-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۲۵, پنجشنبه

Latest News from Kaleme for 03/15/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آزادگان در ادامه اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای دوران اسارت خود، روز گذشته در مقابل مجلس تجمع کردند.

این در حالی بود که پیشتر رسانه ها از تجمع حامیان و مخالفان احمدی نژاد خبر داده بودند.

روز گذشته همزمان با طرح سوال از احمدی نژاد در مجلس، جمعی ۸۰ نفره از آزادگان، در اعتراض به عدم ابتیاع مطالباتشان مقابل در شمالی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

آزادگان پیش از این بارها در مقابل ساختمان ریاست جمهوری در پاستور هم تجمع کرده بودند. آنان خواستار اجرای ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان، مصوب آذرماه سال ۱۳۶۸ مجلس و پرداخت حقوق و مزایای دوران اسارت خود هستند.

سال گذشته در بودجه دولت مصوب شد تا پایان سال ۹۰ حقوق به آزادگان پرداخت شود ولی تاکنون با ورود به آخرین ماه سال ۱۳۹۰ هیچ اقدامی صورت نگرفته. حال نیز قرار است تنها ۲۰ درصد این حقوق داده و بقیه به صورت سهام پرداخت ‌شود.

۴۷ هزار آزاده با گذشت بیش از هشت هزار روز از تصویب قانون حمایت از آزادگان مبنی بر پرداخت دو برابر حقوق به ازای هر سال اسارت، هنوز حقوقی دریافت نکرده‌اند.

در همین حال به گزارش بازتاب روز گذشته، تعدادی خودروی ناجا و ده ها مامور نیروی انتظامی نیز مقابل میله ها و محوطه اطراف مجلس حاضر شده و مانع ورود تجمع کنندگان به داخل ساختمان مجلس شدند.

تجمع کنندگان که نوشته هایی با مضامینی چون “آزادگان بیدارند، از دروغگو بیزارند” و ” ما اسرای جنگ بعداز ۲۲ سال هنوز حقوق خود را دریافت نکرده ایم”، در دست داشتند، در مقطعی نوحه “یاد امام و شهدا، دل رو می بره کرب و بلا” و شعار الله اکبر و… سر می دادند.

همچنین در چند مقطع فریادهای بلندی از تعدادی از آنان بلند شد که ماموران ناجا مانع ورود آنان به ساختمان مجلس شدند.

برخی از این آزادگان نیز تصاویری از رهبری در دست و چفیه بر گردن داشتند.


 


اعظم طالقانی در یادداشتی به مهدی خزعلی با تاکید بر اینکه بدون تردید اعتصاب غذای طولانی مدت جنابعالی به همراه سایر همرزمان دربند پیام مطالبات آزادیخواهانه ملت ایران را نزد افکار عمومی به خوبی منعکس کرده آورده است: ضمن احترام به پایمردی مبارزات همه یاران دربند از جنابعالی می خواهم به اعتصاب غذای خود پایان دهید.

به گزارش کلمه، مهدی خزعلی بیش از دو ماه است که در پی بازداشت غیرقانونی خود در اعتصاب غذا بسر می برد. وی در هنگام بازداشت بشدت مصدوم شد.

پیش تر مهدی خزعلی بر اثر حمله قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود که پس از یک روز توسط نیروهای امنیتی به بیمارستان بنی هاشم زیر نظر وزارت اطلاعات منتقل شده و پیش از بهبودی به زندان اوین بازگردانده شده بود.

وی پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری بارها بازداشت و راهی زندان شده است. تیرماه سالجاری نیز وی با ضرب و شتم و آسیب دیدگی از ناحیه گردن بازداشت و پس از یک ماه اعتصاب غذا به قید وثیقه آزاد شد.

متن یادداشت اعظم طالقانی که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا إِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِنا، رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ…

جناب آقای دکتر مهدی خزعلی

تاریخ معاصر ایران مشحون از مبارزات دلیر مردان و زنانی است که جانمایه فکر، اندیشه و توان خود را صرف آزادی، استقلال و اعتلای انسانی مردمان این مرز و بوم کرده اند.

بی شک ثمره این مبارزات درخت تنومندی است که بنیان های استبداد را لرزانده است و چشم انداز روشن آزادی و استقلال را بر سپهر این سرزمین ستم دیده گسترانیده است. اکنون که به یمن آگاهی و تلاش و فداکاری صادقانه دلیر مردان و زنان این مرز و بوم، بیش از هر زمان دیگری، مسیر رهایی گشوده تر شده است، تلاش و سعی دو چندان روشنفکران و فعالان سیاسی و مدنی متعهد، راه دستیابی به آرمان های روشن ملت ایران را هموارتر می کند.

بدون تردید اعتصاب غذای طولانی مدت جنابعالی به همراه سایر همرزمان دربند پیام مطالبات آزادیخواهانه ملت ایران را نزد افکار عمومی به خوبی منعکس نموده است. ضمن احترام به پایمردی مبارزات همه یاران دربند از جنابعالی می خواهم به اعتصاب غذای خود پایان دهید.

به امید رهایی همه مبارزان و جنابعالی از بند.

اعظم طالقانی

روز شمار اعتصاب:

درخواست آیت الله امجد از مهدی خزعلی برای پایان اعتصاب غذا

مهدی خزعلی همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد

خبر ایلنا درباره اعتصاب مهدی خزعلی + تکمیلی

روزه سیاسی دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در حمایت از مهدی خزعلی

نگرانی ۲۷۰ تن از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران از وضعیت مهدی خزعلی

مهدی خزعلی وارد اعتصاب غذای خشک شد

مهدی خزعلی: برای خاتمه دادن به خیمه شب بازی هایی به نام دادگاه، به اعتصاب غذا ادامه خواهم داد

انتقال مهدی خزعلی به بند ۲۰۹ اوین و بی خبری از وضعیت جسمی وی

مهدی خزعلی به همسرش: اینها قصد جان مرا کرده اند و من آماده جانبازیم

محمد نوری زاد به مهدی خزعلی؛ مرگ تو برای کرکس ها سنگین نیست، بمان و اعتراض کن

رفتار خشن با مهدی خزعلی در دادگاه انقلاب در آستانه ی پنجاهمین روز اعتصاب غذا

درخواست فاطمه کروبی از مهدی خزعلی برای پایان اعتصاب غذا، پس از ۴۸ روز

غلامعلی رجایی: می دانم زمانه ماندن نیست ولی تو که خیبری هستی

درخواست آیت الله بیات از مهدی خزعلی برای شکستن اعتصاب غذا؛ بی توجهی مسئولان زجر آور است

همسر شهیدمحمّد منتظری به مهدی خزعلی: بمان! که در این دیار، فقدان "رفته‏ ها" هرگز جبران نشد

حسین زمان به مهدی خزعلی: به تو محتاجیم، ما تن به ذلت همراهی با قداره کشان نمی دهیم

نامه مهدی خزعلی به مسئولان زندان: در صورت جان باختن من، تنها پزشکان سازمان ملل بدنم را کالبد شکافی کنند

بازگرداندن مهدی خزعلی به زندان و ادامه اعتصاب غذا

نامه عروس آیت الله منتظری به مادر مهدی خزعلی: امروز روز امتحان است

نامه دختر علامه طباطبایی، همسر شهید قدوسی، به مهدی خزعلی

انتقال مهدی خزعلی به بیمارستان قمربنی هاشم وزارت اطلاعات

نیروهای امنیتی شبانه مهدی خزعلی را از بیمارستان بردند

حمله قلبی در چهل و یکمین روز اعتصاب غذا؛ انتقال مهدی خزعلی به بیمارستان

مهدی خزعلی خطاب به همسرش: اشک امروز من و شما، ریشه ظالم را بر می کند

مهدی خزعلی به احمد منتظری: شاید شهادت من از نفوذ منافقان در اطلاعات و سپاه کم کند

فرزند مهدی خزعلی: با هر دین و آیین برای پدرم دعا کنید، نگرانیم

درخواست سید محمد خاتمی از مهدی خزعلی برای شکستن اعتصاب غذا

نامه دوباره همسرشهید همت به خزعلی: بمان و ما را در گذر از این پلیدستانِ پرآشوب یاوری کن

پیام مهدی خزعلی از اوین: پیش از آنکه در سوگ ارزش ها دق کنم؛ بگذارید به خیل شهیدان بپیوندم

تقاضای همسر شهید همت، همسر شهید باکری و محمد نوری زاد از مهدی خزعلی برای پایان دادن به اعتصاب غذا

انتقال مهدی خزعلی به بهداری بند ۳۵۰ بعلت خونریزی معده

وضعیت نامناسب جسمی مهدی خزعلی در دوازدهمین روز اعتصاب غذا

پنج روز از اعتصاب غذای مهدی خزعلی گذشت

پنجمین بازداشت مهدی خزعلی/ بی عدالتی در حیاط عدالتخانه


 


بدنبال تنش در روابط تهران_ باکو، دولت جمهوری آذربایجان ۲۲ شهروند این کشور را به ظن جاسوسی برای ایران بازداشت کرده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مقامات باکو، بازداشت شدگان را متهم کرده‌اند که با سپاه پاسداران مرتبط بوده و قصد داشتند به سفارتخانه‌های آمریکا و اسرائیل در باکو، حمله کنند.

تاریخ بازداشت این افراد اعلام نشده اما خبر آن از سوی وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان تأیید شده است. تلویزیون این کشور ماه پیش اعلام کرده بود که طرح حمله به سفارت اسرائیل و مرکز یهودیان ناکام مانده است. تنش در روابط ایران و جمهوری آذربایجان اخیراً شدت گرفته است، اگرچه مقام‌های دو کشور به کرات سعی کرده‌اند تا روابط فیمابین را دوستانه جلوه دهند.


 


محمد علی ولایتی زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ از امروز وارد اعتصاب غذای تر شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، محمد علی ولایتی در اعتراض به تعطیلی قانون اساسی و جایگزینی منویات و خواسته ها و سلیقه های شخصی که نتیجه آن صدور احکام غیر واقعی، ظالمانه و میلی برای بسیاری از زندانیان سیاسی بوده است از امروز اعتصاب غذای تر خود را آغاز کرده و درخواست اعاده دادرسی و ملاقات با دادستان کل کشور را دارد.

محمد علی ولایتی معاونت امور استانهای ستاد مردمی مهندس میر حسین موسوی را در انتخابات ۱۳۸۸ بر عهده داشت. او در تاریخ ۸/۱۱/۸۹ یعنی پیش از ۲۲ بهمن دستگیر و دربند ۲۴۰ به مدت ۱۸ روز زندانی و در تاریخ ۳/۱۲ /۸۹ با قید کفالت آزاد شده بود.

ولایتی شهریور ماه سال جاری به دو سال حبس محکوم شده است.

قابل ذکر است ولایتی به مدت سی سال در پست هایی از جمله بخشداری فیروزکوه، معاونت اداری و مالی دانشکده وزارت اطلاعات، و دبیر پشتیبانی دانشگاه شاهد،، معاونت بازرسی وزارت کشور در ۸ سال دولت اصلاحات فعالیت داشت در حال حاضر دبیر اجرایی خانه احزاب و بازرسی آن می باشد.

متن یادداشت این زندانی سیاسی که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

به نام خداوند مظلومان و ستمدیدگان

اینجانب محمد علی ولایتی کارمند بازنشسته وزارت کشور که مدت سی و یک سال در پست های حساس از جمله بنیان گذاری دانشکده وزارت اطلاعات و معاون اداری و مالی آن از سال ۶۵ تا ۶۷، بهشداری فیروزکوه از سال ۶۷ تا ۶۹، مدیر کل پشتیبانی دانشگاه شاهد از سال ۷۲ تا ۷۴ و معاون بازرسی وزارت کشور از سال ۷۶ تا ۸۴ و … خدمت نموده ام و هم اکنون دبیر احرایی خانه احزاب ایران می باشم.

در اعتراض به تعطیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی و جایگزینی منویات و خواسته های رهبری و در همین راستا تعطیل شدن قوانین جاری کشور و سپردن امور مملکت به سلیقه های شخصی و میل مبارک بازجویان و قضات امنیتی، که نتیجه آن صدور احکام غیر واقعی، ظالمانه و میلی برای بسیاری از زندانیان سیاسی عزیز و بزرگوار ازجمله دو سال زندان برای اینجانب بوده است از امروز چهار شنبه ۲۴ اسفند ماه سال ۹۰ اعتصاب غذای تر خواهم نمود و درخواست اعاده دادرسی و ملاقات با دادستان کل کشور را دارم.

محمد علی ولایتی

بند ۳۵۰ اوین


 


رئیس قوه قضاییه با تاکید بر غیر قانونی بودن هیئت نظارت بر قانون اساسی گفت: قوه قضاییه اجازه ورود بازرسان و اعضای هیئت نظارت بر قانون اساسی به دستگاه قضایی را نخواهد داد.

آملی لاریجانی گزارش حقوق بشری علیه ایران را ” نمونه دیگری از افتضاح ادعاهای حقوق بشری غرب ” اعلام کرد و مدعی شد:‌ اوضاع حقوق بشری غرب به‌قدری تنزل کرده که اینک تقریبا تمام مردم کشورهای دنیا می‌دانند که غربی‌ها در ادعاهای حقوق بشری خود صادق نیستند وگرنه هرگز در برابر کشتار مردم بحرین سکوت نمی‌کردند و یا خود در افغانستان و سایر کشورها اینگونه دست به جنایت نمی‌زدند.

وی فعالیت ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و انتشار دیدگاه‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران را مناسب توصیف کرد و گفت:‌ به هر حال کشورهای غربی متوجه شده‌اند که مردم ما و نظام اسلامی ما تسلیم حرف زور نخواهند شد و به دروغ‌های آشکار آنان علیه ایران واقف هستند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود به تشکیل هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی اشاره کرد و افزود: بحث تشکیل هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی بحث پرسابقه‌ای در نظام جمهوری اسلامی ایران است و روسای جمهور سابق نیز گاهی به دنبال توسعه اصل ۱۱۳ قانون اساسی بوده‌اند، اما این مسئله با توجه به بحث نظارت و پایش این هیئت درخصوص تمام دستگاه‌ها بحث درست و قابل قبولی نیست چرا که قانون اساسی به اصل تفکیک قوا نظر دارد و هیئت نظارت بر قانون اساسی آنگونه که بخواهد بر تمام دستگاه‌ها نظارت کند، خلاف قانون اساسی است.

وی افزود: نفس تشکیل این هیئت اگر جنبه مشورتی داشته باشد اشکالی ندارد اما این طور نیست که این هیئت بتواند بر کار دستگاه‌های دیگر ورود کند و اکیداً اعلام می‌کنیم ما در قوه قضاییه اجازه چنین کاری را به آنها نخواهیم داد.


 


کلمه: پس از کشمش های اخیر در مورد احتمال حذف هاشمی رفسنجانی از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبری در حکمی با معرفی ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام برای یک دوره پنجساله دیگر هاشمی را ابقا کرد.

در این حکم از اعضای سابق مجمع که در دوره جدید نیستند تشکر شده است.

میرحسین موسوی طی چهار دوره پیش عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

همچنین در میان اعضای جدید نام محمدحسین صفار هرندی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و سردبیر سابق کیهان نیز به چشم می خورد. این در حالی است که نام محمد هاشمی و نامدار زنگنه دیده نمی شود.

حسین محمدی معاون بیت رهبری نیز از اعضای جدید این مجمع است.

نام امامی کاشانی و ری شهری نیز در میان اعضای جدید دیده نمی شود.

نام احمد وحیدی، وزیر دفاع و از سرداران سپاه پاسداران نیز در میان اعضای حقیقی دیده می شود. او در گذشته فرماندهی سپاه قدس را بر عهده داشت. مقامات قضایی آرژانتین وی را به دخالت در انفجار مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس متهم می‌کنند.

در همین حال نام آقای هاشمی شاهرودی رییس پیشین قوه قضاییه نیز در میان اعضای مجمع به چشم می خورد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۶۶ توسط بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی برای حل اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تاسیس شد.

پیش از این عبدالله نوری، موسوی خویینی ها، آیت الله صانعی و مهدوی کنی از اعضای این مجمع بودند.

در حکم رهبری با تشکر اعضا، ریاست و دبیرخانه مجمع، برای دورهٔ پنجساله جدید شخصیت‌های حقوقی و حقیقی با ریاست هاشمی رفسنجانی تعیین شده است.

بر این اساس اعضای مجمع تشخیص مصلحت به شرح زیر است:

۱- شخصیت‌های حقوقی عضو عبارتند از:
الف – رؤسای محترم سه قوه
ب – فقهای شورای نگهبان
ج – دبیر شورایعالی امنیت ملی
د – وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است
هـ – رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث از مجلس شورای اسلامی

۲- شخصیت‌های حقیقی عضو عبارتند از:

آیات و حجج اسلام:
آقای هاشمی رفسنجانی، آقای حاج شیخ احمد جنتی، آقای واعظ طبسی، آقای امینی نجف آبادی، آقای سیدمحمود هاشمی شاهرودی، آقای موحدی کرمانی، آقای علی اکبر ناطق نوری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای حسن روحانی، آقای دری نجف آبادی، آقای غلامحسین محسنی، آقای محمود محمدی عراقی، آقای غلامرضا مصباحی مقدم، آقای مجید انصاری.

آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقا محمدی، آقای محمد جواد ایروانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای غلامعلی حداد عادل، آقای حسن حبیبی، آقای داود دانش جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محسن رضایی، آقای محمدحسین صفارهرندی، آقای حبیب الله عسگراولادی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد فروزنده، آقای سیدحسن فیروزآبادی، آقای علی لاریجانی، آقای حسین مظفر، آقای حسین محمدی، آقای سیدمصطفی میرسلیم، آقای سیدمرتضی نبوی، آقای علی اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ‌زاده، آقای احمد وحیدی.

جلسات مجمع در هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس و شورای نگهبان متشکل خواهد بود از همهٔ اعضای نامبرده و دیگر جلسات متشکل خواهد بود از اعضای حقیقی باضافه ردیف‌های الف، د و هـ از بند ۱.


 


همزمان با اوج خشونت ها در سوریه و کشتار مردم عادی در شهر حمص، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران اولین محموله کمکهای بهداشتی و دارویی خود را راهی سوریه می کند گفت:دومین محموله کمکهای هلال احمر شامل چندین دستگاه آمبولانس و تجهیزات پزشکی طی هفته آینده از طریق دریا عازم سوریه می شود.

به گزارش ایلنا، رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه طی اظهاراتی اعلام کرد: در پی تمهیدات بعمل آمده و هماهنگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با دولت سوریه، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اولین محموله کمک های دارویی و بهداشتی خود را راهی سوریه می کند.

رامین مهمان پرست تصریح کرد همچنین دومین محموله کمکهای هلال احمر شامل چندین دستگاه آمبولانس و تجهیزات پزشکی طی هفته آینده از طریق دریا عازم سوریه می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن انتقاد از اعمال تحریم علیه مردم سوریه و با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت از این کشور از تلاش وزارت بهداشت کشورمان جهت ارسال سومین محموله کمکهای دارویی و تجهیزات پزشکی طی روزهای آینده به دمشق خبر داد.

مهمان پرست افزود: این کمکها از طریق وزارت بهداشت و هلال احمر سوریه توزیع می‌شود.

طی درگیری ها و اعتراضات اخیر در سوریه بیش از هشت هزار نفر کشته شده اند. حمله نظامیان به مناطق مسکونی منجر به آوارگی و فرار هزاران سوری از کشورشان شده است.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر می گوید که حکومت سوریه برای جلوگیری از فرار مردم از خشونت های اخیر، مناطق مرزی این کشو‌ با ترکیه و لبنان را مین گذاری کرده است.

در حال حاضر نماینده سازمان ملل در حال مذاکره با دولت بشار اسد است.

رهبران مخالفان دولت سوریه گفته اند که اگر تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران جاری در سوریه با شکست مواجه شود، دولت های خارجی باید قول دهند که سلاح در اختیار مخالفان قرار دهند.

دولت اسد مدعی است که کشتارها توسط گروه های غیرنظامی صورت می گیرد، این در حالی است که مخالفان گفته اند که ارتش سوریه اقدام به گلوله باران مردم کرده است.


 


در حالی که طلب ناشران خارجی شرکت‌کننده در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران با مبلغی بالغ بر ۶٫۵ میلیون یورو هنوز از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه پرداخت نشده است، این مشکل می‌تواند به حاضر نشدن آنها در نمایشگاه آتی منجر شود.

خبرگزاری مهر گزارش داد: در حالی که روز به روز به زمان برپایی بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ نزدیک می‌شویم و به نظر می‌رسد همه چیز طبق روال همیشگی پیش می‌رود، ولی زمزمه‌هایی مبنی بر مشکل ناشران مطرح جهان برای شرکت در این نمایشگاه به گوش می‌رسد.

۲۸ اسفندماه (۶ روز دیگر) آخرین مهلت ثبت‌نام ناشران خارجی در بخش‌ بین‌الملل نمایشگاه کتاب تعیین شده و هنوز چند روزی برای اعلام آمادگی و ثبت‌نام آنها فرصت باقی است، ولی به نظر می‌رسد در قیاس با سال گذشته و حتی سال‌های دورتر در همین روزها، تعداد ناشران کمتری ثبت‌نام کرده‌اند.

اما مشکل از کجا نشات می‌گیرد؟ مشکل از آنجایی آغاز شده است که نمایشگاه کتاب تهران در دوره بیست و چهارم (اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰) بدهی‌ای که شنیده می‌شود ۶٫۵ میلیون یورو است به ناشران خارجی شرکت‌کننده در این نمایشگاه دارد، ولی با گذشت نزدیک به یک سال، هنوز این مبلغ پرداخت نشده است. این رقم مربوط به فروش ارزی کتاب در نمایشگاه بیست و چهارم است که هنوز مبلغ کتاب‌های فروخته شده ـ که در اصل هزینه آن را خریداران در نمایشگاه پرداخت کرده‌اند ـ در اختیار ناشران کتاب‌ها قرار نگرفته است.

۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بدهی نمایشگاه کتاب بیست و چهارم به ناشران خارجی

بدهی ۶٫۵ میلیون یورویی که به قیمت هر یورو ۱۵۰۰ تومان دولتی، معادل ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است، این آسیب را به شدت متوجه نمایشگاه کتاب سال آینده می‌کند که با شرکت نکردن ناشران بزرگ خارجی به ویژه در حوزه آموزشی و دانشگاهی، بخش بین‌الملل در ابهام قرار گیرد و یا کم‌رونق برگزار شود.

این رقم که می‌توانست در ماه‌های گذشته و پس از پایان نمایشگاه در اردیبهشت سال جاری به مرور پرداخت شود، امروز در حالی هنوز تسویه نشده است که نوسانات قیمت ارز و بالا رفتن قیمت دلار و یورو نسبت به نیمه اول سال باعث شده تا این مشکل جدی‌تر شود و هزینه‌های بیشتری را به کشور تحمیل کند. همچنین از سوی دیگر مساله چگونگی مبادله این رقم در شرایط فعلی که مبادلات بانکی جهانی با ایران با چالش‌هایی مواجه است، مشکل را دوچندان کرده است.

ناشران خارجی که هر ساله در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده‌اند، امسال نیز تمایل خود را برای شرکت چه به دست‌اندرکاران نمایشگاه و چه نمایندگان رسمی خود در ایران و یا انجمن‌های مربوطه اعلام کرده‌اند، ولی این حضور را منوط به تسویه بدهی قبلی می‌دانند و بخش‌های مالی این ناشران، شرکت در نمایشگاه کتاب تهران را در صورت تسویه نشدن بدهی قبلی، مقرون به صرفه ندانسته بلکه کاری با ریسک بالای مالی می‌دانند.

فرصت برای حل مشکل زیاد نیست

در این میان تعدادی از ناشران داخلی که نمایندگی رسمی ناشران مطرح خارجی را برعهده دارند، تلاش خود را برای رایزنی با طرف خارجی و همچنین دست‌اندرکاران معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه شخص بهمن دری معاون فرهنگی و همچنین مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه، انجام داده‌اند تا این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود و گویا بهمن دری نیز وعده‌هایی برای رفع مشکل و پرداخت بدهی داده است؛ گرچه باید به این نکته توجه داشت که زمان برای تدارک دیدن بخش بین‌الملل پررونق (تاکید بر پرونق بودن از این نظر است که گاه در نمونه‌های نمایشگاهی دیگر حضور چند کشور ناشناس و غیرموثر عنوان بین‌الملل را آن هم به شکلی پرطمطراق بر سر زبان‌ها می‌اندازد؛ در حالی که برای مخاطبان بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب حضور فعال ناشران مطرح جهان مهم است) در نمایشگاه بیست و پنجم کتاب تهران چندان هم فراخ نیست!

در حالی که بیشتر کتاب‌ها از انگلستان به مقصد ایران و نمایشگاه کتاب بارگیری می‌شود و زمانی بین ۲ تا ۳ هفته برای حمل و نقل باید در نظر گرفته شود و همچنین ناشران خارجی نیز فرصتی را برای آماده‌سازی کتاب‌ها و تحویل به شرکت‌های بسته‌بندی و حمل و نقل احتیاج دارند، زمان چندانی باقی نمانده است. همچنین این کتاب‌ها مدت زمانی را برای ترخیص در ایران نیاز دارند و نمایندگان ایرانی نیز باید کتاب‌ها را دریافت کرده و پس از آماده‌سازی به نمایشگاه کتاب برسانند که به اذعان برخی نمایندگان ناشران خارجی در ایران، در سال‌های گذشته این موقع کتاب‌ها در راه لندن به تهران بوده‌اند.

با احتساب زمان‌های اشاره شده، این مساله حتمی است که اگر بدهی مذکور تا پایان سال جاری تسویه نشود و تعطیلات نوروز که بسیاری از کارها در ایران با تاخیر انجام می‌گیرد هم در نظر گرفته شود، ابهام در برپایی بخش بین‌الملل بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران قوت می‌گیرد. با یک حساب و کتاب ساده می‌توان نتیجه گرفت که حتی اگر تا چند روز آینده مشکل بدهی ناشران خارجی حل نشود، حضور آنها در نمایشگاه نیز منتفی خواهد شد.

همچنین نمایندگان داخلی این ناشران که هر ساله به تدوین و چاپ کاتالوگ‌هایی که کتاب‌های عرضه ‌شده در نمایشگاه را معرفی می‌کنند، می‌پردازند امسال برای چاپ کاتالوگ‌ها زمان کافی ندارند؛ چرا که مساله تامین کاغذ در فرصت باقیمانده و تعطیلات نوروزی و تعطیلی چاپخانه‌ها نیز وجود دارد. اگر این کاتالوگ‌ها به مراکز دانشگاهی و آموزشی نرسد، بخشی از سفارش‌ها نیز منتفی خواهد شد و این خود مشکل مضاعفی خواهد بود که فروش را پایین آورده و برای ناشر خارجی و نماینده داخلی آن مساله‌ساز خواهد شد.

پرداخت نیمی از بدهی هر ساله تا نمایشگاه فرانکفورت انجام می‌گرفت، امسال چه شد؟

مشکل بدهی نمایشگاه کتاب تهران که به نوعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی آن را درگیر می‌کند، امسال بیشتر به دلیل نوسانات قیمت ارز ایجاد شده است. البته در سال‌های گذشته غالبا نیمی از این بدهی تا نمایشگاه کتاب فرانکفورت تسویه می‌شد و نیم دیگر آن هم تا این موقع سال تسویه شده بود، ولی امسال هیچ بخشی از آن پرداخت نشده که اگر نیمی از آن تا همان نمایشگاه فرانکفورت پرداخت شده بود، مشکل نوسان قیمت ارز کمتر دامن وزارت ارشاد را می‌گرفت.

شیوه مرسوم نمایشگاه کتاب در بخش بین‌الملل هم این بوده که با فروش ارز از سوی سیستم بانکی و با حمایت وزارت ارشاد و تخفیف ۲۵ درصدی ناشران خارجی، امکان خرید از این بخش فراهم می‌شده و این بدین معناست که بخشی از این بدهی را قبلاً مردم کشورمان پرداخت کرده‌اند، ولی این رقم به ناشران خارجی حواله نشده است.

حال باید دید بانک مرکزی و یا وزارتخانه‌های اقتصادی می‌توانند به کمک وزارت ارشاد آمده و در تامین این ارز آن را یاری رسانند تا در چند روز آینده این مبلغ به سرعت به دست ناشران خارجی برسد و آنها بتوانند ضمن ثبت‌نام در نمایشگاه بیست و پنجم کتاب تهران، هرچه سریع‌تر کتاب‌های خود را به مقصد تهران بارگیری کنند؟

به هر حال بودجه سالانه وزارت ارشاد مبلغی از پیش تعیین ‌شده است که نوسانات ارز در آن دیده نشده و این مشکل لازم است با کمک دیگر نهادهای ذیربط برطرف شود.


 


عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در خصوص سهمیه بندی تخصیص ارز به واردکنندگان اعلام کرد: دولت تامین ارز از محل صادرات را پیش روی واردکنندگان قرار داده، این در حالی است که این راهکار به نوبه خود منجر به چند نرخی شدن ارز در بازار می‌شود.

جمشید عدالتیان با بیان این مطلب به ایلنا گفت: در حال حاضر علاوه بر ارز ۱۲۲۶ تومانی که به گروه محدودی از تولیدکنندگان و واردکنندگان تخصیص می‌یابد، امکان تامین ارز آزاد وجود ندارد چرا که طبق بخشنامه بانک مرکزی داشتن ارز آزاد قاچاق محسوب می‌شود.

وی در خصوص تخصیص ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان نیز عنوان کرد: صادرکنندگان حاضر نیستند ارز خود را با نرخ دولتی در اختیار واردکنندگان قرار دهند. امروز این سوال مطرح است که فعالان اقتصادی باید از چه محلی ارز مورد نیاز خود را تامین کنند؟

عدالتیان به ممنوعیت واردات ۶۰۰ قلم کالا و عدم تخصیص ارز دولتی به ۱۸۰ ردیف تعرفه‌ای اشاره کرد و افزود: در کنار محدودیت‌های ایجاد شده برای واردات و مشکلات مربوط به تامین ارز، با شکل گیری دوباره موانع تعرفه‌ای نیز روبرو هستیم. به تبع این شرایط حضور دولت در اقتصاد پررنگ‌تر خواهد شد و بخش خصوصی بار دیگر در تنگنا‌ها فرو خواهد رفت. برمبنای این امر تمام دستاوردهای خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی کمرنگ می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر تمام فعالان اقتصادی سردرگم شده‌اند، تصریح کرد: وضعیت اقتصادی این روزهای کشور تداعی کننده دهه ۶۰ است. به عبارتی هم اکنون اقتصاد ما شرایطی همچون وضعیت دوران جنگ را تجربه می‌کند، با این تفاوت که در آن زمان سیستم بانکی ما تحریم نبود و تنها منابع ارزی کشور کاهش یافته بود. اما در حال حاضر اگر ارز هم وجود داشته باشد امکان مبادله وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بار نهایی تمام سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت روی دوش تولیدکننده است. به واسطه شرایط شکل گرفته، اغلب اعضای اتاق در شرایط تعطیل یا نیمه تعطیل فعالیت می‌کنند.


 


عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس، اظهارات امروز محمود احمدی‌نژاد را اهانت به جایگاه مجلس و نمایندگان مردم دانست و گفت: از اصل جریان سوال خوشحال شدم، چرا که تابوی این کار شکسته شده است، اما لازم است نماینده‌های مجلس پاسخ اهانت‌های او به جایگاه مجلس و نمایندگان مردم را بدهند.

قدرت الله علیخانی تصریح کرد: ‌ سوال‌های نمایندگان مودبانه و با زبان متین بیان شد، اما احمدی نژاد تلاش کرد از همه آن‌ها فاصله بگیرد و به نوعی آن‌ها را دور زد.

به گزارش ایلنا، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: احمدی‌نژاد حرمت مجلس را نگه نداشت و با اهانت‌های خود کار زشتی را مرتکب شد و همین امر باعث شده تا یکی دو ساعت بعد از رفتن او از مجلس نمایندگان با تذکر و نطق‌های خود اعتراض خودرا بیان کند.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش بعدی نمایندگان در خصوص اظهارات احمدی‌نژاد چه خواهد بود؟ گفت: گام بعدی استیضاح آقای احمدی‌نژاد است و خدا را چه دیدید شاید این کار اتفاق افتاد.

وی در پایان گفت: فضای مجلس در حال حاضر خیلی علیه اوست، چرا که او جایگاه خانه ملت را حفظ نکرد و به نمایندگان مردم اهانت کرد به همین دلیل آرزوی من استیضاح احمدی‌نژاد است.


 


صبح امروز تعدادی از مردم تحت عنوان حامیان احمدی نژاد و همچنین تعدادی با عنوان مخالفان دولت مقابل مجلس تجمع کردند که این تجمع منجر به درگیری و دخالت یگان ویژه شد.

به گزارش ایلنا، خبر‌ها حاکی از آن است که وضعیت مقابل مجلس چندان حالت عادی ندارد و همچنان متشنج است.

در همین حال در داخل صحن مجلس نیز برخی نمایندگان و طراحان سوال خواهان تذکر و سوال هستند.

نحوه پاسخگویی احمدی نژاد به سوال کننده که همراه با توهین و تحقیر بود خشم نمایندگان را برانگیخت.

امروز قرار بود حامیان احمدی نژاد با آبستراکسیون، مجلس را از اکثریت بیندازند.


 


کلمه: در جلسه سوال از احمدی نژاد که سرانجام پس از سالها به رغم مخالفت دولتی ها و حتی منتقدان جدی رییس هیات دولت برگزار شد، لحن پاسخگوی احمدی نژاد مثل همیشه کنایه آمیز، طنزگونه و با تحقیر دیگران همراه بود و سوالات را با سوال جواب می داد.

شوخی ها و طنزهای احمدی نژاد با واکنش تند نمانیدگان مجلس رو به رو شد و حتی رییس مجلس هم چندبار تذکر داد که مجلس جای شوخی نیست و باید شان مجلس حفظ شود.

احمدی نژاد با توهین به نمایندگان گفت که “با فشردن یک شاسی لیسانس قبول شدید!” خشم آنان را برانگیخت. نمایندگان بارها اعلام کردند که احمدی نژاد نه تنها با سوالات پاسخ نگفت بلکه به نمایندگان نیز بی حرمتی کرد و شان مجلس را نگه نداشت.

نمایندگان در اعتراض به پاسخ های رییس هیات دولت، آن را خلاف قانون ارزیابی کردند و گفتند که پاسخ دادن سوال با سوال خلاف آیین نامه است.

احمدی‌نژاد را هنگام ورود به صحن علنی، محمدرضا رحیمی معاون اول، سیدمجتبی ثمره‌هاشمی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد، علی ‌نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن، تجارت، حمید بقایی معاون اجرایی وسیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت همراهی می‌کردند.

احمدی نژاد پس از شنیدن سوالات که توسط علی مطهری خوانده شد، به سوالات پاسخ داد.

بخشی از سخنان احمدی نژاد بشرح زیر است:

· همه شهادت می دهند که با این وضع اقتصاد کشورو تحریم و تهدید، قانون هدفمند کردن یارانه​ها را اجرا کردم.

همه کارهای ناتمام دولتهای دیگر را هم به اتمام رساندم!!

· اکثر مردم به من می گویند کمی استراحت کن و به خودت برس. ۱۱ روز خانه نشینی هم از این حرف هاست! احمدی نژاد و خانه نشینی؟ این حرف و وصله​ها به من و دولتم نمی​چسبد.

زندگی ام نشان می دهد که با عمل درست و ادبیات صحیح از ولایت دفاع کنمو نشان دهم که نظام ولایی نظام تلاش و عمل است.

· گفتند چرا گفتم مجلس در راس امور نیست و هدفت چیست. من مخلص شما هستم. من با استدلال نظرم را گفتم. شما هم با استدلال جواب دهید. باید اینقدر از آزادی بیان در کار باشد که رئیس​جمهور حرفش را بزند.

· سوال کردید که چرا وزارت ورزش دیر تشکیل شده است. آخر سال است و باید کمی با هم صفا کنیم!

· اصلا خودتان می توانید این قانون را اجرا کنید؟ من این قانون را با همه اختیاراتم به شما می دهم دستتان را هم می بوسم، بفرمایید اجرا کنید! برای این کار پرونده سازی کردید و برخی دوستان ما هم هر روز باید بروند دادگاه!

· شب عید است کمی شاد باشیم! یک نامه نوشتیم که این قانون قابل اجرا نیست. کار راه به سوال از من کشاندید! یک بار هم احمدی نژاد به شما بگوید بالای چشمتان ابرو!

· نان زن و بچه مرا بدهید، همین حقوق مرا هم بگیرید! یک حقوق استاد دانشگاهی به قول یکی از سایت ها می گیرم. از کجا باید می آوردم خرج امور فرهنگی می کردم؟

· چرا از من می پرسید بودجه فرهنگی کجا خرج شده؟ شما نمایندگان عضو شورای برنامه ریزی هستید. من که عضو نیستم! بروید از دیوان محاسبات بپرسید کجا خرج شده؟ من باید از شما بپرسم کجا خرج کردید!

· از من پرسیده اند که چرا متکی را در سنگال عزل کردید. مگر من به او ماموریت سنگال دادم؟ وقتی عزل شده اند ماموریت چه معنایی دارد؟ من بر اساس اصل ۱۳۶ و نوسازی در وزارت خارجه ایشان را عزل کرده بودم.

· گیر سه پیچ به دختران و پسران ندهیم. این ها بچه های خودمان هستند. همین جوان ها جنگ و انقلاب را اداره کردند. هر وقت ۲۲ بهمن و انتخابات است، دوربین را روی همه مردم با همه تیپ ها برد؟ اما بعد از انتخابات به آنها گیر داد. این تناقض نیست؟

· می​گویید حرف های من باعث تعصبات قومی شده. لابد جنگ هست ساله هم تقصیر حرف های من بوده؟ تحریم ها هم تقصیر من بوده است؟

· اجرای طرح های بزرگ هسته​ای و فضایی کردن ایران، اجرای تمام شعارهای همه دولت​های قبل و کرامت به مردم و هزارن خدمت دیگر، اسمش انحراف است؟ اگر اینگونه است بیشتر مردم ایران و اکثر کسانی که اینجا نشسته اند هم تو همین خط اند!

· دولت من حتی ضعیف ترین قوانین را اجرا کرده و بیشترین همکاری را با دولت داشته است. نمایندگانی که به دولت آمده اند بیش از مجموع وزرا صحبت کرده​اند.

· شب عید است، بگذارید کمی شوخی کنیم! می شود از مجلس هم انتقاد کرد؟ اجازه می دهید؟ آقا بگویم؟ می خواهم یک سوال بکنم از شما! مربوط هم هست! به نظر شما چه کسی قانون شمول قانون مدیریت کشوری را پس از تایید شورای نگهبان، اصلاح کرد و مجلس را از شمول آن خارج کرد؟ چطور قانون خوب است، اما برای غیر از مجلس و دیوان محاسبات؟

· عصبانی نشوید این یک شوخی است! می توان با فشردن یک شاسی لیسانس قبول شد؟ آیین نامه است ولی شما آن را اجرا نمی کند.

· من مخلص رئیس هستم و مخلص تک تک شما هم هستم. در همین مجلس اعلام شد که ما یک میلیارد تخلف کردیم. ۵-۶ ماه در ایام تبلیغات انتخاباتی ما فحش خوردیم و چه و چه!! رئیس فخیمه دیوان محاسبات هم هی مصاحبه کرد که دولت الا و بالله تخلف کرده است.

· احمدی نژاد کف خیابان و نوکر ملت است و گردنش از مو باریکتر است. اگر قرار است کاری بشود، دو کلمه به دیگران بگویید! نگران نباشید برایتان کمپوت هم می آوریم!! توهین به من که نشان شجاعت نیست که می خواهید به جنگ من بیایید.

· شب عید است بگذارید چیزی بگویم که مردم هم شاد شوند. چندین نهاد ناظر بر دولت هستند. خدا را شاکریم که حتی یک مورد تخلف مهم از دولت اثبات نشده است. اما بین خودتان و خدا شده است، یکسری به دستگاههای دیگر مثل شهرداری بزنید و ببینید که بودجه اشن را چگونه خرچج کرده اند.

· دولت برای شکایت از شما باید به خود شما شکایت کند.

· برای اینکه خوراک شب عید مردم فراهم شوم، آمدم. سوالات امتحانی که برای من طرح کرده بودید، خیلی سخت نبود. به نظرم طراح سوال با شاسی لیسانس گرفته است! اگر با خودم مشورت می کردید سوالات بهتری می دادم! من به همه سوالات پاسخ داده​ام، حالا شما نمره بدهید. اگر یک ذره از ۲۰ کمتر بدهید، بی انصافی است!

به گزارش ایلنا، به استناد مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی امضاء کنندگان سوال از احمدی نژاد در جلسه روز چهارشنبه مورخ ۹۰/۱۱/۱۲ ساعت ۱۵/۷ دقیقه در محل کمیسیون تلفیق گزارش نمایندگان سوال کنندگان از پاسخ نمایندگان رییس دولت در کمیسیون‌های مختلف را استماع کردند و پس از تبادل نظر بر این مطلب اتفاق نظر داشتند که هیچ یک از پاسخ‌ها قانع کننده نبود، لذا ضروری است برای رفع ابهامات و حسن تفاهم مجلس و دولت جهت آگاهی ملت سوالات زیر به ترتیب اولویت توسط رییس دولت در صحن علنی مجلس پاسخ داده شود.

سوالات کمیته منتخب پیگیری طرح سوال از احمدی نژاد که آقایان اکرمی‌، پزشکیان، حیدرپور شهرضا، عباسپور تهرانی فرد، رضا حسینی‌، مطهری عضو آن هستند، به رییس مجلس ارائه شد.

این سوالات عبارتند از:

۱- چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهر‌ها و حمل و نقل عمومی سایر شهر‌ها علیرغم نیاز مبرم این شهر‌ها به روانسازی ترافیک خصوصاً با آغاز هدفمندی یارانه‌ها، حامل‌های انرژی، ابلاغ و اجرا نشد؟

۲- طبق آمار اعلام شده از سوی برخی مسئولین اقتصادی، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۸۹ حدود ۴. ۵ درصد بوده و اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم، به حدود ۳ درصد بوده است، در حالی که طبق برنامه باید حداقل ۸ درصد باشد، آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست؟ همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟

۳- در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تاکنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزینه تولید کالا و محصول و آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی شده است، چرا دولت مقید به اجرای قانون مجلس نیست؟

۴- مقاومت ۱۱ روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب مبنی بر ابقای حجت‌الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟

۵- این سخن جنابعالی که «مجلس در رأس امور نیست»، چه هدفی را دنبال می‌کند؟

۶- وزیر ورزش و جوانان پس از ۵ ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد، آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟

۷- مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ چگونه هزینه شده است؟

۸- چه ضرورتی وجود داشت آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان مأموریت خود به سنگال عزل شود، به طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند؟

۹- چرا جنابعالی با علم به اینکه انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی، موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بد‌تر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون برخلاف اجماع فق‌ها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است. از دولت سلب مسئولیت نمودیم و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من‌‌ همان است که گفتم؛ این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود؟

۱۰- چرا نظریه ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام را که توسط رئیس دفتر شما بیان شد، علیرغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام تأیید و بر آن تأکید نموده و باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوءاستفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدیم، اصولاً چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی علیرغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی‌کنید، بلکه از این افراد دفاع می‌نمایید؟


 


در آستانه فرا رسیدن نوروز بار دیگر با درخواست مرخصی ضیا و عاطفه نبوی دو فعال دانشجوی دربند موافقت نشد. این سومین عیدی است که این دو زندانی سیاسی بدور از خانواده و در پشت میله های زندان سال نو را آغاز خواهند کرد.

سید علی اکبر نبوی چاشمی پدر ضیا در این خصوص به “جرس” می گوید: “متاسفانه با درخواست مرخصی ضیا موافقت نکردند. من هم از اهواز دنبال کارش بودم و هم به دادستانی تهران مراجعه کردم. در حقیقت برای کار ضیا استان خوزستان اجازه انجام کاری را ندارد و تمام کارها را دادستانی تهران باید انجام دهد. اما در دادستانی حتی نامه ما را تحویل نگرفتند و گفتند باید به دادسرای اوین بروید. بعد هم که به آنجا مراجعه کردیم و پاسخشان به ما این بود که برای زندانیانی امثال ضیا نمی شود کاری کرد و نامه را تحویل نگرفتند! این بود نتیجه دوندگی های ما… تنها الان نیست. در مدت نزدیک به سه سال به هیچکدام از نامه های ما ترتیب اثر ندادند. البته از استان خوزستان می خواهند کاری انجام دهند و پیگیر کارش هستند اما اجازه ندارند کاری انجام دهند.”

سید ضیاءالدین نبوی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی این دانشگاه در سال های ۸۲ تا ۸۶ بود. وی با وجود کسب رتبه تک رقمی در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۷ در رشته جامعه شناسی، “ستاره دار” و از تحصیل محروم شد. ضیا نبوی تنها ۳ روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، پس از راهپیمایی عظیم روز ۲۵ خرداد ۸۸ در اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات، به اتهام دفاع از حق تحصیلش و شرکت در تجمع های اعتراضی که در زمان انتخابات بازداشت شد. وی در تمام این مدت در حبس بوده و امکان استفاده از حق مرخصی نداشته است. او که در روند چهار ماهه بازجویی هایش تحت فشارهای روحی و جسمی شدید قرار گرفته بود سرانجام توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی پیرعباسی، به ۱۵ سال (۱۰ سال از آن حبس در تبعید در شهرستان ایذه) و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس در تبعید تبدیل شد.

پدر این فعال سیاسی دربند با اشاره بر نامه ای که خطاب به دادستانی نوشته توضیح می دهد: “در نامه ای که به دادستان نوشته بودم خواستار رسیدگی به وضعیت ضیا شدم. یکی اینکه تخفیف مجازات دهند، دوم اینکه به تهران منتقل شود و ما بتوانیم هر هفته ملاقاتش کنیم و سوم اینکه حقوق اولیه او از جمله مرخصی رعایت شود و به او مرخصی دهند. اما اصلا این نامه را از من تحویل نگرفتند و امیدوارم حداقل از این تریبون صدای ما و خواسته هایمان را بشنوند.”

خانواده ضیا در یکی از روستاهای شهر سمنان زندگی می کنند که طولانی بودن مسیر و مشکلات دیگر ملاقات هفتگی با فرزندشان را برای آنها دشوار ساخته است.

پدر ضیا با تاکید بر دوری راه ادامه می دهد: “هر هفته می توانیم ملاقات کابینی با ضیا داشته باشیم اما به علت دوری و طولانی بودن مسافت این امکان برای ما وجود ندارد که هر هفته برویم و بخاطر همین ماهی یکبار به ملاقاتش می رویم و شرایط سختی است. من روز دوازدهم رفتم ضیا را ملاقات کردم و وضعیت روحی ضیا هم خیلی عالی است. باز جای خوشبختی است که جدیدا مسئولین زندان کارون عوض شده اند و شرایط زندان کمی بهتر شده است.”

ضیاء نبوی: آینده بهتری در انتظار ماست اگر برای دموکراسی تلاش کنیم

هفته گذشته ضیاء نبوی، ضمن شرح شرایط جدید حبس در تبعید خود، ابعاد زندان را با شرایط جامعه مورد تطابق قرار داده و نوشته بود: “من اردیبهشت ماه سال جاری نامه ای اززندان کارون نوشتم ودر اون نامه به شرایط وحشتناک اون زندان اشاره کردم….ریاست زندان کارون از دو ماه پیش تغییر کرده و جای خودش رو به رئیس پیشین زندان کلینیک آقای منشداوی داده ..وضعیت جدید از اون جهت جالبه که یک مدیر لایق وشایسته ،مدیریت زندانی رو بعهده گرفته که به معنای دقیق کلمه یه ویرانه است…برخورد کارمندها بطرز حیرت انگیزی محترمانه شده طوریکه گاهی شخصیت انسانی زندانی رو ذوق زده میکنه! در کل اتفاقات مثبت زیادی توی زندان افتاده که حداقل برای خودم راضی کننده است اگرچه این به معنای رضایت همه ی زندانی ها نیست! اونچه که تا حالا گفتم البته نمیبایست به این سوءتفاهم بیانجامه که وضعیت زندان گل وبلبل شده ودیگه هیچ مشکلی در کار نیست،نه حرف من فقط اینه که مدیریّت جدید داره از تمام ظرفیت وتوان خودش استفاده میکنه واین نکته خیلی مهمّه!”

او در بخشی دیگر از نامه اش آورده است که تغییرات مثبتی که در همین مدّت زمان کوتاه در زندان کارون رخ داده من رو به این صرافت انداخته که شرایط عمومی کشور رو با وضعیّت این زندان مقایسه کنم واز خودم بپرسم که آیا ممکنه چنین تحوّل مثبتی رو درون ساختار مدیریتی کشور هم شاهد باشیم؟واقعا تا چه حد ممکنه که ما از این وضعیت تأسف باری که درون اون هستیم فاصله بگیریم وتا چه حد میشه که به امکان دموکراسی ویک مدیریّت معقول وتوسعه گرا امید داشت؟… پاسخ من این است که آینده گشوده است وقابل پیش بینی نیست اما مطمئناٌ آینده ی بهتری در انتظار ماست اگر برای اونچه تشخیص وترجیح ماست (یعنی دموکراسی)تلاش کنیم.

عاطفه نبوی فعال دانشجویی نیز در ۲۵ خرداد ۸۸ به همراه پسر عمویش، ضیاالدین نبوی بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل گردید. وی به اتهام شرکت در تظاهرات ۲۵ خرداد به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

نسرین ستوده وکیل عاطفه نبوی که هم اکنون خود نیز به جرم دفاع از حقوق بشر در بند است در این رابطه گفته بود: “تنها مورد اتهامی در پرونده موکلم که دادگاه می‌تواند آن را مبنای صدور حکم قرار دهد، شرکت در راه‌پیمایی ۲۵ خرداد است که در آن راهپیمایی حدود چهار میلیون نفر شرکت کرده‌اند، و اگر این جرم است، نظام قضایی ایران نیاز به زندانی با وسعت ۴ میلیون نفر دارد.”

عاطفه نبوی: در حال پرداختن هزینه‌ی اعتراضی هستم که از سوی صاحبان قدرت برتابیده نشد

عموی عاطفه نبوی در خصوص وضعیت برادرزاده اش خاطر نشان می کند: “متاسفانه با مرخصی عاطفه هم موافقت نکردند و تلفن هم ندارد. فقط ملاقات کابینی و ماهی یکبار ملاقات حضوری دارد. این سومین عیدی است که این بچه ها سال نو را در پشت میله ها تحویل می کنند. خودتان حال ما را تصور کنید که سه سال است بچه هایمان عید با ما نیستند. کدام پدر و مادری است که دلتنگ و ناراحت بچه اش نباشد اما خوب چکار کنیم؟ چاره ای جز صبوری و تحمل نداریم تا انشالله همه زندانیان سیاسی آزاد شوند.”

عاطفه نبوی در یادداشتی به بهانه‌ سالروز تولدش از تجربه‌های تلخ زندان یاد کرده و در عین حال از صیقل خوردن و خالص شدن جان زندانی بر اثر این رنج‌ها گفته است: “بیش از دو سال از انتخاباتی که محصول آن چیزی جز صدها سال حکم زندان و… برای فرزندان این سرزمین نبوده گذشت و حال من به عنوان قدیمی‌ترین زندانی زن انتخابات در آستانه‌ی سی‌امین سال زندگی‌ام و سومین سال حبس‌ام بدون مرخصی، ملاقات حضوری و تلفن در حال پرداختن هزینه‌ی اعتراضی هستم که برتابیده نشد و از سوی کسانی که ابزار قدرت را در دست دارند تحمل نشد… تجربه اینجا چیزی نیست که برای کسی آرزویش را بکنی اما از ادغام رنج‌ها و شورهای نهفته در این جان‌های مشتاق اکسیری ساخته می‌شود که به غیر از آن که جان را می‌فرساید آن را صیقلی می‌دهد و آن را خالص می‌کند و اینگونه است که در اینجا سی ساله می‌شوی…”


 


با وجود فضای پادگانی حاکم بر تهران مردم با حضور در خیابان ها و کوچه ها با روشن کردن آتش پرشکوه تر از قبل این مراسم را برپا کردند.

از نکات قابل توجه در مراسم چهارشنبه سوری ۹۰ به آسمان فرستادن فانوس های سبز زیادی بود که صورت گرفت.

احمدی مقدم پیش از این هشدار داده بود افرادی که “به دلایلی همچون سلب آرامش مردم” در شب چهارشنبه سوری بازداشت شوند، تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت خواهند ماند.

مهر در گزارشی از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری نوشت:حوادث چهارشنبه پایان سال تا ساعت ۲۳ با بیش از پنج هزار تماس با سامانه ۱۲۵، حضور آتش‌نشانان در ۳۵۰ حادثه حریق، تخریب و آتش‌سوزی ۶ فروشگاه، ۵۹ خانه مسکونی و ۳۶ نقلیه همراه بود.

فارس نیز به نقل از رئیس اورژانس کشور خبر داد: بر اساس آخرین گزارشها از سراسر کشور تعداد مصدومان حوادث شب چهارشنبه آخر سال تا این لحظه ۷۴ نفر است که ۴۲ نفر آنها در بیمارستان بستری شدند. یک پسر ۱۱ ساله نیز در بیمارستان شریعت رضوی تهران درگذشت.



 


سیده زمرد خانم معصومی، همسر مرحوم آیت‌الله لاهوتی، دارفانی را وداع گفت.

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، آیت‌الله لاهوتی، از علمای مجاهد اهل گیلان بود که در نهضت امام خمینی از پایه‌های مهم مبارزات ضد ستم شاهی در تهران شناخته می‌شد. وی سال‌های زیادی از عمر خود را به خاطر مبارزه علیه رژیم پهلوی در زندان گذراند و شکنجه‌های زیادی را تحمل کرد.

خانم سیده زمرد معصومی، که دیروز دارفانی را وداع گفت، سهم عمده‌ای در همراهی با مبارزات همسر خود آیت‌الله لاهوتی داشت.

مراسم تشییع جنازه آن مرحومه، امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه بعد از نماز ظهر و عصر از مسجد جماران انجام می‌شود.


 


مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: در سال ۹۰ هوای تهران هفت روز در شرایط ناسالم و سه روز در شرایط بسیار ناسالم بوده است.

رسول علی اشرفی پور در آخرین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در سال ۹۰ که عصر سه شنبه در استانداری تهران برگزار شد، گفت: این کارگروه کارنامه بسیار خوب و قابل قبولی در جهت کاهش آلودگی هوای استان تهران داشته است.

به گفته وی، در سال ۹۰ تهران، از نظر آلاینده های گازی هیچ مشکلی نداشته است، البته وضعیت تهران از نظر این آلاینده ها در سال ۸۹ نیز در شرایط مطلوبی بوده است.

اشرفی پور اظهار داشت: یکی از خطرناک ترین آلاینده های گازی در هوا گاز مونوکسید کربن است که در سال ۹۰ هوای تهران از این نظر حتی یک روز هم در شرایط ناسالم یا بسیار ناسالم نبوده و ۳۳۷ روز هوای تهران از این نظر در شرایط پاک و ۲۱ روز در شرایط سالم بوده است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: هوای تهران از نظر آلاینده اوزون نیز در سال ۹۰ ، ۲۹۹ روز در شرایط پاک و ۵۹ روز در شرایط سالم بوده و تعداد روزهای ناسالم و بسیار ناسالم از نظر این آلاینده صفر بوده است.

وی افزود: در خصوص آلاینده دی اکسید نیتروژن نیز اگرچه استانداردها سختگیرانه تر شده ولی باز هم این آلاینده نسبت به سالهای قبل کاهش یافته و ۵۲ روز هوای تهران در شرایط پاک و ۳۳۲ روز در شرایط سالم قرار داشت.

اشرفی پور تصریح کرد: تعداد روزهای پاک از نظر آلاینده دی اکسید گوگرد در هوای تهران، ۳۵۶ روز و تعداد روزهای سالم از نظر این آلاینده ۲ روز بوده و روزهای ناسالم و بسیار ناسالم وجود نداشته است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: از نظر ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون هوای تهران در سال ۹۰، ۶۴ روز در شرایط پاک، ۲۸۴ روز در شرایط سالم، ۷ روز در شرایط ناسالم و ۳ روز در شرایط بسیار ناسالم بوده است.

به گزارش مهر،به گفته وی، بیشتر روزهای ناسالم هوای تهران به علت ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون بوده که البته به دلیل وجود ذرات بخار آب در پاییز و زمستان در هوای تهران، اعداد و ارقام آنالایزرهای این آلاینده خیلی قابل اعتماد نیستند و اعداد نمی توانند شاخص درستی برای تعیین آلایندگی هوای تهران باشند.


 


در هجوم تروریست ها به مسجد امام رضا(ع) شهر بروکسل در پایتخت بلژیک، عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و امام جماعت شیعیان این مسجد کشته شد.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ در این هجوم که شب سه شنبه مقارن اذان مغرب به وقت محلی رخ داد، تروریستها با پرتاب بمب آتش‌زا و ریختن بنزین، مسجد مسلمانان را به آتش کشیده و شیخ عبد‌الله دهدوه امام جماعت این مسجد را به طرز وحشیانه‌ای کشتند.

این خبرگزاری گفته است که تروریست ها، وهابی بودند.

گفته می‌شود که اورژانس تلاش خود را برای زنده نگه داشتن این روحانی انجام داده ولی به نتیجه‌ای نرسیده است.

“آقای عبدالرضا راشد” مدیر کل اروپا ـ آمریکای مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرگزاری ابنا به نقل از منابع آگاه محلی اعلام کرد که یکی از افراد مهاجم دستگیر شده است.وی خود را مسلمان معرفی کرده است ولی بدلیل جعلی بودن مدارک اطلاعات دقیقی از هویت این شخص هنوز در دست نیست.

وزیر کشور بلژیک هم با بیان این که از این حادثه بسیار شوکه شده است، حمله به مسجد مسلمانان در بروکسل را که منجر به شهادت امام جماعت آن شد،به شدت محکوم کرد.


 


هزینه برقراری انشعاب گاز در زنجان ۶۰ درصد افزایش یافته است.

براساس این خبر، تنها دو روز پس از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هزینه برقراری انشعاب گاز شهری در زنجان درحالی حدود شصت درصد افزایش یافت که مسئولین عالیرتبه استان زنجان در جلسات متعدد به حضور گسترده مردم در انتخابات مباهات کرده و می‌گویند این مردم شایسته خدمت هستند.

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، یکی از مسئولین شرکت گاز ضمن تایید افزایش شصت درصدی هزینه برقراری انشعاب گاز به خبرنگار ستون جهت اطلاع گفت: متقاضیان اشتراک گاز شهری هنگام مواجه شدن با قیمت‌های جدید شوکه شده و با الفاظ تند ما را مورد خطاب قرار می‌دهند. یکی از متقاضیان گفت: ایکاش مسئولین مربوطه حداقل دو هفته صبر می‌کردند و افزایش قیمت را به سال جدید موکول می‌کردند، نه اینکه تنها چند روز پس از انتخابات و حضور پرشور مردم در این مهم موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌کردند.


 


یکی از پژوهشگران شبکه های ماهواره ایی در نشستی در قم گفته است: طبق آخرین آمارها حدود ۶۵ درصد مردم تهران و ۳۰ الی ۴۰ درصد شهرهای دیگر و حتی قم، از ماهواره استفاده می‌کنند.

محمدرضا خوشرو از پژوهشگران عرصه شبکه‌های ماهواره ای، در نشست علمی آسیب شناسی شبکه‌های ماهواره ای که به همت گروه تبلیغ و ارتباطات مؤسسه علوم انسانی جامعة العلوم قم در محل سالن اجتماعات این مؤسسه علمی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین شبکه‌های ماهواره ای دنیا از کشور آمریکا مدیریت می‌شوند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، وی افزود: هم اکنون ۳ در صد از جمعیت آمریکا یهودی هستند که همین جمعیت اندک، ۹۰ درصد دست اندرکاران رسانه ای آمریکا را تشکیل می‌دهند.

پژوهشگر گروه تبلیغ و ارتباطات مؤسسه علوم انسانی جامعة العلوم با بیان این که کمیته صلح در آمریکا تنها راه تغییر رژیم در ایران را جنگ نرم به جای جنگ سخت دانسته است، گفت: هدف عمده دنیای غرب در جنگ نرم، شخصیت‌های دانشگاهی، روشنفکران متمایل به تفکرات غربی، صاحب نظران مذهبی جوان، روزنامه نگاران میانه رو، فعالان اجتماعی، گروه‌های زنان فعال در مبارزات برابری جنسیتی هستند.

وی با تأکید بر این که دنیای غرب برای پیشبرد اهداف خود در جنگ نرم اقدامات زیادی برای ارتقای سطح شبکه‌های ماهواره ای که مخاطب آن کشورهای اسلامی هستند، انجام می‌دهد، گفت: طبق آخرین آمارها حدود ۶۵ درصد مردم تهران و ۳۰ الی ۴۰ درصد شهرهای دیگر و حتی قم، از ماهواره استفاده می‌کنند.

خوشرو افزود: با کارهای بسیار زیاد دنیای غرب در عرصه شبکه‌های ماهواره ای، شبکه‌های فارسی زبان من و تو، فارسی وان، در میان فارسی زبانان مخاطبانی پیدا کرده و همچنین شبکه ماهواره ای طلوع در افغانستان از شبکه‌های پر مخاطب محسوب می‌شود.


 


سیدعلی خمینی گفت: معتقدم که اگر نیروهای معتقد به انقلاب با خودداری از نقد مشکلات، پرچم نقد نظام را به دست مخالفان اسلام و انقلاب بسپارند آنان در قالب بیان مشکلات، مردم را نسبت به اصل ایدئولوژی اسلامی دلسرد خواهند کرد.

به گزارش جماران، سید علی خمینی نواده امام خمینی(س) که به مناسبت ایام مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی(س) در جمع گروهی از روحانیان و پاسداران پیشکوست بیت امام، در کارگاه ساخت ضریح مطهر حضرت سید الشهداء(ع) در شهر قم سخن می‌گفت، قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی(س) را از سنخ حرکت امام حسین(ع) بر شمرد و اظهار داشت: پس از چهارده قرن از پیدایش اسلام، امام خمینی(س) با دریافت روشنی از دین و پیام حضرت سید الشهداء(ع) بر علیه طاغوت عصر خویش دست به قیام زد و گفتمان اسلام خواهی را احیاء کرد و مردم نیز پیام امام را پذیرفتند و در مبارزه با طاغوت و تشکیل حکومت دینی، او را به رهبری خویش برگزیدند.

وی خاطرنشان ساخت: قیام امام حسین(ع) در تاریخ اسلام بواسطه حیثیت ممتازش از ویژگی و اعتبار خاصی برخوردار است و آن حیثیت عبارت از مجدد بودن امام حسین(ع) است. به این معنی که قیام حسینی، قیامی بود در جهت تجدید حیات دین. ایشان در دوره‌ای قیام کرد که نام دین همچنان بر زبان‌ها رانده می‌شد اما محتوای ناب آن، از درون یا دچار تحریف می‌شد و یا به فراموشی سپرده می‌شد. قیام سید الشهدا(ع) حیات دین را تجدید و از تحریف و فراموشی آن جلوگیری کرد.

وی افزود: امام خمینی(س)انقلابی را که با الهام از پیام حیات بخش عاشورا آغاز کرده بودند با تأسی به تعالیم اسلام رهبری کردند و دین را به عرصه حیات سیاسی و اجتماعی مسلمین بازگرداندند.»

سیدعلی خمینی ضمن بیان چگونگی انحصار دین در مسائل فردی تا پیش از پیروزی انقلاب، به بیان ویژگی‌های اجتماعی اسلام پرداخت و گفت: اسلام دینی است که ضمن توجه به سامان‌دهی معنویت در ساحت شخصی انسان، از تربیت اجتماعی او نیز غفلت نکرده و سیاست را به عنوان لازمهٴ اجرای تعالیم اجتماعی دین، از نظر دور نداشته است.

نواده امام خمینی(س) در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایده‌ای که توسط امام خمینی(س) تحت عنوان “جمهوری اسلامی” مطرح شد حرف تازه و پیام ممتازی برای عرضه به دنیای بشریت با خویش داشت. پیامی که آثارش همچنان در دنیا قابل مشاهده است. رشد ظلم ستیزی و حق‌خواهی در دنیا خصوصاً در این سی ساله اخیر معلول صدور همین پیام است.

وی درضمن خاطر نشان کرد: گزارش‌های مختلفی که حاکی از رویکرد ملل مختلف دنیا به اسلام به طور عام و تشیع به طور خاصّ است، از ثمرات انقلاب شکوهمند اسلامی و اندیشه امام راحل است. برای روشن شدن تأثیر گفتمان امام و انقلاب در ورای مرزهای ایران اسلامی کافی است بررسی کنیم که گرایش به اسلام و تشیع قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به چه میزان بوده و پس از آن چه میزان رشد داشته است.

سیدعلی خمینی تصریح کرد: مشاهدات مختلف گواه این هستند که در بسیاری از کشورهای دنیا عده‌ای پس از انقلاب اسلامی ایران و در اثر پیام انقلاب اسلامی، به اسلام و تشیع روی آورده‌اند و با جمهوری اسلامی و انقلاب دارای علقه عاطفی هستند به نوعی که در برخی از کشورها شما با افرادی مواجه می‌شوید که خانواده‌هایشان نام کوچک آنان را خمینی گذاشته‌اند و این گواه صادق این مدعاست که هر حرکت اسلام‌خواهانه و آزادی‌خواهانه، به نوعی از انقلاب اسلامی تأثیر پذیرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی در بخش دیگری از سخنان خود، به تحلیل رفتار مخالفان واقعی اسلام و انقلاب در برابر پیام انقلاب اسلامی پرداخت و خاطر نشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و گفتمان امام خمینی(س) در دو ساحت عمده به مقابله با انقلاب اسلامی پرداخته‌اند. ساحت اول تبلیغات بیرونی بر علیه گفتمان انقلاب و امام بود. آنان با توجه به پیام فطرت پسند اسلام و گفتمان امام و انقلاب کوشیدند تا با جعل یا ترویج نسخه‌های ناسالم و دروغین از اسلام مانند اسلام طالبانی، به دنیا اینگونه القاء کنند که اسلام، دینی خشن، عبوث و ناکارآمد است تا بدینوسیله گوش مردم دنیا را بر روی هر پیامی که نام و نشان اسلام دارد ببندند.

وی ادامه داد: ساحت دومی که دشمنان انقلاب و اسلام برای مقابله با اندیشه اسلامی گشوده‌اند، بزرگنمایی مشکلات داخلی جمهوری اسلامی است. آنان از مشکلات مختلف سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی که درون کشور وجود داشت یا دارد به عنوان ابزاری برای مقابله با ایدئولوژی اسلام و گفتمان امام بهره بردند و می‌برند. دشمنان، مشکلات داخلی را بزرگ نمایی می‌کنند تا سر آخر بگویند که همه این مشکلات از بستر اندیشه دینی و سیاست اسلامی و حاکمیت دین برمی‌خیزد و راه حل این مشکلات، دست شستن از ابعاد اجتماعی و سیاسی اسلام و بازگشت دین به پستوی خانه‌هاست.

سیدعلی خمینی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان راه‌های دفاع از اسلام و گفتمان امام خمینی(س) در جامعه اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: برای مقابله با این دو ساحتی که دشمن در مبارزه با انقلاب گشوده است می‌باید هوشیارانه عمل کرد. در خصوص ساحت اول، حقیقت آن است که هر قدر پیام اسلام و گفتمان امام خمینی(س) در داخل کشور به لحاظ عملی بیشتر مورد توجه واقع شود و نمود واقعی و جامع‌تری پیدا کند، خود به خود بافته‌های دشمنان را بر هم خواهد ریخت.

وی افزود: دنیا باید بداند که ما پیرو اسلامی هستیم که با اسلام طالبانی تفاوت عمده دارد. وقتی که ما مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس می‌گوییم مقصودمان مرگ خواستن برای مردم و یا کشور و یا حتی دولتمردان این کشورها نیست بلکه معنای مرگ بر آمریکا در حقیقت مرگ بر استکبار و معنای مرگ بر انگلیس در حقیقت مرگ بر استعمار است. ما بر طبق تعالیم اسلام معتقد به نفی استکبار و استعمار هستیم و طبیعی است که تا استکبار و استعمار وجود داشته باشد این مقابله نیز ادامه خواهد داشت.

سیدعلی خمینی درباره مقابله با ساخت دوم نیز اظهار داشت: شکی نیست که ما در کشور، مشکلات و نواقص و معایبی داشته و داریم و کسی نمی‌تواند ادعا کند که در حال حاضر همه چیز در نظام ما منطبق بر تعالیم و بایدها و نبایدهای اسلامی است اما در میان نیروهای معتقد به اسلام، حاکمیت دین و گفتمان امام و انقلاب، برخی گمان کرده‌اند که راه مقابله با این هجوم دشمن آن است که در برابر تمام اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی می‌افتد، مدافعان بی قید و شرط باشند و یکسره از همه چیز دفاع کنند.

وی افزود: هر چند ممکن است چنین کسانی در دل خود به مشکلات واقف باشند اما بر این تصورند که در مقام بروز و بیان، باید مدافع تمام اموری باشند که در داخل کشور اتفاق می‌افتد.گویا اگر اختلاسی می‌شود، اگر ظلمی به کسی روا داشته می‌شود، اگر رشوه و ربا جریان می‌یابد، ما فقط باید مدافع محض باشیم و از بیان هر سخنی که بوی انتقاد دارد خودداری کنیم. مرحوم پدر ما بر اساس اندیشه اسلامی و سیره امام، چنین روشی را خطا می‌دانست.

نواده امام در بیان راهکار درست مقابله با تلاشهای دشمنان انقلاب برای بزرگنمایی مشکلات درون نظام، به “نقد درون گفتمانی” اشاره کرد و آن را برترین راهکار مبارزه با دشمنان در این ساحت دانست و گفت: مجموعه نیروهای معتقد به گفتمان امام و انقلاب اسلامی باید خودشان عهده‌دار نقد منصفانه مشکلات و ناراستی‌های موجود باشند و کرسی نقد مشکلات نظام اسلامی را با سکوت و مماشات در برابر مشکلات و کژی‌ها و کاستی‌ها، به دشمنان کم تعداد اما پر هیاهوی انقلاب واگذار نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین و المسلمین حاج سید علی خمینی در توضیح راهکار نقد درون گفتمانی انقلاب اظهار داشت: مردم چه بگویئم و چه نگوئیم مشکلات را می‌بینند و حس می‌کنند. حالا اگر نیروهای معتقد به انقلاب راه دفاع از همه چیز را انتخاب کنند نتیجه چنان می‌شود که پرچم نقد مشکلات را به دست ضد انقلاب بسپارند و مردم را برای شنیدن مشکلات به سمت آنان هدایت کنند.

وی در ادامه به تحلیل مراد خود از منتقدان ضد انقلاب پرداخت و اظهار داشت: ضد انقلابی که منظور ماست همان عده‌ی معدودی هستند که از اساس با نظام اسلامی مشکل داشتند و هنوز هم به همان میزان کم تعدادند و حرف قابل عرضه‌ای هم ندارند وگرنه آنان که ۹۸% به انقلاب و جمهوری اسلامی رأی داده‌اند هنوز هم با تمام تفاوت سلایق‌شان با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی همراه هستند همانطور که با وجود درک تمامی مشکلات همچنان در انتخابات‌ها حضورشان را حفظ کرده‌اند.

سیدعلی خمینی در پایان پذیرش مشکلات و نقد درون گفتمانی را شرط حفظ و حراست از انقلاب و نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: معتقدم که اگر نیروهای معتقد به انقلاب با خودداری از نقد مشکلات، پرچم نقد نظام را به دست مخالفان اسلام و انقلاب بسپارند آنان در قالب بیان مشکلات، مردم را نسبت به اصل ایدئولوژی اسلامی دلسرد خواهند کرد. اما اگر ما بپذیریم که در نظام جمهوری اسلامی مشکلاتی داریم و آنگاه بسیار جدّی و از سر درد و با صدای بلند به بیان مشکلات و انتقاد از ناراستی‌ها و کاستی‌ها بپردازیم می‌توانیم به مردم خودمان و سایر مردم دنیا بگویم، ما که منتقد حکومت و نظام خودمان هستیم و بسیار عمیق‌تر و دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر از همه نیز انقلاب و نظام خودمان را نقد می‌کنیم، راهکار حل مشکلات را دست برداشتن از دین و حکومت دینی نمی‌دانیم بلکه راهکار آن را بازگشت به تعالیم اسلامی و عمل به آنها می‌دانیم و متعقدیم که مشکلات فقط در بستر اسلام و جمهوری اسلامی و گفتمان امام خمینی(س) قابل رفع هستند نه در بستر و اندیشه غیر دینی.


 


شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه ای به مردم سوریه مراتب همدلی، همدردی و همبستگی خویش و فعالان و حامیان جنبش سبز مردم ایران را به یکایک شما مردم حق‌جو تقدیم کرده بر همراهی و حمایت از مبارزات صبورانه و مجدانه‌ی شما برای کسب آزادی، برقراری نظام دموکراتیک و مبتنی بر عدالت و حقوق بشر تاکید کرده است.

در این بیانیه که به زبان عربی نیز ترجمه شده،  آمده است: سوگواریم که درخواست انسانی و مطالبات مشروع مردم آزادی‌خواه سوریه به بدترین شکل ممکن و با سرکوب ضدانسانی و توپ و تانک و گلوله و شکنجه، و با به خاک و خون کشیدن کودکان و نوجوانان و زنان و سالمندان و دیگر دموکراسی‌خواهان، پاسخ می‌گیرد. دیکتاتورها اگر حافظه‌ی تاریخی بلندمدت ندارند، حتی به رویدادهای نزدیک و اخیر این زمانه نیز بی‌توجه‌اند و از سقوط خودکامگان و فرجام دیگر نظام‌های اقتدارگرا عبرت نمی‌گیرند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خدا

«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» (قرآن مجید، سوره احقاف، آیه ۱۳)

دموکراسی‌خواهان صبور و مردم آزاده‌ی سوریه

مشاهده‌ی صحنه‌های فجیع و ضدانسانی کشتار وسیع و بی‌رحمانه‌ی مردم بی‌پناه و معترضان آزادی‌خواه در سوریه توسط ماموران امنیتی و نظامی رژیم دیکتاتوری بشار اسد، موجب تأسف عمیق، نگرانی و انزجار هر بیشتر مردم آزادیخواه و همراهان جنبش سبز ایران از خودکامگان دمشق شده است.
بدینوسیله مراتب همدلی، همدردی و همبستگی خویش و فعالان و حامیان جنبش سبز مردم ایران را به یکایک شما مردم حق‌جو تقدیم کرده بر همراهی و حمایت از مبارزات صبورانه و مجدانه‌ی شما برای کسب آزادی، برقراری نظام دموکراتیک و مبتنی بر عدالت و حقوق بشر تاکید می‌نماییم.

رهبران جنبش سبز پس از شروع جنبش‌های ضددیکتاتوری در کشورهای عربی خاورمیانه، ضمن اعلام همبستگی و حمایت از این حرکت‌ها ، روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ (۱۴ فوریه ۲۰۱۱) را روز همبستگی با مردم منطقه اعلام و از مردم آزاده‌ی ایران برای انجام راهپیمائی حمایتی و اعتراضی، دعوت کردند. متاسفانه حاکمان ایران، با وجود شعارهای فریبکارانه و ادعاهای مزروانه‌ی خویش در حمایت از بیداری ملت‌های مسلمان، به سرکوب شدید این راه‌پیمائی مسالمت‌آمیز پرداختند؛ و علاوه بر آن از آن هنگام تاکنون، آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد را بازداشت و به شکلی غیرقانونی در خانه‌های خویش محبوس کرده‌اند.

ما در جنبش سبز ایران، خیزش اعتراضی مردم سوریه را حرکتی ضددیکتاتوری و در جهت کسب آزادی و تحصیل حق غیر قابل چشم‌پوشی تعیین سرنوشت توسط همه شهروندان سوری (صرف‌نظر از تعلقات نژادی، قومی، طایفه‌ای، زبانی و مذهبی) در فرایند برپائی نظامی مبتنی بر دموکراسی و حقوق بشر و تکالیف شناخته شده بین‌المللی کشورها می‌دانیم.

خواسته‌های انسانی و مشروع شما، با مطالبات جنبش سبز در ایران، یعنی تحقق حاکمیت ملی از طریق انتخابات آزاد و سالم و منصفانه، و برپائی حکومت قانون و مبارزه با فساد و خودکامگی، مشابه بوده و از وضع سیاسی مشابه حاکم بر کشورهای ما ناشی می‌شود. در این میان، ابراز تأسف عمیق خود را از حمایتهای متقابل حاکمان ایران و سوریه از یکدیگر در سرکوب معترضان، بدون توجه به نظر مخالف اکثریت ملت نوع‌دوست و آزادی‌خواه در دو کشور، ابراز می‌داریم.

سوگواریم که درخواست انسانی و مطالبات مشروع مردم آزادی‌خواه سوریه به بدترین شکل ممکن و با سرکوب ضدانسانی و توپ و تانک و گلوله و شکنجه، و با به خاک و خون کشیدن کودکان و نوجوانان و زنان و سالمندان و دیگر دموکراسی‌خواهان، پاسخ می‌گیرد. دیکتاتورها اگر حافظه‌ی تاریخی بلندمدت ندارند، حتی به رویدادهای نزدیک و اخیر این زمانه نیز بی‌توجه‌اند و از سقوط خودکامگان و فرجام دیگر نظام‌های اقتدارگرا عبرت نمی‌گیرند.

در مقابل، مفتخریم که ملت آزاده و صبور دیگری در منطقه، همچنان در حال مبارزه با دیکتاتوری، هزینه می‌کنند و پیگیری و استقامت نشان می‌دهند. مقاومت شما الهام بخش و موجب تقویت دیگر جنبش‌های حق طلبانه منطقه (ازجمله مبارزه شجاعانه مردم آزادی‌خواه بحرین) است.

آزادیخواهان ایران و همراهان جنبش سبز مشتاقانه برای پیروزی شهروندان سوری علیه ظلم، فساد و دیکتاتوری لحظه شماری می‌کنند. اطمینان داریم که ایران عاری از اقتدارگرایی و سوریه‌ی مستقل و دمکراتیک در عین اینکه از مناسبات برادرانه و عمیق‌تری برخوردار خواهند بود، نقش موثرتری در تحکیم صلح و امنیت و دفاع از حقوق انسانی و اساسی مردم منطقه بویژه ملت فلسطین خواهند داشت. به امید آن روز، و ضمن آرزوی صبوری و استقامت مضاعف برای ملت رنج‌کشیده و آزادی‌خواهان سوریه، از درگاه خداوند متعال پیروزی و بهروزی ملت سوریه را مسئلت می‌کنیم.

شورای هماهنگی راه سبز امید ایران
۲۳ اسفند ۱۳۹۰

متن عربی این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» (القرآن المجید، سورة احقاف، آیة ۱۳)
أیها المطالبون بالدیمقراطیة الصابرون أیها الشعب السوری الحر
التصاویر المفجعة و غیر الإنسانیة للمجازر الوحشیة التی ینفذها عناصر ألامن و العسکر التابع لنظام بشار الأسد المستبد ضد الشعب السوری الأعزل و المحتجین المطالبین بالحریة تثیر أسف و قلق و سخط الشعب الایرانی المتطلع للحریة و المواکبین للحرکة الخضراء الایرانیة ضد النظام الدیکتاتوری فی سوریا.
اننا اذ نعرب عن تضامننا و انصار الحرکة الخضراء فی ایران مع جمیع ابناء الشعب السوری المطالب بالحق نعلن مواکبتنا و دعمنا لنضالکم و صبرکم الملح لنیل الحریة و إقامة نظام دیمقراطی على اساس العدالة و حقوق الانسان.
کان قادة الحرکة الخضراء قد عبروا عن تضامنهم و دعمهم لشعوب المنطقة بالتزامن مع انطلاق الحرکات المناهضة للدیکتاتوریة فی البلدان العربیة فی الشرق الاوسط وقد دعوا الى مظاهرات تضامنیة لدعم هذه الحرکات فی ۱۴ فبرایر ۲۰۱۱ لکن للاسف قد قمع حکام ایران هذه المظاهرات السلمیة رغم اطلاقهم شعارات خادعة و ماکرة تدعی دعم یقظة الشعوب المسلمة و منذ ذلک الوقت فان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهراء رهنورد یقبعون قید الاقامة الجبریة فی منازلهم.
اننا فی الحرکة الخضراء نعتبر النهضة الاحتجاجیة فی سوریا بانها تاتی لمناهضة الدیکتاتوریة و نیل الحریة و الحق لتقریر مصیر الشعب السوری بغض النظر عن الانتماءات العرقیه والقومیة والطائفیة واللغویة والمذهبیة لاقامة نظام دیمقراطی على اساس حقوق الانسان و الاعراف الدولیة المعروفة.
ان مطالبکم الانسانیة و المشروعة تتوافق مع مطالب الحرکة الخضراء فی ایران لتحقیق السیادة القومیة عبر الانتخابات الحرة و النزیهة و العادلة و اقامة حکومة القانون و مناهضة الفساد و الدیکتاتوریة بسبب الظرف السیاسی المشابه فی ایران و سوریا.
اننا نعرب عن أسفنا لدعم حکام ایران و سوریا لبعضهما الآخر فی عملیات القمع التی تطال المحتجین دون الاکتراث بتطلعات غالبیة الشعوب المحبة للآخرین و المتطلعة للحریة فی بلدینا.
اننا یساورنا الحزن بسبب الرد على المطالب الانسانیة و المشروعة للشعب السوری المتطلع للحریة بالقمع و السلوک غیر الانسانی و المدفعیات و الدبابات و القنابل و التعذیب و قتل الاطفال و الیافعین و النساء و الشیوخ.
المستبدون لا یملکون ذواکر تاریخیة بعیدة المدى و انهم لم یعتبروا حتى من الاحداث القریبة و الاخیرة فی زماننا و لم یعتبروا من سقوط المستبدین و المصیر الذی حل بالانظمة الدیکتاتوریة.
اننا نعتز بان شعبا صبورا آخرا فی المنطقة یستمر بالنضال ضد الدیکتاتوریة و یدفع ثمنا باهضا و یتابع نشاطه و یقاوم حیث ان هذا الاداء یلهم باقی الحرکات المطالبة بالحق فی المنطقة و منها النضال الشجاع للشعب البحرینی المتطلع للحریة و تقوی عزم الشعوب للإستمرار فی النضال.
ان أحرار ایران و المواکبین للحرکة الخضراء یعدون اللحظات بشوق لنصر المواطنین السوریین على الظلم و الفساد و الدیکتاتوریة.
إننا على ثقة بان ایران غیر المستبدة و سوریا المستقلة و الدیمقراطیة بامکانهما بناء أواصر الاخوة العمیقة لأداء دور مؤثر و قوی من اجل إحلال السلام و الأمن و الدفاع عن الحقوق الانسانیة و الاساسیة لشعوب المنطقة خاصة الشعب الفلسطینی. إننا نأمل بان یحل ذلک الیوم و نسـأل من الله للشعب السوری المظلوم و المتطلع للحریة الصبر و المقاومة المضاعفة من اجل النصر و تحقیق السعادة.
الهیئة التنسیقیة للحرکة الخضراء الایرانیة ( السبیل الأخضر للأمل )
۲۰ ربیع الثانی ۱۴۳۳
۱۳٫ ۰۳٫۲۰۱۲


 


رئیس کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری سیاست‌های اصل ۴۴ مجلس، کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری از آثار تورمی فاز اول هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد.

حمدید رضا فولادگر در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به بار تورمی حاصل از هدفمندی یارانه‌ها بر واحد‌های تولیدی در سال جاری گفت: افزایش قیمت هزینه تمام شده واحد‌های تولیدی به دلیل عدم حمایت دولت، از تبعات بار تورمی به وجود آمده ناشی از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

به گفته وی، این امر باعث کاهش ظرفیت واحد‌های تولیدی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری شده است.

رئیس کمیسیون ویژه نظارت و پی گیری اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ مجلس از افزایش تورم در دو ماهه آخر امسال خبر داد و بیان داشت: بخش عمده رشد نرخ تورم ناشی از آثار اجرای هدفمندی یارانه‌ها است.

فولادگر همچنین وجود این شائبه که منبع درآمدی دولت برای پرداخت یارانه نقدی از مابه التفاوت فروش ارزی بانک‌ها بوده را به صورت تلویحی تایید کرد.

نماینده مردم اصفهان، ضمن تایید شکاف بین دولت و مجلس در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عنوان داشت: مجلس بر این عقیده است که باید پرداخت نقدی یارانه‌ها به مردم در قالب پوشش‌های تامین اجتماعی، سلامت و خدماتی باشد.

وی افزود: با طرح یک فوریتی که در مجلس به تصویب رسید، دولت مکلف شده در خصوص فاز دوم هدفمندی در بودجه، اصلاحاتی صورت دهد و منابع درآمدی آن را از محل فروش و افزایش قیمت حامل‌های انرژی مشخص کند.


 


با موافقت رییس زندان اوین خانواده ها می توانند روز شنبه ۲۷ اسفند به ملاقات کابینی با زندانیان سیاسی بروند.

به گزارش کلمه، باتوجه به تعطیل بودن دوشنبه هفته های آینده، با پیگیری زندانیان سیاسی، مسئولین زندان اوین موافقت کردند که زندانیان بند ٣۵٠ به صورت فوق العاده در روز شنبه ٢٧ اسفند ماه با خانواده هایشان ملاقات کنند.

ملاقات زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین روزهای دوشنبه هر هفته به مدت ۲۰ دقیقه است که در این دو سال و اندی هر دوشنبه ای که تعطیل رسمی بوده است خانواده ها از ملاقات محروم بوده اند.

این اولین بار است که رییس جدید زندان اوین و با پیگیری زندانیان سیاسی روز جایگیزینی برای یک دوشنبه تعطیل در نظر گرفته شده است.


 


علی مزروعی:

آخرین گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، که در برگیرنده آمار شاخص های اقتصادی کشور است، شماره ۶٢ برای سه ماهه سوم سال ١٣٨۹است که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ انتشار یافت، و البته این گزارش همچون نماگرهای قبلی منتشره فاقد برخی داده های آماری مهم اقتصادی کشور مثل نرخ های رشد اقتصادی و سرمایه گذاری از نیمه دوم سال ۸۷ به اینطرف است. اخیرا بانک مرکزی به جبران این نقیصه پرداخته و با انتشار دو ” گزارش تحولات اقتصادی ایران در بخش واقع ( سالهای ١٣٨٨ و ١٣٨٩) ” و ” نماگرهای اقتصادی شماره ۶٣ سه ماهه چهارم سال۱۳۸۹″ در دی و اسفند ماه سال جاری به « انتشار دیرهنگام آمار اقتصادی » اقدام کرده است.

یادآور می شود که انتشار بروز آمارهای اقتصادی کشور شرط لازم برای هرگونه تحلیل و برنامه ریزی اقتصادی از سوی حاکمیت و بخش خصوصی است، و حتی اگر توجیه و پذیرفته شود که دراین باره دست قوا و نهادهای حاکم باز است و دسترسی به آمارها دارند – که اظهار نظرهای فراوان مقامات دولتی و راهیافتگان به مجلس ناقض این گزاره است و اینها نیز ازعدم انتشاراین آمارها انتقاد و از عدم دسترسی به آنها شکایت دارند – اما در مورد فعالان بخش خصوصی چه می توان گفت؟ فقدان آمارهای اقتصادی بهنگام به معنای این است که فعالان اقتصادی باید در تاریکی حرکت کنند و هزینه های ریسک بالای آنرا بعهده گیرند و از اینروست که نگاه اینها حداکثر معطوف به سرمایه گذاری کوتاه مدت و زود بازده می

شود اگر مصروف دلالی و تجارت نشود! اینکه در سالهای اخیر شاهد رشد روز افزون واردات و کاهش سرمایه گذاری صنعتی هستیم بازتابی از این وضعیت است، و این در حالی است که کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه تلاش دارند تا سرعت ارائه داده های آماری را تا آنجا که می توانند افزایش دهند و حتی ماهانه و هفتگی به ارائه آمارهای اقتصادی و اجتماعی اقدام شود تا فضای روشنتری برای تصمیم گیری پیش پای تحلیلگران و فعالان اقتصادی بگذارند تا بتوانند چشم انداز آینده را بر پایه وضعیت موجود تصور و عمل نمایند.

حال با فرض اینکه آمارهای منتشره اعتبار و روایی دارد باید پرسید چرا بانک مرکزی به انتشار دیرهنگام آنها اقدام کرده است؟ می دانیم که مهمترین شاخص برای ارزیابی عملکرد و قدرت اقتصادی یک کشور ” نرخ رشد اقتصادی ” سالانه آن است، چراکه این نرخ رشد همچون عقربه سرعت در ماشین ها عمل کرده و میزان پیشترفت اقتصادی هر کشور را طی زمان نشان می دهد. برپایه آمار منتشره نرخ رشد اقتصادی کشورکه برای سه سال ۸۴،۸۵ و۸۶ معادل ۶٫۹ ، ۶٫۶ و ۵ درصد گزارش شده است در سال ۱۳۸۷ به رقم ۸/. درصد کاهش یافته است، و رمز و راز عدم انتشار این شاخص از میانه سال ۱۳۸۷ را باید در همین رقم دید. فراموش نشود که ماههای آخر سال ۸۷ و اول سال ۸۸ ماههای مبارزه انتخاباتی بود و بشدت ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت احمدی نژاد در بورس قرار داشت و در مناظره های انتخاباتی بین نامزدها نیز بحث کانونی بر سرموضوعات اقتصادی بود. حال اگر کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری منتشر می شد خود بهترین حربه و شاهد برای اعلام ناکارآمدی دولت مستقر می شد و از اینرو دولت مستقر با سوء استفاده از قدرتش جلوی انتشار این آمار را گرفته بود و حال پس از نزدیک به سه سال تاخیر و انجام کودتای انتخاباتی و افتادن آب از آسیاب انتخابات به انتشار آن پرداخته است، والبته اینهم از کرامات دولت کودتاست که در دیگر دولتها مشابهی برای آن نمی توان یافت. طرفه اینکه اگر به این نرخ رشد، نرخ تورم ۲۵٫۴ درصدی و نرخ بیکاری اعلامی ۱۰٫۴ درصدی برای این سال را اضافه کنید بهتر دریافت می شود که چرا در انتشار و اعلام این نرخ پنهانکاری شده و احمدی نژاد تمسک به آمارهای انتشار یافته بانک مرکزی و مرکزآمار ایران را در مناظره های انتخاباتی برنمی تافت و رقیبان را به دروغگویی در ارائه این آمارها متهم می کرد!

روشن است که پرداختن به این بحث در شرایط کنونی جامعه چندان مفید بنظر نمی رسد چراکه احمدی نژاد با یاری کودتاگران بر خر مراد سوار است و در میدان سیاست و اقتصاد کشور می تازد اما هدف از طرح این بحث سئوال و هشداری است به مقام عالی کشور که آبرو و حیثیت خود و نظام را در گرو فردی با چنین کارنامه ای قرار داده است. برای اینکه گفته نشود پرداختن به کارنامه یکساله دولت احمدی نژاد۱۳۸۷ شرط انصاف نیست و باید کارنامه چهارساله دولت را ملاک ارزیابی قرار داد بازهم فرق زیادی در این باره حاصل نمی شود و حتی وضعیت اسف بارتر می شود چرا که احمدی نژاد با بهره مندی از درآمد نفت ۲۸۷ میلیارد دلار وهزینه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار آن در بودجه ریالی، که کل بودجه ریالی دولت را طی این چهار سال به رقم ۲۷۱۶۸۰ میلیارد تومان رساند ( بالغ بر ۱٫۸ برابر نسبت به چهارسال دولت دوم خاتمی ۱۳۸۰-۱۳۸۳) عملکردی که برای اقتصاد کشور باقی گذاشته است متوسط سالانه نرخ رشد اقتصادی ۴٫۸ درصد، نرخ تورم ۱۶٫۵ درصد ، نرخ بیکاری حدود ۱۱ درصد و نرخ رشد سرمایه گذاری ۴ در صد بوده است، و همه اهل نظر می دانند که برجای گذاشتن چنین کارنامه ای با چنان منابعی برای دولتی که در زمان حاکمیت یکدست مصدر کار بوده و همه قوا و نهادهای حاکم همسو و پشتیبان آن بوده اند اگر نگوئیم یک فاجعه قطعا یک ضایعه بزرگ بوده، و برمن نیست که مقامات حاکم در عملکرد این دولت و احمدی نژاد چه عملکرد مثبتی یافتند که اورا دوباره با اینهمه هزینه سنگین بر سر دولت گماشتند؟ شاید هم از نظر مقامات حاکم اداره اقتصادی کشور و تامین رفاه مردم از اهمیت چندانی در برابر دیگر اهداف آرمانی که در نظر و عمل دارند برخوردار نیست و در ذهن و ضمیمر خود اصالتی و ارزشی برای این موضوع قائل نیستند وگرنه این چنین نسبت به این عملکرد بی تفاوت نمی ماندند تا با ادامه آن امروز وضعیت اقتصادی کشور به نقاط بحران خیزی برسد که یک نشانه اش کاهش ارزش پول ملی ظرف یکسال به نصف است و از این رخداد آب هم در دل حاکمیت بهم نخورد و هزینه آنرا هم البته اقشاری از جامعه ما بپردازند که قرار بود از بردن پول نفت به سر سفره هاشان، سفره آنها رنگین شود و امروز گرفتارآنند که چگونه امر معیشت خود را سامان دهند. البته از حق نباید گذشت که به رغم این کارنامه افتضاح اقتصادی، حاکمیت با تکیه بر درآمد افسانه ای نفت بخوبی توانسته است نیروهای سرکوب را سازمان داده و تجهیز کند تا هر فریاد اعتراضی را نسبت به این شرایط اسف بار اقتصادی در گلو خفه سازد، و راه هرگونه اعتصاب و اعتراض را بروی زحمتکش ترین اقشار جامعه ببندد، و به هر میزان که حاکمیت در اداره اقتصاد جامعه ناکارآمد و ضعیف بوده است در عوض در اعمال سرکوب و ارعاب کارآمد بوده است، اما اینکه تا کجا و کی اینگونه عمل کردن می تواند ادامه یابد سئوالی که پاسخش را باید به زمان و تاریخ واگذاشت، والبته تاریخ در گذشته پاسخ های دندان شکنی به اینگونه عمل کردن داده است.

منبع: نوروز


 


در جلسه ای که بدین منظور برگزار شده است، مقرر گردید که قیمت بنزین از ۱۴ فرودین ماه سال آینده ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

گزارش ملیت، بنزین آزاد از ۱۴ فرودین ۹۱ به قیمت ۹۸۰ تومان در جایگاه های عرضه سوخت ارائه خواهد شد. همچنین قیمت ۶۰ لیتر سهمیه بنزین دولتی در هر لیتر ۵۵۰ تا ۵۶۰ تومان خواهد بود.

تاکنون خبری مبنی بر افزایش سایر حامل های سوختی مثل گازوئیل و گاز سی ان جی و ال پی جی دریافت نشده است.

گفتنی است در چند روز اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص قیمت نهایی بنزین و روز اغاز اعمال قیمت های جدید مطرح شده بود.


 


حسین پاکدل از اجرای عمومی نمایش عشق و عالیجناب انصراف داد.

به گزارش ایلنا، پاکدل در نامه‌ای؛ دلایل انصراف خود را به این شرح نوشت: با توجه به حجم بالای ممیزی و از ریخت افتادن نمایش در صورت اعمال نظرات حیرت‌آور، بدیع و جدید رئیس شورای نظارت بر نمایش با وجود آمادگی کامل، از اجرای عمومی نمایش عشق و عالیجناب اعلام انصراف می‌کنم.

طبعاً هرموقع شرایط برای اجرای این اثر با نظارت معقول و قانونی توسط انسان‌های مسئول، فهیم و پایدار بر سخن و تصمیم میسر بود؛ حتماً آنرا به صحنه خواهم برد.

بنده حاضر نیستم آغازکننده حرکتی باشم که بر مبنای لاقیدی و فرصت طلبی‌ مفرط، در نهایت منجر به نابودی اندیشه و تفکر در بدنه‌ی تئاترملی ما می‌شود.

این‌ها همه در حالی است که متن این نمایش با نظر مثبت و متفق شورای نظارت بر نمایش تصویب شده و همچنین مجوز کتبی آن توسط رئیس مرکز هنرهای نمایشی صادر شده است.

اجرای بازبینی آن توسط شورای عالی انتخاب آثار برای حضور در جشنواره مورد تصویب قرار گرفته است. و علی رغم آن چندین مورد اصلاحی و اعمال سلیقه شخصی توسط شخص مدیر جشنواره و مشاور ایشان به اثر اعمال شد ولی در مجموع آن‌چنان نبود که نمایش را از شکل دراماتیک یا زیبایی‌ی بیانی داستان خارج کند.

لذا به همین خاطر در جشنواره سی‌ام دو اجرای موفق در سالن اصلی داشت و این نمایش در سه رشته کاندید و از هیئت داوران لوح تقدیر کارگردانی دریافت کرد.

متعاقب آن شورای انتخاب آثار تئاتر شهر به اتفاق آرا اثر را برای اجرای فصل بهار سالن اصلی تئاترشهر انتخاب و در جدول برنامه‌های فصل اعلام عمومی کردند.

اکنون رئیس شورای نظارت پس از نشست روز دوشنبه بیست و دوم اسفند در مرکز هنرهای نمایشی و تصمیم‌گیری در خصوص نمایش عشق و عالیجناب به شکل حیرت‌انگیزی اعلام داشتند؛ باید تمامی شخصیت‌های تاریخی و سیاسی اثر حذف شوند و شخصیت محوری نه در اثر کودتای امریکایی‌ها به دستیاری و معاونت زاهدی بلکه در اثر یک جنایت یا خیانت شخصی دچار مشکل شود.

این درحالی است که تمامی دوستان تصمیم گیر از جمله همین رئیس شورا و بعضی دوستان عضو شورا و مدیر تئاتر شهر در مراحل مختلف به دفعات از ساختمان دراماتیک اثر تعریف کرده و به بنده در خلوت اعلام کرده‌اند این نمایش حتی یک کلمه ممیزی ندارد. لذا به زودی طی بیانیه‌ای تفضیلی و سرگشاده درخصوص این تصمیم و مراحلی که باعث رسیدن به این شرایط برای گروه نام‌آور، زحمتکش، بی‌توقع و پایدار این نمایش شد، را برای کسب عبرت و درج در تاریخ هنر نمایش خطاب به هیئت مدیره و مدیرعامل خانه تئاتر صادر می‌کنم.


 


کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر به پنج سال حبس تعزیری و تبعید به زندان شهرستان زابل محکوم شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر این حکم روز چهارشنبه هفته گذشته در محل دادگاه انقلاب به وی ابلاغ شده است. پیش از این قاضی پیرعباسی به وکیل گودرزی اعلام کرده بود که وی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وکیل کوهیار گودرزی، نیز ضمن اظهار تعجب از صدور چنین حکمی، اعلام کرد که پیش از این از سوی قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، حکم گودرزی ۶ سال حبس تعزیری اعلام شده بود.

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز ۹ مردادماه در تهران بازداشت شد و بیش از ۲ ماه در سلول انفرادی به سر برد. وی به مدت ۳ ماه از حق تماس تلفنی با خانواده‌ی خود محروم بود، و هم‌اکنون حدود ۷ ماه است که در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد و از انتقال وی به بند عمومی جلوگیری شده است.

هم‌چنین پروین مخترع، مادر وی نیز که یک روز پس از بازداشت پسرش، دستگیر شده بود، همچنان دربند عمومی زندان کرمان نگهداری می‌شود. وی از سوی دادگاه انقلاب کرمان به تحمل ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به حبس تعلیقی تبدیل شد.

پروین مخترع، در هفته‌ی گذشته نیز بار دیگر در دادگاه عمومی کرمان مورد محاکمه قرار گرفت و از سوی دادگاه به پرداخت ۵ میلیون و چهارصد هزار تومان وجه نقد، محکوم شده است که در صورت پرداخت این مبلغ از زندان آزاد خواهد شد.


 


عباسی نماینده رودسر و املش در مخالفت با حذف کلمه وزارت نفت گفت: اکنون ۴ هزار متخصص وزارت نفت به کشورهای خارجی پناهنده شده و در آنجا مشغول به کار هستند، در حالی که می‌شود این متخصصین را با افزایش حقوقشان در کشور برای خود نگاه داریم.

خبرگزاری ایلنا، عباسی در ادامه با اشاره به برخی صحبتهای توکلی گفت: آیا کارکنان فولاد مشکلات شرکت نفت را دارند؟ بهتر است بیاییم با دسته بندی‌های قانونی تبعیض‌های ناروایی که از این قانون برداشت می‌شود را جدا و تعریف درستی از تخصص مطرح کنیم.

نماینده املش گفت: ‌بر اساس قانون اساسی و آمار و ارقامی که باید در رابطه با امور کارکنان دولت داده شود، باید همه به طور یکسان حقوق بگیرند و ما با این قانون نمی‌خواهیم تبعیض را میان کارکنان وزارت نفت و دیگر شرکت‌های دولتی و کارکنان داشته باشیم، بلکه بحث بازار کار تجارت بازرگانی را، به گونه‌ای تنظیم کنیم که کارکنان مورد اجحاف قرار نگیرند.

وی در ادامه با اشاره به اکتشاف کارکنان وزارت نفت در دریای خزر بیان کرد: این فناوری که کارکنان وزارت نفت به آن دست یافتند در خاورمیانه نظیر ندارند و اگر بخواهیم کلمه وزارت نفت را حذف کنیم عدالت را زیر پا گذاشتیم.

در ادامه حیدری دستنایی به عنوان موافق حذف وزارت نفت از ماده ۱۰ قانون وزارت نفت گفت: اگر بخواهیم دچار تبعیض نشویم و منطق و استدلال را به درستی اجرا کنیم باید تفاوت‌های میان کارکنان را از میان برداریم.

وی افزود: ما خواهان برخی تفاوتهای به جا در قانون اساسی هستیم و در این زمینه به قانون مدیریت خدمات کشوری نیز توجه ویژه داریم، ولی تخصص تعریف مشخصی در قوانین ما ندارد و آوردن کلمه متخصصین دایره شمول آن را گسترده می‌کند.

مفتح خطاب به رئیس مجلس و با ارائه اخطاری گفت: اعمال حذف کلمه وزارت نفت، معنی جمله را عوض می‌کند و این امر خلاف آئین نامه داخلی است.

فولادگر نیز در ادامه در رابطه با حذف کلمه وزارت نفت از ماده ۱۰ قانون وزارت نفت گفت: دولت با حذف وزارت نفت و شرکت‌های تابعه در این ماده با نقض مواجه می‌شود و ما باید نسبت به حذف این کلمه رای ندهیم.

وی افزود: همه نمایندگان به دنبال این هستند که با تبعیض مبارزه کنند و طبق ماده ۱۳۷ قانون برنامه پنجم نیز مشخص شده است، مانع اجرای این قانون خواهد شد، اما بحث سر این است که واحدهای عملیاتی که توسط متخصصین انجام می‌شود در شرایط ویژه‌ای قرار بگیرد.

وی در ادامه بیان کرد: ۴ هزار نفر که از کشور خارج شدند و به شرکتهای خارجی پیوستند اگر به آن‌ها توجه می‌شد در حال حاضر با خروج آنان مواجه نمی‌شدیم، حذف کلمه وزارت نفت منجر به ضایع کردن برخی حقوق متخصصین می‌شود.


 


در حالی که دو – سه روزی از بازگشت کارگردان برگزیده اسکار به ایران نگذشته بود، اصغر فرهادی پیگیر حال شاپور قریب کارگردانی شد که چندی است به دلیل آلزایمر در بستر بیماری است؛ آلزایمری که به دلیل کهولت سن به سراغ کارگردان «هفت تیرهای چوبی» آمده است.

شاپور قریب که به گفتهٔ همسرش، وضعیت جسمانی و روحی‌اش در روزهای مختلف متفاوت است و شدت و ضعف دارد، در آن روز برفی اواخر سال ۹۰ که عزت‌الله انتظامی و اصغر فرهادی به عیادتش رفتند، وضعیت مناسب‌تری داشت تا جایی که خاطراتش را از تئا‌تر و سینما با آقای بازیگر سینمای ایران مرور کرد و از همکاری سال‌های دورش با اصغر فرهادی گفت، از فیلمبرداری بخش‌های سری اول «روزگار جوانی» که فرهادی می‌نوشته و شاپور قریب کارگردانی می‌کرده است.

شاپور قریب به دلیل بیماری که او را خانه‌نشین کرده است، نتوانسته همزمان با اکران «جدایی نادر از سیمین»، این فیلم را ببیند اما وقتی اصغر فرهادی جایزه گلدن گلوب را گرفته است، سخت پیگیر بوده است که به او تبریک بگوید.

همسر شاپور قریب خطاب به اصغر فرهادی گفت: آن روزی که شما، جایزه گلدن گلوب را گرفتید، خوشبختانه شاپور سطح هوشیاری‌اش خوب بود و خیلی خوشحال شد و دوست داشت این موفقیت را به شما تبریک بگوید، اما متأسفانه به دلیل عدم دسترسی این امکان فراهم نشد و حالا خوشحالیم که حضوراً به شما تبریک بگوییم.

عزت‌الله انتظامی هم با اشاره به فیلم «جدایی نادر از سیمین» یادآور شد: در جشنوارهٔ فیلم شهر که با شعار انسان شهری برگزار شد، فیلم آقای فرهادی و چند فیلم دیگر را دیدم و وقتی بعد از فیلم پشت میکروفون قرار گرفتم، گفتم: ما همه به هم دروغ می‌گویم، ما همدیگر را دوست نداریم و ما بسیار نامهربان شدیم، در حالی که در گذشته ما خیلی صمیمی بودیم و به هم کمک می‌کردیم.

وی در ادامه توضیح داد که فیلم‌های مختلفی را در جشنوارهٔ فیلم شهر دیده است و گفت:‌‌ همان مقطع گفتم فیلم آقای فرهادی اصل ایران است، این ایران است و عین واقعیت.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که روزی همگی با هم مهربان باشیم و به هم کمک کنیم.

اصغر فرهادی دربارهٔ دلیل حضورش در خانهٔ شاپور قریب گفت: وقتی شهریورماه برای جشن خانهٔ سینما به تهران آمدم در‌‌ همان جشن خبردار شدم که ایشان بیمار است و پیگیر حالشان بودم.

وی ادامه داد: اگر من و هم‌نسل‌های من فیلم‌هایشان در داخل و خارج از کشور دیده می‌شود، یک عده‌ای همچون آقای شاپور قریب این مسیر را با امکانات خیلی محدود در گذشته شروع کردند و زحمت‌های زیادی را صبورانه به جان خریدند و فیلم‌های خوبی ساختند، ولی در آن مقطع امکاناتی که مثل این روز‌ها، فیلم‌ها در بیرون از ایران به این وسعت دیده شود، وجود نداشت.

این کارگردان خاطرنشان کرد: آن دوران فصل کاشت بود و امروز فصل برداشت.

فرهادی همچنین به دلیل دیگرش برای حضور در خانهٔ شاپور قریب اشاره کرد و گفت: آنچه من و دیگر سینماگران امروز را به سینما علاقه‌مند کرد دیدن فیلم‌های فیلمسازانی بود که در کودکی و نوجوانی فیلم‌هایشان را دیده‌ایم. خیلی از آن‌ها دیگر در میان ما نیستند و برخی خانه‌نشین‌اند و تعداد کمی از آن‌ها هنوز با همه مشکلات عاشقانه در حال کارند. خاطره فیلم‌هایشان که آن سال‌ها دیده‌ایم امروز با ما همراه است من هنوز لذت تماشای «هفت تیرهای چوبی» آقای قریب را فراموش نکرده‌ام ما با دیدن این فیلم‌ها به سینما علاقه‌مند شدیم.

فرهادی همچنین گفت: جدایِ بحث سینما خود آقای قریب به عنوان انسان بی‌غل‌وغش برایم خیلی عزیز و باارزش‌اند. در سفر هم که بودم دلم می‌خواست بعد از برگشت دوباره ببینمشان، خوشحالم که امروز حالشان بهتر است، امیدوارم شروع به نوشتن بکنند.

وی در عین حال از حضور عزت‌الله انتظامی قدردانی کرد و گفت: امروز با آقای انتظامی تماس گرفتم که همراه هم به دیدار آقای قریب بیایم بی‌هیچ تعللی گفتند: کی راه بیافتیم.

اصغر فرهادی در ادامه در پاسخ به این‌که چرا مراسم بزرگداشتش لغو شده است، توضیح داد: از من و همکارانم دعوت شده بود که در یک مراسم ساده و صمیمی از طرف همکاران سینمایی‌ام به دلیل اتفاقاتی که برای فیلم افتاده است، شرکت کنیم، اما دو شب قبل، دیر وقت این عزیزان که ظاهراً با زحمت زیادی تدارک مراسم را دیده بودند متأثر تماس گرفتند و عذرخواهی کردند که برنامه‌شان لغو شده است.

وی در عین حال گفت: همین که آن‌ها قصد برگزاری چنین مراسمی را داشته‌اند برای من و همکارانم در این فیلم باارزش است و به اندازه آن‌که این مراسم را برگزار کرده باشند سپاسگزارم.

فرهادی همچنین از پیام‌های تبریک اهالی سینما تشکر کرد و ادامه داد: من نمی‌دانم که چطور می‌شود پاسخگوی این همه مهر و محبت بود. از ایرانیان، هنرمندان، سینماگران، اهالی ادب، هنر و فرهنگ در داخل و خارج کشور، نخبگان مورد احترام مردم، روزنامه‌نگاران، ورزشکاران و همه‌ی بزرگوارانی که در این مدت با پیام‌های تبریکشان من و سینمای ایران را مورد لطف خود قرار دادند، سپاسگذارم.

کارگردان «جدایی نادر از سیمین» در ادامه در پاسخ به این‌که آیا بنیاد سینمایی فارابی قرار است، برنامه بزرگداشتی برگزار کند، گفت: بله بنیاد فارابی برای روز پنجشنبه ظاهراً جشنی را تدارک دیده بودند که من همین امروز در صحبت تلفنی که با آن‌ها داشتم ضمن تشکر خواستم که به احترام همکاران سینماگرم که نتوانستند مراسمشان را برگزار کنند این مراسم هم برگزار نشود.

فرهادی همچنین یادآور شد: به نظرم به اندازه کافی در رابطه با اتفاقاتی که برای این فیلم در این یک‌سال چه در داخل و چه در خارج از کشور رخ داده صحبت شده است. بنابراین من اجازه‌ می‌خواهم همین‌جا اعلام کنم، هزینهٔ این‌گونه مراسم را به کسانی که در حرفه سینما به دلیل بیماری نمی‌توانند کار کنند، هدیه بدهند. این کار ماندگار‌تر است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی که آیا انتظار نداشته است، همکاران سینمایی‌اش در مراسم استقبالش حضور داشته باشد، گفت: نه انتظار نداشتم چون دوستان خبر نداشتند. من ترجیح می‌دادم در سکوت و بی‌سروصدا بیایم. به هر حال دیروقت شب می‌رسیدم و نمی‌خواستم کسی دچار زحمت شود؛ اما ظاهرا خبر به بعضی‌ها رسیده بود و عده‌ای زحمت کشیدند و آمدند. همین‌جا از همه کسانی که آمدند تشکر می‌کنم.

در ادامه، عزت‌الله انتظامی هم با اشاره به جایزهٔ اسکار گفت: الان سینمای ایران در بالا‌ترین قلهٔ سینمایی دنیا ایستاده است.

شاپور قریب هم کم‌کم روزی را به خاطر می‌آورد که اسکار به «جدایی نادر از سیمین» رسیده است و می گوید: صحنه‌هایی از اسکار را دیدم اما الان یک جاهایی را یادم نمی‌آید.

وی همچنین با اشاره به بیماری‌اش گفت: امروز جزو روزهایی است که وقتی از رختخواب سرم را بلند کردم، دیدم حالم خوب است؛ ولی همش می‌ترسم دوباره حالم خراب شود.

فرهادی هم در ادامه گفت: امیدوارم هرچه زود‌تر بهبود پیدا کنید و بنویسید.


 


یک فعال کارگری در بوشهر با بیان اینکه باید دولت در حفظ اشتغال موجود سیاست گذاریهای مناسبی را طرح ریزی کند اعلام کرد: مسئولین شعار و وعده ایجاد اشتغال را در شرایطی سر می‌دهند که واحدهای اشتغال‌زا یک به یک تعطیل می‌شوند و یا با تشدید بحران در آستانه تعطیلی قرار می‌گیرند.

سید موسی جوانمرد در گفت گو با ایلنا با اشاره به تعطیلی و تخریب واحد نساجی اعتمادیه بوشهر در آذر ماه سال ۸۸ و بیکاری بیش از ۲۰۰ کارگر آن، اظهار داشت: تعطیلی این واحد تولیدی در حالی اتفاق افتاد که دولت با تخریب این کارخانه وعده ساخت کارخانه‌ نساجی دیگری را به کارگران داده بود.

سرپرست خانه کارگر استان بوشهر عنوان کرد: وضعیت اشتغال نیروهای بومی و تحصیلکرده استان بوشهر در این استان مطلوب نیست و بسیاری از جوانان نخبه و تحصیلکرده استان در آستانه تشکیل زندگی مشترک، همچنان بیکارند و مهم‌ترین دغدغه و مشکل آنان کسب درآمدی پایدار است.

او همچنین در خصوص وضعیت واحد‌های صنعتی استان بوشهر گفت: واحد‌های صنعتی این استان نیز به دلیل ورود بی‌رویه کالاهای وارداتی و کمبود مواد اولیه در وضعیت بحرانی به سر می‌برند.

این فعال کارگری ادامه داد: با رسیدن به روز‌های پایانی سال اکثر کارگران قراردادی با اتمام قرارداد کاری مواجه می‌شوند و دغدغه روحی و روانی از دست دادن شغل خود را دارند.

جوانمرد در این ارتباط به کارخانه پولیمر بوشهر اشاره کرد که در آستانه پایان سال با عدم تمدید قرار دادکاری ۹ نفر از کارگران، عملا آنان را اخراج کرده‌اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته