-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

Latest News from Kaleme for 03/27/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مقام های اسرائیلی اعلام کردند که این کشور به دلیل تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تحقیق در شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری، روابط و همکاری خود را با این نهاد قطع کرده است.

وزارت خارجه اسرائیل به نماینده خود در ژنو دستور داده که از همکاری با این شورا و یا ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خودداری کند.

به گزارش بی بی سی، اسرائیل همچنین مانع از ورود هیئتی از سازمان ملل به این کشور خواهد شد که قصد داشتند تاثیرات ساخت شهرک های یهودی نشین را بر زندگی فلسطینیان بررسی کنند.

روز پنجشنبه هفته گذشته، طرح فرستادن هیئت حقیقت یاب بین المللی و مستقلی برای بررسی این موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل به رای گذشته شد که این طرح با رای موافق ۳۶ عضو در مقابل یک رای مخالف تصویب شد. ۱۰ عضو دیگر این شورا رای ممتنع دادند.

این شورا گفته بود که کمیته حقیقت یاب در خصوص “تاثیرات شهرک های اسرائیل بر حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فلسطینیان ساکن در اراضی اشغال شده فلسطینیان از جمله بیت المقدس شرقی تحقیق خواهد کرد.”

شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین از اسرائیل خواسته بود که مانع از تحقیق این کمیته نشود و با آن همکاری کند.

هفته گذشته اسرائیل اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص این تحقیق را “غیرواقعی” خواند

مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان بر سر تشکیل دو کشور مستقل در اواخر سال ۲۰۱۰ پس از مجادله در خصوص ادامه ساخت شهرک های متوقف شد.

حدود نیم میلیون یهودی در بیش از ۱۰۰ شهرک که ساخت آنها از زمان اشغال کرانه باختری و بیت المقدس شرقی آغاز شده، زندگی می کنند. طبق قوانین بین المللی ساخت و وجود این شهرک ها غیر قانونی است که اسرائیل این موضوع را نمی پذیرد.

طبق قوانین بین المللی ساخت و وجود شهرک های یهودی نشین در اراضی اشغالی غیر قانونی است

روز دوشنبه، ۲۶ مارس، مقام های اسرائیلی گفتند که به نماینده کشورشان در سازمان ملل در ژنو دستور داده شده که هرگونه تماسی با شورای حقوق بشر این سازمان را بلافاصله قطع کند و به درخواست های کمسیر عالی حقوق بشر پاسخی ندهد.

اسرائیل همچنین اجازه نخواهد داد که اعضای این شورا به اسرائیل سفر کنند.

گزارش شده که حتی اسرائیل در پاسخ به تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل تحریم هایی را علیه حکومت خودگردان فلسطینی در نظر می گیرد.

فلسطینیان گفته اند که نقشه ها و عکس هایی آماده کرده اند که به عنوان مدرک در اختیار این کمیته بگذارند.

در پی تعیین این کمیته هفته گذشته وزارت خارجه اسرائیل بیانیه ای شدیدالحنی علیه شورای حقوق بشر منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: “در حالیکه در تمام خاور میانه حقوق بشر در سطح بی سابقه ای تضییع می شود. شورای حقوق بشر با هدر دادن وقت و منابع خود برای تعیین هیئتی غیر معقول و زائد، خود را مسخره کرده است.”

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: “تنها هدف از این تحقیق ارضای هوس های فلسطینیان و آسیب رساندن به فرصتهای آینده برای رسیدن به صلح از طریق راهکارهای صلح آمیز است.”

در همین حال آمریکا گفته است که این تحقیق “کمکی به اجرای عدالت و برقراری صلح” نمی کند و فقط “باعث جدایی طرفین” می شود.

آمریکا تنها عضو این شورا بود که به این طرح رای مخالف داد.

مقام های اسرائیلی پیشتر نیز همکاری خود را در پی تعیین کمیته حقیقت یاب برای بررسی پیامدهای درگیری های غزه در ۲۰۰۹ با شورای حقوق بشر قطع کرده بود.


 


پرواز ۱۵۳۵ تهران جده به خاطر نقص فنی در فرودگاه اهواز به زمین نشسته و مشخص نیست تاخیر در پرواز این هواپیما تا چند ساعت دیگر ادامه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پرواز تهران به جده که دیروز ساعت ۷ صبح قرار بود انجام شود؛ بخاطر مشکلات فنی هواپیما با سه ساعت تاخیر در ساعت ۱۰ صبح انجام شد.

این گزارش می افزاید: پرواز تهران_ جده پس از برخاستن از فرودگاه امام، بعد از یک ساعت و اندی، مجددا به خاطر نقص فنی هواپیما در فرودگاه اهواز به زمین نشست.

براساس اظهارات مسافران این هواپیما پرواز ۱۵۳۵ ایران ایر همچنان به علت نقص فنی از پرواز به سمت جده بازمانده و مسافران آن در فرودگاه اهواز سرگردان هستند.

این گزارش حاکی است: علی رغم تاخیر چند ساعته پرواز ۱۵۳۵ و سرگردانی مسافران این هواپیما، هیچ گونه پذیرایی و امکانات رفاهی برای این مسافران فراهم نشده و براساس گزارش خبرنگار باشگاه، مسافران پرواز ۱۵۳۵ تا این ساعت یعنی ۱۵:۳۰، ناهار نخورده و حال روحی آنها بخاطر نگرانی از نقص فنی هواپیما مناسب نیست.


 


حمزه کرمی که برای عید نوروز به مرخصی آمده بود، روز گذشته به اوین بازگشت.

به گزارش کلمه، این رزمنده هشت سال دفاع مقدس که بیش از ۹۶۰ روز است در زندان بسر می برد، آخرین روز سال گذشته پس از آنکه بدنبال بیماری در بیمارستان بستری شده بود، برای عید نوروز از یک مرخصی یک هفته ای برخوردار شد.

حمزه کرمی مدیرمسئول وب‌سایت جمهوریت بدنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و در دادگاه بدوی به ۱۶ سال محکوم گردید. این حکم در دادگاه تجدید نظر به یازده سال کاهش یافت.

کرمی در ۲۲ اردیبهشت ماه ۸۹ با تودیع وثیقه به مرخصی آمد و در ۲۸ اردیبهشت ماه به زندان اوین بازگردانده شد. در تاریخ ۳۰ خرداد ماه گزارش شد با وجود بیماری قلبی کرمی و نیاز وی به مداوا، با درخواست مرخصی او موافقت نشده است. وی تا کنون تنها ۵ روز از مرخصی استفاده کرده است. حمزه کرمی در تاریخ ۱۲ تیرماه ۸۹ به دلیل اختلالات قلبی و تنفس در بهداری زندان اوین بستری شد.

کرمی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴، فرماندار ورامین و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، مدیرکل سیاسی دفتر رئیس جمهوری در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بود. او هم چنین شش سال از فرماندهان جنگ ایران و عراق و رئیس ستاد سپاه پاسداران استان تهران بوده است.

او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴مسئول ستاد مطبوعات آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و در انتخابات ریاست جمهوری ایران ۸۸، مدیریت وبسایت جمهوریت را بر عهده داشت.

او درباره دوران زندانش می گوید: "مرا انواع شکنجه کردند از جمله بیش از بیست بار سرم را در کاسه توالت فرنگی پر از کثافت کردند و می خواستند که آنچه را آنها می گویند اعتراف کنم! هرگاه فریاد "یا زهرا" سر می دادم، به آن حضرت جسارت می کردند! وقتی می گفتم: "یا الله"، می گفتند: خدایت امروز ماییم که هرکاری بخواهیم با تو می کنیم." او همچنین در نامه ایی به آیت الله خامنه ایی به بیان شکنجه های روحی و جسمی در زندان پرداخته و خواستار تشکیل یک دادگاه غیرسیاسی برای رسیدگی به اتهاماتش شده است. کرمی در این نامه به فشار و شکنجه برای اخذ اعتراف به رابطه با نوامیس و خویشاوندان رهبران جنبش سبز اشاره می کند. طبق گفته کرمی، یکی از اموری که بازجویان از کرمی می خواستند اعتراف بگیرند، اقرار به روابط نامشروع با یکی از بستگان طراز اول رهبران جنبش سبز و دو نفر از بستگان طراز اول یکی از مقامات عالیه بی بصیرت بوده است. کرمی بارها امتناع می کند، تا اینکه در بار بیستمی که سر او را در توالت فرنگی پر از نجاست فرو می کنند و با احساس خفگی به اعتراف به خواست بازجویان تن می دهد و آنچه را می خواستند می نویسد و امضا می کند. از دیگر موارد اعتراف تحت شکنجه کرمی اختلاس و فساد مالی مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی بوده است.


 


نروژ و ترکیه هم سفارتخانه های خود را در سوریه تعطیل کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه نروژ اعلام کرد که این کشور به دلایل امنیتی سفارت خود در دمشق را تعطیل می‌کند. بر این اساس دیپلماتهای نروژی فعلا در سفارت دانمارک در دمشق مستقر شده و امور مربوط به حوزه کنسولی و صدور روادید را صورت می دهند.

خبرگزاری فرانسه روز گذشته نیز گزارش داد که وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده است این کشور در پی ناآرامی‌ها در سوریه سفارت‌خانه‌‌اش را در دمشق تعطیل کرده است.

قبل از آن نیز آمریکا،اعضای شورای همکاری خلیج فارس و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفارت خود در دمشق را تعطیل کرده بودند.

در ماه فوریه امسال نیز مقامات نروژی اعلام کرده بودند که تعداد دیپلماتهای خود در کشور سوریه را کاهش خواهند داد.


 


محسن میردامادی و فیض الله عرب سرخی فعالان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین ساعتی پیش و پس از اعزام به مرخصی، به خواست خود به زندان اوین بازگشتند.

به گزارش خبرنگار کلمه، عصر روز دوشنبه به محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی و فیض الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اطلاع داده می شود که قرار است به بند دوالف سپاه منتقل شوند.

بر اساس این گزارش ساعت ۹ شب وقتی که این دو زندانی سیاسی با مامور زندان همراه می شوند، متوجه می شوند که به جای بند دوالف به خارج از زندان و در واقع، به مرخصی ده ساعته، اعزام شده اند.

به گفته ی مامور زندان و به دستور دادستانی، بنا بوده این دو زندانی سیاسی “تحت الحفظ” شب تا صبح را نزد خانواده ی خود بگذرانند که با وساطت و ضمانت سپاه، شرط “تحت الحفظی” این دستور برداشته شده است.

به گفته ی خانواده فیض الله عرب سرخی وی پس از اطلاع از این موضوع سریعا از مقابل زندان به داخل بازگشته و این مرخصی را رد کرده است.

همچنین محسن میردامادی که مقابل درب منزل از این موضوع با خبر شده نیز با اعلام این نکته که اگر قرار است به مرخصی بیاید لازم است به دیدار مادر بیمارش در اصفهان برود، این مرخصی را رد کرده و شبانه به زندان اوین بازگشته است.

بر اساس همین گزارش وی پس از اطلاع از این شکل تحقیر آمیز اعزام به مرخصی نوروزی آن هم شبانه و به مدت ده ساعت در نیمه ی تعطیلات نوروز، ساعت ۱۲ شب به همراه خانواده و جمعی از دوستان به زندان اوین مراجعه کرده و به همراه مامور بند دوالف به داخل زندان اوین بازگشته است.

تا لحظه تنظیم خبر از مکان انتقال محسن میردامادی خبری در دست نیست.

نوروز امسال نیز مانند دو سال قبل زندانیان سیاسی بر خلاف زندانیان دیگر و حقوق قانونی شان نتوانستند به مرخصی نوروزی بیایند و تنها تعداد معدودی از آنها شب عید به مرخصی های چند روزه آمدند.

لازم به ذکر است که هنوز تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندان اوین، رجایی شهر کرج، کارون اهواز، بهبهان و دیگر زندان های کشور همچنان ممنوع از مرخصی هستند.

برخی از این زندانیان طی بیش از دوسال و نیم گذشته حتی یک روز نیز به مرخصی نیامده اند.


 


حمیدرضا جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ، استاد دانشگاه تهران و مدیرمسئول روزنامه‌های توقیف شدۀ جامعه و نوسازی در گفت‌وگو با تارنمای «تاریخ ایرانی» پیرامون موضوع رفرم و رفرمیسم در ایران معاصر اظهار عقیده کرد: “اصلاح‌طلبی دوران خاتمی ظرفیت مردم‌سالاری را در جامعۀ ایران بالا برد ولی خاتمی و سایر اصلاح‌طلبان (به‌خاطر مخالفت قاطع محافظه‌کاران) نتوانستند مطالبات اصلاح‌طلبانۀ جامعه را به قانون تبدیل کنند. لذا جنبش اصلاحات در دورۀ او پیروز نشد اما سرکوب هم نشد، بلکه مهار شد.”

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

پس از کناره‌گیری میرحسین موسوی از کاندیداتوری در انتخابات هفتم ریاست جمهوری و در فضایی که همه ناامید از یافتن جایگزین مناسب بودند، چه شد که بر سر حضور خاتمی اجماع شکل گرفت؟

در آن مقطع گروه‌های خط‌ امام که بعداً به گروه‌های دوم خردادی معروف شدند و الآن به گروه‌های اصلاح‌طلب معروف هستند، به رغم تنوعشان در مجموع در مورد خاتمی به وفاق رسیدند. گروه‌های خط‌ امامی تحت‌ تأثیر گفتمان توسعۀ سیاسی بودند و آقای خاتمی هم مدافع و سخن‌پرداز بانفوذ توسعۀ سیاسی بود.

در ابتدای کار چقدر امکان پیروزی آقای خاتمی وجود داشت؟ این معرفی کاندیدا به امید پیروزی بود یا عدم حذف از میدان سیاست؟

قبل از انتخابات اغلب نیروهای سیاسی خط‌ امام فکر می‌کردند که بتوانند در این انتخابات یک اقلیت مؤثر را تشکیل دهند. کمتر کسی انتظار پیروزی قاطع خاتمی را داشت.

حزب کارگزاران در ابتدا گزینه‌های بسیاری را برای کاندیداتوری انتخابات مطرح کرد و دیرتر از دیگر گروه‌ها از خاتمی حمایت کرد. چه شد که کارگزاران و مجمع روحانیون با یکدیگر ائتلاف کردند؟

کارگزاران هم ابتدا کوشش‌هایی برای معرفی کاندیدای اختصاصی کردند ولی آن‌ها نیز متقاعد شدند که برای افزایش احتمال پیروزی یا تشکیل اقلیت قوی‌تر با دیگر گروه‌های طالب تغییر ائتلاف کنند و از خاتمی حمایت کردند.

فضای تبلیغاتی انتخابات سال ۱۳۷۶ تا چه میزان بر نتایج آن تأثیرگذار بود؟ تخریب شخصیتی آقای خاتمی که از ۳۰ فروردین حالت علنی به خود گرفته بود، چه تاثیری گذاشت؟

محافظه‌کاران در آن برهه پیروزی خود را قطعی می‌دانستند و حضور خاتمی در انتخابات را به‌عنوان خطر نمی‌دیدند بلکه آن را عاملی برای شکوهمند‌تر شدن انتخابات می‌دانستند. چیزی که آن‌ها از آن غافل بودند نارضایتی گسترده در لایه‌های مختلف جامعه به ویژه طبقۀ متوسط بود. هجوم میلیونی این ناراضیان سیاسی به پای صندوق‌های رأی بود که همه چیز را عوض کرد. تخریب‌ها علیه خاتمی (مثل کارناوال عاشورا) اثر عکس گذاشت و کسانی را که برای شرکت در انتخابات شک داشتند تشویق به شرکت در انتخابات به نفع خاتمی کرد.

قضیۀ انصراف خاتمی که در ماه‌های پایانی مطرح شد چقدر بر فضای انتخابات تأثیر گذاشت؟

قضیۀ انصراف خاتمی در مقایسه با سایر متغیر‌ها، تأثیرگذار نبود.

چه تمهیداتی برای حفاظت از آرا در ستاد خاتمی اندیشیده شده بود؟ عوامل شک و تردید که تا روز انتخابات در دل همگان وجود داشت، چه بود؟

مهم‌ترین عامل این بود که دولت هاشمی برگزارکنندۀ انتخابات بود و هاشمی به انتخابات تقلبی اعتقاد نداشت. او در نماز جمعه به مردم قول داد که من اجازۀ تقلب را نمی‌دهم و به نظر من این کار را هم کرد. در ضمن در آن مقطع اقتدارگرایان احساس پیروزی داشتند و لذا خود را برای شرایط شکست انتخاباتی آماده نکرده بودند. اما از دوم خرداد به بعد ما شاهد شکل‌گیری مراکزی بودیم که به دنبال مهندسی انتخابات رفتند. این مهندسی انتخابات در دولت خاتمی با مشکل وزارت کشور او روبه‌رو بودند و از سال ۸۴ به بعد این مشکل آن‌ها هم رفع شد.

از چه زمانی امکان پیروزی خاتمی مطرح شد؟

به نظر من نتیجه علایم سونامی پیروزی در روز دوم خرداد را همه روز بعد در ساعت ده فهمیدند، وقتی صدا و سیما خبر پیروزی بیست میلیونی خاتمی را اعلام کرد.

با توجه به این امر که رادیو در ساعات ابتدایی بامداد سوم خرداد از احتمال ورود انتخابات به مرحلۀ دوم خبر می‌داد چه تحولاتی صورت گرفت که آن نتیجۀ حیرت‌انگیز در ساعت ۷ بامداد اعلام شد؟

چنانکه گفتم آن موقع آقای هاشمی رئیس‌جمهور بود و آقای هاشمی زیر بار تقلب نمی‌رفت و نرفت.

شعارهای خاتمی در سال ۷۶ چه وجه ممیزه‌ای با شعارها و برنامه‌های دیگر کاندیداها داشت که این‌چنین مردم را به خود جلب کرد؟

جان‌مایۀ شعارهای خاتمی‌‌ همان توسعۀ سیاسی بود. او به مردم وعدۀ گشایش سیاسی داد و می‌خواست نظام سیاسی را تبدیل به چتری بکند که همۀ مردم را دربرگیرد. لذا در درجۀ اول این شعار نخبگان و تحصیل‌کردگان و دانشجویان را علاقمند کرد. آن‌ها هم مردم اطراف خود را به پای صندوق رأی کشاندند و رخداد تاریخی دوم خرداد را خلق کردند.

لفظ اصلاحات که در دورۀ ریاست‌ جمهوری خاتمی مطرح شد ناظر به چه هدف و بر چه مبنایی بود و چقدر محقق شد؟

اتفاقاً تا دو سه سال اول، خاتمی از لفظ اصلاحات استفاده نمی‌کرد. او از دولت پاسخگو، حاکمیت قانون، آزادی مطبوعات، آزادی مخالف و توسعۀ سیاسی سخن می‌گفت. با پیروزی خاتمی «گفتمان اصلاح‌طلبی» که ریشه در ادبیات اصلاح‌گری در برابر انقلابی‌گری داشت در عرصۀ عمومی رونق گرفت و به تدریج خاتمی هم از واژۀ اصلاحات استفاده کرد. به بیان دیگر منظومۀ مفهومی توسعۀ سیاسی و اصلاح‌طلبی دو منظومۀ نزدیک به هم هستند و به راحتی به هم قابل ترجمه‌اند.

اما این موضوع که چقدر اصلاح‌طلبی محقق و موفق شد، بحث دیگری است که من در مقالۀ «کارنامۀ اصلاحات» که هم‌اکنون در سایت‌های اینترنتی قابل دسترسی است، مورد بررسی قرار داده‌ام. اصلاح‌طلبی دوران خاتمی ظرفیت مردم‌سالاری را در جامعۀ ایران بالا برد ولی خاتمی و سایر اصلاح‌طلبان (به‌خاطر مخالفت قاطع محافظه‌کاران) نتوانستند مطالبات اصلاح‌طلبانۀ جامعه را به قانون تبدیل کنند. لذا جنبش اصلاحات در دورۀ او پیروز نشد اما سرکوب هم نشد، بلکه مهار شد. این جنبش پس از انتخابات ۸۸ در قالب جنبش دموکراسی‌خواهی دوباره زبانه کشید.

تجربه اصلاح‌طلبی دوره خاتمی با دیگر تلاش‌ها و تجارب رفرمیستی در تاریخ معاصر چه مرز افتراقی دارد؟

اصلاحات در دورۀ ناصرالدین شاه بیشتر در قالب اصلاحات اداری مطرح بود. در دورۀ مشروطه در قالب ضرورت عدالت‌خانه و حکومت قانون. در دورۀ مصدق نیز در قالب استقلال (از قدرت‌های خارجی خصوصاً انگلیس) و حکومت قانون (و نه حکومت شاه) مطرح شد. اصلاحات در دورۀ آقای هاشمی رفسنجانی بیشتر در قالب توسعۀ اقتصادی دیده می‌شد، ولی در دورۀ خاتمی اصلاحات بیشتر محتوای توسعۀ سیاسی و فرهنگی داشت. جالب این‌که خاتمی شعار توسعۀ اقتصادی نداد ولی دستاوردهای چشمگیری در قلمرو اقتصاد کلان جامعه داشت. با این‌که در دورۀ خاتمی قیمت نفت به ده دلار رسید، خشکسالی شد، آمریکا به‌خاطر رخداد تروریستی ۱۱ سپتامبر عصبانی شده بود و به عراق و افغانستان حمله کرده بود و ایران را محور شرارت معرفی کرده بود. با این‌ همه خاتمی هم دستاورد اقتصادی خوبی داشت و هم خطرات امنیت ملی ایران را کم کرد. ایران پیشقراول گفت‌وگوی تمدن‌ها در سازمان ملل شد. شما اوضاع آن زمان را با حالا مقایسه کنید، در حالی ‌که آمریکا در باتلاق عراق و افغانستان گیر کرده و دولت بیش از پانصد میلیارد درآمد ارزی داشته و حکومت به ‌قول محافظه‌کاران یک ‌پارچه شده است، از رونق اقتصادی خبری نیست. تهدیدات بین‌المللی علیه ایران زیاد شده و سازمان ملل تاکنون علیه منافع ایران چهار قطعنامه صادر کرده است. این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که حکومت‌هایی که مردم‌سالارانه‌ترند در جهان امروز برای جوامعشان مؤثر‌تر و کارامد‌تر می‌توانند کار کنند.


 


فخرالسادات محتشمی پور

 

هوا بهاری شده ترانه سرایی پرندگان نشاط دیگری یافته و جوانه های تازۀ بوته های رز به زندانی ها نوید رویش دوباره طبیعت را می دهد.

پیرزن باز هم خسته از همه کارهای شب عید، سر سفره هفت سین به خواب رفته و عمو نوروز در این سفر نوروزی خود باز هم دلش نیامده او را از خواب ناز بیدار کند. یک گل بهاری خوش رنگ کنار چارقد پیرزن تنها نشانه حضور عمو نوروز است وقتی که او باز هم از خواب نابهنگام خود بیدار می شود.

… و من در آستانه بهاری متفاوت گوشه گوشه سلول کوچک خود را نظافت می کنم. تا آن جا که دستم برسد تا آن جا که بتوانم خودم را بالا بکشم و قد راست کنم. آن بالا کنار آن قفل های بزرگ پنجره های کوچک سلول، عنکبوت ها پشت تارهای به هم تنیده جاخوش کرده اند و به ناتوانی من برای دسترسی به گوشه کنارهای سقف بلند شکنجه گاه انفرادی ام پوزخند می زنند. باز هم برای شستن توالت و دستشویی مواد شوینده و ضدعفونی کننده طلب می کنم. این جا کسی با مواد ضدعفونی کننده آشنایی ندارد انگار!

… آن جا من سفره هفت سین را گسترده ام. کم و کسری ها را در آخرین گشت و گذار در زمان هواخوری برطرف کرده ام با میوه درخت کاج و برگ های سبز و علف های خودرو و … این جا سیب هست ایمان هست و شقایق ها که همه جا هستند وقتی عاشق باشی! من کنار سفره هفت سین خوابم می برد و خواب گل های همیشه بهار را می بینم که گوشه چارقد پیرزن نشان از حضور عمو نوروز است. من خواب همسرجان را می بینم که قرآن در دست دعای سال تحویل را می خواند و بچه ها که منتظر اسکناس های تانخورده لای قرآن هستند تا اولین عیدی خود را از دستان پرمهر پدر بگیرند.

… حالا پدر دردانه خانم را می بوسد و با فرزندان دور از وطن به لطف تکنولوژی عید مبارکی می کند. بچه ها با دیدار روی خوش پدر شادِشادند و تبریک هاست که رد و بدل می شود. من تلفن همراه را خاموش کرده ام. بقیه تلفن ها هی زنگ می زنند. همه در نوبت تبریک هستند و دلهره مانند بختک افتاده به جان من که مبادا سخن از بازگشت به زندان باشد هنوز سال تحویل نشده!

… آن جا، بازجو می گوید: بد کردی خانم! به شوهرت ظلم کردی. تو اگر بیرون بودی همسرت می آمد مرخصی! حالا من باید عذاب وجدان داشته باشم. گیریم درب زندان باز بود تو چرا داخل شدی زن؟! می ماندی بیرون پیگیری آزادی همسرت را می کردی. می ماندی بیرون لااقل شب عیدی کنار دخترت می ماندی و کنار سفره هفت سین می نشستی تا عمونوروز بیاید شاید با یک شاخه بیدمشک! شاید …

روز دوم اعتصاب غذا با وجود این که بیست روزی است روزه دار بوده ام ضعف مفرط و فشار خون پایین حالم را خراب کرده. مراقب نگران می شود، گزارش می دهد، می خواهند مرا ببرند بهداری اما من رضایت نمی دهم. پزشک با دم و دستگاه و سرم می آید داخل سلول. من فقط همسرم را می خواهم. فریاد می زنم کسی حق ندارد اعتصاب غذای مرا بشکند تا دیدار یار حاصل شود. پزشک دلسوزی می کند. ابراز نگرانی می کند. می نشیند بالای سرم و می گوید: تا زمانی که خودتان نخواهید سرم را وصل نمی کنم ولی باید بدانید که دچار مشکلات جدی خواهید شد. خون ریزی معده کم ترین لطمه است که به خود می زنید با ادامه اعتصاب غذا. می گویم: همسرم را بند کشیده اند در انفرادی و قرنطینه و ممنوع الملاقات. باید همسرم را ببینم. پزشک می گوید: اجازه بدهید من اقدامات درمانی را شروع کنم بعد حتماً گزارش می کنم حالتان را. حال من خراب است! چشم ها بسته کنار سفره هفت سین به خواب می روم به امید دیدن گل همیشه بهار در دستان عمونوروز! پزشک بهداری دو الف همه تلاش خود را می کند برای نجات جان بیمارش! افسر نگهبان از او می پرسد: قضیه جدی است؟! انگار قضیه جدی است.

صدای افسرنگهبان را می شنوم: دکتر حالش چطوره؟ می تونه بلند شه راه بره؟ دکتر علت این سوال را جویا می شود. پاسخ این است: ملاقات دارد! از جا می پرم. ملاقات با کی؟؟؟ با همان کسی که می خواستی!

انگار بوی گل همیشه بهار است که می پیچد در تمام جان من. اثر سرم و داروهای تقویتی نیست بی شک. اکسیر حیات، مژده وصل یار است! باید با دست پر به دیدار همسرجان بروم. با شوق از مراقب خوراکی هایی که دخترم برایم روز قبل از عید آورده و من قبل از اعتصاب غذا از سلول بیرون گذاشته ام طلب می کنم. بسته ای را آماده می کنم. و تسبیح پوست پرتقالی که با زحمت بسیار برای یاردربندم تهیه کرده ام، برمی دارم.

حالا پشت درب اتاق ملاقات هستم. چشم بند را برمی دارم. چشمانم دمپایی های سپید آشنا را جستجو می کند اما داخل جاکفشی یک جفت کفش مردانه خودنمایی می کند. تمام بدنم سست می شود. مرا فریب داده اند! داخل اتاق که می شوم پدرجان را در انتظار خودم می بینم. جلو می روم بر دستانش بوسه می زنم. دلم می خواهد مانند دوران کودکی در آغوشش غرق شوم. دلم می خواهد سر بر شانه اش بگذارم و های های بگریم در سوگ آرمان های از دست رفته خودمان. جرأت نمی کنم در چشمان پدر نگاه کنم. انگار بدترین لحظه عمرم فرارسیده است.

پدرم! مبارز رژیم گذشته، زندانی سیاسی زمان شاه، کسی که عمرش را جوانی اش را وقف انقلاب کرده تا نشانی از ظلم نباشد، حالا فرزندش را که هیچ از جوانی و عمرش نفهمیده در تمام سال های سخت زندگی، در زندان مقابل خود می بیند. حال خود را فراموش می کنم و در حال پدر غرق می شوم. اما دروغی که به من گفته اند بزرگ تر از آن است که بتوان از آن گذشت. من از دیدن پدر مست و سرشار از غرورم اما باید همسرم را ببینم.به من گفته اند همسرم را می بینم!

دقایق به سرعت می گذرند. وقت ملاقات تمام است. من تسبیح پوست پرتقالی را در جیبم می گذارم و از بسته خوراکی دو عدد کلوچه درمی آورم می دهم به پدرجان و می گویم: این را بدهید به مامان از طرف من به عنوان شیرینی عید. بگویید خیلی دوستش دارم و در تمام مدت نماز و دعا یادش هستم. یاد همه تان!

… مادر عصا زنان آمده ملاقات من از شدت عصبانیت می لرزم: شما را هم کشاندند این جا این نامردها؟ مادر نمی تواند خودش را نگاه دارد مقاومتش تمام می شود. اشک هایش جاری می شود. دلم تنگ شده بود باید می دیدمت. تا همین لحظه، ملاقات با مادر در زندان برایم یک کابوس بود به هراسناکی همه کابوس های دوران کودکی که سرنیزه ها بر روی دیوار خانه نشان از حضور مهاجمان بودند. حالا حضور مادرجان چقدر آرام بخش است. مادر می گوید: کوتاه بیایید. باید بیایید بیرون باید بیایی بالای سر بچه ات! من سکوت کرده ام و تسبیح پوست پرتقالی را در دستانم فشار می دهم. چشم به چشمان مادر می دوزم و می گویم: مادرم عزیزم نگران من نباشید. این جا کنار مصطفی جایم خوب است. مادر می گوید: اگر می خواهی از تو راضی باشم باید بیایی بیرون! انگارواقعاً درب زندان را باز کرده اند و مرا دعوت به خروج می کنند. می گویم مادرجان از من راضی باش. این ها به من و همسرم و بچه هایم و همه شماها ظلم می کنند. شما از من راضی باشی من این جا راحتم. من آن بیرون بدون همسرجان می شوم آینه دق شما. راضی باشید که این جا کنار همسرجان باشم و خوش باشم. مادر سکوت می کند. وقت ملاقات تمام است. تسبیح پوست پرتقالی مادرجان را به او می دهم و او را می بوسم.

… همسرجان روز اول فروردین ساک در دست می رود سوار ماشین یشمی دو الف می شود که ببرندش داخل. درب زندان که بسته می شود، فاطمه می زند زیر گریه. می گوید: چرا انفرادی چرا؟ اشک های من هم سرازیر شده. من دلم انفرادی می خواهد. جایی که جز خدا هیچ کس نباشد. و من آینه دق کسی نباشم! انفرادی: همان شکنجه گاهی که رهبری گفته هر روزش معادل ده روز است. از این شکنجه گاه به آن شکنجه گاه فرج است!

 

منبع: نوروز


 


محدودیت منابع آبی و کاهش زمین های حاصلخیز در استان هرمزگان استفاده بهینه از آب دریا را در این استان ضروری کرده است.

هرمزگان با وجود هزار کیلومتر نوار ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان، و وجود شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب گلخانه طبیعی برای محصولات کشاورزی است.

۱۳ سال است زمین های هرمزگان طعم باران را به درستی نچشیده اند؛ اما اکنون با استفاده از آب شور دریا کام این زمین ها شیرین شده است.

امری که تداوم آن می تواند زندگی اجتماعی و اقتصادی روستائیان را بهبود بخشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: طرح کشت داربستی سبزی و صیفی جات با استفاده از آب شوردریا ابتدا به صورت آزمایشی در ۶ و نیم هکتار از زمینهای کشاورزی نزدیک به دریا در شهرستانهای بندرلنگه ، بندرعباس ، قشم ، میناب و سیریک با موفقیت اجرا شد و زیر کشت داربستی گوجه فرنگی رفت .

صادقی افزود: به دنبال موفقیتهای این طرح در افزایش کمی و کیفی محصولات، هم اکنون این ظرفیت به ۹ و نیم هکتار ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اینکه از هر هکتار ۱۵۰ تن محصول برداشت می شود، افزود: برای اجرای این طرح ۹۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

در اجرای این طرح یک چاه کوچک در کنار دریا حفر و روی آن یک آب شیرین کن کوچک نصب می شود که میزان شوری آب دریا را از ۴۰ هزار (EC) به ۳۶ هزار کاهش می دهد.

رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: این چاهک راهی به سفره های آب زیر زمینی ندارد و در فاصله ۶۰۰متری دریا حفر می شود.

صالحی افزود: آب چاهک به آب شیرین کنی که با ظرفیت ۱۵۰ متر مکعب در روز در کنار چاهک قرار دارد منتقل می شود. در این روش زمین های زیر کشت با روش آبیاری تحت فشار آبیاری می شود که باعث صرفه جویی ۵۰ درصدی آب می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مزایای استفاده از این روش را کیفیت و ماندگاری بالای محصول، افزایش تولید، کاهش زمان کشت و کاشت ایستاده و داربستی اعلام کرد.

صالحی افزایش هشت برابری تولید محصول درمقایسه با کشت سنتی ، کاهش ۱۰ برابری هزینه ها ، کاهش چهار برابری استفاده از سموم و آفت کش ها، استفاده بهتر از زمینها، ترویج کشت های متراکم و صرفه جویی در منابع محدود آب شیرین را ازمزایای دیگر این روش دانست.

معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: با این نوع آبیاری هر نوع محصول کشاورزی را می توان پرورش داد ولی هم اکنون گوجه فرنگی در حال پرورش است.

غلامپور افزود: به متقاضیان اجرای این روش تسهیلاتی تا سقف ۴۰میلیون تومان در هر هکتار می دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : مطالعه برای ظرفیت اجرای این طرح در هرمزگان در حال اجراست وپیش بینی می شود طی برنامه پنجم توسعه بیش از ۵۰۰ هکتار از زمین های نوار ساحلی به این امر اختصاص داده شود.

صالحی افزود: آموزش کارشناسان در قالب برگزاری کارگاه و دوره های کوتاه مدت ، آموزش انفرادی و گروهی به بهره برداران از جمله برنامه هایی است که برای گسترش و ترویج این طرح در حال اجراست.

وی گفت: با این روش در هر ۱۰۰ هکتار برای ۱۰ نفر بطور مستقیم و ۶۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

غلامپور معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم گفت: برای هر هکتار ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

آنچه مسلم است گسترش استفاده از آب شور دریا می تواند قدمی مؤثر برای دستیابی به موفقیت در امور کشاورزی مناطق ساحلی به شمار رود.

با پرورش و توسعه گیاهان مختلف با استفاده از آب دریا در مناطق ساحلی می توان ضمن احیای حیات و تغییر اکوسیستم منطقه موجب توسعه و رونق کشاورزی، دامپروری،کارخانجات، صنعت توریسم و ایجاد اشتغال پایدار شد.

به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از خشکسالی و برداشت های بی رویه از آبهای زیر زمینی پارسال برای نخستین بار در کشور از آب شور دریا برای کاشت محصولات کشاورزی دراستان هرمزگان استفاده شد.

ارزش استفاده از آب شور دریا برای کشاورزی زمانی آشکار می شود که بدانیم به گفته زیرراهی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان سطح آب سفره های زیرزمینی دشتهای هرمزگان بر اثر خشکسالی های ۱۳ساله و برداشت بی رویه آب ، بین ۵۲ سانتی متر تا ۲۷ متر کاهش یافته است.

همچنین متوسط تغذیه سالانه دشت‌های هرمزگان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب ومیزان برداشت از منابع آب زیرزمینی هرمزگان یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که ۹۵ میلیون مترمکعب از این میزان اضافه برداشت است .

به گزارش واحد مرکزی خبر،َهم اکنون می توان صدای امواج دریا را در لای بوته های مزارع آبیاری شده توسط دریا شنید.


 


مسعود پدرام، فعال ملی مذهبی و از محبوسین سیاسی، روز یکشنبه بعد از پایان چند روز مرخصی نوروزی، به زندان اوین بازگشت.

به گزارش تارنمای «ملی،مذهبی»، مسعود پدرام، روز دوشنبه هفته گذشته، در آستانه نوروز، همراه با تعداد معدودی از زندانیان سیاسی، به مرخصی نوروزی اعزام شده بود.

این عضو شورای فعالان ملی مذهبی، توسط دائره اجرای احکام دادگاه انقلاب اسلامی تهران در روز شنبه ۱۳۹۰/۰۸ /۲۱بازداشت شده بود.

پدرام، دانش آموختۀ ارشد علوم سیاسی و عضو شورای فعالان ملی مذهبی، در جریان بازداشت فله ای نیروهای ملی -مذهبی در اسفندماه ۱۳۷۹نیز بازداشت و بیش از سه ماه در سلول انفرادی به سر برده بود.

وی سپس در دادگاه انقلاب در سال ۱۳۸۱به ۴سال زندان و۵سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر متوقف ماند و نتیجه این دادگاه هیچ گاه به وی ابلاغ نشد.


 


یک کشتی نفتکش در میان مرجان‌های سواحل جنوب جزیره کیش به گل نشست.

به گزارش مهر، یک فروند کشتی نفتکش با پرچم کشور آفریقایی توگو بامداد روز یکشنبه ششم فروردین ماه در حالی که از جزیره لاوان به سمت جزیره لارک در حرکت بود در آبهای جنوب جزیره کیش به گل نشست.

این کشتی نفتکش ۱۸۰ متری با خود ۳۰ هزار تن نفت کوره حمل می‌کرد و در حالی که قصد تحویل گرفتن تعدادی از قطعات یدکی را در جزیره کیش داشت به علت انحراف از مسیر خود در جنوب این جزیره و در میان مرجان‌های جزیره کیش به گل می‌نشیند.

قاسم عسکری نسب رئیس اداره بنادر و دریانوردی جزیره کیش در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ساعت ۲۰ دقیقه بامداد روز یکشنبه فروردین ناخدای کشتی به گل نشسته طی تماسی با برج کنترل جزیره کیش وضعیت خود را اعلام می‌کند و تیم بررسی سوانح اداره بنادر و دریانوردی کیش به همراه شناور ناجی بلافاصله به سمت موقعیت این نفتکش حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که این کشتی حامل ۳۰ هزار تن نفت کوره است و قصد انتقال این محموله از جزیره لاوان به بندرگاه جزیره لارک را داشته که پس از ۱۲ مایل دریایی در حالی که قصد تحویل گرفتن تعدادی قطعه یدکی از جزیره کیش را داشته به علت انحراف از مسیر در ساحل مرجانی جنوب جزیره کیش به گل می‌نشیند.

رئیس اداره بنادر و دریانوردی کیش با اشاره به خطرات زیست محیطی ناشی از به گل نشستن این کشتی نفتکش، بیان داشت: اگر تانکر این کشتی سوراخ می شد تمامی مرجا‌ن‌های موجود در منطقه از بین می‌رفتند که به همین علت تیم بررسی سوانح برای بررسی آلودگی نفتی این کشتی بلافاصله مخازن آن را مورد بررسی قرار دادند و پس از بررسی میزان آلودگی نفتی آب دریا از عدم ورود نفت به دریا اطمینان کسب کردند.

عسکری نسب افزود: پس از بالا آمدن آب دریا و ایجاد شرایط مد این کشتی به سمت لنگرگاه جزیره کیش هدایت شد و پس از کسب اطمینان نهایی از سالم بودن مخازن، اجازه خروج از لنگرگاه به ناخدای کشتی داده شد.

وی تصریح کرد: طی این حادثه امکان وقوع یک فاجعه زیست محیطی بزرگ و مرگ مرجان‌های جزیره کیش بر اثر آلودگی نفتی وجود داشت که خوشبختانه این مسئله واقع نشد.


 


برخی فعالان سیاسی، از برگزاری جلسات دید و بازدید نوروزی منع شده اند.

به گزارش ندای سبز آزادی، در ادامه اعمال فشار و تهدید فعالان سیاسی، تعدادی از جمله دکتر حبیب الله پیمان از سوی نیروهای امنیتی تهدید شده اند که در صورت دید و بازدید نوروزی با آنان برخورد خواهد شد.

بر اساس این گزارش اغلب تهدید های صورت گرفته از طریق تماس های تلفنی انجام شده است.

فعالان سیاسی در سال های گذشته و خصوصا پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، با انواع تهدید ها فشارها و محدودیت ها مواجه هستند.

پس از درگذشت مرحوم عزت الله سحابی، در حال حاضر دکتر حبیب الله پیمان یکی از شاخص ترین چهره های ملی مذهبی در داخل است که او نیز مانند دیگر فعالان ملی مذهبی با افزایش فشارهای حکومت مواجه شده است.


 


شهروندان اصفهانی شنبه آینده مصادف با ۳۱ مارس ۲۰۱۲ میلادی به مدت یک ساعت و به صورت نمادین لامپ‌های غیرضروری را خاموش می‌کنند.

به گزارش فارس، مهدی جمالی‌نژاد، معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان اعلام کرد: شهروندان اصفهانی شنبه آینده مصادف با ۳۱ مارس ۲۰۱۲ میلادی به مدت یک ساعت و به صورت نمادین لامپ‌های غیرضروری را خاموش می‌کنند.

وی با بیان اینکه این حرکت در محل سی و سه پل اصفهان انجام می‌شود، اظهار داشت: ساعت زمین یک ابتکار بین‌المللی و بشر دوستانه است که نخستین بار توسط صندوق بین‌المللی طبیعت پیشنهاد شد و آخرین شنبه ماه مارس هر سال نیز اجرا می‌شود.

معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: شهروندان و صاحبان صنایع در این روز چراغ‌های غیرضروری و سایر لوازم پرمصرف برقی خود را به مدت یک ساعت خاموش می‌کنند.

وی اظهار داشت: این اقدام به صورت نمادین، ضرورت توجه به آینده زندگی در عصر گرمایش جهانی کره زمین را به همگان یادآوری می‌کند.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه آغاز این برنامه در سال ۲۰۰۷ توسط بیش از ۲ میلیون شهروند استرالیایی انجام شد، گفت: شهروندان این کشور به مدت یک ساعت تمام چراغ‌های غیرضروری را خاموش کردند که این حرکت در سال‌های بعد مورد استقبال شهروندان سراسر دنیا قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه هنوز ساعت دقیق این برنامه مشخص نشده است، تصریح کرد: خاموشی چراغ‌ها بعد از غروب خورشید است و زمان آن نیز اعلام می‌شود.


 


روزنامه نگاران زندانی ایران گویا در نوروز امسال به صورت دسته جمعی از مرخصی محروم شده اند. تعدادی از روزنامه نگاران نظیر عیسی سحرخیز نیز در بیمارستان در حال درمان هستند.

به گزارش ندای سبز آزادی، احمد زید آبادی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران روزنامه نگار ایرانی که از خرداد ۸۸ در زندان به سر می برد سومین نوروز خود را بدون مرخصی در زندان می گذراند. او درمدت سه سال گذشته تنها توانسته از یک مرخصی ۴۸ ساعته بهره مند شود.

مسعود باستانی روزنامه نگار زندانی درزندان رجایی شهر کرج نیز با گذشت بیش از دو سال و نیم از بازداشتش همچنان از مرخصی محروم است.

علی ملیحی دیگر روزنامه نگار زندانی نیز مانند احمد زیدآبادی سومین نوروز خود را در زندان می گذراند. علی ملیحی نیز که از بهمن ۸۸ دستگیر شده است در مدت دو سال گذشته تنها یک بار از مرخصی استفاده کرده است.

بهمن احمدی امویی که در نوروز ۸۹ به مرخصی نوروزی آمد و در بهار همان سال به زندان بازگردانده شد نیز پس از بازگردانده شدن به زندان از مرخصی محروم بوده است.

احمدرضا یوسفی معاون فنی و دبیر بین الملل سابق خبرگزاری ایسنا نیز دومین نوروز خود را درزندان سپری می کند.

همچنین علیرضا بهشتی شیرازی و علیرضا رجایی که در سال ۸۸ بازداشت شده بودند امسال دوباره به زندان برده شدند و نوروز خود را درزندان سپری می کند.

فرشاد قربانپور و نازنین خسروانی نیز امسال اولین نوروز خود را در زندان اوین تجربه کردند.


 


زمین لرزه ای به شدت ۴٫۸ ریشتر رودبار در جنوب کرمان را تکان داد که به گفته مسئولان محلی خسارتی بر جا نگذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، زلزله ای با قدرت ۴٫۸ ریشتر دقایق ابتدایی صبح امروز رودبار در جنوب استان کرمان را لرزاند.

کانون این زمین لرزه که ساعت ۴ و ۳۶ دقیقه روی داد در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و مشخصات جغرافیایی آن در ۵۸٫۷۳ درجه طول جغرافیایی و ۲۷٫۸۰ عرض جغرافیایی ثبت شده است.

این زمین لرزه به گفته مسئولان محلی شهرستان رودبار خسارتی در بر نداشته است اما گروه‌های امدادی این شهرستان و شهرستان‌های مجاور هم اکنون در حال آماده باش هستند.

محسن صالحی رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: این زمین لرزه ۴٫۸ ریشتری با وجود شدت بالا خوشبختانه در منطقه‌ای روی داده که خالی از سکنه بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین کانون این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری قرار داشته و به دلیل عمق زیاد میزان لرزش کم بوده است.


 


یک نماینده مجلس با اشاره به عدول دولت از برخی قوانین و ابراز تاسف از اینکه یک سری مشکلات موانعی را در مقابل مجلس برای برخورد با قانون گریزی های دولت ایجاد کرده که به مجالس بعدی نیز منتقل می شود ، تاکید کرد: مجلس بعدی هم راه مجلس فعلی را پیش می گیرد.

به گزارش اعتدال حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: دولت با بی قانونی ها و قانون شکنی هایش ، دهن کجی آشکار به مجلس و منتخبان مردم می کند و متاسفانه رفتار برخی نمایندگان حامی دولت هم مزید بر این رویه ناپسند است.

وی افزود: نمایندگان مجلس باید نظارت دقیق تری بر روی ارگان های اجرایی داشته باشند ، تا ضمن رعایت تفکیک قوا ، جایگاه و شان مجلس حفظ شود .

حسینی به برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس اشاره کرد و گفت: متاسفانه تا زمانی که دولت ها با قدرت و امکانات دولتی بر انتخاب برخی نمایندگان تاثیر گذار هستند ، شاکله و قوام مجلس متلاشی می شود.

وی افزود: متاسفانه دولت در انتخابات مجلس نهم خیلی دخیل بود و با توجه به امکانات و شرایطش بیشتر از دولتهای پیشین در شکل گیری مجلس نهم تاثیر گذاشت.

حسینی در خاتمه گفت: مجلس نهم هم تا بیاید و قانون گریزی های دولت را پیگیری کند ، سال دوم می شود ، زیرا اکثر نمایندگان مجلس نهم جدید هستند و تا بیایند به وظایف خود آشنا شوند و آیین نامه های داخلی و قوانین را بشناسند ، زمان می برد.


 


دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: براساس برنامه زمانی پیش بینی شده اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص نحوه دریافت پرینت کارت شرکت در آزمون و برگ راهنما در روزهای دوشنبه ۱۴ فروردین و ۲۱ فروردین در نشریه پیک سنجش منتشر و از روز ۱۴ فروردین برروی سایت سازمان نیز قرار می گیرد.

وی گفت: کارت شرکت در آزمون نیز از دوشنبه ۲۱ فروردین تا چهارشنبه ۲۴ فروردین برروی سایت قرار داده می شود و هر یک از داوطلبان ضرورت دارد که در این مهلت با مراجعه به سایت و با توجه به دستور العمل های مربوطه نسبت به مشاهده و پرینت کارت خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: این آزمون ۲۵ فروردین ماه سال ۹۱ برگزار خواهد شد.


 


سالی که گذشت، سال آمارهای متناقض بود، اگر چه سال اول اجرای قانونی برنامه پنجم توسعه بود که بر اساس آن باید همه آمارها از طریق تنها مرجع قانونی آن یعنی مرکز آمار ایران اعلام می شد.

تا پیش از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه، تنوع و تناقض آماری آن قدر در کشور بود که اعتراض بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی را بدنبال داشت . هر روز از هر گوشه‌ای توسط هر مقام مسوول و غیر مسوولی اطلاعاتی داده می‌شد که مشخص نبود به چه چیزی مستند است، اما قانون برنامه پنجم می‌خواست این مشکل را حل کند.

در این قانون مصوب شد که تنها مرجع رسمی انتشار آمار، مرکز آمار ایران است. مرکز آمار ایران یک مرجع تخصصی است که اطلاعاتش توسط بهترین دانش‌اموختگان علم آمار منتشر می‌شود.

حدود دو سال پیش مسوولیت این مرکز به دست کسی سپرده شد که خود از منتقدان آمارهای غیررسمی در کشور بوده و هست. عادل آذر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مشاور محسن رضایی، رقیب انتخاباتی و منتقد محمود احمدی نژاد بود اما پس از روی کار آمدن دولت نهم، به جای محمد مدد، ریاست مرکز آمار را بر عهده گرفت.

او از همان ابتدا با برگزیدن یک مدیریت ناکارآمد برای این مرکز، سکوت خبری را در این مرکز حاکم کرد. در حالی که کم کاری مرکز آمار ایران در انتشار گزارش‌های رسمی بر اساس روال قبلی مورد انتقاد همه قرار گرفت، سخنان رییس جمهور در مراسم روز ملی آمار سال ۸۹ آب پاکی را روی دست همه ریخت. احمدی نژاد در آن مراسم اعلام کرد که نیازی نیست همه آمارها به صورت علنی اعلام شود، چون ممکن است در مردم تشویش ایجاد کند.

پس از آن بود که تا مدتی بسیار طولانی از انتشار آمار خبری نبود و نرخ تورم و بیکاری و رشد اقتصادی، به عنوان سه شاخص کلان و مهم اقتصادی کشور نامشخص بود.

این روند آن قدر ادامه یافت تا نمایندگان مجلس، عادل آذر را برای ارائه گزارش نرخ بیکاری به خانه ملت احضار کردند و وقتی با آمار غیرواقعی او از کاهش نرخ بیماری مواجه شدند، فریاد دو دو به نشانهمخالفت سر دادند.

اما اقدامات غیرقابل دفاع این مرکز باز هم ادامه یافت، به طوری که نرخ تورم توسط آن اعلام نشد. در حالی که بانک مرکزی پیش از آن به طور مرتب نرخ تورم را اعلام می کرد، مرکز آمار ایران از انتشار آن خودداری کرد. این کار آن قدر ادامه یافت که مورد اعتراض رییس کل بانک مرکزی واقع شد و نتیجه آن شد که بانک مرکزی دوباره نرخ تورم را اعلام کند.

این اتفاق البته بسیار ناخوشایند بود، چون پس از آن مرکز آمار اعدادی تحت عنوان نرخ تورم منتشر کرد که هیچ نسبتی با اعداد بانک مرکزی نداشت و اغلب از آنها بزرگتر بود. این اعلام باعث شد که حتی وزیر اقتصاد هم از این آمار تبری بجوید و اعلام کند که معیار او برای ارزیابی وضعیت اقتصادی کشور، آمار بانک مرکزی است.

در این آشفته بازار، مرکز آمار ایران دوباره ترجیح داد سکوت کند و به انتشار آمار مرغداری های گوشتی و معادن فعال و غیرفعال کشور بسنده کند.

این وضعیت متناقض بار دیگر هم تکرار شد، آن هم در مقطعی که نرخ رشد اقتصادی سال گذشته از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام شد. اعداد متفاوت اعلام شده نشان داد که اختلاف بین این دو نهاد همچنان برقرار است و ظاهرا هر دو هم بر علمی بودن اعداد اعلامی تاکید دارند.

به گزارش مشرق، به نظر می رسد مهمترین اقدام عادل آذر در مرکز آمار ایران نه ایجاد یک منبع مشخص و رسمی برای اعلام آمار واحد، بلکه ایجاد تشنجی رسمی در آمارهای کشوری بود. این اقدام او باعث شد که آمارها از منابع غیر رسمی اعلام شود و به نوعی به بی اعتمادی در سطح کشور نسبت به امارها را دامن زد ، حتی آماری که از سوی نهادی قانونی و رسمی مثل مرکز آمار ایران اعلام می‌شود. شاید به دلیل همین اقدام او بود که توانست نشان ملی لیاقت را دریافت کند!


 


در آستانه برگزاری نشست اتحادیه عرب در عراق، تمهیدات امنیتی شدیدی در بغداد، پایتخت این کشور در پیش گرفته شده است.

به گزارش بی بی سی، تا زمان پایان نشست اتحادیه عرب در روز پنجشنبه آینده، پرواز هواپیماها بر فراز بغداد متوقف شده است. هم‌اکنون صدها مانع ایست بازرسی در بغداد ایجاد شده و گروه‌هایی از نیروهای امنیتی مسلح، خودروهای عبوری را بازرسی می‌کنند.

بحران در سوریه محور اصلی مذاکرات اتحادیه عرب در بغداد خواهد بود، ولی به دنبال خشونت‌های سال‌های اخیر در عراق، برگزاری این نشست، آزمونی برای دولت این کشور نیز به شمار می‌رود.

در ماه‌های گذشته چندین بمبگذاری در عراق انجام شد و این نگرانی وجود دارد که شورشیان در عراق، شرکت‌کنندگان در نشست اتحادیه عرب را هدف حمله‌های خود قرار دهند.


 


از ساعت ۱۲ روز چهار شنبه ۹ فرورین ماه تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۱۴ فرورین ماه تردد انواع کامیون‌ها و تریلی‌ها از مسیر رشت به قزوین و بلعکس ممنوع است البته به استثنای حاملین مواد سوختنی و فاسد شدنی.

به گزارش ایلنا، پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گیلان با آغاز نیمه دوم تعطیلات نوروزی محدودیت‌های ترافیکی جدید در محورهای مواصلاتی استان اعمال می‌نماید.

سرهنگ مجید جمشاد رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان این مطلب گفت: با توجه به آغاز نیمه دوم تعطیلات و پیش‌بینی خروج مسافران از استان همچنین در پیش بودن روز طبیعت ( ۱۳ فروردین ) پلیس راه استان محدودیت‌های را جهت ایجاد امنیت و کشش ترافیکی در محورهای مواصلاتی استان، اعمال خواهد کرد.

رئیس پلیس راه گیلان افزود: بر این اساس از ساعت ۱۲۰۰ روز چهار شنبه ۹ فرورین ماه تا ساعت ۲۴۰۰ روز دوشنبه ۱۴ فرورین ماه تردد انواع کامیون‌ها و تریلی‌ها از مسیر رشت به قزوین و بلعکس ممنوع است البته به استثنای حاملین مواد سوختنی و فاسد شدنی.

سرهنگ جمشاد در پایان تصریح کرد: برای روز یکشنبه ۱۳ فروردین نیز در محور آستارا به اردبیل و اسالم به خلخال از ساعت ۰۷۰۰ صبح تا ۲۴۰۰ همان روز محدودیت ترافیکی برای انواع کامیون‌ها و تریلی ها به استثنای حاملین سوخت و مواد فاسد شدنی اعمال می‌شود‌.


 


دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که ماموریت کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، احتمالا آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی دراین کشور باشد.

آقای مدودف این سخنان را روز یکشنبه در جریان دیدارش با آقای عنان که برای مذاکره با مقامات روسیه به این کشور سفر کرده، بیان کرد.

مقامات روسیه در عین حال گفته اند که هیچ ضرب الاجلی نباید در مورد اجرای طرح صلح آقای عنان وجود داشته باشد.

به گزارش بی بی سی، آقای عنان در تلاش است تا روسیه را که از متحدان اصلی سوریه به شمار می رود، تشویق به اتخاذ سیاست هایی محکم تر در قبال بشار اسد کند.

او از حمایت کامل روسیه در مورد ماموریتش در سوریه استقبال کرد. آقای عنان گفت که این ماموریت فرصتی برای سوریه است تا به خشونت ها در این کشور پایان دهد.

نماینده ویژه سازمان ملل و اتحاده عرب در امور سوریه همچنین بار دیگر از دولت این کشور خواست تا اجازه دهد کمک ها انساندوستانه به مناطق مورد نیاز در سوریه ارسال شود.

آقای عنان پیش از این، طرحی را برای برقراری صلح و پایان دادن هرچه سریع‌تر به خشونت‌ها در سوریه ارائه کرد که در چارچوب آن، نیروهای ارتش سوریه باید به عملیات نظامی علیه غیرنظامیان پایان دهند و از مناطق غیرنظامی خارج شوند.

دولت سوریه گفته است که باید ابتدا مخالفان دولت به فعالیت‌های نظامی خود پایان دهند.

قرار است آقای عنان پس از دیدار و مذاکره با مقامات روسیه به چین از متحدان دیگر سوریه سفر کند.

در همین حال ارتش آزاد سوریه و شورای نظامی مخالفان اعلام کرده اند که با همکاری یکدیگر اقداماتی نظامی را علیه دولت سوریه انجام خواهند داد.

فعالان مخالف همچنین از انجام درگیری های بیشتر در روز یکشنبه ۲۵ مارس ( ششم فروردین ) در اطراف شهر حمص خبر داده اند.

به گفته آنها این درگیری ها تلفات زیادی به همراه داشته است.

در همین حال فعالان گفته اند که در جریان درگیری های روز شنبه ۲۴ مارس دست کم ۵۰ نفر کشته شدند که اکثر این کشته ها در حمص بودند.

روسیه تاکنون دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران سوریه را وتو کرده، اقدامی که با واکنش تند جامعه جهانی روبرو شده است.

این در حالی است که به گفته خبرنگار بی بی سی، عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، از مخالفان دولت بشار اسد حمایت می کنند. این کشورها خواستار کناره گیری آقای اسد از قدرت هستند.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درجریان دیداری که امروز یکشنبه ۲۵ مارس( ششم فروردین ) با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه داشت بر ضرورت کمک رسانی بیشتر از جمله ارائه تجهیزات ارتباطی به مخالفان دولت تاکید کرد.

اما رهبران دو کشور در عین حال فراهم کردن هرگونه تسلیحات برای مخالفان را رد کردند.

آنها همچنین تاکید کردند که باید درجریان نشست “دوستان سوریه” در مورد اقدامات جدید در زمینه ارسال کمک به سوریه مذاکره شود. قرار است این نشست هفته آینده در ترکیه برگزار شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته