-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

Posts from Khodnevis for 05/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سر گیجه رسانه ای جنبش سبز

 

طی سالهای گذشته رادیو و تلوزیون وهمچنین رسانه‌های نوشتاری بسیاری در عرصه سیاسی و فرهنگی  ایران فعال شده و هر روز بر تعداد آنها نیز افزوده می‌شود. این علاوه بر رسانه‌های دولتی نظیر صدای امریکا؛ رادیو فردا؛ بی‌بی‌سی و ...می‌باشد که برنامه‌های فارسی آنها مسائل ایران را پوشش می‌دهند. در این جا نقش رسانه‌ها در جنبش سبز ایران مد نظر می‌باشد و لذا بر نقش «بخش سیاسی» این رسانه هادر جنبش سبز؛ پرداخته شده است.
برای بررسی نقش رسانه‌ها در جنبش‌های سیاسی ایران و به خصوص جنبش سبز؛ آنها را به دو دسته تقسیم  می‌کنیم:
۱- رسانه‌های دولتی وابسته به کشورهای خارجی که در جهت حفظ منافع  کشورهای متبوع خود در حرکت‌های سیاسی، اقدام به برنامه‌سازی و پخش برنامه‌های سیاسی و  برقراری ارتباط با مردم ایران و طیف‌های سیاسی  می‌نمایند.
این رسانه‌ها همواره بر اساس سیاست‌هاي برنامه‌ریزی شده دولت متبوع خود، برنامه‌های خود را تنظیم و اجرا می‌نماید، بنابراین هرگز نباید از نحوه اداره و یا برنامه های غیر همسو با مردم واراده واقعي مردم ایران در آن رسانه‌ها متعجب بود چرا که این رسانه‌ها، رسانه و یا صدای مردم ایران نیست بلکه تنها و تنها به زبان فارسی برنامه اجرا می‌کند و«تنها» مجریان و مهمانان آنها از بین ایرانیان انتخاب ميشوند تا به لحاظ تاثير روانی برمخاطب؛ میزان تاثیر‌گذاری و جذب مخاطب در آنها افزایش یابد و بدین شکل قدرت تاثیر سیاسی دولت متبوعه آن رسانه‌ها بر حرکات سیاسی مردم ایران افزایش یابد.

 

هدف چنین رسانه‌هایی در وهله اول؛  حضور و حفظ نقش کشوری است که بودجه آن رسانه را تامین می‌کند. به‌طور مثال وقتی صدای آمریکا شروع به آغاز می‌کند، جمله آغازین این است: «اینجا واشینگتن، این صدای آمریکاست» بنابر اين اين صدا هرگز نمي‌تواند صداي مردم ايران باشد، اما مي‌تواند آن‌را بازتاب دهد، که متاسفانه به‌دليل تعاملات ديپلماتيک با رژيم ايران ودر پوشش وبه بهانه رعايت اصل بي‌طرفي؛ بي‌طرفي خود را در تفسير دولتي اخبار به سود منافع دولت متبوع خويش تعريف مي‌نمايند.

 

در مواجهه با چنين رسانه‌هايي، اگر ما انتظار داشته باشیم که با رسانه‌ای بیطرف در رابطه با ایران روبرو هستیم، راه را به بیراهه رفته و دچار اشتباه خواهیم شد؛ آنها برنامه‌های خود را طوری تنظیم می‌کنند و میهمانان و  تحلیلگرانی را برای برنامه خود بر می‌گزینند که بر اساس منافع دولت متبوع آنها تحلیل کنند.

 

با دقت در برنامه‌های چنین رسانه‌هایی و عملکرد آنها در ارتباط با جنبش سبز می‌توان مشی سیاسی آنها را دریافت؛ بنابر این بدون ورود به جزییات و تحلیل برنامه‌ها و برنامه سازان و میهمانان و تحلیلگران آنها ؛در یک جمله می‌توان گفت که این رسانه‌ها گر چه منابع عظیم مالی ومعنوي دولت‌هایی مانند آمریکا را پشت سر خود دارند اما هرگز کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه از خود ارائه نمی‌دهند و به نوعی به دلیل وابستگی مالی و اداری به یک دولت خاص نمیتوانند این کار را انجام دهند.

 

اساسا رسانه دولتی نمی‌تواند بیطرف باشد اما انتظار باز تاب  حداقلی  بی‌طرفانه اخبار و تحلیل از آنها انتظار بی‌خودی نیست که در رابطه با ایران، چنین رسانه‌هایی، حتي انتظارات حداقلي را نيز برآورده نمي‌کنند.

 

به همین دلیل است که بعد از آغاز جنبش سبز در ایران؛ همواره سخن گویان و صاحبانی غیر واقع از سوی این رسانه‌ها برای جنبش سبز تراشیده شده و حتا برای دادن «هژمونی مد نظر دولت‌های صاحب رسانه» به جنبش سبز، ؛شعار ها و مطالبات اصلی مردم ایران در بخش‌های خبری و تحلیلی این رسانه ها توسط خبرسازان  ومهمانان گزینش شده، آنها  تحریف شده  که همین امر موجبات سردرگمی، بی‌اعتمادی و حتی سر خوردگی مردم ایران را فراهم آورده و تبدیل به یکی از علل افت اعتراضات خیابانی جنبش گردیده که خود نیاز مند بحثی دیگر است.

 

در ادامه ضمن تعریف دسته دوم رسانه‌های موجود و نقش آنها در جنبش سبز، راه‌کارخروج از این دایره گیج کننده؛ ارائه  و رسانه مورد نیاز جنبش بر اساس الگویی حقیقی تعریف خواهد شد.

 

۲- از رسانه‌های دولتی که بگذریم، می‌رسیم به رسانه‌های  ایرانی که به شکل رادیو  یا تلوزیون و یا در قالب سایت؛ به بازتاب اخبار و ارائه تحلیل پیرامون مسائل ایران می‌پردازند و ادعاي استقلال حرفه‌اي دارند. دریافتن این موضوع که اکثریت  چنین رسانه‌هایی در قالب و چهار چوب مشی سیاسی خود ؛جنبش سبز را تعریف می‌کنند و خبر و تحلیل ارائه می‌دهند کار دشواری نیست.
 به‌طور مثال رسانه‌های اصلاح طلب، اراده و خواست جنبش سبز را  فقط اصلاح نظام می‌خوانند و گزینش خبر و تحلیل آنها فقط در این مسیر است و یا طیف سلطنت‌طلب خواست مردم را سرنگونی نظام و استقرار نظام سلطنتی عنوان می‌نمایند و طیف مجاهدین تفسیر  به رای خود را از جنبش دارند و قس علیهذا.

 

هیچکدام از این رسانه‌های حزبی و سیاسی در قبال مردم ايران واعتراضات خیاباني آنها و کساني که به زندان می‌روند و شکنجه شده و يا جان می‌دهند ازواژه کلی و فراگیر «ایرانی» استفاده نمی‌کنند، یکی می‌گوید:معترضين همان وفاداران به خط امام راحل هستند که قصد اصلاح نظام واجراي  قانون اساسي را دارند، یکی میگوید طبقه زحمتکش، یکی می‌گوید خلق قهرمان ایران و باز قس  علیهذا. هر کدام از آنها خود را رسانه ملی می‌نامند اما تنها موضوعي که دربرنامه‌های آنها بدان پرداخته نمی‌شود  هماناخواست و اراده ملی مردم ایران می‌باشد.

 

اینجا است که مردم دچار تردید و سردر گمی شده و از  اینکه اصل موضوع توسط «صاحبان رسانه‌ها» مصادره به رای می‌شود به هراس افتاده وناامید از یافتن راهی برای ابراز حقیقت؛ «سکوت» را انتخاب کرده به خانه های خود بر می‌گردند و به هیچ بیانیه و دعوتی اعتماد نمی‌کنند.

 

 در جستجوی چرایی تداوم مبارزات مردمان کشورهای عربی و عدم تداوم مبارزات مردمی در ایران در مقام مقایسه، این سؤال به اذهان متبادر میشود که چرا جنبش سبز تبدیل به مبارزه‌ای تناوبی شده که در آن رژیم امکان باز سازی خود و نیرو های سرکوبگر خویش را می‌یابد  اما مبارزات مردمی در کشورهای عربی حالت توالی به خود گرفته که امکان بازسازی ماشین سرکوب  و قدرت تفکر را از نیروهای سر کوبگر سلب کرده است؟ در پاسخ به این پرسش ودرخصوص چرایی  حاکم شدن دو روش متفاوت توالی و تناوب در یک امر مشترک یعنی مبارزه با رژیم های توتالیتر؛ رد پایی از یک رسانه کاملا حرفه‌ای  را می‌بینیم که مورد اعتماد مردم میباشد. 

 

 کشورهای عربی رسانه‌ای دارند به نام «الجزیره» که به شکلی کاملا حرفه‌ای و بدون پرداختن و پر رنگ کردن نقش احزاب و گروه‌ها و افرا ؛ تنها و تنها به ارائه  اخبار و تحلیل در مورد وقایع روزانه مبارزات مردم در کشورهای عربی می‌پردازد و به‌بسان نور افکنی قوی بدون آنکه میزان تابش نور  بر قسمتی از جامعه درگیر مبارزه را بیشتر کند، به شکلی بی‌طرفانه و یکسان تمامی زوایا را مورد توجه قرار داده و می‌دهد و به جای روشن کردن حواشی؛در توضیح متن می‌کوشد. در چنین  فضایی هر یک از افراد درگیر مبارزه به راحتی می‌توانند در «لحظه لحظه» روند مبارزه، موقیت خود را در متن مبارزه تشخیص داده، برنامه ریزی کرده و شرکت نمایند. 

 

 ذکر این نکته  ضروری است که مدعی نیستیم؛ الجزیره رسانه‌ای کامل و کاملا بی‌طرف میباشد اما «حداقل اصول حرفه‌ای »‌را  که لازمه اعتماد مردم به یک رسانه می‌باشد را دارا بوده وبه همین جهت  مورد اعتماد اکثریت مردم کشورهای عربی می‌باشد.

 

سخن کوتاه اینکه بدون داشتن رسانه مستقل و حرفه‌ای مرتبط  با جنبش سبز، انتظار بالندگی و توالی مبارزه در قالب آن، انتظاری بیهوده خواهد بود.

 

 


 


بازی «بزرگان» نظام با احمدی‌نژاد؛ ماندن یا نماندن، مساله این‌است

 

وب سایت اصول‌گرای «آینده نیوز» که گفته می‌شود به قالیباف شهردار تهران نزدیک است، امروز در گزارشی تهدید آمیز از قول یکی از بزرگان نظام نوشته است که احمدی‌نژاد باید سرنوشت خود را انتخاب كند و برخلاف اینكه وی بزرگان نظام را به فكر كردن فراخوانده، خود باید فكر كرده و تصمیمی را که موجب باقی ماندنش در قدرت می‌شود را اتخاذ کند. به نظر می‌رسد منظور از این «بزرگ نظام» شخص علی خامنه‌ای و یا یکی از نزدیکان او باشد.

 

آینده نیوز همچنین در ادامه از قول این شخص آورده است «اراده نظام بر این قرار گرفته كه آقای احمدی‌نژاد حتی الامكان تا پایان دوره فعلی به مسوولیت خود ادامه دهد، اما نظام دیگر با تخلفات و حاشیه‌های اطراف ایشان مماشات نخواهد كرد و به هیچ وجه امتیازی به جریان انحرافی درباره تداوم حضور در نظام و انتخابات مجلس داده نخواهد داد.»

 

وی همچنین در ادامه احمدی‌نژاد را تلویحا به برخورد تهدید کرده و گفته است «اگر ایشان حاضر شود از این جریان انحرافی و حاشیه‌ها مسیرش را جدا کند ... قطعا تا پایان دوره ریاست جمهوری در مسوولیت باقی خواهد ماند و پس از آن نیز نظام از ایشان به عنوان یكی از مسوولین عالی‌رتبه سابق حمایت كرده و می‌تواند به فعالیت سیاسی خود ادامه دهد؛ اما اگر وی بخواهد شبیه برخی موضع‌گیری‌های اخیر سرنوشت خود را به جریان انحرافی گره بزند و در برابر نظام و دستگاههای قانونی و نظارتی كشور مانند مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و قوه قضاییه بایستد، قطعا نظام با وی مماشات نخواهد كرد و سعه صدری كه در حالت اول می توانست شامل وی شود را مشاهده نخواهد نمود.»

 

این اظهارات در شرایطی منتشر می شود که دیروز باهنر نایب رییس مجلس و از چهره‌های شاخص اصول‌گرا اظهار داشته بود که آیت‌الله خامنه‌ای علاقه‌مند بر ادامه ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تا پایان مهلت قانونی است. هر چند که به نظر می‌رسد نظام می‌کوشد پایان دوره احمدی‌نژاد مساوی باشد با حذف کامل این جریان از صحنه سیاسی ایران.

 

پس از ماجرای استعفای وزیر اطلاعات و در پی آن درگیری احمدی‌نژاد و رهبری ایران که منجر به خانه نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد شد، درگیری دو سوی اصول‌گرایان از یک طرف حامیان علی خامنه‌ای و از جهت دیگر طرفداران احمدی‌نژاد، در یک ماه اخیر به اوج رسیده است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نظام جمهوری اسلامی آماده پرداخت هزینه برکناری احمدی‌نژاد نیست. هر چند که مرتبا از سوی چهره‌های شاخص سیاسی و نظامی احمدی نژاد و تیم او مورد تهدید قرار می‌گیرند.


 


دست‌بند، مانع آزادی است، مانع عشق نیست
 


وقتی چاپلوسی «گوینده سابق اخبار ورزشی» به تیر دروازه می‌خورد!

در حاشیه جلسه امروز نمایندگان مجلس با رهبر جمهوری اسلامی که در سالروز تاسیس مجلس برگزار شد علیرضا دهقان «گوینده سابق اخبار ورزشی صدا و سیما» که در انتخابات دوره هشتم مجلس توانسته بود از حوزه انتخابی «ایذه و باغ ملک» به خانه ملت راه پیدا  کند درحالی که در خلال سخنان خود مشغول تملق و چاپلوسی فراوان نسبت به آیت الله خامنه‌ای بود با واکنش غیر منتظره او مواجه شد.
 

خبرگزاری های دولتی ایران گزارش داده‌اند که آیت‌الله خامنه‌ای
در واکنش به تعبیرات به کار برده توسط این نماینده مجلس در خصوص خود گفته است: «این صحبت‌ها من را شرمنده می‌کند و هم به ضرر من است و هم به ضرر گوینده.»

 او ادامه داده است: «
این‌جور تعبیرات کمکی به پیشرفت کار نمی‌کند.»

واکنش آیت الله خامنه‌ای به تعریف و تمجید یک نماینده مجلس از خود که امری مرسوم در طی سالیان اخیر بوده در شرایطی صورت گرفته است که طی ماه‌های اخیر بر سر «سید خراسانی» نامیدن او توسط برخی از افراطیون جنجال‌های زیادی پدید آمد و علی‌رغم اعتراض بسیاری از مراجع تقلید و صاحب نظران مسائل دینی اما اظهارنظری از سوی شخص خامنه ای یا دفتر اطلاع رسانی او در این زمینه صورت نگرفته است.

 سکوت معنادار آیت الله خامنه ای در خصوص سید خراسانی نامیدن او و همچنین ارتقا جایگاه وی تا حد «جانشینی پیامبر اسلام» از سوی نزدیکان او به شکلی که حتی «حرام یا حلال بودن همسر رئیس جمهور» را هم در ید اختیار او دانستند باعث شد که سازندگان مستند جنجالی «ظهور بسیار نزدیک است» در اظهاراتی اعلام کنند که سکوت آیت الله خامنه‌ای درباره این موضوع خود دلیل صحت و سقم  گفتار تهیه کنندگان مستند مذکور در سید خراسانی بودن و جانشینی امام زمان توسط آیت الله خامنه‌ای است.


 


رضا نوروزي؛ دهمين گلزن  برترجهان در سال۲۰۱۱ شد

 

رضا نوروزی، مهاجم تیم فوتبال فولاد خوزستان، در رده بندی برترین  گلزنان لیگ های فوتبال دنیا ، در جایگاه دهم قرار گرفت.

به گزارش خبر گذاری مهر فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) برترین گلزنان لیگ های فوتبال دنیا را اعلام کرد که در این بین رضا نوروزی، مهاجم تیم فوتبال فولاد خوزستان، در جایگاه دهم قرار دارد.

 

فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) برترین گلزنان لیگ های فوتبال دنیا را اعلام کرد که در این بین رضا نوروزی، مهاجم تیم فوتبال فولاد خوزستان، از سوی هئیات  انتخاب کنندگان بعنوان دهمین گل زن برتر جهان انتخاب شد

 

این فوتبالیست جوان  ایرانی  در مسابقات فصل اخير ليگ برتر فوتبال ايران با ۲۴ گل عنوان آقاي گل را به خود اختصاص داد  بدين ترتيب دررده‌بندي جهاني رتبه دهم قرار گرفت.

 

گفتنی است رضا نوروزی متولد ۳۰ شهریورسال ۱۳۶۱ در ایذه است و فوتبال را از سن ۲۴ سالگی آغاز و تا کنون در تیم‌های برق شیراز و استیل آذین بازی کرده‌ و هم اکنون در تیم فولاد توپ می‌زند.  این بازیکن با به ثمر رساندن ۷ گل در دو بازی پایانی لیگ توانست گوی سبقت را از لوسیانو ادینهو یازیکن تیم مس کرمان گرفته و آقای گل شود و همچنین رکورددار گلزنی در لیگ برتر باقی بماند.

 

این  بازیکن جوان ایرانی  در اين رده بندي  برترین گل زنان دنیا بالاتر از بازيكناني چون «ساموئل اتوئو»، «جبرييل سيسه»، «سرخيو آگرو»، «كارلوس توز» و «ديميتار برباتوف» ايستاده است

 

 فهرست  انتخاب شدگان ده گلزن برتر لیگ های جهان در فصل ۱۱-۲۰۱۰ به شرح زیر است:
۱- کریستیانو رونالدو (پرتغال) از رئال مادرید - ۴۰ گل

 

۲- لیونل مسی (آرژانتین) از بارسلونا -  ۳۱گل

 

۳- ماریو گومژ (آلمان) از بایرن مونیخ - ۲۸ گل

 

۴- الکساندرو د سوزا (برزیل) از فنرباغچه - ۲۸ گل

 

۵- آنتونیو دی ناتاله (ایتالیا) از اودینزه - ۲۸ گل

 

۶- کنث میلر (اسکاتلند) از گلاسکورنجرز - ۲۶ گل

 

۷- ادیسون رابرت کاوانی (اروگوئه) از ناپولی - ۲۶ گل

 

۸- هنری هرناندز (کلمبیا) از جگوارز - ۲۶ گل

 

۹- آندره دوسانتوس (برزیل) از ویدئوتون - ۲۴ گل


۱۰- رضا نوروزی (ایران) از فولاد خوزستان - ۲۴ گل

 


 


محرومیت‌های علنی دولت از تصمیم‌گیری

 

در پی شدت گرفتن مقابله با «جریان انحرافی»، مانع تراشی در تصمیمات دولت بصورت علنی آغاز گردید.

 روز گذشته  گروهی از طرفداران رهبری در شیراز با تجمع مقابل استانداری مانع از ورود سرپرست جدید به  استانداری شده و شعار‌هایی علیه حامیان و نزدیکان  احمدی‌نژاد سر دادند.

همچنین صبح امروز در صحن مجلس، از سفر اکبرصالحی وزیر امور خارجه به عربستان انتقاد شد.

به گزارش خبرگزاری پانا کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سفر صالحی به عربستان را  به دور مصلحت دانست. وی در جلسه علنی امروز مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۲ قانون اساسی خاطر نشان کرد که طبق این اصل از قانون، سیاست خارجی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطه‌جویی وسلطه‌پذیری و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور است. جلالی عنوان کرد:‌ «گویا قرار است وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان سفر کند در حالی که همه ما شاهدیم این کشور چه جنایاتی در بحرین انجام می‌دهد.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین افزود گزارش‌هایی به نمایندگان می‌رسد که نمایندگان مورد پرسش قرار می‌گیرند و گویا قرار است سفرهایی انجام شود که بسیار قابل ارزیابی و مورد سؤال است.

 

همچنین روزنامه کیهان در خبر ویژه خود  با ارتباط  دادن  سفر وزیر خارجه به عربستان با جریان  انحرافی مشایی نوشت بنابر برخي گزارش هاي موثق، جريان مذكور پس از ناكامي چند هفته پيش در اعزام دكتر صالحي به رياض، مجدداً تحركاتي را آغاز كرده تا به توجيه لزوم انجام اين سفر و جلب نظر مساعد رئيس جمهور بپردازد.

 
سایت عماریون  نیز در همین رابطه سفر صالحی را اقدامی «عجیب و غریب» از سوی «جریان انحرافی» دانسته و با آن مخالفت کرده است و این مخالفت‌ها  در حالی‌است که روابط ایران و کشور‌های عربی به خصوص عربستان در ماه‌های اخیر به خاطر تحولات جهان عرب به سردی گراییده است و حامیان رهبری نظام ، تحولات جهان عرب را نشانه تاثیرات انقلاب اسلامی می‌دانند٬ اما طرفداران دولت معتقد به نقش و طراحی  آمریکا در بروز این  تحولات است.

 

از سوی دیگر در استانه فرارسیدن ۱۴ خرداد سالروز درگذشت آیت‌الله خمینی، گفته می‌شود نام محمود احمدی نژاد از لیست سخنرانان این مراسم حذف شده است. بنا بر گزارش سایت محافظه کار مجمل نیوز احمدی‌نژاد در واکنش به  حذف خود از سخنرانی  بنیان گذار جمهوری اسلامی گفت اگر هم را  دعوت می‌کردند نمی‌پذیرفتم.


گفتنی است در مراسم چهرم خرداد  سال گذشته گروهی از لباس شخصی‌های سازمان‌دهی شده در آرامگاه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی با سر دادن شعار‌هایی مانع از سخنرانی حسن خمینی در مراسم سالگرد پدریزرگش شدند و احمدی‌نژاد نیز در این مراسم سخنرانی حاشیه‌داری کرد که با واکنش‌هایی  زیادی روبرو شد. 

 

 


 


دادستان تهران اعلام کرد؛ هر روز کاری یک اعدام برای مجرمان مواد مخدر

به گزارش خبر آنلاین عباس جعفری دولت آبادی که در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادگاه و دادسرای انقلاب سخن می‌گفت تاکید کرد قانون نمی‌تواند در برابر اعتیاد و معتادان سکوت کند و انتظار دارد این دغدغه از سوی مسئولان مملکتی پاس داشته شود. وی ضمن اعلام این مطلب که ۳۰۰ قاچاقچی مواد مخدر به مرگ محکوم شده‌اند گفت محموله‌های آن‌ها «کوچک» بوده و «در میان این محکومان، قاچاقچیان بزرگ، کمتر به چشم می‌خورد.» خبر آنلاین نوشته است «اکنون می‌توان اینطور برآورد کرد که با احتساب روزهای تعطیل، حداقل روزانه یک نفر به خاطر قاچاق مواد مخدر در ایران، اعدام خواهد شد.»

دادستان تهران اما احکام صادر شده برای مواد مخدر را هنوز چندان جدی نمی‌داند و ادامه داده است «هنوز احکام جدی‌ای در خصوص مواد روان‌گردان صنعتی اجرا نشده و به طور طبیعی پلیس و مردم انتظار دارند که دادسرا و دادگاه انقلاب در این زمینه سرعت عمل بیشتری به خرج دهد. این در حالی است که دستگیری‌های صورت گرفته در خصوص مواد روان‌گردان بیش از حد انتظار بوده است.» وی همچنین از دولت انتقاد کرده است که نتوانسته موضوع قاچاق را به خوبی مدیریت کند.

خبر این میزان از احکام اعدام در شرایطی بیان می‌شود که ایران به نسبت جمعیت، اولین کشور در اجرای احکام اعدام در جهان است. تنها چین با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت، احکام اعدام بیشتری نسبت به ایران دارد.

سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود که ۱۲ می ‌امسال منتشر شده اعلام کرد مقامات رسمی ایران اعتراف کرده‌اند که در سال گذشته میلادی ۲۵۲ نفر اعدام شده‌اند. به گفته عفو‌بین‌الملل گزارش‌های موثقی وجود دارد که باید به این تعداد، حدود ۳۰۰ اعدام دیگر را نیز افزود. در این گزارش آمده است همچنین دست‌کم ۱۴۳ نوجوان (زیر ۱۸ سال) ایرانی در انتظار مجازات اعدام هستند. به گفته عفو‌بین‌الملل به دلیل فقدان انتشار احکام اعدام و پنهانکاری دولت ایران، تعداد واقعی افراد اعدام‌ شده در ایران به مراتب بیش از آمار رسمی است.


 


حمله‌ی كماندويی نیروی انتظامی به منازل مردم برای جمع آوری دیش‌های ماهواره‌ای
 


گزارشی از تهران: احمدی‌نژاد، قالیباف و مردم

مطابق معمول، وقتی در راه‌بندان بزرگراه صدر گیر می‌کنم، شروع به نگاه کردن قیافه‌ی راننده‌هایی که مثل خود من، اما آن طرف گیر افتاده‌اند می‌کنم. وسط بزرگ‌راه که البته عرض چندانی ندارد، تعدادی کارگر مشغول کارند تا محل ستون‌های طبقه ی دوم بزرگراه صدر را حفاری آزمایشی کنند. دکل‌های برق وسط بزرگراه نیز قرار است تا به زیر زمین منتقل شوند؛ البته از مسیر دیگری که آن هم در حال حفاری است. ناخودآگاه ذهن من به سمت زلزله‌ی محتمل تهران، راه‌های دسترسی به طبقه ی دوم در بزرگراه باریک صدر و بالاخره نحوه‌ی اجرای طبقه‌ی دوم می‌رود. قاعدتا، بزرگراه صدر تا سه یا چهار سال آینده، ترافیک فاجعه‌ای را تجربه خواهد کرد. ظاهر ماجرا، عملیات عمرانی و برای رفاه شهروندان تهرانی است، اما در زیر این پوسته صدها ناگفته باقی است.

حس و حال این روزهای تهران، من را به یاد هفت سال پیش انداخت که احمدی‌نژاد با تمام توان در شهرداری تهران، مشغول ساختن «دور برگردان» بود و چندین پل و بزرگراه نیمه‌کاره را با عجله افتتاح کرد. فراموش نکنید که همین احمدی‌نژادی که عمیقا به خروج مردم از تهران اعتقاد دارد، در همان زمان هرکاری انجام می داد تا نشان دهد که در تهران ساخت و ساز می‌کند و نهایتا منجر به ماندگاری بیشتر مردم در تهران شد و البته «دوربرگردان»های ترافیکی و سیاسی او مسکن موقتی شد تا او «موفق» نمایش داده شود و «به نظر نزدیک‌تر» شود. اگرچه قرارگاه‌های سپاه، پیش از این وارد طرح‌های شهرداری تهران شده بودند، اما در زمان تکیه‌ی احمدی‌نژاد به صندلی شهردار تهران، طرح‌های زیادی به سپاه واگذار شد و عملا سپاه یکه‌تاز پیمانکاری در تهران شد. چندین طرح و پروژه از شرکت های پیمانکاری خصوصی گرفته شد و با قیمت بالاتر به سپاه تحویل داده شد. اگر در همان زمان به رفتار سپاه در قبال احمدی‌نژاد تامل می‌شد، نشانه‌های «بده و بستان» فراوانی قابل مشاهده بود. «مونوریل» و پایه‌های معروف آن در ایستگاه متروی صادقیه، از جمله آثار تاریخی برجای مانده از دوران زعامت احمدی‌نژاد در شهرداری تهران است.

قالیباف، با استفاده از باد موافق رهبری در حال تکرار همان روند است. در همان اولین دوره‌ی انتخاب احمد‌ی‌نژاد هم، قالیباف پشتوانه‌ی «مجتبی» را داشت ولی کمی مانده به روز برگزاری انتخابات، [فرزند خامنه‌ای] «باقر» را به «محمود» فروخت. اگرچه در همان موقع و در برنامه‌ای که به معرفی نامزدهای ریاست جمهوری پرداخته می شد (سال ۱۳۸۴ مناظره وجود نداشت و کاندیداها مستقلا به معرفی خود و برنامه‌های خود می‌پرداختند) قالیباف برای نمایش سخت‌گیری، خود را تلویحاً «رضاخان» نامید ولی تمام ابهت‌اش را به یک‌باره در موضوع تعریف شهادت برادرش و گریه‌ی «Live»ی که در تلویزیون کرد، ریخت. حالا در تهران همچنین زمزمه‌هایی هم در حد شایعه و واقعیت به گوش می‌رسد که قالیباف نسبت فامیلی با خامنه‌ای هم دارد، اما این موضوع تا چه حد صحت دارد و چرا الان این شایعه جلوه‌ی بیشتری یافته است معلوم نیست. باز هم سپاه پروژه‌های عمرانی را در دست دارد. کاملا هوشمندانه در مناطق جنوبی تهران، تابلوهای شهرداری تهران بر دیواره‌ی پل‌های عابر پیاده در میان بزرگ‌راه‌ها خودنمایی می‌کند که معادله‌ی «عدالت اجتماعی = برخورداری همه ی اقشار از امکانات رفاهی» را برای خوانندگان حل کرده است. شلوغ کاری‌های وابستگان به قالیباف در خصوص موضوع مشائی و عدم سرسپردگی به ولایت نیز خود جالب توجه است. توکلی در این بین آتش بیار معرکه است و البته کوسه‌ها هم همیشه منتظر قربانی بی رمق از موج دریا هستند. اگرچه هنوز موضوعی مطرح نیست که آیا رفسنجانی از قالیباف حمایت می‌کند و یا خیر، اما خروج فرزند (کمتر سیاست زده‌ی) رفسنجانی از مترو و مجموعه‌های تحت نظر شهرداری، به قالیباف این اجازه را داد تا ضربه‌ای از این بابت نخورد. تمامی پروژه‌های عمرانی نیز در طی یکی دو هفته ی اخیر تحت الشعاع افتتاح بوستان «ولایت» (با تاکید بر کلمه‌ی ولایت) در محل فرودگاه قلعه‌مرغی سابق شدند، همان طور که پیش از این برای تونل توحید، برج میلاد و تا چندی دیگر برای طبقه ی دوم بزرگراه صدر خواهد کرد.


به هرحال قالیباف، در حال گرم کردن خود در کنار زمین است تا هروقت مربی دستور حضور را صادر کرد، وارد زمین شود. اینکه آیا او می‌تواند گلی وارد دروازه کند یا خیر، سئوالی با جواب معلوم است. طی ۳۳ سال گذشته، اصولا هیچ نیمکت نشینی، آبی برای محتویات دیگ، داغ نکرده است، اما دیگ را حسابی گرم کرده است. احمدی‌نژاد، در بهترین حالت ممکن، تا دو سال دیگر سر سلامت از ریاست جمهوری به در می‌برد. او به دانشگاه علم و صنعت باز می گردد تا مونوریل طراحی شده در خواب خود را عملی کند و احتمالا منتقد عملکرد شهرداری تهران شود. اما قالیباف اوج گرفته در شهرداری تهران، در آن زمان آنقدر شناخته شده هست که رای خود را جمع کند یا خیر؟ باید صبر کرد و دید ولی قالیباف در صورت برکناری و یا طرح عدم کفایت رییس جمهور، گزینه‌ی محتمل به شمار می‌رود ضمن اینکه او نیز مانند احمدی‌ژاد مدعی عدم پشتیبانی از جانب گروه و یا حزب مشخصی است.


پست شهرداری تهران، می‌رود تا مانند شهردار پاریس یک پست «آینده‌دار» به شمار رود. اما در روزهای ابتدایی انقلاب چنین نبود. غلامرضا نیک پی به جرم‌های خنده داری محکوم و اعدام شد که اگر هر یک از آنها برای احمدی نژاد و یا قالیباف، اعمال شود، مستحق ده بار اعدام هستند. حل نشدن ترافیک تهران در سال ۱۳۵۷ (و مقایسه ی آن با حال حاضر)، طرح‌ها و پروژهای ناکارآمد و بستن قراردادهای سفارشی با پیمانکاران و مشاوران خاص، حیف و میل بیت المال، همگی نیک‌پی را مستوجب اعدام کرد.


اما این قصه‌های سیاسی فعلی تهران را گفتم تا برسم به یک نکته‌ی باریک تر از مو. کافی است که اینترنت فیلتر شده ی ایران را رها کنید، به اخبار تلویزیون گوش نکنید و دوستان و فامیل سیاسی دو آتشه‌ی خود را برای مدتی نبینید. آنچه که باقی می ماند فقط کسادی، بی‌پولی و کسالت است. مردم آنقدر خسته‌اند که کسی به اخبار کشور گوش هم نمی‌دهد. وقتی می‌توان شبکه‌ی «من و تو» را دید و برنامه‌ی آشپزی آن را (که خوشبختانه ایرانی‌های این برنامه، هنوز ایرانی بودن خود را فراموش نکرده‌اند) و یا وقتی چند مستند خوب که حتی خانواده‌های مذهبی نیز می‌توانند بدون مشکل در جمع خود آن را تماشا کنند، وجود دارد و می‌توان حداقل نیم ساعت از دود، کسالت و خستگی ایستادن در صف عابربانک برای دریافت «یارانه» فرار کنند، چرا باید به اخبار سرتاسر دروغ و دعوای «خیابانی سیاسی» گوش دهند؟


یک روز درمیان، این شانس را دارید که برای رفتن به مرکز شهر، با مترو جابجا شوید. در مترو، پیرمردی که کنار من نشسته بود و با ولع صفحه‌ی از «همشهری» را می‌خواند که در آن رهبر نسبت به عدالت اجتماعی ابراز ناخرسندی کرده بود، نیم نگاهی به من انداخت و فهمید من هم دزدکی روزنامه‌اش را می‌خوانم. در حالی که سر به گوش من نزدیک کرد گفت «مثل سگ به جون هم افتادن‌ها! به ماچه ربطی داره، یکی پاچه‌ی یکی دیگه رو گاز گرفته یا نه!». کمی دورتر شد و من هم فهمیدم که می‌خواهد جمله‌ای کلی بگوید: «مهم اینه که زندگی‌مون بچرخه که نمی‌چرخه!». لبخند و تکان سر من به نشانه‌ی تایید، او را تشویق به ادامه کرد. فهرستی از هزینه‌هایش را که کاملا فروتنانه در مخیله‌اش می‌آمد، خیلی کلی برایم گفت. به یک و نیم میلیون تومان سر می‌زد، البته خیلی از اقلام ضروری‌تر را فراموش کرده بود که لیست کند ولی شام یا نهار ماهی یک‌بار نوه‌ها و بچه‌هایش داخل لیست بودند. بعد هم از جیب فیش حقوقی بازنشستگی‌اش را که با احترام دو تای منظم خورده بود را درآورد «ببین! شیشصد و پنجاه تومن!! بقیه اش را باید دزدی کنم؟!» 



 


شکست دولت در کاهش نرخ سپرده‌ها یا برکناری بهمنی؟

 

«امسال نيز تحولی جدي‌ در زمينه بانک‌ها رخ مي‌دهد و در دستور‌العمل بانك مركزي كاهش سود بانكي مد نظر قرار گرفته است.» نوزدهم فروردین ماه امسال محمود احمدی‌نژاد، در سفر استانی خود به کرمانشاه با همان ژست‌های همیشگی، چنان قاطع از کاهش سود سپرده‌های بانکی برای امسال سخن می‌گفت که گمان نمی‌رفت در کمتر از دو ماه دولت شکست خود را برای کاهش سود سپرده‌های بانکی در سال ۹۰ رسما اعلام کند.

با این حال امروز، محمد بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، سرانجام با اعلام اینکه کاهش سود سپرده‌های بانکی به هدایت نقدینگی به سمت سفته بازی موجب شده، به شکست دولت در این زمینه اعتراف کرد. بهمنی به ایسنا گفته است:« وقتی نرخ سپرده‌ها افزایش بیابد، مردم ترجیح می‌دهد نقدینگی را در بانک‌ها نگهداری کنند و منابع مردم به سمت بانک‌ها هدایت می‌شود. چون نقدینگی سرگردان به سمت سفته‌بازی می‌رود و موضوعاتی که امروز در بازار ارز شاهد هستیم، به همین دلیل بوده است.»

رییس‌کل بانک مرکزی همچنین از آماده شدن گزارشی برای شورای پول و اعتبار با هدف افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی خبر می دهد.

پیش از این، علاوه بر محمود احمدی‌نژاد، مقامات مختلف دولتی از کاهش قطعی نرخ سود سپرده‌های بانکی خبر داده بودند.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، دو ماه پیش در گفتگو با شبکه خبر رسما اعلام کرده بود:« بر اساس تصميم شورای پول و اعتبار، نرخ سود يك ساله سپرده‌گذاری در شبكه بانكی، برای سال جديد به ۱۲ و نیم درصد كاهش يافت و متناسب با آن، نرخ سود بقيه بخش‌ها نيز تعديل خواهد شد.»

برخی مدیران بانک‌ها می‌گویند که در حال حاضر بانک‌ها با کمبود منابع مواجه هستند و درصورت تثبیت یا کاهش نرخ سود در سال آینده، بانک‌ها بخشی از توان خود را برای جذب سپرده‌های مردم از دست می‌دهند و از این‌رو شبکه بانکی نمی‌تواند منابع لازم برای تأمین نقدینگی به بنگاه‌های اقتصادی جهت تأمین سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری جدید را جذب کند و با توجه به اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها کاهش یا تثبیت نرخ سود مخاطره‌آمیز خواهد بود.

سیاست کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان رییس دولت در سال ۸۴ به عنوان یکی از سیاست‌هاس اصلی اقتصادی دولت پیگیری شد و از همان ابتدای راه با انتقاداتی جدی روبرو بود. با این حال در طول سال‌های گذشته احمدی‌نژاد و مردانش با پافشاری، بر تداوم این سیاست اصرار ورزیدند که به زعم کارشناسان به قفل شدن سیستم بانکی در ارائه تسهیلات انجامید.

شش سال گذشته، برخی از مدیران بانک‌ها بارها اعلام کردند که با کمبود منابع مواجه‌اند و تداوم سیاست کاهش نرخ سود بانکی یا حتی تثبیت آن، بانک‌ها را ناتوان از جذب سپرده‌های مردم و در پی آن ناتوان از تامین منابع نقدینگی برای بنگاه‌های اقتصادی می کند. این در حالی است که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال گذشته، بخش تولید با نگرانی افزایش هزینه‌های تولید مواجه است. رشد هزینه‌های تولید، به ویژه برای تامین انرژی، در حالی گریبان تولیدکنندگان را گرفته که بانک‌ها از تامین نقدینگی مورد نیاز بخش تولید ناتوان‌اند. از سوی دیگر تجمع نقدینگی در بخش‌های غیر مولد اقتصادی بازارهایی مانند بازار سکه و ارز را در ماه‌های گذشته با بحران مواجه ساخته است.

در ما‌ه‌های گذشته بازار سکه و طلا روزگار پرالتهابی را گذرانده و بازار ارز نیز به ویژه در روزهای اخیر با وضعیت نگران کننده‌ای روبرو شده. تلاش‌های بانک مرکزی در این مدت برای کنترل قیمت‌ در این بازار‌ها با شکست مواجه شده و حتی حراج‌های پی در پی سکه و شمش از سوی بانک مرکزی از مهار قیمت‌ها ناتوان ماند. با این حال، مسئولان دولتی همچنان با روحیه بی‌تفاوتی هشدار کارشناسان درباره خروج قابل توجه نقدینگی در پی کاهش سود سپرده‌ها از بانک‌ها را نادیده گرفتند و به التهاب در بازار طلا و ارز دامن زدند.

اکنون پس از 6 سال اصرار سرسختانه دولت و شخص احمدی‌نژاد بر کاهش سود سپرده‌های بانکی، سخنان امروز رییس کل بانک مرکزی درباره افزایش سود سپرده‌ها به دلیل ناکارآمدی سیاست‌های پیشین، تاییدی بر شکست بزرگ سیاست‌های پولی دولت است. آیا احمدی‌نژاد سرانجام از طرح اصلاح نظام بانکی کوتاه آمده است یا باید در روزهای آینده منتظر تغییر رییس کل بانک مرکزی بود؟


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته