-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۲, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 03/21/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



علی نجاتی کارگر و عضو هیات مدیره سندیکایی کار‌گران هفت تپه که به دلیل اعتراضات صنفی و کمک به تشکل های کارگری به یکسال حبس محکوم شده بود بعد از گذارندن ۵ ماه از حبس خود برای رسیدگی به بیمار قلبی به مرخصی آمد.

به گزارش سایت ملی-مذهبی نجاتی به دلیل شرکت در فعالیت های اعتراضی کارگران به شش ماه حبس محکوم شده است.

در سال های اخیر کارگران، اعتراض های فراوانی نسبت به عدم پرداخت حقوق خود، اخراج بی رویه کارگران و ورشکست شدن صنایع تولیدی داشته اند. این مطالبان صنفی با واکنش شدید دولت و نیروهای امنیتی مواجه شده  است.


 


شورای اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه (۲۰ مارس/۱ فروردین) اعلام کرد که بزودی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به خاطر ادامه نقض حقوق‌بشر در این کشور وضع خواهند کرد. به گفته‌ی مقامات اتحادیه اروپا در نشست آتی وزیران خارجه کشورهای اروپایی "۱۸ تن که مسئول نقض شدید حقوق‌بشر در ایران" هستند، مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

به گزارش دویچه وله این تحریم‌ها شامل منع مسافرت این افراد به اروپا و انسداد دارایی‌های آنان خواهد بود. وزیران خارجه اروپا از روز پنج‌شنبه (۲۲ مارس) اجلاسی دو روزه را در بروکسل برگزار خواهند کرد. در حال حاضر نام ۶۱ مقام ایرانی بر روی فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. به گفته تحلیل‌گران سیاسی این تحریم‌ها از این جهت دارای اهمیت هستند زیرا که اتحادیه اروپا بار دیگر نقض حقوق‌بشر توسط جمهوری اسلامی را در مرکز توجهات خود قرار داده ‌است.

در کنار تحریم افراد و مقامات ایرانی قرار است که ارسال تجهیزات و برنامه‌های کامپیوتری به ایران نیز ممنوع شوند. به گفته مقامات اروپایی این ممنوعیت شامل تجهیزات و نرم‌افزارهایی می‌شود که به کمک آنان دولت ایران می‌تواند دست به شنود مکالمات تلفنی و کنترل ایمیل‌ها زند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا اعلام کرد که تمامی تحریم‌های پیشین در ارتباط با نقض حقوق‌بشر در ایران به مدت یک ‌سال دیگر تمدید شده‌اند.

اتحادیه اروپا بر سر مناقشه اتمی با ایران خرید نفت‌خام از این کشور را در ژانویه امسال نیز متوقف کرده بود. تمامی قراردادهای جاری تنها تا اول ژوئن ۲۰۱۲ اعتبار داشته و کشورهای عضو موظفند که نیازهای خود را از این تاریخ به بعد از کشورهای دیگر تامین کنند.

در نشست آتی وزیران خارجه اروپا تحریم‌هایی نیز علیه سوریه و بلاروس وضع خواهد شد. ۱۲ مقام سوری و دو شرکت نفتی سوریه به لیست تحریم‌های اروپا افزوده خواهند شد. به گفته مقامات اروپایی هر سه کشور ایران، سوریه و بلاروس به خاطر نقض حقوق‌بشر و سرکوب مخالفان مورد تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند.


 


سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو حکم ۶ سال زندان برای نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر، در ایران شد. 

خانم محمدی، نايب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر ايران، نیمه اسفند ماه در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال زندان محکوم شد. او پیشتر با حکم یازده سال زندان روبرو شده بود. 

عفو بین الملل همچنین به وضعیت چند وکیل ایرانی از جمله نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده اشاره کرده است که با احکام طولانی مدت زندان مواجه شده اند. این سازمان خواستار پایان فشار بر آنها شد.


 


وزارت خزانه داری آمریکا سه شنبه اعلام کرد این کشور اجازه می دهد آمریکایی ها سرویس های  رایگان را که مربوط به ارتباطات شخصی بر روی اینترنت است، مانند ایمیل، چت، شبکه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری عکس ها و فیلم، مرورگرهای اینترنت و  وبلاگ نویسی، در اختیار ایرانیان قرار دهند.

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) در این رابطه روز سه شنبه، راهنما و اطلاعات صدور مجوز برای گسترش حمایت از جریان آزاد اینترنت در ایران را صادر کرد.

به گزارش رادیو فردا طبق بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، «اوفک» تصمیم گرفته گروه های خدمات  و نرم افزارهای آمده در فهرست زیر را در محدوده خدمات مربوط به بند تبادل ارتباطات شخصی در اینترنت یا نرم افزار ضروری برای فعال سازی چنین خدماتی، اضافه کند.

این فهرست عبارت است از: «ارتباطات شخصی، مانند یاهو مسنجر، گوگل تالک، مایکروسافت لایو، اسکایپ»، «به روز رسانی های نرم افار های ارتباطات شخصی»، «مخازن اطلاعات شخصی مانند دراپ باکس»، «به روز رسانی براوزرها مانند گوگل کروم، فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر»، «پلاگ اینز(افزونه ها) مانند فلش پلیر، شاک ویو، جاوا»، «سند خوان ها مانند اکروبات ریدر»، « برنامه های رایگان تلفن موبایل (اپلیکیشن) مربوط به ارتباطات شخصی» و « آر اس اس، فید خوان و خبرخوان ها مانند گوگل فید برنر.»

این بیانیه که نسخه اصلی آن در سفارت مجازی آمریکا در ایران منتشر شده، با تاکید بر این که «دسترسی مردم برای پیگیری، انتقال و دریافت اطلاعات از طریق رسانه های مختلف و از جمله اینترنت، ضروری است»، اقدامات دولت آمریکا را برشمرده است.

در این بیانیه آمده است: «رژیم ایران با ایجاد اختلال در ماهواره ها و سانسور کردن اینترنت پرده ای الکترونیکی برافراشته که مانع از برقراری ارتباط مردم ایران با دنیای خارج و یکدیگر می شود. به همین منظور، ایالات متحده همواره از حقوق مردم سراسر دنیا در استفاده از آزادی های اساسی چون آزادی بیان، اجتماع و گردهمآیی هم آنلاین و هم آفلاین، دفاع کرده است.»

وزارت خزانه داری آمریکا بر این اساس و از سوی «دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده، روز سه شنبه راهنما و اطلاعات صدور مجوز برای گسترش حمایت از جریان آزاد اطلاعات به شهروندان ایرانی را - آزادی ای که رژیم ایران مردمش را به طورمداوم از آنها محروم کرده است - صادر کرد.»

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، موسوم به «اوفک»، دو سال پیش و در مارس ۲٠۱٠،  به منظور تقویت و حمایت از جریان آزاد اطلاعات به شهروندان ایرانی، متممی به یکی از بندهای قوانین معاملات ایرانی اضافه کرد تا صدور برخی خدمات خاص و نرم افزار مربوط به تبادل ارتباطات شخصی در اینترنت را مجاز کند.

«اوفک» در این بیانیه اعلام کرده علاوه بر این بیانیه، خط مشی سیاست های موجود خود را تحت اعطای سیاست های تشویقی قرار داده تا افرادی که شهروند آمریکا هستند، بتوانند مجوز صدور خدمات و نرم افزارهایی که در این فهرست آمده را دریافت کنند.

این خدمات حوزه هایی چون «خدمات و نرم افزار مانند وب هوستینگ، تبلیغات آنلاین، برنامه های رایگان موبایل و خدمات ارتباطات رایگان اینترنتی» را شامل می شود.

از آن جایی که ایران در حوزه شماری از تحریم های آمریکا قرار دارد، فعالیت مجازی و اینترنتی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی که مربوط به ایران باشد باید هماهنگ با این تحریم ها باشد.


 


مقامات ارمنستان می گويند انفجار نارنجک دريک  کلوپ  شبانه در" ايروان" پايتخت اين کشور، ۱۰ مجروح برجای گذاشته است .

به گزارش رادیو فردا ۹ تن از مجروحان اين انفجار ،دارای تابعيت ايرانی هستند .انفجار در دقايق اوليه بامداد سه شنبه و در کلوپ" آلن الن "رخ داد .
پليس هنوز هويت و انگيزه  فرد حمله کننده را اعلام نکرده است .


 


دکترمحمد ملکی و محمد نوری زاد سال تحویل درکنار خانواده زندانیان سیاسی را درمقابل زندان اوین سپری کردند.

به گزارش کلمه اقایان ملکی و محمد نوری زاد  و نیز خانواده  آقای هوشمند که در زندان به سر می‌برد لحظه تحویل سال نو را مقابل اوین گذراندند اما با  ممانعت ماموران امنیتی مواجه شدند.

پس از آن  این جمع کوچک از پشت درب اصلی زندان اوین به روی پل رودخانه ای که از مجاور زندان عبور می کند  رفتند اما درآنجا نیزمأموران این جمع را متفرق کردند تا مبادا دعای سال تحویل و سبزه وسنجدی که درسفره کوچک این جمع بود مشکلی برای حاکمیت پدید آورد. خانواده احسان هوشمند که اکنون درزندان اوین به سرمی برد از صبحگاه این روز سفره هفت سین خود را در پس دیوار زندان اوین  پهن کرده بودند. دختر هشت ساله احسان هوشمند روی برگه ای نوشته بود: بابا دوستت دارم به خانه برگرد.

 


 


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با انتشار یک پیام ویدیویی، نوروز را به ایرانیان و همه کسانی که این روز را جشن می‌گیرند تبریک گفت و اعلام کرد که دولت این کشور تسهیلات تازه‌ای برای کمک به دستیابی مردم ایران به اینترنت در نظر می‌گیرد.
آقای اوباما گفت که دولت ایران حق اولیه دسترسی به اطلاعات را از مردم خود محروم می کند.
او گفت: "دولت ایران پرده ای الکترونیکی به دور این کشور کشیده است و مانع از جریان آزاد اطلاعات و اندیشه می شود".
به گزارش بی بی سی فارسی رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که با وجود تحریم های اقتصادی علیه ایران، دولت آمریکا قصد دارد تسهیلاتی برای شرکت های آمریکایی قائل شود تا نرم افزارها و خدماتی که دسترسی به اینترنت را برای مردم ایران آسانتر می کند به داخل این کشور فرستاده شود.
همزمان با انتشار پیام نوروزی آقای اوباما، وزارت دارایی آمریکا دستور العملی را برای مقابله با سانسور اینترنت در ایران صادر کرد.
آقای اوباما گفت که این سانسور، نه تنها مردم ایران را از برقراری ارتباط با خارج از این کشور باز می دارد، بلکه جهان را از بهره مند شدن از تعامل با مردم ایران، مردمی که خیلی چیزها برای به اشتراک گذاشتن دارند، محروم می کند.
رئیس جمهور آمریکا در عین انتقاد از رفتارهای حکومت ایران، تصریح کرد که اگر این حکومت "مسیری مسئولانه" در پیش گیرد، بار دیگر در جامعه جهانی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
او گفت که هیچ دلیل یوجود ندارد که دو کشور ایران و آمریکا از هم جدا باشند.
آقای اوباما در بخشی از سخنان خود از مشارکتی که ایرانی تبارهای آمریکایی در غنا فرهنگی آمریکا ایفا می کنند تجلیل کرد.
او همچنین به موفقیت فیلم ایرانی "جدایی نادر از سیمین" در کسب اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان سال اشاره کرد.
آقای اوباما در سال های گذشته هم با انتشار پیام هایی نوروز را تبریک گفته بود.
او در سال ۱۳۸۸ و در نخستین سال ریاست جمهوری خود رهبران ایران را در پیامی نوروزی مستقیما خطاب قرار داد و پیشنهاد کرد که دو کشور گذشته پر اختلاف خود را پشت سر بگذارند و به سوی آشتی حرکت کنند اما رهبر جهموری اسلامی  در سخنرانی نوروزی خود گفت که صبر می کند تا "تغییر" را در رفتار رئیس جمهور جدید آمریکا و دولت این کشور ببیند و بعد قضاوت کند.


 


بر اساس گزارش‌های گردآوری شده از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در محدوده زمانی اسفند ماه سال ۱۳۹۰تعداد ۱۹۶گزارش از سوی حداقل ۴۰منبع خبری یا حقوقی انتشار یافته است.

در بررسی موردی ۱۹۶گزارش اسفند ماه، تعداد ۴۴۷۴۰مورد نقض حقوق که ۱۱۶۴۰مورد آن نقض مستقیم حقوق بنیادین بشر با حضور آمر در تطبیق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و تعداد ۳۳۱۰۰مورد آن نقض حقوقی است که در عین وجود معاهدات بین المللی، نقض بنیادین حقوق بشر محسوب نمی‌شود؛ ارزیابی شده است،

در ماه گذشته از مجموع ۲۲گزارش ثبت شده، تعداد ۵۹مورد نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

بخشی از این آمار مربوط به بازداشت ۲۸تن از شهروندان بهایی و مسیحی بوده است هم چنین ۱۰تن از اقلییت‌های مذهبی به ۱۷۲ماه حبس تعزیری، ۸ماه تعلیقی محکوم شدند.

هم چنین منزل ۱۰تن از اقلییت های مذهبی نیز در شهرهای مختلف مورد تفتیش قرار گرفت.

در ماه گذشته از مجموع ۱۲گزارش ثبت شده، تعداد ۲۵مورد نقض حقوق اقلیت‌های قومی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

از این تعداد می‌توان به بازداشت ۵شهروند و محکومیت ۱۵تن از سوی دستگاه قضایی به ۲۲۷ماه حبس تعزیری و محاکمه و احضار ۲تن دیگر از جمله موارد نقض حقوق اقلییت های قومی بوده است.

در ماه گذشته از مجموع ۳گزارش ثبت شده، تعداد ۳مورد نقض حقوق فرهنگی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

در این حوزه بایستی به  ممانعت از اجرای دو مراسم فرهنگی توسط و ممانعت از نشر یک اثر فرهنگی اشاره داشت.

در ماه گذشته از مجموع ۳گزارش ثبت شده، تعداد ۳مورد نقض حقوق زنان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

در این رسته حقوقی می بایست به محاکمه یک فعال حقوق زنان و ممانعت از یک مراسم در سالگرد روز جهانی زن اشاره داشت هم چنین قوه قضائیه یک فعال حقوق زنان را به ۳ماه حبس تعزیری و ۱۰میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

در ماه گذشته از مجموع ۶گزارش ثبت شده، تعداد ۳۷۷مورد نقض حقوق کودکان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

محرومیت ۲۰۰کودک از تحصیل و مصمومیت ۱۷۴دانش آموز در مدارس کشور هم چنین دو مورد تنبیه فیزیکی کودکان توس طوالدین که منجرب مرگ آنها شد از جمله موارد نقض حقوق کودکان در اسفند ماه بوده است.

در ماه گذشته از مجموع ۱۷گزارش ثبت شده، تعداد ۳۹مورد صدور و اجرای حکم اعدام در زندان ها و یا در ملاء عام توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

در اسفند ماه سال جاری، حسب گزارشات به ثبت رسیده، ۱۸شهروند به اتهام‌های مواد مخدر، قتل، محاربه و تجاوز به اعدام محکوم شدند و ۱۷زندانی نیز بر اساس اتهام قتل، جرایم مواد مخدر، تجاوز اعدام شدند.۴تن از محکومین نیز به اتهام های چون قتل، تجاوز در ملاء عام اعدام شدند.

در ماه گذشته از مجموع ۱۲گزارش ثبت شده، تعداد ۷۱مورد نقض حقوق دانشجویان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

 

بر اساس این گزارش دو دانشجو بازداشت یک دانشجو ضرب و شتم، یک دانشجو به دادگاه و دو دانشجوی دیگر نیز به کمیته انضباطی احضار شدند.

هم چنین میبایست اضافه کرد که ۲۹دانشجو از حق تحسیل محروم شدند و یک تن نیز به ۲سال حبس تعزیری محکوم شد.

در ماه گذشته از مجموع ۴۰گزارش ثبت شده، تعداد ۱۰۵مورد نقض حقوق زندانیان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

این تعداد گزارش مربوط به ۱۸مورد شکنجه و یا ضرب و شتم زندانیان، ۱۱مورد عدم رسیدگی پزشکی، ۳۹مورد اعمال محدودیت مضاعف، ۱۵مورد نقل و انتقال اجباری و ۸مورد اعمال فشار و تهدید زندانیان بود.

هم چنین ۸مورد بلاتکلیفی و ۱۲مورد اعتصاب غذا نیز از دیگر موارد نقض حقوق زندانیان لحاظ شده است.

در ماه گذشته از مجموع ۵۵گزارش ثبت شده، تعداد ۱۳۵مورد نقض حقوق در حوزه اندیشه و بیان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

بر اساس این آمار ۱۰۸تن از فعالین در این حوزه بازداشت، ۱تن احضار به اطلاعات و دادگاه انقلاب و ۷نفر دیگر نیز در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. همینطور ۱۱تن از فعالین نیز جمعا به ۳۸۷ماه حبس تعزیری، ۶۰ماه حبس تعلیقی ۳میلیون ریال جزای نقدی و ۱۲۰ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.


 


مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران از مجروح شدن سه هزار و ۲۳۸ نفر در ۵ روز گذشته خبر داد.
حسین درخشان در گفت وگو ایسنا با بیان اینکه از آغاز طرح امداد نوروزی یعنی ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تاکنون امدادگران این جمعیت ۷۴۷ عملیات امداد و نجات در سطح کشور انجام داده‌اند گفت: از میان حوادث رخ داده در این مدت، ۴۴۲ حادثه جاده‌ای و ۹۸ حادثه برف و کولاک گزارش شده است که در این حوادث ۶۰ هزار و ۲۱۹ نفر حادثه دیده و سه هزار و ۲۳۸ نفر مجروح شدند.
به گفته درخشان از این تعداد ۴۸۱ شهروند حادثه دیده به بیمارستان منتقل شده اند.


 


تعدادی زائر ایرانی در اثر وقوع انفجار در عراق جان خود را از دست داده اند.

روز سه شنبه، ۱ فروردین (۲۰ مارس) گزارش شد که در شماری از شهرهای عراق از جمله کربلا و سامرا، از شهرهای زیارتی شیعیان، انفجارهایی روی داده و تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.

به گفته منابع خبری، شهرهای کربلا، سامرا، بعداد و کرکوک از شهرهایی محل وقوع انفجارهای روز سه شنبه بوده اند تلفات سنگینی برجای گذاشته است.

خبرگزاری فارس گفته است که در انفجار بمب در شهر کربلا پنج زائر ایرانی کشته و یک نفر به شدت زخمی شده است.

یک مقام مسئول در سازمان حج و زیارت ایران به این خبرگزاری گفته است که از آنجایی که انفجار کربلا در محل پیاده و سوار شدن مسافران صورت گرفت، تعداد کشته ها زیاد بوده است.

هنوز آمار دقیق تعداد کشته ها و مجروحان این بمب گذاری ها مشخص نشده است.

در همین حال آمار تائید نشده از کشته شدن دست کم ۳۸ نفر و مجروح شدن شمار زیادی در جریان بمب گذاری های روز سه شنبه در شهرهای مختلف عراق حکایت دارد.

به گزارش بی بی سی فارسی هنوز کسی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است، اما بسیاری بر این عقیده اند که با توجه به این که عراق در هفته آینده پس از ۲۰ سال برای اولین میزبان نشست سران اتحادیه عرب است، ممکن است هدف عاملان این انفجارها تخریب وجهه دولت باشدکه خود را برای برگزاری این نشست آماده می کند.

با خاتمه ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق و انتقال مسئولیت حفظ امنیت به دولت این کشور، مقامات عراقی مایل بوده اند اطمینان سایر کشورها را نسبت به توانایی خود در حفظ امنیت جلب کنند.

به گفته خبرنگاران، علیرغم افزایش تولید نفت عراق، شرایط اقتصادی این کشور همچنان بحرانی است و مردم به طور مرتب با قطع برق، کمبود آب آشامیدنی، فساد مالی گسترده و بیکاری فزاینده روبرو هستند.

انفجارهای روز سه شنبه در حالی گزارش می شود که روز گذشته دهها هزار نفراز حامیان مقتدی صدر، روحانی شیعه، در نهمین سالگرد حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به این کشور که منجر به سرنگونی حکومت صدام حسین، رئیس جمهوری سابق شد، در شهر بصره دست به راهپیمایی زدند.

در جریان این تظاهرات، شرکت کنندگان شعارهایی در اعتراض به شرایط جاری از جمله فقر و فساد مالی در عراق سردادند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته