-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۲۷, شنبه

Latest News from 30Mail for 03/17/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/12/26
  •  

    Edges of what I am

    چند ماه پیش رفتم یک جایی مصاحبه و مردود شدم. توضیح خواستم. گفت که در بعضی از جواب‌ها مبهم بوده‌ام. طبیعتن اولین واکنش این بود که قبول نکردم. کسانی هم که در جریان ماجرا بودند قانعم کردند که گیر ماجرا چیز دیگری بوده. اما بعدن که بیشتر بهش فکر کردم و جریان مصاحبه را مرور کردم دیدم که واقعن شفاف نیوده‌ام.

    من سوال‌های مصاحبه را از قبل داشتم. از چند روز قبلش روی جواب‌هام فکر کرده‌بودم. یعنی جوابهای بدی که دادم بهترین چیزهایی بود که توانسته بودم در یک فرصت دو سه روزه بسازم. فکر هم می‌کردم که خیلی خوبم. حتی بعد از مصاحبه هم خیلی از نتیجه مطمئن بودم.

    بعدن رد این مشکل را چند جای دیگر هم دیدم. دیدم که حرف ساده را ساده نمی‌زنم. یعنی وقتی بعد از مکالمه به جمله‌هایی که گفته‌ام فکر می‌کنم می‌بینم که خیلی خنده‌دار حرف زده‌ام. خیلی حرف را پیچانده‌ام. توی نوشتن که اوضاع به مراتب فاجعه‌‌تر است.

    فکر کنم یک گیر بزرگ کار اینجاست که من از یک فرهنگی آمده‌ام که توش شفاف نبودن ارزش است. دوپهلو حرف زدن، چیزی گفتن و چیزی دیگر منظورداشتن نه فقط یک عادت گفتاری پذیرفته‌شده بلکه یک امتیاز اجتماعی است. یعنی طفل تربیت می‌شود که این‌طوری حرف بزند. بعد من جدیدن توجهم جلب شده به مشکلات این زبانی که سالها باهاش زندگی کرده‌ام و توش ماهر شده‌ام و دارم احساس می‌کنم که عجب بازنده‌ای بوده‌ام این همه مدت. باید خیلی سال پیش یک زبان زنده‌ای را خیلی خوب و ماهرانه یاد می‌گرفتم که الان توی سی سالگی مغزم توی باتلاق زبان مادری دست و پا نزند.

    ببین! فراگیرترین اثر ادبی تاریخ زبان مادری من یک چیزی است که کسی ازش سر در نمی‌آورد. یعنی هرکسی ازش یک چیزی می‌فهمد. برداشت‌های کاملن متضاد. یک متن ثابت را هم توی مجلس عرق‌خوری می‌خوانند هم توی قنوت نماز صبح و مجلس سینه زنی، هم توی جلسه استیضاح وزیر اقتصاد. بعد این به عنوان مزیتش شناخته‌می‌شود. تازه، مردم فقط هم بهش به چشم اثر ادبی نگاه نمی‌کنند. از چنین پدیده‌ی سیالی به عنوان مشاور هم استفاده می‌کنند. ازش درباره‌ی مسائل عاطفی و خانوادگی و حتی سیاسی و اجتماعی نظر می‌پرسند. بعد روی جوابی که می‌دهد بررسی و تحلیل می‌کنند و بر اساسش تصمیم می‌گیرند.

    زبان مادری من در مدت چند قرن این‌قدر کم تغییرکرده که دانش آموزی که سه سال فارسی خوانده باشد می‌تواند شاهنامه‌ای که هزارسال پیش نوشته شده را بخواند و تا حد خوبی بفهمد. این هم یک چیزی است که معمولن به عنوان ارزش ازش یاد می‌شود. اما عملن یک واقعیت خجالت‌آور است. یعنی ببینید من الان دارم تقریبن به همان زبان هزارسال پیش می‌نویسم و شما هم می‌فهمی. خب این قطعن غلط است. چونکه این دارد به یک شکلی می‌گوید که ما هنوز داریم همان حرفها را می‌زنیم. اینهمه حرف و مفهوم و تجربه‌ی جدید وارد تاریخ شده اما زبان ما هنوز منفجر شده. هنوز دگرگون نشده. چونکه ما هنوز توی تعطیلاتیم.

    پای برنامه‌ی تلویزیون ایران که بنشینی ممکن است نیم ساعت از صحبت‌های مجری و کارشناس را بشنوی و نفهمی که حرفشان چیست. هر از گاهی یکی از فاجعه‌ترین نمونه هاش سر از یوتیوب در می آورد. من مشتری ثابتشان هستم. یک برنامه ای که از تلویزیون ایران پخش شده و تو ده دقیقه‌اش را می‌بینی و توش حتی یک جمله‌ی معنی دار پیدا نمی‌کنی.حرف‌های پوزیسیون و اپوزوسیون حکومت از هم قابل تشخیص نیست. چونکه ما استاد خالی کردن کلمه‌ها از معنی‌ هستیم. حرف حسابی نداریم بزنیم. برای همین با همان چهار تا حرف هزار بار زده شده هی بازی می‌کنیم. هی می‌پیچانیم. هی پشتک می‌زنیم. معلوم است که من توی چنین محیطی یاد نمی‌گیرم شفاف و واضح حرف بزنم. به جاش یاد می‌گیرم که چه‌طوری با کلمه‌ها پشتک بزنم و پنج دقیقه حرف بزنم بدون اینکه جواب یک سوال ساده را درباره روحیه و روش کار کردنم داده باشم. یعنی این هم یکی از آن چند مهارت اساسی زندگی است که من در این بستر فرهنگی افتخارآمیز یاد نگرفتم.

    من توی این فضا رشد کردم. زبان فارسی را به کمک همین محتواها یاد گرفتم. بخش بزرگی از حافظه‌ام هنوز در اشغال چنین ادبیاتی است. مغز من هنوز از همان فضا شارژ می‌شود. برای همین خروجی‌اش هم بیشتر با استانداردهای همان فضا مطابقت دارد.


     
     

    1390/12/25
  •  

    بامدادی

    یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درک وقایع سیاسی داخلی یا خارجی را دشوار می‌کند شعارها، ادعاها، بلوف‌ها و اظهار نظرهای مختلف و بعضا ضد و نقیض یا غیر دقیقی است که شخصیت‌های حقیقی و حقوقی سیاسی در رابطه با موضوعات مختلف بیان می‌کنند که لزوما منعکس کننده سیاست‌های راهبردی آن‌ها نیست. برای درک بهتر شرایط همیشه باید سیاست‌های جدی و استراتژی‌ها را از بازی‌های کلامی و شعارگونه تفکیک کرد (البته تا حد امکان).

    دیروز، وزیر امور خارجه آمریکا از طریق وزیر خارجه روسیه به ایران پیام داد که مذاکرات ماه آینده که در رابطه با موضوعات هسته‌ای ایران انجام می‌شود آخرین فرصت ایران برای پرهیز از اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای این کشور خواهد بود.

    این تهدید که شاید به خاطر بدون قید و شرط بودنش جدی‌ترین و رسمی‌ترین تهدیدی باشد که در چند سال اخیر علیه ایران انجام شده است در صفحه اول سایت‌های خبری فارسی‌زبان تیتر نشد. اما شیوه ارسال آن (انتخاب کانال رابط و لحن آن) که نشان می‌دهد پیام «مخاطب خاص» دارد و به قصد تهییج افکار عمومی آمریکا یا ایران یا غیره انجام نشده است نشان از آن دارد که بخش شعارگونه این خبر چندان مهم نیست و این یک تهدید اندیشیده و راهبردی به شمار می‌رود.

    اما چیزی که در این تهدید مشخص نشده این است که دقیقا ایران باید چه کاری انجام دهد تا بتواند از این «آخرین فرصت» به خوبی استفاده کند؟ سوال اساسی در ذهن حاکمان سیاسی ایران این است که آیا اصولا می‌توانند با دادن چند امتیاز مختلف به آمریکا به مصالحه با این کشور (و غرب) برسند یا این‌که آمریکا به چیزی کمتر از تغییر رژیم در ایران راضی نیست.

    پی‌نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت این کشور هیچ هشداری از طریق روسیه برای ایران نفرستاده است.


     
     

    1390/12/26

    داریوش قنبری، نماینده ایلام در مجلس، می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد به دلیل نزدیک بودن پایان دوره مجلس هشتم، سئوالات نمایندگان مجلس را جدی نگرفت.

    به گزارش ایلنا، آقای قنبری افزود که محمود احمدی‌نژاد حتی نمایندگان را «تهدید کرد که عمر مجلس رو به پایان است و برخی از نمایندگان به زودی به همکاران در دولت تبدیل می‌شوند» یعنی که «روزی گذر پوست به دباغ خانه می‌افتد.»

    محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در مجلس ایران حاضر شد و به سئوالات نمایندگان درباره موضوع‌های مختلفی چون واریز نشدن بودجه مترو تهران، ایستادن در برابر رهبر ایران و شیب تند اجرای هدفمندی یارانه ها پاسخ گفت.

    آقای قنبری درباره پاسخ‌های محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که «آقای احمدی‌نژاد در پاسخ‌هایی که به سؤالات نمایندگان ملت داد سؤالات بیشتری را به وجود آورد. برای مثال گفت پول‌های صندوق ذخیره ارزی تمام شده است در حالی که باید پاسخ دهد که چگونه است که صندوق ذخیره ارزی در زمان دولت آقای خاتمی با ۱۷ یا ۱۸ میلیارد تحویل ایشان شد اما دولت او با این همه درآمد بگوید صندوق ذخیره ارزی خالی است.»

    برخی از نمایندگان مجلس ایران حتی اظهارات محمود احمدی‌نژاد را توهین آمیز توصیف کردند و خواستار استیضاح او شدند.

    آقای قنبری درباره طرح استیضاح محمود احمدی‌نژاد می‌گوید: «برخی طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را مطرح می‌کنند که به نظر بنده با توجه به اینکه در اواخر عمر مجلس هشتم قرار داریم بعید است این کار صورت گیرد اما با تمام این احوال مجلس هشتم تا ۷ خرداد ماه ۹۱ وجود دارد و می‌تواند به طرح عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژاد وارد و او را استیضاح کند.» 

    منبع: ایلنا

    مرتبط:

    ادامه اعتراض‌ نمایندگان مجلس به لحن و ادبیات احمدی‌نژاد

    داریوش قنبری: احمدی نژاد ایرانیان را یا بیکار کرد یا بدهکار

    فراکسیون جوانان مجلس: ۳۹ میلیارد تومان برای تبلیغات دولت هزینه شده است
     


     
     

    1390/12/26

    قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران با امضای قراردادی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی با شهرداری تبریز، مسئولیت احداث خط دو متروی این شهر را به عهده گرفت.

    این قرارداد روز پنج شنبه به امضا رسید و قرار است طی ۷ سال این خط مترو ۲۲ کیلومتر و ۴۰۰ متری احداث شود.

    قرارگاه خاتم‌الانبیا که از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران است، از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های خود را گسترش داده و طی ۴ سال اخیر، نزدیک به ۱۵۰۰ پروژه مهم دولتی ایران را در اختیار گرفته است.

    دارایی‌های این مجموعه اقتصادی از بودجه دولتی جداست و مشمول هیچ گونه نظارت دولتی نمی‌شود.

    قرارگاه خاتم‌الانبیا پیش از این به دلیل همراهی با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی هدف تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته‌ است. 

    منبع: رادیو فردا

    مرتبط:

    ارزش قرارداد‌های نفتی قرارگاه خاتم‌الانبیا به ۲۵ میلیارد دلار رسید


     
     

    1390/12/26

    ایلنا گزارش داد در پی افزایش تقاضای ارز از سوی مسافران نوروزی که قصد مسافرت به خارج از ایران را دارند، هر دلار آمریکا از مرز دو هزار تومان عبور کرده است.

    بر اساس این گزارش، مسافران نوروزی همچنین برای تهیه دلار مورد نیازشان به دلیل بی‌ثباتی در خرید و فروش ارز دچار سرگردانی شده‌اند.

    بانک مرکزی ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که برای سفر به کشورهای همسایه این کشور، یکبار در سال و از ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار به قیمت دولتی به مسافران ارائه خواهد کرد.

    این در حالیست که پیش از تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا، مسافران ایرانی در مسافرت‌های خارجی خود می‌توانستند یک بار در سال از ۲۰۰۰ دلار به قیمت دولتی استفاده کنند.

    این گزارش می‌افزاید که تصمیمات بانک مرکزی ایران مبنی بر محدودیت خرید و فروش ارز مسافرتی نیز در این افزایش قیمت نقش داشته است. 

    منبع: ایلنا


     
     

    1390/12/26

    مدیرعامل باشگاه پرسپولیس تهران از محرز شدن تبانی برخی از بازیکنان فوتسال این باشگاه در دیدار پایانی لیگ بر‌تر فوتسال ایران خبر داد.

    به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رویانیان افزود که پس از اطمینان یافتن از این موضوع، بازیکنان خاطی و سرپرست تیم از این باشگاه اخراج شدند و ۳۰ درصد از قرارداد کلیه بازیکنان این تیم کسر شده است.

    در دیدار پایانی لیگ پرسپولیس تهران که برابر گیتی پسند اصفهان، یکی از دو تیم مدعی قهرمانی انجام شد، این تیم با نتیجه ۱۱ بر ۲ بازی را به تیم اصفهانی واگذار کرد تا تیم اصفهانی با یک گل زده بیشتر نسبت به تیم دوم، شهید منصوری قرچک، قهرمان شود.

    عباس ترابیان، رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال نیز گفته است که این پرونده در اختیار کمیته انضباطی این فدراسیون قرار خواهد گرفت. 

    منبع: مهر (+ و +)


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته