردم وارد شد.

آقای احمدی همچنین می‌گوید: «وقتی من که تجهیزات ماهواره‌ای دارم قانون‌شکنی می‌کنم، پلیس و نیرو‌های اجرایی هم قانون‌شکنی می‌کنند، خیری که از این جریان نمی‌بینیم هیچ، بلکه مردم و نیرو‌ها را وادار می‌کنیم قانون‌شکنی کنند.»


 


سازمان سنجش با همکاری وزارت علوم اقدام به حذف پذیرش دختران در برخی از رشته ها از واحد های پذیرش دانشگاه های کشور کرده است.

به گزارش آخرین، طرح تفکیک جنسیتی از زمان دولت نهم و دهم مطرح است و وزیر علوم از اجرای آن هم خبر داده بود.

به دنبال حذف پذیرش دختران در برخی رشته های تحصیلی دانشگاهها موضوع اجرای طرح تفکیک جنسیتی دانشگاهها جدی شد.

هنوز چند روزی از امضای طومار تفکیک جنسیتی دانشگاهها در گردهمایی دانشجویان در مصلی دانشگاه تهران نگذشته که پیگیریهای خبرنگار ما نشان می دهد سازمان سنجش با همکاری وزارت علوم اقدام به حذف پذیرش دختران در برخی از رشته ها از واحد های پذیرش دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه علم و صنعت کرده است. در همین راستا دانشگاه علم و صنعت دختران را به جز در ۲ رشته از سایر رشته های روزانه‌ی کارشناسی ارشد حذف کرده است. این مساله در برخی رشته های شبانه هم دیده می شود.

طرح تفکیک جنسیتی از زمان دولت نهم و دهم مطرح است و وزیر علوم از اجرای آن هم خبر داده بود. چندی پیش یکی از مراجع هم خواستار اجرای این طرح شده بود.آیت‌الله سبحانی در مراسم اولین سالگرد آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی(ره)، مؤسس دانشگاه قم که در محل تالار مفید این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: افرادی فکر می کنند موضوعاتی مانند تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها محال است، اما مرحوم قاضی خرم‌آبادی(ره) این محال را ممکن و مشکل تفکیک جنسیتی در دانشگاه را حل کرد.

گفتنی است دانشجویان حاضر در تجمع ۲۰ هزار نفری سه‌شنبه سوم خرداد ماه در دانشگاه تهران که برای حمایت از مردم بحرین برگزار شده بود با امضای طوماری خواستار اجرای تفکیک جنسیتی در دانشگاهها شدند. ومار درخواست اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها متذکر شده است: “ما دانشجویان دانشگاه‌های کشور ضمن ابراز تأسف از فضای غیراسلامی دانشگاه‌ها که نه تنها محیط نامناسب فرهنگی را به همراه داشته که از جنبه علمی هم هجمه‌های جبران‌ناپذیری به پیکره دانشگاه وارد نموده است، بدینوسیله حمایت قاطع خود از اجرای طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها را اعلام می‌داریم.”


 


با وجود افزایش سریع تعداد زندانیان سیاسی زن در زندان اوین شرایط رفاهی آنها هیچ گونه بهبودی نیافته است و آنها در فضایی بسیار کوچک به سر می برند. این زندانیان زن بیشترشان کف خواب هستند و چون تختی برایشان مهیا نشده بر زمین می خوابند .

به گزارش خبرنگار کلمه، هر روز بر تعداد احضاریه ها برای زنانی که بعد از حوادث انتخابات محاکمه شده و حکم قطعی گرفتند، افزوده می شود. این در حالی است که بند قرنطینه زنان، محل نگهداری زندانیان سیاسی زن، به هیچ وجه ظرفیت پذیرش زندانی جدید را ندارد .

محبوبه کرمی از جمله زندانیانی است که هفته پیش به اوین فراخوانده شد.براساس گزارش های رسیده به کلمه، به جز او حداقل ده نفردیگر از زنان که پس از انتخابات ۸۸ بازداشت و اینک به قید وثیقه آزادند، به زندان اوین فراخوانده شده اند.این احضارها در حالی صورت می گیرد که کمترین امکانات برای اسکان آنها در نظر گرفته نشده و زندانیان فعلی نیز با کمبود شدید جا مواجه هستند.

محبوبه کرمی و هشت زندانی سیاسی زندان قرچک ورامین که به تازگی به این بند منتقل شده از جمله زندانیانی هستند که تخت ندارند و همگی کف خواب هستند .کف خواب اصطلاحی رایج در زندان های کشور است و به زندانیانی که بر زمین می خوابند اطلاق می شود.آنها همچنین هواخوری و امکانات رفاهی مناسبی را در این بند در اختیار ندارند .

تعداد زندانیان سیاسی زن در زندان اوین به ۳۲ رسیده است، این ۳۲ نفر در فضای تقریبی چهل تا پنجاه متر مربع جا داده شده اند .

بهاره هدایت، نسرین ستوده، عالیه اقدام دوست، لیلا توسلی، عاطفه نبوی، مهدیه گلرو، نازنین حسن نیا، هنگامه شهیدی، فاطمه درویش، پروین جواد‌زاده، هانیه فرشی شتربان، لادن مستوفی، شعله طائب، منیژه نصراللهی، صحبا رضوانی، سوسن تبیانیان، نازیلا دشتی، فرح واضحان، کفایت ملک محمدی، زهرا جباری ، فاطمه خرم جو، لاله حسن پور، محبوبه کرمی، هاله سحابی، شبنم مددزاده، مریم حاجی لویی، مریم اکبری منفرد، معصومه یاوری، کبری بنازاده، مطهره بهرامی، مهوش ثابت و فریبا کمال آبادی، زنانی هستند که در بند قرنطینه اوین زندانی هستند.


 


بنا به گزارش منابع دانشجویی، سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی برای اجرای حکم ۶ ماهه زندان خود، ظهر امروز به زندان اوین مراجعه کردند.

به گزارش تارنمای «جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی»، این حکم از سوی دادگاه عمومی و انقلاب زنجان و در جریان پرونده ی فساد اخلاقی معاون دانشجویی دانشگاه زنجان، برای این دو دانشجوی دانشگاه زنجان صادر شده است.

علیرضا فیروزی فعال حقوق بشر و روزنامه نگار و سورنا هاشمی از اعضای دانشجویان لیبرال دانشگاه‌های تهران هستند که هر دو از فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان بوده‌اند. این دو فعال دانشجویی در جریان افشای هتک حرمت معاونت دانشگاه زنجان به یکی از دانشجویان دختر، از دانشگاه اخراج شدند و در نهایت به حبس تعزیری محکوم شدند.

علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی در تاریخ ۱۲ د‌ی‌ماه سال ۸۸ در پی سفری به تبریز بازداشت شدند و تا مدتها از محل نگهداری آنها هیچ اطلاعی در دست نبود تا در نهایت مشخص شد که در زندان اوین نگهداری می شوند.

سورنا هاشمی در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه سال ۸۹ و علیرضا فیروزی در روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۸۹ با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

هنوز از وضعیت پرونده جدید این دو فعال دانشجویی اطلاعاتی در دست نیست.


 


آیت الله امجد در آخرین سخنرانی خود گفت: ما نباید بدخواه کسی باشیم و الّا حسینی نیستیم و همه را هم باید ببخشیم خصوصاً امروزه که گناه و تهمت فراوان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله امجد برخی نکات مطرح شده در این سخنرانی به شرح زیر است.

*آقا خدا هست قیامت هم هست ما هم باید بدی نکنیم تمام شد.قیامت قیامت است تا نرویم ببینیم معلوم نمی شود چه خبر است .

*فهم روایت مشکل است کار متخصص است برای مردم آمده قرآن و عترت ، نه قرآن و روایت . روایت کار متخصص و مجتهد است روایات مثل دریاست در دریا همه چیز پیدا می شود قرآن آسانی است ولی روایت مشکل است.

*اگر عمیق مطالعه بشود می فهمیم که همه روایات عقلی است روی هر روایتی دست بگذاری عقلی است عقل را که گذاشتیم کنار ، دیگر هیچ چیز نداریم عقل مهم است ، عقل پایه است.

*اگر روایت عقلی نبود بزنیدش به دیوار . تعبد از معصوم عقلی است از غیرمعصوم غیرعقلی است.

*از جناب میرفندرسکی است : خواهشی اندر جهان هرخواهشی را در پی است /خواهشی باید که بعد از آن نیاید خواهشی

*یک علمی اینست که شما می روید دانشگاه و حوزه یاد می گیرید یک علمی هم هست که مافوق آن علم است و آن علم اخلاص است.

*انسان کامل کیست؟ امام زمان است . کسی دیگر هم جز امام زمان انسان کامل است؟ آقای بهجت ؛ آقای بهجت می تواند دست مرا بگیرد و ببرد به عرش ، امّا آنوقت پیامبر(ص) نمی تواند؟

*اگر کسی یکی از پیامبران را قبول نداشته باشد مسلمان نیست.

*امروز قول داده بودم ؛ حالم هیچ خوب نبود ، گفتم بی بی امروز قول دادم ، اینطور نمی توانم . وارد قم که شدم حالم خیلی بهتر شد یکوقت حالم خوب نبود رفتم مشهد ، به محض ورود حالم خوب شد به آقای میلانی گفتم از هوای مشهد است فرمودند: هوا نیست از برکت حضرت رضا(ع) است.

*از تمام دنیا دو کلمه ، بسم الله: ارتباط با خدا و سلام : ارتباط با جامعه .

*علم در مقابل جهل نیست عقل است که در مقابل جهل است.

*این احساسات مردم خوب هستند اگر این احساسات مردم نباشد بساط دین برچیده می شود.

*دنیا لوستر باشد برق نباشد چه فایده ای دارد ؟ ولایت می خواهد و ما بلّغت رسالاته ….

*مدّاح اهل بیت خداست این مدّاحان بزرگوارند.

*کار را باید برای رضای خدا انجام داد نیّت باید خالص باشد کارهای ما خیلی وقت ها قربة الی الله نیست قربة الّا الله است.

*شاگرد آقای قاضی باید له شده باشد ، هیچی ازش نمانده باشد شاگردان آقای قاضی کامل بودند خودپرست نبودند خداپرست بودند .

*آقا گول نخورید که من پیش آقای بهجت نشستم پیش آقای بهاءالدینی نشستم پس چه؟ کثیف ترین آدم ها سالها پیش پیغمبر اسلام نشستند ! چقدر استفاده کردی ؟ چقدر جلو رفتی؟ چقدر از الفاظ گذشتی و به معانی رسیدی؟

*از لقمان حکیم است : این دنیا اندکی است ، از آن اندک ، اندکی عمر توست و از این اندک ، اندکی باقی مانده است.

*شیطان هدفش اینست که هدف را از دست انسان بگیرد که به خدا اعتنا نکند.

*بنده ای که کوچکترین حرف را نمی توانم نگه دارم چیزی نمی دهند ظرفیت نداریم . ظرفیت داشته باشیم و دهان را ببندیم می دهند.

*امام زمان اگر دقت و تمرکز کنی پیشت نشسته چطور؟ اینطور که اگر چشم برزخیت باز شود تمثّل حضرت را می بینی به تمثّل می بینی که حضرت همه جا هست تو خودت را پاک کن توی بیابان نگرد توی خودت بگرد ، جعفرکذّاب خودتی ، خودت را پاک کن آنوقت امام زمان(عج) کنار توست.

*زن عفّتش ضامن و حافظ جامعه است.

*باید نقد بشود نقد ایراد گرفتن نیست نقد مثل آئینه است.

*متاسفانه در قسمت عقل اسلامی کم کار می شود.

*خیلی داستانها از ائمه و اولیاء هست که بایک کلمه هدایت کردند کسی را . خوب است اینها را جمع آوری کنید . مثلاً کسی آمد خدمت رسول خدا ، فرمود: لاتغضب: عصبانی نشو . ما یک سفر زمینی رفتیم عمره امّا با یک عصبانیت همه اش را از بین بردیم. اگر عصبانی شدید وضو بگیرید ، دو رکعت نماز بخوانید بعد هرکاری خواستید بکنید.

*بالاخره آقا ما نباید بدخواه کسی باشیم و الّا حسینی نیستیم و همه را هم باید ببخشیم خصوصاً امروزه که گناه و تهمت فراوان است.

*این از کلمات قصار علامه طباطبائی است که هیچ منکری را با معروف و هیچ معروفی را با منکر نمی شود پیدا و محقق کرد.

*آقایی می گفت پیامی برای علامه طباطبائی داشتم ساعت ۲ شب ، از طرفی هم بلیط داشتم باید می رفتم ، رفتم در منزل علامه ، ایشان آرام در را باز کردند و فرقی انداختند آرام گفتند : بگو . گفتم چرا آرام ؟ فرمودند: مشهدی علی (خادمشون) خواب است بیدار نشود.

*بعد از توحید گفتند سفارش به پدرومادر ، پدرومادر مجرای وجود ما هستند.

*البته اینطور نیست که اگر آخوندی با دست چپ آب خورد بی دین شویم باید عاقل شویم ولی از قدیم گفتند آخوند مکروه انجام دهد مردم حرام انجام می دهند.

*جوان می آید اینجا نماز بخواند گردنش را کج می کند من اگر بتوانم یک پس گردنی به او می زنم بله واقعاً خشوع قلبی پیدا کند گردنش را هم کج کند اشکالی ندارد او فکر می کند خشوع کج کردن گردن است نه گردنت را صاف بگیر.

*هرطور آدم باشد خدا هم همانطور است (با آدم) باور کنید.

*سعی کنیم همه انقلاب را صادر نکنیم برای خودمان هم بگذاریم .

*تشخیص وظیفه امروز از همه چیز مشکل تر است.

*از معجزات اسلام این است که انسان در این جهان می تواند معصوم شود.


 


عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که تفسیر شورای نگهبان از قانون، فصل‌الخطاب تفاسیر است، گفت: با توجه به تفسیر این شورا از اصل ۱۳۵ قانون اساسی، سرپرستی احمدی‌نژاد در وزارت نفت غیرشرعی و غیرقانونی است.

به گزارش خانه ملت، سیدجاسم ساعدی افزود: رئیس‌جمهوری باید در سریع‌ترین زمان ممکن با تمکین به قانون، یکی از مدیران توانمند نفت کشور را برای سرپرستی این وزارتخانه معرفی کند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هر ساعتی که از سرپرستی احمدی‌نژاد در وزارت نفت می‌گذرد، در توسعه این صنعت بسیار مهم اختلال بیشتری پیش می‌آید.

وی ادامه داد: هم شرع و هم قانون هر گونه تصرفی در اموال وزارت نفت را تا پیش از معرفی سرپرست یا وزیر، ممنوع کرده است.

این نماینده با تأکید بر این که نشست‌های سازمان کشورهای صادر کننده نفت (OPEC) در سطح وزیران نفت تشکیل می‌شود، حضور احتمالی احمدی‌نژاد را در این نشست‌ها کسر شأن ملت ایران و شخص رئیس‌جمهوری خواند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توصیه کرد: دولت همین امروز (شنبه ۷ خرداد) سرپرست وزارت نفت را معرفی کند تا بیش از این مدیریت این وزارتخانه پراهمیت در خلأ انجام نشود.

با اعلام سرپرستی رئیس‌جمهوری در وزارت نفت، شورای نگهبان تردیدها را در باره قانونی بودن یا نبودن این سرپرستی از بین برد و با تفسیری که از اصل ۱۳۵ قانون اساسی ارائه کرد، هرگونه سرپرستی رئیس‌جمهوری را در وزارتخانه‌ها خلاف قانون اساسی خواند.

با این وجود احمدی‌نژاد هنوز از سرپرستی وزارت نفت کوتاه نیامده و کسی را نیز برای احراز این سمت مهم معرفی نکرده است.

بر اساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی وزیران تا زمانی‏ که‏ عزل‏ نشده‌اند و یا بر اثر استیضاح‏ یا درخواست‏ رأی‏ اعتماد، مجلس‏ به‏ آنها رأی‏ عدم‏ اعتماد نداده‏ است‏ در مسئولیت‏ خود باقی‏ می‌مانند.

استعفای‏ هیئت‏ وزیران‏ یا هر یک‏ از آنان‏ به‏ رئیس‌جمهوری تسلیم‏ می‌شود و هیئت‏ وزیران‏ تا تعیین‏ دولت‏ جدید به‏ وظایف‏ خود ادامه‏ خواهند داد؛ رئیس‏‌جمهوری می‏‌تواند برای‏ وزارتخانه‏‌هایی‏ که‏ وزیر ندارند حداکثر برای‏ مدت‏ سه‏ ماه‏ سرپرست‏ تعیین‏ کند.


 


در ادامه حمله سازماندهی شده به تشکل های اصلاح طلبان، فراکسیون روحانیت مجلس خواستار خلع لباس اعضای مجمع روحانیون مبارز شد.

به گزارش جرس، رییس فراکسیون روحانیون مجلس در گفت و گو با رسانه حکومتی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار نظر کرد که دادگاه ویژه روحانیت با خلع لباس روحانی دخیل در جریان اعتراضات مردمی از ادامه فعالیت های ساختار شکنانه آنان در عرصه سیاسی جلوگیری کند.

محمد تقی رهبر نماینده مردم اصفهان در مجلس مدعی شد: اعضای مجمع روحانیون مبارز در هر قالب یا نامی بخواهند در عرصه سیاسی فعالیت نمایند قطعا به دنبال ایجاد تنش و اغتشاش در جامعه می باشند.

وی که همچون سایر اصولگرایان نگران از دست دادن کرسی های مجلس نهم هستند ادامه داد: با توجه به اینکه در سال جاری همه احزاب و گروه ها در تلاش هستند تا بتوانند کرسی های مجلس نهم را در اختیار بگیرند کمیسیون ماده ۱۰ احزاب باید از فعالیت گروه های قانون گریز که می کوشند با نام های القایی و واهی دیگر به عرصه انتخابات وارد شوند جلوگیری کند.

وی خواستار لغو مجوز این تشکل با سابقه سیاسی شد.

در همین حال علیرضا سلیمی، عضو دیگر فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی نیز اظهار نظر کرد که دادگاه ویژه روحانیت اعضای مجمع روحانیون مبارز را محاکمه نماید و با خلع لباس آنها اجازه جولان سیاسی را به روحانی نماها ندهد.

گفتنی است مجمع روحانیون مبارز، از تشکل‌های مطرح سیاسی مذهبی است که از گروههای اصلاح طلب و چپ‌گرای مذهبی به شمار می‌رود. این تشکل با انشعاب از جامعه روحانیت مبارز و با موافقت بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۶ تشکیل شد. محمد خاتمی رئیس شورای مرکزی این تشکل است و موسوی خویینی ها دبیرکلی آن را برعهده دارد.

انصاری، بیات، امام جمارانی، دعایی، ابطحی، موسوی لاری و تعدادی از روحانیون اصلاح طلب از اعضای شورای مرکزی این تشکل هستند.


 


شورای عالی استان‌ها کلیات طرح مشارکت و همکاری شهرداری‌ها در برنامه‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها، در جلسه روز پنج‌شنبه شورای عالی استان‌ها همچنین با تاکید بر اینکه طرح مشارکت و همکاری شهرداری‌ها در برنامه‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان روی زمین مانده است، اظهار کرد: این موضوع تنها برعهده شهرداری نیست و باید بهزیستی، نیروی انتظامی، دادستانی و دادگستری نیز به کمک شهرداری بیایند.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان روی زمین مانده و بیشتر کلا‌نشهرها با این مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: شهردار قاعدتاً نمی‌تواند رئیس دادگستری را در جلسه خود دعوت کند و خود نیز رئیس شود و کمیته تشکیل دهد؛ پیشنهاد ما این است که محوریت را در شوراها ببریم و هماهنگی برای ساماندهی این کودکان از سوی شهرداری‌ها انجام شود.

چمران با تاکید بر اینکه طرح تصویب شده باید قابلیت اجرا برای تمام شهرداری‌های کشور را داشته باشد، خاطرنشان کرد: شوراها باید این افراد را سازماندهی کنند و کمیته‌ای تشکیل دهند و پس از آن شهرداری به انجام وظایفش بپردازد.


 


حدود ۱۲ هزار نفر در بخش‌های مختلف صدا و سیما، بدون هیچ گونه رابطه استخدامی، بیمه، مزایا و حقوق مشخص، استثمار می‌شوند.

سایت اعتدال در گزارشی اعلام کردکه «سیستم مدیریتی غلط و ناکارآمد سازمان صدا و سیما، با عملکرد فاجعه بار در حوزه مدیریت منابع انسانی، تراژدی غم‌انگیزی را رقم زده است.»

در گزارش این سایت آمده که مدیران سازمان صدا و سیما حدود ۱۲ هزار تن از کارمندان این سازمان را با واژه ابداعی «نیروی برنامه‌ای» از هرگونه «حقی» محروم کرده‌اند.

اعتدال نوشته که این ۱۲ هزار نفر «تمامی مراحل طاقت‌فرسای گزینش، حراست و… را طی کرده‌اند، اما اگر بعد از سال‌ها کار، در جای دیگری کاری بیابند، سازمان مفخم صدا و سیما، حتی برگه‌ای مبنی بر سابقه کار نیز به آن‌ها نمی‌دهد.»

به نوشته این سایت این کارمندان «که بعضا از ۵ تا ۱۵ سال سابقه خدمت روزانه و بدون انقطاع در صدا و سیما را دارند، با ساعات کاری تقریبا دو برابر نیروهای رسمی این سازمان، اشتغال در شیفت‌های شبانه و روزهای تعطیل و به کارگیری در قسمت‌هایی که کارهایی سخت، فرسایشی و خطرناک دارد، حقوقی کمتر از یک سوم نیروهای رسمی دریافت می‌کنند.»

اعتدال در ادامه گزارش خود آورده که این ۱۲ هزار نفر «از فردای خود خبری ندارد، مدیر بخواهد فردا هم سر کار هستند و اگر مدیر نخواهد، فردایی در کار نیست و از هیچ گونه خدمات درمانی و بیمه‌ای نیز برخوردار نیستند و هیچ یک از مراکز صدا و سیما در کشور به آن‌ها خدمات ارائه نمی‌کنند.»

در ادامه این گزارش آمده است که این کارمندان «از عیدی مصوب کارمندان، وام‌های اعطایی سازمانی و هرگونه مزایا محرومند، استعمار می‌شوند و سخنی نمی‌گویند.»

بنا بر این گزارش البته صدا و سیما از تعداد بسیار زیادی نیروی رسمی هم استفاده می کند ، اما غالب این نیروها در بخش های اداری و ستادی این سازمان مشغول به کارند و حقوق و مزایایی معادل کارمندان رسمی دولت دارند.

واژه ابداعی مدیران صدا و سیما، برای بهره کشی از کارکنانی که حتی یک برگ قرارداد نیز در اختیار آنها قرار نمی گیرد، واژه «نیروی برنامه ای» می باشد.

«برنامه ای» های صدا و سیما از هرگونه حقی محرومند . بر روی کارت شناسایی این نیروهای زحمت کش ، با فونت بسیار درشت و رنگ قرمز ، درج شده است: «فاقد رابطه استخدامی»! ، «فقط مخصوص تردد»!

«برنامه ای» ها تمامی مراحل طاقت فرسای گزینش ، حراست و… را طی کرده اند ، اما اگر بعد از سالها کار ، در جای دیگری کاری بیابند ، سازمان مفخم صدا و سیما ، حتی برگه ای مبنی بر سابقه ی کار نیز به آنها نمی دهد.

«برنامه ای» ها که بعضا از ۵ تا ۱۵ سال سابقه خدمت روزانه و بدون انقطاع در صدا و سیما را دارند ، با ساعات کاری تقریبا دو برابر نیروهای رسمی این سازمان ، اشتغال در شیفتهای شبانه و روزهای تعطیل و به کارگیری در قسمتهایی که کارهایی سخت، فرسایشی و خطرناک دارد ، حقوقی کمتر از یک سوم نیروهای رسمی دریافت می کنند و هیچ گونه پایه حقوقی نیز ندارند، و صد البته چیزی به نام هرگونه «مرخصی» نیز واژه ای غریب برای این کارمندان است.

«برنامه ای» ها که بخش اعظم برنامه سازی و کارهای تولیدی صدا و سیما را در معاونت سیما ، معاونت صدا ، معاونت سیاسی و بخش های خبری را بر عهده دارند ، هیچکدام از فردای خود خبری ندارد ، مدیر بخواهد فردا هم سر کار هستند و اگر مدیر نخواهد ، فردایی در کار نیست .

همه اینها درحالی ست که این روزها حتی یک کارگاه کابینت سازی با ۵ کارمند ، در صورت خودداری از بیمه کارکنان خود با خطر تعطیلی و جریمه های سنگین روبروست ، اما ۱۲ هزار «برنامه ای»، بعضا از جوانی در صدا و سیما مشغول به کارند ، در این مدت ازدواج کرده اند ، بچه دار شده اند ، برخی پیر شده اند ، اما سازمان معظم صدا و سیما ، یک روز هم سابقه بیمه برای آنها رد کرده است و از هیچ گونه خدمات درمانی و بیمه ای نیز برخوردار نیستند. سازمانهای عظیم نظارتی کشور ، دستگاه قضایی، سازمان بازرسی و دیگر سازمانهای نظارتی در کشور هم که همیشه کارهای مهم دیگری برای انجام دادن ، دارند و استعمار گسترده کارکنان در سازمانی به گستره ی صدا و سیما ، امر چندان مهمی به نظر نمی رسد! کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم که همیشه امور مهمتری برای پرداختن دارد.

امکانات عظیم صدا و سیما ، مرکز بهداشت مجهز صدا و سیما ، مجتمع های بزرگ سیاحتی در سراسر کشور نظیر زیبا کنار و مشهد ، مجتمع های ورزشی صدا و سیما و … ؛ هیچکدام به این کارمندان «برنامه ای» خدمات نمی دهد.

«برنامه ای» ها از عیدی مصوب کارمندان ، وام های اعطایی سازمانی و هرگونه مزایا محرومند ، استعمار می شوند و سخنی نمی گویند ، آخر تشکیلات حقوقی گسترده ی صدا و سیما ، با وکلایی زبده ، آماده است تا در مقابل هر شکایتی از این کارمندان از خود دفاع کند و صد البته ، هر «برنامه ای» به خوبی می داند که در صورت کوچکترین اعتراض ، «اخراج» ، انتظارش را می کشد.

اعتدال نوشته است که شاید به نظر خوانندگان ، این مطالب کمی، غلو آمیز و غیر قابل باور به نظر برسد ، اما موارد ذکر شده ، تنها گوشه ای از قصه ی پر غصه ی کارمندان «برنامه ای» شاغل در این سازمان است .

حسین ، در شبکه اول سیما مشغول به کار است ، ۱۳ سال سابقه کار تمام وقت در این سازمان دارد، همسر او هم کارمند شبکه دوم سیماست ، همسر نیز ۹ سال سابقه کار دارد ، آنها در طول این سالهای کار ، با هم ازدواج کرده و فرزندی نیز دارند ، هر دو مدرک کارشناسی دارند ، این زوج تقریبا تمامی ساعتهای روزانه خود را در صدا و سیما مشغول به کارند ، مجموع دریافتی هر دوی آنها به سختی کفاف زندگی را می دهد و تقریبا معادل یک کارمند رسمی این سازمان است ، مجموعه بزرگ درمانی صدا و سیما ، هیچ امکانی را برای تولد پسر حسین در اختیار آنها قرار نداده ، حسین به خبرنگار ما می گوید : «تمام این سالها احساس بردگی داشته ام» و وقتی می پرسم چرا به وزارت کار یا سازمان بازرسی شکایت نمی کنی؟ ، می گوید : «ای بابا! می خواهی از همین یک لقمه نان نیز بیفتم ؟ من زن و بچه دارم …»

محمود در یکی از مهمترین بخشهای خبری صدا وسیما مشغول به کار «دبیری اخبار» اخبار است ، پس از ۹ سال کار و با مدرک کارشناسی ، در دوران میانسالی ، دختری را به عقد خود درآوره ، اما ۳ سال است که ازدواج نکرده اند ، می پرسم چرا ؟ محمود می گوید : «بعد از اینهمه سال کار ، صدا و سیما حتی یکی از سالنهای مختلفی را هم که دارد ، برای عروسی در اختیار من قرار نمی دهد ، می گویند برای رسمی هاست، انگار ما آدم نیستیم ، برای پول پیش خانه و هزینه های عروسی نمی توانم وام بگیرم ، نامه برای بانک نمی دهند ، نامه اشتغال نمی دهند و … »

سری به حال تاسف تکان می دهم ، وارد رژی (اتاق فرمان) یکی از شبکه ها می شوم ، از ۹ نفر نیروی مشغول به کار ، ۶ نفر «برنامه ای» هستند ، می گویند قرار است یک روزی در طرحی که معروف به «ساماندهی» است ، سر و سامان یابند ، و روزی که معلوم نیست چند سال دیگر باشد ، تازه با آنها قرارداد یکساله بسته شود.

وارد پخش شبکه اول سیما می شوم ، از ۴۵ نیروی مشغول به کار ، ۳۹ نفر «برنامه ای» هستند!

۵ نفر رسمی و یک نفر «ساماندهی» شده ، به سراغ او می روم ، تا می فهمد که خبرنگارم، آهی می کشد ، می گوید با ۱۷ سال سابقه کار ، بالاخره و با دوندگیهای زیاد و دستور مستقیم ضرغامی به خاطر اینکه نیروی متخصصی هستم ، در طرح ساماندهی قرار گرفته ام و قراردادی (به طور سالیانه) شده ام ، اما یک روز هم از سابقه ی کارم محسوب نشده ، کد پرسنلی ام ، آغاز به کار را در سال ۸۹ نشان می دهد ، حساب کرده ام تازه در ۷۵ سالگی بازنشسته می شوم ، بیمه ما «برنامه ای» های «ساماندهی» شده نیز با کارمندان صدا و سیما فرق دارد و بیمه تامین اجتماعی است!

برای پیگیری با دفتر ریاست محترم تماس می گیرم ، می گویند به ما مربوط نمی شود ، با دفتر معاون اداری و مالی تماس بگیرید ، آنجا تماس می گیرم ، می گویند بیخودی شلوغش نکنید ، ما همه را ساماندهی می کنیم ، می گویم کی ؟ می گویند زمان آن مشخص نیست .

به سراغ حجت الاسلام موسی قربانی ، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می روم ، ابتدا تعجب می کند و در ادامه می گوید : اگر واقعا این جوری باشد که یک دستگاه دولتی، چه صدا وسیما و چه دیگر ارگان های دولتی که نیرویی را بگیرد و بیمه نکند ، قطعا هم خلاف است و هم ظلم به آن کارمند که در این ارگان مشغول به کار است.
وی تاکید می کند : دستگاها باید بیشتر قانون را رعایت کنند و ظلم به کارمند نکنند.قول بررسی می دهد ، به او می گویم : دوباره برای پیگیری مراجعه می کنم.
به سراغ اعضای کمیسیون اصل ۹۰ ، مقام مسوول در سازمان بازرسی و وزارت کار می روم ، وقت مصاحبه برای هفته بعد می دهند و مسوولان صدا و سیما ، همچنان از پاسخ اجتناب می کنند .

اعتدال در پیشنهادی به برنامه ۲۰:۳۰ نوشته است به سردبیر محترم ۲۰:۳۰ که بهتر و کاملتر از ما به مسائل فوق الذکر اشراف دارند ، پیشنهاد می کنیم تا لابلای اخبار خود و یا «صرفا جهت اطلاع» که مدعی اند تمام مشکلات کشور را نشان می دهند ، و نیشگون از همه دستگاهها می گیرند ، اشاره ای هم به تراژدی غمباری که در صدا و سیما در جریان است ، داشته باشند ، باور کنید ، راه دوری نمی رود!

در تحریریه خبر ۲۰:۳۰ هم به مانند دیگر بخشهای خبری و دیگر قسمتهای صدا و سیما ، به جز سردبیر این بخش که نیروی رسمی است ، ۴ نفر دیگر «برنامه ای» هستند که البته یک نفر آنها در دست ساماندهی است! البته به این لیست اسامی بسیاری از مجریان و تهیه کنندگان معروف سیما را هم اضافه کنید ، از عمو پورنگ دوست داشتنی بچه ها ، احسان علیخانی ، فرزاد حسنی ، فرزاد جمشیدی تا … ، همه و همه «برنامه ای» هستند .


 


کلمه: کمپین نامه نویسی به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که در فراخوانی از مردم دعوت کرده بود برای رهبران جنبش اعتراضی نامه بنویسند، نامه های برگزیده را که به آدرس این کمپین ارسال می شود در وب سایت این کمپین منتشر می کند.

در بخشی از فراخوان این کمپین آمده است :همین حالا قلم و کاغذ بردارید و برای رهبران جنبش اعتراضی خود نامه بنویسید، آن را در پاکت قرار دهید و روی آن آدرس خانه موسوی را بنویسید : تهران-خیایان پاستور، کوچه اختر، پلاک ۲۶، برسد به دست موسوی و رهنورد.

ما با تعداد زیاد نامه هایمان که از هر گوشه به این آدرس ارسال خواهیم کرد،ادارات پست ایران را در قبضه پیام های آزادی خواهی مان در خواهیم آورد و پیام روشنی به حکومت خواهیم داد:رهبران ما را آزاد کنید.

متن یکی از نامه هایی که به تازگی در این وب سایت منتشر شده، به این شرح است:

میرحسین بشنو ندای بغض آلود مرا

میر عزیز ۲ سال پیش هیچ‌گاه فکر هم نمی‌کردم روزگاری دلتنگ سیاست مداری شوم، آن هم این چنین سخت و خفه کننده.

دلتنگ تو که ۲۰ سال بوم نقاشی را به سیاست ترجیح دادی، سیاست‌مداری بودی که نسل من چیزی از تو نمی‌دانست، نمی‌شناختت، اما اکنون آنقدر خوب می‌فهمدت که می‌داند هنوز هم بوم نقاشی‌‌ات را به سیاست ترجیح می‌دهی، تو به خاطر آینده من و نسل من به صحنه آمدی، آمدی تا کرامت انسانیمان را پاس بداری. و داشتی.

میرحسین ببخش مرا، منی که دیر شناختمت، ببخش مرا به خاطر دیر یافتن تو

میرحسین ببخش مرا، به خاطر فریاد هام در صبح ۲۳ خرداد ۸۸ در میدان فاطمی، “موسوی سوکت کنی خائنی”

میرحسین ببخش مرا، به خاطر بی غیرتی‌ام، سکوتم، بی‌معرفتی‌ام، خیانتم در برابر ایستادگیت، به خاطر فریاد های دروغم، “موسوی/کروبی دستگیر بشه ایران قیامت میشه”

میرحسین ببخش مرا، که دیر فهمیدم بزرگیت را، بیست و هفت سال عمر کردم و تو را فقط این دو سال شناختم.

میرحسین ببخش مرا، که امروز فقط اشک می‌ریزم از دوریت، ببخش که آسمان را بر سر ظالمان خراب نمی‌کنم.

روزی فکر هم نمی‌کردم با تمام عقاید سکولارم دلتنگ پیرمردی انقلابی و مذهبی شوم، آنچنان که با گوش دادن به صدایت ، پشت فرمان ماشین اشک بریزم.

میرحسین، ببخش مرا، که دیر فهمیدم چرا این همه سال مردم به اسم کوچک صدایت می‌کردند.

میرحسین خیلی چیزها به من یاد دادی

“سبز بودن ما به این معنا نیست که می خواهیم همه را به رنگ خود در آوریم و یک رنگ کنیم، آن طور که انحصارطلبان و اقتدارگرایان برای همه رنگ و رای خویش را تجویز می کنند. سبز بودن زیستن در کنار یکدیگر با درک تفاوت ها و اختلاف آراء و نظرات و سلایق یکدیگر است.”

بزرگیت در همین چند جمله معلوم است، میر انقلابی ما، با درک و فهم همین جملات من جوان سکولار و غیرمذهبی، افتخار می کنم که روز ۲۲ خرداد ۸۸ اسم تو را در برگه رایم نوشتم، افتخار می کنم که در کنار و تو همسر روشن‌بین و فکرت مبارزه کردم، همسری که در چهلم شهدا در بهشت زهرا شجاعتی از او دیدم که آرزوی وجودش را در خود دارم. خانم رهنورد عزیز ببخش مرا، که در بهشت زهرا با خودم عهد بستم از شما دفاع کنم، ولی اکنون ساکتم در برابر حبس و حصرتان.

میرحسین، رهنورد ببخشید مرا و بشنوید ندای بغض آلود مرا : ایمان دارم به پیروزی جنبش سبزمان بر ظلم

نویسنده : حسین اردکانی

اختصاصی کمپین نامه نویسی به موسوی و رهنورد


 


وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این که برخی آتش به پا می‌کنند و می‌خواهند بازار مسکن را بهم بریزند، مدعی شد: قیمت بالا نمی‌رود و این افراد یقین بدانند که موفق نخواهند شد، زیرا ما آنقدر خانه ساخته‌ایم که روی دستمان مانده است.

به گزارش خبرآن لاین، علی نیکزاد درباره این‌که سال گذشته وعده عدم افزایش اجاره‌بها را می‌دادید اما امسال رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک خبر از افزایش نرخ اجاره ‌داده است، تصریح کرد: قیمت بالا نمی‌رود، عده‌ای از ۵ فروردین‌ماه بر طبل بالا‌رفتن قیمت اجاره و خرید و فروش ملک می‌کوبند.

وی با اشاره به این‌که من هم مستاجر هستم و در خانه‌های سازمانی زندگی می‌کنم، گفت: البته در اردبیل خانه دارم، اما اگر کسی مستاجر نباشد از احوال مستاجران خبر ندارد.

وزیر مسکن و شهرسازی اضافه کرد: هیچ خانواده‌ای قبل از پایان امتحان فرزندش در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه اقدام به جابه‌جایی نمی‌کند.

نیکزاد بدون اشاره به مشکلاتی که مردم در جامعه در ارتباط با تهیه مسکن با آن مواجه هستند، افزود: برخی آتش به پا می‌کنند و می‌خواهند بازار مسکن را بهم بریزند اما یقین بدانند که موفق نخواهند شد، زیرا ما آنقدر خانه ساخته‌ایم که روی دستمان مانده است.

نیکزاد با اشاره به این‌که ۵۰۰ هزار واحد با انبوه‌سازان به‌صورت سه‌جانبه می‌سازیم، تصریح کرد: در برخی استان‌ها خانه‌هایی در مقیاس دو و سه هزار واحد ساخته‌ایم.

وی با اشاره به افتتاح بیش از سه هزار واحد مسکونی با حضور معاون اول رییس‌جمهوری در استان سمنان، ادعا کرد: جو ایجاد شده بار روانی تبلیغاتی است که توسط کسانی که از بخش مسکن سود‌های ۳۰۰ درصدی می‌بردند، انجام می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این‌که مساله مسکن را مساله‌ای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی می‌دانیم، اظهار کرد: وقتی مسکن ساخته می‌شود به روح جلا می‌دهد و کسانی که مسکن دارند احساس شخصیت می‌کنند و در نتیجه بنیاد خانواده نیز تحکیم می‌شود و نسل پاک پرورش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که مسکن موتور محرکه اقتصاد است، اضافه کرد: عدالت اجتماعی موردنظر مقام معظم رهبری و هم‌چنین حضرت امام (ره)، در تامین مسکن بوده است که نشانه بارز آن تامین مسکن مردم با شیوه‌ای است که رییس‌جمهوری در پیش گرفته است.

نیکزاد ادامه داد: طرح مسکن مهر برگشت به گفتمان حضرت امام(ره) در حساب ۱۰۰ است که زمین به صورت رایگان در اختیار قرار بگیرد همچنین پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بنا به احکام نورانی اسلام صورت می‌گیرد.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این‌که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، تصریح کرد: اعضای دولت و هم‌چنین استاندار‌ها واردشدند تا آب، برق، گاز و تلفن را برای اجرای پروژه‌های طرح مسکن مهر فراهم کنند و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری دولت اقدام به ساخت مسجد برای این پروژه‌ها می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تسهیلات زیربنایی را در حد امکان تامین می‌کنیم اظهار کرد: این‌ها مظهر عدالت اجتماعی است.

لازم به ذکر است ادعاهای وزیر مسکن در شرایطی انجام شده است که روزانه گزارش ها و مصاحبه های کارشناسان در ارتباط با مشکلات مسکن حتی از سوی رسانه ها و خبرگزاری های حامی دولت منتشر می شود.


 


زندانیان سیاسی زن محبوس در زندان اوین هم‌زمان با فرارسیدن روز زن با انتشار بیانیه‌ای ضمن تبریک این روز به همه زنان ایران، با تشریح وضعیت خود، توجه مقام‌های قضایی را به رفتارهای غیرقانونی صورت گرفته با خود، جلب کرده‌اند.

متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

در امتداد عصیان

در امتداد صلح

زن، همچو پل

با دستان پر توانت بنشان نهال نازک فردای تازه را

تا ریشه گسترد و بارور شود، میوه دنیای روشنی

آکنده از برابری

آکنده از عدالت و آزادی

پر از کرامت انسانی

اکنون دو سال از زمان برگزاری انتخابات پر مناقشه ریاست جمهوری در سال ۸۸ می‌گذرد، دو سالی که کشور صحنه درگیری‌ها و زد و خوردهای بسیاری بود. شمار زیادی از افراد در خیابان‌های شهرمان کشته شدند و سبیاری از زنان و مردان به ناحق، روانه بازداشتگاه‌ها شدند. دو سال گذشته است و ما هم‌چنان دور از خانه، در آرزوی فردای آزاد، روزهایمان را در چهاردیوار زندان شب می‌کنیم و تنها امید به فردای روشن است که نمی‌گذارد زیر بار نامردمی‌ها و جفایی که در حق ما روا داشته‌اند کمر خم کنیم.

ما شماری از زنان زندانی اعتراض های پس از انتخابات هستیم که همگی با اتهامات واهی و تکراری، به سال‌ها حبس و دوری از خانه محکوم شده‌ایم. امروز در آستانه روزی که در این سرزمین به نام ما” زنان” نام‌گذاری کرده‌اند، لازم دیدیم این نامه را خطاب به شما بنویسیم تا هم از جفایی که بر ما شده است نگاشته باشیم و هم پیام پر مهرمان را همراه این نامه به مادرانمان که دو سال پشت درب‌های زندان صبوری کرده‌اند، برسانیم و این روز به آنها تبریک بگوییم. ما شرمگین دل‌تنگی‌هایشان هستیم، اما چه کنیم که تاوان آزادی‌خواهی در این سرزمین از دیرباز تاکنون، چنین بوده است و ما تنها برای آزادی زیسته‌ایم.

همه ما در دوران بازداشت روزهای سختی را تجربه کرده‌ایم. با این وجود در ماه‌های گذشته کمتر از هر مسأله‌ای به آنچه بر زنان سیاسی در طول دوران بازداشت رفته است توجه شده، از همین رو لازم می‌دانیم جهت تنویر افکار عمومی تنها به ذکر گوشه‌ای از اعمال غیرقانونی روا داشته شده بر خود بپردازیم.

۱٫متاسفانه، از آنجا که همه چیز در این کشور بر مبنای مرزبندی زنانگی و مردانگی است، آن‌چه در اتاق‌های بازجویی بر شماری از بازداشت‌شدگان زن گذشت، اعمال فشار بر ‌آنان به جهت جنسیتشان بود. این مساله می‌بایست موجب وهن نظام اسلامی باشد که بازجویان مرد، در اتاق‌های بازجویی و در خلوت با زنان زندانی، با پیش کشیدن مسائل جنسی، به تهمت و افترا علیه آنان دست بزنند و با اجبار‌ آنان را مجبور به اعترافات دروغین علیه خود و دیگران، با ذکر جزئیات، کنند. ما البته برای این ادعا به جز خداوند و آن دیوارهای ساکت اتاق‌های بازجویی، شاهدی نداریم. اما همین‌قدر بگوییم که‌ ده‌ها برگه بازجویی که از بازداشت‌شدگان زن در این مدت اخذ گردیده، می‌تواند شاهدی باشد بر این مدعا.

بطور کلی یکی از روش‌های بازجویان در خصوص برخی از بازداشت‌شدگان زن، این بوده است که آنها را مورد خشونت کلامی جنسی قرار دهند به این صورت که با مطرح کردن مسائل جنسی، مقاومت آنان را درهم بشکنند. از این جهت باید به صراحت بگوییم، که روح و روان ما در آن اتاق‌های بازجویی، بارها و بارها مورد تجاوز قرار گرفت. شرح جزئیات آنچه گذشت، شاید تنها در یک محفل خصوصی با حضور مقامات قضایی امکان‌پذیر باشد.

۲٫ ضرب و شتم و شکنجه: مطابق قانون اعمال هرگونه شکنجه علیه متهم جهت اخذ اعتراف ممنوع است. با این وجود در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات و سپاه، اعمال شکنجه از جمله روش‌های معمول برای اخذ اعتراف بوده است. سیلی زدن، تو سری، پرتاب اشیا و یا صندلی به سوی متهم، ضرب و شتم با مشت و . .. از جمله روش‌هایی است که در مورد زنان زندانی پس از انتخابات اجرا شده است و چه مایه تأسف است که هیچ‌کس تاکنون از این موارد سخنی به میان نیاورده است.

۳٫ اکثریت بازداشت‌شدگان، تا ماه‌ها پس از بازداشت در سلول انفرادی نگه‌داری شدند. سلول انفرادی مصداق بارز شکنجه روحی است و طبق قانون ممنوع است.

۴٫ بازداشت‌شدگان به مدت طولانی از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده‌هایشان محروم بوده‌اند. بطوری‌که که بسیاری از خانواده‌ها، تا مدتها از محل نگه‌داری عزیزانشان بی‌اطلاع بودند. مطابق قانون حقوق شهروندی پس از بازداشت متهم، مأموران موظفند بلافاصله خانواده‌اش را در جریان محل بازداشت وی قرار دهند.

۵٫ بازداشت‌شدگان به جز در جلسه دادگاه امکان ملاقات با وکلای خود را بدست نیاورده‌اند. این در حالی است که مطابق قانون از لحظه بازداشت، وکیل حق دارد که موکلش را همراهی کند. در جلسه دادگاه نیز، اکثریت متهمان، فرصت کافی برای دفاع از خود را نداشته و قضات دادگاه بدون توجه به دفاعیات وکلا و متهمان به صدور حکم پرداخته‌اند. واضح است که قضات دادگاه انقلاب، نه بر اساس اصل عدالت و بی‌طرفی که با جهت‌گیری سیاسی، به صدور احکام علیه متهمان پرداختند . در حالی که در پرونده بازداشت‌شدگان هیچ مصداقی در راستای محکومیت‌های سنگین صادره، وجود نداشته است.

۶٫ بازداشت‌شدگان زن، پس از سپری کردن دوران بازجویی به بند عمومی زندان انتقال یافتند و در این بند به همراه مجرمان با جرایم عادی نگه‌داری شدند.پس از آن در مهرماه ۸۸، زنان سیاسی زندانی به بند متادون منتقل شدند. زندگی زنان در این بند، تا ماه‌ها بدون هرگونه امکانات رفاهی بوده است. نداشتن هواخوری مستمر، عدم اجازه برای استفاده از سالن ورزش و کلاس‌های فرهنگی که برای سایر زندانیان عادی آزاد است، از جمله مصائبی بوده است که زنان در ماه‌های گذشته تحمل کرده‌اند.

۷٫ زندانیان سیاسی زن از مهرماه ۸۸ و پس از انتقال به بند قرنطینه از حق تماس تلفنی با خانواده‌هایشان محروم بوده اند. این در حالی است که بسیاری از زنان زندانی، دارای فرزندان خردسال هستند و تنها از طریق تلفن امکان ارتباط با فرزندان خود را داشته‌اند. هم‌چنین قطع ملاقات‌های حضوری، که بر اساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها، می‌بایست هرماه به زندانی داده شود از جمله حقوق دیگری است که از زندانیان سیاسی زن دریغ شده است.

۸٫ صدور احکام تبعید برای شماری از زنان و انتقال‌ آنان به زندان رجایی‌شهر از جمله روش‌های غیرقانونی دیگری است که دستگاه قضایی برای اعمال فشار بیشتر بر زندانیان انجام داده است. زنان سیاسی زندانی در زندان رجایی‌شهر، هر روز با بیم از دست دادن جانشان مواجه بودند و نتیجه اعتراض آنان منجر به انتقالشان به زندان قرچک ورامین شد که شرایط بسیار اسفبارتری داشته است.

۹٫ هم‌اکنون ۳۲ زن سیاسی زندانی در سالن کوچک قرنطینه (متادون زندان) اوین زندگی می‌کنند. به گفته مسئولان سازمان زندان‌ها این اسکان به صورت موقتی است و تمامی زنان زندانی در آینده نزدیک به زندان ورامین انتقال می‌یابند. با وجود اخبار انتشار یافته در خصوص وضعیت زندان ورامین، هم‌اکنون این نگرانی برای ما و خانواده‌هایمان وجود دارد که در صورت انتقال به این زندان، سرنوشت زنان چه خواهد شد.

ذکر موارد بالا تنها گوشه‌ای از ناعدالتی‌های روا داشته شده در حق زنان است. اینکه زنان چرا می‌بایست در شرایط زندان و اسارت نیز، ظلم مضاعفی را تحمل کنند، سؤالی است که مسئولان قضایی قطعا برای آن پاسخی دارند.

با این وجود و علی‌رغم رنجی که در دو سال گذشته بر ما و خانواده‌هایمان وارد شده است، ما هم‌چنان امیدواریم، هر چه زودتر بصیرت بر دستگاه قضایی حاکم شود و علاوه بر آزادی زندانیان سیاسی شاهد محاکمه عامران و عاملان سرکوب و آزار مردم در جریان اعتراضات پس از انتخابات باشیم.

زندانیان سیاسی زن محبوس در بند قرنطینه زندان اوین


 


یک گروه ۱۵ نفره از مجروحان فلسطینی که بر اثر تیراندازی نیروهای اسرائیل زخمی شده اند ساعت یک بامداد شنبه از طریق دمشق وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تهران شدند.

به گزارش ایرنا ، آنان که در درگیری های میان نظامیان اسراییل و فلسطینی ها در روز ‘نکبت’ دچار جراحت شده اند براساس توافق انجام شده میان دولت فلسطین و دولت جمهوری اسلامی برای مداوا به تهران اعزام شده اند.

قبل از ورود این مجروحان فلسطینی به فرودگاه امام خمینی(ره) تعدادی از مسوولان اورژانس تهران به همراه چند پزشک و ۱۷ آمبولانس مجهز به تجهیزات کامل پزشکی منتظر ورود انان بودند.

این گزارش می افزاید: مجروحان فلسطینی که همه جوان هستند از ناحیه پا و یا شکم مورد اصابت گلوله صهیونیست ها قرار گرفته اند.

جوانان مجروح فلسطینی که با پرواز دمشق وارد تهران شده بودند ، بلافاصله از هواپیما به داخل آمبولانس هایی که از قبل آماده شده بودند منتقل و بعد از انجام هماهنگی های لازم در قالب یک کاروان به سمت مراکز درمانی در نظر گرفته شده در تهران حرکت کردند.


 


کلمه- محمد مهدی سلطانی: نگاهی اجمالی به تاریخ کهن ایران زمین و تاریخ جهان نشان می دهد که همیشه گروه ها و حکومت ها چند صباحی آمدند، قدرت را در دست گرفتند و رفتند . آنها هیچ گاه ماندگار نبودند اما در مقابل این حکومت ها برخی از مکاتب الهی پابرجا باقی مانده اند.

نگاهی به تاریخ کهن ایران از دوران ساسانیان، هخامنشیان و … تا تاریخ نزدیک تر یعنی قاجار و پهلوی نشان می دهد حکومت هایی که در این سالیان دراز در کشور حاکم شدند همیشه شامل افرادی با تفکری خاص یا قومیتی خاص بودند که بر ملت متکثر ایران زمین حکومت کردند .

زمانی بسیار دور در ایران زمین فردی کفاش زاده حق تحصیل نداشت و این عدم برابری در تحصیل که کوچکترین حق یک انسان است در آن دوران از او گرفته شد و بعد ها حق تجارت به عده ای خاص واگذار شد و بعدها حق تملک زمین از بسیاری گرفته شد و چه اسفناک است که در برخی از این دوران تاریخی بعضی حتی حق حیات هم نداشتند. رعیت به دنیا می آمدند و رعیت از دنیا می رفتند.در دوران پهلوی تفکر حاکم هر تفکری جز تفکر شاهنشاهی را بر نمی تافت.بررسی زمان حال هم نشان می دهد در حال حاضر حق داشتن آگاهی و دسترسی آزاد به اطلاعات، آزادی بیان و … وجود ندارد.

همچنین در طول این سال ها عده ای از ملی گرا گرفته تا سلطنت طلب ، چپی ، راستی و … آمدند و رفتند اما نکته بسیار مهم و مشهود در دوران قدرت گرفتن آن ها این بوده است که همه در زمانی که قدرت را در اختیار داشتند دیگر گروه ها را دشمن قلمداد می کردند و ادبیات مقابله با دیگر گروه ها جز گلوله و شکنجه نبود.

هیچ گروهی در این دوران نیامد تا با دیگر تفکرها و اندیشه ها با ادبیات خودشان صحبت کند و قضاوت را به مردم بسپارد که چه گروهی را انتخاب کنند و این موضوع پاشنه آشیل تمامی این گروه ها بود که بعد از مدتی به نابودی آنها رسید.

اما چرا مکاتب ماندند ؟ بررسی مکاتب الهی ما را با اصل بنیادی کرامت انسانی مواجه می کند که برابری در این اصل بنیادی جای می گیرد. برابری جزو بدیهی ترین اصول الهی است چنانچه در قرآن و روایات مشاهده می شود اسلام امتیاز طلبی های مبتنی بر ثروت و قدرت را محکوم می کند: «و قالوا نحن اکثر اموالا و اولادا و ما نحن بمعذبین * قل إن ربی یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر ولکن اکثر الناس لا یعلمون». (سوره سبا) و برای خصائص نژادی نقشی در تقسیم عادلانه حقوق مردم قائل نمی شود: «إنی لا أری فی هذا الفیء فضیلة لنبی إسماعیل علی غیرهم» (وسائل شیعه) و همه را در برابر قانون یکسان می شمارد: «الناس کلهم سواء کالسنان المشط». (من لا یحضره الفقیه) و حقوق و وظایف را در مورد همه به طور متلازم و متساوی تعمیم می دهد:«الحق لا یجری لاحد إلا جری علیه و لا یجری علیه إلا جری له». (نهج البلاغه- خطبه ۲۱۶) و به زمامداران و دولتمردان دستور می دهد که همه را در برابر حق یکسان ببینند: «ولیکن أمر الناس عندک فی الحق سواء». (نهج البلاغه- نامه۵۹) و اعلان اشعار مساوات را در جامعه لازم می شمارد: «واعلموا أن الناس عندنا فی الحق اسوة». (نهج البلاغه- نامه ۷۰) «خذ سواء واعط سواء». (وسائل الشیعه)

در حال حاضر افرادی که در ایران زمین هستند و داعیه حکومت اسلامی دارند، بدیهی ترین و کوچکترین اصول آن را انجام نمی دهند و بسیاری از حقوق مردم را نادیده می گیرند و گویی خود را برتر از همه افرادی می دانند که بر آنها حکومت می کنند.

اما در این بین جنبش سبز با اصل کرامت انسانی به گفته میرحسین پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشت جایی که میرحسین در زمان ثبت نام انتخاباتی خود گفت : آمده ام تا کرامت انسان‌ها را پاس بدارم.آمده‌ام تا از حق ملت برای اطلاع از امور کشور دفاع کنم و حامی گردش آزادانه و شفاف اطلاعات برای مردم، این ولی‌نعمتان دولت‌ها باشم.آمده‌ام تا از آزادی اندیشه و بیان پاسداری کنم و مدافع آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باشم.

او حتی پا را فراتر نهاد و در بیانیه حقوق بشر و حقوق شهروندی خود به مخالفان هم توجه نشان داد و گفت: با اقلیت سیاسی و با رقبا و مخالفان خود منصفانه رفتار کنم و حقوق آنها را برای رقابت و یا مخالفت محترم شمارم. هیچ فردی را شهروند دست دوم تلقی نکنم.کرامت انسانی و حقوق شهروندیِ اقلیت‌های دینی و آزادی عقیده و وجدان را به رسمیت شناسم و تفتیش عقاید و سرزنش و عقاب افراد به دلیل مسائل اعتقادی را ناپسند شمارم و از آن جلوگیری کنم.

پافشاری بر کرامت انسانی در بعد از انتخابات باز هم در کلام میرحسین مشاهده می شود جایی که او در منشور سبز اهداف جنبش سبز را برمی شمرد و می گوید: نفی هرگونه انحصارطلبی فکری، رسانه ای و سیاسی و نیز مبارزه با حذف فیزیکی هر اندیشه و دیدگاه در سرلوحة اهداف جنبش سبز قرار دارد.

این سخنان چراغ راه آینده را پیش روی جنبش سبز قرار می دهد . جنبش سبز باید با صدای رسا اعلام کند در این جنبش هیچ فردی برتر از دیگری نیست و در واقع ادبیات حکومت در جنبش سبز پذیرش هر فرد و گروهی با رعایت برابری با دیگران است.

حال با این تفکر باید جنبش سبز در مقابل استبداد واکنش نشان بدهد.

در طول تاریخ بررسی زندگی اجتماعی برخی افراد از پیامبران الهی مانند حضرت موسی، ابراهیم ، محمد و … تا برخی اسطوره ها مانند کاوه آهنگر نشان می دهد که آنها در برابر استبداد سر فرود نیاوردند و علت ماندگاری آنها هم همین بود . بسیار خوانده ایم که محمد(ص) در شعب ابی طالب به محاصره ای سخت افتاد و با وجود سختی ها اگر مقاومت و ایستادگی این بزرگمردان نبود از اسلامی که هم اکنون بیش از یک میلیارد پیرو دارد نشانی باقی نمی ماند.

باید در برابر طاغوت و نشانه های طاغوت (جادوگری و رمالی و …) مقاوم ایستاد چراکه دشمن ما افراد نیستند بلکه دشمن ما جهل است. باید ایستاد، آگاهی بخشید ، مقاومت کرد تا با وعده الهی به پیروزی دست یافت.وظیفه ما ارزش نهادن به اصل مقاومت و ارزش نهادن به مقاومت بزرگان است.

آگاهی دادن شامل همه افراد می شود حتی باید مستبدین و جادوگران هم در این دایره قرار گیرند همانطور که موسی (ع) با باطل کردن جادوی جادوگران آنها را به راه حق هدایت کرد.

یادمان نرود که نبود یکتا پرستی حتی برای لحظه ای طاغوت پرستی است و نباید حتی لحظه ای به سمت طاغوت رفت . به یاد بیاوریم ودرس بگیریم که محمد (ص) ولید بن خالد را که بیشترین ضربه را به مسلمین زده بود وقتی به اسلام دعوت کرد و پذیرفت، در زیر لوای اسلام قرار داد و بزرگترین سردار تاریخ اسلام شد.

با صدایی بلند و رسا می گوییم هر فرد که پذیرای ندای سبز ما که از اصول کرامت انسانی و مکتبمان است باشد در زیر چتر برابری قرار خواهد گرفت و با آغوش باز هر فرد یا گروهی که اصل فراموش شده تاریخ مملکتمان را (برابری) بپذیرد می پذیریم و هیچ فردی برای ما در کشور متکثرمان دشمن نیست که دشمن همه ما جهل استبداد و ناآگاهی است.

به گفته میرحسینمان اگاهی میدهیم و متحد مقاوم می ایستیم و صبر صبر پیشه می کنیم که به وعده اللهی پیروزیم.


 



 


با گذشت قریب به یک هفته از بازداشت رضا صفری، مدرس دانشگاه و عضو سازمان مجاهدین انقلاب (شاخه اصفهان) که در سالروز دوم خرداد طی یورشی ناگهانی در منزلش دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شد، کماکان خانواده اش در بی خبری کامل به سر می برند و از وضعیت جسمی و روحی وی، خبری داده نمی شود.

به گزارش جرس، صفری هم اکنون در سلول انفرادی در زندان دستگرد اصفهان نگهداری می شود.

در همین زمینه گزارش شده است که همسر رضا صفری دستگیری رضا را "بهترین هدیه توسط ماموران امنیتی به مناسبت روز زن" به خود می داند و فرزندانش نیز با استواری و پایداری در کنار مادر خویش چشم به آزادی پدر دارند.

همچنین براساس خبرهای رسیده از برخی منابع، اتهامات این عضو سازمان مجاهدین تشکیل جلسات قرآنی در جمع معلمان استان و تمکین نکردن به فشارهای نیروهای امنیتی در تعطیلی این کلاس ها بوده است.

گفتنی است رضا صفری، عضو ستاد میرحسین موسوی، بارها توسط ماموران امنیتی استان مورد بازخواست و توبیخ قرار گرفته بود.

در این گزارش آمده است ورود ناگهانی به منزل وی توسط گروه زیادی از ماموران و برخورد زشت با همسر ایشان که خواهر شهید می باشد و همچنین ادامه برخوردهای زشت با مادر همسر وی که اولین فرزند شهید روحانی استان اصفهان را تقدیم کشور نموده، گواه بر دلسردی این ماموران از فشارهای چند ماهه بر این عضو سازمان و ممنوع التدریس کردن ایشان در دانشگاه های آزاد استان اصفهان می باشد.

لازم به یادآوری است رضاصفری فعال فرهنگی با عضویت در انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان پی گیر مشکلات معلمان دستگیر شده در استان و رفع مشکلات خانواده های آنها بوده است.

طبق آخرین گزارش ها، این عضو بازداشتی سازمان مجاهدین انقلاب، از حقوق زندانیان عادی محروم بوده و تا کنون حتی اجازه هیچ تماسی با خانواده اش را نداشته و اعتراض های آنها در این زمینه نیز به نتیجه ای نرسیده است.


 


برخی از صرافی ها امروز شنبه با نصب اطلاعیه هایی اعلام کردند که خرید و فروش ارز نداریم، این در حالی است که دلار در بازار سیاه بین ۱۰۹۰ تا ۱۰۹۵ تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی امروز در بازار ۴۶۰ هزار تومان، طرح جدید ۴۴۸ هزار تومان، نیم سکه ۲۲۶ هزار تومان، ربع سکه ۱۳۱ هزار تومان و سکه گرمی ۶۸ هزار تومان اعلام شد.

بانک مرکزی قیمت هر قطعه سکه طرح جدید را امروز برای عرضه در شعب بانکی ۴۵۱ هزار و ۳۶۰ تومان، نیم سکه ۲۲۵ هزار و ۶۸۰ تومان و ربع سکه را ۱۲۸ هزار و ۴۴۰ تومان تعیین کرد که نسبت به روز پنج شنبه تغییری نداشته است.

قیمت سکه طرح جدید در بازار رسمی نسبت به بازار غیر رسمی هنوز بالاتر است، اما قیمت نیم سکه و ربع سکه در بازار رسمی نسبت به بازار غیر رسمی کاهش را نشان می دهد.

برخی از فعالان بازار سکه و طلا عنوان می کنند که اعمال نرخ ۴ درصدی مالیات بر ارزش افزوده، منجر به تغییرات قیمتی در بازار سکه شده است.

نرخ هر اونس طلا امروز در بازارهای جهانی ۱۵۳۶ دلار و هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار ۴۴ هزار و ۳۹۰ تومان اعلام شد.

فعالان بازار سیاه ارز هم نرخ فروش هر دلار آزاد را ۱۰۹۰ تا ۱۰۹۵ تومان اعلام کردند، این در حالی است برخی از صرافان با وجود اینکه نرخهای ۱۰۶۲ تا ۱۰۶۷ تومان را برای فروش دلار بر روی تابلوهای خود نصب کرده اند، اما بر روی شیشه صرافی های خود با درج اطلاعیه ای اعلام کرده اند که خرید و فروش ارز نداریم!

در عین حال، هنوز برخی از شعبات بانکها از فروش دلار امتناع می کنند و آن را فقط به مشتریان خاص خود می فروشند، برخی از شعبات نیز با دریافت شماره تلفنی از مشتریان به آنها اعلام می کنند که در صورت دریافت ارز از بانک مرکزی به شما برای خرید دلار اطلاع داده خواهد شد.

برخی از صرافان دلیل افزایش قیمت دلار در بازار را عدم عرضه دلار در شعبات بانکی اعلام می کنند، همچنین نرخ فروش هر یورو در بازار آزاد امروز ۱۶۹۵ تومان اعلام شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته