-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۴, جمعه

Latest News from Emrooz for 03/22/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: پروین فهیمی مادر سهراب اعرابی به سید محمد خاتمی نامه‌ای نوشته و در آن رای دادن او را پا گذاشتن در راه اصلاحات بدون خشونت دانسته است. وی در گفت‌وگو با دویچه‌وله از دلایل نوشتن این نامه می‌گوید.
پروین فهیمی مادر سهراب اعرابی، یکی از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ نامه‌ای به محمد خاتمی نوشته و در آن با اشاره به شرکت او در انتخابات مجلس، تحقق سه شرط را ضروری دانسته است: آزادی زندانیان سیاسی، دلجویی و حمایت از خانواده کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان و برگزاری انتخابات آزاد همراه با آزادی احزاب و اقلیت‌ها.
وی در نامه خود خطاب به محمد خاتمی نوشته است: «روزی که شنیدم شما رای دادید اول شوکه شدم ولی بعد از چند ساعت احساس کردم خیلی بزرگوارید و دست آنها را خیلی خوب خواندید و برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ همیشه همراه مردم خواهید بود».

پروین فهیمی در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید که انتخابات را یک راه اصلاحی می‌داند و چون نمی‌خواهد خونی ریخته شود به این راه معتقد است. او می‌گوید: «من واقعاً دوست ندارم اتفاقاتی که دوروبرمان در کشورهای دیگر افتاده، مثل سوریه و لیبی، این اتفاقات در کشور من هم بیافتد. چون خودم واقعاً زخم خورده‌ام، خودم این تجربه‌ی تلخ را داشتم، دوست ندارم دیگران این تجربه‌ی تلخ را داشته باشند. برای رسیدن به آزادی خوب است که آدم تلاش کند، ولی نباید این همه خون ریخته شود. این راه فقط می‌تواند از راه اصلاحات باشد. من فقط به خاطر این صحبت کردم و نامه دادم».
بشنوید: گفت و گو با پروین فهیمی
خانم فهیمی به فیلمی اشاره می‌کند که از یک مادر اهل سوریه دیده که با گریه می‌گفته دیگر بس است. او می‌گوید: «با دیدن این فیلم یاد خودم افتادم که روزهای سختی را گذراندم و نمی‌خواهم این تجربه‌ی تلخ تکرار شود و برای دیگران اتفاق بیافتد، برای مادرهای دیگر، حتی برای دشمن».
محمد خاتمی به نامه پروین فهیمی پاسخ داده و خواسته‌های او را "بازگشت به قانون اساسی" دانسته است. آقای خاتمی همچنین تصریح کرده که خواستار از میان رفتن سوءتفاهم‌ها و بداندیشی‌ها و گشودن روزنه‌ای بازتر برای رسیدن به فضایی بهتر است.
منبع: دویچه وله


 


امروز: امروز پنج شنبه، سوم فروردین ۱۳۹۱، شورای حقوق بشر با صدور قطعنامه ای برای یک سال دیگر ماموریت احمدشهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران را تمدید کرد. ۲۲ کشور رای مثبت ۵ کشور رای منفی و ۲۰ کشور ممتنع دادند. سوئد به عنوان یکی از حامیان قطعنامه به ارائه آن پرداخت.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر، با در نظر گرفتن قطعنامه ۵/۱ درخصوص نهادسازی شورا و قطعنامه ۵/۲ که رویه عمل مکانیسم های ویژه شورا مشخص می کند (۱۹ ژوئن ۲۰۰۷) این قطعنامه به ۳ نکته پرداخته است:
۱- تمدید دستور کار گزارشگر ویژه در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران برای یک سال دیگر و درخواست از گزارشگر ویژه برای ارائه گزارش مستمر و اجرای مفاد دستور کار به شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل
۲- درخواست از حکومت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری کامل با گزارشگر ویژه و اجازه دادن به وی برای بازدید از کشور و همچنین دسترسی به همه اطلاعات لازمی که به او برای انجام دستورکارش نیازمند است.
۳- درخواست از دبیرکل سازمان ملل برای تهیه منابع لازم برای انجام دستور گزارشگر ویژه
در قطعنامه ای که برای تمدید ماموریت احمدشهید برای رای گیری در اختیاراعضای شورای حقوق بشر گذاشته شد، با در نظر گرفتن قطعنامه ۱۶/۱۹ شورای حقوق بشر در ۲۴ مارس ۲۰۱۱ و نیز قطعنامه ۶۶/۱۷۵ مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱ و دیگرقطعنامه های پیشین مجمع عمومی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران، از همکاری نکردن ایران با درخواست های شورا و مجمع عمومی که در این قطعنامه ها مطرح شده بود اظهار تاسف شده است.
این قطعنامه همچنین با استقبال از پیشنهادات گزارشگر ویژه حقوق بشردر ایران که به شورای حقوق بشر ارائه شد در خصوص افزایش (نقض حقوق بشر) و همچنین دسترسی نداشتن گزارشگرویژه واجازه ندادن به او برای سفر به جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده است.
تنها کشورهایی که به این قطعنامه رای مخالف دادند، کوبا، بنگلادش ، قطر، چین و روسیه بودند. دراین جلسه نماینده اروگوئه درخواست توقف فوری مجازات اعدام در ایران را کرد و با ذکر توضیحاتی گفت که مانند سال گذشته ممتنع خواهد ماند. نماینده کوبا از قطعنامه انتقاد کردو به دخالت کشورهای دیگر اشاره کرد و از کودتای سال ۱۹۵۳ سخن گفت و اینکه در زمان شاه جامعه بین المللی نقض حقوق بشر انجام می شد. نماینده کوبا همچنین به تحریم ها اشاره کرد و اینکه در خاورمیانه سلاح هسته ای وجود دارد اما ایران به دنبال انرژی هسته ای صلح آمیز است. او گفت که هیچ توجیهی برای ادامه کار شهید وجود ندارد. او گفت که جواد لاریجانی از کمیسیارهای عالی حقوق بشر دعوت کرده به این کشور سفر کند و ایران همکاری کرده است و با گفتن این موضوع گفت که اتحادکامل خود را با ایران اعلام می کند و گفت که وضعیت در شورا واقعیت در مورد ایران را بیان نمی کند.
روسیه و اکوادر نیز با قطعنامه مخالفت کردند و در مخالفت با آن پیش از رای گیری صحبت کردند. نماینده چین هم به انتقاد از اختصاص دادن یک گزارشگر ویژه کشوری پرداخت.
پس از آن نماینده ایران به پشت تریبون رفت. او قطعنامه را کاملا سیاسی نامید و گفت شورا نباید اجازه بدهد این بازی سیاسی ادامه پیداکند و از سوء استفاده از مکانیسم های حقوق بشر توسط برای کشورها سخن گفت. این درحالی است که در گزارش دبیر کل سازمان ملل که دو روز پیش منتشر شده بود عملا مطرح شده بود که به چه دلایلی کمیساریای عالی حقوق بشر نتوانسته به ایران برود. نماینده ایران همچنین از همکاری ایران با مکانیسم های حقوق بشر سازمان ملل سخن گفت که دقیق نبود. او به همکاری ایران در خصوص گزارش دوره ای ایران اشاره کرد که البته به گفته دبیر کل سازمان ملل بسیاری از توصیه ها و موارد مطرح شده در آن توسط ایران بی پاسخ مانده بود. او همچنین از همکاری های ایران در آینده با مکانیسم های حقوق بشر سخن گفت. او همچنین مدعی شد سطح همکاری جمهوری اسلامی با شورا باید برای رد دستور کار گزارشگر ویژه مورد توجه قرار گیرد. او به آمریکا و سوئد به عنوان حامیان این قطعنامه حمله کرد. او با حمله به گزارش احمدشهید او را به جانبداری و مغرض بودن و در نظر نگرفتن معیارهای گزارش نویسی متهم کرد.


 


امروز: محمد حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی از دیدار خانواده با آقای کروبی در روز گذشته خبر داد. به گزارش سحام، حسین کروبی در صفحه فیس بوک خود در مطلبی با عنوان "ملاقات با پدر بعد از نزدیک به چهارماه" نوشت: "امروز به مناسبت تحویل سال نو، ساعت هشت و نیم صبح قبل از سال تحویل به همراه مادر، برادرانم و خانواده به خدمت پدرم در خانه ای که در آن در حصر هستند، رسیدیم. این ملاقات حدودا ۱۲ ساعت به طول انجامید."
فرزند مهدی کروبی در این دیدار که به همراه مادر، برادران و خانواده هایشان به دیدار ایشان رفته بود، در خصوص مسائل اخیر کشور ازجمله انتخابات گزارشی به آقای کروبی ارائه کرده بود.
آقای کروبی در این دیدار ضمن تبریک سال نو و آرزوی شادی و بهروزی برای ملت و کشور، با تاکید بر ایمان داشتن به این هدف و راه مقدس، گفته بودند: " تنهایی مشکلات خاص خودش را دارد، لیکن به دلیل اینکه به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام، ایمان دارم؛ احساس خستگی و ناامیدی ندارم و هیچ موقع در زندگی به این اندازه از خداوند شاکر و شکرگزار وی نبودم، و امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر."
به گزارش سحام، حسین کروبی، در صفحه فیس بوک خود نوشت:
" امروز به مناسبت تحویل سال نو، ساعت هشت و نیم صبح قبل از سال تحویل به همراه مادر، برادرانم و خانواده به خدمت پدرم در خانه ای که در آن در حصر هستند، رسیدیم. این ملاقات حدودا ۱۲ ساعت به طول انجامید و طی چهار دیدار من با پدر، تنها اولین دیداری بود که بدون حضور فیزیکی ماموران اطلاعات انجام شد.
در ابتدا سلام همه دوستان و علاقه مندان و کسانی که به طرق مختلف جویای حال ایشان بودند بالاخص برادر عزیزم جناب آقای محمد نوری زاد را به پدر رساندم و حاج آقا هم متعاقبا تشکر و تبریک سال نو رو به همه هموطنان عزیز رساندند.
در ادامه این دیدار توانستیم خیلی از مسائل مطرح شده در این سه چهار ماه اخیر ازجمله مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس نهم و رای غیر منتظره آقای خاتمی در انتخابات و نیز عکس العمل هایی که در مورد حضور ایشان منعکس شده بود و همچنین وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۰ و سال آینده، که با بحران های جدی روبرو خواهد گردید؛ و نیز تحولات منطقه بخصوص وقایع سوریه و برخی مسائل دیگر را طی گزارشی کامل به اطلاع ایشان برسانیم. در بخشی از این توضیحات به مسئله بی سابقه رفتار تحقیر آمیز دولت با مجلس نیز اشاره گردید.
پدر در ادامه این دیدار در خصوص خودشان گفتند که من، هم از لحاظ روحی در شرایط خوبی هستم. البته ناگفته نماند که تنهایی مشکلات خاص خودش را دارد، لیکن به دلیل اینکه به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام، ایمان دارم؛ احساس خستگی و ناامیدی ندارم و هیچ موقع در زندگی به این اندازه از خداوند شاکر و شکرگزار وی نبودم، و امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر. البته هر چه هزینه بیشتر داده شود، بعدها قدر این دست آورد را بیشتر خواهیم دانست و این هزینه ها باعث می شود همه ما سعی کنیم به حفظ آن.
پدرم در پایان برای همه هموطنان عزیز چه در داخل و چه در خارج از کشور آرزوی موفقیت، شادابی و بهروزی کردند و ابراز امیدواری کردند که در آینده ای نزدیک شاهد موفقیت و پیروزی ملت و کشور باشیم."
سحام به این گزارش می افزاید که مهدی کروبی طی نزدیک به چهارماه ممنوع الملاقات شده بود. این اقدام حکومت در پی دعوت کروبی از مردم نسبت به عدم حضور در انتخابات بود.
آقای کروبی این انتخابات را فرمایشی و نمایشی خوانده بود.
در این انتخابات میزان مشارکت در تهران به حدی کم بود که از ۳۰ نفر کاندیدای مجلس برای این شهر، تنها ۵ نفر در دور اول به مجلس راه یافتند.
سید محمد خاتمی در اقدامی بحث بر انگیز رای خود را در یکی از مدارس تابعه دماوند به صندوق رای انداخت. این اقدام وی با واکنش های مختلفی روبرو شد.
آقای کروبی بارها بر این نکته تاکید کرده بود که آماده پرداخت هرگونه هزینه برای خود و خانواده اش در همراهی با مردم، خواهد بود.
مهدی کروبی به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، دومین عید خود را در حبس خانگی سپری می کنند.

دیدار خانواده مهدی کروبی با وی بعد از نزدیک به ۴ ماه


 


امروز: خانواده احمدرضا احمدپور زندانی سیاسی عضو جبهه مشارکت و از شاگردان مرحوم آیت الله منتظری که برای گذراندن دوره محکومیتش از زندان قم به زندان سپیدار اهواز تبعید شده، اجازه ملاقات با او را نیافتند.

نزدیکان این زندانی سیاسی اخیرا تحت محدودیت های فراوانی از جمله لغو مرخصی وی قرار گرفته اند.

به گزارش ندای سبز آزادی، در ادامه این محدودیت ها، خانواده آقای احمد پور که با وجود مشکلات زیاد و دوری راه برای ملاقات با او در ایام عید به اهواز سفر کرده بودند، اجازه ملاقات را نیافتند و عملا هیچ خبری از سلامتی این زندانی سیاسی ندارند.

پیش از این، تماس تلفنی این زندانی سیاسی نیز قطع شده و اطرافیان این روحانی خلع لباس شده نتوانسته بودند خبری از وضعیت او به دست بیاورند.

احمد رضا احمد پور جانباز شیمیایی است و این موضوع بر نگرانی خانواده و نزدیکان او افزوده است.


 


امروز: سبز بودن چیست؟ آیا سبز بودن تنها اعتراض به یک انتخابات و نتایج دروغ اعلام شده است؟ آیا تنها دموکراسی خواهی، عدالت جویی و پیشرفت طلبی است یا علاوه بر همه اینها که بخودی خود بسیار مهم و مطالبات تاریخی این ملتند، سبز بودن یک مشی، یک مرام و خلاصه، یک "مکتب" است؟ چند روزی از آخرین خبری که از میرحسین موسوی رسید نگذشته که در آن توصیه به صبر و گذشت کرد و البته که این پیام در کنار همه پیام های پیشین وی معنا می یابد، از جمله توصیه به پایداری و مقاومت و امید به آینده.

۱۲ اسفندی که گذشت اتفاقی روی داد که بسیاری را شوکه کرد، "خاتمی رای داد". کمتر کسی این خبر را انتظار می کشید و بسیاری بر آن خرده گرفتند، اما در میان همه بحث های موافق و مخالف در گرفته پیرامون این خبر و فارغ از همه تحلیل هایی که این رای را به نقد سیاسی کشید و بسیاری از آنها نکات در خوری داشتند، یک نکته هویدا بود، اینکه معدل جنبش سبز، روادار، صلح جو، با گذشت و معتقد به طولانی بودن مسیر دستیابی به اهداف والای خود و مهیای ایستادگی بر این راه تا در آغوش کشیدن آزادی و عدالت است.

سه چهار روز بعد از آن اتفاق، برخی از خانواده های زندانیان سیاسی و ایثارگران جنبش سبز به دیدار سید محمد خاتمی رفتند و مسایل عمدتا انتقادی خود را با وی در میان گذاشتند.

به گزارش کلمه، پروین فهیمی (اعرابی)، مادر شهید سهراب اعرابی نیز در این جمع بود. مادری که بزرگی و منش والایش از ستاره های تابناک آسمان پرستاره سبزها در حدود سه سال اخیر بوده است.

وی در این دیدار نامه ای را به خاتمی ارائه کرد. نامه ای که سندی ماندگار از شرافت، رواداری، انصاف، صبر و گذشت همراهان این جنبش عمیق اجتماعی است. صفاتی که بیش از آنکه به سرعت پیگیری مطالبات این جنبش یاری کند، به آن عمق بخشیده و بی تردید آن را نسبت به همه تحولات معاصرش در منطقه و جهان، از این جهت برجسته ساخته است.

در پاسخ به این نامه، دیگر همراه جنبش سبز، سید محمد خاتمی نیز پاسخی به وی در ۲۸ اسفند تهیه و برای وی ارسال کرد.

متن این دو نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته است در پی می آیند:

حضور محترم جناب آقای خاتمی عزیز

با عرض سلام و ادب

این سومین بار است که شما را از نزدیک ملاقات می نمایم. حس عجیبی دارم، نه برای اینکه شما را به عنوان قهرمان بپرستم چون خودتان از قهرمان پروری بیزارید، فقط به این علت که آنقدر بزرگوارید که آبروی خود را هزینه آرمان های ما مردم میکنید، برعکس کسانی که نه آبرو دارند و نه حیثیت، نه اسلام را می شناسند و نه انسانیت.

آقای خاتمی عزیز، روزی که شنیدم شما رای دادید اول شوک شدم ولی بعد از چند ساعت احساس کردم خیلی بزرگوارید و دست آنها را خیلی خوب خواندید و برای رسیدن به آرمان های بزرگ، همیشه همراه مردم خواهید بود، همچنانکه در هشت سال ریاست جمهوری تان آبروی مردم را در جهان حفظ کردید.

من یک مادرم و فرزندم را بخاطر خواسته های انسانی اش از دست دادم اما همیشه فکر می کنم چقدر خوب است همه انسان ها به خاطر دیگران از حق و آبروی خود بگذرند، بخاطر منافع ملی کشورمان، بخاطر زندانیان سیاسی در بندمان که مانند گروگان ها مورد معامله قرار می گیرند، بخاطر باقی فرزندان این مرز و بوم که همگیشان از پاک ترین و صبورترین جوانان دنیا می باشند، فرزندانی که سخت ترین روزها را گذراندند و فشارهای فراوانی را تحمل کردند و هیچگاه دست به خشونت نزدند در حالیکه شما قبول دارید این جوانان چه مشکلاتی را به جان خریدند و هنوز دارند تحمل می کنند. از کشته شدن فرزندانمان و زندانی شدن ها و توهین ها و آزارها، اما باز هم دم بر نیاوردیم و با صبوری و متانت ولی از طریق راه های مدنی جواب شایسته ای به آنها نشان دادند و خواستار آن شدند تا فضای ملتهب کشور تبدیل به فضایی دموکراتیک و قانونی شود و از راه صلح و گفت و گو به خواسته های خود پافشاری نمایند.

من نیز مانند اکثر ایرانیان صلح دوست، همیشه به مفهوم صلح فکر می کنم و امیدوارم با فرمایشات شما از طریق راه های اصلاح طلبانه همگی به آشتی ملی فکر کنیم و برای رسیدن به همدلی و تفاهم، همه سطح تحمل مخالف خود را بالا ببریم و به همان اصل زنده باد مخالف من بیشتر توجه کنیم و اگر حاکمان و قضات نیز عدالت را برقرار نمایند مطمئنا بین مردم و حاکمیت همدلی بوجود خواهد آمد و این تفاهم باعث دفاع دلسوزانه از منافع ملی کشور خواهد شد و از هرگونه تحریم و جنگ جلوگیری خواهد کرد و برای رسیدن به اهداف خود این شروط را لازم می دانم پیگیری نماییم:

۱- آزادی زندانیان سیاسی و آزادی خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی

۲- دلجویی و حمایت از خانواده های کشته شدگان و آسیب دیدگان

۳- آزادی و رعایت حقوق شهروندی و انتخابات آزاد و آزادی احزاب و اقلیت ها و مذاهب و نهادهای مدنی و آزادی اجتماعات و روزنامه ها

به امید ایرانی آزاد و آباد و برای فرزندان آینده مان

دوستدار همیشگی شما

آمنه خاتون فهیمی

مادر سهراب اعرابی
*****

بسم الله الرحمن الرحیم

بانوی سرفراز و بزرگوار، خانم آمنه خاتون فهیمی (اعرابی)

با سلام و سپاس از اظهار بزرگی و محبتتان

این سومین بهاری است که بی حضور سهراب اعرابی عزیزتان که سهراب همه ما و همه کسانی است که زندگی باعزت را پاس می دارند، فرا می رسد. و چه شورانگیز است آهنگ قلب مهربان و موج خیزی دل دریاییتان که سهراب را سیاوشی می داند که از آتش می گذرد تا جان همه آنان که به ایران می اندیشند و جمهوری اسلامی را با معنویت و رادی و مردمی می خواهند گرم و امیدوار کند.

اینک مادر سهراب که مادر زیبایی و انصاف و خردگرائی است در آستانه سال نو، بجای مویه بر عزیزش که بی گمان او را از جان بیشتر دوست می داشت، چکامه صلح و آشتی و پرهیز از خشونت و کین توزی را می سراید، سرودی که جان هر انسان حقیقت بین و خداجو و آزادی طلب را می نوازد.

در نامه تان آمده است:

" من نیز مانند اکثر ایرانیان صلح دوست، همیشه به مفهوم صلح فکر می کنم و امیدوارم با فرمایشات شما از طریق راه های اصلاح طلبانه همگی به آشتی ملی فکر کنیم و برای رسیدن به همدلی و تفاهم، همه سطح تحمل مخالف خود را بالا ببریم و به همان اصل زنده باد مخالف من بیشتر توجه کنیم و اگر حاکمان و قضات نیز عدالت را برقرار نمایند مطمئنا بین مردم و حاکمیت همدلی بوجود خواهد آمد و این تفاهم باعث دفاع دلسوزانه از منافع ملی کشور خواهد شد و از هرگونه تحریم و جنگ جلوگیری خواهد کرد"

و آنگاه برای رسیدن به این هدف والا، تحقق اموری را خواستار شده اید:

۱- آزادی ایرانیان سیاسی و آزادی خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی

۲- دلجویی و حمایت از خانواده های کشته شدگان و آسیب دیدگان

۳- آزادی و رعایت حقوق شهروندی و انتخابات آزاد و آزادی احزاب و اقلیت ها و مذاهب و نهادهای مدنی و آزادی اجتماعات و روزنامه ها

و پیشتر هم گفته بودید که "اگر این امور تحقق یابد از خون فرزندم می گذرم".

و این همه، چیزی بیشتر از آنچه در قانون اساسی ما آمده است نیست و می توان در یک کلام خلاصه کرد: "بازگشت همگان به قانون اساسی و رعایت روح آن" که خواست اساسی همه کسانی است که به جایگاه اصلی و در خور جمهوری اسلامی می اندیشند و راه مدنی اصلاح را می پیمایند. و حقا که همین است راه سربلندی کشور و رفع تهدیدها و خطرات درونی و بیرونی از کشور و مردم.

آنچه گفته اید هیچ نسبتی با عافیت طلبی و خویش اندیشی ندارد بلکه حکایت از گذشت ، سعه صدر و خیرخواهی می کند. از خداوند منان می خواهم که طنین پر امید ندا و پیامتان در جان همه ما اعم از حکومت کنندگان و حکومت شوندگان و خیرخواهان اثر کند، تا شاهد وضعی باشیم که در آن نفرت و خشونت (که از هر سو که باشد بدون فرجام است) به با هم زیستن و با هم بودن برای خدمت و رعایت حق و حرمت مردم و اخلاق و عدالت مبدل گردد.

این بنده کوچک خداوند نیز که خود را قطره ای از دریای موج خیز ایمان و همت این ملت و ذره ای ناچیز در پرتو آفتاب خداجوئی، آزادگی، استقلال خواهی و پیشرفت طلبی مردم می داند، همچون شما خواستار از میان برخاستن سوءتفاهم ها و بداندیشی ها و بدکنشی ها و گشودن روزنه ای بازتر به فضائی است، بهتر از آنچه هست، و از پیمودن هر راهی که ما را به توافق جمعی پیرامون ارزش های والای انقلاب که رعایت حرمت و حقوق یکایک فرزندان این مرز و بوم و تلاش برای رفع تهدیدها از والاترین آن ارزش هاست، دریغ نخواهد کرد.

امیدوارم شاهد تحقق هر آنچه مصلحت ملک و ملت است باشیم و همگی راهی را بپیماییم که سربلندی کشور و عزت ملت در آن است و نظام و مردم و حاکمیت، یکسان از آن بهره نیکو خواهند گرفت.

یاد شهیدان والامقام و همه عزیزانی را که سختی ها و مشکلات و محدودیت ها را در گذشته و حال تحمل کرده و می کنند گرامی می داریم و دست نیاز به درگاه بی نیاز زیبا، آفریدگار بزرگ که دگرگون کننده دلها و دیده ها و پیاپی آورنده روزان و شبان است دراز می کنیم و از او می خواهیم که حال و روزمان را به بهترین حال و روز دگرگون گرداند؛ انشالله.

با احترام

سید محمد خاتمی

پایان سال ۱۳۹۰


 


امروز: اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، می گويد که ۲۰۱۲ سالی «بسیار مهم» در زمينه حمله احتمالی به تاسيسات هسته ای ايران است و تاکيد کرده که «تهديد به حمله عليه ايران کارساز است.»

به گزارش رادیوفردا آقای باراک در گفت و گو با تلويزيون آلمان در عين حال گمانه زنی کرده که «مداخله عميق»- اصطلاحی برای هدف قرار دادن دقيق تاسيسات هسته ای ايران- موضوعی مربوط به چند هفته يا حتی چند سال نيست.

وزير دفاع اسرائيل همچنين در گفت و گو با راديوی اين کشور اظهار داشت که تهديد نظامی ايران اقدامی برای جلوگيری از گام برداشتن جمهوری اسلامی ايران به سوی توسعه سلاح هسته ای است.

وی گفت: «ما با چشمان خود شاهديم چرا ايران، که واقعا قصد دارد تا به سلاح اتمی دست پيدا کند، برخی گام ها را که از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی به عنوان نقض قوانين تعريف شده است، بر نمی دارد».

به گفته آقای باراک، «يکی از دلايل می تواند اين باشد که ايران نگران است، اگر خدای نکرده چنين کاری انجام دهد، ايالات متحده آمريکا و يا کشور ديگری عليه آنها دست به اقدام بزند».

اسرائيل که ظن آن می رود با داشتن «۲۰۰ کلاهک هسته ای» تنها کشور دارای سلاح اتمی در منطقه خاورميانه باشد همواره از برنامه هسته ای ايران به عنوان تهديدی عليه موجوديت خود ياد کرده و خواستار تشديد تحريم ها و فشار بر تهران برای دست کشيدن از غنی سازی اورانيوم است که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد.

ايران می گويد که برنامه هسته ای آن دارای اهداف صلح آميز است ولی با اين حال برای دور کردن تاسيسات اتمی خود از حملات احتمالی آمريکا و اسرائيل، قصد دارد تا آنها را به پناهگاه های زير زمينی بويژه در فردو- نزديکی شهر قم- منتقل کند.

با وجود اينکه دولت باراک اوباما اعلام کرده است که استفاده از ابزار نظامی يکی از گزينه های برخورد با تلاش احتمالی ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای است، رييس جمهوری آمريکا می گويد که اين گزينه در حال حاضر در دستور کار نيست و کشورش توان خود را بر راه های ديپلماتيک و تشديد تحريم ها بر ضد تهران متمرکز کرده است.

وزير دفاع اسرائيل بار ديگر تاکيد کرد که ايران قصد دارد تا پيش از هر گونه حمله احتمالی به تاسيسات هسته ايش به مرحله ای از مصونيت سازی برسد که ديگر راه برگشتی از آن وجود ندارد.

به گفته آقای باراک، اسرائيل نمی تواند منتظر بروز چنين وضعيتی بماند.

با اين حال، وی به راديوی اسرائيل گفته است که بايد چندين ماه به تحريم ها و مذاکرات فرصت داد تا نتيجه خود را نشان دهند «و در اين فرصت زمانی، مشخص خواهد شد آيا ايرانی ها قصد دارند يا بنا ندارند برنامه توليد سلاح هسته ای خود را متوقف کنند».

وزير دفاع اسرائيل می گويد که کشورش با آمريکا بر سر جلوگيری از دست يافتن ايران به سلاح هسته ای تفاهم دارد ولی «بين ما و آمريکا در خصوص چشم انداز و زمان بندی اين موضوع اختلاف نظر است».

باراک افزود: «برتری توانايی نظامی آمريکا و موقعيت اين کشور به عنوان يک ابرقدرت باعث شده است تا واشينگتن موضع متفاوتی در خصوص تهديدات هسته ای ايران اتخاذ کند.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به تهديدهای نظامی اسرائيل بارها هشدار داده اند که به هرگونه حمله احتمالی اين کشور پاسخی قاطع و کوبنده خواهند داد.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، اواخر اسفندماه در اين زمينه پا را فراتر گذاشت و گفت که در صورت بروز يک جنگ احتمالی، اسرائيل يک هفته بيشتر دوام نخواهد آورد.


 


امروز: کشورهای غربی «تلاش های ايران» برای مسلح کردن رژيم بشار اسد در سوريه و ارسال غير قانونی سلاح برای نيروهای امنيتی اين کشور به منظور سرکوب مردم سوريه را محکوم کردند.

به گزارش رادیوفردا آمريکا، بريتانيا و فرانسه در نشست روز چهارشنبه شورای امنيت سازمان ملل برای بررسی تحریم ها علیه ایران، جمهوری اسلامی را متهم کردند که برای نيروهای هوادار بشار اسد اسلحه و تجهيزات نظامی ارسال می کند که اين اقدامات در تضاد با تحريم های سازمان ملل است.

رزماری دی کارلو، معاون نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل در اين نشست گفت: «ما علائمی حاکی از نقض گسترده (تحريم های سازمان ملل) در زمينه ارسال غير قانونی سلاح و ادوات مربوطه از سوی ايران برای سوريه دريافت کرده ايم، که رژيم اسد از آنها برای سرکوب خشونت بار مردم سوريه استفاده می کند.»

وی خواستار هدف قرار دادن تحريم ها بر ضد افراد و موسساتی شد که قطعنامه های سازمان ملل عليه ايران را نقص می کنند.

نماينده بريتانيا نيز نگرانی های مشابهی در نشست کميته ناظر بر چهار دور تحريم های شورای امنيت عليه ايران ابراز کرد.

مارک لايال گرانت در اين زمينه گفت: «شواهد آشکاری دال بر فعاليت سيستماتيک ايران در زمينه تدارک غير قانونی سلاح برای حکومت سوريه به چشم می خورد، سلاح هايی که همين الان که ما داريم درباره آنها صحبت می کنيم برای سرکوب خشونت آميز مردم سوريه مورد استفاده قرار می گيرند.»

مارتين برينز، نماينده دائم فرانسه در سازمان ملل نيز اظهار داشت: «شواهد زيادی مبنی بر وجود يک سياست پيگير و عمدی از سوی ايران برای ارسال غير قانونی سلاح و تجهيزات مرتبط برای سوريه به چشم می خورد.»

وی افزود که در سه ماه گذشته حداقل يک مورد ارسال سلاح از سوی ايران، به کميته تحريم ها گزارش شده است.

به موجب تحريم های سازمان ملل عليه ايران که در واکنش به مقابله جويی هسته ای جمهوری اسلامی تصويب شده است، تهران از صادرات سلاح به ساير کشورها منع شده است.

يک گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۱، ايران را متهم کرد که اسلحه به سوريه قاچاق کرده است، ولی همان زمان ديپلمات های غربی اعلام کردند که اين سلاح ها به دست شبه نظاميان لبنانی و فلسطينی رسيده است.

ديپلمات ها می گويند از زمان آغاز قيام های مردمی در سوريه که يکسال از آن می گذرد، موارد متعددی از نقص تحريم ها در زمینه ممنوعیت ارسال سلاح از سوی ايران گزارش شده است.

ايالات متحده آمريکا هفته گذشته درباره پروازهای باری هوايی ايران از فراز عراق به مقصد سوريه ابراز نگرانی کرد. وزارت امور خارجه آمريکا می گويد، به عراق هشدار داده است که هواپيماهای باری ايران ممکن است حامل سلاح هايی باشند که از سوی حکومت دمشق برای سرکوب مردم اين کشور استفاده می شود.

واشینگتن در ماه فوريه تحريم هايی را عليه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی وضع کرد که بخشی از آن به خاطر حمايت از سرکوب های حکومت سوريه عليه ناراضيان اين کشور بوده است.

به گفته سازمان ملل، در جريان سرکوب های يکسال گذشته در سوريه بيش از هشت هزار نفر کشته شده اند. شورای امنيت روز چهارشنبه از طرح کوفی عنان، نماينده اتحاديه عرب و سازمان ملل برای پايان بخشيدن به خشونت ها در سوريه حمايت کرد.


 


امروز: شیرین عبادی و ۲۶ سازمان فعال مدنی ایرانی و بین‌المللی در نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌اند ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه این شورا در امور ایران را تمدید کنند و به اعزام گزارشگران موضوعی به این کشور، رضایت ندهند.

به گزارش مردمک امضاکنندگان این نامه ضمن اشاره به موارد نقض حقوق بشر در ایران، نوشته‌اند: علیرغم دعوت باز ایران هیچ گزارشگر ویژه‌ای تاکنون دسترسی حقیقی به ایران نداشته است.

آنان از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته‌اند پیشینه این همکاری را مدنظر قرار دهند و از پیشنهاد ایران برای دعوت از گزارشگران موضوعی پشتیبانی نکنند. آنان نوشته‌اند اگر گزارشگر موضوعی اعزام شود ایران می‌تواند «عدم همکاری خود را با گزارشگر ویژه توجیه کند».

امضاکنندگان این نامه هشدار داده‌اند که هر بازدیدی از سوی گزارشگر موضوعی، قبل از بازدید مقدماتی گزارشگر کشوری، «سابقه سیاسی و ساختاری را ایجاد می کند که به ویژه برای ادامه کار گزارشگران کشوری خطرناک است».

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، و سازمان‌هایی از جمله ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام، بنیاد عبدالرحمان برومند، حامیان بین المللی مادران پارک لاله در ایران، زنان تحت قوانین مسلمانان، سازمان همجنسگرایان پارسی، عدالت برای ایران، هیوس، و مرکز اسناد حقوق بشر ایران این نامه را امضا کرده‌اند.

احتمالا بررسی تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در نشست امروز ۲۲ مارس این شورا بررسی می‌شود.

پیش از این نیز شماری از سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌اند که ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه این شورا در امور ایران را تمدید کنند.

نزدیک به بیست سازمان و گروه فعال در زمینه حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده، وضعیت کنونی حقوق بشر در ایران را «نامطلوب» ارزیابی کرده و با اشاره به «امتناع ایران از همکاری با نهادهای سازمان ملل»، تصریح کرده‌اند که حمایت کشورهای عضو این شورا از تمدید ماموریت گزارشگر ویژه، اهمیتی تعیین‌کننده دارد.

در این نامه ادامه ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران «برای ایجاد زمینه همکاری ایرانیان با جامعه جهانی، اعمال فشار بر دولت ایران به منظور پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر و فراهم آوردن نظارت مجامع و کارشناسان بین‌المللی حقوق بشر بر وضعیت حقوق بشر در آن کشور» مهم ارزیابی شده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، روز دوشنبه ۲۲ اسفند (۱۲ مارس)، دومین گزارش خود را به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه کرد.

در این گزارش، از ایران به دلیل «موارد متعدد نقض حقوق بشر از جمله فشار بر روزنامه‌نگاران و منتقدان حکومت، شکنجه زندانیان، محروم بودن متهمان از حق دادرسی عادلانه و سرکوب سازمان‌یافته اقلیت‌های دینی، قومی و جنسیتی» انتقاد شده است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، این گزارش را «مملو از اتهامات بی‌پایه و اساس» خوانده است.

او همان روز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، احمد شهید را متهم کرد: به جای بیان حقایق به جهانیان با شرورترین گروه‌های تروریستی که دستشان به خون ملت ایران آغشته است، همکاری نزدیک داشته است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در آخرین گزارش خود از همکاری نکردن مقامات ایران گلایه کرده و نوشته بود که آنها با درخواست او برای سفر به این کشور موافقت نکرده‌اند.

آقای لاریجانی در روز ارائه این گزارش، به طعنه گفت که لازم نیست احمد شهید به ایران سفر کند، چون می‌تواند به «وب‌سایت‌های ضدانقلاب و معاند جمهوری اسلامی رجوع کند و این محتویات را کپی و پیست کند.»

در عین حال دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفته است تهران آمادگی خود را برای «هر گونه همکاری فنی با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه برای ارائه گزارشی منصفانه، حقیقی، قابل استناد و معتبر اعلام می‌کند.»

سازمان‌ها و گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر در نامه خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره به این اعلام آمادگی ایران، یادآوری شده است که ایران تاریخ دقیقی برای این منظور ارائه نداده است.

نویسندگان این نامه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نوشته‌اند: تلاش‏‌های ایران برای نمایش بهبود در کارنامه حقوق بشر آن مرکز آفریقایی حقوق بشر و دموکراسی، انجمن دموکراسی آفریقایی، عفو بین‌الملل، مرکز منابع حقوقی آسیا، انستیتیو مطالعات حقوق بشر قاهره، دیده‌بان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و فدراسیون بین‌المللی جامعه‏‌های حقوق بشر از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.


 


امروز: یک مقام ارشد پلیس نیویورک به مجلس نمایندگان آمریکا گفت پلیس این شهر طی هفت سال گذشته ۱۳ ایرانی را که "با دولت ایران ارتباط داشته اند" به دلیل عکاسی از نقاط مختلف شهر مورد بازپرسی قرار داده است.
به گزارش بی بی سی میچل سیلبر مدیر اطلاعات پلیس نیویورک روز چهارشنبه به کنگره آمریکا گفت: "اهمیت بین المللی نیویورک و جمعیت زیاد یهودیان در این شهر آن را هدفی بالقوه برای حملات تروریستی "از سوی ایران و حزب الله" می کند."
این اولین بار نیست که این مقام پلیس نیویورک چنین اتهاماتی را مطرح می کند.
آقای سیلبر به کنگره آمریکا گفت: " با توجه به توطئه برای ترور یک دیپلمات خارجی در واشنگتن که ایران به آن متهم است، و نیز با در نظر گرفتن لفاظی های خصومت آمیز این کشور که روز به روز بیشتر می شود، پلیس نیویورک باید در شناسایی و منحل کردن هر گونه حمله توسط ایران و عواملش هوشیار باشد."
از زمانی که یک ایرانی به اتهام طرح ریزی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن دستگیر شد، عده ای از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا موضع خود را نسبت به ایران تندتر کرده اند.
پیتر کینگ نماینده جمهوری خواه نیویورک که برگزار کننده جلسه روز چهارشنبه کنگره در کمیته امنیت ملی مجلس بود ایران را متهم کرده که با استفاده از عوامل خود در حزب الله به دنبال حملات خرابکارانه در خاک آمریکاست.
علیرغم بازپرسی پلیس نیویورک از این سیزده ایرانی، هیچکدام از این افراد متهم نشده اند و همگی در نهایت پس از بازپرسی آزاد شده اند.
نیویورک شهری توریستی است و دیدن کسانی که با دوربین عکاسی یا فیلمبرداری از نقاط مختلف این شهر عکس و فیلم می گیرند صحنه ای بسیار طبیعی است.
با این همه نگرانی از تکرار حادثه تروریستی دیگری در نیویورک باعث حساسیت بیشتری در رفتار پلیس نیویورک شده است.
به نظر می رسد افزایش تنش بین ایران و آمریکا و چند مورد طرح خرابکارانه در آمریکا تایلند و هند که ایران به آن متهم شده به نگرانی ها در آمریکا دامن زده است.
ژانت ناپولیتانو، وزیر امنیت داخلی آمریکا چندی پیش در پاسخ به نمایندگان کنگره که نگران حمله حزب الله لبنان به آمریکا بودند گفت هیچ نشانه ای از توطئه ای جدی توسط حزب الله برای این کار نیست با این همه افزود آمریکا تمام فعالیت های حزب الله را زیر نظر دارد.


 


امروز: مسئولان گردشگری و پلیس راه می‌گویند سفرهای نوروزی بیش از سی درصد افزایش داشته است. کارشناسان علت اصلی را وضعیت متلاطم بازار ارز و سقوط ارزش ریال می‌دانند که باعث کاهش سفرهای خارجی شده است.
به گزارش دویچه وله منوچهر جهانیان، رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور می‌گوید شمار سفرهای نوروزی در ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۰ به نسبت سال قبل نزدیک به ۳۳ درصد افزایش داشته است. او دوم فروردین ماه در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفته است در این روز میزان اقامت در هتل‌ها، مهمان‌خانه‌ها و دیگر مراکز اقامتی در مقایسه با روز مشابه در سال ۸۹ حدود ده درصد بیشتر شده است.

«آمار اعجاب‌آور سفرهای نوروزی»

کارشناسان امور گردشگری آمارهای رسمی سفرهای نوروزی را در اغلب موارد نادرست، نادقیق و اغراق‌آمیز تلقی می‌کنند. خسرو ایرانپور، معاون اسکان و پذیرایی ستاد تسهیلات سفرهای كشور به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا گفت «در نوروز امسال ۱۶۰ میلیون نفر - سفر به ثبت رسید كه انتظار می‌رود این رقم در سال ۹۱ افزایش داشته باشد.»

خبرگزاری مهر در گزارشی که به سفرهای نوروزی سال ۸۹ اختصاص دارد آمار رسمی ارائه شده را "اعجاب‌آور و داستانی تکراری" خوانده می‌نویسد این ارقام «بدون توجه به ظرفیت‌های واقعی و کاستی‌های حوزه گردشگری کشور و بیشتر مبتنی بر آمارسازی است.»

بنابر این گزارش نحوه محاسبه‌ی میزان سفرها که مبنای آن شمارش خودروهای ورودی به هر شهر و نادیده گرفتن شهرهایی است که مسافر از آن عبور می‌کند بیشتر با هدف "نمایش نتیجه برنامه‌ریزی‌های مسئولان کشوری و استانی" انجام می‌شود.

۱۶۰ میلیون سفر، ۲۰۰ هزار تخت

واقعیت‌های دیگری نادرستی آمار رسمی را تایید می‌کند. در سال ۹۰ در حالی مسئولان از افزایش سی درصدی سفرهای داخلی سخن گفته‌اند که هتل‌داران از کاهش ۳۰ درصدی ضریب اقامت در هتل‌ها خبر می‌دهند. خبرگزاری میراث فرهنگی دوم فروردین ۱۳۹۱ نوشت مدیر اتحادیه هتل‌داران تهران با تایید این میزان کاهش یکی از علت‌های آن را افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها در اردیبهشت سال ۹۰ عنوان کرده است.

به گفته‌ی خسرو ایرانپور در حال حاضر ظرفیت کل هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های کشور حدود ۲۰۰ هزار تخت بیشتر نیست. به رغم تردیدهایی که در مورد ظرفیت‌های گردشگری داخلی و دقت آمار رسمی وجود دارد ظاهرا کاهش شدید سفرهای خارجی نوروزی نقش مهمی در بالارفتن شمار گردشگران داخلی داشته است. از ماه‌های پایانی سال گذشته که بازار ارزهای خارجی در ایران با بحران مواجه شد و ارزش ریال تا حدود ۷۰ درصد سقوط کرد رشد پرشتاب تقاضا برای سفرهای خارجی نیز متوقف شد.

دوبرابر شدن گردشگران خارج در یک سال

جام‌جم آنلاین ۲۲ اسفند ۹۰ نوشت «نوسانات قیمت دلار اگر چه برای تورهای خارجی بلای آسمانی شده است و شمار مسافران‌شان را به شدت كاهش داده اما برای تورهای داخلی همای سعادت است.» این سایت خبری می‌نویسد «گرچه به گفته منوچهر جهانیان، معاون گردشگری كشور امسال رقم شش میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۷۲ نفر گردشگران خروجی، خبر از رشد دو برابری گردشگران خروجی نسبت به سال گذشته می‌دهد، ولی ظاهرا قرار نیست این وضع در نوروز ۹۱ ادامه پیدا كند.»

سایت خبری قدس آنلاین نیز بهمن ماه سال گذشته از قول مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی مشهد نوشت، به دلیل متغیر بودن نرخ دلار میزان استقبال مسافران از سفرهای نوروزی خارجی در این شهر بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری ایرنا خسرو ایرانپور که دبیری جامعه هتل‌داران ایران را نیز بر عهده دارد بهمن ماه سال گذشته پیش بینی کرده بود «بسیاری از افرادی كه در نوروز به مسافرت خارجی می‌رفتند، امسال مقاصد گردشگری داخلی را برای سفر انتخاب كنند.»

ناخشنودی مسئولان از سفرهای خارجی

به نظر می‌رسد مسئولان جمهوری اسلامی از رکود سفرهای خارجی چندان ناخشنود نباشند. احمد دهقانان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ماه‌ها پیش از بحرانی شدن بازار ارز یکی از علت‌های روی آوردن ایرانیان به مسافرت‌های خارجی را "غیرواقعی بودن بهای ارزهای خارجی" و ارزان بودن نسبی این سفرها عنوان کرده بود.

ظاهرا به جز ارزان بودن مسافرت‌های خارجی، این سفرها جاذبه‌های دیگری نیز برای ایرانیان دارد که باعث نگرانی مسئولان شده است. در ماه‌های پایانی سال گذشته و در پی شکایت سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت ۵۰ دفتر خدمات مسافرت هوایی به حال تعلیق درآمد.

سازمان هواپیمایی علت این شکایت را عدم حضور مدیران آژانس‌ها در محل کار خود عنوان کرده است. تعلیق فعالیت این دفترها به تجمع اعتراضی مدیران آن در مقابل دفتر سازمان هواپیمایی منجر شد.
به نظر می‌رسد در حال حاضر افزایش قیمت ارزهای خارجی گردشگران را به مسافرت در داخل کشور کشانده است. با این همه ناظران معتقدند از رونق افتادن سفرهای خارجی موقت خواهد بود و روند افزایش چشمگیر این سفرها ادامه خواهد داشت.


 


امروز: سران جنبش فلسطینی فتح بار دیگر جمهوری اسلامی را متهم کردند که در ازای میلیون‌ها دلار پول از سازمان اسلام‌گرای حماس خواسته است از مسیر آشتی با فتح دور شده و پیمان‌های تفاهمی خود با فتح را اجرا نکند.

به گزارش رادیو فردا احمد عاصف، یکی از سخنگویان فتح در کرانه باختری رود اردن، روز سه‌شنبه در این باره گفت که به تازگی ایران انتقال پول برای حماس را با شرایط تازه از سرگرفته است.

این در حالی است که در شش ماه اخیر به دلیل دور شدن سران حماس از حاکمیت سوریه و عدم حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، کمک‌های مالی تهران به حماس به حال تعلیق درآمده بود.

به گفته آقای عاصف، سران ایران از حماس خواسته‌اند که از آشتی با فتح سر باز زند و «پیمان‌هایی را که با میانجی‌گری مصر به دست آمده زیر پا بگذارد».

سخنگوی جنبش فتح می‌گوید که سران ایران به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه حمایت‌شان از حماس «بیش از آن برای ایران اهمیت دارد که بتوانند از آن صرف نظر کنند» و «اگر آشتی ملی فلسطینی عملی شود، ایران نفوذ و اهمیت خود را از دست می‌دهد».

در همین زمینه عزام الاحمد، مسئول هیئت فتح در مذاکرات آشتی با سازمان حماس، نیز روز دوشنبه گذشته گفته بود که سران ایران بار دیگر پول‌های کلانی در اختیار دولت حماس در غزه گذاشته‌اند، با این امید که حماس به مسیر انشقاق و اختلاف با فتح ادامه دهد.

این سخنان سران فتح در حالی عنوان می‌شود که محمود الزهار، فرد شماره دو در میان سران حماس، که در سرزمین‌های فلسطینی‌نشین زندگی می‌کند، هفته گذشته در تهران مهمان مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران بود.

محمود الزهار در چند روز اقامت خود در تهران پس از ملاقات با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، و شمار دیگری از مقامات ایرانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

چند هفته پیش از حضور الزهار در ایران، اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس، نیز به تهران رفته بود. اما پس از بازگشت هنیه از ایران، وی از قیام مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد حمایت کرد، امری که با سیاست‌های ایران که هم‌پیمان و از مهم‌ترین حامیان حکومت آقای اسد است، در تضاد شدید بود.

از برخی از چهره‌های حماس مانند صلاح البردویل نیز در هفته‌های اخیر اظهاراتی نقل شده بود مبنی بر این که اگر تنشی نظامی میان اسرائیل و ایران درگیرد، حماس الزاماً به سود ایران وارد حمله راکتی علیه اسرائیل نخواهد شد.

اما پس از این گونه اظهارات، سران حماس در مصاحبه‌ با نمایندگان خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، از جمله خبرگزاری فارس، در غزه این سخنان را «نادرست و تحریف شده» توصیف کردند.

اکنون احمد عاصف، سخنگوی فتح، می‌گوید که ایران از راه تطمیع‌ کلان مالی توانسته است بار دیگر حمایت حماس را به دست‌آورد.

به گفته آقای عاصف، ایران در دو سفر هنیه و الزهار، «ده‌ها میلیون دلار» به هر یک از آنها داده و آنها را با «چمدان‌های پر از پول» راهی غزه کرده است.

گفتنی است که محمود الزهار که از رقبای خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی خارج‌نشین حماس، است، در هفته‌های اخیر از برخی از اظهارات مشعل در مورد آشتی ملی فلسطینی و لزوم دور شدن حماس از پیکار مسلحانه و روی آوردن به «مبارزات مردمی» به سختی انتقاد کرده بود.

سخنگوی فتح می‌گوید حضور هنیه و الزهار در تهران در واقع نمادی از رقابت شدید میان سران حماس در غزه با رهبران خارج‌نشین حماس است و هنیه و الزهار می‌خواهند به خالد مشعل نشان دهند که این آنها هستند که حرف آخر را در مورد سرنوشت غزه و فلسطینی‌های این باریکه می‌زنند، نه سران خارج‌نشین حماس.

این در حالی است که خالد مشعل در روزهای گذشته سفر اعلام‌نشده‌ای به ترکیه داشت و با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

از سوی دیگر، طاهر النونو، یک سخنگوی حماس، روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که اتهامات سران فتح در زمینه دریافت پول‌ کلان از سوی ایران «ادعایی کذب» است.

طاهر النونو مدعی شد که این سران فتح هستند که «پول آمریکایی را بر آشتی ملی ترجیح می‌دهند».

تفاهم‌های فتح و حماس برای آشتی ملی فلسطینی از پس از تغییر حاکمیت مصر به دست آمد و چند هفته پیش، سند «نهایی» آن در قطر با حضور محمود عباس و خالد مشعل امضا شده بود، اما اجرای بندهای آن هم‌چنان معطل مانده است.

وارد شدن اتهامات جدید به ایران برای تطمیع سران حماس در حالی است که وزارت خارجه ایران از تفاهم‌های آشتی ملی فلسطینی ابراز خشنودی کرده بود.


 


امروز: ژاپن روز چهارشنبه با استقبال از خبر معاف شدن این کشور از تحريم‌های آمريکا عليه ايران اعلام کرد که به کاهش واردات نفت خود از ايران به شکل «قابل ملاحظه‌ای» ادامه خواهد داد.

به گزارش رادیوفردا اسامو فوجيمورا، از مقامات ارشد دولت ژاپن، به خبرنگاران گفت: «ما به آمريکا توضيح داديم که روند واردات نفت از ايران را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهیم داد.»

وی توضيح بيشتری در اين مورد نداد، ولی يوکيو ادانو، وزير اقتصاد، تجارت و صنايع ژاپن، می‌گويد ايران در پنج سال گذشته ۴۰ درصد از واردات نفت خود از ايران را کاهش داده است.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در راستای اعمال تحريم بر صنعت نفت ايران، ۱۱ کشور واردات نفت خود از ايران را به شدت کاهش داده‌اند.

در بيانيه وزارت خارجه آمریکا همچنين آمده بود: «اقدام کشور ژاپن در کاهش چشمگير ميزان خريد نفت خام از ايران با در نظر گرفتن چالش‌های بخش انرژی و ديگر مسائلی که اين کشور در سال گذشته با آن روبه‌رو بوده از اهميت به‌سزا برخوردار است. ما اقدامات همه اين کشورها را می‌ستاييم و از ديگر کشورهايی که از ايران نفت وارد می‌کنند می‌خواهيم از رفتار آنها پيروی کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يون آزومی، وزير دارايی ژاپن، اين تصميم آمريکا را نتيجه مذاکرات دو کشور دانسته است.

وی گفت: «من معتقدم آمريکا از پاسخ ژاپن، از جمله تصميم اين کشور برای کاهش واردات نفت از ايران در آينده استقبال کرده است.»

سال گذشته، ژاپن ۸.۸ درصد از نفت وارداتی خود يعنی روزانه سه ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه از ايران نفت وارد کرده است.

اکيوو شيباتا، رئيس موسسه «نشنال ريسورس ريسرچ»، در این باره می‌گويد که ژاپن با مشکل شديدی برای خريد نفت روبه‌رو نخواهد بود، ولی قيمت نفت افزايش خواهد يافت.

رئيس هيئت مديره شرکت نفتی «ﺁی دﯾﻤﻴﺘﺴﻮ ﮐﻮﺳﺎن»، از بزرگ‌ترين شرکت‌های پالايش نفت ژاپن، نیز در اواخر دی‌ماه اعلام کرد که «صرف نظر از اين که موضع دولت ژاپن نسبت به تحريم واردات نفت ايران چيست، پالايشگاه‌های ژاپن ديگر قادر نيستند ريسک خريد نفت خام از ايران را بپذیرند.»

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آکينيکو تمبو، رئيس هيئت مديره شرکت نفتی «ﺁی دﯾﻤﻴﺘﺴﻮ ﮐﻮﺳﺎن» و رئيس «مجمع مواد نفتی ژاپن»، در جمع خبرنگاران گفت که پالايشگاه‌های ژاپن در رويکردی «واقع‌گرايانه» در تلاش برای کاهش واردات نفت از ايران و جايگزين کردن منابع نفت خام ديگر به جای آن هستند.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در پايان آخرين روز سال ۲۰۱۱، با امضای لايحه‌ای که از سوی کنگره آمريکا تصويب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به همراه صنعت نفت اين کشور مشمول تحريم‌های جديد آمريکا قرار داد.

اين تحريم‌ها که صنعت نفت ايران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است، شرکت‌های خارجی را وادار می‌کند ميان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ايران يا بخش مالی آمريکا، يکی را انتخاب کنند.


 


امروز: سازمان عفو بین الملل با "غیر عادلانه" خواندن حکم ۶ سال حبس نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، از دولت ایران خواسته است که این حکم را لغو کند.
دادگاه انقلاب، خانم محمدی را به اتهام "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" و "اجماع و تبانی علیه امنیت ملی" به ۱۱ سال زندان محکوم کرده بود، که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال کاهش پیدا کرد.
به گزارش بی بی سی سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود که روز ۲۰ مارس، اول فروردین منتشر شده است این حکم را "غیرعادلانه" توصیف کرده و گفته است که اگر خانم محمدی برای گذراندن این محکومیت به زندان برود، یک زندانی سیاسی خواهد بود.
در این بیانیه آمده است که خانم محمدی در سال‌های اخیر به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر جوایز متعددی دریافت کرده است اما دولت ایران اجازه خروج از این کشور را به او نداده است.
عفو بین الملل در این بیانیه با اشاره به "انحلال اجباری"کانون مدافعان حقوق بشر توسط دولت ایران از مقامات این کشور خواسته است که به مدافعان حقوق بشر اجازه دهند که بدون ترس از تعقیب قضایی و آزار و اذیت فعالیت کنند.
کانون مدافعان حقوق بشر ایران را شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل به همراه تعدای از وکلای دادگستری تاسیس کرد و اعضای این کانون طی سال‌های اخیر دفاع از متهمان پرونده های سیاسی را به عهده داشته اند.
دولت ایران در سال‌های اخیر اعضای این کانون را به شدت تحت فشار گذاشته و تعدادی از اعضای آن را که از وکلای سرشناس ایران هستند، بازداشت کرده است.
در این بیانیه همچنین از نامشخص بودن نتیجه دادگاه تجدید نظر محمد علی دادخواه وکیل دادگستری و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که بنابر حکم دادگاه اولیه به ده سال زندان و ده سال محرومیت از تدریس در دانشگاه محکوم شده بود، انتقاد شده است.
عفو بین الملل در این بیانیه همچنین از عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف زاده و نسرین ستوده، از دیگر وکلای موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران نام برده است که هم اکنون در زندان به سر می‌برند.


 


امروز: مقام‌های سودان جنوبی، ایران را متهم کرده‌اند که سلاح در اختیار سودان قرار داده است.
یک سخنگوی ارتش سودان جنوبی گفت ایران موشک در اختیار ارتش سودان قرار داده است.
به گزارش بی بی سی او افزود هواپیمای بدون سرنشینی که در شهر جائو در مرز با کوردوفان جنوبی سرنگون شده، دارای مهمات ساخت ایران بوده است.
مقام‌های سودان جنوبی گفته‌اند که نیروهای جنبش آزادیبخش مردم سودان این هواپیمای بی سرنشین را سرنگون کرده اند.
سخنگوی ارتش سودان جنوبی همچنین سودان را متهم کرد که در حال بسیج کردن پیکارجویان قبیله ای در مناطق مرزی برای انجام عملیات تهاجمی است.
دولت سودان نیروهای موسوم به پیکارجویان خلق را برای مقابله با شورشیان مستقر در کوردوفان جنوبی تجهیز کرده است.
از زمان تشکیل سودان جنوبی، روابط دو کشور بر سر مسائل متعدد دچار تنش بوده است.
امنیت مرزها و تقسیم منابع نفتی از جمله این مسایل بوده است.
مرزهای قطعی میان دو کشور پس از استقلال سودان جنوبی هنوز مشخص نشده است.
حدود سه چهارم ذخایر نفتی سودان در جنوب این کشور قرار دارد ولی خط لوله های نفت صادراتی، از شمال سودان می گذرد.
سودان و سودان جنوبی، یکدیگر را به حمایت از شورشیان در طرف مقابل متهم می‌کنند.
عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، چندی پیش هشدار داد که اختلاف‌نظرها بین دو کشور می‌تواند منجر به جنگ شود.


 


امروز: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که یازده کشور جهان میزان خرید نفت خام از ایران را به مقدار قابل توجهی کاهش داده اند و در نتیجه، موسسات مالی مستقر در آنها مشمول تحریم‌های مصوب کنگره آمریکا نخواهند شد.
به گفته خانم کلینتون، این کشورها عبارتند از بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا.
به گزارش بی بی سی وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای که سه شنبه ۲۰ مارس منتشر کرد، نوشته است که اقدام این کشورها، با توجه به نیازشان به انرژی در این دوران دشوار در اقتصاد جهان، کار آسان نبوده است.
خانم کلینتون نوشته است که این کشورها مجبور بوده اند راهی برای جایگزین کردن خرید نفت از ایران بیابند، در حالی که برای تأمین انرژی مورد نیاز خود به آن متکی بوده اند.
او تصمیم اتحادیه اروپا برای توقف خرید نفت خام از ایران را نشانه ای از همراهی این اتحادیه خوانده و گفته است که این کار روشن کرده است که کشورهای اروپایی به لزوم پاسخگو کردن ایران در قبال تعهدات بین المللی اش پایبند هستند.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با اشاره به چالش هایی که ژاپن در طول سال گذشته در زمینه انرژی و موارد دیگر با آنها روبرو بوده است، اقدام این کشور در کاهش قابل توجه خرید نفت خام از ایران را امری قابل توجه دانسته است.
خانم کلینتون نوشته است: "ما اقدام این کشورها را ستایش می کنیم و از سایر کشورهای وارد کننده نفت خام ایران می خواهیم که از آنها پیروی کنند".
او گفته است که دولت آمریکا در حال رهبری یک ائتلاف بین المللی بی سابقه برای وارد آوردن فشاری عظیم بر ایران است تا حکومت این کشور را به تغییر رفتار خود وادار کند.
خانم کلینتون ابراز امیدواری کرده است که دیپلماسی به همراه افزایش فشار بر ایران بتواند این کشور را وادار کند که به الزامات بین المللی خود پایبند باشد.
ایران قرار است به زودی در مورد برنامه اتمی خود با نمایندگان گروه ۱+۵، شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، مذاکره کند.
شورای امنیت تا کنون با صدور چند قطعنامه از ایران خواسته است تمام فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می کنند که به دنبال دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی است.
این در حالی است که رهبر ایران در سخنرانی نوروزی خود برای چندمین بار تأکید کرد که کشورش نه سلاح اتمی ساخته است و نه قصد ساختن آن را دارد.


 


امروز: دولت هند از توافق ابتدایی با ایران برای صادرات سه میلیون تن گندم به این کشور خبر می دهد .

به گزارش فارس به نقل از روزنامه اکونومیک تایمز چاپ دهلی نو ایران درخواست رسمی واردات سه میلیون تن گندم از هند را به این کشور ارائه کرده است . بر اساس این گزارش سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی ایران قصد دارند این میزان گندم را از هند خریداری کنند . بر این اساس شرکتهای ایرانی نظیر کارخانه آرد گندم کنگان ، شرکت ای ال پی و شرکت تجاری بازرگانی مگنا تا کنون درخواست رسمی خود را برای واردات گندم از هند به این کشور ارسال کرده اند . این درخواستها از طریق سفارت هند در تهران به سازمان صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی هند ارسال شده است . این گزارش حاکی است یک مقام آگاه این سازمان در هند تاکید کرد تا کنون دو شرکت هندی تمایل خود را برای صادرات گندم به ایران اعلام کرده اند . هند امسال بیش از 88.31 میلیون تن گندم تولید خواهد کرد و با توجه به ذخایر 23.4 میلیون تن این کشور می تواند امسال میزان صادرات گندم خود به کشورهای مختلف از جمله ایران را افزایش دهد . هند بار دیگر از سپتامبر 2011 صادرات گندم را آغاز کرده است . توافق اخیر ایران و هند برای پرداخت 45 درصد پول نفت صادراتی ایران از طریق روپیه است. دولت هند همچنین پرداخت پول نفت ایران با روپیه را از مالیات معاف کرده است تا پالایشگاههای این کشور تمایل بیشتری برای استفاده از این مکانیسم برای پرداخت پول نفت ایران داشته باشند . ایران طی ماههای اخیر گندم زیادی از کشورهای روسیه استرالیا و پاکستان وارد کرده است . ایران در سال 2007 - 2008 میلادی بیش از هشت میلیون تن گندم وارد کرده است .هند همچنین قرارداد فروش و صادرات 60 هزار تن شکر خام به ایران را نهایی کرده که مهمترین خرید خارجی ایران از زمان اعمال تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا در چند ماه اخیر است. اولین محموله از این قرارداد به وزن 19 هزار و 800 تن در بندر بمبئی، آماده ارسال است و قرار است تا ماه آینده ، تمامی این محموله تحویل ایران داده شود. منابع دولتی و رسمی هند تاکید کردند که مشکلی بر سر راه این معامله و قرارداد نیست و حتی هند آماده است شکر بیشتری به ایران بفروشد.هند پس از برزیل ، دومین تولید کننده بزرگ شکر در جهان محسوب می شود .این گزارش حاکی است ایران باید تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی ، حدود 324 هزار تن شکر خام وارد کند.سازمان جهانی شکر که مقر آن در لندن است در گزارشی اعلام کرد ایران در سال 2010 میلادی حدود 1.8 میلیون شکر و مواد شیرین کننده وارد کرده است و انتظار می رود در سال 2011 و 2012 میلادی به حدود 1.6 میلیون شکر خام نیاز داشته باشد.هند پس از چین ، دومین خریدار اصلی نفت ایران محسوب می شود که نزدیک به 11 میلیارد دلار از ایران نفت خریداری می کند اما در مقابل فقط 2.7 میلیارد دلار به ایران صادرات دارد.تحریم های بانکی و مالی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه های گذشته تشدید شده و انتقال پول را در خرید و فروش های خارجی برای ایران دشوار کرده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته