-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۵, شنبه

Latest News from Emrooz for 03/23/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: گزارش‌ها حاکی است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی چین با فروش یک سیستم کنترل مخابراتی به ایران، به شنود مکالمات تلفنی و فعالیت‌های رایانه‌ای شهروندان ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی کمک کرده است.

به گزارش رادیوفردا به نقل ازخبرگزاری رویترز، فروش این سیستم شنود و کنترل مکالمات و فعالیت‌های اینترنتی، بخشی از یک قرارداد ۱۳۰ میلیون دلاری است که دسامبر ۲۰۱۰، دو سال و چهار‌ماه پیش، بین شرکت «زد تی ای» چین، دومین شرکت بزرگ مخابراتی در چین، و شرکت مخابرات ایران منعقد شده است.

این خبرگزاری به نقل از محمود تجلی‌‌مهر که، به گفته رویترز، از مدیران پیشین شرکت مخابرات ایران است، تأکید کرده است که سیستم شنود و کنترلی که شرکت «زد تی ای» در اختیار ایران قرار داده بسیار پیشرفته است.

وی توضیح داده است که جمهوری اسلامی با به کارگیری این فناوری می‌تواند محل کاربران کامپیوتر و تلفن همراه را ردیابی کند، به صدا، پیامک و ای‌میل‌های آنها دسترسی پیدا کند و حتی دسترسی به وب و چت‌های کامپیوتری افراد را تحت نظر قرار دهد.

این خبر در حالی منتشر شده است که سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی اظهار کرده‌اند که در دوران سرکوب‌های حکومتی در ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آغاز شد، حکومت ایران در دستگیری مخالفان از شنود مکالمات تلفنی و کنترل فضای مجازی بهره گرفت.

رویترز تأکید کرده است که عقد این قرارداد نشان می‌دهد که به رغم تمامی تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی، این کشور می‌تواند به فناوری‌های پیشرفته دسترسی پیدا کند.

این خبرگزاری تأکید کرده است که مدارک شرکت‌های «زد تی ای» و مخابرات ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از طریق این شرکت چینی توانسته است به طور غیرمستقیم برخی از فناوری‌های پیشرفته آمریکا را خریداری کند.

به گفته رویترز، در فهرست اقلام صادراتی شرکت «زد تی ای» به ایران، نام محصولات شماری از مهم‌ترین شرکت‌های آمریکایی مانند مایکروسافت، سیسکو، دل، اورکل و هیولت پاکارد به چشم می‌خورد.

این شرکت‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که هیچ‌ گونه اطلاعی از قرارداد چین با شرکت ایرانی ندارند و برخی از آنها مانند دل، سیسکو و هیولت پاکارد در بیانیه‌هایی تأکید کرده‌اند که تحقیق در مورد این موضوع آغاز شده‌ است.

با این‌ حال شرکت «زد تی ای» می‌گوید که وسایل مخابراتی صادر شده از سوی این شرکت به ایران، سیستم‌های استانداردی هستند که برای بهینه‌سازی سیستم مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرند.


 


امروز: چند مقام پیشین و سرشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یوکیا آمانو، مدیرکل فعلی این سازمان تحت پوشش سازمان ملل، را به جانب‌داری از غرب و «تکیه زیاده از حد بر اطلاعات تاییدنشده» متهم کردند. آقای آمانو که دیپلماتی ژاپنی است در ژوییه سال ۲۰۰۹ به مدیریت این سازمان انتخاب شد.

به گزارش رادیوفردا به نقل از روزنامه بریتانیایی گاردین، از جمله مقاماتی که آقای آمانو را به جانب‌داری از غرب در بحران اتمی جمهوری اسلامی و نادیده گرفتن نظر کارشناسان خارج از محدوده خود متهم کرده‌اند می‌توان به رابرت کلی، دانشمند تسلیحاتی آمریکایی، و همچنین هانس بلیکس، مدیرکل اسبق آژانس انرژی اتمی، اشاره کرد.

از سال ۲۰۰۹ که یوکیا آمانو با حمایت غرب و به‌ویژه ایالات متحده به ریاست دیدبان اتمی سازمان ملل رسید، بر میزان مواجهه جمهوری اسلامی با قدرت‌های غربی بر سر مسئله هسته‌ای روزبه‌روز افزوده شده و کار به جایی رسیده است که اکنون از حمله احتمالی اسرائیل به ایران سخن به میان آمده است.

همزمان گزارش‌های آژانس انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز شدیداللحن‌تر شده است. از جمله در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، آژانس گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که ایران در دوره‌ای زمانی در مورد ساخت تسلیحات اتمی تحقیقات و آزمایش‌هایی کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به این گزارش آن را اتهامی بی‌اساس خواندند و در مقابل آقای آمانو را به دستور گرفتن از آمریکا و اسرائیل متهم کردند، اتهامی که به گزارش روزنامه گاردین افراد دیگری هم هستند که به آن باور دارند.

در میان افرادی که یوکیا آمانو را به جانب‌داری از غرب متهم کرده‌اند، رابرت کلی که خود در زمان جنگ عراق ریاست بخشی از آژانس انرژی اتمی را بر عهده داشت می‌گوید که «شباهت‌های نگران‌کننده‌ای» میان اشتباهات غرب در مورد عراق زمان صدام و ایران فعلی هست.

ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ با این اتهام که صدام حسین در حال ساخت تسلیحات اتمی است به عراق حمله کرد، اما پس از جنگ و سقوط صدام هیچ نشانی از این تسلیحات در خاک این کشور نیافت.

آقای کلی با اشاره به این که درس جنگ عراق این بود که «نظر دیگر کارشناسان خارج از آژاسن بسیار اهمیت دارد» در گفت‌وگو با روزنامه گاردین اشاره کرده است که یوکیا آمانو خود را به گروهی کوچک از کارشناسان محدود کرده است.

این نکته‌ای است که یک مقام سابق دیگر که گاردین به نامش اشاره نکرده گوشزد کرده است.

به گفته این مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آقای آمانو از زمان رسیدن به مدیرکلی این سازمان قدرت را در دفتر خود متمرکز کرده و به «تنوع آرا و عقاید» توجه ندارد.

هانس بلیکس، مدیر اسبق آژانس، از زاویه‌ای دیگر به قضیه نگاه می‌کند و با اشاره به تفاوت میان «اطلاعات تاییدنشده و شواهد» می‌گوید که یک سازمان «مسئول» هرگز نتایج خود را بر مبنای اطلاعاتی نمی‌گذارد که «تایید نشده‌اند».

در حالی که دفتر آقای آمانو، به گفته گاردین، طبق اصول و خط‌مشی آژانس درباره این انتقادها اظهار نظر نمی‌کند، چند دیپلمات غربی در وین، مقر آژانس، از مدیریت او قویا دفاع کرده‌اند.

گاردین به نقل از این مدافعان می‌گوید که بخش اعظم شواهد و مدارکی که آمانو بر اساس آنها گزارش نوشته است به زمان محمد البرادعی، مدیرکل سابق، بازمی‌گردد، مدارکی که به گفته ‌آنها به هزار صفحه بالغ می‌شود.

از سوی دیگر رابرت کلی که از منتقدان سرسخت آژانس در زمان حاضر است چندی پیش در مقاله‌ای نوشت که خود به جمهوری اسلامی و ادعاهایش سوء‌ظن دارد.

او می‌گوید: «ایران ادعا می‌کند که فکر ساخت تسلیحات اتمی را کنار گذاشته، اما مکررا طوری عمل و رفتار می‌کند که انگار چیزی برای پنهان کردن دارد.»


 


امروز: کرواسی روز پنج‌شنبه (۳ فروردین/ ۲۲ مارس) اعلام کرد، به تحریم‌کنندگان نفت ایران پیوسته است.
به گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری فرانسه، یوسکو کلیسوویچ، معاون وزیر خارجه کرواسی در زاگرب، پایتخت این کشور گفت، این تصمیم شامل ممنوعیت واردات نفت، فراورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران به کرواسی می‌شود.
اتحادیه اروپا در ماه ژانویه ممنوعیت مرحله‌ به مرحله واردات نفت از ایران را تصویب کرد. این تصمیم در پی عدم توقف فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران اتخاذ شد.
کرواسی قرار است در ژوئیه ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا بپیوندد.


 


امروز: خبرگزاری آناتولی از دستگیری دو ایرانی در حمله به سفارت ایران در ‌آنکارا در روز جمعه (۴ فروردین/۲۳ مارس) خبر داده است.
به گزارش این خبرگزاری، این دو ایرانی به پرتاب کوکتل‌‌ مولوتف به محوطه سفارت ایران در آنکارا متهم شده‌اند.
در این گزارش آمده که این حمله تلفاتی در بر نداشته است.
خبرگزاری آناتولی می‌نویسد، گفته می‌شود که این حمله در اعتراض به کندی اعطای ویزا از سوی سفارت انجام شده است.


 


امروز: وزیر خارجه سوئد روز جمعه (۴ فروردین/ ۲۳ مارس) ضمن تقدیر از تلاش‌هایی که برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران انجام می‌شود نسبت به شکست این تلاش‌ها هشدار داد.
به گزارش دویچه وله به نقل ازخبرگزاری فرانسه، کارل بیلت در بروکسل در واکنش به پرسشی در مورد تلاشی که اخیرا برای ازسرگیری مذاکرات با ایران آغاز شده گفت، به دلیل وجود "بی‌اعتمادی بسیار عمیق" انتظار ندارد که این تلاش‌ها سریعا به نتیجه برسد.
وی با تصریح اینکه این موضوع "به طول خواهد انجامید" افزود: «صادقانه امید دارم که هیچ کسی در صدد تخریب و شکست پروسه دیپلماتیک نباشد.»
بیلدت هر گونه تلاشی برای شکست ازسرگیری مذاکره با ایران را "بی‌مسئولیتی بین‌المللی" خواند و آن را تقبیح کرد.
آخرین دور مذاکرات گروه پنج به‌علاوه یک در ژانویه ۲۰۱۱ در استانبول برگزار شد. مقام‌های غرب ماه گذشته پس از دریافت اعلام آمادگی کتبی ایران برای آغاز این مذاکرات با شروع دور جدیدی از گفت‌وگوها موافقت کردند.


 


امروز: تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا از روز شنبه (۵ فروردین/۲۴ مارس) به مرحله اجرا در خواهد آمد. وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه روز جمعه (۴ فروردین) در نشست خود در بروکسل مقررات مربوط به این تحریم را تصویب کردند.
به گزارش دویچه وله پس از آن تمامی واردات نفت و فراورده‌های نفتی و همچنین تأمین مالی و ارائه بیمه در این زمینه ممنوع خواهد بود. قراردادهایی که تا کنون منعقد شده تا اول ژوئیه از اعتبار برخوردار است.
وزیران خارجه اتحادیه اروپا همچنین برای ۱۷ ایرانی که نقش عمده‌ای در سرکوب مخالفان جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند قرار ممنوعیت سفر خارجی صادر کرده‌اند.


 


امروز: اتحادیه اروپا در پی نگرانی برخی کشورهای آسیایی به شرکت‌های اروپایی اجازه داد تا آغاز کامل تحریم‌ها در اول ژوئیه، محموله‌های نفتی ایران را بیمه کنند. اروپا اصلی‌ترین بیمه‌کننده محموله‌های نفتی در جهان است.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه (۲۲ مارس ۲۰۱۲) توافق کردند تا پیش از آغاز تحریم ‌واردات نفت ایران که قرار است از اول ژوئیه ۲۰۱۲ به طور کامل اجرا شود بیمه‌ی برخی از محموله‌های نفتی ایران را مجاز کنند. این تصمیم در پی نگرانی‌های واردکنندگان آسیایی گرفته شد.
این تصمیم که انتظار می‌رود روز جمعه توسط وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا به صورت رسمی تایید شود، واردات نفت از ایران را برای کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی تا پایان مهلت توافق‌شده برای شروع تحریم کامل نفت ایران آسان‌تر خواهد کرد.
کره جنوبی و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که پس از تصویب تحریم نفت ایران در ۲۰۱۱ حمایت برای معاف کردن محدودیت‌های بیمه‌ای برای محموله‌های نفتی را آغاز کردند. تحریم‌های تصویب شده درباره صنعت نفت ایران بخشی از تلاش‌های غرب برای متقاعد کردن ایران برای توقف برنامه ‌هسته‌ای خود است. غرب و اسرائیل می‌گویند ایران در پی سلاح هسته‌ای است اما ایران همواره بیان کرده از برنامه هسته‌ای خود اهداف صلح آمیز دارد.
اعضای اتحادیه اروپا بر اساس تحریم‌ توافق‌شده نه تنها از واردات نفت ایران منع می‌شوند، بلکه همچنین شرکت‌های این کشورها از حمل و نقل، خرید و بیمه محموله‌های نفتی ایران نیز به هر مقصدی در جهان منع شده‌اند.
تصمیم روز گذشته اتحادیه اروپا اکنون به کشورهای خارج از این اتحادیه امکان می‌دهد تا از طرف سوم نفت ایران را بخرند یا بتوانند از بیمه‌های اروپایی استفاده کنند. شرکت‌های اروپایی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان برای بیمه کشتی‌های نفتکش هستند.
شرکت‌های بیمه نفت لندن متضرر می‌شوند
به گزارش رویترز تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر معاف کردن بیمه محموله‌های نفتی ایران پیش از اجلاس ۱۴ ماه مه وزیران خارجه کشورهای عضو مرور خواهد شد. در این روز وزیران می‌توانند برای تمدید معافیت تصمیم‌گیری کنند. اما به نظر می‌رسد به علت شکاف‌هایی که وجود دارد اعضا به اجماعی درباره تمدید نرسند و این معافیت تا اول ژوئیه ۲۰۱۲ ادامه داشته باشد.

با این همه برخی دیپلمات‌های بریتانیایی در تلاش هستند تا تاریخی برای معافیت مقرر نشود، زیر به گفته آنان بر اثر تحریم‌ها، به شرکت‌های بیمه محموله‌های نفتی که بیش‌تر آن‌ها در لندن هستند ضرر فراوانی وارد می‌شود.
تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا علیه صنعت نفت ایران و نگرانی‌ها از تاثیرات توقف واردات نفت این کشور باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. از این رو ایران در حال دریافت مبلغ بیش‌تری در قبال فروش نفت خود است. این موضوع باعث شده کشور ژاپن که دارای هیچ سوخت فسیلی نیست مبلغ بیش‌تری برای نفت بپردازد.
ژاپن یکی از چهار واردکننده مهم نفت ایران در آسیا است. چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران به شمار می‌آیند. اخیراَ آمریکا اعلام کرد موسسات مالی ژاپن به همراه ۱۰ کشور اروپایی به علت تلاش‌برای کاهش وابستگی خود به نفت ایران از تحریم‌های مصوب کنگره معاف هستند.
وزارت امور خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه (۲۰ مارس‌/ اول فروردین) در بیانیه‌ای بیان داشت که ژاپن می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد که به رغم "تراژدی" زلزله که به بحران اتمی فوکوشیما انجامید نیمه دوم سال گذشته خرید نفت از ایران را ۱۵ تا ۲۲ درصد کاهش داد. ژاپن به صورت تاریخی به نفت ایران اتکا دارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای ایران تصمیم آمریکا مبنی بر لغو تحریم ‌درباره ۱۱ کشور جهان را یک «عقب‌نشینی» خوانده بود و اعلام کرده بود باید منتظر ماند تا واکنش اتحادیه اروپا چه خواهد بود.
ترکیه رایزنی با آمریکا، دیدار با عربستان و لیبی
اگرچه علاء‌الدین بروجردی اقدام آمریکا را یک عقب‌نشینی خوانده اما در لیست آمریکا خبری از اسامی دیگر واردکنندگان بزرگ نفت ایران از جمله چین، هند و ترکیه در میان نبوده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه "زمان" چاپ تركيه وزير انرژی و منابع طبيعی تركيه اعلام كرد كه مذاكرات درباره‌ی اخذ معافيت از تحريم‌های آمريكا عليه ايران در سطح روسای شركت‌ها ادامه دارد.
ترکیه جزو ۱۰ کشور اول وارد‌کننده نفت ایران است. تانر ييلدز، وزير انرژی و منابع طبيعی اين كشور، با اشاره به انتشار ليست كشور‌های معاف شده از تحريم‌های آمريكا عليه ايران ‌گفت: «اين‌كه آمريكا تركيه را از اين تحريم‌ها معاف نكرده است، بدين معنی نيست كه احتمال معافيت تركيه از اين تحريم‌ها در آينده وجود ندارد، بر همين اساس اگرچه اسم تركيه در ميان ليست انتشار يافته از سوی آمريكا نيست، اما مذاكرات درباره‌ی اخذ معافيت از تحريم‌های آمريكا عليه ايران در سطح روسای شركت‌ها ادامه دارد.»
وی عنوان کرده که تا زمان پايان توافق‌نامه ميان شركت نفتی "توپراش" با ايران اين شركت به واردات خود از ايران ادامه می‌دهد. البته وزیر انرژی و منابع طبيعی تركيه خبر داد که در زمينه واردات منابع نفتی و گازی با كشورهای عربستان سعودی و ليبی نيز ديدارهايی انجام می‌گيرد.
تحریم‌نفت ایران از سوی آمریکا به گونه‌ای تنظیم شده است تا در نهایت کشورها بین ایران و ادامه مبادلات تجاری خود با آمریکا، به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی جهان، مجبور به انتخاب یک گزینه شوند.


 


امروز: یک مقام آفریقای جنوبی اعلام کرد که این کشور برای وفادار ماندن به ایالات متحده آمریکا، واردات نفت از ایران را "تقریبا به طور کامل" قطع کرده است.
به گزارش بی بی سی به نقل از خبرگزاری رویترز ، روز پنجشنبه ۲۲ مارس،۳ فروردین ابراهیم ابراهیم، معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت که تا جایی که او می‌داند، در حال حاضر نفت ایران به کشورش وارد نمی شود و اگر هم وارد می‌شود مقدار آن ناچیز است.

آفریقای جنوبی یکی از دوازده کشوری است که وزارت خارجه آمریکا از آنها خواسته است تا واردات نفت از ایران را به شدت کاهش دهند تا مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند.
او گفت که با این حرکت آمریکا موافق نیست اما پرتوریا مجبور به تبعیت از آمریکا است چرا که در غیر اینصورت مشمول جریمه و تحریم اقتصادی از سوی این کشور خواهد شد.
آقای ابراهیم گفت که آفریقای جنوبی به عنوان یک کشور مستقل باید از هر کجا که می‌خواهد نفت خریداری کند، اما در این مورد امکان انتخابی وجود ندارد.
پیشتر جیمی مانی، سخنگوی دولت آفریقای جنوبی به خبرنگاران گفته بود که پرتوریا هنوز درباره درخواست واشنگتن تصمیمی نگرفته است.
در چارچوب تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از ۲۸ ژوئن اجرایی خواهد شد، هر شرکت یا کشوری که به واردات کالا یا مبادلات مالی با شبکه بانکی ایران اقدام کند، مشمول مجازات های مصوب دولت آمریکا خواهد شد.
بر اساس این تحریم‌ها کشورهای خریدار نفت از ایران برای واریز کردن پول نفت به حساب بانک مرکزی ایران با مشکل روبرو خواهند شد.
بنابر گزارش‌ها، کشورهای تولیدکننده نفت رایزنی با خریداران نفت ایران را آغاز کرده‌اند تا در صورت حذف احتمالی نفت خام ایران از بازار جهانی، بتوانند سهم بیشتری از این بازار را به نفت خام تولیدی خود اختصاص دهند.


 


امروز: ایران خواهان حل و فصل بحران سوریه از طریق گفت و گو شده و نسبت به پرهیز از آنچه "اقدام مداخله‌جویانه" خوانده، تاکید کرده است.
به گزارش بی بی سی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در باره بحران سوریه گفت: "جمهوری اسلامی ایران با طرحی که متضمن مطالبات ملت سوریه و اجرای روند اصلاحات اعلام شده از سوی بشار اسد باشد، همراهی می کند."
آقای مهمانپرست گفته است این طرح باید زمینه گفت و گوی ملی در سوریه را فراهم کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته به اتفاق آرا در بیانیه ای غیر الزامی از طرح صلح کوفی عنان، نماینده ویژه این سازمان در سوریه حمایت کرد.
طرح صلح آقای عنان شامل پایان دادن به خشونت‌ها، دسترسی کمک های انساندوستانه و انتقال سیاسی قدرت است.
ناآرامی‌های سیاسی سوریه از ماه مارس سال پیش شروع شده و تا کنون ادامه دارد.
سازمان ملل می گوید تا کنون بیش از هشت هزار نفر در این خشونت ها کشته شده اند. هزاران نفر از مردم سوریه نیز خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.
ایران از زمان شروع اعتراض ها در سوریه، از دولت این کشور حمایت کرده و گفته است که تظاهرات ضد دولتی در سوریه شبیه اعتراضاتی نیست که در برخی کشورهای عربی منجر به سرنگونی روسای دولت ها شد.
آمریکا و گروه‌هایی از مخالفان دولت سوریه، ایران را به کمک به دست داشتن در سرکوب خشونت آمیز اعتراضات در سوریه متهم کرده‌اند، اگرچه مقام‌های دو کشور همواره این اتهام ها را رد کرده اند.
رهبران ایران، حکومت اسد را متحد استراتژیک خود تلقی کرده و می گویند کشورهای غربی به همراه برخی کشورهای منطقه درصدد حذف بشار اسد هستند.
علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران اخیرا به خبرنگاران گفت که هدف غربی ها، "ساقط کردن حکومت بشار اسد و سوریه است."
آقای ولایتی، در مورد فعالیت‌های کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل برای حل بحران سوریه گفت که "اقدامی که او در سوریه انجام می دهد، خارج از توطئه‌های سازمان ملل علیه سوریه نیست."
روابط ایران و سوریه پس از انقلاب ۱۳۵۷ گسترش یافته و دو کشور این همکاری ها را "استراتژیک" خوانده‌اند.
سوریه در مجامع بین المللی در بیشتر مقاطع از ایران حمایت کرده و در نهادها و مجامع بین المللی به نفع ایران رای داده است.
ایران نیز در مقابل به یاری سوریه شتافته و نفت خود را به بهای اندکی در اختیار سوریه قرار داده است.
سوریه تحت رهبری حافظ اسد، پدر رئیس جمهوری فعلی، در زمان جنگ ایران و عراق، تنها کشور عربی بود که تا پایان جنگ در کنار ایران ماند و از این کشور حمایت کرد.


 


امروز: معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران اظهارات وزیر امور خارجه یمن در مورد حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از شورشیان حوثی را رد کرده و در مقابل، "برخی طرف های خارجی" را عامل "آعتراض های مستمر" در یمن دانسته و از دولت یمن خواسته است تا "به جای فرافکنی، موضوع مطالبات مردم را مورد توجه قرار دهد."
به گزارش بی بی سی دولت علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن نیز حکومت ایران را به حمایت تسلیحاتی و مالی از شورشیان اقلیت حوثی، که از شیعیان زیدی (پنج امامی) هستند متهم می کرد اما جمهوری اسلامی این اتهام را مردود می دانست.
علی عبدالله صالح پس از حدود یک سال تظاهرات اعتراضی که دهها کشته هم برجای گذاشت و کشور را به آستانه درگیری داخلی کشاند، براساس طرح مورد حمایت شورای همکاری خلیج فارس، ماه گذشته در پی انتخابات ریاست جمهوری رسما از سمت خود کناره گرفت و معاون او، که برنده انتخابات شده بود، به عنوان رئیس جمهوری دولت انتقالی زمام امور را در دست گرفت.
در تلاش برای حل بحران در سوریه، که آن هم حدود یک سال است ادامه داشته و به کشته شدن چند هزار تن از معترضان منجر شده، اتحادیه عرب طرحی حاوی کناره گیری بشار اسد و برگزاری انتخابات آزاد را ارائه داد اما دولت سوریه این راه حل را رد کرد در حالیکه مقامات ایران نیز از ادامه حکومت آقای اسد و اجرای "اصلاحات" مورد نظر او حمایت کرده اند.


 


امروز: روز جمعه، ۴ فروردین (۲۳ مارس)، گزارش شد که ماریا وان در هوون، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفته است که بعید است بحران اتمی ایران باعث اختلال در عرضه جهانی نفت شود و کشورهای مصرف کننده را وادار به استفاده از ذخایر استراتژیک نفت خود کند.
به گزارش بی بی سی یکی از وظایف آژانس بین المللی انرژی تعیین و نظارت بر روش های مدیریت ذخایر نفتی کشورهای پیشرفته و مصرف کننده نفت در جهان است و مدیر اجرایی این نهاد به منظور شرکت در اجلاس عالی همکاری گاز آسیا به دهلی، پایتخت هند، سفر کرده است.
اصرار ایران بر نادیده گرفتن مصوبات شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد تعلیق بخشی از برنامه های هسته ای این کشور باعث تشدید تحریم های تجاری و مالی خارجی از جمله کاهش صادرات نفت خام و دشواری دردریافت عواید ارزی حاصله از صادرات شده است.


 


امروز: وزیران خارجه اتحادیه اروپا در جلسه روز جمعه، ۴ فروردین (۲۳ مارس)، هفده مقام ایرانی را به دلیل "نقض فاحش حقوق بشر" مشمول تحریم قرار داده و تحریم های قبلی وضع شده علیه شصت و یک نفر دیگر از مقامات جمهوری اسلامی را هم به مدت یک سال تمدید کرده اند.
به گزارش بی بی سی صدور روادید سفر به بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا برای این گروه از مقامات ایرانی ممنوع است و دارایی های آنان در این کشور ها نیز مسدود شده است.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توجیه تصمیم جلسه روز جمعه شورای وزیران از "ادامه افزایش در تعداد اعدام ها و سرکوب گسترده شهروندان ایران، از جمله مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و مخالفان دولت" سخن گفت.


 


امروز: پلیس بین‌الملل (اینترپل) اعلام کرده است که به دنبال بازداشت چهار مظنون ایرانی است که متهم شده‌اند در یک بمبگذاری در دهلی‌نو، پایتخت هند، دست داشته‌اند.
به گزارش بی بی سی روز سیزدهم فوریه گذشته، انفجار در یک خودروی متعلق به سفارت اسرائیل در دهلی‌نو، باعث مجروح شدن همسر یکی از دیپلمات‌های اسرائیل در هند شد.
اینترپل اسامی مظنونان این حمله را محمدرضا ابوالقاسمی، هوشنگ افشار ایرانی، سید علی مهدیان صدر و مسعود صداقت‌زاده اعلام کرده است.
پیش از این، مقامات پلیس هند اعلام کرده بودند که در ارتباط با حمله دهلی‌نو برای سه مرد ایرانی‌الاصل، حکم بازداشت تنظیم و ارائه کرده‌اند.
به باور پلیس هند، هر سه این افراد هم‌اکنون در ایران هستند و مقامات هند خواهان استرداد این افراد از ایران شده‌اند.
مسعود صداقت‌زاده که به عنوان چهارمین مظنون حمله دهلی‌نو معرفی شده است، هم‌اکنون در مالزی در بازداشت است و پلیس تایلند او را به مشارکت در انفجاری که روز ۱۴ فوریه گذشته و یک روز بعد از انفجار دهلی‌نو، در بانکوک، پایتخت تایلند رخ داد، متهم کرده است.


 


امروز: سفیر و نماینده دائم ایران درمقر اروپائی سازمان ملل در ژنو در واکنش به قطعنامه شورای حقوق بشر،تمدید ماموریت گزارشگر ویژه ایران را مغایر با اصول و اهداف شورای حقوق بشر در بررسی بیطرفانه غیرسیاسی حرفه ای و مبتنی بر عینی گرایی دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر،در ادامه فعالیتهایغرب علیه جمهوری اسلامی و بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی سوئد و با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا در نوزدهمین نشست شورای حقوق بشر دوره ماموریت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر برای یکسال دیگر تمدید شد.

پیش نویس این قطعنامه که در جریان نشست روز پنجشنبه نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر ارائه شده بود با رای 22 کشور گروه غرب و برخی از کشورهای آمریکای لاتین به تصویب رسید.

سید محمد رضا سجادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپائی سازمان ملل در ژنو قبل از تصویب قطعنامه مذکور طی سخنانی ضمن اشاره به ماهیت سیاسی و گزینشی تعیین گزارشگر ویژه اقدام بانیان غربی قطعنامه در تمدید ماموریت وی را مغایر با اصول و اهداف تعیین شده برای شورای حقوق بشر در بررسی بیطرفانه غیرسیاسی حرفه ای و مبتنی بر عینی گرائی دانست و استمرار این روند را لطمه ای شدید به اعتبار و جایگاه سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل و بویژه شورای حقوق بشر عنوان کرد.

وی تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا در ارائه قطعنامه را تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی بین المللی از نقض حقوق بشر در داخل آن کشورها و بمنظور سرپوش نهادن بر فجایع حقوق بشری ارتکابی در فلسطین اشغالی عراق و افغانستان و سایر مناطق دنیا دانست و بر ضرورت تغییر این رهیافت غیرسازنده تاکید کرد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی تمدید ماموریت گزارشگر ویژه را بدلیل رویکرد نادرست سیاسی و انحراف از اصول حرفه ای و همچنین توسل به منابع غیر معتبر و اخبار و اطلاعات غیرموثق و نیز پیشداوری های مبتنی بر فرضیات غلط فاقد وجاهت قانونی دانسته و تمدید ماموریت وی را باعث کاهش اعتبار و وزانت رویه ها و فعالیتهای شورای حقوق بشر عنوان کرد.

شورای حقوق بشر بعنوان سازوکار اصلی حقوق بشری سازمان ملل دارای 47 عضو بوده و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته