-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۲۶, جمعه

Latest News from Emrooz for 03/15/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: در پی اظهارات توهین آمیز محمود احمدی نژاد نسبت به نمایندگان مجلس در جریان جلسه طرح سوال در پارلمان، هفت تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (احمد توکلی- حسین نجابت- پرویز سروری- الیاس نادران- حسین فدایی- زهره الهیان- علی زاکانی) با صدور بیانیه ای، نسبت به اظهارات و نوع پاسخگویی رئیس دولت به سوالات مطرح، موضع گیری کردند.

به گزارش جرس به نقل از مهر، این هفت نماینده اصولگرا در بیانیه خود آورده اند: "بدیهی است که دود این آتش تنها به چشم مردم خواهد رفت و نتیجه این قبیل فرافکنی ها غفلت از مشکلاتی مثل گرانی افسارگسیخته و بیکاری و اعتیاد و آلودگی محیط زیست و مفاسد مالی خواهد بود و راه همکاری دولت و مجلس را برای اداره معقول و قانونمند کشور ناهموارتر خواهد نمود."

متن این بیانیه به این شرح است:
امروز مجلس شورای اسلامی پس از حدود 32 سال شاهد طرح اولین سئوال نمایندگان از رئیس جمهور بود. عده ای این رویداد را تاریخی و نشانۀ آزادی و تحکیم مردمسالاری قلمداد می کنند که به حق چنین بود. اما اگر ادعا شود نتیجۀ این اقدام موجب اقتدار مجلس و به نفع و صلاح کشور و ملت گشت باید آن را به دور از واقعیت دانست.
ما پیش از این یادآور شده بودیم که استفاده از این حق قانونی، در بستر نامساعد، ابتر و عبث خواهد بود و همچنین نگران تبعات و خسارات منفی آن بودیم و نسبت به ایجاد چالشی جدید بین مجلس و دولت هشدار داده بودیم؛ اما متاسفانه چنان شد که از آن پرهیز داشتیم. ما معتقدیم آنچه امروز در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوۀ قضائیه و خلاصه وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم.
بدیهی است که دود این آتش تنها به چشم مردم خواهد رفت و نتیجه این قبیل فرافکنی ها غفلت از مشکلاتی مثل گرانی افسارگسیخته و بیکاری و اعتیاد و آلودگی محیط زیست و مفاسد مالی خواهد بود و راه همکاری دولت و مجلس را برای اداره معقول و قانونمند کشور ناهموارتر خواهد نمود.

به گزارش مهر، این 7 نماینده روز یکشنبه 21 اسفند ماه در بیانیه ای درخصوص سئوال از رئیس دولت پیشنهاد کرده بودند که به جای طرح سوال، در همین هفته احمدی نژاد به مجلس دعوت شود و نمایندگان با دولتمردان به گفتگو نشینند و با تعاملی دو جانبه برای چاره جویی مشکلات واقعی ،اهتمام ورزند.
در بخشی از این بیانیه تاکید شده بود: سوال از رئیس جمهور محترم و پاسخ ایشان علی القاعده می تواند در شفافیت مسایل و ابهام زدایی مفید باشد اما نگرانی ما آن است که چنین نشود و خواسته و ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رئیس جمهور دارند، از حاشیه ها به اغراض متعارف سیاسی، آلوده شود؛ که در این صورت از طرفی فایده ای برای کشور و ملت نخواهد داشت بلکه به تعامل سازنده و قانونمند و گره گشای مجلس و دولت آسیب می رساند و فضا را احتمالا نا شفاف تر می سازد؛ به ویژه در شکل فعلی با وقت نامتوازن اختصاص یافته به پرسش و پاسخ. و از سوی دیگر مستمسکی در اختیار دشمنان قسم خورده ملت ایران قرار می دهد تا از گیجی ناشی از سیلی محکم انتخابات 12 اسفند ماه خارج شوند و تیر های زهر آگین خود را به سوی مجلس و دولت رها کنند و بکوشند شیرینی ناشی از حماسه انتخابات اخیر را در کام مردم تلخ نمایند.

گفتنی است، رئیس دولت روز چهارشنبه با حضور در صحن علنی مجلس در پاسخ به طرح سوال 79 نماینده مجلس اظهاراتی را بیان کرد که خود از آن به شوخی یاد کرد اما عده زیادی از نمایندگان آن را توهین به خود و جایگاه مجلس تلقی کردند و در قالب بیان تذکرات مختلف در صحن علنی مجلس، نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند.


 


امروز: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به ایران هشدار داد که پنجره دیپلماسی برای حل و فصل بن‌بست بین‌المللی برسر برنامه هسته‌ای ایران درحال بسته شدن است.

به گزارش مردمک آقای اوباما این سخنان را روز چهارشنبه ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) در یک کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون، نخست‌ وزیر بریتانیا، در کاخ سفید اعلام کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ایران پیش از این تمایل به تاخیر، طفره رفتن و زیاد حرف زدن از خود نشان داده اما گامی برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود برنداشته است.

او تاکید کرد: از آن جایی که جامعه بین‌الملل تحریم‌های زیادی علیه ایران اجرا کرده و آمریکا نیز گزینه‌هایی را برای متقاعد کردن این کشور پیشنهاد داده تا رویکرد متفاوتی در برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند، دریچه حل این موضوع ازطریق دیپلماسی درحال بسته شدن است.

آمریکا و متحدان اروپایی آن احتمال داده‌اند که ایران در پوشش برنامه هسته‌ای، برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش می‌کند اما حکومت ایران بر اهداف صلح‌آمیز این برنامه تأکید دارد.

باراک اوباما در شرایطی این سخنان را مطرح کرده که تهران به آمریکا و کشورهای عضو گروه ۵+۱ پیشنهاد داده مذاکرات هسته‌ای را ازسر بگیرند. بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان اعضای گروه ۵+۱ هستند.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به این پیشنهاد ایران، اعلام کرد که آمریکا هر کاری برای حل وفصل موضوع هسته‌ای ایران به روش دیپلماتیک انجام خواهد داد اما درنهایت طرف مقابل باید مذاکره را جدی بگیرد.

او گفت: امیدوارم که دولت ایران تشخیص دهد به نفع آن‌ها است که موضوع برنامه هسته‌ای را به روشی حل و فصل کنند که باعث شود این کشور به جامعه بین‌الملل ملحق شود و کشورها احساس امنیت کنند.

برخلاف اظهارات قبلی، باراک اوباما در سخنان روز چهارشنبه از گزینه حمله احتمالی به ایران سخن نگفت.

باراک اوباما چند روز پیش با تاکید بر این که در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران «تمام گزینه‌ها روی میز است»، گفته بود که اقدام نظامی، آخرین گزینه آمریکا در برخورد با ایران است.


 


امروز: ایالت متحده آمریکا از روسیه خواسته است که به جمهوری اسلامی هشدار دهد، مذاکرات آتی با گروه ۵+۱ را جدی بگیرد. از نظر واشنگتن این دور از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران "آخرین شانس" برای تهران است.
به گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه روسی «کامرسانت» گزارش داد که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفته است که چنین موقعیتی آخرین فرصت برای تهران خواهد بود.

وی همچنین از روسیه خواسته است تا این موضوع را به مقامات ایران تفهیم کند. روزنامه کامرسانت به نقل از سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نوشت که انتقال چنین پیامی به ایران غیر حرفه‌ای است.

هفته گذشته پنج عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با پیشنهاد حکومت ایران برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات موافقت کردند. گرچه هنوز زمان و محل دقیق مذاکرات مشخص نیست.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه درباره گزارش این روزنامه روسی می‌گوید که او نمی‌تواند اطلاعات منتشر شده را تایید و یا تکذیب کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به این گزارش گفت: «ما در مورد مذاکرات دیپلماتیک خصوصی‌مان اظهارنظر نمی‌کنیم اما همچنان باور داریم که تا زمانی که ایران برای پاسخ دادن به نگرانی‌های بین‌المللی جدی باشد، می‌توان به راه حل دیپلماتیک امیدوار بود.»

«حمله به ایران قطعی است»

گرچه روزنامه کامرسانت به جزییات واکنش نظامی ایالات متحده آمریکا در صورت شکست راه حل‌های دیپلماتیک اشاره نکرده است اما به نقل از دیپلمات‌های روسی در سازمان ملل می‌نویسد: «مسئله این نیست که آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد و یا نه، موضوع تنها زمان این حمله است.»
این گزارش تصریح می‌کند که باراک اوباما در موقعیت دشواری قرار دارد تا از جنگ با ایران حمایت کند و یا پشتیبانی یک لابی قدرتمند هوادار اسرائیل را از دست بدهد.

در ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حمله اسرائیل به ایران حتی بدون همراهی ایالات متحده آمریکا برای ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای این کشور افزایش یافته است.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است که در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک این احتمال وجود دارد که گزینه نظامی در دستور کار قرار گیرد.

اوباما: پنجره دیپلماسی تنگ‌تر می‌شود

در همین حال روز چهارشنبه ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا، به ایران هشدار داد که امید‌ها برای یافتن راه حل دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای این کشور در حال کاهش است.

آقای اوباما که در کاخ سفید به همراه دیوید کامرون سخن می‌گفت، تصریح کرد: «ما همه تلاش خود را برای حل این موضوع به کار خواهیم بست اما این سوی دیگر ماجرا است که باید شرایط را درک کند و متوجه باشد که پنجره حل دیپلماتیک این مساله هر روز بسته‌تر می‌شود.»

رییس جمهور آمریکا با اشاره به سیاست "وقت کشی و پرگویی" ایران در مذاکرات پیشین افزود: «ایران باید برای پرهیز از شرایط وخیم‌تر آینده، از مذاکره با گروه ۵+۱ استفاد کند. گرچه تضمینی وجود ندارد که ایران از دری که برایش گشوده شده وارد شود.»

غرب نسبت به اهداف نظامی برنامه هسته‌ای ایران مشکوک است و این کشور را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند، اما حکومت ایران با رد این اتهامات می‌گوید که این برنامه اهداف غیر نظامی دارد.


 


امروز: به‌رغم تاکید دولت آمریکا بر "کاهش چشمگیر" واردات نفت از ایران برای افزایش فشار بر این کشور، هند هنوز از میزان واردات از ایران نکاسته و همین مساله ممکن است موجب اعمال تحریم‌هایی از جانب آمریکا بر ضد هند شود.
به گزارش دویچه وله برخی از مقامات دولت باراک اوباما اعلام کرده‌اند که نگرانی آنها از مبادلات مالی هند با ایران و تخطی احتمالی این کشور از تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا، ممکن است موجب تحریم یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان ایالات متحده در آسیا را شود.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی این اطلاعات را از برخی مقامات بلندپایه دولت آمریکا نقل کرده است. آمریکا در ماه‌های اخیر همه تلاش خود را به کار بسته تا با تشدید بی‌سابقه تحریم‌ها علیه ایران و افزایش فشار اقتصادی، رهبران جمهوری اسلامی را وادار به عقب‌نشینی از مواضع سرسختانه در قبال برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای کند. اما اینک مبادلات ایران و هند به منبعی برای نگرانی مقامات آمریکایی بدل شده است.

هند به‌رغم توافق‌های پیشین، از میزان خرید نفت خود از ایران نکاسته است. مفاماتی که به دلیل حساسیت موضوع مایل به افشای هویت خود نبوده‌اند، به بلومبرگ گفته‌اند که ممکن است باراک اوباما تا اواخر ماه ژوئن مجازات یا تحریم‌هایی را علیه هند تصویب کند.

هند در تکاپوی کاهش واردات نفت از ایران، در پی فشارهای آمریکا

قانونی که در آمریکا به تصویب رسیده و مشخصا پرداخت‌های نفتی از مجرای بانک مرکزی جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد، قابل اجرا در هر کشوری است که میزان خرید نفت‌خام خود از ایران را در شش ماه نخست سال جاری میلادی «به‌طور چشمگیری کاهش ندهد». به این ترتیب، اگر هند نتواند واردات خود از ایران را کاهش دهد، دولت اوباما ممکن است دسترسی پاره‌ای بانک‌های هندی به سیستم بانکی ایالات متحده را مسدود کند. بانک‌هایی شامل این اقدام می‌شوند که همچنان پرداخت‌های نفتی را از مجرای بانک مرکزی جمهوری اسلامی منتقل کنند.

بر اساس این گزارش، هند هنوز از پالایشگاه‌های خود نخواسته که خرید نفت از ایران را متوقف کنند. اما دست‌کم سه نفر از مقامات بلندپایه دولتی هند به بلومبرگ گفته‌اند که در پی فشار بی‌سابقه دولت آمریکا در هفته‌های گذشته، دولت هند از کارگزاران خود خواسته که در جست‌وجوی منابع جای‌گزین باشند تا بتوانند به تدریج از میزان وابستگی خود به نفت ایران بکاهند.

این منابع گفته‌اند که قراردادهای پالایشگاه‌ها با ایران معمولا از آوریل هر سال میلادی آغاز می‌شود و در ماه مارس به پایان می‌رسد. آنها افزوده‌اند که برنامه‌ریزی‌ دولت هند برای کاهش واردات نفت از ایران در قراردادهای سال جدید لحاظ خواهند شد. به این ترتیب کاهش واردات از ایران از ماه آینده رسما آغاز می‌شوند.

تلاش آمریکا برای قطع کامل دسترسی ایران به بازارهای مالی جهان

آمریکا سخت در تلاش است تا از همه اهرم‌ها برای افزایش فشارهای اقتصادی و اعمال «تحریم‌های فلج‌کننده» بهره گیرد و هند در این میان یکی از مهم‌ترین اهرم‌ها است. اوی جوریش، از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگو با بلومبرگ می‌گوید: «با توجه به سطح مبادلات به‌خصوص نفتی میان ایران و هند، هدف قرار دادن آن دسته از نهادها و موسسات هندی که دسترسی ایران به بازارهای مالی جهان را فراهم می‌کنند، باید در اولویت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده باشند.»

هند به‌طور متوسط، روزانه ۳۲۸ هزار بشکه نفت‌خام از ایران وارد می‌کند و پس از چین و ژاپن، سومین خریدار بزرگ نفت ایران در جهان است. هند از مهم‌ترین متحدان آمریکا در آسیا است. هرچند این کشور همواره در اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران متعهدانه عمل کرده، اما نسبت به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران اعتراضاتی داشته است. سید اکبرالدین، سخنگوی وزارت خارجه هند در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته «محدودیت‌های یک‌جانبه تصویب‌شده از سوی کشورها، تاثیر بزرگی بر معاملات تجاری ما دارد و از منظر قانونی هیچ الزامی برای تبعیت از آنها وجود ندارد.»

هند، چین و کره جنوبی؛ مثلث موثر در سرنوشت تحریم‌ها

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس، هند و کره جنوبی خرید نفت‌خام از ایران را در ژانویه ۲۰۱۲ افزایش داده‌اند. چین میزان واردات نفت‌خام از ایران را از روزانه ۵۵۰ هزار بشکه در ماه دسامبر به روزانه ۲۷۵ هزار بشکه در ماه ژانویه کاهش داده بود.

قوانین مصوب در آمریکا برای افزایش فشار بر ایران که در آخرین روز سال ۲۰۱۱ به امضای اوباما رسید، مشخص نکرده که کشورها برای در امان ماندن از تحریم‌های احتمالی آمریکا، باید تا چند درصد از واردات نفت ایران کم کنند. اما یکی از مقامات بلندپایه ایالات متحده به بلومبرگ گفته که این رقم دست‌کم باید ۱۵ درصد باشد تا انتظارات دولت آمریکا را برآورده سازد.

آمریکا به هند پیشنهاد کرده است که به واسطه این کشور و از طریق معامله با عراق و عربستان سعودی نیازهای نفتی خود را تامین کند.

در کنار تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز که در مجموع خریدار ۱۸ درصد از نفت خام ایران بودند، قانونی را تصویب کرده‌اند که به موجب آن واردات نفت از ایران را از نخستین روز جولای ۲۰۱۲ کاملا متوقف خواهند کرد. ژاپن و کره جنوبی نیز قرار است به طور چشمگیری از واردات نفت خود از ایران بکاهند. عربستان سعودی وعده داده که نیاز این کشورها را با افزایش تولید تامین خواهد کرد.


 


امروز:مسعود صداقت زاده، شهروند ایرانی که پس از انفجار بمب در پایتخت تایلند در ماه گذشته در مالزی بازداشت شد، روز پنجشنبه، ۲۴ اسفند (۱۴ مارس)، در دادگاهی در کوالالامپور، پایتخت مالزی، حضور یافت.
به گزارش بی بی سی به گفته پلیس تایلند، انفجار ماه فوریه با توطئه ای برای قتل دیپلمات های اسرائیلی مرتبط بوده و حضور آقای صداقت زاده به منظور رسیدگی به درخواست مالزی برای استرداد وی به تایلند تشکیل شد و قرار است جلسه بعدی ماه آینده برگزار شود.
دولت تایلند از مقامات مالزی خواسته است آقای صداقت را برای تحقیقات به آن کشور تحویل دهد اما وکیل این شهروند ایرانی گفته است که موکل او صرفا برای گذراندن تعطیلات به مالزی سفر کرده بود و ارتباطی با انفجارهای بانکوک ندارد.


 


امروز: روزنامه فایننشال تایمز (تایمز مالی) به نقل از آژانس بین المللی انرژی گزارش کرده است که تحریم های نفتی ایران باعث شده است تا میزان صادرات نفت این کشور به پائین ترین سطح طی ده سال اخیر تنزل کند و امکان کاهش بیشتر آن تا حد صادرات در زمان جنگ با عراق در دهه ۱۹۸۰ وجود دارد.
براساس این گزارش، تولید نفت خام ایران در ماه فوریه با کاهش پنجاه هزار بشکه در روز به سه میلیون و سیصد و هشتاد هزار بشکه تنزل کرد که از ماه فوریه سال ۲۰۰۲ به اینسو بی سابقه بوده است.
کارشناسان گفته اند که امکان دارد با تاثیرگذاری تحریم های جدید علیه برنامه های اتمی ایران، صادرات نفت خام این کشور کاهش بیشتری بیابد در حالیکه دریافت عواید نفت صادراتی هم با دشواری هایی مواجه است.
منبع: بی بی سی


 


امروز: در سالگرد آغاز اعتراضات سیاسی در سوریه و تشدید فشار دیپلماتیک بر حکومت آن کشور، یک روزنامه بریتانیایی گفته است رهبر سوریه برای سرکوب اعتراضات با ایران مشورت می کرد.
روزنامه بریتانیایی گاردین، چاپ لندن، در گزارشی که در سایت اینترنتی این نشریه منتشر شده گفته است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در مورد نحوه مقابله با قیام علیه حکومت آن کشور از طریق رابط هایی، از ایران راهنمایی و مشورت می گرفت.
به گزارش بی بی سی گاردین نوشته است که این گزارش را براساس ایمیل هایی تهیه کرده که آقای اسد و همسرش بین ژوئن سال گذشته و فوریه سال جاری ارسال و دریافت کردند و مخالفان حکومت سوریه توانسته بودند آنها را رصد کنند.
به گفته مخالفان، یک فرد نفوذی در تشکیلات اداری ریاست جمهوری توانست به اسم ورود و رمز ایمیل های مورد استفاده آقای اسد و همسرش دست یابد و برای چند ماه، امکان خواندن ایمیل های مبادله توسط آنان را داشته باشد.
تصویری که محتوای این ایمیل ها از بشار اسد به دست می دهد، حاکی از فردی نگران است که گاه خود را شخصی مظلوم می داند و گاه به اعمال خشونت تمایل می یابد.
شماری از این ایمیل ها شامل اطلاعاتی در مورد ارتباط بین بشار اسد و ایران است که عمدتا به موضوع نحوه برخورد حکومت سوریه با اعتراضات رو به گسترش در این کشور ارتباط دارد و نشان می دهد که رئیس جمهوری سوریه در مواردی چند دریافت کننده راهنمایی و مشورت از افراد وابسته به جمهوری اسلامی بوده است.
از جمله، قبل از سخنرانی بشار اسد در ماه دسامبر سال گذشته، مشاور رسانه ای او فهرستی از موضوعات مناسب برای این سخنرانی را توصیه کرد و نوشت که این توصیه ها را براساس "مشورت با تعداد قابل توجهی از افراد و از جمله مشاور رسانه ای و سیاسی سفیر ایران" تهیه کرده است.
مشاور رسانه ای آقای اسد در این گزارش توصیه می کند که رئیس جمهوری در سخنرانی خود، لحنی "قاطع و خشن" داشته باشد و همچنین قدردانی خود را "از حمایت کشورهای دوست" صراحتا ابراز دارد.
در بخش دیگری از این گزارش توصیه شده است که دولت سوریه اجازه دهد "اطلاعاتی در مورد توانمندی ارتش کشور به بیرون درز کند" تا مردم بپذیرند که حکومت توانایی مقابله با چالش های نظامی را هم دارد.
به نوشته گاردین، رئیس جمهوری سوریه همچنین از راهنمایی ها و مشورت های حسین مرتضی، از تاجران متنفذ لبنانی که دارای ارتباط نزدیک با ایران است برخوردار می شد.
توصیه علیه متهم کردن القاعده
در ماه دسامبر، و پس از انفجارهایی در دمشق که پیش از ورود هیات اعزامی اتحادیه عرب به سوریه روی داد، این بازرگان لبنانی به آقای اسد توصیه کرد که مقامات و رسانه های دولتی دیگر این انفجارها را به شبکه القاعده نسبت ندهند.
حسین مرتضی در ایمیل خود به رئیس جمهوری سوریه نوشت که به نفع او نیست که بگوید انفجارهای دمشق کار القاعده بوده زیرا این ادعا باعث رفع اتهام از دولت آمریکا و مخالفان دولت سوریه می شود و افزود: "من به عنوان مدیر تعدادی از کانال های ایرانی و لبنانی، پیام هایی از ایران و حزب الله دریافت کرده ام که راهنمایی می کنند که نگوییم شبکه القاعده پشت این انفجارها بوده؛ چنین اظهاراتی یک خطای رسانه ای آشکار است."
وی در ایمیل دیگری توصیه کرده است که لازم است نیروهای امنیتی بین ساعات ۳ تا ۹ بعد از ظهر در تمامی میدان ها مستقر شوند تا از تجمع مخالفان جلوگیری کنند.
به نوشته گاردین، برخی دیگر از ایمیل ها حاکی از تماس مکرر بشار اسد با خالد الاحمد، ظاهرا از افراد وابسته به حزب الله است که، به گفته مخالفان، به عنوان مشاور در عملیات سرکوب در شهرهای حمص و ادلیب انجام وظیفه می کرد.
خالد الاحمد در تماس با بشار اسد توصیه می کند که نواحی اطراف این دو شهر را در محاصره نیروهای امنیتی در آورد و می افزاید که اطلاع یافته است تعدادی از روزنامه نگاران اروپایی به صورت مخفیانه با عبور از مرز لبنان وارد سوریه شده اند و در صدد تهیه گزارش از شرایط این کشور هستند.
او در گزارش دیگری می نویسد که از منابع موثق شنیده است که اخیرا مقداری اسلحه که از لیبی برای مخالفان ارسال و در بنادر یکی از کشورهای همسایه تخلیه شده بود به دست مخالفان در محله باب عمرو حمص رسیده است.
اطلاعاتی که مخالفان در اختیار گاردین گذاشته اند همچنین حاکی از تماس های مکرر همسر آقای اسد با دختر امیر قطر است که در یکی از ایمیل های خود، با اشاره به شرایط سوریه، تلویحا موضوع پناهندگی خانواده اسد به آن امیرنشین را مطرح می کند.
دختر امیر قطر در ایمیلی که در ماه دسامبر برای خانم اسد فرستاده می نویسد که پدرش همچنان بشار اسد را دوست خود می داند و می افزاید "فرصت تغییر و تحول واقعی مدتهاست که سپری شده اما فرصت های دیگری فراهم آمده و من امیدوارم که زمان تفکر و دست کشیدن از انکار واقعیات سپری شده باشد."
وی در ایمیلی که در ماه ژانویه برای خانم اسد فرستاده، علنا موضوع اعطای پناهندگی به آقای اسد و خانواده او در قطر بدون خطر تعقیب قانونی را مطرح می کند.
بخش دیگری از این ایمیل ها به مسایل خصوصی آقای اسد و همسرش ارتباط دارد که از جمله شامل موفقیت در شکست محاصره اقتصادی به منظور انجام خرید های شخصی در کشورهای غربی است.
ارتباط سوریه و ایران
اینکه جمهوری اسلامی در سرکوب خشونت آمیز اعتراضات سیاسی در سوریه به حکومت آن کشور یاری رسانده، اتهام جدیدی نیست و مخالفان دولت سوریه و برخی منابع غربی از کمک نظامی و امنیتی ایران و حضور نفرات نظامی ایران و حزب الله برای برخورد با تظاهرات مخالفان دولت سوریه سخن گفته اند اما مقامات دو کشور همواره این اتهام ها را رد کرده اند.

حکومت سوریه از معدود متحدان جمهوری اسلامی و از جمله مجاری اصلی تاثیرگذاری ایران در منطقه محسوب می شود و اگرچه به حمایت وسیع مادی ایران وابسته است، اما سقوط آن می تواند ضربه عمده ای را به سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی وارد سازد و اعتبار سیاسی آن را در داخل و خارج تضعیف کند.
برخی ناظران گفته اند در مراحل اولیه حرکت اعتراضی مردم منطقه، از جمله در سوریه، نشانه هایی از روش های مورد استفاده در اعتراضات پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران دیده می شد و از جمله، به بهره برداری گسترده از تکنولوژی نوین ارتباطی برای عبور از حصارهای ایجاد شده در زمینه اطلاع رسانی اشاره کرده اند.
به گفته آنان، واکنش مقامات سوری نیز به اقدامات جمهوری اسلامی در مقابله با حرکت اعتراضی پس از انتخابات بی شباهت نبوده که از جمله شامل تلاش برای جلوگیری از انتشار خبر از طریق اخراج و محدود کردن فعالیت روزنامه نگاران خارجی و مستقل، انحصاری کردن منبع انتشار خبر، قطع ارتباطات اینترنتی و موبایل و توسل به شدت عمل در برابر تظاهرات مسالمت آمیز مردم به جهت ایجاد جو رعب و وحشت بوده است.
عملکرد حکومت ایران در برابر اعتراضات در آن زمان به موفقیت انجامید و از گسترش اعتراضات علنی جلوگیری کرد اما در همانحال، به نظر می رسد که فعالان سیاسی در سایر کشورها، از جمله سوریه، از تجربه حرکت اعتراضی در ایران استفاده کرده و راه های جدیدی را برای خنثی کردن اقدامات حکومت به دست آورده اند.
حرکت اعتراضی در سوریه از یک سال پیش با برگزاری تظاهراتی به منظور درخواست از رئیس جمهوری برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد آغاز شد در حالیکه بسیاری از مخالفان داخلی و کشورهای دیگر، انتظار داشتند بشار اسد، به عنوان فردی "اصلاح طلب" به این خواست ها پاسخ مساعد بدهد.
با ادامه تظاهرات، دولت سوریه به اعزام واحدهای ارتشی برای مقابله با تظاهرکنندگان مبادرت کرد و گفته می شود که طی این مدت، دست کم هشت هزار تن از شهروندان سوریه به دست ارتش این کشور کشته، و هزاران تن دیگر بازداشت و ناپدید شده اند.
با ادامه ناآرامی ها، شماری از نظامیان با خودداری از کشتن تظاهرکنندگان، ترک خدمت کردند و نیرویی به نام "ارتش ملی سوریه" را با هدف اعلام شده حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز در برابر حملات ارتش دولتی تاسیس کردند و مقامات سوری گفته اند که مخالفان مسلح، که از آنان با نام تروریست های وابسته به خارج نام می برند، تا کنون چند صد تن از نفرات ارتش و نیروهای امنیتی سوریه را کشته اند.
در خبر دیگری در مورد سوریه، دولت ایتالیا گفته است که سفارت خود در سوریه را تعطیل کرده و عربستان سعودی نیز اعلام داشته که دیپلمات های خود را از دمشق خارج می کند.
همزمان، شبکه تلویزیونی پرس تی وی، متعلق به دولت ایران، گفته است که روز پنجشنبه، ۲۵ اسفند (۱۵ مارس)، یک هواپیمای حامل چهل تن کمک های بشردوستانه ایران برای سازمان هلال احمر سوریه به آن کشور وارد شده است.


 


امروز: پلیس و سازمان های اطلاعاتی هند اسامی سه تبعه ایران را که با پرونده بمب گذاری در اتومبیل های دیپلمات های اسرائیلی در دهلی، پایتخت هند،ارتباط داشته اند، اعلام کرد.
پلیس هندوستان اسامی متهمان را هوشنگ افشار ایرانی، سید علی مهدیان صدر و محمدرضا ابوالقاسمی اعلام کرد.
به گزارش بی بی سی به نقل از روزنامه تایمز هندوستان، هر سه متهم پاسپورت ایرانی داشتند و سه روز قبل از بمبگذاری روز ۱۳ فوریه سال جاری در اتومبیل دیپلمات اسرائیلی، با ویزای توریستی وارد دهلی شده بودند.
آنان پس از این بمبگذاری، این شهر را به مقصد یک کشور منطقه خاورمیانه ترک کردند.
بازپرسان پرونده این افراد تلاش می کنند دریابند که این افراد به چه گروه یا تشکیلاتی وابسته هستند.
یک منبع آگاه به روزنامه تایمز هندوستان گفت تحقیقات اولیه نشان می دهد که بازداشت شدگان عضو تشکیلات اطلاعاتی ایران هستند.
به گفته همین منبع آگاه، پاسپورت هوشنگ ایرانی فرزند عطاءالله در تاریخ نهم ژانویه سال ۲۰۱۰ صادر شده. پاسپورت سیدعلی مهدیان نصر پسر سید ابراهیم در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۰۸ و پاسپورت رضا ابوالقاسمی پسر محمد جواد در تاریخ دوم دسامبر ۲۰۰۸ صادر شده است. هر سه نفر هم قبلا به هندوستان سفر کرده بودند.
جزییات بیشتر این ماجرا را پلیس دهلی در کنفرانس مطبوعاتی که فردا برگزار می کند اعلام خواهد کرد.
گزارش شده که آقای ایرانی در سفری به دهلی در فوریه سال ۲۰۱۱ در مورد نقشه حمله به مقام رسمی اسرائیل با آقای کاظمی، روزنامه نگار ایرانی در این شهر دیدار کرده و مدتی هم پیش او مانده بود.
گفته می شود در روز انفجار آقای ایرانی یک دوچرخه هوندای سیاه رنگ اجاره کرده بود و با این دوچرخه به تعقیب دیپلمات اسرائیلی در مسیر مدرسه آمریکایی پرداخته بود. وقتی ماشین دیپلمات اسرائیلی متوقف شد آقای ایرانی نارنجک مغناطیسی را به سمت راست ماشین چسباند و فرار کرد.
محمد کاظمی، روزنامه نگار ایرانی هشت روز پیش در ارتباط با پرونده حمله به خودروی دبپلمات اسرائیلی در دهلی بازداشت شد اما وکیل او به خبرنگاران گفت موکلش بی گناه است و افزود که ارتباط آقای کاظمی با برخی از ایرانیان، از طبیعت حرفه ای فعالیت خبرنگاری اش ناشی می شود.
این در حالیست که به گزارش تایمز هندوستان، پلیس رسما اعلام کرده که ارتباط آقای کاظمی با این پرونده کاملا محرز شده است.
اسرائیل ایران را متهم کرده است که به عنوان بخشی از طرح های تروریستی مخفیانه علیه این کشور، مسئول هر سه حمله ای بوده است که مدتی پیش دیپلماتهای اسرائیلی را هدف گرفت.
دستگیری یک ایرانی دیگر در مالزی
در همین حال آسوشیتدپرس از دستگیری یک مرد ایرانی در مالزی خبر داده است.
به گزارش این خبرگزاری، مقامات تایلند خواستار استرداد مسعود صداقت زاده به اتهام به شرکت در توطئه حمله به اهداف اسرائیلی در بانگوک شده اند.
آقای صداقت زاده در جلسه دادگاه که برای بررسی موضوع استرداد وی به تایلند برگزار شده بود اعلام کرده که برای گذراندن تعطیلات به تایلند به سر می برد و با انفجارهای ماه گذشته در آن شهر ارتباطی نداشته است.
آقای صداقت زاده که ۳۱ سال دارد، برای مدت کوتاهی با دستبند در دادگاه کوالالامپور، ظاهر شد و از طریق مترجم خود اعلام کرد که هیچ ارتباطی با اتهامات وارده ندارد و می خواهد بداند به چه دلیل در دادگاه است.
مسعود صداقت زاده بلافاصله بعد از اینکه وقوع انفجار بخشی از یک منطقه مسکونی در همسایگی بانگوک را لرزاند، در فرودگاه مالزی دستگیر شد.
به گفته پلیس تایلند، ساکنان این خانه مشغول ساختن بمب بودند که این انفجار روی داد و پس از بازرسی محل، آثار بمب را یافت.
پلیس تایلند گفته است که آقای صداقت زاده و دو ایرانی دیگر که هم اکنون در آن کشور هستند در این خانه زندگی می کردند.
مقامات تایلند می گویند احتمالا دیپلمات های اسرائیلی هدف توطئه ای بوده اند که این افراد در ارتباط با آن دستگیر شده اند. اسرائیل ایران را مسئول وقوع این انفجار ها که ۵ نفر از جمله یکی از متهمان به بمب گذاری را مجروح کرد، می داند.


 


امروز: روند کاهشی قیمت طلا در بازارهای جهانی باعث شده تا قیمت انواع مسکوکات طلا نیز در بازارهای داخلی با کاهش چشمگیر مواجه شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روند کاهشی هر اونس طلا در بازارهای جهانی که از روز دوشنبه هفته جاری آغاز و تا آخرین ساعات کاری روز گذشته ادامه داشت، باعث شد تا قیمت انواع سکه از ۱۰ تا ۵۵ هزار تومان کاهش یابد.

بنابراین گزارش، بهای هر اونس طلا قبل از این روند کاهشی ۱۷۰۵ دلار بود اما با آغاز به کار معاملات در روز دوشنبه هفته جاری به یکباره با ۲۰ دلار کاهش مواجه شد و تا این لحظه با حدود ۵۵ دلار کاهش به ۱۶۴۶ دلار رسیده است.

این روند کاهشی قیمت طلا بر خلاف برخی پیش‌‌بینی کارشناسان بود معتقد بودند در هفته جاریهر اونس طلا از مرز ۱۷۰۰ دلار فراتر می‌رود.

بهای سکه بهار آزادی طرح جدید امروز در بازار تهران ۷۴۵ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۳۷۵ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی ۱۹۵ هزار تومان بود.

یک گرم طلای ۱۸ عیار (بدون اجرت ساخت) ۷۴ هزار و ۶۸۰ تومان داد و ستد شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته