-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۲۷, شنبه

Latest News from Emrooz for 03/16/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: این پاسخی است برای کسانی که مرا می‌شناسند.

خود را موظف می‌دانم که به سوال آنان جواب دهم و شاید این توضیح خودم را نیز آرام کند.

کوچ کردن؛ چیزی که در فرهنگ شریعتی، «هجرت» خوانده می‌شود در ۵۲ سالگی، چندان جذاب و آسان نیست. مگر اینکه جان به لب رسیده باشد یا وظیفه‌ای در پیش رو که رفتن را توجیه کند. تازه آن هم بدون نرگس و دوقلوها یعنی علی و کیانا که دنیایی از دردسر و لذت هستند.

نرگس آمدن را قبول نداشت. در پی راضی کردن او بودم که موفق نشدم. اما با توجه به آزادی در تصمیم‌گیری هر فرد، او که فعال حقوق بشری است با گرایش مذهبی و ملی که ریشه و تبار ترکی دارد، در ایران ماند.

چه سخت است دوری ازمادری که صبوری در پایش تجربه آموخته و زن و فرزند. اما زمانی که تحلیل و وظیفه و اعتقاد عملی را ایجاب کند، باید انجام داد. همان گونه که دشوار بود ۱۴ سال زندان کشیدن . تدبیر چنین نبود که جوان دوره انقلاب به تقدیر زندان مبتلا شود که شد.

موافقان و مخالفان کوچ من کم نبودند، با بسیاری سخن گفتم. موافقان رفتن من یا آمدن من دلایل شبیه به من داشتند. عده‌ای با لطف بیشتر به من خطر جانی که در داخل تهدید می‌شوی را بیان داشتند، اما دلایل عمده این بود: زندان رفتن تو حتمی است. در زندان آنقدر مفید نیستی که در خارج مفید خواهی بود. به دلایل گوناگون این مفید بودن را برمی‌شمردند: ۱- تجربه طولانی ۲ - توان ارائه تحلیل ۳- توان کاری. البته این دلایل را در حد توان من می‌خواستند و اغراق نمی‌کردند. اما جان تحلیل این بود که در خارج مفیدتر از زندان هستی. چرا که محکومیت ۷ ساله ۱۳۷۹ه.ش آماده اجراست. پرونده آماده دستگیری بهمن ماه ۱۳۸۹ ه.ش که از دادسرا روانه دادگاه بود.

موافقان از بزرگان تا جوانان و میان‌سالان بودند و طیفی خاص را شامل نمی‌شد.

مخالفان دلایل عام و خاص داشتند. جمعی مخالف رفتن به خارج بودند، آن را نادرست می‌دانستند، زندان رفتن و مقاومت کردن را صواب‌تر از خارج رفتن می‌دانستند و بر نظر خود دلایلی طرح می‌کردند.

دلایل عام چنین بودند: ۱- داخل اصل است. ۲- در خارج اختلافات زیاد است. ۳- خارجی‌ها ذهنی هستند. ۴- ناامیدی و افسردگی در کمین مهاجران است.

اما دلایل خاصی برای نرفتن‌ام مطرح می‌شد: ۱- کارآیی تو در داخل بیشتر است. ۲- تو زندان کشیدن بلدی. ۳- با رفتن تو عده‌ای ناامید می‌شوند. ۴- حتی در داخل بمان و کاملا سکوت کن، اما نرو. چون در شرایط خاص می‌توانی مفید باشی.

دلایل مخالفان مهم بود، همچنین دلایل موافقان صحیح. بودند عده‌ای که پیشنهاد رفتن به خارج را مطرح می‌کردند. دلیل آنان این بود که زیستن جنینی و حداقلی برای تو کافی نیست و در زندان چیز جدیدی به خود اضافه نمی‌کنی، اما خارج عرصه جدیدی است که باید بیازمایی.

در برابر مقاومت می‌‌گفتند که نباید بترسی و محافظه‌کار شوی. جالب این بود که در بند ۳۵۰ زندان اوین یکی از زندانیان دانشجوکه جوان پرشر و شوری است، به من گفت که نباید به زندان می‌آمدی، باید به خارج می‌رفتی، زندان برای تو تکرار است. تو برای ما حرف‌ها و عمل نو داشتی. نسل من از تو چیزهای نو و جدید دیده است. در خارج مفیدتر هستی. سخنان او را در ۲۰/۲/۹۰ در اتاق ۹ بند ۳۵۰ که به من گفت در گوش دارم.

اینها شمه‌ای از نظر مخالفان و موافقان خروج من از کشور بود. اما دلایل آمدن من:

در سال ۱۳۸۱ در پاریس که بودم پیشنهاد تحصیل به من داده شد. اما هدی صابر، علیجانی و من با یکدیگر همکار بودیم. هدی صابر حتی به مدت ماندن سه ماهه من انتقاد داشت. در نتیجه ماندن در پاریس منتفی شد. اما ذهنیت من از خارج منفی نبود. بلکه معتقد بودم که موقعیت افراد، شرایط در داخل یا خارج بودن را تعیین می‌کند.

مهندس سحابی در آبان ماه ۱۳۸۹ پذیرفت که عده‌ای به خارج بروند منتها با حفظ اصول ملی - مذهبی. این تحلیل را پذیرفته بود که امکان کار و فعالیت کردن به ملی - مذهبی‌ها داده نمی‌شود، باید صدای خود را از خارج به گوش داخل رساند.

چون لزوم رفتن به خارج را من مطرح کرده بودم، مهندس سحابی به خود من گفت برو. آذر ماه ۱۳۸۹ او اصرار داشت که من از ایران خارج شوم. در حالی که او برای رفتن اصرار داشت، من دچار تردید بودم. بخصوص در مورد رفتن خودم. با مقاومت نرگس برای آمدن انگیزه من کمتر شد. نرگس بعد از آزادی، بیماری‌اش به کندی بهبود می یافت.

مهندس سحابی رفتن بعضی افرادی را که م.م بودند را تایید کرد که در صورت تمایل خود به خارج بروند.

در چارچوب ارمانهای ملی‌مذهبی فعال شوند.

در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ه.ش دستگیر شدم که خودش سرنوشتی بود. پرونده جدیدی به عنوان طراح تظاهرات ۲۵ بهمن و مشاور ارشد کروبی و فعالیت در جنبش سبز برایم تشکیل شد که عنوان آن محاکمه همه فعالیت‌های من از سال ۱۳۸۱ تا زمان دستگیری بود.

در سه ماه و چند روزی که در بازداشت بودم از ۹/۲/۹۰ تا ۲۷/۲/۹۰ در بند ۳۵۰ زندان اوین در اتاق ۹ بودم.

با هدی صابر روی بسیاری از کارهای که می شد حرف زدیم که اشتراک نظری انتشار تعاملی بر روی شش منشور بود که در باره ان خواهم نوشت.

ازادی من از زندان خود حکایتی دارد. که بعد ازازادی و آن بازداشت یک روزه و آزادی مجدد نه برای من و نه برای هدی قابل پیش بینی نبود. البته ما در سرزمین غافلگیری‌ها زندگی می کنیم. اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ به ماجرای طوفانی خرداد ختم شد. پدر، خواهر و برادر در پی هم و در ادامه هم و در پیوند با هم رفتند. در ده روز که فاجعه مهندس، تراژدی هاله و حماسه هدی رخ داد. آن سان سخت و تلخ و عجیب بود که بهت آور نمی نمود.

اما این همه ماجرا نبود. برخورد وزارت اطلاعات یا به قول خودشان تعامل آنها شروع شد که مردم برای آن هشدار می دادند؛

حکم ۵ ساله داری که باید بکشی، پرونده دوم هم وجود دارد.

مواظب رفتار خودت باش، تو زن مریض در پای اجرای حکم داری و دو فرزند خردسال داری.

اما نتیجه این توضیحات این بود که

ملی - مذهبی نباید فعالیت کند، تو نباید مصاحبه کنی، مقاله بنویسی و موضع سیاسی روز بگیری. اما ملی - مذهبی نمی توانست بیانیه ندهد. برای هر بیانیه یک نفر را می زندانیمی کردند: رجایی، پدرام، مدنی، احسان هوشمند و...

اما مصاحبه و مقاله نویسی من می توانست انجام نگیرد. منتها من قولی به آنان ندادم. کارهایی بود که مهمتر از بیانیه نوشتن و مصاحبه کردن بود که می شد انجام داد. احضار یا تعامل به قول اطلاعاتی‌ها هر ۱۵ یا ۲۰ روز تکرار می شد. در آبان ماه ۱۳۹۰ فشار بیشتر شد. بعد از بیانیه ۱۴۳ نفر به خاتمی و بعد بیانیه ملی - مذهبی در باره شهادت هاله و هدی، پیام‌های اطلاعات سپاه هم برای زندان کشیدن بود. آنان با وزارت اطلاعات روی نحوه برخورد با من تفاوت داشتند یا به ظاهر چنین بود. اما هدف یکی بود. توقف کامل ملی - مذهبی‌ها و فعالانی مانند من به هر شکل ممکن. منتها وزارت اطلاعات فنی تر برخورد می کرد.

با نزدیک شدن انتخابات اسفند ۹۰ فشار بیشتر شد. با اعلام حکم بدوی ۱۱ ساله نرگس در آذرماه به ما ابلاغ شد که اگر در تهران بمانید، هر دو دستگیر می شوید. یا احتمال دستگیری شما بالاست. اما اگر به شهرستان بروید احتمال دستگیری کمتر است.

کارهایی بود که می توانستم انجام دهم. برای زندان رفتن همیشه وقت هست. این جمله را به بسیاری از جوانان که در تب و تاب دستگیری می سوزند گفته ام.
امکان ارتباط دیگران با من به صفر رسیده بود. هر کس تلفنی به من می کرد تحت نظر قرار می گرفت. یا رابطه منظم با من داشت تلفنی یا حضوری احضار می شد و تهدید به اخراج از کار یا دانشگاه یا دستگیری می شد. روزی یکی از بچه‌ها گفت رابطه با خارج کشوریهااز تو ساده تر است.

تمام جلسات و دیدارها باید تعطیل می شد یا اینکه مخفیانه برگزار می شد. باز با این شرایط و حتی رفتن اجباری از تهران به شهرستان فشار را تحمل کردم. اگر چه در دی ماه با علی و کیانا در زنجان بسیار حال کردم، چون اوقات فراغت اجباری فراهم شده بود. آنها را به پارک می بردم و برف بازی می کردیم. کیانا بانوی قصر سنگی بود، علی سرباز قصر و من مفتخربه مقام نگهبانی از سوی کیانا شده بودم. علی و کیانا از روز تولد تا امروز همیشه در خانه‌های مختلف فامیل چون کولی‌ها روزگار گذرانده اند. نه اتاق مخصوص به خود و نه مهد کودک مشخصی. اگر چه این دو شلوغ و پرسروصدا هستند گاهی اعتراض‌شان این است که چرا ما خانه نداریم؟ البته زود فراموش می کنند. اما این از خاطرشان هم محو می شود؟

زیستن در اضطراب حق هیچ کس نیست. زندگی با استرس سزای هیچکس نیست. اما این دو بچه دو بار دستگیری پدر و مادر خود را به چشم دیده اند آن هم شبانه و به شکل حمله و هجوم به خانه. علی در آخرین بار تماس تلفنی اطلاعات سپاه که ناظر گفتگو بود گفت کیانا باز ماموران امنیتی بابا را اذیت می کنند.

در اوایل بهمن ماه برخی شواهد دال بر اجرای حکم من بود. روز ۱۷ بهمن اطلاعات سپاه زنگ زد و گفت که دو روز دیگر تهران باش که با تو کار داریم. من مخالفت کردم. گفتم که وزارت اطلاعات با من در تماس است و مدام احضار می شوم. گفت به ما ربطی ندارد. گفتم دو روز دیگر نمی توانم. گفتند باید بیایی. گفتم در عمل تبعید به شهرستان شده ایم، دیگر چه می خواهید؟ گفت یک کلام می آیی یا اینکه می آییم جلو خانه منتظر باش.

دو روز بعد از شعبه ششم اوین زنگ زدند که پرونده سال ۱۳۸۹ برای دادگاه آماده شده. آخرین دفاع خود را انجام بده. گفتند که روز ۲۰ بهمن به اوین بیا، برای آخرین دفاع. اطلاعات سپاه سریع جواب امتناع من را داد.

می دانستم که به اوین بروم بازداشت می شوم وزارت اطلاعات زنگ زد. اوضاع را شرح دادم. گفتند تو کارهایی می کنی که آنها (اطلاعات سپاه) حساس شده در چشم انداز ایران مقاله می نویسی. کارهایی می کنی که ما می دانیم، اما آنها تحمل نمی کنند، تو زیرابی کار می کنی.

گفتم تبعید غیررسمی از آذر ماه از تهران، نه مصاحبه، نه مقاله. من چه کار می کنم؟ در حالی که حق دارم که فعالیت کنم. فعالیت حق من است و تصمیم آن هم با من است. البته مامور وزارت همیشه می گفت که تو نباید هیچ فعالیتی کنی. مامور وزارت تاکید داشت که به شعبه ششم مراجعه کنم. باور من دستگیری بود. مراجعه من به اوین می توانست به اجرای حکم ۷ ساله منجر شود. همچنین پرونده جدید هم که سر جایش بود.

با توجه به اینکه تا حد توان سعی کردم که نه زندان بروم و هم اینکه کارهایی را انجام بدهم که باید انجام می شد. اما دیگر غیرممکن شده بود. حتی تبعید غیررسمی و ممانعت از هر فعالیتی اطلاعات سپاه را راضی نمی کرد.

تصمیم قطعی گرفتم که خارج شوم. این تصمیم را روز ۱۹ بهمن گرفتم. بعد از اینکه مجبور شدم شبانه در سرمای زیر بیست درجه زنجان به قزوین بروم.

شاید طنز تاریخ بوده برای کسی که بیش از ۱۴ سال زندان کشیده و سرباز جوان انقلاب بوده در فردای سی و سومین سالروز انقلاب ۲۲ بهمن باید مخفیانه از طریق کوه و کمر از کشورش خارج شود. اولین اعلامیه را در سال ۱۳۵۳ در دبیرستان محمدرضاشاه قزوین که بعد از انقلاب خودم نامش را میهن دوست گذاشتم و اکنون نامش پاسداران است، پخش کردم و بعد از خواندن کتاب آری اینچنین بود برادر، زندگی من هم چنین شد. حال بعد از ۳۷ سال فعالیت ناچار شدم مخفیانه از ایران خارج شوم. در نزدیک مرز جایی که خاک ایران بود، آرزویم این بود که انسان بمانم، به کشورم وفادار باشم و برای آزادی تلاش کنم. در حالی که جان وشیره‌های جانم با من نیامدند.

شرح وضعیت و شرایط من برای خروج از ایران را به قصد توجیه ننوشتم اما خودم را موظف دیدم که برای آنان که من را می شناسند توضیح بدهم که چرا آمدم.

بی گمان این شرح هزاران هزار نفری که به اجبار ایران را ترک کردن اما بیان تجربه هر فرد به اشتراک گذاشتن درک و شرایط خود با دیگران است.

خوشحال خواهم شد به تمام کسانی که نگران چگونه ماندن من هستند مرا از نصایح و نقدهای خود بی‌نصیب نگذارند مطمئن هستم که ایران آبستن حوادث جدیدی است که می‌تواند برای دموکراسی‌خواهی مغتنم باشد، اما مطمئن نیستم که جامعه بتواند از این واقعیت‌های جدید استفاده مفید کند. می‌خواهم برای اطمینان و تقویت استفاده از موقعیت‌های جدید در راه دموکراسی‌خواهی تلاش کنم پس همدیگر را کمک کنیم.

خالق رمان جان شیفته می گوید که روحهای بزرگ در زمانهایی به یاری جانهای قوی نیازمندند.

الگو‌های زندگی من که جانهای شیفته بودند و راهنماییهای همه انانی دغدغه فردای بهتر دارند کمک خواهند کرد تا به سوی روزهای بهتر گام برداریم ایران منتظر دموکراسی است .

اگر دلی شوریده پردردی ازشرایط سخت وطن دارم اما همراه کوشنده این کاروان دموکراسی خواهی خواهم بود.

در این باره یک سینه سخن دارم که به تعامل با شما خواهم گذاشت.


 


امروز: شورای هماهنگی راه سبز امید در آستانه سال جدید و جشن باستانی نوروز پیامی را برای همراهان جنبش سبز و آزادی خواهان ایران صادر کرد. در بخش از این پیام آمده است: نوروز فرصتی است برای ارزیابی سالی که پشت سر گذاشته‌ایم و اندیشیدن برای سالی که در پیش داریم. سال 1390 را در حالی پشت سر گذاشتیم که سرکار خانم زهرا رهنورد، و آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، همراهان بزرگوارمان در حبس خانگی بودند، و بسیاری از یاران آزاده و گرانقدرمان در سلول‌های انفرادی یا جمعی، زندانی استبداد. جرم تمام آنها و شهیدان جنبش سبز ملت ایران، همان جرم ما بوده و هست: ما ایرانی آزاد، آباد، مستقل و حکومتی عادل می‌خواهیم...

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

به‌ نام خدا

«ای دگرگون‌کننده‌ی حالات، ما را در دگرگون ساختن حال و دستیابی به آینده‌ای روشن یاری فرما»

هموطنان عزیز، ایرانیان آگاه، همراهان پایدار
نوروز برای همه‌ی ما ایرانیان، با هر عقیده و مرام، کانون امید و سرآغازی آینده‌ساز است. نوروز هم فرصت است و هم تذکر؛ فرصت است برای از نو آغاز کردن، راه خطا را کنار گذاشتن، تاریکی و جهل را از دل‌ها زدودن، و نور و آگاهی را پرورش دادن؛ و تذکر است به همه‌ی ما که برای بهزیستی خود و دیگران گامی برداریم و عمر را در سکون و جمود سر نکنیم و نوشوندگی را از زندگی خویش بیرون نرانیم.
چهارشنبه آخر سال، نماد دور کردن تاریکی و سردی و بزرگداشت نور و گرمی است؛ سفره هفت سین نمادی از گوناگونی دیدگاه‌ها به زندگی و باورهای ما که با تکیه بر نقاط مشترک می‌توانیم بر سر یک سفره بنشانیم و بنشینیم؛ دید و بازدید با دوستان و خویشان نماد همبستگی و خویشاوندی ملی ماست؛ حضور در کنار آرامگاه درگذشتگان نماد باور ما به پیوند نسل‌ها و عصرها و زندگی و مرگ است؛ سفرهای نوروزی به ما یادآوری می‌کند که کشور ما چه پهناور است و مردمان آن چه گوناگونند و ما چه راه طولانی در پیش داریم تا به این گوناگونی احترام بگذاریم و هر که را مانند ما نمی‌اندیشد و همچون ما زندگی نمی‌کند همچون جان خود عزیز بداریم؛ و نوروز، نماد هویت مشترک ملی و دینی ایرانیان در سراسر میهن و پهنه گیتی است.
نوروز همچنین فرصتی است برای ارزیابی سالی که پشت سر گذاشته‌ایم و اندیشیدن برای سالی که در پیش داریم. سال 1390 را در حالی پشت سر گذاشتیم که سرکار خانم زهرا رهنورد، و آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، همراهان بزرگوارمان در حبس خانگی بودند، و بسیاری از یاران آزاده و گرانقدرمان در سلول‌های انفرادی یا جمعی، زندانی استبداد. جرم تمام آنها و شهیدان جنبش سبز ملت ایران، همان جرم ما بوده و هست: ما ایرانی آزاد، آباد، مستقل و حکومتی عادل می‌خواهیم؛ ما ایرانی می‌خواهیم که در آن روند حذف دگراندیشی با توسل به زور متوقف شود؛ ایرانی که نخبگان و زبدگان آن مجبور نباشند برخلاف میل خود به دیگر نقاط جهان مهاجرت کنند؛ ایرانی که در آن همگان از آزادی و حقوق قانونی خود چنان بهره‌مند باشند که خلاقیت‌هایشان شکوفا شود و زندگی روزمره‌شان امنیت و آرامش گیرد؛ ایرانی که تبعیض‌های قومیتی، دینی، مذهبی و جنسیتی، راه را بر شکوفایی انسان‌ها نبندد؛ ایرانی که بجای تخاصم مستمر با جهانیان، در عین حراست از منافع ملی و تمامیت ارضی و امنیت خود، روابط خود با دیگران را براساس احترام متقابل، گفت‌وگو و تعامل سازنده استوار کند، و در یک کلام ایرانی که مردم آن با وجود بهره‌مندی از سرمایه‌های انسانی و اقتصادی کم‌نظیر، بر اثر بی‌تدبیری‌ها هر روز با فقر و تنگدستی دست و پنجه نرم نکنند و نسبت به فردای خود و فرزندانشان دل‌نگران و پریشان‌خاطر نباشند. اگر به باور صاحبان قدرت، اعتقاد به این اصول و پیگیری برای تحقق این خواسته‌ها جرم است، ما نیز مجرمیم و به جرم خود افتخار می کنیم.
جنبش سبز در سالی که گذشت فراز و فرودهای زیادی از سر گذراند. اعمال سرکوب خشن و ضدانسانی تمام‌عیار از سوی دستگاه‌های امنیتی، تجمعات اعتراضی را با دشواری‌های زیادی روبرو ساخت. درگذشت غم‌بار مهندس عزت‌الله سحابی، همراه صمیمی جنبش سبز، و خشونت و سخت‌گیریهای غریب در تشییع پیکر او، که به شهادت مظلومانه هاله سحابی و سپس شهادت غریبانه‌ی هدی صابر منتهی شد؛ و جلوگیری حاکمیت اقتدارگرا از هرگونه تجمع (حتی برگزاری جلسات مذهبی) تنها نمونه‌هایی از رفتارهای ضداخلاقی و توجیه ناپذیر مدعیان شریعت‌مداری در ایران زیر چکمه‌ی نیروهای امنیتی و نظامی است. با این همه، راهپیمایی‌های سکوت در بیست و دوم خرداد و بیست و پنجم بهمن سال 90، نشان از شجاعت و ایستادگی مردم معترض و پیگیری مجدانه‌ی سبزها از یک‌سو، و بحران مشروعیت حاکمیت و هراس دستگاه سرکوب از جنبش اعتراضی مردم ایران از سوی دیگر داشت.
آنچه پس از کودتای انتخاباتی سال 88 اتفاق افتاد در خور تأمل بسیار است؛ در روزهای اوج‌ اعتراض‌های خیابانی، گویی مردم در آفتاب بودند و صاحبان قدرت و سرکوب‌گران در سایه، و در نتیجه، هرچه مردم می‌خواستند انجام بدهند قابل پیش‌بینی و سرکوب و مهار بود؛ اما پس از آن، مردم به سایه رفته‌اند و حاکمیت در آفتاب است. رفتار مردم برای حاکمان غیرقابل پیش‌بینی شده، در حالی که آنچه در خلوتخانه‌ی بالاترین مقامات می‌گذرد ظرف چند روز بر سر زبان‌هاست. بسط آگاهی‌ها همه‌گیر شده و امواج بیداری، شهر و روستا را درمی‌نوردد. شهروندان فهیم ایران‌زمین دیگر تنها شنونده‌ی خبرها نیستند، بلکه خود تحلیل‌گر و مفسر آنند. رسانه‌های سبز با آن که آماج حملات ارتش سایبری اقتدارگرایان هستند، هم به‌لحاظ کمی و هم به‌لحاظ کیفی در حال رویش هستند. هم‌زمان، ریزش نیروهایی که تا دیروز از روی دلسوزی برای نظام از ابراز انتقادات خودداری می‌کردند روزافزون است. شکاف و اختلاف نگاه در مواجهه با مسائل کشور در میان مهم‌ترین نهادهای نظامی و امنیتی کشور عینی است. در سالی که گذشت معلوم شد که همه سپاهیان و بسیجیان را نباید به یک چشم نگاه کرد و باید حساب بخش‌های سرکوب‌گر و سوداپیشه را از بدنه‌ی مخلص و پیشکسوتان متعهد جدا کرد. چه قلم‌ها و زبان‌ها که در سال گذشته به گفتن حقایق باز نشد. مکتوبات ارجمندی که از درون و بیرون زندان‌های جمهوی اسلامی، بذر امید و مقاومت و آگاهی می‌افکند. نهضت نامه‌های سرگشاده، پیام مبتنی بر بصیرت میر دربندمان را به نمایش می‌گذارد که «آگاهی، چشم اسفندیار خودکامگان است». آزادگان دربند و تحت فشار، با وجود همه‌ی محدودیت‌ها و تهدیدها، خود یکی از مهم‌ترین نقاط کانونی امیدآفرین جنبش سبزند.
در سال گذشته، تدبیر جنبش در قبال انتخابات نمایشی و فرمایشی، موجب پیدایش اجماعی بی‌نظیر برای عدم شرکت در انتخابات دروغینی شد که اقتدارگرایان ماه‌ها برای آن برنامه‌ریزی کردند. عدم شرکت نیروهای مختلف سیاسی و قهر اکثریت مهم و معنادار مردم ایران با انتخابات صوری، به تجربه‌ای گرانبها انجامید که همانا مقاومت مدنی منفی است؛ تجربه‌ای که پیش از این در نهضت تحریم تنباکو در ایران و به اشکال مختلف در جنبش‌های مدنی سراسر دنیا تجربه شده است. در سرآغاز سال گذشته، تنوع بخشی به اشکال مبارزه مسالمت‌آمیز برای احقاق حقوق از دست رفته ملت نوید داده شده بود. جنبش خانه‌نشینی، شاید نخستین تمرین فراگیر چنین روش‌هایی است. امیدواریم در سالی که روزهای نخست آن پیش روی ماست، با تکیه بر خلاقیت یکایک همراهان جنبش، بر دامنه‌ی این مبارزه و مقاومت مدنی و تنوع‌بخشی آن افزوده شود.
همین تجربه، حقیقتی انکارناپذیر را آشکار کرد: ضرورت تشکل فعالان و همراهان جنبش سبز در داخل و خارج از کشور در اشکال ممکن آن. امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و همراهی همگان، سال 1391، سال تشکیل هسته‌های خودبنیاد سبز در داخل و گسترش کانون‌های سبز در خارج از کشور، در چارچوب اهداف جنبش سبز باشد. برای هسته‌ها و کانون‌های سبز، فهرستی از کنش‌های مشترک و اختصاصی پیشنهاد خواهد شد که می‌تواند سرآغاز تلاشی منسجم در حرکت اعتراض مدنی باشد. بار دیگر از همه همراهان جنبش سبز می‌خواهیم یکدیگر را به پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و پرهیز از بداخلاقی سفارش کنند که این نشانه تفاوت شیوه‌های ما در مبارزه را با اقتدارگرایانی است که موازین اخلاقی را به آسانی در راه رسیدن به اهداف خود قربانی می‌کنند. چرا که بی‌تردید هدف و وسیله از هم تفکیک‌ناپذیرند؛ وسیله و روش، هدف را هم‌رنگ خود می‌کند. با روش‌های غیراخلاقی نمی‌توان اخلاق را تحکیم کرد و با ستم نمی‌توان عدالت را حاکم کرد. نمی‌توان با روش‌های غیر دموکراتیک دموکراسی برقرار کرد. بیش از یکصد سال است ملت ایران برای دستیابی به آزادی و عدالت تلاش می‌کند. اگر به نتیجه نرسیده‌ایم باید علت را در خود جستجو کنیم. عدالت و آزادی باید در ما به صورت یک فرهنگ در بیاید و تنها در این صورت است که می‌توان به این آرمان‌ها رسید.
جنبش سبز به عنوان یک جنبش مدنی آزادیخواه، عدالت‌محور و استقلال‌طلب باید از هم اکنون این مفاهیم را در خود تعمیق بخشد و نهادینه کند. برای ساختن چنین جامعه‌ای نباید منتظر پیروزی جنبش و به دست گرفتن قدرت شد. بر عکس، تلاش برای ساختن این جامعه است که پیروزی ماست. جنبش سبز باید این مفاهیم را در عرصه عمل در خود نهادینه کند. اختلاف ما با اقتدارگرایان دعوای قدرت نیست، بلکه مبارزه بر سر ارزش‌های الهی و انسانی است. اگر آنان آزادی را پاس نمی‌دارند و «دیگری» را به رسمیت نمی‌شناسند، بخش‌های مختلف جنبش سبز باید موجودیت، آزادی و حقوق اقشار و جریان‌های مختلف درون خود و حتی بخش‌های بیرون خود را محترم بدارد. اگر حاکمیت برای پیشبرد اهداف خود از هر وسیله‌ای مانند دروغ و تزویر و تهمت‌زنی به منتقدان خود استفاده می‌کند، فعالان و نیروهای جنبش سبز از این روش‌ها پرهیز می‌کنند. ما در روابط درونی از هر گونه روش‌های غیر اخلاقی قضاوت‌های ظالمانه بی مبالاتی های اخلاقی، تهمت و افترا و پخش شایعه و دروغ نسبت به یکدیگر خودداری می‌کنیم. اگر حکومت طبقات محروم را رها کرده است، جنبش سبز خود را نسبت به طبقات محروم مسؤل می‌داند و به کمک و حمایت محرومان می‌شتابد. اگر آستانه تحمل حکومت اقتدارگرا در برابر نقد به شدت پایین است، بخش‌های مختلف جنبش سبز از انتقاد استقبال می‌کنند و آن‌را برسازنده جامعه‌ای بهتر می‌دانند. بنیان‌های اخلاقی، اجتماعی، ‌فرهنگی و اقتصادی جامعه بر اثر سیاست‌های حاکمیت اقتدارگرا در حال نابودی و فروپاشی است. نباید منتظر دولت ماند. این دولت به چیزی جز حفظ قدرت خود و صرف سرمایه‌های ملی برای بقای خود نمی‌اندیشد. بودجه‌‌های کلان نهادهای اجتماعی وابسته به دولت نظیر صندوق بازنشستگی و ... را خارج از قانون بودجه به نفع خود هزینه می‌کند و بخش عظیمی از بودجه نهادهای خیریه نظیر بهزیستی و غیره برای حفظ قدرت هزینه می‌شود. در چنین شرایطی باید در قبال کیان جامعه و همبستگی اجتماعی احساس مسؤولیتی مضاعف داشت. از این رو نیروهای جنبش سبز با تشکیل نهادهای اجتماعی، مدنی و عام‌المنفعه در جهت حفظ همبستگی و توان اجتماعی و بسط اخلاق و ارزش‌های اسلامی و انسانی در مناسبات اجتماعی می‌کوشند.باید توجه داشت که در این میان، سیاست‌های غلط و ماجراجویانه‌ی دولتمردان نیز کشور ما را در معرض تهدیدهای جدی قرار داده است. تجربه‌ی تاریخی ملت‌ها و از جمله ایران، نشان داده که استبداد داخلی هموارکننده‌ی راه استعمار خارجی است. بر این اساس و با توجه به آنچه بیان شد، شایسته است سال آینده را سال «گسترش مبارزه مدنی و مقاومت در برابر جنگ طلبی» بنامیم.
پروردگارا! تو می‌دانی که این مردم رنجدیده برای دستیابی به حقوق از دست رفته‌شان قیام کرده‌اند. تو می‌دانی که قهرمانان سرافراز این ملت در زندان، نه در هوای قدرت‌طلبی، که برای احقاق حقوق یکایک مردم، نوروز را به دور از خانه و خانواده می‌گذرانند. تو می‌دانی که همراهان مقاوم و صبور این حرکت عظیم و فراگیر به جرم این که خواهان عزت ایران و ایرانی هستند در زندان خانگی به‌سر می‌برند. تو می‌دانی که شهدای انقلاب، جنگ و جنبش اعتراضی مردم ایران آرزویی جز بازگرداندن کرامتی که تو به انسان عطا کرده‌ای نداشتند. و تو ای خدای توانا و مهربان، مظلومان را به صبر و استقامت دعوت کردی و پیروزی آنان را نوید دادی. از تو می‌خواهیم یاری‌مان کنی تا این سرزمین اهورایی و این مردم نجیب و فهیم، طعم آزادی، عدالت، استقلال و پیشرفت را بچشند و با برخورداری از آسایش دنیوی، سعادت اخروی خود را رقم زنند.
شورای هماهنگی راه سبز امید

پیام شورای هماهنگی راه سبز امید به مناسبت سال جدید


 


امروز: به گزارش منابع خبری، برنامه «پارک ملت» بنا به دستور معاون سیما، دومین برنامه پرمخاطب پلاتویی در سال 90، تنها چند ساعت قبل از آغاز برنامه چهارشنبه 24 اسفندماه تعطیل شد.

به گزارش جرس به نقل از آفتاب، برنامه «پارک ملت» چهارشنبه 24 اسفندماه با آنتن شبکه یک سیما خداحافظی کرد. این اتمام ناگهانی در حالی بود که محمدرضا شهیدی‌فر در مصاحبه‌های خبری و مفصل خود با رسانه‌های مختلف از تغییراتی در برنامه بعد از نوروز خبر داده و حتی آغاز بخش دوم «پارک ملت» را نیز اعلام کرده بود. اما ناگهان در خلال آخرین برنامه این هفته خود، خبر اتمام «پارک ملت» را بیان کرد و با شبکه یک و «پارک ملت» خداحافظی کرد.

بنا به گفته یک منبع آگاه، «پارک ملت» در پایان 132 امین برنامه خود در حالی که تا اتمام قرارداد 180 برنامه فاصله زیادی داشت بر اساس دستور معاون سیما تعطیل شد. این در حالی است که در طول اجرای این برنامه هیچ گونه اخطار کتبی یا شفاهی و یا حتی اعتراضی نسبت به آن نشده بوده است. هرچند نظرات مخالف و موافق بسیاری در این‌باره وجود داشت و نمونه آن نیز تذکر و گلایه‌ای است که حمید رسایی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم در صحن علنی مجلس، به عزت اله ضرغامی و محمدرضا شهیدی فر نسبت به حضور برخی مهمانان ابراز کرد.

اما نهادهای مختلف دولتی با اعلام رضایت از وجود چنین برنامه‌ای، درخواست‌هایی را برای حضور نمایندگان مختلف خود به برنامه ارسال کرده بودند و این خود بیان‌گر روند رضایت‌آمیز برنامه به روی آنتن شبکه یک سیما بوده است.

بر اساس این گزارش، برنامه «پارک ملت» که در تمام نظرسنجی‌های انجام شده مطبوعات و خبرگزاری‌ها -در مورد تولیدات تلویزیون در سال 90- به عنوان رتبه دوم شناخته شده، و همینطور محمدرضا شهیدی‌فر به عنوان دومین مجری محبوب سیما نام گرفت، در آخرین شب برنامه خود که میزبان جمعی از برترین‌های همین نظرسنجی‌های سیما بود؛ تعطیل شد تا طبق معمول بی‌هیچ دلیل و برهان بیان شده‌ای، یکی دیگر از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در نقطه اوج خود به پایان برسد.


 


امروز: ایران در پی تحریم‌های بین‌المللی و طی دو ماه گذشته از چند کشور جهان حدود ۲ میلیون تن گندم خریداری و انبار کرده است.

به گزارش مردمک به نقل از خبرگزاری رویترز، دیروز ۲۵ اسفند با اعلام این خبر، از قول منابع صادرکننده گندم افزود که ایران از آمریکا۶۰ هزار تن گندم خریده و قرار است یک محموله ۲۲۰ هزار تنی نیز خریداری کند.

طبق این گزارش، ایران در تلاش است که گندم و دیگر غلات مورد نیازش در یک‌سال آینده را خریداری کرده و انبار کند.

به گزارش رویترز، ایران بهای بخشی از این غلات خریداری‌شده را با روبل روسیه و یا ین ژاپن می‌پردازد.

به گفته این منابع، علاوه بر این محموله ۲۲۰ هزار تنی که اوایل ماه آوریل برای ایران بارگیری خواهد شد، دو هفته پیش از این نیز، ایران ۱۸۰ هزار تن از آمریکا گندم خریداری کرده است.

همچنین بهای محموله‌ای که ماه آوریل به ایران می‌رسد، حدود ۱۶۰ میلیون دلار خواهد بود و نرخ گندم برای ایران به دلیل تنش‌ها میان این کشور و غرب، ۲۵ تا ۳۰ درصد در هر تن بالا‌تر نرخ بازارهای جهانی است.

خرید صد‌ها هزار تن گندم از آمریکا در حالی که این کشور و متحدانش در جهان برای توقف برنامه هسته‌ای ایران بر تحریم‌های خود افزوده‌اند، نا‌باوری برخی محافل اقتصادی را در پی داشته است.

دو هفته پیش نیز وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد که ایران ۱۲۰ هزار تن گندم از آمریکا به ارزش حدود ۴۶ میلیون دلار خریداری می‌کند که تا در اواسط خرداد ماه تحویل داده شود.

پس از خشک‎سالی کم‌سابقه سال ۱۳۸۷در ایران که به کاهش چشم‌گیر تولید محصولات کشاورزی منجر شد، جمهوری اسلامی صد‌ها هزار تن گندم از سایر کشور‌ها از جمله آمریکا خرید.

به گزارش رویترز، شرکت‌های صادرات غله با اعلام اینکه ایران امسال ۵ میلیون تن گندم وارد خواهد کرد که تا پایان ماه مه انجام خواهد شد، خرید این حجم عظیم از گندم را برای خودشان «خوب» توصیف کرده‌اند.

شرکت‌های «کارگیل» و «بونژ»، دو شرکت از چهار شرکتی هستند که به ایران گندم صادر می‌کنند و پیش از قطع روابط آمریکا و ایران نیز، این دو شرکت از فروشندگان عمده گندم به ایران بودند.

در چند هفته گذشته جمهوری اسلامی توانسته مقداری از گندم مورد نیازش را تامین کند و در صدد است یک میلیون تن گندم هم از پاکستان وارد کند.

از جمله در بهمن ماه بازرگانان اروپایی گفته بودند که ایران یک میلیون و یک‌صد هزار تن گندم از آلمان، کانادا، برزیل، استرالیا خریداری کرده که قرار است در نیمه دوم فوریه و آوریل بارگیری شود.

اما در نیمه بهمن حداقل ۱۰ کشتی شامل حدود چهارصد هزار تن غلات نزدیک بندرگاه‌های ایران مانده‌ بودند و دلیل توقف کشتی‌ها مشکل آن‌ها در دریافت پول از ایران اعلام شد.

دست اندرکاران بازار محصولات کشاورزی معتقدند که در این شرایط دولت ایران مجبور شده مواد غذایی مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار بیشتر از نرخ معمولی در بازارهای بین‌المللی خریداری کند.

از طرف دیگر، در پی تحریم‌های مالی آمریکا و عدم توانایی پرداخت پول نفت وارداتی ایران، کشورهایی مانند هند پیشنهاد کردند پول‌های نفت را که به چندین میلیارد دلار می‌رسد، با کالاهای هندی ازجمله چای و گندم و برنج پرداخت کنند.

با وجود خبرهایی که توسط خبرگزاری خارجی به نقل از مقام‌های آمریکایی و منابع صادرکننده غله مطرح و توسط خبرگزاری‌های داخلی ایران باز نشر می‌شود، مقام‌های ارشد ایران تاکنون به آن واکنش نشان نداده‌اند.

تنها هفته گذشته، رئیس کانون صنایع غذایی و دبیر انجمن آرد سازان ایران گفته بود: در همه کشور‌ها، دولت‌ها بخشی از خرید خود را به ذخایر استراتژیک اختصاص می‌دهند و ایران نیز از گذشته تا کنون این گونه عمل می‌کرده است.

محمدرضا مرتضوی، اینکه ایران در پی تحریم‌ها وادار به واردات گندم شده است را «شایعه» خوانده و افزوده بود موجودی گندم داخلی، کفاف نیاز مردم را می‌دهد و به دلیل خشکسالی «دولت‌ها همه ساله ذخایر استراتژیک» خود را حفظ می‌کنند.


 


امروز: به گزارش ایلنا، محدودیت خرید و فروش ارز مورد نیاز مسافران که اخیرا از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد بار دیگر شوک دیگری را به بازار ارز وارد ساخت و باعث التهاب مجدد بازار ارز شده است.

گزارش‌ها از بازار ارز ایران حاکی‌ست که صرافی‌ها در ارائه ارز به قیمت مصوب دولت تمکین نمی‌کنند، به‌طوری که در حال حاضر دلار با شیب قیمتی مواجه شده و از مرز دوهزار تومان عبور کرده است.

این در حالی است که بسیاری از صرافان به اقدام جدید بانک مرکزی در خصوص ارائه ارز به تعداد محدودی از صرافی‌ها معترض هستند.


 


امروز: روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران ایران، در ویژه نامه نوروزی خود به نقل از محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پیشین سپاه پاسداران ایران، نوشت: «موساد برای انتقام‌گیری به‌خاطر دوران فرماندهی‌ام در سپاه و اقداماتی که در تشکیل حزب‌الله و حماس انجام دادم، فرزندم را ترور کرد.»

احمد رضایی، فرزند محسن رضایی، در بیست و دوم آبان سال جاری در هتل گلوریای دبی به طرز مشکوکی درگذشت. پلیس دبی دلیل مرگ وی را مصرف بیش از اندازه داروی ضدافسردگی اعلام کرده بود.


 


امروز: وزیر خارجه اسرائیل در گفتگو با مقامات چین می‌خواهد حمایت آنان را برای تشدید فشار بر ایران جلب کند. اتحادیه اروپا هم گامی بلند برداشته و می‌خواهد بیمه‌گران اروپایی را از بیمه کردن محموله‌های نفتی ایران منع کند.
به گزارش دویچه وله آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، اعلام کرد که در دیدار روز جمعه (۱۶ مارس، ۲۶ اسفند) با رهبران چین به آنها گفته که «ایران بزرگ‌ترین تهدید موجود برای صلح، ثبات و امنیت جهانی است»، اگرچه هنوز مشخص نیست که این مقام اسرائیلی توانسته باشد حمایت مقامات چین را برای افزایش فشار بر تهران جلب کند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس،‌لیبرمن در دیدار با معاون نخست‌وزیر چین و وزیر امور خارجه این کشور گفت امیدوار است که مذاکرات و تحریم‌ها کارآمدی لازم برای مقابله با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را داشته باشد. او تاکید کرد که «در صورت ناکامی این تلاش‌ها، اسرائیل حق دفاع را برای خود قائل است.» دفاعی که در سخنان مقامات اسرائیل بازتاب می‌یابد، اشاره‌ای است تلویحی به روی آوردن به «راه‌حل نهایی» که انتخاب گزینه نظامی برای دفع تهدیدات ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای است.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل تاکید کرد که «چین از مهره‌های اصلی در پیش‌برد تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران هسته‌ای ایران است و باید از ایران بخواهد که رویکرد بازتر و شفاف‌تری برای رفع نگرانی‌های جامعه جهانی در پیش بگیرد» اما نگفت که مقامات چینی تا چه اندازه با مواضع اسرائیل در قبال ایران اعلام همراهی کرده‌اند. دیدار لیبرمن از چین، بخشی از برنامه گرامی‌داشت بیستمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان چین و اسرائیل است.

چین در کنار روسیه، از مهم‌ترین هم‌پیمانان ایران در عرصه بین‌المللی است و تا کنون تلاش‌های بسیاری کرده تا از راه‌های گوناگون از حجم همواره فزاینده فشارها بر ایران بکاهد. چین در واکنش به درخواست‌های آمریکا و اسرائیل برای افزایش انزوای ایران و تشدید فشار بر ضد این کشور، همواره با اقدامات یک‌جانبه مخالفت کرده و تا کنون فقط بارها از مقامات جمهوری اسلامی خواسته که همکاری‌های خود با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گسترش دهد و برای رفع نگرانی‌های جامعه جهانی بیشتر تلاش کند.

خبرگزاری رسمی دولت چین، شینهوا، در گزارش دیدار مقامات چین و اسرائیل، به سخنان وزیر امور خارجه چین و معاون نخست‌وزیر این کشور درباره افزایش همکاری‌های دوجانبه پکن- تل‌آویو و مساله صلح اسرائیل و فلسطین بسنده کرد و نامی از ایران به میان نیاورد.

اقدامات اتحادیه اروپا برای قطع ارتباط اقتصاد ایران از شبکه جهانی

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا هم روز جمعه اعلام کرده‌اند که در راستای تصمیم این اتحادیه برای تشدید انزوای اقتصادی ایران، بانک‌های ایرانی را از شبکه بین‌المللی انتقالات مالی (SWIFT) قطع کرده‌اند؛ تصمیمی که عملا موسسات اقتصادی و مالی ایران را در وضعیت آچمز قرار می‌دهد و آسیب‌های فلج‌کننده‌ای به اقتصاد ایران وارد می‌کند. بر این اساس، همه بانک‌های ایرانی و از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی، هدف تحریم‌های جدید خواهند بود.

انجمن ارتباطات جهانی بین‌بانکی (SWIFT) شبکه‌ای جهانی است که به‌عنوان موسسه‌ای در بلژیک ثبت شده و تابع قوانین این کشور است. به همین خاطر پس از درخواست اعضای اتحادیه اروپا، در اقدامی بی‌سابقه، همکاری با بانک‌های ایرانی را متوقف کرد تا نقل و انتقال رسمی پول میان بانک‌های بین‌المللی و ایران به امری محال تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: قطع خدمات سوییفت برای بانک‌های ایرانی
علاوه بر این اقدامات، اتحادیه اروپا اعلام کرده که دیپلمات‌ها در حال بحث پیرامون ممانعت بیمه‌گران اروپایی از بیمه کردن محموله‌های نفتی ارسال‌شده از ایران‌اند. قرار است این موضوع در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در ۲۳ مارس به رای گذاشته شود.

اکثر بیمه‌های تانکرهای نفتی در سراسر جهان توسط بیمه‌گران اروپایی انجام می‌شود و با تصویب این طرح و اعمال محدودیت‌های جدید، بیمه‌گران اروپایی اجازه بیمه‌کردن محموله‌های نفتی ایران را نخواهند داشت و به این ترتیب خرید نفت از ایران عملا حتی مشتریان آسیایی ایران را با چالش‌ها و دشواری‌های متعددی روبرو خواهد ساخت. کره جنوبی اعلام کرد که در صورت تصویب این طرح، ممکن است از اول جولای واردات نفت خود از ایران را متوقف کند.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از مهم‌ترین مشتریان نفت ایران بوده‌اند که بر اساس طرحی که در ۲۰ زانویه در این اتحادیه به تصویب رسیده، واردات نفت از ایران را از نخستین روز ماه جولای ۲۰۱۲ به‌طور کامل متوقف خواهند کرد.

اتحادیه اروپا تا کنون گام‌های بلندی برای تشدید فشارهای فلج‌کننده بر ایران برداشته و به نظر می‌رسد پیوستگی این فشار، بیش از همیشه است. اتحادیه اروپا در کنار ایالات متحده و دیگر هم‌پیمانانش در عرصه بین‌المللی، اعلام کرده‌اند که این فشارها با هدف تغییر رفتار رهبران ایران و وادار کردن آنها به دست‌کشیدن از مواضع سرسختانه در برنامه هسته‌ای انجام می‌شود.


 


امروز: وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در سال 91 ساخت یک میلیون واحد جدید مسکونی در دستور کار است، گفت: تلاش بر این است تا پایان سال 92، سه میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در سطح کشور به بهره برداران تحویل شود.
به گزارش مهر وزارت راه و شهرسازی در پی ادغام دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در اوایل سالجاری با مصوبه مجلس شورای اسلامی تشکیل و به عنوان وزارتخانه پیشگام در طرح چابک سازی بدنه دولت همراه با اصلاح ساختار سازمانی خود جایگاه شایسته ای در عرصه خدمت به نظام اسلامی و مردم کشورمان کسب کرد.

در این پیام می خوانیم: سالی که گذشت در پرتو عنایات حق تعالی و تلاش همکاران، فصلی نو برای راه و شهر سازی کشورمان محسوب شد. فصلی که با همت متخصصان و نیروهای کار آمد تغییر محسوسی در شاخص های عملکردی بوجود آورد و سرشار از موفقیت در قلمرو صنعت حمل و نقل و مسکن و شهرسازی بود و دستاوردهای ارزشمندی در این عرصه ثبت گردید،که بخشی ازآن در دهه مبارک فجرامسال شامل افتتاح 219192 واحد مسکن مهر(شهری و روستایی) ، 32 پروژه بیمارستانی و مرکز بهداشتی و1781پروژه در بخش حمل ونقل با اعتباری بالغ بر3/2583 میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

از آنجا که مسکن همواره دغدغه اصلی و اساسی دولتها و مردم بوده است واقدامات صورت گرفته در‌ گذشته تاثیرات محدودی براین بخش داشته ، طرح مسکن مهر به منظور تاثیر گذاری مستقیم بر بازار مسکن و حل مشکل مسکن دهک های میان درآمدی و کم در آمد طرح ریزی و اجرا و براساس آن، کار ساخت 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شد و حدود 700 هزار واحد نیز در مرحله نازک کاری قرار دارد.

در سال 91 نیز ساخت یک میلیون واحد جدید در دستور کار است و تلاش بر این است در مجموع تا پایان سال 92، سه میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در سطح کشور تحویل بهره برداران شود.


 


امروز: طراح اصلی سوال از احمدی نژاد در بیان ارزیابی خود از جلسه بررسی این سوال در مجلس همچنان معتقد است سوال از احمدی نژاد امر مبارکی بود که اتفاق افتاد و این اقدام عملا در رفتار احمدی نژاد تاثیرگذار است و او کمتر جرأت خواهد کرد بگوید فلان قانون را اجرا نمی کنم .
به گزارش مهر علی مطهری در پاسخ به این سوال که به عنوان طراح اصلی سوال از احمدی نژاد از برگزاری این جلسه در روز چهارشنبه و پاسخ هایی که احمدی نژاد به سوالات داد چه ارزیابی دارد، گفت: پس از فراز و نشیب بسیار، بالاخره این جلسه تشکیل شد و احمدی نژاد به صحن علنی مجلس آمد و به سوالات نمایندگان پاسخ داد. برای ارزیابی این پرسش و پاسخ باید ببنیم انتظار از «سوال از رئیس دولت» چه بود و آنچه اتفاق افتاد چه نتایجی داشت.

مردم متوجه شدند حق با کدام طرف بود

وی ادامه داد: نتیجه مهمی که قانون برای سوال از احمدی نژاد در نظر گرفته، روشن شدن مسائل اختلافی میان مجلس و دولت برای مردم است تا قضاوت مردم و فشار افکار عمومی کار را در جهت درست هدایت کند. از نظر بنده این نتیجه تا حد زیادی تأمین شد مردم پرسش و پاسخ ها را شنیدند و حتی کسانی که سواد چندانی ندارند متوجه شدند که حق با کدام طرف است اما با توجه به نوع پاسخ های آقای احمدی نژاد این پرسش و پاسخ آثار دیگری هم داشت.

احمدی نژاد به راحتی قانونی را که قبول نداشته باشد اجرا نمی کند

نماینده تهران خاطرنشان کرد: از دیگر آثاری که بررسی این سوال داشت این بود که همگان متوجه شدند احمدی نژاد به راحتی قانونی را که قبول نداشته باشد اجرا نمی کند و از بیان آن نیز ابایی ندارد بدیهی است که این امر به معنی میل به سمت استبداد است.

وی گفت: یا اینکه احمدی نژاد گاهی خود را در جایگاه شورای نگهبان قرار می دهد و درباره قانون بودن یا نبودن یک مصوبه اظهار نظر می کند، در حالیکه وی مسئول اجرای همه مصوباتی است که مراحل قانونی خود را طی کرده است. آقای احمدی نژاد اصل 112 قانون اساسی و مصوباتی از مجلس را که در نهایت توسط مجمع تشخیص مصلحت به تصویب می رسد قبول ندارد.

احمدی نژاد سعه صدر لازم برای ریاست دولت را ندارد

مطهری با بیان اینکه احمدی نژاد سعه صدر لازم برای مقام ریاست دولت را ندارد، افزود: با وجود احترام زیادی که سوال کنندگان در متن سوال برای ایشان قائل شدند، وی حرمت مجلس را نگه نداشت و به تحقیر و تمسخر نمایندگان پرداخت و حتی اشاره کرد که بسیاری از شما - که رأی نیاورده اید - دیگر نماینده نیستید و کاری از شما بر نمی آید، در حالیکه مجلس به عنوان یک شخصیت حقوقی نماد مردم سالاری و لازم الاحترام است.

طراح سوال از احمدی نژاد یادآور شد: اینکه احمدی نژاد در جلسه بررسی سوال، باب شوخی را باز کرد، علت اصلی آن بر خلاف آنچه خودش می گفت " شب عید است و باهم صفا کنیم" این بود که جواب های قانع کننده ای برای سوالات نداشت و می خواست موضوع را از جدی به شوخی سوق دهد تا راه فراری برای او باشد.

جواب های احمدی نژاد درباره مترو باطل است

وی ادامه داد: آن مقدار از پاسخ های احمدی نژاد هم که جدی بود به هیچ وجه قانع کننده نبود. درباره عدم اجرای قانون تسهیلات ارزی برای مترو و حمل و نقل عمومی کشور ایشان گفت: "اولا این قانون، قانون نیست و ثانیا موجودی صندوق ذخیره ارزی صفر بوده و امکان پرداخت آن نبوده است" این در حالیست که هر دو جواب باطل است، زیرا اولا مرجع تشخیص اینکه مصوبه ای قانون هست یا نه، احمدی نژاد نیست و ثانیا طبق آمار رسمی موجودی صندوق ذخیره ارزی در زمان تصویب این قانون با کسر تعهدات آن 2.5 میلیارد دلار بوده است.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا درباره چگونگی ایجاد 1 میلیون و 600 هزار شغل در سال 89 ، پاسخ احمدی نژاد قانع کننده بود، گفت: آقای احمدی نژاد در این باره فقط گفت" چنین چیزی امکان پذیر است." همچنین درباره عدم پرداخت سهم تولید در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها که موجب گرانی و تورم شده است، آقای احمدی نژاد حرف قابل قبولی نداشت و گرانی و تورم را نیز به گردن دیگران انداخت که بازار طلا و ارز را دچار التهاب کردند.

احمدی نژاد در مورد خانه نشینی خود پاسخی نداشت

وی یادآور شد: احمدی نژاد در مورد 11 روز خانه نشینی خود هیچ پاسخی نداشت. همچنین درباره اینکه گفته است "مجلس در رأس امور نیست" صرفا گفت "من هم حق اظهار نظر دارم" ولی توجه نداشت که اظهار نظر یک احمدی نژاد که تحت نظارت مجلس است و در این موضوع ذینفع است با اظهار نظر یک نظریه پرداز که خارج از حکومت است، متفاوت است. اولی به معنی میل به استبداد است و دومی صرفا یک اظهار نظر است.

دلایل احمدی نژاد در اجرا نکردن قانون خنده آور است

نماینده تهران گفت:آ قای احمدی نژاد درباره نحوه هزینه کرد 1500 میلیارد تومان بودجه ارتقاء شاخص های فرهنگی در سال 89 نیز حرفی نداشت. همچنین درباره تأخیر در اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان نیز بار دیگر نشان داد که قانونی را که قبول ندارد به بهانه های مختلف و حتی المقدور اجرا نمی کند، بهانه هایی از قبیل اینکه مجری این قانون در متن قانون مشخص نشده است، خنده آور است، مگر اینکه بگوییم مسئول ادغام دو سازمان تربیت بدنی و امور جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جونان مثلاً رئیس قوه قضائیه بوده است!

عزل وزیر خارجه در سنگال اعتبار نظام جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار داد

مطهری گفت: احمدی نژاد درباره نحوه عزل متکی وزیر وقت امور خارجه نیز پاسخ عجیبی داد؛ مبنی بر اینکه اساسا وزیر امور خارجه به دستور چه کسی به سنگال رفته بود؟ ایشان می خواهد بگوید آقای متکی خودسرانه به سنگال رفته بود و ما هم برای انتقام گیری او را در زمان سفر و در حال مذاکره با احمدی نژاد سنگال عزل کردیم و کاری هم به آبروی آقای متکی و اعتبار نظام جمهوری اسلامی نداریم.

احمدی نژاد از پاسخ به سئوالات گریخت و فقط بهره برداری سیاسی کرد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در باره پاسخ احمدی نژاد به دو سوال فرهنگی یعنی مسئله عفاف و حجاب و مسئله مکتب ایران نیز گفت: ایشان در هر دو مورد، صورت مسئله را تحریف کرد و پاسخ های بی ربط داد و در واقع از پاسخ به این سوالها گریخت و فقط بهره برداری سیاسی کرد.

احمدی نژاد کمتر جرات خواهد کرد بگوید فلان قانون را اجرا نمی کنم

مطهری تاکید کرد: اما در مجموع من معتقدم که کار بزرگی انجام شد، مجلس احمدی نژاد را برای ادای توضیحات درباره چند سوال احضار کرد و احمدی نژاد هم آمد و پاسخ داد. این نشانه اقتدار مجلس و وجود مردم سالاری در ایران است، گرچه همه می دانستیم به دلیل شخصیت ویژه آقای احمدی نژاد پاسخ ها چگونه خواهد بود اما این اقدام عملا در رفتار احمدی نژاد موثر خواهد بود و او کمتر جرأت خواهد کرد که بگوید فلان قانون را اجرا نمی کنم. تابوی سوال از احمدی نژاد هم شکست و روسای دولت های آینده هم روی این موضوع حساب خواهند کرد.

در بخش سوال از رئیس دولت آئین نامه را در مجلس هشتم اصلاح می کنیم

نماینده تهران گفت: البته در بخش سوال از رئیس دولت باید اصلاحی در آیین نامه داخلی مجلس صورت بگیرد تا سوال موثرتر باشد، ان شاءالله این کار را در همین مجلس هشتم انجام خواهیم داد، در مجموع آنچه که اتفاق افتاد امر مبارک و پربرکتی بود.


 


امروز: بالاخره بعد از تائید و تکذیب‌های فراوان، بانک مرکزی پذیرفت که قیمت سکه در مقاطعی از زمستان سال 90 از مرز یک میلیون تومان عبور کرد. این بانک معتقد است که اگر سیاست‌هایش اعمال نمی‌شد، قیمت سکه به مرز یک میلیون و 100 هزار تومان می‌رسید.
به گزارش مهر، نوسانات نرخ سکه و ارز از جمله تحولاتی بود که در سال 90 به خصوص روزهای زمستانی سال 90، توجه همه را به خود جلب و به نوعی تمامی مردم کوچه و بازار را نیز به یکی از تحلیلگران تازه وارد این بازار تبدیل کرد.

آن روزها، آنقدر نوسانات نرخ طلا و سکه در بازار ایران بالا بود که خود به عامل تحریکی برای مردم در خرید این کالای سرمایه‌ای تبدیل شده بود و مردم را تشویق می‌کرد که در حرص و ولع به دست آوردن سرمایه‌هایی بادآورده و یک شبه، به بازار ورود پیدا کنند و میزان پس‌اندازی که دارند را وارد این بازار کرده و تبدیل به سرمایه کنند.

بر همین اساس بود که تقاضای اضافه وارد شده به بازار، در کنار سایر عوامل سبب بالا رفتن قیمت سکه شد و حتی کار را به سکه یک میلیون تومانی در بازار هم رساند. اما هم اکنون بانک مرکزی نموداری را منتشر کرده است که بر اساس آن، روند قیمتی سکه از ابتدای دی ماه سال جاری تا 23 اسفندماه را نشان می‌دهد.
seke.jpg

نمودار تحولات قیمتی سکه تمام طرح جدید به روایت بانک مرکزی

مروری بر این نمودار حکایت از آن دارد که قیمت سکه تمام طرح جدید در روز اول فصل سرد زمستان، اندکی کمتر از 600 هزار تومان بوده و به تدریج، سیر صعودی خود را از این تاریخ آغاز کرده است. این روند به نحوی ادامه یافت که تنها به فاصله چند روز یعنی در تاریخ 24 تا 25 دی ماه، قیمت به مرز 700 تومان رسید و پس از آن تنها به فاصله چند روز، این قیمت به 800 هزار تومان رسید.

این روند به نحوی سرعت گرفت که در 4 تا 5 بهمن ماه، قیمت سکه از مرز یک میلیون تومان عبور کرد که نمودار بانک مرکزی هم به خوبی آن را نشان می‌دهد. در این راستا، مصوبه شورای پول و اعتبار در دهه دوم دی ماه بود که وارد عمل شد و مصوبه‌ای برای کنترل بازار سکه داشت.

همین مصوبه باعث شد تا دولت دست به کار شود و فکری به حال بازار سکه کند و بر این اساس، اولین روز اجرای این مصوبه مطابق با نمودار بانک مرکزی، حدود 5 تا 6 بهمن ماه بود که قیمت سکه از حدود 800 هزار تومان به کمتر از 750 هزار تومان رسید.

پس از اجرای این مصوبه، قیمت سکه به صورت مرتب با نوساناتی همراه بود که بر مبنای آن، قیمت سکه گاهی به حدود 840تا 850 تومان رسید و گاهی هم به کمتر از 750 تومان سقوط کرد، اما این قیمتها ثابت نبود و مرتب همانطور که در نمودار هم دیده می‎‌شود، قیمت بالا و پایین شده است. در نهایت دامنه نوسانات سینوسی قیمت سکه، در تاریخ 18 و 19 بهمن ماه کم و کمتر شد تا 23 اسفندماه سال جاری قیمت به کمتر از 800 هزار تومان رسید.

به هرحال، بانک مرکزی پذیرفته است که دامنه قیمتی سکه تمام طرح جدید در روزهایی از زمستان سال 90 به یک میلیون تومان نیز رسیده و معتقد است که اگر این سیاستها اجرا نمی‌شد، قیمت سکه از مرز یک میلیون و 100 هزار تومان نیز عبور می‌کرد.

البته سیاست‌های پیش‌فروش سکه را نیز نمی‌توان نادیده انگاشت، چراکه همین سیاست سبب شد تا بخشی از نقدینگی سرگردان مردم از بازار جمع شده و زمینه‌ای فراهم شود که بازار سیاه سکه برچیده شود .حال هم که بانک مرکزی، سیاست فروش سکه‌های گرمی را در دستور کار قرار داده و البته صف‌های طولانی آن همچنان پابرجا است.


 


امروز: عضو جبهه پایداری گفت: من در انتخابات رأی می‌آورم و انشاالله لاریجانی هم رئیس مجلس نهم نمی‌شود.

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، در خصوص ارزیابی خود از مجلس نهم گفت: مجلس نهم مجلسی بهتر از مجلس هشتم خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما رأی لازم برای وورود به مجلس نهم را پیدا خواهید کرد؟ گفت: بله؛ چرا رأی نیاورم؟

این روحانی حامی دولت احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که به نظر شما رئیس مجلس نهم چه کسی خواهد بود؟ گفت: رئیس مجلس یکی از نمایندگان مجلس خواهد بود، اما انشاالله لاریجانی رئیس مجلس نهم نمی‌شود.


 


امروز: سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس گفت: برخی طرح عدم کفایت سیاسی احمدی نژاد را مطرح می‌کنند که به نظر بنده با توجه به اینکه در اواخر عمر مجلس هشتم قرار داریم بعید است این کار صورت گیرد، اما با تمام این احوال مجلس هشتم تا ۷ خرداد ماه ۹۱ وجود دارد و می‌تواند به طرح عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژاد وارد و او را استیضاح کند.

به گزارش ایلنا داریوش قنبری نماینده مردم ایلام ، در خصوص جلسه سوال از احمدی نژاد اظهار داشت: طرح سؤال نقطه مثبتی بود اما از این گذشته پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد مناسب نبود.

وی افزود: در مجموع ایشان به جای پاسخ به سوالات نمایندگان شأن مجلس شورای اسلامی را به باد استهزاء گرفت و به تمام نمایندگان مردم توهین کرد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آقای احمدی‌نژاد به جای پاسخ دادن به سوالات نمایندگان مجلس خودشان را تبدیل به سوال کننده کردند و این خلاف قانون اساسی است، که بنده چندین مرتبه خواستم نسبت به این موضوع تذکر دهم که آقای رئیس مجلس اجازه‌ای به بنده ندادند.

وی با تأکید بر اینکه احمدی‌نژاد با طرح سوالاتی خطاب به نمایندگان مجلس، در جلسه‌ای که باید پاسخ گوی نمایندگان ملت می‌بود امری خلاف قانون اساسی انجام داده، گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی وظیفه داشت طبق قانون اساسی از این اقدام خلاف قانون ممانعت می‌کرد.

قنبری با بیان اینکه احمدی‌نژاد در پاسخ گویی به سؤالات نمایندگان به آن‌ها توهین کرد، گفت: آقای احمدی‌نژاد در پاسخ‌هایی که به سؤالات نمایندگان ملت داد سؤالات بیشتری را به وجود آورد؛ برای مثال گفت پول‌های صندوق ذخیره ارزی تمام شده است در حالی که باید پاسخ دهد که چگونه است که صندوق ذخیره ارزی در زمان دولت جناب آقای سیدمحمد خاتمی با ۱۷ یا ۱۸ میلیارد تحویل ایشان شد اما دولت او با این همه درآمد بگوید صندوق ذخیره ارزی خالی است.

وی خاطرنشان کرد: آقای احمدی‌نژاد با توجه به اینکه مجلس هشتم در پایان عمر خود قرار دارد سؤالات نمایندگان را جدی نگرفت و حتی آن‌ها را تهدید کرد که عمر مجلس رو به پایان است و برخی از نمایندگان به زودی به همکاران در دولت تبدیل می‌شوند؛ که آقای احمدی‌نژاد با این سخن به نوعی نمایندگان مردم در مجلس را تهدید کرد که روزی گذر پوست به دباغ خانه می‌افتد.

عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه آقای احمدی‌نژاد این قدر راحت نمایندگان مردم را تهدید می‌کند آسیب بزرگی است و باید فکری برای آن کرد چون آقای احمدی‌نژاد این هدف را دنبال می‌کند که نماینده مجلس از ترس آینده از دفاع از حقوق مردم بترسد.

وی گفت: باید ساز و کاری فراهم شود که استقلال نمایندگان مجلس حتی بعد از دوران نمایندگی حفظ شود، تا نگران بازگشت به دولت و برخوردهای احتمالی نباشند. یعنی برای مثال در مجموعه‌هایی مثل اداره مجلس شورای اسلامی یا ادارات و نهادهای غیر دولتی مشغول خدمت به نظام باشند.

قنبری در پاسخ به این سؤال که واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات احمدی‌نژاد چه خواهد بود؟ گفت: فضای جلسه به گونه‌ای شد که اکثر نمایندگان قانع نشدند؛ حتی بسیاری از نمایندگانی هم که طرح سؤال از احمدی نژاد را امضا نکرده بودند نیز از اهانت‌های آقای احمدی نژاد به مجلس و نمایندگان مردم ناراحت شدند.

وی افزود: البته برخی طرح عدم کفایت سیاسی احمدی نژاد را مطرح می‌کنند که به نظر بنده با توجه به اینکه در اواخر عمر مجلس هشتم قرار داریم بعید است این کار صورت گیرد اما با تمام این احوال مجلس هشتم تا ۷ خرداد ماه ۹۱ وجود دارد و می‌تواند به طرح عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژاد وارد و او را استیضاح کند.


 


امروز: سازمان جهانی انتقالات بین بانکی (سویفت) اعلام کرد که از فردا ـ‌شنبه‌ـ در ادامه تحریم‌ها علیه ایران، بانک‌های ایران را از دسترسی به خدمات خود محروم می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، این تصمیم منجر خواهد شد که تقریبا دیگر نقل و انتقالات پولی بانک‌های ایرانی با خارج از کشور از راه‌های رسمی غیر ممکن شود.

طبق این گزارش، قطع خدمات سویفت برای بانک‌های ایرانی بر زندگی ایرانیان خارج از کشور که به ایران پول می‌فرستند و یا برایشان پول فرستاده می‌شود تاثیر می‌گذارد.

ماه گذشته این سازمان اعلام کرده بود که آماده است هم‌زمان با عملی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بانک‌های ایرانی را از دسترسی به خدمات خود محروم کند.

بنا بر این گزارش، سویفت ارائه‌دهنده خدمات به موسسه‌های مالی نیز هست و بیشتر مشتریان این نهاد از شبکه سویفت‌نت و کدهای شناسه بانکی ایزو ۹۳۶۲ استفاده می‌کنند. این کد‌ها تحت عنوان سویفت‌کد شناخته می‌شوند.

انتقال هر گونه ارز در مبادلات بانکی با ارائه شماره حساب بانکی، نام بانک و سویفت‌کد بانک مورد نظر امکان پذیر است و بدون سویفت‌کد، امکان انتقال هر گونه ارز بین‌المللی در شبکه بانکی جهان غیرممکن است.

آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می‌کند که در صدد دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است؛ اتهامی که همواره از سوی ایران رده شده است.

سویفت یک سازمان بلژیکی متعلق به بانک‌های بزرگ بین‌المللی است که زیر نظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می‌کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

قرار است سویفت خدمات خود را برای بانک‌های ایرانی از ساعت چهار بعد از ظهر به وقت گرینویچ متوقف کند.

در همین رابطه، «لورنزو کامپوس»، رئیس اجرایی سویفت نیز گفته است: «قطع ارتباط بانک ها، برای سویفت یک عمل غیرعادی و بی سابقه است. این امر نتیجه مستقیم اعمال بین المللی و چندجانبه برای تشدید تحریم های مالی ایران است».

به این ترتیب، با قطع خدمات دهی از سوی سویفت به ایران، پرداخت مبالغ مربوط به فعالیت های تجاری برای بخش دولتی و خصوصی کشور به شدت مشکل می شود. در حقیقت این اقدام را باید پیشرفته ترین مرحله از تحریم های غرب دانست که تاکنون علیه کشورمان اعمال شده است.

هفته گذشته ایران موافقت کرد که مذاکرات خود را با گروه ۱+۵ بر سر برنامه‌های هسته‌ای‌اش از سر گیرد.


 


امروز: رئیس اتحادیه میوه و تره بار با اشاره به اینکه خرید میوه شب عید مردم از یکشنبه آغاز می‌شود، اعلام کرد: واحدهای خرده فروشی از امروز (جمعه) خرید خود را آغاز کرده و خود را برای عرضه میوه شب عید مردم آماده می‌کنند.

به گزارش ایلنا حسین مهاجران با بیان این مطلبگفت: ذخیره سازی میوه دولتی شب عید در پنج واحد در تهران صورت گرفته که این ذخیره‌ها تامین کننده میوه مورد نیاز ۲۵۰ واحد خرده فروشی در سطح استان است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ واحد در سطح تهران میوه شب عید با نرخ دولتی عرضه می‌کنند، به بیان قیمت میوه دولتی شب عید پرداخت و افزود: سیب با قیمت ۱۷۰۰ تومان، پرتقال ۱۲۰۰ تومان و موز با نرخ ۱۵۵۰ تومان به مصرف کننده نهایی عرضه می‌شود.

به گفته مهاجران؛ قیمت نارنگی در سطح میادین نیز برای شب عید بین ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ تومان است.

وی متذکر شد: قیمت میوه شب عید امسال نسبت به سال گذشته چیزی در حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.


 


امروز: علیرضا محجوب گفت: آقای احمدی نژاد به جای آنکه به سوالات اقتصادی جواب اقتصادی بدهد فرافکنی کرد و به سوال مربوط به هدفمندی یارانه‌ها اصلا جواب ندادند.

به گزارش ایلنا رییس فراکسیون کارگری مجلس، با بیان اینکه بنده خودم از مخالفین تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده‌ام، افزود: طبق آمار رسمی به دلیل اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها اگر درست بگویم ۸۷۵ واحد تولیدی تعطیل شدند و قاعدتا آقای احمدی نژاد باید توضیح می‌دادند که چرا قانون را ناقص اجرا کردند.

محجوب در واکنش به این سخن احمدی‌نژاد که موجودی صندوق ذخیره ارزی صفر است، تصریح کرد: این سخن آقای احمدی نژاد جزء پاسخ‌های غریب ایشان بود که اعلام کردند موجودی صندوق ذخیره صفر است.

وی در ارتباط اظهارات برخی از نمایندگان حامی دولت که مدعی شدند رسانه‌های بیگانه از جلسه طرح سوال استفاده تبلیغاتی خواهند کرد و از اختلافات سوء اسفاده می‌کنند، گفت: این سخن نادرستی است. چرا که طبیعت سوال طرح مسائل اختلافی است و اگر اجازه می‌دادند سوال کنندگان سوال کنند و در پایان هم نماینده سوال کننده وقت اظهار نظر داشتند این طور نمی‌شد.


 


امروز: وزیر خارجه سابق ایران سخنان اخیر احمدی‌نژاد در مجلس را مصداق بارز تهمت و افترا خواند و یادآور شد که نامه اطلاع احمدی‌نژاد از ماموریت وزیر خارجه به سنگال در سوابق دفتر رئیس جمهور موجود است.

به گزارش فارس، منوچهر متکی وزیر خارجه سابق ایران در پاسخ به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس با اشاره به جمله معروف منسوب به ابوعلی سینا که می‌گوید "اگر برای یک کار "اشتباه"، هزار "توجیه" بیاورید می‌شود "هزار و یک اشتباه" گفت: سخنان و رفتار آقای احمدی نژاد فرزند خودسر خانواده‌ای را ترسیم می‌کند که با سوء استفاده از حمایت‌های بی دریغ و با سعه صدر بزرگ خانواده، به جای قدرشناسی و احترام، گستاخانه به هنجارشکنی می‌پردازد و هیچ مرزی در الزامات سخن گفتن به خصوص منطبق بودن با حق، عدل و صداقت و آراسته بودن با منطق و انصاف را پاس نمی‌دارد.

هواپرستانه سخن نگفتن از آموزه‌های اسلامی و سیره نبی مکرم اسلام (ص) است که فرمودند: "ما ینطق عن الهوی".

متکی افزود: برخی از اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مورد وزیر امور خارجه سابق کشورمان از مصادیق تهمت و افترا و به دلیل تکرار از مصادیق تشویش اذهان عمومی و قابل تعقیب قضایی است. البته اینجانب بنا به مصالحی که از مهمترین آنها حفظ آرامش عمومی جامعه و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، از پیگیری آن صرفنظر می‌کنم هر چند که در روز قیامت، خداوند متعال بهترین و عادلترین قضاوت کنندگان بین بندگان خود خواهد بود.

وی درباره این سخن احمدی‌نژاد که مدعی شده بود ماموریتی برای سفر به سنگال وجود نداشته است، توجه احمدی نژاد را به نامه‌ اطلاعی که حدود یک ماه پیش از سفر به سنگال پیرامون این سفر و اهداف مورد نظر نگاشته بود جلب کرد و افزود: آن نامه هم اینک در سوابق دفتر رئیس دولت موجود است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته