-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 03/27/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/1/7
  •  

    نسوان مطلقه معلقه

    رادیو روشن بود و  داشت گزارش سانحه ی هوایی رو می داد. یک هواپیما صاف رفته بود توی خونه های شهرک  نزدیک فرودگاه. رادیو از مردم خواهش می کرد که به سمت محل حادثه هجوم نبرند و اجازه بدهند که ماشین های امداد و امبولانس خودشون رو به  محل حادثه برساند اما کسی گوشش بدهکار نبود. گزارشگر رفت سراغ یکی از حاضرین درمحل . خانومی در حالیکه صداش از شوق می لرزید شروع کرد به تعریف کردن که از کجای تهران خودش رو رسونده و چقدر دست و پای بریده  و متلاشی شده دیده . صداش از هیجان و ذوق می لرزید. خوشحال بود که توی زندگی فکسنی و بیخودش شاهد یک فاجعه مهیب بوده. چیزی که می تونست تا مدتها باهاش  به شمسی خانم  فخر بفروشد و  یا از اون بالاتر سالها بعد درمورد دست ها و پاها ی متلاشی شده ی سر نشینان یک هواپیما برای نوه و نتیجه هاش حرف بزند. هرچی باشه  هر روز که آدم هواپیمای آتش گرفته نمیبینه… دیگه چه اهمیتی داشت اگه وجود بی مصرفش اونجا راه یک آمبولانس رو بسته بود و به قیمت جون یک عده تموم می شد. جدا چه اهمیتی داشت؟ پیچ رادیو رو بستم  اما داستان ولم نمی کرد. بی اختیار یاد یک خاطره ی دور افتادم.

    خرداد اون سال کذایی که امام راحل ارتحال ملکوتی کرده بود  همه جا تعطیل بود و تلویزیون یک سره مراسم تشییع پخش می کرد. نهار منزل عمه بلقیس دعوت بودیم که در باز شد و پسر عمه بلقیس لت و پار و خسته وارد شد ولی چشمهاش از خوشحالی برق می زد. پای پیاده تا بهشت زهرا رفته بود .شروع کرد به تعریف کردن چیزهایی که دیده. اونم همون جوری صداش از شوق می لرزید.پرسیدم چرا رفتی؟ تو که به زنده ی امام ارادتی نداشتی؟ لبخند عاقل اندر سفیهی زد و گفت: خوب رفتم ببینم چه خبره؟ تازه اش هم نصف آدمهایی که اومده بودن برای تماشا اومده بودن. گفتم ولی وقتی شماها رو تو تلویزیون نشون میدن برای کسی فرقی نداره چرا رفتین. حساب همه رو پای عشقتان به رهبر می گذارند. خندید و گفت سخت نگیر، دختر دایی.

    یک سری آدمها برای من غیر قابل درک هستن. آدمهای عرق خوری که توی صف نذری می ایستند، آدمهای بی دینی که شبهای محرم مشکی می پوشند، آدمهایی که برای تماشای مراسم اعدام میرن، آدمهایی که وقتی توی بزرگراه تصادف میشه بدون اینکه قصد کمک داشته باشن می ایستند و راه بقیه رو هم می بندند.آدمهایی که بلیط فیلم اخراجی ها را می خرند و برای دو دقیقه خنده آب به آسیاب امثال ده نمکی می ریزند یا محض کنجکاوی به تماشای قلاده های طلایی هم می روند.یکی به من بگوید این آدمها به چی نگاه می کنند؟ یعنی میشه زندگی آدم انقدر حقیرانه باشه که آدم به قیمت یک لحظه سرگرم شدن به پی آمدهای احتمالی کارش حتی فکر هم نکند؟ خوب این جمعیت متشکل از تک تک ماهاست. هر کدام به سهم خودمان فکر کنیم.  والله بالله ،ما در برابر اعمال خودمان مسئولیم.

    * تیتر از سی‌میل


     
     

    1391/1/7

     

    محمدعلی مومنی
    ماتینه

    سلام، رسیدن نوروز و بهار را شادباش می‌گویم. امیدوارم «صد سال به (از) این سالها» داشته باشید!
    نمی‌دانم شما هم از کسانی هستید که فکر می‌کنید «عید دیگه صفای اون وقتا رو نداره»؟ کسانی که میگن: «عید اون موقعا یه جور دیگه بود؛ باصفاتر و باحال‌تر بود! آدم کلی شور و شوق داشت.»
    زمانی فکر می‌کردم این حسرت محصول «نوستالژی‌بازی»های ماست. اما وقتی «امیرحسین» خواهرزاده‌ی ۱۵ ساله‌ام این حرف را تکرار کرد، فکر کردم همه‌ی دلیل این نیست.

    نمی‌دانم دیگران دنبال چه حس و حالی هستند و باید چه بشود؟ اما من حالا چند سالی است که با بهار رابطه‌ای دو طرفه دارم. منتظر نیستم فقط بهار حرف بزند و برایم حس و حالی بیاورد. من هم برای بهار حرف‌ها دارم و می‌خواهم چیزی به بهار و نوروز بدهم.
    این رابطه‌ی دوطرفه همیشه بوده و هست. این آدم‌های پیش از ما بودند که به نوروز و بهار معنا دادند و از بهار هم حس و حالی می‌گرفتند. با توجه به اتفاق‌ها و رویدادها معنایی به آن اضافه می‌کردند. بخشی را پر رنگ می‌کردند و بخشی را کمرنگ.

    طبیعی است که باید بنا به نیاز زمانه و آنچه که می‌خواهیم، هر بار بهار و نوروز را روزآمد کرد و چیزی به آن افزود. غیر از این باشد، بهار و نوروز چیزی یک رسم تکراریِ بیهوده نخواهد بود.
    از طرفی مفهوم «نوروز» برای سنین مختلف، متفاوت است. این مفهوم با افزایش سن باید تغییر و رشد کند. اگر برای کودکان «بوی عیدی، بوی توپ و بوی کاغذ رنگی» می‌هد، حتما برای جوان، میانسال و انسان پا به سن گذاشته، مفهوم دیگری در میان است. اینکه در یک دوره‌ی سنی دنبال حس و حال دوره‌ی دیگر سنی باشیم، نتیجه‌اش ناامیدی است. مثلا اینکه در میانسالی دنبال حال و هوای کودکی هستیم!

    اما به گمانم دلیل بخشی از این حس و حال از دست رفته، فرو کاستن نوروز از «آیین» به «رسم» باشد.
    نوروز فروکاسته شده به شلوغی‌های شب عید و خرید چهار تکه لباس(که خیلی‌ها توان همین کار را هم ندارند) و بعد هم خزیدن به کنج خانه‌ها.
    خانه‌های کوچکی که روز به روز هم کوچکتر می‌شوند و دیگر اجازه‌ی دید و بازدیدهای گروهی و خانوادگی را هم نمی‌دهد. اتفاقی که به عید نوروز بیشتر رونق می‌داد و حالا در خانه‌های کوچک چیزی جز یک مهمانی کوچک معمول و مرسوم نیست. اتفاقی که در روزهای دیگر سال هم می‌افتد.
    در این کوچک شدن خانه و جشن، نهادهای اجتماعی باید در تدارک جشنی می‌بودند که بشود نام آیین بر آن گذاشت. تدارک جشن‌هایی که طیف‌های مختلف اجتماعی را گرد یک مفهوم و فرهنگ جمع کند و لذت شادی جمعی را نصیب آنها کند.

    شهرهای کشور ما «ایران» چقدر حال و هوای نوروزی دارند و چقدر با نشانه‌پردازی و فضاسازی تمایز این عید با روزهای دیگر را برجسته می‌کنند؟ اتفاقی که حس همگرایی اجتماعی را تقویت خواهد کرد.
    نمونه‌های انگشت‌شمار این فضاسازی و میل به برگزاری «آیین نوروز» را در شهرهایی مثل مشهد (استقبال از بهار) یا بصورت محدودتر در تهران ببینید. فضاسازی شهری شوری برانگیخته می‌کند و شهروندان را گرد یک مفهوم، به شادی، جمع می‌کند. وحدت و همگرایی اجتماعی و پس از آن همگرایی ملی، موضوعی نیست که با شعار به دست آید. آیین‌ها و نمادها کارکردهای روشن و مهمی دارند که از آن غفلت می‌شود.

    نگاه کنید به جشن جهانی نوروز که دیروز در «نوروزگاه» دوشنبه‌ی خودمان، در تاجیکستان، برگزار شد. آیین پرشوری که برای یک سال شوق دست و پا می‌کند و مردم را به هم نزدیک می‌کند. و نگاه کنید به جشن جهانی نوروز که سال پیشین در کشور ما برگزار شد و محدود شد به مراسمی که در یک سالن بصورت محدود برگزار شد.

    تاجیک‌ها هم‌آیین‌های پارسی‌زبان ما هستند که نوروز چه به نام آنها، چه به نام ما و چه به نام افغان‌ها در دنیا شناخته شود، تفاوتی نمی‌کند و راه دوری نمی‌رود. ولی برای پیشگیری از شکایت‌های پسین می‌گویم که ما همیشه عادت داشته‌ایم که چیزی را از دست بدهیم و بعد ناله و فغان کنیم.
    شاید چند سال دیگر بخواهیم طومارهای اینترنتی امضا کنیم که ما هم در آیین نوروز سهیم بوده‌ایم!

    آیین‌ها و از جمله «نوروز» کارکردشان همین بوده و هست که تعداد پرشماری را در یک زمان و در یک حس دلخواه، از جمله شادی آغاز بهار، شریک کند.

    وجودتان سرشار از حس تازگی بهار. دوستتان دارم.
    محمدعلی

    * تیتر از سی‌میل


     
     

    1391/1/7

     

    کیوان
    لابیرنت

    به‌نظرم تُرک‌ها، آدم‌های به‌شدت ناسیونالیستی هستند که در بعضی جاها، قواعدِ بیزینس بین‌المللی رو بلد نیستند. در حالی‌که شاید هشتاد، نود درصد هتل‌های آنتالیا در این فصلِ سال، پُر از مسافران ایرانی هستش ولی می‌تونم قسم بخورم که مدیریت هتل‌ها، تعمداً هیچ‌گونه حرکت و تلاشی برای ایرانی‌ها انجام ندادن تا آدم حس کنه که حضور میلیونی این همه ایرانی در این نقطه برای این‌ها مهم و با ارزش نیست.

    همه‌ی نوشته‌های در و دیوار و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به زبون‌های تُرکی، عربی، انگلیسی، روسی و برخی جاها حتی آلمانی انجام شده، چند تا کانال‌ تلویزیونی از هر کدوم از این کشورها وجود داره و معمولاً هر جایی که موسیقی پخش و نواخته میشه رَد و اثری از این کشورهاداره الا ایران. با توجه به ایام نوروز و اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه، شاید چیدنِ میز هفت‌سین کوچیکی گوشه‌ی لابی هتل بتونه حس خوبی رو به ایرانی‌ها منتقل کنه ولی دریغ از یه سبزه و چهار تا تخم‌مرغ رنگی و اون‌وقت هر ساله این همه ایرانی پُر می‌کنند هتل و مراکز تفریحی و خرید و دیسکو و بار و البته جیب دوستان تُرک رو.

    خب در عوض دوستان ایرانی هم کم نذاشتن برای عزیزان تُرک! حساب کردن بابت یک هفته اقامت دو میلیون دادن. به قراری شبی سیصد هزار تومن و آن‌چنان ریخت‌و‌پاشی می‌کنند در هر آنچه که به خوردن ربط داره که بیا و ببین! میزهای غذا و نوشیدنی‌های مجاز و غیرمجاز پُر و خالی میشه و گارسون و بارمن‌ها از کت‌و‌کول و کمر و زانو افتادن و اونقدر جلوی دوستانِ هم‌وطن دولا و راست شدن و سفره انداختن به قاعده‌ی طولِ بلند و دراز لابی هتل‌ها که دهن‌شون سرویس شده!

    با توجه به رشد و پیشرفت ترکیه توی سال‌های اخیر و استفاده از امکاناتِ دو سه تا از شهرهای این کشور، ولی حس خوبی نیست این بی‌توجهی و حتی بی‌احترامی اهالی این سرزمین به ما ایرانی‌ها.

    * تیتر از سی‌میل


     
     

    1391/1/7

     

    سازمان هلال احمر اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۰ نفر در سواحل چابهار، در جنوب شرق ایران بر اثر نیش عروس دریایی زخمی شدند.
     
    محمود مظفر، رئیس سازمان هلال احمر با اعلام این خبر به ایسنا گفت که گرمی هوا باعث نزدیک شدن عروس‌های دریایی به ساحل شده و به علت حضور و شناكردن مردم و گردشگران در دريا، اين افراد دچار گزش عروس دريايي و التهاب پوستی شده‌اند.
     
    وي با بيان اين‌كه تعداد زيادي از اين افراد به صورت سرپايي درمان شده‌اند، افزود: در صورت وخيم بودن حال برخي افراد، آنها به مراكز درماني منتقل شده‌اند.
     
    گزش این جانور دریایی، سبب التهاب پوستی و سوزش شدید محل گزیدگی می‌شود.
     
    منبع: ایسنا

     
     

    1391/1/7

     

    رضا ساکی
    عبید شاکی

    گفت این جریان پایین کشیدن‌ها چیست؟ گفتم کدام پایین کشیدن‌ها؟ گفت فیلم‌ها را می‌گویم، چرا دارند از روی پرده پایین‌شان می‌کشند. گفتم یک زمانی اگر پایین می‌کشیدی جرم بود، می‌آمدند بالا می‌کشیدند، حالا ولی برعکس است اگر بالا بکشی می‌آیند پایین می‌کشند. گفت عجب دوره زمانه‌ای شده. گفتم بله چیزهایی را که ارشاد مجوز می‌دهد حوزه‌ی هنری پایین می‌کشد، چیزهایی را که حوزه‌ی هنری می‌سازد ارشاد پایین می‌کشد. بکش‌بکش که می‌گویند همین است. گفت حالا چرا در نوروز؟ گفتم معلوم است دیگر، در نوروز مردم در سفر هستند و روزنامه و مجله هم منتشر نمی‌شود پس بهترین موقع برای پایین کشیدن است. این را که گفتم بلند شد کمربندش را سفت کرد و گفت مال ما را پایین نکشند حالا فیلم‌ها را عیب ندارد. گفتم اصلا به ما چه؟ خودشان مجوز می‌دهند خودشان هم لغو مجوز می‌کنند، به قول دکتر: من می‌توانم از شما بپرسم چه کسی به آقای متکی مأموریت داده است؟ آیا من مأموریت دادم و اگر شما دادید بگویید، بنده چنین مأموریتی (سفر متکی به سنگال) ندادم.


     
     

    1391/1/7

    خبرگزاری رویترز گزارش داد که شرکت نفتی رویال داچ شل برای تسویه حساب بدهی یک میلیارد دلاری خود به شرکت ملی نفت ایران دچار مشکل شده است.

    بر اساس این گزارش، امکان پرداخت این بدهی برای شرکت هلندی-بریتانیایی شل به دلیل تحریم ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، «تقریبآ غیرممکن» شده است.

    حدود سه ماه پیش دولت آمریکا، بانک مرکزی و نفت ایران را به دلیل احتمال نطامی بودن این برنامه تحریم کرد.

    به موجب قانون تحریم بانک مرکزی ایران، بانک های مرکزی کشورهای ديگر در صورت معامله با این بانک در ارتباط با انتقال درآمدهای نفتی ايران، شامل تحريم های مشابه خواهند شد.

    اتحادیه اروپا نیز نزدیک به یک ماه بعد اعلام کرد که تحریم‌هایی مشابه را از حدود پنج ماه دیگر علیه ایران اعمال خواهد کرد.

    شرکت نفتی شل پیش از تحریم‌های امرکیا و اتحادیه اروپا، با خرید صدهزار بشکه نفت در روز به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران در غرب شناخته می‌شد.

    شرکت شل البته گفته است که همگام با تحریم‌های اعمال شده، تا چند هفته دیگر خرید نفت از ایران را قطع خواهد کرد. 

    منبع: رادیو فردا


     
     

    1391/1/7

    مشترکان همراه اول در ایران طی روزهای ۲۹ اسفند و اول فرودین ماه، بیش از یک میلیارد پیام تبریک سال جدید ارسال کرده‌اند.

    به گزارش روابط عمومی شرکت ارتباط سیار ایران، بیشترین ارسال پیامک در بازه زمانی ۲۴ ساعته از ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۹ اسفندماه آغاز شده که طی این ۲۴ ساعت نزدیک به ۶۶۰ میلیون پیامک ارسال شده است.

    بر اساس این گزارش، مشترکان همراه اول در روز ۲۹ اسفندماه حدود ۵۳۰ میلیون پیامک ارسال کرده بودند که بیشترین تعداد پیامک ارسال شده در یک روز تا چهارم فروردین ماه به شمار می‌رود.

    در سال گذشته طی روزهای ۲۹ اسفندماه و اول فروردین حدود ۶۳۰ میلیون پیامک ارسال شده بود. 

    منبع: همراه اول 


     
     

    1391/1/7

     

    باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از ایران خواسته است تا برنامه‌ هسته‌ای خود را کنار بگذارد و از «مواجهه» خودداری کند. 
     
    آقای اوباما این سخنان را امروز دوشنبه (هفتم فروردین‌ماه) و در آستانه آغاز کنفرانس امنیت هسته‌ای در سئول، پایتخت کره جنوبی بیان کرده است.
     
    او گفت که زیرپاگذاشتن معاهدات بین‌المللی، عواقب و پیامدهایی را به دنبال دارد.
     
    رئیس جمهور آمریکا که  ایران را متهم کرد که در گذشته "مسیر انکار، فریب و نیرنگ" را در پیش گرفته است، ولی گفت که "هنوز برای راه‌حلی دیپلماتیک فرصت هست".
     
    اوباما گفت که "فرصت کوتاه است"، ولی اضافه کرد: "رهبران ایران باید بدانند که از راهی که پیش رو دارند، گریزی نیست."
     
    رئیس‌جمهور آمریکا گفت: "این امکان وجود دارد که ایران با راه‌حلی دیپلماتیک، همزمان با رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل، به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست یابد."
     
    او از دیدار خود با رهبران روسیه و چین در حاشیه کنفرانس سئول در روز دوشنبه، ۲۶ مارس، خبر داد و گفت که در این دیدارها درباره "یافتن راه‌حلی که ایران در چارچوب آن، تعهدات خود را برآورده کند"، گفت‌وگو می‌کند.
     
     اوباما برای شرکت در کنفرانسی امنیتی به سئول رفته است. هدف از برگزاری این کنفرانس، کاهش تهدید تروریسم هسته‌ای اعلام شده است و نمایندگان بیش از ۵۰ کشور در آن حضور دارند.
     

     
     

    1391/1/7

     

     
    به گزارش خبرگزاری مهر، دولت محمود احمدی‌نژاد در اقدامی ناگهانی ۲۸ هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار واریز کرد.
     
    این اقدام دولت مخالفت نمایندگان مجلس را برانگیخته و برخی نمایندگان گفته‌اند که دولت با این عنوان عملا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را کلید زده بدون اینکه مجلس آن را تصویب کرده باشد.
     
    به گفته این نمایندگان به خاطر دیرکرد تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت، هنوز بودجه سال ۹۱ مشخص نشده و معلوم نیست دولت از کدام محل برای این ۲۸ هزار تومان اضافی هزینه کرده است. دولت هم اکنون از تنخواه مصوب مجلس برای هزینه‌های خود استفاده می‌کند.
     
    غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و الیاس نادران یک عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله نمایندگانی هستند که به این اقدام دولت اعتراض کرده‌اند.
     
    واریز این مبالغ به حساب خانوار‌ها در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش محمود احمدی‌نژاد در شبکه سه سیما گفته بود: «اگر اجازه می‌دادند مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کردیم ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان در جیب مردم می‌گذاشتیم تا سفر بروند، اما نشد و اجرای مرحله دوم سخت شد.»
     
    فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها که مجلس هشتم اجازه اجرای آن را به دولت نداده، به گفته وزیر نیرو احتمالا در مورد حامل‌های مختلف انرژی و آب و برق اجرا می‌شود. بدین معنی که بهای این حامل‌ها گرانتر شده و مبلغی به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود.
     
    نمایندگان مجلس همچنین به دولت انتقاد دارند که از منبع گران شدن حامل‌های سوخت به بخش تولید آن طور که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آمده، توجه نشده و پول‌ها اغلب به صورت مستقیم به مصرف کنندگان داده شده است.
     

     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته