-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

Latest News from Kaleme for 03/30/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



به دنبال گزارش ویدئویی رویترز درباره بانوان هنرجوی رشته رزمی «نین جوتسو» در کرج و شکایت این بانوان از محتوای گزارش رویترز، گفته می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه کار کارکنان رویترز در تهران را تعلیق کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، پس از اطلاع از اعتراض بانوان ایرانی به محتوای گزارش، این خبرگزاری گزارش مربوطه را تصحیح کرده است.

رویترز این گزارش را با عنوان «آموزش هزاران زن نینجای ایرانی برای آدمکشی» منتشر کرده بود که بعدا آن را به «آموزش سه هزار زن نینجا در ایران» تغییر داد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، به دنبال انتشار این گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دفتر این خبرگزاری در تهران تماس گرفته و در نهایت این وزارتخانه از یازده نفر از کارکنان رویترز خواسته است تا «پروانه کار» خود را به وزرات ارشاد برگردانند.

استفان آدلر، سردبیر خبرگزاری رویترز، در این زمینه گفته است:«ما اذعان می‌کنیم که اشتباهی رخ داده است و این موضوع را به عنوان مساله ای جدی مورد توجه قرار می‌دهیم. این مساله را در همان روزی که متوجه شدیم فورا تصحیح کردیم.»

به گزارش رادیو فردا، استفان آدلر همچنین اضافه کرده است: «علاوه بر این، ما در حال بررسی و تحقیقات داخلی هستیم تا با برداشتن گام‌های مناسب از بروز مجدد چنین مساله‌ای جلوگیری کنیم.»

رویترز می‌گوید، در حال مذاکره با مقام‌های ایرانی است تا بتواند «پروانه کار» کارمندان این خبرگزاری را باز پس بگیرد.

استفان آدلر همچنین گفته است: «رویترز همیشه برای رسیدن به بالاترین استانداردهای در زمینه روزنامه‌نگاری تلاش می‌کند و سیاست ما این است که به اشتباهات صادقانه اذعان کرده و به محض این که مطلع شویم فورا آنها را اصلاح کنیم.»

اما «پرس تی وی»، شبکه انگلیسی زبان دولت جمهوری اسلامی، در خصوص واکنش زنان نینجای ایران به گزارش نوشته است: «خبرگزاری رویترز قسمت‌هایی از خبر مزبور را پس از ۱۰ روز تصحیح کرد؛ اما از هر گونه عذرخواهی از دختران ایرانی سر باز زد.»

به گزارش پرس تی وی زنان نینجای ایرانی علیه رویترز شکایت کرده‌اند. این شبکه خبری همچنین خبر داده است، خبرنگاری که این گزارش را تهیه کرده بود از ایران خارج شده است.

پرس تی وی در این زمینه نوشته است: «خبرنگار رویترز پس از اطلاع از امکان شکایت نینجاهای ایران، سریعا کشور را ترک کرد. وی که مدیر دفتر تلویزیون رویترز در تهران و تهیه کننده این گزارش بود، با طرح سئوالی مبنی بر واکنش دختران نینجا در قبال حمله احتمالی به ایران، و استفاده از بخشی از پاسخ وطن پرستانه آنها، اتهام آموزش دیدن برای آدم کشی را به دختران نینجا وارد کرده بود.»


 


رهبران شرکت کننده در اجلاس عالی اتحادیه عرب خواستار اجرای فوری و کامل طرح صلح کوفی عنان برای پایان دادن به بحران سوریه شدند. طرحی که بشار اسد اعلام کرده مفاد آن را می پذیرد.

به موجب این طرح ۶ ماده ای، دولت سوریه باید تمامی نیروهای نظامی خود را از شهرها و مناطق پر جمعیت خارج کند و دو طرف درگیر در سوریه دست کم روزانه ۲ ساعت آتش بس کنند تا نیروهای امدادی بتوانند به مجروحان و غیرنظامیان کمک کنند.

به گزارش بی بی سی، اجلاس عالی اتحادیه عرب با شرکت رهبران و سران تعدادی از کشورهای عضو صبح روز پنجشنبه (۲۹ مارس – دهم فروردین) در حالی که صدای چند انفجار در بغداد شنیده می شد، گشایش یافت. مهمترین موضوع در دستور کار اجلاس بحران سیاسی در سوریه بود.

بحران سوریه، روابط اعراب و اسرائیل، شرایط اقتصادی اعراب و مسایل بین‌المللی مرتبط با این کشورها از جمله موضوعات در دستور کار اجلاس بود.

با این حال تنها ۱۰ نفر از رهبران این اتحادیه که ۲۲ عضو دارد در این نشست حاضر شدند و رهبران کشورهایی چون اردن، مراکش و اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس به جز کویت، در این اجلاس حاضر نشدند.

دولت عراق برای حفاظت از شرکت کنندگان و جلوگیری از عملیات تروریستی در جریان برگزاری این اجلاس، با صرف دهها میلیون دلار، به اقدامات گسترده امنیتی دست زده و حدود دویست هزار تن از نیروهای نظامی و انتظامی خود را در مناطق مختلف بغداد مستقر کرده، بخش های بزرگی از شهر به روی رفت و آمد مردم بسته شده و ورود هواپیماهای تجاری به فرودگاه بغداد و پرواز آنها در حریم هوایی فرودگاه ممنوع است.

با این همه، براساس برخی گزارش ها، همزمان با گشایش اجلاس صدای چند انفجار، از جمله از نزدیک سفارت ایران و منطقه امن موسوم به کمربند سبز، به گوش رسید که احتمالا ناشی از پرتاب خمپاره یا نارنجک بوده است.

این نخستین بار از زمان سقوط صدام حسین، رهبر سابق عراق است که این کشور میزبانی یک اجلاس اتحادیه عرب را بر عهده می‌گیرد.

اجلاس قبلی اتحادیه عرب در بغداد در سال ۱۹۹۰ و کوتاه مدتی قبل از حمله عراق به کویت و اشغال خاک آن کشور برگزار شد در حالی که عراق یک کشور عرب تاثیرگذار در منطقه محسوب می شد.

با وجود تاکید مقامات عراقی بر اهمیت اجلاس جاری بغداد به عنوان گامی در راه رفع مشکلات جهان عرب، ناظران انتظار ندارند که این همایش بتواند دستاورد قابل توجهی، به خصوص در زمینه حل و فصل مساله سوریه داشته باشد زیرا کشورهای عضو اتحادیه نظر واحدی در مورد نحوه برخورد با این موضوع ندارند.

شامگاه چهارشنبه، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، در گزارشی پیرامون جلسات مقدماتی وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده در اجلاس بغداد، گرایش کلی دستور کار این اجلاس را شرح داد.

آقای زیباری گفت که موضع اتحادیه عرب کاملا مشخص است و افزود که اجلاس بغداد “اقدامات تندی را در قبال بحران سوریه پیشنهاد نخواهد کرد.”

اظهارات وزیر خارجه عراق به معنی آن است که اجلاس بغداد خواستار تشدید فشار بر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برای کناره گیری از قدرت به عنوان گام اول در راه پایان دادن به خشونت در آن کشور نخواهد شد.

وزیر خارجه عراق گفت که “گزینش یا انتخاب رهبری سوریه به مردم سوریه ارتباط دارد و موضوعی نیست که اتحادیه عرب یا کس دیگری بتواند در باره آن تصمیم‌گیری کند” هر چند بر لزوم حل بحران سیاسی سوریه نیز تاکید کرد و گفت که “البته نمی توان برای همیشه نسبت به اوضاع سوریه بی‌تفاوت ماند.”

با توجه به اینکه دولت به رهبری شیعیان در عراق با حکومت ایران روابط دوستانه ای دارد، موضعگیری علیه تغییراتی در حکومت سوریه، به عنوان متحد اصلی جمهوری اسلامی در منطقه، طبیعی است.

در مقابل، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده‌اند که بشار اسد با توسل به خشونت و کشتار وسیع شهروندان کشور خود، اعتبار و صلاحیت ادامه حکومت بر سوریه را از دست داده و باید از این سمت کناره گیری کند.

به گفته وزیر خارجه عراق توصیه به کناره گیری رئیس جمهوری سوریه در دستور کار اجلاس قرار ندارد

این کشورها برای سوریه نیز راه حلی را تجویز کرده اند که به پیشنهاد آنان برای پایان دادن به بحران سیاسی یمن شباهت دارد.

پس از یک سال تظاهرات اعتراضی و خشونت بین طرفداران و مخالفان علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن، وی سرانجام با کناره گیری از قدرت در برابر مصونیت از پیگرد قضایی موافقت کرد و به این ترتیب شرایط انتخاب رئیس جمهوری موقت و ایجاد زمینه برگزاری انتخابات آزاد در آینده فراهم آمد.

دولت سوریه چنین پیشنهادی را به شدت رد کرده و با توصیف معترضان با عنوان وابستگان به گروه های تروریستی و تبهکار و یا عوامل خارجی، گفته است که آنان در نظر دارند با سرنگونی حکومت سکولار سوریه، زمینه را برای تسلط اسلامگرایان تندرو بر این کشور فراهم آورند.

رئیس جمهوری سوریه گفته است که تنها راه حل بحران کنونی، اجرای اصلاحات مورد نظر اوست اما مخالفان این اصلاحات را ظاهری دانسته و گفته اند که هدف بشار اسد آرام ساختن اعتراضات کنونی است تا در فرصت مناسب، به سرکوب بی سروصدای مخالفان بپردازد و ادامه حکومت حزب بعث به رهبری خانواده اسد را تضمین کند.

روز گذشته، نخست وزیر قطر گفت که “اگر فداکاری های مردم سوریه به باد رود، برای همه ما شرم آور خواهد بود” و افزود که کشورهای عرب با انتخابی دشوار مواجه هستند: یا باید در کنار اسد باشند یا همراه مردم سوریه.

شورای همکاری خلیج فارس و به خصوص قطر خواستار اقدامات جدی اتحادیه عرب برای پایان دادن به تحولات سوریه شده و به طور خصوصی، نسبت به نتیجه جلسات اتحادیه عرب در شرایط حاضر ابراز دلسردی کرده اند.

برخی از این کشورها موضوع مسلح کردن گروه های مخالف دولت سوریه و ایجاد مناطق امن در نواحی مرزی آن کشور با ترکیه را مطرح کرده اند هر چند دولت ترکیه ظاهرا استقبال چندانی از این پیشنهاد نکرده است.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که دولت ترکیه در نظر دارد به زودی باز هم اجلاسی را تحت عنوان “همایش دوستان سوریه” برگزار کند که احتمالا مقامات شماری از کشورهای عربی و غربی مخالف حکومت سوریه به آن دعوت خواهند شد.

در واکنش نسبت به برگزاری اجلاس بغداد، وزیر خارجه سوریه، که کشور او به این اجلاس دعوت نشده، گفته است هر تصمیمی که در غیاب سوریه گرفته شود غیرقابل قبول است.

اواخر سال اتحادیه عرب در واکنش به برخورد حکومت سوریه با معترضان و نادیده گرفتن توافقنامه با این اتحادیه، عضویت آن کشور را به حالت تعلیق در آورد.


 


ابوالفضل عابدینی فعال حقوق بشر خوزستانی سومین نوروز خود را در زندان سپری می کند.

به گزارش ندای سبز آزادی خانواده‌ این زندانی سیاسی در شهرستان زندگی می کنند و وی به خاطر قطع شدن تلفن‌ها در بند ۳۵۰زندان امکان تماس با خانواده خود را نیز ندارد.

عابدینی در حالی محکومیت ۱۲سال زندان خود را در بند ۳۵۰سپری می‌کند که تاکنون از حق استفاده از مرخصی نیز با وجود داشتن بیماری قلبی محروم بوده است.

ابوالفضل عابدینی در فاصله سالهای ۱۳۸۴تا ۱۳۸۶چندین بار توسط نیروهای امنیتی استان خوزستان بازداشت و این بازداشت‌ها منجر به صدور حکم یک سال حبس تعزیری از سوی دادگاه انقلاب اهواز برای وی شد.

ابوالفضل عابدینی در تاریخ نهم تیر ماه سال ۱۳۸۸بازداشت و در تاریخ ۴آبان با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی بار دیگر در تاریخ ۱۲اسفند ماه ۱۳۸۸در جریان دستگیری‌های گسترده‌ی کنش‌گران حقوق بشر ایران توسط سپاه پاسداران همراه با ضرب و شتم در منزل پدری خود در رامهرمز خوزستان بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲الف زندان اوین منتقل شد.

درتاریخ ۱۵فروردین ماه در حالی که یک ماه از بازداشت وی نگذشته بود، دادگاه انقلاب اهواز ابوالفضل عابدینی را به اتهامات ارتباط با دول متخاصم، فعالیت‌های حقوق بشری و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم مربوط به پرونده پیشین عابدینی بود که به بازداشتش در تیرماه سال ۱۳۸۸و آزادی‌اش با قید وثیقه ۳۰۰میلیونی در آبان ماه همان سال منجر شده بود.

در فروردین ماه سال ۱۳۸۹یک سال بعد از صدور حکم اول، ابوالفضل عابدینی بار دیگر از سوی شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، این در حالی بود که وی در پرونده‌ی قبلی نیز به همین اتهام محکوم به زندان شده و در حالی سپری کردن این محکومیت بود. این حکم ۱۳اردیبهشت ۹۰به عابدینی ابلاغ شد و محکومیت وی به ۱۲سال زندان افزایش یافت.


 


در حال حاضر حفره ایجاد شده توسط مسئولان قطار شهری با سیمان، خاک و سنگ پر شده و بر روی آن ۶ ورق فولادی ضخیم انداخته شده است.

به گزارش مهر، طبق گفته شاهدان حوالی ساعت ۶ عصر روز گذشته در خیابان چهارباغ بالای اصفهان و نزدیک چهارراه نظر، به ناگاه آسفالت وسط خیابان متورم شده و شروع به بالا آمدن می‌کند.

طی ساعاتی آسفالت وسط خیابان ترک خورده و نزدیک به نیم متر بالا می‌آید، سپس از ترک‌های ایجاد شده، مخلوطی از آب و گل کف‌آلود فوران می‌کند و حفره‌ای به مساحت تقریبی ۲۰ مترمربع میان خیابان به وجود می‌آید.

شاهدان با تلفن به آتش‌نشانی موارد را به اطلاع رسانده و اکیپ‌هایی از نیروهای امدادی در محل حاضر شده پس از بستن راه پرتردد چهارباغ بالا – که از شاهرگ‌های عبور و مرور مسافران نوروزی است – شهرداری اصفهان اقدام به پر کردن مترو می‌کند.

لازم به ذکر است در مسیر تونل‌های شرقی و غربی متروی اصفهان بارها و بارها فرو نشست و یا ریزش‌هایی رخ داده که دو فرونشست سال گذشته در مقابل سی و سه پل بسیار خبرساز شده بود. این فرونشست‌ها پس از انحراف اول دستگاه حفار متروی اصفهان (تی.بی.ام) رخ داده بود.

با وجود تمامی این فرونشست‌ها در مسیر مترو مسئولان شهری مصمم هستند که مسیر شرقی – غربی متروی اصفهان را نیز از زیر میدان نقش جهان و برخی بناهای تاریخی این شهر عبور دهند!

تاکنون این انتخاب در مسیر مترو با مقاومت اهالی رسانه و نخبگان میراث فرهنگی کشور روبه‌رو بوده است و باید دید آیا خط شرقی – غربی متروی اصفهان هم به سرنوشت خط شمالی – جنوبی دچار می شود.

در حال حاضر حفره ایجاد شده توسط مسئولان قطار شهری با سیمان، خاک و سنگ پر شده و بر روی آن ۶ ورق فولادی ضخیم انداخته شده است.


 


پنج قدرت اقتصادی نوظهور موسوم به گروه بریکس روز پنج‌شنبه در پایان اجلاس یک‌روزه خود در بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر «گفت‌وگو» به عنوان تنها راه بحران در ایران و سوریه نسبت به هر گونه اقدام نظامی علیه این دو کشور هشدار دادند.

گروه موسوم به بریکس متشکل از پنج کشور روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی در پیش‌نویس قطعنامه پایانی خود نیز بر راه حل دیپلماتیک برای رفع بحران اتمی جمهوری اسلامی تاکید کرده بود.

گروه بریکس همچنین از طرح صلح سوریه که کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب، پیشنهاد کرده است اعلام حمایت کرد.

این پنج قدرت اقتصادی نوظهور در چهارمین اجلاس سران خود که روز پنج‌شنبه به کارش پایان داد همچنین حق جمهوری اسلامی ایران را برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی به رسمیت شناخته و بر آن تاکید کردند.

به گزارش رادیو فردا، مانموهان سینگ، نخست وزیر هند و میزبان این اجلاس که در دهلی نو برگزار شد، در بیانیه پایانی این اجلاس گفت: «توافق کردیم که راه حل پایدار برای بحران ایران و سوریه تنها از راه دیالوگ و گفت‌وگو دست‌یافتنی است.»

کشورهای عضو گروه بریکس، جز روسیه، همگی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت خام ایران هستند و به همین دلیل با تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران همواره مخالفت کرده یا در برابر عملی کردن آنها مقاومت کرده‌اند.

این پنج قدرت اقتصادی همچنین علیه هر گونه اقدام نظامی غرب یا اسرائیل برای پایان دادن به بحران در سوریه و ایران و «عواقب فاجعه‌بار» این حمله هشدار دادند.

بخش اعظم بیانیه پایانی اجلاس بریکس در پایتخت هند به مسائل مالی و اقتصادی جهانی اختصاص داشت و کشورهای عضو گروه از طرح خود برای تاسیس اولین نهاد مشترک خود یعنی یک بانک توسعه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این «بانک بریکس» که هنوز در مراحل اولیه طراحی و برنامه‌ریزی است قرار است این پنج قدرت نوظهور اقتصادی را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و در آینده رقیب بانک جهانی یا بانک توسعه آسیا باشد.


 


کلمه- زهرا صدر:

مادر جواد علیخانی فعال دانشجویی در بند ۳۵۰ اوین می گوید: اعصابم را از دست دادم و خیلی حرص می خورم. دکتر میروم و خیلی قرص هم می خورم اما خوب نشدم. به خاطر جواد خیلی حرص خوردم. اما خدا را شکر می کنم که بچه ام را خوب تربیت کردم. اخلاقش خوب و است و من از خودم راضیم.

چند روز پیش کلمه خبر داده بود که این فعال دانشجویی که از روز پنج شنبه بارها به دلیل عارضه کلیه بارها بهداری اوین منتقل شده بود، روز یکشنبه به بیمارستان مدرس اعزام شد اما به دلیل نبودن تکنیسین سونوگرافی، بار دیگر در حالی که نگرانی از عفونت کلیه وی را تهدید می کند به زندان اوین بازگردانده شد.

در آن خبر آمده بود که جواد علیخانی به دلیل امتناع از زدن دست بند و پابند با تاخیر به بیمارستان اعزام شده و بلافاصله پس از بازگشت به بند ۳۵۰ دچار حالت تهوع شد.

به گزارش کلمه، به گفته ی هم بندی های جواد علیخانی در این مدت بارها وی را به دادستانی برده اند و تاکید کرده اند که اگر نامه ی عفو را امضا کند می تواند به مرخصی برود اما وی نپذیرفت، تا آنجا که سال ۹۰ را نه در کنار خانواده اش بلکه در بند ۳۵۰ زندان اوین و در کنار باقی زندانیان سیاسی تحویل کرد.

جواد علیخانی، چندی پیش در نامه ای از زندان اوین خطاب به مادرش نوشته بود: “افسوس میخورم که فقط هفته ای یکبار می توانیم هم را ببینیم. آن هم از پشت دیوار های شیشه ای سرد اوین که با میله های آذین شده. در آن لحظه ملاقات که چشمان بارانی ات را می بینم، آتش به خرمن هستی ام می زند و تنها نفس های گرم وجودت است که مرا به وجد می آورد.”

جواد علیخانی، دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز، برای دومین بار، در دوم خرداد ١٣٨٩ بازداشت شد. این فعال دانشجویی پیش از این نیز در مهر ماه سال ٨۶ بازداشت و پس از ۱۱ ماه حبس در شهر اهواز، با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی در پاییز سال ١٣٨٧ در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به سه سال زندان کاهش یافت. وی که ماه های نخست محکومیت خود را در زندان های اهواز سپری کرده بود، پس از انتقال به تهران، هم اکنون در زندان اوین دوران محکومیت خود را می گذراند.

پدر و مادر این زندانی سیاسی در گفتگو با کلمه از روزهای زندان اهواز می گویند و از زندگی کارگری سختی که این روزها مسائل اقتصادی ان را سخت تر کرده، پدر از ظلم هایی می گوید و مادر از افرادی که تهمت ضد انقلاب بودن به پسرش زده اند، اما هر دو در اوج خستگی محکم و با صلابت معتقدند که پسرش حق می گوید و به او افتخار می کنند.

لازم به توضیح است که این گفت و گو یک ماه پیش انجام شده است.

متن کامل گفت و گوی کلمه با مادر جواد علیخانی را که به دلیل فضای خاص حاکم بر آن و احساسات مادر خسته و دلشکسته نیمه تمام ماند و پدر این زندانی سیاسی آن را ادامه داد، با هم می خوانیم:

وقتی نامه ی آقا جواد را خواندید چه حسی داشتید؟

کدام نامه؟

همان نامه ای که چند وقت پیش برای شما نوشتند و در رسانه ها منتشر شد.

ما کامپیوتر و ماهواره نداریم. اصلا نامه ی بچه م را ندیدم. چی نوشته بود؟

بخشی از نامه را می خوانم و صدای گریه ی مادر آن سوی تلفن، خواندنم را مختل می کند. کار ساده ای نیست. گاهی حرف زدن با یک مادر و خواندن جمله های پسرش در اوج دلتنگی آنقدر سخت می شود که ادامه ی گفتگو را ناممکن می کند…

“مادر عزیزم

روزهای دوشنبه که می شود با اینکه می دانم چه سختی هایی را متحمل می شوی و با کهولت سن رنج های مسیر کرج تا اوین را به جان می خری و در سرما و گرما و به هر وسیله خودت را به زندان می رسانی ، لحظه شماری میکنم و چشم انتظار حضورت هستم.

افسوس که تنها ٢٠ دقیقه رویت را می بینم. دقایقی که یک عمر برایم ارزش دارد و حضورت به من معنا می بخشد و لحظات پایانی ملاقات را به یاد می آورم که وجود نازنینت ققنوس وار می سوزد تا از خاکسترش ققنوسی جوان و باطراوت چون فرزندش بروید. اینگونه میشود که با دیدن این عشق در چشمانت احساس غرور می کنم و مهر مادری را در تک تک ذراتم حس میکنم و اینکه نگاهت سرشار از رازهایی ست که در دل داری و نمیگویی و من تنها می توانم به تفسیر و تاویل روی بیاورم که مضمون کلام و نگاهت می تواند این سخنان آهنگین باشد: کوچه ها منتظر بانگ قدم های تو اند/ تو از این برف فرود آمده دلگیر مشو..”

من جواد را خیلی دوست دارم. وقتی اهواز بود یکسال من تنها رفتم و آمدم اصلا خسته نشدم. گفتم به خاطر بچه ام من میروم. باور کنید گرسنه می رفتم و بر می گشتم اما به عشق دیدن جواد خسته نمی شدم. خدا می داند که خیلی تلاش کردم، ۱۵ روز اهواز بودم پرونده اش را درآوردم. البته به خودش نمی گفتم اصلا. فقط گفت مامان پول داری؟ گفتم دارم. نداشته باشم هم می گویم دارم که او حرص نخورد که من پول نداشته باشم. خدا کمکم کرده. من سواد ندارم که یک شماره بگیرم ولی خدا کمک کرد. بار اول با اتوبوس رفتم. جواد گفت راه سخته مامان با قطار بیا. گفتم من بلد نیستم گفت آدرس می دهم. قطار هم ارزونتر بود گفتم هرچه باشد من تحمل می کنم و به بچه ام سر می زنم. بچه ام آنجا تنها بود کسی نبود که برود حال او را بپرسد. وقتی هم که به تهران منتقل شد اول گفتم خدایا من چطور بروم و بیایم، بلد نیستم. اما چند بار که رفتم و آمدم یاد گرفتم. الان خدا را شکر راحتم. اما خودم اعصابم را از دست دادم و خیلی حرص می خورم. دکتر می روم و خیلی قرص هم می خورم اما خوب نشدم. به خاطر جواد خیلی حرص خوردم. اما خدا را شکر می کنم که بچه ام را خوب تربیت کردم. اخلاقش خوب و است و من از خودم راضیم.

آقای علیخانی از برخوردهای داخل زندان و رفتارهایی که با ایشان شده برای شما تعریف کردند تا حالا؟

نه تعریفی نمی کند. چون من یک مادر هستم و اعصابم ضعیف است و تحمل دردهایش را ندارم. یکدفعه که رفته بودم ملاقات گفتم چرا اینقدر لاغر شدی چرا صورتت اینطور شده؟ گفت که عیب ندارد و حرف را عوض کرد. اما هم بندیش به من می گفت پسر خیلی خوب و آرامی است. حتی به من نمی گوید که مثلا دلم تنگ شده.. فقط می گوید مامان برو ملاقات حضوری بگیر، برو مرخصی بگیر.

آیا برای مرخصی و ملاقات اقدام کرده اید؟

من خودم که سواد ندارم و فارسی نمی توانم حرف بزنم. از وقتی جواد را گرفتند می توانم کمی فارسی حرف بزنم. می روم دادستانی نامه بنویسم جواب نمی دهند می گویند برو تلفن بدهید تماس می گیریم. اما تماس نمی گیرند و من دوباره می روم دادستانی.

آقای علیخانی را چه زمانی بازداشت کردند؟

سال ۸۶ بازداشت شد. دانشجوی شهید چمران اهواز بود.

می دانید چرا؟

به خدا من نمی دانم. گفت من رفتم بیرون کتاب بخرم اطلاعات من را گرفت. اطلاعات گفت با ما همکاری کن تا آزادت کنیم. جواد گفت من همکاری نمی کنم. هر کاری بکنید هم همکاری نمی کنم. به خاطر همین ۱۱ ماه بلا تکلیف در اهواز نگهش داشتند. اول برادر بزرگش رفت نگفتند کجا است. بعد پدرش رفت و پیدایش کرد.

برخوردهای ماموران با شما چطور بوده است؟

چه بگویم من.. خودتان که بهتر می دانید. من کارت پدرش را بردم که جبهه رفته، نشان دادم به رییس دفترش. گفت من از این کارتها زیاد دارم. به من هم برخورد یه مقدار بلند حرف زدم و گریه کردم.

آیا در این مدت عضو دیگری از اعضا خانواده را تحت فشار گذاشته اند؟

یک دفعه اطلاعات آمد برادر بزرگش را برد و با او صحبت کردند. دانشگاه قبول شده بود تهران. بنده خدا ۲ میلیون خرج کرده بود اما موقع امتحان نگذاشتند امتحان بدهد. یک دفعه که من از اهواز آمدم کرج و دوباره برگشتم اهواز پسر بزرگم اعتراض کردم به آنها و گفت چرا مادر ما را اذیت می کنید به همین خاطر اطلاعات آمد و ازش تعهد گرفتند.

این روزها اوضاع بهتر است؟

وقتی که اهواز بود خیلی اعصابم داغون بود. اذیت می شدم. الان خدا را شکر که آمده تهران میروم آنجا ملاقات و خانواده ها را می بینم یک مقدار بهتر شدم. دلم تنگ می شود ولی افتخار می کنم. با فامیل هم قطع رابطه کردم به خاطر اینکه می گویند پسرت ضد انقلاب است. اما مهم نیست چون من می دانم پسرم ضد انقلاب نیست و ناحق نمی گوید.

پدر جواد علیخانی درخواست می کند گوشی را بگیرد، احساس می کند فشار عصبی روی همسرش زیاد شده و آزارش می دهد.

آقای علیخانی در خبرها درباره ی وضعیت جسمی آقای علیخانی خوانده ایم لطفا درباره ی در مورد آخرین وضعیت روحی پسرتان بفرمایید.

خب به نظر من روحیه اش ضعیف شده و هم به قول معروف در عذاب است. اگرچه سعی می کند که بروز ندهد جلوی ما، ولی من پدرم. پسرم را می شناسم. هرچقدر ما تعریف کنیم و خوبی بگوییم بالاخره زندان، زندان است. معلوم است در عذاب است.

مدتی که اعتصاب غذا کردند یک مقدار بهشان فشار آمده بود ولی بعد از آن بهتر است و زیاد نگران نیست. بعضی وقتها که مادرش میرود آنجا و دلتنگی می کند می گوید نگران نباش مامان اینها تمام می شود و این روزها می گذرد. خیلی ها هستند، فقط من نیستم.

آقا جواد به شما در مورد بازجویی هایی که داشتند و انفرادی ها برخورد ها چیزی گفته اند؟

در مورد انفرادی می گفت که زیاد فشار آوردند که بیا با ما همکاری کن اگر می خواهی ما به تو کمک کنیم. با ما همکاری کن که بر تو سخت نگیریم. جواد هم گفته نمی توانم به مردم حرفهای دیگر بزنم و دیگران را لو بدهم که بار خودم را سبک کنم. برای همین پسرم را یکسال در بازداشتگاه اهواز نگه داشتند.

شما تا به حال با مقامات قضایی دیداری داشتید؟

من هر جایی که بگویید غیر از دفتر رهبر نامه بردم. ولی نتیجه نگرفتم. از سال ۸۶ تا امسال ما دوندگی کردیم ولی هیچ. هرچه هم که می گویند الکی است. باور نمی کنم اگر حرف راست هم بگویند دیگر حرف آنها را باور نمی کنم. دیگر ته دروغ های اینها در آمد. ما رفتیم اهواز انتقالی گرفتیم آوردیم. به ما گفتند این دفعه اول است و اگر جرمش ۳ سال است نصفش که گذشت آزاد می کنند. ۱۱ ماه و خرده ای که در اهواز مانده ۷ ماه دیگر که بماند آزادش می کنند. گفتند پارسال اول دی که آزاد است. ما هم با دلخوشی روزشماری کردیم خبری نشد. ۲۲ بهمن آمد خبری نشد. عید فطر امسال آمد گفتم صد در صد آزاد می شود. گفتند ۱۰۰ نفر زندانی سیاسی یکی هم این جواد است. از آن ۱۰۰ نفر ۵۰ نفر را آزاد کردند آنهایی بودند ۱۰ روز ۱ ماه از محکومیتشان مانده بود را به اسم سیاسی آزاد کردند. ولی نه حرفشان حرف نیست. ما از این مسئولین خیلی دروغ شنیدیم ولی عمل ندیدیم.

قطعا مصاحبه شما را مسوولین قضایی می خوانند چه صحبتی با آنها دارید.

هرچی در این مملکت به ضرر خودشان تمام می شود می گویند قانون. من چه بگویم به مقامات بالا؟ از بالا گرفته تا پایین عملی نیست حرفشان. ما دیگر انتظاری از اینها نداریم تمام شد.

وضعیت روحی و جسمی مادرشان چطور است؟

مادرشان دیگر تمام کرده هم از لحاظ روحیه و هم از لحاظ اذیت و آزار. من یک کارگرم. فشارهایی که روی ما است خیلی عصبی ترم کرده. مثلا می بینم حرص می خورم می گویم دیگر نمی آیم ملاقات پشت شیشه برم با هزار التماس یک کلمه بگویم که حالت چطور است آن را هم نمی خواهم. ولی مادرش تحمل نمی کند هر هفته می رود. شنبه یکشنبه می رود التماس می کند به دادستانی که ملاقات بگیرد. دوشنبه ها که ملاقات است صبح ساعت ۸ راه میفتد از کرج تا تهران. تابستان در گرما زمستان در سرما. در برف و باران می رود و می آید و می افتد. الان روزی ۵-۶ تا قرص اعصاب می خورد. هرجا هم که می رود می گویند برای اعصاب است. علت چیست؟ علتش همین آقا جواد بوده. اگر جواد اشتباهی کرده خب یک کم انصاف داشته باشید. جوان است. اما مقامات بالا هم ماشا الله نه گذشت دارند نه انصاف و نه رحم و مروت. ظالم کیست؟ هر کسی ظلم بکند می شود ظالم. قبلا هم ما شنیدیم ظالم و غیر ظالم مسلمان و شیعه و رحم و مروت و عدالت. الان هم همین حرفها است دیگر فرقی نمی کند که. آنها اینها را منافقین و فتنه گر حساب می کنند ما هم می گوییم ظالم و ظلم و… یزید و ابابکر و عثمان هم این ظلم را نکردند که اینها به این خانواده می کنند.

شما معتقدید آقا جواد اشتباهی کردند؟

نه آقا جواد اشتباهی نکرده. آقاجواد گفته در این مملکت اگر کسی بی سواد است حقش از بین می رود. ما دانشجوییم ما باید حرف بزنیم و مشکلات را بگوییم، نه اینکه سرمان را بیندازیم پایین و فقط دفتر و کتاب را نگاه کنیم.

مثلا چه حرف هایی را باید زد؟

در این مملکت این همه در آمد. ۳۰ میلیارد دلار را خودشان قبول کردند که رفته بعد ۱۰۰ تا از اون ۳۰ میلیارد ها رفته و حالا ما یکدانه نان بربری یا نان لواش ۲۵۰ تومنی نداریم تو مملکتمان بخوریم. مثلا جیره بندیه. ما الان فیش گازمان آمده ۱۵۸ تومان آقا به ما میگوید ما به شما یارانه می دهیم حق خودتان را بهتان میدهیم. چقدر؟! ۴۵ تومان؟ و یک نمونه پول گازمان آمده ۱۵۸ تومان. من بقیه اش را از کجا بیاورم بدهم. پول آب می خواهد پول برق می خواهد پول تلفن می خواهد خرج خانواده می خواهد.. در این مملکت بیمه نیستیم، در آمد نداریم، بازنشستگی نداریم. کارگر روزانه ایم یک روز بتوانم بروم ۵ تومان دارم یک روز نتوانم بروم نداریم. من چطور در این مملکت به این مسوولین دلم خوش باشد. مجبوریم و می گوییم “صل علی محمد یار امام خوش آمد”. اینا همه زبانی است عملی نیست قلبی نیست. اینها همه از ترس است. از واهمه است. از شکنجه دادن اینهاست. اینها شب ساعت ۱۱ در خانه را می زنند و آزار و اذیت می کنند که آقا بیا بیرون یا خانم بیا بیرون. آدم از ظلم می ترسد و این حرفها را می گوید. اگر من واقعا زن و بچه ام نباشد یک حرف هایی می زنم هرجایی هم که دوست داشتند ببرندم باز از این عذاب بهتر است. از ظلم و ستم بهتر است منتهی چاره ای نیست آدم راهی ندارد. الان مگر اعلام نمی کنند که این اقتصاد و این تحریم ها را فتنه گر ها پیش آوردند؟ یعنی چه؟ فتنه گر ها که به حساب شما یکیشان کروبی است، یکیشان هم موسوی، که آنها هم که گوشه زندانند. آنها چطوری آوردند؟

ما بالاخره شکنجه می شویم. آنها در زندان و ما هم در خانه در عذابیم. عذاب یعنی عذاب روحی. عذاب روحی این است که ما فکرمان پیش بچه مان است. با کارگری و با هزار مشکل بچه بزرگ کردیم دانشگاه برود و درس بخواند و کتاب و خرجش را تامین کن به امید آینده. حالا معلوم نیست آینده چه می خواهد بشود.

به عنوان یک پدر حس شما از این محکم ایستادن پسرتان چیست؟

کار بد و زشتی نکرده که آدم سر به زیر باشد. دزدی و قتل که نیست. خب هر کسی یک عقیده ای دارد حکومت یک عقیده دارد و ملت هم یک عقیده که با هم نمی خواند. هر کس یک نظریه ای دارد و می خواهد نظریه خود را بگوید. اینجوری است که حکومت هم با این سیاسی ها مخالف می شود.

شک نکنید که من به پسرم افتخار می کنم منتهی ما توانمان از لحاظ روحی جسمی و مالی ضعیف است. آدم از خودش زود خسته می شود. شما حساب کنید آدم هم از لحاظ مالی در عذاب باشد هم از لحاظ روحی عذاب بکشد زود خسته می شود. یا بگوید مثلا این زندگی را می خواهم چه کار کنم یا می گوید خدا به ما چند سال عمر داده این زندگی را می خواهم چه کار کنم. از این چیزها. این هم به خاطر عصبانیت و روحیه ضعیف شدن و عذاب کشیدن است. بله افتخار میکنم. این دانشجویان و این جوانها اعتراض کردند خب حالا همه هم زود موفق نمی شوند. یک روز بالاخره ۱۰ تا مثل جواد ۲۰ تا مثل جواد بلند می شوند و این حرفها پایمال نمی شود. یک روز زنده می شود. چطور الان می گویند خون شهداست که این مملکت را زنده نگه داشته، همین حرفهای حق هم یک روز بالاخره اثر می گذارد در آینده. ناراحت نیستیم از جواد ناراحتی مان این است که ما کارگریم و نمی توانیم. هر هفته شنبه و چهارشنبه میریم دادستانی از ۹ صبح گرسنه و و تشنه و برف و سرما و گرما و شب. تو روستایی از کرج بلند شو برو تهران و زندان اوین. من هم کارگرم از کار می آیم خسته و کوفته ولی الحمد الله تحمل می کنیم و به خودمان هم افتخار می کنیم. روزی رسان خداست و هرچه خدا بخواهد همان می شود. این ظلم را تحمل میکنیم، خدای ما بزرگ است.


 


محمدعلی سبحانی

 

بدون شک یکی از اتفاقات مهم در تحولات فلسطین توافق دو گروه فتح و حماس در سال گذشته بود . این اتفاق مهم که در کشور قطر و با حضور امیر این کشور توسط دو رهبر فلسطینی یعنی محمود عباس ملی گرا و خالد مشعل اسلام گرا به امضا رسید. هر چند قطر در تحولات گذشته فلسطین به دلایل مختلف جایگاهی نداشته است لیکن اکنون با نقشی کاتالیزورگونه در تحولات منطقه اهمیت پیدا کرده است. میانجی گری قطر دلیل زیادی و یا کمی اهمیت این تحول نیست بلکه خود این واقعه به عنوان یکی از وقایع تاریخی ملت فلسطین به حساب می آید، هر چند قطر امروزه مورد توجه غرب و دارای امکانات تبلیغاتی گسترده ای است که برای پوشش سیاسی و تبلیغاتی این واقعه نقش مثبت بازی می کند . اکنون برای بررسی موضوع می توان با اشاره به صحنه داخلی تحولات فلسطین درک درست تری از این وقایع ارائه داد .

در سال ۲۰۰۶ انتخابات آزاد فلسطین در داخل سرزمین های اشغالی فلسطین که سلطه ی فلسطین را شامل می شود برگزار شد.این انتخابات با حضور ناظران بین المللی برگزار شد و حماس برنده آن اعلام گردید. بر این اساس مجلس قانون گزاری و سپس دولت فلسطینی تشکیل شد. اما این دولت، دولتی مستعجل بود و خیلی زود اختلافات به فروپاشی آن و جنگ و درگیری منجر شد به گونه ای که زندگی مسالمت آمیز دو قدرت فتح حماس در کنار هم غیر ممکن گردید و در نتیجه آن سرزمین تحت حاکمیت فلسطینی ها دو تکه شد. دولتی در غزه وابسته به حماس و دولت دیگری در کرانه باختری وابسته به فتح تشکیل شد.

اندکی گذشت تا معلوم شود نیروهای مبارز فلسطینی به جای هم افزایی ملی و تقویت نیروی فلسطینی به در گیری های داخلی پرداختند و اختلافات درونی گرفتاری های مختلفی را برای خانه فلسطینی ایجاد کرد. رژیم اشغالگر از این اختلافات و از تشکیل دو هویت فلسطینی استقبال نمود و شاید مهم ترین دلیل فرصت پیدا کردن ارتش اسرائیل برای حمله به غزه، همین اختلاف بود. با افزایش نگرانی ها میانجی گری ها نیز شروع شد. عربستان سعودی اولین برگ برنده میانجی گری را با برگزاری نشست مکه در سال ۲۰۰۷ به دست آورد. محمود عباس وخالد مشعل در مکه ورقه ای را امضا کرند که توانست تا حدودی اختلافات و زد و خورد ها را کنترل کند. اما مشکل واقعی کماکان باقی ماند و کشمکش ها همچنان ادامه پیدا کرد. پس از عربستان نوبت مصر شد تا شانس خود را برای حل مشکل داخلی فلسطینی به معرض آزمایش بگذارد. ورود مصر به عرصه میانجی گری امید ها را افزایش داد، و در چندین نشست – بنا به ضرورت های زمان و مکان – میانجی گری مصر انجام و موفقیت های قابل توجهی را به همراه داشت. خصوصاً این که ورود مصر معادله غزه را که پس از درگیری های فلسطینی در محاصره کامل به سر می برد، تغییر داد. اگر مصر با توجه به هم مرزی با غزه وارد این معادله نمی شد، ممکن بود شرایط غزه به لحاظ انسانی فاجعه بار شود. البته جنگ ۲۲ روزه، مصر حسنی مبارک را مجبور به چنین دخالتی نمود. هر چند همه این ها نتوانست مشکل ساختاری فلسطینی ها را حل کند. مشکلی که باید دوسوال را جواب داده و آنرا حل کند. سوال اول اینکه خود گردان فلسطینی و دولت غزه و نیز حماس و فتح با چه مکانیزمی از بن بست فعلی بیرون آمده و زندگی مردم غزه و کرانه باختری را به نحو شایسته ای سازماندهی نموده و مدیریت کنند. سوال دوم این که با ورود حماس به صحنه قدرت و مدیریت فلسطینی تکلیف مجلس فلسطنی و سازمان آزادی بخش فلسطینی چه خواهد شد و آیا سازمان و یا نهادی که فلسطین را در نظام بین الملل نمایندگی خواهد کرد، باز سازی و تشکیل خواهد شد، تا همه مردم فلسطین و گروه های مبارز من جمله اسلامی ها، ملی ها، قومی ها و سایرین در آن شرکت داشته باشند؟ در توافق مکه و نشست های قاهره و کلیه توافقاتی که در آن نشست ها انجام شد، فرصت فراوانی به مسائل اساسی داده نشد. از ابتدای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ این تلاش ها تنها کنترل کننده بود، هر چند مورد سوء استفاده اسرائیلی ها قرار گرفت.

اما اکنون در سال ۲۰۱۲ پس از گذشتن یک سال از تحولات بهار عربی، چه شرایطی به وجود آمده است که گفته می شود: فتح و حماس می خواهند – و حتی مجبورند – تا به طور جدی شرایط جاری منطقه و جهان را درک نموده و برای هر دو سوال مطرح شده پاسخ مناسب پیدا کنند. آن شرایط عبارتند از:

۱٫ مردم فلسطین و ملت های عرب از در گیری فلسطینی – فلسطینی به شده ناراحت و نگران شده اند. خصوصاً فلسطینی ها که به خاطر این اختلافات به دردسر های فراوانی افتاده اند. آنها همزمان با خیزش ملت های عرب در خیابانهای غزه و کرانه باختری، دست به تظاهرات زده و از رهبران خود خواستند که دور یک میز جمع شده و به جای اختلافات و درگیری های بی ثمر به مافع آنان و رفاه و امنیت و آینده فلسطینی ها بیاندیشند.

۲٫ بهار عرب منجر به سقوط برخی از رهبران عرب شد. دلیل سقوط این رهبران عدم توجه به خواست های مردم و عدم رعایت حقوق مدنی آنان بود، بدون شک نه مردم فلسطین و نه هیچ یک از ملت های منطقه از تحولات جاری جدا نبوده اند و چنان چه شاهد بودیم، بهار عرب کلیه کشور های عربی را به انحای مختلف تغییر داد. برخی دچار انقلاب و دگرگونی سیاسی شدند و پاره ای به اشکال دیگری تحت تاثیر قرار گرفتند. تحولات در فلسطین نیز در همین راستا ارزیابی می شوند، هر چند که رهبران فلسطینی با پیش بینی و ارزیابی بهتری با این تحولات برخورد کردند و به همین دلیل به عبور کم هزینه تر از این بحران امیدوارتر شده اند. فلسطینی ها که خود پیشتاز انتخابات آزاد در جهان عرب به حساب می آیند، با پاسخ گو نمودن خود در مقابل خواست مردم و با در نظر گرفتن شرایط جاری می توانند از این بحران عبور کنند. آنها باید حق مشارکت همگانی مردم و احزاب در داخل و خارج فلسطین را به رسمیت بشناسند.
۳٫ مصر و سوریه در دوسوی قضیه فلسطین نقش تاریخی بازی نموده اند و در طول ده ها سال گذشته سرنوشت فلسطینی در دمشق و قاهره رقم می خورده است. امروزه اما تغییرات وسیعی در خاور میانه به وجود آمده است و نقش مصر و سوریه دستخوش تغییر شده است. دموکراسی های نوپای عربی و در راس آن مصر نگاه جدیدی را در موضوع فلسطینی ایجاد کرده اند. حسنی مبارک محور صلح با اسرائیل سقوط نموده است. بشار اسد و سوریه محور مقامت فلسطینی در آستانه سقوط قرار گرفته است. در مصر اخوان المسلمین اکثریت پارلمان را دراختیار گرفته است. دولت کنونی مصر دیگر هم پیمان محمود عباس و مخالف حماس نیست. چراکه حماس خود اخوان المسلمین در فلسطین است. نقش مصر در مسائل داخلی فلسطین تغییر ماهیتی پیدا کرده. حماسی ها در حال ترک سوریه هستند و به جایگزین های دیگری می اندیشند. همه این تحولات حاکی از این است که نیرو های فلسطینی به معادلات جدیدی فکر می کنند که با شرایط جدید سازگار باشد. چرا که فلسطینی ها به هیچ عنوان به ماندگاری خانواده اسد و حزب بعث در سوریه امیدی ندارند. چه بسا ترجیح می دهند حکومت آینده در سوریه ترکیبی شبیه حاکمیت در مصر داشته باشد. هر چند آینده سیاسی سوریه هنوز معلوم نیست، اما همه مطمئن هستند که سوریه دیگری در انتظار خواهد بود. این تحولات و سایر تحولات در منطقه جغرافیای سیاسی در منطقه را به زودی تغییر خواهند داد. فلسطینی ها دیگر به شرایط گذشته نمی اندیشند. آنها نیز باید خود را با شرایط جدید سازگار کند . حماس برای حفظ شرایط رو به پیشرفت خود دیگر نمی توانند به سوریه تکیه کنند . عمق استراتژیک برای آن ها تغییر نموده است شاید آن ها به این می اندیشند که شاید عمق استراتژیک آن ها دولت های دموکراتیک تازه تاسیس باشند بنابراین باید با تغییرات تاکتیکی و اصلاح استراتژی وضعیت خود را با شرایط جدید متناسب نمایند. انقلاب ها در جهان عرب و تغییرات جدی در خاورمیانه موجب شده است که در طول سال ۲۰۱۱ صحنه ی داخلی فلسطین تاثیرات فراوانی را گرفته است . توافق فتح و حماس که در دوحه و با حضور امیر قطر به امضا رسید نتیجه ی همین تحولات است و فلسطینی ها را بر آن داشت تا از تصورات و خواسته های خودخواهانه و تمامیت خواهانه ی خود دست کشیده و موافقت نامه ی وحدت در ساختار سیاسی فلسطینی را امضا نمایند . آنها از بقیه ی گروه های فلسطینی نیز دعوت نموده تا آنان نیز در این مسیر قرار گیرند شاید در سایه تحولات دموکراتیک منطقه و با شرایط جدید خانه ی فلسطینی را دوباره بازسازی نمایند. بازسازی سازمان آزادی بخش فلسطین و تشکیل مجلس ملی فلسطین مهم ترین هدفی است که در ورای این تحولات به آن فکر می کنند و برای رسیدن به این مهم، همه ی فلسطینی ها و هر دو گروه بزرگ فتح و حماس باید به حق رای مردم و مشارکت سیاسی متنوع و گسترده ی همه ی گروه ها و رنگ های فلسطینی احترام بگذارند . در یک جمله می توان گفت وضعیت حساس منطقه نیروهای فعال فلسطینی را اجبارا به این سو می کشاند که ساختار سیاسی واحدی را به وجود آورده و فلسطینی ها را در جوار آن متحد سازند .

 

منبع: دیپلماسی ایرانی


 


کلمه: از پیش از تعطیلات نوروزی، مسئولان کشور تلاش بی وقفه ای برای ارائه آمار مسافران نوروزی دارند بحدی که استاندار قم از ورود بیش از ۲۱ میلیون مسافر از ابتدای تعطیلات نوروزی تا پایان هشتمین روز از سال جدید به استان خبر داد.

ارائه آمار از سوی مسئولان در حالی صورت می گیرد که در خصوص اصلی ترین مسایل کلان کشور همچون نرخ تورم، آمار بیکاران و … آمار قابل اعتنایی وجود ندارد.

اصفهان که رتبه اول ورود گردشگری را از آغاز تعطیلات نوروزی تا کنون کسب کرده است طبق آمار اعلام شده کمتر از چهار میلیون مسافر نوروزی دارد.

ادعای استاندار قم برای جذب بیش از ۲۱ میلیون مهمان نوروزی در حالی صورت می گیرد که مساحت این استان فقط ا ۱۴۶۳۱ کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن حدود یک میلیون نفر محاسبه شده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری قم، محمدحسین موسی‌پور با اشاره به آخرین وضعیت ورودی مسافران نوروزی به استان قم گفت: بر اساس آمار اعلام شده از ۲۵ اسفندماه، ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون بیش از ۲۱ میلیون نفر وارد استان قم شده‌اند.

وی از اقامت بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در مراکز اقامتی استان خبر داد و افزود: افزایش چشمگیر تعداد ورودی‌ مسافران به استان نسبت به سال گذشته که در مجموع بیش از ۱۵ میلیون ورودی بود در حالیست که در پایان هشتمین روز فروردین این میزان در سال ۹۱ به بیش از ۲۱ میلیون نفر رسیده است.

استاندار قم همچنین با تاکید بر لزوم آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان در روزهای باقیمانده از تعطیلات نوروزی تصریح کرد: با توجه به افزایش فوق‌العاده سفرها در روزهای پایانی تعطیلات، لزوم بسیج همه امکانات تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان اعم از مراکز امدادی، درمانی، خدماتی، اقامتی، راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های دخیل در این امر و ارائه خدمت بیشتر در ایام باقیمانده بیش از پیش است.

در همین حال مسئولان استان فارس مدعی ورود بیش از دو میلیون نفر به این منطقه شدند و کرمانی ها هم رکورد مسافران نوروزی را شکسته و رقم آن را سه میلیون نفر اعلام کرده اند.

استانداری گیلان هم مدعی ورود ۴ میلیون نفر به این خطه شمالی کشور شد و مازندرانی هم افتخار پذیرایی از بیش از دو میلیون نفر را عهده دار شدند.

مسئولان استان خراسان اعلام کرده اند بیش از ده میلیون نفر به این استان مسافرت کرده اند.

بر اساس آماری که تاکنون از سوی مسئولان استان ها اعلام تنها در چند استان کشور بیش از چهل میلیون نفر از جمعیت ۷۵ میلیونی کشور سفر نوروزی داشته اند.

آمار ستاد مرکزی سفر گزارش داد: سفرهای نوروزی مردم از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۵ فروردین با ۳۴،۵ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته همراه بوده است.

در اثر تورم اکثریت مردم قادر به تامین هزینه های ضروری زندگی خود نیستند. عضو کمیته مزد تهران با احتساب افزایش ۴۴ درصدی قیمت مسکن و خوراک نرخ سبد هزینه خانوار را ۹۲۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

رییس مرکز آمار ایران پیش از این گفته بود: امروزه به دلیل مشکل بیکاری، ‌تورم و نیز عدم کنترل نقدینگی با وجود منابع عظیمی که در کشور وجود دارد، بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ما زیر خط فقر مطلق و بیش از ۳۰ میلیون نفر آنها زیر خط فقر نسبی به سر می‌برند.


 


ششمین شکارچی متخلف حمله به محیط بان پارک ملی گلستان دستگیر شد.

به گزارش مهر، ابوالفضل جلالی راد محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان در شب پنجم عید در حین انجام وظیفه از سوی شش شکارچی غیرمجاز مورد اصابت گلوله ساچمه زنی قرار گرفت.

مسئول روابط عمومی محیط زیست گلستان گفت: در یک ماموریت نامحسوس توسط پرسنل یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان ششمین ضارب تیراندازی به محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان دستگیر شد.

احمد دباغیان افزود: این شکارچی متخلف در مخفیگاه خود در شهر آشخانه استان خراسان شمالی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

وی عنوان کرد: ماموارن یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان با پی بردن به محل مخفیگاه این شکارچی توانستند وی را دستگیر کنند.

وی نورمحمد – ق، ایوب – خ، جوادجواد – ج، شهاب الدین – م، رضا – ت، و صمد – ت را شکارچیان متخلف و ضارب محیط بان وظیفه شناس گلستان عنوان کرد.

به گفته دباغیان، ظاهرا شکارچیان متخلف با قید وثیه آزاد شده اند.

مسئول روابط عمومی محیط زیست گلستان، وضعیت محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان را رضایت بخش دانست و گفت: این محیط بان هنوز در بیمارستان بستری است.

وی افزود: از شکارچیان متخلف دو قبضه اسلحه ساچمه زنی غیرمجازف یک قبضه اسلحه گلوله زنی غیرمجاز، یک قبضه اسلجه بادی، ۲۴ عدد فشنگ چهارپاره، چهار عدد فشنگ گلوله زنی، دو دستگاه دوربین چشمی و دو دستگاه موتورسیکلت فاقدا پلاک کشف شد.

ابوالفضل جلالی راد محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان است که در حین انجام ماموریت از سوی شکارچیان مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

این محیطبان محیط زیست در راستای حفاظت از حیات وحش و در حین ماموریت با ۵۸ گلوله ساچمه زنی زخمی شد.

تاکنون یک عمل جراحی برای خروج ساچمه از بدن این محیط بان انجام شد و خروج کامل ساچمه ها نیازمند عمل های دیگر است.

این محیط بان اکنون همزمان با تعطیلات نوروزی در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد بسر می برد.

 

 


در حالی که سران اتحادیه عرب می کوشند راهی برای خاتمه دادن به یک سال درگیری خونین در سوریه بیابند، به گزارش منابع مخالف حکومت سوریه، گلوله باران شهری در استان حماة برای هفدهمین روز متوالی ادامه دارد.

به گزارش بی بی سی، آمریکا شب قبل از برگزاری این اجلاس، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به شکست عهد و نپذیرفتن طرح صلح سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب متهم کرد.

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در بحران سوریه خواستار پایان درگیریها، خروج نیروهای دولتی از شهرهای محل استقرار گروههای مخالف دولت و ایجاد امکان توزیع کمکهای بشر دوستانه شده بود.

اجلاس سران اتحادیه عرب اولین و مهمترین جلسه این اتحادیه پس از برکناری صدام حسین، رهبر پیشین عراق است.


 


کلمه: شورای مرکزی مجمع فیلمسازان ایران درپی توقیف فیلم‌های دارای پروانه نمایش در اکران نوروزی سال ۱۳۹۱ تاکید کرد: ما نا‌گزیریم مداخله‌های سیاسی را در عرصه سینما نفی کنیم و اعلان کنیم فشارهای سیاسی بر مدیران فرهنگی و فیلمسازان کشورمان، عرصه را بر آن‌ها تنگ خواهد کرد و میدان رقابت فرهنگی برای رقبای خارجی، باز خواهد ماند.

ششم فروردین سازمان سینمایی سوره با انتشار بیانیه‌ای از توقف اکران دو فیلم “زندگی خصوصی” و “گشت ارشاد” خبر داد.

در بیانیه شورای مرکزی مجمع فیلمسازان که در خبر آنلاین منتشر شد، آمده است: در سالی که به عنوان سال تولید ملی با سرمایه ایرانی لقب گرفته اگر نتوانیم به تولید داخلی و سرمایه بخش خصوصی در سینمای ایران احترام بگذاریم، ناگزیر به احترام گذاشتن به تولیدات خارجی هستیم.‌‌ همان طور که هم اکنون وقت بسیاری از مخاطبین ایرانی صرف دیدن فیلم‌های سینمایی خارجی می‌شود.

اعضای شورای مرکزی مجمع فیلمسازان سینمای ایران، شامل عزیزا… حمیدنژاد، مهدی فخیم‌زاده، مهرداد فرید، علیرضا داوودنژاد، مجید قاری‌زاده، محسن امیریوسفی، داوود موثقی، محمد احمدی، کیومرث پوراحمد، منوچهر مصربی و سیامک شایقی هستند.

فیلم سازان تصریح کرده اند: چه کسی نمی‌داند، فیلم‌هایی که اینک مورد تاخت و تاز قانون‌ستیزان قرار گرفته‌اند پروانه نمایششان را با چه مشقت‌هایی دریافت کرده‌اند؟ دریافت پروانه نمایش در سینمای ایران همانند عبور از هفت خان رستم است و شاید حتی سخت‌تر! فیلمسازان باید نظر ده‌ها تن از شورا‌های مختلف در یمین و یسار وزارت خانه عریض و طویل فرهنگ و ارشاد اسلامی را جلب کنند تا بتوانند پروانه نمایشی را اخذ کنند که قرار است ضامن حیثیت و سرمایه‌شان باشد.

پس از مخالفت انصار حزب الله با اکران نوروزی دو فیلم “خصوصی” و “گشت ارشاد”، پخش این فیلم‌ها متوقف شده است.

انصار حزب الله علاوه بر مخالفت خود با اکران این فیلم‌ها، روز ۲۷ اسفندماه نیز در برابر وزارت ارشاد تجمعی اعتراض امیز برگزار کرده بود.

تجمع حزب الله در حالی صورت می گیرد که طی سه سال گذشته گروه ها و احزاب رسمی موفق به کسب مجوز برای تجمع و تظاهرات نشده اند.

توقف نمایش این دو فیلم در مشهد به درخواست علم الهدی، نماینده ولی فقیه، در این شهر بوده است. در شهر بوشهر نیز اکران فیلم “گشت ارشاد” به دستور امام جمعه این شهر متوقف شده و شورای تامین بابل نیز از اکران فیلم “خصوصی” جلوگیری کرده است.

انصار حزب الله در بیانیه خود خواستار ممنوعیت این دو فیلم «ضداخلاقی و ضد ارزشی» شده و گفته که شکایتی را به محسنی اژه‌ای دادستان کل ایران تحویل داده است.

علیرضا سجادپور، معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد، در واکنش به این درخواست‌ها گفته که «مملکت قانون و دارد اینگونه تهدید کردن‌ها به شوخی نزدیک‌تر است تا به واقعیت.»

پیش از این نیزسازمان سینمایی این کشور با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به تغییر زمان اکران این فیلم‌ها اعتراض کرده بود. در این اطلاعیه آمده بود که هر گونه تغییر و جابه جایی در اکران فیلم‌ها در سطح استان‌ها باید با نظارت سازمان سینمایی باشد و کسی نمی‌تواند با “تصمیم شخصی” جلوی اکران فیلم‌ها را بگیرد.

داستان فیلم گشت ارشاد، درباره سه جوان از جنوب شهر تهران است که برای به دست آوردن پول دست به کارهای خلاف می‌زنند. یکی از کارهایشان این است که درقالب گشت ارشاد از مردم اخاذی می‌کنند.

فیلم خصوصی نیز داستان مردی است که سال‌ها پیش از تندروهای انقلابی بوده اما حالا در جایگاه سیاسی متفاوتی قرار گرفته است. آشنایی و دلبستگی او به یک زن نویسنده او را در زندگی خانوادگی و کاری‌اش با مشکلاتی رو به رو می‌کند.

روزنامه دولت مدعی شده بود که این فیلم علیه مردان احمدی نژاد ساخته شده است.

سابقه ممنوعیت پخش فیلم های سینمایی دارای مجوز امر تازه ای نیست و هر از گاهی شکل تازه ای به خود می گیرد.


 


دست کم ۷۰ نفر در درگیریهای بین گروههای شبه نظامی لیبی در شهر سبها کشته شدند.

درگیریها بین شورشیان سابق و گروه قوم التبو پس از کشتن یک شورشی در روز یکشنبه آغاز شد.
روز چهارشنبه این دو گروه با آتش بس موافقت کردند اما گزارشها حاکی از آن است که این درگیریها ادامه دارند.

بنا به گفته یک سخنگوی دولت لیبی، صدها نفر از نیروهای دولتی به این ناحیه فرستاده شده اند و گروههای امداد در راهند.

به گفته ناصر المنا از روز دوشنبه تا کنون ۷۰ نفر کشته و بیش از ۱۵۰ نفر در جریان این درگیری ها زخمی شده اند.

شورای انتقالی ملی لیبی با چالشهای جدی در مواجهه با گروههای شبه تظامی در نقاط مختلف کشور روبرو است.

بنا به گزارش بی بی سی، برخی از اقوام آفریقایی در جنوب لیبی از جمله قوم التبو معتقدند که با مساوات و مانند اعراب رفتار نمی شود.

اما برخی از مردم لیبی می گویند قوم التبو در قاچاق انسان، انتقال مهاجران غیر قانونی به اروپا دست دارند.


 


کلمه: صادق لاریجانی مدعی است که جرایم بر حسب آمار تا هشتاد درصد کاهش یافته است، اما معاون قوه قضاییه گفته بود ما واقعا هیچ آماری از میزان واقعی جرم در کشور نداریم و حتی آماری که بشود گفت به واقعیت نزدیک است هم در دسترس نیست.

محمدباقر ذوالقدر در سومین گردهمایی معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌های سراسر کشور اظهار کرده بود که پیشگیری از وقوع جرم از وظایف قوه قضاییه است که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود و این امر یا آگاهانه بوده و یا به خاطر مشغله‌های زیاد قوه قضاییه بوده است.

اما رییس قوه قضاییه مدعی شد: همانگونه که پیش از این وعده داده بودیم در اثر برخورد قاطعانه با برخی از جرایم خشن و شرارت‌ها ارتکاب این جرایم برحسب آمارها تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که آمار سال گذشته نشان از افزایش جرایمی نظیر قتل، تجاوز به عنف و دزدی مسلحانه دارد.

برخلاف گفته قاضی القضات،سال گذشته ۲۴ مورد تجاوز در مرکز کشور، ۱۵ مورد تجاوز در استان تهران اتفاق افتاده است و این یعنی ۳۷ درصد ازکل موارد تجاوز رسانه‌ای شده متعلق به استان تهران بوده است.

اما فرمانده نیروی انتظامی در اولین روز سال نو ادعا کرده بود که سال نود امن ترین سال جمهوری اسلامی بوده است.

همچنین در حالی که نزدیکان درجه یک رییس قوه قضاییه در حاشیه امن قاضی القضات هستند، صادق لاریجانی از مسئولان خواست: هرگز از دستگاه قضایی توقع ایجاد حاشیه امنیتی برای برخی افراد خاص را نداشته باشند.

رییس قوه قضاییه سال گذشته را سال اقتدار دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی و برخورد قاطعانه با جرایم خشن و شرارت‌ها دانست که در سال جدید نیز با قدرت، دقت و سرعت ادامه خواهد یافت.

او نگفت علت عدم رسیدگی به پرونده مفاسد مالی محمدرضا رحیمی مشهور به حلقه فاطمی و جواد لاریجانی برای پرونده زمین های ورامین چرا بی نتیجه مانده است.

رییس قوه قضاییه با ادعای اینکه برخی از اقدامات موثر دستگاه قضایی و رسیدگی به پرونده‌های مهم قضایی، نحوه رسیدگی به پرونده فساد کلان مالی را یکی از مهم ترین اقدامات دستگاه قضایی در سال گذشته دانست و افزود: بسیاری از افراد و برخی از بوق‌های تبلیغاتی غربی اینگونه تبلیغ می‌کردند که کشورمان تاب تحمل برخورد با این مفاسد را ندارد و دستگاه قضایی از کنار این قضیه رد خواهد شد که بحمدالله نشان داده شد که نظام ما دارای چنان اقتداری است که می‌تواند با درایت و قدرت به این پرونده رسیدگی کرده و اجازه ارتکاب مجدد چنین فسادهایی را نخواهد داد.

صادق لاریجانی به عدم حضور متهمان اصلی پرونده اختلاس بزرگ در دادگاه اشاره ای نکرد.

وی اظهار امیدواری کرد: قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با جرایم سازمان‌یافته وبرخی از جرایم مربوط به سلب امنیت اجتماعی در سال جدید نیز ادامه یابد و مراجع انتظامی و ضابطین نیز بر تلاش‌های خود در این جهت بیفزایند.

آملی لاریجانی ادامه داد: افعال و رفتار همه مسئولان باید در چارچوب قانون باشد و هرگز از دستگاه قضایی توقع ایجاد حاشیه امنیتی برای برخی افراد خاص را نداشته باشند.

رییس قوه قضاییه با اظهار گله‌مندی از برخی که توقع برخورد عاطفی از نظام قضایی نسبت به برخی نزدیکان و یا وابستگان خود را دارند و بدون اشاره به پرونده مسکوت جواد لاریجانی، ادعا کرد: برخورد دستگاه قضایی باید در چارچوب قانون حرکت کند و عدالت این است که قانون برای همه افراد و آحاد جامعه به صورت یکسان اجرا گردد.

آملی لاریجانی با توصیه همه مردم و مسئولان به رعایت اخلاق و قانون‌مداری افزود: توقعمان از آحاد مردم و همه مسئولان این است که در چارچوب قانون حرکت کنند و از دستگاه قضایی توقعی جز اجرای قانون را نداشته باشند، چون بسیاری از گفتارهای توهین‌آمیز و نسبت‌های خلاف واقع، جرم بوده و در قانون برای آن مجازات درنظر گرفته شده است.

هر چند تاکنون بارها صادق لاریجانی مدعی برخورد با این اتهامات شده است، اما تهمت و افترا به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی که بدون هیچ سندی سالهاست تکرار می شود تاکنون مورد توجه مسئولان قضایی قرار نگرفته است.


 


وزارت دارایی آمریکا روز گذشته تحریم های بیشتری را علیه آن دسته از شرکتهای مهندسی ایران به اجرا گذاشت که گفته می شود با سپاه پاسداران ایران درارتباط اند.

این وزارت خانه همچنین افراد و شرکتهای حمل و نقل دریایی را که با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همکاری می کنند را تحریم کرده است.

به گزارش بی بی سی، آدم زوبین، مدیر دفتر کنترل دارایی های خارجی این وزارت خانه در بیانیه ای گفت: “وزارت دارایی آمریکا با نام بردن از افراد و شرکتها، پیام روشنی به جامعه بین المللی می فرستد که تلاش های ایران برای فرار از تحریم های بین المللی، پوشیده نخواهد ماند.”

تحریمهای جدید شامل شرکت صنعتی دریایی ایران یا صدرا شده است. وزارت دارایی آمریکا می گوید که این شرکت در ایران و ونزوئلا دفاتری دارد و متعلق به قرارگاه خاتم الانبیا ست.

وزارت دارایی آمریکا، شرکت فناوری آبهای عمیق را هم که گفته می شود زیر مجموعه شرکت صنعتی دریایی ایران است تحریم کرده است.

این وزارت خانه می گوید که سپاه پاسداران به این دلیل در مرکز توجه آمریکا و جامعه بین المللی برای تحریم هاست که به اعتقاد آنها در برنامه هسته ای و موشکی ایران، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر نقش دارد.

طبق این بیانیه، سپاه پاسداران بر اقتصاد ایران مخصوصا در تولیدات دفاعی، ساختمان سازی و صنعت نفت و گاز کشور هم کنترل داشته و بسیاری از شرکتها را مجبور می کند تا از “اعمال غیرقانونی” سپاه پاسداران حمایت کنند.

آقای زوبین می گوید که آمریکا به تمرکز بر ایران و سپاه پاسداران ادامه می دهد چرا که این نهاد همچنان سعی دارد تا به آنچه که او “نفوذ وقیحانه” سپاه در اقتصاد ایران می خواند ادامه دهد.

طبق این بیانیه علاوه بر متوقف کردن دارایی شرکت ها و موسسه های مالی خارجی که با شرکتهای تحریم شده ایران همکاری کنند این شرکت ها مناسبات مالی خود، از جمله دسترسی به حساب بانکی اشان در آمریکا را از دست خواهد داد.

دو شرکت دیگر هم نامشان در تحریم های جدید آورده شده که یکی از آنها در سریلانکا ثبت شده است. همچنین دو نفر از همکاران شرکت کشتیرانی ایران به نامهای علاءالدین سادات رسول و علی عزتی هم در فهرست تحریم ها قرار دارند.


 


گزارش جامعی از نقض حقوق دانشجویان در سال ١٣٩٠ به همراه تفکیک موضوعی آن منتشر کردند.

به گزارش دانشجو نیوز، دانشگاه های کشور در سال گذشته همچنان شاهد تلاش نیروهای اقتدارگرا برای سرکوب جنبش دانشجویی و کنترل فضای اعتراضی در دانشگاه علیه حاکمیت استبدادی بود.

این تارنمای دانشجویی، در ادامه تلاش های خود برای پوشش اخبار و رویدادهای مرتبط با دانشجویان، گزارش مذکور را تهیه کرده که علاوه بر موارد گسترده نقض حقوق دانشجویان، فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه های کشور در طول سال ١٣٩٠را نیز مورد اشاره قرار داده است.

این گزارش به دو شکل تفکیک موضوعی و تفکیک ماهیانه وقایع تهیه شده است.

موارد ذکر شده در این گزارش بخشی از سالنامه جنبش دانشجویی در سال گذشته است که بر مبنای اخبار منتشر شده در وبسایت دانشجونیوز تهیه شده است. لازم به ذکر است که بسیاری از موارد نقض حقوق دانشجویان نیز در سال گذشته به دلایل مختلف خبری نشده است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته ۶٧ حکم زندان برای دانشجویان صادر و اجرا شده است. نزدیک به ۴۵ مورد فعالیت های مختلف و تجمع های دانشجویی، ١٢٠ مورد احضار به کمیته انضباطی، محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه و بیش از ٨٠ مورد بازداشت و احضار به مراجع قضائی ثبت شده است. در سال گذشته همچنین در بیش از ١۵ دانشگاه کشور تفکیک و تبعیض جنسیتی و متاسفانه بیش از ١٠٠مورد حادثه و مرگ دانشجویان گزارش شده است.

سالنامه جنبش دانشجویی در سال ١٣٩٠ به تفکیک موضوعی

دانشجویان زندانی

سال ١٣٩٠ در حالی به پایان رسید که حسن اسدی زیدآبادی، حامد امیدی، عماد بهاور، مجید توکلی، سعید جلالی فر، مهدی خدایی، مجید دری، حامد روحی نژاد، حسین رونقی ملکی، شاهین زینعلی، فرشته شیرازی، آرش صادقی، جواد علیخانی، امید کوکبی، مهدیه گلرو، کوهیار گودرزی، حبیب الله لطیفی، شبنم مددزاده، علی ملیحی، ضیا نبوی، عاطفه نبوی، بهاره هدایت و شماری دیگر از دانشجویان در زندان سال نو را جشن گرفتند. در این میان تنها با چند روز مرخصی نوروزی علی اکبر محمد زاده و بابک داشاب موافقت شده است.

نمودار ١- احکام جدید زندان صادر شده برای دانشجویان در سال ١٣٩٠

علاوه بر صدور احکام طولانی مدت حبس برای دانشجویان، تبعید دانشجویان زندانی به شهرهای دور مانند تبعید مجید دری و ضیا نبوی به زندان های بهبهان و اهواز، قطع تماس های تلفنی دانشجویان زندانی مانند مجید توکلی در زندان رجایی شهر کرج، بی خبری از سرنوشت بازداشت شدگان برای مدتی طولانی و عدم رسیدگی به مشکلات پزشکی دانشجویان مانند حسین رونقی ملکی از موارد فشار بر دانشجویان زندانی است. علاوه بر این دانشجویانی مانند مجید دری و مجید توکلی نیز در احکامی جداگانه از دانشگاه اخراج و برای همیشه محروم از تحصیل شدند.

فروردین: انتقال ضیا نبوی به زندان کارون اهواز و محرومیت وی از مرخصی

فروردین: بهاره هدایت و مهدیه گلرو مجددا ممنوع الملاقات شدند

فروردین: اعتصاب غذای آرش صادقی در پی انتقال وی به سلول انفرادی و ضرب و شتم شدید

فروردین: آرش صادقی، دانشجوی زندانی، در حالت کما به بیمارستان منتقل شد

فروردین: میلاد اسدی، عضو دفتر تحکیم وحدت، پس از اتمام مرخصی به زندان اوین بازگشت

فروردین: برگزاری مراسم سالروز تولد بهاره هدایت در اصفهان

فروردین: بیانیه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی به مناسبت سالروز تولد بهاره هدایت

فروردین: نادر احسنی، از فعالین دانشجویی طیف چپ، از سوی شعبه ٢٨دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به تحمل ٢ سال حبس تعزیری محکوم شد.

فروردین: اجرای حکم شش ماه حبس همایون پناهی، فعال سابق دانشجویی دانشگاه زنجان

فروردین: ادامه بازداشت حمید مشایخی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه اراک

فروردین: سیامک سهرابی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ظهر امروز با قرار کفالت آزاد شد

فروردین: میلاد اسدی پس از پایان مرخصی به سلول انفرادی انتقال داده شد

فروردین: ملاقات برادر مجید توکلی با وی پس از سه ماه بی‌خبری

فروردین: فواد سجودی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد

فروردین: بی خبری مطلق از محمد جواد نوروزی، دانشجوی زندانی در بازداشتگاه اطلاعات شیراز

اردیبهشت: امیر گل، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف آزاد شد

اردیبهشت: فرزین رحیمی، فعال دانشجویی تبریز، طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب، به یک سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد

اردیبهشت: آزادی سارا محبوبی و بازداشت برادر وی وصال محبوبی، دانشجوی محروم از تحصیل

اردیبهشت: صدور حکمی جدید برای بهاره هدایت، مهدیه گلرو، مجید توکلی: شش ماه زندان بیشتر

اردیبهشت: انتقال شبنم مددزاده، دانشجوی زندانی، به زندان قرچک ورامین

اردیبهشت: علی ملیحی عضو ارشد سازمان ادوار تحکیم به مرخصی آمد

اردیبهشت: سید ضیا نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل که به ده سال حبس در تبعید محکوم است، به همراه ٢۵ زندانی سیاسی دیگر از زندان کارون اهواز به زندانی دیگر موسوم به اردوگاه کلینیک منتقل شد.

اردیبهشت: آوات رضانیا از دانشجویان دوره دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران از سوی شعبه ٢ دادگاه نظامی تهران به ریاست قاضی فراتی به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به ٣ ماه حبس تعلیقی و ٧۴ ضربه شلاق بدل به ٣ میلیون جریمه محکوم شد.

اردیبهشت: سیامک سهرابی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد

خرداد: صدور حکم ٢ سال حبس برای سعیده کردی نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد

خرداد: در پی رسیدگی به پروندۀ کوی دانشگاه تهران و صدور احکام حبس و جریمه نقدی، دانشجویان این دانشگاه مجموعا به بیش از ده سال حبس محکوم شدند.

خرداد: تأیید حکم یک سال حبس تعزیری سما نورانی در دادگاه تجدید نظر

خرداد: حکم ۶ ماه حبس تعزیری برای سینا مهدی نیا دانشجوی نوشیروانی بابل

تیر: ارسلان ابدی، کیارش کامرانی و بابک داشاب به مرخصی از زندان امدند

تیر: محسن برزگر، دانشجوی بابل به ٢ سال حبس تعزیری محکوم شد

تیر: محکومیت ١۴ دانشجو در جریان رسیدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران:

مهیم امیر محمدی، دانشجوی مدیریت: « ٩١ روز تعزیری، یک میلیون تومان جریمه»

علی رفاهی، دانشجوی علوم اجتماعی:« ٣ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق و ۵٠٠ هزار جریمه»

کمال رضوی، دانشجو علوم اجتماعی: « ٣ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق و ۵٠٠ هزار جریمه»

رسول محسن زاده، دانشجوی علوم اجتماعی: « ١٠ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق»

امیر حسین فضلی ٩١روز تعزیری ١ میلیون جریمه

کاوه اکبری، دانشجو علوم اجتماعی:« ١٠ ماه حبس به مدت پنج سال تعلیق»

یدالله نعمتی: « ١٠ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق و ١ میلیون جریمه»

حبیب فرحزادی :« ١٠ ماه حبس + ١ میلیون تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید»

نعیم آقایی : « ١٠ ماه حبس + ۵٠٠ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴سال تعلیق گردید»

دوست محمدی هست: «ده ماه حبس یه مدت ۴ سال تعلیق»

ایوب نعمتی:« ١٠ ماه حبس + ۵٠٠ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید»

آوات رضا نیا : «سه ماه حبس تعلیقی و ٧۴ ضربه شلاق بدل به ٣ میلیون جریمه»

وحید قیصری :« ۵ ماه حبس که به مدت ۴ سال تعلیق شده است ، ۵٠٠ هزار تومان جریمه»

علی سحر وکیلی، دانشجوی علوم اجتماعی: « ۴ ماه حبس + ۵٠٠ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید»

تیر: نصیر اسدی دانشجوی فوق ‌لیسانس دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران برای تحمل چند ماه باقی مانده از دوران محکومیت خود به زندان اوین فراخوانده شد.

تیر: بازگشت ارسلان ابدی و کیارش کامرانی، دو دانشجوی بازداشتی حوادث عاشورا، به زندان اوین

تیر: تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت محمد امین علیزاده‌ دانشجوی کُرد دانشگاه‌ اصفهان

تیر: بلاتکلیفی ایوب پورفتحی، دانشجوی زندانی شیراز، علیرغم گذشت پنج ماه از بازداشت

تیر: محکومیت نوید نزهت، دانشجوی دانشگاه شریف به یک سال حبس تعزیری

تیر: امید کوکبی: کل فرآیند بازداشت، اتهام زنی و بازجویی، از اساس غیر قانونی بوده است

تیر: بهاره هدایت و مهدیه گلرو به طور موقت از زندان آزاد شدند

تیر: سید مجتبی هاشمی، عضو پیشین شورای مرکزی انجمن اسلامی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برای اجرای حکم یک سال زندان و ٧۴ ضربه شلاق به زندان اوین فراخوانده شد.

تیر: فراز زهتاب که تابستان سال گذشته و از سوی شعبه ١١١ دادگاه جزائی تبریز به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای طی سه ماه باقی مانده از محکومیت خود روانه زندان شد

تیر: بازگشت بابک داشاب، دانشجوی زندانی به زندان اوین

مرداد: مصطفی نیلی، فعال سابق دانشجویی دانشگاه بین المللی قزوین جهت اجرای حکم دادگاه انقلاب در پی مراجعه به دادسرای غیر قانونی مستقر در زندان اوین بازداشت و به بند ٣۵٠ زندان اوین منتقل شد.

مرداد: با هجوم ماموران امنیتی، مهدیه گلرو به زندان اوین بازگردانده شد

مرداد: هشت سال زندان برای امیر شیبانی

مرداد: آزادی عابد توانچه پس از یک سال زندان

مرداد: حجت منتظری به زندان اوین بازگشت. دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی مقیسه، حجت نظری را به شش ماه حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبانی و شرکت در تجمعات محکوم کرده است.

مرداد: از وضعیت و محل نگهداری فرشید عبداللهی، از دانشجویان اخراجی دانشگاه آزاد تهران (مجتمع امام حسین) علی رغم گذشت یک سال از زمان بازداشت، مطلقا اطلاعی در دست نیست.

مرداد: فواد شمس، از فعالان دانشجویی و روزنامه نگار که پیش از این جهت اجرای حکم قضایی خویش احضار شده بود شده بود دیروز دوشنبه، نهم مردادماه، پس از مراجعه به زندان اوین، بازداشت شد

مرداد: وضعیت جسمی نامساعد علی عجمی، دانشجوی زندانی در زندان رجایی شهر

مرداد: درخواست پدر شبنم و فرزاد مدد زاده از احمد شهید برای رسیدگی به وضعیت فرزندان اش

مرداد: صدور بیش از سی ماه حکم زندان تعلیقی برای دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در پی اعتراض دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به حضور وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، صفارهرندی، به مناسبت روز دانشجو در این دانشگاه در سال گذشته

مرداد: محمدرضا قنبری، نیوشا خزایی، شیما بنفشی، سجاد حیاتی و عاطفه زمانی از سوی دادگاه انقلاب کرمانشاه هر یک به شش ماه حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم شده اند. همچنین اشکان مسیبیان فعال دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه، که پیش از این نیز به دو ترم محرومیت از تحصیل و نیم میلیون تومان جریمه نقدی توسط شورای انضباطی دانشگاه محکوم شده بود، به ٩١ روز حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم گردید. حکم آبتین پگاه دیگر فعال دانشجویی دانشگاه رازی، که وی نیز دو ترم تعلیق از تحصیل را در کارنامه خود دارد، به دلیل اینکه پرونده دیگری از وی در دست بررسی است، هنوز صادر نشده است.

مرداد: مهرداد اسلامخواه فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه امام حسین، از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

شهریور: تائید حکم ١٢ سال حبس تعزیری برای نوید خانجانی، فعال دانشجویی و حقوق بشر

شهریور: ایمان صدیقی، عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

بهزاد عالی پور، فعال دانشجویی دانشگاه شریف به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد

شهریور: سعید جلالی فر، فعال دانشجویی محروم از تحصیل به ٣ سال حبس تعزیری محکوم شد

شهریور: ممانعت از آزادی سورنا هاشمی و علی‌‌رضا فیروزی، دو دانشجوی زندانی

شهریور: وخامت حال جسمی اشکان ذهابیان در اثر اعتصاب غذا و انتقال وی به سلول انفرادی

شهریور: در نامه ای به صادق لاریجانی: انتقاد مهدیه گلرو از مجازات های خانوادگی

شهریور: اشکان ذهابیان به طور موقت به اعتصاب غذای خود پایان داد

شهریور: انتقال سید ضیا نبوی به زندان کارون اهواز

شهریور: بهاره هدایت پس از عمل کیسه صفرا به زندان اوین بازگشت

شهریور: نیما پوریعقوب، فعال دانشجویی، آزاد شد

شهریور: جاوید فخریان، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد و مدیر بخش مجازی ستاد ۸۸، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

شهریور: محمد غفاریان، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد، به تحمل سه سال و نیم حبس تعزیری و هفتاد ضربه شلاق محکوم شد.

شهریور: علی عجمی به سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شد

شهریور: دادگاه انقلاب شهر بابل، “حسین ضامن ضرابی”، فعال دانشجویی دانشگاه بابل را به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در تجمع ٢۵ بهمن به یک سال حبس تعزیری که به مدت ۵ سال معلق شده است محکوم کرد.

شهریور: علی اکبر محمد زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، به شش سال حبس محکوم شد

شهریور: مجید توکلی از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب به محرومیت مادام العمر از تحصیل در دانشگاه های کشور محکوم شد

مهر: حکم ۵ سال حبس تعزیری برای کوهیار گودرزی، دانشجوی زندانی

مهر: اجرای حکم شلاق امین نیایی‌فر، دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران

مهر: محکومیت مسعود باباپور، فعال دانشجویی، به نه ماه حبس تعزیری

مهر: محکومیت بشیر احسانی، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی و فعال حق تحصیل، به ۵ سال حبس تعزیری

آبان: احضار فواد سجودی فریمانی، دانشجوی دکترای محروم از تحصیل، برای گذراندن ۸ سال حبس

آبان: تائید حکم شش سال حبس تعزیری علی اکبر محمدزاده، دانشجوی دانشگاه شریف

آبان: محکومیت مهدیه گلرو در دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس تعزیری دیگر

آبان: افزایش شش ماه به محکومیت زندان بهاره هدایت و مجید توکلی

آذر: محکومیت فرزاد اسلامی و اسماعیل سلمان پور، دو فعال سابق دانشجویی دانشگاه های آزاد و پلی تکنیک، به ترتیب به ٣ و ١ سال حبس تعزیری

دی: محکومیت میلاد کریمی، عضو اتحادیه دانشجویان کرد به شش ماه زندان

بهمن: محکومیت سوران دانشور، عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به یک سال زندان

بهمن: تائید حکم پنج سال حبس تعزیری ایقان شهیدی، فعال حق تحصیل در دادگاه تجدید نظر

اسفند: ابلاغ حکم ۶ ماه زندان و ١۵ ضربه شلاق میلاد حسینی کشتان، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران

اسفند: محکومیت دلیر اسکندری، عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به ۲ سال زندان

اسفند: تایید حکم ٣ سال زندان سعید جلالی‌ فر، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه زنجان در دادگاه تجدیدنظر

محرومیت از تحصیل، احضار به کمیته انضباطی و حراست

در سال گذشته، روند احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی و صدور احکام اخراج و محرومیت از تحصیل دانشجویان هم چنان ادامه داشت.

علاوه بر ستاره کردن دانشجویان در مقطع فوق لیسانس، شمار زیادی از دانشجویان در مقطع دکتری نیز با اعمال سیاست های گزینشی از ادامه تحصیل محروم شدند.

در سالی که گذشت شمار زیادی از دانشجویان بهائی نیز از ادامه تحصیل محروم و از دانشگاه اخراج شدند.

متاسفانه بسیاری از دانشجویان محروم از تحصیل و ستاره دار، به دلیل فشارهای موجود در ایران، از علنی کردن احکام محرومیت از تحصیل خود خودداری می کنند و اطلاعات زیر بر اساس داده های منتشر شده است.

نمودار ۲- احضار دانشجویان به کمیته انضباطی به همراه احکام محرومیت از تحصیل در سال ١٣٩٠

فروردین: اخراج احسان اله حیدری، استاد حقوق بشر دانشکده حقوق وعلوم سیاسی خرم آباد به جرم درویشی و وکالت از دراویش گنابادی

فروردین: محرومیت از تحصیل و ممانعت از انتخاب واحد امین ریاحی عضو انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد

اردیبهشت: احضار بیست تن از دانشجویان دانشگاه ارومیه به کمیته انضباطی

اردیبهشت: احضار فعالان دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به سازمان سنجش جهت «تأیید صلاحیت عمومی» برای کارشناسی ارشد

اردیبهشت: شش دانشجوی دانشگاه سوره؛ آناهیتا صفرنژاد، راحیل عبدالکریمی، علی رضا رضایی اقدم، علی غریب دوست، عباس جمالی و نوید ایزدیار؛ ممنوع الورود شدند

اردیبهشت: صدور احکام انضباطی جدید برای فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد:

نیما نعیمی، مهندسی عمران ٨٨، دو ترم محرومیت از تحصیل

آرمین فرخ پی، مهندسی کامپیوتر ٨٧، دو ترم محرومیت از تحصیل

فاطمه خانی، مهندسی صنایع ٨٧، دو ترم محرومیت از تحصیل

حسام طالبی، مهندسی مواد ٨٧، دو ترم محرومیت از تحصیل

علی منصوری، مهندسی شیمی ٨٧، دو ترم محرومیت از تحصیل

عرفان راستی، مهندسی مواد ٨٨، دو ترم محرومیت از تحصیل

مرتضی تقدیسی، مهندسی مکانیک ٨٧، یک ترم محرومیت از تحصیل

بهنود حقیقی، ارشد مهندسی مکانیک، یک ترم محرومیت از تحصیل

فربد فضایلی، کامپیوتر ٨٧، یک ترم محرومیت از تحصیل

خرداد: ١۵٠ استاد شناخته شده علوم انسانی توسط صدرالدین شریعی رییس دانشگاه علامه در معرض اخراج و بازنشستگی قرار گفتند

خرداد: دلارا دارابی، دانشجوی بهایی، از دانشگاه مازندران اخراج شد

خرداد: عده‌ای از داوطلبان کارشناسی ارشد به سازمان سنجش فراخوانده شدند

خرداد: دستکاری کارنامه دانشجویان در کنکور ارشد برای محروم کردن آن‌ها از ادامه تحصیل

خرداد: لقمان احمدی دانشجوی کرد و زندانی سقزی از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد محروم شد

خرداد: صدور احکام انضباطی جدید برای دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

خرداد: سیامک کوشی فعال دانشجویی دانشگاه ازاد تبریز، پس از آزادی از زندان از دانشگاه اخراج شد

تیر: «نورا سهرنگی» شهروند بهایی ساکن بندرعباس که در رشته حسابداری دانشگاه قشم در حال تحصیل بود توسط مسئولان دانشگاه به دلیل بهایی بودن از شرکت در امتحانات پایان ترم، محروم و از دانشگاه مزبور اخراج شد

تیر: به یک دانشجوی بهایی دانشگاه قشم به نام «آوا توکلی» که مشغول تحصیل در رشته کار‌شناسی بیهوشی می‌باشد از طرف دفتر دانشگاه ابلاغ شده که در ترم دیگر ثبت نام نخواهد شد و از دانشگاه اخراج است

تیر: مسئولین سازمان سنجش: «بهائیان حق شرکت در کنکور سراسری را ندارند»

تیر: مجید دری، دانشجوی زندانی از دانشگاه اخراج شد

تیر: محمد صادق تابعی و مهدی صالحی نکو از فعالان دانشجویی دانشگاه خیام با حکم انضباطی این دانشگاه، هرکدام به یک ترم تعلیق و همچنین توبیخ کتبی و درج در پرونده محکوم شدند

تیر: اخراج دکتر سعید مشیری استاد دانشگاه علامه

مرداد: امیر رضایی دانشجوی دانشگاه ارومیه از دانشگاه اخراج شد

شهریور: صدور حکم اخراج برای البرز نورانی، دانشجوی بهائی دانشگاه صنعتی شریف

شهریور: ستاره دار شدن یکصد دانشجوی دیگر

شهریور: مریم شفیع پور، فعال دانشجویی، از دانشگاه بین المللی قزوین اخراج شد

شهریور: سیروس بنه گزی از اعضای شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت شعبه بوشهر و همچنین عضو شورای صنفی خانه مطبوعات مستقل استان بوشهر برای دومین سال پیاپی از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد .

شهریور: ممنوع التدریس شدن دکتر محمود جمهیری ، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت شعبه بوشهر از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر محدودیت‌هایی می باشد که از جانب نهادهای امنیتی بر فعالین با سابقه استانی اعمال شده است. وی که دارای مدرک دکترای شهرسازی از دانشگاه تهران می‌باشد، در ترم جدید از تدریس واحدهای درسی مربوطه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر محروم شده است.

شهریور: دو ترم محرومیت از تحصیل دانشجوی رشته پزشکی به دلیل استفاده از سیگار

شهریور: مسعود چناسی، فعال دانشجویی دانشگاه تربیت معلم و عضو ستاد مهدی کروبی از دانشگاه اخراج شد

شهریور: شهره روحانی، شهروند بهایی که در کنکور سراسری دانشگاه در رشته زبان های خارجی رتبه ١۵١ را کسب کرده بود به دلیل نقص در پرونده از حق تحصیل محروم شد.

مهر: اخراج فرنود جهانگیری دانشجوی بهائی از دانشگاه بابلسر

مهر: جلوگیری از ثبت نام ۱۵ دانشجوی دختر دانشگاه علم و صنعت به دلیل «عدم شرکت در جلسه حجاب»

مهر: اخراج معین محمد بیگی، پس از آزادی از زندان از دانشگاه آزاد قزوین

مهر: محرومیت از تحصیل روح الله بیات و رحمت الله بیات، دو فعال دانشجویی دانشگاه زنجان

آبان: محرومیت از تحصیل محمد یوسف علیخانی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران

آبان: اخراج سمیرا غلامی، دانشجوی بهایی دانشگاه سراسری سیرجان

آبان: محرومیت روزبه تهرانی از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

آبان: محرومیت چندین دانشجوی کرد از تحصیل در مقطع دکترا با وجود احراز شرایط علمی

آذر: اخراج هادی بینش، فعال ستاد مهدی کروبی، از دانشگاه تربیت معلم

آذر: محرومیت از تحصیل امین خالقیان، دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل

دی: اخراج شروین فلاح، دانشجوی بهایی دانشگاه بجنورد

دی: اخراج درسا اله وردی، دانشجوی بهایی دانشگاه گرگان

بهمن: محرومیت یک ساله برای فاطمه نوری، دانشجوی مسیحی

بهمن: احضار جاوید حاج همتی، فعال دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر به کمیته انضباطی

بهمن: احضار کوروش بنایی، رضا شاکری، عماد هاشمی، محمد حیدرزاده، آرمان اسعد، مریم ملک شعبان، عباس پشمی، کوروش توانگر، امیر امینی، معین اسدی، فرید شمسی پور و هادی دلبهاری، دانشجویان دانشگاه شهرکرد به کمیته انضباطی

بهمن: صدور احکام محرومیت برای کوروش بنایی، رضا شاکری، عماد هاشمی، کوروش توانگر، فرید شمسی پور، محمد حیدرزاده، آرمان اسعد، مریم ملک شعبان، دانشجویان دانشگاه شهرکرد از طرف کمیته انضباطی دانشگاه

اسفند: احضار دانشجویان دانشگاه شهرکرد توسط حراست به دلیل «برف بازی»

اسفند: اخراج ۷ دانشجوی دانشگاه تبریز به دلیل شرکت در اعتراض ها به خشک شدن دریاچه ارومیه

اسفند: محرومیت از تحصیل بیش از ده نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علم و صنعت به دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»

اسفند: تفتیش ناگهانی خوابگاه دانشگاه علامه؛ توقیف لپ تاپ و اخراج یک دانشجو

اسفند: اخراج شاهین موسوی، دانشجوی دانشگاه طبری بابل

بازداشت دانشجویان، احضار به اطلاعات و مراجع قضائی

در سالی که گذشت شمار زیادی از دانشجویان بازداشت و یا به مراجع قضائی و اداره اطلاعات احضار شدند.

با وجود اینکه از سال های گذشته شمار زیادی از دانشجویان در زندان بوده و به احکام طولانی مدت حبس محکوم شده اند، فشارهای فزاینده در سال گذشته نشانه ای از عزم جدی حاکمیت برای برخورد با هرگونه فعالیت اعتراضی در سطح دانشگاه های کشور بود.

نمودار ٣- بازداشت دانشجویان و احضار به مراجع قضائی در سال ١٣٩٠

فروردین: محاکمه پنج دانشجوی دیگر دانشگاه تهران در شعبه دوم دادگاه نظامی تهران

فروردین: سارا محبوبی، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی مجددا دستگیر شد

فروردین: وحید اکبری شرقی دانشجوی رشته مهندسی صدا و فیلم سازی در کشور هندوستان پس از بازگشت به کشور توسط ماموران وزارت اطلاعات احضار شد

فروردین: ادامه محاکمه دانشجویان دانشگاه تهران در دادگاه های نظامی

فروردین: بازداشت و بازجویی از کاوه دانشور، فعال دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل

اردیبهشت: اشکان ذهابیان، فعال دانشجویی فردوسی مشهد وعضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد

اردیبهشت: برگزاری دادگاه حمله به کوی دانشگاه تهران/ احضار دهها دانشجو به دادسرای نظامی

اردیبهشت: هجوم مأموران امنیتی به منزل پدرام رفعتی برای بازداشت وی

خرداد: دانیال اوجی، دانشجوی محروم از تحصیل بهائی بازداشت شد

خرداد: احضار دانشجویان بهایی مرتبط با دانشگاه مجازی و پلمپ دو محل آموزشی

خرداد: آینده الماسی، دانشجوی دانشگاه تهران به اطلاعات سپاه احضار شد

خرداد: بازداشت ساسان واهبی وش، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز

خرداد: احضار مهدی تاجیک فعال دانشجویی دانشگاه تهران

تیر: احضار مجدد بشیر احسانی، فعال حق تحصیل به دادگاه انقلاب

تیر: میثم امام زاده، فعال دانشجویی دانشگاه سمنان بازداشت شد

تیر: فرزین رحیمی از فعالان سیاسی و دانشجویی تبریز به دادگاه انقلاب احضار شد

تیر: بازداشت محمد زارعی دانشجوی دانشگاه سمنان

تیر: حسام قربانی دانشجوی یاسوجی در بازداشت وزارت اطلاعات

تیر: دادگاه فرزاد اسلامی و اسماعیل سلمان پور، دو فعال دانشجویی، صبح روز سه شنبه در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

مرداد: نوید خانجانی و شایان وحدتی در پی اعلام شفاهی و تماس تلفنی ماموران امنیتی به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شدند.

مرداد: جلسه دادگاه سعید جلالی فر در دادگاه انقلاب برگزار شد

مرداد: سه دانشجو به نام های «سلیمان وحیدی نیا»، «علی نادری» و «ناصر آمان» در سردشت به اتهام «امنیتی» بازداشت شده اند

مرداد: بازداشت «خاطره دانش توکل» و «ملینا بختیار نژاد» از فعالان دانشجویی

شهریور: وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو، بازداشت شد

شهریور: واحد خلوصی دانشجوی محروم از تحصیل بهائی و فعال حق تحصیل اول شهریورماه بازداشت شد.

شهریور: میلاد کریمی، فعال دانشجویی کرد دانشگاه آزاد سنندج بازداشت شده است

شهریور: مفقود شدن سه دانشجو به نام های “مهرداد کرمی”، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تبریز، “جمال رضایی”، دانشجوی مکانیک دانشگاه تربیت معلم آذربایجان و “خلیل غلامی”، دانشجوی مواد دانشگاه آزاد ابهر بعد از شرکت در مراسم تولد سعید متین پور، زندانی سیاسی

مهر: بازداشت آرمان زمانی، شیرزاد کریمی، خبات عارفی، میلاد کریمی، مهدی دعاگو و سوران دانشور، اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد

مهر: احضار و بازداشت سحر موسوی، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد و محروم از تحصیل

مهر: بازداشت افشین شهبازی، فعال دانشجویی آذربایجانی

آبان: بازداشت محمد حبیبا، از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران

آبان: بازداشت بهروز فریدی، آرش و سیاوش محمدی، سه فعال دانشجویی در تبریز

آبان: بازداشت اسعد باقری، دبیر سابق اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد

آذر: بازداشت محمد حسین محبوبیان، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد و مسئول نشریه تلنگر

آذر: بازداشت سامان آریامن، فعال سیاسی و دانشجوی دانشگاه آزاد اهواز

آذر: بازداشت محمد کریمی، فعال دانشجویی در لاهیجان

آذر: احضار علیرضا کامکار، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد به اداره اطلاعات

آذر: بازداشت بهار علی‌نیا، دانشجوی ایرانی، پس از بازگشت به کشور

آذر: بازداشت علی عباسی و رحمان یعقوبی، دو فعال دانشجویی دانشگاه مازندران

دی: بازداشت دو دانشجوی کرد دانشگاه مریوان، ژیار سلامتیان و دانا لنج آبادی، پس از احضار به وزارت اطلاعات

دی: بازداشت یونس سلیمانی، فعال دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان

دی: بازداشت مهرداد کرمی، فعال دانشجویی دانشگاه تبریز

بهمن: بازداشت احمد رحیمی، فعال دانشجویی در اراک

بهمن: احضار سه دانشجوی کرد دانشگاه مریوان، ژیار سلامتیان، اسماعیل روانگرد و عزیز تازیک به ستاد خبری وزارت اطلاعات

بهمن: احضار و بازجویی علی مرادی، کوروش بنایی، رضا شاکری، عماد هاشمی، سعید ابوتراب، هادی دلبهاری، سامان هدایت منفرد، عباس پشمی و محمد حیدرزاده، دانشجویان دانشگاه شهرکرد در اداره اطلاعات استان

بهمن: احضار علی مرادی، سعید ابوتراب، عباس پشمی و محمد حیدرزاده، دانشجویان دانشگاه شهرکرد به دادگاه و انتقال آنها به زندان

اسفند: بازداشت پیمان عارف، فعال دانشجویی، برای چندمین بار

اسفند: بازداشت روح الله روزی طلب، دانشجوی نخبه دانشگاه آزاد شیراز

اسفند: احضار دلیر بارخدا، فعال سابق دانشجویی دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب

اسفند: بازداشت داریوش جلالی دانشجوی دانشگاه یاسوج، پس از اعتراض با دوختن لب هایش

تجمع، فعالیت و بیانیه دانشجویی

در سال گذشته به دلیل افزایش فشارهای امنیتی بر دانشجویان و صدور احکام محرومیت از تحصیل، فعالیت های علنی دانشجوی نسبت به سال های گذشته کاهش یافت. با این وجود در برخی از دانشگاه ها تجمعات صنفی گسترده ای شکل گرفت و گروه های دانشجویی به مناسبت های مختلف بیانیه هایی صادر کردند.

نمودار ۴- تجمع و فعالیت های دانشجویی در دانشگاه های مختلف در سال ١٣٩٠

در آغازین روزهای سال ١٣٩٠ دانشجویان دانشگاه علم و صنعت خبر از راه اندازی وبسیات “یادمان شهید کیانوش آسا” برای گرامیداشت این دانشجو، که در اعتراضات مسالمت آمیز خیابانی به دست نیروهای امنیتی کشته شده بود، دادند. تشکیل کمپین های مختلف برای گرامیداشت یاد دانشجویان دربند مانند کمپین بهاره هدایت، مجید دری، میلاد اسدی، علی ملیحی و … از سوی فعالین دانشجویی و سیاسی نیز صورت گرفت.

در سال گذشته دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران، خرم آباد، آزاد تهران شمال، سوره، عباسپور، علم و صنعت، تبریز، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و امیرکبیر نیز شاهد اعتراض گسترده دانشجویان نسبت به مسائل سیاسی کشور و هم چنین مشکلات صنفی دانشجویان بود.

علاوه بر بیانیه های دفتر تحکیم وحدت، فعالان دانشجویی در دانشگاه هایی مانند مازندران، شریف، خواجه نصیر، تربیت مدرس، علم و صنعت، امیرکبیر، دانشگاه های آزاد، فردوسی مشهد، عباسپور، شهرکرد و نوشیروانی بابل نیز با صدور و پخش بیانیه هایی جداگانه در این مدت اعتراض خود را نسبت به فضای استبدادی حاکم بر کشور و دانشگاه ها و همچنین مسائل صنفی دانشجویان بیان کردند.

در ادامه فشار بر انجمن های اسلامی منتقد، دفتر انجمن اسلامی دانشگاه کرج نیز از سوی ماموران امنیتی در تعطیلات نوروز سال گذشته تخریب شد.

فروردین: افتتاح وبسایت “یادمان شهید کیانوش آسا” همزمان با سالروز تولد این شهید دانشجو

فروردین: تشکیل کمپین آزادی “بهاره هدایت” توسط جمعی از فعالان دانشجویی، زنان و حقوق بشر

فروردین: بیانیه مشترک ١٢ تشکل دانشجویی برون مرزی: محکومیت خشونتهای گسترده در منطقه خاورمیانه

فروردین: پیام تسلیت جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد سراسر کشور به میرحسین موسوی

فروردین: تداوم اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد خرم آباد و دخالت نیروهای امنیتی

فروردین: بیانیه دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پیرامون برخوردهای امنیتی

فروردین: پخش گسترده منشور جنبش سبز در دانشگاه مازندران

فروردین: تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به طرح تفکیک جنسیتی

فروردین: شعار مرگ بر دیکتاتور در مراسم سخنرانی صفار هرندی در دانشگاه آزاد تهران شمال

فروردین: تخریب کامل یکی از کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد در اثر فشار نیروهای امنیتی

فروردین: بزرگداشت زادروز مجید دری، میلاد اسدی و علی ملیحی؛ دانشجویان دربند

اردیبهشت: بیانیه دفتر تحکیم وحدت: دولت در حال پیشبرد پروژه انقلاب فرهنگی در دانشگاه هاست

اردیبهشت: برگزاری مراسم چهلم بهنود رمضانی تحت تدابیر امنیتی

اردیبهشت: فراخوان فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برای شرکت در تجمع صنفی: دیگر انتظار مهرورزی را به فراموشی سپرده ایم

اردیبهشت: بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به مناسبت زادروز میلاد اسدی

اردیبهشت: بیانیه دوم دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک: از حقوق مسلم خود هرگز نخواهیم گذشت

اردیبهشت: برگزاری با شکوه تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

اردیبهشت: پخش گسترده اعلامیه تک برگی در دانشگاه مازندران

اردیبهشت: تجمع دانشجویان دانشگاه سوره دراعتراض به امنیتی شدن فضای دانشگاه

اردیبهشت: فراخوان دانشجویان دانشگاه سوره برای تجمع اعتراضی علیه ممنوع الورود شدن دانشجویان

اردیبهشت: بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس: انتقاد به اجرای هدفمندی یارانه ها و تاکید بر تداوم اعتراض مردم

اردیبهشت: اعتصاب غذا دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه چابهار در اعتراض به شرایط نامناسب دانشگاه

اردیبهشت: بیانیه جمعی از فعالان دانشجویی خارج از کشور پیرامون شرایط حاکم بر دانشگاه ها

اردیبهشت: بیانیه شماره یک جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه

اردیبهشت: اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز به جو امنیتی دانشگاه: «دانشگاه پادگان نیست»

اردیبهشت: اعتراض دانشجویان دانشگاه تبریز در حضور منوچهر متکی

اردیبهشت: تحریم کلاس های درس و اعتصاب گسترده در دانشگاه مازندران

اردیبهشت: فراخوان برای تعطیلی کلاس های درس دانشگاه علم و صنعت در دومین سالگرد شهادت کیانوش آسا

اردیبهشت: دیدار ادوار نوشیروانی بابل با خانواده ی ضیا نبوی

اردیبهشت: دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با خانواده اشکان ذهابیان

اردیبهشت: در پی بروز اعتراضات صنفی در دانشگاه های کشور در هفته های گذشته، دبیران کل شوراهای صنفی برخی از دانشگاه های سراسر کشور از سوی وزارت علوم تهدید به برخورد شدید شدند.

اردیبهشت: خردادنامه جمعی از فعالین فعلی و سابق دانشجویی دانشگاه امیرکبیر به مناسب زادروز مجید توکلی

اردیبهشت: اعتصاب دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به یاد کیانوش آسا و برقراری فضای شدید امنیتی در دانشگاه

اردیبهشت: حمایت بیش از هزار نفر از فعالین و شهروندان غیربهایی از بازگشت بهاییان به دانشگاه های کشور

اردیبهشت:اعتراض هزاران دانشجوی دانشگاه علم و صنعت به طرح تفکیک جنسیتی/ ربودن طومار اعتراضی توسط حراست

اردیبهشت: شورای دفاع از حق تحصیل: برای ششمین سال پیاپی دانشجویان در کنکور کارشناسی ارشد ستاره‌دار شدند

اردیبهشت: تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه هرمزگان

اردیبهشت: تجمع دوم دانشجویان دانشگاه فردوسی در اعتراض به تجاوز به دانشجو در محوطه دانشگاه

اردیبهشت: بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه های آزاد به مناسبت درگذشت سحابی ها: «خرداد امسال را با سکوت برگزار نخواهیم کرد»

اردیبهشت: بیانیه شورای صنفی دانشگاه فردوسی مشهد در پی ضرب و شتم و تعرض به یکی از دختران دانشجو در صحن دانشگاه

اردیبهشت: توقیف دو نشریه کردی دانشگاه ارومیه

اردیبهشت: بیانیۀ فعالین دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل در اعتراض به ادامۀ بازداشت اشکان ذهابیان

اردیبهشت: بیانیه دفتر تحکیم وحدت در پی شهادت هدی صابر و هاله سحابی: کشتن تدریجی مخالفان راهبرد اصلی حکومت

تیر: تحصن دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور در اعتراض به عدم تخصیص خوابگاه تابستانی

تیر: بیانیه جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد پیرامون اعتصاب غذای زندانیان سیاسی

تیر: حمایت شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران و صنعتی شریف از تحصن دانشجویان دانشگاه صنعت آب و برق

تیر: حمایت ١١ تشکل و گروه دانشجویی دانشگاه صنعت آب و برق تهران از تحصن دانشجویان

تیر: پایان تحصن پنج روزه دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور/ دستیابی به خواسته ها و احتمال احضار دانشجویان به کمیته انضباطی

تیر: بیانیه ده تن از زندانیان سیاسی، در سالگرد ١٨ تیر ٧٨

تیر: بیانیه جمعی از فعالان سابق دانشجویی خارج از کشور به مناسبت فرا رسیدن ١٨ تیر

تیر: بیانیه ی دانشجویان کرد دانشگاه شیراز به مناسبت بیست و دومین سالگرد ترور دکتر عبدالرحمان قاسملو

تیر: بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل در دومین سالگرد بازداشت مجید دری: دانشجویان محروم از تحصیل همچنان در زندان

مرداد: نامه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال به شخصیت‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی در خصوص حجاب اجباری

مرداد: نامه ١۵٠٠ دانشجوی دانشگاه شریف به مقامات قضایی پیرامون آزادی علی اکبر محمدزاده، دانشجوی زندانی

مرداد: پیام اعتراضی ۶ دانشگاه ایران خطاب به مسئولان در پی کاهش سهمیه دختران در آزمون سراسری

مرداد: بیانیه جمعی از دانشجویان در بیست وشش واحد دانشگاه آزاد: دانشگاه نه تنها پادگان نیست که حوزه علمیه هم نیست

مرداد: اعتراض اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد سنندج به انتشار مطالب توهین آمیز امور فرهنگی

مرداد: هشدار ٩ استاد دانشگاه علم و صنعت به رییس مجلس در مورد «تک جنسیتی کردن دانشگاه ها»

مرداد: تجمع دانشجویان دانشگاه پیام نور رودهن در اعتراض به ادغام واحدهای دانشگاه

شهریور: پانصد دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد خواستار توقف اجرای ‘طرح تفکیک جنسیتی’ شدند

شهریور: بیانیه فعالان دانشجویی در همبستگی با اعتراضات مردم آذربایجان

شهریور: تجمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به عدم واگذاری خوابگاه

شهریور: بیانیه مشترک دو نهاد حقوق بشری؛ “فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر” و “جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران”: دانشجویان، قربانی مضحکه 'عدالت' در ایران

شهریور: بیانیه دانشجویان دانشگاه مازندران: در صورت اجرای طرح تفکیک جنسیتی بر سر کلاس های درس نخواهیم رفت

مهر: اعتراض بیش از هزار دانشجوی دانشگاه مازندران در نامه به شورای صنفی دانشگاه

مهر: بیانیه اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در پی محرومیت ۱۵ دانشجوی دختر این دانشگاه

مهر: اعتصاب غذا دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در اعتراض به «تفکیک جنسیتی»

مهر: نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان کرد کرمانشاه خطاب به آیت الله خامنه ای

مهر: بیانیه سوم شورای صنفی پلی تکنیک: شورای صنفی در خوابگاه دانشجویان تشکیل شود

مهر: بیانیه دانشجویان لیبرال دانشگاه های ایران: محکومیت اجرای حکم شلاق فعالان و درخواست کوشش برای تغییر از سوی مخالفان

مهر: تجمع دانشجویان معترض دانشگاه زنجان، در اعتراض به تفکیک جنسیتی

مهر: تجمعات چندین باره دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

مهر: اعتصاب غذای دانشجویان پلی تکنیک در اعتراض به مرگ آمنه زنگنه دانشجوی این دانشگاه

مهر: برافروختن شمع در صحن دانشگاه توسط دانشجویان پلی تکنیک در اعتراض به مرگ آمنه زنگنه، دانشجوی این دانشگاه

مهر: اعتراض گسترده دانشجویان دانشگاه زنجان به اجرای طرح «جداسازی جنیستی»

مهر: تجمع در دانشگاه شهرکرد در اعتراض به وضعیت اسف بار غذا

مهر: بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران در پی درگذشت آمنه زنگنه، یکی از دانشجویان دانشگاه

مهر: تجمعات صنفی اعتراضی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

مهر: تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه یزد در ارتباط با مشکلات صنفی و رفاهی

مهر: برگزاری مراسم تولد آرش صادقی، دانشجوی زندانی

مهر: بیانیه دانشجویان سبز دانشگاه تبریز در اعتراض به تداوم بازداشت معترضان آذربایجانی

مهر: بیانیه جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر به مناسبت آغاز سال تحصیلی

مهر: بیانیه دفتر تحکیم وحدت به مناسبت بازگشایی دانشگاه ها: جنبش دانشجویی شعله روشنگری و آزادیخواهی در دانشگاه را در مقابل حملات استبداد حاکم حفظ می کند

آبان: بیانیه اعتراضی اتحادیه دانشجویان کرد: محکومیت بازداشت اعضا و هشدار به حاکمیت

آبان: تجمع گسترده دانشجویان دانشگاه بین الملل قزوین در اعتراض به «وضعیت نامطلوب غذا»

آبان: اعتراض دانشجویان علم و صنعت در سلف خوابگاه پسران

آبان: بیانیه مجمع فعالین دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل در اعتراض به جو حاکم بر دانشگاه

آبان: تجمع صنفی با حضور گسترده دانشجویان در دانشگاه مازندران

آذر: پیام تبریک دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران به مناسبت سالروز تولد ضیا نبوی

آذر: دیدار دانشجویان ‘آزادی خواه’ شیراز با خانواده مجید توکلی

آذر: بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان نوشیروانی بابل در بزرگداشت سالروز تولد ضیا نبوی، دانشجوی زندانی

آذر: گرامیداشت یاد شهید کیانوش آسا در دانشگاه علم و صنعت؛ صندلی خالی کیانوش آسا در کلاس های درس

آذر: پیام سید ضیا نبوی از زندان در پاسخ به پیام “کمپین ۹۹”: باید برای دفاع از حق تحصیل ده سال در زندان بمانم

آذر: بیانیه جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برای خروج جنبش دانشجویی از انفعال

آذر: بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران: بساط نهاد های نظامی و شبه نظامی را از دانشگاه برچینید

آذر: بیانیه جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر: مجید توکلی به جرم نفی استبداد و ستایش آزادی در زندان است

آذر: بیانیۀ مجمع فعالین دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل به مناسبت روز دانشجو

آذر: بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: تقویت جنبش دانشجویی برای آینده ی ایران حیاتی است

آذر: برگزاری مراسم گرامیداشت کیانوش آسا بر سر مزارش؛ به مناسبت روز دانشجو

آذر: فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد: تا آخرین نفر، آخرین نفس، کوشیم و بشکنیم دیوار این قفس

آذر: بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل در آستانه ۱۶ آذر: دانشجویان زندانی را فراموش نکنیم

آذر: پیام جمعی از فعالین سابق دانشجویی به مناسبت روز دانشجو از زندان مرکزی تبریز

آذر: بیانیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد: ١۶ آذر بهترین زمان برای تجلی اتحاد دانشجویان علیه حکومت جائر

آذر: یادداشت بهاره هدایت از زندان اوین به مناسبت روز دانشجو

آذر: بیانیه دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران به مناسبت ۱۶ آذر

آذر: نامه سرگشاده بیش از ۴٧٠ تن از دانشگاهیان: ضیا نبوی و مجید دری، دانشجویان زندانی در تبعید را آزاد کنید

آذر: بیانیه دفتر تحکیم وحدت: دانشگاه فریادگر آزادی است

آذر: بیانیه دانشجویان و اساتید دانشگاه تبریز در اعتراض به بازداشت دکتر فرزین، استاد دانشگاه

آذر: پخش بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز: به پاس خون دانشجویان روز ۱۶ آذر را ارج می نهیم

دی: بیانیه دانشجویان دانشگاه سبزوار در اعتراض به حمله نیروهای بسیجی به یکی از اساتید منتقد

دی: نامه ی انتقادی جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت خطاب به جبل عاملی رییس دانشگاه

دی: بزرگداشت سالروز تولد ضیا نبوی در دانشگاههای نوشیروانی بابل و سمنان

دی: پیام تبریک ٣۵ تن از فعالین دانشجویی داخل کشور به ضیا نبوی

بهمن: نامه بیش از ۵٣ فعال دانشجویی پیرامون هشدار نسبت به اعترافات اجباری و تقاضا برای آزادی سعید رضوی فقیه

اسفند: بیانیۀ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل به مناسبت اولین سالروز شهادت بهنود رمضانی

اسفند: پیام تبریک فعالین دانشجویی به بهاره هدایت: امیدی که تو به راه مبارزه اعطا می کنی بیش از اینها شایسته تقدیر است

اسفند: روزه سیاسی دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در حمایت از مهدی خزعلی

اسفند: تجمع اعتراضی ۵ روزه دانشجویان علوم پزشکی در مقابل وزارت بهداشت ایران

اسفند: اطلاعیه دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در رابطه با انتخابات مجلس و حواشی آن

اسفند: دفتر تحکیم وحدت: به حکم ننگین صادره برای دکتر عبدالفتاح سلطانی اعتراض داریم

اسفند: بهاره هدایت برنده جایزه ادلستام سوئد شد

اسفند: برگزاری سه تجمع صنفی توسط دانشجویان شهرکرد

اسفند: برگزاری تحصن اعتراضی دانشجویان کرد در دانشگاه تبریز

اسفند: تحریم انتخابات از سوی فعالین دانشگاه نوشیروانی بابل

اسفند: برگزاری یادمان علی اکبر محمدزاده در کلاس های درس دانشگاه شریف

اسفند: گرامیداشت سالروز تولد شهید کیانوش آسا توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

مرگ و حادثه برای دانشجویان

متاسفانه در سال گذشته حادثه های تلخی برای دانشجویان به وقوع پیوست که به مرگ و زخمی شدن شماری از دانشجویان منجر شد. مسمومیت دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی به دلیل کمبود امکانات از عمده ترین دلایل حادثه برای دانشجویان در سال کذشته بود.

فروردین: کشته و زخمی شدن ۴٨ دانشجوی کاروان راهیان نور در استان کرمان

مهر: سقوط آسانسور در خوابگاه دانشجویان دختر دانشگاه امیرکبیر

مهر: درگذشت آمنه زنگنه، از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در پی سهل انگاری مسئولان دانشگاه

آبان: مرگ مشکوک به خودکشی میلاد رشید‌زاده، دانشجوی کرد در کوی دانشگاه تهران

آبان: درگذشت محمد جفاله دانشجوی رشته پرستاری به دلیل برق گرفتگی در خوابگاه ایرانشهر

آذر: مسمومیت ٧ دانشجو در پی نشت گاز در خوابگاه دختران یزد

آذر: مسمومیت ۲ دانشجو به دلیل عدم تهویه مناسب در خوابگاه دانشجویی در تهران

آذر: جان باختن ۳ دانشجوی دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر بر اثر «استنشاق گاز منوکسید کربن»

آذر: جان باختن ۳ دانشجو در تبریز بر اثر “مسمومیت با مونوکسید کربن”

اسفند: مسمومیت ٣٢ دانشجو در یک خوابگاه دانشجویی در مشهد

تفکیک و تبعیض جنسیتی در دانشگاه های کشور

فروردین: افزایش فشار و محدودیت های جدید برای دانشجویان دختر دانشگاه کاشان

اردیبهشت: نمایش مشخصات دختران در دانشگاه هرمزگان برای مقابله با “بدحجابی”

اردیبهشت: آیین نامه انضباطی جدید دانشگاه شهید بهشتی/ تعیین نوع پوشش و رنگها

اردیبهشت: ورود نیروی انتظامی به دانشگاه مازندران در جهت اجرای طرح “تفکیک جنسیتی”

خرداد: تک جنسیتی نمودن پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و صنعت

خرداد: اجرای طرح «تفکیک جنسیتی» در دانشگاه بین المللی قزوین

تیر: رییس دانشگاه شریف: «کلاسهای پسران و دختران جداگانه برگزار می شود»

تیر: تهیه حصارهای توری برای جداسازی دختران و پسران در دانشگاه آزاد نجف آباد

تیر: دانشگاه مازندران هم تفکیک جنسیتی شد

تیر: تفکیک جنسیتی تحقیرآمیز در دانشگاه علامه

تیر: معاون وزیر علوم: در تمامی استان ها دانشگاه تک جنسیتی ایجاد می کنیم

تیر: تاسیس هفت دانشگاه تک جنسیتی در مراکز برخی از استان های کشور

مرداد: تشکیل کمیته «عفاف و حجاب» در وزارت علوم

مرداد: راه‌اندازی سه دانشگاه تک‌جنسیتی جدید

مرداد: تک جنسیتی شدن شش واحد دانشگاهی در دانشگاه آزاد

شهریور: وزیر علوم خبر داد: «راه اندازی دانشگاه های دخترانه» در همه استان های ایران

شهریور: دانشگاه جامع علمی کاربردی هم تک جنیستی شد

شهریور: تفکیک جنسیتی کلاسهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه

شهریور: اجرای طرح تفکیک‌جنسیتی در ۶۴٧ کلاس درسی «دانشگاه آزاد ورامین»

شهریور: دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هم به جمع اجراکنندگان طرح تفکیک جسنیتی پیوست

شهریور: شوراهای صنفی دانشگاه از برگزاری اردوهای دانشجویی و فعالیت های آموزشی و پژوهشی منع شدند

شهریور: با دستور وزارت علوم، برگزاری «جشن های مختلط دانشجویی» ممنوع شد

شهریور: تفکیک جنسیتی «سختگیرانه» در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

شهریور: اجرای طرح تفکیک جنسیتی این بار در “دانشگاه یزد”

شهریور: تفکیک جنسیتی در کلاس های درس دانشگاه صنعتی امیرکبیر

شهریور: اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی

سالنامه جنبش دانشجویی در سال ١٣٩٠ به تفکیک ماهیانه

گزارش تفصیلی ماهانه فعالیت های دانشجویی و نقض حقوق دانشجویان در سال ١٣٩٠ در ادامه آمده است:

فروردین

- افتتاح وبسایت “یادمان شهید کیانوش آسا” همزمان با سالروز تولد این شهید دانشجو

- کشته و زخمی شدن ۴٨ دانشجوی کاروان راهیان نور در استان کرمان

- حضور قدرتمند فعالان دانشجویی در اجلاس شورای حقوق بشر

- علی جمالی پس از ٣ روز مرخصی به زندان بازگردانده شد

- تشکیل کمپین آزادی “بهاره هدایت” توسط جمعی از فعالان دانشجویی، زنان و حقوق بشر

- انتقال ضیا نبوی به زندان کارون اهواز و محرومیت وی از مرخصی

- بهاره هدایت و مهدیه گلرو مجددا ممنوع الملاقات شدند

- اعتصاب غذای آرش صادقی در پی انتقال وی به سلول انفرادی و ضرب و شتم شدید

- بیانیه مشترک ١٢ تشکل دانشجویی برون مرزی: محکومیت خشونتهای گسترده در منطقه خاورمیانه

- آرش صادقی، دانشجوی زندانی، در حالت کما به بیمارستان منتقل شد

- ممنوعیت انتخاب موضوع ایران برای پایان نامه های دانشجویان خارج از کشور

- پیام تسلیت جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد سراسر کشور به میرحسین موسوی

- اخراج احسان اله حیدری، استاد حقوق بشر دانشکده حقوق وعلوم سیاسی خرم آباد به جرم درویشی و وکالت از دراویش گنابادی

- محاکمه پنج دانشجوی دیگر دانشگاه تهران در شعبه دوم دادگاه نظامی تهران

- میلاد اسدی، عضو دفتر تحکیم وحدت، پس از اتمام مرخصی به زندان اوین بازگشت

- تخریب کامل دفتر انجمن اسلامی واحد کرج از سوی ماموران امنیتی در تعطیلات نوروز

- اتحادیه دانشجویان اروپا خواستار آزادی بهاره هدایت شد

- برگزاری مراسم سالروز تولد بهاره هدایت در اصفهان

- بیانیه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی به مناسبت سالروز تولد بهاره هدایت

- دیدار بانوان بیت آیت اله منتظری با خانواده بهاره هدایت

- نادر احسنی، از فعالین دانشجویی طیف چپ، از سوی شعبه ٢٨دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به تحمل ٢ سال حبس تعزیری محکوم شد

- سارا محبوبی، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی مجددا دستگیر شد

- وحید اکبری شرقی دانشجوی رشته مهندسی صدا و فیلم سازی در کشور هندوستان پس از بازگشت به کشور توسط ماموران وزارت اطلاعات احضار شد

- محرومیت از تحصیل و ممانعت از انتخاب واحد امین ریاحی عضو انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد

- اجرای حکم شش ماه حبس همایون پناهی، فعال سابق دانشجویی دانشگاه زنجان

- ادامه بازداشت حمید مشایخی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه اراک

- سیامک سهرابی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ظهر امروز با قرار کفالت آزاد شد

- میلاد اسدی پس از پایان مرخصی به سلول انفرادی انتقال داده شد

- ملاقات برادر مجید توکلی با وی پس از سه ماه بی‌خبری

- فواد سجودی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد

- تداوم اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد خرم آباد و دخالت نیروهای امنیتی

- بی خبری مطلق از محمد جواد نوروزی، دانشجوی زندانی در بازداشتگاه اطلاعات شیراز

- بیانیه دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پیرامون برخوردهای امنیتی

- ادامه محاکمه دانشجویان دانشگاه تهران در دادگاه های نظامی

- پخش گسترده منشور جنبش سبز در دانشگاه مازندران

- تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به طرح تفکیک جنسیتی

- شعار مرگ بر دیکتاتور در مراسم سخنرانی صفار هرندی در دانشگاه آزاد تهران شمال

- تخریب کامل یکی از کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد در اثر فشار نیروهای امنیتی

- بازداشت و بازجویی از کاوه دانشور، فعال دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل

- افزایش فشار و محدودیت های جدید برای دانشجویان دختر دانشگاه کاشان

- بزرگداشت زادروز مجید دری، میلاد اسدی و علی ملیحی؛ دانشجویان دربند

اردیبهشت

- احضار بیست تن از دانشجویان دانشگاه ارومیه به کمیته انضباطی

- بیانیه دفتر تحکیم وحدت: دولت در حال پیشبرد پروژه انقلاب فرهنگی در دانشگاه هاست

- برگزاری مراسم چهلم بهنود رمضانی تحت تدابیر امنیتی

- فراخوان فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برای شرکت در تجمع صنفی: دیگر انتظار مهرورزی را به فراموشی سپرده ایم

- بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به مناسبت زادروز میلاد اسدی

- بیانیه دوم دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک: از حقوق مسلم خود هرگز نخواهیم گذشت

- نمایش مشخصات دختران در دانشگاه هرمزگان برای مقابله با “بدحجابی”

- امیر گل، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف آزاد شد

- برگزاری با شکوه تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

- آیین نامه انضباطی جدید دانشگاه شهید بهشتی/ تعیین نوع پوشش و رنگها

- پخش گسترده اعلامیه تک برگی در دانشگاه مازندران

- فرزین رحیمی، فعال دانشجویی تبریز، طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب، به یک سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.

- آزادی سارا محبوبی و بازداشت برادر وی وصال محبوبی، دانشجوی محروم از تحصیل

- احضار فعالان دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به سازمان سنجش جهت «تأیید صلاحیت عمومی» برای کارشناسی ارشد

- تجمع دانشجویان دانشگاه سوره دراعتراض به امنیتی شدن فضای دانشگاه

- برگزاری جشن تولد میلاد اسدی، علی ملیحی و حسن اسدی زید آبادی در بند ۳۵۰ اوین

- توهین و تهدید مستقیم دانشجویان توسط بسیج دانشجویی در دانشکده علوم اقتصادی

- شش دانشجوی دانشگاه سوره؛ آناهیتا صفرنژاد، راحیل عبدالکریمی، علی رضا رضایی اقدم، علی غریب دوست، عباس جمالی و نوید ایزدیار؛ ممنوع الورود شدند

- فراخوان دانشجویان دانشگاه سوره برای تجمع اعتراضی علیه ممنوع الورود شدن دانشجویان

- ورود نیروی انتظامی به دانشگاه مازندران در جهت اجرای طرح “تفکیک جنسیتی”

- اشکان ذهابیان، فعال دانشجویی فردوسی مشهد وعضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد

- برگزاری دادگاه حمله به کوی دانشگاه تهران/ احضار دهها دانشجو به دادسرای نظامی

- بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس: انتقاد به اجرای هدفمندی یارانه ها و تاکید بر تداوم اعتراض مردم

- صدور حکمی جدید برای بهاره هدایت، مهدیه گلرو، مجید توکلی: شش ماه زندان بیشتر

- هجوم مأموران امنیتی به منزل پدرام رفعتی برای بازداشت وی

- نماینده رهبری در دانشگاه فردوسی: روسای دانشگاه هایی که با سبزها برخورد نکنند توبیخ می شوند

- انتقال شبنم مددزاده، دانشجوی زندانی، به زندان قرچک ورامین

- علی ملیحی عضو ارشد سازمان ادوار تحکیم به مرخصی آمد

- اعتصاب غذا دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه چابهار در اعتراض به شرایط نامناسب دانشگاه

- صدور احکام انضباطی جدید برای فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد:

نیما نعیمی، مهندسی عمران ٨٨، دو ترم محرومیت از تحصیل

آرمین فرخ پی، مهندسی کامپیوتر ٨٧، دو ترم محرومیت از تحصیل

فاطمه خانی، مهندسی صنایع ٨٧، دو ترم محرومیت از تحصیل

حسام طالبی، مهندسی مواد ٨٧، دو ترم محرومیت از تحصیل

علی منصوری، مهندسی شیمی ٨٧، دو ترم محرومیت از تحصیل

عرفان راستی، مهندسی مواد ٨٨، دو ترم محرومیت از تحصیل

مرتضی تقدیسی، مهندسی مکانیک ٨٧، یک ترم محرومیت از تحصیل

بهنود حقیقی، ارشد مهندسی مکانیک، یک ترم محرومیت از تحصیل

فربد فضایلی، کامپیوتر ٨٧، یک ترم محرومیت از تحصیل

- دفن شهدای گمنام در دانشگاه فردوسی مشهد

- سید ضیا نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل که به ده سال حبس در تبعید محکوم است، به همراه ٢۵ زندانی سیاسی دیگر از زندان کارون اهواز به زندانی دیگر موسوم به اردوگاه کلینیک منتقل شد.

- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از بخشنامه به دانشگاه‌ها برای تقویت و ایجاد حوزه‌های علمیه دانشجویی خبر داد

- صدور حکم دو سال حبس تعزیری برای وحید لعلی پور

- بیانیه شماره ٩ شورای هماهنگی راه سبز امید در حمایت از حرکتهای دانشجویی

- آوات رضانیا از دانشجویان دوره دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران از سوی شعبه ٢ دادگاه نظامی تهران به ریاست قاضی فراتی به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به ٣ ماه حبس تعلیقی و ٧۴ ضربه شلاق بدل به ٣ میلیون جریمه محکوم شد.

- کامران دانشجو، وزیر علوم، با تهدید مجدد دانشجویان اعلام کرد، جای افراد معاند نظام در دانشگاه نیست

- بیانیه جمعی از فعالان دانشجویی خارج از کشور پیرامون شرایط حاکم بر دانشگاه ها

- بیانیه شماره یک جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه

- اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز به جو امنیتی دانشگاه: «دانشگاه پادگان نیست»

- اعتراض دانشجویان دانشگاه تبریز در حضور منوچهر متکی

- تحریم کلاس های درس و اعتصاب گسترده در دانشگاه مازندران

- فراخوان برای تعطیلی کلاس های درس دانشگاه علم و صنعت در دومین سالگرد شهادت کیانوش آسا

- دیدار ادوار نوشیروانی بابل با خانواده ی ضیا نبوی

- سیامک سهرابی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد

- دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با خانواده اشکان ذهابیان

- در پی بروز اعتراضات صنفی در دانشگاه های کشور در هفته های گذشته، دبیران کل شوراهای صنفی برخی از دانشگاه های سراسر کشور از سوی وزارت علوم تهدید به برخورد شدید شدند.

خرداد

- ١۵٠استاد شناخته شده علوم انسانی توسط صدرالدین شریعی رییس دانشگاه علامه در معرض اخراج و بازنشستگی قرار گفتند

- نامه جمعی از فعالین فعلی و سابق دانشجویی دانشگاه امیرکبیر به مناسب زادروز مجید توکلی

- صدور حکم ٢ سال حبس برای سعیده کردی نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد

- در پی رسیدگی به پروندۀ کوی دانشگاه تهران و صدور احکام حبس و جریمه نقدی، دانشجویان این دانشگاه مجموعا به بیش از ده سال حبس محکوم شدند.

- پیام جمعی از فعالان دانشجویی و سیاسی بمناسبت سالروز تولد مجید توکلی

- دلارا دارابی، دانشجوی بهایی، از دانشگاه مازندران اخراج شد

- اعتصاب دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به یاد کیانوش آسا و برقراری فضای شدید امنیتی در دانشگاه

- دانیال اوجی، دانشجوی محروم از تحصیل بهائی بازداشت شد

- عده‌ای از داوطلبان کارشناسی ارشد به سازمان سنجش فراخوانده شدند

- تک جنسیتی نمودن پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و صنعت

- تأیید حکم یک سال حبس تعزیری سما نورانی در دادگاه تجدید نظر

- احضار دانشجویان بهایی مرتبط با دانشگاه مجازی و پلمپ دو محل آموزشی

- حمایت بیش از هزار نفر از فعالین و شهروندان غیربهایی از بازگشت بهاییان به دانشگاه های کشور

- اعتراض هزاران دانشجوی دانشگاه علم و صنعت به طرح تفکیک جنسیتی/ ربودن طومار اعتراضی توسط حراست

- اجرای طرح «تفکیک جنسیتی» در دانشگاه بین المللی قزوین

- دستکاری کارنامه دانشجویان در کنکور ارشد برای محروم کردن آن‌ها از ادامه تحصیل

- شورای دفاع از حق تحصیل: برای ششمین سال پیاپی دانشجویان در کنکور کارشناسی ارشد ستاره‌دار شدند

- حکم ۶ ماه حبس تعزیری برای سینا مهدی نیا دانشجوی نوشیروانی بابل

- آینده الماسی، دانشجوی دانشگاه تهران به اطلاعات سپاه احضار شد

- تجمع اعتراضی دنشجویان دانشگاه هرمزگان

- تجاوز و ضرب و شتم دختر دانشجو در داخل دانشگاه فردوسی مشهد

- لقمان احمدی دانشجوی کرد و زندانی سقزی از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد محروم شد.

- تجمع دوم دانشجویان دانشگاه فردوسی در اعتراض به تجاوز به دانشجو در محوطه دانشگاه

- بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه های آزاد به مناسبت درگذشت سحابی ها: «خرداد امسال را با سکوت برگزار نخواهیم کرد»

- صدور احکام انضباطی جدید برای دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

حسام الدین باقری: یک ترم تعلیق با احتساب سنوات

محمد علمی: یک ترم تعلیق با احتساب سنوات

محمد عسگری: توبیخ کتبی با درج در پرونده که با توجه به این حکم، حکم یک ترم تعلیق با احتساب سنوات این دانشجو که از سال گذشته معلق شده بود اجرا شد.

سید مصطفی ارمغان: یک ترم تعلیق با احتساب سنوات که این حکم تا پایان فارغ التحصیلی معلق می شود.

مجتبی تقوایی: یک ترم تعلیق با احتساب سنوات که این حکم تا پایان فارغ التحصیلی معلق می شود.

- بیانیه شورای صنفی دانشگاه فردوسی مشهد در پی ضرب و شتم و تعرض به یکی از دختران دانشجو در صحن دانشگاه

- توقیف دو نشریه کردی دانشگاه ارومیه

- بیانیۀ فعالین دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل در اعتراض به ادامۀ بازداشت اشکان ذهابیان

- بیانیه دفتر تحکیم وحدت در پی شهادت هدی صابر و هاله سحابی: کشتن تدریجی مخالفان راهبرد اصلی حکومت

- بازداشت ساسان واهبی وش، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز

- احضار مهدی تاجیک فعال دانشجویی دانشگاه تهران

- سیامک کوشی فعال دانشجویی دانشگاه ازاد تبریز، پس از آزادی از زندان از دانشگاه اخراج شد.

تیر

- ارسلان ابدی، کیارش کامرانی و بابک داشاب به مرخصی از زندان امدند

- احضار مجدد بشیر احسانی، فعال حق تحصیل به دادگاه انقلاب

- محسن برزگر، دانشجوی بابل به ٢ سال حبس تعزیری محکوم شد

- میثم امام زاده، فعال دانشجویی دانشگاه سمنان بازداشت شد

- تحصن دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور در اعتراض به عدم تخصیص خوابگاه تابستانی

- بیانیه جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد پیرامون اعتصاب غذای زندانیان سیاسی

- حمایت شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران و صنعتی شریف از تحصن دانشجویان دانشگاه صنعت آب و برق

- رئیس دانشگاه پلی تکنیک: طرح تفکیک جنسیتی در شرایط فعلی دانشگاهها امکان پذیر نیست

- حمایت ١١ تشکل و گروه دانشجویی دانشگاه صنعت آب و برق تهران از تحصن دانشجویان

- ممانعت مسئولین دانشگاه‌های تهران با انتشار نشریات دانشجویی به زبان ترکی

- رییس دانشگاه شریف: «کلاسهای پسران و دختران جداگانه برگزار می شود»

- «نورا سهرنگی» شهروند بهایی ساکن بندرعباس که در رشته حسابداری دانشگاه قشم در حال تحصیل بود توسط مسئولان دانشگاه به دلیل بهایی بودن از شرکت در امتحانات پایان ترم، محروم و از دانشگاه مزبور اخراج شد.

- به یک دانشجوی بهایی دانشگاه قشم به نام «آوا توکلی» که مشغول تحصیل در رشته کار‌شناسی بیهوشی است از طرف دفتر دانشگاه ابلاغ شده که در ترم دیگر ثبت نام نخواهد شد و از دانشگاه اخراج است.

- تهیه حصارهای توری برای جداسازی دختران و پسران در دانشگاه آزاد نجف آباد

- فرزین رحیمی از فعالان سیاسی و دانشجویی تبریز به دادگاه انقلاب احضار شد

- پایان تحصن پنج روزه دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور/ دستیابی به خواسته ها و احتمال احضار دانشجویان به کمیته انضباطی

- محکومیت ١۴ دانشجو در جریان رسیدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران:

مهیم امیر محمدی، دانشجوی مدیریت: « ٩١ روز تعزیری، یک میلیون تومان جریمه»

علی رفاهی، دانشجوی علوم اجتماعی:« ٣ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق و ۵٠٠ هزار جریمه»

کمال رضوی، دانشجو علوم اجتماعی: « ٣ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق و ۵٠٠ هزار جریمه»

رسول محسن زاده، دانشجوی علوم اجتماعی: « ١٠ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق»

امیر حسین فضلی ٩١روز تعزیری ١ میلیون جریمه

کاوه اکبری، دانشجو علوم اجتماعی:« ١٠ ماه حبس به مدت پنج سال تعلیق»

یدالله نعمتی: « ١٠ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق و ١ میلیون جریمه»

حبیب فرحزادی :« ١٠ ماه حبس + ١ میلیون تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید»

نعیم آقایی : « ١٠ ماه حبس + ۵٠٠ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴سال تعلیق گردید»

دوست محمدی هست: «ده ماه حبس یه مدت ۴ سال تعلیق»

ایوب نعمتی:« ١٠ ماه حبس + ۵٠٠ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید»

آوات رضا نیا : «سه ماه حبس تعلیقی و ٧۴ ضربه شلاق بدل به ٣ میلیون جریمه»

وحید قیصری :« ۵ ماه حبس که به مدت ۴ سال تعلیق شده است ، ۵٠٠ هزار تومان جریمه»

علی سحر وکیلی، دانشجوی علوم اجتماعی: « ۴ ماه حبس + ۵٠٠ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق شد»

- مسئولین سازمان سنجش: «بهائیان حق شرکت در کنکور سراسری را ندارند»

- نصیر اسدی دانشجوی فوق ‌لیسانس دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران برای تحمل چند ماه باقی مانده از دوران محکومیت خود به زندان اوین فراخوانده شد.

- دانشگاه مازندران هم تفکیک جنسیتی شد

- بازداشت محمد زارعی دانشجوی دانشگاه سمنان

- بازگشت ارسلان ابدی و کیارش کامرانی، دو دانشجوی بازداشتی حوادث عاشورا، به زندان اوین

- احمدی نژاد در نامه ای به وزرای علوم و بهداشت دستور داد: توقف فوری اجرای طرح تفکیک جنسیتی و بازنشستگی بی رویه اساتید

- بعد از علوم انسانی، رشته های هنر نیز مورد بازنگری قرار می گیرند

- کشته شدن یک دانشجوی دختر بدست همکلاسی اش به دلیل « رد درخواست دوستی»

- مجید دری، دانشجوی زندانی از دانشگاه اخراج شد

- سرنوشت نامشخص بهروز جاوید تهرانی پس از انتقال به بند ٢٠٩

- تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت محمد امین علیزاده‌ دانشجوی کُرد دانشگاه‌ اصفهان

- بیانیه ده تن از زندانیان سیاسی، در سالگرد ١٨ تیر ٧٨

- بیانیه جمعی از فعالان سابق دانشجویی خارج از کشور به مناسبت فرا رسیدن ١٨ تیر

- حسام قربانی دانشجوی یاسوجی در بازداشت وزارت اطلاعات

- صدور قرار وثیقه برای محمد امین علیزاده‌، فعال دانشجویی کرد

- محمد صادق تابعی و مهدی صالحی نکو از فعالان دانشجویی دانشگاه خیام با حکم انضباطی این دانشگاه، هرکدام به یک ترم تعلیق و همچنین توبیخ کتبی و درج در پرونده محکوم شدند.

- تاسیس هفت دانشگاه تک جنسیتی در مراکز برخی از استان های کشور

- بیانیه ی دانشجویان کرد دانشگاه شیراز به مناسبت بیست و دومین سالگرد ترور دکتر عبدالرحمان قاسملو

- بازگشت بابک داشاب، دانشجوی زندانی به زندان اوین

- اخراج دکتر سعید مشیری استاد دانشگاه علامه

- بلاتکلیفی ایوب پورفتحی، دانشجوی زندانی شیراز، علیرغم گذشت پنج ماه از بازداشت

- تفکیک جنسیتی تحقیرآمیز در دانشگاه علامه

- محکومیت نوید نزهت، دانشجوی دانشگاه شریف به یک سال حبس تعزیری

- امید کوکبی: کل فرآیند بازداشت، اتهام زنی و بازجویی، از اساس غیر قانونی بوده است

- بهاره هدایت و مهدیه گلرو به طور موقت از زندان آزاد شدند

- از مهرماه امسال در مقطع دکتری، دانشجوی پولی در دانشگاه ها پذیرش خواهد شد

- بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل در دومین سالگرد بازداشت مجید دری: دانشجویان محروم از تحصیل همچنان در زندان

- معاون وزیر علوم: در تمامی استان ها دانشگاه تک جنسیتی ایجاد می کنیم

- سید مجتبی هاشمی، عضو پیشین شورای مرکزی انجمن اسلامی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برای اجرای حکم یک سال زندان و ٧۴ ضربه شلاق به زندان اوین فراخوانده شد.

- فراز زهتاب که تابستان سال گذشته و از سوی شعبه ١١١ دادگاه جزائی تبریز به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای طی سه ماه باقی مانده از محکومیت خود روانه زندان شد

- دادگاه فرزاد اسلامی و اسماعیل سلمان پور، دو فعال دانشجویی، صبح روز سه شنبه در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

مرداد

- مصطفی نیلی، فعال سابق دانشجویی دانشگاه بین المللی قزوین جهت اجرای حکم دادگاه انقلاب در پی مراجعه به دادسرای غیر قانونی مستقر در زندان اوین بازداشت و به بند ٣۵٠ زندان اوین منتقل شد.

- با هجوم ماموران امنیتی، مهدیه گلرو به زندان اوین بازگردانده شد

- تشکیل کمیته «عفاف و حجاب» در وزارت علوم

- نامه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال به شخصیت‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی در خصوص حجاب اجباری

- هشت سال زندان برای امیر شیبانی

- نوید خانجانی و شایان وحدتی در پی اعلام شفاهی و تماس تلفنی ماموران امنیتی به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شدند.

- آزادی عابد توانچه پس از یک سال زندان

- نامه ١۵٠٠ دانشجوی دانشگاه شریف به مقامات قضایی پیرامون آزادی علی اکبر محمدزاده، دانشجوی زندانی

- حجت منتظری به زندان اوین بازگشت. دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی مقیسه، حجت نظری را به شش ماه حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی به جرم اقدام علیه امنیت ملیاز طریق تبانی و شرکت در تجمعات محکوم کرده است.

- از وضعیت و محل نگهداری فرشید عبداللهی، از دانشجویان اخراجی دانشگاه آزاد تهران (مجتمع امام حسین) علی رغم گذشت یک سال از زمان بازداشت، مطلقا اطلاعی در دست نیست.

- فواد شمس، از فعالان دانشجویی و روزنامه نگار که پیش از این جهت اجرای حکم قضایی خویش احضار شده بود شده بود دیروز دوشنبه، نهم مردادماه، پس از مراجعه به زندان اوین، بازداشت شد

- راه‌اندازی سه دانشگاه تک‌جنسیتی جدید

- وضعیت جسمی نامساعد علی عجمی، دانشجوی زندانی در زندان رجایی شهر

- حذف سیزده رشته علوم انسانی از دانشگاه علامه طباطبایی

- پیام اعتراضی ۶ دانشگاه ایران خطاب به مسئولان در پی کاهش سهمیه دختران در آزمون سراسری

- صبح امروز، جلسه دادگاه سعید جلالی فر در دادگاه انقلاب برگزار شد

- امیر رضایی دانشجوی دانشگاه ارومیه از دانشگاه اخراج شد

- سه دانشجو به نام های «سلیمان وحیدی نیا»، «علی نادری» و «ناصر آمان» در سردشت به اتهام «امنیتی» بازداشت شده اند

- بیانیه جمعی از دانشجویان در بیست وشش واحد دانشگاه آزاد: دانشگاه نه تنها پادگان نیست که حوزه علمیه هم نیست

- حمایت بیش از سیصد تن از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف از دو دانشجوی زندانی

- درخواست پدر شبنم و فرزاد مدد زاده از احمد شهید برای رسیدگی به وضعیت فرزندان اش

- اعتراض اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد سنندج به انتشار مطالب توهین آمیز امور فرهنگی

- تجمع دانشجویان دانشگاه پیام نور رودهن در اعتراض به ادغام واحدهای دانشگاه

- دانشکده فنی ایلام: بیماران روانی و دانشجویان در یک محیط

- صدور بیش از سی ماه حکم زندان تعلیقی برای دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در پی اعتراض دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به حضور وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، صفارهرندی، به مناسبت روز دانشجو در این دانشگاه در سال گذشته

- محمدرضا قنبری، نیوشا خزایی، شیما بنفشی، سجاد حیاتی و عاطفه زمانی از سوی دادگاه انقلاب کرمانشاه هر یک به شش ماه حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم شده اند. همچنین اشکان مسیبیان فعال دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه، که پیش از این نیز به دو ترم محرومیت از تحصیل و نیم میلیون تومان جریمه نقدی توسط شورای انضباطی دانشگاه محکوم شده بود، به ٩١ روز حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم گردید. حکم آبتین پگاه دیگر فعال دانشجویی دانشگاه رازی، که وی نیز دو ترم تعلیق از تحصیل را در کارنامه خود دارد، به دلیل اینکه پرونده دیگری از وی در دست بررسی می باشد، هنوز صادر نشده است.

- اعطای رانت ویژه تحصیلی محمود احمدی نژاد به «حمیدرضا افراشته»، داماد پروین احمدی نژاد

- هشدار ٩ استاد دانشگاه علم و صنعت به رییس مجلس در مورد «تک جنسیتی کردن دانشگاه ها»

- بازداشت «خاطره دانش توکل» و «ملینا بختیار نژاد» از فعالان دانشجویی

- تک جنسیتی شدن شش واحد دانشگاهی در دانشگاه آزاد

- مهرداد اسلامخواه فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه امام حسین، از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

شهریور

- تفکیک جنسیتی «سختگیرانه» در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

- وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو، بازداشت شد

- واحد خلوصی دانشجوی محروم از تحصیل بهائی و فعال حق تحصیل اول شهریورماه بازداشت شد.

- شرط جدید فارغ التحصیلی دانشگاه سهند: گذراندن اجباری درس “آشنایی با دفاع مقدس”

- تائید حکم ١٢ سال حبس تعزیری برای نوید خانجانی، فعال دانشجویی و حقوق بشر

- ایمان صدیقی، عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

- بهزاد عالی پور، فعال دانشجویی دانشگاه شریف به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد

- کوی دانشگاه تهران به ‘گیت‌’های ورودی مجهز شد

- پانصد دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد خواستار توقف اجرای ‘طرح تفکیک جنسیتی’ شدند

- سعید جلالی فر، فعال دانشجویی محروم از تحصیل به ٣ سال حبس تعزیری محکوم شد

- ممانعت از آزادی سورنا هاشمی و علی‌‌رضا فیروزی، دو دانشجوی زندانی

- اجرای طرح تفکیک جنسیتی این بار در “دانشگاه یزد”

- وخامت حال جسمی اشکان ذهابیان در اثر اعتصاب غذا و انتقال وی به سلول انفرادی

- صدور حکم اخراج برای البرز نورانی، دانشجوی بهائی دانشگاه صنعتی شریف

- در نامه ای به صادق لاریجانی: انتقاد مهدیه گلرو از مجازات های خانوادگی

- میلاد کریمی، فعال دانشجویی کرد دانشگاه آزاد سنندج بازداشت شده است

- اشکان ذهابیان به طور موقت به اعتصاب غذای خود پایان داد

- انتقال سید ضیا نبوی به زندان کارون اهواز

- تفکیک جنسیتی در کلاس های درس دانشگاه صنعتی امیرکبیر

- بهاره هدایت پس از عمل کیسه صفرا به زندان اوین بازگشت

- ستاره دار شدن یکصد دانشجوی دیگر

- وزیر علوم: چیزی به عنوان تفکیک جنسیتی نداریم

- نیما پوریعقوب، فعال دانشجویی، آزاد شد

- اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی

- وزیر علوم خبر داد: «راه اندازی دانشگاه های دخترانه» در همه استان های ایران

- جاوید فخریان، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد و مدیر بخش مجازی ستاد ۸۸، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

- محمد غفاریان، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد، به تحمل سه سال و نیم حبس تعزیری و هفتاد ضربه شلاق محکوم شد.

- علی عجمی به سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شد

- مریم شفیع پور، فعال دانشجویی، از دانشگاه بین المللی قزوین اخراج شد

- دادگاه انقلاب شهر بابل، “حسین ضامن ضرابی”، فعال دانشجویی دانشگاه بابل را به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در تجمع ٢۵ بهمن به یک سال حبس تعزیری که به مدت ۵ سال معلق شده است محکوم کرد.

- تشکیل کلاس های دروس حوزوی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

- سیروس بنه گزی از اعضای شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت شعبه بوشهر و همچنین عضو شورای صنفی خانه مطبوعات مستقل استان بوشهر برای دومین سال پیاپی از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد .

- ممنوع التدریس شدن دکتر محمود جمهیری ، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت شعبه بوشهر از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر محدودیت‌هایی می باشد که از جانب نهادهای امنیتی بر فعالین با سابقه استانی اعمال شده است. وی که دارای مدرک دکترای شهرسازی از دانشگاه تهران می‌باشد، در ترم جدید از تدریس واحدهای درسی مربوطه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر محروم شده است.

- دانشگاه جامع علمی کاربردی هم تک جنیستی شد

- علی اکبر محمد زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، به شش سال حبس محکوم شد

- بیانیه فعالان دانشجویی در همبستگی با اعتراضات مردم آذربایجان

- مسعود چناسی، فعال دانشجویی دانشگاه تربیت معلم و عضو ستاد مهدی کروبی از دانشگاه اخراج شد

- دو ترم محرومیت از تحصیل دانشجوی رشته پزشکی به دلیل استفاده از سیگار

- تجمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به عدم واگذاری خوابگاه

- تفکیک جنسیتی کلاسهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه

- شهره روحانی، شهروند بهایی که در کنکور سراسری دانشگاه در رشته زبان های خارجی رتبه ١۵١ را کسب نموده بود به دلیل نقص در پرونده از حق تحصیل محروم شد.

- اجرای طرح تفکیک‌جنسیتی در ۶۴٧ کلاس درسی «دانشگاه آزاد ورامین»

- دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هم به جمع اجراکنندگان طرح تفکیک جسنیتی پیوست

- اختلاس شش میلیارد ریالی در دانشگاه هنر اصفهان

- دفن یک شهید گمنام در پردیس دانشگاه سمنان

- مجید توکلی از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب به محرومیت مادام العمر از تحصیل در دانشگاه های کشور محکوم شد

- شوراهای صنفی دانشگاه از برگزاری اردوهای دانشجویی و فعالیت های آموزشی و پژوهشی منع شدند

- با دستور وزارت علوم، برگزاری «جشن های مختلط دانشجویی» ممنوع شد

- بیانیه مشترک دو نهاد حقوق بشری؛ “فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر” و “جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران”: دانشجویان، قربانی مضحکه 'عدالت' در ایران

- بیانیه دانشجویان دانشگاه مازندران: در صورت اجرای طرح تفکیک جنسیتی بر سر کلاس های درس نخواهیم رفت

- مفقود شدن سه دانشجو به نام های “مهرداد کرمی”، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تبریز، “جمال رضایی”، دانشجوی مکانیک دانشگاه تربیت معلم آذربایجان و “خلیل غلامی”، دانشجوی مواد دانشگاه آزاد ابهر بعد از شرکت در مراسم تولد سعید متین پور، زندانی سیاسی

مهر

- بازداشت آرمان زمانی، شیرزاد کریمی، خبات عارفی، میلاد کریمی، مهدی دعاگو و سوران دانشور، اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد

- احضار و بازداشت سحر موسوی، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد و محروم از تحصیل

- بازداشت افشین شهبازی، فعال دانشجویی آذربایجانی

- اخراج فرنود جهانگیری دانشجوی بهائی از دانشگاه بابلسر

- جلوگیری از ثبت نام ۱۵ دانشجوی دختر دانشگاه علم و صنعت به دلیل «عدم شرکت در جلسه حجاب»

- اخراج معین محمد بیگی، پس از آزادی از زندان از دانشگاه آزاد قزوین

- محرومیت از تحصیل روح الله بیات و رحمت الله بیات، دو فعال دانشجویی دانشگاه زنجان

- حکم ۵ سال حبس تعزیری برای کوهیار گودرزی، دانشجوی زندانی

- اجرای حکم شلاق امین نیایی‌فر، دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران

- محکومیت مسعود باباپور، فعال دانشجویی، به نه ماه حبس تعزیری

- محکومیت بشیر احسانی، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی و فعال حق تحصیل، به ۵ سال حبس تعزیری

- سقوط آسانسور در خوابگاه دانشجویان دختر دانشگاه امیرکبیر

- درگذشت آمنه زنگنه، از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در پی سهل انگاری مسئولین دانشگاه

- اعتراض بیش از هزار دانشجوی دانشگاه مازندران در نامه به شورای صنفی دانشگاه

- بیانیه اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در پی محرومیت ۱۵ دانشجوی دختر این دانشگاه

- اعتصاب غذا دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در اعتراض به «تفکیک جنسیتی»

- نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان کرد کرمانشاه خطاب به آیت الله خامنه ای

- بیانیه سوم شورای صنفی پلی تکنیک: شورای صنفی در خوابگاه دانشجویان تشکیل شود

- بیانیه دانشجویان لیبرال دانشگاه های ایران: محکومیت اجرای حکم شلاق فعالان و درخواست کوشش برای تغییر از سوی مخالفان

- تجمع دانشجویان معترض دانشگاه زنجان، در اعتراض به تفکیک جنسیتی

- تجمعات چندین باره دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

- اعتصاب غذای دانشجویان پلی تکنیک در اعتراض به مرگ آمنه زنگنه دانشجوی این دانشگاه

- برافروختن شمع در صحن دانشگاه توسط دانشجویان پلی تکنیک در اعتراض به مرگ آمنه زنگنه، دانشجوی این دانشگاه

- تجمع در دانشگاه شهرکرد در اعتراض به وضعیت اسف بار غذا

- بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران در پی درگذشت آمنه زنگنه، یکی از دانشجویان دانشگاه

- تجمعات صنفی اعتراضی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه یزد در ارتباط با مشکلات صنفی و رفاهی

- برگزاری مراسم تولد آرش صادقی، دانشجوی زندانی

- بیانیه دانشجویان سبز دانشگاه تبریز در اعتراض به تداوم بازداشت معترضان آذربایجانی

- بیانیه جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر به مناسبت آغاز سال تحصیلی

- بیانیه دفتر تحکیم وحدت به مناسبت بازگشایی دانشگاه ها: جنبش دانشجویی شعله روشنگری و آزادیخواهی در دانشگاه را در مقابل حملات استبداد حاکم حفظ می کند

آبان

- بازداشت محمد حبیبا، از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران

- بازداشت بهروز فریدی، آرش و سیاوش محمدی، سه فعال دانشجویی در تبریز

- بازداشت اسعد باقری، دبیر سابق اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد

- محرومیت از تحصیل محمد یوسف علیخانی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران

- اخراج سمیرا غلامی، دانشجوی بهایی دانشگاه سراسری سیرجان

- محرومیت روزبه تهرانی از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

- محرومیت چندین دانشجوی کرد از تحصیل در مقطع دکترا با وجود احراز شرایط علمی

- احضار فواد سجودی فریمانی، دانشجوی دکترای محروم از تحصیل، برای گذراندن ۸ سال حبس

- تائید حکم شش سال حبس تعزیری علی اکبر محمدزاده، دانشجوی دانشگاه شریف

- محکومیت مهدیه گلرو در دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس تعزیری دیگر

- افزایش شش ماه به محکومیت زندان بهاره هدایت و مجید توکلی

- مرگ مشکوک به خودکشی میلاد رشید‌زاده، دانشجوی کرد در کوی دانشگاه تهران

- درگذشت محمد جفاله دانشجوی رشته پرستاری به دلیل برق گرفتگی در خوابگاه ایرانشهر

- بیانیه اعتراضی اتحادیه دانشجویان کرد: محکومیت بازداشت اعضا و هشدار به حاکمیت

- تجمع گسترده دانشجویان دانشگاه بین الملل قزوین در اعتراض به «وضعیت نامطلوب غذا»

- اعتراض دانشجویان علم و صنعت در سلف خوابگاه پسران

- بیانیه مجمع فعالین دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل در اعتراض به جو حاکم بر دانشگاه

- تجمع صنفی با حضور گسترده دانشجویان در دانشگاه مازندران

آذر

- بازداشت محمد حسین محبوبیان، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد و مسئول نشریه تلنگر

- بازداشت سامان آریامن، فعال سیاسی و دانشجوی دانشگاه آزاد اهواز

- بازداشت محمد کریمی، فعال دانشجویی در لاهیجان

- احضار علیرضا کامکار، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد به اداره اطلاعات

- بازداشت بهار علی‌نیا، دانشجوی ایرانی، پس از بازگشت به کشور

- بازداشت علی عباسی و رحمان یعقوبی، دو فعال دانشجویی دانشگاه مازندران

- اخراج هادی بینش، فعال ستاد مهدی کروبی، از دانشگاه تربیت معلم

- محرومیت از تحصیل امین خالقیان، دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل

- محکومیت فرزاد اسلامی و اسماعیل سلمان پور، دو فعال سابق دانشجویی دانشگاه های آزاد و پلی تکنیک، به ترتیب به ٣ و ١ سال حبس تعزیری

- مسمومیت ٧ دانشجو در پی نشت گاز در خوابگاه دختران یزد

- مسمومیت ۲ دانشجو به دلیل عدم تهویه مناسب در خوابگاه دانشجویی در تهران

- جان باختن ۳ دانشجوی دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر بر اثر «استنشاق گاز منوکسید کربن»

- جان باختن ۳ دانشجو در تبریز بر اثر “مسمومیت با مونوکسید کربن”

- پیام تبریک دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران به مناسبت سالروز تولد ضیا نبوی

- دیدار دانشجویان ‘آزادی خواه’ شیراز با خانواده مجید توکلی

- بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان نوشیروانی بابل در بزرگداشت سالروز تولد ضیا نبوی، دانشجوی زندانی

- گرامیداشت یاد شهید کیانوش آسا در دانشگاه علم و صنعت؛ صندلی خالی کیانوش آسا در کلاس های درس

- پیام سید ضیا نبوی از زندان در پاسخ به پیام “کمپین ۹۹”: باید برای دفاع از حق تحصیل ده سال در زندان بمانم

- بیانیه جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برای خروج جنبش دانشجویی از انفعال

- بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران: بساط نهاد های نظامی و شبه نظامی را از دانشگاه برچینید

- بیانیه جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر: مجید توکلی به جرم نفی استبداد و ستایش آزادی در زندان است

- بیانیۀ مجمع فعالین دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل به مناسبت روز دانشجو

- بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: تقویت جنبش دانشجویی برای آینده ی ایران حیاتی است

- برگزاری مراسم گرامیداشت کیانوش آسا بر سر مزارش؛ به مناسبت روز دانشجو

- فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد: تا آخرین نفر، آخرین نفس، کوشیم و بشکنیم دیوار این قفس

- بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل در آستانه ۱۶ آذر: دانشجویان زندانی را فراموش نکنیم

- پیام جمعی از فعالین سابق دانشجویی به مناسبت روز دانشجو از زندان مرکزی تبریز

- بیانیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد: ١۶ آذر بهترین زمان برای تجلی اتحاد دانشجویان علیه حکومت جائر

- یادداشت بهاره هدایت از زندان اوین به مناسبت روز دانشجو

- بیانیه دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران به مناسبت ۱۶ آذر

- نامه سرگشاده بیش از ۴٧٠ تن از دانشگاهیان: ضیا نبوی و مجید دری، دانشجویان زندانی در تبعید را آزاد کنید

- بیانیه دفتر تحکیم وحدت: دانشگاه فریادگر آزادی است

- بیانیه دانشجویان و اساتید دانشگاه تبریز در اعتراض به بازداشت دکتر فرزین، استاد دانشگاه

- پخش بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز: به پاس خون دانشجویان روز ۱۶ آذر را ارج می نهیم

دی

- بازداشت دو دانشجوی کرد دانشگاه مریوان، ژیار سلامتیان و دانا لنج آبادی، پس از احضار به وزارت اطلاعات

- بازداشت یونس سلیمانی، فعال دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان

- بازداشت مهرداد کرمی، فعال دانشجویی دانشگاه تبریز

- اخراج شروین فلاح، دانشجوی بهایی دانشگاه بجنورد

- اخراج درسا اله وردی، دانشجوی بهایی دانشگاه گرگان

- محکومیت میلاد کریمی، عضو اتحادیه دانشجویان کرد به شش ماه زندان

- بیانیه دانشجویان دانشگاه سبزوار در اعتراض به حمله نیروهای بسیجی به یکی از اساتید منتقد

- نامه ی انتقادی جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت خطاب به جبل عاملی رییس دانشگاه

- بزرگداشت سالروز تولد ضیا نبوی در دانشگاههای نوشیروانی بابل و سمنان

- پیام تبریک ٣۵ تن از فعالین دانشجویی داخل کشور به ضیا نبوی

بهمن

- بازداشت احمد رحیمی، فعال دانشجویی در اراک

- احضار جاوید حاج همتی، فعال دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر به کمیته انضباطی

- احضار سه دانشجوی کرد دانشگاه مریوان، ژیار سلامتیان، اسماعیل روانگرد و عزیز تازیک به ستاد خبری وزارت اطلاعات

- احضار و بازجویی علی مرادی، کوروش بنایی، رضا شاکری، عماد هاشمی، سعید ابوتراب، هادی دلبهاری، سامان هدایت منفرد، عباس پشمی و محمد حیدرزاده، دانشجویان دانشگاه شهرکرد در اداره اطلاعات استان

- احضار علی مرادی، سعید ابوتراب، عباس پشمی و محمد حیدرزاده، دانشجویان دانشگاه شهرکرد به دادگاه و انتقال آنها به زندان

- بهمن: محکومیت سوران دانشور، عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به یک سال زندان

- تائید حکم پنج سال حبس تعزیری ایقان شهیدی، فعال حق تحصیل در دادگاه تجدید نظر

- احضار کوروش بنایی، رضا شاکری، عماد هاشمی، محمد حیدرزاده، آرمان اسعد، مریم ملک شعبان، عباس پشمی، کوروش توانگر، امیر امینی، معین اسدی، فرید شمسی پور و هادی دلبهاری، دانشجویان دانشگاه شهرکرد به کمیته انضباطی

- صدور احکام محرومیت برای کوروش بنایی، رضا شاکری، عماد هاشمی، کوروش توانگر، فرید شمسی پور، محمد حیدرزاده، آرمان اسعد، مریم ملک شعبان، دانشجویان دانشگاه شهرکرد از طرف کمیته انضباطی دانشگاه

- محرومیت یک ساله برای فاطمه نوری، دانشجوی مسیحی

- نامه بیش از ۵٣ فعال دانشجویی پیرامون هشدار نسبت به اعترافات اجباری و تقاضا برای آزادی سعید رضوی فقیه

اسفند

- بازداشت پیمان عارف، فعال دانشجویی، برای چندمین بار

- بازداشت روح الله روزی طلب، دانشجوی نخبه دانشگاه آزاد شیراز

- احضار دانشجویان دانشگاه شهرکرد توسط حراست به دلیل «برف بازی»

- احضار دلیر بارخدا، فعال سابق دانشجویی دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب

- بازداشت داریوش جلالی دانشجوی دانشگاه یاسوج، پس از اعتراض با دوختن لب هایش

- اخراج ۷ دانشجوی دانشگاه تبریز به دلیل شرکت در اعتراض ها به خشک شدن دریاچه ارومیه

- محرومیت از تحصیل بیش از ده نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علم و صنعت به دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»

- تفتیش ناگهانی خوابگاه دانشگاه علامه؛ توقیف لپ تاپ و اخراج یک دانشجو

- اخراج شاهین موسوی، دانشجوی بهایی دانشگاه طبری بابل

- ابلاغ حکم ۶ ماه زندان و ١۵ ضربه شلاق میلاد حسینی کشتان، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران

- محکومیت دلیر اسکندری، عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به ۲ سال زندان

- تایید حکم ٣ سال زندان سعید جلالی‌ فر، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه زنجان در دادگاه تجدیدنظر

- مسمومیت ٣٢ دانشجو در یک خوابگاه دانشجویی در مشهد

- بیانیۀ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل به مناسبت اولین سالروز شهادت بهنود رمضانی

- پیام تبریک فعالین دانشجویی به بهاره هدایت: امیدی که تو به راه مبارزه اعطا می کنی بیش از اینها شایسته تقدیر است

- روزه سیاسی دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در حمایت از مهدی خزعلی

- تجمع اعتراضی ۵ روزه دانشجویان علوم پزشکی در مقابل وزارت بهداشت ایران

- اطلاعیه دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در رابطه با انتخابات مجلس و حواشی آن

- دفتر تحکیم وحدت: به حکم ننگین صادره برای دکتر عبدالفتاح سلطانی اعتراض داریم

- بهاره هدایت برنده جایزه ادلستام سوئد شد

- برگزاری سه تجمع صنفی توسط دانشجویان شهرکرد

- برگزاری تحصن اعتراضی دانشجویان کرد در دانشگاه تبریز

- تحریم انتخابات از سوی فعالین دانشگاه نوشیروانی بابل

- برگزاری یادمان علی اکبر محمدزاده در کلاس های درس دانشگاه شریف

- گرامیداشت سالروز تولد شهید کیانوش آسا توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت


 


در حالیکه انتظار می رفت سال نود و یک، سال آزادی زندانیان سیاسی باشد متاسفانه زندانیان سیاسی و خانواده های آنها با موجی از فشارهای تازه و برخوردهای غیرقانونی روبرو شدند.

الهه مجردی همسر محسن میردامادی با اشاره به محرومیت اکثر زندانیان از مرخصی به “جرس” می گوید: “متاسفانه امسال با مرخصی تعداد کمتری از زندانیان سیاسی موافقت شد، آقای میردامادی هم نه تنها به مرخصی نوروزی نیامدند، حتی از داشتن تماس تلفنی در شب عید هم محروم بودند که البته گفته می شود به دستور دادستان تلفنها قطع بوده است. البته به چند زندانی سیاسی که مثل آقای میردامادی مسئولیت اصلی آنان با سازمان اطلاعات سپاه است ملاقات حضوری دادند که خانواده ما به دلیل اینکه مادر پیر و بیمار ایشان در شهرستان هستند و بسیار چشم انتظار پسرشان بودند و نمی توانستند حضور داشته باشند، ملاقات را نپذیرفتیم.”

گفتنی است، غروب دوشنبه بطورغیرمنتظره یک مرخصی ده ساعته از شب تا صبح به محسن میردامادی و فیض الله عرب سرخی می دهند که آنها نمی پذیرند و به زندان بازمی گردند. محسن میردامادی مقابل درب منزل از این موضوع با خبر می شود و با بیان اینکه اگر قرار است به مرخصی بیاید لازم است به دیدار مادر بیمارش در اصفهان برود، این مرخصی را رد کرده و شبانه به زندان اوین باز می گردد.

همسر میردامادی می افزاید: “حال مادر آقای میردامادی خوب نیست و مانند تمام مادران زندانی “دلتنگ” هستند و مدام گریه می کنند و می گفتند شب و روز عید از اتاق بیرون نمی رفتم و نگران بودم محسن تلفن کند و من نباشم اما دریغ از حتی یک تماس تلفنی. خلاصه هر سال دریغ از پارسال! هر چه می گذرد، جو امنیتی اطراف زندانیان و خانواده ها “شدیدتر” می شود. مدتی است در زمان ملاقات کابینی چند نفر در سالن ملاقات می چرخند و صحبت های خانواده ها و زندانیان را کنترل می کنند. به نظر می رسد هرجا که آقایان امنیتی نمیتوانند از پس مشکلات اصلی برآیند فشار “مضاعف” بر خانواده ها می آورند. به قول معروف زندانیان سیاسی این دوره شده اند مرغ عزا و عروسی.”

دکتر محسن میردامادی یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، بازداشت و در دادگاههای نمایشی به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام”، به حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شد.

این چهره برجسته اصلاحات هنگام رفتن به زندان طی سخنانی با تاکید بر اینکه جامعه در شرایط بحرانی به سر می برد، گفته بود: “همه جا تبدیل به زندان شده و تفاوت ما زندانیان سیاسی با سایرین این است که از زندانی بزرگتر به زندانی کوچکتر در رفت و آمدیم… بیرون هم چندان تفاوتی با زندان ندارد. همه جا تعقیب و مراقبت و وضع شدید امنیتی حاکم است. وضعی که به نظر من قبل از انقلاب هم کمتر نظیرش را داشتیم.”

خانم مجردی با ابراز نگرانی از شرایط موجود خاطرنشان می کند: “دستگاه امنیتی با این عرض و طول وبا صرف این همه بودجه (که حتی رفتارهای خانوادگی و خصوصی بعضی از خانواده ها فورا گزارش خبری سایتهای آنان است.) به جای وظایف اصلی زورشان تنها به زندانیان و خانواده های بی پناه آنان می رسد.شاید اگر این امکانات در جای مناسب خود صرف شده بود و آقایان واقعا نگران بیت المال و امنیت کشور بودند امروز شاهد دادگاه های طولانی اختلاس و دستگیری های متهمان جورواجور اعم از انحرافی و رانت خوار و دزد بیت المال نبودیم.”

وی با تاکید بر آزادی زندانیان سیاسی بیان می کند: “اگر چه خواست اصلی خانواده ها آزادی بی قید وشرط زندانیان عقیدتی است، ولی در درجه دوم خانواده زندانیان سیاسی تقاضای عجیب و شاقی ندارند. تقاضای اکثرا آنان این است که همان طور که زندانیان عادی بر طبق آیین نامه زندان ها از حقوق مشخصی مثل مرخصی، ملاقات حضوری و تماس تلفنی روزانه برخوردار هستند در مورد زندانیان سیاسی هم این موارد رعایت شود. مثلا موارد زیادی هست که خانواده ها در شهرستان زندگی می کنند و امکان ملاقات هفتگی ندارند و خانواده ها رنج زیادی متحمل می شوند و متاسفانه کسی به این موارد توجه نمی کند.”

همسر دبیرکل جبهه مشارکت اسلامی ادامه می دهد: “شما ببینید امسال حتی آقای بهزاد نبوی با وجود آرتروز شدید کمر که پزشکان توصیه به عمل کرده بودند و کهولت سن ایشان و تجویز آب درمانی توسط پزشک زندان اجازه مرخصی نیافتند. و یا آقای امین زاده که حدود یک ماه است به دلیل آریتمی قلبی در بیمارستان تحت الحفظ بستری هستند اجازه مرخصی و رفتن به منزل را نیافتند وبه خاطراین فشار عصبی هر روز حالشان بدتر می شود. ویا آقای تاجزاده که علیرغم گذراندن دوران محکومیت دراتاقی به تنهایی نگهداری می شوند. و یا جوانان ومیانسالانی که امسال دومین یا سومین سالی است که عید را در زندان می گذرانند و حتی به یک مرخصی کوتاه هم نیامده اند. اینها همه برخلاف قانون مجازات اسلامی است که اکنون درزندانها به آن عمل می شود.”

دکتر محسن میردامادی دانش آموخته روابط بین الملل و دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی از مهمترین احزاب اصلاح‌طلب ایران است. وی همچنین استاندار سابق خوزستان و یکی از رهبران اصلی دانشجویان پیرو خط امام بود که سفارتخانه آمریکا را در آبان هزار و سیصد و پنجاه و هشت به تسخیر درآوردند. او نماینده مردم تهران در مجلس ششم و ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این مجلس را در کارنامه خود دارد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه حرکت اصلاحات در کشور ریشه درمردم دارد، می گوید: ” اصلاحات فرآیندی است غیرقابل توقف، اصلاحات تحولی اجتماعی است که ریشه آن درون جامعه و در لایه‌های اجتماعی کشور است. آن را نه کسی می‌تواند متوقف کند و نه خود متوقف می‌شود.”

وی تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی را “اجرای قانون اساسی” و “حرکت در مسیر اصلاحات” عنوان کرده و خاطرنشان می کند: “درباره روند اصلاحات نیز معتقدم اصلاحات، متوقف نمی‌شود، بلکه در اثر مانع تراشی و کارشکنی‌ها اذهان مردم به سمت دیگر می رود. یعنی از سمت درون نظام به بیرون آن خواهد رفت. اگر این باور در جامعه به وجود ‌آید که نظام از درون خود قابل اصلاح نیست و کسی باید از بیرون این کار بکند خطرناک‌ترین مسأله است. این خطرناک ترین حالت است که مردم امید خود را در درون نظام از دست بدهند و به دنبال منجی در خارج از نظام باشند.”

خانم مجردی می گوید: “بنده جزو گروهی هستم که همیشه به خودم و دیگران توصیه به مدارا وگذشت و صبوری دارم ولی متاسفانه هر چه می گذرد نشانه مثبتی برای بهبود شرایط عزیزانمان مشاهده نمی کنیم. حتی مواردی که در قانون هم پیش بینی شده که بتوان از طریق آن راه حلی پیدا کرد، نادیده گرفته می شود. مثلا در قانون مجازات اسلامی آمده که اگر زندانی نصف مدت حکم را سپری کند به صورت مشروط می تواند آزاد شود و یا موارد دیگر که قابل اجراست وشرایط را سهل تر می کند، اما همه آنان توسط دستگاه قضایی نادیده گرفته می شود. اگر توجه کنید متاسفانه حتی توصیه ها وصحبت های دلسوزانی که در بین اصولگرایان و حتی مسئولان امنیتی کشور افراد کمی هم نیستند و نگران اوضاع کشور در این شرایط سخت وحساس داخلی و بین المللی هستند شنیده نمی شود. به نظر می رسد پیام رفتار امسال و سختگیری در مورد مرخصی زندانیان به خصوص افراد شناخته شده تری که هرسال برای سال نو به مرخصی می آمدند مثل جناب آقای نبوی، اقای تاجزاده و یا همسر بنده این بود که حرف آخر را تندروهایی می زنند که نگران تند شدن فضا نیستند و عامدانه می خواهند خانواده زندانیان و مردم منتقد را ازاصلاح نظام ناامید کنند. مثلا در شرایطی که خانواده جوانانی که فاجعه کهریزک برای آنها اتفاق افتاد به شدت پیگیرمجازات مقصران اصلی جنایت کهریزک هستند و با وجود توصیه اکید مسئولان برای رسیدگی به این فاجعه شنیدیم که یکی از متهمان اصلی این پرونده، مدیر یکی از مهمترین سازمان های اقتصادی کشور شده است. این یعنی دهن کجی به کسانی که به دنبال اجرای عدالت هستند که خیلی دردناک است.”

وی در پایان تصریح می کند: “درهرحال بازهم امیدواریم تا دیرتر ازاین نشده تلاش دلسوزانی که باهزینه کردن آبرو وعلیرغم هجمه های سنگین دست از تلاش برنمی دارند و برای همدلی و نجات کشور در این شرایط حساس ناامید نمی شوند به نتیجه برسد و راهی به سوی بهبود شرایط کنونی گشوده شود. به نظر می رسد تا زمانی که تصمیم سازان وتصمیم گیران حکومت به این نتیجه نرسند که باید گوشی برای شنیدن صدای مخالف دردرون حکومت وجود داشته باشد گشایش جدی درجامعه بوجود نخواهد آمد. در هرحال ما امیدوار و صبور، باقامتی استوار درانتظار آن روزخواهیم ماند.”


 


علی مزروعی:

” حق آزادی ” از حقوق بنیادین بشر است و هیچ انسانی را نباید و نمی توان از این حق محروم ساخت، اما انسان وقتی پا به عرصه زندگی جمعی می گذارد در استفاده از این حق با دو رابطه مواجه می شود: یک رابطه با دیگرهمنوعان خویش، و دیگری رابطه با حکومت و نظام سیاسی مستقر، و در تنظیم این دو رابطه است که ” آزادی فردی و آزادی جمعی ” می تواند تعریف شود و امکان تحقق یابد.

یادآور می شود ” آزادی ” مفهومی است با ریشه های پیچ در پیچ و در نتیجه محتوایی بس تغییر پذیر. این مفهوم در نهایت به معنای این است که هر فردی آزادانه بتواند زندگی خویش را هدایت، و راه دلخواه خود را انتخاب کند. پیش شرط این امر بطور مثال، ” حقوق شهروندی ” چون آزادی عقیده و بیان، آزادی تشکل، انتخابات آزاد،و ” حقوق فردی ” در انتخاب نوع تحصیل و شغل، آزادی انتخاب همسر، آزادی سفر در کشور خویش و آنسوی مرزهای میهن خویش است. در فلسفه سیاسی این مفهوم با ” آزادی برای ” توصیف می شود اما ” رهایی از ” نیز وجود دارد که به همان اندازه ی ” آزادی برای ” ضروری است مانند رهایی از گرسنگی، فقر تحمیل شده، محیط های زندگی ای که به سلامت آدمی آسیب می رساند، و مهمتر از همه رهایی از استبداد و دیکتاتوری.

سئوال اندیشه سوزی که همواره مطرح می شود اینکه با توجه به آنچه آمد مرز ” آزادی فردی و آزادی جمعی ” کجاست؟ چراکه بین شرایطی که شخص منفرد برای آزادی می گذارد و محدودیت های آزادی فردی که برای پاسداری از آزادی دیگران لازم است، تنش همیشگی وجود دارد. در اینجاست که لیبرال دموکراتها اصالت را به ” آزادی فردی ” می دهند، و سوسیال دموکراتها اصالت را به ” آزادی جمعی “، اما هر دو مکتب فکری دراینکه برای جلوگیری از تنش دائمی بین این دو وجه از آزادی باید ” قانون ” میداندار باشد اختلافی ندارند. در واقع در هر نظام اجتماعی و سیاسی این ” قانون اساسی ” است که به تعریف و تبیین حقوق بنیادین و ازجمله ” حق آزادی ” پرداخته و مرزهای ” آزادی فردی و آزادی جمعی ” را معلوم داشته و نوع رابطه شهروندان با یکدیگر و حاکمیت مستقر را مشخص می کند، و در سایه تمرین و اجرای این قانون، و در صورت نیاز تدوین قوانین عادی و مقررات لازم می توان انتظار داشت شهروندان به تمرین و بهره مندی از ” حق آزادی ” در زندگی فردی و جمعی دست یابند. البته بستگی به اینکه گرایش جمعی قانونگزاران به چه مکتب فکری باشد دامنه و وزنه ” آزادی فردی ” و ” آزادی جمعی ” می تواند در متون قانونی قبض و بسط داشته باشد، ضمن اینکه در سایه تحولات تکنولوژیک مرزبندی بین ایندو وجه از آزادی روز بروز باریکتر شده و ظرافت بیشتری را در تعریف و تدقیق می طلبد.

به بیان دیگر اگر مردمسالاری را بن مایه نظام سیاسی بدانیم و ” قانون اساسی ” در محتوا و کلیت خود مردمسالارانه باشد، این بهترین ابزار کنترل تنش بین ” آزادی فردی و آزادی جمعی ” است. دموکراسی به هر فردی همان اندازه حق دخالت در امور جامعه را می دهد که به دیگر افراد. تصمیم های دموکراتیک همواره در تلاش برای سازگاری بین گروه های گوناگون و شهروندان است. در این سازگاری شاید فردی دقیقا به آن چیزی که می خواهد نرسد، اما خطر فراموش شدن او به خاطر امیال دیگران نیز وجود ندارد.

” حق آزادی ” از سوی نوعی جمع گرایی دموکراتیک که براین باورند افراد جامعه بهم وابسته اند، تهدید و تحدید نمی شود. در جامعه ای که از قوانینی یکسان و عادلانه تبعیت می کند و آن قوانین بر پایه رعایت حقوق آحاد ملت بنا شده است، همه شهروندان باید به قانون احترام بگذارند، و در هرجایی هم که درگیری منافع و اختلاف نظر پیش آید بازهم باید از طریق قانون و چارچوب مقرراتی که دموکراسی ارائه داده، به حل مشکل پرداخت.

در سایه این بحث نظری می خواهم به این نکته بپردازم که به همان اندازه که مقوله و بحث ” آزادی ” در دنیای ذهنی و معرفتی ما ایرانیان غریب است به همان اندازه هم مقوله و بحث ” قانون ” غریب است، و به رغم اینکه در بیش از صد سال پیش و در پی نهضت مشروطیت کشور ما صاحب ” قانون اساسی ” شد اما هرگز این قانون در تمامیت اش به اجرا در نیامد، و متاسفانه بجای اینکه زمینه ساز اداره دموکراتیک جامعه و آزادیهای فردی و جمعی باشد خود به ابزاری برای توجیه سلطه و استبداد حاکم شد. به همین دلیل هم هست که در ایندوران هروقت حاکمیت دچار ضعف می شد و جامعه فرصت آزادی می یافت شاهد نوعی آزادی لجام گسیخته و هرج و مرج گونه در این مقاطع هستیم که در نهایت به گریز از آزادی در ذهنیت عامه مردم دامن زده و اسباب حاکمیت دوباره استبداد را فراهم می آورد.

هر چند رخداد انقلاب اسلامی در واکنش به استبداد رژیم پهلوی بود و در پی پیروزی انقلاب ما صاحب ” قانون اساسی ” دیگری شدیم که قرار بود اداره مردمسالارانه جامعه را تحقق بخشد و حقوق ملت را پاس دارد اما سوگمندانه در گذر زمان همان تجربه های تلخ پس از مشروطه تکرار شد، و ما امروز شاهدیم که تمام اصولی از قانون اساسی که مرتبط با حقوق شهروندی است در اجرا به فراموشی سپرده شده و برخی بطور کلی نادیده گرفته شده است که از جمله می توان به اصول فصل حقوق ملت و اصل ۱۶۸ در رسیدگی به جرائم مطبوعاتی و سیاسی اشاره کرد. اگر رهبران جنبش سبز بر ” اجرای بدون تنازل قانون اساسی ” تصریح و تاکید دارند با توجه به چنین روند و سابقه ای از موضوع است، و اینکه ما باید بدانیم در گذر بسوی جامعه ای مردمسالار جز از راه ” قانون “، ولو دارای اشکال، نمی توانیم عبور کنیم.

تاکید می شود تحقق آرمان ” آزادی ” بدون باور و پایبندی به ” قانون ” ممتنع است، و هریک از ما باید بدانیم که ” قانون ” بر « آزادی فردی و آزادی جمعی ” ما قید و بند می زند و رفتار ما را قاعده مند می کند، و بنظرم غالب ما ایرانیان تصوری که از آزادی داریم اینکه بی قید و بند است، و به همین دلیل هم باور چندانی به قانون و اجرای آن نداریم و متاسفانه همین فرهنگ و نگاه امکان بازتولید استبداد را در پس هر جنبش و انقلاب در زمین کشورمان دامن زده و می زند، چون حاکمانی که برما حکومت کرده و خواهد کرد از کره مریخ نیامده و از جنس خود ما هستند! راه نجات ما در باور و پایبندی به ” قانون ” برای دستیابی به ” آزادی ” است، و این راهی است که جنبش سبز در پی پیمودن آن است هرچند راه دشوار و صعبی است که آنرا باید با خون دل و حوصله فراوان پیمود.

منبع: ندای سبز آزادی


 


روز گذشته اکثر بازیکنان تیم فوتبال داماش گیلان از حضور در تمرینات تیم در ورزشگاه عضدی رشت به دلیل عدم حل مشکلات مالی باشگاه و عدم پرداخت حقوق و مبلغ قراردادها خودداری کردند و بر روند ادامه این تصمیم تا حل مشکلات مالی تاکید کردند.

علی احمدی سراوانی در خصوص تمرین و اتفاقات امروز گفت: امروز جمعی از بازیکنان اساسا در تمرینات تیم حاضر نشدند و به شکل رسمی غیبت داشته که به منزله نوعی اعتراض از سوی آن ها بود اما تعدادی از بازیکنان در محل تمرین و در رختکن حاضر شدند اما به دلیل عدم حل مشکلات مالی و عدم پرداخت حقوق خود از انجام تمرینات خودداری کردند این در حالی بود که فقط هشت بازیکن حاضر به تمرین شدند.

به گزارش گل، سراوانی در خصوص اتفاقات داخل رختکن و حرف و حدیث های رد و بدل شده بین بازیکنان و کادر فنی گفت : برخی از بازیکنان امروز در رختکن به جلسه گذشته خود با مهندس عابدینی اشاره کردند و تاکید داشتند که مشکلات باشگاه باید تا پس از دیدار با ملوان حل می شد اما تا این لحظه هیچگونه اتفاقی رخ نداده و امور بر همان شکل سابق است و تاکید داشتند که تا این مشکلات مالی حل نشود حاضر به تمرین و حضور در مسابقات نیستند.

سراوانی ادامه داد: مهدی تارتار سرمربی داماش گیلان در این جلسه در برابر اعتراض بازیکنان گفت که شما حق دارید مطالبه حقوق خود را داشته باشید و من تجربه این وضعیت را در جاهای دیگر هم داشته ام اما با تمرین نکردن و عدم مشارکت مشکل حل نمی شود زیرا شما در عین حال که درخواست حقوق خود را دارید باید با حضور در تمرینات همیشه خود را برای مسابقات آماده نگه دارید.

مدیر روابط عمومی باشگاه داماش گیلان گفت: این کاملا درست است که بازیکنان باید مطالبات خود را دریافت کنند اما مشکلات مالی باشگاه فراگیر است و فقط مخصوص بازیکنان نیست، همین مشکلات مالی تا کنون باعث شده است که بسیاری از همکاران خود در باشگاه را از دست بدهیم اما شاید کمتر کسی از این موضوع مطلع باشد، این امر برای کسانی که بیکار شده اند بسیار سخت است بنابراین بازیکنان تیم باید همه جوانب را در نظر بگیرند از جمله افکار عمومی مردم رشت، استان گیلان و هواداران تیم را ، مطالبه حقوق حق بازیکنان است اما امیدواریم بازیکنان به خاطر مردم رشت و استان گیلان در تمرینات حاضر شوند زیرا حفظ جایگاه تیم داماش گیلان در بین قلوب ده ها هزار نفر از هواداران تیم و مردم رشت و استان موضوع کوچکی نیست.

سراوانی در پایان افزود: همانطور که بارها گفته ایم پیگیری حل مشکلات مالی باشگاه بخش اعظم نیروی مدیریت باشگاه را به خود اختصاص داده و بسیاری از مشکلات مالی تیم خارج از اراده مدیریت بوده است زیرا موضوع باشگاه به پرونده قضایی فساد مالی اخیر گره خورده بوده است و تا روند اداری و قضایی موضوع درست نمی شد مدیریت باشگاه هیچکاری نمی توانسته انجام دهد.


 


نوروز ۹۱ هم به انتها نزدیک شد و هنوز تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی در بازداشتگاه ۲۰۹ حضور دارند و فشارها بر آنها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار کلمه، از جمله این افراد می توان به محمد توسلی از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی اشاره کرد که هنوز تحت بازجویی و تهدید از سوی بازجویان خود برای عدم فعالیت سیاسی است.

کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر که اخیرا از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس در زندان زابل که نوعی حبس دز تبعید است محکوم شده. وی با وجود صدرو حکم هنوز در بازداشتگاه۲۰۹ نگهداری می شود.

همینطور سعید مدنی که از فعالان طیف ملی- مذهبی است و بیش از ۲ ماه است در بازداشتگاه ۲۰۹ بسر می برد.

احسان هوشمند نیز از فعالان سیاسی طیف ملی مذهبی است که بیش از ۴ ماه است در بازداشتگاه ۲۰۹ می باشد.

رحمان قهرمان پور استاد دانشگاه علامه طباطبایی که بیش از ۹ ماه است در بازداشتگاه ۲۰۹ نگهداری می شود و هنوز دادگاه او تشکیل نشده است.

همچنین آرش صادقی که از فعالان دانشجویی است و مجددا پس از یک دوره کوتاه مدت آزادی بازداشت شده است.

بازداشتگاه ۲۰۹ که تحت نظر وزارت اطلاعات است تمهیدات امنیتی خاص خود را دارد. افراد بازداشتی در سلول های انفرادی، سوییت و یا سالن های عمومی نگهداری می شوند.

محدودیت های این بازداشتگاه عدم دسترسی مداوم به هوا آزاد و نور آفتاب است. که در صورت همکاری مسوولان بازداشتگاه ۲ یا ۳ بار هر بار ۲۰ دقیقه ممکن است هواخوری داده شود.

همینطور تردد بازداشت شدگان برای هر امری خارج از سلول با چشم بند می باشد که جهت سلب اعتماد به نفس، ایجاد وحشت و تحقیر فرد می شود.

ادامه نگهداری افراد در این بند با نظر بازجویان وزارت اطلاعات است و جهت فشار بیشتر بر افراد است. در بازداشتگاه افراد فاقد حقوق یک زندانی هستند و هرگونه امکانات حکم امتیاز و لطف بازجو است که می تواند قطع شود.

همینطور لازم است از اسماعیل برزگری، رسول حیدرزاده و محمد ولایتی نام برد که اخیرا در جهت اعتراض به وضعیت پرونده و حکم خود در بند ۳۵۰ دست به اعتصاب عذا زدند و از سوی مسوولان زندان اوین به خاطر اعتصاب عذا به بازداشتکاه ۲۴۰ و سلول های انفرادی منتقل شدند.

تصور بسیاری از ناظران سیاسی بر این بود که بازداشت شدگان در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ به مناسبت عید نوروز به بند ۳۵۰ که دارای امکانات بهتری نسبت به بازداشتگاه است منتقل خواهند شد. اما شواهد گویای آنست که فشار ها بر این افراد ادامه دارد و در شرایط نامناسب و مغایر با حقوق مسلم انسانی، قانونی و مغایر با معیار های حقوق بشر باقی خواهند ماند.

سال نو بر همه این بازداشت شدگان مبارک و یاد آنها که اینک هیچ دسترسی به حقوق حقه خود ندارند گرامی.


 


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیروهای امنیتی سوریه را به آزار عمدی کودکان متهم کرده است.

ناوی پیلای، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در مصاحبه ای با بی بی سی، گفته است که نیروهای امنیتی حکومت سوریه همچنان به حملات خود علیه شهروندان غیرنظامی این کشور ادامه می دهند و افزوده است که “جنایت علیه بشریت در سوریه روی داده و همچنان روی می دهد.”

خانم پیلای به خصوص نسبت به برخورد نهادها و ماموران امنیتی با کودکان در سوریه ابراز نگرانی عمیق کرده و گفته است که دولت سوریه “به دلایلی که برای خود دارد، به تعداد قابل توجه، کودکان را هدف قرار داده است.”

این مقام سازمان ملل در مورد نحوه برخورد حکومت سوریه با کودکان گفته است: “شرایط خوفناک است؛ صدها کودک بازداشت و شکنجه شده اند، ماموران با شلیک گلوله به زانوی کودکان آنان را معلول می کنند، کودکان و بزرگسالان همراه با هم در شرایط غیرانسانی در بازداشتگاه ها زندانی هستند، کودکان از دسترسی به امکانات پزشکی برای درمان زخم هایی که برداشته اند محروم می مانند و به عنوان گروگان یا منبع کسب خبر، از آنها سوء استفاده می شود.”

در پاسخ به سئوالی در مورد مسئولیت احتمالی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در قبال اقدامات خشونت آمیز علیه معترضان در آن کشور، خانم پیلای گفته است که “این یک موضوع قضایی است، از نظر مستندات عینی، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد که اقدامات نیروهای امنیتی با تایید و یا پذیرش از سوی عالیترین رده های حکومت صورت می گیرد.”

خانم پیلای، که پیشتر از وقوع جنایت علیه بشریت در سوریه سخن گفته، افزوده است: “واقعیت این است که آقای اسد، رئیس جمهوری سوریه، می توانسته دستور توقف کشتار مردم را بدهد و در چنین صورتی، این کشتار متوقف می شد.”

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل رئیس جمهوری سوریه را با خشونت تشکیلات و ماموران امنیتی علیه کودکان مرتبط می داند و می گوید که آقای اسد می توانسته است دستور آزادی کودکان بازداشتی را هم صادر کند تا آنان به خانواده های خود بپیوندند.

منابع مختلف از کشته و زخمی شدن، بازداشت و شکنجه گسترده کودکان توسط ماموران دولت سوریه خبر داده اند

از خانم پیلای سئوال شد که آیا این خطر وجود ندارد که اصرار بر پیگرد قضایی بشار اسد به اتهام جنایت علیه بشریت و نقض حقوق اولیه مردم سوریه، به تلاش های جاری برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای بحران سیاسی این کشور آسیب برساند؟

ناوی پیلای در پاسخ گفت: “به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، سئوال من این است که با کسانی که مرتک جنایات جدی شده و می شوند چه نوع مذاکره ای می توان داشت؟ و حاصل چنین گفتگویی را هم نمی توان راه حل نامید زیرا باید همیشه در صدد اجرای عدالت و جلوگیری از فرار مجرمان از مجازات بود.”

در مورد لزوم اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای ارجاع پرونده حکومت سوریه به دادگاه کیفری بین المللی نیز، خانم پیلای گفت: “به اعتقاد من، در حال حاضر شواهد و مدارک قابل استنادی در اختیار شورای امنیت قرار گرفته به نحوی که بتواند موضوع ارتکاب جنایت علیه بشریت توسط حکومت سوریه را به دادگاه کیفری ارجاع دهد.”

لزوم پیگرد قضایی

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل آغاز تحقیقات و به جریان افتادن روند قانونی پیگرد مقامات سوری را “عنصری اساسی در جلوگیری از اقدامات آنان و ندایی برای توقف خشونت های جاری” توصیف کرد.

طبق اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی، این دادگاه می تواند وقوع جرایمی مانند نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی را در کشورهای امضا کننده معاهده منجر به تاسیس این دادگاه مورد پیگیرد قرار دهد اما برای رسیدگی به این جرایم در سایر کشورها، نیازمند مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است.

رئیس شورای حقوق بشر در عین حال مخالفان مسلح حکومت سوریه را نیز در مورد نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داد و گفت: “هیچ بهانه ای نمی تواند به کسی حق بدهد تا افراد دیگر را به قتل برساند یا شکنجه دهد و ما بی هیچ ملاحظه ای، چنین اقداماتی را محکوم می کنیم.”

اشاره خانم پیلای به گزارش های اخیر برخی سازمان های مدافع حقوق بشر است که گفته اند شواهدی در دست دارند که نشان می دهد مخالفان مسلح دولت سوریه به اقدامات تلافی جویانه علیه ماموران امنیتی مبادرت کرده اند و برخی از این گزارش ها حاکی ازشکنجه و حتی قتل ماموران امنیتی بوده است.

در مصاحبه بی بی سی با ناوی پیلای، سئوالی هم در مورد محاکمه و مجازات بشار اسد نیز مطرح شد.

خانم پیلای گفت: “تا آنجا که به من مربوط می شود، هر کس در هر مقامی که باشد اگر مرتکب آن نوع اقدامات خشونت آمیزی شود که در سوریه وقوع می یابد، باید مسئول شناخته شود و ما نیز سازوکارهای قضایی لازم را برای اجرای عدالت در مورد این افراد در اختیار داریم.”

وی تاکید کرد که در این زمینه “هیچ محدودیت زمانی تعیین نشده و به این ترتیب، کسانی مانند او [بشار اسد] ممکن است مدتهای مددید به اقدامات خود ادامه دهند اما سرانجام، یک روز باید در برابر میز عدالت بایستند و پاسخگو باشند.”

اظهارات خانم پیلای در محکومت اقدامات حکومت سوریه علیه معترضان در آن کشور در حالی انتشار می یابد که کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، به نمایندگی از سوی این سازمان به تلاش برای خاتمه دادن به بحران سیاسی سوریه ادامه می دهد.

دولت سوریه تا کنون طرح آقای عنان شامل خارج کردن نیروهای ارتش از مناطق مسکونی و توقف حمله به غیرنظامیان را پذیرفته اما مخالفان حکومت گفته اند که با توجه به سابقه بشار اسد در نادیده گرفتن تعهدات خود، احتمال کمی وجود دارد که وی به این توافقنامه عمل کند.

به گفته برخی ناظران، حتی در صورت امضای توافقنامه ای برای اجرای طرح کوفی عنان، دولت سوریه همواره می تواند اقدامات خشونت آمیزی را به معترضان نسبت دهد و به بهانه آن، از اجرای تعهد خود سر باز زند.

حرکت اعتراضی در سوریه بیش از یک سال پیش با درخواست از بشار اسد برای برخی اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد آغاز شد اما با اعزام واحدهای ارتش برای مقابله با معترضان، به خشونت گرایید.

به گفته منابع سازمان ملل، حرکت اعتراضی مردم سوریه تا کنون بیش از هشت هزار کشته و صدها زخمی برجای گذاشته و هزاران تن نیز بازداشت و ناپدید شده اند.

دولت سوریه هم گفته است که حدود یکهزار تن از نیروهای امنیتی به دست مخالفان، که آنان را “تروریست و باندهای تبهکار” می نامد کشته شده اند.


 


آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود با اشاره به سخن محمود احمدی نژاد با این مضمون که«فردوسی، مکتب پیامبر را نجات داد» آن را جمله ای عجیب خواند و گفت: این جمله از سوی کسانی است که درباره مکتب ایرانی داد سخن می‌دهند.

به گزارش فارس، وی در پاسخ به این گفته مسئولان به شعر فردوسی اشاره کرد و گفت: فردوسی شاعر بزرگی است و خود در شعر مشهورش این گفته را تکذیب می‌کند و می‌گوید سی سال رنج کشیدم و زبان فارسی را زنده کردم.

وی به نظرات مختلف در مورد اهداف این افراد از بیان چنین سخنانی اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند هدف این است که با روحانیت مبارزه کنند و نقش روحانیت را کمرنگ کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: برخی می‌گویند هدف این است که مکتب ایرانی را مقابل نظام اسلامی قرار دهند و نظام جمهوری اسلامی را کمرنگ و ما را از سایر مسلمین جدا کنند در حالیکه با وقوع این بیداری اسلامی ارتباطمان بهتر و رو به راه‌تر می‌شود.

وی خطاب به مسئولان گفت: خوب است مراقب سخنان خود باشند و بدانند این جملات چه آثار شرم و نامطلوبی دارد.

استاد درس خارج فقه حوزه در بخش دیگری از سخنان خود از تعطیلی دروس حوزه در ایام نوروز انتقاد کرد و افزود: این تعطیلات به این صورت که دروس تا ۱۳ فروردین تعطیل باشد، سزاوار حوزه نیست.

وی افزود: شنیده‌ام که برخی اساتید گفتند که ما بعد از فاطمیه درس را شروع می‌کنیم و حتی برخی مدارس تا آخر ۱۳ فروردین تعطیل است، آقایانی که این کار را کرده‌اند بدانند بدعت‌هایی را در حوزه می‌گذارند که سابق بر این نبوده است.


 


امام جمعه یزد گفت: متاسفانه پس از انقلاب برنامه ی مدونی برای تربیت کودکان و نوجوانان نداشته ایم.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین ناصری در سومین گردهمایی طلاب و روحانیون شهرستان اردکان با تبریک سال نو به مردم و جامعه روحانیت استان گفت: اردکان از دیرباز دیار عالمان و بزرگان بوده است و آیت الله خاتمی و بهجتی تنها نمونه ای از علما و فقهای دانشمندی هستند که خدمات بسیار ارزشمندی به اسلام و انقلاب داشته اند

امام جمعه یزد با ادای احترام به شهدای شهرستان اردکان تصریح کرد: امروزه در دنیا هدف از زندگی و خلقت فراموش شده و این جنگ افروزی ها، کشتارها و استثمار ملل نیز از همین نقص سرچشمه می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری مهمترین وظیفه روحانیت در شرایط کنونی را یادآوری هدف خلقت به انسان ها برشمرد و گفت: امروز جامعه بیش از هر زمانی نیازمند حضور و کار جدی روحانیون در سطوح مختلف است تا با موعظه و روشنگری مردم را به سوی رستگاری سوق دهند.

امام جمعه یزد با بیان این که یکی از مهمترین رسالت های روحانیت شیعه تربیت کودکان بوده است اظهار داشت: متاسفانه چه در سال های پیش از انقلاب و چه در ۳۳ سال پس از انقلاب هیچ برنامه ریزی مدونی برای تربیت کودکان و نوجوانان نداشته ایم و اکنون ۱۸ میلیون دانش آموز نیازمند تربیت صحیح اسلامی هستند تا جامعه به سوی رستگاری حرکت نماید.


 


غروب دوشنبه به محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت و فیض الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، اطلاع داده می شود که قرار است به بند دوالف سپاه منتقل شوند. اما ساعت نه شب متوجه می شوند که آنها را برای مرخصی ده ساعته از زندان خارج کرده اند.

به گفته خانواده فیض الله عرب سرخی، وی بعد از اطلاع از این موضوع از مقابل زندان به داخل بازمی گردد و محسن میردامادی نیز مقابل درب منزل از این موضوع با خبر می شود و با بیان اینکه اگر قرار است به مرخصی بیاید لازم است به دیدار مادر بیمارش در اصفهان برود، این مرخصی را رد کرده و شبانه به زندان اوین بازگردد.

مریم شربتدار قدس، همسر فیض الله عرب سرخی در این زمینه به “جرس” می گوید: “پیش از این مرخصی بازجوی آقای عرب سرخی به دخترم گفته بود که خیلی تلاش و پیگیری کرده تا مرخصی بگیرد، منتهی آن فردی که رابط قضایی با سپاه است به مسافرت نوروزی رفته بود و فقط یک ملاقات حضوری را توانستند ترتیب دهند و ما رفتیم آقای عرب سرخی را ملاقات کردیم.”

به گفته ی مامور زندان و به دستور دادستانی، بنا بوده این دو زندانی سیاسی تحت الحفظ شب تا صبح را نزد خانواده خود بگذرانند که با وساطت و ضمانت سپاه، شرط تحت الحفظی این دستور برداشته شده است.

همسر عرب سرخی می افزاید: “با توجه به اینکه پرونده آقایان عرب سرخی، میردامادی، نبوی، تاج زاده، امین زاده در دست سپاه است خود سپاه تصمیم می گیرد که مرخصی بدهد یا نه؟ و ما عملا پیگیری نمی توانیم در این زمینه انجام دهیم. امسال عید هیچکدام نتوانستند به مرخصی بیایند. فقط آقای تاج زاده به مدت ۴۸ ساعت جهت معالجه بیرون آمدند و دوباره به زندان برگشتند. آقای امین زاده هم که بخاطر مشکلات قلبی الان در بیمارستان بستری هستند. یک ملاقات حضوری روز اول به ما در بند دو الف دادند که خانم میردامادی هم ناراحت شدند و نرفتند.”

مادر سالمند محسن میردامادی از شرایط جسمانی نامناسبی برخوردار است تا جاییکه بدلیل بیماری قادر نیست برای ملاقات به زندان برود.

نوروز امسال پیگیری های اکثر خانواده زندانیان سیاسی برای مرخصی عزیزان خود بی نتیجه ماند و زندانیان زیادی علی رغم اینکه بیش از دو سه سال در زندان هستند، نتوانستند از حق مرخصی بهره مند گردند.

خانم قدس با اشاره به محرومیت بسیاری از زندانیان سیاسی ادامه می دهد: “بسیاری از زندانیان سیاسی مانند عماد بهاور، بهاره هدایت، آرش سقر و… برای چندمین سال متوالی است که نتوانسته اند به مرخصی بیایند. ما امیدوریم شرایطی ایجاد شود که همه زندانیان سیاسی بتوانند از حق مرخصی استفاده کنند.”

همسر این اصلاح طلب در پایان خاطرنشان می کند: “امیدوارم در سال جدید مسئولین دست از کینه و تصمیمات شخصی بردارند. بویژه با این مشکلات اقتصادی و وضعیت تحریم ها عقلانیت را بکار ببرند و در تصمیم گیری ها تدبیر و تعقل داشته باشند و زندانیان سیاسی را آزاد کنند. زیرا دقیقا افرادی را که می توانند برای کشور تاثیرات مستقیم و مثبت و تصمیمات سازنده ای داشته باشند در زندان محبوس کرده اند. قطعا با کمک اینها می توانند کشور را از بسیاری بحران ها نجات دهند.”

هم اکنون محسن امین زاده در بیمارستان قلب بستری و تحت درمان است. مصطفی تاج زاده نیز پس از ۴۸ ساعت مرخصی درمانی علی رغم اینکه معالجاتش به پایان نرسیده بود، مجددا به زندان بازگردانده شد.

لازم به یادآوری است، پس از سخنان سردار مشفق مقام ارشد سپاه پیرامون نقش آن نهاد نظامی در سرکوب اعتراضات و مداخله در انتخابات، هفت تن از فعالان اصلاح طلب کشور (محسن امین زاده، مصطفی تاج زاده، عبداله رمضان زاده، فیض الله عرب سرخی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی و بهـزاد نبـوی)، طی شکایتی از گروه نظامی– اطلاعاتی و آمران و مباشران تقلب در انتخابات به رئیس قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح، خواستار رسیدگی قضایی پیرامون این مسائل شدند؛ اما به جای رسیدگی، شاکیان یکی پس از دیگری روانه زندان شدند.

آنها در بخشی از نامه خود آورده اند: “ما امضاءکنندگان این شکایت، تعدادی از قربانیان پرونده سازی ها و خلاف کاری های گروهی استبداد طلب ا زجمله عده ای از نظامیان قانون شکن، درجریان انتخابات ریاست جمهوری دهم و پس از آن هستیم که از سوی همان گروه دستگیر و متهم به اقدام علیه امنیت کشور شده ایم و بر اساس آن با احکام ظالمانه، به زندان های طویل المدت و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم گردیده ایم. هزینه های تحمیل شده به ما امضاء کنندگان این شکایت کمترین خسارات فعالیت این جریان مداخله گر در انتخابات و نفوذ آنان در نهادهای رسانه ای ، قضایی و انتخاباتی کشور است لذا ما قبل از هرچیز نسبت به استقلال ملی، تمامیت ارضی کشور، آزادی ها و حقوق شهروندی، بنیان های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران احساس نگرانی می کنیم و در مورد خطرات فعالیت و نفوذ چنین جریان خطرناکی در نهادی های مختلف به ویژه نهادهای نظامی و اطلاعاتی کشور هشدار می دهیم .”


 


آریا آرام نژاد، هنرمند سبز کشورمان در یادداشتی کوتاه در صفحه فیس بوک خود با اشاره به لحظه ی جدایی از محبت های کسانی که در طول بازداشت وی را فراموش نکرده بودند قدردانی کرد.

آریا ارام نژاد در یادداشت بسیار کوتاه نوشته است:

وقتی مهر خروج از زندان را بر کف دستهایم کوبیدند،

هنوز باورم نمیشد که قرار است جهان را از پشت دیوار های بلند و سیمهای خاردار به نظاره بنشینم،

قدمهایم که به آزادی رسید گوئی تپشهای قلبم از ایستایی و رخوت به ریتم منظمی از آواز و حرکت مبدل شد و من همان هنگام تمام کینه هایم از روزهای سخت گذشته را با عشق به سرزمینم پاک کردم …

روزهایی که گذشت بسان پلی بود برای متفاوت دیدن خود، همنوعان و دنیای پر غوغایی که در آن روزگار می گذارانم.

ارادتمند مهربانی هایی هستم که از ورای قفس هماره و عمیق جانم را لبریز می کرد، که ندیدن و نبودن هرگز بهانه ای برای از یاد بردن نیست.

با احترام آریا آرام نژاد


 


کلمه: در حالی که بیش از هشتاد درصد از بازنشستگان زیر خط فقر زندگی می کنند، معاون وزیر تعاون از پرداخت وام ضروری تا سقف یک میلیون تومان خبر داد.

سازمان تامین اجتماعی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته دارد که اغلب این قشر حداقل بگیر بوده و با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند.

بنا بر آمار رسمی بیش از هشتاد درصد از بازنشستگان کشور، زیر خط فقر زندگی می کنند، در حالی که کارشناسان معتقدند شاخص میزان حقوق و رسیدگی به بازنشستگان در هر جامعه ای محکی برای شاخص های دیگر در حوزه رفاه، امنیت و تامین اجتماعی شهروندان است. حال باید دید وضعیت رفاهی کشور با میلیاردها دلار درآمد نفتی چیست و چرا بازنشستگان باید از حداقل حقوق و مزایای انسانی محروم باشند.

بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی که بتازگی سعید مرتضوی ریاست آن را عهده دار شده، با مشکلات عدیده‌‌ای در این سازمان به سر می‌برند که عدم دریافت سهام عدالت، پرداخت حقوق با تاخیر و در چند مرحله و خدمات ضعیف درمانی از جمله مهمترین این مشکلات است.

همزمان با سال نو نیز مساله پرداخت عیدی به بازنشستگان یکی از موضوعات اصلی این گروه بود که وعده های مکرر دولت در این خصوص به نتیجه نرسید.

پیش از این، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در مورد افزایش مبلغ عیدی بازنشستگان به خبرنگار مهرگفت : تا کنون چندین بار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکاتباتی انجام داده و پیشنهاد داده‌ایم عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی همانند کارگران معادل دو ماه حقوقشان محاسبه شود اما دولتی ها هنوز پاسخی به ما نداده اند.

در همین حال وعده وام زمستان سال گذشته از سوی معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی داده شد. وعده ای که فقط کاربرد تبلیغاتی و انتخاباتی داشت.
معاون اداری صندوق بازنشستگی گفته بود: این تسهیلات که میزان آن بین ده میلیون ریال تا پانزده میلیون ریال است به بازنشستگانی تعلق می گیرد.

وی گفت: این وام به بازنشستگانی که در سایت صندوق بازنشستگی کشوری ثبت نام کردند و پس از قرعه کشی برای دریافت وام ضروری انتخاب شده اند، تعلق می گیرد.
وی با بیان اینکه برای تمام این بازنشستگان و موظفین در بانک ملی حساب سپرده کوتاه مدت افتتاح شده است، گفت: باز پرداخت اقساط ۳۶ ماهه خواهد بود و اقساط آن از تاریخ یکم اسفند ماه امسال از حقوق آنان کسر خواهد شد.

اینک در آستانه انتخاباتی دیگر، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه از پرداخت وام ضروری تا سقف ۱ میلیون تومان به ۲٫۶ میلیون بازنشسته کشوری و تامین اجتماعی خبر داده و مدعی شده است: بیمه تکمیلی، بخش دیگری از خدمات جانبی به بازنشستگان است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین آمار بازنشستگان کشوری را نیز ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت: در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری بازنشسته تامین اجتماعی و سازمان بازنسشتگی در زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون پرداختن به وعده های عمل نشده دولت در مورد افزایش حقوق بازنشستگان ادعا کرد: همچنین مکانیزم های مربوط به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان نیز مشخص است.

وی با اشاره به اینکه در کنار افزایش حقوق های سالیانه، برخی خدمات جانبی و رفاهی نیز برای بازنشستگان اعمال می شود، اظهار داشت: بیمه تکمیلی و استفاده از وام های ضروری، بخشی از خدمات جانبی است که برای بازنشستگان در نظر گرفته می شود.

به گفته عمادی، سقف وام قابل پرداخت به بازنشستگان در حال حاضر ۱ میلیون تومان است. همچنین در نظر گرفتن سفرهای سیاحتی و زیارتی برای بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی نیز بخش دیگری از خدمات جانبی است که ارائه می شود.

این ادعا در حالی مطرح می شود که بازنشستگان حتی قادر به تامین نیازهای اساسی خود نیز نیستند.

از دو سال پیش که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعیین مقدار عیدی و افزایش حقوق سالانه بازنشستگان تأمین اجتماعی را به دولت سپردند، اعتراض تشکل‌های بازنشستگی کشور به این مصوبه آغاز شد.

بر اساس این مصوبه تصمیمات صندوق تأمین اجتماعی که یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می‌آید، وابسته به مصوبات دولت شد.

سازمانی که این روزها به سعید مرتضوی متهم کهریزک سپرده شده است.

پایین بودن مستمری، نداشتن مسکن مناسب، افزایش مخارج زندگی، ارائه نشدن خدمات درمانی مناسب و رایگان از جمله مشکلات بازنشستگان است که هر روز با آن دست به گریبان هستند.

به این مشکلات می توان کهنسالی را نیز افزود. بخش عظیمی از مستمری بازنشستگان به هزینه های پزشکی اختصاص می یابد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ۹۵ درصد سالمندان نیازمند سمعک، سمعک ندارند، ۴۲ درصد سالمندان نیازمند دندان مصنوعی، فاقد دندان هستند و ۹ درصد سالمندان هیچگونه درآمدی ندارند. واقعیت این است که تعهدات بیمه تکمیلی به هیچ وجه جوابگوی هزینه های سنگین بیماری های قلب و عروق، دهان و دندان، کلیه و انواع مختلف بیماریهای خاص نیز نیست.

ارائه کارت خرید

در همین حال، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه کارت خرید به ۲۳۰ هزار نفر از کارگران کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا شیخ الاسلامی در حاشیه همایش تقدیر از پرستاران نمونه تامین اجتماعی که عصر امروز سه شنبه برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: گام اول ارائه کارت خرید به کارگران در اسفندماه سال گذشته اجرایی شد به طوری که در این مرحله به این کارت ها را به ۲۳۰ هزار نفر از کارگران اهدا کردیم.

وی تاکید کرد: با توجه به جامعه ۱۰ میلیون نفری کارگران توان ارائه کارت به تمامی آنها وجود ندارد اما امیدواریم با همکاری سیستم بانکی بتوانیم به تمامی این افراد کارت خرید ارائه دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بیمه کارگران ساختمانی بدون اشاره به خلف وعده های مکرر دولت گفت: سال گذشته بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده ۲۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که برای این امر منابعی نیز تامین شده بود.


 


محمد داوری سردبیر سابق سایت سحام نیوز سومین نوروز خود را در زندان سپری می کند.

به گزارش ندای سبز آزادی او که از سال ۸۸دربازداشت به سر می برد تاکنون از مرخصی محروم بوده است.

محمد داوری پس از نامۀ ارسالیِ مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس وقت خبرگان پیرامون آزار و تجاوز به زندانیان شکنجه گاه کهریزک، دستگیر و تحت فشار و شکنجه قرار گرفت تا علیه مهدی کروبی در تلویزیون اقرار کند، اما وی این مسئله را نپذیرفت.

داوری ابتدا به ۵سال حبس متهم شده بود، اما پس از یک سال زندان به دلیل شرکت در در تجمع های اعتراضی معلمان در اسفند سال ۱۳۸۵، به یک سال حبس دیگر هم محکوم شد و میزان حبس او به ۶سال افزایش یافت.

وی در دوران زندان از سال ۱۳۸۸، چند نوبت اعتصاب غذا داشته است.


 


رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در صدر هیات بلندپایه سیاسی – اقتصادی صبح امروز وارد تهران شد.

نخست وزیر ترکیه و همراهانش در بازگشت از اجلاس بین المللی امنیت هسته ای که در سئول، پایتخت کره جنوبی برگزار شده بود به تهران آمدند، اجلاسی که تهران به آن دعوت نشده بود.

بنا بر اخباری که رسانه های ترکیه منتشر کرده اند، اردوغان در حاشیه اجلاس سئول با باراک اوباما، روسای جمهوری چین و روسیه درباره ایران و سوریه گفت‌وگو کرده است.

بررسی بحران سیاسی جاری در سوریه یکی از محورهای اصلی مذاکرات هیات ایرانی و ترکیه می باشد.

به گزارش ایرنا ، نخست وزیرترکیه را دراین سفر،’احمد داووداوغلو’وزیرامورخارجه،’تانریولدز’وزیرانرژی ومنابع طبیعی،’ظفر چاقلایان’وزیر اقتصاد و ‘اردوغان بایراکتار’وزیر شهرسازی و محیط زیست،’حاکام فیدان’معاون سازمان اطلاعات ملی،’ارتشبد حلوصی آکار’جانشین رییس ستاد مشترک ارتش،’ظفر آلپر’رییس سازمان انرژی اتمی،سه تن از نمایندگان مجلس ترکیه و همسر و دخترش همراهی می کنند.

اردوغان در طول این سفر دو روزه با محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و محمد رضا رحیمی معاون رئیس جمهور دیدار و گفت وگو می کند.

نخست وزیر ترکیه دراین سفر همچنین مرکز فرهنگی ترکیه در تهران را افتتاح خواهد کرد.

براساس این گزارش ‘ علی اکبر صالحی ‘ وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران از نخست وزیر ترکیه استقبال کرد.


 


تصمیم بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در پذیرش طرح آتش بس کوفی عنان، با استقبال سرد و همراه با تردید مخالفان دولت این کشور روبرو شده است. همزمان هیلاری کلینتون هم واکنشی تردید آمیز به این تصمیم نشان داده است.

گروههای مخالف دولت سوریه که هم اکنون در ترکیه گرد هم آمده اند، روز سه شنبه (۲۷ مارس، هشتم فروردین) و در پی انتشار خبر موافقت آقای اسد با طرح پیشنهادی دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، گفتند که عمیقا به وعده های رئیس جمهوری سوریه بدبین هستند و تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند شد که بر سر طرحی معامله کنند که به بقای بشار اسد در قدرت بینجامد.

همزمان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم با ابراز تردید در مورد این تصمیم آقای اسد گفت که جامعه جهانی این تصمیم آقای اسد را بر اساس رفتارهای بعدی او و اتفاقات آینده قضاوت خواهد کرد.

دولت سوریه طرح پیشنهادی صلح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه را پذیرفته است. در همین حال آقای عنان به چین سفر کرده تا حمایت مقامات این کشور را برای اجرای این طرح جلب کند.

به گزارش بی بی سی، عنان گفت که وی اقدام اولیه دولت سوریه را گامی مهم تلقی می کند، اما برای خاتمه خشونت و خونریزی “عمل کردن به آن” نقشی کلیدی را بازی می کند.

آقای عنان همچنین در نامه ای از دولت سوریه خواسته است تا فورا به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند.

وی در پیشنهاد خود از نیروهای دولتی سوریه خواسته است تا استفاده از سلاح را در مناطق پر جمعیت کنار بگذارند.

او همچنین از گروههای مخالف می خواهد تا دست از حملات خود بردارند.

آقای عنان در صدد است تا حمایت رهبران چین را از طرح صلح پیشنهادی خود برای پایان دادن به بحران سوریه جلب کند.

وی که پیش از عازم شدن به پکن در مسکو سخن می گفت اظهار داشت که نباید به این بحران اجازه داد به درازا بکشد، اما در عین حال تاکید کرد که هر گونه جدول زمانی برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه باید با توافق همه طرفین تنظیم شود.

روسیه از طرح آقای عنان که شامل توافق آتش بس تحت نظارت سازمان ملل و انجام گفتگوهای سیاسی بین طرفین است، حمایت کرده است.

خبرنگاران می گویند که حمایت مسکو از طرح آقای عنان ممکن است کار او را در پکن آسان تر کند.

ون جیابائو و کوفی عنان

آقای عنان در پکن با نخست وزیر چین دیدار کرده است

چین و روسیه برای وتو کردن دو قطعنامه پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد که خشونت های اعمال شده توسط حکومت بشار اسد را محکوم می کرد، به شدت مورد انتقاد جامعه جهانی قرار گرفتند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تا کنون بیش از ۸۰۰۰ نفر در اثر سرکوب مخالفان حکومت سوریه به دست نیروهای دولت بشار اسد، رئیس جمهور کشته شده اند.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه (۲۵ مارس) پس از دیدار و ملاقات با دبیر کل سابق سازمان ملل گفت که از طرح آقای عنان کاملا حمایت می کند زیرا ممکن است این “آخرین فرصت برای سوریه باشد تا در دام جنگ داخلی طولانی و خونین نیفتد.”

مقامات چینی گفته اند که امیدوارند مذاکرات به یافتن راه حلی برای پایان خشونت ها بینجامد، اما آنها نسبت به حمایت از پیشنهادهایی مبنی بر تغییر حکومت سوریه محتاطانه فکر خواهند کرد.

هنگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (۲۶ مارس) گفت که چین بر تلاش های آقای عنان برای میانجگری ارزش می نهد و امیدوار است که این دیدار فرصتی فراهم آورد تا در مورد یافتن راه حلی برای پایان بحران سوریه مذاکرات مفصلی انجام شود.

دیدار مخالفان

در همین حال گروههای مخالف دولت سوریه در ترکیه ملاقات می کنند تا برای رسیدن به توافق بر سر یک میثاق ملی مذاکره کنند.

این دیدار پیش از دومین ملاقات گروه موسوم به “دوستان سوریه” که قرار است روز اول آوریل انجام شود، صورت می گیرد.

گروه “شورای ملی سوریه”، متشکل از گروههای مخالف دولت آقای اسد، می گوید که هدف از مذاکرات در ترکیه دست یافتن به “اهداف مشترک مخالفان حکومت سوریه شامل سرنگونی رژیم دیکتاتوری و در نهایت تاسیس کشوری دموکراتیک و پلورالیست” است.

خبرنگار بی بی سی در استانبول می گوید که آنها به ایجاد یک جنبش معتبر و منسجم مخالف نیاز دارند تا بتوانند به اهدافی که در نظر دارند نزدیک شوند، در غیر این صورت مذاکرات ترکیه نیز مانند ملاقات قبلی این گروه در تونس بی نتیجه خواهد ماند.

طرح پیشنهادی آقای عنان که در ۶ نکته خلاصه شده از ارتش سوریه می خواهد که نیروهای خود و سلاح های سنگین را از مناطق پر جمعیت بیرون بکشد.

وی همچنین از همه طرفهای درگیر خواسته است تا روزی ۲ ساعت نبرد را کاملا متوقف کنند تا نیروهای امدادرسان برای ارائه کمک های انساندوستانه به مناطق جنگ زده دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر آن از مقامات سوریه خواسته شده است افرادی را که در جریان شورش ها بازداشت شده اند، آزاد کنند.

اما در طرح آقای عنان هیچ درخواست یا ضرب العجلی مبنی بر کناره گیری آقای اسد از قدرت وجود ندارد.

در همین حال، روز گذشته برخی رسانه های عربی مدعی شدند که بشار اسد رییس جمهورى سوریه هنگام بازدید از منطقه ى باباعمر در شهر حمص، با رگبارى از آتش مواجه شد.

دیدار نماینده ویژه بشار اسد با احمدی نژاد

احمدی نژاد با بیان اینکه دولت سوریه در جریانات اخیر تنها با گروه‌های مخالف مسلح مواجه نبوده و این اتفاقات در حقیقت یک جریان روشن جهانی علیه این کشور است، ادعا کرد که امروز برای همه روشن و آشکار شده که مستکبران به دنبال ضربه زدن به ایران، سوریه و خط مقاومتند و با شعار دلسوزی برای آزادی مردم و دفاع از حقوق بشر، در صدد نجات صهیونیست‌ها هستند.

به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد ظهر سه‌شنبه در دیدار فیصل مقداد ـ فرستاده ویژه رییس‌جمهور سوریه ـ با بیان اینکه شعارها و اهداف مستکبران و مدعیان حقوق بشر با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارد، مدعی شد: آمریکایی‌ها با شعار دروغین دفاع از آزادی مردم قصد دارند بر سوریه، لبنان، ایران و همه کشورها تسلط پیدا کنند؛ لذا باید در برابر توطئه‌های آنان هوشیار و محکم باشیم.

وی با انتقاد از برخوردهای اتحادیه عرب در قبال مسائل سوریه و با اشاره به پیشنهاد کشورهای عربی به سوریه مبنی بر رعایت دموکراسی در این کشور در شرایطی که بسیاری از آنها تاکنون انتخاباتی نداشته و قانون، حقوق و اختیارات مردم در این کشورها در اختیار عده‌ای خاص قرار دارد، ادامه داد: اعتبار اتحادیه عرب تا به امروز تنها به‌واسطه عضویت سوریه در آن بوده است.

احمدی‌نژاد بدون اشاره به اعتراضات مردمی طی ماههای اخیر در شهرهای سوریه، ادعا کرد: حضور پرشور مردم سوریه در صحنه، همه معادلات دشمنان را به هم ریخت و یقیناً اوضاع را در این کشور تغییر خواهد داد.


 


دولت آمریکا نام دو شرکت ایرانی و سه شخص مرتبط با سپاه پاسداران را به اتهام ارسال اسلحه به سوریه و آفریقا در فهرست تحریم های تازه خود قرار داده است.

وزارت دارایی آمریکا روز سه شنبه ۲۸ مارس (۸ فروردین) شرکت هوایی باربری یاس ایر، شرکت بازرگانی بهینه و سه نفر با نام های اسماعیل غنی، علی اکبر طباطبایی و حسین (عظیم) آقاجانی که به گفته وزارت دارایی آمریکا از اعضای سپاه پاسداران هستند را به فهرست تحریم شدگان افزود.

به گزارش بی بی سی، دیوید کوهن، معاون وزیر دارایی آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در بیانیه ای که بر روی سایت وزارت دارایی منتشر شده، گفته است: “اقدام امروز بار دیگر نشان دهنده نقش بدخواهانه ایران در خاورمیانه، آفریقا و نقاط دیگر جهان است. حکومت ایران کمک های مرگبار و متخصصان خود را برای تشدید خشونت به سوریه و آفریقا می فرستد. وزارت دارایی به افشای هویت مقام ها و شرکت هایی که در این موضوع نقش دارند ادامه خواهد داد و آنها را به عنوان مسئولان رنجهایی که باعث آن بوده اند، معرفی خواهد کرد.”

به گفته وزارت دارایی آمریکا شرکت هوایی یاس ایر که دفتر مرکزی آن در تهران است، نام جدید پارس ایر است که متعلق به شرکت خدمات هوایی پارس بود که بنا بر گزارش شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۷، متعلق به سپاه پاسداران است.

این شرکت متهم شده که اسلحه و نیروهای سپاه پاسداران را تحت پوشش کمک های بشردوستانه با کمک مقام های سوری و حزب الله لبنان به سوریه فرستاده است.

به گفته وزارت دارایی آمریکا، یکی از پروازهای یاس ایر به مقصد سوریه که در بارنامه آن نوشته شد بود حامل “لوازم یدکی خودرو” است، در ترکیه مورد بازرسی قرار گرفت و در آن قبضه های کلاشنیکف، مسلسل، مهمات و خمپاره کشف شد.

مأموران امنیتی نیجریه در جریان بازرسی از یک کشتی تجاری، ۱۳ کانتینر حاوی اسلحه و مواد منفجره را کشف کردند

نام یک شهروند نیجریه ای هم به اتهام همکاری با سپاه پاسداران برای ارسال اسلحه به گامبیا در این فهرست دیده می شود. علی عباس جگا در نیجریه نماینده شرکت کشتیرانی‌ای بوده که گفته می شود در ارسال اسلحه به گامبیا نقش داشته است.

آقای جگا در نوامبر ۲۰۱۰ توسط دولت نیجریه به قاچاق اسلحه متهم شد.

مأموران امنیتی نیجریه در اکتبر ۲۰۱۰ در جریان بازرسی از یک کشتی تجاری، ۱۳ کانتینر حاوی اسلحه و مواد منفجره را کشف و ضبط کرده بودند که به گفته شرکت صاحب کشتی، از بندرعباس در جنوب ایران بارگیری شده بود.

وزارت دارایی آمریکا شرکت بهینه و علی عباس جگا را به دلیل نقش داشتن در ارسال این محموله تحریم کرده است.

سه شخصیت حقیقی تحریم شدگان جدید آمریکا که از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی شده اند نیز در اتباط با ارسال این محموله به آفریقا در این فهرست جای گرفته اند.

به گفته وزارت دارایی اسماعیل غنی (اکبرنژاد) و علی اکبر طباطبایی (علی طهماسبی) از معاونان نیروی قدس سپاه هستند.

سال گذشته هیئت نظارت بر تحریم های ایران، به شورای امنیت توصیه کرد که علی اکبر طباطبایی و عظیم آقاجانی، دو متهم ایرانی پرونده ارسال اسلحه به گامبیا و شرکت بهینه تحریم شوند.

حسین (عظیم) آقاجانی شخص دیگر این فهرست در پی کشف این محموله در نیجریه متهم شد و تحت محاکمه قرار گرفت.


 


خانواده توسلی با نوشتن و ارسال نامه ای دیگر به ریاست دستگاه قضایی ایران، آملی لاریجانی و وزیر اطلاعات، حیدر مصلحی خواهان رسیدگی و پاسخگویی در خصوص پرونده مهندس محمد توسلی شده اند.

به گزارش «چمران نیوز»، خانواده توسلی که به لحاظ شرایط جسمانی و کهولت سن محمد توسلی نگران وضعیت جسمانی و سلامتی وی هستند با پیگیری های مداوم خود و ارسال نامه هایی به مراجع قضایی خواهان رسیدگی به پرونده ایشان و اعلام نظر صریح مسئولین قضایی درمورد پرونده او هستند.

در این نامه خانواده توسلی ضمن اعتراض مجدد به بازداشت و نگهداری آقای توسلی طی این مدت در بند امنیتی ۲۰۹ اظهار داشته اند: ۵ ماه از بازداشت مهندس محمد توسلی در بند ۲۰۹ می­گذرد، در حالیکه در پرونده­اش قرار وثیقه صادر و تودیع وثیقه نیز صورت گرفته و نهایتاً بلامانع بودن آزادی ایشان نیز کتباً به ایشان ابلاغ گردیده­است. با این وجود می خواهند ایشان را با ۷۴ سال سن، در بند ۲۰۹ نگهدارند و عزم خود را برای تحقق اهدافشان جزم کرده­اند! در پیگیریهایی که ایشان در زندان داشته، گویا بهانه­ اجرای حکم سال ۱۳۸۰ برای ادامه این بازداشت غیرقانونی محیا شده! حکمی که حدوداً ۴۰ نفر محکوم را در بر دارد. سوال اینجاست، اگر قرار وثیقه صادر شده است، چرا ضابطین اصرار بر نگهداری ایشان در بند ۲۰۹ دارند؟

محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران و اولین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب می باشد که در ۱۲ آبان سال ۹۰ در تهران و در ارتباط با نامهٔ ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی بازداشت شده بود. همچنین چندی پیش سید محمد خاتمی نیز در پیامی به خانواده ایشان اظهار امیدواری کرده بود که با تجدید نظر مسئولان قضایی ایران نسبت به پرونده آقای توسلی هر چه سریعتر از ایشان رفع اتهام و مشکلات شان مرتفع شود.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

۱- ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت ا… آملی لاریجانی

۲- وزیر محترم اطلاعات حجت الاسلام و المسلمین مصلحی

موضوع: ادامه بازداشت غیرقانونی مهندس محمد توسلی

سلام علیکم

یقیناً پیرو مکاتبات قبلی، از شرایط و وضعیت خانواده مطلع گردیده­اید. از مدت بازداشت مهندس محمد توسلی (۱۲/۰۸/۱۳۹۰) تا کنون، حدوداً ۵ ماه سپری شده است. ایشان تنها بدلیل امضای یک نامه خطاب به آقای خاتمی، بازداشت و به بند ۲۰۹ منتقل گردیده­اند. جالب آنکه برخی از سایتهای معلوم­الحال در زمانیکه ضابطین دستگاه قضائی در حال بازرسی منزل بوده و هنوز پدرمان را در منزل همراه داشتند، با اقدامی هماهنگ خبر کذب جعل امضا و بازداشت ایشان را منتشر نمودند که در این خصوص مکاتبات لازم همراه با مستندات و مدارک به مسئولین دستگاه قضائی از جمله دادستان محترم تهران ارائه گردیده­است. فارغ از این مبحث که اقدام این سایتها غیر قانونی و بر خلاف نص صریح قوانین کیفری و مصداق افتراست، ظاهراً برخی افراد در کشور ما مصونیت نانوشته دارند و می­توانند خودسرانه با حیثیت، جان و مال سایرشهروندان بازی کنند.

۵ ماه از بازداشت مهندس محمد توسلی در بند ۲۰۹ می­گذرد، در حالیکه در پرونده­اش قرار وثیقه صادر و تودیع وثیقه نیز صورت گرفته و نهایتاً بلامانع بودن آزادی ایشان نیز کتباً به ایشان ابلاغ گردیده­است. با این وجود می خواهند ایشان را با ۷۴ سال سن، در بند ۲۰۹ نگهدارند و عزم خود را برای تحقق اهدافشان جزم کرده­اند! در پیگیریهایی که ایشان در زندان داشته، گویا بهانه­ اجرای حکم سال ۱۳۸۰ برای ادامه این بازداشت غیرقانونی محیا شده! حکمی که حدوداً ۴۰ نفر محکوم را در بر دارد. سوال اینجاست، اگر قرار وثیقه صادر شده است، چرا ضابطین اصرار بر نگهداری ایشان در بند ۲۰۹ دارند؟

نقش قوه قضائیه در این پرونده کجاست؟ اگر قرار است حکم سال ۱۳۸۰ که محکومیتی ۸ ساله را برای مهندس توسلی در بردارد پس از ۱۰ سال و در سن ۷۴ سالگی به یکباره برای ایشان اجرا گردد، چرا بند ۲۰۹ ایشان را به بند عمومی و یا به سازمان زندانها جهت اجرای حکم سال ۱۳۸۰ تحویل نمی­دهد؟ بازجو اخیراً در مراجعه ای به مهندس محمد توسلی، اعلام نموده­است که حکمی (دستوری) را از مقامات قضائی دریافت داشته تا ایشان را در بند ۲۰۹ نگهدارد!؟

می خواهیم به عنوان همسر و فرزندان محمد توسلی ، مطلع گردیم که کدام نهاد در قوه قضائیه چنین دستوری را به ضابطین داده است!؟ کدام مرجع قائل به ادامه حضور ایشان با ۷۴ سال سن و با سابقه ای روشن در عالم سیاست، در بند ۲۰۹ است؟!

چرا مسئولین دستگاه قضائی صراحتاً در خصوص ادامه بازداشت و نگهداری پدرمان در بند ۲۰۹ اظهارنظر نمی­کنند؟! چرا فردیکه از سال ۱۳۴۰، با قلم خود و با توکل و ایمان و نیز با متانت، با بی عدالتی مبارزه کرده، باید بدلیل صرفاً امضای یک نامه روانه زندان شود و با گذشت بیش از ۲ ماه از تاریخ صدور قرار وثیقه و تودیع آن، هنوز در بند ۲۰۹ و در سلولی فاقد هرگونه امکانات نگهداری شود؟

آیا در کشور ما بیان عقیده و نظر، آنهم خطاب به یک فرد فرهیخته همچون سید محمد خاتمی می­باید چنین هزینه سنگینی را در بر داشته باشد؟! وزیر محترم اطلاعات بر مصائبی که بر خانواده مهندس توسلی گذشته، به خوبی آگاه است. دادستان محترم تهران نیز به خوبی در جریان جزئیات پرونده­ خانواده مهندس توسلی قرارداشته و از ابتدا مخاطب تمامی مکاتبات بوده­اند.

امید است ریاست محترم قوه قضائیه، وزیر محترم اطلاعات، دادستان محترم تهران و سایر مسئولین ذیربط ضمن پیگیری وضعیت مهندس توسلی در بند ۲۰۹، پاسخگوی عملکرد ضابطین و ابهامات موجود در روند قضائی پرونده و نیز عواقب ادامه این وضعیت باشند.

با سپاس

خانواده مهندس محمد توسلی

۸/۰۱/۱۳۹۱

گیرنده: دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران، جناب آقای جعفری دولت آبادی(جهت اطلاع و اقدام لازم)


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.
Email Marketing Powered by MailChimp

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته