-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۱۲, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 03/31/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی_ ریحانه موسوی:  احمدی نژاد که به نظر می رسید بعد از سئوال نمایندگان مجلس و احتمال استیضاح بیش از گذشته در سخنان خود ملاحظه داشته باشد، بار دیگر با تاکید بر ایرانیت، این بار فردوسی را سوژه سخنان غریب خود قرار داد و مدعیاتی ابراز کرد که بار دیگر صدای روحانیون را بلند نمود و آنان را ناچار به واکنش کرد

احمدی نژاد که سال گذشته با فشار محافظه کاران نتوانسته بود نوروزی به یاد ماندنی در تخت جمشید به راه بیندازد، امسال سفر را بر حضر ترجیح داد و راهی تاجیکستان شد تا در مراسم سنتی نوروز در این کشور شرکت کندکشوری که در برپایی جشن های سنتی سابقه طولانی دارد و هر سال نوروز را به شکوه هر چه بیشتر جشن می گیرد

هرچند احمدی نژاد برای دید و بازدیدهای نوروزی در ایران نبود، اما انتصاب پیش از نوروزش نقل محافل سیاسی و خبری بود تا اینکه سخنرانی در وصف فردوسی باز به تهران رسید

او در سخنانی عجیب شاهنامه فردوسي را توحيد نامه خواند و مدعی شد که  "فردوسي مكتب پيامبر گرامي اسلام را نجات داده و بار حقيقي اين مكتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ايران گذاشت!" 

این اولین بار نبود که احمدی نژاد سخنانی شگفتی آفرین بر زبان می آورد؛ او دو سال پیش نیز در مراسم رونمایی منشور کوروش در تهران، با تجلیل از کوروش از او به عنوان شاه جهان یاد کرد.مراسمی که خشم محافظه کاران و حامیان رهبری را برانگیخت. مراسمی که چفیه خونین رزمندگان جبهه های هشت سال دفاع مقدس بر گردن سربازان سمبلیک هخامنشی آویخته شد .

 

کج سلیقگی یا برنامه ای حساب شده

در سال 1389 برای اولین بار مکتب ایرانی در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور توسط اسفندیار رحیم‌مشایی بکار رفت. واژگانی که با واکنش خیلی ها رو به رو شد از برادر احمدی نژاد تا مصباح یزدی، و از پدرزن فرزند رهبری تا بازاری مشهور تهرانی حبیب الله عسکر اولادی

اسفندیار مشایی که پیش از این با اسلام شناسی به سراغ بررسی مدیریت پیامبران رفته بود و نوح را مواخذه کرده بود، اینک به فرهنگ ایرانی روی آورده و در تلاش است تا بتواند از این طریق برای خود حلقه یارانی جور کند

تلاشی که از همان ابتدا با انتقاد رو به رو شد. میرحسین موسوی که عمق فساد در دولت نهم را مشاهده کرده  و برای مبارزه با آن کاندیدای ریاست جمهوری هشتم شده بود، در اولین واکنش به چنین اظهاراتی صریحا گفته بود: "در بحث های اخیر متاسفانه طرح یک جنگ زرگری تازه برای خط کشی های تازه دیده می شود و جالب است که امروز کسانی مدعی مکتب ایران شده اند که در کوتاه ترین زمان سازمان میراث فرهنگی کشور را متلاشی کردند. سازمانی که حافظ و نگهدارنده مظاهر هویت ملی ما باید باشد امروز شاهد آن هستیم که همان بلاهایی که بر سر سازمان برنامه آمد بر سر این سازمان درحال فرود آمدن است." 

 علی مطهری، نماینده تهران که از منتقدان جدی احمدی نژاد است در همان زمان به احمدی نژاد گفته بود که با این شعارها درصدد جذب چهارده میلیون رای میرحسین موسوی است.

مساله ای که بعدها از سوی سایر اصولگرایان نیز مطرح شد، آنها که بر این باور بودند تیم احمدی نژاد با چنین ادعاهایی در پی رای قشر خاکستری جامعه است و می خواهند از هم اینک برای دور بعد ریاست جمهوری رای طبقه متوسط را از آن خود کنند.

مطهری در نامه ای نوشت: "تبیین دوباره تز مکتب ایران به جای مکتب اسلام بود و حاکی از آن است که اجرای این تز یک برنامه طراحی شده به وسیله آقای مشایی و جناب عالی برای جمهوری اسلامی است."

او برنامه هایی همچون "چفیه انداختن بر دوش کوروش نمادین" را که در مراسم رونمایی منشور کوروش در تهران به وسیله آقای احمدی نژاد انجام شد، شاهدی برای ادعایش دانست.

فرزند آیت الله مطهری اقدامات احمدی نژاد را کج سلیقگی می داند و نسبت به نتیجه منفی این اقدامات به عنوان یک تز و پروژه برای سیاست خارجی کشور هشدار داد و آن را سبب سرخوردگی اقشار متدین و حامی اصلی انقلاب دانست

  احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در نامه‌ای سرگشاده به محمود احمدی نژاد، به تندی از سخنان "ملی گرایانه" او انتقاد کرد و آن را "وهن اسلام و تمدن ایرانی" دانست.

توکلی در انتقاد از احمدی نژاد گفته بود که او شهروندان کشور را "تافته جدابافته" معرفی می کند و در مورد آنها سخنان "گزافه و غیرواقعی" می گوید.

 

این حرفها به شما نمی آید

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز "برجسته کردن" شخصیت کوروش از سوی آقای احمدی نژاد را اشتباه می داند

او که احمدی نژاد را چون استخوانی در گلو تحمل کرده، گاه و بیگاه نمی تواند خشم خود را از سخنان او کتمان کند؛ ازجمله گفته: "کوروش و شاه عباس همه شخصیت هایی هستند که در زمان خود اقداماتی انجام دادند. نه باید خیلی منفی صحبت کرد و نه آن را برجسته کرد. مقصودشان از این برجستگی چیست؟"

لاریجانی انتقاد خود را به مشایی هم رساند و با انتقاد از طرح موضوع مکتب ایران پرسیده بود که چرا روزها وقت مردم و رسانه ها برای مکتب ایران گرفته می شود؟

علی لاریجانی که به احترام رهبری از انتقادات علنی به تیم احمدی نژاد خودداری می کند این بار اما نتوانست سکوت کند و خطاب به رحیم مشایی گفت: "اگر قصدتان ترویج تفکر ناسیونالیسم است اولا این حرف ها به شما نمی آید چرا این حرفها را می زنید اگر مفهوم تفکر اسلامی ایران است همان بهتر است که گفته شود مکتب اسلامی."

این سخنان مردان احمدی نژاد را خوش نیامد؛ آنان منتقدان رییس هیات دولت را افرادی "بی بصیرت"  و با "بغض و کینه" خواندند که قادر به تشخیص "مسایل مهم" از مسایل "فرعی" نیست و "سیاه نمایی" می کند

اما کشمکش های احمدی نژاد و اصولگرایان هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد. یک روز مشایی چشم اسفندیار دولت دهم بود که کج رفتاری فرزند ناخلف رهبری در انتصاب دوباره اش به ریاست دفتر ریاست جمهوری و اظهارات پر سر وصدای این یار عارف که به گفته احمدی نژاد "قلبی شفاف چون آینه دارد"، بحرانی در رابطه او با حامیان سابقش ایجاد کرد. اینک که رحیم مشایی بخاطر هشدارهای رهبری و خط و نشان کشیدن های محافظه کاران در خفا به کار مشغول است، ظاهرا احمدی نژاد رسالتش را بر دوش می کشد

رسالتی که آیت الله مکارم را در روزهای تعطیل نوروزی به واکنش بازداشت و از احمدی نژاد خواست که مراقب حرف زدنش باشد. تذکری که کم و بیش از سوی برادران لاریجانی بارها به او داده شده است. اما این رییس منتصب هیات دولت، با شناختی که از شکاف های موجود دارد در تلاش است تا در این آخرین سال دوره دوم خود، زمینه را برای یکی از همفکرانش مهیا کند.

شعار ایرانی گرایی دولت دهم شاید یکی از نچسب ترین شعارهایی باشد که از سوی مردان احمدی نژاد مطرح می شود. دولتی که با لمپنیسم و توده گرایی و تحریف حقیقت و بی اعتنایی به پرسش شهروندان به میدان سیاست وارد شده، اینک با دادن شعارهایی بزرگ و تمسک به کوروش و فردوسی و رودکی می خواهد توجه طبقه ای را به خود جلب کند که از انزجار دولت نهم، وقتی رای خود را دزدیده در خدمت احمدی نژاد دیدند برای بازپس گیری اش حتی حاضر شدند از جان خود بگذرند

ظاهرسازیهای دو سال گذشته ایرانی گرایی و ملی گرایی از سوی کسانی که در عرصه فرهنگ و اقتصاد، سیاست و روابط خارجی چوب حراج بر همه دارایی ها و اعتبارات کشور زده اند، طنز دردناکی است که شاید تنها بتوان این پرسش را در قبال آن مطرح کرد. پرسشی که میرحسین موسوی همراه جنبش سبز مطرح کرده بود، وقتی آنها از ایران و ایرانی سخن گفته بودند او پرسیده بود  در این جنگ زرگری از کدام ایران سخن می گویید: "ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد، ایرانی با چهارده و نیم درصد نرخ بیکاری و 29 درصد بیکاری در میان جوانان، ایرانی با زندان های پر از زندانی سیاسی و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده و حقوق بشر پایمال شده، ایرانی که به دلیل سیاست های خانمان برانداز فاصله اش با کشورهای همسایه رقیب بیشتر می شود."

 

 


 


سنای امريکا روز پنجشنبه در مصوبه ای با محکوم کردن نقض حقوق بهاييان در جمهوری اسلامی ايران ، خواستار آزادی رهبران دربند بهايی شد .
سنای امريکا با محکوم کردن آنچه که اذيت و آزار بهاييان در ايران خوانده خواستار آزادی هفت تن از رهبران بهايی شده که  در سال ۸۹ به اتهام جاسوسی برای اسراييل به بيست سال زندان محکوم شده اند .
به گزارش رادیو فردا اين مصوبه از دولت باراک اوباما خوسته است آن دسته از مسولان ايرانی را که در نقض حقوق بشر از جمله نقض حقوق بهاييان دخالت دارند تحريم کند.


 


روز پنجشنبه ۱۰ فروردین‌ماه ۹۱ خانواده احسان هوشمندی برای ملاقات وی به زندان اوین مراجعه کردند که بعد از چهار ساعت انتظار ملاقات آن‌ها لغو شد.
به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، طبق اعلام قبلی قرار بوده‌ است که روز پنجشنبه پدر و دختر این روزنامه‌نگار زندانی با وی ملاقات کنند که با مخالفت مقامات امنیتی این ملاقات لغو شد. همچنین خانواده‌ی آقای هوشمند مورد تهدید نیروهای امنیتی مستقر در زندان اوین قرار گرفتند. خانم کوه شکاف، همسر آقای هوشمند تهدید شده است که برای شغل اداری وی مشکل ایجاد خواهد شد.
احسان هوشمند فعال ملی-مذهبی،روزنامه‌نگار و پژوهشگر مطالعات قومی است که از تاریخ ۱۷ دی‌ماه سال ۹۰ در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت موقت به سر می‌برد. طبق گزارش‌های موجود وی در زندان دچار بیماری‌های مختلف از جمله گوش درد و زانو درد شده است. وی سابقه‌ی بیماری قلبی نیز دارد.
یکی از اتهامات این روزنامه‌نگار انجام مصاحبه با آقای هاشمی رفسنجانی در ارتباط با بحث اقوام عنوان شده است.


 


 در واکنش به تعلیق مجوز خبرگزاری رویترز در ایران توسط دولت جمهوری اسلامی، سازمان گزارشگران بدون مرز، این اقدام و همچنین سختگیری جمهوری اسلامی نسبت به رسانه ها را محکوم کرد.
بر اساس گزارش ها، وزارت ارشاد دولت جمهوری اسلامی، ضمن اعلام تعلیق مجوز این خبرگزاری، از ۱۱ کارمند این رسانه خواسته است که پروانه‌‌ کار خود را پس دهند.

در واکنش به این اقدام، سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه ای که در سایت این تشکل مدافع مطبوعات منتشر شده، اعلام کرده است که "لغو مجوز فعالیت خبرنگاران رویترز در ایران را محکوم می‌کنیم."

به گزارش سایت این تشکل، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

گزارش‌گران بدون مرز، سخت‌گیری جمهوری اسلامی علیه رسانه‌های خارجی حاضر در ایران را محکوم می‌کند. در تاریخ ١٠ فروردین ١٣٩١ مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت خبرنگاران خبرگزاری رویترز را به بهانه انتشار گزارشی با "عنوان غلط" لغو کردند.

این تعرض تازه به حق اطلاع‌رسانی نشان داد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از هر وسیله‌ای برای ممنوع کردن حضور گزارش‌گران خارجی در ایران استفاده می‌کنند. رژیم تمامی خروجی‌های اطلاع‌‌رسانی به سوی خارج از کشور را نیز کنترل می‌کند. گزارش‌گران خارجی نیز همچون همکاران‌شان در داخل ایران تحت کنترل و فشار و ممنوعیت برای اطلاع‌رسانی از "موضوع‌های حساس" هستند.

به تازهگی ویدئویی از سوی خبرگزاری رویترز با عنوان " هزاران زن نینجا برای آدم کشی آموزش می‌بینند" انتشار یافت. که گزارشی بود از یک باشگاه ورزش رزمی "نين جوتسو" برای زنان در تهران. با آنکه استفان ادلر سردبیر ارشد رویترز، بی‌درنگ اشتباه خبرگزاری را در عنوان گذاری این گزارش پذیرفت و اعلام کرد که " بررسی داخلی برای پیدا کردن علت این خطا و تدوین موازین لازم برای پیشگیری اینگونه موارد در آینده در حال انجام است." اما ١٠ فروردین، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دفتر رویترز در تهران اطلاع داده‌اند، که خبرنگاران این خبرگزاری باید پروانه کار خود را به این وزارتخانه باز پس دهند.

یک روز پیش از این تصمیم، پرس تی وی شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود که بانوان رشته رزمی "نين جوتسو" حاضر در گزارش از خبرگزاری رویترز شکایت کرده‌اند.

از دوسال پیش روادید و یا پروانه کار تعداد زیادی از گزارش‌گران جهانی حاضر در ایران تمدید نشده است و اینگونه برخی از آنها مجبور به ترک کشور شده‌اند، از این میان می‌توان به خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، بی بی سی و یا روزنامه‌نگار روزنامه‌ی آل پایس، اشاره کرد.

به گزارش این سازمان و بر اساس اسناد و مستندات، در آخرین رده‌بندی آزادی مطبوعات در جهان، جمهوری اسلامی ایران در میان ١٧٩ کشور در مرتبه‌ی ١٧٥ قرار گرفته است.


 


روز گذشته عده ای از خانواده های زندانیان سیاسی، دوستان و همکاران نازنین خسروانی، روزنامه نگار زندانی به مناسبت تولد او به همراه خانواده اش جشن کوچکی برگزار کردند.

۱۱ فروردین اولین سالگرد تولد نازنین خسروانی است که همکاران او و جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی به این مناسبت روز دهم فروردین به دیدن مادرش رفتند تا بگویند که او تنها نیست و اکنون چندین دختر و پسر دارد.

به گزارش خبرنگار کلمه، در این مراسم دوستان و خانواده نازنین به نقل خاطراتی از او پرداختند. دوستان نازنین خسروانی با تاکید بر این که او دختری مقاوم و مهربان است، تصریح کردند همیشه محور کارها بوده و با حضورش دوستان همیشه دور هم جمع می شدند، به سفر می رفتند و فعالیت داشتند. صبوری، مهربانی، پیگیری و جدیت در کار از جمله خصوصیت های این روزنامه نگار دربند است. دوستان روزنامه نگار او از مصاحبه های خوب او گفتند و در عین حال بر بی ادعایی اش در کار و خصوصا این دو سال اخیر تاکید کردند.

نازنین روزنامه نگاری بود که هیچ گاه اسیر جنجال ها و سر و صداهای رایح این حرفه نشد با توجه به همین روحیه نیز بی هیچ ادعایی به زندان رفت. در پایان نامه ۱۰۸ روزنامه نگار برای تقدیر از ثابت قدمی او و تقدیر نامه جبهه مشارکت ایران اسلامی به مناسبت نوروز و ایستادگی زندانیان سیاسی خوانده شد.

نازنین خسروانی ابان ماه سال ۸۹ بازداشت و مدت ۱۳۲ روز را در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین گذراند. پس از تشکیل دادگاه قاضی پیر عباسی نازنین را به تحمل شش سال حبس محکوم کرد. نازنین به رغم اینکه امکان استفاده از حق درخواست عفو بر اصولش ایستاد و به جای امضای عفو نامه چند روز مانده به نوروز به زندان رفت.

نازنین خسروانی پیش تر سابقه فعالیت در روزنامه های شرق، اقبال نوروز، یاس نو، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمایه را داشته است.


 


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با اجرای تحریم های کنگره علیه نظام مالی و صنعت نفت ایران موافقت کرده است.

بر اساس بیانیه صادر شده به وسیله کاخ سفید، آقای اوباما به این نتیجه رسیده است که عرضه جهانی نفت به اندازه ای است که تحریم نفتی ایران به تامین نیازهای متحدان ایالات متحده آسیب نخواهد زد.
این اقدام به ایالات متحده امکان می دهد که بانک های خارجی طرف معامله با بانک مرکزی ایران را مجازات کند.

آقای اوباما در یادداشتی خطاب به وزیران خارجه، دارایی و انرژی آمریکا اعلام کرد که پس از بررسی های لازم به این نتیجه رسیده است که به اندازه کافی نفت و محصولات نفتی به بازارهای جهانی عرضه می شود که بتواند جایگزین قطع قابل توجه صادرات ایران باشد.

کنگره آمریکا سال گذشته متممی را به بودجه دفاعی این کشور اضافه کرد که موسسه های مالی و بانک های طرف معامله با بانک مرکزی ایران را مجازات می کند.

از جمله مجازات های در نظر گرفته شده، منع دسترسی این موسسه ها به نظام مالی ایالات متحده است.

هدف از این تحریم، کاهش درآمدهای نفتی ایران برای فشار بر این کشور جهت متوقف کردن غنی سازی اورانیوم است.

دولت آمریکا پیش تر ژاپن و ده عضو اتحادیه اروپا را از اجرای این مجازات ها مستثنی کرده است.

مجازات موسسه های طرف معامله با بانک مرکزی در رابطه با مبادلات غیرنفتی بلافاصله به اجرا گذاشته شد ولی برای جلوگیری از فشار روانی به بازارهای جهانی، اجرای تحریم های مربوط به معاملات نفتی به شش ماه پس از تصویب قانون و به نظر مثبت رئیس جمهوری محول شد.

مهلت آقای اوباما برای تصمیم گیری در این باره روز جمعه بود.

بر این اساس، از سه ماه دیگر مجازات های در نظر گرفته شده برای خریداران نفت ایران به اجرا گذاشته می شود.


 


خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی اختصاصی از کمک جمهوری اسلامی به متحد عرب خود، سوریه، برای دور زدن تحریم‌های غرب و فروش باواسطه نفت به یک کمپانی چینی خبر داد. ارزش محموله مورد نظر حدود ۸۴ میلیون دلار ذکر شده است.
به گزارش رادیو فردا رویترز در این گزارش می‌گوید که ایران حاضر شده است محموله‌ای از نفت خام سوریه به ارزش حدودی ۸۴ میلیون دلار را با یکی از تانکرهای خود به کمپانی چینی «ژوهایی ژن‌رونگ» برساند که شرکتی دولتی است.
این در حالی است که جمهوری اسلامی خود مشمول تحریم‌های گسترده غرب و به‌ویژه ایالات متحده است و برای فروش نفت خام هم‌اکنون با مشکلات عدیده روبه‌روست.
از سوی دیگر، آن طور که خبرگزاری رویترز به نقل از «منبعی در صنعت نفت» می‌گوید، کمپانی چینی طرف معامله نیز خود در ماه ژانویه گذشته مشمول تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شده است.
وزارت امور خارجه ایالات متحده در ماه ژانویه گذشته اعلام کرد که کمپانی ژوهایی ژن‌رونگ بزرگ‌ترین تامین‌کننده فراورده‌های پالایشی برای ایران است و به همین دلیل از تجارت در بازار آمریکا منع شده است.
به این ترتیب حکومتی که خود مشمول تحریم‌های آمریکاست به حکومت تحریم‌شده‌ای دیگر کمک می‌کند تا نفتش را به شرکتی برساند که آن هم توسط آمریکا مشمول تحریم تشخیص داده شده است.
جمهوری اسلامی ایران از نزدیک‌ترین حامیان حکومت بشار اسد است که یک سالی است با اعتراضات گسترده مردمی دست و پنجه نرم می‌کند، دست و پنجه‌ای که گفته‌ می‌شود تاکنون دست‌کم ۹ هزار نفر را به کشتن داده است.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، اخیرا حتی تا آنجا پیش رفت که روش حکومت آقای اسد در مقابله با ناآرامی‌های کشورش را ستود.
از سوی دیگر چین نیز که هم حامی سرسخت ایران است و هم از بزرگ‌ترین حامیان سوریه تاکنون به همراه روسیه دو قطعنامه سازمان ملل علیه بشار اسد را وتو کرده و خشم غرب و مردم سوریه را باعث شده است.
به گفته منبع رویترز، سوری‌ها قصد داشته‌اند نفت خود را مستقیما به کمپانی چینی بفروشند، اما به دلیل وجود تحریم‌ها نتوانسته‌اند تانکری برای این کار پیدا کنند و اینجاست که جمهوری اسلامی وارد کار شده و تانکر ام. تی. تور را در اختیار سوریه گذاشته است.
به گزارش رویترز، تانکر تور که با پرچم مالت در دریا سفر می‌کند و هم‌اکنون حامل ۱۲۰ هزار تن نفت خام سبک است متعلق به شرکتی است با عنوان «آی‌اس‌آی‌ام تور با مسئولیت محدود» که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شرکت صوری ایرانی است.
با افزایش فشار تحریم‌ها ایران، به گفته مقامات آمریکایی، با هدف دور زدن تحریم‌ها شرکت‌های صوری بسیاری را در نقاط مختلف جهان از جمله دوبی و سنگاپور به ثبت رسانده است.
ایران و سوریه تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند، اما سخنگوی کمپانی چینی از وجود این تانکر و حمل نفت سوریه اظهار بی‌اطلاعی کرده است.


 


ترکیه درست یک روز بعد از پایان سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر  این کشور به تهران اعلام کرد که نفت لیبی را با بخشی از نفت ایران جایگزین خواهد کرد.
 به گزارش شبکه خبر ترکیه، تانیر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز جمعه ۱۱ فروردین به خبرنگاران گفت که این کشور  ۱۰ درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش خواهد داد و نفت دیگر کشورها و از جمله لیبی را جایگزین آن خواهد کرد.
 تانیر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اظهار داشت که ترکیه در اولین مرحله یک میلیون تن نفت از لیبی وارد خواهد کرد.
این کاهش یک هفته پس از هشدار واشینگتن به خریداران نفت ایران صورت گرفته است؛ واشینگتن اعلام کرد اگر خریداران نفت ایران  واردات نفت خود را کاهش ندهند، ممکن است مشمول مجازات‌های این کشور قرار بگیرند.
به گزارش رادیو فردا وزیر انرژی ترکیه درباره اینکه ترکیه میان کشورهایی که نفت از آنها می‌خرد، چرا فقط نفت ایران را برای کاهش واردات انتخاب کرده، توضیحی نداده است.اما شبکه تلویزیونی «خبر ۷» ترکیه طی گزارشی روز جعه اعلام کرد که این تصمیم بعد از فشار آمریکا بر آنکارا در راستای کاهش خرید نفت ترکیه از ایران اتخاذ شده است.
از سوی دیگر، توپراس، شرکت ملی نفت ترکیه، نیز روز جمعه اعلام کرد خرید نفت از ایران را به میزان ۲۰ درصد کاهش داده است. شرکت‌های غیر دولتیترکیه نیز از ایران نفت وارد می‌کنند.
فرانسیس ریکاردونه سفیر آمریکا در ترکیه اخیرا گفته بود که برخی از کشور‌ها خرید نفت ایران را کاهش داده‌اند و آمریکا از ترکیه می‌خواهد همین کار را انجام دهد.
ترکیه انتظار دارد که از تحریم‌های آمریکا معاف باشد. آمریکا به تازگی ۱۱ کشور را بخاطر کاهش واردات نفت ایران از تحریم‌ها معاف کرد.
بنا به گزارش مرکز آمار ترکیه، این کشور در سال ۲۰۱۰ به میزان ۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است، رقمی که برابر ۳۸ درصد از کل نفت وارداتی این کشور بوده است. ترکیه از سال ۲۰۱۰ تا کنون واردات نفت از ایران را تا حدودی افزایش داده و به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی «خبر ۷» در دیدار اردوغان از ایران، موضوع کاهش قیمت گاز صادارتی ایران به ترکیه نیز مذاکره شده است. ترکیه بهمن ماه سال گذشته بخاطر اختلاف با ایران بر سر قیمت گاز وارداتی به دیوان داوری بین‌المللی شکایت کرده بود.
این گزارش در ادامه می‌گوید که طرف ایرانی در گفت‌وگو با اردوغان اصرار داشته است که قیمت گاز صادراتی به ترکیه عادلانه است و کاهش نخواهد یافت.
طبق قراردداد ۱۹۹۶، ایران باید روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز (سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب) به ترکیه صادر کند، ایران هم اکنون روزانه ۲۴ تا ۲۸ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند.
در سفر دو روزه اردوغان به تهران طرفین بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کردند و حتی اعلام کردند که در نظر دارند حجم مبادلات تجاری را به ۳۰ میلیارد دلار برسانند.


 


ارتش آزاد سوریه روز جمعه از تشکیل فرماندهی مشترک برای کلیه شاخه های نظامی این ارتش در استانهای مختلف سوریه و در خارج از کشور خبر داد.

بیانیه ى ارتش آزاد سوریه در این رابطه حاکى است، فرماندهی جدید از رهبران نظامی ارتش آزاد در شهرهای حمص، حماه، ادلب، دمشق و دیر الزور تشکیل شده است.

به گزارش العربیه، فرماندهی جدید ارتش آزاد اعلام کرده است برای جلوگیری از نفوذ نیروهای امنیتی بشار اسد در داخل ارتش آزاد سوریه، این فرماندهی دستور داده است که باید از تشکیل هرنوع گردان یا لشکری بدون اطلاع "فرماندهی نظامی مشترک" جلوگیری شود.

در بیانه ی ارتش آزاد آمده است همه گردان ها که در شهرهای مختلف تشکیل می شوند باید تابع فرماندهی ارتش آزاد سوریه در یکی از استان ها باشند تا از این طریق با فرماندهی مشترک در ارتباط باشند.

حمله موشکی به مرکز اطلاعات امنیتی

در تحولی دیگر، دفتر اطلاع رسانی انقلاب سوریه به نقل از گردان ابو عبیده جراح اعلام کرد که ارتش آزاد سوریه موفق شده است مرکز اطلاعات امنیتی نیروی هوایی رژیم اسد در منطقه عربین را مورد هجوم موشکی خود قرار دهد.

در این عملیات هجومی، یک مرکز نظامی در منطقه عربین و یک دستگاه تانک ارتش رژیم اسد بطور کامل منهدم شده است.

به گزارش کمیته هماهنگی انقلاب سوریه طی شبانه روز گذشته درگیری شدیدی بین ارتش آزاد سوریه و ارتش حکومتى بشار اسد در منطقه عربین درگرفته است.

شاهدان عینی در همین زمینه می گویند طی دو روز گذشته صدای انفجار های مهیبی در مناطق درگیری شنیده می شد.

این درحالی است که طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۶۰ نفر از مخالفان به وسیله شلیک گلوله نیروهای امنیتی و ارتش بشار اسد جان خود را از دست داده اند.

بیشتر قربانیان از مردم استانهای حمص و ادلب بوده اند.

عنان به ایران می آید

در همین حال کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ضمن تاکید بر اجرای فوری طرح صلح خود برای سوریه، گفته است به زودی به ایران و عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

پیش از این علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته بود که آقای عنان دوشنبه آینده به ایران می آید، اما ساعتی پس از اظهارات صالحی، دفتر عنان خبر سفر وی به ایران را تکذیب کرد و گفت که برای این ماموریت هنوز تاریخی تعیین نشده است.

به گزارش بی بی سی، امروز جمعه، ۱۱ فروردین، سخنگوی کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، گفت که آقای عنان در نظر دارد به منظور پیگیری طرح خود برای پایان دادن به خشونت در سوریه در آینده نزدیک به تهران و ریاض سفر و با مقامات این دو کشور ملافات و گفتگو کند اما تاریخی برای این دیدارها اعلام نکرد.

سخنگوی کوفی عنان افزود که هدف از این دیدارها قانع کردن دولت های این دو کشور در مورد لزوم وحدت نظر جامعه جهانی در حمایت از طرح صلح آقای عنان به عنوان "تنها طرحی است که در دست است."

پیش از این، کوفی عنان با هدف جلب حمایت روسیه و چین از طرح خود به این دو کشور سفر کرده است.

سخنگوی کوفی عنان همچنین گفت که آقای عنان انتظار دارد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، "فورا" طرح صلح نماینده ویژه سازمان ملل را به اجرا بگذارد و به اقدامات خشونت آمیز نیروهای دولتی علیه غیرنظامیان خاتمه دهد و از مخالفان مسلح حکومت هم خواست تا از دست زدن به خشونت خودداری ورزند.

وی تاکید کرد که "لازم است نخست، دولت سوریه دست از خشونت بردارد و سپس در مورد آتش بس با مخالفان گفتگو شود و ما از طرف قویتر درخواست می کنیم که به این ترتیب، حسن نیت خود را نشان دهد."

سخنگوی کوفی عنان در عین حال گفت که"هنوز نشانه ای از توقف درگیری در سوریه دیده نمی شود و این عامل نگرانی عمیق ماست" و افزود که برای حکومت سوریه "ضرب الاجل اجرای توافق صلح همین حالاست."

آخرین فرصت ها برای اسد

طرح صلح عنان که از آن به عنوان آخرین فرصت بشار اسد یاد می شود، شامل توقف درگیری مسلحانه، خروج نیروهای نظامی سوریه از مناطق شهری، اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز، آزادی زندانیان سیاسی، روزی دو ساعت توقف درگیری به منظور ارسال کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان ساکن مناطق درگیری، گفتگو بین حکومت و مخالفان برای حل بحران یکساله سوریه است.

قرار است کوفی عنان روز دوشنبه گزارش اقدامات خود را به اطلاع اعضای شورای امنیت برساند و به گفته ناظران، در صورتی که طرح او با شکست مواجه شود، احتمالا خواستار مداخله شورا برای پایان دادن به بحران سوریه شود.

تا کنون، تلاش شماری از کشورهای غربی و عربی برای تصویب قطعنامه الزام آور شورای امنیت جهت وادار کردن حکومت سوریه به توقف خشونت علیه غیرنظامیان به دلیل وتوی روسیه و چین به نتیجه نرسیده است ولی شکست طرح عنان باعث می شود چین و روسیه ادامه مخالفت با اقدام شورای امنیت را دشوارتر بیابند.

همزمان، به گفته فعالان سیاسی در سوریه، روز جمعه تظاهرات اعتراضی در نقاط مختلف این کشور برگزار شد.


 


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که شب جمعه در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با عابدینی، مدیر کل سابق و مجری کنونی سیما گفتگو می کرد، پاسخ های بعضا تندی به او داد.
به گزارش بازتاب، زمانی که مجری سیما اپوزیسیون سوریه را با گروه های تروریستی کرد مقایسه کرد و از اردوغان پرسید مگر شما برخورد مسلح با کردها نمی کنید، وی عصبانی شد و گفت: سوال شما خوب نبود. من با هموطنان کردم مبارزه نمی کنم. مگر شما با شبکه تروریستی پ.ک.ک و پژاک برخورد نمی کنید؟
وی طعنه ای هم به اسد زد و گفت:آیا بشار اسد صندوق ها را جلوی مردم می گذارد اگر واقعا نمی ترسد و مطمئن هست، صندوق ها را در اختیار مردم گذاشته و اجازه دهد احزاب تشکیل شوند و حزب بعث دیگر نباید حزب تشکیل دهد و باید به گذشته واگذار شود.
اردوغان تصریح کرد: ما نمی توانیم سالهای قبلی را جلوی روی خود قرارداده و حزب بعث نمی تواند الگوی خوبی برای سوریه باشد، باید به دنبال الگوهای بهتربود و با منتقل کردن تجربه های خود به اراده ملت سوریه احترام بگذاریم.
وی ابراز داشت: اگر خواهان مداخله افراد از گروه های مختلف در سوریه باشیم وضعیت سوریه از هم اکنون مشخص است. ایران و ترکیه هم باید به طور مشترک در این باره همکاری کنند و با یکدیگر کمک کنند، رأی گیری و انتخابات به صورت مشخص در سوریه انجام پذیرد.
نخست وزیر ترکیه عنوان کرد: من درباره اصول صحبت می کنم و عقیده دارم که جمهوری ترکیه و حزب حاکم مخالف رژیم های دیکتاتور و مستبد است. فرقی هم نمی کند که چه کشوری قانون و دموکراسی را زیرپا بگذارد.در این باره مشکلی نداریم و کشوری مستبد نیستیم با مطالبه مردم به روی کار آمدیم. در انتخابات ما مشارکت مردم بالاست و ۱۷-۱۸ حزب شرکت دارند.
وی در پاسخ به اینکه سامانه موشکی در چارچوب ناتو در ترکیه استقرار دارد ، تأکید کرد: شما ارزیابی اشتباهی دراین باره دارید، این یک سیستم راداری و دفاعی است و در اینجا حمله موشکی در کار نیست.این سیستم راداری اولین بار نیست که راه اندازی شده و در گذشته نیز وجود داشته اما به دلایلی برچیده شد و ساخت دوباره آن در چارچوب ناتو است و این موضوعی کاملا مشخص است؛ اما دوستان ایرانی همچنان به چشم تهدید به آن نگاه می کنند.
وی اضافه کرد: ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی در تلاش است این سامانه موشکی بر اساس توافقنامه موجود اگر ناتو به شرایط ترکیه عمل نکند می توانیم بخواهیم که این سیستم برچیده شود و مطرح کردن این موضوع به این شکل تأسف بار و ناراحت کننده است.
اردوغان بیان داشت: دراین جا سیستم تهاجمی مطرح نیست، بلکه سیستم دفاعی مطرح است و اطلاعات آن بغیر از کشورهای عضو ناتو به کشورهای دیگر ارائه نخواهد شد و اگر از درز اطلاعات مطلع شویم بلافاصله این سیستم را متوقف خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: به پیشنهادهای غرب بله نگفته ایم و فعالیت های آنها با رضایت ارتش و وزارت امور خارجه ترکیه انجام شده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.
Email Marketing Powered by MailChimp

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته