-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 03/09/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



رژیم تهران، نگران جشن چهارشنبه سوری است. جشنی که بسیاری از ایرانیان از آن برای نشان دادن ناخشنودی و خشم همگانی بهره می برند.

شب آخرین چهارشنبه سال ایرانی که در بیست و یکم مارس، یعنی آخرین روز زمستان به پایان می رسد، ایرانی ها گرد هم می آیند تا با آتش بازی در خیابان ها و پریدن از روی آتش بگویند: «زردی من از تو، سرخی تو از من.»، که زردی ناخوشی را به آتش بسپارند و از آتش، سرخی زندگی بگیرند.

با این تعبیر، از پیش از تاریخ تاکنون شراره های آتش ناگواری های سال رو به پایان را می سوزاند و امید را در سال نو دوباره زنده می کند. ترانه و رقص، با هم خوردن و نوشیدن بخشی از جشن چهارشنبه سوری است.

ولی برای بسیاری از ایرانی ها چنین جشن باستانی تنها به مفهوم یک بزرگداشت فرهنگی نیست و به برای ویژه جوانان، فرصتی است که خشم فروخورده شان از دولت را بر زبان بیاورند.

با شکل گیری انقلاب اسلامی تاکنون جمهوری اسلامی با هرگونه جشن عمومی به شدت مخالفت کرده است و (همچنان) با غیر اسلامی و غیر منطقی خواندن و خرافات نامیدن جشن های پیش از اسلام، آن ها را رد می کند.

در دوره خاتمی، رییس جمهور اصلاح طلب، محدودیت رویدادهای فرهنگی تا اندازه ای کمرنگ تر شد ولی از زمان قدرت گرفتن احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ سرکوب ها بیش از هر زمان دیگری شدت یافته اند و بسیاری روانه زندان و بیمارستان شده اند.

در چند سال گذشته چهارشنبه سوری به ابزاری برای ریختن انبوه مردم به خیابان ها و بیان حرف های نگفته تبدیل شده است؛ از وضعیت اجتماعی تا آزادی اجتماعی.

در سال ۲۰۰۹ صدها هزار ایرانی با پرتاب ترقه، فشفشه و کوکتل ملوتف خشم خود را از دولت نشان دادند. در سال های اخیر بسیاری از مردم از این جشن چون تظاهراتی علیه محدودیت های حکومت بهره برده اند.

امسال اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که با تخلیه هیجان و شادی مردم مشکلی ندارد ولی هر که به تجمع ها بپیوندند دستگیر می شود.»

برای بسیاری از ایرانی ها امسال سال چندان مهربانی نبوده است. با تحریم و بیکاری، تورم و خطر جنگ، بسیاری بر این باورند که تا شب چهارشنبه سوری به خیابان نیایند صایشان شنیده نخواهد شد. چنین جشن باستانی چندین نسل زنده مانده و تاب آورده است، با وجود همه سرکوب ها، و همچنان نیز زنده خواهد ماند.

*از: شاهرخ ان اس / در: گاردین


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته