-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۶, یکشنبه

Latest News from AzadCyber for 03/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بر اساس طرحی که به تازگی در شورای اتحادیه اروپا به تصویب رسیده٬ کمپانی‌های اروپایی از صدور تجهیزات مانیتورینگ٬ فیلترینگ و رهگیری و جاسوسی آنلاین به ایران منع خواهند شد.

روز جمعه (۴ فروردین) اتحادیه اروپا تصمیمات جدیدی درباره ایران گرفت. بر اساس طرح‌های جدید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا٬ ۱۷ نفر از مقامات بلندپایه ایرانی از سفر به کشورهای عضو این اتحادیه منع شده و دارایی‌هایشان بلوکه شده است. گذشته از این٬ بر اساس این طرح٬ صادرات هرگونه امکانات و تجهیزات تولید کمپانی‌های اروپایی که «برای شنود و رهگیری ارتباطات اینترنتی و تلفنی طراحی شده‌اند» به ایران ممنوع شده است.

کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «اتحادیه اروپا همچنان عمیقا نگران وضعیت حقوق بشر و سرکوب گسترده شهروندان در ایران است. ما بار دیگر از مقامات ایرانی می‌خواهیم که به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر پای‌بندی نشان دهند و بستر تحقق همه آزادی‌های اساسی شهروندان ایرانی را فراهم کنند.»

ایران با سیستم فیلترینگ پیچیده و چندلایه٬ سرکوبگرانه‌ترین سیاست‌ها را در فضای مجازی پیاده‌سازی می‌کند و سخت در تلاش است تا با ارتقای سیستم جاسوسی و مانیتورینگ شبکه اینترنت و موبایل٬ تعقیب٬ پیگیری و بازداشت مخالفان فعال در جهان آنلاین را تسهیل کند. (بخوانید: افشاگری ویکی‌لیکس درباره جاسوسی دیجیتال)

اولتیماتوم به کمپانی‌های آلمانی٬ بریتانیایی و فنلاندی

 از زمان ظهور جنبش سبز پس از کودتای انتخاباتی ۸۸ و اعتراضات گسترده سیاسی در ایران که با سرکوب بی‌رحمانه حاکمیت همراه بود٬ گفته شد که برخی از کمپانی‌های اروپایی با فروش سخت‌افزار و نرم‌افزار مرتبط با سانسور و مانیتورینگ و جاسوسی آنلاین به جمهوری اسلامی٬ به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ایران یاری رسانده‌اند.

نوکیا زیمنس پس از افشای جزئیات معامله‌اش با مقامات جمهوری اسلامی و در پی اعمال فشارهای گسترده همکاری خود با ایران را قطع کرد. در ماه نوامبر ۲۰۱۱ یک کمپانی بریتانیایی (Creativity Software) فروش تجهیزات مرتبط با تشخیص موقعیت کاربران موبایل به اپراتور ایرانسل را تایید کرد و پس از اعتراض شدید نهادهای حقوق بشری و مدافعان آزادی بیان٬ اعلام کرد که صدور این‌گونه تجهیزات به ایران و سوریه را متوقف خواهد کرد.

بر اساس طرح جدید اتحادیه اروپا٬ در صورت صادرات این‌گونه تجهیزات به ایران٬ وزیر خارجه کشوری که کمپانی صادرکننده در آن مستقر است باید به دیگر اعضای اتحادیه پاسخ‌گو باشد. کمپانی‌های فعال در این زمینه٬ پیش از انجام هر معامله‌ای با ایران٬ باید جزئیات معامله را در آژانس دولتی مرتبط ثبت کنند و در صورت دریافت مجوز٬ نسبت به صدور آن به ایران اقدام کنند.

این اقدام اتحادیه اروپا٬ گام بلندی است که بسیاری از اکتیویست‌های ایرانی و فعالان آزادی بیان و حریم خصوصی در سراسر جهان٬ برای تحقق آن تلاش کرده‌اند. (بخوانید: بودجه ۱۲۵ میلیون دلاری اتحادیه اروپا برای آزادی اینترنت)

پیش‌تر اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که ارسال هرگونه تجهیزات شنود٬ رهگیری و سانسور آنلاین به رژیم‌های سرکوبگری نظیر ایران٬ به منزله قاچاق تسلیحات (دیجیتال) به این کشورها است که می‌تواند جان شهروندان و معترضان دموکراسی‌خواه را در معرض خطر جدی قرار دهد. به اعتقاد دیپلمات‌های اتحادیه اروپا «تسلیحات دیجیتال و تجهیزات جاسوسی نباید در اختیار رژیم‌هایی قرار گیرد که از به‌کار گرفتن هیچ سلاحی علیه مردم کشور خود ابایی ندارند.»


 


نتایج یک پژوهش جدید درباره میزان اهمیت دسترسی به شبکه جهانی اینترنت که توسط گروه مشاوران Boston در ۲۰ کشور قدرتمند اقتصادی (اعضای G-20) انجام شده٬ از جهات بسیاری جالب و شگفت‌انگیز بوده. در این نظرسنجی از شهروندان پرسیده شده که برای تضمین دسترسی پیوسته به اینترنت در طول یک‌سال٬ حاضرند چه چیزهایی را قربانی کنند٬ یا از چه مطلوباتی چشم بپوشند.

۷۷ درصد از شهروندان گفته‌اند حاضرند از مصرف شکلات صرف‌نظر کنند٬ ۷۳ درصد از آنها گفته‌اند حاضرند الکل را کنار بگذارند٬ ۶۹ درصد حاضرند قهوه را قربانی اینترنت کنند و ۲۱ درصد از آنها گفته‌اند که حتی حاضرند یک سال را بدون سکس سر کنند٬ اما از دسترسی پیوسته خود به اینترنت مطمئن باشند.

طراحان و مجریان این پژوهش تلاش کرده‌اند تا از نظر مادی هم میزان اهمیت دسترسی به اینترنت در زندگی شهروندان را بسنجند. اکثر شهروندان آمریکایی می‌گویند دست‌کم باید ماهانه ۲۵۰۰ دلار دریافت کنند تا از دسترسی به اینترنت چشم‌پوشی کنند. (متن کامل گزارش یافته‌های این پژوهش را از اینجا بخوانید)

اما کدام سرویس‌های آنلاین در نظر آمریکایی‌ها بیشترین اهمیت را دارند؟ آن‌طور که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد٬ جست‌وجوهای آنلاین٬ سرویس‌های ایمیل٬ دسترسی آنلاین به حساب‌های بانکی و سرمایه‌گذاری آنلاین٬ به ترتیب از مهم‌ترین سرویس‌های آنلاین برای شهروندان آمریکایی‌اند.

آهنگ رشد تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان به‌طور محسوسی تندتر شده و شتابی بی‌سابقه به خود گرفته است. نزدیک به ۲ میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان از سرویس‌های گوناگون جهان مجازی بهره می‌گیرند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پیش از سال ۲۰۱۶ به ۳ میلیارد نفر برسد. یعنی تا کمتر از ۴ سال دیگر٬ نیمی از جمعیت کره زمین به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

دومنیک فیلد٬ از شرکای گروه مشاوران Boston‌ و نویسنده کتاب «جهان به‌هم‌پیوسته: فرصت ۴/۲ تریلیون دلاری» می‌گوید «در سال ۲۰۱۰ اینترنت سهمی ۶۴۸ میلیارد دلاری در اقتصاد آمریکا داشت؛ یعنی ۴/۷ درصد از تولید ناخالص داخلی که از همه کشورهای دیگر جهان بالاتر است. چشم‌انداز آینده را بدون در نظر گرفتن اقتصاد متکی به اینترنت نمی‌توان ترسیم کرد.»

به گفته او «اقتصاد متکی به اینترنت هشتمین بخش اقتصادی سودآور در آمریکاست و حتی از دولت فدرال هم سبقت گرفته است. امروز سهم اقتصاد اینترنتی به ۶/۵ درصد در سال رسیده و رشد آن می‌تواند حتی در فرآیند غلبه بر بحران رکود اقتصادی نیز بسیار موثر و مفید باشد.»

عصر جدیدی فرارسیده است. امکانات عصر اینترنت و جهان دیجیتال بنیان زندگی را در سراسر جهان دگرگون کرده. پیش‌تر در آمریکا گفته می‌شد که مطلوباتی نظیر الکل٬ شکلات و البته سکس٬ از جمله پدیده‌های «ضد رکود»اند؛ یعنی صرف‌نظر از وضعیت اقتصادی٬ گرایش به آنها همواره در اوج خواهد بود. اما هیچ‌یک از آنها نمی‌توانست مانند اینترنت در تقویت اقتصاد و مقابله با بحران رکود موثر باشد. اقتصاد آینده٬ اقتصاد متکی به اینترنت و حتی وابسته به اینترنت است؛ در جهانی که نتیزن‌ها برای بقا در جهان آنلاین حاضرند از الکل و سکس هم صرف‌نظر کنند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به azadcyber-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به azadcyber@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته