-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۲۵, پنجشنبه

Latest News from AzadCyber for 03/15/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بی‌بی‌سی اعلام کرده است که سرورهای این شبکه خبری زیر حملات سنگین سایبری هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از مارک تامپسون٬ مدیر شبکه بی‌بی‌سی٬ گزارش داده که این حملات احتمالا بخشی از کمپین گسترده مقامات ایران برای ایجاد اختلال در سرویس فارسی بی‌بی‌سی است.

مارک تامپسون همچنین گفته دولت ایران علاوه بر ارسال پارازیت روی امواج تلویزیون پربیننده بی‌بی‌سی فارسی٬ تلاش می‌کند تا تلفن‌های دفتر مرکزی بخش فارسی در لندن را هم با به‌راه‌انداختن موجی از تماس‌های اتوماتیک٬ اشغال کند. به نظر می‌رسد این اقدامات برای مقابله با تاثیرات «نوبت شما» برنامه تعاملی بی‌بی‌سی فارسی انجام می‌شود؛ برنامه‌ای که در آن افراد با دیدگاه‌های گوناگون از سراسر جهان می‌توانند به طرح و نقد نظرات بپردازند.

قرار است مارک تامپسون عصر روز چهارشنبه٬ ۲۴ اسفند٬ توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد٬ اما با شواهدی که به دست آمده و با توجه به پیچیدگی حملات هکرها٬ اعلام شده که رد پای جمهوری اسلامی را در پس این حملات سایبری می‌توان دید. هم‌زمان با این حملات٬ ارسال پارازیت به فیدهای ماهواره‌ای بی‌بی‌سی فارسی هم به‌طور چشمگیری تشدید شده است.

“مارک تامپسون٬ مدیر شبکه بی‌بی‌سی اطمینان داده که از همه راه‌ها برای مقابله با اقدامات سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی بهره خواهد گرفت تا هم‌چنان ایرانیان بتوانند از برنامه‌های تولیدشده در بخش فارسی بهره‌مند شوند”

تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی که میلیون‌ها بیننده در ایران دارد و از طریق امواج ماهواره‌ای به خانه‌های ایرانیان راه یافته٬ همواره از سوی مقامات جمهوری اسلامی که نگاهی انحصارگرانه و سرکوب‌گرانه به رسانه و فضای رسانه‌ای دارند٬ به‌عنوان تهدیدی امنیتی تلقی شده و از زمان راه‌اندازی آن٬ مقامات و نهادهای حکومتی همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با تاکتیک‌های مختلف در فعالیت‌های آن اختلال ایجاد کنند.

جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه تاسیس دفتر رسمی به بی‌بی سی فارسی نداده و در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده تا نگاه توطئه‌محور خود به این شبکه تلویزیونی را به شهروندان ایران نیز القا کند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در آخرین اقدام پیش از آغاز حملات سایبری به سرورهای این شبکه خبری٬ نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران در اقدامی نامتعارف و بی‌سابقه٬ بستگان برخی از کارکنان بخش فارسی در داخل کشور را تحت فشار قرار دادند تا از این طریق بخشی از فشار به تحریریه بی‌بی‌سی وارد شود و پروژه ارعاب و تهدید به‌گونه‌ای به پیش برود که برخی از کارکنان را وادار به کناره‌گیری کند. (واکنش بی‌بی‌سی به این اقدامات دولت ایران را از اینجا بخوانید)

عملیات «چشم روباه» هم از دیگر پروژه‌هایی است که اخیرا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در ایران طراحی کرده‌اند تا پروژه بدنام کردن بی‌بی‌سی در درون مرزهای کشور را با قدرت بیشتر به پیش ببرند. (مستند «چشم روباه» که توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی تهیه و از «پرس تی‌وی» پخش شده را از اینجا ببینید)

این در حالی است که استفاده از ماهواره به‌صورت رسمی در ایران ممنوع است و مقامات ایران همواره تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بر جامعه ایرانیان را انکار کرده‌اند٬ اگرچه به موازات اظهاراتی از این دست٬ حمله به منازل مسکونی برای ضبط رسیورها و انهدام دیش‌های ماهواره همواره در جریان بوده است. مارک تامپسون٬ مدیر شبکه بی‌بی‌سی اطمینان داده که از همه راه‌ها برای مقابله با اقدامات سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی بهره خواهد گرفت تا هم‌چنان ایرانیان بتوانند از برنامه‌های تولیدشده در بخش فارسی بهره‌مند شوند.


 


احسان نوروزی

 یک مستند ۳۰ دقیقه‌ای٬ بمب خبری این روزهای جهان مجازی است. “Kony 2012” مستندی است تلخ٬ تکان‌دهنده و تاثیرگذار که در کمتر از یک هفته بیش از ۱۰۰ میلیون بار در یوتیوب٬ Vimeo و دیگر سرویس‌های آنلاین اشتراک ویدئو دیده شده و هزاران گزارش و یادداشت و مقاله درباره‌اش در شبکه‌های رسانه‌ای گوناگون منتشر شده است. تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار کامنت برای این ویدئو در سرویس‌های گوناگون ثبت شده است.

مستند Kony 2012 که روز دوشنبه ۵ مارس (۱۵ اسفند) در اینترنت منتشر شد٬ در واقع کمپین گسترده‌ای است که موسسه «کودکان نامریی» (Invisible Children) به راه انداخته تا توجه جهان را به جنایت علیه بشریت در اوگاندا جلب کند؛ جنایتی که بیش از ۲۰ سال است توسط فردی موسوم به ژوزف کونی٬ رهبر ارتش مقاومت اوگاندا انجام می‌شود. ژوزف کونی در صدر فهرست مجرمان تحت تعقیب دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی (ICC) نشسته٬ اما مساله اینجاست که ۹۹ درصد جمعیت کره زمین حتی نمی‌دانند که او کیست.

ژوزف کونی٬ با ربودن کودکان اوگاندایی آنها را تبدیل به بردگان جنسی و آدم‌کش‌های بی‌رحم می‌کند. هر سال هزاران نفر از کودکان اوگاندایی برای فرار از دامی که او پهن کرده٬ تن به آوارگی می‌دهند و «جیکوب» یکی از آنهاست که داستان زندگی‌اش در این فیلم به تصویر کشیده می‌شود.

نکته اینجاست که این ویدئو از دیگر ویدئوهای پربیننده تاریخ وب٬ بسیار طولانی‌تر است. بسیاری از کاربران وب حوصله تماشای ویدئویی ۳۰ دقیقه‌ای را ندارند٬ اما Kony 2012 به کارگردانی جیسون راسل٬ آن‌قدر جذاب است که به سختی می‌توان تا پایان ۳۰ دقیقه از آن چشم برداشت. مستندی که جیسون راسل ساخته٬ حاوی صحنه‌هایی دل‌خراش است٬ اما به شدت تاثیرگذار و منقلب‌کننده است.

این مستند اجتماعی٬ تنها بخشی از یک کمپین گسترده برای دست‌گیری ژوزف کونی است که رکورد «بالاترین سرعت گسترش» را در میان پدیده‌های آنلاین به نام خود ثبت کرده است؛ کمپینی برآمده از ایده‌ای ناب که با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های جهان مجازی٬ به‌گونه‌ای برق‌آسا وب را درنوردیده و بسیاری از متخصصان و فعالان و سیاست‌مداران را متحیر کرده است. صفحه فیس‌بوک «کودکان نامریی» حالا بیش از ۳ میلیون فن دارد.

Kony 2012 نمونه‌ای تاریخی است از تاثیر رسانه‌های نوین٬ شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های دیجیتال در جلب حمایت و همکاری انسان‌ها با هدف نجات گروه دیگری از انسان‌ها. بهره‌گیری از چهره‌های تاثیرگذار و برجسته دنیای سیاست٬ تکنولوژی٬ سینما و تجارت٬ از مارک زاکربرگ و بیل گیتس و اپرا وینفری گرفته تا جاستین بیبر و بیل کلینتون و آنجلینا جولی٬ برای تبلیغ و ترویج این کمپین هم تاثیر چشمگیری در گسترش بی‌نظیر و برق‌آسای آن داشت.

با گسترده‌تر شدن دامنه کمپین و افزایش خیره‌کننده حامیان آن٬ باراک اوباما در نوامبر ۲۰۱۱ پس از تایید کنگره دستور داد که گروهی از نیروهای آمریکایی به کمک ارتش اوگاندا بروند تا ژوزف کونی و ارتش مقاومتش را در هم بشکنند. برای اولین بار در تاریخ٬ فقط به خاطر درخواست‌های مردمی٬ ارتش آمریکا وارد عمل شد؛ افتخاری عظیم برای کمپین «کودکان نامریی» که حالا امیدوار است در سال ۲۰۱۲ با دست‌گیری ژوزف کونی٬ به کار خود پایان دهد.

این مستند به زبان‌های گوناگون ترجمه و زیرنویس شده است. نسخه فارسی آن که توسط شبکه «من و تو» تهیه شده را می‌توانید از اینجا ببینید.

هشتگ StopKony# هم در روزهای اخیر از ترندهای توییتر بوده و تاثیر زیادی در گسترش آن در جهان مجازی داشته. از باکس پایین می‌توانید توییت‌های مرتبط با این ماجرا را دنبال کنید.




 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به azadcyber-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به azadcyber@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته