-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۳, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 03/22/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در نشست بررسی موارد نقض قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران نمایندگان آمریکا، بریتانیا و فرانسه از دریافت گزارش‌هایی گفتند که نشان می‌دهند ارسال غیرقانونی تسلیحات از ایران به سوریه همچنان ادامه دارد.
ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران سیاسی رو به گسترش سوریه اعلام کردند که جمهوری اسلامی هم‌چنان به تامین تسلیحات مورد نیاز رژیم بشار اسد برای سرکوب مخالفان سوری ادامه می‌دهد. فرانسه هم از گزارش‌های تاییدشده از ارسال سلاح‌های ایرانی به سوریه خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و بریتانیا روز چهارشنبه (۲۱ مارس/ ۲ فروردین) با متهم کردن ایران به مشارکت در سرکوب شهروندان معترض سوری، اعلام کردند که این اقدام‌، غیرقانونی و مصداق بارز نقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت علیه ایران است.
شورای امنیت روز سه‌شنبه (۲۱ مارس) اعلام کرد که از طرح صلح عنان برای سوریه کاملا حمایت می‌کند.
بر اساس قطع‌نامه‌هایی که در محکومیت برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران صادر شده، هرگونه صادرات تسلیحات از جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر منع شده است. این اتهامات در نشستی مطرح شد که برای بررسی موارد نقض قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران برگزار شده بود.
به گزارش دویچه وله رزماری دی‌کارلو، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: «بخش عمده‌ای از موارد نقض قطعنامه‌ها، مربوط به قاچاق تسلیحات برای رژیم بشار اسد است و بدیهی است که او این تسلیحات را بر ضد مردم سوریه به کار می‌گیرد.» دیپلمات‌های غربی می‌گویند سوریه در مواردی هم نقش "واسطه" را ایفا می‌کند تا این تسلیحات در نهایت در اختیار «بازوهای نظامی ایران در منطقه‌- حماس در فلسطین و حزب‌الله در لبنان - قرار گیرد.»
مارک گرنت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل و مارتین برین، نماینده فرانسه نیز به شدت به اقدامات ایران در نقض قطع‌نامه‌ها و ارسال سلاح به سوریه اعتراض و ابراز نگرانی کردند. سوریه از مهم‌ترین متحدان ایران در منطقه است و ایران در کنار روسیه و چین، از مهم‌ترین حامیان دولت سوریه در عرصه بین‌المللی است.تحلیلگران نسبت به وقوع جنگ داخلی تمام‌عیار در سوریه هشدار داده‌اند.
سرکوب و کشتار گسترده مخالفان سوری از سال گذشته و با خیزش مردمی در این کشور آغاز شد و تا کنون بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده از سوی سازمان ملل، بیش از ۸ هزار نفر از شهروندان سوری در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.
شورای امنیت هم‌چنان در پی یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به این بحران سیاسی و توقف کشتار و خشونت در سوریه است. ۱۵ کشور عضو شورای امنیت، امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که از طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان و شروط شش‌گانه آن کاملا حمایت می‌کنند. دولت سوریه در این بیانیه تهدید شده که در صورت خودداری از عمل به تعهدات، با «گام‌های نامشخص بعدی» از سوی جامعه جهانی مواجه خواهد شد.

 


 


دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا امروز چهارشنبه دوم فروردین (۲۱ مارس) با انتشار پیامی نوروز را به ایرانیان در سراسر جهان تبریک گفت، اما تلویحا از عملکرد رهبران ایران انتقاد کرد.

آقای کامرون در این پیام نوشته است: "نوروز فرصتی است برای شروع دوباره و امیدهای نو، زمانی که نور بر تاریکی چیره می شود و زندگی بر مرگ غلبه می کند. امیدوارم رهبران ایران نیز با پذیرفتن حقوق اساسی مردم و اشتیاق آنها به آینده ای بهتر، نشان دهند که به اندازه مردم ایران قدر این فرصت را می دانند".

او نوشته است که در ایام نوروزی "سرزندگی مردم ایران" را به یاد می آورد و نسل جوان ایران را ارج می نهد.

آقای کامرون اظهار امیدواری کرده است که سال ۱۳۹۱ برای ملت های ایران و بریتانیا سالی پر امید باشد.

پیش تر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا هم نوروز را به ایرانیان تبریک گفته بود.

آقای هیگ در پیام نوروزی خود ابراز امیدواری کرده بود که در سال ۱۳۹۱، با وجود اختلافات جدی میان دولت های ایران و بریتانیا، "تاریخ، فرهنگ و طبیعت مردم دو کشور مورد احترام و تجلیل قرار بگیرد و ارتباط میان آنها مستحکم تر شود".

پیام های نوروزی آقای هیگ و آقای کامرون در وبسایت "بریتانیا برای ایرانیان" منتشر شده است که توسط دولت بریتانیا و به منظور گسترش ارتباط با مردم ایران ایجاد شده، اما حکومت ایران آن را فیلتر کرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که هر سال برای نوروز پیام تبریک ویدیویی منتشر می کند، در پیام امسال خود مشخصا به محدودیت هایی که دولت ایران برای دسترسی مردم این کشور به اینترنت ایجاد کرده است اشاره کرد.

او گفت که دولت ایران به دور این کشور "پرده ای الکترونیکی" کشیده است و تأکید کرد که دولت آمریکا برای تسهیل دسترسی آزاد ایرانیان به اینترنت تلاش خواهد کرد.


 


خانواده احمدرضا احمدپور زندانی سیاسی عضو جبهه مشارکت و از شاگردان مرحوم آیت الله منتظری که برای گذراندن دوره محکومیتش از زندان قم به زندان سپیدار اهواز تبعید شده، اجازه ملاقات با او را نیافتند.

آقای احمد پور تاکنون نامه هایی انتقادی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

 

نزدیکان این زندانی سیاسی اخیرا تحت محدودیت های فراوانی از جمله لغو مرخصی وی قرار گرفته اند.

بنا به گزارش های رسیده به ندای سبز آزادی، در ادامه این محدودیت ها، خانواده آقای احمد پور که با وجود مشکلات زیاد و دوری راه برای ملاقات با او در ایام عید به اهواز سفر کرده بودند، اجازه ملاقات را نیافتند و عملا هیچ خبری از سلامتی این زندانی سیاسی ندارند.

پیش از این، تماس تلفنی این زندانی سیاسی نیز قطع شده و اطرافیان این روحانی خلع لباس شده نتوانسته بودند خبری از وضعیت او به دست بیاورند.

احمد رضا احمد پور جانباز شیمیایی است و این موضوع بر نگرانی خانواده و نزدیکان او افزوده است.


 


در پی ادامه بازداشت تهمینه منزوی، عکاس مستقل حوزه های اجتماعی، که از یک ماه پیش دستگیر و به زندان اوین منتقل شده، گروهی از فعالان مدنی، مطبوعاتی و دانشجویی، خواستار آزادی وی شدند.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، امضا کنندگان در خواست آزادی تهمینه منزوی، با تاکید بر اینکه این عکاس ۲۲سالۀ مستقل، که مضمون عکس¬هایش اجتماعی بوده و برنده¬ جایزه¬ی شید (جایزه¬ مستقل عکاسی مستند اجتماعی) نیز شده، اعلام کرده اند که وی ۳۰ بهمن¬‌ماه ۱۳۹۰، مورد تفتیش کارگاه و منزل قرار گرفته و زندان اوین منتقل شده است و امروز بیش از یک ماه است که در زندان به سر می برد.
بر اساس این گزارش، تهمینه از حق داشتن وکیل محروم است و خانواده¬‌اش نیز تا به حال مصاحبه¬‌ای نکرده¬‌ و موضوع را رسانه ای نکرده اند.
در ادامه این گزارش آمده است امضاکنندگان قصد دارند تا با امضاهاشان هم به وضعیت اسف بار تهمینه منزوی اعتراض کنند و هم آزادی او را خواستار شوند.
۱. اسفندیار آبان
۲. مهرانه آتشی
۳. آروین (داود احمدی مونس)
۴. پگاه آهنگرانی
۵. ایثار ابومحبوب
۶. علی اتحاد
۷. بابک احمدی
۸. امیر احمدی آریان
۹. آزاده اخلاقی
۱۰. آرش ازرحیمی
۱۱. مریم اشرافی
۱۲. مجتبی امینی
۱۳. آوا انصاری
۱۴. مریم ایران¬پناه
۱۵. زهره باقری
۱۶. محسن بایرام¬نژاد
۱۷. غزاله بحیرایی
۱۸. محمود بخشی مؤخر
۱۹. پیام برازجانی
۲۰. پیام برومندفرد
۲۱. ریحانه برومند یزدی
۲۲. پرگل بزرگ
۲۳. رخشان بنی¬اعتماد
۲۴. میلاد بهشتی
۲۵. بیژن بیجاری
۲۶. خلیل پاک¬نیا
۲۷. پویا پورامین
۲۸. محمد تاجیک
۲۹. یونس تراکمه
۳۰. جواد تفضلی
۳۱. ژینوس تقی¬زاده
۳۲. سارا جمال¬آبادی
۳۳. مهران چراغچی بازار
۳۴. امیرحسن چهل¬تن
۳۵. بابک حاجی
۳۶. شادی حسنی
۳۷. مهدی حسنی
۳۸. سینا حشمدار
۳۹. فرزام حقیقی
۴۰. آسو خان¬محمدی
۴۱. عسل خسروی
۴۲. هلیا دارابی
۴۳. رضا دقتی
۴۴. آلا دهقان
۴۵. آزاده ذکریایی
۴۶. فرزانه رادمهر
۴۷. حوریه رسولی
۴۸. بی¬تا رضوی
۴۹. ندا رضوی¬پور
۵۰. علیرضا رمضانی
۵۱. قاسم روبین
۵۲. آزاد روح‌بخشان
۵۳. زروان روح‌بخشان
۵۴. محمدمهدی زابلی
۵۵. آرش سبحانی
۵۶. هوتن سلامت
۵۷. محمدرضا سلطانی
۵۸. پیمان شفیع¬زاده
۵۹. هادی شهابی
۶۰. محمدحسن شهسواری
۶۱. زینب شهیدی مارنانی
۶۲. علی شیرخدایی
۶۳. ناتاشا صدرحقیقیان
۶۴. بهنام صدیقی
۶۵. وحید طارمی
۶۶. فرزانه طاهری
۶۷. مجید عباسی فراهانی
۶۸. کوروش عسگری
۶۹. امین عظیمی
۷۰. سمیرا علیخان¬زاده
۷۱. حسین فاطمی
۷۲. مجید غفاری
۷۳. علی فاتحی
۷۴. آرش فایض
۷۵. شهاب فتوحی
۷۶. پرستو فروهر
۷۷. لیدا علیرضایی
۷۸. امیرعلی قاسمی
۷۹. رضا قاسمی
۸۰. آناهیتا قبائیان
۸۱. شادی قدیریان
۸۲. آزاده قمی
۸۳. آرش کاظمی
۸۴. البرز کاظمی
۸۵. عبدالله کوثری
۸۶. بهمن کیارستمی
۸۷. غزال گلستان
۸۸. لیلی گلستان
۸۹. هنگامه گلستان
۹۰. باربد گلشیری
۹۱. علی لاله¬جینی
۹۲. کریم متقی
۹۳. علی محمدی
۹۴. مریم محمدی
۹۵. بابک مداح
۹۶. کیومرث مرزبان
۹۷. معصومه مظفری
۹۸. امیر معبد
۹۹. عباس معروفی
۱۰۰. حبیب مفتاح بوشهری
۱۰۱. ماندانا مقدم
۱۰۲. جواد مقیمی پارسا
۱۰۳. جواد منتظری
۱۰۴. داوود منطق
۱۰۵. تایماز منقبتی
۱۰۶. سروش موسوی سپهر
۱۰۷. زینب مؤمنی
۱۰۸. فربد مهاجر
۱۰۹. مهران مهاجر
۱۱۰. پندار نبی¬پور
۱۱۱. ابراهیم نوروزی
۱۱۲. روشن نوروزی
۱۱۳. شادی نویانی
۱۱۴. مهدی نوید
۱۱۵. توکا نیستانی
۱۱۶. پیمان هوشمندزاده
۱۱۷. الکا هدایت
۱۱۸. الیکا هدایت
۱۱۹. آبتین یغمائیان
۱۲۰. نگار یغمائیان


 


متن نامه پروین فهیمی ،مادر شهید سهراب اعرابی به سید محمد خاتمی و پاسخ خاتمی به این نامه توسط سایت کلمه منتشر شده است.

متن  این دو نامه در پی می آیند:

حضور محترم جناب آقای خاتمی عزیز

با عرض سلام و ادب

این سومین بار است که شما را از نزدیک ملاقات می نمایم. حس عجیبی دارم، نه برای اینکه شما را به عنوان قهرمان بپرستم چون خودتان از قهرمان پروری بیزارید، فقط به این علت که آنقدر بزرگوارید که آبروی خود را هزینه آرمان های ما مردم میکنید، برعکس کسانی که نه آبرو دارند و نه حیثیت، نه اسلام را می شناسند و نه انسانیت.

آقای خاتمی عزیز، روزی که شنیدم شما رای دادید اول شوک شدم ولی بعد از چند ساعت احساس کردم خیلی بزرگوارید و دست آنها را خیلی خوب خواندید و برای رسیدن به آرمان های بزرگ، همیشه همراه مردم خواهید بود، همچنانکه در هشت سال ریاست جمهوری تان آبروی مردم را در جهان حفظ کردید.

من یک مادرم و فرزندم را بخاطر خواسته های انسانی اش از دست دادم اما همیشه فکر می کنم چقدر خوب است همه انسان ها به خاطر دیگران از حق و آبروی خود بگذرند، بخاطر منافع ملی کشورمان، بخاطر زندانیان سیاسی در بندمان که مانند گروگان ها مورد معامله قرار می گیرند، بخاطر باقی فرزندان این مرز و بوم که همگیشان از پاک ترین و صبورترین جوانان دنیا می باشند، فرزندانی که سخت ترین روزها را گذراندند و فشارهای فراوانی را تحمل کردند و هیچگاه دست به خشونت نزدند در حالیکه شما قبول دارید این جوانان چه مشکلاتی را به جان خریدند و هنوز دارند تحمل می کنند. از کشته شدن فرزندانمان و زندانی شدن ها و توهین ها و آزارها، اما باز هم دم بر نیاوردیم و با صبوری و متانت ولی از طریق راه های مدنی جواب شایسته ای به آنها نشان دادند و خواستار آن شدند تا فضای ملتهب کشور تبدیل به فضایی دموکراتیک و قانونی شود و از راه صلح و گفت و گو به خواسته های خود پافشاری نمایند.

من نیز مانند اکثر ایرانیان صلح دوست، همیشه به مفهوم صلح فکر می کنم و امیدوارم با فرمایشات شما از طریق راه های اصلاح طلبانه همگی به آشتی ملی فکر کنیم و برای رسیدن به همدلی و تفاهم، همه سطح تحمل مخالف خود را بالا ببریم و به همان اصل زنده باد مخالف من بیشتر توجه کنیم و اگر حاکمان و قضات نیز عدالت را برقرار نمایند مطمئنا بین مردم و حاکمیت همدلی بوجود خواهد آمد و این تفاهم باعث دفاع دلسوزانه از منافع ملی کشور خواهد شد و از هرگونه تحریم و جنگ جلوگیری خواهد کرد و برای رسیدن به اهداف خود این شروط را لازم می دانم پیگیری نماییم:

۱- آزادی زندانیان سیاسی و آزادی خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی

 

۲- دلجویی و حمایت از خانواده های کشته شدگان و آسیب دیدگان

۳- آزادی و رعایت حقوق شهروندی و انتخابات آزاد و آزادی احزاب و اقلیت ها و مذاهب و نهادهای مدنی و آزادی اجتماعات و روزنامه ها

به امید ایرانی آزاد و آباد و برای فرزندان آینده مان

دوستدار همیشگی شما

آمنه خاتون فهیمی

مادر سهراب اعرابی

*****

بسم الله الرحمن الرحیم

بانوی سرفراز و بزرگوار، خانم آمنه خاتون فهیمی (اعرابی)

با سلام و سپاس از اظهار بزرگی و محبتتان

این سومین بهاری است که بی حضور سهراب اعرابی عزیزتان که سهراب همه ما و همه کسانی است که زندگی باعزت را پاس می دارند، فرا می رسد. و چه شورانگیز است آهنگ قلب مهربان و موج خیزی دل دریاییتان که سهراب را سیاوشی می داند که از آتش می گذرد تا جان همه آنان که به ایران می اندیشند و جمهوری اسلامی را با معنویت و رادی و مردمی می خواهند گرم و امیدوار کند.

اینک مادر سهراب که مادر زیبایی و انصاف و خردگرائی است در آستانه سال نو، بجای مویه بر عزیزش که بی گمان او را از جان بیشتر دوست می داشت، چکامه صلح و آشتی و پرهیز از خشونت و کین توزی را می سراید، سرودی که جان هر انسان حقیقت بین و خداجو و آزادی طلب را می نوازد.

در نامه تان آمده است:

من نیز مانند اکثر ایرانیان صلح دوست، همیشه به مفهوم صلح فکر می کنم و امیدوارم با فرمایشات شما از طریق راه های اصلاح طلبانه همگی به آشتی ملی فکر کنیم و برای رسیدن به همدلی و تفاهم، همه سطح تحمل مخالف خود را بالا ببریم و به همان اصل زنده باد مخالف من بیشتر توجه کنیم و اگر حاکمان و قضات نیز عدالت را برقرار نمایند مطمئنا بین مردم و حاکمیت همدلی بوجود خواهد آمد و این تفاهم باعث دفاع دلسوزانه از منافع ملی کشور خواهد شد و از هرگونه تحریم و جنگ جلوگیری خواهد کرد

و آنگاه برای رسیدن به این هدف والا، تحقق اموری را خواستار شده اید:

۱- آزادی ایرانیان سیاسی و آزادی خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی

۲- دلجویی و حمایت از خانواده های کشته شدگان و آسیب دیدگان

۳- آزادی و رعایت حقوق شهروندی و انتخابات آزاد و آزادی احزاب و اقلیت ها و مذاهب و نهادهای مدنی و آزادی اجتماعات و روزنامه ها

و پیشتر هم گفته بودید که “اگر این امور تحقق یابد از خون فرزندم می گذرم”.

و این همه، چیزی بیشتر از آنچه در قانون اساسی ما آمده است نیست و می توان در یک کلام خلاصه کرد: “بازگشت همگان به قانون اساسی و رعایت روح آن” که خواست اساسی همه کسانی است که به جایگاه اصلی و در خور جمهوری اسلامی می اندیشند و راه مدنی اصلاح را می پیمایند. و حقا که همین است راه سربلندی کشور و رفع تهدیدها و خطرات درونی و بیرونی از کشور و مردم.

 

آنچه گفته اید هیچ نسبتی با عافیت طلبی و خویش اندیشی ندارد بلکه حکایت از گذشت ، سعه صدر و خیرخواهی می کند. از خداوند منان می خواهم که طنین پر امید ندا و پیامتان در جان همه ما اعم از حکومت کنندگان و حکومت شوندگان و خیرخواهان اثر کند، تا شاهد وضعی باشیم که در آن نفرت و خشونت (که از هر سو که باشد بدون فرجام است) به با هم زیستن و با هم بودن برای خدمت و رعایت حق و حرمت مردم و اخلاق و عدالت مبدل گردد.

 

این بنده کوچک خداوند نیز که خود را قطره ای از دریای موج خیز ایمان و همت این ملت و ذره ای ناچیز در پرتو آفتاب خداجوئی، آزادگی، استقلال خواهی و پیشرفت طلبی مردم می داند، همچون شما خواستار از میان برخاستن سوءتفاهم ها و بداندیشی ها و بدکنشی ها و گشودن روزنه ای بازتر به فضائی است، بهتر از آنچه هست، و از پیمودن هر راهی که ما را به توافق جمعی پیرامون ارزش های والای انقلاب که رعایت حرمت و حقوق یکایک فرزندان این مرز و بوم و تلاش برای رفع تهدیدها از والاترین آن ارزش هاست، دریغ نخواهد کرد.

 

امیدوارم شاهد تحقق هر آنچه مصلحت ملک و ملت است باشیم و همگی راهی را بپیماییم که سربلندی کشور و عزت ملت در آن است و نظام و مردم و حاکمیت، یکسان از آن بهره نیکو خواهند گرفت.

 

یاد شهیدان والامقام و همه عزیزانی را که سختی ها و مشکلات و محدودیت ها را در گذشته و حال تحمل کرده و می کنند گرامی می داریم و دست نیاز به درگاه بی نیاز زیبا، آفریدگار بزرگ که دگرگون کننده دلها و دیده ها و پیاپی آورنده روزان و شبان است دراز می کنیم و از او می خواهیم که حال و روزمان را به بهترین حال و روز دگرگون گرداند؛ انشالله.

با احترام

سید محمد خاتمی

پایان سال ۱۳۹۰


 


علی هنری

چرا جنبش های اجتماعی بیاموزیم؟ (۱)

"اگر جنبش های اجتماعی آغاز به نابودشدن کنند، نبودشان این معنی را خواهد داشت که ابزاری مهم برای «مشارکت» مردم معمولی در امر «سیاست عمومی» درحال از بین رفتن است. اوج گیری و افول جنبش های اجتماعی نشانه گستردگی و محدودشدن فرصت دموکراسی است." همین دو سطر توصیفی که «چارلز تیلی»#  از اهمیت جنبش های اجتماعی ارائه می دهد، برای آن که جنبش های اجتماعی بویژه جنبش فراگیر سبز دغدغه دموکراسی خواهان ایرانی باشد، کافی است. جنبش سبز پدیده ای است که با همه فراز و فرودش بیش از سی و سه ماه حضوری بی بدیل در پهنه سیاسی اجتماعی ایران داشته و یقینا در بنای دموکراسی  آینده ایران سهم غیرقابل انکاری خواهد داشت. اما این حضور و نقش آفرینی مداوم و پررنگ و بحث و گفت وگو و خبر پیرامون آن هنوز به شناختی عمیق و تحلیلی نسبتا مشترک و همه فهم از این پدیده نیانجامیده است. به باور من یکی از دلایل این عدم شناخت و عدم تفاهم ریشه در کمبودهای مفهومی و نظری پیرامون مبحث «جنبش های اجتماعی» در حوزه جامعه شناسی دارد. جدا از آنکه این کمبودها دست ما را برای تحلیل و فهم این پدیده دور کرده است، ورود برخی مفاهیم و واژه های ناشناحته به ادبیات سیاسی-اجتماعی نیز آشفتگی هایی در برداشت و تصور عمومی از این جنبش ایجاد کرده و البته مورد استفاده مقاصد سیاسیِ گروهی (درتضاد با ملی) نیز قرار گرفته است.

در حوزه آکادمیک، برای رفع چنین کاستی هایی، بازخوانی و تدقیق مفاهیم و نظریه های جنبش های اجتماعی و پژوهش های موردی با تمرکز به زمینه اجتماعی ایران ضروری به نظر می رسد. اما در حوزه عمومی و در عمل و با هدف پیشبرد دموکراسی، گفت وگوی همگانی  جمع کثیری از جامعه که فاعلانه در پروژه دموکراسی خواهی مشارکت دارند الزامی است. عمومیت یافتن این مباحث در میان مشارکت کنندگان در جنبش سبز چه کنشگران رسمی، چه غیررسمی به فهم آن ها از ابعاد کنشگریشان و شناختشان از تبعات تصمیماتشان خواهد افزود. و بعلاوه آن ها را برای مشارکت در تصمیم گیری های مربوط به جنبش و ورود به گفت وگوی پیشبرنده تجهیز خواهد کرد. گفت وگوی عمومی، موثر و مفید نخواهد بود مگر با یافتن زبان و ادبیاتی مشترک و قابل فهم و در اختیار داشتن ابزارهای نظری و علمی مناسب.

در این راستا تلاش  داریم با سلسله ای از ترجمه ها و تالیف ها درخصوص مفاهیم پایه ای جنبش های اجتماعی در اعتلای سطح دانش عمومی در این حوزه سهیم باشیم. این تلاش شامل بازخوانی تجربه دیگر جنبش های اجتماعی در دیگر کشورها و در زمینه ها و زمانه های گوناگون است. در این رهگذر بر برخی پرسش های عمومی ای که در این موضوع بااهمیت هستند تمرکز خواهیم کرد، پیش از ورود به مباحث پیشنهاد می کنیم شما هم به این پرسش ها بیاندیشید:

چرا جنبش های اجتماعی شکل می گیرند و چرا در یک زمان معین شکل می گیرند؟

چه کسانی به جنبش های اجتماعی ملحق می شود یا آن ها را حمایت می کنند؟

چه عواملی مدت ماندن یک فرد در یک جنبش اجتماعی را تعیین می کنند؟ چه کسانی با جنبش اجتماعی می مانند و چه کسانی از آن جدا می شوند؟

مشارکت کنندگان در جنبش های اجتماعی به چه فکر می کنند، چه می خواهند و چه احساسی دارند؟

جنبش ها چگونه سازمان یابی می کنند؟

جنبش ها چه کار می کنند؟ چگونه تصمیم می گیرند که چه تاکتیک هایی را به خدمت بگیرند؟

چگونه جنبش ها تحت تاثیر نهادها قرار می گیرند؟ رسانه ها،  دولت و نخبگان چگونه جنبش ها را تحت تاثیر قرار می دهند؟

چرا جنبش های اجتماعی افول می کنند یا پایان می گیرند؟ در طول زمان چه اتفاقی برای جنبش های اجتماعی می افتد؟

و در آخر جنبش های اجتماعی چه تغییراتی به همراه می آورند؟

 

پی‌نوشت:

۱-  چارلز تیلی فیلسوف جامعه شناس آمریکایی که در سال 2008 در 79 سالگی درگذشت، صاحب آثار مهم و برجسته ای در حوزه جنبش های اجتماعی است. کتاب «جنبش های اجتماعی 1768-2008» از او به تازگی با ترجمه علی مرشدی زاده توسط نشر امام صادق منتشر شده است.


 


خانواده مهندس محمد توسلی با نوشتن نامه‌ای خطاب به صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از مظالمی که بر خانواده و پدر آنها طی این مدت گذشته است گله و شکایت کردند.

محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، پس از ۴ ماه بازداشت در ۱۹ اسفند ۹۰، برای شرکت در مراسم ازدواج دخترش به مرخصی ۳۶ ساعته آمد و مقامات قضایی با تمدید مرخصی ، علی‌رغم شرایط بغرنج جسمانی وی و نزدیک بودن ایام نوروز مخالفت کردند، خانواده مهندس محمد توسلی با آغاز سال‌نو نامه‌ای را خطاب به رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نوشتند که در آن قید شده، محمد توسلی پس از بازگشت به زندان اوین مجددا به سلول‌های بند امنیتی ۲۰۹ منتقل شده است.

به گزارش سایت چمران نیوز متن کامل این نامه به شرح زیراست:

حضرت ایت الله آملی لاریجانی

ریاست محترم قوه قضائیه

با سلام و تبریک سال جدید

سال تحویل شد و بهار سال ۹۱ آمد. اما از پدرمان، مهندس محمد توسلی ۷۴ ساله خبری نشد. بیش از پنج ماه است که پدرمان را در بند کرده‌اند، هنوز نمی‌دانیم اتهام چیست؟ دلیل نگهداری بیش از ۵ ماهه در بند ۲۰۹ و عدم تعیین تکلیف وضعیت ایشان چیست؟

برخی می‌گویند که قرار است حکم سال ۸۰ را در مورد ایشان اجرا کنند، حکمی که حدود ۴۰ نفر محکوم دارد اما نمی دانیم چطور شده است که قرعه را به نام پدر ما زده‌اند تا حکم ۸ سال حبس در سال ۸۰ را، بعد از ۱۰ سال به یک‌باره در سن ۷۴ سالگی اجرا نمایند!

برخی دیگر می‌گویند پدرمان پرونده جدید دارند. پر‌واضح است که موضع واحدی در خصوص ایشان تا‌کنون از سوی دستگاه قضایی اتخاذ نشده است.

این روزها بیش از ۲ سال است خانه ما و سفره هفت‌سین خانواده ما بیش از یک غایب دارد. دومین غایب این خانواده مهندس محمد فرید طاهری است. پدرمان برای جشن ازدواج دخترش ۳۶ ساعت را به مرخصی آمد و در زمان مقرر خود را به اوین معرفی نمود. با وجود موافقت مقامات قضائی جهت انتقال به بند عمومی، بعد از بازگشت به اوین، مجدداً به بند ۲۰۹ منتقل گردیده است. بندی که هر ۲ هفته حق ملاقات کابینی دارید، بندی که هفته ای ۳۰ دقیقه و در دو جلسه ۱۵ دقیقه‌ای حق تنفس و دیدن آسمان خدا را دارید.

پدرمان در این سن و سال، با ضعف جسمانی روبروست. شرایط حاکم بر بند ۲۰۹ وضعیت او را وخیم کرده و بینایی و شنوایی او ضعیف‌تر شده است. مفاصل او دچار ضعف و درد گردیده. در پرونده جدیدی که علیه او تنظیم شده است (بعد از امضای نامه موسوم به ۱۴۳ امضا خطاب به آقای خاتمی)، قرار وثیقه نیز صادر شده است و دستور آزادی ایشان کتباً به پدرمان ابلاغ گردیده است.

از صدور دستور آزادی و ابلاغ آن حدوداً ۲ ماه می‌گذرد، اما خبری از آزادیش نیست. مسئولیت با کیست؟ مسئولیت با چه نهادی است؟ گویا برخی می‌خواهند با تاسی از اختیارات نانوشته خود، بر خلاف نظر بازپرس و دادیاران اجرای حکم اوین و سایر مقامات قضائی، او را در بند ۲۰۹ نگهدارند. ما شدیداً نگران ادامه این وضعیت در خصوص پدرمان هستیم. سال‌تحویل را که نگذاشتند در کنار خانواده‌اش باشد، حداقل دستوری صادر فرمایید تا به بند عمومی منتقل گردد.

با تقدیم احترام و شادباش به مناسبت حلول بهار ۱۳۹۱

خانواده مهندس محمد توسلی


 


زندانی سیاسی بابک داشاب که برای چند روز عید از بند ۳۵۰ اوین به مرخصی آمده در  یادداشتی برگزاری عید نوروز در بند ۳۵۰ زندان اوین را روایت کرده است.

خدایا بچه های ۳۵۰ را دریاب

به صحرا شدم.عشق باریده بودوزمین تر شده.چنانچه پای به برف فرو شود ،به عشق فرو میشد/

علی ملیحی وبچه های گروه فرهنگی ۳۵۰ازیک ماه قبل برای لحظه سال تحویل برنامه ریزی کرده بودند. قرار بود مراسم سال تحویل داخل هوا خوری بند برگزار شه،تمام سین های هفت سین را جور کرده بودیم حتی ماهی قرمز هم داشتیم.روی یک میز بزرگ که پرچم ایران روش پهن شده بود هفت سین خودمان را بساط کرده بودیم،سمنو هم داشتیم.

اقای معتمد نیا برای همه بند سمنو پخته بود .امید نوروزیان چند روزقبل از عید روی یک تخته نقشه ایران را کشیده بود وروی نقشه سبزی کاشته بود.سبزی سر سفره مان نقشه ایران بود ،ایران سبز...بقیه سین های هفت سین را خانواد هایمان برایمان فرستاده بودند.خیلیها برایمان از بیرون آجیل فرستاده بودند،آدمهایی که بیشترشان را نمی شناسیم.حاجی فیروز هم داشتیم قرار بود نقش حاجی فیروز را یکی از بچه ها بازی کنه که در دهه شصت در زندان بوده واز قضا در همان دهه شصت هم حاجی فیروز میشده .قرار بود مراسم مثل تمام مراسمهایی که ما انجا برگزار میکنیم با خواندن ای ایران شروع بشه وبا یار دبستانی ومرغ سحر در لحظه سال تحویل ادامه پیدا کنه وبا اجرای تئاتر ونهار دسته جمعی تمام بشه.

در ضمن هر اطاق برای خودش سفره هفت سین جدا گانه هم داشت سبزی اطاق ما (اطاق ۹)را عبدالله مومنی کاشته بود.

از اینکه اون جا نیستم شرمنده خیلیها هستم ،کسانی که بیشتر از من مستحق بودند که عید را کنار خانوادهاشون باشند.من سال اول عیدرا در انفرادی بودم ولی سال دوم یعنی سال گذشته را در مرخصی بودم،امسال هم در مرخصی هستم ولی چند نفری هستند که هر سه عید قبلی را در زندان بودند مثل علی ملیحی،عماد بهاور،مجید دری،ضیا نبوی،محمد داوری،بهاره هدایت،مهدیه گلرو ،احمد زید ابادی ...لحظه سال تحویل ،یک لحظه هم نتوانستم از فکر بچه ها بیرون بیایم،بخصوص هم اطاقیهایم، فریدون صیدی ،حسن اسدی ،بهمن امویی،علی جمالی،عبدالله مومنی ،مهندس خرم،امید کوکبی،عبدالفتاح سلطانی ،سعید متین پور،دکتر شعله سعدی،فرشاد قربانپور ،وحید لعلی پور،حاج اقا هادوی.

دعای سال تحویلم این بود خدایا بچه های ۳۵۰ را دریاب.


 


سران جنبش فلسطینی فتح بار دیگر جمهوری اسلامی را متهم کردند که در ازای میلیون‌ها دلار پول از سازمان اسلام‌گرای حماس خواسته است از مسیر آشتی با فتح دور شده و پیمان‌های تفاهمی خود با فتح را اجرا نکند.

احمد عاصف، یکی از سخنگویان فتح در کرانه باختری رود اردن، روز سه‌شنبه در این باره گفت که به تازگی ایران انتقال پول برای حماس را با شرایط تازه از سرگرفته است.

این در حالی است که در شش ماه اخیر به دلیل دور شدن سران حماس از حاکمیت سوریه و عدم حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، کمک‌های مالی تهران به حماس به حال تعلیق درآمده بود.

به گفته آقای عاصف، سران ایران از حماس خواسته‌اند که از آشتی با فتح سر باز زند و «پیمان‌هایی را که با میانجی‌گری مصر به دست آمده زیر پا بگذارد».

سخنگوی جنبش فتح می‌گوید که سران ایران به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه حمایت‌شان از حماس «بیش از آن برای ایران اهمیت دارد که بتوانند از آن صرف نظر کنند» و «اگر آشتی ملی فلسطینی عملی شود، ایران نفوذ و اهمیت خود را از دست می‌دهد».

در همین زمینه عزام الاحمد، مسئول هیئت فتح در مذاکرات آشتی با سازمان حماس، نیز روز دوشنبه گذشته گفته بود که سران ایران بار دیگر پول‌های کلانی در اختیار دولت حماس در غزه گذاشته‌اند، با این امید که حماس به مسیر انشقاق و اختلاف با فتح ادامه دهد.

این سخنان سران فتح در حالی عنوان می‌شود که محمود الزهار، فرد شماره دو در میان سران حماس، که در سرزمین‌های فلسطینی‌نشین زندگی می‌کند، هفته گذشته در تهران مهمان مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران بود.

محمود الزهار در چند روز اقامت خود در تهران پس از ملاقات با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، و شمار دیگری از مقامات ایرانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

چند هفته پیش از حضور الزهار در ایران، اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس، نیز به تهران رفته بود. اما پس از بازگشت هنیه از ایران، وی از قیام مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد حمایت کرد، امری که با سیاست‌های ایران که هم‌پیمان و از مهم‌ترین حامیان حکومت آقای اسد است، در تضاد شدید بود.

از برخی از چهره‌های حماس مانند صلاح البردویل نیز در هفته‌های اخیر اظهاراتی نقل شده بود مبنی بر این که اگر تنشی نظامی میان اسرائیل و ایران درگیرد، حماس الزاماً به سود ایران وارد حمله راکتی علیه اسرائیل نخواهد شد.

اما پس از این گونه اظهارات، سران حماس در مصاحبه‌ با نمایندگان خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، از جمله خبرگزاری فارس، در غزه این سخنان را «نادرست و تحریف شده» توصیف کردند.

اکنون احمد عاصف، سخنگوی فتح، می‌گوید که ایران از راه تطمیع‌ کلان مالی توانسته است بار دیگر حمایت حماس را به دست‌آورد.

به گفته آقای عاصف، ایران در دو سفر هنیه و الزهار، «ده‌ها میلیون دلار» به هر یک از آنها داده و آنها را با «چمدان‌های پر از پول» راهی غزه کرده است.

گفتنی است که محمود الزهار که از رقبای خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی خارج‌نشین حماس، است، در هفته‌های اخیر از برخی از اظهارات مشعل در مورد آشتی ملی فلسطینی و لزوم دور شدن حماس از پیکار مسلحانه و روی آوردن به «مبارزات مردمی» به سختی انتقاد کرده بود.

سخنگوی فتح می‌گوید حضور هنیه و الزهار در تهران در واقع نمادی از رقابت شدید میان سران حماس در غزه با رهبران خارج‌نشین حماس است و هنیه و الزهار می‌خواهند به خالد مشعل نشان دهند که این آنها هستند که حرف آخر را در مورد سرنوشت غزه و فلسطینی‌های این باریکه می‌زنند، نه سران خارج‌نشین حماس.

این در حالی است که خالد مشعل در روزهای گذشته سفر اعلام‌نشده‌ای به ترکیه داشت و با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

از سوی دیگر، طاهر النونو، یک سخنگوی حماس، روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که اتهامات سران فتح در زمینه دریافت پول‌ کلان از سوی ایران «ادعایی کذب» است.

طاهر النونو مدعی شد که این سران فتح هستند که «پول آمریکایی را بر آشتی ملی ترجیح می‌دهند».

تفاهم‌های فتح و حماس برای آشتی ملی فلسطینی از پس از تغییر حاکمیت مصر به دست آمد و چند هفته پیش، سند «نهایی» آن در قطر با حضور محمود عباس و خالد مشعل امضا شده بود، اما اجرای بندهای آن هم‌چنان معطل مانده است.

وارد شدن اتهامات جدید به ایران برای تطمیع سران حماس در حالی است که وزارت خارجه ایران از تفاهم‌های آشتی ملی فلسطینی ابراز خشنودی کرده بود.


 


به دستور وزارت اطلاعات دید و بازدید نوروزی اعضای نهضت آزادی ممنوع شد.

به گزارش سایت ملی مذهبی طبق رسم هر ساله عصر دومین روز فروردین ماه اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران جهت تبریک سال نو در منزل دکتر صدر حاج سید جوادی از بنیانگذاران نهضت گرد هم می آمدند تا دید و بازدید نوروزی را به جای آورند اما نیروهای امنیتی در تماسی تهدیدآمیز اعلام کردند مهمانان نوروزی حق آمدن به خانه دکتر صدر را ندارند و گرنه بازداشت خواهند شد.

دکتر صدر حاج سید جوادی با ۹۵ سال سن کهن سال ترین فعال سیاسی ایران و از بنیان گذاران نهضت آزادی است و هرساله منزل ایشان پذیرای علاقمندان و شخصیت های سیاسی بوده است.

نهضت آزادی از زمان جنبش سبز ایران تحت شدیدترین فشارهای امنیتی قرار گرفته است. بسیاری از اعضای این حزب سیاسی با قدمت در زندان هستند و فعالیت های هواداران نهضت تحت نظارت شدید نیروهای امنیتی قرار دارد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته