-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۱۲, جمعه

Latest News from Emrooz for 03/01/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: جناب آقای دکتر محسن میردامادی

دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی

با سلام و احترام

سی و سه سال پیش ملت ایران با به خدمت‌گرفتن توان و تلاش اعتراضی خویش، غلبه‌ای مجدد بر استبدادی مجدد پس از قیام مشروطه ایرانیان کرد، مستبدی را به زیر کشید و «جهموری اسلامی» را با رأی خویش و با شعارهای «استقلال و آزادی» برپا کرد. آرمان های ملت ایران آن روزها در این شعار خلاصه شده بود. آزادی بیان، آزادی احزاب و آزادی کلیه نهادهای مدنی در شعار «آزادی» جلوه می‌کرد و کوتاهی دست بیگانگان از دخالت در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور در شعار «استقلال».

امروز بیش از سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به واقع یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های عصر حاضر به شمار می‌رود، شاهد به کنار نهاده شدن همه آن آرمان‌ها و اهداف و آرزوهای ایرانیان با بهانه‌هایی واهی و غیرمعقول هستیم. روزگاری ایرانیان برای رسیدن به آزادی‌های اجتماعی با بر کف نهادن جان خویش انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و امروز ایرانیان آزادی‌های فردی خود را نیز از دست داده‌اند. روزگاری ایرانیان برای جلوگیری از به تاراج رفتن سرمایه‌های ملی کشور با جان و مال خویش قدم در راه این انقلاب گذاشتند و امروز سیاست‌های نابخردانه جمعی تازه بر مسند قدرت نشسته حتی تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور را نیز به سخت‌ترین شرایط در تاریخ این سرزمین برده است. و همه این‌ها به نام اسلام انجام می‌شود و چهره اسلامی که قرار بود راهنمای این انقلاب در راه رسیدن به اهدافش باشد، اینک در اذهان مردم ایران و همچنین در عرصه بین‌المللی مخدوش شده است.

مردم ایران برای حفظ این انقلاب و آرمان‌های آن در تمام دوران جنگ هشت ساله خم به ابرو نیاوردند و با همه توان خود در برابر یک دشمن متجاوز ایستادند. آن روزها در این کشور شما استاندار خوزستان بودید و در میانه کارزار و بیش از همه ما با ازخودگذشتگی‌ها و استقامت‌های همه هموطنانمان آشنایی دارید. آری جنگ، جنگی که نسل ما در میانه آن متولد شده است و در میانه سختی‌ها و شرایط پس از آن رشد کرد و هیچ نگفت چراکه به هدفی بزرگ‌تر می‌اندیشید و می‌اندیشد. و آن هدف تمام چیزهایی است که پیش و پس از انقلاب اسلامی نیز از زبان ملت ایران بیان شده است.

نسل ما دوران بلوغ خود را در دوران اصلاحات طی کرده است و در میانه این گفتمان پرورش یافته است و اینک و هرگز نمی‌تواند آرمان‌ها و اهداف بزرگ اصلاحات را فراموش کند. نسلی که پس از دوم خرداد 76 در پاسخ به ندای مردم‌مدار و مردم‌سالار سیدمحمد خاتمی، فعالیت سیاسی و اجتماعی خود را آغاز کرده است، اینک حتی با وجود همه محدودیت‌ها نمی‌تواند دست از اهداف و آرمان‌های روز نخست خود بشوید.

آقای دکتر میردامادی

به یاد می‌آوریم بخشی از سخنان جنابعالی در افتتاحیه آخرین کنگره جبهه مشارکت را:

«قرار نبود بخش عمده‌ای از کسانی که بار اصلی انقلاب را بر دوش کشیدند تنها به جرم گفتن حرفی خلاف آنچه در زبان و قرائت رسمی حاکمیت از دین و انقلاب و ارزش‌ها می‌آید به انزوا رانده شوند و حتی به زندان بیفتند بلکه قرار بود در سایه اسلام مبشر آزادی، دگراندیشان حتی آن‌ها که با اساس انقلاب مخالف بودند به شرط توطئه نکردن و دست نبردن به اسلحه از آزادی کافی برای ابراز عقیده برخوردار باشند.

قرار نبود فقط در تریبون های جهانی مثل سازمان ملل برای نبودن آزادی در آمریکا و اروپا فریاد برآوریم و اشک حسرت بیافشانیم، اما حقوق اساسی و انسانی شهروندان ایرانی را از یاد ببریم.

قرار نبود فقط بر تبعیض‌های سیاسی و قوانین ناعادلانه جهانی مانند حق وتو بشوریم، اما در داخل کشور خود حق همه مردم را به جمعی اندک و جهت‌دار واگذار کنیم و بگذاریم که برای منفعتی محدود و جناحی حتی اساس جمهوریت نظام را تهدید کنند.

قرار نبود تنها از فریب و دستکاری در افکار عمومی توسط رسانه‌های جهانی فریاد برآوریم ولی در داخل راه را بر رسانه‌های دولتی بهره‌مند از منابع سرشار ملی باز کنیم تا دروغ و فریب و تخریب را در برابر هر کس و هر گروه و هر اندیشه که در جرگه اصحاب قدرت نیست، بکار گیرند.

قرار ملت و امام این بود که استقلال و آزادی و توسعه کشور در سایه جمهوری اسلامی تضمین شود. اما قرار نبود که استقلال بهانه‌ای باشد برای ماجراجوئی، جنگ طلبی، تشنج آفرینی، انزوای کشور و محروم ماندن ملت از تمام فرصت‌های پیش رو و آزادی و دموکراسی بازیچه و اسباب شوخی اصحاب قدرت شود و توسعه و پیشرفت تصویری محدود به آمارها و تبلیغات سیاسی.

قرار ملت و امام این بود که قانون اساسی که به مقتضای شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگ و تمدن ایرانی تدوین شده بود فصل‌الخطاب باشد نه آنکه اصول متعددی از آن به ویژه اصول ناظر به حقوق شهروندان به فراموشی سپرده شود و با بدعت به ارائه تفسیرهای عجیب و انحرافی به گونه‌ای پرداخته شود که مخالف آرمان‌های انقلاب و امام و مخالف نظر واضعین قانون اساسی و متفاوت با نحوه اجرای آن در سال‌های نخست انقلاب باشد.»

آقای دکتر میردامادی

اینک ما جوانان جبهه مشارکت در سالروز تاسیس شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی، ضمن بیان این که بر مرام‌ و اهداف جبهه مشارکت پایپندیم، با شما به عنوان دبیرکل جبهه مشارکت عهد می‌بندیم که فشارها و تهدیدها ما را از پیگیری اهداف اصلاح‌طلبانه در کشور بازنخواهد داشت. ما با وجود همه ظلم و جور و ناجوانمردی‌هایی که بر جوانان و بزرگان جبهه مشارکت رفته است و می‌رود پایبند به همه این اهداف هستیم و از اصلاحات و نتیجه هر اصلاحی با هدف ایجاد دموکراسی در کشور با افتخار دفاع می‌کنیم.

بی‌شک روزی آزادی‌خواهان این سرزمین طعم شیرین آزادی را خواهند چشید، بی‌شک روزی ایرانیان حاکمیت را وادار به قبول حقوق حقه ایرانیان خواهند کرد، آن روز، روزی‌ست که هیچ کسی برای ابراز عقیده در زندان نیست. آن روز روزی‌ست که حقوق فردی و اجتماعی مردم ایران در سایه قانون تأمین می‌گردد. آن روز روزی‌ست که «گفتگو» جای بند و زنجیر و زندان را خواهد گرفت. آن روز روزی‌ست که عقلانیت جای دروغ و تخریب و ماجراجوئی را خواهد گرفت. آن روز روزی‌ست که همه شهروندان ایرانی طعم توسعه و آبادانی و پیشرفت این سرزمین را خواهند چشید. آن روز روزی‌ست که توسعه و پیشرفت محدود به تصورهای آماری و تبلیغاتی نخواهد بود. آن روز روزی‌ست که جمهوریت و دموکراسی بازیچه اصحاب قدرت نخواهد بود و هم‌آن روز، روزی‌ست که هم «جمهوری»ست و هم «اسلامی»!

آری ما و شما به نیکی می‌دانیم که در روزگاری نزدیک، ایرانیان طعم آزادی را خواهند چشید و آن روز جز تجربه و خاطراتی از این روزهای سخت و دشوار برای ما و شما باقی نخواهد ماند که هیچ انحصارطلب و اقتدارگرا و مستبدی ماندنی نبوده و نیست و گذر زمان هر لحظه آن روز را نزدیک‌تر می‌کند.

شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی


 


کلمه_ گروه اجتماعی: برانداز نبودند؛ به دنبال خشونت هم نبودند، جوانانی بودند که بیشتر آنها کودکی خود را در در دوران جنگ سپری کرده و فرزندان انقلاب بودند. با آرمان های انقلاب بزرگ شدند، بارها شنیدند و خواندند و دیدند که در رژی گذشته چطور مردمی که به دنبال آزادی و عدالت بودند را به خاک و خون کشیدند و داستان ها درباره میدان ژاله شنیده بودند. اما گمان نمی کردند که تمامی که تمامی آن داستان ها یک روز برای خودشان تکرار شو، روزی ژاله آزادی شود و باز در خون شود. گمان نمی بردند آرمان های اصلاح طلبی آنان که چیزی جز اصلاح نظام و پیشرفت برای فردای این کشور نبود این چنین پاسخی بگیرند. و باز مثل همیشه نمایندگان مجلس سکوت کردند،آنان که باید نماینده مردم باشند نماینده قدرت شدند و در واقع از آن روز که نخستین خون ریخته شد انان صلاحیت خود را برای نمایندگی مردم از دست دادند. چنین مجلسی صلاحیت رای دادن ندارد، نمایندگانی که چشم بر خون موکلان خود بستند شایستگی رای دادن ندارند. به این انتخابات نه می گوییم زمانیکه بهترین یارانمان در بند هستند و خواهران و برادرانمان شهید شده اند. زمانکیه چشم ها را برروی کشته ها بستند و حاضر نشدند حتی با آزادی زندانیان گذشته را جبران کنند. در این انتخابات شرکت نمی کنیم وقتی که:
11.jpg
حمید حسین‌بیگ عراقی، شهید سبز جنش

یکی از کشته شدگان اعتراضات به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ است که در درگیری‌های ۳۰ خرداد در نزدیکی میدان آزادی به علت اصابت گلوله به سینه به قتل رسید. به گفته پدر حسین‌بیگ گلوله شلیک شده از اسلحه کلاشینکف بوده و از فاصله کمتر از ۱۵ متر شلیک شده است.

خبرگزاری فارس و در ادامه روزنامه کیهان در مصاحبه‌ای که با مادر حمید انجام داده بودند او را بسیجی دانستند و خواستار محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی شدند.

اما مادر حمید در مصاحبه‌ای دیگر اعلام کرد که فرزندش بسیجی نبوده است.

شاهرخ رحمانی، شهید عاشورا

در عاشورای سال ۱۳۸۸ در چهارراه ولی عصر در تظاهرات آن روز توسط خودروی نیروی انتظامی زیر گرفته شد و به شهادت رسید. پیکر شاهرخ رحمانی همزمان با پیکر سید علی موسوی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. نیروهای امنیتی به شرطی پیکر این شهید را تحویل خانواده اش دادند که هیچ گونه مصاحبه ای انجام ندهند و علت درگذشت او را تنها تصادف عنوان کنند.

سید علی حبیبی موسوی خامنه، دایی به سوگ او نشست

خواهرزاده میرحسین موسوی که در ۶ دی ۱۳۸۸ در جریان مراسم اعتراضی روز عاشورای سال ۹۰بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. سید علی موسوی در زمان مرگ دارای یک دختر ۱۷ ساله و یک پسر ۷ ساله بود. ابراهیم موسوی برادر او پیش از این در جنگ کشته شده‌است.

سید علی موسوی ظهر ۶ دی ۱۳۸۸ (عاشورا) در جریان تظاهرات روز عاشورا از ناحیه کتف هدف گلوله قرار گرفت و قبل از انتقال به بیمارستان ابن سینا واقع در فلکه دوم صادقیه جان باخت.

«براساس گزارش شاهدان عینی، روز عاشورا حوالی ساعت ۱ تا ۲ بعدازظهر یک اتومبیل پاترول مشکی رنگ با چهار سرنشین لباس شخصی با سرعت هرچه تمام‌تر به سمت مردمی که در خیابان شادمان حضور داشتند یورش برد که ابتدا دو نفر را زیر گرفت و از روی یکی از آنها به طور کامل رد شد، نفر کنار راننده هم مسلح به کلت بوده و در طول حرکت، چند گلوله به سمت مردم شلیک کرد و سپس طول خیابان شادمان را به همین صورت طی کرده، دور زد به سمت خیابان آزادی برگشت. بعد از رفتن پاترول چند نفر زخمی و تیرخورده روی زمین افتاده بودند که مردم به کمک آنها رفتند. با توجه به شواهد خواهرزاده میرحسین موسوی هم در همین منطقه تیر خورده و به قتل رسید.» براساس این گزارش دو یا سه موتورسوار نیز اتومبیل پاترول را همراهی می‌کردند و هزاران نفر مردمی که در خیابان شادمان حضور داشتند شاهد این صحنه بوده و برخی حتی می‌توانند چهره ضارب را شناسائی کنند. سرنشینان اتومبیل فوق بعد از انجام این جنایت وارد اتوبان یادگار امام شده، در لاین شمال به جنوب توقف کرده و با نیروهای بسیجی حاضر در محل گفتگو کرده‌اند. طبق مشاهدات شاهدان عینی، شخص ضارب که با کلت به مردم شلیک می‌کرد «جوانی ۱۹-۲۰ ساله با ریش و سبیلی کم پشت و هنوز سبز نشده بوده و لباس کرم رنگ به تن» داشته است.

نیروهای امنیتی پس از مرگ با حضور در بیمارستان مورد اشاره بر انتقال جسد آقای موسوی به پزشکی قانونی کهریزک اصرار می‌ورزیدند.جسد سیدعلی موسوی از بیمارستان ابن‌سینا منتقل شده‌است و هیچ اطلاعی از محل جسد در دست نیست، برادر مقتول، سیدرضا موسوی گفته‌است:«تا زمانیکه جنازه را پیدا نکنیم برگزاری هرگونه مراسمی منتفی است "

نیروهای امنیتی خانواده مقتول را تهدید کردند که حق برگزاری مراسم را ندارند. احتمال آن وجود داشت که شبانه پیکر او را مخفیانه به خاک بسپارند تا مانع از مراسم تدفین او شوند.

در واقع میر حسین موسوی در سوگ خواهر زاده محبوب خود عذادار شد اما این مساله سبب نشد تا ذره ای از حقوق ملت خود کوتاه بیاید.

ناصر امیرنژاد، دانشجوی شهید

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در رشته هوا-فضا بود که در جریان راهپیمایی مردم تهران در میدان آزادی (در ابتدای خیابان محمد علی جناح در تیراندازی از ساختمان بسیج) در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ کشته شد. پیکر این دانشجو در ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ در یاسوج تشییع و به خاک سپرده شد.

سی و سومین روز؛ هاله سحابی، محمد کامرانی، علیرضا صبوری و سعید عباسی فر

سی و دومین روز؛ هدی‌ صابر، شبنم سهرابی، مصطفی کریم بیگی و امیر ارشد تاجمیر

سی و یکمین روز؛ ندا آقاسلطان، امیر جوادی‌فر، امیر حسین طوفان پور، محمدحسین فیض و بهزاد مهاجر

سی امین روز؛ احمد نجاتی، اشکان سهرابی، احمد نعیم‌آبادی، علی حسن‌پور و مسعود هاشم‌زاده

بیست و نهمین روز؛ رامین رمضانی، حسام حنیفه، حسین اکبری، کیانوش آسا و سهراب اَعرابی


بیست و هشتمین روز؛ آرش هنرورشجاعی، موسی ساکت، معزالدین ایلاتی خامنه، رضا جلودارزاده و داریوش جلالی

بیست و هفتمین روز؛ مسعود باستانی، جواد علیخانی، مسعود سپهر، فریدون صیدی راد، محمدرضا معتمدنیا و جعفر اقدامی

بیست و ششمین روز؛ احسان هوشمند، بهزاد نبوی، مرضیه رسولی و محمدرضا کربلایی آقا ملکی

بیست و پنجمین روز؛ احمد زید آبادی، حسین زرینی، ابوالفضل عابدینی‌نصر و مهدیه گلرو

بیست و چهارمین روز؛ سیامک قادری، عبدالله رمضان زاده، حسین نعیمی پور و شیث امانی

بیست و سومین روز؛ محسن میردامادی، مهدی کوهکن، محمد داوری و مجید دری

بیست و دومین روز؛ وحید لعلی پور، حمزه کرمی، سعید مدنی، مهدی کریمیان اقبال

بیست و یکمین روز؛ علیرضا فلاحتی، سیدضیانبوی، عیسی سحرخیز و مهدی فروزنده پور

بیستمین روز؛ فیض الله عرب سرخی، پرستو دوکوهکی، محمد سلیمانی نیا، شهرام منوچهری

نوزدهمین روز؛ علیرضا رجایی، سیداحمد میری، امیر نوروزیان و علی اکبر محمد زاده

روز هجدهم؛ میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی

روز هفدهم؛ شهید صانع ژاله و شهید محمد مختاری

روز شانزدهم؛ محسن محققی، مصطفی تاج زاده، سعید جلالی فر و شاهین زینعلی

روز پانزدهم؛ کیوان صمیمی، فرید طاهری، جمال عاملی و حسین رونقی ملکی

روز چهاردهم؛ محمدرضا مقیسه، مجید توکلی، سهام بورقانی و علی اکبر سروش

روز سیزدهم؛ ابوالفضل قدیانی، محبوبه کرمی، علی شکرچی و علی ملیحی

روز دوازدهم؛ آریا آرام نژاد، عبدالله مومنی، مزدک علی نظری و اسماعیل صحابه

روز یازدهم: محسن امین زاده، حشمت طبرزدی، حسین نیکخواه و احمدرضایوسفی

روز دهم؛ عماد بهاور، علی ابراهیمی، رامین پرچمی و بابک داشاب

روز نهم؛ هنام ابراهیم زاده، مسعود پدرام، رسول بداغی و بهمن احمدی امویی

روز هشتم؛ عاطفه نبوی، آرش صادقی، کوهیار گودرزی و عبدالفتاح سلطانی

روز هفتم؛ محمد سیف زاده، مهدی محمودیان، آرش سقر و سروش صفای وردی

روز ششم؛ امیر خسرو دلیر ثانی، مهدی خدایی، سید جلیل طاهری و حسین امینی

روز پنجم؛ داوود سلیمانی، ابراهیم مددی، حجت منتظری و مجتبی احمدی

روز چهارم؛ نسرین ستوده، قاسم شعله سعدی، علی جمالی و یعقوب ملکی

روزسوم؛ علیرضا بهشتی شیرازی، حسن اسدی زیدآبادی، احمد رضا احمد پور و محمد توسلی

روز دوم؛ بهاره هدایت، جواد امام، مصطفی نیلی و محمدجواد مظفر

روز اول؛ افشین اسانلو، حمیدرضا ایزدبار، علی پور سلیمان و محمدحسین خوربک


 


امروز: آيت الله محمدرضا مهدوی کنی، رييس مجلس خبرگان، گفته است که تلاش کرده تا يک جبهه واحد اصولگرايان تشکيل دهد ولی ۱۳ جبهه از آن بيرون آمده است. همزمان سخنگوی شورای نگهبان از تاييد صلاحيت ده نامزد ديگر برای انتخابات و رد صلاحيت قطعی ۳۰ نماينده فعلی مجلس خبر داده است.

به گزارش رادیو فردا آقای مهدوی کنی در گفت و گو با خبرگزاری مهر، «شان روحانيت» را بالاتر از آن دانسته تا در فعاليت های حزبی شرکت کند ولی گفته است که «ما ورود پيدا کرديم تا در راستای اتحاد برادران اصولگرا، جبهه متحدی تشکيل شود لکن عده ای اجازه ندادند اين اتفاق مبارک به درستی صورت پذيرد و اين جبهه تبديل شد به سيزده جبهه.»

وی از گروه های اصولگرا خواسته است تا «با هم باشند» و به گفته وی، «کاری نکنند تا دشمنان سوء استفاده کنند.»

رييس مجلس خبرگان در ماه های گذشته همراه آيت الله محمد يزدی، نايب رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، جبهه متحد اصولگرايان را با حضور نمايندگان ۱۵ گروه اصولگرا تشکيل داد ولی برخی از وزيران پيشين دولت محمود احمدی نژاد و نمايندگان هوادار وی در مجلس، «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» را به رهبری آيت الله محمد تقی مصباح يزدی در مقابل آن تشکيل دادند.

همزمان افراد و گروه های ديگر اصولگرا اقدام به تشکيل جبهه های جديد برای حضور در انتخابات مجلس و معرفی نامزد کردند که ائتلاف «صدای ملت» با سرليستی علی مطهری و احمد توکلی که خود را منتقد دولت معرفی کرده اند، از معروفترين آنها است.

«جبهه بصيرت و بيداری اسلامی» به رياست شهاب الدين صدر، «جبهه توحيد و عدالت»، «حاميان گفتمان انقلاب اسلامی»، «جبهه ايستادگی» با حمايت محسن رضايی از ديگر گروه های اصولگرايان در انتخابات مجلس هستند.

انتخابات مجلس نهم روز جمعه- دوازدهم اسفند- برگزار می شود و به همين دليل تبليغات نامزدها برای اين انتخابات ساعت هشت صبح روز پنجشنبه - ۱۱ اسفند- به پايان رسيد.

به گفته حسنعلی نوری، جانشين رييس ستاد انتخابات کشور، قرار است نتيجه رای گيری روز جمعه ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد اعلام شود.

در روزی که تبليغات انتخابات مجلس ممنوع بود روزنامه های چاپ تهران به صورت هماهنگ و با تيترهای مشابه سخنان آيت الله علی خامنه ای درباره «حضور گسترده مردم» در انتخابات را درج کردند.

​​رهبر جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه «حساسيت» انتخابات مجلس نهم را بيشتر از دوره های قبل توصيف کرده بود و گفته بود که «ملت روز جمعه سيلی سختی به چهره استکبار می زند.»
برخی از سايت های خبری از جمله سايت «کلمه» نزديک به مخالفان دولت، گزارش داده اند که «از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به روزنامه ها ابلاغ شده است که تيترهای يک خود را به مطالب انتخاباتی اختصاص دهند که نشان دهنده شور انتخاباتی و مشارکت بالای مردم در انتخابات باشد.»

سايت کلمه می نويسد: «مديران مسئولی که در برابر اين خواسته مقاومت کنند با محدوديت های بيشتر و احتمال تعطيلی نشريه خود رو به رو خواهند شد. فشار بر نشريات در حالی صورت می گيرد که فضای عمومی شهرها نشان از بی رغبتی مردم برای شرکت در انتخابات است.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده اند که بين ۶۰ تا ۸۰ درصد مردم در انتخابات مجلس نهم شرکت خواهند کرد و رسانه های نزديک به دولت و اصولگرايان در روزهای اخير نظرسنجی هايی را بدون اشاره به منبع آنها منتشر کرده اند که حاکی از حضور بالای «۶۰ درصدی» مردم ايران در پای صندوق های رای است.

اين در حالی است که تصاوير و گزارش های منتشره از نشست های مختلف نامزدهای اصولگرايان در تهران و «میزان توجه مردم به انتخابات» نشان می دهد که استقبال مردم از اين گردهمايی ها و انتخابات بسيار پايين است. در يکی از مهمترين نشست ها که روز چهارشنبه در مسجدی در شهر ری برگزار شد، ۳۰ نامزد جبهه متحد اصولگرايان حضور داشتند ولی تعداد افراد حاضر در مسجد «۱۰۰ نفر» بودند.

تاييد صلاحيت ۱۰ نفر دو روز مانده به انتخابات

در حالی که تا زمان برگزاری انتخابات باقی دو روز مانده بود، عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرد که صلاحيت ده نامزد ديگر برای حضور در اين رای گيری تاييد شده است.

وی روز چهارشنبه در هتل لاله تهران و در جمع خبرنگاران تصريح کرد: «بررسی صلاحيت ها تنها بر اساس مدارک و مستندات بوده است و شورای نگهبان تابع هيچ فشار يا توصيه ای نيست.»

به گفته آقای کدخدايی، در انتخابات مجلس پنج هزار و ۳۸۲ نفر ثبت نام کردند که از اين تعداد، اسامی و مدارک چهار هزار و ۸۷۶ نفر «پس از بررسی صلاحيت نامزدها و با حذف کسانی که انصراف داده يا شکايت نکردند به شورای نگهبان ارسال شد.»

سخنگوی اين شورای افزوده که از اين تعداد، صلاحيت سه هزار و ۴۶۷ نفر مورد تاييد و صلاحيت کمتر از يک هزار و ۱۳۰ نفر رد شده است.

وی می گويد که پرونده بررسی صلاحيت ها روز چهارشنبه بسته شد و «صلاحيت حدود ده نفر که مدارک جديدی ارائه کرده بودند تاييد شد.»

آقای کدخدايی تعداد قطعی نمايندگان فعلی مجلس که رد صلاحيت شده اند را «۳۰ نفر» اعلام کرد و می گويد: «برخی از آنها با اين اختلاس معروف (سه هزار ميليارد تومانی) ارتباط داشتند که تعداد آنها اندک است و مابقی فاقد صلاحيت لازم برای حضور در مجلس نهم بودند.»

تحريم انتخابات

انتخابات روز جمعه در حالی برگزار می شود که اصلاح طلبان و مخالفان دولت شرکت در آن را تحريم کرده اند.

در تازه ترين اظهارنظرها در اين زمينه، مصطفی تاج زاده، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی که زندانی است، در پيامی گفته است: «در انتخابات نمايشی و غير آزاد دوازدهم اسفندماه شرکت نمی کنم و رای نمی دهم.»

آقای تاج زاده «ده دليل» را برای عدم شرکت در انتخابات بر شمرده است که از جمله آنها می توان به اين موارد اشاره کرد: «عدم رسيدگی به شکايات ما از کودتاچيان انتخابات ۸۸»؛ «انتصاب مجدد آقای جنتی و ديگر متخلفان انتخابات پيشين»؛ «تداوم دخالت های غيرقانونی نيروهای نظامی و امنيتی در انتخابات آتی و تلاش برای مهندسی آن»؛ «حبس خانگی غيرقانونی دو نامزد انتخابات گذشته (آقايان موسوی و کروبی)»؛ «بی توجهی به پيشنهادهای دلسوزانه و حداقلی خاتمی».

پيشتر شورای هماهنگی راه سبز اميد، از مردم ايران خواسته بود تا دوازدهم اسفند- روز برگزاری انتخابات مجلس نهم- به نشانه همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز، همراه خانواده خود در خانه بمانند و اين بار اعتراض خود را اين گونه به نمايش بگذارند.

تحريم انتخابات باعث واکنش مسئولان جمهوری اسلامی شده و از جمله، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه گفت: «در اين برهه زمانی حساس بايد از دلخوری‌ها گذشت و کسانی که قهر کرده‌اند کار اشتباهی انجام داده‌اند، زيرا اين مسئله بی‌وفايی به ملت محسوب می‌شود و برخی از دوم خردادی‌ها نيز که به صورت مستقل شرکت کرده‌اند توسط شورای نگهبان تاييد صلاحيت شده ‌اند.»

آقای لاريجانی که خود از قم نامزد انتخابات مجلس شده است، می گويد که «حضور پر رنگ در صحنه باعث می‌شود تا موجودات کوچک و موذی در منطقه ديگر حرفی برای گفتن نداشته باشند و مشکل اقتصادی کشور حل شود، لذا بايد انتخابات مجلس نهم پرفروغ باشد.»

سازمان های بين المللی حقوق بشری در روزهای اخير از شدت گرفتن سرکوب ها در آستانه انتخابات خبر داده اند. در همين رابطه، سازمان عفو بين الملل گفته است: «در ماه های اخير گروه های مختلفی از جمله وکلا، دانشجويان، روزنامه نگاران، فعالان سياسی و خويشاوندان آنها، اقليت های دينی و قومی، سينماگران و کسانی که با خارج و به ويژه رسانه های خارجی ارتباط دارند، در موجی از دستگيری ها قربانی شده اند.»


 


امروز: آيت الله محمدرضا مهدوی کنی، رييس مجلس خبرگان، گفته است که تلاش کرده تا يک جبهه واحد اصولگرايان تشکيل دهد ولی ۱۳ جبهه از آن بيرون آمده است. همزمان سخنگوی شورای نگهبان از تاييد صلاحيت ده نامزد ديگر برای انتخابات و رد صلاحيت قطعی ۳۰ نماينده فعلی مجلس خبر داده است.

به گزارش رادیو فردا آقای مهدوی کنی در گفت و گو با خبرگزاری مهر، «شان روحانيت» را بالاتر از آن دانسته تا در فعاليت های حزبی شرکت کند ولی گفته است که «ما ورود پيدا کرديم تا در راستای اتحاد برادران اصولگرا، جبهه متحدی تشکيل شود لکن عده ای اجازه ندادند اين اتفاق مبارک به درستی صورت پذيرد و اين جبهه تبديل شد به سيزده جبهه.»

وی از گروه های اصولگرا خواسته است تا «با هم باشند» و به گفته وی، «کاری نکنند تا دشمنان سوء استفاده کنند.»

رييس مجلس خبرگان در ماه های گذشته همراه آيت الله محمد يزدی، نايب رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، جبهه متحد اصولگرايان را با حضور نمايندگان ۱۵ گروه اصولگرا تشکيل داد ولی برخی از وزيران پيشين دولت محمود احمدی نژاد و نمايندگان هوادار وی در مجلس، «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» را به رهبری آيت الله محمد تقی مصباح يزدی در مقابل آن تشکيل دادند.

همزمان افراد و گروه های ديگر اصولگرا اقدام به تشکيل جبهه های جديد برای حضور در انتخابات مجلس و معرفی نامزد کردند که ائتلاف «صدای ملت» با سرليستی علی مطهری و احمد توکلی که خود را منتقد دولت معرفی کرده اند، از معروفترين آنها است.

«جبهه بصيرت و بيداری اسلامی» به رياست شهاب الدين صدر، «جبهه توحيد و عدالت»، «حاميان گفتمان انقلاب اسلامی»، «جبهه ايستادگی» با حمايت محسن رضايی از ديگر گروه های اصولگرايان در انتخابات مجلس هستند.

انتخابات مجلس نهم روز جمعه- دوازدهم اسفند- برگزار می شود و به همين دليل تبليغات نامزدها برای اين انتخابات ساعت هشت صبح روز پنجشنبه - ۱۱ اسفند- به پايان رسيد.

به گفته حسنعلی نوری، جانشين رييس ستاد انتخابات کشور، قرار است نتيجه رای گيری روز جمعه ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد اعلام شود.

در روزی که تبليغات انتخابات مجلس ممنوع بود روزنامه های چاپ تهران به صورت هماهنگ و با تيترهای مشابه سخنان آيت الله علی خامنه ای درباره «حضور گسترده مردم» در انتخابات را درج کردند.

​​رهبر جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه «حساسيت» انتخابات مجلس نهم را بيشتر از دوره های قبل توصيف کرده بود و گفته بود که «ملت روز جمعه سيلی سختی به چهره استکبار می زند.»
برخی از سايت های خبری از جمله سايت «کلمه» نزديک به مخالفان دولت، گزارش داده اند که «از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به روزنامه ها ابلاغ شده است که تيترهای يک خود را به مطالب انتخاباتی اختصاص دهند که نشان دهنده شور انتخاباتی و مشارکت بالای مردم در انتخابات باشد.»

سايت کلمه می نويسد: «مديران مسئولی که در برابر اين خواسته مقاومت کنند با محدوديت های بيشتر و احتمال تعطيلی نشريه خود رو به رو خواهند شد. فشار بر نشريات در حالی صورت می گيرد که فضای عمومی شهرها نشان از بی رغبتی مردم برای شرکت در انتخابات است.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده اند که بين ۶۰ تا ۸۰ درصد مردم در انتخابات مجلس نهم شرکت خواهند کرد و رسانه های نزديک به دولت و اصولگرايان در روزهای اخير نظرسنجی هايی را بدون اشاره به منبع آنها منتشر کرده اند که حاکی از حضور بالای «۶۰ درصدی» مردم ايران در پای صندوق های رای است.

اين در حالی است که تصاوير و گزارش های منتشره از نشست های مختلف نامزدهای اصولگرايان در تهران و «میزان توجه مردم به انتخابات» نشان می دهد که استقبال مردم از اين گردهمايی ها و انتخابات بسيار پايين است. در يکی از مهمترين نشست ها که روز چهارشنبه در مسجدی در شهر ری برگزار شد، ۳۰ نامزد جبهه متحد اصولگرايان حضور داشتند ولی تعداد افراد حاضر در مسجد «۱۰۰ نفر» بودند.

تاييد صلاحيت ۱۰ نفر دو روز مانده به انتخابات

در حالی که تا زمان برگزاری انتخابات باقی دو روز مانده بود، عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرد که صلاحيت ده نامزد ديگر برای حضور در اين رای گيری تاييد شده است.

وی روز چهارشنبه در هتل لاله تهران و در جمع خبرنگاران تصريح کرد: «بررسی صلاحيت ها تنها بر اساس مدارک و مستندات بوده است و شورای نگهبان تابع هيچ فشار يا توصيه ای نيست.»

به گفته آقای کدخدايی، در انتخابات مجلس پنج هزار و ۳۸۲ نفر ثبت نام کردند که از اين تعداد، اسامی و مدارک چهار هزار و ۸۷۶ نفر «پس از بررسی صلاحيت نامزدها و با حذف کسانی که انصراف داده يا شکايت نکردند به شورای نگهبان ارسال شد.»

سخنگوی اين شورای افزوده که از اين تعداد، صلاحيت سه هزار و ۴۶۷ نفر مورد تاييد و صلاحيت کمتر از يک هزار و ۱۳۰ نفر رد شده است.

وی می گويد که پرونده بررسی صلاحيت ها روز چهارشنبه بسته شد و «صلاحيت حدود ده نفر که مدارک جديدی ارائه کرده بودند تاييد شد.»

آقای کدخدايی تعداد قطعی نمايندگان فعلی مجلس که رد صلاحيت شده اند را «۳۰ نفر» اعلام کرد و می گويد: «برخی از آنها با اين اختلاس معروف (سه هزار ميليارد تومانی) ارتباط داشتند که تعداد آنها اندک است و مابقی فاقد صلاحيت لازم برای حضور در مجلس نهم بودند.»

تحريم انتخابات

انتخابات روز جمعه در حالی برگزار می شود که اصلاح طلبان و مخالفان دولت شرکت در آن را تحريم کرده اند.

در تازه ترين اظهارنظرها در اين زمينه، مصطفی تاج زاده، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی که زندانی است، در پيامی گفته است: «در انتخابات نمايشی و غير آزاد دوازدهم اسفندماه شرکت نمی کنم و رای نمی دهم.»

آقای تاج زاده «ده دليل» را برای عدم شرکت در انتخابات بر شمرده است که از جمله آنها می توان به اين موارد اشاره کرد: «عدم رسيدگی به شکايات ما از کودتاچيان انتخابات ۸۸»؛ «انتصاب مجدد آقای جنتی و ديگر متخلفان انتخابات پيشين»؛ «تداوم دخالت های غيرقانونی نيروهای نظامی و امنيتی در انتخابات آتی و تلاش برای مهندسی آن»؛ «حبس خانگی غيرقانونی دو نامزد انتخابات گذشته (آقايان موسوی و کروبی)»؛ «بی توجهی به پيشنهادهای دلسوزانه و حداقلی خاتمی».

پيشتر شورای هماهنگی راه سبز اميد، از مردم ايران خواسته بود تا دوازدهم اسفند- روز برگزاری انتخابات مجلس نهم- به نشانه همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز، همراه خانواده خود در خانه بمانند و اين بار اعتراض خود را اين گونه به نمايش بگذارند.

تحريم انتخابات باعث واکنش مسئولان جمهوری اسلامی شده و از جمله، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه گفت: «در اين برهه زمانی حساس بايد از دلخوری‌ها گذشت و کسانی که قهر کرده‌اند کار اشتباهی انجام داده‌اند، زيرا اين مسئله بی‌وفايی به ملت محسوب می‌شود و برخی از دوم خردادی‌ها نيز که به صورت مستقل شرکت کرده‌اند توسط شورای نگهبان تاييد صلاحيت شده ‌اند.»

آقای لاريجانی که خود از قم نامزد انتخابات مجلس شده است، می گويد که «حضور پر رنگ در صحنه باعث می‌شود تا موجودات کوچک و موذی در منطقه ديگر حرفی برای گفتن نداشته باشند و مشکل اقتصادی کشور حل شود، لذا بايد انتخابات مجلس نهم پرفروغ باشد.»

سازمان های بين المللی حقوق بشری در روزهای اخير از شدت گرفتن سرکوب ها در آستانه انتخابات خبر داده اند. در همين رابطه، سازمان عفو بين الملل گفته است: «در ماه های اخير گروه های مختلفی از جمله وکلا، دانشجويان، روزنامه نگاران، فعالان سياسی و خويشاوندان آنها، اقليت های دينی و قومی، سينماگران و کسانی که با خارج و به ويژه رسانه های خارجی ارتباط دارند، در موجی از دستگيری ها قربانی شده اند.»


 


امروز: بر اساس معیار های کمیته انتخابات آزاد، سالم و عادلانه اغلب انتهابات در جمهوری اسلامی ایران و بخصوص انتخابات پس از سال ۱۳۸۴ با معیار های یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در تعارض جدی قرار دارد و خلاف قوانین بین المللی، کنوانسیون های پذیرفته شده توسط ایران و حتی قوانین جمهوری اسلامی است.

کمیته انتخابات آزاد، سالم و عادلانه که با حضور ۲۹ تن از معتمدان ملت و در بطن کانون مدافعان حقوق بشر شکل گرفت، برای هر انتخاباتی به طور مجزا شرایط را بررسی کرده و اظهار نظر می نماید اگر چه بسیاری از اعضای آن کمیته اکنون یا در زندان یا تبعیدند و یا بدون دیدن یک انتخابات آزاد در بستر مرگ فرو رفته اند.

بر اساس معیار های کمیته انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، هرگونه دخالت نظیر دخالت های شورای نگهبان که آن را از حالت یک انتخابات مستقل خارج می سازد، دخالت و تصرف در آرای مردم، تبعیض میان مردم، گروه ها و احزاب و منع حضور آنان در انتخابات، حصر و بازداشت روشنفکران، سیاسیتمداران و روزنامه ها و رسانه ها و تشویق مردم به رای دادن به افراد، نامزدهای مورد نظر مغایرت جدی با معیار های یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه دارد.

دکتر محمد سیف زاده دبیر کمیته انتخابات آزاد، سالم و عادلانه با نگارش مقاله ای در نشریه ۳۵۰، نشریه اختصاصی و دیواری بند ۳۵۰ زندان اوین و آسیب شناسی حقوقی انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی پرداخته که توسط یاران گمنام جنبش سبز در اختیار کلمه قرار گرفته است. با هم میخوانیم:

آسیب شناسی انتخابات در ایران/ سید محمد سیف زاده

یکی از اهداف بزرگ مردم در انقلاب مشروطه دست یابی به مجلس شورایملی بود که از نکمایندگاه مردم تشکیل شود تا بتواندبا تصویب قانون با تساوی حقوق رسیده و از تبعیض و خودسری و خودکامگی فرمانروایان بکاهد. اگر چه مجالس برآمده از انقلاب مشروطه طبقاتی بود، با این وجودافراد بسیار بزرگی مانند مصدق، مدرس، مستوفی الممالک، مشیر الدوله، موتمن الملکبه آن راه یافتند. با ظهور و کودتای سوم حوت ۱۲۹۹ رضا خان میر پنج تا سقوط رژیم پهلوی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷نمایندگان مجلس شورای ملی و سنا با دخالت ارتش و دربار و سفارتین روس و انگلیس و در دهه چهل و پنجاه با دخالت ساواک انجام می پذیرفت.

با انقلاب ۵۷ اساس قدرت بر اراده آزاد مردم قرار گرفت. چنانچه در مقدمه و اصل یک قانون اساسی آمده مردم مرحوم خمینی را به عنوان رهبر انقلاب تعیین نمودند و بنا بر اصل ششم قانون اساسی کلیه امور کشور باید به اتکا آرا عمومی از طریق انتخابات نمایندگان مجلس، ریاست جمهوری و اعضای شوراها و نظایر آن انجام پذیرد. این انتخابات به استناد اصول ۶۲ و ۱۱۴ قانون اساسی با رای آزاد و مستقیم مردم انجام می پذیرد و برابر اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرا عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.

بررسی دو قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی بیش از این حکایتی ندارد.

سوال اساسی آن است، اختیارات بی حد و حصر شورای نگهبان که عمل اجرایی، تقنینی و قضایی را یکجا انجام می دهد از کجا آمده است؟ و اگر اشتباه نکنم مجلس سوم حق نظارت استصوابی را برای شورای نگهبان به رسمیت شناخت. حال باید گفت نظارت در امور حسبیه بر دو قسم بوده، اول نظارت استطلاعی، دوم نظارت استصوابی که ناظر امور مهجورین ( صغار، سفها و مجانین) را با قیم تعیینی حل و فصل می نماید.

بهر حال نظارت اعم از استطلاعی یا استصوابی اولا تنها در حد نظارت معنا می گیرد و ثانیا اختصاص به امور حسبیه داشته و تسری آن به سایر امور از جمله انتخابات فاقد وجاهت قانونی می باشد. اما در خصوص تفویض نظارت استصوابی به شورای نگهبان از طریق مجلس شورای اسلامی و تنها برابر ماده ۹۵۶ قانون مدنی لغایت ۹۶۰ این قانون، حق انتخاب از جمله حقوق مدنی هر انسان بوده که خودش هم حق صلب و اسقاط آن را نداشته ثانیا بموجب اصل نهم قانون اساسی مجلس هم نمی تواند حتی به بهانه استقلال و با تصویب قانون آزادی های مشروع مردم را سلب نموده و اگر چنین نمود آن مصوبه فاقد مشروعیت قانونی بوده و تجاوز به حقوق مردم تلقی گردیده و لازم الاتباع نمی باشد. حال اگر نگرشی به اصل ۹۹ قانون اساسی بنماییم می بینیم قانون اساسی اولا صرف نظارت بر انتخابات را به شورای نگهبان تفویض نموده لذا نظارت بر انتخاب شوندگان به عهده شورای نگهبان نمی باشد. ثانیا در تفسیر حقوقی نظارت با آنکه از لحاظ لغوی و حقوقی موضوع روشن است با این وجود در صورت تردید در محدوده نظارت چون اصل مردم بوده و شورای نگهبان به وکالت از مردم این حق را اعمال می نماید لذا تفویض این حق حداقلی از تفسیر کلمه نظارت می باشد. اما آنچه شورای نگهبان انجام میدهد کاملا از حد نظارت گذشته و دخالت آمرانه در همه امور مربوط به انتخابات می باشد.

در واقع شورای نگهبان در قامت قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضاییه افراد مورد نظر خود را انتخاب و از مردم می خواهد به صندوق های رای هجوم آورده و به منتخبین او رای بدهند. اینکه این عمل انتخاب است یا انتصاب به مردم ارتباطی نداشته زیرا به قول مصباح یزدی رای مردم موجب مشروعیت انتخاب شونده نبوده بلکه باعث مقبولیت می گردد!

از زمان تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر هر انتخابات مورد بررسی و در مورد آن اظهار نظر می گردد. بتدریح به یک نتیجه رسیدیم که حجم وسیع کارهای این کانون و اهمیت انتخابات می طلبد که نهادی جدید تاسیس و انتخابات را مورد بررسی قرار دهد. لذا کمیته انتخابات آزاد و سالم و عادلانه به استناد اصل ۲۶ قانون اساسی بنیان گذاشته شد. این کمیته از تمام جریان های فکری موجود در ایران خواست به کمک او شتافته و در فصول انتخاباتی آنرا مورد بررسی و اظهار نظر قرار دهند. و نتیجتا این کمیته با عضویت ۲۹ نفر از افراد معتمد و مورد وثوق ملت ایران بانوان عبادی، وسمقی، مرتاضی لنگرودی، نرگس محمدی و آقایان صدر حاج سید جوادی، مرحوم سحابی، یزدی، سیف، زعیم، مرحوم ورجاوند، باوند، عمویی، معین فر، صباغیان، توسلی، بسته نگار، پیمان، سعید مدنی، دادخواه، شیرازی، اسماعیل زاده، اشکوری، موسوی خویینی، سلطانی، کاظمیان، معتمدی مهر، تقی رحمانی و علیرضا رجایی شروع به کار نمود. عضویت آقایان انصاری راد و کدیور نیز در کانون مدافعان حقوق بشر ایران تصویب شد که در جلسات شرکت نمی کردند. اینجانب نیز به عنوان دبیر کمیته انتخاب و شروع به کار نمودیم. سخنگوی کمیته مزبور بانوی صلح جهان سرکار خانم شیرین عبادی در نظر گرفته شد. تعیین سخنگوی کمیته به اتفاق و به دبیر کمیته تنها یکی از اعضا کانون مدافعان حقوق بشر رای مثبت ندادند. در کمیته انتخابات آزاد و سالم و عادلانه در کار گروه برای بررسی قوانین ایران و عملکرد مسوولین تشکیل و کار خود را آغاز نمود. نام کمیته از قوانین ایران و تعهدان بین المللی حکومت ایران اقتباس و تحت عنوان کمیته انتخابات آزاد و سالم و عادلانه انجام وظیفه می نمود.

کارگروه اول بدوا قوانین مصوب مربوطه (قانون اساسی، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون انتخابات ریاست جمهوری) و تعهدات بین المللی حکومت ایران را مورد بررسی و اظهار نظر قرار داد. این اظهار نظرها حکایت از آن داشت که اولا شرایط انتخابات آزاد، سالم و عادلانه از قوانین و تعهدات بین المللی ایران استخراج و طی ۲۰ شرط منتشر گردید. ثانیا مغایرت های قوانین عادی (قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و قانون انتخابات ریاست جمهوری) با قانون اساسی و این سه قانون با تعهدات بین المللی ایران از جمله اتحادیه بین المجالس در ۱۹۹۴ میلادی مورد بررسی و انتشار قرار گرفت و از مسوولین خواسته شد در جهت اصلاح قوانین و رفع مغایرت ها بر آمده و در جهت احیاء حقوق مردم در انتخابات بر آیند. سپس کارگروه دوم در فصول انتخاباتی عملکرد مسوولین مربوطه در برگزاری انتخابات و دخالت های غیر قانونی و غیر مشروع نظامیان، شورای نگهبان، هیات های اجرایی و مقامات ارشد را مورد بررسی و نقد به عنوان ناظر بی طرف قرار می داد.

کلیه بیانیه ها به عنوان کمیته انتخابات آزاد، سالم و عادلانه خطاب به هموطنان عزیز منتشر گردید.

این خدمات حقوقی در جهت احیاء قانون و رعایت حقوق مردم در دادنامه صادره از ناحیه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران از جمله اتهاماتم بوده که به ارتکاب آن اقرار و افتخار می نمایم.

منطق و مفهموم اصول ۶۲ و ۱۱۴ قانون اساس از رای مستقیم مردم، عدم دخالت هر شخص و ارگان از جمله شورای نگهبان می باشد. با هرگونه دخالت نظیر آنچه شورای نگهبان انجام میدهد انتخابات از حالت یکدرجه ای و مستقیم خارج و سالب حقوق مردم در حق انتخاب آزاد می باشد.

مقصود از انتخابات آزاد جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در آراء مردم و یا نظایر آن بوده و عادلانه بودن نیز دلالت بر عدم وجود تبعیض دارد به صورتی که همه افراد و احزاب بطور یکسان مورد حمایت قانونی قرار گرفته و کمک ها و حمایت ها برای همه افراد و احزاب نیز یکسان و در هیچ مورد تبعیضی وجود نداشته باشد. در چنین انتخاباتی کلیه احزاب و روزنامه ها آزاد و محدودیت ها و تضییقات مرتفع و مردم در فضایی کاملا آزاد به کاندیدا های مورد نظر خود آزادانه رای می دهند و البته حکومت صرفا مجری انتخابات بوده و نظارت نیز متعلق به نمایندگان کاندیداها و نهادهای مردم سالار می باشد. معلوم نیست چرا حکومت حق انتخاب آزاد و سالم و عادلانه را نادیده گرفت و با کدام تجویز قانونی و شرعی و عقلی و منطقی از مردم سلب و اسقاط نمود.

دبیر کمیته انتخابات آزاد، سالم و عادلانه ایران

سید محمد سیف زاده


 


امروز: رئیس شورای اسلامی صنایع مخابراتی راه دور شیراز گفت: بیش از ۳۰ نفراز کارگران صنایع مخابراتی راه شیراز، به نمایندگی از ۳۸۲ کارگر این واحد، از صبح دیروز در اعتراض به عدم دریافت بیش از ۲۴ ماه حقوق معوقه خود در مقابل وزارت صنایع تجمع کرده‌اند.

غلامحسین بانشی به ایلنا اظهار داشت: ما خواستار دریافت مطالباتمان هستیم اما متاسفانه تا اکنون هیچ یک از مسئولین پاسخگو نبوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ما نماینده کارگرانی هستیم که همزمان در مقابل استانداری شیراز دست به تجمع زده‌اند افزود: مسئولین قول مساعد داده بودند برای حل بخشی ازمشکلات کارگران بخشی از مطالبات کارگران را واریز کنند که آن هم عملی نشده و درخواست کارگران برای گذران معیشتشان و با توجه به اینکه در آستانه سال جدید هستیم محقق نشده است.

وی در خاتمه گفت: کارگران این شرکت تا تحقق خواسته‌های خود و حل مشکلاتشان توسط مسئولین به تجمعات خود ادامه می‌دهند و اگر از این تجمع نتیجه‌ای حاصل نشود از روز شنبه به تجمع اعتراضی خود با تعداد بیشتر درمقابل وزارت صنایع ادامه خواهیم داد.


 


امروز: فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده می‌گوید،با وجود کاستی‌های موجود، این نیرو توان عملیاتی برای حمله به ایران را دارد.

به گزارش رادیو فردا ژنرال نورتون شوارتز، فرمانده نیروی هوایی آمریکا، که روز چهارشنبه با خبرنگاران سخن می‌گفت، با این حال از اظهار نظر صریح درباره کارایی بمب‌های سنگرشکن آمریکایی برای نفوذ به تاسیسات هسته‌ای ایران خودداری کرد و گفت: «ما توان عملیاتی داریم و هیچ کس دوست ندارد وقتی این بمب‌ها استفاده می‌شود، در آن محل باشد.»

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در پاسخ به خبرنگاری که پرسید، آیا نیروی هوایی آمریکا به تنهایی قادر خواهد بود برنامه اتمی ایران را «پایان» بخشد، گفت: «واقعا بستگی دارد به این دارد که هدف چه باشد؟ آیا برچیدن (برنامه هسته‌ای ایران مد نظر) است؟ یا به تاخیر انداختن؟ یا به دست انداز انداختن آن؟ در این مسئله بیشتر سیاست و خط مشی مطرح است تا توانایی نظامی.»

این ژنرال آمریکایی گفت با وجود مشکلات فنی‌ای که بمب‌های ۱۵ تنی سنگر شکن آمریکایی دارند، این بمب‌ها «عملیاتی» است.

ژنرال نورتون شوراتز اظهار داشت که نیروی هوایی آمریکا به همراه دیگر نیروهای مسلح، گزینه‌های مختلفی را برای حمله به ایران در اختیار کاخ سفید گذاشته‌اند.

وی افزود، دیگر نهاد‌های دولتی آمریکا نیز گزینه‌های مختلف سیاسی، مالی و از این دست را در اختیار کاخ سفید گذاشته‌اند.

شوارتز گفت، تا آنجا که به گزینه نظامی مربوط است، ژنرال جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای جنگی خاورمیانه، که جنگ احتمالی با ایران را هدایت خواهد کرد، از اینکه همه پیش‌بینی‌های لازم و گزینه‌ها در جنگ با ایران در نظر گرفته شده، راضی است.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا از دادن جزییات بیشتر درباره طرح‌های جنگی در حمله احتمالی به ایران خودداری کرد.

در پاسخ به خبرنگاری که از قابلیت نفوذپذیری بمب‌های ۱۵ تنی در تاسیسات هسته‌ای ایران پرسیده، بود، فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفت: «حمله موضوعی در حیطه فیزیک است؛ هرچه عمیق‌تر باشد، رسیدن به آن سخت‌تر است؛ این بمب‌ها بدون اثر نخواهد بود.»


 


امروز: ۳۰۰ فعال سیاسی و مدنی در نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از وی خواسته‌اند تا برای لغو حکم اعدام سعید ملک‌پور و برگزاری مجدد دادگاهی علنی با حضور کارشناسان سایبری تلاش کند.
۳۰۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی ایران طی نامه‌ای به ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از وی خواسته‌اند تا برای توقف حکم اعدام سعید ملک‌پور تلاش کند.

سعید ملک‌پور طراح وب است که از مهرماه ۱۳۸۷ در زندان به سر می‌برد. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام از "طریق مدیریت سایت‌های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام و فساد فی‌الارض" به اعدام محکوم شده است. این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است.
در نامه‌ای که خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر نوشته شده به موارد نقض حقوق اولیه در پرونده سعید ملک‌پور اشاره شده است از جمله گرفتن اعتراف تحت فشار و شکنجه، برگزاری دادگاه غیرعلنی و عدم توجه به درخواست وکیل وی برای بررسی مجدد پرونده توسط یک کارشناس سایبری.
بنا بر همین دلایل امضاکنندگان این نامه از ناوی پیلای خواسته‌اند تا از دولت جمهوری اسلامی ایران تقاضای لغو حکم اعدام سعید ملک‌پور و برگزاری دادگاهی علنی و منصفانه در راستای انجام تعهدات بین المللی و رعایت موازین حقوق بشر مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر را بکند.
احمد منتظری، داریوش آشوری، محمدرضا نیکفر، آرش نراقی، مهران براتی، نیره توحیدی، کاظم علمداری، مرتضی کاظمیان، زیبا میرحسینی و مهناز پراکند از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.


 


امروز: مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران فعالیت‌ها در‌ مجتمع نظامی پارچین در نزدیکی تهران هستند. در سفر اخیر نمایندگان آژانس به تهران، مقام‌های ایرانی با بازرسی کارشناسان از این مجمتع مخالفت کردند.
به گفته‌ی دیپلمات‌های غربی در نشست روز چهارشنبه ۲۹ فوریه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که یک نشست توجیهی درباره آخرین گزارش یوکیا آمانو درباره ایران بود در خصوص فعالیت مجتمع نظامی پارچین در نزدیکی تهران ابراز نگرانی شده است. هرمان ناکارتس، رئیس بازرسان آژانس گفته که ممکن است یک بازرسی از مجتمع پارچین فوریت داشته باشد.

به گزارش دویچه وله در آخرین سفر بازرسان آژانس به تهران که روزهای اول و دوم اسفند ۱۳۹۰ انجام گرفت، این هیئت خواستار بازرسی از مجتمع پارچین شده بود، اما با مخالفت مقام‌های ایران روبرو شد.

در گزارش‌های پیشین آژانس درباره برنامه اتمی ایران گفته شده که احتمال می‌رود در این مجتمع فعالیت‌های مرتبط با تولید سلاح هسته‌ای صورت گرفته باشد. در این گزارش‌ها از جمله از وجود اتاقک‌های فولادی در پارچین یاد شده که احتمالا برای آزمایش انفجارهای قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک دیپلمات غربی پس از نشست روز چهارشنبه فوریه اعضای آژانس در وین گفته است که «برخی گزارش‌ها درباره پاکسازی مجتمع پارچین نگران‌کننده است». این دپیلمات گفته است، این کاملا روشن است که چرا ایران مایل به حضور بازرسان در پارچین نیست. به اعتقاد این دیپلمات غربی که خبرگزاری رویترز نامی از او نبرده، علت آن است که ایران در این تاسیسات چیزی برای پنهان‌کردن دارد.

بازدید پارچین منوط به تصمیم نظامیان

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس روز چهارشنبه ۲۹ فوریه در وین درباره درخواست آژانس برای بازدید از پارچین گفت دسترسی به سایت‌های نظامی مثل پارچین منتفی نیست، اما «هر نوع دسترسی بازرسان به محل‌های موردنظر به توافق بر سر چارچوبی مشخص منوط است که در آن انتظارات و تعهدات دو طرف لحاظ شده باشد».

اما فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بازدید از سایت‌های نظامی را به مسئولان نظامی کشور مربوط دانست و گفت، به ‌لحاظ نظری بازرسان آژانس هر لحظه می‌توانند از مجتمع پارچین دیدار کنند، اما درباره چنین دیداری نیروهای نظامی ایران باید تصمیم بگیرند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پائیز گذشته خواهان بازید از مجتمع پارچین شده بود. این درخواست پس از انتشار گزارش آژانس ارائه شد که در آن گفته می‌شد برنامه‌ی اتمی ایران ممکن است اهداف نظامی داشته باشد. در همین گزارش آمده بود که در مجمتع پارچین آزمایش انفجاری قوی صورت گرفته است.

در سفر نیمه اول ژانویه ۲۰۱۲ بازرسان آژانس به تهران آنها توانستد از فضای سبز اطراف پارچین نمونه‌برداری کنند، اما اجازه بازرسی از این تاسیسات داده نشد. در سفر دوم هیئت کارشناسی آژانس به ایران نیز تقاضای بازرسان برای بازدید از پارچین رد شد.


 


امروز: دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید انتخابات پارلمانی روز جمعه ایران به دلیل رد صلاحیت‌ها و ایجاد محدودیت‌های دیگر به شدت ناعادلانه است. به گفته این سازمان، مقام‌های ایرانی صحنه انتخابات را به دلخواه خود تنظیم کرده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ا‌ی که روز پنجشنبه اول مارس درباره انتخابات دوره نهم مجلس در ایران انتشار داد، نوشت، رأی گیری برای ۲۹۰ کرسی مجلس پس از آن صورت می‌گیرد که صدها نامزد براساس معیارهای مبهم و بد تعریف‌شده‏ رد صلاحیت شده‌اند. رهبران مخالفان یا از شرکت در انتخابات محروم شده‌اند، یا دوران حبس ناعادلانه خود را در زندان سپری می‌کنند، و یا تصمیم گرفته‌اند از شرکت در انتخاباتی که آن را فرمایشی می‌دانند، اجتناب کنند.

به گزارش دویچه وله انتخابات دروه نهم مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۲ اسفند برگزار می‌شود. تبلیغات انتخاباتی نامزدها ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۱۱ اسفند به پایان رسید و رای‌گیری از ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز می‌شود. مقام‌های وزارت کشور ایران تعداد واجدین شرایط رای‌دادن را حدود ۴۸ میلیون نفر اعلام کرده‌اند. ناظران این تعداد را بیش از ۵۰ میلیون نفر می‌دانند و می‌گویند وزارت کشور برای بالا نشان‌دادن میزان مشارکت آگاهانه تعداد واجدین شرایط رای‌دادن را کمتر اعلام کرده است.

به گفته‌ی دیده‌بان حقوق بشر بیش از نیمی از داوطلبان توسط وزرات کشور و شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند که دست‌کم ۳۵ تن از ردصلاحیت‌شده‌ها نمایندگان فعلی مجلس هستند. مخالفان و فعالان جنبش اصلاحات در واکنش به این ردصلاحیت‌ها و سایر اقدامات دولت، خواستار تحریم انتخابات شده‌اند.

تنظیم دلخواه صحنه انتخابات

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «مقام‌های ایرانی با رد صلاحیت نامزدان و زندانی کردن خودسرانه افراد کلیدی جنبش اصلاحات، صحنه را به دلخواه خود تنظیم کرده‌اند. هیچ‏گونه شفافیتی در مورد روند تصفیه و گزینش نامزدان در انتخابات وجود ندارد».
دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ی خود می‌گوید، در میان آخرین فهرست نامزدان ردصلاحیت شده توسط شورای نگهبان، اسامی شماری از ۱۵ عضو فراکسیون اهل سنت مجلس دیده می‏شود. جلال محمودزاده و اقبال محمدی که از رهبران قبلی و فعلی این فراکسیون در مجلس‌اند از جمله نمایندگانی می‏باشند که ردصلاحیت شده‏اند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، مقام‌های ایران در طول چند سال گذشته فعالیت تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب را ممنوع و فعالیت تعدادی دیگر را به شدت محدود کرده‌اند. در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۰، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه حکم انحلال دو حزب اصلاح‌طلب، جبهه مشارکت اسلامی ایران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، را براساس دستور دادگاه اعلام کردند. همچنین از تشکیل جلسات و تجمعات سایر گروه‌های اصلاح طلب، مانند حزب نهضت آزادی، جلوگیری شده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید انتخابات دوره نهم مجلس در شرایطی برگزار می‌شود که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از رهبران منتقد و مخالف دولت در بازداشت به‌سر می‌برند. علاوه براین‌ها ده‏ها چهره برجسته مخالف پس از برگزاری دادگاه‌های ناعادلانه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در زندان به سر می‌برند.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «تقریباً سه سال قبل، به دنبال انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری، میلیون‌ها ایرانی با شعار «رأی من کجاست؟» به خیابان‏ها ریختند. آن واژه‏ها هنوز هم طنین اندازند و یادآور این هستند که دولت در عزم خود مبنی بر انکار حق افراد برای تصمیم‌گیری در مورد آینده‌شان مصمم است».

دیدبان حقوق بشر: انتخابات 12 اسفند ایران به شدت نا عادلانه است


 


امروز: در آستانه‌ی دیدار هفته‌ی آینده‌ی رهبران آمریکا و اسرائیل، اختلاف برسر شیوه‌ی مقابله با برنامه‌ی هسته‌ای ایران بالا گرفته است. یکی از محورهای اصلی دیدار اوباما و نتانیاهو، چگونگی مقابله با ایران خواهد بود.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه، ۲۹ فوریه در کنفرانس مطبوعاتی گفت سیاست دولت باراک اوباما در اعمال تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران به زودی نتیجه‌ خواهد داد. او تاکید کرد که سیاست دیپلماسی و تحریم اوباما، سیاستی رضایت‌بخش است.

به گزارش دویچه وله جی کارنی نیز همانند نهادهای اطلاعاتی وامنیتی ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کرد که آمریکا شواهد کاملا شفاف و قانع‌کننده‌ای در دست ندارد که نشان دهد ایران تصمیم جدی برای ساختن سلاح اتمی دارد.

مقامات ایالات متحده‌ی آمریکا پیش از دیدار کلیدی هفته‌ی آینده میان بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما، در تلاش هستند که اسرائیل را از هرگونه حمله‌‌ی نظامی به تاسیسات اتمی ایران در مرحله‌ی کنونی بازدارند.

سخنگوی کاخ سفید در صحبت‌های خود باردیگر تاکید کرد که باراک اوباما به دنبال سیاست بین‌المللی واحدی است تا از طریق اعمال تحریم‌های بین‌المللی شدید و همه‌جانبه، جمهوری اسلامی ایران را وادار به متوقف کردن برنامه‌ی هسته‌ای و مذاکرات جدی کند.

جی کارنی گفت: «دولت اوباما معتقد است که هنوز زمان و امکان کافی برای ادامه‌ی روند دیپلماسی و اعمال فشار و تحریم‌های بیشتر وجود دارد.» با این‌حال سخنگوی کاخ سفید بار دیگر تاکید کرد که "همه‌ی گزینه‌ها درباره‌ی ایران مدنظر است". کارنی گفت که پافشاری دولت اوباما برادامه‌ی سیاست فعلی، به معنی منتفی شدن کامل احتمال حمله‌ی نظامی نیست.

سخنگوی کاخ سفید افزود، که دولت باراک اوباما از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و منابع دیگر، در جریان پیشرفت‌ها و اقدامات ایران در بیشتر مراکز هسته‌ای این کشور هستند و شواهد نشان می‌دهد که ایران در این مرحله به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

دیداری برای شفاف‌سازی مواضع رهبران دو کشور

نخست‌وزیر اسرائیل، هفته‌ی آینده برای دیداری رسمی با باراک اوباما عازم واشنگتن خواهد شد. برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی مقابله با آن، از محمورهای کلیدی مذاکرات رهبران دو کشور خواهد بود.

ایالات متحده‌ی آمریکا پیش از این به اسرائیل هشدار داده است که بدون ‌هماهنگی و اجماع بین‌المللی تصمیمی درباره‌ی حمله نظامی به ایران نگیرد. با این‌که اسرائیل پیشتر اعلام کرده است که تصمیمی برای حمله‌ی نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نگرفته است، بااین‌حال در صحبت‌های مقامات مسئول این کشور بارها نشانه‌هایی از احتمال شدید اقدام نظامی علیه ایران دیده شده است.

موشه یعلون، وزیر امور استراتژیک اسرائیل در گفت‌وگویی با رادیو اسرائیل ابراز امیدواری کرده که سفر هفته‌ی آینده نتانیاهو به آمریکا، از تنش میان ایالات متحده‌ی آمریکا و اسرائیل درباره‌ی شیوه‌ی مقابله با ایران بکاهد. او گفته است: «این دیدار فرصت خوبی است تا هر دو کشور مواضع خود را به شکل شفافی بیان و بررسی کنند و بر سر شیوه‌ی مشترک مقابله با اقدامات نگران‌کننده ایران به توافق برسند.»

روزنامه‌ی اسرائیلی «هآرتص» روز چهارشنبه گزارش داد که نخست‌وزیر اسرائیل خواهان آن است که بعد از دیدار با باراک اوباما، هر دو رهبر در بیانیه‌ای مشترک به شکلی واضح و روشن از احتمال حمله‌ی نظامی به ایران صحبت کرده و تهدید کنند که در صورت متوقف نکردن غنی‌سازی اورانیوم، گزینه‌ی نظامی جای دیپلماسی و تحریم را خواهد گرفت.

پیش از این کارشناسان اتمی گفته بودند که ایران تا ساخت سلاح هسته‌ای حداقل یک سال فاصله دارد، بااین‌حال اسرائیل می‌گوید ترجیح می‌دهد پیش از این احتمالات علیه ایران اقدام نظامی صورت دهد. ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز چندی پیش تاکید کرده بود که "پنجره‌ی گفت‌وگو با ایران" دیگر بسته شده و زمان حمله‌ی نظامی رسیده است.

مقامات اسرائیلی بااین‌که از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه بانک مرکزی و صنعت نفت ایران استقبال کرده‌اند، اما گفته‌اند که این تحریم‌ها از تابستان ۲۰۱۲ تاثیر خود را بر اقتصاد ایران نشان خواهد داد و ممکن است آن زمان برای اقدام بسیار دیر باشد.


 


امروز: اهمیت میزان مشارکت
انتخابات نهمین دوره مجلس در جمهوری اسلامی نخستین انتخابات سراسری از زمان برگزاری انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در حدود دو سال پیش است.
به گزارش بی بی سی فارسی به گفته مقامات دولتی و منتقدان و مخالفان حکومت، شرکت رای دهندگان در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بسیار گسترده بود اما نتیجه اعلام شده این رای گیری، که حاکی از اکثریت بی سابقه محمود احمدی نژاد بود، به چند ماه تظاهرات اعتراضی و مقابله شدید نیروهای امنیتی با معترضان منجر شد.
در نتیجه این اعتراضات، تعداد قابل توجهی از مخالفان و منتقدان دولت، شماری از اعضای ارشد و وابستگان به جناح موسوم به اصلاح طلب در جمهوری اسلامی که از رقبای آقای احمدی نژاد حمایت می کردند، بازداشت، محاکمه و مجازات شدند و بسیاری از آنان همچنان زندانی هستند.
اگرچه در مجلس هشتم جناحی متشکل از نمایندگان اصلاح طلب فعالیت داشت و افرادی از آن میان در انتخابات جاری نیز حضور خواهند داشت، اما بسیاری از اعضای برجسته این جناح اعلام کرده اند که شرایط مساعد برای حضور در انتخابات دوره نهم مجلس فراهم نیست.
مقامات ارشد حکومتی نیز پیشتر اعلام کرده بودند که منتقدان نتیجه انتخابات، که از آنان با عنوان وابستگان به "جریان فتنه" یاد می کنند، حق شرکت در رقابت های انتخاباتی را ندارند و در نتیجه، در صورت اعلام داوطلبی این افراد، بعید به نظر می رسید که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد و به آنان اجازه حضور در رقابت های انتخاباتی داده شود.
در انتخابات دوره های قبلی مجلس، حضور نامزدهای دو جناح موسوم به اصلاح طلب، که شماری از رهبران و حامیان اصلی آن با عنوان جناح چپ در زمان آیت الله روح الله خمینی دولت را در دست داشتند، و محافظه کاران، یا جناح راست، به عنوان رقابت بین دو دیدگاه و سیاست متفاوت عرضه و گاه باعث جلب توجه و مشارکت وسیع رای دهندگان می شد.
با توجه به اینکه شخصیت های شناخته شده جناح اصلاح طلب در این دوره، عملا در صحنه فعالیت های انتخاباتی حضور ندارند و برخی تشکل های منتقد دولت هم خواستار تحریم انتخابات شده اند، مهمترین سئوالی که در مورد انتخابات حاضر مطرح شده میزان مشارکت رای دهندگان بوده است.
نهادهای انتخابی، از جمله مجلس، در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی از قدرت و اختیارات چندان گسترده ای برخوردار نیستند و به خصوص در حال حاضر، مقامات حکومتی وظیفه اصلی این نهادها را تبعیت کامل از آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و نظرات او می دانند.
با اینهمه، مقامات حکومتی همواره برای نفس مشارکت مردم در رای گیری ها به عنوان نشانه ای از حمایت عمومی از نظام حکومتی و رهبران و مقامات ارشد آن، اهمیت قابل توجهی قایل بوده اند و آن را برای تضعیف منتقدان و مخالفان در داخل و پیشبرد سیاست های خارجی خود حیاتی دانسته اند.
در انتخابات جاری، رقابت اصلی بین گروه های مختلف محافظه کار، یا اصولگرا، جریان دارد که اگرچه همگی خود را تابع بی جون و چرای رهبری معرفی می کنند، اما به گفته ناظران، عملا به دو گروه طرفداران محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، و پیروان آیت الله خامنه ای تقسیم شده اند.
محمود احمدی نژاد در دوره اول ریاست جمهوری از حمایت قابل توجه رهبر جمهوری اسلامی برخوردار بود و آیت الله خامنه ای ضمن تایید قطعی نتیجه بحث برانگیز انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری وتقدیر از "رئیس جمهوری خدوم"، خود را همفکر آقای احمدی نژاد دانست، اما بعدا، بین این دو بر سر برخی انتصابات دولتی، اختلاف نظر بروز کرد.
اختلاف بین رئیس جمهوری و رهبر جمهوری اسلامی باعث بروز شکاف در صفوف کسانی شده است که پیش از بروز این شکاف، به اراده و تشخیص خود و یا صرفا به خاطر اطاعت از آیت الله خامنه ای، خود را اصولگرا می نامیدند و در برابر جناح اصلاح طلب، از آقای احمدی نژاد و همچنین انتخاب مجدد و بحث برانگیز او حمایت کردند.
به نظر می رسد که مقامات ارشد جمهوری اسلامی امیدوارند رقابت بین نامزدهای طرفداران رهبر و رئیس جمهوری تنوع لازم لازم را برای جلب نظر و شرکت گسترده مردم در انتخابات فراهم آورد و به این ترتیب، با توجه به شرایط داخلی و خارجی جمهوری اسلامی و وضعیت منطقه، موقعیت حکومت را تقویت کند.
پیشاپیش، نهادها و رسانه های دولتی پیش بینی کرده اند که رای دهندگان حضور گسترده ای در انتخابات خواهند داشت و برخی نیز، با استناد به نظرخواهی هایی که خود انجام داده اند، گفته اند که میزان مشارکت مردم در انتخابات این دوره مجلس در مقایسه با بسیاری از دوره های قبلی، بیشتر هم خواهد بود.
در حالیکه هر دو جریان مجاز به شرکت در انتخابات خواستار شرکت گسترده مردم شده اند، برخی از منتقدان حکومت ضمن ابراز تردید جدی در استقبال عمومی از این انتخابات، نسبت به اقداماتی برای بیشتر جلوه دادن شمار آرا ابراز نگرانی کرده اند هر چند دستگاه های دولتی ناظر بر انتخابات گفته اند که مانند گذشته، سلامت انتخابات و صیانت از آرا مردم را تضمین می کنند.


 


امروز: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با رد انتقادهای بعضی از نمایندگان کنگره، بر جدی بودن دولت باراک اوباما در اعمال تحریم های تازه علیه ایران تاکید کرده است.
خانم کلینتون که چهارشنبه برای توضیح درباره لایحه بودجه سال آینده آمریکا به مجلس نمایندگان این کشور رفته بود، به نمایندگان اطمینان داد که دولت آقای اوباما به سرعت در جهت اعمال تحریم های تازه و تنبیه موسسه های مالی طرف معامله با بانک مرکزی ایران اقدام کرده است.
به گزارش بی بی سی فارسی هیلاری کلینتون با اشاره رویکرد دوگانه آمریکا به ایران که شامل کاربرد همزمان دیپلماسی و فشار است، گفت دیپلماسی هنوز به جایی نرسیده است ولی فشار بر این کشور افزایش پیدا کرده است.
به گفته خانم کلینتون، دولت باراک اوباما برای همراه کردن دیگر کشورها با تحریم های کنونی، سه سال تلاش کرده است.
اجرای بخشی از تحریم های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی ایران از روز چهارشنبه شروع شد.
این تحریم ها به انتقالات بانکی مربوط به معاملات غیرنفتی ایران ارتباط دارد و بخشی از قانون بودجه دفاعی آمریکاست که ۳۱ دسامبر به وسیله باراک اوباما امضا شد.
بخش دیگری از تحریم های در نظر گرفته شده در این قانون که مربوط به معاملات نفتی ایران است، از تیرماه به اجرا گذاشته خواهد شد.
تحریم های جدید آمریکا با هدف قطع درآمد نفتی ایران برای فشار بر برنامه اتمی این کشور تصویب شده است.
خانم کلینتون پیش تر نیز در سخنانی در یکی از کمیته های مجلس سنا، تلاش های دیپلماتیک آمریکا را در پیوستن کشورهای اروپایی و دیگر خریداران عمده نفت ایران به این تحریم ها مهم دانست.
به گفته خانم کلینتون، ژاپن خرید نفت از ایران را به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داده است.
کوئیچیرو گمبا، وزیر امور خارجه ژاپن چهارشنبه با اشاره به کاهش واردات نفت از ایران، ابراز امیدواری کرد شرکت های این کشور از مجازات های در نظر گرفته شده به وسیله آمریکا مستثنی شوند.
به گفته آقای گمبا آمریکا و ژاپن در حال برگزاری مراحل پایانی مذاکرات مربوط هستند.
ژاپن نگران مجازات بانک های بزرگ خود به خاطر شرکت در انتقالات مالی مربوط به خرید نفت از ایران است.
ژاپن که سومین خریدار نفت خام در جهان است، ۹ درصد نیاز خود را از ایران تامین می کند. این رقم برابر با ۱۶ درصد صادرات نفت ایران است.
وابستگی ژاپن به سوخت های فسیلی پس از زلزله مهیب و سونامی مارس گذشته که به تعطیلی نیروگاه های هسته ای در این کشور منجر شد، افزایش یافته است.


 


امروز: جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می گوید ایران هنوز به طورعلنی وارد فاز تولید سلاح هسته ای نشده است.
آقای کارنی که چهارشنبه در جلسه مطبوعاتی روزانه کاخ سفید صحبت می کرد، تاکید کرد تحریم های اعمال شده علیه برنامه اتمی ایران از فرصت لازم برای فشار به این کشور برخوردار هستند.

به گزارش بی بی سی فارسی آقای کارنی گفت: "ما بر برنامه های آنها اشراف داریم و ایران هنوز تلاش برای به دست آوردن سلاح اتمی را آغاز نکرده است."
او ادامه داد: "بنابراین برای ادامه سیاستی که رئیس جمهوری از زمان آغاز مسوولیتش شروع کرده، از زمان و فرصت لازم برخوردار هستیم."
جی کارنی آخرین مقام آمریکایی است که در روزهای گذشته گفته است ایران هنوز درباره تولید سلاح اتمی تصمیم گیری نکرده است.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا سه شنبه در سخنانی در مجلس سنا به این موضوع اشاره کرده بود.
به گفته آقای کارنی، باراک اوباما در حال حاضر بر رویکرد دیپلماتیک برای بسیج جامعه جهانی برای تحریم ایران تمرکز کرده است.
او همچنین بر در نظر گرفتن همه گزینه ها در برخورد با برنامه اتمی ایران تاکید کرد.
آقای کارنی در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا در برابر اقدام تلافی جویانه ایران نسبت به حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی این کشور گفت: "اما و اگر وجود دارد. آن چه می توانم بگویم این است که آمریکا به امنیت اسرائیل به شدت متعهد است."
همزمان با افزایش تنش بر سر برنامه هسته ای ایران، گمانه زنی درباره حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی این کشور افزایش یافته است.
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که به واشنگتن سفر کرده است، چهارشنبه با لئون پانه تا، همتای آمریکایی خود دیدار کرد.
ایران از موضوع های اصلی مطرح شده در این دیدار بود.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم قرار است پنجم مارس در کاخ سفید با باراک اوباما دیدار کند.
به گفته مقام های اسرائیلی، این دیدار فرصت مناسبی برای دو طرف است تا موضع خود را در برابر تهدید هسته ای ایران روشن کنند.


 


امروز: رئیس قرارگاه فرهنگی عمار گفت: طبق فرموده رهبری باید لیست رای را کامل پر کنیم. نباید به گونه ای سخت گیری بکنیم که مثلا بگوئیم از سی تا کاندیدا ما به بیست نفر می توانیم رای دهیم و صلاحیت سی نفر برای ما احراز نشده است.
مهدی طائب در گفتگو با خبرنگار مهر در بیان دیدگاه های خود در خصوص انتخابات ضمن دعوت از اقشار مختلف برای حضور در پای صندوق رای اظهار کرد: در صورتی که با مشورت با دیگران حجت بر شما تمام شد طبق آنها عمل کنید لکن حجت در عصر غیبت تنها ولی فقیه است. اگر نظری بدهد در خصوص مصادیق حجت است که طبق آن عمل کرد وگرنه ملاک تشخیص خودتان است.

رئیس قرارگاه فرهنگی عمار در پاسخ به این سوال که عده ای می گویند ما حجت بر مردم هستیم و اگر لیستی بدهیم باید مردم به ما رای دهند از نظر شما درست است یا خیر اظهار کرد: اگر اعتقاد اینها بر این است که افرادی یا گروهی به جز ولی فقیه برایشان حجت هستند به آنها رای بدهند لکن هیچ کس جزء ولی فقیه برای من حجت نیست.


 


امروز: يك كارشناس اقتصادي گفت: نبود مديريت ارز عاملي براي تورم و گراني كالاهاي وارداتي است.

به گزارش ایلنا مهدي تقوي درخصوص لزوم ساماندهي بازار ارز گفت: اميدوارم وعده هايي كه اخيرا وزير صنعت عنوان كرده واقعيت پيدا كند چراكه نوسانات نرخ ارز در بازار تاثيرات خود را گذاشته است.

به گفته وي، دلار 1800 و 1900 توماني عاملي براي بالا رفتن تورم است كه در شرايط فعلي و باوجود تحريم نفتي ايران، نياز به ساماندهي ارز بيشتر احساس مي‌شود.

وي تاكيد كرد: نبود مديريت ارز عاملي براي تورم و گراني كالاهاي وارداتي است كه تحقق وعده‌هايي كه وزير صنعت، معدن و تجارت مطرح كرده مي‌تواند از مشكلاتي كه در آينده ممكن است گريبان اقتصاد را بگيرد، جلوگيري كند.


 


اینجانب سید مصطفی تاجزاده در اعتراض به :

۱- عدم رسیدگی به شکایات ما از کودتاچیان انتخابات ۸۸
۲- انتصاب مجدد آقای جنتی و دیگر متخلفان انتخابات پیشین
۳- تداوم دخالت های غیرقانونی نیروهای نظامی و امنیتی در انتخابات آتی و تلاش برای مهندسی آن
۴- حبس خانگی غیرقانونی دو نامزد انتخابات گذشته (آقایان موسوی و کروبی)
۵- انحلال غیرقانونی احزاب اصلاح طلب جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
۶- توقیف و تعطیلی اکثر قریب به اتفاق مطبوعات منتقد حاکمیت تک صدایی
۷- تداوم حاکمیت نظامی و استمرار فضای پلیسی و امنیتی
۸- صدور احکام فرمایشی و فله ای قضایی علیه مخالفان انتخاباتی گذشته
۹- تقلیل جایگاه رهبری نظام به رهبری یک جناح (اقتدارگرا)
۱۰- بی توجهی به پیشنهادهای دلسوزانه و حداقلی خاتمی


و برای:

۱- مقابله با حکومت دروغ و فساد و بی لیاقتی
۲- جلوگیری از استقرار دیکتاتوری مطلقه فردی
۳- افشای مجلس بله قربان گویی که هیچ نقش مهمی در کنترل و امحای فقر، بیکاری، بزه های اجتماعی، انزوای بین المللی و پاسخ گو کردن ارکان حکومت و رهبری نظام ندارد.


در انتخابات نمایشی و غیر آزاد دوازدهم اسفندماه شرکت نمی کنم و رأی نمی دهم.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته