-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

Latest News from Koocheh for 05/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شراره سعیدی/ رادیو کوچه

پس از بازگویی تاریخ‌چه شکنجه در زمان صفوی و پهلوی، در این برنامه به شکنجه در زمان حکومت جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت، البته باید به یاد داشت که شکنجه عمری به درازای طول حیات انسان دارد و شکنجه به اشکال گوناگون در تمامی نقاط دنیا دیده شده است، اما منظور مورد بحث در این برنامه‌ها شکنجه‌هایی مختص زندان‌یان سیاسی و یا همان دگراندیشان است، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی شکنجه ممنوع است، اما این اتفاق به صورت کاملن مشهودی در زندان‌های ایران اعمال می‌شود زیرا در همین قانون اساسی مجازات‌هایی که در عرف بین‌المللی مصادیق شکنجه تشخیص داده می‌شود مانند سنگ‌سار و شلاق در نظر گرفته شده است، ما در این برنامه فقط به شکنجه‌های معمولی که شاهدان و مستندات بسیار دارد، خواهیم پرداخت.

در دوران حاکمیت اصلاح‌طلبان در مجلس و دولت تلاش‌هایی از جمله بهبود وضعیت وزارت اطلاعات و برخی قوانین ایران و تعطیلی زندان توحید و بازداشت‌گاه ۵۹ سپاه پاس‌داران و تصویب قانون منع شکنجه صورت گرفت. اما رد شدن قانون منع شکنجه تصویب شورای نگهبان و راه‌اندازی دست‌گاه اطلاعات موازی توسط «علی خامنه‌ای» این تلاش‌ها را ناکام گذارد.

دست‌گاه‌های شوک الکتریکی به اشکال مختلف از شرکت‌های اروپایی تامین و برای شکنجه زندان‌یان یا سرکوب شرکت‌کنندگان در تجمعات استفاده می‌شود. از نمونه‌های آن می‌توان به شکنجه «حمید والائی» وکیل رد صلاحیت‌شده، نویسنده و فعال حقوق بشر آذربایجانی توسط بازجویان اداره اطلاعات «تبریز» در تابستان ۱۳۸۷ اشاره کرد که در اثر این شکنجه‌ها تعدادی از دندان‌های وی شکسته شده و از ناحیه پای راست و سر دچار آسیب شدید شد.

عکس‌های منتشره از حمید توسط کانون‌های حقوق بشر و رسانه‌های عمومی جهان گویای این امر است. هم‌چنین در سرکوب اجتماع عده‌ای از زنان برای بهبود حقوق بانوان در میدان هفت‌تیر تهران در خرداد۸۵ و هم‌چنین تجمع اعتراضی در مقابل دانش‌گاه تهران در اعتراض به وضعیت «اکبر گنجی» در زندان نیز از باتوم‌های برقی استفاده شد، تظاهرات بدون حمل اسلحه بر اساس قانون اساسی ایران آزاد است، این باتوم‌ها با هر ضربه تا ۱۲۰ هزار ولت جریان برق به بدن منتقل می‌کند که بدون به‌جا گذاردن اثر ظاهری موجب درد شدید و یا فلج‌شدن موقت فرد می‌شود.

دست‌گاه‌های شوک الکتریکی به اشکال مختلف از شرکت‌های اروپایی تامین و برای شکنجه زندان‌یان یا سرکوب شرکت‌کنندگان در تجمعات استفاده می‌شود. از نمونه‌های آن می‌توان به شکنجه «حمید والائی» وکیل رد صلاحیت‌شده، نویسنده و فعال حقوق بشر آذربایجانی توسط بازجویان اداره اطلاعات «تبریز» در تابستان ۱۳۸۷ اشاره کرد که در اثر این شکنجه‌ها تعدادی از دندان‌های وی شکسته شده و از ناحیه پای راست و سر دچار آسیب شدید شد

روش سوزاندن با سیگار نیز از معمول‌ترین وساده‌ترین روش‌های شکنجه‌ است که بارها از جمله برای شکنجه دانش‌جویان چپ‌گرای بازداشت‌شده در سال ۸۶ به کار رفته‌است.

یکی از روش‌های عادی شکنجه سلول انفرادی است، این روش به‌دلیل جلوگیری از ارتباط زندانی با دنیای بیرون و ایزوله‌کردن کامل او و هم‌چنین مانع از دست‌یابی به امکان تحرک بدنی، نور و… توامان شکنجه‌ای جسمی و روحی بر زندانی وارد می‌کند بی‌آن‌که اثر خاصی بر بدن وی برجا گذارد.

استفاده از لامپ مهتابی که در تمام ۲۴ ساعت روشن است و برقراری سکوت مطلق در محل بازداشت‌گاه، ساعت بیولوژیک بدن و امکان تشخیص زمان «‌ساعت، روز، هفته و…» را از زندانی می‌گیرد. تحمل این شکنجه برای زندان‌یان جوان که محفوظات ذهنی کم‌تری نسبت به کهن‌سلان «برای مشغول کردن خود در سلول» دارند بسیار مشکل می‌شود. در برخی موارد زندانی با آسیب‌رساندن به خود یا کوبیدن خود به در و دیوار و مجروح‌کردن خویش، تلاش می‌کند بهانه‌ای برای خروج از سلول ایجاد کند. استفاده از سلول‌های انفرادی بسیار کوچک «۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر» که زندانی حتا امکان دراز‌کردن پایش را هم ندارد، برای فشار مضاعف استفاده می‌شود.

عمادالدین باقی در این‌باره می‌گوید:

«استفاده از سلول انفرادی دقیقن یک روش آگاهانه و هدف‌دار برای به زانو در آوردن افراد است، یعنی افراد را در این شرایط دچار فلج ذهنی و روانی می‌کنند…..» این مثال به یک زندانی مربوط می‌شود که در سلول انفرادی بوده و تنها برای بازجویی ظاهرن توام با شکنجه از سلول بیرون آورده می‌شده ‌است. این زندانی پس از خروج از انفرادی به آقای باقی گفته‌است بهترین زمان برای وی زمانی بود که او را برای کتک‌زدن از سلول خارج می‌کردند.

تجاوز جنسی به زندان‌یان سیاسی، فعالین حقوق بشر و… یکی از روش‌های مرسوم در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده ‌است که جهت تحقیر زندانی و تخریب روحیه وی استفاده شده ‌است. بسیاری نیز تهدید می‌شوند به اقوام‌شان تجاوز خواهند کرد و گاهی هم به‌عنوان تاکتیک اسنادش به دست خودشان منتشر می‌شود، تا بفهمانند که «اگر منافع ما به‌خطر بیافتد، افراد نزدیک به نظام را هم این‌جوری قربانی می‌کنیم تا بقیه حساب دست‌شان باشد»، فیلم معروف بازجویی از همسر «سعید امامی» از این دست بود، در دهه ۶۰ در شب اعدام به زندان‌یان تجاوز می‌شد «تحت لوای ازدواج با زندان‌بانان و بازجویان» زیرا معتقد بودند دختر اگر باکره باشد به بهشت می‌رود، پرونده‌های مکشوفه از پرونده قتل‌های زنجیره‌ای نیز دارای مشخصه‌های شکنجه‌ بود، گویی تمامی قربان‌یان قبل از قتل شکنجه شده بودند.

پرونده شکنجه شهرداران  تهران «غلامحسین کرباسچی و مدیرانش» یکی از معدود مواردی بود که در دست‌گاه قضایی، دولت و مجلس پی‌گیری شد و در نهایت دادگاه سردار محمد‌رضا نقدی فرمانده وقت حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی عامل بازداشت و شکنجه شهرداران در بازداشت‌گاه وصال نیروی انتظامی را به ۸ ماه حبس قطعی محکوم کرد. وکیل مدافع نقدی آقای الهام بود که بعدها به پست معاون اولی محمود احمدی‌نژاد رسید و سردار نقدی نیز به‌عنوان رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت احمدی‌نژاد منصوب شد.

اصولن بازجویان و یا شکنجه‌گران دچار ننگ درونی از رفتار و ترس از انتقام‌جویی نام خود را فاش نمی‌کنند، اما یکی از معدود کسانی که خود را داوطلبانه لو داد «حسین شریعت‌مداری» بود، مدیر مسوول روزنامه کیهان به‌عنوان معاون اجتماعی وزارت اطلاعات مسوولیت بازجویی از برخی زندانیان سیاسی از جمله «فرهاد بهبهانی» نویسنده کتاب در میهمانی حاج آقا در سال ۱۳۶۸ را برعهده داشته است.

تعدادی از زندان‌های معروف به شکنجه از این قرارند: «بند ۲۰۹ اوین»، «بازداشت‌گاه ۵۹ سپاه پاس‌داران»، «زندان توحید»، «بازداشت‌گاه منفی چهار وزارت کشور»، «بازداشت‌گاه کهریزک»، «زندان اوین»، «سوله پاسارگاد»، «بازداشت‌گاه افسریه»، «بازداشت‌گاه ۶۶ سپاه» را نام برد.

زندان کمیته مشترک ضد‌خراب‌کاری  یا همان بازداشت‌گاه توحید که در برنامه گذشته موارد استفاده‌اش در زمان پهلوی را توضیح دادیم در خیابان «فردوسی» تهران، کوچه «شاه‌چراغی» و مقابل ساختمان موسسه «کیهان» واقع شده‌ است، که نهایتن در سال ۸۳ تعطیل و به موزه تبدیل شد.

این زندان درسه طبقه و هریک از طبقات دارای سه راه‌رو و یک زیرزمین برای ساختمان است. عمومن زندانی‌های سیاسی اعم از روحانیون و غیر‌روحانیون دراین ساختمان زندان بودند. شخصیت‌هایی چون «شیخ‌ محمد‌تقی ذاکری» دبیرکل حرکت مردم آزاده و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های نشرفرهنگ عدم خشونت در این مکان زندانی شدند. «سید مرتضا» و «سید‌مهدی شیرازی» دو فرزند مرجع شیعه «آیت‌اله سید‌محمد شیرازی» در این زندان زندانی بودند. سید مرتضا شیرازی در این مکان سوزانده شد. سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ این زندان شاهد شخصیت‌های زیادی از طرف‌داران آیت‌اله شیرازی و آیت‌اله منتظری بود که همه آن‌ها شکنجه شدند.

و اما کهریزک این بازداشت‌گاه ابتدا برای نگه‌داری معتادان استفاده می‌شد، اما پس از آغاز طرح ارتقای امنیت اجتماعی توسط پلیس ایران، عده کثیری از بازداشت‌شدگان بدون محکومیت توسط دادگاه و پس از شکنجه علنی در سطح شهر به این بازداشت‌گاه منتقل و تحت شکنجه قرار گرفتند.

برخی از این افراد پس از مدت‌ها بازداشت، بی‌گناه تشخیص داده شده و آزاد شدند و این مکان همان بازداشت‌گاه جنجالی پس از انتخابات ۸۸ بود، میزان شکنجه و نوع آن در این زندان بسیار بدوی انجام گرفته است، انواع تحقیرها، شکنجه‌های جنسی و جسمی به حدی در این زندان اعمال شده بود که شخص خامنه‌ای خود دستور به تعطیلی آن صادر کرد، آن‌چه لازم به تذکر نیست آن‌ است که پس از انتخابات ۸۸ ما با پروسه‌ای جدید از گستاخی در برملا‌شدن شکنجه روبه‌رو بوده‌ایم که به نوعی بدعت‌گذاری رژیم بود، تا قبل از خرداد ۸۸ آن‌چه شکنجه نامیده می‌شد، اگرچه بسیار سخت، اما در قانون نانوشته‌ای از سوی جامعه پذیرفته شده بود، اما پس از این تاریخ ما شاهد بهت جامعه از آن‌چه روی‌ داد، بودیم.

 


 


اکبرترشیزاد/ رادیوکوچه

در پی سخنان آشتی‌جویانه‌ی «سیدمحمدخاتمی» در روزهای اخیر که با واکنش‌های متفاوت و بعضن تند طرف‌داران جنبش سبز روبه‌رو شد، پس از چندین روز نشانه‌هایی از ملایم‌ترشدن سخنان و واکنش مثبت رهبر جمهوری‌اسلامی به این موضع‌گیری به چشم می‌آید. «علی‌خامنه‌ای» در دیدار با نمایندگان مجلس و در سخنانی که به بهانه شروع مقدمات انتخابات مجلس بیان می‌شد گفت که: «جریانی که اوایل انقلاب به جریان چپ مشهور بود و شعارهای خوبی می‌داد، با وجود داشتن آدم‌هایی با تقوا، از مراقبت و تقوای جمعی غافل شد و  کار به جایی رسید که فتنه‌گران ضد امام‌حسین و ضد اسلام و امام، به آن‌ها تکیه کردند.»

نکته‌ی حایز توجه در این سخنان جداکردن حساب فتنه‌گران به گفته‌ی «خامنه‌ای» ضدامام و اسلام، از حساب نیروهای جریان‌چپ و اشاره به سوابق خوب آن‌ها در گذشته بود، چیزی که در طول دو سال اخیر بارها از سوی روزنامه‌ی «کیهان» که ارگان رسمی رهبری و به نوعی بیان‌کننده غیررسمی نظرات اوست، انکار شده و این افراد را از همان ابتدا خائنین به انقلاب معرفی کرده بود که ذات اصلی خود را پنهان کرده بودند.

نتیجه‌ی این نزدیکی و نرمش محسوس، در آینده چه خواهد بود؟ شکی نیست که سعی و تلاش افرادی مانند «خاتمی»، بازگرداندن نیروهای اصلاح‌طلب وفادار به نظام به بازی سیاسی و شرکت در انتخابات و به دست گرفتن حداقل بخشی از قدرت در جمهوری‌اسلامی است. اما واقعیت این‌ است‌ که پیروزی در انتخابات احتیاج به پیش شرط‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شرکت مردم در رای‌گیری است. جنبش‌سبز یک جنبش فراگیر است که سلایق فکری و سیاسی فراوانی را در خود جای داده است.

برای نمونه می‌توان از نیروهایی که خواستار براندازی کامل جمهوری‌اسلامی هستند، آن‌هایی که معتقد به حفظ جمهوری‌اسلامی اما انجام اصلاحات ریشه‌ای و ساختاری در آن و حذف ولایت‌فقیه‌اند، برخی از طرف‌داران «روح‌اله‌خمینی» که فقط مشکل را در جانشین او یعنی «علی‌خامنه‌ای» می‌دانند تا آن‌هایی که فقط اجرای بی‌کم و کاست قانون‌اساسی فعلی و آرامش در فضای سیاسی اقتصادی کشور را خواهانند، نام برد. واقعیت این‌ است‌که بخشی که با نظرات «خاتمی» و روش‌های او موافق‌اند در خوش‌بینانه‌ترین حالت بیش از ۳۰ درصد از بدنه‌ی جنبش را در برنمی‌گیرند و این میزان افراد برای پیروزی حداقلی در انتخابات هم کافی نیست.

تازه تمام این‌ها با این فرض اولیه در نظر گرفته می‌شود که نظام، انتخاباتی آزاد و بدون اعمال نفوذ و تقلب برگزار کند، چیزی با تجربه‌هایی که از گذشته باقیست بسیار بعید به نظر می‌رسد.

در فرصت باقی‌مانده تا انتخابات، «خاتمی» برای به نتیجه رساندن افکارش محتاج به پشت سر گذاردن دو مانع سخت است، نخست کسب رضایت مردم‌زخم‌خورده و مصیبت‌دیده‌ی ایران برای کشاندن دوباره‌ی آن‌ها به پای صندوق‌های رای است و دیگری فراهم‌کردن شرایط و گرفتن تضمین‌های محکم از حاکمیت برای برگزاری انتخاباتی به نسبت آزاد. چیزهایی که بعید به نظر می‌رسد «خاتمی» توان انجام آن‌ها را داشته باشد و «علی‌خامنه‌ای» و طرف‌دارانش تمایلی به کوتاه آمدن از اریکه‌ی قدرت.

زیرا که نگارنده سخت بر این باور است که صحبت‌های رهبر جمهوری‌اسلامی چیزی به جز یک حرکت تاکتیکی و به نوعی تلاش برای نزدیک‌کردن نیروهای وفادار به نظام به یک‌دیگر به منظور ایجاد تفرقه در بین طرف‌داران جنبش‌سبز و حذف شمار دیگری از مخالفانش نیست و در این میان بازنده‌ی اصلی کسی به جز مردم ایران نخواهد بود.

 

 


 


مه‌شب‌تاجیک/ رادیو کوچه

«تنسی ویلیامز» برای شرکت در یک مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی سن خود را برای رسیدن به حد نصاب تغییر داد و خود را چند سال مسن کرد تا بتواند در این مسابقه شرکت نماید در آن فرم او متولد سال ۱۹۱۴ بود. و این سنی بود که ویلیامز برای خودش ساخته بود ولی در واقع او در سال ۱۹۱۱ در «کلمبوس» در «می‌سی‌سی‌پی» به دنیا آمد.

نام او «توماس لانبر ویلیامز» بود. خود ویلیامز همیشه می‌گفته است که نسبش به کاشفان ایالت تنسی که بیش‌تر آنان مردان جنگی یا سیاست‌مداران بوده‌اند می‌رسد. پدرش دوره‌گردی بود که بیش‌تر ایام زندگی‌اش در سفر می‌گذشته است. او هفت‌سال نخست زندگی را با مادر و خواهرش نزد پدربزرگ‌اش که اسقفی از فرقه‌ی «کواکر» پروتستان بود سپری کرد. پدر ویلیامز در سال ۱۹۱۸ شغل ثابتی در یک کارخانه‌ی کفش‌سازی به‌دست آورد و به همین دلیل توانست ثابت شود و خانواده‌اش را نزد خود بیاورد و در همان موقع هم «والین» برادر تنسی به دنیا آمد.

پس از این مسئله و ثبات پدر او به شرب مداوم دست می‌زند و باعث بروز تشنجاتی در خانواده می‌شود به همین دلیل بیش‌تر آثار اولیه‌ی ویلیامز از وضع خانوادگی نامظلوب رنج می‌برند. او در سال ۱۹۲۹ دوره‌ی دبیرستان را به اتمام رسانید و وارد دانش‌گاه «میسوری» شد. بعد از سه سال برای گذران معاش خانواده ترک تحصیل کرد و و وارد همان کمپانی شد که پدرش در آن مشغول بود.

خود او همیشه می‌گفت کار در کارخانه کابوس عظیم زندگی‌اش بود و بعد از مدتی هم به‌دلیل روان‌پریشی در آسایش‌گاه روانی بستری شد. بعد از بهبود سه ماه تابستان را نزد پدربزرگ‌اش در «ممفیس» سپری کرد و بعد دوباره تحصیلات خود را ادامه داد و وارد دانش‌گاه «آیوا» شد. وی به‌دنبال مشاغل منفاوتی می‌رفت و هر کدام برای او تجربه‌ی غریبی می‌شد. در یک رستوران به‌عنوان پیشخدمت و شاعر مشغول شد و در یک سینما کنترل‌چی شد.

اولین داستان او در مجله‌ی «وایرتبلر» به چاپ رسد ولی استعداد ادبی او زمانی کشف شد در سال ۱۹۴۰ بورس تحقیقاتی «راکفلر» را به‌خاطر اولین نمایش‌نامه‌اش یعنی «نبرد فرشتگان» دریافت کرد. مهم‌ترین بهره‌ای که ویلیامز از برنده‌شدن در این مسابق برد آشنایی‌اش با «ادری وود» بود که به‌عنوان آژانس برای او هفت‌سال کار کرد. بعد از برنده‌شدن این جایزه بدون دغدغه‌ی معاش به مسافرت دور آمریکا دست زد و با آرامش به نگارشش ادامه داد.

در سال ۱۹۴۳ نمایش‌نامه‌ی «خداحافظی طولانی» او توسط دانش‌جویان مدرسه‌ی تاتر به روی صحنه آمد و او در زمره‌ی نویسندگان موفق درآمد. در سال ۱۹۴۴ نمایش‌نامه‌ی «باغ وحش شیشه‌ای» در «شیکاگو» و یک‌سال بعد همین اثر در نیویورک به روی صحنه آمد.

در سال ۱۹۴۵ باغ وحش شیشه‌ای جایزه‌ی جامعه‌ی منتقدان نیویورک را برای او به ارمغان آورد و ویلیامز به‌عنوان نمایش‌نامه‌نویسی مهم و موفق به جامعه‌ی آمریکا شناسانده شد. او در سال ۱۹۴۸ به‌خاطر نوشتن «اتوبوسی به‌نام هوس» و سپس در سال ۱۹۵۵ دوباره برای نمایش‌نامه‌ی «گربه‌ای روی شیروانی» داغ موفق به دیافت جایزه «پولیتزر» شد. در سال ۱۹۶۶ هم از طرف آکادمی هنر و ادبیات آمریکا و نیز از سوی تنجمن ملی هنر و ادب نشان طلایی ادبیات را دریافت کرد.

او برای تاثیر‌گذاشتن بر مخاطب، گاه به‌طور آشکار وسیله‌ای برای ایجاد تمرکز بر واقعیت درونی شخصیت‌ها و موقعیت‌شان خلق می‌کند. ویلیامز در اواخر دهه ۱۹۵۰ خود را تکرار کرده و از آن پس هم اعتبارش در نزد منتقدان و هم‌چنین از تعداد آثار کاسته شده است اما تاریخ شهادت می‌دهد که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۰ هیچ مولف آمریکایی به اندازه تنسی ویلیامز تماشاگران را به خود جلب نکرده است. او در نخستین نمایش‌ها انسان‌هایی را به‌عنوان شخصیت‌های اصلی به دنیای تاتر وارد کرد که خیلی از نمایش‌نامه‌نویسان هم‌عصر او جرات آن را نداشتند، زیرا گمان می‌کردند تماشاگران آمریکایی که به‌طور معمول از طبقه‌ی متوسط و حتا مرفه بودند، رغبتی به تماشای زندگی آن اشخاص نشان نخواهند داد.

در اصل تاتر آن زمان هنوز به شکل و شمایل قصه‌های رمانتیک و به تراژدی‌های سنتی بیش‌تر اهمیت می‌داد  به‌خصوص در زمان حساسی چون نیمه دهه چهل تا پنجاه میلادی که بوی تلخ جنگ هنوز در فضا منتشر بود و قشر اعظم جامعه در پی فراموش کردن جنگ بود و هنر، این پدیده اعجاب‌انگیز، این‌بار در شکل سرگرمی صرف، جزو بهترین درمان‌ها بود، اما حتا اگر وحشت دوره‌ی جنگ به فراموشی سپرده می‌شد، با نکبت امروزه‌ی دوره بعد از جنگ چه باید می‌کرد دوره‌ای که اشخاصی مثل خانواده «وینگفیلد»، شخصیت‌های نمایش باغ وحش شیشه‌ای در آن زندگی می‌کنند.

تنسی ویلیامز درباره‌ی خود می‌گوید «در جوانی تحت تاثیر «چخوف» و کار داستان‌نویسی‌اش بوده است، و البته «دی.اچ. لارنس» هم به خاطر درک از زندگی‌اش مرا تحت‌تاثیر قرار داد. هدف من از نوشتن متعجب کردن مردم نیست و هنگامی که می‌بینم دیگران شگفت‌زده شده‌اند متعجب می‌شوم. به نظرم وقایع زندگی روزمره را نباید از هنر حذف کرد اما می‌بایست مسایل را با سبک و دیدی نو ارایه کرد. قصد من بازنمایی حقیقت است و گاهی این حقیقت تکان‌دهنده است. تنسی ویلیامز سال‌های آخر عمرش را در «کی‌وست» به سر می‌برد و گه‌گاه به نیویورک سفر می‌کرد و سرانجام در کی‌وست در سال ۱۹۸۳ از دنیا رفت.

 

 


 


امیر و کاملیا‌ / رادیو کوچه

اردوان پنجم

«اردوان پنجم» (اشک بیست‌و‌نهم) بیست‌و‌هشتمین و آخرین شاه ایران از خاندان «اشکانی» است که از سال ۲۱۳ تا ۲۲۴ یا ۲۲۶ میلادی شاهی کرد. با کشته‌شدن او دولت اشکانی منقرض شد و جای خود را به ساسانیان داد. پس از مرگ «بلاش پنجم» میان دو پسر او به نام‌های «بلاش ششم» و «اردوان پنجم» برای رسیدن به شاهی نزاع درگرفت. در ابتدا بلاش به شاهی رسید ولی در سال ۲۱۳ میلادی اردوان قیام کرد و توانست نفوذ خود را افزایش دهد، تا جایی که برای بلاش ششم فقط بخشی از «بابل» باقی ماند. از این زمان به بعد می‌توان با اطمینان اردوان پنجم را شاه ایران دانست.

پس از این که اردوان پنجم قدرت خود را تثبیت کرد «کاراکالا» قیصر وقت روم سفیری را به هم‌راه هدایای زیاد به دربار اردوان فرستاد و خواستار ازدواج با دختر او شد و وانمود کرد که با این کار قصد دوستی و صلح با دولت اشکانی را دارد. اردوان به‌خاطر وضع ناآرام داخلی که از زمان مرگ بلاش یکم در داخل کشور بود و نبردهای بسیاری که در این دوران میان دو کشور درگرفته بود و ویرانی‌هایی را که به‌خاطر شکست ایرانیان در این نبردها در بخش غربی ایران به‌وجود آمده بود خواهان صلح و آرامش بود و با این درخواست موافقت کرد.

اردوان شاد از این‌که نبرهای ویران‌گر میان ایران و روم می‌رفت تا با این پیوند پایان پذیرد جشنی بزرگ را تدارک دید و از همه‌ی بزرگان دعوت کرد و آماده‌ی پذیرایی از کاراکالا و هم‌راهانش شد. کاراکالا که توطیه گسترده‌ای را سازمان داده بود با سپاهی‌ گران روانه‌ی ایران شد. هنگامی که اردوان و هم‌راهانش به جهت خوش‌آمد‌گویی به محل استقرار رومیان رفتند رومیان آنان را غافل‌گیر کرده و به آن‌ها یورش بردند و بسیاری از ایرانیان را که عاری از هر‌گونه سلاح بودند از بین بردند ولی اردوان توانست جان سالم بدر برد. کاراکالا پس از این کار زشت و ناجوان‌مردانه در سال ۲۱۷ میلادی در نزدیکی «حران» کشته شد.

اردوان برای انتقام‌گیری، سپاهی گرد آورد ولی پیش از رسیدن به مرز ایران و روم نمایندگان «مارکرینوس» جانشین کاراکالا به آن‌ها رسیده و خواستار آشتی میان دو دولت شدند. در این گفت‌وگوها اردوان خواستار ترک میان‌رودان توسط رومیان و پرداخت غرامت از طرف ایشان به دولت ایران شد. رومیان این پیشنهادها را نپذیرفتند و به‌دنبال آن نبردی دیگر میان ایران و روم درگرفت. اشکانیان در این پیکار پر اهمیت از روش جنگ و گریزی که مخصوص آن‌ها بود که اکنون به جنگ پارتیزانی معروف است، به کمک آن در نبرهای بزرگی مانند نبرد حران پیروز شده بودند استفاده کردند. دو روز آغازین نبرد هیج یک از دو سپاه بر دیگری چیره نشد ولی در روز سوم سپاه ایران کاملن پیروز شد. رومیان در پی این‌، درخواست صلح کرده و حاضر به پرداخت غرامتی سنگین به اشکانیان شدند. رومیان درخواست دیگر اردوان مبنی بر نخلیه‌ی میان‌رودان را رد کردند و دولت اشکانی چون با بحران‌های بسیاری روبه‌رو بود از این درخواست چشم‌پوشی کرد.

اشکانیان پس از مرگ بلاش یکم یعنی از سال ۷۸ میلادی همواره دچار نبردهای داخلی بودند که برخی میان اعضای خاندان اشکانی برای رسیدن به شاهی و برخی دیگر بر اثر شورش‌های فرمان‌روایان محلی بود. این مشکلات داخلی اشکانیان را به مرور زمان ضعیف کرد. در این دوران رومیان که اشکانیان را دچار آشوب‌های داخلی می‌دیدند از فرصت استفاده کرد و پیاپی دست به تهاجم به مرزهای ایران می‌زدند. به غیر از نبردی که اردوان پنجم با رومیان کرد در همه‌ی نبردهایی که در این دوره میان ایران و روم درگرفت برتری با رومیان و آنان در همه‌ی این نبردها خرابی‌هایی زیادی را باعث شدند. این مشکلات بحران‌های اقتصادی را نیز در بر داشت ارزش پول اشکانیان به شدت پایین آمد. به این ترتیب در زمان پادشاهی اردوان پنجم دولت اشکانی از همه نظر آماده‌ی سقوط بود.

اردوان تلاش بسیاری برای نجات دولت اشکانی کرد ولی سرانجام این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. وی پس از این مشکل رومیان را همان‌طور که گفته شد از میان برداشت دچار شورش‌های گوناگونی در مناطق مختلف ایران شد. او بر بیش‌تر این شورش‌ها و شورش‌گران را از میان برداشت ولی شورشی که در پارس صورت گرفت سرانجام به شاهنشاهی اشکانی پایان داد. این شورش در سال ۲۲۰ میلادی و به دست «اردشیر بابکان» آغاز شد. مصاف اردشیر و یارانش با اردوان پنجم و فرمان‌روایان ایالت‌ها چندین سال به درازا کشید.

اردشیر ابتدا مناطقی در شرق ایران مانند «کرمان» را مورد تاخت قرار داد و سپس به «ماد» و «آدیابن» حمله کرد و آن‌جا را نیز به زیر پرچم خود آورد. هنگامی که اردشیر و یارانش آغاز به درنوردیدن میان‌رودان کردند اردوان پنجم به مقابله با آنان پرداخت ولی در سه نبرد پشت‌سر هم شکست خورد. اردوان احتمالن از زمان اعلام حکومت خودمختار اردشیر در سال ۲۲۴ دیگر پادشاه ایران به‌شمار نمی‌آمد. مرگ و یا به روایتی کشته‌شدن اردوان پنجم بین سال‌های ۲۲۴ و ۲۲۶ میلادی در تاریخ ثبت شده است و با مرگ او شاهنشاهی اشکانی رسمن پایان یافت. به این ترتیب شاهنشاهی اشکانی جای خود را به ساسانیان داد.

پس از مرگ اردوان و سقوط شاهنشاهی اشکانی به دست اردشیر ساسانی هنوز هم مقاومت‌های باقی اشکانیان فروکش نکرده بود. مهم‌ترین این مقاومت‌ها از سوی بلاش ششم و «ارتوازد» بود. ارتوازد در بلندی‌های غرب و مرکز ایران به مبارزه ادامه می‌داد. اردشیر توانست بر تمامی این مقاومت‌ها چیره شود و اشکانیان را به‌طور کامل براندازد.

منبع

خدادادیان، اردشیر، اشکانیان،

ویکی‌پدیا

 


 


مهرآفرین بهرامی/ رادیو کوچه

با وجود تقاضای یک‌و‌نیم میلیون واحد مسکونی در هر سال و تحویل حدود صد هزار واحد آپارتمان ساخته‌شده از آغاز طرح مسکن مهر تاکنون، وزیر مسکن و شهرسازی مدعی شده است که آن‌قدر خانه ساخته‌اند که روی دست‌شان مانده است.

«علی نیکزاد» در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی ایران با تکذیب افزایش به وجود آمده در قیمت تمام شده مسکن و اجاره‌بها گفته است که هیچ افزایش قیمتی در بخش مسکن به وجود نیامده و عده‌ای که قبلن در ساخت و ساز مسکن سود ۳۰۰ درصدی می‌بردند، الان بر طبل‌ گران‌شدن مسکن می‌کوبند.

وی که تا روزهای پایانی سال گذشته نیز از تداوم سکون در قیمت تمام‌شده مسکن و حتا‌ ارزان‌شدن مسکن پس از طرح هدف‌مند‌کردن یارانه‌ها سخن می‌گفت، هنوز هم مدعی است که افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده و ساخت مسکن نیز به شدت در حال انجام است.

این در حالی است که خبرگزاری‌های دولتی ایران نیز به نقل از رییس اتحادیه املاک کشور از افزایش بین ۵ تا ۱۲ درصد قیمت واحدهای مسکونی در نقاط مختلف تهران و ایران خبر داده‌اند و پیش از این نیز خبر افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اجاره بهای واحدهای مسکونی منتشر شده بود که فعالان بازار آن را، نتیجه رکود خرید و فروش مسکن عنوان کرده بودند.

فرار سرمایه از بخش مسکن به افزایش قیمت منتهی می‌شود

یکی از اعضا هیت مدیره انجمن انبوه‌سازان در این باره به رادیو کوچه گفت: «کل طرح مسکن مهر در شکل نهایی آن و در بهترین حالت، ساخت یک‌و‌نیم میلیون واحد مسکونی را هدف قرار داده است، در حالی که اگر کل افراد کشور را پیش از شروع هر سال دارای خانه فرض کنیم، نیاز کشور سالانه یک‌و‌نیم میلیون واحد مسکونی جدید است و تا الان حداقل سه‌سال از شروع به ساخت مسکن مهر می‌گذرد و در هر شهر۲ تا ۴ هزار واحد مسکونی ساخته شد و در بالاترین آمار در توابع اصفهان یک مجموعه ۱۳ هزار واحدی به بهره برداری رسیده است.»

وی افزود: «در فرهنگ عامه، انبوه‌سازان مسکن که یک مجموعه بزرگ سرمایه‌گذار به هم‌راه تیم مهندسی و کارگری بوده‌اند را با لفظ تحقیر‌آمیز «بساز، بفروش»  خطاب می‌کردند در حالی که عمل‌کرد انبوه‌سازان در قالب شرکت‌های ثبت‌شده، هم‌راه با پرداخت مالیات به دولت بوده است که به‌عنوان مجموعه‌های تولیدی، کار مهم ساخت مسکن برای مردم را انجام می‌داده‌اند که ضمن رونق تولید، اشتغال نیز ایجاد می‌کرده‌اند.»

این عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن ادامه داد: «دولت با دخالت نا به جا در بخش مسکن و ایجاد رکود در این بخش، قصد داشت تا از افزایش قیمت جلوگیری کند که به توقف ساخت و ساز منجر شد و همین امر به‌طور ناخودآگاه به‌دلیل وجود تقاضا، به افزایش قیمت منتهی خواهد شد، حتا‌ اگر سایر فاکتورها مثل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، هزینه حمل‌و‌نقل، افزایش چهار درصدی مالیات بر ارزش افزوده و غیره نیز در نظر گرفته نشود.»

او خاطر‌نشان کرد: «سرمایه‌هایی که از بخش مسکن فراری داده شد، هم‌اکنون در بازار سکه و ارز خودنمایی می‌کنند و این در حالی است که خریداران آن‌ها نه چیزی تولید می‌کنند و نه اشتغالی به وجود می‌آورند و نه مالیات می‌دهند، و اساسی‌ترین رکن اقتصاد کشور یعنی بانک مرکزی را نیز به چالش جدی کشیده‌اند و اکنون کل هم و غم مدیران بانک مرکزی این است که بازار را چگونه کنترل کنند.»

استاندارد کیفی مسکن مهر از استانداردهای کشوری پایین‌تر است

یک استاد عمران دانش‌گاه «صنعتی‌شریف» و کارشناس مسکن نیز در این‌باره به رادیو کوچه گفت: «عمر کوتاه، استاندارد پایین، زمان بر بودن پروژه ساخت و قیمت تمام شده بالا، عمده‌ترین چالش‌های ساخت‌و‌ساز مسکونی در ایران هستند که گروه‌های مهندسی دانش‌گاهی سعی در شناسایی نقاط ضعف و فشار آوردن به قانون‌گذاران این بخش برای اصلاح فرایند ساخت مسکن بوده‌اند اما با ورود یک‌باره دولت به این بخش و پایین‌تر آمدن سطح کیفی ساخت در پروژه‌های مسکن «مهر» به‌دلیل توجه بیش‌تر به قیمت تمام‌شده پایین‌تر، کار برای مهندسان ساخت‌و‌ساز دشوارتر شده است.»

وی ادامه داد: «در اکثر کشورها متوسط عمر مفید بنا ۵۰ سال است اما متاسفانه در ایران این میزان به نصف، یعنی ۲۵ سال می‌رسد این در حالی است که از نظر زمانی نیز پروژه ساخت در سایر کشورها به‌دلیل صنعتی‌شدن فرایند ساخت، بین نصف تا یک سوم از ایران کم‌تر، کیفیت ساخت بالاتر و قیمت تمام‌شده نیز کم‌تر است و در ایران اتلاف مصالح ساختمانی و انرژی زیاد است.»

این استاد دانش‌گاه تصریح کرد: «برای ساخت مسکن مهر تاکنون فقط ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبارت بانکی  جذب شده است تا  با آن آپارتمان‌هایی با کیفیت پایین و در مناطق دور از شهر ساخته شود و این که ساکنان این مناطق چگونه باید به مراکز شهری تردد کنند و از چه زیر ساخت‌های شهری بهره‌مند هستند، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. شاید به همین دلیل از آن کم‌تر استقبال شده است زیرا نمی‌توان فرض را بر این گذاشت که مردمی که از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند، از نظر سطح سلیقه نیز در سطح پایین‌تری باشند و احتمالن به همین دلیل آپارتمان‌های وزیر مسکن و شهرسازی روی دست‌شان مانده است.

 

 

 


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

فرماندهی نیروهای بین‌المللی در افغانستان اعلام کرد، عملیات شبانه برای نابودی تروریزم ضروری است.

ژنرال جوزف بلاتس سخن‌گوی نیروهای آیساف در افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت، این عملیات‌ها در هماهنگی با نیروهای افغان صورت می‌گیرد.

آیساف در حالی که بر ادامه عملیات شبانه تاکید می‌کند که اخیرن رییس جمهوری کرزی خواهان توقف این‌گونه عملیات‌ها شده است.

در یک اعلامیه‌ی ریاست جمهوری افغانستان آمده است که این‌گونه عملیات‌های خودسرانه سبب تلفات غیر نظامیان می‌شود.

اما ژنرال بلاتس گفت تمام این عملیات‌ها سبب تلفات غیر‌نظامیان نمی‌شود، هشتاد درصد این حملات هیچ تلفات ملکی در قبال ندارد.

به گفته وی تلفات غیر‌نظامیان چی از جانب آنان صورت گرفته باشد و چی از جانب شورشیان ناگوار است و از آن پوزش‌خواهی می‌کنند.

ژنرال بلاتس افزود، آیساف تلاش می‌کند تا رهبری این عملیات‌ها به نیروهای افغانی سپرده شود.

این در حالی‌ست که اخیرن در یک عملیات هوایی نیروهای بین‌المللی ۱۴ غیر‌نظامی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان کشته شدند.

 

 


 


دوشنبه ۹خرداد ۹۰‌/ ۳۰ می ۲۰۱۱

note3اجرا: زهره

note3استودیو: اعظم

note3تقویم‌تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3دایره‌ی شکسته – «باغ وحشی‌های تنسی» – مه‌شب‌تاجیک

note3بخش اول خبر‌ها

note3پارس‌نامه – «اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی» – امیر و کاملیا

note3گفت‌و‌گوی روز – «تداوم پرونده اعضای موسسه عالی بهایی» – اردوان روزبه

note3مجله خبری کابل – آرین

note3پس‌نشینی تند –  «خامنه‌ای» و نزدیکی تاکتیکی به اصلاح‌طلبان» – اکبر ترشیزاد

note3گزارش از تورنتو – «خانم ستوده، نماد از خود گذشتگی» – آویده مطمئن‌فر

note3بخش دوم خبرها

note3اقتصاد کوچه – «بی‌مهری کم‌درآمدها به مسکن مهر» – مهرآفرین بهرامی

note3گزارشی از تاجیکستان – «محدودیت تحصیل جوانان تاجیک در مدرسه‌های کشورهای اسلامی» – کیومرث

note3مجله‌ی جا‌ماندگان – «شکنجه‌های معمولی» – شراره سعیدی

note3بخش سوم خبرها

 


 


آویده مطمئن‌فر‌/ عکس / تورنتو/ رادیو کوچه‌

avideh@koochehmail.com

نزدیک به صد روز از بازداشت «نسرین ستوده»، وکیل مدافع زنان، کودکان و حقوق بشر می‌گذرد. داستان صد روز دوری از فرزندانش اگر اشک انسان‌هایی که بتوان به این نام خطاب کرد را در نیاورد دست‌کم باید قلب آن‌ها را بفشارد. نام کشوری که در آن انسان‌های خیرخواه، مسوول و متعهد که جز خدمت به ملت، کشور و بشریت هدف دیگری در سر ندارند بازداشت و در شرایط دردناک، تاسف آور و با بی‌عدالتی هر‌چه تمام‌تر راهی زندان می‌شوند، ایران است.

صد روز است که نسرین ستوده، مادر دو فرزند جوان در سلول انفرادی بدون یک روز مرخصی و یا برخورداری از امکانات بند عمومی به سر می‌برد. او که قلبش از ندیدن و در آغوش نکشیدن فرزندانش درد می‌کند لبخند بر روی لبانش نمی‌خشکد، هنوز در ابراز واقعیت‌های گفته‌نشده اصرار دارد و علی‌رقم همه فشارهای روحی و جسمی از بی‌عدالتی در مورد احکام صادر‌شده برای موکلین خود سخن می‌گوید. او پس از سپری‌‌کردن صد روز شرایط سخت، دادگاه‌های غیرمنصفانه، سلول انفرادی و اعتصاب غذا، تنها خواسته‌اش لغو کلیه احکام ناعادلانه بعد از انتخابات است و هیچ خواسته شخصی ندارد.

روایت صد روز پایداری و مقاومت نسرین ستوده که به جرم انسان دوستی از کم‌ترین حقوق انسانی خود یعنی حتا حق به آغوش‌کشیدن فرزندانش محروم است او را به یک قهرمان واقعی مبدل کرده است و برای من و میلیون‌ها نفر از هم‌‌وطنان نسرین ستوده، نماد از خود گذشتگی است.

روز یک شنبه، ۲۹ ماه می ۲۰۱۱، تعدادی از ایرانیان مقیم «تورنتو» به بهانه سال‌گرد میلاد نسرین ستوده و «عبداله مومنی» برای تقدیر از شجاعت و استقامت آن‌ها در شرایط بسیار سخت و غیر‌انسانی در زندان در ایران، در میدان «دانداس» از ساعت دو و نیم بعد‌از‌ظهر گرد هم آمدند تا به آگاهی‌سازی و افزایش آگاهی جامعه کانادا در مورد نقض حقوق بشر و به‌خصوص نقض حقوق زندانیان سیاسی در ایران بپردازند. شنونده سخنان چندی از افراد که در این تجمع حضور داشتند باشید.


 


اردوان روزبه‌/ رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

یکم خرداد‌ماه سال جاری، بیش از ده‌تن از اعضای موسسه آموزش عالی بهاییان در شهر‌های مختلف ایران دستگیر شدند. این افراد که از تدریس‌کنندگان و کادر اداری موسسه‌ای موسوم به «علمی آزاد» بودند، به‌طور مشخص فقط در حوزه فعالیت‌های علمی کار می‌کردند.

این موسسه در سال هزار و سیصد و شصت‌و‌چهار در پی جلوگیری از تحصیل بهایی‌ها در ایران تاسیس شد. نام این موسسه «BIHE = Baha’i Institute for Higher Education» است. در روز یکم خرداد‌ماه ماموران امنیتی در ایران به یک‌باره به منازل بهایی‌هایی که در این موسسه مشغول به تحصیل بودند با حکم ورود برای دستگیری و تفتیش منازل آن‌ها وارد شدند. این دستگیری در شهرهای «زاهدان»، «تهران»، «شیراز» و «اصفهان» صورت گرفت و طی آن با تفتیش منزل‌های آن‌ها کتاب‌ها و لوازم فردی و هم‌چنین رایانه‌های آنان نیز جلب شده است.

در همان روز یکم خرداد‌ماه در ساری نیز بنابر گزارش «هرانا» سه‌تن از بهایی‌های این شهر شهر به نام‌های «صدف ثابتیان»، «نوید اسدی» و «امیر‌هوشنگ امیرتبار» نیز دستگیر شده‌اند.

بازجویی‌ها و تفتیش سایر وابستگان به این موسسه آموزشی هنوز ادامه دارد و در ادامه برخورد با اعضای این موسسه تعدادی دیگر نیز مجدد به اداره‌های اطلاعات شهر‌های مختلف برای ارتباط با این موسسه احضار شده‌اند

اما خبر می‌رسد که بازجویی‌ها و تفتیش سایر وابستگان به این موسسه آموزشی هنوز ادامه دارد و در ادامه برخورد با اعضای این موسسه تعدادی دیگر نیز مجدد به اداره‌های اطلاعات شهر‌های مختلف برای ارتباط با این موسسه احضار شده‌اند.

اگرچه این افراد احضار شده پس از بازجویی آزاد شده‌اند اما این احضار‌ها نشان از تداوم برخورد با اعضای این موسسه دارد. یکی از دستگیر شدگان اخیر «شاهین نگاری» است. اون در بخش اداری این موسسه آموزشی کار می‌کرده است و برادرش شهرام نگاری در گفت‌و‌گویی با رادیو کوچه ذکر کرد «خوش‌بختانه او در اوین است…» آقای نگاری همین که محل برادرش مشخص است را نوید خوش‌بختی می‌داند.

در پی دستگیری بیش از ده نفر از اعضای این موسسه و احضار نزدیک به پانزده نفر از اعضای این دیگر این موسسه به اداره‌های اطلاعات شهرستان‌های مختلف با شهرام نگاری در مورد وضعیت برادرش و بهایی‌هایی دستگیر شده پرسیده شد که در پی می‌آید:

آقای نگاری خیلی خوش‌حال هستیم که در گفت‌و‌گو با رادیو کوچه شرکت کردید. برادر شما آقای شاهین نگاری یکی از کسانی است که تحت‌عنوان دستگیری اعضای موسسه آموزش عالی بهاییان در روزهای گذشته، در ایران دستگیر شده است. روایت‌های مختلفی در مورد تعداد دستگیر‌شدگان و نحوه دستگیری‌شان وجود دارد. می‌شود خواهش کنم توضیح بفرمایید که دقیقن چند‌نفر تاکنون دستگیر شده‌اند و وضعیت برادرتان را به ما توضیح بدهید که در حال حاضر چگونه است.

تا جایی که من اطلاع دارم و متاسفانه اخبار خیلی دقیق و موثقی هم نیستند، ولی فکر می‌کنم که حدود سیزده، چهارده نفر از هم‌کاران و عزیزان‌مون دستگیر شده‌اند که برادر من هم همان‌طور که شما اشاره فرمودید، در میان آن‌ها است. آخرین خبر تا جایی که من اطلاع دارم‌، در پنج‌شنبه گذشته تایید شده است که در اوین هستند و هفته آینده باز هم باید خانواده‌ها مراجعه کنند و ببینند که شرایط چگونه است و اتهامی که احتمالن مطرح است، چیست و چگونه باید قضیه را پی‌گیری کنند.  اما خبرهای دقیق‌تری هنوز به دست‌مان نرسیده است.

می‌توانم بپرسم چرا شما اشاره کردید که ایشان خوش‌بحتانه در اوین هستند؟

همین که خانواده‌ها بدانند عزیزان‌شان در کجا نگه‌داری می‌شوند و از آن بلاتکلیفی که چند روز اول داشتند و نمی‌دانستند که در کجا ممکن است باشند. من از این جهت عرض کردم خوش‌بختانه، یعنی این‌که حداقل می‌دانیم که ایشان در کجا نگه‌داری می‌شوند.

آقای شاهین نگاری چه فعالیتی در این مرکز  آموزش عالی  انجام می‌دادند؟

اجازه بدهید من خیلی مختصر خدمت‌تان بگویم که موسسه آموزش عالی با توجه به مشکلاتی که جوانان بهایی، برای شرکت در دانش‌گاه‌ها در ایران داشتند، در سال‌ها قبل تاسیس شده و به‌تدریج فعالیت‌اش گسترش پیدا کرده و رشته‌های جدیدی به آن اضافه شده است. و به‌عنوان یک موسسه غیر‌انتفاعی که هدف‌اش ارایه آموزش عالی و تحصیلات عالی برای جوانان بهایی ایرانی بود. شاهین و دیگر عزیزانی که گرفتار شدند، همه فعالیت‌های آموزشی و برخی فعالیت‌های اداری داشتند.

با توجه به قوانین جاری در ایران آیا فعالیت این موسسه غیر‌قانونی بوده است؟ با توجه به این‌که اشاره کردید این موسسه در سال ۱۳۶۴ تاسیس شده آیا تاکنون اخطاری در رابطه با فعالیت اعضای این موسسه جامعه بهایی داده شده بود؟

واقعیت‌اش من نمی‌توانم اضهار‌نظری کنم چون اگر هم اخطاری داده شده باشد یا بر فرض موردی مطرح شده باشد ممکن است من به‌عنوان یک شخص در جریان نباشم. ولی می‌دانم که طبیعتن این موسسه از نظر دولت ایران قانونی شناخته نمی‌شود. موسسه در سال‌های گذشته هم در چند مورد گرفتاری‌هایی با جمع‌کردن کامپیوتر‌ها و یا آزمایش‌گاه‌های‌شان داشته و مواردی از این دست را از سر گذرانده است که تا این‌جا من به‌صورت شخصی اطلاع دارم. ولی این‌که اخیرن باز هم اخطاری داده‌شده مطلع نیستم و تنها موردی که به یاد می‌آورم چند سال گذشته بود که در خبرها اعلام شد، موسسه آموزش عالی فعالیت‌اش از نظر وزارت علوم قانونی محسوب نمی‌شود.

 


 


خبر / رادیو کوچه

محسن برازوان رییس ستاد ۸۸ در انتخابات ریاست جمهوری، هفته گذشته در منزل توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

به گزارش خبرنگار کلمه، با وجود بیش از ۱۰ روز از بازداشت برازوان از وضعیت وی خبری در دست نیست.

بسیاری از اعضای ستادهای ۸۸ در استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، کرمانشاه، تهران، سمنان، گلستان و مازندران پس از انتخابات بازداشت و برخی نیز توسط دادگاه‌ها محکوم شده‌اند.

هم اکنون عماد بهاور، اسماعیل صحابه و یوسف مهر از اعضای این ستاد برای گذراندن حکم در زندان به سر می‌برند.

صابر عباسیان رییس ستاد ۸۸ استان فارس نیز پس از محکوم شدن به ۵ سال حبس تغزیری به مرخصی آمده است.

 


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان رادیو کوچه

پارلمان تاجیکستان با اصلاح دو بند قانون «آزادی وجدان و سازمان‌های دینی» تحصیل جوانان تاجیک در مدرسه‌های مذهبی کشورهای اسلامی را محدود کرده است. بنا به این اصلاحات، جوانان تاجیک تنها پس از ختم مدرسه‌های دینی تاجیکستان و دریافت اجازه خطی «کمیته امور دین» و «وزارت آموزش و پرورش » حق تحصیل در مدرسه‌های مذهبی کشورهای اسلامی را به‌دست خواهند آورد.

این طرح اصلاحات به قانون «آزادی وجدان» را کمیته امور دین در موافقت با حکومت تاجیکستان به «مجلس نمایندگان» پلته پایانی پارلمان این کشور پیشنهاد کرده است. «عبدالرحیم خالق اف» رهبر کمیته امور دین زمانی‌ که از منبر مجلس نمایندگان طرح اصلاحات را توضیح می‌داد، گفت این تصمیم با هدف از تاثر رویه‌های مختلف و افراط‌گرا حمایت کردن تفکر مذهبی کشور و تنظیم روند تحصیل جوانان تاجیک در خارج، تهیه شده است. این در حالی است که مقامات رسمی تاجیکستان در چهار سال آخر فعالیت چندی از سازمان‌های مذهبی، از جمله «جریان سلفیه»، «جماعت تبلیغ» و «جماعت انصارالاه» قنات تاجیکی «حرکات اسلامی ازبکستان» را ممنوع اعلان کرده است.

بر اساس گفته‌های مقامات، اکثر جوان‌های تاجیک که در «پاکستان»، «عربستان سعودی» و «افغانستان» و «مصر» تحصیل کرده‌اند، شامل این جریان‌ها بوده‌اند. با وجود آن‌که اکثر وکلان پارلمان تاجیکستان به‌طرف داری از این اصلاحات رای دادند، اما دو نماینده «حزب نهضت اسلامی» علیه وارد شدن این اصلاحات صحبت کرده و آن‌را نقض حقوق دانش‌آموزان دانستند.

«محی الدین کبیری» رهبر «حزب نهضت اسلامی» که نماینده این حزب در پارلمان است، گفت در حالی‌ یک جوان می‌خواهد در یکی از مدرسه‌های دینی «مصر» یا «ایران» و یا «عربستان سعودی» تحصیل بکند، پیش از آن باید طول دو یا چهار سال در دانش‌کده اسلامی یا مدرسه‌های متوسیطه تاجیکستان تعلیم بگیرد. وی گفت: «زیرا طبق تغیرات هر دانش‌آموز باید حتمن معلمات اولیه دینی را در داخل کشور گرفته باشد.»

در همین حال، برخی‌ دیگر از کارشناسان شرایط تحصیل در تاجیکستان را ناکافی می‌دانند. به قول آن‌ها تا یک‌سال پیش در مدرسه‌های مذهبی کشورهای اسلامی حدود سه‌هزار یا از آن بیش‌تر شهروندان تاجیکستان مشغول تحصیل بودند، که تمام مدرسه‌های متوسطه و دانش‌کده اسلامی کشور نمی‌تواند همه آن‌ها را با تعلیم فرا بگیرد. اما «عبدالرحیم خالق اف» رهبر کمیته امور دین تاجیکستان به این سوال در پارلمان چنین پاسخ گفت: «در تاجیکستان یک دانش‌کده اسلامی است که در آن بیش از ۱ هزار و ۴۰۰ نفر دانش‌جو تحصیل می‌کنند. علاوه به این ۱۹ مدرسه متوسیطه دینی عمل می‌کند، که قسمت زیاد آن‌ها از قید دولتی گذشته‌اند. دو مکتب دینی و دنیوی فعالیت دارند که تعداد طالب علمانی که آن‌ها به تعلیم فرا می‌گرند به پنج و نیم هزار می‌رسد.»

در حالی‌ در‌باره تحصیلی شهروندان تاجیکستان در کشورهای اسلامی به «قانون آزادی وجدان» اصلاحات وارد می‌شود، که سال گذشته میلادی بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز تاجیک از «سعودیه»، «ایران»، «پاکستان»، «مصر» و «افغانستان» به کشور بازپس آورده شدند. «امام علی رحمان» رییس‌جمهوری تاجیکستان از والدان دانش‌آموزان خواست تا فرزندان خودرا به تاجیکستان برگردانند که آن‌ها در کشورهای اسلامی نه دانش‌مند علوم اسلام، بلکه تروریست می‌شوند. هنوز هم بیش‌تر از هزار دانش‌آموز تاجیک در کشورهای اسلامی مشغول تحصیل‌اند، که از راه‌های خصوصی به آن جا راه یافته‌اند.

با این حال برای نخستین‌بار است که پس از دو سال تصویب‌اش، به قانون بحث‌برنگیز آزادی وجدان و سازمان‌های دینی اصلاحات وارد می‌شود. این قانون که بارها مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی و روحانیان تاجیک قرار گرفته بود، تابستان سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی وکلان به تصویب رسیده است.

حزب نهضت اسلامی که از مخالفان اصلی قبول این قانون بود، می‌گوید حالا طرح دگری را در ضمینه این قانون تهیه کرده و می‌خواهد از طریق نمایندگانش در پارلمان آن را به حکومت پیشنهاد کند. قانون فعلی آزادی وجدان و اتحادیه‌های دینی شروع از نشر و توزیع ادبیات دینی تا نام‌نویس مسجد و سازمان‌های دینی غیراسلامی و نمازگذاری نوجوانان و تعلیم دینی در کشوررا تحت نظرات شدید نهادهای رسمی قرار داده است. بر اساس این قانون حالا امام خطیبان مساجد نیز تنها با موافقه با مقامات محلی انتخاب می‌شوند.

 


 


آرین / دفتر کابل/ رادیو کوچه

دوکتور پاول بیوریت (Dr. Pual Bauert) رییس انجمن پزشکان در استرالیا شمالی می‌گوید کودکان زیر ۱۰ سال در اردوگاه داروین به خود آسیب می‌رسانند. دوکتور پاول گفت، این جا استرالیا است و نباید این‌گونه کودکان وجود داشته باشد.

وی هم‌چنان گفته است: «ما در اردوگاه داروین پرونده‌های وحشتناکی داریم که ضرورت داریم به آن رسیده‌گی جدی صورت بگیرد، کودکانی دارای سن ۴-۵ سال جز کسانی‌اند که دست به اعتصاب غذایی می‌زنند، ما کودکانی داریم دارای کم‌تر از سن ده سال که به خود آسیب می‌رسانند و تلاش به خودکشی می‌نمایند.»

سیف ازدویسکی SevOzdowski‌ کمیسار سابق حقوق بشر استرالیا هم‌چنان از بازداشت کودکان در اردوگاه انتقاد نموده می‌گوید وضعیت امروز هم‌چنان مانند وضعیت بد که در زمان هاوارد بود، است.

آقای ازدویسکی گفته است: «من اطفالی را دیدم که به خود آسیب می‌زنند، من اطفالی را مشاهده کردم که با تیغ و سیم به خود آسیب می‌رسانند و من گزارش‌های در مورد خودکشی اطفال مطالعه کردم.»

وی علاوه نمود تاثیر بازداشت بر روحیه کودکان واقعن فجیع و وحشتناک است.

آقای ازدویسکی گفت: «به صورت اساسی آن‌چه اتفاق می‌افتد اینست که اطفال برای مدتی زیاد در بازداشت به سر می‌برند، من پرونده‌ی را بیاد دارم که طویل‌ترین مدتی که یک طفل در بازداشت به سر برده است ۵ سال و ۵ ماه و بیست روز می‌باشد.»

وی افزود این کودکان فرصت مدرسه رفتن را از دست می‌دهند، چون خانواده‌ها از هم می‌پاشند و تعدادی قابل توجه از کودکان در بازداشت‌گاه‌ها تحت فشار روحی قرار گرفته، کاملن به بیماری‌های روانی مبتلا می‌گردند.

دولت استرالیا تعدادی از پناه‌جویان شامل اطفال و خانواده‌ها را از اردوگاه‌ها به خانه‌های در درون شهر و اجتماع انتقال داده است

اما داکتر بیوریت گفته است هنوز هم تعدادی زیادی از اطفال همواره دربازداشت‌گاه‌ها به سر می‌برند، از آغاز ماه جاری ۱۰۳۸ اطفال زیر سن ۱۸ سال در بازداشت هستند.

هفته گذشته، خانم نوی پیلی کمیسار حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت استرالیا به خاطر بازداشت اجباری مهاجرین انتقاد نمود، وی بازداشت اجباری پناه‌جویان را یگانه عامل مهم در خودکشی و مشکلات صحی و روانی مهاجرین می‌داند.

بیشتر بخوانید:

«سیاست استرالیا در قبال پناه‌جویان اشتباه است»

 


 


برای بررسی واقعیت‌های موجود در قیاس ابوالحسن بنی صدر بنی صدر با آقایان سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد  و این‌که رابطه بین بنی‌صدر و خمینی دقیقن به چه صورت بوده است، بازخوانی تاریخی را شروع کردم که اینک بخش دوم آن‌را به نامه‌ای اختصاص می‌دهم که ابوالحسن بنی‌صدر در ششم خرداد ۱۳۶۰ خطاب به آقای خمینی نگاشته است.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالى

دیگر نمی‌خواستم مزاحمت فراهم آورم. اما دو منظره‏‌اى که پیش‌رو دارم برآنم می‌دارد که آخرین تلاش را به‌عمل درآورم و به‌شما عرض کنم، تصمیم شما در سرنوشت اسلام و کشور تاثیرى تعیین کننده پیدا کرده است و باید این تصمیم را اتخاذ فرمایید:

دو منظره:

-اینک که عملیات در الله‌اکبر با پیروزى کامل قرین شده‏اند امیدوارم نظر این‌جانب را صایب مى یابید و می‌توانم بدون بیم از ناباورى شما، عرض کنم اگر از پشت خنجرى را که پیاپى فرود مى‏آورند، دیگر فرود نیاورند و ۳ ماه مهلت بدهند، رژیم بعث عراق شکست کامل میخورد و معنى این شکست این‌هاست:

منظره اول:

- همان‌طور که خود غالبن می‌فرما‌ید، در داخل کشور گروه‏هاى مسلح سر جاى خود مى‏نشینند و امنیت و یک‌پارچگى کشور و رژیم جمهورى اسلامى از خطرها نجات مى‏یابند.

- در مردم امید به‌این‌که با کار و تلاش خود می‌توانند بحران‌هاى اقتصادى و سیاسى را از بین ببرند به‌وجود مى‏آید و همه چیز در روحیه و عمل این ملت تغییر مى‏کند، در نتیجه باور به حکومت اسلام جاى ناباورى را مى‏گیرد و درس خوانده‏ها نیز از در تمایل به اسلام در مى‏آیند و استعدادها در جهت استحکام دین و حکومت آن بکار مى افتند.

-در منطقه و در جهان، تغییرات شگرفى روى میدهد. سرنگونى رژیم بعث عراق مقدمه تغییرات عظیمى مى‏گردد که از باور مردم به توانایى خود، وقتى بدان پى مى‏برند، حاصل مى‏گردد.

- به‌راستى این جنگ که براى نابود کردن جمهورى اسلامى به‌راه انداختند، خود موجب پیدایش عصر سوم تاریخ بشر مى‏گردد. شما در جایى از تاریخ قرار گرفته‏اید که می‌توانید بنیان‌گذار این عصر بشوید یا‌امید به پیدایش آن‌را از بین ببرید. به‌این جهت بود که نوشتم تصمیم شما تعیین کننده است (۱).

این معنى از دشمن پوشیده نیست. عین بیانات آقاى کیسینجر را مى‏آورم و تقاضا مى‏کنم با دقت درآن نظر فرمایید:

منظره دوم:

از سخن‌رانى کیسینجر در بازگشت از خاورمیانه در انجمن یهودیان واشنگتن:

«اگر انقلاب ایران بخواهد به خارج مرزهاى خود صادر شود، باید موانع بسیارى که در پیش روى او هستند را حل کرده سپس به اهداف خود برسد».

این موانع بسیارند از جمله اختلافات مذهبى و قومى، بحران‌هاى اقتصادى و سیاسى، اختلافات مرزى با عراق، در نهایت اگر از تمام این موانع سالم عبور کنند، باید مسایل خود را با کشورهاى خلیج فارس حل نماید، ولى اطمینان داشته باشید که تا آن روز، اسراییل به اهداف‌نهایى خود دست یافته است.

بدین‌قرار برکسى که خاورمیانه را به‌روزى درآورده است که مى‌بینیم و به‌قول کارتر، نقشه بردن شاه را به آمریکا براى روى کار آوردن جمهوری‌خواهان اجرا کرد، روشن و واضح است که پیروزى انقلاب اسلامى ما، تمام نقشه‏هاى امریکا را برهم خواهد ریخت و مانع از رسیدن اسراییل به هدف‌هاى خویش مى‏گردد. پس باید برایش هفت‌خوان درست کرد تا انقلاب در زادگاه خویش یعنى ایران از بین برود. چگونه؟!

- اختلافات مذهبى و قومى، که از اول انقلاب بدان مشغولمان کرده‏اند و با وضیعت موجود و در صورت از بین رفتن امید به استقرار یک دستگاه حکومتى ثابت، به بلوچستان و نقاط دیگر نیز سرایت خواهد کرد و اگر خداى ناکرده در جنگ شکست حاصل شود، ایران بدتر از لبنان خواهد شد.

- بحرانهاى اقتصادى: قیمت‌ها ۳ برابر سال ۱۳۵۴ شده‏اند، صنعت و کشاورزى در بدترین وضعیت هستند و بودجه‏‌اى که آقاى رجایى به مجلس برده است، خود از آن هیچ نمی‌داند و دست پخت آقاى بهزاد نبوى است، آن‌را به بحران غیر قابل حل، خواهد کشاند. در این اقتصاد دو جا مانده است که هنوز فعال است، نفت و بانک و بخدا قسم مثل روز روشن است که می‌خواهند این دو جا را هم از کار بیاندازند.

- اختلافات مرزى با عراق، یعنى همین جنگ. این سخن که این‌جانب با شوراى قضایى و مجلس و شوراى نگهبان مخالف هستم، صحیح نیست. مساله در رابطه با جنگ معنى پیدا مى‏کند. مسیولیت جنگ را برعهده این‌جانب گذاشته‏اید و این جنگ از هر نظر در تاریخ ایران بلکه جهان بى‌نظیر است. در حالى این جنگ شروع شده است و ادامه یافته است که:

- هیات وزیران که در صلح و به‌طریق اولى در جنگ باید هماهنگى کامل با رییس جمهورى داشته باشند کار عمده‌اش مقابل کردن مجلس و دستگاه قضایى و… با رییس جمهورى است.

- شورایعالى قضایى مخالف است

- شوراى نگهبان مخالف است

- رادیو و تلویزیون مخالف است و روزنامه‏ها هم.

- کشور در بحران اقتصادى است

- قدرت‌هاى خارجى همه مخالفند و ما نمی‌توانیم اسلحه تهیه کنیم. اگر عاقل باشیم می‌دانیم که کشورهاى صنعتى حاضر نمی‌شوند بازار وسیع عرب با قدرت خریدى حداقل سالى ۱۰۰ میلیارد دلار را به‌خاطر ما از دست بدهند.

- ضد انقلاب، بنى‏صدر را دشمن اصلى مى‏شناسد.

- جنگ داخلى و ناامنى داخلى بغایت است.

آیا هرگز چنین جنگى کسى دیده است و در تاریخى خوانده است ؟

و تازه آقاى کیسینجر فکر کرده است، اگر ما از این‌همه جان سالم بدر بردیم، نقشه دیگرى در خلیج فارس (بگمان قریب به یقین، یا مثل حادثه کردستان را در بلوچستان به‌راه انداختن) باجرا بگذارد.

در این اوضاع سخت، به‌خدمت شما عرض کردم که همه این‌ها یک‌دسته بیش‌تر نیستند که بخشى از حزب جمهورى باشند. به شما عرض کردم که مقصود حذف رییس جمهورى است به‌قصد پایان دادن به‌این رژیم اسلامى. به‌شما عرض کردم که این‌ها ترکان خاتون هستند، سلطه مغول زمان یعنى امریکا و نابودى ایران را بر پیروزى ما در این جنگ ترجیح می‌دهند.

در صورت استعفاى این‌جانب وضیعت زیر محتمل است:

- روزى که آقاى رجایى هم‌راه دو تن از اعضاى شوراى نگهبان به‌خدمت شما آمدند باید برشما معلوم شده باشد، که این دو تن بى طرف نیستند، در غم قانون اساسى نیستند، جزو یک گروه هستند و در پى حاکمیت انحصارى آن گروه هستند. باید به‌آن‌ها می‌فرمودید که استعفا کنند (۲)، باید مى‏پرسیدید پس گرفتن لایحه‏‌اى که دولت به مجلس آورده است چرا دلیل ضعف مجلس مى‏شود؟ و چرا باید قوت مجلس در ضعف رییس جمهورى باشد؟ و این‌که آقایان کاسه داغ‏تر از آش شده‏اند، و بر خلاف اصل ۱۱۳، از مجلس خواسته‏اند، اختیار عزل و نصب در ارتش را هم از این‌جانب سلب کنند. به‌این ترتیب و در این اوضاع سخت، این‌جانب دیگر قادر به اداره جنگ نخواهم شد. بنابراین:

- وضع فعلى از بین خواهد رفت. معلوم باشد که جریان نظامى به‌سود ما شده است و با جوابى که هیات غیر متعهدها داده است و خبرگان خود را به‌این‌جا می‌فرستد، این طور پیدا است که دشمن نیز به پیش‌نهاد غیر متعهدها گردن گذاشته است. بنابراین حداقل تمامیت ارضى کشور محفوظ می‌ماند. باز قضیه گروگان‌ها نشود، که این بار دیگر مسئله چند صد میلیون دلار نیست، مسئله بقا کشور در میان است.

با توکل به‌خدا و از آن‌جا که به‌خاطر نجات میهن اسلامى و رژیم جمهورى اسلامى خود را در آتش و خون افکندم، وضعیت نجات پیدا کرده و امروز با اطمینان مى‏گویم اگر مجال بدهند، نه تنها پیروز مى‏شویم، بلکه عصر سومى در تاریخ آغاز مى‏کنیم. اما اگر این‌جانب براثر بازی‌هاى این آقایان و اجراى طرح کودتاى خزنده ناگزیر کنار بروم، یکى از ۳ احتمال زیر ممکن الوقوع است:

۱- روند فعلى جنگ ادامه پیدا کند،

۲- دشمن با استفاده از وضیعت روانى که به‌وجود مى‏آید، حمله کند و یکى دو جاى دیگر را بگیرد.

۳- نیروهاى نظامى، بتوانند وضیعت فعلى را حفظ کنند.

براى اینجانب تردید نیست که اگر قرار بود، احتمال اول صورت وقوع پیدا کند، هیچ‌کدام از این کارها انجام نمی‌گرفتند. بنابراین وقوع یکى از دو احتمال دوم و سوم قطعى است و این آغاز یک سرنوشت شومى براى کشور و اسلام است.

ایران موافق نقشه آقاى کیسینجر، لبنان دیگرى خواهد شد و ضد انقلاب اسباب دست امریکا خواهد شد و امریکا تمام توجه خود را صرف اجراى سیاست خود از طریق ضد انقلاب خواهد کرد.

اما با تصویب قانون خلاف قانون اساسى و ایران و اسلام برباد ده، این‌جانب نمی‌توانم بمانم، تصویب این قانون به‌معناى برکنار کردن رییس جمهورى است چرا که:

۱- دولت آقاى رجایى برخلاف قانون اساسى به‌این‌جانب تحمیل شد (پیغامى که آقاى موسوى اردبیلى آورد) (۳)

۲ – حق تصویب از رییس جمهورى سلب شد

۳ – حق نظر او در باره اداره رادیو و تلویزیون از بین رفت.

۴ – و اینک تمام حقوق رییس قوه مجریه و فرمانده کل قوا نیز دارد از بین مى‏رود.

این‌ها هستند حقایق مسلم و این‌کارها عبث انجام نمی‌گیرند و همان کودتاى خزنده است که دارد انجام مى‏گیرد.

و کنار رفتن رییس جمهورى تنها در جنگ موثر نمی‌شود، از بین رفتن امید به‌حل مشکلات کشور از طریق تفاهم و حکومت قانون است و همین امر در جامعه یاس و سرخوردگى پدید مى‏آورد.

بهرحال ممکن است بیایند خدمت شما و بگویند، همه چیز بهتر از به، خواهد شد این‌جانب تکلیف خود دیدم که احتمالى را که به‌وضوح مى‏بینم شرح کنم. بار دیگر یاد آور مى‏شوم که از وقتى به خدمت شما نامه مى‏نویسم یعنى از سال‌ها پیش تا امروز بیاد نمى‏آورم که پیش بینى این‌جانب خلاف از آب درآمده باشد.

با توجه به‌حقایق بالا به‌نظرم یکى از راه‏حل‏هاى زیر باید عمل گردد:

۱- این‌جانب همان‌طور که دو هفته پیش نیز عرض کردم، مطلب را به‌مردم بگویم و استعفا کنم.

۲- به آقایان تکلیف بفرمایید دست از بین بردن قانون اساسى بردارند و یک دولت لایق و کارآمد که نشانه هماهنگى میان مجلس و رییس‌جمهورى باشد، برسر کار بیاید. این قانون خلاف قانون اساسى پس گرفته شود و مسکوت بماند.

۳- اجازه بفرمایید مردم خود تکلیف را معلوم کنند. در مقام شما است و مایه استحکام جمهورى اسلامى و حضور واقعى مردم در صحنه می شود اگر مردم بیایند راى بدهند و طبق نظر مردم وضیعت روشن بشود. وضیعت فعلى بهیچرو شبیه سال ۱۳۳۲ نیست و آن سابقه ذهنى که شما دارید، نباید موجب مقایسه‏‌اى بشود که از اساس بى‌بر و پایه است.

خدا می‌داند و امروز شاید بسیارى از مردم می‌دانند که این‌جانب از قبول مسیولیت ریاست جمهورى، طالب عنوان و… نبودم. خطر و خطرهاى بزرگ متوجه کشور می دیدم و مى‏بینم و اینک نیز درگذشتن از این عنوان برایم چون آب نوشیدن، آسان است. توکل را به‌خدا کردم و پس از استخاره از قرآن کریم، این نامه را نوشتم و پناه برخدا که به مسئولیت خود عمل کرده باشم.

آیه از سوره کهف و مربوط به داستان ذوالقرنین. به‌راستى ما می‌توانیم همان نقش را داشته باشیم و جهان را دگرگون کنیم.

ابوالحسن بنى صدر

۶ خرداد ۱۳۶۰

ضمیمه

چند واقعیت در رابطه با بیانات امروز شما:

۱- اقرار به ضعف این مجلس و دولت مخلوق آن. در واقع اگر مجلس، همان بود که باید مى‏بود محتاج این‌طور حمایت نبود. مقایسه بفرمایید مجلس اول جمهورى اسلامى را با مجلس اول مشروطیت، ضعف این مجلس بیشتر دست‌گیر و چشم‏گیر مى‏شود. آن مجلس کارش حامیش بود و توانست در برابر سلطنت ۲۵۰۰ ساله بایستد، این مجلس باید یک روز در میان رهبر انقلاب حمایتش کند.

شما می‌توانستید ضعف را با قوت عوض نکنید. رییس جمهورى هم به راى همین مردم انتخاب شده است، اما حامى او کارش بوده است. مردم او را پذیرفته‏اند. هر روز و هر ساعت همه او را می‌کوبند و او در نظر مردم محبوب‌تر می‌شود.

آن‌چه فرمودید مرگ آور بود، براى مجلس و جمهورى، چرا که قوت جمهورى را ضعف کردید و ضعف جمهورى را قوت (۴).

همان‌طور که حمایت‌هاى شما موجب ادامه حکومت موقت نشد در آینده‏‌اى نزدیک متوجه خواهید شد، نهادى که خود قادر به دفاع از اعتبار خود نیست، با حمایت دوام نمى‏آورد و مجلس که خود محتاج این‌حد از حمایت است که مخالفانش محدورالدم مى‏شوند، آن‌قدر ضعیف است (۵) که نمی‌تواند خواستار جمهورى بشود. ضربه‏‌اى که به‌دست شما به اعتبار مجلس زدند، کشنده بود و امیدوارم اشتباه کرده باشم.

۲- این‌که در این جمهورى یک زبان بیشتر حق رواج ندارد و آن زبان تهدید است، ضربه دیگریست که به اعتبار جمهورى خورد.

۳- اما این‌جانب همان‌طور که گفته‏ام روى عقیده، اگر ۳۵ میلیون جمعیت ایران به‌اتفاق هم جانب این‌جانب را بگیرند، مقابل شما نمی‌شوم. به‌خاطر اسلام و مصلحت خود این مردم چنین نمى‏کنم (۶). یقین دارم که شما محتاج مردى که عقیده و صداقت و لیاقت را اساس کار خود قرار داده است، می‌شوید، امیدوارم که دیر نباشد و کار از کار نگذشته باشد.

بعد از بیانات که خطاب به وکلاى مجلس فرمودید:

۱- فرماندهى بدون قدرت و اختیار معنى ندارد

۲- رییس قوه مجریه که اسم بى مسمى باشد کسى نشنیده است

۳- وقتى ۱۳۰ تن از وکلاى مجلس در دور دوم با مشارکت ۶،۵ میلیون راى دهنده وکیل شده‏اند یعنى ۲۸ درصد از راى دهندگان در راى شرکت کرده‏اند و این وکلا بر فرض صحت انتخابات نماینده ۱۵ درصد مردم بیشتر نیستند، آن مجلس نیست که شما می‌فرمایید:

- اگر تقلید از غرب است، در آن‌جا وقتى تنها ثلث بلکه کمتر از ثلث راى دهندگان در انتخابات شرکت مى‏کنند، تجدید انتخابات به‌عمل مى‏آورند.

- اگر اسلام است، نماینده و وکیل قیم نیست، و باید طبق میل موکل عمل کند و ثانین وکلاى ۱۵ درصد مردم چه حق دارند درباره صد درصد مردم تصمیم بگیرند؟

- اکثریت شوراى نگهبان و مجلس و شوراى عالى قضایى و دولت رجایى همه یک حزب هستند و این حزب در جامعه در اقلیت محض است. به‌زور گرفتن و بستن و شکنجه و… می‌خواهد حکومت کند. نمی‌تواند و کشور را به‌خطر مى‏افکند.

- زمان، زمان شجاعت و صداقت و صراحت است. این‌جانب آماده‏ام تا دژخیمان این رژیم، مرا ببرند و بکشند اما نمی‌توانم نسبت به‌خطرى که موجودیت ایران و اسلام را تهدید مى‏کند لاقید بمانم و با سکوت خود در این جنایت بزرگ شرکت کنم. بنابراین آماده‏ام تا از شن‏هاى داغ خوزستان به سلول‌هاى اوین نقل مکان کنم. آقاى قدوسى و لاجوردى دقیقه شمارى مى‏کنند و دژخیم‏ها دندان‌هاى خود را تیز مى‏کنند:

واقعیت همان چیزى است که برسر مردم و کشور مى‏آید. هندوانه دانه‏‌اى ۴۰ تومان رضایت نمى‏آورد. گفتن این حرف که مردم ناراضى نیستند خود را راضى کردن است. خطرها از هر سو سر بر آورده‏اند و کشور را در میان گرفته‏اند از شما توقع نبود که بفرمایید یا باید وضع موجود را بپذیرید یا بروید به‌خانه یا به‌خارجه. این همان لحن شاه سابق است. از کجا به کجا آمده‏اید؟ این‌ است پاداش جان کندن‌هاى شبانه روزى؟ کشور را هر طور می‌خواهید اداره کنید، این‌جانب زیربار ننگ شرکت در نابودى ایران نمی روم. خداحافظ. اگر حرف و صرف حرف نیست، دولت آقاى رجایى برخلاف قانون اساسى تشکیل شده است، برخلاف قانون اساسى در مورد گروگان‌ها عمل و به‌کشور خیانت کرده است، پس چرا برسر کار است؟

توضیح

یادآور مى‏شود که در این تاریخ، تکلیف پیش‌نهاد هیات کنفرانس عدم تعهد تا حدود زیاد معلوم بود. با آن‌که در همین روز آقاى خمینى در حضور «نمایندگان» مجلس انتخاب خود را کرده و در پاسخ به پیش‌نهاد همه پرسى، گفته بود اگر همه ملت ایران موافقت کند، من مخالفت مى‏کنم، بنى صدر این نامه را که یکى از مهم‌ترین اسناد تاریخ ایران است به او نوشت و در آن، مشخصات هر یک از دو انتخاب را برشمرد.

۱- او تصمیم شوم را گرفت و سرانجام به ملت، به دین و به خود جام زهرآلود را نوشاند

۲- آقاى رجایى و دو تن از اعضاى شوراى نگهبان نزد آقاى خمینى رفته بودند که پس گرفتن لایحه «لغو فرمان همایونى»، سبب ضعف مجلس مى‏شود و البته او را با تصویب آن موافق کردند. بدیهى است لایحه سلب اختیار رییس جمهورى بود و از راه فریب به آن «لغو فرمان همایونى» لقب داده بودند. رفتار امروز «شوراى نگهبان» با مجلس که از کودتاى خرداد ۱۳۶۰ بدین‌سو، برهمین منوال است و مسلم مى‏کند، هدف نه تقویت مجلس که کودتا بود.

۳- اشاره است به پیغام آقاى خمینى توسط آقاى موسوى اردبیلى: انتخاب نخست وزیر را به مجلس بگذارید.

بنى صدر، این ضمیمه را بعد از اطلاع از سخنان آقاى خمینى نوشته است و:

۴- وقتى کسى مى‏گفت «میزان راى مردم است» بگوید اگر ملت موافقت کند، من مخالفت مى‏کنم، قوت جمهورى را که «راى ملت» بود، ضعف و ضعف جمهورى را که تدارک کودتا بر ضد رییس جمهورى منتخب مردم بود، قوت کرده است.

۵- آقاى خمینى، پیش از ۲۵ خرداد که در آن گفت: «جبهه ملى از امروز مرتد است»، در ۶ خرداد، حربه تکفیر را بلند کرد و گفت کسى که مکتبى را مسخره کند، زنش بر او حرام مى‏شود و خودش هم باید مقتول باشد! علامت آن ‌است که آقاى خمینى رهبری مرحله پایانى کودتا را خود برعهده گرفته بود.

۶- با وجود همه آن‌چه به شهادت این اسناد، از ابتداى انتخاب بنى صدر به ریاست جمهورى، آقاى خمینى برضد او به‌عمل آورد و با وجود سخنان آن روزش، بنى صدر بنابر اصل موازنه عدمى، برضد او قدم برنداشت. براین قاعده عمل کرد که باید موضع حق گرفت و براین موضع ایستاد و چنین کرد. نتیجه این‌ است که تا امروز، ۲۲ سال و ۶ ماه بعد از کودتا، قول یا فعلى از بنى صدر در دوران تصدى که درآن اندک لطمه‏اى به آقاى خمینى سراغ رود، نیافته‏اند. در عوض، آن‌چه در این اسناد از کج رفتارى آقاى خمینى نسبت به منتخب مردم و کارگردانى کودتا به قصد استقرار استبداد و سازش پنهانى با قدرت‌هاى خارجى و خشونت‌ها آمده است، در مقایسه با آن‌چه انجام گرفته است، مشت نمونه خروار است.

منبع:

کتاب نامه‌ها از آقای بنی صدر به آقای خمینی و دیگران….انتشارات انقلاب اسلامی - ص ۴۲۸- ۴۳۸

متن کتاب نامه‌ها را از این آدرس می‌توانید دریافت کنید.

اصل نامه:

توضیح:

در این روز خمینی در جواب درخواست قانونی رفراندم از سوی بنی صدر در یک سخن‌رانی گفته بود: آقای رییس جمهور حدودش در قانون اساسی هست، اگر یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت می‌کنم اگر همه ملت هم موافق باشند، من مخالفت میکنم.

در ابتدای این ویدیو بخش‌هایی از این سخن‌رانی خمینی آمده است.

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، حزب ائتلافی حاکم آلمان اعلام کرد که با تعطیلی کلیه نیروگاه‌های اتمی این کشور تا سال ۲۰۲۲ موافقت کرده است. وزیر محیط زیست آلمان این خبر را پس از نشست ائتلاف حاکم که تا نخستین ساعات بامداد دوشنبه ادامه یافت اعلام کرد.

به‌دنبال فاجعه اتمی نیروگاه فوکوشیمای ژاپن، صدر اعظم آلمان گروهی را برای بررسی وضع نیروگاه‌های اتمی این کشور تعیین کرد.

این حادثه تظاهرات وسیعی را علیه نیروگاه های اتمی در سراسر آلمان به‌راه انداخت.

آقای راتگن گفت که هفت رآکتور قدیمی که به‌طور موقت تعطیل شده بود و نیز نیروگاه اتمی کرومل دیگر فعالیت خود را از سر نخواهند گرفت.

وی گفت شش نیروگاه نیز حداکثر تا سال ۲۰۲۱ و سه نیروگاه جدید دیگر هم تا سال ۲۰۲۲ تعطیل خواهد شد.

آقای راتگن تاکید کرد که این تصمیم «قطعی» است و هیچ تجدیدنظری در آن صورت نخواهد گرفت.

زلزله و سونامی مارس گذشته در نیروگاه فوکوشیمای ژاپن موجب نشت تشعشعات رادیواکتیویته شد و تظاهراتی را در اعتراض به نیروگاه های اتمی در آلمان براه انداخت.

تا پیش از تعلیق فعالیت‌های نیروگاه‌های اتمی قدیمی آلمان در مارس گذشته، ۲۳ درصد از انرژی مورد نیاز این کشور از این نیروگاه ها تامین می‌شد.

بیشتر بخوانید:

«نشت مواد رادیواکتیو به آب دریا در ژاپن»

 

 


 


رادیوکوچه


1934 میلادی - زادروز «الکسی آرخیپوویچ لئونوف» (Alexey Leonov) کیهان‌نورد روسی است. وی نخستین انسانی است که اقدام به راه‌پیمایی فضایی کرده است و تیمسار بازنشسته نیروی هوایی روسیه است. الکسی وارد دانش‌کده خلبانی در «اوکراین» شد. دو سال اول را به آموختن مبانی پرواز، و پرواز با هواپیماهای ساده سپری کرد. سپس برای آموختن پرواز با هواپیماهای جت جنگنده به دانش‌کده عالی خلبانی در «چوگویف» رفت. به‌خاطر استعداد، پشتکار و انضباط، پس مدت کوتاهی با ترفیع به درجه گروهبانی، به‌عنوان دست‌یار فرمان‌دهی دانش‌جویان دانش‌کده خلبانی منصوب شد. وی در کنار فضانوردی به هنر نقاشی هم اشتغال داشته و عضو فرهنگستان هنری روسیه است. الکسی لئونوف در دو ماموریت تاریخی شرکت داشته است و پس از انجام ماموریت‌های فضایی‌اش، از سال ۱۹۷۶ فرماندهی گروه کیهان‌نوردان شوروی و پس از آن روسیه، مدیریت مرکز آموزش فضانوردان «گاگارین»، و ویراستاری گاه‌نامه فضانوردی «نپتون» را به عهده گرفت. آلکسی لئونوف سرانجام در سال ۱۹۹۱ بازنشسته شد.

سال ۱۸۱۹ - در چنین روزی شبه‌جزیره «ئزیبای» در «فلوریدا» که آن را باغ گل ایالات متحده آمریکا لقب داده‌اند‌، به مبلغ ۵ میلیون دلار از طرف آمریکایی‌ها خریداری شد‌. این شبه جزیره روز ۱۱اکتبر سال ۱۵۱۳ میلادی توسط «پونس دولئون» کاشف و دریانورد معروف اسپانیایی کشف شده و جز مستعمرات اسپانیا درآمده بود‌. فلوریدا در ۱۸۴۵ رسمن جز ایالات متحده آمریکا شد.

۱۷۷۸ میلادی - سال‌روز درگذشت «ولتر» (Voltaire) از نام‌دارترین فیلسوفان و نویسندگان فرانسوی است. وی در سال ۱۷۱۵ اشعاری بر ضد «فیلیپ دوم» از خاندان «اورلئان» سرود که باعث زندانی‌شدن او شد. ولتر به سال ۱۷۲۳ منظومه‌های «هنریاد» را که درباره سلطنت «هانری چهارم» بود انتشار داد و در ۱۷۲۴ نمایش‌نامه‌ای را در پاریس به معرض تماشا گذاشت. در سال ۱۷۲۵ مجبور شد پاریس را ترک گفته و به انگلستان برود. در این زمان بود که با چند تن از شعرای انگلیسی آشنا شد و مقالاتی به زبان انگلیسی منتشر کرد. وی به سال ۱۷۲۹ به پاریس مراجعت کرد و تراژدی «بروتوس» را نگاشت و در سال ۱۷۵۹ کتابی با نام «ساده‌دل» (کاندید) یا «خوش‌بینی» به چاپ رساند که در اروپا بسیار محبوب شد. از کارهای تحقیقی وی می‌توان «تاریخ روسیه»، «فرهنگ فلسفی» و «عصر لویی چهاردهم» را نام برد.

۱۹۱۸ میلادی - پایان نبرد «مارن» بین ارتش آلمان و نیروهای متفقین در جنگ جهانی اول است. نبرد بزرگ «مارن» در جریان جنگ جهانی اول در ۲۵ می ۱۹۱۸، بین ارتش آلمان و نیروهای متفقین شامل آمریکا، انگلیس و فرانسه در نزدیکی رود مارن در شمال شرقی فرانسه روی داد. در این جنگ پنج روزه که در چنین روزی در آن سال پایان یافت و به پیروزی آلمان منجر شد، ۵۵ هزار تن از قوای متفقین اسیر شدند. با وجود این، ارتش آلمان در مارن متوقف شد و نتوانست خط دفاعی متفقین را درهم بشکند. به همین دلیل از این به بعد، حملات متفقین به ارتش آلمان آغاز شد و آلمانی‏ها شروع به عقب‏نشینی کردند و در نتیجه جنگ پایان یافت.

۱۹۱۲ میلادی – سال‌روز درگذشت «ویلبور رایت» (Wilbur Wright) (یکی از برادران رایت) که مخترعین اصلی هواپیما بودند، است. وی در سال ۱۸۶۷ میلادی در «هنری کانتی» واقع در ایالت «ایندیانا» متولد شد‌. وی بعدها با کمک برادر خود «اورویل رایت» اولین هواپیما را ساخت و آن را روز ۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ میلادی با موفقیت آزمایش کردند‌.

۱۴۹۸ میلادی - سومین سفر دریایی «کریستف کلمب»‌، کاشف آمریکا به دستور پادشاه و ملکه «اسپانیا» به اراضی جدیدالاکتشاف آمریکا آغاز شد‌. در این سفر ۶ کشتی و در حدود ۶۰۰ ملاح و دریانورد با او هم‌راه بودند‌. این سفر به خلاف سفرهای اول، دوم و چهارم زیاد طول نکشید و کلمب پس از کشف «تری نیداد» و شمال آمریکای جنوبی که آن‌را «ایسلاسانکتا» یا «جزیره مقدس» نامیده به اسپانیا برگشت.

—————————————

برخی از روی‌دادهای دیگر

۱۳۷۱ خورشیدی - دکتر «جلال صمیمی» محقق و استاد دانش‌گاه «صنعتی شریف» تهران، پس از بیست‌سال تحقیق درباره کهکشان «راه شیری» و آزمایش در مورد تابش «اشعه گاما»، موفق به کشف «پنج چشمه گاما» در مرکز این کهکشان شد. دکتر جلال صمیمی متولد سال ۱۳۱۹ در شهرستان زابل و دارای مدرک دکترا در رشته فیزیک است. او پس از مطالعات و تحقیقات گسترده، آزمایش‏های مکرر خود را در زمینه امولوسیون هسته‏ای انجام داد و سرانجام موفق به این کشف مهم شد.

۱۸۱۴ میلادی - اعضای اتحادیه‌ای که «ناپلئون» را شکست داده و به جزیره «الب» تبعید کرده بودند با امضای یک اعلامیه مشترک مرزهای فرانسه را محدود به خطوط سال ۱۷۹۲ کردند و همین امر باعث برانگیخته شدن خشم فرانسویان شد که راه را بر بازگشت ناپلئون باز کرد.

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

سخن‌گوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، از تایید گزارش تخلف رییس جمهوری اسلامی در سرپرستی وزارت نفت از سوی این کمیسیون خبر داد و گفت: «در صورت رای مجلس به این تخلف، گزارش مذکور برای پی‌گیری به قوه قضاییه ارسال می‌شود.»

به گزارش مهر، سید‌عماد حسینی در گفت‌وگویی از تایید نامه ۱۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص تخلف رییس جمهوری اسلامی در سرپرستی وزارت نفت در کمیسیون انرژی مجلس خبر داد.

وی گفت: «این نامه به رییس مجلس نوشته شده است و آقای لاریجانی آن را برای بررسی به کمیسیون انرژی ارجاع داد، روز گذشته این نامه در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و تخلف مد نظر نمایندگان به تایید کمیسیون رسید.»

حسینی یادآور شد: «گزارش کمیسیون انرژی به هیت رییسه مجلس برای طرح در صحن علنی ارایه شده است.»

بر اساس ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس هرگاه حدقل ده نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رییس جمهوری یا وزیر و یا مسوولان دست‌گاه‌های زیر مجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیت رییسه جهت رسیدگی به کمیسیون‌های ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

پس از آن‌که محمود احمدی‌نژاد  تصمیم به ادغام وزارت نفت و نیرو گرفت، با برکناری میرکاظمی وزیر نفت خود را سرپرست این وزارت خانه خواند که شورای نگهبان با تفسیر قانون مربوط به سرپرستی وزارت‌خانه‌ها، به‌طور رسمی اعلام کرد رییس جمهوری نمی‌تواند سرپرست وزارت‌خانه نفت باشد.

بیشتر بخوانید:

«رد لایحه دولت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی»

 


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

آفرینش

۱) آل‌سعود جسارت تهدید نظامی ایران را ندارد

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=83169

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص ادعاهای آل‌سعود در مورد ایران گفت: «آل‌سعود در حدی نیست که ایران را تهدید کند، لذا باید گفت که آل‌سعود هرگز جسارت تهدید نظامی نسبت به ایران را پیدا نخواهد کرد.» به گزارش ایسنا، سردار احمد وحیدی در ‌خصوص ادعاهای شورای هم‌کاری خلیج‌فارس مبنی بر دخالت ایران در امور بحرین گفت: «هر کسی که به صحنه نگاه کند، متوجه می‌شود که چه کسی واقعن در امور بحرین دخالت می‌کند.» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: «با نگاهی ساده می‌توان دریافت که چه کشوری نیروهای نظامی خود را به بحرین وارد کرده و در امور این کشور دخالت می‌کند.»

۲) فرار مبارک از بیمارستان

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=83168

یک روزنامه مصری از حضور نداشتن دیکتاتور مخلوع این کشور در بیمارستان بین‌المللی شرم‌الشیخ و سکوت شورای عالی نظامی حاکم بر مصر در این باره خبر داد. به گزارش الوفد مصر، حسنی مبارک توانسته است با استفاده از یک فروند بال‌گرد از بیمارستان بین‌المللی شرم‌الشیخ به مقصد نامعلومی فرار کند. به نوشته این روزنامه، انتشار این خبر در روزهایی که مبارک باید بر اساس حکم دادگاه حبس شود، جنجال بسیاری در بین مردم مصر به راه انداخته است.

جام‌جم

۱) تهران و قاهره در مسیر توسعه روابط هستند

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100844816955

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدارش با نبیل‌العربی همتای مصری خود اظهار داشت: «دو کشور در حال گام برداشتن در مسیر توسعه روابط هستند.» به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی در حاشیه جلسه امروز هیت وزیران درباره روابط با مصر اظهار داشت‌: «مصری‌ها دارای شرایط خاصی هستند و فشارهایی بر آن‌ها وجود دارد که ما آن‌را درک می‌کنیم.» وی افزود: «باید با صبر و حوصله مسیر بهبود روابط دو کشور را دنبال کنیم.»

۲) ترکیب جدید اعضای هیت رییسه ۴ کمیسیون مجلس مشخص شد

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100844816560

در جلسه امروز کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی ترکیب هیت رییسه کمیسیون انرژی، شوراها و سیاست داخلی، امنیت ملی و سیاست خارجی و صنایع و معادن مشخص شد.

ایران

۱) ۲۰افسر و سرباز آلمانی در افغانستان کشته شدند

http://www.iran-newspaper.com/1390/3/9/Iran/4804/Page/6/Index.htm

به گزارش خبرگزاری‌ها، مقامات افغانستان اعلام کردند یک عامل انتحاری طالبان که لباس پلیس به تن داشت، خود را در یک مقر دولتی که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشت منفجر کرد. در زمان این حمله مقامات ارشد افغانستان در حال دیدار با مقامات ائتلاف بین‌المللی بودند.

۲) حمله هکرها به کمپانی تسلیحاتی بزرگ آمریکا

http://www.iran-newspaper.com/1390/3/9/Iran/4804/Page/6/Index.htm

گروه بین‌الملل رسانه‌های آمریکایی پس از گذشت یک هفته فاش ساختند، شرکت لاکهید مارتین، بزرگ‌ترین شرکت تامین‌کننده فناوری اطلاعات برتر آمریکا و از صادرکنندگان بزرگ تسلیحات هدف حملات سایبری قرار گرفته است. به گزارش لس آنجلس تایمز، این حمله سایبری در هفته گذشته انجام شده و مسوولان لاکهید مارتین مدعی ایمن بودن سیستم‌های خود با وجود حمله سایبری هستند.

رسالت

۱) التماس کاخ سفید به ملت عراق

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=63839

در حالی که طبق توافق‌نامه امنیتی امضا شده بین واشنگتن و بغداد، نظامیان آمریکایی تا پایان سال جاری باید به‌طور کامل از عراق خارج شوند، وزیر دفاع آمریکا از تمایل آمریکا برای نقض این توافق‌نامه و تمدید حضور در عراق خبر داده است. رابرت گیتس، ضمن یادآوری سرمایه‌گذاری بزرگ مالی و انسانی آمریکا در عراق ابراز امیدواری کرد که مقامات بغداد از نظامیان آمریکایی بخواهند تا به منظور حفظ صلح نسبی، حتا پس از پایان ۳۱ دسامبر سال جاری، که تاریخ تعیین‌شده برای خروج آمریکا از عراق بوده است، در این کشور بمانند.

۲) جریان انحرافی درصدد تصرف مجلس نهم است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=63813

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آیت‌اله سیدیحیی جعفری با اشاره به خطرهایی که در حال حاضر ممکن است بر اثر کوتاهی مسوولان متوجه کشور ‌شود، بیان داشت: «جریان انحرافی درصدد است تا مجلس نهم را قبضه کند، بنابر این همه نخبگان جامعه تکلیف دارند که از هم‌اکنون در آماده‌باش به سر ببرند.»

خراسان

۱) درخواست بانک مرکزی برای افزایش سود سپرده‌های بانکی آماده ارایه به شورای پول و اعتبار

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=3&day=9&id=728070

رییس کل بانک مرکزی از آماده‌شدن گزارش این بانک برای ارایه به شورای پول و اعتبار در راستای افزایش نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار خبر داد. بهمنی با اشاره به حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز اظهار کرد: «در حال نهایی کردن گزارشی به شورای پول و اعتبار هستیم که بر اساس آن نرخ سپرده های سرمایه گذاری مدت دار افزایش بیابد.»

۲) اعتراض مجلس به سفر احتمالی صالحی به عربستان وتوضیح وزارت خارجه

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=3&day=9&id=728076

سفر احتمالی دکتر علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه به عربستان، مخالفت‌هایی را در مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین در رسانه‌ها در پی داشته است. در همین راستا، کاظم جلالی، سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی مجلس از این سفر احتمالی انتقاد و تصریح کرد: «این سفر در حالی صورت می گیرد که ما شاهد جنایت سعودی ها در بحرین هستیم.»

کیهان

۱) آیا روسیه به ناکارآمدی منطق تحریم ایران پی برده است ؟

http://www.kayhannews.ir/900309/3.htm#other309

مقام‌های روس معتقدند که منطق اعمال تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی ایران اکنون زیر سوال است. پس از آن‌که نیکلا سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس گروه ۸ در دوویل فرانسه خواهان گسترش تحریم‌ها علیه ایران شد، سرگی ریابکوف، معاون وزیر و مسوول پرونده ایران در وزارت خارجه روسیه گفته است که روسیه مسلما با اعمال هیچ تحریم جدیدی علیه ایران موافقت نخواهد کرد چرا که عقیده دارد روش تحریم ها علیه ایران بی‌فایده بوده و به همین دلیل دیگر آماده نیست با منطق اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موافقت کند.»

۱) مشاور حقوقی رییس‌جمهور: ورود در امور ریاست‌جمهوری جزو اختیارات رهبری است

http://www.kayhannews.ir/900309/3.htm#other309

غلامحسین الهام در تبیین اختیارات رهبری تاکید کرد که ولی‌فقیه می‌تواند حتا احکام اولیه شرع را تعطیل کند پس قطعن حق دخالت در امور مربوط به ریاست‌جمهوری را دارد.

همشهری

۱) حمایت اتحادیه عرب از پذیرش فلسطین در سازمان ملل

http://www.hamshahri.net/news-136387.aspx

اتحادیه عرب از تلاش‌های فلسطینیان برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد حمایت کرد. شبکه خبری (او ار اف) اتریش گزارش داد، اتحادیه عرب پس از اجلاس کمیته روند صلح در دوحه اعلام کرد پذیرش فلسطین باید در اجلاس مجمع عمومی در ماه سپتامبر مطرح شود.

۲) کاهش چشم‌گیر اعضای حزب سوسیال دمکرات آلمان

http://www.hamshahri.net/news-136378.aspx

حزب سوسیال دمکرات آلمان به‌عنوان یکی از پرسابقه‌ترین احزاب جهان با کاهش فزاینده اعضای خود مواجه است. به گزارش دویچه وله، زیگمار گابریل، رییس حزب سوسیال دمکرات، در واکنش به این موضوع گفت: «از سال ۱۹۰۶ میلادی تاکنون این نخستین‌باری است که تعداد اعضای حزب به زیر نیم میلیون نفر کاهش یافته است.»

دنیای اقتصاد

۱) افزایش نگرانی‏های تورمی ناشی از رشد سریع آلمان

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=255695

توفان اقتصادی آلمان منجر به تورم بالا شده و پیش‌بینی می‌شود رشد قیمت‌ها هم‌چنان افزایش یابد؛ چرا که اروپا سیاست پولی یکسانی را بر تمام کشورهای بزرگ و کوچک ناحیه خود تحمیل کرده است.

۲) خسروی: «هدف‌مندی» قیمت‌مسکن را بالا برد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=255778

مصطفا قلی خسروی شنبه گذشته در همایش «روز مشاوران‌املاک» اعلام کرد: «قیمت مسکن در دو ماه اول امسال در تهران ۵ تا ۸ درصد افزایش یافته است.» وی دیروز با توضیح بیش‌تر در این‌باره به خبرگزاری‌فارس گفت: «با اعمال ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هدف‌مندی یارانه‌ها قیمت مسکن بالا رفته است.»

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا در جلسه کمیته اخلاقی که بعد از ظهر یک‌شنبه، ۲۹ می برگزار کرد، جک وارنر و محمد بن‌همام اعضای هیت اجرایی این فدراسیون را به طور موقت از فعالیت در حوزه فوتبال و همه مسوولیت‌های خود در فیفا محروم کرده است.

قرار است فیفا تحقیقات کاملی را مبنی بر اتهام رشوه دادن به اتحادیه فوتبال حوزه دریای کارائیب را آغاز کند.

ادامه کار دبی مینگل و جیسون سیلوستر، از مسوولان این اتحادیه نیز به حال تعلیق در‌آمده است.

اما هنوز علیه سپ بلاتر، رییس فیفا که او نیز متهم شده، اقدامی نشده است.

فیفا تاکید کرده است که این افراد تا زمانی که اتهامات آن‌ها اثبات نشده، بی‌گناه هستند.

در صورت اثبات اتهامات، آن‌ها از تمام مشاغل خود در فیفا برکنار و از فعالیت در حوزه فوتبال منع خواهند شد.

آقای بن‌همام، ۶۲ ساله که ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا را نیز برعهده دارد، تنها رقیب آقای بلاتر برای انتخابات آینده ریاست فیفا بود، اما در ساعات اولیه روز یک‌شنبه از حضور در این انتخابات کناره‌گیری کرد.

بیشتر بخوانید:

«کناره‌گیری بن‌همام از نامزدی ریاست فیفا»

 


 


خبر / رادیو کوچه

بعدازظهر یک‌شنبه، تیم فوتبال پرسپولیس در ضربات پنالتی ۴ بر ۲ سپاهان را شکست داد و در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی ایران، حریف فولاد خوزستان شد. دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان پس از ۱۲۰ دقیقه تساوی بدون گل به پنالتی کشیده شد.

پنالتی زنان پرسپولیس مازیار زارع، وحید هاشمیان، محمد نوری، حمید علی‌عسگر بودند و مجتبی شیری توپش به تیر دروازه خورد.

در ضربات پنالتی سپاهان اصفهان هم، هادی عقیلی و ابراهیم توره به بیرون زدند و توپ هاشم بیک‌زاده و امید ابراهیمی وارد دروازه شد.

روز پنج‌شنبه این هفته و در مرحله نیمه‌نهایی پرسپولیس در اهواز به مصاف فولاد خوزستان خواهد رفت و استقلال در انزلی با ملوان روبه‌رو می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«استقلال برد و حریف ملوان شد»

 


 


خبر / رادیو کوچه

هزاران نفر از مردم صربستان در اعتراض به دستگیری راتکو ملادیچ، فرمانده سابق ارتش صرب‌های بوسنی روز یک‌شنبه در بلگراد تظاهرات کردند. آن‌ها از ژنرال ملادیچ ستایش کرده و با تحویل او به دادگاه جنایات جنگی در لاهه مخالفت کردند.

لازم به اشاره است این تظاهرات با درگیری پلیس و معترضان پایان یافت.

آقای ملادیچ متهم به چند فقره جنایت جنگی از جمله کشتار ۷۵۰۰ مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا است.

دارکو ملادیچ، پسر راتکو ملادیچ، فرمانده سابق صرب‌های بوسنی روز یک‌شنبه گفت که پدرش می‌گوید او دستور کشتار سربرنیتسا را صادر نکرده است.

بیانیه فرزند آقای ملادیچ یک روز پیش از درخواست تجدید نظر پدرش علیه حکم تحویل او برای محاکمه به دادگاه جنایات جنگی در لاهه صادر شده است.

راتکو ملادیچ اکنون در بلگراد در بازداشت به سر می‌برد و قرار است برای محاکمه به لاهه فرستاده شود.

حدود هفت هزار نفر در بوسنی هرزگوین در اعتراض به دستگیری او دست به تظاهرات زدند.

پلیس صربستان می‌گوید برای جلوگیری از گسترش ناآرامی‌ها در اعتراض به بازداشت آقای ملادیچ تمهیدات امنیتی خود را افزایش داده است.

تظاهرکنندگان هم‌چنین دولت بوریس تادیچ رییس جمهوری صربستان را محکوم کردند.

دستگیری ژنرال ملادیچ گام مهمی برای پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

راتکو ملادیچ که به مدت ۱۶ سال فراری بود روز پنج‌شنبه دستگیر شد.

بیشتر بخوانید:

«محاکمه فرمانده سابق ارتش صرب‌ها در دادگاه»

 

 


 


سخن‌گوی کمیسیون انرژی مجلس:

«ارجاع تخلف رییس جمهوری در وزارت نفت به قوه‌قضاییه»


خبر / رادیو کوچه

سخن‌گوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، از تایید گزارش تخلف رییس جمهوری اسلامی در سرپرستی وزارت نفت از سوی این کمیسیون خبر داد و گفت: «در صورت رای مجلس به این تخلف، گزارش مذکور برای پی‌گیری به قوه قضاییه ارسال می‌شود.»

به گزارش مهر، سید‌عماد حسینی در گفت‌وگویی از تایید نامه ۱۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص تخلف رییس جمهوری اسلامی در سرپرستی وزارت نفت در کمیسیون انرژی مجلس خبر داد.

وی گفت: «این نامه به رییس مجلس نوشته شده است و آقای لاریجانی آن را برای بررسی به کمیسیون انرژی ارجاع داد، روز گذشته این نامه در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و تخلف مد نظر نمایندگان به تایید کمیسیون رسید.»

حسینی یادآور شد: «گزارش کمیسیون انرژی به هیت رییسه مجلس برای طرح در صحن علنی ارایه شده است.»

بر اساس ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس هرگاه حدقل ده نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رییس جمهوری یا وزیر و یا مسوولان دست‌گاه‌های زیر مجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیت رییسه جهت رسیدگی به کمیسیون‌های ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

پس از آن‌که محمود احمدی‌نژاد  تصمیم به ادغام وزارت نفت و نیرو گرفت، با برکناری میرکاظمی وزیر نفت خود را سرپرست این وزارت خانه خواند که شورای نگهبان با تفسیر قانون مربوط به سرپرستی وزارت‌خانه‌ها، به‌طور رسمی اعلام کرد رییس جمهوری نمی‌تواند سرپرست وزارت‌خانه نفت باشد.

………………………………………………….

به اتهام پرداخت رشوه،

«محرومیت موقت رییس فدراسیون فوتبال آسیا»

خبر / رادیو کوچه

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا در جلسه کمیته اخلاقی که بعد از ظهر یک‌شنبه، ۲۹ می برگزار کرد، جک وارنر و محمد بن‌همام اعضای هیت اجرایی این فدراسیون را به طور موقت از فعالیت در حوزه فوتبال و همه مسوولیت‌های خود در فیفا محروم کرده است.

قرار است فیفا تحقیقات کاملی را مبنی بر اتهام رشوه دادن به اتحادیه فوتبال حوزه دریای کارائیب را آغاز کند.

ادامه کار دبی مینگل و جیسون سیلوستر، از مسوولان این اتحادیه نیز به حال تعلیق در‌آمده است.

اما هنوز علیه سپ بلاتر، رییس فیفا که او نیز متهم شده، اقدامی نشده است.

فیفا تاکید کرده است که این افراد تا زمانی که اتهامات آن‌ها اثبات نشده، بی‌گناه هستند.

در صورت اثبات اتهامات، آن‌ها از تمام مشاغل خود در فیفا برکنار و از فعالیت در حوزه فوتبال منع خواهند شد.

آقای بن‌همام، ۶۲ ساله که ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا را نیز برعهده دارد، تنها رقیب آقای بلاتر برای انتخابات آینده ریاست فیفا بود، اما در ساعات اولیه روز یک‌شنبه از حضور در این انتخابات کناره‌گیری کرد.

………………………………………………….

جام حذفی فوتبال ایران،

«صعود پرسپولیس در ضربات پنالتی»

خبر / رادیو کوچه

بعدازظهر یک‌شنبه، تیم فوتبال پرسپولیس در ضربات پنالتی ۴ بر ۲ سپاهان را شکست داد و در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی ایران، حریف فولاد خوزستان شد. دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان پس از ۱۲۰ دقیقه تساوی بدون گل به پنالتی کشیده شد.

پنالتی زنان پرسپولیس مازیار زارع، وحید هاشمیان، محمد نوری، حمید علی‌عسگر بودند و مجتبی شیری توپش به تیر دروازه خورد.

در ضربات پنالتی سپاهان اصفهان هم، هادی عقیلی و ابراهیم توره به بیرون زدند و توپ هاشم بیک‌زاده و امید ابراهیمی وارد دروازه شد.

روز پنج‌شنبه این هفته و در مرحله نیمه‌نهایی پرسپولیس در اهواز به مصاف فولاد خوزستان خواهد رفت و استقلال در انزلی با ملوان روبه‌رو می‌شود.

بیشتر بخوانید:

………………………………………………….

به اتهام اختلال در سیستم تلفن هم‌راه و اینترنت،

«جریمه مبارک و دو مقام مصری به پرداخت ۹۰ میلیون دلار»

خبر / رادیو کوچه

دادگاهی در مصر حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین این کشور و دو تن از مقامات دولت وی را به دلیل ایجاد اختلال در سیستم تلفن هم‌راه و اینترنتی مصر در جریان قیام مردم این کشور، در مجموع بیش از ۹۰ میلیون دلار جریمه کرد.

به گزارش رویترز، بر اساس حکم این دادگاه، حسنی مبارک به این جرم ملزم به پرداخت بیش از ۳۳ میلیون دلار شده است.

هم‌چنین این دادگاه در همین ارتباط حبیب العادلی، وزیر کشور دولت مبارک را به پرداخت بیش از ۵۰ میلیون دلار و احمد نظیف، نخست‌وزیر سابق مصر را نیز به پرداخت بیش از شش میلیون دلار محکوم کرده‌اند.

حبیب‌ العادلی که در دوران ناآرامی‌ها سرکوب معترضان را بر عهده داشت، پیش‌تر نیز به جرم احتکار و پول‌شویی به تحمل ۱۲ سال حبس محکوم شده بود.

به نقل از تلویزیون دولتی مصر، هر سه این افراد متهم به «تخریب اقتصاد ملی» از طریق ایجاد اختلال در سیستم ارتباطی تلفن هم‌راه و هم‌چنین اینترنت شده‌اند.

شرکت مخابراتی ودافون ماه ژانویه سال جاری میلادی و در اوج اعتراضات مصر اعلام کرد که به گردانندگان این سازمان مخابراتی در مصر از سوی مقامات فرمان داده شده تا سرویس‌دهی خود در برخی مناطق را به حالت تعلیق در بیاورند. ودافون آن زمان گفته بود که چاره‌ای جز پیروی از این فرمان ندارد.

این شرکت مخابراتی هم‌چنین در ماه فوریه مقامات مصر را به استفاده از این سرویس مخابراتی برای ارسال پیامک‌هایی در حمایت از حکومت مصر متهم کرد.

حکم پرداخت جریمه نقدی به خاطر ایجاد اختلال در سیستم مخابراتی مصر نخستین حکمی است که تا کنون علیه نخست‌وزیر مخلوع مصر صادر شده است.

………………………………………………….

با دستور مقام‌های امنیتی مصر،

«آزادی دیپلمات جمهوری اسلامی متهم به جاسوسی در مصر»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش خبرگزاری رسمی مصر، منا، یک دیپلمات جمهوری اسلامی که در قاهره به ظن جاسوسی دستگیر شده بود، آزاد شده است.

گزارش خبرگزاری رسمی مصر حاکی است که مقام‌های امنیتی این کشور پس از مشخص شدن این موضوع که فرد دستگیر شده دیپلمات است، او را آزاد کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی مصر، وزارت خارجه این کشور هویت این دیپلمات جمهوری اسلامی را تایید کرده است. با وجود این، منا هم‌چنین گزارش داده است که رفتار این فرد به گونه‌ای بوده است که ناقض پروتکل‌های دیپلماتیک است.

این در حالی است که نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی در مصر‌، پس از انتشار خبر دستگیری این فرد، این موضوع را تکذیب کرده بود.

به گزارش ایسنا، یکی از مسوولان دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در مصر اظهار داشت که او اطلاعی از این موضوع که یکی از دیپلمات‌های این کشور به اتهام جاسوسی دستگیر شده باشد ندارد.

به گزارش العربیه، فرد دستگیر‌شده که یکی از کارکنان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در مصر بوده، اخبار و تحولات مصر را به خارج از این کشور انتقال می‌داده است.

منابع خبری مصری نام این دیپلمات را قاسم حسینی ذکر کرداند اما شبکه خبری عرب‌زبان العالم منسوب به دولت جمهوری اسلامی به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که آقای حسینی در محل کارش حاضر و مشغول فعالیت‌های کاری روزمره خود است.

………………………………………………….

محاصره دو شهر در سوریه توسط نیروهای امنیتی،

«دو کشته در حمله نیروهای نظامی سوریه به معترضان»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس آخرین گزارش‌ها در روز یک‌شنبه از سوریه، نیروهای نظامی و امنیتی این کشور در ادامه سرکوب مخالفان دولت به دو شهر در شمال دمشق حمله کرده‌اند.

به نقل شاهدان عینی، نیروهای سوری با تانک و هلی‌کوپتر، شهر‌های رستن و تلبیسه را سحرگاه امروز یک‌شنبه ۲۹ ماه می محاصره و ارتباط این شهرها را با خارج قطع کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دو تن در هجوم نیروهای سوری به منازل مردم است.

به گفته سازمان‌های مدافع حقوق بشر از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی در ماه مارس تاکنون بیش از هزار نفر کشته شده‌اند.

رستن و تلبیسه در مجاورت حمص قرار دارند که شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در هفته‌های اخیر بوده است.

به گزارش رویترز، یک شاهد عینی عنوان کرد که تانک‌های ارتش سوریه شهر رستن را محاصره کردند و در پی آن نفرات ارتش با مسلسل در خیابان‌های شهر به تیراندازی پرداختند.

مخالفان دولت می‌گویند که نیروهای امنیتی سوریه در تمام شهرها و روستاهای سوریه فعالان مخالف دولت را شناسایی و بازداشت می‌کنند.

………………………………………………….

در کانون وکلای دادگستری برگزار شد،

«رسیدگی به پرونده ابطال پروانه‌ی وکالت نسرین ستوده»

خبر / رادیو کوچه

اولین دادگاه رسیدگی به پرونده ابطال پروانه‌ی وکالت نسرین ستوده صبح روز یک‌شنبه با حضور نسرین ستوده در کانون وکلای دادگستری برگزار شد. نتیجه نهایی به دادگاه تجدید نظر و زمان دیگری موکول شده است.

به گزارش مدرسه فمنیستی، صبح امروز هشتم خرداد ماه، نسرین ستوده با دست‌بند و هم‌راهی دو سرباز و یک زن پلیس از زندان اوین به کانون وکلا آمد تا در دادگاه رسیدگی به ابطال پروانه ی وکالتش شرکت کند.

در این دادگاه که در یکی از اتاق‌های کانون وکلا برگزار شد‌؛ خانم کیهانی عضو هیت رییسه کانون و چند تن از وکلا به عنوان قاضی به بررسی پرونده ابطال و یا عدم ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده پرداختند و تصمیم به برگزاری دادگاه تجدید‌نظر و در زمانی دیگر گرفته شد.

نسرین ستوده از شهریور سال گذشته در زندان اوین دربند و به یازده سال زندان محکوم شده است‌. چندی پیش مراجع قضایی خواستار تعلیق پروانه وکالت این وکیل شدند اما کانون مدافعان با وارد شدن به این حوزه مسوولیت رسیدگی به این پرونده را برعهده گرفته است .

به گفته وکلای حاضر در پشت درهای بسته‌ی دادگاه‌، این عمل کانون وکلای دادگستری به منزله‌ی دفاع از حقوق صنفی وکلاست و امیدوارند کانون وکلا در این زمان حساس تاریخی تصمیمی مبنی بر دفاع از حقوق صنفی وکلا بگیرد.

هر چند این وکیل هم در دادگاه و هم در نامه‌ای که به همسرش نوشته‌؛ تاکید کرده چه بی‌پروانه و چه با پروانه وکالت به احکام صادر شده ی موکلانش معترض است: «تا زمانی که این احکام غیر‌عادلانه به حیات خود ادامه می‌دهد و تا زمانی که دادگاه انقلاب به صدور احکام اعجاب انگیز خویش ادامه می‌دهد. من بی‌پروانه‌ی وکالت یا با پروانه، به این احکام معترضم. اعتراض به احکام ناعادلانه نیاز به پروانه‌ی وکالت ندارد. به آن‌ها بگو پروانه‌ام را از من بگیرید، عدالت را نه؟»

………………………………………………….

دادستان تهران:

«بازداشت‌شدگان مراسم حجازی برای اخلال آمده بودند»

خبر / رادیو کوچه

دادستان تهران در حاشیه مراسم معارفه سرپرستان دادگاه و دادسرای انقلاب، در خصوص مراسم تشییع ناصرحجازی دروازه‌بان پیشین تیم ملی ایران، عنوان کرد: «پلیس عده‌ای را به اتهام اخلال در نظم عمومی و شعارهای نامناسبی که داده بودند دستگیر کرد که به غیر از شش نفر بقیه آزاد شدند.»

جعفری دولت آبادی گفت: «افرادی که در مراسم تشییع و خاک‌سپاری ناصر حجازی دستگیر شده‌اند به لحاظ شرکت در این مراسم نبود بلکه عده محدودی به اتهام اخلال در نظم دستگیر شدند.»

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع ناصر حجازی در استادیوم آزادی و پس از خروج از این استادیوم اقدام به سر دادن شعارهای سیاسی کرده و هم‌چنین خواستار آزادی رهبران معترضان ضددولتی در ایران شده که با برخورد نیروهای امنیتی مستقر در استادیوم مواجه شده‌اند.

در این درگیری تعدادی از شرکت‌کنندگان دستگیر و روانه بازداشت‌گاه شده‌اند.

………………………………………………….

پس از اعلام ارجاع به دادگاه لاهه،

«طرفداران ملادیچ در صربستان تظاهرات کردند»

خبر / رادیو کوچه

هزاران نفر از مردم صربستان در اعتراض به دستگیری راتکو ملادیچ، فرمانده سابق ارتش صرب‌های بونسی روز یک‌شنبه در بلگراد تظاهرات کردند. آن‌ها از ژنرال ملادیچ ستایش کرده و با تحویل او به دادگاه جنایات جنگی در لاهه مخالفت کردند.

لازم به اشاره است این تظاهرات با درگیری پلیس و معترضان پایان یافت.

آقای ملادیچ متهم به چند فقره جنایت جنگی از جمله کشتار ۷۵۰۰ مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا است.

دارکو ملادیچ، پسر راتکو ملادیچ، فرمانده سابق صرب‌های بوسنی روز یک‌شنبه گفت که پدرش می‌گوید او دستور کشتار سربرنیتسا را صادر نکرده است.

بیانیه فرزند آقای ملادیچ یک روز پیش از درخواست تجدید نظر پدرش علیه حکم تحویل او برای محاکمه به دادگاه جنایات جنگی در لاهه صادر شده است.

راتکو ملادیچ اکنون در بلگراد در بازداشت به سر می‌برد و قرار است برای محاکمه به لاهه فرستاده شود.

حدود هفت هزار نفر در بوسنی هرزگوین در اعتراض به دستگیری او دست به تظاهرات زدند.

پلیس صربستان می‌گوید برای جلوگیری از گسترش ناآرامی‌ها در اعتراض به بازداشت آقای ملادیچ تمهیدات امنیتی خود را افزایش داده است.

تظاهرکنندگان هم‌چنین دولت بوریس تادیچ رییس جمهوری صربستان را محکوم کردند.

دستگیری ژنرال ملادیچ گام مهمی برای پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

راتکو ملادیچ که به مدت ۱۶ سال فراری بود روز پنج‌شنبه دستگیر شد.

………………………………………………….

پس از تظاهرات اعتراضی در آلمان،

«تعطیلی نیروگاه های اتمی آلمان تا سال ۲۰۲۲»

خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، حزب ائتلافی حاکم آلمان اعلام کرد که با تعطیلی کلیه نیروگاه‌های اتمی این کشور تا سال ۲۰۲۲ موافقت کرده است. وزیر محیط زیست آلمان این خبر را پس از نشست ائتلاف حاکم که تا نخستین ساعات بامداد دوشنبه ادامه یافت اعلام کرد.

به‌دنبال فاجعه اتمی نیروگاه فوکوشیمای ژاپن، صدر اعظم آلمان گروهی را برای بررسی وضع نیروگاه‌های اتمی این کشور تعیین کرد.

این حادثه تظاهرات وسیعی را علیه نیروگاه های اتمی در سراسر آلمان به‌راه انداخت.

آقای راتگن گفت که هفت رآکتور قدیمی که به‌طور موقت تعطیل شده بود و نیز نیروگاه اتمی کرومل دیگر فعالیت خود را از سر نخواهند گرفت.

وی گفت شش نیروگاه نیز حداکثر تا سال ۲۰۲۱ و سه نیروگاه جدید دیگر هم تا سال ۲۰۲۲ تعطیل خواهد شد.

آقای راتگن تاکید کرد که این تصمیم «قطعی» است و هیچ تجدیدنظری در آن صورت نخواهد گرفت.

زلزله و سونامی مارس گذشته در نیروگاه فوکوشیمای ژاپن موجب نشت تشعشعات رادیواکتیویته شد و تظاهراتی را در اعتراض به نیروگاه های اتمی در آلمان براه انداخت.

تا پیش از تعلیق فعالیت‌های نیروگاه‌های اتمی قدیمی آلمان در مارس گذشته، ۲۳ درصد از انرژی مورد نیاز این کشور از این نیروگاه ها تامین می‌شد.

………………………………………………….

توسط نیروهای امنیتی صورت گرفت،

«بازداشت رییس ستاد انتخاباتی ۸۸ استان کرمان»

خبر / رادیو کوچه

محسن برازوان رییس ستاد ۸۸ در انتخابات ریاست جمهوری، هفته گذشته در منزل توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

به گزارش خبرنگار کلمه، با وجود بیش از ۱۰ روز از بازداشت برازوان از وضعیت وی خبری در دست نیست.

بسیاری از اعضای ستادهای ۸۸ در استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، کرمانشاه، تهران، سمنان، گلستان و مازندران پس از انتخابات بازداشت و برخی نیز توسط دادگاه‌ها محکوم شده‌اند.

هم اکنون عماد بهاور، اسماعیل صحابه و یوسف مهر از اعضای این ستاد برای گذراندن حکم در زندان به سر می‌برند.

صابر عباسیان رییس ستاد ۸۸ استان فارس نیز پس از محکوم شدن به ۵ سال حبس تغزیری به مرخصی آمده است.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته