-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۲۶, جمعه

Latest News from Iran Green Voice for 03/16/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



«انجمن ارتباطات ميان‌بانکی جهانی» که به اختصار سوييفت خوانده می‌شود روز پنجشنبه، در بيانيه‌ای اعلام کرد، کليه خدمات خود را به آن دسته از بانک ها و نهادهای مالی ايرانی که مشمول تحريم‌های اتحاديه اروپا  و آمريکا هستند، از روز شنبه ۲۷ اسفندماه قطع می کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، لازارو کمپوس، مدير اجرايی سوييفت، در اين زمينه گفته است:«تصميم اتحاديه اروپا سوييفت را مجبور به این اقدام کرد.»

وی اضافه کرده است:«قطع ارتباط بانک ها، گامی فوق العاده و بی سابقه ای برای سوييفت است. اين رويداد نتيجه مستقيم اقدامات بين المللی و چند جانبه در راستای تشديد تحريم های مالی عليه ايران است.»

اقدام سوئيفت برای قطع ارتباط با نهادهای مالی ايرانی مورد تحريم پس از تصميم اخير شورای اتحاديه اروپا صورت می گيرد که  توقيف اموال و دارايی های شماری از افراد و نهادها مرتبط با برنامه هسته ای ايران را تشديد کرد.

به گزارش رادیو فردا شورای اتحاديه اروپا  اعلام کرده بود:« اين شورا موافقت کرد که هيچ پيام های تخصصی مالی به آن دسته از افراد و اشخاصی  که اموال و دارايی هايشان مسدود شده ارائه نشود.»

مقر «انجمن ارتباطات ميان‌بانکی جهانی» در بروکسل است. سوييفت يک کد شناسايی ويژه برای بانک‌ها و موسسات مالی بين‌المللی است که از طريق آن می‌توانند نقل و انتقال پول برای خريد و فروش کالا و خدمات را انجام دهند. اين کد بزرگ‌ترين و مهم‌ترين سيستم ارتباط الکترونيکی جهان برای بانک‌هاست.

به گزارش رويترز،  ايران يکی از استفاده‌کنندگان از اين سيستم است و قطع ارتباط با سویيفت باعث خواهد شد که ايران يکی از مسير های اصلی تجارت با دنيا را از دست بدهد. بانک های ايرانی بخش بزرگی از مبادلات تجاری خود را با استفاده از همين سيستم انجام می‌دهد.

طبق اين گزارش در سال ۲۰۱۰ ، دستکم ۱۹ بانک و ۲۵ موسسه متعلق به ايران ۲ ميليون مبادله پولی و مالی برون مرزی را از طريق سوئيفت انجام داده اند.

بانک های صادرات، پست، ملت و سپه که توسط  امريکا به دليل ارتباط با برنامه هسته ای ايران و حمايت از تروريسم مورد تحريم قرار گرفته بود شامل اقدام قطع ارتباط با سویيفت خواهند شد.

طرح قطع خدمات سازمان سوييفت که برای ايران نقشی حياتی دارد، نخستین بار توسط دو سناتور آمريکايی در کميته امور بانکی مجلس سنای آمريکا مطرح شده بود.


 


وبسایت کلمه، به انتشار جزییات بیشتری از اظهارات هفته گذشته میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در دیدار با دخترانشان پرداخت.

هفته گذشته دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی پس از یک دوره بی خبری طولانی، با پدر و مادر خود دیدار داشتند که در آن میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ضمن تاکید بر مواضع پیشین مردم را به صبر و گذشت و استقامت دعوت کردند.

وبسایت کلمه که هفته گذشته خبری کوتاه در این باره منتشر کرده بود، نوشته است:" اما این دیدار خانوادگی که پس از چند ماه دوری برگزار شد با حاشیه و متن هایی همراه بود که بازگو کردن آن برای مردم مهم و امید بخش خواهد بود."

دختران رهنورد می گویند: آن روز هنگامی که مادر وارد شد تنش هیجانی زیادی داشت چرا که ماموران تا لحظه ورود به خانه به آنان نگفته بودند که به کجا منتقلشان می کنند. همچنین ایشان به شدت نگران رفتارها در این چند ماه با فرزندانشان بودند. ظاهرا در حالی‌که از این سو فشارهای پی درپی از جمله اخراج از محل کار و بازجویی و ممنوع الخروجی و تهدید و انواع مزاحمت ها ایجاد شده است، در سوی دیگر و نزد پدر و مادر درباره این رفتارها تا جای ممکن غلو شده بود، به طوری که این دو شدیدا در بدو ورود نگران سلامت دختران بودند و تا دقایق طولانی این حالت وجود داشته است.

اما دغدغه جدی و چشمگیر این دو همراه جنبش، "رای ندادن" فرزندانشان بوده بطوری که از آنها پرسیده اند که آیا مطمئن باشیم که رای نداده اید؟ همچنین در پاسخ به نگرانی متقابل فرزندان خانم رهنورد گفته است واضح است که رای نداده ایم. چه چیزی عوض شده است؟ پرسش های مکرر پدر و مادر نشان و دلالت بر خلاف گویی ماموران به آن ها در این زمینه داشته است.

* دختران به مادرشان گفته اند که در غیاب شما موارد متعددی از مشکلات ایجاد شده توسط حکومت وجود دارد اما آنها مفتخرند که برای حق اینها را با سربلندی تحمل می کنند. اینکه دربند بودن آنها بهتر از آن آزادی است که در آن مصالحه ای برای نادیده گرفتن حق باشد.

* آنها در این دیدار از خانم رهنورد خواسته اند که حداقل بخشی از آنچه که به آنها می رود را بازگو کنند که مادر در جواب آنها گفته، از خدا بخواهید که ما مصداق آیه “إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة ألا تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنة التی کنتم توعدون” باشیم.

* خانم رهنورد این نکات را در پاسخ به دلنگرانی های اعضای خانواده نیز بیان کرده و گفته است که برای رستگاری شرط هایی در همین آیه هست و آن استقامت و «نه گفتن» به هر قدرتی است و اینکه حاضر نشدن به بندگی غیر خدا سخت است و کار سخت نتیجه اش این پاداش لطیف است.

* در این ملاقات محدود خانم رهنورد گفته، ماموران می گویند که شما (دختران) فعالیت زیاد دارید و فرزندان نیز با رد اظهارات خلاف واقع زندانبانان گفته اند که ما با توجه به دروغ پردازی هایی که این روزها از هر طرف در جریان است و ابهام در شرایط، با همه سختی هایی که بوده تنها کاری که کرده ایم رساندن بخشی از حرف ها و نظرات شماست که از شایعات جلوگیری کند و یا سلامتی جسمی شما را در همین شرایط غیر قانونی مورد توجه قرار دهد.

* مهندس موسوی با تاکید بر اینکه شرایط نگهداری و رفتار با آنها غیر قانونی است و هیچ امنیتی در این شرایط برایشان متصور نیست به دختران خود گفته است: پناه اصلی در هرحال و همیشه خداست. وی همچنین از اینکه فرزندان ایستادگی آنها بر مواضعشان را بگوش همدلان رسانده اند اظهار رضایت کرده و همچنان مسیر پیش رو را با همه سختیهای آن روشنی بخش و امیدوار کننده خوانده است.

* در انتهای گفتگو و در حالی‌که ماموران مدام صحبت ها را قطع کرده و می خواستند که مادر و پدر آماده رفتن باشند و مصر بودند که به گوش بچه ها برسانند که هیچ خبری ندهند، میرحسین به کنایه گفته است: اگر ایشان (زندانبان) تا این حد ناراحت است، سکوت خبری شما بیشتر نشان دهنده آن چیزی است که بر ما می رود.

* میرحسین همچنین تاکید کرده است: برای خدا و در راه حق باید صبر کرد. نه تنها صبر بلکه باید صبر و گذشت کرد.

* هنگام خداحافظی، وقتی که این دو همراه جنبش سبز توسط ماموران برده می شدند، دختران نیز مادر و پدر را به آرامش و صبر فراخوانده و به آنها گفته اند اگر ما مطمئن باشیم که آن چنان که تا امروز ذره ای تردید در این راه نداشته اید، اینهمه سختی را همچنان با قدرت روحی بالا تحمل می کنید، آن وقت ما هم می توانیم این وضعیت بی خبری ها و آزارها را راحت تر تحمل کنیم؛ خانم رهنورد در جواب دخترها گفته اند که نیازی به دلداری به ما نیست. ما خدایی داریم.

* این هنرمند برجسته کشورمان سپس با تاکید گفته است که من دختر لرستانم و از آن مهمتر اینکه خود را پیرو حضرت زهرا می دانم و معلم من برای مقاومت در این وضع اینها است که در این هنگام ماموران صحبت ها را قطع کردند…


 


روزنامه انگلیسی گاردین امروز پنج‌شنبه، محتوای برخی ایمیل های خصوصی بشار اسد و همسرش را که هک شده و در اختیار این روزنامه قرار گرفته منتشر کرد.

این روزنامه می گوید، گزارش خود را از محتوای چند هزار ای‌میل خصوصی تهیه کرده است. این نامه های الکترونیک، حاکی از مشاوره گرفتن حکومت سوریه از جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات است.

از سوی دیگر تعدادی از این ایمیل ها نشان می دهد، رییس جمهوری سوریه اصلاحات مورد ادعای خود در این کشور را به تمسخر گرفته و اعتقادی به آن ندارد.

اعضای شورای عالی انقلاب سوریه که علیه حکومت خاندان آقای اسد فعالیت می‌کنند این مجموعه مکاتبات اینترنتی را از ماه ژوئن سال گذشته تا اوایل ماه فوریه گذشته، یک ماه پیش، زیر نظر داشته‌اند.

روزنامه گاردین می‌گوید برای تعیین صحت محتوای این ای‌میل‌ها با «ده نفر» تماس گرفته است که به نام‌شان در این ای‌میل‌ها اشاره شده است.

بنا بر گزارش اختصاصی گاردین که درست در روز سالگرد آغاز اعتراضات ضدحکومتی در سوریه به چاپ رسیده، رئیس جمهور سوریه در چند مورد با واسطه یا بی‌واسطه از جمهوری اسلامی مشاوره گرفته است.

گاردین از جمله در یک مورد به سخنرانی بشار اسد در ماه دسامبر سال گذشته اشاره می‌کند که درباره موضوعات آن به گفته مشاور رسانه‌ای او با چندین نفر «از جمله مشاور سیاسی سفیر ایران» در سوریه مشورت شده است.

به گزارش رادیو فردا، از همان ماه‌های آغازین اعتراضات به حکومت اسد در دمشق، کشورهای غربی تهران را متهم کردند که به سوریه در سرکوب مردم خود کمک می‌کند. اما تهران همواره این اتهام را رد کرده است.

در ای‌میل مربوط به سفیر ایران،‌ به بشار اسد توصیه شده است در سخرانی‌اش لحنی "حاکی از قدرت و خشونت" به کار ببرد و از حمایت "کشورهای دوست" تشکر کند.

در این ای‌میل همچنین به اسد توصیه شده است که حکومتش باید اطلاعات "مربوط به توانایی‌های نظامی خود" را عمدا درز دهد تا مردم متقاعد شوند که این حکومت حتی با نیروی نظامی نیز از پای درنخواهد آمد.

در مجموعه ای‌میل‌های افشاشده خانواده اسد به نام «حسین مرتضی» نیز اشاره شده است، بازرگان متنفذ لبنانی که به گفته گاردین با ایران و حزب الله ارتباطاتی قوی دارد.

روزنامه گاردین همچنین بر اساس این ای‌میل‌ها گزارش داده است که بشار اسد اصلاحاتی را که به مردم سوریه وعده داده تا بحران این کشور را خاموش کند به سخره گرفته است و در ای‌میل‌ها از "قوانین آشغال احزاب و رسانه‌ها و انتخابات" حرف می‌زند.

در حالی که معترضان سوری خواستار کناره‌گیری خاندان اسد از قدرت در این کشور هستند، بشار در یک سال گذشته چندین بار در سخنرانی‌های خود وعده اصلاحات در شیوه اداره کشور را داده است، وعده‌ای که دست‌کم تاکنون متحقق نشده است.

اما یک موضوع عمده دیگر ای‌میل‌های خصوصی اسما اسد، همسر رئیس جمهور سوریه،‌ است که بخشی از گزارش گاردین را به خود اختصاص می‌دهد.

محتوای ای‌میل‌های همسر اسد بیشتر به خرید‌های آن‌لاین او اختصاص دارد، از جمله گاردین می‌گوید که او در یک مورد ده هزار پوند خرج شمعدان و میز و چلچراغ از پاریس کرده است.

این در حالی است که به‌ویژه در دو ماه گذشته مردم دست‌کم یک شهر، حمص، به دلیل محاصره شدن توسط ارتش حتی به آب و غذای کافی نیز دسترسی نداشته‌اند.

در ای‌میلی دیگر به اسما اسد که هم‌چنان تلاش می‌کند چهره‌ای مدرن از کشور و همسر شخص اول سوریه را به نمایش بگذارد دختر امیر قطر، حامد بن خلیفه آل ثانی، به خانم اسد توصیه می‌کند که به اتفاق همسرش سوریه را ترک کند و به چند شهری که پذیرای آنان هستند، «از جمله دوحه»، پایتخت قطر، پناهنده شوند.

روزنامه گاردین از قول فعالان سوری مخالف حکومت می‌گوید که آنها نام کاربری و اسم رمز ای‌میل‌های خانواده اسد را از خبرچینی گرفته‌اند که در حلقه پیرامونی بشار اسد بوده است.

به گفته گاردین، دسترسی به این ای‌میل‌ها روز هفت فوریه گذشته قطع شده است.

این نخستین بار نیست که محتوای ای‌میل‌های خصوصی بشار اسد در سراسر جهان منتشر می‌شود.

یک ماه پیش نیز ای‌ميل‌های آقای اسد و شمار ديگری از سران حکومت سوريه توسط «هکرهای ناشناس» هک شد و پس از چند روز روزنامه معتبر اسرائيلی هاآرتص اعلام کرد که امتياز انتشار اين پست‌های الکترونيک را به دست آورده است.


 


قرارداد ۱۲ هزار میلیارد ریالی اجرای خط دو مترو تبریز بین شهرداری این شهر و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) امضا شد.
این قرارداد به امضای شهردار تبریز و معاون هماهنگ‌ کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا رسید.

قرارگاه خاتم الانبياء سپاه پاسداران درحال حاضر بیشترین پروژه های اقتصادی کشور را در دست دارد.
به گزارش ایرنا خط دوم مترو تبریز به عنوان طولانی‌ترین خط از خطوط چهارگانه مترو این شهر به طول ۲۲ کیلومتر و ۴۰۰ متر با پیش‌بینی ۲۰ ایستگاه طراحی شده و برای اجرای آن در هفت سال برنامه ‌زمان ‌بندی شده ، ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.
 


 


مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنان روز گذشته رئیس دولت درباره مصوبات این مجمع واکنش نشان داد و اظهارات احمدی نژاد را خلاف واقع و کذب خواند.

احمدی نژاد روز گذشته در مجلس حضور یافت تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. اما غیر از ادبیات و لحن او در این جلسه که تمسخر مجلس ارزیابی شد و خشم نمایندگان را برانگیخت، تا کنون سه نهاد حکومتی به اظهارات او واکنش نشان داده و این سخنان را دروغ خوانده اند. دیوان محاسبات، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهرداری تهران سه ارگانی هستند که سخنان رییس دولت را تکذیب کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، در بیانیه روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: مشخص نیست آقای رییس دولت که انتظار می رود در اظهار نظرات خود مستدل و مستند سخن گفته و شان و شئونات پاسخگویی را حفظ کند بر اساس کدام سند و مدرک، چنین ادعای کذبی را مطرح کرده است.

احمدی نژاد روز گذشته در بخشی از سخنان خود در مورد مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پرداخت تسهیلات ارزی به مترو تهران و کلان شهرها گفته بود که "در جریان تصویب پرداخت تسهیلات ارزی به متروی تهران و کلان شهرها، در پاسخ به اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی در مورد خالی بودن حساب ذخیره ارزی دولت، یکی از اعضای مجمع اظهار داشته است هر چند می​دانیم موجودی حساب ذخیره ارزی صفر است اتفاقا ما می خواهیم تصویب کنیم که اجرا نشود."

در واکنش به این اظهارات، روابط عمومی مجمع تشخیص اعلام کرد: بر اساس اسناد صوتی و مکتوب موجود از ریز مذاکرات این جلسه که نسخه ای از آن نیز خدمت رهبری تقدیم شده است، اولا به رغم دعوت قبلی، رییس کل بانک مرکزی در این جلسه حضور نداشته است. ثانیا انتساب خلاف واقع چنین اظهار نظری، اهانت به کل اعضای مجمع محسوب شده و کاملا تکذیب می شود.


 


جمعی از خانواده زندانیان سیاسی در ایران، با صدور بیانیه ای، ضمن اشاره به اینکه "هنوز بارقه هایی از امید برای بهبود اوضاع کشور وجود دارد"، خواستار رهایی عزیزان دربندشان همزمان با فرارسیدن سال نو شدند.

در این بیانیه آمده است: ما خانواده بزرگ زندانیان سیاسی، دوست داریم مانند همه خانواده های ایرانی نوروز باستانی را با حضور عزیزانمان جشن بگیریم و طعم شادی واقعی را پس از نزدیک سه سال درد و رنج و سختی برای خودمان و عزیزانمان که بعضی حتی یک روز مرخصی هم نداشنه اند و از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم بوده اند، بچشیم. این نه گزاف گویی است نه زیاده طلبی. این حداقل خواسته ای است که همه خانواده های زندانیان سیاسی، بی کم و کاست می توانند داشته باشند.

به گزارش کلمه متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبراللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

صدای پای بهار که می آید، باید خانه تکانی را آغاز کرد. چه رسم شیرینی و چه فرهنگ اصیلی! خانه دل را اما خانه تکانی کردن از هرچه کینه و بغض و ناراستی، سخت است. می گویند این بهار، بهار دیگری است! این را فرزندان ما می گویند. آنان که دو بهار پیشین را در خانه ای خالی از پدر یا مادر سپری کردند. این بهار، بهار سبزتری است! این را پدران و مادران عزیزان دربند می گویند. پیرزنان و پیرمردانی که دو نوروز گذشته سفره هفت سینشان را با قاب عکسی از فرزندان دربندشان آراستند. و اشک هایشان را از عروس و نوه و خویش و قوم و دوست و آشنا پنهان کردند تا عید را بر کسی تلخ نکرده باشند.

این عید بر ما حرام مباد! این را همه دوستان و خویشان ما می گویند. مردم می گویند. کسبه و اهل محل، همسایه ها، همکارهایمان و راننده های تاکسی که ما را در شلوغی شهر به مقصد می رسانید، آدم هایی که در مترو فکر دودوتای شب عیدند، دست فروش ها، دوره گردها و خانم ها و آقایانی که این روزها می آیند کمک ما برای خانه تکانی و دلشان پر است از هزار و یک درد بی درمان و سفره دلشان اگر باز شود، ما یکسره غم خویش فراموش می کنیم. این آرزو را شاعرها می سرایند و نویسندگان می نگارند و نقاش ها تصویر می کنند و نوازندگان می نوازند و خوانندگان می خوانند و هنرمندان خوش نویسی می کنند با خط نستعلیق وچون تابلویی می آویزند مقابل چشمان ما!

این عید بر ما حرام مباد! این یک آرزوی ملی است. باور کنید آنان که رأی داده اند و نداده اند، این آرزویشان مشترک است. آنان که چون شما می اندیشند یا چون ما و عزیزان دربندمان. آنان که خشونت را در دستمال های کثیف پیچیده اند و همراه همه چیزهای زاید دیگر ریخته اند در سطل های زباله تا رفتگران شریف به سرعت دورشان کنند از محیط زندگی شهروندان صلح طلبِ امنیت طلبِ سلامت طلب.

این روزها همه به یک چیز می اندیشند: عیدی که شادی را برای همه شهروندان به ارمغان آورد علیرغم این سختی ها و دردهای مشترک! این عید به واقع آن گاه برای همه ایرانیان در سراسر ایران و بلکه جهان عید می شود که سفره های عید با حضور پدرها و مادرها و فرزندان دربند رونق گیرد و چراغ و اجاق خانه های غم زده با وجود این عزیزان روشن و گرم شود و لبخند برلب ها آید و همه، در صبح عید با مهربانی به هم سلام گویند و به جای خشونت و بددلی؛ مهربانی را میهمان دل کنند.

ما خانواده بزرگ زندانیان سیاسی، دوست داریم مانند همه خانواده های ایرانی نوروز باستانی را با حضور عزیزانمان جشن بگیریم و طعم شادی واقعی را پس از نزدیک سه سال درد و رنج و سختی برای خودمان و عزیزانمان که بعضی حتی یک روز مرخصی هم نداشنه اند و از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم بوده اند، بچشیم. این نه گزاف گویی است نه زیاده طلبی. این حداقل خواسته ای است که همه خانواده های زندانیان سیاسی، بی کم و کاست می توانند داشته باشند.

صدای پای بهار که می آید، آدم دلش می خواهد فقط زیبایی ها را ببیند و زشتی ها را در آتش بسوزاند و خاکسترش را به باد دهد. بهار فصل رویش دوباره طبیعت است، تمثیلی از روز قیامت که مرده ها دوباره زنده می شوند. ما که به زندگی پس از مرگ باور داریم این زندگی دوباره طبیعت برایمان یادآور فرجام و سرانجام خودمان است. آن را گرامی می داریم و اندیشه ناک از قدرت لایزال الهی به استقبالی باشکوه از بهار اندیشه می کنیم. استقبالی که با حضور عزیزانمان در کنارمان شکوهش دوچندان می شود و دلمان می خواهد حالا که هنوز بارقه هایی از امید برای بهبود اوضاع کشور وجود دارد و مردانی که به تحویل حال به احسن حال امید دارند، راه های گشایش را مقابل چشمان مسئولین قرار داده اند، خداوند دل های ایشان را از خشم و کین خالی سازد و نسیم بهاری را بیش از همه بر خانه دل آنان بوزاند.

ما منتظریم و همه آنان که عید را مبارک می خواهند در انتظارند.

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی

روزهای پایانی اسپند ماه ۱۳۹۰


 


۱۲مارس، ۲۲اسفند را سازمان گزارشگران بدون مرز،«روز جهانی عليه سانسور سايبری» ناميده است.

اين سازمان بين المللی مدافع خبرنگاران و رسانه ها، در سال ۲۰۰۸ميلادی، چهار سال پيش، اينروز را به عنوان روز جهانی مبارزه با مميزی فضای مجازی اعلام کرد.

گزارشگران بدون مرز به اين مناسبت در تازه ترين فهرستش تحت عنوان «دشمنان اينترنت»  از جمهوری اسلامی در ايران و حکومت های چين، عربستان، ويتنام و تونس به عنوان رژيم هايی نام برده که دسترسی به اينترنت را محدود مي کنند و کاربران يا اصطلاحاً « نِتيزن هايشانNetizens» را آزار مي دهند.

 در همین زمینه، رضا معینی، مسئول بخش ايران در سازمان گزارشگران بدون مرز در خصوص تازه ترین فهرست سازمان گزارشگران بدون مرز گفت:اين سه فهرست هر سال در روز «مبارزه عليه سانسور بر روی اينترنت» منتشر و به روز می‌شود. متاسفانه اين فهرست کم و زياد می‌شود، يعنی تعدادی از کشورها وارد ليست می‌شوند و بعضی کشورها از آن خارج می‌شوند.

ولی اصلی‌ترين کشورهای دشمن اينترنت همچنان برجای خود هستند، کشورهايی مانند جمهوری اسلامی ايران، ويتنام، عربستان سعودی و کشورهايی که تازه به اين ليست اضافه شده‌اند.

وی افزود:در کنار ليست دشمنان اينترنت ما ليست ديگری از سالها پيش تهيه کرده‌ايم؛ کشورهايی که بايد تحت مراقبت و مواظبت قرار بگيرند. متاسفانه در اين ليست کشورهايی هستند از جمله امسال فرانسه که عملا در اين چهارچوب می‌توان گفت به مبارزه عليه سانسور بر روی اينترنت کمکی نمی‌کنند.

وی درگفت و گو با رادیو فردا افزود:در اين ليست در مورد هر کدام از کشورهای دشمن اينترنت توضيح داده شده است و در مورد جمهوری اسلامی به طور مشخص بر روی فعاليت‌های يک سال گذشته از دستگيری‌ها گرفته تا اقدام برای مسدود کردن اينترنت صحبت شده و ما در مورد گام‌های بلندی که جمهوری اسلامی برای سانسور سايبری برداشته صحبت کرديم و يا حملاتی که برای جعل گواهينامه‌های امنيتی انجام داده است و همچنين در ارتباط با وضعيت وب نگاران.

رضا معینی تصریح کرد:طی يک سال گذشته در ايران ۲۹وب نگار بازداشت شده اند و ازاين تعداد به طور مشخص ۱۹نفر محکوم شده و تعدادی ديگر هم همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برند و يا آزاد شدند و در انتظار محاکمه خود هستند. بسياری از وب نگارانی که دستگير شده‌اند در وضعيت خوبی به سر نمی‌برند و برای اولين بار در ايران پنج شهروند وب نگار يا وبلاگ نويس به مرگ محکوم شده‌اند.

وی یادآور شد:همان طور که سوم ماه می يعنی «روز جهانی آزادی مطبوعات» از سوی گزارشگران بدون مرز اعلام و سپس از سوی نهادهای بين المللی پذيرفته شد، اين روز هم چنين روندی را طی می‌کند.سازمان‌هايی مانند يونسکو و ديگر نهادهای ناظر بر آزادی و آزادی مطبوعات و نهادهای فرهنگی همراهان ما هستند در اين روز، اما هنوز سازمان ملل اين روز را به عنوان يک روز در تقويم جهانی ثبت نکرده است.

 


 


سایت اصولگرای  بازتاب خبر داد که  انتصاب سعید مرتضوی عامل جنایت کهریزک به ریاست سازمان تامین اجتماعی قطعی شده  و شنبه ساعت ۱۰ صبح وی معارفه خواهد شد.
در روزهای گذشته شایعات فراوانی درباره حضور مرتضوی در تامین اجتماعی بر سر زبانها بود و این شایعات زمانی رنگ جدی تری به خود گرفت که شیخ الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این انتصاب را تکذیب کرد.
در چند روز گذشته هم تعدادی از نمایندگان مجلس نیز استیضاح وزیر مربوطه را از عواقب این انتصاب دانسته بودند.با این وجود سایت اصولگرای بازتاب خبر داده که مراسم معارفه مرتضوی شنبه ساعت ۱۰ صبح در ساختمان اصلی این صندوق برگزار خواهد شد.


 


علی مزروعی

سال ۱۳۹۰ با همه فراز و نشیب هایش برای مردم کشورمان رو به پایان است و غالب مردم برسم سنت تاریخی همه ساله در پی خانه تکانی و خرید لباس نو و شیرینی و آجیل برای تشریفات سال نو هستند اما آنچه اینروزها مردم، به ویژه اقشار محروم و متوسط را شدیدا تحت فشار قرار داده است قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز آنهاست چرا که درسال جاری و در این ماههای آخر قیمت ها بطور جهشی بالا رفته و قدرت خرید خانوارها را کاهش داده است.

هرچند هنوزنرخ تورم سال 90 از سوی دو مرجع آماری کشور اعلام نشده است اما برپایه آنچه تا کنون انتشار یافته است نرخ تورم این سال از سوی بانک مرکزی حدود 22 درصد و از سوی مرکزآمار ایران 26.5 درصد گزارش شده است، و این به معنای آن است که اگر خانواری در ابتدای سال 90 با 100 واحد پولی می توانسته است سبد کالای محاسبه نرخ تورم( بالغ بر حدود 360 قلم کالا و خدمات ) را بخرد در روزهای پایانی سال همین سبد را باید با 125 واحد پولی بخرد. به عبارت دیگر اگر این خانوار در طول سال درآمدش به اندازه 25 واحد پولی افزایش نیافته باشد در روزهای پایان سال یک چهارم قدرت خریدش را از دست داده و با 100 واحد پولش فقط می تواند سه چهارم سبد کالایی را که در ابتدای سال می توانست بخرد، بدست آورد. اینگونه است که افزایش هر درصد نرخ تورم، درصدی از قدرت خرید خانوارهای با دستمزد و درآمد ثابت را می خورد و آنها را آسیب پذیرتر می کند. برشماری همه پیامدهای اقتصادی و اجتماعی زیانبار نرخ تورم بالا از حوصله این نوشتار خارج است اما به برخی آثارش اشاره می شود:

    تورم از یکسو به فقر فقرا و دستمزدبگیران ثابت ( که کل کارگران و غالب کارکنان دولت را در برمی گیرد ) دامن می زند، و از سوی برارزش دارایی های ثروتمندان می افزاید، و درعین حال اسباب بهره مندی آنهائیکه را که در بخش تجارت و دلالی فعالند، فراهم می آورد، و در یک چرخه زمانی موجبات افزایش شکاف طبقاتی و دامنه فقر و غنا در جامعه می شود. با توجه به اینکه نرخ تورم دو رقمی چهار دهه است اقتصاد ایران را رها نکرده و همین امر موجب توزیع ناعادلانه درآمد و شکاف معنادار طبقاتی در جامعه ما شده است طبعا افزایش نرخ تورم به بدتر شدن این توزیع درآمد دامن خواهد زد و این درست برخلاف همه شعارها و مدعاهایی است که از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی برای تحقق " عدالت اجتماعی " داده شده و می شود. اینکه در جامعه ای نزدیک به 50 درصد درآمد ملی نصیب 20 درصد خانوارها شده و مابقی به 80 درصد خانوارها برسد حکایت از شکاف عمیق فقر و غنا در جامعه ماست، و اگر در نظر آوریم که بخش اصلی این درآمد از چاه های نفت می آید آنوقت درخواهیم یافت که این درآمد به کجا می رود؟ و چه خانوارهایی از آن بیشترین بهره را می برند؟

    قرار بود با اجرای " قانون هدفمند سازی یارانه ها " و پرداخت یارانه نقدی به خانوارها، همه افراد ایرانی بنحو یکسان از درآمد نفت بهره مند شوند و توزیع درآمد در جامعه بهتر و شکاف طبقاتی کمتر شود. اینکه در واقعیت پرداخت این یارانه نقدی چقدر توانسته است از قدرت خرید خانوارهای ایرانی در دهک های درآمدی فقیر و متوسط در مقابل افزایش جهشی قیمت ها و نرخ تورم بالای 20 درصد محافظت کند، نیاز به پژوهش و داده های آماری دارد که در دسترس نویسنده نیست اما این روشن است که ارزش پولی 45500 تومانی که در ابتدای سال 90 به عنوان یارانه نقدی به هر فرد داده شده در انتهای سال به حدود 34000 تومان کاهش یافته است در حالی که قیمت کالاها و خدمات بیش از این کاهش افزایش داشته است، و قطعا وضعیت غالب خانوارهای ایرانی را نسبت به قبل از اجرای این قانون بهبود نبحشیده، و بیشترین فشار اقتصادی را متوجه اقشار متوسط و فقیر جامعه کرده است.

    طرح دیگری که در این سالها از سوی اقتدارگرایان حاکم برای بهبود توزیع درآمد و کاهش شکاف طبقاتی به اجرا درآمد " توزیع سهام عدالت " و سود سالانه آن بوده است، بنظر می رسد بجز توزیع کاغذی این سهام و دوبار سودی که بمنظور سیاسی و انتخاباتی پرداخت شد، و طبعا اینگونه عملکرد بهبودی در توزیع درآمد در جامعه نداشته است، باید اجرای این طرح را شکست خورده دانست، و البته کالبد شکافی این موضوع خود مقالی دیگر را می طلبد.

    پول پاشی روش دیگری بود که دولت احمدی نژاد در سفرهای استانی برای جلب نظر مردم نیازمند در پیش گرفت اما به مصداق آن ضرب المثل چینی که برای رفع گرسنگی یک فرد می توان به او ماهی داد، یا ماهیگیری یاد داد،و یا توربافی را به او آموخت، این پول پاشی در حد ماهی ای بود که با خوردنش تمام شده و فرد نیازمند با همه مشکلاتش باقی مانده است، درحالیکه با همین پول می شد به آموزش مهارت های شغلی و سرمایه گذاری تولیدی پرداخت و با ایجاد اشتغال پایدار به رفع دائمی فقر و محرومیت در جامعه دامن زد و با " تولید ثروت " اسباب " توزیع عادلانه درآمد " را فراهم آورد.

    در سال جاری قیمت برابری ریال با ارزهای خارجی و طلا بشدت کاهش یافت و نزدیک به نصف شد. هرچند آثار تورمی این رخداد بتدریج در اقتصاد ایران ظاهر و بازهم اقشار متوسط و محروم جامعه را تحت فشار قرار خواهد داد اما همه آنانی که پول خود را بصورت ارز و طلا نگهداری می کردند در سایه این رخداد ثروتشان دو برابر شد و بهره فراوان بردند و معلوم است که اینها در چه دهک درآمدی قرار دارند!

خلاصه دولتی که آمده بود " عدالت اجتماعی " با " بردن پول نفت سر سفره های مردم " تحقق بخشد و همه ارکان حاکمیت نیز با او در این باره همسو بودند با بهره مندی از درآمد افسانه ای نفت به میزان 550 میلیارد دلار در هفت سال گذشته نه تنها نتوانسته است به بهبود توزیع درآمد در جامعه مددی رساند بلکه در سایه عملکردش " گرانی را به سر سفره های مردم " برده و سفره اقشار متوسط و فقیر را نسبت به گذشته فقیرتر کرده است و دراین باره آش انقدر شور شده که صدای بسیاری از جمله کیهان را درآورده است! فقط برای اینکه دانسته و مقایسه شود دولت اصلاحات هشت سال کشور را با درآمد نفتی معادل 158 میلیارد دلار اداره کرد و در آن دوران نه نرخ تورم به این اندازه بالا رفت و نه " گرانی بر سر سفره های مردم " بدینگونه چنگ انداخت! آنهائیکه شعار می دادند حاکمیت یکدست می تواند کارآمد و حلال مشکلات کشور به ویژه مسائل معیشتی مردم باشد و برای تحقق این امر دست به دو کودتای انتخاباتی زدند و مجلس و دولت همسو ساختند باید اینروزها مسئولیت خود را در این باره بپذیرند و نه اینکه منتقد اوضاع شوند و ژست طلبکارانه بگیرند و دراین عرصه بازهم بخواهند پای دولت اصلاحات و اصلاح طلبان را بمیان کشند. هفت سال است که همه امکانات مادی و معنوی کشور دست حاکمیت یکدست شما بوده است و نتیجه این شده و شما باید پاسخگوی مردمی باشید که با بصیرت می خوانیدشان! اگر خود را پاسخگو می دانید، درغیر اینصورت منتظر روزی باشید که همین مردم با بصیرت شما را پاسخگو خواهند کرد.


 


پلیس و سازمان های اطلاعاتی هند اسامی سه تبعه ایران را که با پرونده بمب گذاری در اتومبیل های دیپلمات های اسرائیلی در دهلی، پایتخت هند،ارتباط داشته اند، اعلام کرد.

پلیس هندوستان اسامی متهمان را هوشنگ افشار ایرانی، سید علی مهدیان صدر و محمدرضا ابوالقاسمی اعلام کرد.

به گزارش روزنامه تایمز هندوستان، هر سه متهم پاسپورت ایرانی داشتند و سه روز قبل از بمبگذاری روز ۱۳ فوریه سال جاری در اتومبیل دیپلمات اسرائیلی، با ویزای توریستی وارد دهلی شده بودند.

آنان پس از این بمبگذاری، این شهر را به مقصد یک کشور منطقه خاورمیانه ترک کردند.بازپرسان پرونده این افراد تلاش می کنند دریابند که این افراد به چه گروه یا تشکیلاتی وابسته هستند.

یک منبع آگاه به روزنامه تایمز هندوستان گفت تحقیقات اولیه نشان می دهد که بازداشت شدگان عضو تشکیلات اطلاعاتی ایران هستند.

به گفته همین منبع آگاه، پاسپورت هوشنگ ایرانی فرزند عطاءالله در تاریخ نهم ژانویه سال ۲۰۱۰ صادر شده. پاسپورت سیدعلی مهدیان نصر پسر سید ابراهیم در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۰۸ و پاسپورت رضا ابوالقاسمی پسر محمد جواد در تاریخ دوم دسامبر ۲۰۰۸ صادر شده است. هر سه نفر هم قبلا به هندوستان سفر کرده بودند.

به گزارش بی بی سی فارسی جزییات بیشتر این ماجرا را پلیس دهلی در کنفرانس مطبوعاتی که فردا برگزار می کند اعلام خواهد کرد.

گزارش شده که آقای ایرانی در سفری به دهلی در فوریه سال ۲۰۱۱ در مورد نقشه حمله به مقام رسمی اسرائیل با آقای کاظمی، روزنامه نگار ایرانی در این شهر دیدار کرده و مدتی هم پیش او مانده بود.

گفته می شود در روز انفجار آقای ایرانی یک دوچرخه هوندای سیاه رنگ اجاره کرده بود و با این دوچرخه به تعقیب دیپلمات اسرائیلی در مسیر مدرسه آمریکایی پرداخته بود. وقتی ماشین دیپلمات اسرائیلی متوقف شد آقای ایرانی نارنجک مغناطیسی را به سمت راست ماشین چسباند و فرار کرد.

محمد کاظمی، روزنامه نگار ایرانی هشت روز پیش در ارتباط با پرونده حمله به خودروی دبپلمات اسرائیلی در دهلی بازداشت شد اما وکیل او به خبرنگاران گفت موکلش بی گناه است و افزود که ارتباط آقای کاظمی با برخی از ایرانیان، از طبیعت حرفه ای فعالیت خبرنگاری اش ناشی می شود.

این در حالیست که به گزارش تایمز هندوستان، پلیس رسما اعلام کرده که ارتباط آقای کاظمی با این پرونده کاملا محرز شده است.

اسرائیل ایران را متهم کرده است که به عنوان بخشی از طرح های تروریستی مخفیانه علیه این کشور، مسئول هر سه حمله ای بوده است که مدتی پیش دیپلماتهای اسرائیلی را هدف گرفت.

در همین حال آسوشیتدپرس از دستگیری یک مرد ایرانی در مالزی خبر داده است.

به گزارش این خبرگزاری، مقامات تایلند خواستار استرداد مسعود صداقت زاده به اتهام به شرکت در توطئه حمله به اهداف اسرائیلی در بانگوک شده اند.

آقای صداقت زاده در جلسه دادگاه که برای بررسی موضوع استرداد وی به تایلند برگزار شده بود اعلام کرده که برای گذراندن تعطیلات به تایلند به سر می برد و با انفجارهای ماه گذشته در آن شهر ارتباطی نداشته است.

آقای صداقت زاده که ۳۱ سال دارد، برای مدت کوتاهی با دستبند در دادگاه کوالالامپور، ظاهر شد و از طریق مترجم خود اعلام کرد که هیچ ارتباطی با اتهامات وارده ندارد و می خواهد بداند به چه دلیل در دادگاه است.

مسعود صداقت زاده بلافاصله بعد از اینکه وقوع انفجار بخشی از یک منطقه مسکونی در همسایگی بانگوک را لرزاند، در فرودگاه مالزی دستگیر شد.

به گفته پلیس تایلند، ساکنان این خانه مشغول ساختن بمب بودند که این انفجار روی داد و پس از بازرسی محل، آثار بمب را یافت.

پلیس تایلند گفته است که آقای صداقت زاده و دو ایرانی دیگر که هم اکنون در آن کشور هستند در این خانه زندگی می کردند.

مقامات تایلند می گویند احتمالا دیپلمات های اسرائیلی هدف توطئه ای بوده اند که این افراد در ارتباط با آن دستگیر شده اند. اسرائیل ایران را مسئول وقوع این انفجار ها که ۵ نفر از جمله یکی از متهمان به بمب گذاری را مجروح کرد، می داند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته