-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۳, سه‌شنبه

Latest News from Kaleme for 05/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



به مناسبت فرا رسیدن زادروز بهمن احمدی امویی و مجید توکلی، دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان های ایران، گروهی از ایرانیان مقیم ترکیه، مراسمی در گرامیداشت این دو زادروز برگزار کردند.

در گزارشی از سوی منابع خبری جرس در ترکیه، آمده است : یکم خرداد مصادف بود با سالروز تولد دو تن از مبارزان راه آزادی بهمن احمدی امویی و مجید توکلی و به همین مناسبت«انجمن همبستگی فعالان تبعیدی» طی اطلاعیه ای چند روز قبل از ایرانیان مقیم این کشور دعوت به عمل آورده بود و این بار نیز همانند سایر مراسم، ایرانیان به ناچار در خانه های خود به برگزاری مراسم پرداختند.

بر اساس این گزارش، مراسم مذکور این بار در شهر نوشهیر در منزل مجید نیکنام امینی که به عنوان یکی از فعالان سبز در ترکیه به فعالیت خود ادامه می دهد برگزار گردید. ابتدای مراسم با سرود ای ایران همراه بود و سپس مجید نیکنام امینی به بیان سخنانی پیرامون این دو اسیر مبارزه با استبداد پرداخت و در کنار آن ذکر کرد که ما با چنین مراسم هایی می خواهیم یاد این عزیزان را گرامی داشته و این پیام را برسانیم که ما شما را فراموش نکرده ایم.

در ادامه مراسم چند تن از فعالان سیاسی و حقوق بشری از طریق اینترنت کنفرانس در مراسم حضور یافته و به بیان سخنانی پرداختند.

عباس خرسندی به عنوان یک فعال سیاسی در خارج از کشور که به فعالیت خویش ادامه می دهد به بیان خاطراتی از بهمن امویی در دوران اسارتش در بند ۳۵۰ پرداخت . سپس کاظم نجفی یکی از فعالان حقوق بشری نیز از دلاوری های مجید توکلی گفت و صبر و پایمردی وی را ستود و او را برای ایرانیان به عنوان یک اسطوره که قدرتمندانه جلوی استبداد ایستاد گی کرده است نام برد.

مزدک عبدی پور نیز یکی از موسس انجمن همبستگی فعالان تبعیدی نیز به بیان سخنانی از مبارزات بهمن امویی و مجید توکلی پرداخت و گفت ما نخواهم گذاشت که رشادت های این دلیرمردان خاموش نگه داشته و از ذهن مردم پاک شود زیرا که می دانیم حاکمیت استبدادی همین را می خواهد.


 


۲۶ زندانی سیاسی به تازگی با نوشتن نامه ای خطاب به مقامات قضایی شرایط مراحل بازجویی و بازداشت شان را پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شرح داده و از وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران شکایت کردند . تعدادی از این زندانیان سیاسی اکنون از سوی مقامات دادستانی تهران و سپاه پاسداران تحت فشار قرار گرفته اند تا این نامه را تکذیب کنند . آنها از سوی این مقامات تهدید شده اند که در صورت عدم تکذیب این نامه دوباره بازجویی خواهند شد و پرونده های جدیدی برای شان تشکیل می شود .

براساس خبرهای رسیده به کلمه، بازجوها از تعدادی از امضا کنندگان این بیانیه خواسته اند که یا بیانیه منتشر شده را تکذیب کنند و یا در انتظار عواقب سختی باشند.

این بیانیه با امضای ۲۶ زندانی سیاسی هم زمان با سالگرد تصویب قانون احترام به آزادیهای مشروع حقوق شهروندی، در سایتهای خبری منتشر شد ، این زندانیان متفق القول در این نامه از مسوولان خواستند به شکایت شان رسیدگی شود .

محسن امین زاده، محسن میردامادی، مجید دری، عبدالله رمضانزاده، بهزاد نبوی، کیوان صمیمی از جمله زندانیانی هستند که تهدید شده اند در صورت تکذیب نکردن این نامه برایشان پرونده های جدیدی تشکیل می شود و یا از حق استفاده از مرخصی یا دیگر حقوق عادی یک زندانی محروم خواهند شد .

گفته می شود سایر زندانیان امضا کننده بیانیه نیز در روزهای آینده برای بازجویی احضار خواهند شد.

هربار زندانیان سیاسی- عقیدتی که به ناحق در زندان هستند نامه ای را خطاب به مقامات قضایی منتشر می کنند و از شرح مصائبی که بر آنها رفته سخن می گویند به جای برخورد با آمران تخلفات با شاکیان برخورد می شود این موضوع حتی درباره نامه های انفرادی و تکان دهنده تعدادی از زندانیان که تحت شدیدترین شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته بودند نیز مصداق دارد و هر بار شاکی به جای مجرم مجازات و تنبیه شده است. زندانیان سیاسی و خانواده هایشان می پرسند دیگر نمی دانیم باید شکایت مان را به کجا ببریم ؟

زندانیان سیاسی در نامه معروف به ۲۶ نفر بار دیگر با شرح شکنجه هایی که بر آنها رفته نوشته بودند : بازداشتهایشان با اعمال خشونت، توهین و تحقیر همراه بوده به طوری که برخی از متهمان هنگام دستگیری به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

این زندانیان همچنین نوشته بودند :«ما امضا کنندگان این شکواییه تحت شکنجه قرار گرفته ایم. یکی از متداول ترین شکنجه ها نگهداری ما در سلول های انفرادی بسیار کوچک بوده است . روشی که به اذعان همه مسوولان عالی کشور شکنجه تلقی می شود و بازجویان و زندان بانها نیز تایید می کنند که متهم پس از چند هفته نگهداری در سلول انفرادی دچار اختلالات جسمی و روحی شدید می شد.
شکنجه های شدیدتر از جمله فرو کردن سر متهم در توالت، خوراندن کاغذ بازجویی به متهم و مواردی امثال نیز علیه برخی از ما اعمال شده ، که برخی از شاکیان و زندانیان در گزارشهای جداگانه جزییات آن را منتشر کرده اند.»

این زندانیان یاد آور شده بودند که «بازجویان معمولا این فشارها را نه برای کشف واقعیت بلکه برای وادار کردن متهمان به اعتراف مطالب واهی و خلاف واقع مورد نظر بازجویان به کار گرفتند. این رفتارهای خلاف قانون منحصر به دوره بازداشت نبوده و برخی محکومان به رغم طی مراحل دارسی و حکم قطعی در حال حاضر نیز همچنان تحت شکنجه به صورت انفرادی یا همراه محکومان دچار بیماری روحی و روانی نگهداری می شوند.» .»

امضا کنندگان این شکواییه همچنین نوشته بودند که ما بدون استثنا با رفتار غیر اخلاقی و غیر اسلامی بازجویان مواجه بوده ایم . شکنجه های روحی و فیزیکی فحاشی های شرم آور نسبت به متهم و خانواده و عزیزان او و طرح اکاذیبی چون روابط غیر اخلاقی در غالب بازجویی ها به کرات انجام شده است . رفتاری که باعث فشار روحی زیاد به متهمان نیز بوده است.

امضا کنندگان این بیانیه محسن امین زاده ، محسن میر دامادی، بهمن احمدی امویی، عبدااله مومنی، میلاد اسدی، عبدالله رمضان زده، عماد بهاور، مصطفی تاج زاده، مجتبی تهرانی، علی جمالی، محمد حسین خوربک ، محمد داوری، امیر خسرو دلیر ثانی، کیوان صمیمی، اسماعیل صحابه، محمد فرید طاهری قزوینی، فیض الله عرب سرخی،بهزاد نبوی، ابولفضل قدیانی ،مجید دری ،ضیا نبوی، مهدی کریمیان اقبال، محمد رضا مقیسه، علی ملیحی، محمد جواد مظفر و حسن اسدی زید آبادی، هستند .


 


برنامه‌ی مراسم تشییع پیکر مرحوم ناصر حجازی با تغییراتی روبرو شد.

به گزارش ایسنا، پس از آن که با آغاز مراسم تشییع پیکر مرحوم حجازی در ورزشگاه شیرودی مخالفت شد، بر اساس تصمیم اتخاذ شده این مراسم از ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه ۴ خرداد در مقابل بیمارستان کسری تهران آغاز می‌شود. پس از آن پیکر مرحوم حجازی به ورزشگاه آزادی برده می‌شود تا با بدرقه‌ی آحاد جامعه پیکر این اسطوره فوتبال ایران در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شود.

خانواده مرحوم حجازی جهت سهولت در رفت و آمد اهالی فوتبال در ورزشگاه آزادی و همچنین بهشت‌ زهرا ۶۰ دستگاه اتوبوس تدارک دیده‌اند که این اتوبوس‌ها در اطراف بیمارستان کسری آماده‌ سرویس‌دهی به مردم خواهند بود.

پیش از این قرار بود با توجه به خواسته خانواده حجازی، پیکر او در امامزاده پنج تن لویزان به خاک سپرده شود اما در نهایت با تصمیمی که اتخاذ شد مقرر گردید که پیکر حجازی در بهشت زهرا دفن شود.


 


کلمه: صد روز از بازداشت خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به همراه مهدی کروبی و فاطمه کروبی می‌گذرد. میرحسین و رهنورد، به مانند کروبی و همسرش، در این مدت به طور غیرقانونی از هرگونه ارتباط با مردم ممانعت شده‌اند و در حالی که امکان سخن گفتن با ملت از آنها سلب شده، آماج اتهامات و دروغ‌پراکنی‌های بسیاری قرار گرفته‌اند.

در این مدت، فعالان و علاقه‌مندان جنبش سبز نیز مشتاق دریافت کوچکترین خبری از این همراهان سبز خود بودند و با مشاهده کوچکترین نقل قول یا نوشتاری از میرحسین و دیگر رهروان بزرگ جنبش سبز، با جان و دل از آن استقبال می‌کردند.

اکنون «کلمه» سخنانی منتشر نشده از مهندس موسوی را منتشر می‌کند تا به اشتیاق مخاطبان برای خواندن سخنانی از میر محصور جنبش سبز، پاسخی – هرچند نه درخور – دهد.

این سخنان مربوط به جلسه‌ای است که سال گذشته و در آستانه سالروز میلاد حضرت زهرا(س) ایراد شد که  در آن زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، میزبان جمعی از فعالان جنبش زنان از طیف های مختلف فکری بودند. موسوی و رهنورد در جلسه مذکور، ابتدا به سخنان این فعالان زنان گوش دادند و سپس هر دو، نگاهشان را به مسئله زنان، جنبش زنان و چگونگی پیوندش با جنبش سبز مطرح کردند.

سخنان رهنورد در آن دیدار، سال  گذشته  منتشر شد، اکنون و پس از حدود یک سال  به مناسبت فرا رسیدن روز زن، سخنان میرحسین موسوی در دیدار با فعالان زن برای نخستین بار منتشر می شود.

***

میر حسین موسوی در دیدار با فعلان جنبش زنان  که مناسبت روز زن و مادر گرد هم آمده بودند، ضمن  تبریک این روز  و  تاکید کرد که از نظر او، میان زنان و مردان برای کسب آزادی و تلاش برای رسیدن به دموکراسی فرقی وجود ندارد و باید همه با هم در این راه گام بردارند.

موسوی گفت: “من اعتقاد دارم در جنبش سبز، زن ها نقش اساسی داشته اند و دارند. جنبش زنان بخشی از جنبش سبز است و سرنوشت جنبش سبز با همه جنبش های آزادی خواه و عدالت طلب از جمله جنبش زنان پیوند خورده است. مسئله زن و حقوق زنان در کشور ما نمی تواند حل شود، مگر اینکه به یک مسئله همگانی تبدیل شود و نباید بین مردان و زنان تفکیکی باشد. این تفکیک جنسیتی، ریشه تبعیض ها و حل نشدن مسئله است. نمی توانیم جامعه ای آزاد و عادلانه داشته باشیم، مگر اینکه مسائل زنان در آن حل شده باشد.”

به باور موسوی، اینکه زنان فقط درباره حقوق زنان فعالیت کنند، یکی از ضعف های جنبش است.

تعصبات جنسیتی که به اسم اسلام تحمیل می شود…

موسوی ادامه می دهد: “با توجه به تحولات یک سال اخیر، زنان و جوانان خود را به شکل تازه ای درک کرده و هویت جدیدی برای خود تعریف کرده اند. مشغولیات ذهنی و دنیاهایشان عوض شده است، بنابراین احساس درد و رنج ناشی از این تولد جدید هم به وجود آمده است. به دلیل این که ساختارهای حکومتی، قانونی و عرفی ما با این انسان جدید سازگار نیست. این مسئله را باید بررسی کرد. خیلی چیزها هست که به اسم اسلام و تامین بنیان های خانواده تحت تاثیر تعصبات جنسیتی مسائل حقوقی و قانونی مطرح بوده و الان به صورت مانع جدی برای زنان در جامعه وجود دارد.”

موسوی می گوید: “هنوز درباره جامعه ای که زن در آن حقوقش را به دست آورده باشد، نتوانسته ایم دورنمای روشنی ارائه دهیم. وقتی درباره حقوق و آزادی زنان صحبت می کنیم، یا از رفع تبعیض جنسیتی صحبت می کنیم، جا دارد که تاثیرات این رفع تبعیض را به صورت دورنمایی برای زنان ترسیم کنیم تا در آن حس شود که تکلیف سنت ها، میراث، ارزش های بنیادین و مسائل سیاسی و حقوقی چه می شود. در کل جامعه ای را در نظر بگیریم که همه اقشار در این جامعه به چه شکلی در خواهند آمد. این تصویرسازی می تواند انگیزه ی خوبی برای حرکت در جامعه ایجاد کند و زنان بیشتری را به صحنه بیاورد.”

مسئله زنان، هم مسئله زنان است و هم مسئله مردان

مسئله زنان ایران، هم مسئله زنان است و هم مسئله مردان. موسوی با بیان این جمله می افزاید: “خوشبختی زن و مرد به هم تنیده است و در یکی دیدن آنهاست که می توانیم این مشکلات را حل کنیم. تجربیات وسیعی در دنیا در این باره وجود دارد.”

موسوی می افزاید: “در آینده نیز سرنوشت جنبش زنان و جنبش سبز به هم پیوسته است و فکر نمی کنم جنبش سبز به آرمان هایش برسد بدون آنکه زنان قدم به قدم با آن گام بردارند. برعکس آن نیز صادق است، یعنی اگر نتوانیم در سطح سیاسی تحولی ایجاد کنیم، وضع زنان متحول نخواهد شد.”

گشت های ارشاد برای منحرف کردن ذهن هاست

میرحسین موسوی معتقد است که موضع گیری های اخیر حاکمیت درباره جمع آوری بدحجابی، بیشتر جنبه انحراف اذهان  را دارد. او در پاسخ به این سوال که استراتژی جنبش سبز درباره مواضع امامان جمعه درباره حجاب زنان و ارتباطش با زلزله و یا فعالیت مجدد گشت ارشاد چیست، می گوید:” اتفاقاتی در جامعه در حال وقوع است و تصمیماتی گرفته می شود که به نظر می رسد قبل از اینکه مشکلی را حل کند؛ به دنبال ایجاد اختلاف است. مثلا کشور ما زلزله خیز است و بخشی از تهران روی گسل زلزله است و البته خیلی هم خطرناک است و باید جلویش را بگیریم و شایسته است که دولت این کار را بکند؛ نه اینکه آن را به یک خواب و یا عاملی مثل حجاب زنان نسبت دهد. این همان نقطه انحرافی قضیه است که می خواهند مردم را با این حرفها مشغول و انشقاق ایجاد کنند.”

وضع ما با قانون اساسی و کرامت انسانی و حیثیت انسانی سازگاری ندارد

او می افزاید: “حتی گشت ارشاد هم معطوف به جمع کردن بی حجابی نیست، بلکه بیشتر برای منحرف کردن ذهن ها است. جنبش سبز دنبال عدالت و آزادی و اجرای قانون است که اگر به آنها برسیم، خود به خود مسائل درونش هم حل می شود. علت اینکه ما با اقداماتی روبه‌رو هستیم که دارد ما را رنج می دهد، به این دلیل است که وضع ما با قانون اساسی و کرامت انسانی و حیثیت انسانی سازگاری ندارد. می خواهند ذهنمان را مشغول کنند، در حالی که این اقدامات شکست خورده است. به همین دلیل نباید آن را به مسئله عمده تبدیل کنیم. هرچند باید از چنین طرح هایی انتقاد کنیم، اما این دلیلی نشود که ما مسائل اساسی را فراموش کنیم. باید مراقب باشیم تا گیر طرح آنها نیفتیم.”

پیوند فعالیت های جنبش زنان با جنبش سبز

مهندس موسوی همچنین بخشی از سخنانش را به پاسخ به سؤالی درباره کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین نابرابر اختصاص داد. او ابتدا به زنجیره سبز انسانی سال گذشته که از میدان تجریش تا میدان راه آهن شکل گرفت، به عنوان نمادی از آشتی و وحدت ملی اشاره کرد و سپس ادامه داد: “آن روز را نماد خوبی برای جنبش سبز می دانم. سال های گذشته شعار آشتی را مطرح کردیم که این شعار خوبی برای وحدت ملی است و مشکلات ما را حل و حتی برملا می کند. عده ای سودشان در عدم آشتی است. الان در قالب هایی مثل خانواده زندانیان، گروهها و حرکت هایی ایجاد شده اند که قبل از جنبش سبز امکان آن نبود و دور هم جمع نمی شدند. جنبش زنان هم چنین جنبشی است. بخشی از  زنان در قالب کمپین یک میلیون امضا برای رفع تبعیض، فعالیت هایی را انجام می دادند که شاید چون جداگانه فعالیت می کردند، حتی مورد اتهام هم قرار می گرفتند؛ اما با تنوع و رنگارنگی داخل جنبش، امروز با یک حرکت جمعی و گسترده سبز پیوند خورده است، بدون اینکه نگاه توام با سوء ظن نسبت به این جنبش وجود داشته باشد. ما باید این را قدر بدانیم. آشتی و دوستی و نزدیک کردن جنبش ها به همدیگر، باید هدف عمده برای همه ما تلقی شود.”

جنبش سبز با هر نوع حرکتی که وحدت ملی را خدشه دار کند مخالف است

میرحسین موسوی می افزاید: “باید در سطح ملی اقدامات روشن تری برای دور هم جمع کردن اقوام و قومیت ها داشته باشیم و دورنمایی برای آن توصیه کنیم. جنبش سبز با هر نوع حرکتی که وحدت ملی را خدشه دار کند، مخالف است.”

همچنین موسوی درباره جایگاه اقشار مختلف اعم از کارگران، معلمان، کشاورزان و … در جنبش سبز می گوید: “بحث عدالت را نباید به عدالت حقوقی و قضایی منحصر کنیم، بلکه باید گسترده تر ببینیم. ملت ما به خصوص در میان کارگران و کشاورزان مشکلات زیادی دارند و شرایط آنها واقعا غیر انسانی است. ما باید دایره فکرمان را باز کنیم و درباره این اقشار فکر کنیم. کارگری که شش ماه است حقوق نگرفته است؛ باید حداقل با او بیشتر اظهار همدردی کنیم و حل مشکلات این اقشار هم در گرو تک صدایی نیست.”

او یادآوری کرد که جنبش سبز مطالبه محور است و حرف همه جنبش ها در آن باید شنیده شود، و این الزام می کند که مسائل جنبش زنان در داخل جنبش سبز بیشتر باید مطرح شود.

آنقدر باید بایستیم تا تغییر ایجاد شود

موسوی در بخش دیگری از این گفت و گو، در پاسخ به یکی از فعالان حقوق زنان که پرسید تا چه زمان باید صبر کنیم تا به نتیجه نسبتا مطلوب برسیم، می گوید: “در این مورد نمی توان زمان بندی کرد، بلکه فقط می توان گفت آنقدر باید مقاومت کنیم و آنقدر باید بایستیم تا تغییر ایجاد شود. در آینده هم اگر ما مقاومت کنیم و مدام مطالباتمان را مطرح کنیم، قدم به قدم به آنها نزدیک خواهیم شد. اما نمی توان گفت چه موقع این محقق می شود و این بستگی به مقاومت ما دارد.”

نشانه های زنده بودن جنبش سبز

اما امید موضوع دیگری بود که در این دیدار مطرح شد و موسوی درباره اش گفت: “امید باید در سطح ملی ایجاد شود. با نگاهی که به یک سال گذشته داریم، عده ای تصور می کردند آمدن به خیابان شبیه تحرکات شهری سالهای قبل در شیراز و زنجان و اسلامشهر و مشهد است؛ حرکت هایی که ظرف یکی دو روز جمع می شد. عده ای فکر می کردند حرکت خیابانی جنبش سبز جمع می شود، اما نشد. جمع شدنش در سطح خیابان ها به معنای تمام شدن جنبش نیست و حضور خود شما زنان در این جلسه نشان دهنده زنده بودن جنبش سبز است و یا برگزاری مراسم پرشور برای شهیدی مثل کیانوش آسا در دانشگاه علم و صنعت و دیگر شهدا، حاکی از گسترش و زنده بودن این جنبش است.”

موسوی تاکید می کند: ما در یک سال گذشته دچار رادیکالیزم کور نشده ایم و مردم پی برده اند که راه ما مسالمت آمیز است، و این یک نقطه قوت مهم است.

او در نهایت می گوید: “جنبش سبز متعلق به همه مردم بوده است و این ویژگی اش را باید قدر بدانیم. بعد از مدت ها که در کشور ما، سیاست ها و اقدامات منجر به جدایی اقشار جامعه و قومیت ها و … از هم می شده و سعی می کرده جامعه را جدا کند و نفعش را در این می دیده که اختلافات وجود داشته باشد و عده ای اندک را خودی و در وسط و بقیه را دیگری و در حاشیه تلقی کند؛ جنبش سبز تمام این مرزها را کنار گذاشته و دوستی ایجاد کرده است. این را باید قدر دانست.”


 


رضا صفری فعال فرهنگی دراستان اصفهان روز دوم خرداد بازداشت شد.

به گزارش کلمه ، عصر امروز رضا صفری فعال فرهنگی توسط نیروهای اداره اطلاعات اصفهان در منزل خویش بازداشت شد.

وی از معلمین شهر اصفهان ودر دانشگاه آزاد نیز تدریس داشته و عضو انجمن اسلامی معلمان اصفهان بود ودر ماه های اخیر از تدریس در دانشگاه آزاد ممنوع شده بود .

وی توسط دستگاه های اطلاعاتی بارها  احضار شده بود.رضا صفری در روز دوم خرداد با هجوم ماموران به منزلش بازداشت شده و وسایل منزل اعم از کامپیوتر و کتاب و جزوات وی جمع آوری وبه مکان نامعلومی برده شد.

در ورود به منزل ایشان ماموران از نشان دادن برگه دستگیری و حکم قانونی برای ورود به منزل استنکاف نموده اند و بابرخورد تند و زشت با همسر ایشان برخورد کردند.

همسر رضا صفری از خانواده شهدا بوده و خواهر شهید است و اولین شهید روحانی استان اصفهان نیز از خانواده ایشان بوده است.وی در حین حمله توسط مامورین مورد اهانت قرار گرفت.رضا صفری در دوران انتخابات ۸۸ در ستاد مهندس موسوی در کمیته شهرستانها مشغول به فعالیت بوده است


 


سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور، طی نشست خبری روز دوشنبه (دوم خرداد) خود خاطرنشان کرد “مفاسد اقتصادی جریان انحرافی (طیف دولتی ها) دارای ابعاد پیچیده ای است و قوه قضائیه برای این موضوع، پرونده هایی را تشکیل داده است.”

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه ای با بیان اینکه “در حال حاضر ابعاد و میزان این مفاسد مشخص نیست و باید منتظر ماند تا تحقیقات پرونده تکمیل شود”، گفت “انحراف از نقطه ای شروع می شود و هر چه جلوتر می رود، مفاسد بیشتری به دنبال می آورد. دیده شده افراد انحرافی در ادامه راه به مفاسد اقتصادی هم رسیده اند. مفساد اقتصادی جریان انحرافی در حال رسیدگی است …”

اظهارات این مقام ارشد قضایی در حالیست که طی چند سال اخیر، مواردی صریح از فساد و اختلاس و زد و بند و جعلِ نفر دوم دولت و همچنین موارد مشابه، مورد افشا و تاکید نمایندگان مجلس و همچنین قوه قضاییه قرار گرفته بود، اما نهادها و مقامات فراقانونی، مانع از رسیدگی به این پرونده ها می شدند، تا اینکه اخیرا و در جریان اختلافات جریان اصولگرا یا طیف دولتی ها، این موضوعات مورد اشاره و مرور قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، اژه ای در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه کسانی که یک نوع انحراف پیدا می‌کنند در ادامه راه به مسائل دیگری هم آلوده می‌شوند”، افزود: در مورد این جریان نیز مفاسد اقتصادی مطرح است و در حال رسیدگی است ولی در بیان جزییات و ابعاد آن اکنون نمی‌توان قضاوتی داشت باید تا پایان رسیدگی به پرونده منتظر ماند.

زندان قرچک خوب است

دادستان کل کشور در کنفرانس مطبوعاتی خود، بدون توجه به وضعیت نگران کننده و غیرانسانی زندان قرچک ورامین، مدعی شد “زندان قرچک، تنها مخصوص زندانیان زن است و این زندانیان از زندان رجایی شهر کرج و برخی ندامتگاه های تهران به این زندان آمده اند.”

محسنی اژه ای ادعا کرد: “به خاطر وظیفه ذاتی نظارتی و همچنین مسایلی که اخیرا درباره این زندان منتشر شده، پنجشنبه گذشته برای بازدید از این زندان رفتم و متوجه شدم همه زندانیان وکادر این زندان، زن هستند. این مسئله حسن بزرگی دارد. چون همه در آنجا زن هستند.”

این مقام قضایی مدعی شد: “همه مواردی که در سایتهای ضد انقلاب بود، بررسی کردم. این زندان، مرغداری نبوده، بلکه متعلق به بهزیستی بوده و از سال ٨۱ در اختیار قوه قضائیه بوده و تاکنون سه بار بازسازی در آن صورت گرفته است.”

دادستان کل کشور توضیح داد: “مواردی که سایتهای ضدانقلاب منتشر کرده اند، خلاف واقع است و نباید به آنها توجه کرد. ضد انقلاب از قول کسی که تاکنون در این زندان نبوده، مطالب کذبی را نوشته، این زندان فروشگاه دارد و لوازمی در آن به فروش می رسد که تنها به درد خانمها می خورد. به تمام سالنها و بندها رفتم و در چند ساعتی که آنجا بودم با دویست نفر از زنان زندانی صحبت کردم.”

اژه ای گفت: “مطرح شده بود اینجا هواخوری نیست و ساعتهای متمادی آب قطع است، اینها کذب است، هر سالن دارای هواخوری است و قطعی آب در آن صحت ندارد.”

دادستان کل کشور ادعا کرد: در این زندان ٣٩ سرویس بهداشتی و ٣٩ دوش حمام وجود دارد. مع ذلک به نظر می رسد خانمها بیشتر از مردها آب مصرف می کنند، دستور دادم در فضای باز و هواخوری، شیر آب و ظرف مناسب شستشو اضافه کنند تا برای شستشوی زنان زندانی استفاده شود.”

ادعاهای اژه ای در حالی صورت می گیرد که زندانیان این زندان در نامه ای از مقامات قضایی خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان این زندان شده بودند. در نامه زندانیان سیاسی آمده بود: در هر کدام از این سوله ها بیش از ۲۰۰ زندانی نگهداری می شوند. عدم وجود کوچک ترین سیستم، برای تهویه هوا، وضعیت اسف بار بهداشتی به نحوی که بوی فاضلاب و شدت گازهای ناشی از آن برای بسیاری از زندانیان ناراحتی های تنفسی جدی به وجود آورده است. دو سرویس بهداشتی برای بیش از ۲۰۰ نفر، دو اتاقک حمام برای همین تعداد از زندانیان در نظر گرفته شده. محدودیت های به وجود آمده به خاطر سرویس های بهداشتی، عملا باعث شده است تا بسیاری از زندانیان از محیط سوله و مابین تخت ها به عنوان “سرویس بهداشتی” استفاده کنند. لازم به ذکر است که به دلیل نبود حتی یک شیر آب جداگانه زندانیان برای شستشوی لباس و ظروف خود باید از همین حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنند.

در رابطه با محیط هواخوری مورد ادعای دادستان، زندانیان نوشته بودند: محیط هواخوری زندان نیز فضایی ست که در حالت ایده آل ظرفیت چند ده نفر را داراست که همیشه به عنوان محل هواخوری بیش از ۴۰۰ نفر استفاده می شود. محیطی با دیوار های سیمانی بلند که هیچ شباهتی با هواخوری زندان هایی همچون اوین و رجایی شهر ندارد.

شکایت مجلس از دولت بیشتر بوده است

دادستان کل کشور می گوید شکایات مجلس از دولت بیش از یک فقره بوده و برای رسیدگی به بخشهای مختلف این دستگاه ارجاع شده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ” آیا دیوان عالی کشور برای رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری مطابق قانون اساسی، اقدامی کرده یا خیر؟ چنین توضیح داد: “تخلفات دولت که به صورت نامه شکوائیه از سوی مجلس به قوه قضائیه رسیده، در بخشهای مختلف در حال رسیدگی است.”

سخنگوی قوه قضائیه درباره جزئیات رسیدگی به تخلفات قانونی دولت، در دیوان عالی کشور توضیحی ارائه نکرد.

لازم به ذکر است مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، دیوان عالی کشور به تخلفات قانونی رئیس جمهور رسیدگی می کند و در صورت درخواست این دیوان از رهبری و قبول ایشان، رئیس جمهور از کار برکنار خواهد شد.

تایید بازداشت و آزادی پرویش سطوتی

محسنی اژه ای همچنین گفت: همسر دکتر حسین فاطمی در اختیار ضابطان دادگستری بود و پس از انجام مراحل تحقیقاتی و صدور قرار مناسب، آزاد شده است.

بنا به گفته سخنگوی قوه قضائیه، این فرد، مدتی در اختیار دادستانی بوده و دادستانی نمی تواند به دلیل عذر قانونی نسبت به اعلام جزئیات اتهام و پرونده وی اظهار نظر کند.

گفته می شود سطوتی، در حلقه نزدیکان مسئول دفتر رئیس دولت قرار دارد که این روزها به عنوان “جریان انحرافی” مطرح می شود و در جریان اختلاف با اصولگرایان، بیش از بیست نفر از آنان بازداشت شده اند.

مسئله دیه قابل حل باید باشد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره صحت افزایش نرخ دیه امسال به نود میلیون تومان گفت: استحضار دارید دیه حقی برای مردم است و در موازین شرعی و قانونی دیه نفس یا اعضاء مشخص شده و اگر چنانچه کسی که باید این دیه در حق او پرداخت شود آن را مطالبه کند دستگاه قضایی موظف است رسیدگی کند و دیه را پرداخت کند و اگر پرداخت نکند می‌توان از اموال او برداشت و به ذی‌حق پرداخت کرد یا اینکه ذی‌حق می‌تواند کل یا بخشی از آن را ببخشد.

دادستان کل کشور افزود: با توجه به زمانه امروز که بسیاری از مسائل به صورت ماشینی درآمده گاهی دیه به کسانی تعلق می‌گیرد که جرم از ناحیه آنها نیست مثلا فردی تصادف می‌کند و منجر به جراحتی که موجب دیه شود، می‌شود خوب است کسی که ذی‌حق است تا جایی که مقدور و ممکن است دیه را ببخشد. البته وقتی ثابت شد دیه بر گردن کسی است او باید دیه را پرداخت کند وظیفه‌ای که قانون بر عهده قوه قضاییه گذاشته تعیین قیمت روز دیه براساس شرع و قانون است.

محسنی اژه ای در مورد به تعویق افتادن حکم قصاص چشم درماجرای محکوم پرونده اسید پاشی آمنه نیز، “فراهم نبودن تمهیدات پزشکی” را دلیل تاخیر اعلام کرد و توضیح داد: ” در قصاص اعضا، چون بیم سرایت صدمه به سایر اعضا می رود، باید تمهیدات پزشکی اندیشیده شود که در لحظه اجرای این حکم قطعی، شرایط فراهم نبوده. این حکم قطعی است و حتما اجرا خواهد شد.”

سخنگوی قوه قضائیه توضیح داد: “این خانم ۱٨ بار زیر تیغ جراحی رفته و بارها به خارج از کشور برای معالجه رفته و حق دارد به ما انتقاد کند. لذا متاسفانه این حکم عقب افتاده به محض فراهم شدن شرایط قصاص، حکم را اجرا می کنیم.”

لایحه کودک آزاری همچنان در دولت مانده است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره کودک‌آزاری از سوی والدین و دلایل آن پرسید گفت: “یک دادگاه اطفال داشتیم که اصلاحاتی در آن از نظر شکلی و ماهوی در آیین دادرسی اطفال صورت گرفت و این قانون در مجلس تصویب شد و مراحل نهایی خود را در شورای نگهبان طی می‌کند. در مورد کودکان لایحه‌ای نیز در کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی بود و یک لایحه را نیز قوه قضاییه تهیه کرده و به دولت فرستاده است که البته هنوز در دولت مانده است. البته ما در خصوص اطفال بی‌اشکال نیستیم .”


 


یکی از مراجع تقلید با انتقاد از افزایش هزینه‌های پستی گفت: دولت نسبت به افزایش هزینه‌های پستی بی‌تفاوت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر دوشنبه در دیدار جمعی از مسئولین شرکت مخابرات کشور و استان قم با انتقاد از افزایش هزینه‌های پستی گفت: هزینه‌های پستی در بعضی مناطق ۳ برابر و در برخی دیگر ۱۰ برابر شده است.

وی ادامه داد: با افزایش هزینه‌های پستی ما برای ارسال نهج البلاغه، توضیح المسائل و قرآن به مناطق مختلف باید چند برابر قیمت آن‌ها را به عنوان هزینه پستی پرداخت کنیم و دولت نیز نسبت به این مسأله بیخیال است.

این مرجع تقلید خطاب به مسئولان مخابرات بیان داشت: با توجه به جایگاه شهر قم در جهان تشیع و جهان اسلام باید به خدمات‌رسانی در این شهر توجه ویژه‌ای صورت گیرد تا حوزویان این شهر بتوانند با استفاده از فناوری روز و ارتباطات وسیع جهانی از علوم روز بهره‌مند شوند و دین اسلام را با کمک ارتباطات به دنیا صادر کنند.


 


نماینده اصفهان در مجلس با بیان این که تالاب گاوخونی به‌طور کامل خشک شده است، گفت: خشک شدن این تالاب اکو سیستم منطقه را با خطر نابودی روبه‌رو کرده است.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره تالاب گاوخونی، افزود: این تالاب در جنوب شرقی شهر اصفهان قرار دارد؛ گاوخونی از نظر اهمیت برای محیط زیست منطقه بسیار حیاتی است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، درباره علت‌های نابودی تالاب گاوخونی، تصریح کرد: از وقتی که میزان انتقال آب از سد زاینده‌‌رود به پایین دست، کم شد، این تالاب کم‌کم خشک شد.

فولادگر همچنین از علت‌های دیگر خشک شدن تالاب گاوخونی را کاهش میانگین بارندگی در استان اصفهان و همچنین در مجموع کشور خواند.

وی درباره تأثیرهای منفی خشک شدن تالاب گاوخونی، یاد‌آور شد: خشک شدن باتلاق گاوخونی تمام اکوسیستم منطقه به‌ویژه محیط‌زیست اطراف تالاب را با خطر روبه‌رو کرده است.

این نماینده مردم در مجلس، درباره تأثیرهای خشک شدن تالاب گاوخونی بر کشاورزی منطقه، گفت: آب این تالاب برای کشاورزان منطقه بسیار حیاتی است و هم‌اکنون که آب این تالاب خشک شده، کشاورزی این مناطق هم با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی، با بیان این که خشک شدن تالاب گاوخونی موجب رکود بخش گردشگری استان اصفهان می‌شود، تأکید کرد: یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان تالاب گاوخونی است که هم‌اکنون با خشک شدن آن، مسائل گردشگری این منطقه استان هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

استفاده بی‌رویه از منابع آبی ورودی به این تالاب و خشکسالی که در حدود هشت سال است در کشورمان حاکم است، موجب نابود شدن تالاب گاوخونی با وسعت ۴۶ هزار هکتاری شده است.

تالاب گاوخونی در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان در ارتفاع حدود هزار و ۴۷۵ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای پوشش گیاهی شامل گونه‌های متفاوت از جمله نی، لویی، بارهنگ‌های آبی، علف بوریا و انواع جلبک و در فصل مهاجرت، میزبان پرندگان مهاجر همچون فلامینگو و حواصیل است.


 


دکتر قربان بهزادیان نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی امروز به زندان اوین بازگردانده شد.  به گزارش خبرنگار کلمه ماموران امنیتی در تماس با بهزادیان نژاد وی را به زندان فراخواندند و امروز این استاد دانشگاه را به زندان بازگرداندند. بهزادیان نژاد در جریان وقایع پس از کودتای انتخاباتی بازداشت شده بود و پس از تحمل چند ماه انفرادی و زندان  آزاد شده بود. وی به ۵ سال حبس محکوم شده است. این استاد دانشگاه و مشاور میر حسین موسوی  در همین مدت از همه حقوق دانشگاهی‌اش محروم شد‌ و حق تدریس در دانشگاه از وی ستانده شد.

دکتر قربان بهزادیان‌نژاد، استاد میکروبیولوژی در دانشگاه تربیت مدرس بود که در سال‌های اخیر فعالیت‌های فرهنگی زیادی داشته است. بهزادیان‌نژاد معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیدمحمد خاتمی و مشاور وزیر بهداشت در انتخاب رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را در کارنامه مسئولیت‌های خود جای داده است.


 


رحمت‌اله بیگدلی، استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در یادداشتی از اصلاح طلبان و به ویژه سران جبهه اصلاحات خواست از موقعیت داخلی و بین المللی خود برای پایان دادن به جنایت‌ها در بحرین استفاده کنند.

به گزارش کلمه، این روحانی سبز اندیش در یادداشت خود، با اشاره به اینکه دولت مستقر در ایران به دلیل مشکلات وسیع داخلی و بین‌المللی و فقدان مشروعیت، نمی‌تواند کمترین حمایتی از مردم بحرین داشته باشد، تاکید کرده که اصلاح‌طلبان ایران، باید جهانیان را به تلاش برای توقف جنایات دولت بحرین فرا بخوانند و از محبوبیت و مشروعیت خود در داخل و خارج برای حمایت از نهضت مردم مظلوم و بی‌دفاع بحرین استفاده کنند.

وی، اصلاح‌طلبان ابران را به فراخوان حمایت جهانی از مردم مظلوم و مسلمان بحرین دعوت کرده است. متن یادداشت این استاد دانشگاه را در ادامه بخوانید:

ضروری است که اصلاح‌طلبان ایران جهانیان را به تلاش برای توقف جنایت در بحرین و سوریه فرا خوانند!

امروز، کلید نجات ملت مظلوم بحرین و سوریه در دست اصلاح‌طلبان و سران جبهه اصلاحات است که از محبوبیت داخلی و بین‌المللی خود برای توقف جنایت‌ها در بحرین و وادار کردن مجامع بین‌المللی و قدرت‌های جهانی در حمایت از نهضت مردم بحرین استفاده کنند!

ماه‌هاست که مردم مسلمان و مظلوم بحرین تحت سرکوب شدید نیروهای تا دندان مسلح رژیم آل سعود و آل خلیفه قرار گرفته و مسلمانان و بالاخص شیعیان این کشور به شدت سرکوب می‌شوند!

بحرین، زمانی یکی از استان‌های ایران بود که به علت خیانت رژیم شاهنشاهی پهلوی در یک معامله با قدرت‌های جهانی از ایران جدا و به کشوری مستقل تبدیل شد.

اکثریت مردم بحرین، مسلمان و شیعه اثنی‌‌عشری می‌باشند و در نتیجه از نظر ایدئولوژیک و جمعیت هیچ فریادرسی در میان مردم جهان به جز ملت ایران ندارند!

این در حالی‌ است که دولت حاکم بر ایران به دلیل مشکلات وسیعی که از آن رنج می‌برد و هم‌چنین فقدان مشروعیت داخلی و بین‌المللی نمی‌تواند کم‌ترین حمایت مؤثر را از نزدیک‌ترین مردم منطقه نسبت به ملت ایران(بحرین) داشته باشد.

از سوی دیگر دولت ایران به دلیل اتخاذ سیاست نادرست سانسور اخبار جنایات رژیم بعثی عفلقی سوریه، نوعی دو قطبی حمایت از مردم بحرین و سوریه را در داخل و خارج کشور رقم زده که اساسا صداقت دولت را در حمایت از مبارزات مردم بحرین زیر سؤال برده است!

در تفکر اسلامی هیچ تفاوتی بین مظلومان وجود ندارد و دفاع از مظلوم یک اصل است و نباید به‌گونه‌ای رفتار شود که این تلقی در ملت ایران و جهانیان به وجود آید که در یک‌جا از ظالم و در جایی دیگر از مظلوم حمایت می‌شود!

بر این اساس جنبش اصلاحات ایران که ریشه در تفکر اسلامی دارد و مدافع معیارهای حقوق بشر مورد اتفاق جهانیان می‌باشد، هیچ تفاوتی بین رژیم‌های جنایتکار آل سعود و آل خلیفه و آل اسد و … که در برابر مطالبات به حق ملت خویش از زبان زور استفاده می‌کنند قائل نیست و جنایات همه این حکومت‌های غیرمردمی را محکوم و جهانیان را به حمایت از مردم مظلوم بحرین، سوریه، لیبی، یمن و … فرا می‌خواند.

در این میان، اصلی‌ترین کلید نجات مردم مظلوم بحرین و سوریه به دست موج وسیع جریان گسترده اصلاح‌طلب در کشور و سراسر جهان و سران جنبش اصلاحات است و در صورت ورود جدی نیروهای گسترده اصلاح‌طلب ایران در داخل کشور و سراسر جهان، بدون تردید نیروهای جنایتکار آل خلیفه و آل سعود و آل اسد به دلایل ذیل مجبور به عقب‌نشینی هستند:

١. جنبش اصلاحات به دلیل بهره‌مندی از مشروعیت داخلی می‌تواند ده‌ها میلیون نفر را در داخل کشور وارد عرصه دفاع معنوی و مادی از نهضت مردم مسلمان بحرین کند!

٢. اصلاح‌طلبان با توجه به مشروعیت بین‌المللی خود می‌توانند توجه جهانیان را به جنایات آل سعود و آل خلیفه جلب کنند و در نتیجه موجبات عقب‌نشینی آنان از سرکوب مستقیم یا غیرمستقیم شیعیان و مسلمانان بحرین فراهم آورند!

بدون تردید این اقدام خداپسندانه اصلاح‌طلبان موجب یک‌دست شدن ملت ایران در حمایت از مردم مظلوم بحرین خواهد شد که هم مرضی خداوند متعال خواهد بود و هم موجب حفظ جان مردم بی‌دفاع بحرین و هم عاملی اساسی برای آشتی ملی در داخل ایران!

لیستی از جنایات آل سعود و آل خلیفه در بحرین:

١. در بحرین توسط این دو رژیم جنایتکار به قرآن کریم اهانت شد، در حالی‌ که حاکمان آل سعود و آل خلیفه خود را در دایره مسلمانان و خادمان به قرآن کریم می‌دانند!

٢. در بحرین مساجد و حسینیه‌ها تخریب شد!

٣. در بحرین احترام قبور مؤمنان هتک و قبور آنان بر خلاف احکام صریح اسلام تخریب شد!

۴. در بحرین زنان و کودکان مورد اذیت و آزار نیروهای جنایتکار آل سعود و آل خلیفه واقع شدند!

۵. در بحرین علاوه بر مردان، زنان نیز به طور وسیع در شمار بازداشت‌شدگان هستند!

۶. در بحرین از نیروهای بیگانه به صورت گسترده، کلاسیک و علنی برای سرکوب مردم استفاده می‌شود!

٧. در بحرین حتی به مجروحان بستری شده در بیمارستان رحم نمی‌شود و آنان نیز ربوده و یا بازداشت می‌شوند و از مداوای آنان ممانعت می‌شود!

٨. در بحرین شدیدترین شکنجه‌ها بر روی بازداشت‌شدگان اعمال می‌شود!

٩. در بحرین نیروهای امدادی و بیمارستانی اعم از زن و مرد بازداشت می‌شوند و اجازه رسیدگی به مجروحان به آنان داده نمی‌شود!

١٠. در بحرین کودکان نیز در شمار شهدای انقلاب بحرین جای گرفتند!

١١. بحرین یکی از پایگاه‌های مهم آمریکا در خاورمیانه می‌باشد و آل خلیفه و آل سعود به عنوان عوامل آمریکا در منطقه عمل می‌کنند!

١٢. در بحرین حکومت برای تغییر نسل مسلمانان و به‌خصوص شیعیان از کشورهای شرق آسیا و … تبعه می‌پذیرد تا در نسل پاک ملت بحرین تغییرات نژادی ایجاد کند و به نظر می‌رسد که می‌خواهند اسرائیلی دیگر را در مرزهای آبی ایران ایجاد کنند!

١٣. مردم بحرین ایرانی‌تبارند؛ چون بحرین یکی از استان‌های تابع ایران بود و عناد و دشمنی آل خلیفه و آل سعود با ملت ایران است که آنان را به این کارهای سفاکانه کشانده است.

جنایاتی که امروز در بحرین اتفاق می‌افتد در حالی است که نمونه این جنایات در هیچ یک از کشورهای دارای رژیم‌های ستمگر و جنایتکار چون مصر، لیبی، یمن، تونس، سوریه و … رخ نداده است!

اینک کلید نجات ملت مظلوم بحرین در دست اصلاح‌طلبان و سران جبهه اصلاحات است که از محبوبیت داخلی و بین‌المللی خود برای توقف جنایت‌ها در بحرین و وادار کردن مجامع بین‌المللی و قدرت‌های جهانی در حمایت از نهضت مردم بحرین استفاده کنند!


 


وزیر دفاع دولت اصلاحات در خصوص سهم ارتش و سپاه در جنگ هشت ساله بویژه در عملیات آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: ارتش در کتاب‌های خود می‌گوید ما جنگیدیم و سپاه هم در کتاب‌های خود می‌گوید که ما جنگیدیم ولی واقعیت این است که ترکیبی از ارتش و سپاه در دفاع مقدس جنگیدند که در بعضی از مراحل نقش یکی از آنها پررنگ‌تر از نقش دیگری بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دریابان علی شمخانی خاطرنشان کرد: در حقیقت سپاه بدلیل اتصال به مردم و داشتن قدرت توسعه سازمانی و قدرت عملیاتی و همچنین بدلیل جوانی و شادابی نیروهایش مزیت‌هایی داشت که این مزیت‌ها در کنار مزیت‌های ارتش مثل داشتن امکانات و تجهیزاتی همچون بالگردهای هوانیروز و جنگنده‌های نیروی هوایی در جنگ تولید پیروزی می‌کرد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح درعین حال تصریح کرد: اما واقعیت این است که ارتش و سپاه نقش مساوی در جنگ و بویژه در فتح خرمشهر نداشتند.

وی در خصوص علل سقوط خرمشهر گفت: ما در آن زمان منتظر جنگ نبودیم و آمادگی لازم را برای مقابله با ارتش بعثی نداشتیم، همچنین درگیر مسائل داخلی بودیم در حالیکه صدام از ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۳۱ شهریور ۵۹ یعنی مجموعا طی ۱۹ ماه نیروهای مسلح خود را آماده کرد تا ابتدا خرمشهر و سپس خوزستان را از ایران جدا کند اما به حول و قوه الهی به اهداف خود نرسید.

وزیر اسبق دفاع با بیان اینکه جنگ بازی شطرنجی است که هرکس بتواند حرکت دومی را سریع‌تر از حریف خود طراحی کند پیروز خواهد بود، گفت: براین اساس در آن زمان تنها قسمتی از خرمشهر سقوط کرد ولی بعد از ۱۷۵ روز به لطف خدا و جانفشانی رزمندگان اسلام خونین شهراز اشغال دشمن بعثی درآمد.

وی افزود: در حقیقت عراق با اشغال خرمشهر بدنبال اثبات نقش محوری خود در منطقه بود درحالیکه ابهت عراق در روز آزادسازی خرمشهر کاملا فرو ریخت.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران در پاسخ به این سئوال که آیا درست است که عشایر و طایفه‌های بومی خرمشهر به ارتش رژیم بعث عراق برای تصرف خرمشهر کمک کردند؟، گفت: کاملا این موضوع دروغ است.

وی با بیان اینکه من خود یک عرب هستم، گفت: شما نمی‌توانید یک عرب را در گروه‌های محارب جمهوری اسلامی ایران مثل منافقین (مجاهدین خلق) و چریک‌های فدایی خلق پیدا کنید چون هیچ عربی در این گروه‌های تروریستی وجود ندارد.

شمخانی خاطرنشان کرد: اما از قبل از پیروزی انقلاب بعضی‌ها به منظور مقابله با شاه وارد معادله‌ای با صدام شدند وقتی انقلاب پیروز شد اینها دو تیره شدند بعضی از آنها به انقلاب پیوستند که ما همین را می‌خواستیم یعنی در حقیقت برای مبارزه با استبداد گرایش خلق عربی پیدا کردند و بعضی‌ها هم ماندند که اینها مزدور بعثی بودند و ربطی به عشایر عرب نداشتند بلکه حتی توسط همان عشایر سرکوب شدند.

وی با اعلام اینکه خیلی از کسانیکه در خرمشهر شهید شدند عرب بودند بطوری که صدام به هیچ وجه تصور نمی‌کرد که این افراد در مقابلش بایستند، گفت: بنابراین افرادی قبل از پیروزی انقلاب متصل به صدام بودند که اینها مبارزه با جمهوری اسلامی را ادامه دادند.


 



 


مدیرکل فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت از زیانده بودن این مجموعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فتاح رضوانی افزود: از مجموع ۵۴ فرودگاه کشور۵۰ فرودگاه جزو فرودگاه‌های زیانده محسوب می‌شوند که فرودگاه رشت نیز از آن جمله است.

وی با اعلام اینکه بهره‌مندی از امکانات فرودگاهی در دنیای معاصر یکی از زیر‌ساخت‌های مهم توسعه اقتصادی است، اظهارداشت: استان گیلان یکی از استانهای کشور است که با داشتن فرودگاه بین‌المللی می‌تواند از این فرصت مهم اقتصادی بهره‌مند شود.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت گفت: فرودگاه یکی از زیر ساخت‌های مهم توسعه استان است و استقبال از امکانات و تجهیزات فرودگاهی می‌تواند آورده بسیار خوبی برای استان داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر تقاضای برای فرودگاه از سوی شرکت‌های هواپیمایی باشد و استقبال خوبی از ناحیه مردم انجام شود به یقین فرودگاه فعال‌تر و از حالت ضرردهی به سود‌دهی تبدیل خواهد شد.

رضوانی با اشاره به اینکه متاسفانه فرودگاه رشت از این موهبت برخوردار نیست، افزود: از یک طرف استقبال مردم کم است و طرف دیگر فعالیت‌های بخش‌های خصوصی به ویژه بخش‌های که می‌توانند در امر حمل و نقل هوایی فعال باشند، بسیار محدود است.

وی گفت: ناوگان‌های که می‌توانند فعالیت داشته باشند مثل شرکت‌های هواپیمایی فعال در استان انگشت شمار است و این امر باعث می‌شود که استقبال آنچنان که بایسته و شایسته است، انجام نگیرد.

مدیرکل فرودگاه گیلان یادآورشد: از عوامل مهم زیان‌دهی فرودگاه رشت نبود شرکت‌های فعال متنوع هواپیمایی در استان است.


 


رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی از برگزاری جلسه اصناف با سازمان امور مالیاتی خبرداد و گفت: بر اساس توافقات جدید، مقرر شد مالیات اصناف ۱۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن رادمرد با تشریح جزئیات جلسه یکشنبه شب اصناف با سازمان امور مالیاتی گفت: این جلسه که تا ساعت ۲۲ شب گذشته به طول انجامید، منجر به توافق سازمان امور مالیاتی با شورای اصناف کشور مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی مالیات مستقیم اصناف شد، این درحالی است که سال گذشته نیز میزان مالیات اصناف ۱۵ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت.

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی افزود: بر این اساس، در جلسه یکشنبه شب اصناف و مسئولان سازمان امور مالیاتی به تبادل نظر در مورد تعیین مالیات اصناف پرداختند که در نهایت، به امضای تفاهم‌نامه‌ای در این راستا انجامید.

وی تصریح کرد: اصناف نیز می توانند اظهارنامه‌های خود را به صورت الکترونیکی یا عادی به سازمان امور مالیاتی ارایه دهند.

بر اساس این تفاهمنامه، ۱۵ درصد به عملکرد مالیاتی سال ۱۳۸۸ اصناف (قطعی سال ۸۸) اضافه شده است، این درحالی است که مشمولان بند ج با اضافه کردن ۱۵ درصد بر مالیات قطعی سال ۸۸ خود، می‌توانند اظهارنامه خود را به دو صورت الکترونیکی و یا عادی (تسلیمی) ارائه دهند.

از سوی دیگر، برای مشمولان بند ج تنها ۴ درصد نمونه گیری انجام خواهد شد. البته در این جلسه مقرر شده تا افرادی که اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند، ۳۰ درصد مالیات خود را به صورت نقدی و مابقی را در ۶ قسط در مدت ۶ ماه پرداخت نمایند.

در عین حال، مودیان مالیاتی که اظهارنامه خود را به صورت عادی( تسلیمی) تحویل سازمان امور مالیاتی دهند، باید ۴۰ درصد مالیات خود را نقد و مابقی را در ۶ قسط در ۶ ماه پرداخت نمایند. بر این اساس، برای مشمولان بند الف و ب نیز ۱۵ درصد بر مالیات قطعی سال ۸۸ آنها، افزوده شده است، اما برای این دو گروه ۱۲ درصد نمونه‌گیری در نظر گرفته شده است.


 


نماینده اصفهان در جلسه روز یکشنبه مجلس از وزیر تعاون در مورد جعلی بودن مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت مدیرکل گزینش این وزارت خانه سئوال کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن کامران از وزیر تعاون پرسید چطور یک فرد با پست کارشناس خرید دخانیات به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی منصوب می شود و حتی بر خلاف قانون کار با دستور وزیر اضافه کار ۱۷۵ ساعته هم می گیرد؟

اما محمد عباسی وزیر تعاون با حضور در صحن علنی مجلس این اتهامات را رد و در مواردی هم عنوان کرد مسئول رسیدگی به جعلی بودن یا نبودن مدارک شناسایی فرد مذکور نیست و وزارت علوم ونظام وظیفه باید پاسخگو باشند.

با این حال کامران نماینده اصفهان، تاکید داشت مدارکش برای اعلام این اتهامات نسبت به مدیرکل هسته گزینش وزارت تعاون که پیش از این یک کارشناس خرید در سازمان دخانیات بوده صحت دارد.

کامران می گفت مدارک مستندی در مورد ادعاهایش مبنی بر جعلی بودن مدارک این فرد و هم چنین تخلفات اداری وی دارد که برای امنیت شغلی افرادی که این مدارک را به وی رساندند اسامی ان ها را نمی برد.

وی در صحن هم بر ۶ بند مطرح شده تاکید کرد و گفت نمی داند چطور فردی که سال ۵۷ به دنیا امده و سابقه جبهه و جنگ هم ندارد و تازه در تاریخ ۲۱/۱۰/۸۷ پست کارشناس خرد و فروش دخانیات را گرفته باید هم مدیر کل دفتر وزارتی ، هم مشاور وزیر و هم رئیس گزینش یک وزارت خانه باشد.

به گفته کامران حتی در شرایطی که طبق قانون کار نهایت اضافه کاری که می توان به کارمندان داد ۱۲۰ ساعت هست به امضای وزیر برای این فرد اضافه کار ماهانه ۱۷۵ ساعتی رد شده است ؟

کامران گفت این فرد در حالی در سن ۲۹ سالگی به این سمت منسوب شده که شرط سنی برای این شغل ۳۰ سال بوده است.

محمد عباسی اتهامات مربوطه به جعلی بودن مدارک این فرد را رد کرد و گفت زمانی که رئیس دانشگاه قائم شهر بوده این فرد به این دانشگاه منتقل شده و طبق تمام ظوابط دانشگاهی مدرک گرفته و اگر هم سئوالیهست او به عنوان وزیر تعاون مسئول پاسخگویی نیست و باید وزیر علوم و مسئول دانمشگاه ازاد جوابش را بدهند.

در مورد کارت نظام وظیفه هم صحبت های کامران را رد کرد با این حال تاکید داشت مسئول نظام وظیفه باید جواب دهد نه وی.

در نهایت عباسی این فرد را یک نیروی خوب معرفی کرد که حتی از سوی هیات عالی گزینش در سال ۸۷ به عنوان بهترین نیروی گزینش انتخاب شده است . این در حالی است که کامران در بین صحبت هایش اشاره کرده بود که این فرددر سال ۸۷ تازه پست کارشناسی در وزارت تعاون گرفته است.

در نهایت مجلس پاسخ های عباسی وزیر تعاون را قانع کننده دانست. هر چند کامران نماینده اصفهان گفت که مامور بوده وظیفه اش را انجام دهد و کاری ندارد که مجلس چه رایی می دهد.

جعل مدرک تحصیلی مسولین در نظام جمهوری اسلامی چیز تازه ای نیست بطوریکه تا کنون چندین مورد از آنها از سوی برخی از نماینده گان مجلس و فعالین سیاسی افشا شده است. جنجالی ترین این افشاگری ها در مورد مدرک تحصیلی علی کردان وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای پست وزارت کشور بود. وی مدعی شده بود که مدرک دکترا از دانشگاه آکسفورد دارد. یکی از نمایندگان مجلس هشتم، در باره کردان گفته بود: "وی دارای لیسانس و فوق لیسانس هم نیست و آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده او فوق دیپلم است."

لازم به ذکر است که شبهاتی در مورد مدرک تحصیلی کامران دانشجو وزیر علوم، نیز وجود دارد.


 


در ادامه طرح جمع آوری ماهواره، احمدرضا رادان گفت: قانون به پلیس اجازه می‌دهد برای جمع‌آوری ماهواره ورود به منازل هم داشته باشد اما فعلا تنها به مکان‌هایی که دیش ماهواره نمایان است ورود داریم.

به گزارش خبر آنلاین، به گفته جانشین فرمانده نیروی انتظامی پلیس برای ورود به مشاعات مجوز قانونی گرفته است و ورود نیروهای پلیس به پشت‌بام‌ها و مراکزی که تجهیزات دریافت ماهواره به صورت آشکار در آنها وجود دارد با اخذ مجوز قضایی و توأم با اخلاق صورت می‌گیرد.

این در حالی است که طی روزهای اخیر بیش از دو هزار دیش ماهواره ای در غرب تهران جمع آوری شده است.

رادان در حاشیه همایش «پلیس ملی زن و مواد مخدر» گفت: اولویت پلیس جمع‌آوری دیش‌های آشکار است و پس از آن سایر دیش‌ها را جمع‌آوری خواهد کرد و فکر می‌کنم مردم نیز اجرای قانون را از پلیس می‌خواهند و پلیس نیز هیچ تردیدی در اجرای قانون نخواهد داشت.

به گفته رادان جمع‌آوری تجهیزات ماهواره مربوط به منطقه خاصی نیست، او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ماموران پلیس می‌توانند در صورت نبودن صاحب‌خانه وارد پشت‌بام یا غیره برای جمع‌آوری این تجهیزات شوند، گفت: پلیس برای ورود به مشاعات هم مجوز قانونی گرفته است.


 


عبدالله صالح با امتنا از امضای طرح شورای همکاری اعلام کرد احزاب مخالف باید در کاخ ریاست جمهوری و در ملع عام طرح را امضا کنند. صالح در پیامی تلویزیونی گفت در صورتی که مخالفان از این امر انجام ندهند ما وارد جنگ داخلی می کنند و آنها مسئول خونریزی گذشته و آینده خواهند بود.

به گزارش ایلنا، به نقل از آسوشیتد پرس طرفداران صالح یکشنبه با تفنگ و چاقو در اطراف سفارت امارات متحده و محل حضور دیپلماتهای خارجی جمع شدند به صورتی که سفیر آمریکا برای ورود به کاخ ریاست جمهوری با هلیکوپتر صالح وارد کاخ شد با این وجود صالح از امضا توافقنامه خودداری کرد.

رئیس جمهوری یمن، در سخنرانی که تلویزیون این کشور آن را پخش کرد، گفت: مخالفان در درجه اول باید مشروعیت قانون اساسی را به رسمیت بشناسند.

وی عنوان داشت: مخالفان شریک دولت انتقالی هستند و باید (برای امضای طرح سورای همکاری خلیج فارس) به کاخ ریاست جمهوری بیایند.

احزاب مخالف و مردم با حضور در خیابانهای صنعا خواستار امضا عبدالله صالح شدند و با فشار نیروهای نظامی به اطراف پراکنده شدند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از خودداری عبدالله صالح برای امضا توافقنامه ابراز تاسف عمیق کرد و اعلام کرد صالح به حقوق مردم یمن پشت کرده است .

پیش بینی می شود شورای همکاری خلیج فارس به دلیل به بن بست رسیدن مذاکراتش با رئیس جمهوری یمن، دست از میانجی گری برای حل بحران یمن بردارد.


 


رئیس قوه قضاییه بدون اشاره به عدم قاطعیت دستگاه قضایی تحت امر خود با فساد گسترده و فراگیر دولتی ها و رانت خواری و باندبازیِ شبه دولتی ها و برخی نهاهای نظامی، مدعی شد “اگر فساد گسترده شد، مشروعیت نظام‌ها را زیر سوال می‌برد و حکومتی که در آن فساد توسعه یابد مسلما در میان پذیرش مردم درجه را پایین می‌برد تا جایی که مردم حاضر نیستند با این دستگاه‌ها همکاری کنند.”

وی همزمان دو نهاد سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری را دو بازوی توانمند در مبارزه با فساد اداری و اجرایی توصیف کرد و گفت: صرف نظر از اینکه فساد امری در ورای قانون است، از آن جهت که مقدمه‌ تضعیف حکومت‌هاست باید از آن اجتناب کرد.

به گزارش ایسنا، صادق آملی لاریجانی روز یکشنبه طی سخنانی در آیین اختتامیه نخستین اجلاس روسای دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای رسیدگی‌کننده به شکایات مردمی کشورهای عضو اکو، با برجسته عنوان کردن مقوله فساد در کشورها تصریح کرد: بر خلاف صد سال گذشته که فساد دایره محدودی داشت، امروزه به خاطر پیچیدگی دستگاه‌های اداری، اجرایی و حاکمیتی و پیچیدگی روابط میان مردمان در کشورها، مقوله فساد بسیار حائز اهمیت است.

قاضی القضات جمهوری اسلامی، بدون اشاره به فساد دولتی ها در کشور ادامه داد: البته اگر بحث مبارزه با فساد برجسته می‌شود بر حسب مقتضای وضع جهانی است و به همین دلیل کشورها به طور دائم به سمت مبارزه با فساد می‌روند.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: همانطور که پیچیدگی دستگاه‌های حاکمیتی موجب بروز مفاسد شده، روابط پیچیده مالی و تجاری این موضوع را تشدید کرده است. اکنون تمام دنیا تحت سیطره‌ شرکت‌های تجاری قرار گرفته‌اند. شرکت‌های تجاری بزرگ در دنیا کم‌کم فراتر از خواست افراد تشکیل دهنده آنها حرکت می‌کنند و گاهی به سمتی می‌روند که مشکلات متعدد ایجاد می‌شود.

آملی لاریجانی یادآور شد: در کشور ما نیز شرکت‌های تجاری گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و فسادهایی در پوشش همین شرکت‌ها شکل می‌گیرد. بخش عمده‌ای از مشکلاتی که در کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و اروپا پیش آمد از سوی بانک‌ها و شرکت‌ها بود. بحث فساد در دستگاه‌های حکومتی و غیرحکومتی بسیار مهم است و ما نیز مانند هر کشوری باید سهمی از وقت و تدبیر خودمان را مصروف مبارزه با فساد کنیم.

وی همچنین گفت اگر قطعی شد که موضوعی فساد است و از مدار قوانین و عدالت بیرون رفت، مبارزه با چنین امری عقلی خواهد بود. صرف نظر از اینکه فساد امری در ورای قانون است به این دلیل که مقدمه‌ تضعیف حکومت‌هاست باید از آن اجتناب کرد.

رییس دستگاه قضایی تصریح کرد: اگر فساد گسترده شد، مشروعیت نظام‌ها را زیر سوال می‌برد و حکومتی که در آن فساد توسعه یابد مسلما در میان پذیرش مردم درجه را پایین می‌برد تا جایی که مردم حاضر نیستند با این دستگاه‌ها همکاری کنند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه در آیات و روایات همواره فساد مورد نهی قرار گرفته است، اظهار کرد: در کشورهایی که فساد وجود دارد در حقیقت نوعی اعمال مجازات مطرح می‌شود. شیوع فساد خود نوعی مجازات است. شاید هیچ‌کس در میان ما یافت نشود که در اصل لزوم مبارزه با فساد به لحاظ عقلانی و رجوع به کتاب و سنت تردید کند.

وی با بیان اینکه چالش‌های بسیاری فراروی مبارزه با فساد است، افزود: بعضی از چالش‌ها ناشی از ابهام در معانی فساد، برخی به دلیل عدم تقنین مناسب برای برخورد با فساد و برخی نیز به ساختارهای نظام‌های حکومتی باز می‌گردد.

اگر بخواهیم مبارزه با فساد را جدی بگیریم نباید مفاهیمی را به کار ببریم که در مقام اجرا با مشکل مواجه شویم.

رییس قوه قضاییه با بیان مثالی در این زمینه تصریح کرد: اگر از مردم پرسیده شود که رسیدگی به پرونده‌های قضایی چگونه است، برخی از آن‌ها بیان می‌کنند که رسیدگی به یک پرونده ممکن است ۱۰ الی ۲۰ سال به طول انجامد؛ در حالی که رسیدگی به بیش از ۹۰ درصد پرونده‌ها حدود ۳ الی ۴ ماه به طول می‌انجامد.

آملی لاریجانی گفت: در عین حال که مطرح می‌شود مفهوم فساد دارای ابهام است ولی قدر متیقن‌هایی وجود دارد که می‌توانیم مطرح کرده و بحث مبارزه با فساد را عملی کنیم. مواردی که از طریق پولشویی و رانت‌های دولتی به دست می‌آید و موجب کسب درآمد کلان می‌شود نوعی فساد است.


 


ناصر حجازی، صبح امروز(دوشنبه) در بیمارستان کسری‌ تهران درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر حجازی ، اسطوره فوتبال ایران، صبح امروز در سن ۶۲ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه درگذشت.

حجازی از یک سال و نیم پیش با این بیماری مهلک دست و پنجه نرم می‌کرد و جمعه در حین تماشای بازی استقلال و پاس دوباره بیماری‌اش عود کرد و به بیمارستان منتقل شد.

او امروز ظهر در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

این خبر را اصغر حاجیلو در جمع خبرنگاران و مردم اعلام کرد.

این داستان مردی است که کرنش را بلد نبود

این داستان مردی است که کرنش را بلد نبود. مردی که هرگز سرخم نکرد و خم نشد. به برابر هیچ‌کس و نه هیچ چیز حتی برابر مرگ. داستان مردی که ستاره شد، ستاره ماند و ستاره رفت.

می‌گویند ستارگان را خاموشی نیست و تنها از دیدگان دور می‌شوند. همانند ستاره‌ها، همانند ناصر حجازی که دیگر قامت پرصلابت او را نخواهیم دید و دل‌مان برایش تنگ خواهد شد. برای چهره مردانه‌اش، حرف‌های صریح‌اش حالا باید برای دیدن دوباره‌اش به خاطره‌هایمان برگردیم به عکس‌ها و نوشته‌ها چرا که ناصر حجازی دیگر کنار ما نیست. ناصر خان رفت، آن «مرد» رفت.

“من ناصر حجازی هستم. سرد و گرم روزگار را چشیده‌ام. عمری از من گذشته است. همواره سعی کردم از مردم جدا نباشم. همیشه با مردم بوده‌ام، هرچه دارم از خدا و لطف‌ و محبت مردم است. من و امثال من مدیون مردم هستیم. رفتم تا شاید دیگران بتوانند…”

ناصر حجازی مردی از جنس آذر و آتش بود. آرام نبود و قرار نداشت. اهل بازی نبود و همیشه خودش بود. شماره یک آبی‌ها، ایران و آسیا ۲۸ آذر ۱۳۲۸ در محله آریانای تهران چشم به دنیا گشود و ۶۲ سال بعد زمین و زمینی‌ها را برای همیشه ترک کرد.

او سنگربان نخست ایران و آسیا در دهه ۵۰ بود و در جام ملت‌های آسیا و بازی‌های آسیایی قهرمان شد. در بازی‌های المپیک و جام جهانی به میدان رفت و با آبی‌های تهران در تخت جمشید و جام باشگاه‌های آسیا به بالاترین‌ها رسید. هنوز هم مانده‌ایم که چرا فدراسیون جهانی تاریخ و آمار فوتبال ناصرخان ما را دومین دروازبان قرن بیستم قاره کهن پس از محمد الدعایه عربستانی می‌داند. حجازی ما همیشه اول بود. همیشه یک بود. او فوتبالش را از نادر شروع کرد. از ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۸ نادری بود و سپس راه تاج را در پیش گرفت. تا ۱۳۵۶ درون دروازه آبی‌ها تهران ایستاد و پس از یک سال‌ و نیم بازی برای شهباز دوباره به استقلال برگشت و تا پایان فوتبالش در سال ۱۳۶۵ کنار آبی‌ها ماند، ولی در سال ۱۳۶۹ و با پیراهن محمدان بنگلادش دستکش‌هایش را آویخت!

ناصر حجازی در فاصله سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۹ شصت و دو بار پیراهن تیم ملی ایران را پوشید و تنها به خاطر قانونی عجیب و معروف به قانون «۲۹ ساله‌ها» در ۲۹ سالگی از تیم ملی کنار گذاشته شد.

حجازی پس از جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین برای مدت کوتاهی با منچستریونایتد تمرین کرد و پنج بازی را نیز درون دروازه‌ تیم ذخیره‌های منچستریونایتد ایستاد. ولی همین مدت کوتاه و یا ۵ بازی ناچیز دلیلی نشد تا سرالکس فرگوسن و شیاطین سرخ احوالپرسی او در دوران بیماری نشوند و از راه دور سراغ بازیکن تمرینی خود را نگیرند. آن‌ها از راه دور جویای احوال بازیکن تمرینی خود شدند و ما در همین نزدیکی هم حال ستاره‌مان را نپرسیدیم! همین‌ها بود که دل «مرد» را به درد می‌آورد. چنان که بهار هم نمی‌تواند حال و هوای ابری دلش را دگرگون کند. برای همین بود که می‌گفت و می‌نوشت که «غم قفس به کنار، آنچه عقاب را پیر می‌کند. پرواز زاغ‌ها بی سر و پا است.»

ناصر خان. چهل و یکمین دروازه‌بان شایسته فوتبال جهان آدم عجب و غریبی بود. عجیب و غریب ولی بزرگ، محترم و دوست داشتنی. «مرد» فوتبال ما همیشه کارهای خاص خودش را می‌کرد. مثل همان زمان در هجده سال بیشتر نداشت و به خاطر شکستن کتف نامش از سوی رایکوف مربی وقت تیم ملی خط خورد، ولی او را به صحبت قانع کرد و در نهایت هم حرفش را به کرسی نشاند.

یا همان زمان که راه بنگلادش را در پیش گرفت. دروازه‌بان و مربی محمدان شد و با این تیم پرسپولیس مدعی در رقابت‌های آسیایی حذف کرد و در جمع ۸ تیم برتر آسیا قرار گرفت.

این هم تصمیم‌های دور از انتظار «ناصرخان» نبود. او یکبار آبی‌ها را با چیدمان ۲ـ۶ـ۲ روانه شهرآورد تهران کرد و در نهایت هم نتیجه را ۳ بر صفر واگذار به قرمزهای تهران.

او در تهران در دیدار پایانی جام باشگاه‌های آسیا هم تصمیم عجیبی گرفت و محمدعلی یحیوی را به جای پرویز برومند درون دروازه آبی‌ها قرار داد. شاید این تصمیم باعث شد تا جوبیلو ایواتای ژاپن در تهران و برابر هواداران آبی در ورزشگاه آزادی جشن قهرمانی را برپا کند.

ناصر حجازی تمام عمرش را جنگید و مبارزه کرد، درست همانند ۱۵ ماه پایان عمرش با سرطان ریه. او در مدرسه عالی ترجمه، مدرک لیسانس مترجمی زبان را گرفت، همانجا با همسرش آشنا شد، گرچه آتیلا و آتوسا حاصل این پیوند بودند، ولی دروازه‌بان فراموش شدنی فوتبال ایران ستارگان بسیاری در فوتبال ایران و جهان به همگان شناساند از جمله علی دایی، آقای گل فوتبال جهان و رحمان رضایی را.

فوتبال همه زندگی‌اش بود، ولی او هرگز نخواست تا یک بازیکن بازنشسته ولی خوشنام بماند.

او هیچ گاه در سایه نرفت. شنا بر خلاف جهت آب عادت همیشه آقای شماره یک ما بود. حالا او رفته است، ما مانده‌ایم بدون ناصر خان حجازی. فوتبال ایران دیگر ناصر حجازی خوش پوش و خوش گفتارش را ندارد. دل‌مان برایت تنگ می‌شود. برای تو، حرف‌های صریحت و رفتار مردانه و مردمدارانه‌ات.

حالا باید میان خاطره‌هایمان آن «مرد» را جست‌وجو کنیم.

حالا ما مانده‌ایم و چسبیده‌ها و خاطره‌هایی دیر و دور. به دورود آقای همیشه شماره یک . خداحافظ ناصرخان . خدانگهدار آقای حجازی، روحت شاد و سپاس که اسطوره بودی، اسطوره ماندی و به دنبال باد نرفتی. یاد مردی و مردانگی‌ات تا همیشه به خیر باد.


 


همزمان با گذشت ۴۲۸ روز از تعلیق عملیات سوآپ نفت ایران، بزرگترین پایانه نفتی ایران به دلیل توقف این تجارت در مرز تعطیلی کامل قرار گرفته است.

به گزارش مهر، با گذشت نزدیک به ۱۳ سال از آغاز سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به خلیج فارس، فروردین ماه سال گذشته با عدم تمدید قرارداد چهار شرکت خارجی، حجم سوآپ نفت خام ایران به صفر رسید.

مسئولان وقت وزارت نفت یکی از مهمترین دلایل توقف سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر را حفظ منافع ملی عنوان کرده و اعلام کردند: در ۱۳ سال گذشته سوآپ نفتی انجام نمی شده بلکه ایران به یکی از خریداران نفت کشورهای همسایه تبدیل شده بود.

عدم خرید نفت صادراتی ایران در خلیج فارس هم به عنوان یکی از دلایل توقف سوآپ نفت از دریای خزر نام برده می شود و برخی از مدیران شرکت ملی نفت معتقد بودند با توقف این تجارت امکان بازاریابی برای نفت ایران فراهم می شود.

با عدم تمدید قراردادهای سوآپ نفت چهار شرکت بین المللی سلکت انرژی تریدینگ، دراگون اویل امارات، ویتول سوئیس، کاسپین اویل دولوپمنت ایرلند، این شرکتها در نهایت با استفاده از سایر مسیرهای غیر اقتصادی همچون خط لوله بی.تی.سی باکو ـ نووروسیسک، باکو ـ سوپسا و کنسرسیوم خط لوله کاسپین، نفت صادراتی ترکمنستان و قزاقستان را به بازارهای هدف منتقل می کنند.

بزرگترین پایانه نفتی ایران در خزر تعطیل شد

در حال حاضر پایانه نفتی شمال (بندر نکا) بزرگترین پایانه نفتی ایران در دریای خزر به شمار می رود که پیشتر هدف از ساخت این ترمینال نفتی استفاده از موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران برای سوآپ و ترانزیت نفت بوده است.

در برنامه چهارم توسعه به طور متوسط روزانه یکصد تا ۱۵۰ هزار بشکه طلای سیاه از پایانه نفتی شمال از کشورهای آسیای مرکزی و حوزه دریای خزر برای تحویل در خلیج فارس سوآپ می شده است.

این در حالی است که مطابق با اهداف برنامه پنجم توسعه باید حجم سوآپ نفت خام ایران از متوسط سالانه ۵ میلیون تن نفت (حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز) به ۱۸ میلیون تن در سال (۳۱۷ هزار بشکه در روز) افزایش یابد.

هم اکنون با تاسیسات موجود در پایانه نفتی نکا شامل مخازن ذخیره سازی و شبکه خطوط لوله امکان سوآپ روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت برای تحویل به پالایشگاههای تهران و تبریز وجود دارد که با گذشت ۴۲۸ روز از توقف سوآپ نفت، تاسیسات و مخازن این پااینه نفتی هم بدون استفاده باقی مانده است.

در همین حال یکی از مسئولان شرکت ملی نفت با بیان اینکه مهمترین ماموریت از ساخت پایانه بندر نکا سوآپ نفت است، گفت: با توقف عملیات سوآپ، این فرصت فراهم شد که تعمیرات، بازسازی اسکله ها، رنگ آمیزی تاسیسات و رسوب زدایی مخازن نفت انجام شود.

از سوی دیگر همزمان با توقف فعالیتهای اصلی پایانه نفتی نکا، انتقال متخصصان و کارشناسان این ترمینال نفتی به پایانه های نفتی خارگ و بندر عسلویه آغاز شده است ضمن آنکه در شرایط فعلی ۹ مخزن ذخیره سازی این بندر به دلیل توقف سوآپ نفت بدون استفاده مانده است.

یکی دیگر از ماموریتهای پایانه نفتی شمال واردات بنزین و گازوئیل مورد نیاز کشور بود که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، کشور از واردات فرآورده های نفتی به طور کامل خودکفا شده است.

در حال حاضر با توقف سوآپ و واردات بنزین و گازوئیل ۹۵ درصد از ظرفیت پایانه بندر نکا بدون استفاده مانده است و پنج درصد ظرفیت باقیمانده به صورت موردی برای سوآپ فرآورده های نفتی توسط بخش خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد.

تدوین طرح توسعه برای پایانه نفتی تعطیل شده !

به گزارش مهر، با گذشت ۱۴ ماه از توقف عملیات سوآپ نفت ایران تاکنون مسئولان شرکت ملی نفت هیچ پاسخ روشنی درباره زمان از سرگیری این تجارت سودآور اعلام نکرده اند.

احمد قلعه بانی اسفند ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت از سرگیری تجارت سوآپ نفت ایران با بیان اینکه سوآپ نفت باید از نظر اقتصادی برای کشور منافع به همراه داشته باشد، گفته بود: شرکت خارجی سوآپ کننده نفت باید نفت خود را در خلیج فارس به خریداران بین المللی تحویل دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه برآوردهای اقتصادی نشان می دهد ۵ تا ۶ دلار به ازای هر بشکه هزینه مناسب و اقتصادی برای سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می رود، اظهار کرده بود: مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با برخی از شرکتهای خصوصی و خارجی در حال انجام است.

به گفته وی در انجام عملیات سوآپ شرکت نفت نباید فروشنده نفت سوآپ باشد و این در حالی است که در سالهای گذشته ایران باید علاوه بر نفت صادراتی خود نفت سواپ را هم در بازارهای بین المللی بازاریابی می کرد.

همزمان با نامشخص بودن زمان از سرگیری سوآپ نفت ایران، شرکت ملی نفت برای توسعه این ترمینال نفتی برنامه های توسعه ای تدوین کرده است به طوری که هم اکنون ساخت ۴۵۰ هزار بشکه مخازن ذخیره سازی نفت در این ترمینال وارداتی آغاز شده است.

ساخت حوضچه فراگیر، احداث خطوط لوله انتقال زیر دریایی نفت از سامانه (SAL) به مخازن ساحلی، موج شکن و برخی از تاسیسات جانبی نفت هم از دیگر برنامه های طرح توسعه پایانه نفتی بندر نکا به شمار می رود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته